Munkki Simeon rakastui ja jätti Valamon

Niin vain kuulemma kävi. Neljä vuotta Simeon ehti olla munkkina, kunnes rakkaus roihahti. Simeon oli monissa lehdissä kertomassa ratkaisustaan ja munkkina olosta mutta ei ollut munkkeus sit hänen juttunsa kuitenkaan. 1.8. lähti. Harmi, Simeon oli mukava munkki. Ja tämä ei siis ole mikään juoru vaan Timon (ent. munkki Simeon) julkisessa FB-profiilissa jakamaa tietoa.
Ilmoita


110 Vastausta

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.


1 VASTAUS:
Mitenköhän ne on noi piirakkahommat... riemu vielä repiää.

Ei ne taija ihan tarua olla nekään jutut jotta talkoolaiseks männään kuin tinderiin ikänään.

Ei oo itelle koskaan tullunna mieleen männä ehtimmään suhteita luostarista asti siks kaiketi oonniin iteksein.
+Lisää kommentti
Tämä oli yllätys. Viimeksi keväällä Simeonin kanssa puhuin ja oli kyllä niin väkevästi hengenmies ja munkki kun olla ja voi. Taisi olla äkkirakastuminen? Kyllä käy luostarin ovi tiuhaan.. Missä he ovat edes tapailleet, kun munkithan eivät saa poistua Karvion huoltoasemaa kauemmaksi ilman lupaa.

Vanhana muistan yhden toisen vähän vastaavan tapauksen. Se suhde ei kestänyt. Kun suhteeseen tuo ison elementin se kielletty hedelmä, tarkasti piilotellut tapaamiset, yhteinen salaisuus, niin sitten kun se poistuu, häviää myös suhteesta se kipinä ja sitten se päättyy.
Ilmoita
Tuossa jutussa Simeon puhelee, että olisi etu lähteä luostariin vanhoilla päivillään kun tietää mistä luopuu, että hänelläkin kaksi pitkää liittoa ja monipuolinen ura takana. Asiahan on juuri päinvastoin. Mitä enemmmän maailmassa ihminen on, sitä enemmän hän jää kaipaamaan siellä kokemiaan asioita. Monissa luostareissa on jopa ikärajat, jota vanhempana ei enää oteta, koska ajatellaan, etteivät he enää sopeudu.

Simeon toimi luostarin tiedottajana ja pääoppaana, ja oli erittäin näkyvästi esillä, kävi jatkuvasti Hgissä ja niin edelleen. Ehkä vanhoilla päivillään luostariin tulleelle olisi pitänyt antaa toisenlaisia kuuliaisuustehtäviä, jotta maailman houkutukset eivät olisi olleet niin läsnä koko ajan.
3 VASTAUSTA:
" Mitä enemmmän maailmassa ihminen on, sitä enemmän hän jää kaipaamaan siellä kokemiaan asioita. Monissa luostareissa on jopa ikärajat, jota vanhempana ei enää oteta, koska ajatellaan, etteivät he enää sopeudu."

Riippuu varmasti ihmisestä. Itse nyt viisikymmentä täytettyäni voisin hyvinkin harkita luostaria loppuelämäni paikaksi. Sopeutumista varmasti olisi, mutta ei kai nuorempikaan ilman sopeutumiskipuja munkinelämään taivu. Liekö tarkoituskaan, tai edes mahdollista.

Nuorena miehenä olisin varmasti ollut suuremmissa vaikeuksissa kuin nyt olisin. Kun hormoonit olivat tapissaan ja kroppa kaikkea muuta kuin valmis istumaan keljassa ja seisomaan kirkossa, mieli avoin ja utelias...siinä sitä olisi kuunnellut verensä väkevää virtausta ja miettinyt mitähä tuolla jossain olisikaan nuorelle miehelle, jolla on virtaa niin että nostaisi maan päänsä päälle jos vain kahvat olisi mistä nostaa. Nyt on toisin, tiedän mitä täällä on, eipä mitään kestävää, ja enemmän kuin tarpeeksi olisivat kuuliaisuustyöt, palvelukset ja oma kelja. Vieläköhän ottaisivat tämän ikäisen tämän yhden mielestäni epäasiallisen tempauksen jälkeen...
höpö höpö. Tuo on just sellaista ulkopuolisten fantasiointia että munkit vain taistelevat seksin himoa vastaan ja istuvat keljassa. Jos työtä on 6-20 joka päivä, niin kumpaakaan ei ehdi tekemään! Seksin himo on pienin ongelmna luostarielämässä.
hoohjaa kirjoitti:
höpö höpö. Tuo on just sellaista ulkopuolisten fantasiointia että munkit vain taistelevat seksin himoa vastaan ja istuvat keljassa. Jos työtä on 6-20 joka päivä, niin kumpaakaan ei ehdi tekemään! Seksin himo on pienin ongelmna luostarielämässä.
Ja sinulla on kokemusta kuinka kauan luostarielämästä?
+Lisää kommentti
"Mitä enemmän maailmassa ihminen on, sitä enemmän hän jää kaipaamaan siellä kokemiaan asioita." Jaa-a. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä selvemmäksi käy käsitys, että niin järjellinen paikka tämä ei ole, että tänne ylipäänsä kannattaa syntyä. Tai lahjoittaa jollekin ihmisparalle elämä äitinä/isänä.
2 VASTAUSTA:
Myöskään mitä vanhemmaksi tulee, ei jaksa enää kuunnella kaikenmaailman kaakatusta. Ei ole niin hyväuskoinen kuin nuorena. Ei tarvitse krumeluureja, muotomenoja. Ei koe tarvetta mielistellä ihmisiä. On ihan se ja sama, mitä ihmiset ajattelevat, koska ainahan joku ajattelee pahasti tai muutoin vain kummastelee. Jos ei tarvitse apua mihinkään eikä tarvitse sexiä, niin silloinhan voi mieluummin muuttaa itsekseen vain jonnekin korpeen.
silviiisiiiiinnnnnnnn kirjoitti:
Myöskään mitä vanhemmaksi tulee, ei jaksa enää kuunnella kaikenmaailman kaakatusta. Ei ole niin hyväuskoinen kuin nuorena. Ei tarvitse krumeluureja, muotomenoja. Ei koe tarvetta mielistellä ihmisiä. On ihan se ja sama, mitä ihmiset ajattelevat, koska ainahan joku ajattelee pahasti tai muutoin vain kummastelee. Jos ei tarvitse apua mihinkään eikä tarvitse sexiä, niin silloinhan voi mieluummin muuttaa itsekseen vain jonnekin korpeen.
JOskus on tarve eristäytyä seksi menisi ja läheisyys vaikka päivittäin vuoan onhan tuota tullut noin 10v jo ilman oltua itseasiassa olen jo mennyt sekaisin laskuista ja puute on jatkuva mutta toisaalta vähän paremmin on saanut himonsa pidettyä kurissa kun on maallisia ja terveydellisiä murheita.Kyllähän se aina mielessä käy.
+Lisää kommentti
Voi sentään. Miten tässä näin pääsi käymään? Eikös munkkien pidä kääntää katseensa pois naiskauneudesta? Ilmeisesti lihan syntiä on sitten tehty jo munkkiaikana, tuskin kukaan platonisen rakkauden takia munkkilupauksensa peruisi. Ja mikä on tämän ortodoksinaisen vastuu? Tekikö hän ilomielin syntiä? Itse käyn paljon Valamossa ja asuna on aina löysä mekko ja iso huivi päässä, myös trapesassa, piha-alueilla ja myymälässä. Välillä olen Valamossa pitkäänkin. En ryhdy koskaan keskusteluihin munkkien kanssa. Kerran pitkän ja pääosin yksinäisyydessä & jumalanpalveluksissa viettämäni Valamoreissun loppupuolella näin Nasarin ilta-auringossa ilman päähinettä, ilman silmälaseja ja tukka valtoimenaan, ja heti ajatuksissani syntiin lankesin. Toki tunnustin asian heti rippi-isälleni, kunhan pääsin kotikaupunkiini.
T. Syntinen
4 VASTAUSTA:
Entäs pappismunkki Mikael, joka pitää parrastaan parempaa huolta kuin Nasari. Mikaelilla tuntuu olevan pilkettä silmäkulmassa koko ajan, ja talkoo-tädit ovatkin yhtenään pyytämässä häneltä siunausta.
Juu ja minä kerran seisoin kirkossa luostarillaja siinä takana seisoi munketti ulkomaalainen valkoisessa kaavussa puuristi kaulassa tai kuka lie ollutkin kun vilkaisin taakseni niin sain kiinni "salakatselusta" monta kertaa...ulos sitten pönkäisin ja huomasin kassissa soi äänettömällä puhelin ja se valo sieltä kajasti...

Onko muuten ruustinnoilla tuollaisia himoja.. en ole tiennytkään...
Minullakin on joskus nuorempana ollut ajatuksia munkkeja kohtaan. Ne kuuluvat luostarissa olemiseen. Saatana meille lähettää näitä ajatuksia, jotta olisimme kiinni pahassa silllonkin kun olemme luostarissa. Ne ovat kiusauksia, joita tulee vain ankarasti vastustaa. Minulla oli myös ajatuksia erästä pappia kohtaan, mutta eräs kokeneempi kilvoittelija antoi käytännöllisen neuvon: ajattele sitä pappia tavallisissa vaatteissa, istumassa vaikka Shellin baarissa. Näin tein, ja hohto hävisi. Tehkääpä Ruustinnat ja Synnnintuntoiset tämmöinen ajatuskoe.
Rivijäsen kirjoitti:
Minullakin on joskus nuorempana ollut ajatuksia munkkeja kohtaan. Ne kuuluvat luostarissa olemiseen. Saatana meille lähettää näitä ajatuksia, jotta olisimme kiinni pahassa silllonkin kun olemme luostarissa. Ne ovat kiusauksia, joita tulee vain ankarasti vastustaa. Minulla oli myös ajatuksia erästä pappia kohtaan, mutta eräs kokeneempi kilvoittelija antoi käytännöllisen neuvon: ajattele sitä pappia tavallisissa vaatteissa, istumassa vaikka Shellin baarissa. Näin tein, ja hohto hävisi. Tehkääpä Ruustinnat ja Synnnintuntoiset tämmöinen ajatuskoe.
Minulle pappi on aina ensisijaisesti pappi vaikka hän olisi maailman viehättävin ihmisenä.Minulle riittää tieto että hän on pappi tai vaikkapa munkki.

Mitä tulee tavallisiin rahvaisiin miehiin elämänkokemus on opettanut niin miehistä kuin naisistakin ihmisinä ettei ole hyvä luottaa kuin Jumalaan.

Hyvä asia on kuvitella silmää kiehtova ihminen vaikkapa aamupaskallaan taikka päinvastaisena ihmistyyppinä kuin mitä se oma hassu mielikuvitus antaa olettaa.

Kun on elämää nähnyt ja kokenut suhtautuu vähemmän unelmoiden muihin ihmisiin.Eikä sen tarvitse rakkaudettomuutta olla se on vain realismia.Itse voit hörhöillä rakkauksista ja muista unelmisa ja nukkekotielämästä... se toinen ei välttämättä ole se joka sen toteuttaa tai edes sopii sinun kuvioitasi täyttämään mitä sinulla on oletuksina häntä vastaan.
+Lisää kommentti
Tekisi mieleni sanoa paljonkin mutta sanon vain, että näemme ihmisessä synnin, emme hänen katumustaan. Munkki Simeon kilvoittelee nyt siviilissä. Monia armorikkaita vuosia hänelle. Onneksi veljistö on joka tapauksessa kasvussa. Uusia kuuliaisuusveljiä on tullut ja muutenkin kaikki näyttää pitkästä aikaa lupaavalta.
1
Ilmoita
No ohhoh tosiaan. Isoja muutoksia on ollut Simeonin/Timon elämässä. Oli jo iso ratkaisu lähteä ikämiehenä luostariin ja hän varmasti teki kaikkensa sopeutuakseen. Oli varmasti hyvin raskasta huomata, ettei vain sopeudu. Ei varmaankaan ollut helppoa tehdä päätös siviiliin palaamisesta. Ja nyt on sitten sopeuduttava uudelleen maailmaan. Monia armorikkaita vuosia Timolle. Tämä on hänen yksityinen kamppailunsa. Ei se veljestöön tai luostariin vaikuta.
Ilmoita
Simeon oli myös minun facebook kaveri.Ihmisellä on vapaa tahto, hän teki päätöksensä.

Jokainen voi tietysti mietttiä asiaa omalta kannaltaan.Itse en pystyisi luostarin vaatimaan elämäntyyliin.Harjoitan asketismia kotona, joka on minun valintani.

Toivotan hänelle kaikkea hyvää.

Myös munkki Joona jätti luostarin jo aikaisemmin.
5 VASTAUSTA:
Voi ei, Joonassa oli enemmän munkkia kuin muissa yhteensä. Ei ollut mikään isomahainen vätys.
Immop kirjoitti:
Voi ei, Joonassa oli enemmän munkkia kuin muissa yhteensä. Ei ollut mikään isomahainen vätys.
Älä viitsi nimitellä munkkeja tuolla tavalla. Et tiedä heidän kilvoittelustaan mitään. Minä arvostan jokaista munkkia ja voin vain aavistaa, miten rankkaa on olla jatkuvan huomion ja arvostelun kohteena. Minulla on vain hyvää sanottavaa Valamosta ja sen munkeista.
Immop kirjoitti:
Voi ei, Joonassa oli enemmän munkkia kuin muissa yhteensä. Ei ollut mikään isomahainen vätys.
No jos jättää munkkiuden, niin eipä siinä ihmisessä ole kauheasti munkkia, vaikka olisi miten pitkä parta.
Immop kirjoitti:
Voi ei, Joonassa oli enemmän munkkia kuin muissa yhteensä. Ei ollut mikään isomahainen vätys.
Se onkin kummallista: moni on hoikka poika luostariin mennessään. Annas kun aikaa kuluu: kohta näyttävät, kuin olisivat kahdeksannella kuulla raskaana.
Mitämitä...onko Joonakin lähtenyt? voi...voi...
+Lisää kommentti
Ottiko joona kissan mukaan?
1 VASTAUS:
Ei ottanut Niksu on vieläkin Valamossa
+Lisää kommentti
Moniko nunna on jättänyt Lintulan ?
Ainakin yksi on edelleen nunna mutta virkatyössä ja palkansaaja siten päivisin.
1 VASTAUS:
Kuulopuheiden mukaan joku kuuskymppinen nunna olisi rakastunut johonkin kolmikymppiseen talkoolaismieheen ja lähtenyt tämän matkaan. Milloin sitten tapahtunut, en tiedä, kun juttuja liikkui 90-luvun alkupuolella.
+Lisää kommentti
Onhan tuossahii assiissa monenlaista näkökantoo. Munkki tek lupauksen ja petti lupauksensa Jumalalle ja siinä ohessa petti ikumeninkin. Ei sellaista auta kehua. Kauhistella pittää ei kehua ortodoksina. Mutta ei liene vielä oppina tavoille kun ruotshi ol kuitennii sisimmiltää.
En tiiä tai en halluu sannoo tässä tappauksessa, mutta toisinnaan munkiks männään vai siksi kun ollaan kippee. Kellä hampaat kellä jalat ja kun ne saadaan kuntoon kalliilla rahalla luostarin laskuun on hyvä lähtee naisiin tai poikien mukkaan mualimalle. Miten lie tässä tappauksessa mäne ja tiiä.
Varmaan tulloo vaikeeta sivviilissä kaikille lähtijöille. Ripspiirakankin maku väljähtyy ja toselämä koettaa noppeesti. Tukkee ja rukkouksii hyökii vaatii mutta kehuminen on kyllä kovin ruotshin tekosia ei ravoslavista.
Ilmoita
No, monia armorikkaita vuosia Timolle. Tulin muutama päivä sitten Valamosta ja ilolla panin merkille, että uusia kuuliaisuusveljiä on tullut. Suurin hämmästys tosin oli, että eräs mustaan kaapuun ja mustaan uskonmiehen lakkiin sonnustautunut nuori mies ei ollut minkään sortin munkki, noviisi tai apupapin apulainen. Vaan talkoolainen. Hän vain tykkäsi pukeutua mustaan kaapuun. Mielestäni vähän erikoista larpata munkkia/kuuliaisuusveljeä. Suurin osa vierailijoista ja turisteista suhtautui häneen kuin munkkina ja mammat melkein kumartelivat. Ei maallikot osaa katsoa, onko viitta munkkiviitta vai ei. Voinko minäkin pukeutua munkin kaapuun seuraavalla Valamon reissullani ja saada naisihmisiltä kumarruksia, vai onko se ainoastaan talkoolaisten hupi?
1 VASTAUS:
Hei, onpa törkeää tekstiä. Miten voit kirjoittaa noin tunnistettavasti? Kyseinen henkilö on teologian opiskelija ja toimi myös ponomarina. Aikaisemmin kaikki luostarissa työtä tekevät pukeutuivat yhtenäisesti mustiin, tästä on nyt luovuttu mutta se ei estä noudattamasta tätä vanhaa tapaa! Miksi ihmiset kokevat voivansa kirjoittaa Valamon asukkaista ja työntekijöistä miten sattuu? Valamo on munkkien koti, he eivät ole maskotteja, joita voisi ruotia miten haluaa. Tämä on ihan häpeällinen ketju. Ja Valamossa työtä tekevät, niin palkkaa saavat kuin talkoolaiset, ovat ihan yksityishenkilöitä. Rukoilen teidän puolestanne, jotka tässäketjussa pilkkaavat ja ivaavat.
+Lisää kommentti
Kun lukee tätä ketjua, vähitellen selviää, miksi kaikki jättävät Valamon vuorotellen. Ei kukaan normaali ihminen jaksa olla päivästä toiseen ja vuodesta toiseen sairaan kyttäyksen ja omituisten luulojen kohteena.
4 VASTAUSTA:
Minulle ei ikinä ole mennyt jakeluun tuo Valamon idea. Luostarissa asuminenhan polveutuu erakkolaisliikkeestä. Mitä ihmeen maailmastavetäytymistä tuo mukamas on?!? Ei ole mitään tekemistä erakkolaisuuden kanssa. Päinvastoin! Laumoittain turisteja, pällisteleviä mummoja, talkoolaisia, kaikenlaisia "hengellisiä" perskärpäsiä, toimittajia, televisiokuvaajia,jne.jne. Jos hiljaisuutta ja erakkoelämää kaipaa, niin Valamoon ei todellakaan kannata mennä. Tuollaisesta paikasta saavat jotain vain ne, jotka eivät halua tai uskalla ottaa vastuuta omasta elämästään ( ja luota, että Jumala kyllä huolehtii), vaan jättäytyvät mieluummin jonkun/joidenkin käskettäviksi. Perinteiden noudattaminen ja erilaisten rituaalien tekemisen pakko toimii myös käskyttäjänä-antaa elämälle turvaa ja kehystä. Tietysti aina löytyy ihmisiä, jotka saavat tyydytystä, kun muut heitä ihastelevat hengellisinä staroina. Oikeaa erakkoa ei tuollaiset kiinnosta!
Jatkuvalla rukouksella ja kiittämisellä on kuitenkin oma vaikutuksensa.. ei ehkä aina niin ilmeinen..

Turismi on tietysti oma juttunsa mutta tavallaan luo kans omat puitteensa kilvoittelulle Valamossa. Kaikessa yksinkertaisuudessaan Valamo on sellainen kuin se on koska se on sellainen kuin se on.. Täydessä yksinäisyydessä on vastaavasti omat helppoutensa ja haasteensa joita ei luostarissa ole. Tietysti myös kotona voi kilvoitella, avioliitossa voi kilvoitella, luostarissa voi kilvoitella, erakkona voi kilvoitella -- jokaselle muodolle löytyy aikansa, paikkansa ja kilvoittelijansa.

Hyvä että on Valamo jos ei muuten niin ihan jo vaan muistutuksen vuoksi.
Harva asia vain passiivisesti on, mitä se on. Mikä on ihmisen tekoa, on ihmisen tekoa, ja siihen löytyvät kyllä vastuussa olevat.
herranjestasta, esitä meille näkemys, miten luostari tulisi toimeen ilman kävijöitä? Luostariturismi on maailmanlaajuinen ilmiö ja jokaisella on jokin syy tulla luostariin edes piipahtamaan. On mahtavaa, että ovet ovat avoinna kaikkien tulla.
+Lisää kommentti
Turismista valittavat: käykää Valamossa kesä-elokuun ulkopuolella. Jo elokuun lopulla paikka alkaa hiljentyä ja syyskuun lopulla väkeä on vähän. Jos menet silloin, törmäät todennäköisesti talkoolaisiin tai Ksenia-talojen (lähettyvillä olevia asuntoja muille, jotka ovat omaksuneet ortodoksisen elämäntavan) asukkaisiin. Kaikki on hyvin rauhallista. Viikonloppuna ehkä vähän enemmän väkeä.

Munkit viettävät omaa elämäänsä. He syövät omassa rauhassaan, asuvat yksityisalueellaan, osallistuvat jumalanpalveluksiin ja tekevät kuuliaisuustehtäviään sekä rukoilevat keljassaan (munkinkammiossaan). Monet väistävät väkijoukkoja ja sitten ihmiset kyselevät, että miksei niitä munkkeja näy. Valamon keskeinen tulonlähde on turismi. Siellä on merkittävä ortodoksisen taiteen kulttuurikeskus ja konservointilaitos sekä kirjasto ylläpitämässä ortodoksista kulttuuria samoin kuin kansanopisto.

Eivät useimmat luostarit muuallakaan ole suljettuja yhteisöjä. Erakkoluostarit eli skiitat ovat asia erikseen, ja ne ovat jonkin pääluostarin yhteydessä. Jos käytte vaikka Vanhassa Valamossa tai Konevitsassa, tai Kreetalla Arkadin tai Toploun luostareissa, näette todellista turistirynnäkköä.

Valamo on päättänyt satsata entistä enenmän maanviljelykseen ja miettii muita tulonlähteitä.

Se yksin erämaassa rukoilu ei kyllä ole se munkkiuden idea vaan kyseessä on veljestö (nunnaluostarissa sisaristo) eli yhteisö. Luostarista ovat aina hakeneet apua kriiseissä elävät ihmiset, joita edellinen kirjoittaja kutsuu hengellisiksi perskärpäsiksi. Lopulta mikään ei ole vuosisatojen saatossa muuttunut, vaikka ulkoisesti moni asia onkin.

Olen Valamossa aina muulloin kuin kesällä. Minä arvostan Valamoa ja sitä, että se pitää ovet auki kaikkien tulla. Valamo on monille, myös ei-ortodokseille, todella tärkeä paikka. Ja vierailijat, käykää jumalanpalveluksissa. Ne ovat reissun tärkein anti. Joka ilta klo 18 on palvelus.
Ilmoita
Sitten vielä se juttu, että erakkous olisi luostarilaitoksen idea. Luostarit eivät ole vuosisatoihin olleet irti muusta yhteiskunnasta vaan ovat olleet keskeisessä roolissa. Luostarit ovat aikaa ennen modernia sosiaaliapua pyörittäneet orpokoteja, sairaaloita ja niin edelleen. Erakkolat ovat asia edelleen.
Ilmoita
Minä hämmästyin kun näin Timon munkin kaavussa,olimme aikoinaan samassa koulussa murrosiässä.Kirkkoherran poika.Hän on siis lähtenyt Valamosta.Kaikkea hyvää vaan Timolle.
Ilmoita
Ei asia ole noin yksioikoinen. Simeon on aivan varmasti pohtinut tarkkaan, millä tavoin Herra haluaa hänen palvelevan itseään ja on tullut siihen tulokseen, että siviilielämä ja avioliitto ovat se tie, jota Herra haluaa hänen noudattavan ja kilvoittelevan. Miksi piti tehdä lenkki luostarin kautta - Herra yksin tietää. Monia armorikkaita vuosia!
Ilmoita
Kaikella on johdatuksensa. Jokainen voi hiljentyä omalla tavallaan.

Paikkana Valamo on hieno, en ole koskaan keskustellut munkkien kanssa.Lyhyt vierailu riittää minulle.
Ilmoita
Montakos kertaa sitä avioliittoon voi mennä Herran kasvojen edessä? Entä, jos joka kerralla on eri puoliso?
3 VASTAUSTA:
Ei varmaan yhdenkään kun entiset kuulemma kummittelee tuonpuoleisessa jonossa vai mikä polygamia siellä vallitsee.

Jos elämä on jonkun kanssa ollut painajaista ja sitten vielä ne seuraa tuonpuoleisessa.Ortodoksinen avioliittokäsitys on erittäin ontuva teologisesti.

Entäs sitten jos ero ei ole oma vikansa vaan toinen on vain päättänyt lähteä...
Eikös nämä luterilaiset papit mene useamminkin.Ainakin meidän entinen kirkkoherra,eikä kuolema erottanut ensimmäisestä emännästä.
Markuksen evankeliumin 12:18 paikkeilta eteenpäin Kristukselta itseltään kysellään vastaavanlaista kysymystä, tai niinpäin että kun naisella on ollut sen seitsemän veljestä miehenä, kukin kuollut vuorollaan, niin kenes vaimo hän sitten on .. Ihan ytimissä ollaan kun vastaus koskettaa ylösnousemusta ..
+Lisää kommentti
No entä sitten? Munkkina olo on vapaaehtoista. Ja munkkius on alkanut kiinnostaa taas nuoria miehiä. Onko peräti neljä kuuliaisuusveljeä tällä hetkellä odottamassa munkkilupausta.
Ilmoita
Onkos tämä se sama munkki joka joku aika sitten tv:ssä, olikohan Kioski niminen ohjelma, vakuutti jäävänsä Valamoon?
2 VASTAUSTA:
Juu, sama mies.

https://www.youtube.com/watch?v=iZ1hzoulQEw

tuolla kohdassa 2:05.
kyyyylllä kirjoitti:
Juu, sama mies.

https://www.youtube.com/watch?v=iZ1hzoulQEw

tuolla kohdassa 2:05.
"mä jään tänne..tää on rakas koti...ei tässä iässä enää tulla kokeilemaan..."

ja tähän päälle lupaukset kaikkivaltiaan edessä ja sitten pooooooois. tulikohan Sergeille paha rekrytointilapsus.
+Lisää kommentti
Jaksaa yhden äijän elämänvalinnat kiinnostaa. Jos suuri yleisö ei pidä munkkeuta puolijumalallisena "enkeli elämänä" niin ketään ei kiinnostaisi yhdenkään yksilön elämänvalinnat olipa munkki tai ei.

Päästäkä'ä irti maallisesta hierarkia ajattelusta ja elitismistä.Itse munkkeus ei todellakaan tulisi missään kontekstissa tukea elitismiä eikä maallisuutta mutta tähän on tultu luostarista haetaanmilloin mitäkin edistystä elämään tai uraan jos ei muuta niin julkisuutta.
3 VASTAUSTA:
No jaksaa jaksaa. Kyseessä on kuitenkin munkinlupaukset antanut ja julkisuudessa esiintynyt kaveri. Ei ole nyt oikein sopivaa käytöstä luopua munkkeudesta muutenkaan, saati tuollaisen "julkimunkkeilun" jälkeen. Kyse on vakavasta asiasta.
Erakkomunkki taas ei tee mitään siksi, että ihmiset katselisivat tai kiittelisivät. Eikä varmasti suostu mihinkään kuvaus...kamerat-juttuihin.
ciyiviifoygo kirjoitti:
Erakkomunkki taas ei tee mitään siksi, että ihmiset katselisivat tai kiittelisivät. Eikä varmasti suostu mihinkään kuvaus...kamerat-juttuihin.
Ei Suomessa ole erakkomunkkeja. Mutta saataisiinpa yksi kunnon luostari edes eikä tuollaista pelkkää markkinapaikkaa ja paremman porukan näyttäytymismestaa.
+Lisää kommentti
Aloituksessa on virhe. Munkkina Timo ehti olla vain vajaat kaksi vuotta. Sitä ennen viitankantajana ja sitä ennen noviisina. On se kyllä kans, kun kahden vuoden munkkiuden jälkeen hän retkahti naiseen ja päätti hylätä luostarin.

Nyt tarkkaa harkintaa munkki-rekrytointiin Valamossa. Timo eteni hyvin nopeasti munkiksi. Vuosi noviisina ja sit kelpuutettiin viitankantajaksi vuodeksi ja sit munkiksi. Taisi olla hyvä puhumaan? Kyllä noille 40+ kuuliaisuusveljille tulisi asettaa min 2 vuotta noviisiaikaa ja min 2 vuotta viitankantajuutta. Ei olisi tätäkään tapausta sattunut, jos olisi pidemmät ajat, ennen kuin munkiksi pääsee. Ei se saa olla puhujalahjoista tai supliikista kiinni, kuinka nopeasti tässä hommassa etenee.
2 VASTAUSTA:
Ei kait sinne edes pääse jos ei ole supliikki ja puhelahjat kunnossa ja/tai kuuluisa kulttuuripersoona ja/tai yrittäjähenkinen bisnesmies ja/tai korkeakoulutettu teologi. Ei entisajan tyyliin nöyryydellä ja kuuliaisuudella ja sielun yksinkertaisuudella enää luostariin pääse. Harmi koska munkkeudelta odottaisi alati muuttuvan maallisen elämän vastapainoksi sitoutumista ja pysyvyyttä.
Jos pää on kunnossa, eikä ole velkoja niin taatusti pääsee. Valitettavasti vain nykyään on todella paljon muuten hyviä ihmisiä, mutta pää ei ole siinä kunnossa, että voisi olettaa sen kestävän luostarielämän yksinäisyyden ja luostarielämän yhteisöllisyyden. Jos jo alusta alkaen näyttää siltä, että ei ole edellytyksiä, ei kannata ottaa edes kokeilemaan, koska tuleminen ja lähteminen on aina veljestölle rasitus.
+Lisää kommentti
Jos tämä olisikin yksilöllinen valinta mutta munkki Simeonilta oli kysytty, voisiko hän toimia tiedottajana ja olla samalla Valamon "kasvot" ulospäin. Siksi hän oli edustamassa koko veljistöä joka paikassa ja antoi haastatteluja ja oli esillä joka paikassa. Hänen uusin ratkaisunsa oli hitsin typerä. Kohtapuoliin varmaan jossain naistenlehdessä kertomassa päätöksestään. On se jännä, miten julkisuus houkuttelee ihmisiä.
Ilmoita
Täällä ollaan ihan hakoteillä näköjään edelleen. Ehkäpä kerron muutaman faktan. Ei ollut mikään äkkirakastuminen suurimpana syynä. Eikä Simeon yllättäen päätöksestään ilmoittanut ... tai edes asiasta päättänyt, vaan päätös tuli ylemmältä taholta...
1 VASTAUS:
Mitä tarkoitat nyt ylemmän tason päätöksellä? Timo on ilmoittanut päätöksen olleen omansa ja lähdön sopuisan.
+Lisää kommentti
Valamon yksi vitsaus on nuo haastattelijat. Noviisejakin revitään haastatteluun kun ollut muutaman viikon talossa. Joku ehkä nauttii pikku julkisuudesta, en tiedä, mutta useimpien mielestä sellainen on turhaa tai vastenmielistä. Mutta pakko jonkun on jotain sanoa lehdillekin, muuten koko veljestöä syytetään siitä että ovat ylpeitä kun eivät voi puhua kenellekään. Tälläkin palstalla kuultua kritiikkiä.

Toimittajat ovat kuitenkin pieni ongelma. Valamossa pitkällä tähtäimellä raskaaksi muodostuu jatkuva huomion kohteena oleminen päivästä toiseen ja vuodesta toiseen. Jossain Athoksella sellaista ongelmaa ei ole.

Valamo on niin raskas paikka että noviisiaika pitäisi kaikilla olla 5-6 vuotta. Silloin näitä virheitä ei tulisi. Hyvin harva siellä jaksaa olla niin kauan.
5 VASTAUSTA:
Oletko ollut pitkäänkin Valamossa? Miksi raskas, nimenomaan noiden haastattelijoidenko takia vaiko muutenkin?
mitä virheitä ei kukaan ole täydellinen
heppitappitana kirjoitti:
mitä virheitä ei kukaan ole täydellinen
Virheellä tarkoitettiin liian nopeaa vihkmistä. Se on periaatteessa vihkijän syy jos vihkii vastoin kirkon sääntöjä, jotka edellyttävät 3 vuoden noviisiaikaa. Usein huonosti käy niille jotka on vihitty esim. 2 vuoden jälkeen.
Missä kirkon säännöissä edellytetään kolmen vuoden noviisiaikaa? Aika tavallinen periaate on nimittäin muissakin luostareissa, että minimaika on yksi vuosi.
no katso vaikka Valamon luostarisääntöä.

Venäjällähän toki vihitään nykyään arkkimandriitaksi 2 viikossa, jos niikseen tulee.
+Lisää kommentti
Mitrohan se voisi nyt, munkiksi ruveta, kun on jo saanut maailman iloja maistaa kylläksensä. Vai?
4 VASTAUSTA:
Kyllä ei pitäisi munkiksi vihkiä liian pian. Sitten sattuu tällaista.
Saa nähdä miten sujuu hällä....
Höh...vastahan se piti troolari ostaa, ja...
...mennä kaupittelemaan kampelaa ja ankeriasta torille?
....mmmmmmmm.....silliä.....
+Lisää kommentti
Onneton ja valitettava tapahtuma on tämä ja vielä julkisuudessa paljon esiintyneeltä munkilta joka julkisesti vannonut munkkina ja valamossa pysyvänsä. Tärkeämpää tietenkin on hänen ja Korkeimman välit ja mitä siinä tapahtuu, ja se hän ei meille muille kuulukaan. Kuitenkin tämä on onneton ja ikävä tapaus, hyvin vakava eikä ole missään tapauksessa hyvä mahdollisten vähän iäkkäämpien todella kilvoitteluelämään suuntautuvien ja vilpittömästi luostarikilvoituksen tielle haluavien kannalta. Vaikeuttaa välttämättä heidän pääsyään sielunpelastuksen tielle luostariin. Varovaiseksi välttämättä tulee igumeni kun tuollaisia temppuja tekevät munkkiyrittelijät. Aivan liian nopeasti tapahtui vihkiminen mikä ei tietysti ole Timon vika mutta kuten hän julkisesti sanonut siinä iässä jo tietää mistä luopuu eikä siinä iässä enää mennä kokeilemaan ja, kuinka onnetonta, kuinkas sitten mieli muuttuu ja maailma kutsuu.
Ilmoita
Olisko Herra ohjannut Simeonille vihdoin sopivan Oikean Naisen?
Ilmoita
Kaikella on tarkoituksensa, Tässäkin asiassa.
Ilmoita
Voi minkä teki :(
Ilmoita
Miksi ei lähtenyt noviisiaikanaan, sitä vartenhan se aika on että tutkistellaan onko tekemässä oikean ratkaisun. Mutta ei, munkiksi piti vihityttää itsensä ja parin vuoden päästä luopui munkkeudesta. Ja vielä tuollainen "julkimunkki".

:(
Ilmoita
Kaikki muu kuin rakkaus on turhaa! Eiköhän tämäkin ketju ole puhki vatvottu.
1 VASTAUS:
Munkin rakkauden luulisi kohdistuvan yksin Jumalaan ja muihin ihmisiin rukouksen välityksellä, ei parisuhteena.
+Lisää kommentti
Mutta on laajasydämisiä sekä munkkeja että muitakin ihmisiä, joiden rakkaus riittää useampaan kohteeseen. Ei kai Jumala tarkoittanut että munkkien pitää rakastaa vain häntä? Silloinhan Jumala on narsisti.
1 VASTAUS:
Totta kai munkin tehtävä on rakastaa kaikkia ja rukoilla maailman puolesta, mutta ei luopua munkkeudesta ja siirtyä parisuhteeseen.
+Lisää kommentti
Avioero on yhtä vakava rikkomus.
Ilmoita
Kenelle siitä on haittaa jos luopuu munkkeudesta? Tietysti luostari menettää ilmaisen työntekijän. Mutta senhän voisi korvata jollain rahasummalla. Maksamalla vaikkapa vuoden ylläpidon.
Ilmoita
Kenelle siitä on haittaa jos luopuu avioliitosta? Tietysti puoliso menettää ilmaisen työntekijän. Mutta senhän voisi korvata jollain rahasummalla. Maksamalla vaikkapa vuoden ylläpidon.
Ilmoita
Ihmisellä on kaksi tietä kilvoitella: luostarielämä tai avioliitto. Ja tämä päätös tulee tehdä suht nuorena. Tietenkään nykyaika ei ole näin yksioikoinen mutta jompikumpi pitää valita.

Tämän tapauksen johdosta: Minulta meni kyllä maku koko Valamoon, kun siellä oli ilmeisesti lihaa piiloon pistetty munkin viitan suojissa. Eikö mikään paikka Suomessa ole turvassa lihan himon synnistä. Mikä luostarin johtoa vaivaa, kun tuommoisia vanhoja miehiä otetaan luostariin julistamaan valintaansa kaikille, mediaa myöten. Mutta kun ensimmäinen hempukka vähän hymyilee niin jo vain munkki retkahtaa.

Älkää enää Valamossa ottako tuommoisia epävarmoja ukon köriläitä munkeiksi. Heidän salaisuutensa ja himonsa eivät voi olla vaikuttamatta koko luostaruyhteisöön. Timo kyllä sanoo lähteneensä luostarista "sovussa" mutta eipä näy yhtään munkkia hänen FB-kavereissaan. Ymmärrän kyllä.
1 VASTAUS:
No nykyään aika havrva valitsee avioliittoakaan. Muodon vuoksi voidaan pitää häät sitten kun on jo lapsia, muttei tämähän on vain perinteisen avioliiton pilkkaa.
+Lisää kommentti
Siellä se Timo jakaa Facebookissa kuvia naisista Michelangelon Daavid-patsaan kikkelin edessä selfieitä ottamassa. Oikeesti, kuinka alas voi ex-munkki vajota? Kirjoittanut vielä siihen, että "nunnat Rooman matkalla hehheh". Nyt hän jo pilkkaa luostari-instituutiotakin. Ilmeisesti vihaa sitä? Kuvottava se kuva olisi kenen tahansa ortodoksien postaamana. Ja tämmöinen mies sitten opettaa uskontoa helsinkiläislapsille! Onneksi asumme toisella puolen Suomea.. Sääli Hgin ortodoksien muksuja.
2 VASTAUSTA:
Erittäin valitettava tapaus tämä!
"Sääli Hgin ortodoksien muksuja"

Äläs nyt, sopii hyvin meille Ambrolandiaan.
+Lisää kommentti
Ensisijainen ongelma taitaa olla se, että moni nauttii siitä, kun ihmiset ihastelevat ja pitävät erinomaisena. Silloin se on se ja sama, onko kyseessä SELIBAATISSA PYSYVÄ munkki vaiko naisiin haksahtava munkki. Oikealla erakkomunkilla olisi varaa sanoa "ihastelijoille" vaikkapa, että "haistakaa v...". Kertoisi varmaan enemmän ihastelijoista, kuin hänestä itsestään.
Ilmoita
Ihmisiä polttaa tuo selibaatti-seksi -asia. Ihan kuin luostarista lähdettäisiin vain siksi että seksiä pitää saada.

Valamosta on 80-luvun alusta alkaen lähtenyt pois jo reilusti yli 100 veljeä, suurin osa toki noviiseina, monet hyvinkin nopeasti.

Jutelkaapa vaikka kymmenen luostarista lähteneen kanssa, niin tiedätte vähän enemmän mistä on kyse.
2 VASTAUSTA:
Noviisina lähtö on ok, sitä vartenhan noviisiaika on että voi harkita. Mutta munkinvihkimyksen ottanut ja vielä julkisuudessa esiintynyt henkilö parin vuoden jälkeen luopuu, ei, ei pysty ymmärtämään.
eivaanvoi kirjoitti:
Noviisina lähtö on ok, sitä vartenhan noviisiaika on että voi harkita. Mutta munkinvihkimyksen ottanut ja vielä julkisuudessa esiintynyt henkilö parin vuoden jälkeen luopuu, ei, ei pysty ymmärtämään.
Jos et ymmärrä niin kenen ongelma se on?Sinun itsesi ongelma.

Et sinä ole kukaan jolle jonkun munkin tai entisen munkin pitäisi valintojaan tilittää.Elikkä sinä et voi vaatia kenenkään olemista oman mielikuvasi mukainen tai moittia jos asiat menevät toisin kuin omassa mielikuvituksessasi tai arvomaailmassasi pitäisi mennä.Sinun tulee vastata vain omasta hengellisyydestäsi ja valinnoistasi ja käydä keskusteluja Jumalan kanssa.Siinä se, yksinkertaista ellei ole itsepäinen valittajapässi.
+Lisää kommentti
ja huomatkaa, että monet valamosta lähteneet asuvat yksin.
Ilmoita
Kokemukseni Valamosta ovat vierailut ja mitä olen lukenut netin välityksellä.

Enempää en osaa asiaan sanoa.
Ilmoita
Minua ainakin luostarissa häiritsisi äärimmäinen hierarkisuus, pakko suorittaa kellontarkalleen tiettyjä rituaaleja ja se, että täytyy nousta kukonlaulun aikaan ylös. Jumalako näitä tarvitsee??? Luostari voisi olla rennompi ja rakkaudellisempi paikka. Kukaan ei tarvitse miljoonia sääntöjä. Näin siis, jos mistä tahansa luostarista puhutaan. Luostareihin ei pidä päästää turisteja- Ne ovat kilvoittelijoilleen maailmastavetäytymisen paikka.
1 VASTAUS:
Ai menisit sinne vetämään lonkkaa ilmaiseksi.Oletko joku työtävieroksuva kulttuurihampuusi?
Laitappa apuraha vireille että voit tonkaa nenääsi ja laiskotella luvan kanssa.

Jos ei tuon vertaista ymmärrä hengellisyydestä niin kannattaako kommentoidakkaan mitä sattuu?
+Lisää kommentti
Aika tiukkaa munkin elämä näyttää olevan näin netin perusteella.Paikkana rauhallinen.En ole munkkien kanssa puhunut.
Ilmoita
Ehdotan uutta tosi-tv formaattia ortodoksisuudesta kiinnostuneille. Valitaan muutama ortodoksisuudesta kiinnostunut ei-ortodoksi ja aletaan kuvaaman tv-sarjaa. Heti ensimmäisessä jaksossa nämä täysin ortodoksisuuden suhteen ummikot vihitään munkeksi (tai nunniksi) ja tehdään tosi-tv:tä. Eihän tällä enää niin väliä, kun muutenkin jo julkisuudessa hehkutellaan munkkeutta ja sitten lyödään hanskat tiskiin.
Ilmoita
Täällä on puhuttu, että munkkeuden osalta Simeonilla meni huonosti. Näin luterilaisen papin näkökulmasta asioihin voi suhtautua elinkaaren jaksoina. Vaikka kirkkonne ihanne on ilmeisesti sitoutunut munkkeus, voi suhtatua niin, että sen munkin aika mikä Simeonilla oli, oli hänelle hyvää ja tärkeää. Teologin näkökulmasta huomioin myös sen, että Simeon teki teologian opintoja luostarista käsin: ei ollut toimeentulon huolia, vaikka ei varmaan helppoa opiskella kaikkien tehtävien ohella. Mutta mahtoiko olla niin, että luostari jäi taakse, kun teologin maisterin paperit olivat kädessä ja mahdollisuus uskonnon opettajana toimimiseen?
2 VASTAUSTA:
Munkkeuteen sitoudutaan iäksi. Piste.
Luterilaiset eivät halua pysyä edes Jumalan sanassa vaan sepittelevät omia harhaoppejaan, kuinka siis ymmärtäsiivät munkkeutta ja sen vakavuutta!!!
+Lisää kommentti
Jumala ei vaadi tälläisiä sitoumuksia, jotkut ihmiset vaativat!
Tämäkin on vain ihmisten luoma järjestelmä.Kuten monenlainen muukin. Tosin maailma ja aika on kulkenut sen ohitse...
Jokaisella on oikeus omaan vapauteensa.
Merkillistä muuten että Lintulan nunna katosi melkein samaan aikaan.
Ilmoita
Luostarilupaukset kuten avioliittolupauksetkin annetaan iäksi. Ken nämä rikkoo, tekee suuren synnin. Liian nopeasti avioon, liian nopeasti munkinlupaukset, kaikki heti ja kun ei olekaan kivaa niin pois. Voi, voi. KAVAHTAKAA tällaista!!!
Ilmoita
Sitten se toinen puoli: jos virkkuukoukulla kaivaen hakuvaiheessa etsitään "vikoja" ihmisestä, niin ulos saattaa jäädä sellaisiakin, joista hyvinkin olisi ollut munkiksi/nunnaksi. Sama myös kun mille tahansa työpaikoille haetaan ihmisiä. Kyllä sitä työnhaussakin syrjitään päteviä ja palkataan keitä tahansa. Sitten on myöhemmin ongelmia. Mihin lie sitten rekrytoijat kiinnittävät alkuvaiheessa huomiota. Toisaalta sitten kun on jo päässyt sisälle, törmääkin seuraavaan haasteeseen: kaikki pitäisi tehdä samalla tavalla. Mitä väliä sen on miten tekee, jos lopputulos on oikein.
Ilmoita
Joo, näin kävi.
Ilmoita
Mielenterveyspariskunnan mies oireilee suoli24 palstoilla kun ruoho aidan takana näyttäisi mielekkäämmältä tämän narsistisissa toiveajatuksissa.

Olisi tyytyväinen omaan valintaansa sika.
Ilmoita
Aivan unohtui...sitä ottaa päähän suuresti munkin mäihä kun luulee olevansa parempi ja ansioituneempi kuin munkki.
Ilmoita
Mitenkäs sitten seuraavat ongelmat:
1. tarve olla esillä
2.tarve asioida toisten kanssa
3. kyvyttömyys sietää yksinäisyyttä
Missäs vaiheessa näitä arvioidaan?
1 VASTAUS:
Miten 3. liittyy luostarikeskusteluun? Eihän luostarissa saa olla päivääkään yksin.
+Lisää kommentti
Onko tämä se sama munkki joka TV:n kioski-nimisessä ohjelmassa vannoi jäävänsä luostariin, koska sen ikäisenä ei enää olla kokeilemaan tultu?
2 VASTAUSTA:
Kyllä, sama tapaus. Harmittavaa: https://www.youtube.com/watch?v=iZ1hzoulQEw
Mitäs se sinua kiinnostaa nimimerkistä päätellen muslimi olet?
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Munkki Simeon rakastui ja jätti Valamon

Niin vain kuulemma kävi. Neljä vuotta Simeon ehti olla munkkina, kunnes rakkaus roihahti. Simeon oli monissa lehdissä kertomassa ratkaisustaan ja munkkina olosta mutta ei ollut munkkeus sit hänen juttunsa kuitenkaan. 1.8. lähti. Harmi, Simeon oli mukava munkki. Ja tämä ei siis ole mikään juoru vaan Timon (ent. munkki Simeon) julkisessa FB-profiilissa jakamaa tietoa.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta