Sähkön riittävyys sähköautoilussa.

Zyz

43

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patteri-Paavo

      Ei ole sähkön riittävyys Suomen sähköautoihin huolenaihe pitkään aikaan. Niitähän on rekisterissä van tuhatkunta, joten niille kylläverkossa varmasti riittää virtaa.
      Asiaa voi miettiä lisää sitten kunhan niitä tulee ensimmäinen miljoona täyteen.

    • kymmeniävuosiaKuluu

      Suurin huolenaihe on latausmahdollisuuksien puute ja niiden rakentaminen. Taloyhtiöissä ei juurikaan nykyään, julkisia paikkoja ei juurikaan ole. Perustöpselistä lataud kestää useita tunteja. Omat muuntajat maksaa tuhansia jne...
      Ei riitä että autoja tulee markkinoille jos muut asiat laahaa.

      • Zyz

        Tuo on totta että suomessa ei vielä ole otettu sähköautoja todesta, eli julkisia latausasemia tarvitaan tulevaisuudessa reilusti lisää,. Myös taloyhtiöt pitäisi lailla velvoittaa suunnittelemaan ja toteuttamaan ns. älykäs latausjärjestelmä parkkipaikkojen lämpötolppiin, kustannukset tietysti loppupeleissä sitten maksaa latauksen käyttäjät. Mitään pikalatauspisteitä (muuntajat) taloyhtiöihin ei ole järkeä rakentaa koska 10A.n shukosta saa tarpeeksi sähköä (n.23 ckwh) yön aikana.


      • uutta.jonotettavaa
        Zyz kirjoitti:

        Tuo on totta että suomessa ei vielä ole otettu sähköautoja todesta, eli julkisia latausasemia tarvitaan tulevaisuudessa reilusti lisää,. Myös taloyhtiöt pitäisi lailla velvoittaa suunnittelemaan ja toteuttamaan ns. älykäs latausjärjestelmä parkkipaikkojen lämpötolppiin, kustannukset tietysti loppupeleissä sitten maksaa latauksen käyttäjät. Mitään pikalatauspisteitä (muuntajat) taloyhtiöihin ei ole järkeä rakentaa koska 10A.n shukosta saa tarpeeksi sähköä (n.23 ckwh) yön aikana.

        Onhan se kiva lähteä tulevaisuudessa aina illalla duunin jälkeen jonottamaan auton latausta latausasemalle?


      • paljon.tilaa.laajentua
        uutta.jonotettavaa kirjoitti:

        Onhan se kiva lähteä tulevaisuudessa aina illalla duunin jälkeen jonottamaan auton latausta latausasemalle?

        Tuohon rooliin on varmaan osan porukkaa tyydyttävä, mutta toisaalta meitä omassa talossa asuvia on tilastojen mukaan noin miljoona kotitaloutta täällä Suomessa.
        Se mikä on ongelma sulle, ei ole ongelma kaikille.
        Hakemalla haettu ongelma, sanoisin. koskee vain osaa porukoista ja lataaminen kotona on mahdollista niin monelle kuluttajalle että sähköautokanta pystyy kasvamaan 100-1.000 kertaiseksi nykyisestä ilman mitään muutoksia sähkönjakeluun.
        Palataan asiaan kun nämä rajoitteet ovat todellisia eikä haihattelijoiden tekosyitä.


      • HybridAir
        paljon.tilaa.laajentua kirjoitti:

        Tuohon rooliin on varmaan osan porukkaa tyydyttävä, mutta toisaalta meitä omassa talossa asuvia on tilastojen mukaan noin miljoona kotitaloutta täällä Suomessa.
        Se mikä on ongelma sulle, ei ole ongelma kaikille.
        Hakemalla haettu ongelma, sanoisin. koskee vain osaa porukoista ja lataaminen kotona on mahdollista niin monelle kuluttajalle että sähköautokanta pystyy kasvamaan 100-1.000 kertaiseksi nykyisestä ilman mitään muutoksia sähkönjakeluun.
        Palataan asiaan kun nämä rajoitteet ovat todellisia eikä haihattelijoiden tekosyitä.

        "Se mikä on ongelma sulle, ei ole ongelma kaikille. "

        Hienoa ja sivitynyttä s-auto-fundis-uskovaisen logiikkaa ja mentaliteettiä.

        Todellisuudessa, nykymuodossaan todella epäekologista s-autoa lobataan suorastaan aivopesullisesti _globaalina_ ratkaisuna autoilun aiheuttammiin maailmanlaajuisiin päästöongelmiin. Sen tulisi siten myös kyetä vastaamaan _kaikkien_ tarpeisiin.

        Suurin osa maailman populaatiosta asuu tiiviisti ja jo valmiiksi rakennetuissa kaupungeissa, joissa ei ole olemassa kuin murto-osalla mahdollisuus tuon epäekologisen elälinkaaresltaan mega-saastepommi s-auton lataamisen kotona.

        S-auto nykymuodossaan siirtää päästöongelman vain läheltä hieman kauemmaksi, mutta ei rakaise todellista ongelmaa, vaan rakentaa uuden globaalin megaongelman, jota sitten koetetaan selvittää muutaman seuraavan sukupolven ajan, ellei ihmiskuta sitä ennen ole tukehtunut omiin saasteisiin ja jätteisiinsä.


      • omat.ongelmat
        paljon.tilaa.laajentua kirjoitti:

        Tuohon rooliin on varmaan osan porukkaa tyydyttävä, mutta toisaalta meitä omassa talossa asuvia on tilastojen mukaan noin miljoona kotitaloutta täällä Suomessa.
        Se mikä on ongelma sulle, ei ole ongelma kaikille.
        Hakemalla haettu ongelma, sanoisin. koskee vain osaa porukoista ja lataaminen kotona on mahdollista niin monelle kuluttajalle että sähköautokanta pystyy kasvamaan 100-1.000 kertaiseksi nykyisestä ilman mitään muutoksia sähkönjakeluun.
        Palataan asiaan kun nämä rajoitteet ovat todellisia eikä haihattelijoiden tekosyitä.

        Metsän keskellä täytyykin olla jokaisella oma 20 kVA laturi, että pääsee aamuin illoin sivistyksen pariin töihin ja takaisin.


      • valinta.kysymys
        omat.ongelmat kirjoitti:

        Metsän keskellä täytyykin olla jokaisella oma 20 kVA laturi, että pääsee aamuin illoin sivistyksen pariin töihin ja takaisin.

        Kyllähän jokaisessa risumajassakin on 3x16A vapaana auton lataukseen. Laitetaan muu kulutus poikki latauksen ajaksi.


      • kaha53
        Zyz kirjoitti:

        Tuo on totta että suomessa ei vielä ole otettu sähköautoja todesta, eli julkisia latausasemia tarvitaan tulevaisuudessa reilusti lisää,. Myös taloyhtiöt pitäisi lailla velvoittaa suunnittelemaan ja toteuttamaan ns. älykäs latausjärjestelmä parkkipaikkojen lämpötolppiin, kustannukset tietysti loppupeleissä sitten maksaa latauksen käyttäjät. Mitään pikalatauspisteitä (muuntajat) taloyhtiöihin ei ole järkeä rakentaa koska 10A.n shukosta saa tarpeeksi sähköä (n.23 ckwh) yön aikana.

        Zoeta joutuu 10A sulakkeella lataamaan 20 h. Ei taidä ehtiä joka päivä töihin?


      • Zyz
        kaha53 kirjoitti:

        Zoeta joutuu 10A sulakkeella lataamaan 20 h. Ei taidä ehtiä joka päivä töihin?

        Juu ei, jos työmatkan pituus on edestakaisin yli 200 km. Ja melkein kaikillahan on...


    • saa.sitä.kirjoitella

      "Muun muassa saksalaisessa INEES-tutkimuksessa on todettu, että sähköautoja voitaisiin tulevaisuudessa käyttää myös antavana osapuolena – ja itse asiassa osa autoista pystyy jo nyt syöttämään sähköä takaisin sähköverkkoon. Latausasemiin kytketyt sähköautot voisivatkin tulevaisuudessa toimia kulutuspiikkien tasaajina."
      Tuo on täyttä huuhaata ja haaveilua. Tekniset ongelmat ovat sitä luokkaa, ettei tule koskaan toteutumaan. Teoriassa se on mahdollista vain, jos tuottaja ja kuluttaja ovat samassa pienjänniteverkossa (400 V), ei jos välissä on jakelumuuntaja (esim 20kV/400V). Latailkoot sähköautot akkujaan toinen toisiltaan, jos joku katsoo sen älykkääksi.

      • joopajoohohhoijaa

        Jaaha, nyt löytyikin oikea asiantuntija Suomi24 sivulta! Mihin me tuollaista Energiateollisuus ry:n energiaverkkojen asiantuntijaa tarvitaan kun meillä on tällä suolipalstalla todellinen asiantuntija!


      • Siitä.vaan
        joopajoohohhoijaa kirjoitti:

        Jaaha, nyt löytyikin oikea asiantuntija Suomi24 sivulta! Mihin me tuollaista Energiateollisuus ry:n energiaverkkojen asiantuntijaa tarvitaan kun meillä on tällä suolipalstalla todellinen asiantuntija!

        Osta sinä sähköä verkosta autosi lataukseen 12-15 snt/kWh ja myy takaisin 3-4 snt/kWh. Osta vielä omaan piikkiin sopiva invertteri.


      • se.asiantuntija
        joopajoohohhoijaa kirjoitti:

        Jaaha, nyt löytyikin oikea asiantuntija Suomi24 sivulta! Mihin me tuollaista Energiateollisuus ry:n energiaverkkojen asiantuntijaa tarvitaan kun meillä on tällä suolipalstalla todellinen asiantuntija!

        Esa Nemelähän sanoi vain, että kaikkien maamme kolmen miljoonan auton sähköistyminen lisäisi valtakunnallista sähkönkulutusta noin 10 prosentilla. Sen pystyy jokainen laskemaan itsekin. 3 miljoonaa (2,7 milj) autoa, joilla ajetaan keskimäärin noin 15 tkm vuodessa ja niiden sähkönkulutus on 20 kWh/100km. Siitä tulee 9 TWh joka on noin 10% Suomen vuotuisesta sähkönkulutuksen. Autojen käyttö sähkövarastona huippukulutuksen varalle on huuhaata. Punavuoren viherpiipertäjän sähköautotallista on hankalaa saada sähköä Perä-Pöytyän mummon kinkunpaistoon ja joulusaunaan.


      • joopajoohohhoijaa
        se.asiantuntija kirjoitti:

        Esa Nemelähän sanoi vain, että kaikkien maamme kolmen miljoonan auton sähköistyminen lisäisi valtakunnallista sähkönkulutusta noin 10 prosentilla. Sen pystyy jokainen laskemaan itsekin. 3 miljoonaa (2,7 milj) autoa, joilla ajetaan keskimäärin noin 15 tkm vuodessa ja niiden sähkönkulutus on 20 kWh/100km. Siitä tulee 9 TWh joka on noin 10% Suomen vuotuisesta sähkönkulutuksen. Autojen käyttö sähkövarastona huippukulutuksen varalle on huuhaata. Punavuoren viherpiipertäjän sähköautotallista on hankalaa saada sähköä Perä-Pöytyän mummon kinkunpaistoon ja joulusaunaan.

        "Punavuoren viherpiipertäjän sähköautotallista on hankalaa saada sähköä Perä-Pöytyän mummon kinkunpaistoon ja joulusaunaan."
        Miksi pitäisi? Kyllä se kulutuspiikkiä tasaa jos minun autostani naapuri saa kulutuspiikin aikana sähköä kiukaaseensa, näitä akkuautoja kun on tarpeeksi paljon jokaisessa matalajänniteverkossa niin homma toimii.
        "Osta sinä sähköä verkosta autosi lataukseen 12-15 snt/kWh ja myy takaisin 3-4 snt/kWh."
        Näinkö se mielestäsi menisi? Oletko tosissasi ajatuksesi kanssa? Jos sähköyhtiöt haluavat autojen akkuja kulutuspiikkien tasaukseen maksu ei tietenkään voi kohdistua akun tarjoajaan.


      • unia.voi.nähdä
        joopajoohohhoijaa kirjoitti:

        "Punavuoren viherpiipertäjän sähköautotallista on hankalaa saada sähköä Perä-Pöytyän mummon kinkunpaistoon ja joulusaunaan."
        Miksi pitäisi? Kyllä se kulutuspiikkiä tasaa jos minun autostani naapuri saa kulutuspiikin aikana sähköä kiukaaseensa, näitä akkuautoja kun on tarpeeksi paljon jokaisessa matalajänniteverkossa niin homma toimii.
        "Osta sinä sähköä verkosta autosi lataukseen 12-15 snt/kWh ja myy takaisin 3-4 snt/kWh."
        Näinkö se mielestäsi menisi? Oletko tosissasi ajatuksesi kanssa? Jos sähköyhtiöt haluavat autojen akkuja kulutuspiikkien tasaukseen maksu ei tietenkään voi kohdistua akun tarjoajaan.

        Sähköyhtiöt eivät maksa pientuottajan sähköstä tuon enempää, tuskin tulevaisuudessakaan, se on energian markkinahinta. Ne haluavat myydä kalliilla, kun kulutus on korkea, se on businessta!
        Fortum: "Maksamme sähköstäsi pörssisähkön tuntihinnan. Välityspalkkiomme on 0,24 c/kWh"
        https://www.fortum.com/countries/fi/energiansaasto-ja-ratkaisut/oma-sahkontuotanto-pientuotanto-lahisahko/pages/default.aspx


      • joopajoohohhoijaa
        unia.voi.nähdä kirjoitti:

        Sähköyhtiöt eivät maksa pientuottajan sähköstä tuon enempää, tuskin tulevaisuudessakaan, se on energian markkinahinta. Ne haluavat myydä kalliilla, kun kulutus on korkea, se on businessta!
        Fortum: "Maksamme sähköstäsi pörssisähkön tuntihinnan. Välityspalkkiomme on 0,24 c/kWh"
        https://www.fortum.com/countries/fi/energiansaasto-ja-ratkaisut/oma-sahkontuotanto-pientuotanto-lahisahko/pages/default.aspx

        Sekoitat kaksi asiaa. Jo nykyisellä tiedonsiirrolla pystytään näkemään sähkön suunta, eli KULUTUSPIIKIN AIKANA otetaan sähköä sähköautosta ja kulutuspiikin ulkopuolella annetaan saman verran sähköä autoon takaisin. Ei ole ollenkaan vaikeaa.


      • Onko.järkevää
        joopajoohohhoijaa kirjoitti:

        Sekoitat kaksi asiaa. Jo nykyisellä tiedonsiirrolla pystytään näkemään sähkön suunta, eli KULUTUSPIIKIN AIKANA otetaan sähköä sähköautosta ja kulutuspiikin ulkopuolella annetaan saman verran sähköä autoon takaisin. Ei ole ollenkaan vaikeaa.

        Kulutushuiput on yleensä pakkaskaudella päivällä tai työmatka-aikaan, jolloin sähköautojen sähkö tuskin on käytettävissä. Kyllä myös stabiilisuus, oikosulkuvirrat, verkon suojaus, loistehon siirto ja sähkön laatu yms pitää ottaa huomioon. Miten käy kun tulee sähkökatko, imetäänkö akut tyhjiin tai loppuuko sähkö heti silloinkin. Muutaman kymmenen kWh myynnin takia silloin tällöin ei kannata tuhansia euroja investoida


      • joopajoohohhoijaa
        Onko.järkevää kirjoitti:

        Kulutushuiput on yleensä pakkaskaudella päivällä tai työmatka-aikaan, jolloin sähköautojen sähkö tuskin on käytettävissä. Kyllä myös stabiilisuus, oikosulkuvirrat, verkon suojaus, loistehon siirto ja sähkön laatu yms pitää ottaa huomioon. Miten käy kun tulee sähkökatko, imetäänkö akut tyhjiin tai loppuuko sähkö heti silloinkin. Muutaman kymmenen kWh myynnin takia silloin tällöin ei kannata tuhansia euroja investoida

        Mitä olen seurannut kulutushuiput osuvat jokseenkin aina klo. 16-20 väliselle ajalle, eli kun jengi pistää töistä tullessa saunat ja hellat päälle.
        Sähkökatkon aikana invertteri estää akun käytön niin kuin nytkin verkkoon kytketyssä aurinkosähkölaitoksessakin.
        Tuollainen invertteri ei ihmeitä maksa varsinkaan kun niitä valmistetaan kymmeniätuhansia, eikä akun tarjoaja sitä tietenkään maksa. Tuo toiminta on sähköyhtiöiden intressi joka kustannukset maksaa. Tietenkin kaikki kustannukset tulevat loppupeleissä sähkön hintaan kuten kaikki sähköverkon parannukset.


      • Juuri noin. Kulutuspiikki on 16-20 ja kuten Norjassakin on todettu, verkko ei kestäisi että kaikki pamauttavat sähköautonsa lataukseen heti työpäivän päätyttyä.

        Tuo ei kuitenkaan ole ongelma. Lataus sähköautoihin voidaan kotona rajoittaa klo 22- jälkeisiin aikoihin ja silti useimmille tulee aivan riittävästi sähköä ennen aamua seuraavan päivän ja kumulatiivisesti koko työviikon työajotarpeisiin.

        Lisäksi.... PV-paneelit halpenevat ja hyötysuhde kehittyy koko ajan. Jonkin ajan kuluttua ei kotilatauksen tarpeisiin tarvita enää verkkoa lainkaan vaan PV-paneelit, sähkövarastoakusto (kuten Power Wall) ja latauskaapelit omasta akkuvarastosta.


      • saa.sitä.haaveilla
        eFuture kirjoitti:

        Juuri noin. Kulutuspiikki on 16-20 ja kuten Norjassakin on todettu, verkko ei kestäisi että kaikki pamauttavat sähköautonsa lataukseen heti työpäivän päätyttyä.

        Tuo ei kuitenkaan ole ongelma. Lataus sähköautoihin voidaan kotona rajoittaa klo 22- jälkeisiin aikoihin ja silti useimmille tulee aivan riittävästi sähköä ennen aamua seuraavan päivän ja kumulatiivisesti koko työviikon työajotarpeisiin.

        Lisäksi.... PV-paneelit halpenevat ja hyötysuhde kehittyy koko ajan. Jonkin ajan kuluttua ei kotilatauksen tarpeisiin tarvita enää verkkoa lainkaan vaan PV-paneelit, sähkövarastoakusto (kuten Power Wall) ja latauskaapelit omasta akkuvarastosta.

        Puolet pv-paneelien tuotannosta saadaan 3 kesäkuukauden aikana ja sähkönkulutuksen huiput on joulu-tammikuussa. Sähköauton vuosikulutus on muuten 4 MWh luokkaa, rakenna sinä ihan vapaasti riittävän suuri kotiakusto, jos rahasi riittävät :D


      • Maltapa hieman odottaa.

        Kotiakustojen kapasiteetit kasvaa kohisten. Powerwall 1 (2016) 6.4 kWh ja Powerwall 2 (2017) jo 13,5 kWh. Toki tuo kapasiteetti on lähinnä päivittäistä/viikottaista tuotannon ja kulutuksen balansointia, eikä tietenkään kesäsähkön varaamista Lapin kaamosalueille talveksi.

        Kaamospohjoisessa PV:t ovat tietysti talvella vaikeuksissa, mutta puolet Suomesta jo nyt mielenkiintoista PV-paneeleille. Puhumattakaan että esim. 10 vuoden kuluttua, - jolloin tietysti tämä viestiketju on jo unohdettu - , PV:t ehkä jo valtavirtaa uudisrakentamisessa ja kannattavaa myös muissa kohteissa ja "saa.sitä.unelmoida" vannoo PV-paneelien nimeen ....

        Luultavasti enemmistö kuluttajista myös ajaa keskimäärin enemmän kesäkuukausina kuin talvella. Toki verkon sähkö voi toimia 'back-up'-vaihtoehtona joulu-tammikuussa.

        Muuten, Tesla on uhonnut ottavansa jopa Superchargerinsa verkosta irti tulevaisuudessa.


      • vihreää.utopiaa
        eFuture kirjoitti:

        Maltapa hieman odottaa.

        Kotiakustojen kapasiteetit kasvaa kohisten. Powerwall 1 (2016) 6.4 kWh ja Powerwall 2 (2017) jo 13,5 kWh. Toki tuo kapasiteetti on lähinnä päivittäistä/viikottaista tuotannon ja kulutuksen balansointia, eikä tietenkään kesäsähkön varaamista Lapin kaamosalueille talveksi.

        Kaamospohjoisessa PV:t ovat tietysti talvella vaikeuksissa, mutta puolet Suomesta jo nyt mielenkiintoista PV-paneeleille. Puhumattakaan että esim. 10 vuoden kuluttua, - jolloin tietysti tämä viestiketju on jo unohdettu - , PV:t ehkä jo valtavirtaa uudisrakentamisessa ja kannattavaa myös muissa kohteissa ja "saa.sitä.unelmoida" vannoo PV-paneelien nimeen ....

        Luultavasti enemmistö kuluttajista myös ajaa keskimäärin enemmän kesäkuukausina kuin talvella. Toki verkon sähkö voi toimia 'back-up'-vaihtoehtona joulu-tammikuussa.

        Muuten, Tesla on uhonnut ottavansa jopa Superchargerinsa verkosta irti tulevaisuudessa.

        6,4 kWh:lla ajaa sähköautolla 30 km ja 13,5 kWh:lla jo reilut 60 km. Kesäkuukausina noihin akkujen nimellisiin vrk-tuottoihin riittää keskimäärin 1,5 tai 3 kW panelit, ei pilvisinä päivinä. Talvella ei tuotto riitä edes korvaamaan akkujen itsepurkautumista.


      • joopajoohohhoijaa
        joopajoohohhoijaa kirjoitti:

        Mitä olen seurannut kulutushuiput osuvat jokseenkin aina klo. 16-20 väliselle ajalle, eli kun jengi pistää töistä tullessa saunat ja hellat päälle.
        Sähkökatkon aikana invertteri estää akun käytön niin kuin nytkin verkkoon kytketyssä aurinkosähkölaitoksessakin.
        Tuollainen invertteri ei ihmeitä maksa varsinkaan kun niitä valmistetaan kymmeniätuhansia, eikä akun tarjoaja sitä tietenkään maksa. Tuo toiminta on sähköyhtiöiden intressi joka kustannukset maksaa. Tietenkin kaikki kustannukset tulevat loppupeleissä sähkön hintaan kuten kaikki sähköverkon parannukset.

        Tässä ihan asiantuntijoiden tulevaisuudensuunnittelua.

        https://www.asiakaslehti.net/pks/joustavuus-tulee-sahkotuotteisiin/


    • Patteri-Paavo

      Edelleenkin niitä sähköautoja on Suomessa vain tuhatkunta, joten niiden lataamisella ei ole sähköverkon kannalta mitään merkitystä. Ja sähköautojen määrä lisääntyy sen verran hitaasti, että näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa ei virran riittämisestä tarvitse huolehtia.
      Sähköautoja hankkivat ne, jotka toteavat sellaisen itselleen sopivaksi tai jotka haluavat muuten uuteen tekniikkaan tutustua. Muut ajavat edelleen polttomoottoriautoilla. Valinta on jokaisen oma. Sähköautoja ei ole kenenkään pakko hankkia, eikä niitä ole vielä pitkään aikaan kaikile saatavillakaan. Tarjolla olevien malleja ja niiden valmistusmäärät ovat sen verran niukkoja, että marginaalisista kulkuneuvoista on toistaiseksi kysymys.

    • mahdoton.yhtälö

      Vain idiootti haaveilee sähköautoista, jotka ladattaisiin uusiutuvalla energialla

      • Vanha suomalainen sananlasku ja Teuvo Puron mykkäkomedia vuodelta 1921. Mikä?


      • mahdoton.yhtälö
        eFuture kirjoitti:

        Vanha suomalainen sananlasku ja Teuvo Puron mykkäkomedia vuodelta 1921. Mikä?

        Nauretaan kaikki yhdessä haaveillesi.


    • vihreää.utopiaa

      Yhden sähköauton keskimääräisen vuosikulutuksen suuruisen sähköenergian 4MWh tuottamiseen tarvitaan Etelä-Suomessa minimissään 5kWp paneelit. Siis teoriassa, kun sähköä ei saada säilöttyä talvea varten.

      • Jos ajat 15000-30000 km vuodessa (4 MWh riippuen sähköautosta), et aja niitä kodista käsin kaikkia. Et siis tarvitse 4 MWh sähköntuotantoa, kun käytössä on kohde- ja matkalatauspisteet. Luultavasti tarve on 1 MWh luokkaa.

        Kuka näkee, se uskoo.


      • PV-kattopaneelien hinta Saksassa jo nyt 2000 € - 2500 € per kW asennus. Todella isot kaupalliset 100 kW paneelit jo lähelle 1200 € per kW. Puhumattakaan tulevista vuosista. Malttia!


      • 5kWp PV Saksassa noin 7600€. Asennuskulut tulee mielestäni tuon päälle.


      • tätä.tasoa

      • rahaa.palaa
        tätä.tasoa kirjoitti:

        Helenin tarjous 10000 euroa. Akut ja laturit päälle.
        https://www.helen.fi/aurinko/kodit/aurinkopaneelipaketit/

        Akkuja noin 13 kWh eli vähintään 6 kpl 12V 200 Ah AGM akkuja a 500-600 euroa plus laturi 1000 euroa = 4000-4500 euroa. Eivät ole ikuisia nekään eikä niitä voi tyhjiin purkaa..


      • Jos nyt tosiaan lopetetaan se hätäily. Hinnat laskee nopeasti kaikkien komponenttien osalta. Malttia vielä muutama vuosi, korkeintaan 10 v.


      • vihreää.utopiaa
        eFuture kirjoitti:

        Jos nyt tosiaan lopetetaan se hätäily. Hinnat laskee nopeasti kaikkien komponenttien osalta. Malttia vielä muutama vuosi, korkeintaan 10 v.

        Hinnat laskee mutta aurinko ei edelleenkään paista Suomessa kuin kesäaikaan eikä aurinkosähkön tuottaminen kotioloissa ole kannattavaa. Tekniikka ei tule olemaan ikuista. Sinullekin tulee pitkä 10 vuotta.


    • MitäsVerottaja

      Miten käy sähkön hinnan tulevaisuudessa? Nyt käytetään kotitaloussähköä, joka on todella halpaa mutta varmasti verottaja iskee jollakin tavoin myös sähköautoiluun.
      Bensiinin ja dieselin hinnassa on yli 80 % polttoaineveroa valmisteveron lisäksi siitä johtuu, että polttoaineiden hinnat ovat Suomessa korkeita.

      • verojen.kultamaa

        Totta, Suomessa ei koskaan mikään käyttövoima ole saanut olla autoilussa toistaan halvempaa. Pakkohan se polttoainevero on sähköautoilun yleistyessä jollain muulla verolla tai maksulla korvata, verotulojen tarve ei nimittäin vähene. Turha haaveilla merkittävistä veroeduista sähköautoille. Sähköveron korotuksesta kärsivät sitten kaikki.


      • 46546

        Kannattaa miettiä haluaako että kansalaisten kaikki tulot kiertää virkamiesten kautta. Sossut ja vihreät ajaa maata verojen suuntaan. kaikilla pitää olla yhtä kurjaa riippumatta siitä kuinka paljon teet töitä tai kuinka fiksu olet.


      • new.normal
        46546 kirjoitti:

        Kannattaa miettiä haluaako että kansalaisten kaikki tulot kiertää virkamiesten kautta. Sossut ja vihreät ajaa maata verojen suuntaan. kaikilla pitää olla yhtä kurjaa riippumatta siitä kuinka paljon teet töitä tai kuinka fiksu olet.

        "Fiksuimmat" ovatkin jo tajunneet, että kotona makaamalla tienaa eniten ja hermotkin pysyvät kunnossa ja verenpaine alhaalla. Muija pyöräyttää pari kersaa ja sossuluukun ikituki on taattu. Tyhmät yrittävät tulla omillaan toimeen, painavat jatkuvaa ylityötä ja ovat stressaantuneita.


    • 1.__Markkinat
      • turhaa.unelmaa

        Jos energian hinta laskisi niin siirtohinnat vastaavasti nousisivat, joten kuluttaja maksaisi taatusti saman.


    • AutoPelle

      Uusi valmistuva ydinreaktori tuottaa 1.5 kertaisesti sen mitä tarvittaisiin jos kaikki Suomen henkilöautot muuttui yhtäkkiä sähköllä kulkeviksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5917
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3744
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2033
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1239
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe