Sokeritoukkien torjunta

Kyllästynyt-

Olen asunut nykyisessä asunnossani 2v ja koko sen ajan on ollut tämä sokeritoukkaongelma. Kaadoin viemäreihin kuumaa vettä ja suihkutin hyönteismyrkkyä n. parin viikon ajan, aina tämä auttaa muutamaksi viikoksi kunnes ne tulee takaisin. Isännöitsijä lupasi selvittää taloyhtiön puheenjohtajalta mahdollista talon myrkyttämistä, postissa tuli ohjeet sokeritoukkien torjunnasta, samat ohjeet mitkä löysin aikoinaan netistä, kuoreessa oli lisäksi mun nimi ja osoite eli tuliko vaan mulle, kun ei kuulemma kukaan muu koskaan valittanut. Ihme kyllä, olen nähnyt niitä saunan pesutiloissa, sauna sijaitsee 3. rapussa mun alapuolella, itse asun 1. rapussa 1. kerroksessa. Puheenjohtaja ja sen mies on aika pihejä eläkeiläisiä, joten en ihmettele ettei isompi häätöoperaatio kiinnostanut, onko tämä nyt mun vastuulla tämä karkottaminen? Ainahan ne tulee uudestaan jostain muualta takaisin. Niitä on ollut lisäksi olkkarissa, keittiöissä sekä makkarin lattialla ja jopa seinillä ja katossa :( Yleensä siis 1-3, välillä näkyi joka päivä kunnes aloitin taas kuuman veden ja myrkkyjen kanssa säätämisen. Epäilin tuleeko talon rakenteista mutta taas näin tänä aamuna suihkun viemärissä kun kuumaa vettä sinne kaadoin. Kestääkö putket jos kaadan joka päivä sitä kiehuvaa vettä? Koko asuntoa en aio hyönteismyrkyllä suihkuttaa vaan lähinnä viemäriin ja pariin jalkalistaan jossa niitä on näkynyt useammin. Kokemuksia ja neuvoja? Asun omistusasunnossa.

119

20283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 87456

      Asut siis kerros-/rivitalossa? Sehän on niin, että ne toukat pitäisi hävittää koko talosta eikä vain yhdestä asunnosta. Muuten siinä käy juuri kuvailemallasi tavalla eli pääset ehkä hetkellisesti niistä eroon, mutta kun ne elävät rakenteissa ja putkistossa, niin aina ne palaavat. Kokemusta on. Oma ratkaisuni oli muutto (muista syistä).

    • bon-apetit

      Tempuratoukat

      200 g sokeritoukkia
      50 ml soijaa
      2 dl riisijauhoa
      4 rkl curryjauhetta
      1 muna
      hyppysellinen suolaa
      lasillinen olutta
      rypsiöljyä
      pensaspapuja
      tuoretta chiliä

      Kuumenna tilkka öljyä ja käytä toukat paistinpannulla. Jos toukkien seassa on itsestään kuolleita yksilöitä, heitä ne pois. Upota ne hetkeksi soijaan, kääri folioon ja laita 180°C uuniin 25 minuutiksi. Ota jäähtymään.

      Sekoita riisijauho ja curry, lisää suola. Sekoita viileä olut ja muna, kunnes seos on pehmeä ja kuplaton. Sekoita kuivat aineet olut-muna-seokseen. Vatkaa kevyesti, kunnes seos on tasainen ja kauniin keltaruskea.

      Kuumenna öljyä syvässä pannussa tai padassa vähintään 3 cm syvyydeltä. Sopiva paistolämpötila on noin 160-180°C. Leivitä toukat yksitellen olut-muna-seoksessa ja pudota öljyyn. Paista noin 20 sekuntia, kunnes kuorrute saa väriä. Siirrä paistettu toukka reikäkauhalle pyyhkeelle tai talouspaperille valumaan.
      Tarjoillaan makean chilikastikkeen ja vihannesten kera.

      • kyllästynyt-

        Joo kiitos vaan ohjeesta :D Olen kyllä ajatellut kerätä toukkia johonkin kirjekuoreen ja laittaa puheenjohtajan postiluukusta sisään, ehkä uskoo niiden olemassaoloon :/


      • NamNamTaatusti

        Tätä pitäisi saada jotenkin mikrovalmiina ateriana, kelpaisi koko perheelle.


      • OhjettaKokeiltu

        Yritin tehdä ohjeen mukaa, mutta muna piti ottaa pois öljystä jo 50°C:ssa kun rupesi polttamaan niin pirusti.


    • TuhoTappi9

      Ostat nestemäistä domestosta useamman purkin, ja ruikit sitä kaikkiin hajulukkoihin (tiskiallas, lattiakaivo, wc-pönttö) tuon tuosta, niin ei varmasti tule mikään toukka sieltä. Huono puolihan tässä on, että sokeritoukat eivät häviä taloyhtiöstä. Mutta jatkuvalla hajulukkojen myrkyttämisellä saa ne pysymään pois omasta huoneistosta. Ja sen pitää olla jatkuvaa, päivänkin tauko, niin ne kyllä tulevat takaisin.

      En tiedä onko olemassa mitään automaatti annostelijoista, ettei tarvitsisi itse koko ajan muistaa myrkyttää. Wc-pönttöön ainakin saa niitä kuivapanoksia, jotka liukenee joka kerta kun pöntön vetää. Toki jos siitä ottaa tavan, niin ei kai tuo kova homma ole. Mutta jos on matkoilla vaikka viikon, niin sitten pitäisi palkata sisäkkö hoitamaan asia päivittäin.

      Olisi hyvä jos olisi jokin automaatti annostelija, esim lavuaarin reunalla, paristoilla toimiva laite, joka supsauttaisi tasaisin välein pienen määrän ainetta lavuaariin. Ja lattiakaivolle jokin letkuruokintalaite, joka myös tasaisin välein supsauttaisi ainetta lattiakaivoon ja sen hajulukkoon. Tärkeintä olisi saada hajulukoissa oleva vesi pysymään myrkyllisenä ja klooripitoisena, tällöin sokeritoukat eivät kykene tulemaan siitä läpi mitenkään. Eikä ne edes yritä jos hajulukoissa domestosta tms. Mutta ne sokeritoukat toki käy koko ajan tarkistamassa asian laidan siinä putken päässä, pienikin unohdus niin ne tulee sieltä.

      Toki vaikka hajulukoista saakin reitin estettyä, on vielä suuri työ tuhota ne huoneistosta, ja löytää niiden piilopaikat, kaikkiin pieniinkin rakoihin ne piiloutuu.

    • edrtfygh

      Viemäri ei välttämättä ole suurin ongelma. Niitä voi tulla putkien ulkopintaa pitkin mm. pesuhuoneeseen. Riippuen miten rakennettu. Varmaan pesuhuoneissa yleensä putket menee katon läpi ja katon raja ei ole mitenkään tiivis. Sitten voivat tulla ovien raoista, jos ei ole tiiviit ovet. Liekö mahdollista jopa ilmastointiputkia pitkin, koska olen nähnyt niitä kiipeilevän katossa, eikä lähellä ole ollut muuta kuin ilmastointi, tai sitten kattolamppujen johdotusraot.

      Luin, että ihmisravinnoksi tarkoitettu piimaa jauhe ( diatomaceous earth ) olisi myrkytön vaihtoehto, kunhan välttää sitä pölyä hengittelemästä. En tiedä kuitenkaan tehoaako oikeasti. Sen mitä luin, sen tarkoitus on rikkoa hyönteisen kuori ja aiheuttaa niiden kuivumisen. Tehonnee varmaan parhaiten ympäristössä, joka on kuivahko.

      Pieni keino ohjata ja hallita ko. hyönteisiä on tukkia huoneistosta kaikki raot minne voi piiloutua. Kova työ, mutta niillä vähemmän piiloja ja lisääntymispaikkoja sen jälkeen. Vastakuoriutuneet tosin niin pieniä, että ne kyllä löytävät piilon, kun ovat vasta suunnilleen 1mm kokoisia.

      Asunnon oven tiiveydestä ainakin kannattaa huolehtia, etteivät marssi käytävästä sisälle.

      • kyllästynyt-

        Asun kerrostalossa.. Edellinen oli rivitalo ja sielläkin niitä oli mutta vähemmän, enkä ikinä nähnyt niitä muualla kun lattioilla.. Kuuman veden kaataminen pari kertaa viikossa hävitti ne pariks kuukaudeks kokonaan, eli oli paljon pienempi ongelma. Kuulemma putkien vaihto auttoi siihen. En tiedä mikä tilanne on nyt. En vaan enää jaksaa tätä rumbaa, eikö tähän pitäisi jo hommata ammattilaisten apua? En jaksa tapella puheenjohtajan kanssa kun aina ennenkin on saanut vääntää sen kanssa, isännöitsijä ei ota mihinkään mitään kantaa. Olen nähnyt painajaisiakin asiasta, jossa katossa oli metrin pitkä paksu toukka ja heräsin siihen huutaen :/ Olen myymässä kyllä asuntoa ensi keväällä ja ongelma siirtyy vaan seuraavalle asukkaalle jolle en tietenkään aio mainita asiasta, niin kuin ei mullekaan kerrottu. Muutto tosiaan taitaa olla ainoa ratkaisu. Kiitos kaikille neuvoista! Rakoja on paljon kämpässä, niitä yritän myös täyttää jollain silikonilla tms, esim. lattialistojen alla on jossain paikoissa parinkin millin rakoja.


      • kyllästynyt-

        Meillä oli vielä alkuvuodesta pohjaviemäriremontti ja isännöitsijä arveli sen auttavan, no ei auttanut, muutamaan kuukauteen niitä ei näkynyt, ja huokailin jo helpotuksesta,kunnes ilmestyi taas . Samoin saunaan kun menin pitkästä aikaa rempan jälkeen niin siellä niitä vilisi kunnon lauma, joku 10 kpl isoja paksuja, yäk, vartti siinä menikin kun yritin saada kiinni ja tappaa, ällöttävää :/ Saunatiloissa pakko olla kengät jalassa ja nostan ulkokengät ja kaikki kamat ylös roikkumaan.


      • pöolikjuh
        kyllästynyt- kirjoitti:

        Asun kerrostalossa.. Edellinen oli rivitalo ja sielläkin niitä oli mutta vähemmän, enkä ikinä nähnyt niitä muualla kun lattioilla.. Kuuman veden kaataminen pari kertaa viikossa hävitti ne pariks kuukaudeks kokonaan, eli oli paljon pienempi ongelma. Kuulemma putkien vaihto auttoi siihen. En tiedä mikä tilanne on nyt. En vaan enää jaksaa tätä rumbaa, eikö tähän pitäisi jo hommata ammattilaisten apua? En jaksa tapella puheenjohtajan kanssa kun aina ennenkin on saanut vääntää sen kanssa, isännöitsijä ei ota mihinkään mitään kantaa. Olen nähnyt painajaisiakin asiasta, jossa katossa oli metrin pitkä paksu toukka ja heräsin siihen huutaen :/ Olen myymässä kyllä asuntoa ensi keväällä ja ongelma siirtyy vaan seuraavalle asukkaalle jolle en tietenkään aio mainita asiasta, niin kuin ei mullekaan kerrottu. Muutto tosiaan taitaa olla ainoa ratkaisu. Kiitos kaikille neuvoista! Rakoja on paljon kämpässä, niitä yritän myös täyttää jollain silikonilla tms, esim. lattialistojen alla on jossain paikoissa parinkin millin rakoja.

        Mietityttänyt jäisiköhän ne kiinni kärpäspaperiin/kaksipuoleiseen teippiin? Jota kiinnittäisi siis lattialle erityisesti seinien viereen.


      • sopeutuja

        Ihmettelen vähän tota vouhotusta sokeritoukista. Niitä kun on kaikkialla kaupunkialueilla joissa on vanhat vesi/ viemäriputket. Toki olin aluksi itsekin kauhuissani tavattuani niitä uuden uutukaisessa omakotitalossamme ja yritin kaikki tietooni tulleet hävityskonstit, mutta turhaan. Sitten päätin vain tulla toimeen niiden kanssa. Täysin vaarattomiahan ne ovat ja aktivoituvatkin vain pimeässä. Toki lähtevät pakosalle heti valon syttyessä. Nykyään tyydyn vain litistämään paperiin ja paperi roskiin, ei vessanpyttyn. Tuntuu kuin olisivat vähän vähentyneetkin, vai kuvittelenko vain kun en enää panikoi mokomista limamöykyistä. Ne tykkää sitten pölystä yli kaiken, joten pölyt pois ko. tiloista.


      • Sugarworm

        Itse asun kanssa vanhassa kerrostalossa 1.kerroksessa ja sokeritoukkia ilmestyy asuntoon säännöllisesti. Itse pyrin imuroimaan väh. 2 krt viikossa ja imuroin myös listat ja kaikki raot. Kylppärissä mulla on käden ulottuvilla Tolun keittiösuihketta ja suihkutan välittömästi kun bongaan vilkkaasti vipeltävän toukan (sokeritoukka hukkuu vaahtoon), koska ei niitä muuten saa kiinni. Ja sitten pidän tavarat poissa lattialta (kengät kenkätelineeseen, ei vaatteita lattialle jne). Ja kylppärin lattian sekä viemärin putsaan säännöllisesti. Ei noita sokeritoukkia kokonaan asunnosta saa pois, mutta yritän pitää toukkien määrän siedettävällä tasolla.


      • ekomainen

        Minä olen tutkinut asiaa ja löysin tuotteen, jonka olen hankkimassa ja kokeilla pitää. Bayer Garden sokeritoukkapyydys, liimapyydys torjuu ilman torjunta-aineita, toiminta-aika 8 viikkoa.


      • kyllästynyt-
        ekomainen kirjoitti:

        Minä olen tutkinut asiaa ja löysin tuotteen, jonka olen hankkimassa ja kokeilla pitää. Bayer Garden sokeritoukkapyydys, liimapyydys torjuu ilman torjunta-aineita, toiminta-aika 8 viikkoa.

        Kiitos!! Vaikuttaa hyvältä, täytyypä hankkia tämä!


      • Ällöttää
        kyllästynyt- kirjoitti:

        Kiitos!! Vaikuttaa hyvältä, täytyypä hankkia tämä!

        Meillä myös näitä loukkuja kylppärissä kaapin alla ja toimii! Vaikka kuinka moni jo tarttunut.


      • Toukkakammoinen
        ekomainen kirjoitti:

        Minä olen tutkinut asiaa ja löysin tuotteen, jonka olen hankkimassa ja kokeilla pitää. Bayer Garden sokeritoukkapyydys, liimapyydys torjuu ilman torjunta-aineita, toiminta-aika 8 viikkoa.

        Ei toiminut meillä liimapyydykset yhtäainoaa ei jäännyt niihin kiinni joten minusta ne ovat aika humpuukia. Parempi konsti on suihkuttaa kloritea iltasella viemäriin ja välillä keittää kuumaa vettä ja kaataa sitä viemäreihin se toimii paljon paremmin.


    • Sokeritoukkavapaa

      Tuttu ongelma oli pitkään, eikä muuttokaan auttanut, tulivat mukana seuraavaan asuntooni. Vihdoin pääsin eroon kun muutin pakkasella, muuttolaatikot vrk pakkasessa, pakastettuja toukkia oli runsaasti muuttolaatikoissa, onneksi kuolleena. Todellakin helpotti jokapäiväistä "kyttäämistä", Eihän noi ihmiselle tee mitään, mutta epmiellyttäviä asukkeja.

      • KivojaOtuksia

        Minusta ne ovat mielenkiintoisia otuksia, hämähäkit tykkää myös popsia niitä. Täysin vaarattomia otuksia ihmiselle.


      • sfsadfsdf

        Myykö ELÄINKAUPPA hämähäkkejä tähän tarkoitukseen? Vai miten homma toimii??


    • jannika-c

      suuret määrät sokeritoukkia voi kertoa kosteusvauriosta jossain päin sinun tai vaikkapa naapurisi asuntoa. muutama toukka siellä täällä löytyy miltei jokaisesta asunnosta. Joistain kodeista katoaa sokeritoukat kun putkiremontti on tehty taloyhtiöön.

      itse olen myrkyttänyt koko asunnon raidin moniteho suihkeella joka on ryömiville ja lentäville ötököille. se pitää ne edes pari kuukautta poissa. tietysti pitää lähteä hetkeksi asunnosta pois ja antaa myrkyn vaikuttaa ja sitten tuulettaa asunto todella hyvin. ainoa keino joka edes vähäksi aikaa auttaa. Joidenkin mielestä jauhemaiset myrkyt on parempia mutta itse en ole niitä kokeillut niin en osaa sanoa.

    • dki9uu78

      myrkytä sun nykyinen kämppä ennen muuttoa niin ehkä ne ei kulje uuteen asuntoosi muuttolaatikoiden mukana ja kannattaa myös myrkyttää uusi asunto ennen muuttoa jos vain mahdollista.

    • Toukkakammoinen

      Pese kylpyhuoneen lattia tolulla, käytä karkeaa sienipesintä ja harjaa eritoten nurkissa ja kaakelisaumoissa. Valuta tolu suoraan lattialle ja käytä vettä tarpeen mukaan. Huuhtele. Irroita lattiakaivon kansi ja puhdista myös lattiakaivo harjalla ja tolulla. Pidä lattiakaivo ja lattia puhtaana. Tällä konstilla pesutiloissa ilmestyneet sokeritoukat olen saanut hävitettyä. Pesu aina, kun toukka ilmestyy. Kuivaa lattia suihkun jälkeen lastalla. Puhtaus auttaa, tulevat ruoan perään. Ihmisen eritteet taitavat olla herkullisia. Mäntysuopa ei toimi, tolu tepsii. Pidä myös muista vesipisteistä huoli. Ei saa olla vuotoja keittiössä kaappien sisällä. Pidä roskiskaapin lattia puhtaana ja tiivistä läpiviennit. Pese altaiden vesilukot säännöllisesti. Onnea taisteluusi.

      • otan_osaa

        Kloriittia (--> kloorikaasua lämpimässä) ja hyönteismyrkkyjä en suosittele; epäterveellisiä kaikille eliöille, myös ihmiselle. Ei tolueenikaan niin terveellistä ole, mutta ehkä(?) vähemmän vaarallista.
        Suosittelen hyvälaatuisen höyrypesurin ostoa (iso, missä erilaisia suulakkeita), sillä voit helposti pestä kaapit, lattialistat, putkien läpiviennit, viemärit ( ja viemäreihin kiehuvaa vettä perään!)
        Tämä on tietenkin vain ensiapua; mikäli mitkä tahansa ötökät ovat peseytyneet koko taloon, torjunta pitäisi tehdä samaan aikaan joka taloudessa. Yritä saada taloyhtiön hallitus/ isännöitsijä uskomaan (vaikka sitten kirje postiluukusta). Tarvittaessa yhteys kunnan terveystarkastajaan.

        NYKYISIN tuntuu olevan tavallista "laittaa vahinko kiertämään", ei kerrota muille/ uusille asukkaille tuholaisista, miksiköhän?
        Ole varovainen, etteivät ötökät muuta mukanasi uuteen asuntoon: Pese/ höyrytä/ saunota tai pakasta kaikki tavarat!


      • KobolttiOnRatkaisu
        otan_osaa kirjoitti:

        Kloriittia (--> kloorikaasua lämpimässä) ja hyönteismyrkkyjä en suosittele; epäterveellisiä kaikille eliöille, myös ihmiselle. Ei tolueenikaan niin terveellistä ole, mutta ehkä(?) vähemmän vaarallista.
        Suosittelen hyvälaatuisen höyrypesurin ostoa (iso, missä erilaisia suulakkeita), sillä voit helposti pestä kaapit, lattialistat, putkien läpiviennit, viemärit ( ja viemäreihin kiehuvaa vettä perään!)
        Tämä on tietenkin vain ensiapua; mikäli mitkä tahansa ötökät ovat peseytyneet koko taloon, torjunta pitäisi tehdä samaan aikaan joka taloudessa. Yritä saada taloyhtiön hallitus/ isännöitsijä uskomaan (vaikka sitten kirje postiluukusta). Tarvittaessa yhteys kunnan terveystarkastajaan.

        NYKYISIN tuntuu olevan tavallista "laittaa vahinko kiertämään", ei kerrota muille/ uusille asukkaille tuholaisista, miksiköhän?
        Ole varovainen, etteivät ötökät muuta mukanasi uuteen asuntoon: Pese/ höyrytä/ saunota tai pakasta kaikki tavarat!

        Ainoa varma tapa päästä näistä eroon on tilata Kobolttipommi isku tuholaistorjuntaan perehtyneeltä firmalta, kobolttipommi räjäytetään kylpy huoneen ilmakehässä eli noin 1,5m lattiasta kohti kattoa ja pimeällä. Kobolttipommia ei saa räjäyttää katon rajassa jotta se ei saastuttaisi naapuri huoneita. Kobolttipommin suolaisuuden takia sen käyttöä ei suositella ilman ammattilaista vaikka sitä löytyykin hyvin varustetuista apteekista mistä sitä löytyy mineraalien ja sinkki lisien hyllystä. Ei muuta kuin tilaat torjujan ja asia on onneksi teknologian avulla selätetty ja elämä voi jatkua ilman toukkia.


      • haisulivei

        Meille ilmestyi ensimmäisen kerran noita kummajaisia yli kymmenen vuotta sitten, kun liityimme kunnalliseen viemäröintiin. Ennen niitä ei näkynyt. Omakotitalo, yli 40 vuotta vanha. En ensin tiennyt, mitä ne ötökät ovat. Kun meni vessaan ja sytytti valon, ehti nähdä näitä, kun livahtivat piiloon. Olen tappanut sen tien, pistänyt kuumaa vettä lattiakaivoon jne. Ei niitä pahemmin nyt näy. Pesen lattian toluvedellä. Kun alkaa näkyä joskus sisätiloissakin, se ällöttää. Tuli mieleeni, voiko liittyminen viemäriverkostoon kulettaa niitä meillekin. Kun oli tyhjennettävä umpikaivo, ei tommosia silloin ollut.


    • tolu

      Se ja sama missä sitä asuu,kerros,rivi tai ok talossa.Olen nähnyt tutuilla.Itse asun rivarissa ja ajoittain on tääläkin. Puhtaus on kaiken perusta.Ei pienintäkään murua saa olla,sokeritoukka on kaikkiruokanen. Tolua käytän minäkin siivouksessa,mutta ei sitä nyt raaski viemäriin kaataa jokapv.En usko,että ne katoaa koskaan kokonaan. Kuka nyt sokeritoukkien takia muuttaa,hei haloo..

      • kyllästynyt-

        Joo tiedän että voi olla missä vaan, kuulemma myös ihan uusiin asuntoihin on tullut naapureilta putkia pitkin...:( En muuta toukkien takia vaan muutan mieheni kanssa yhteen, mutta vaikka tähän asuntoon jäisin ei se mikään mukava juttu ole, tähän on tulossa alle 10v päästä putkiremppa, myös sen takia haluan ajoissa pois alta, ehkä se sitten auttaa. Ja tosiaan edellisessä kämpässä niitä oli myös mutta paljon vähemmän, ei ollut niin iso riesa, kuulemma hävisivät putkien vaihdon jälkeen (vaihdettiin nyt alkuun vaan asunnon omat putket).


    • Touka

      Asun uudessa kerrostalossa, muutaman vuoden jälkeen alkoi ilmestymään sokeritoukkia. Isännöitsijältä tuli kirje oliko huoneistossa sokeritoukkia? Oli joku asukas ilmoittanut. Toukkia oli melkein kaikissa asunnoissa, isännöitsijä järjesti kaikkien huoneistojen myrkytykset, oli 2 kertaa muutaman viikon välein. Toukat hävisi!
      Epäilen että toukat kulkeutui asuntoihin, ilmastointi hormien nuohousten jälkeen.
      Koska sen jälkeen niitä alkoi ilmestymään. Ilmeisesti ne kulkeutui nuohoojien välineiden mukana, jos edellisissä taloissa oli ollut toukkia.

      • Anonyymi

        anteeks, et kommentoin tälleen monta v jäljessä, mutta epäilen itse tätä aivan samaa. niitä alkoi ilmestymään vasta, kun ilmastointihormit käytiin tarkastamassa jne. pitääpä kysyä onko muilla näkynyt näitä nyt...


    • Baygon

      Sokeritoukat on inhottavia syöpäläisiä, ja viemäreitten bakteerien levittäjiä. Kannattaa tiivistää kaikki viemäröinnin läpivientien raot (lattian läpivientikumit yms.) silikonilla hyvin joka puolelta, tulevat nimittäin erittäin pienistäkin raoista läpi. Listojen alle, rakoihin ja muualle rakenteisiin (seinien sisäänkin) kannattaa käyttää esim. Baygon sumutetta, tehoaa todella hyvin ja nopeasti. Kiehuvaa vettä viemäriin sekä mahdollisesti jotain elukat tappavaa myrkkyä. Itse pääsin noilla konsteilla eroon v....maisen näköisistä loisista kokonaan.

    • sokeritoukat

      Kokeilkaapas viemäriin ruokaöljyä joka tekee tavallaan kannen veden pintaan, sokeritoukat lähtee liikkeelle pimeässä esim .vessassa, öljyn vaikutus kestää ajan jolloin et käytä pesuaineita viemäriin, itselläni on tuo tepsinyt., minulla oli juuri tuo lattiaviemäri ongelma paikka.

      • kyllästynyt-

        Hei, kiitos vinkistä , kuullostaa kokeilemisen arvoiselta! Uskon että suurin osa tulee viemäreistä, olen monta kertaa nähnyt niitä tulevan sieltä tai kylppärin lattialla/seinällä, myös keittiön lavuaarin reunalla : / Baygon suihketta oon suihkinut suihkun lattiakaivoon ja sen reunoille ja joskus sieltä hiussiepparista löytyi kuolleita toukkia. Tolua oon kans sinne kaatanut joskus, lattiaa en ole sillä pessyt, täytyypä kokeille! Kiitoksia kaikille vinkeistä! Jos ei ala toimii nii täytyy olla yhteydessä taas isännöitsijään!


      • Viemärisääsket
        kyllästynyt- kirjoitti:

        Hei, kiitos vinkistä , kuullostaa kokeilemisen arvoiselta! Uskon että suurin osa tulee viemäreistä, olen monta kertaa nähnyt niitä tulevan sieltä tai kylppärin lattialla/seinällä, myös keittiön lavuaarin reunalla : / Baygon suihketta oon suihkinut suihkun lattiakaivoon ja sen reunoille ja joskus sieltä hiussiepparista löytyi kuolleita toukkia. Tolua oon kans sinne kaatanut joskus, lattiaa en ole sillä pessyt, täytyypä kokeille! Kiitoksia kaikille vinkeistä! Jos ei ala toimii nii täytyy olla yhteydessä taas isännöitsijään!

        Sain viemärisääsket pois ruokaöljyllä viemäreistä. Eivät pystyneet enää lisääntymään. Sokeritoukkiin tuota kantsii kokeilla. Tosiaan jos asunnossa on jokin lämmin ja kostea paikka, ne lisääntyvät siellä. Yks kaveri laittoi muurahaismyrkkyjauhetta lattian rakoon, missä ne oleskelivat. Ne kuolivat myrkkyyn. Tosin sitä ei kantsi kovin laittaa sisätiloihin, miten sen saa pois koska ei voi imuroida.


    • Kokeilepatätä

      Raidia lattiakaivon ympärille ja kylppärin lattian reunoja pitkin huoneen ympäri (ja muihinkin huoneisiin, joissa niitä on tavattu). Kuuden viikon päästä uusi käsittely. Tämä ohje saatu joskus aikoja sitten viranomaistaholta, en muista enää mistä, mutta ainakin minulla on toiminut.

      • kyllästynyt-

        Tarkoitatko sitä suihketta vai jotain jauhemaista? Mietin vaan kuinka paljon tuommonen oman kämpän käsittely oikeasti auttaa jos niitä pyörii putkissa ja ne tulee kuitenkin jossain vaiheessa taas omaan kämppään, toki jos koko kämppä on myrkytetty nii ei pääse kovin pitkälle, mutta ei tällä konstilla oikeasti päästä ongelmasta kun niitä kuitenkin taloon jää, on sitten muiden riesana. En tosiaan tiedä saiko kaikki ne ohjeet ja tekeekö muut mitään. Taidan soittaa isännöitsjälle, jos sen sais joskus kiinni...Kuulemma kukaan ei ole ilmoittanut koskaan, en usko että mun kämppä on ainoa jossa niitä esiintyy, jos niitä on ollut myös 3.rapussa, mikä ihmisiä vaivaa kun ei ilmoita eteenpäin, silloin varmaan ruvettaisin toimenpiteisiin jos useampi asukas valittaisi, tai sitten ei... Ja enhän mä voi alkaa mainostaa että toukkia vilisee, jos ei isännöitsijä tee asialle mitään, pitäähän munkin päästä muuttamaan joskus jonnekin muualle! Niitä ei tosiaan oo ollut paljon, mutta silloin kun en esim. siivoonnut pidempään enkä kaatanut kuumaa vettä viemäriin, niin saattanut näkyä joka päivä ainakin 1, sitten kun siivoan ja kaadan kiehuvaa vettä/suihkutan Baygonia ei näy muutamaan viikkoon. Viemäriremontti tosiaan auttoi silloin keväällä, ei näkynyt ainakaan 2 kuukauteen!


    • Myrkytyksenvastustaja

      Sokeritoukka on täysin harmiton otus ja omaperäisen kauniskin, sen hävittämisen takia on turha kuormittaa ympäristöä myrkyillä. Syöpäläiset ja tuholaiset ovat ihan erikseen.

      • söpöläiset

        Jos niitä ei halua tappaa, niin keväästä syksyyn niitä voi ottaa kiinni ja viedä ulos luontoon. Minne ne kuuluvatkin.


    • lokij

      meillä niitä näkee kaikissa huoneissa. ihan vaatekomerossakin viihtyvät. kynnyksien alta yleensä näen kun ne tulevat. kuulemma syövät myös pahvia niin sen takia viihtyvät pahvilaatikoissa vaatekomerossakin. en ole ikinä nähnyt että ne tulee viemäristä. vaikea ne on lopullisesti hävittää koska ne elää pitkään ja voivat tosiaan tulla naapurista helposti sinunkin asuntoon kerrostalossa. myrkytys kuitenkin pitää ongelman hiukan kurissa.

      onko taloyhtiössäsi tehty putkiremontti? joskus ne katoaa sen myötä

    • Sokeritoukka

      Sokeritoukka on aina varma merkki rakenteiden kosteusvauriosta

      • Tuhox

        Eipäs nyt kannata liioitella. Höpö höpö.


    • sistii

      HEI, nimimerkki " Kyllästynyt"...Kirjoita Googleen Sokeritoukka > avaa kohta "Eroon sokeritoukista / sokeritoukat , torjunta ja hävittäminen- siivous info... Siellä on hyvät ohjeet!

    • osata

      Google > "sokeritoukka" > avaa "Eroon sokeritoukista <sokeritoukat/ torjunta ja hävittäminen- siivous info !!"

    • lilovits

      sokeritoukista harvoin pääsee kokonaan eroon. ne tulevat todennäkösesti uuteen asuntoosi mukanasi. kiehuvaa vettä viemäreihin. lavuaareihin ja lattiakaivoon. myös altaisiin . sillä ne vähän häviävät ja kun kylppäri pidetään kuivana niin ei niitä lisää tuu. ne viihtyvät vaan kosteissa tiloissa

    • asioitaselvitellyt

      Osta ainakin pullollinen kos korvavettä ja juo se. Tee valkoiseen lakanaan simänreijät. Puolilta öin huudat asuntosi jokaiseen nurkkaan hyvällä kuuluvalla äänellä : isännöitsijä tuloo ja listii teidät.
      Koskee myöskin niitä märkätiloja. Tämän toistat sopivaksi katsomasi aikavälein niin eiköhän joku lähde.

      • Suvakit_hirteen

        Suomi ensin!


    • juupseli

      Osta muuharahaismyrkkyrasioita niillä ainakin meidän paikat on pysyneet ilman toukkia, laitat sinne missä näkyy rasian kun ne kulkee siitä läpi niiin kuljettavat samalla myrkkyä omaan pesäänsä tuhoten muita toukkia. Myydään melko usein neljän rasian pakkauksissa.

    • Toukkasurma

      Virhe on tuossa, että kuvitellaan että ne asustelevat viemäreissä kylpyhuoneissa ja niiden myrkytys ja kuumalla vedellä käsittely riittää. Ei pidä paikkaansa. Sokeritoukat lymyilevät kynnysten alla, listojen alla ja pimeissä nurkissa koko asunnossa. Vesi ja lattianpesu ei tapa niitä, sillä ne viihtyvät varsinkin kosteassa.

      Siksi on tärkeää käsitellä kaikki listat ja lattianraot tarkoitukseen sopivalla hyönteismyrkyllä kuten Biokillillä. Sitä ennen huolellinen imurointi varsinkin listojen alta ja pölypussin heitto roskiin. Käsittely on uusittava joitakin kertoja, jotta toukka-asteet kuolevat.

      Sokeritoukka lisääntyy niin, että se kulkee samaa reittiä, kuin mitä joku toinen sokeritoukka on kulkenut. Mielenkiintoinen lisääntymistapa eikö totta. Toukkien hajuaistin voi turruttaa seetripuuöljyllä tai seetripuun palasilla. Tämä sekoittaa niiden hajuaistin niin, että ne eivät löydä syötävää tai parittelukumppania. Seetripuu tehoaa varsinkin turkiskuoriaisten ennaltaehkäisyssä.

    • kiehuvaavettäkö

      Keittiöremontti; kaapistojen taakse kipsilevy, sen päälle vitriinikaappi, jossa lasihyllyt. Hyllyillä lasiastioita ja lasiastiassa sokeritoukka, joka oli kuollut, kun ei päässyt pois. ...mutta astiaan pääsi. Kaapissa ei pienintäkään rakoa runko-osassa. ...että sellaista

    • SOKERITOUKAT

      Höppäsen pöläys, näitä juttuja ;-)) .
      Sokeritoukkaa ei voi millään hävittää lopullisesti.
      Täysin vaaraton, joskin inhottava ja ällöttävä.
      Tyhmyydestä sakotetaan ja tuholaistorjuja kiittää :).
      Säännöllinen siivous riittää ...
      Sokeritoukka jää, ja ihminen lähtee, niin se vain menee ;-)).

    • peetut

      Tilattava tuholaistorjunta. Ensimmäisen myrkytys kerran jälkeen ei yhtään sokeritoukkaa enää tavattu. En tiedä millä myrkyttivät, mutta tomii.

      • tykkäätkötappaa

        Murhaaja. Mitä ne on sulle tehneet.


    • Tämä.toimii

      Muurahaispölytejauhe Cooper, kaikki listat ympäriinsä asunnossa, komerot tyhjiksi, jauheet reunoille, saunassa yleensä ovien puukarmit sisältävät runsaasti sokeritoukkia.

      Tätähän ei saa imuroida pois, lakaise, pese lattiat viikon vaikutusajan jälkeen, toista tarvittaessa. Meillä oli käsittelyaikona satoja jauheeseen kuolleita sokeritoukkia, tehokasta on.

    • 778h6

      Erikoisia ongelmia ihmisillä... Sokeritoukka on vaaraton eläin, joka lisääntyy hitaasti. Ja yksi maailman vanhimmista otuksista. Niitä ei siksi ole kovinkaan montaa kerralla näkyvissä. Mikä siinä häiritsee, että kylppärissä on pari tällaista? Piiloonhan ne menevät kun valon sytyttää.

      • kyllästynyt-

        Varmaan se tieto että kämpässä on näitä sinne kuulumattomia iljettäviä otuksia... hyönteisongelma mikä ei kuulu normaali asumiseen . Ei mulla ole koskaan aiemmin ollut vastaavaa ongelmaa vaikka asuin vanhoissakin vuokrakämpissä ns slummialueilla.


    • henkipoisvaan

      Ei todellakaan ole kiva, vilistävät vaatteissa, katossa ja jopa sängyllä puhumattakaan keittiön pöydistä...innosta oikein noi niiden yötouhuilut

      • nimimerkki-----------

        Ootko siivoomista harkinnut?


      • Hollottaaaaaaa

      • poiuyhtg

        Aika vaikea niitä on varmaan sekoittaa, jos on viitsinyt laittaa kuvahakuun toukan nimen. Ja eikö turkiskuoriaisen toukat ole kovin hitaita vrt. sokeritoukkiin?


    • iraq

      Tulpatkaa kaikki lavuaarit ja tiskialtaat silloin kun ette käytä niitä ja ylivuotoaukkoihin teipit. Lattiakaivonkin voi peittää levynpalalla ja paino päälle silloin kun ei käytä. Wc pytyn kannen päällekin voi laittaa vaikka vesikanisterin painoksi... ainakin meillä auttoi nämä toimet dramaattisesti sokeritoukka ongelmaan...

      • kyllästynyt-

        Kiitos vinkistä! Suljen aina lavuaarit kun lähden kotoa, mutta eihän se mitään auta kun en lattiakaivoon ole keksinyt muuta kun suihkuttaa sitä myrkkyä, ja ylivuotoaukot pitäisi kyllä teipata!


    • Kokeillut

      Myrkyttäminen on turhaa, sokeritoukat ovat vaaratomia ja tulevat takaisin. Vuosia sitten työpaikallani oli sama ongelma. Myrkytettiin, tulivat takaisin. Pohdiskelin asiaa ja esitin siivoajille toiveen että jättävät hämähäkit rauhaan (niitäkin oli) ja esim imuroivat vain selvästi vanhat verkot. Meni n. 2 kk ja sokeritoukkien määrä romahti, joskus satunnaisesti näkyi. Hämähäkit olivat kyllä tosi suuria ja pulleita.. Eli jos kestää hämpyt niin on toimiva keino eikä maksa mitään. Eikä niitä hämähäkkejä niin paljoa tarvita.

    • Hehhhh

      Kun muuttaa, niin kannattaa harkita viekö pölynimurin uuteen kotiin, pakastaminen silläkin toki tappaa entisen elämän.

    • Toukistavapaa

      Hei,
      ei oikein nukuttanut enää joten vastailempa tähän. Meillä oli sama tilanne. Luin toukista jonkin verran kun asia oli akuutti. Ne pahukset ryömivät talon rakenteissa mitä pienimmissä koloissa asunnosta toiseen. Sinut on saarrettu. Käyt taistelua jota et voi voittaa. Sinänsä harmittomia, mutta eihän niihin ole mukava liukastella.

      Meidän taloyhtiön ratkaisu oli koko talon myrkytys. Terminaattori kävi 2 kertaa parin viikon välein myrkyttämässä sillä välin kun olin töissä. Pari tuntia pitäisi olla poissa kotoa myrkytyksen jälkeen. Kaikki huonekalut piti siirtää pois seinien vierustoilta että terminaattori pääsee jalkalistoihin käsiksi. Löysin toukkia sieltä täältä pakosalta ensimmäisen myrkytyksen jälkeen. Selvästi ei ollut myrkky maistunut. Nyt on ollut hiljaista tällä rintamalla jo monta kuukautta.

      Vaadi hallitusta selvittämään mitä myrkytys maksaa. Tarjoudu vaikka itse pyytämään tarjoukset useammlta alan ammattilaiselta. Kun jyvittää kustannukset per asunto, voihan olla että paljon turhempaankin taloyhtiö käyttää rahaa saman verran. Siitä se sitten voi lähteä purkautumaan.

      • kyllästynyt-

        Kiitos kommentistasi, kiva kuulla että myrkytys on tehonnut! Täytyypä olla isännöitsijään taas yhteydessä. Harmi vaan että olen tämän asian kanssa yksin, saunassa kävijät voi varmasti todistaa että niitä on talossa.


    • inhottavia

      Asuin joskus vuokralla vanhassa kerrostalossa, jossa näitä iljetyksiä oli kylpyhuoneessa. Aina kun sytytti valot iso lauma vilisti lattiakaivoon. Aloin pitää valot päällä kylppärissä koko ajan. Ei auttanut Tolut, Kloridit ym. Kuulemma yksi asukas oli laiminlyönyt myrkytystoimet eikä niitä sen vuoksi saatu pois. Onneksi olin vain lyhyen ajan vuokralla siellä. Nyt omistusasunnossa, rak 70 luvulla ei ole minkäänlaisia ötökkäongelmia.
      Inhottavaa, että niitä tulee uusiinkin taloihin.

    • ihmisentorjunta

      Mitä ihmeen pahaa ne sokeritoukat sinulle tekevät?
      Ne ovat asuneet maapallolla kauan ennen ensimmäistäkään ihmistä ja jäävät meidän jälkeemmekin, kuten torakatkin.
      Olen asunut monessakin asunnossa, kaikissa niissä on ollut jokunen sokeritoukka, mitään ongelmaa niistä ei ole ollut. Luulen että sinunkin suurin ongelmasi on pään sisällä? Entäs ne pölypunkit, niitäkin sinun kotisi on täynnä, muutakun niitä ei näe,,,,. Sokeritoukat nyt sattuvat olemaan meidän kanssamme asuvista ötököistö näkyvimpiä, mutta myös harmittomimpia.

      • Myrkytyksenvastustaja

        Samaa mieltä sokeritoukista, sensijaan pölypunkit on todettu hiljattaisessa tutkimuksessa mielikuvitusolennoiksi, ts. niitä ei Suomessa nykyisin esiinny.


    • Niinhelppoaseon

      Inhoavat mäntysuopaöljyä! Ruiskaus mäntyöljyä tai pala saippuaa viemäreihin iltaisin. Myös lavuaariin. Kaikkoavat. Koettu on.

      • Niinhelppoaseon

        Eikä oo näkyny kahteen vuoteen!


    • Micce52__

      Me olemme hyvällä menestyksellä käyttäneet etikkaa. Ilmeisesti toukat eivät pidä hajusta. Vähän etikkaa hajulukkoon ja lisäksi etikalla kostutetulla rievulla olemme pyyhkineet jalkalistat ym. paikat, joihin toukat menevät piiloon.

      Etikassa on se hyvä että tavara on myrkytöntä eikä pilaa sillä käsiteltyjä pintoja. Haju lähtee (tai pienenee) päivässä, mutta toukat pysyvät poisssa viikkoja.

      • kyllästynyt-

        Hei, kiitos vinkistä! Etikka on myös halpaa ja saa perusruokakaupasta, olen itsekin joskus pessyt sillä viemäriä ( etikka-sooda seoksella), täytyypä ottaa taas käyttöön.


      • ÖrkkiJulma

        Mulla on sellainen painepullo Siis jos joku ei tiedä sellainen johon pumpataan ensin painetta ja painetaan napista, niin pullo suihkuttaa veden tasaisesti ilman räpeltämistä. Teen puolet etikkaa ja puolet vettä., niin kuumaa kuin vesihanasta tulee. Lisäksi ostin halvinta ruokaöljyä jota lorautan viemäriin pintaan kerroksen. Voi ötökkä parkoja.


    • niiden-kanssa-pärjää

      Olen asunut viimeisen 40 vuoden aikana kolmessa kerrostaloasunnossa ja kahdessa rivitaloasunnossa, joista toinen oli siihen muuttaessani vasta 3 vuotta vanha. Kaksi kerrostaloasunnoista olivat nekin alle 10 vuoden ikäisiä.
      Jokaisessa viidessä eri asunnossa vilisti/vilistää aina joskus sokeritoukka tai -toukkia varsinkin tiskipöydän alla olevissa kaapistoissa sekä kylppäreissä ja vessoissa, vaikka kuinka jynssäisi tavanomaisilla puhdistusaineilla. Nimenomaan putkistojen läpivientien lähellä.
      Eräs vanhan koulukunnan isännöitsijä totesi, että ihmiskunta ei pääse niistä ikinä täysin eroon ainakaan ihmiselle vaarattomilla kotikonsteilla. Valitettavasti. Ja taisi ukko olla enemmän kuin oikeassa.
      Jokainen kokeilemani kotikonsti onkin osoittautunut teholtaan/kestoltaan tilapäiseksi. Enkä ole koskaan kuullut, että esim. kokonaisia kerrostaloja olisi edes yritetty myrkyttää ainoastaan sokeritoukkien takia.
      Lopputuloksen vuosia kestävää (saati ikuista) kestävyyttä tuskin takaisi yksikään myrkyttäjäfirma.
      http://www.hyonteismaailma.fi/hyonteiset/sisahyonteiset/kylpyhuoneessa/sokeritoukka.html

      • kyllästynyt-

        Isännöitsijä kyllä puhui siitä koko talon myrkyttämisestä ja lupasi selvittää hallitukselta, ilmeisesti ne ei halunnut maksaa. Kyllä tässä ketjussakin moni kertoi oman kerrostalonsa myrkyttämisestä.


    • EvoTeoreetikko

      Hei...!
      Sen verran itsekkin sanoisin tähän sokeritoukka-asiaan liittyen että asuessani itse omakotitalossa jossa on alapohjan lämmöneristeenä styrox-levyt 2x10 cm ja jonka päällä lattiavalu betonista niin tuossa styrox-lattiaeristeen levyjen asettelussa jää väkisinkin levyjen väliin jonkinlainen välys joka jää oivaksi kulkutieksi noille ötököille....lisäksi tietenkin vielä lämpöputki-ja mahdolliset seinärakenteiden katkot ja muut läpiviennit...... on kyllä mielestäni pikkusten toukkien kaikkinainen hävitys mahdoton yhtälö, ne kun asuu tuolla alapohjassa.
      Ei ne tietenkään betonista läpi tule mutta noista seinien katkoista tai muista läpivienneistä kylläkin !

      Kotitaloni, joka sekin on saman ikäinen ok-talo tämän omani kanssa, rakennusaika ja -tapa on samaa ikäluokkaa molemmissa mutta.....siellä on alapohjan eristeenä on Leca-sora eli poltettu savi, tätä sokeritoukkailmiötä ei esiinny ollenkaan.

      Käsitykseni mukaan tämä styrox-levyrakenne on "väljempi" jättämään niitä kulkureittejä kuin tiiviisti kerrostuva, "papumainen" leca-sora!

      Sokeritoukka lienee jäänne esihistorialliselta ajalta säilyen kantana nykypäiviin asti niin ompa ilmeisen sitkeä evoluution muovaama pikkuveijari

    • Bzzzzzzzzzzzzzzz

      Valo pitää poissa monia ötököitä. Kirkas pienitehoinen LED-lamppu vessaan ja keittiöön palamaan jatkuvasti. Pieniä kärpäsiä voi välttää minimoimalla säilytettävän biojätteen määrää. Teen hautominen termosmukissa, termoskannussa tai termospullossa. Kynttilöitä voi poltella silloin tällöin: vaikuttavat joihinkin itikoihin, ei kaikkiin. Eivät ehkä tykkää savun hajusta.

    • 345679f

      Hanki hämähäkkejä

    • Ei_mahdollista

      Asiaa käsiteltiin juuri artikkelissa lehdessä ja siinä todettiin ettei sokeritoukista pääse täysin eroon mitenkään, siihen tarvitaan erittäin voimakkaat myrkyt. Kerros- ja rivitaloissa hävittäminen asunto kerrallaan ei onnistu koska toukat leviää takaisin naapuriasunoista ja taloin yleisistä tiloista. Omassa vähän yli 10 vuotiaassa kerrostalossamme sokeritoukkia on kaikissa asunnoissa rappukäytävissä ym. eikä niitä ole edes yritetty hävittää vaikka asiasta on ilmoitettu isännöitsijäfirmaan.
      Sinällään sokeritoukista ei ole haittaa, kunhan pitää ne poissa ruokatarvikkeista. Yleensä ne eivät yritäkään ruokiin, koska ne löytävät runsaasti syötävää pimeistä onkaloista, viemäreistä ja kosteiden tilojen lattioilta.

      • kyllästynyt-

        Joo olen myös ymmärtänyt että ongelma on vanhoissa putkissa, eli putkiremontti saattaa olla se joka oikeasti hävittäisi ne kokonaan, jos myös lähialueilla vaihdetaan samaan aikaan putket. Kiitos kaikille muillekin jotka annoitte ASIALLISESTI vinkkejä! Ihmisiä häiritsee eri asiat, mutta on myös asioita jotka ei vaan kuulu normaali asumiseen.


    • urturtirti

      "Ei kuulemma kukaan muu koskaan valittanut. "

      Kuule olisko niin, ettei ne oikeasti häiritse ketään. Onhan niitä joka paikassa, totu asiaan tai muuta pois.

      Jos ne sua häiritsee, suosittelen myös käyntiä psykiatrilla, ihan oikeesti. Siivoaminen auttaa myös, ne tulevat ruuan perässä. Mua ei haittaa, jos seinällä mönkii joku sentin pituinen tyyppi. Miksi se mua haittais.

      Tee noi mun sanomat asiat, koska jos kukaan muu ei ole valittanut, ainoa ongelma on omassa päässäsi.

      • pahvitpois

        Tai sitten kukaan ei ole kiinnittänyt niihin huomiota. Ovat vikkeliä ja karttavat valoa.
        Mutta, syövät tapetteja ja pahvia.
        Viihtyvät erinomaisesti Esim: vaatehuoneessa, jos siellä olevat pahvilaatikot eivät ole suojattuna muovilla.
        Toinen paikka on Esim: arkkupakistimen alla.
        Siksi kun niitä myrkyttäessä kannattaa huolehtia kaikki(ruoka)pahvilaatikot pois tai muovipussiin.


      • kyllästynyt-

        sähän voit elää kuin sika pellossa, ei sekään mua haittaisi. Kysyin neuvoja, jos ei ole niin ei kannata tulla tänne muuten vaan aukomaan päätä, varmaan keksit parempaakin tekemistä itelles. Minkäälaiset hyönteiset ei kämpään kuulu, piste.


    • Sirkku.HT

      Ketjussa suositellaan toistuvasti tuholaistorjujaa, Ainoa vaan, että sokeritoukka ei tuhoa mitään. Se on kaikin puolin täysin harmiton otus. Aloittaja lienee kontrollifriikki ja siisteyshysteerikko

    • ratkaisupulmaan

      Minä koen sokeritoukat todellisina haittaeläiminä. Olen ratkaissut ongelman tulppaamalla lavuaarit pysyvästi kiinni.

      • kyllästynyt-

        tuota olen myös harrastanut, mutta miten tulppaan suihkun lattiakaivon?? :D Joku suositteli öljyä, saakohan sitä oikeasti kaataa viemäriin...


      • ratkaisupulmaan
        kyllästynyt- kirjoitti:

        tuota olen myös harrastanut, mutta miten tulppaan suihkun lattiakaivon?? :D Joku suositteli öljyä, saakohan sitä oikeasti kaataa viemäriin...

        Siis tulpannut lavuaarin pysyvästi kiinni? Se oli vitsi hei


    • Onhan_noita

      Miksi ne tulevat asuntoihin. Ravinto ajaa ne etsimään asunnoista. Ne ovat kaikkiruokaisia. Syövät jopa selluloosaa (vessapaperin pölyä) ja kuolleita lajikumppaneitaan. Siis puhtaus ei niitä innosta. Säännöllisesti ja usein tehty siivous auttaa. Lisäksi pintojen kannattaa olla kuivat. Toiseksi tietysti liittyen edelliseen on olosuhteet. Kuiva ja puhdas. Kolmas on turva saalistajilta. No senhän asunnot takaavat ja sille ei paljoa ihminen voi. Eli ravinto, olosuhteet ja turva.
      En ole koskaan (onko kukaan) nähnyt niiden tulevan itse lavuaarista ja epäilen, että ne eivät ole hyviä uimaan. Ainakaan ne eivät pysty kiipeämään pystysuoraa teräsaltaan seinää ylös. Mistä ne olisivat päässeet viemärijärjestelmän sisälle? Onko siellä reikä ja vuotokohta? Olosuhteethan siellä viemäriputkessa ovat niille huonot. Sen sijaan läpivientien (sähkö, vesi, viemäri, patteriputket ja ilmastointi sekä rakenteissa olevat raot) kautta ne pääsevät asunnosta toiseen ja helposti. Voihan niitä rakoja peittää silikooni- ja pinnoitusaineilla.
      Myrkyt auttavat vain hetkeksi. Mutta siinä joutuu itsekin niiden kohteeksi. Lisäksi epäilen, että ne pinnoilla pikku hiljaa saattavat muodostaa jotain sokerimaisia yhdisteitä, jotka taas kiinnostavat sokeritoukkia takaisin. ?!?

      • kyllästynyt-

        Kyllä ne mun kämppään nimenomaan viemäristä tulee, olen nähnyt pari kertaa niitä siellä lattiakaivon ritilän päällä sekä lattiakaivon hiussiepparissa kuolleita toukkia, kun sinne kuumaa vettä kaatanut ja myrkkyjä suihkuttanut. Seinillä olen myös nähnyt ja viimeksi seinällä roikkuvan taulun sisällä, siinä lasin ja taulun välissä pyöri yksi, että kyllä se kiivetä osaavat vaikka kuinka hyvin, katon lampustakin löytyi pari kuollutta :(


    • huolellinenmyrkytys

      Täällä oli sama ongelma. Terveystarkastaja neuvoi, toukat katosi.
      Lattialistat irti tai ohuella penselillä jokaisen listan alle Baition pölyte/puder= Bayer Garden.
      Lattiakaivoihin Baitionia ja/tai wc-pönttöön, sinne voi myöskin laittaa nestemmäistä tai geelimäistä Klooria.

      Huomio, että laita aina wc-pöntönkansi kiinni, koska nämä siimahännät etsivät myöskin vettä.
      Nämä otukset elävät n,0,6vuotta kosteissa, likaisissa olosuhteissa, huonosti kuivatuissa vesivahinkokämpissä näitä luuraa.

    • udot

      Tiedän ongelman.
      Älä käytä suihkeita, älä kuumaa vettä. Myrkkysuihkeet vain saastuttavat ja kuuma vesi tapaa ehkä pari toukkaa, joka saa sitä päähänsä. Sokeritoukkien pesät eivät sijaitse viemäreissä, vaan lattian ja seinän rakosissa, kaakeleiden alla, jalkalistojen alla, viemäriputkien mutkissa yms. kosteissa, muttei märissä paikoissa.

      Helpoin keino yrittää hävittää sokeritoukat on ns. muurahaismökki (esim. Baycon, Raid)- se on tarkoitettu muurahaisten lisäksi sokeritoukkien torjuntaan. Idea on siinä, että mökissä oleva myrkky houkuttelee vierailulle, eikä toukat(murkut) kuole heti, vaan vasta myöhemmin kun ovat käyneet levittämässä myrkkyä pesäänsä. Kuulostaa julmalta, mutta ei voi mitään. Riippuen asuntosi koosta mökkejä voi olla useampikin (pitää varoa, ettei lapset ja lemmikit pääse niihin käsiksi).

      Ellei tuo edellinen ole tuonut helpotusta ongelmaan pari kuukauden aikana, niin kannattaa tilata tuholaistorjunnan ammattilainen. Hän ruiskuttaa koko asunnon käyden läpi jalkalistat ja muut ongelmakohdat. Asunnossa ei saa oleilla 2-5 tuntiin. Asumismuodosta riippuen se joko maksaa asukkaalle, tai ei maksa. Käsittääkseni asut omistusasunnossa, joten veikkaan kustannusten jäävän omalle kontolle. Ne ovat muutaman satasen luokkaa (minun tapauksessa 300 e, mutta meni talon piikkiin, asumisoikeusasunto). Myrkytyksen jälkeen kun laittoi vielä muurahaismökit, niin "tyypit" katosi. Tosin muutin pois asunnosta, joten en tiedä pysyivätkö toukat ikuisesti poissa... Naapurit eivät olleet niitä havainneet (eivätkä muurahaisia myöskään, niitäkin minulla oli, ja jotain kuoriaisia myös...). Asunto oli myös 1. kerroksessa, jossa oli vain yksi toinen asunto. Järjellä ajateltuna 1. kerros on sokeritoukkien ym. eliöiden kannalta paras. Pääsee ulkoa helpoimmin...

      Ensimmäisen sokeritoukkien valtaaman asunnon näin opiskeluaikanani Tampereella. Aivan järkyttävää, vaikka toukat ovat sinänsä vaarattomia. Ei kuitenkaan ole kiva mennä kylppäriin, jossa kuhisee sokeritoukkia lattialla, ammeessa, pesualtaassa, peilikaapissa jne. siis kymmeniä/satoja yksilöitä. Piti laittaa sisäkengät jalkaan, että viitsii istua vessanpöntöllä :). Keittiö oli myös vallattu; meni ennestäänkin huono ruokahalu.

      • kyllästynyt-

        Kiitos neuvoista, tuota muurahaismökkiä voisin vielä kokeilla. Olen tosiaan joskus löytänyt kuolleita pieniä toukkia makkarista sen lattialistan vierestä minne olin myrkkysuihketta suihkuttanut ja missä niitä ennen näkyi. Suurin osa kuitenkin tulee viemäristä, ks edellinen kommenttini. Eli vaikka kämpästä ne hävitän, miten pääsee eroon putkissa elävistä toukista?? Ei auta kuin myrkytys.


      • kyllästynyt-
        kyllästynyt- kirjoitti:

        Kiitos neuvoista, tuota muurahaismökkiä voisin vielä kokeilla. Olen tosiaan joskus löytänyt kuolleita pieniä toukkia makkarista sen lattialistan vierestä minne olin myrkkysuihketta suihkuttanut ja missä niitä ennen näkyi. Suurin osa kuitenkin tulee viemäristä, ks edellinen kommenttini. Eli vaikka kämpästä ne hävitän, miten pääsee eroon putkissa elävistä toukista?? Ei auta kuin myrkytys.

        HALUAN TAPPAA JA TUHOTA KAIKEN JOKA EI OLE KUTEN MINÄ HALUAN!


    • toluavaan

      Huuhtele Tolulla ainakin kylppäri, aloita seinistä, suihkupulloon ainetta ja suihkuta, anna vaikuttaa ja huuhtele suihkulla vieäristä alas. Vanha konsti.

      • Kyllästynyt-

        Ostin taas tolua pitkästä aikaa ja pesin sillä lattian, lisäksi ostin mäntyöljyä jota olen myös laittanut viemäriin, ainakin raikas männyn tuoksu on kylppärissä, katsotaan tehoaako, aion myös öljyllä käsitellä listat yms, niin kuin joku neuvoi.


    • kosteusvaurio

      Viemäreiden puhdistus auttaa pieneen sokeritoukkaongelmaan, mutta esim. me asuimme vuosia sitten rivitalossa ja siellä jopa astiakaapin kolmannella hyllyllä käveli isoja sokeritoukkia kylpyhuoneiden lisäksi. Silloin mikään puhdistus ei auttanut, kunnes sitten tutkittiin ja todettiin isohko kosteusvaurio koko asunnossa ja meni isoon remonttiin.

      • Kyllästynyt-

        kuullostaa aika kauhealta, otan osaa :( Oon kuulut myös tutulta että asui joskus kämpässä jossa niitä vilisi keittiön kaapeissa :/ Että sinänsä pieni ongelma joo mutta jatkuva, eli vaikka kämpän hoitaa kuntoon, niitä tulee myöhemmin taas viemäristä, vaikkei olisi viikkoihin nähty. Ja mitä bakteereja ne levittää, yök.


    • vieläkin_painajaisia

      Niihin ei tehoa mikään. Parin vuoden ajan jaksoin myrkyttää, siivota kämpän aamua iltaa ja lotrata kiehuvan veden kanssa. Kun sokeritoukkia alkoi vilistää vaatekaapeissa, lehtien välissä, kirjahyllyssä, sängyssä ja pitkin lattioita, päätin luovuttaa. Muutin, enkä kadu päätöstäni. Elinikäisen kammon niitä kohtaan sain.

      • Kyllästynyt-

        hui apua :( joo ymmärrän että kammo tollasesta tulee :/ Joo muutto taitaa olla ainoa vaihtoehto, ellei putkiremontti auta, en kyllä sitä jää katsomaan, vaan muutan sitä ennen... Muuten kysyin entisen kämppäni asukkalta, niin kyllä siellä taas on toukkia näkynyt, vaihtoivat kämpän putken ja ei näkynyt vähään aikaan. Vielä on vaihdettava kaupungin putket myöhemmin.


    • saurus69

      heips, mul on ihan oma tapani hoitaa ne pari kolme hassua toukkaa kun tulee joskus näkyville. vessassa mulla ne viihtyy. avaan oven ja huudan kollikissani paikalle osoitan toukkaa niin hän iloisena popsii senn. tällainen luonnomukainen keino

      • Kyllästynyt-

        Entisellä asukkaalla oli myös kissa ja epäilen että se kissa myös söi niitä, kun ei ongelmasta mitään mainittu kämpän myyntivaiheessa :D


    • keitäne

      Hanki höyrypesuri siivoukseen.

    • ijdfjasidfasdfilj

      Melko rasittavaa. Ilmojen viilentymisen jälkeen sokeritoukkien määrä moninkertaistui. Kesällä ei näkynyt juuri ollenkaan. Nyt joka yö/aamu useampia eri kokoisia yksilöitä. Makkariinkin tunkevat. Ei tunnu mikään luontainen keino auttavan, aina tulee uusia jostain.

      Kissa voisi olla kyllä kokeilemisen arvoinen ratkaisu määrän rajoittamiseen, tosin sitten pitää myrkkyjä varoa. Meillä lapsena kissat söivät mielellään ainakin kärpäsiä.

      • Kyllästynyt-

        Hei, huomasin saman, eli ihan selkeästi syksyllä niitä alkoi tulla enemmän! En osannutkaan yhdistää tätä ilmojen viilentymiseen! Täältä olen saanut paljon vinkkejä ja jotain edistystä on nyt selkeästi tapahtunut! Kaadoin vielä kuumaa vettä jonkin aikaa, mutta kun ei se ennenkään auttanut, niin otin muut keinot käyttöön. Suihkutin Bayrtin myrkkyä makkarin listoihin, sen jälkeen siellä on silloin tällöin näkynyt kuolleita toukkia. Lisäksi hankin ensin mäntyöljyä jota levitin kylppäriin lattiarajaan ja pesin tolulla lattian, hankin myös seetriöljyä josta luin netistä ja levitin sitä makkarin listoihin ja kylppäriin lattiakaivon ympärille ja suihkukaapin alareunoihin sekä muualle lattian ja seinän rajaan, lattiakaivosta niitä selkeästi tuli. Nyt niitä ei ole näkynyt n. kuukauteen, lukuunottamatta muutamaa myrkyn saanutta makkarissa.


      • Kyllästynyt-

        Bayerin myrkkyä siis


    • Kaada kuuman veden sijasta lanttaamatonta Tolua viemäriin ja hoitele kämppä ihan perusraidilla.

      Tolla tavalla mä pääsin kertaheitolla sokeritoukista eroon.

      Kai tämä ohje on annettu jo aiemmin tässäkin ketjussa mutta kerroin sen kuitenkin kun en koko ketjua lukenut.

    • serdtfyguij

      Syksy tuli taas, ja sokeritoukat mukana. Yksi kiipeili sohvalla, toinen keittön pöydällä. Piirileikki alkaa, kunnes tulee taas kevät.

    • Kaipaanapua

      Moi. Muutin juuri uuteen asuntoon. ( solu asunto )Meillä on asunnossa sokeritoukkia. Olen alkanut yrittää päästä niistä pois.
      Niitä on aika paljon. ( asun parin tyypiin kaa samassa asunnossa ). Muutin tänne ja ne ei oo pitäneet tarpeeksi puhtaudesta huolta...

      Olen nähnyt kuolleita toukkia jopa keittiön kaapissa.

      Haluan kysyä ihmisiltä :

      1. Olen muutaman kerran syönyt haarukoilla ja veitsillä mitä on säilytetty tiskialtaan lähellä vieressä. Eli niihin on mahdollisesti sokeritoukat kävellyt tai koskenut niitä. Voiko niistä tulla jotain VAKAVIA bakteereja , tauteja ??


      2. kysymys on että. Naapurini ovat säilyttäneet wec - papereita sellaisessa kaapissa joka on alhaalla lähellä lattiaa.. eli siinä kaapissakin on voinut olla toukkia..
      Voikohan niiden wc- paperien käytöstä tulla jotain bakteereja tai pahimmassa tapauksessa toukkia ihmiselle ?

      Eli oon huolissani että onko noi voinut levittää mulle jotain niiden wc-paperien käyttämisen kautta ;tauteja , bakteereja , jotain vaarallista ????

      En enään käytä niitä wc-papereita vaan säilytän omani yläkaapissa huoneessani.

      3. kysymys on että voiko noita toukkien munia olla ihan normaalilla lattialla ja matoissa ? Heitin menemään suurimman osan matoista mitä asunnossa on ollut , enään on olohuoneessa yksi matto.. se on vähän paremman kuntoinen kun räsymatot mitkä heitin pois. Naapuri haluaa säilyttää ton maton. Eli olen huolessani että voiko niiden munia kulkeuta mun sukkien kautta mun huoneeseen yms kun kävelen yleisissä tiloissa? ja tuhoutuvatko sokeritoukkien munat pesussa pyykinpesukoneessa ( jos jokin sukkani olisi vaikka saastunut munista )

      4. Kysymys on että kun olen ostanut sellaista muurahaistorjunta ainetta. Ilmeisesti jotain jauhemaista. Niin voiko sitä käyttää niihin , koska olen lukenut että sen jälkeen ei saisi imuroida koska imurointi nostaa jauheet ilmaan. Ja jauhe on myrkyllistä ihmisille..
      Mutta voiko sitä käyttää niin että pistää jauhetta lattialistoille ja sen jälkeen Moppaa lattiat ympäriltä... Ja onko niin että voi alkaa imuroimaan esim viikon jälkeen tai 2 viikon jälkeen? Vai pitääkö olla koko ajan imuroimatta..




      Voisitteko yrittää vastata noihin neljäänkysymykseen , joku asiaa tunteva ihminen ?

      Inhottavaa kun on niitä. Ja inhottavaa että naapurini eivät ole pitäneet huolta asunnon siisteydestä että niitä on. Tää oli tosi ikävä yllättys uudessa asunnossani . No .. yritän siivota ja laittaa kiehuvaa vettä .. aerosol spray on ainakin turvallista käyttää..

    • HeLiNäKeiJuu

      Muutin vuosia sitten kivaan asuntoon, joka oli ollut tyhjänä vähän aikaa. Asunto oli kaikin puolin siisti ja puhdas...mutta ilmeisesti naapurista tuli sokeritoukkia viemäreitä/lattiakaivoa pitkin. Osa toukista oli kammottavan isoja. Yritin myös kaataa kuumaa vettä ja suihkutella nurkkia...eivät lähteneet kunnolla. Sokeritoukka tarvitsee elääkseen kosteutta, joten rakenteissa saattaa olla kosteusvaurioita.

      Niitä vilisi joka kukkaruukkuihin. Todella yököttäviä otuksia! Luin, että ne munivat munansa lattialistojen taakse. Soitin isännöitsijälle ja VAADIN, että asialle on tehtävä jotain. He ostivat omaan laskuun kasan aineita (suihkeet ja jauhe) ja niitä sitten käytin. Suihke ei tehonnut kunnolla. MUTTA...jauhe tehosi. Se vaati vain sen, että myrkytin koko asunnon lattialistan edustat sellaisella valkoisella jauheella (haisi kyllä MYRKYLTÄ) ja olin asunnosta n. kuukauden ajan itse pois. Lisäksi jätin kylppärin saunan ja kylppärin lattiakaivon reunoille kauhean jauhemyrkkyä, jotta kuolevat siihen, kun tulevat kaivosta sisään.

      Omani siis vaati näin radikaalin toimenpiteen. Tätä EI OLE MAHDOLLISTA TEHDÄ, JOS SINULLA ON LEMMIKKEJÄ TAI JOS ET TODELLA YLIHUOLLELISESTI MONIA MONIA KERTOJA PESE TÄMÄN JÄLKEEN LISTOJA JA LATTIOITA MONEEN KERTAAN KOSTEALLA. Myrkkyä ei saa jäädä asuntoon, jotta sitä ei tule ilmaan tai lemmikkieläimet syö sitä (voivat jopa kuolla).

      Eli tämän jauheoperaation ja kuukauden asunnosta poistumisen jälkeen, menin asuntooni ja se oli täynnä kuolleita inhottavia ja erikokoisia sokeritoukkia. KAIKKI oli kuolleet. ÄLÄ IMUROI niitä pois! Myrkky leviää imurista ympäristöön! Vedin myrkyt/ötökät sellaisella lastalla, jossa oli mikrokuituliina pois. Jonka jälkeen MONIA kertoja kävin listat ja lattian kostealla uudella liinalla läpi. Asunto oli jätettävä tuulettumaan moniksi päiviksi. Myrkky haisi! Tämä oli AINOA keino saada kaikki ötökät pois. Sen jälkeen niitä ei tullut asuntooni enää! Se oli mahtava tunne! En muista myrkyn nimeä. Taisi olla punavalkoinen pullo, jossa valkoista jauhetta.
      Jos tähän ryhdyt, muista olla asunnosta pois ja lykätä jauhe joka kohtaan listoja ja lattiakaivojen reunoille. Mutta jos sinulla on lemmikkejä tai et voi olla asunnosta pois myrkytyksen aikana, voi olla hankalampi juttu. Onnea yritykselle! Tuo ongelma on tosi kuvottava. Toivottavasti tästä oli apua :)

      • VaraltaTarvittaisiin

        @HeLiNäKeiJuu
        Asut ilmeisesti vieläkin samassa talossa, jossa tuo operaatio tehtiin. Olisko sinulla mahdollisuus kysyä isännöitsijältä mikä oli sen jauheen nimi?


      • tapankaikki69

      • tappaja.olet.gauheeta
        tapankaikki69 kirjoitti:

        Se valkoinen jauhe on Boorihappoa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Boorihappo
        Tuota saa ainakin ulkomailta tilattua jauheena/tomuna.

        Boorihappo on veteen sekoitettava. Onkohan se sittenkään tuo Keijun tarkoittama valkoinen jauhe?


    • kljhgftdrrdftyguh

      Kerrostalossa, jos omassa asunnossa vilisee, niin niitä on varmasti koko talossa valtava määrä. Ei auta, vaikka yksi asunto myrkytetäänkin. Kyllä uusia tulee. Eikä ne tule viemäreistä, vaan raoista. Ehkä putkien ulkopintaa pitkin, tai mistä putket tulevat, tai ihan vain oven raoista. Viemäreissä varmaan toki voi olla munia, koska pitävät kuitenkin kosteudesta.

      Kastunut sokeritoukka on kovin avuton, ei taida pystyä edes liikkumaan. Joitakin kertoa löytynyt astioista, joissa ollut hieman vettä pohjalla. Osa hukkuneet, osa kuin märkiä papereita.

      Tehkää noita sokeritoukka-ansoja, joihin on linkki ylempänä. Eli liukas astia, johon paperisilta. Toimii hyvin, jos oikealla paikkaa.

    • HopeatoukkaHämähäkkimies

      Sokeritoukat ovat hieman vastenmielisiä (?!) mutta haitattomia. Toisaalta ne ovat luomakunnan komistus ja selvityjiä, koska ovat olleet olemassa jo 400 miljoonaa vuotta. Sitkeitä otuksia jotka eivät pidä valosta.

      Paras luonnonmukainen apu sokoritoukkien kontrollointiin ovat valo ja hämähäkit, varsinkin juoksuhämähäkit. Jos sietää eikä pelkää hämiksiä kodissaan, ne vaanivat ja syövät toukat suihinsa. Hämiksiä ei siis kannata tappaa, ellei ole ihan pakko. Ne pitävät kurissa myös talouden muun hyönteiskannan jopa talvella.

      Kylppärissä kannattaa jättää LED-lamppu päälle, sillä toukka vihaa valoa.

      Kuuma vesi, Tolu ja erilaiset myrkyt täällä onkin jo kerrottu. Kuumaa vettä tulisi kantaa lattiakaivoon päivittäin ainakin viikon ajan, muusta ei ole apua.

      • rftyyg67uijo

        Mitähän taloyhtiön hallitus sanoisi, jos ehdottaisi, että koko taloon olisi hyvä istuttaa juoksuhämähäkkipopulaatio?


      • valotkaupanpäälle
        rftyyg67uijo kirjoitti:

        Mitähän taloyhtiön hallitus sanoisi, jos ehdottaisi, että koko taloon olisi hyvä istuttaa juoksuhämähäkkipopulaatio?

        Myydään vlljelty ja tehokas juoksuhämähäkkikanta, sisältää 15 kpl noin 20 mm kokoisia ja koulutettuja potraa koirasta ja naarasta. Takuu.

        Yst. yht. otot hämähäkkioikeinpä[email protected]


    • larsseni

      Kaikki ruoka-aineet purkkeihin,joissa on tiivis kansi. Säännöllinen pintojen puhdistus,ettei jää mitään muruja ,juomatahroja jne.. Säännöllinen lattiakaivojen,hajulukkojen puhdistus esim kloritella. Se toimii.

    • sdfghjkb

      Kerrostalossa niistä ei kyllä pääse eroon, jollei koko talosta ole niitä saatu häädettyä. Uusia tulee aina tilalle. Kaikki toimet omassa asunnossaan on vain määrän minimoimista.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ammattimyrkyttäjä koko taloon .Ei kerrostalossa yhden huoneiston taistelu auta.Keittiön ruuissa viemäri ja lattialistojen hyönteinen ei ole ihmisasunnon valtias .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1634
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1472
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1325
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1304
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe