tarpeeksi liikuntaa?

rrsss

Tavoitteena on pudotella painoa pikku hiljaa. En tykkää ns. liian raskaasta liikunnasta salista, jumpista jne. Käyn kävelemässä 40min lenkin 3kertaa viikossa, pyöräilen 2kertaa viikossa n.8km/kerta, vesijuoksen 30min 1x viikossa. Lisäksi joogaan kerran viikossa. Onko tässä tarpeeksi liikuntaa? tuntuu että nykyään suositaan vaan lajeja joissa hiki lentää ja tehdään verenmaku suussa. Haluan liikunnalta myös vastapainoa työhöni ja rentoutta.

43

4346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23432423

      Itse kun laihdutin 40kg niin ekat 20kg meni ihan kävelyllä je hyvin kevyellä lihastreenillä. Varsinkin ylipainoiselle kävely on tehokasta, energiaa kuluu yhtä paljon kuin normaalipainoisen lenkkeilyssä.

      Suosittelen 30-60min liikuntaa 5krt viikossa, ja mielummin ainakin 3krt näistä 60min. Kevyelläkin liikunnalla kuten kävelyllä ja rauhallisella pyöräilyllä saa tällä tavalla tuloksia.

      Jos tämän yhdistää terveelliseen ruokavalioon, laihtuu kyllä. Itseltä lähti 40kg hiilareita välttämällä, kertoo aika hyvin mikä on se lihottavin energiamuoto (=hiilarit).

    • Yogist

      Stressi aiheuttaa myös kilojen kerääntymistä. Kävelyt ovat rentoutumiseen apuna.
      Jos kävelyt eivät kuluta valtavasti kca:a on vähäarvoista minulle. Tuloksia kuukauden kuluttua.
      Eli saa käydä säännöllisesti kävelyillä ja muutaman viikon kuluttua huomaa vaikutuksen.

      Yoga on myös hyvä tapa tasapainottua ja saada parempi ryhti. Ei ttarvitse olla rinkelinä!
      Monia yksinkertaisia, tehokkaita liikkeitä, kuten yhdellä jalalla seisominen.

    • mitä_haet

      Ihminen pystyy saavuttamaan ihannepainon pelkästään syömällä oikein, mutta tuo vaatii tietenkin ruokavalion tarkkaa tuntemusta ja mahdollisuutta syödä oikein. Moni pystyisi tuollaiseen esim. kesälomalla, mutta stressaava arki tekee oikeanlaisen ateriarytmin noudattamisen lähes mahdottomaksi.

      Nuo määrät joita harrastat, ovat vielä maltillisella tasolla eivätkä sinällään johda nopeaan painonpudotukseen mikäli pysyttelet koko ajan aerobisella tasolla. Noilla harjoitteilla (olettaen että harjoittelet aerobisella tasolla) laihtumisesi on vieläkin riippuvainen siitä miten syöt, mutta kunnolle tuo voi tehdä alussa hyvää.

      Se syy miksi suositaan lajeja joissa mennään "verenmaku suussa", löytyy siitä kuinka anaerobisen kynnyksen ylittäminen treeneissä alkaa kehittämään ihmisen suorituskykyä ja nostaa anaerobista kynnystä lähemmäksi maksimisykettä.

      Käytännössä hyväkuntoinen liikkuja voi nauttia liikunnasta täysin siemauksin rasittaessaan elimistönsä 90 prosentin tasolle maksimisykkeestä, kun vastaavasti huonokuntoiselle treenaajalle jo taso 70 prosenttia maksimisykkeestä voi olla tuskaa. Liikkuminen pelkästään aerobisella tasolla kehittää kuntoa vain alkuvaiheessa, mutta pidemmän päälle se on vain reippailua joka ei sinällään paranna suorituskykyä.

      • ylikasikymppinen

        Mitä on tuo aerobinen liikunta? Eikö voisi kirjoittaa kaikki sanat selvällä suomen kielellä suomalaisessa tekstissä? Onko kirjoittajalla niin heikko itseluottamus? Vai pitääkö aina näyttää olevansa sivistynyt.


      • anaeroopiinen
        ylikasikymppinen kirjoitti:

        Mitä on tuo aerobinen liikunta? Eikö voisi kirjoittaa kaikki sanat selvällä suomen kielellä suomalaisessa tekstissä? Onko kirjoittajalla niin heikko itseluottamus? Vai pitääkö aina näyttää olevansa sivistynyt.

        ylikasikymppinen,sinulla tuo lukemisen ymmärtäminen tuntuu olevan hakusessa opettele termit ja vastaa sitte tänne kokeile vaikka googlea sekin auttaa siinä taitaa olla heikko itsetunto sinulla kun tänne äksyilet etkä ota asioista selvää.


    • eihelppoatietäonneen

      Ikävä kyllä paras tapa laihtua ja myös pitää laihtunnut olemus on lisätä lihasmassaa.
      Eli paino ei välttämättä putoa nopeasti mutta solakoitumista tapahtuu nopeasti.
      Syö vähemmän kuin kulutat. Tarkkaile piilo sokeria ja suolaa. Vehnä ja hiiva pois ruokavaliosta. Tarkista proteiinin saanti, 1-2g per painokilo.
      Tee lihaskunto liikkeitä kotona. Erinlaiset kyykyt ja punnerrukset omalla painolla, 3-5 kertaa 10-20 toistoa. Vatsalihas liikkeitä ja pitoja.

      • mitäihmettäjakummaa

        Öööööö, miten suola tai hiiva vaikuttaa laihtumiseen?
        Siis siihen että rasvaa poistuu kehosta?


      • eihelppoatietäonneen

        Estävät suolistossa ravinteiden imeytymisen. Tuohoaa suoliston nukkaa, mikä aiheuttaa mikrotulehdusta suoliston seinämissä. Verenkiertoon pääsee sitä kautta sellaista mikä ei sinne kuulu.
        Suola lisäksi rasittaa sisäelimiä ja nostaa verenpainetta, suonien elastisuus vähenee. Vie "tilaa" muilta hyödyllisiltä hivenaineilta ja mineraaleilta.
        Noin niin kuin lyhyesti, välillisesti haittaavat laihtumista.


      • JustJuuJaSitäRataa
        eihelppoatietäonneen kirjoitti:

        Estävät suolistossa ravinteiden imeytymisen. Tuohoaa suoliston nukkaa, mikä aiheuttaa mikrotulehdusta suoliston seinämissä. Verenkiertoon pääsee sitä kautta sellaista mikä ei sinne kuulu.
        Suola lisäksi rasittaa sisäelimiä ja nostaa verenpainetta, suonien elastisuus vähenee. Vie "tilaa" muilta hyödyllisiltä hivenaineilta ja mineraaleilta.
        Noin niin kuin lyhyesti, välillisesti haittaavat laihtumista.

        No noilla selityksillä pilvinen kelikin estää laihtumista, välillisesti.


      • eihelppoatietäonneen

        Ikävää että se sotii elämäntapaasi vastaan noin vahvasti. Mutta jos ajattelisit asioista muistakin suunnista niin voisit oppia jotakin.
        Minun puolestani syö suolaa ja hiivaa ihan niin paljon kuin haluat.
        Mutta laihtumiseen kannattaa ottaa mukaan myös terveydentilan kohentuminen. Pelkkä painon pudotus ei sitä takaa.


      • JustJuuJaSitäRataa
        eihelppoatietäonneen kirjoitti:

        Ikävää että se sotii elämäntapaasi vastaan noin vahvasti. Mutta jos ajattelisit asioista muistakin suunnista niin voisit oppia jotakin.
        Minun puolestani syö suolaa ja hiivaa ihan niin paljon kuin haluat.
        Mutta laihtumiseen kannattaa ottaa mukaan myös terveydentilan kohentuminen. Pelkkä painon pudotus ei sitä takaa.

        Ei se sodi elämäntapojani vastaan, kysyin vain että miten nuo asiat vaikuttavat painonpudotukseen, eli rasvanpolttoon, sain selitykseksi välillisiä vaikutuksia, joilla saattaa olla promillen verran vaikutusta kokonaisuuteen.

        Sitä, miksi vedät herneen nenään, en ymmärrä. Saat olla aivan sitä mieltä mitä haluat, ei kukaan vie sinulta sitä oikeutta. Mutta merkittäviä nuo asiat ei ole, painonpudotuksen kannalta.

        "Mutta laihtumiseen kannattaa ottaa mukaan myös terveydentilan kohentuminen. Pelkkä painon pudotus ei sitä takaa."

        Nythän puhuttiin vain painonpudotuksesta. Mutta jos haluat laajentaa taas aihealuetta, niin voidaan sitten keskustella vaikkapa mielenterveyden hoidosta, monella ylipainoisella on mielenterveysongelmia. Itse olen jopa sitä mieltä että ylipaino on vain ulkoinen merkki ihmisen mielentilan häiriintymisestä.

        Mutta, tarkoitit ilmeisesti sitä, että laihduttajan tulisi oikeasti keskittyä hiivan ja suolan välttämiseen, kun painonpudotuksessa 99,99 % tulee siitä, että syö vähemmän kuin kuluttaa. Tämä selvensi, kiitos.


      • syöpis

        Paino pysyy, mitat muuttuu! Noin voin todeta. 60v mies. 176cm, 93kg. Aloitus varovasti mutta 5krt/vko yhteensä 10h. Salilla puntin voimakestävyys- ja perusvoimaharjoitteita vatsaa, leuanvetoja yms.
        Palautukset rytmitin siten, että ennen uutta sarjaa syke oli laskenut 110:iin.
        En muuttanut ruokailussani mitään. Ensimmäisen puolen vuoden aikana painoni pysyi ennellaan mutta vyötäröni oheni 6 - 7cm.
        Treeneissä on tultava mukavuusalueelta pois eikä pidä unohtaa aerobista liikuntaa. Siinä olen kyllä liian laiska.

        Jatkoin harrastusta. Lisäsin viikkokerrat 6:een. Muutaman vuoden jälkeen InBody720 väitti energian lepokuluksekseni enimmillään 2230kcal/vrk.
        Ko. kulutuksen muutokset heijastivat muutoksia lihasmassassa. Koiven murtuman 2,5kk kipsi ja sitä seurannut "puolijalkavuosi" kadotti lihasta eniten reisistä mutta myös pakaroista ja selästä seurauksella, että lepokulutus tippui 2030kcal:iin vuorokaudessa.

        Rasvaprosentti laski 16%:iin ja vatsaontelon viskeraalirasva 148:sta 78,5:een.
        Nyt 73v, paino 88kg ja tekemisestä yhtenä esimerkkinä maastaveto talvella 200kg mutta sen jälkeen on polveni miettinyt hälytysrajaa joka on vaihdellut 160kg - 180kg.
        Olen kai jonkin sortin fanaaatikko ikäisekseni mutta oma kokemukseni antanee suuntaa asioiden vuorovaikutukselle.
        Itsekuria ja pitkää pinnaa. Oma motiivini on niin raadollinen, etten katso aiheelliseksi sen mainitsemista.


      • DissObey
        JustJuuJaSitäRataa kirjoitti:

        No noilla selityksillä pilvinen kelikin estää laihtumista, välillisesti.

        " Ja minähän en usko tommosiin ". Onko sinulla tietoa että voisit väittää että se EI ole totta? Vai onko tämä vain siksi että valitset olematta uskomasta tähän. Tästä on nimittäin tuhansia tutkimuksia jos viitsii vähän etsiä, jos osaa englantia. Eihän ne tällaista huutele telkkarissa.


    • sokerit_kuriin

      Minusta on väärin pakottaa ihmistä sellaiseen liikuntaan, johon hänen persoonansa tai terveydentilansa ei sovi. Kyllä kevyemmälläkin laihtuu. Pelkkä piilosokerin pois jättäminen voi laihduttaa todella huomattavasti. Sokeriahan on kaikessa, sitä ei välttämättä tajuakaan. Eli muroissa, pastakastikkeissa, valmisruuissa jne. Itse en olisi naputtanut sokerista nuorempana. Mutta kun omalla ja muiden ikätovereiden kohdalla olen nähnyt, miten helposti verensokeritasot nousevat, niin välttäisin mokomaa myrkkyä pelkästään diabeteksen estämisen kannalta. Kyse on tottumuksesta, sokeria ei tarvita.

      Liikunta ei välttämättä laihduta. Se voi lisätä ruokahalua. Itse olen kesäisin tehnyt 300 - 400 km vaelluksen, ja nyt viimeisellä kerralla en laihtunut grammaakaan (vaikken syö sokeria). Eli 30 - 40 km/pv kävelyä tai juoksua voi olla pelkkää ajanhukkaa.

      Katsele lenkkiesi varrella ulkoliikuntavälineitä. Sieltä saattaa hyvinkin löytyä joku laite, josta tykkäät, ja josta saat vähän vaihtelevaa haastetta lihaksillesi ja tasapainollesi.

      Vaaka on kyseenalainen mittari laihtumiseen. Kannattaisi mitata vyötärön ympärystä. Oleellisintahan on terveys, ei se, minkä verran painaa. Keskivartalolihavuus on haitallisinta - jälleen kerran diabetesriskin vuoksi.

      • jatkan_liikkumista

        "Liikunta ei välttämättä laihduta. Se voi lisätä ruokahalua. Itse olen kesäisin tehnyt 300 - 400 km vaelluksen, ja nyt viimeisellä kerralla en laihtunut grammaakaan "

        Joku pitempi lenkki kerran kesässä ei tietenkään merkitse mitään. Liikunnan tulee olla johdonmukaista ja säännöllistä, mieluusti elämäntapa ja jatkua viikosta, vuodesta toiseen. Täytyy löytää sellainen laji josta nauttii aidosti, laihtumista liikunnan motivaattorina käyttävät eivät pötki pitkälle harrastuksessaan.

        Liikuntaa aloittavalle voi tulla liikuntasuorituksen jälkeen hevosennälkä kun kroppa ei ole tottunut liikuntaan ja liikunta on kuntoon nähden liian rasittavaa. Liikuntaan tottuneelle tätä harvemmin tapahtuu. Liikunnan on tarkoitus tehostaa kulutusta, sen vaikutusta ei tule ulosmitata mussuttamalla munkkipossua liikunnan jälkeen. Ihmiset yliarvioivat mielellään liikumisensa määriä ja tehoa.


    • Yogist

      Aloittaja hyvä, kysyit, liikutko tarpeeksi laihtuaksesi? Miten on laihdutko tuolla nykyisellä, monipuolisella tavallasi liikkua? Olisiko syytä googlata aineenvaihduntaa nopeuttavia ruoka-aineita, joista keräät mieleisesi?

      Itselläni on vastaavanlaisia, kevyempiä harjoituksia, joista pidän. Amulla ja illalla reippaat kävelyt, koska aamuisin pääsen suunnittelemaan samalla päivää ja iltaisin tasapainotun ja käyn päivää läpi.
      Joskus päivisin HIITtailen kävelyllä. Muutama kerta viikossa.

      Core-harjoitukset ovat tulleet päivittäisiksi kesän aikana. Aamuyöstä, suihkun jälkeen, yogaan.
      Voimistelut, kuten Pilates ja vastaavat aina jossain välissä. Mutta ei niin kauaa, että väsyn.
      Kun kehoa lämmittää, niin se vie mieliteon ja antaa energiaa.
      Uimista en harrasta, koska siinä keho on aika kylmä ja se kehittää nälkää.

      Olen toiminut näin nyt pari kuukautta ja ne kg:t, joista halusin päästä eroon, ovat nyt poissa!
      Tuntuu tosi hyvältä, kun pöhötys ja möhötys ovat häninneet!
      Joten minulle se riittää laihtumiseen loppuun asti! Voin hyvin!

    • mekkk

      Liikunnan määrä ja teho riippuu tavoitteista. Jos haluaa juosta cooperin testissä 3-3500m niin on treenattava kestävyyttää ja vaihdikasta juoksua aika paljon. -80 luvulla koripallovalmentaja sanoi että peruskuntoa ylläpidetään tunnin juoksulenkillä ja pulssi 140-160 paikkeilla niin hyväkuntoisellekkin oli ihna kamala juoksuvauhti pitää tuollaista sykettä tunnin lenkillä. 3 kertaa viikossa 10 km lenkki kunnon vaihdilla ja punttitreenit päälle. Bottas on hyväkuntoinen kun juokseen 10 km 37 minuuttiin. Kuntoilijalle 45-50 minuutiia 10 km lenkillä on hyvän kunnon merkki.

    • veijotarkastelee

      mekkk

      "koripallovalmentaja sanoi että peruskuntoa ylläpidetään tunnin juoksulenkillä ja pulssi 140-160 paikkeilla"

      Mutta ei puhunut laihduttamisesta mitään? Viisas mies, huonoa ruokavaliota et pysty juoksemaan karkuun.
      Sinänsä monelle hyvän yleiskunnonpitämiseksi riittää päivittäiset reippaat kävelytkin.

      • mekkk

        Liikunnasta tässä puhutaan eik älaiduttamisesta mutta oletko koskaan nähnyt kuntojuoksijaa luhavana. Itse en harrata liikuntaa vain liikkumisen vuoksi ja täytyy olla tavoitteita siihen liikuntaan. Esim. jos haluat että penkkilt' nousee vaikka 130 kg niin on treenattava säännöllisesti ja niissä onta tehoa eikä vain nostella muodon vuoksi. Jos lenkkeilijä haluaa juosta maratoonin niin on vuosi harjoitelta määrätyn ohjelman mukaan että yleensä jaksaa juosta sen reilut 42 km.


      • veijohuomautti
        mekkk kirjoitti:

        Liikunnasta tässä puhutaan eik älaiduttamisesta mutta oletko koskaan nähnyt kuntojuoksijaa luhavana. Itse en harrata liikuntaa vain liikkumisen vuoksi ja täytyy olla tavoitteita siihen liikuntaan. Esim. jos haluat että penkkilt' nousee vaikka 130 kg niin on treenattava säännöllisesti ja niissä onta tehoa eikä vain nostella muodon vuoksi. Jos lenkkeilijä haluaa juosta maratoonin niin on vuosi harjoitelta määrätyn ohjelman mukaan että yleensä jaksaa juosta sen reilut 42 km.

        Lukivaikeuksia??

        "Tavoitteena on pudotella painoa pikku hiljaa."


      • mekkk

        Kuntoa jos ylläpitää kävellen niin päivittäin pitäisi tehdä 2-4 tunnin kävelylenkit että pysyy kohtuu kunnossa ja eihän tunnin kävelylenkillä tule edes hiki eikä hengästy kunnolla. Tämäkin riippuu millaisessa kunnossa haluaa olla.


    • mekkk

      Yksi sääntö laihduttamiseen on että on kulutettava 500 kilokaloria enemmän mitä ravinnosta saa eli jos ravinnosta saa5 2000 kilokaloria niin on kulutettava 2500 tai enemmän jos haluaa laitua.

    • veijjavanhatotuus

      mekkk

      matematiikka on hauskaa mutta kaloriteoria ei toimi ihmisen kohdalla. Huonoa ruokavaliota et pysty juoksemaan pakoon.

      • mekkk

        Jos nauttii vaim 1000 ja kuluttaa 3000 kaloria niin varmasti laihtuu söi mitä tahansa mutta ravinto vaikuttaa moniin asioihin. Tutkiva lääkäri jenkeistä tutuki että on ihan sama mitä syö kun liikkuu tarpeeksi mutta sai yli 50v sydänkohtauksen lenkillä ja kuoli. Syy ravainen ruoka ja sydämmen verisuonet tukkeutuneet.


    • RASVAPROSENTTI

      Liikun n. 5 × viikko kävellen, n. 45 min.
      Vältän sokeria, rasvaa ja syön suht. Terveellisesti. Lihasmassa on kasvanut vuodessa n. 15 prossaa, ja paino pudonnut 10 kg..
      Tulosten syntyminen yksilöllistä.

    • veijooikootaas

      RASVAPROSENTTI

      Onneksi olkoon!

      Miksi vältät rasvaa??

      Tyydyttyneen rasvan pelolle ei löydy mitään perusteita-

    • YksilöstäKiinni

      Lähinnä kai sen verran, että ihmisellä on itsellä hyvä olla.
      Eli jos on kovin väsynyt ja paikkoja särkee, niin se voi olla myös sen merkki, että ihminen ei saa tarpeeksi lepoa, mikä on myöskin tärkeää.
      Ja tietysti kun liikkuminen on yhtenä osana laihtumista, niin täytyy sen näkyä myös puntarissa.
      Mutta mulle ainakin terveysammattilainen sanoi joskus, että laihtuminen on 80-90% dieetistä kiinni ja loput tulee liikunnasta.
      Eli älyttömällä "repimisellä" ei laihdu ainakaan kovin hyvin, jos ruokapuoli ei ole kunnossa. Vaikka syömälläkään pelkästään ei yleensä saa hyviä tuloksia aikaan, täytyyhän sitä saamaansa energiaa kuluttaa ja sillä yhtälöllä, että kuluttaa enempi kuin saa kaloreita.
      Hyvä laihtumistahti on noin 1kg/vko, jos haluaa laihtumisella saada pysyviä tuloksia aikaan.
      Itse pudotin aikanaan noin 30kg ihan tällaisella tavalla, että otin käyttöön säännölliset ruokailuajat. Aikaisemmin söin aina vähän mitä sattuu ja milloin sattuu-periaatteella.
      Sitten pienensin hieman annoskokoja, söin vielä aika paljon tällaisia ruokalajeja, jotka ovat täytäviä mutta energiamäärältään suht kevyitä. Eli esimerkiksi keittoja. Annoin itselleni myös hieman löysääkin, eli otin joskus muutaman oluen jos siltä tuntui tai kävin pizzalla tm roskamoskalla, jos sellaista sattui tekemään mieli. Kunhan ei tosiaan joka päivä tai edes joka viikkokaan syö tai juo tuollaisia epäterveellisiä kaloripommeja.
      Siihen lisäksi sitten liikuntaa, mikä ainakin omasta mielestäni oli tosi kevyttä.
      Kuten ulkoilua ja uimista. Työ mulla tosin oli silloin (ja on vieläkin) fyysistä, aika raskastakin. Joten tietysti sekin käy liikunnasta hyvinkin, lähinnä lihaspuolen osalta.
      Olen kyllä saanut reilu 10kg takaisin noista laihdutuskiloista, mutta on elämä silti hyvää näin 109-kiloisena. Ja huomattavasti parempaa kuin noin 130-kiloisena. Pituutta mulla on 190cm.

    • Pullukka1957

      Käyn lenkillä kerran kuukaudessa noin 2km.Painoa on kertynyt noin 75kg liikaa. Ei vaan huvita lenkkeillä.Ennemmin löhöän sohvalla,ja nautiskelen suklaapirtelöä sekä leivoksia.
      Täytyy nauttia elämästä.

    • Aloittaja_oikeassa

      Kevyt liikunta on laihdutettaessa hyväksi. Matalatempoinen liikunta (max 125 sykettä minuutissa) ottaa energiansa ensisijaisesti kropan läskivarastoista. Kun sydämen syke nousee niin lihaksisto siirtyy ottamaan energiansa syödystä hiilihydraatista ja jättää rasvanpolton vähäisemmäksi. Tämä siis ylipainoiselle ja huonokuntoiselle ohjeeksi. Suosittelen kävelyä tai kevyttä jumppaa yhdessä vähäenergisen ruokavalion kanssa. Aloittaja toimii ihan oikein. Paino laskee pikkuhiljaa hitaasti mutta varmasti. Tulokset jäävät pysyviksi. Jos treenaa lujaa ja kovaa ja laihduttaa samanaikaisesti niin silloin ruokavalion on oltava hyvin suunniteltu. Silloin on tiedettävä mitä tekee.

    • rangaistusjuoksu
    • hoikka_läski_välillä

      Mä olen laihtunut aina liikunnalla. En millään kuntosaliähellyksellä vaan kaikella mitä ulkona voi tehdä. En välitä makeasta enkä rasvaisista ruoista, mutta yksinkertainen pulla välillä maittaa liikaa. Eli kun painoa on alkanut hiipiä liikaa laiskottelun takia, olen alkanut taas liikkua ja kummasti on paino pudonnut ;).

    • Slimfit

      Joo sinne salille sitten viimeisenä kun tahdot esitellä kroppaasi, mutten suosittele silloinkaan moraalisyistä.

      • hpv27

        Öh, suurin osa salilla käyvistä on ihan tavallisia ihmisiä eikä käy siellä esittelemässä kroppaansa. Itse käyn salilla 3 kertaa viikossa koska se on tehokas ja turvallinen tapa pitää yllä lihasvoimaa. Toiset taas käyvät salilla ykkäpitämässä kestävyyttä esimerkiksi soutulaitteella, kuntopyörällä tai muilla laitteilla. Salilla tuo on monesti miellyttävämpää kuin ulkona ja siellä on peseytymismahdollisuus.


    • entinen_pulska

      kuten tässä on keskustelun osasina tullut jo monella suulla kerrotuksi, ihminen laihtuu hyvin yksinkertaisella reseptillä.

      Lisää liikuntaa, vähemmän energia eli rasvaista ruokaa. Roskaruoan tilalle kasvisruokaa, marjoja, hedelmiä, kalaa. Pois munkit ja makeiset, oluet, energiajuomat.

      Minulla on yli 40 vuoden kokemus näistä kuvioista ja vastaavasti tuloksia. Ensi vaiheessa 1970-luvun alkuvuosina oli ylipainoa kertynyt ja päätin päästä siitä eroon. Vähensin radikaalisti syömistä ja paino putosi kuudessa kuukaudessa 25 kg. Liikuntaa en juurikaan lisännyt mutta opettelin syömisen hallintaani. Jouduin kyllä totetamaan ettei tämä ole riittävää vaan tarvitaan muutakin. Laihduttaminen vei heikkoon kuntoon eikä lihaksia ollut. Kun oli jo aika hento olo päätin ryhdistäytyä ja hankin uuden polkupyörän. Kaupasta lähdin reippaana ajamaan. Kilometrin päässä jouduin pysähtymään kun en enää pysynyt pyörän päällä. Jalat olivat velliä ja huohotin. Kuntoni oli nolla. Ryhdyin sinnikkäästi harjoittelemaan päivittäin ja kolmen viikon kuluttua pystyin ajamaan jo 30-40 km iltalenkkejä. Kunto koheni nopeasti, olinhan vielä parikymppinen silloin. Siitä eteenpäin hallitsin painoni ylläpitämällä säännöllistä liikuntaa edes pyöräilyllä ja valvomalla omaa syömistäni. Pyöräily on kuitenkin kovin yksipuolinen liikuntalaji ja ja muita monipuolistavia lajeja täytyy olla ohessa tai päälajina. Nykyisin keskityn eläkeläisenä kestävyyslajeihin eikä painoa tarvitse lainkaan murehtia tai huolehtia, se pysyy kyllä kurissa.

      Jokainen ihminen on itse vastuussa näistä tärkeistä seikoista. Ei kukaan muu eikä mikään instituutio niitä kenenkään puolesta hoida, turha jäädä sellaista odottamaan.

    • 20kgpois

      Ainoa oikea ja tehokas laihdutus menetelmä on SYÖ VÄHEMMÄN KUIN KULUTAT.

      • Mikää_ei_auta

        Syön terveellisesti ja aika vähän mielestäni. Sokeria en käytä kuin aamupuurossa ja siinäkin vain vähän. Päivällä kuppi kahvia maidon kanssa, ilman kastettavia. Iltapäivällä normaalia kotiruokaa, kasviksia noin puolet annoksesta. Annokset joita syön on melko pieniä. Illalla seitsämän aikaan pieni purkki smootieta, sokeri siinä hiukan hunajaa. Ennen nukkumaan menoa kaksi isoa lasillista vettä.
        Joka ainoa päivä aamulla ennen aamupuuroa n.10km kävelylenkki 1,5h. Paino 90kg eikä laske siitä yhtään. Sen verran on mainittava, että noin kymmenkuntavuotta sitten kun vielä tupakoin, paino putosi paljon vähemmällä liikunnalla 75 kiloon, että hupsahti.
        Puolitoista vuotta sitten aloitin näiden pitkien lenkkien kävelyn, ensin noin kuusi kilometriä ja vähitellen tähän kymmeneen kilometriin. Tänä aikana paino pudonnut 93 kilosta tasan 90 kiloon. Jotenkin turhauttaa itsensä "rääkkääminen" noin pitkillä lenkeillä kun vaikutus on lahes olematon. Sillä alkaa se jo tuntumaan rääkiltä joka ainoa päivä mennä tuota matkaa.
        Viitaten tuohon edelliseen kommenttiin, syö vähemmän. Pitäisikö nyt todellakin vielä vähentää syömistä tai lopettaa se kokonaan, varmasti laihtuu. Tai aloittaa tupakointi 6 savuttoman vuoden jälkeen.
        Lisäyksenä vielä, juon sitä vettä pitkin päivää ja illalla tuon kaksi isoa lasillista.


      • mekkk

        Syö säännöllisemmin niin rupeat laitumaan eli 3-5 kertaa päivässä vähäsen niin kroppa kokoajan miinuskaloreilla niin laihtuu.


      • entinen_pulska
        Mikää_ei_auta kirjoitti:

        Syön terveellisesti ja aika vähän mielestäni. Sokeria en käytä kuin aamupuurossa ja siinäkin vain vähän. Päivällä kuppi kahvia maidon kanssa, ilman kastettavia. Iltapäivällä normaalia kotiruokaa, kasviksia noin puolet annoksesta. Annokset joita syön on melko pieniä. Illalla seitsämän aikaan pieni purkki smootieta, sokeri siinä hiukan hunajaa. Ennen nukkumaan menoa kaksi isoa lasillista vettä.
        Joka ainoa päivä aamulla ennen aamupuuroa n.10km kävelylenkki 1,5h. Paino 90kg eikä laske siitä yhtään. Sen verran on mainittava, että noin kymmenkuntavuotta sitten kun vielä tupakoin, paino putosi paljon vähemmällä liikunnalla 75 kiloon, että hupsahti.
        Puolitoista vuotta sitten aloitin näiden pitkien lenkkien kävelyn, ensin noin kuusi kilometriä ja vähitellen tähän kymmeneen kilometriin. Tänä aikana paino pudonnut 93 kilosta tasan 90 kiloon. Jotenkin turhauttaa itsensä "rääkkääminen" noin pitkillä lenkeillä kun vaikutus on lahes olematon. Sillä alkaa se jo tuntumaan rääkiltä joka ainoa päivä mennä tuota matkaa.
        Viitaten tuohon edelliseen kommenttiin, syö vähemmän. Pitäisikö nyt todellakin vielä vähentää syömistä tai lopettaa se kokonaan, varmasti laihtuu. Tai aloittaa tupakointi 6 savuttoman vuoden jälkeen.
        Lisäyksenä vielä, juon sitä vettä pitkin päivää ja illalla tuon kaksi isoa lasillista.

        Kyllä antamani resepti auttaa. Syöt edelleen liiaksi. Jätä kaikki turhat kalorit pois ja mahdolliset sokerit ja rasvaiset ruoat. Liikuntaa on sinulla jo liiaksi asti, vähempikin riittää, olet jo ylikuntoinen eikä se tuota mitään tuloksia. Siirry vaikka keveisiin salaatteihin joksikin ajaksi ja väliin syöt vain pähkinöitä hedelmiä. Pieniä annoksia kerrallaan niin vatsalaukkusi alkaa soputumaan ja kohta et baariin mennessä kykene mitenkään ahtamaan sisääsi pihviä ranskalaisilla :)


      • Mikää_ei_auta

        Yölliset "rytmihäiriöt" tai ainakin sen oloiset ja hikoilupuuskat ovatkin sitten ns. ylikunnon merkkejä. Itseasiassa aloin itsekin jo tuskastumaan tuohon huonoon nukkumiseen ja sydänvaivoihin. Kuvittelin niiden johtuvan vain kilpirauhasen vajaatoiminnasta, kuten kaikkien muidenkin outojen oireiden.
        Siirryn noihin salaatteihin ja kevennän muutenkin vielä ruokavaliotani. Myös pienet annokset ehkä useammin päivässä voisi olla ratkaisu, kuten mekkk tuossa kirjoitti. Maapähkinät on kiellettyjen listalla tuosta kilpirauhassairaudesta johtuen, mutta ainakin parapähkinöitä voi syödä.
        Niin ja tänä aamuna tein enään "vain" kolmen ja puolen kilometrin lenkin, joten sekin puoli menee uusiksi lyhyempien matkojen kautta.


      • entinen_pulska
        Mikää_ei_auta kirjoitti:

        Yölliset "rytmihäiriöt" tai ainakin sen oloiset ja hikoilupuuskat ovatkin sitten ns. ylikunnon merkkejä. Itseasiassa aloin itsekin jo tuskastumaan tuohon huonoon nukkumiseen ja sydänvaivoihin. Kuvittelin niiden johtuvan vain kilpirauhasen vajaatoiminnasta, kuten kaikkien muidenkin outojen oireiden.
        Siirryn noihin salaatteihin ja kevennän muutenkin vielä ruokavaliotani. Myös pienet annokset ehkä useammin päivässä voisi olla ratkaisu, kuten mekkk tuossa kirjoitti. Maapähkinät on kiellettyjen listalla tuosta kilpirauhassairaudesta johtuen, mutta ainakin parapähkinöitä voi syödä.
        Niin ja tänä aamuna tein enään "vain" kolmen ja puolen kilometrin lenkin, joten sekin puoli menee uusiksi lyhyempien matkojen kautta.

        en ole lääkäri joten en ota lääketieteellistä vastuuta neuvoistani. Huono nukkuminen on yksi seikka joka lihottaa ja aiheuttaa muuta epämukavuutta ja sairauksia. Se pitää hoitaa kuntoon.

        Olen haivannut että energiansaannin raoissa voi illalla syödä tuntia ennen nukkumaanmenoa palan leipää. Se väsyttää kivasti ja uni maistuu. Voi toimia muillakin.

        Ota iisisti vaan ei tästä kannata stressata vaan iloa elämään!


      • Mikää_ei_auta

        Stressin välttäminen/välttely on kyllä tärkeää. Stressi jos mikä aiheuttaa huonosti nukuttuja öitä ja pilaa seuraavaakin päivän. Viimeinen vuosi on ollut kyllä melkoista myllerrystä, joten sekin varmasti pahentaa tilannetta.
        Iltasyöminen ei kohdallani muutenkaan toimi, seitsämän jälkeen ne vesilasilliset ovat ainoat mitä suuhun voi laittaa. Jos syön esim. palan leipää, yöunet menee heti pilalle. Yleensä nukahdan silloin kyllä heti, mutta herään reilun tunnin päästä ja uudelleen uneen pääseminen on vaikeaa.
        Kevennän nyt syömistäni ja käytän enemmän salaatteja ym. Samoin liikuntaa jätän vähemmälle, puoleen entisestä.
        Kokeilen tätä konstia jonkinaikaa, katsotaan miten toimii..


    • epäilijä

      Joopa joo 60-70 luvuilla ei juuri ylipainoisia nähty muissa kuin varakaamissa piireissä.Oli vain helvetinmoinen raataminen metsissä ,tehtaissa ,raksoilla liikutiin töissä ja vapaaaikoina ei ollut autoja niin paljon myös urheilu oli muotia nostetiin sodan jälkeistä kansalaistuntoa.Kuoltiin nuorena asiat alkoivat muutua 80 kymentä luvulta lähtien aletiin saamaan parempaa palkaa autot yleistyivät tietoliikenne parantui terveyden huolto parani asuminen muutui helpommaksi.Vapaa aikaa tuli enemmän ravintolat ,ruokapaikat alkoivat olla jokaisen saavutettavana.Oli suorastaa ihmettä että näin voidaan elää .Vaikka tieto lisääntyi ihmisten liikunta väheni suurelta joukolta ajateltiin että on lääke joka vaivaan elinikä nousi laatu huononi.2000 luvulla huomatiin kuinka diapetes lisääntyy ylipainoa on suurimalla osalla.Puolituntia päivässä liikuntaa riitää pitämään peruskunnon yllä eikä tapa liikunnan iloa himoliikujat ovat sitten asia erikseen .Liikunnan iloa kaikille

      • entinen_pulska

        1960-luvulla elintaso oli Suomessa erittäin korkealla ja väki söi kaikkea lihaa ja makeata vatsan täydeltä. Siinä meni heti hyvin monella ruokavalio tappavan puolelle. Kerma ja sianliha ovat kaikkein haitallisimpia, kolesterolit pamahtavat ja suonet tukkeutuvat. Hyvin monet sukulaiseni kuolivat alle 40-vuotiaina, veljenikin 27:n ikäisenä juuri näistä syistä.

        Jos haluaa pysyä terveenä ja elinvoimaisena, kannattaa syödä: Kasviksia, kalaa, hedelmiä, marjoja ja hiukan vaaleata lihaa. Täydentävänä pähkinöitä. Lohi on vielä halpaa, kannattaa syödä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3970
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3782
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3758
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      15
      2419
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2342
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1980
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1819
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1509
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe