OVE & ansiosidonnainen

Tiina60

Olen syntynyt 01/57. Jos haen OVE:a tammikuussa 2018, niin voinko siis nauttia lisäksi ansiosidonnaisesta siihen asti, kun täytän 65? Onko varhennusvähennys 0,4 x 33 = 13,2 %? Kiitos jo etukäteen vastauksesta tyhmään kysymykseeni! :)

12

887

Vastaukset

• Edellytysten täyttyessä työttömyyskassa voi maksaa ansiopäivärahaa 65 vuoden iän täyttämiskuukauden loppuun asti. Saantiedellytykset voit tarkistaa omalta työttömyyskassaltasi.

OVE ei vähennä ansiopäivärahan määrää tai kestoa, joten eläkkeen rinnalla päivärahan saaminen onnistuu. Ikäluokkasi alin vanhuuseläkeikä on 63 vuotta 9 kuukautta eli varhennusaikaa tulee 33 kuukautta, jos haet OVE:n maksuun 61 vuoden iästä alkaen. Vähennys on siten 13,2 % niin kuin itsekin olet laskenut.

• Hyvä työeläketietäjä,
    Jos otan sekä OVE:a että ansiosidonnaista päivärahaa, olen muistaakseni lukenut sinun sanoneen että lykkäyskorvausta lopulle eläkkeelle ei silloin saa. Pitääkö paikkaansa ja mihin tämä väite perustuu? Sillä periaatteessa OVE ja ansiosidonnainen päiväraha ovat kaksi toisistaan riippumatonta asiaa.

• Suunnitelmissa sanoa itseni irti n. 62 vuotiaana. Eläkeikäni on 64. Onko kellään tietoa pitääkö hakea Ove -eläkettä varten oma verokortti. Minä saisin n. 580e/kk jos nostan 50%. Katsoin jostain taulukosta, että veroa ei menisi siitä lainkaan, kun on niin pieni summa. Sitten karenssin jälkeen alkaisin nostamaan ansiosidonnaista. Siihen pitää varmaan oma verokortti hakea? Onko kellään kokemusta näistä.

• Kun sanot itsesi irti, tulee odottamaasi ansiosidonnaiseen karenssi 90 päivää plus viisi omavastuupäivää. Kolmen kuukauden aikana tienestisi on vain tuo mainitsemasi osittainen varhennettu vanhuuseläke. Karenssin jälkeen: olettakaamme, että palkkasi tällä hetkellä on n. 2500 € brutto/kk. Jos saat OVEa 7000 €/v ja ansiosidonnaisesi tulisi olemaan 17500 €/v ennakonpidätyksesi OVEsta on n. 9% ja ansiosidonnaisesta n. 19% - tämä tekisi n. 1700 €/kk nettona. Miksi eri prosentti? Koska ansiosidonnaisesta on maksettava myös sivukulut.

• Hei, tuotapa juuri kysyinkin, että miten verotus. Ansiotyössä kun on tullut oltua, niin veroprosentti on tullut automaattisesti. Onko se niin, että yhdellä verokortilla on laitettu prosentti sekä OVElle että ansiosidonnaiselle päivärahalle? Ajattelin, että kun olen ansiotyössä puolivuotta, niin en lähde veroprosenttia pienentämään. Maksan normiverot alkuvuodesta. Ja sitten kun sanon irti itseni esim. 1.7. alkaen, niin haen verokortin OVElle ja and.sidonnaiselle. Siinä prosentissa luulisin, että otetaan sitten huomioon karenssi joka minulle tulee. Näin ollen loppuvuodesta maksaisin vähemmän veroja. Verotoimistossa aion käydä lähiaikoina asian tarkistamassa. Onko muuten hätytelty töihin ketään, itse olen siinä vaiheessa kun irtisanon lähes 62 vuotias???

• Anonyymi kirjoitti:

Hei, tuotapa juuri kysyinkin, että miten verotus. Ansiotyössä kun on tullut oltua, niin veroprosentti on tullut automaattisesti. Onko se niin, että yhdellä verokortilla on laitettu prosentti sekä OVElle että ansiosidonnaiselle päivärahalle? Ajattelin, että kun olen ansiotyössä puolivuotta, niin en lähde veroprosenttia pienentämään. Maksan normiverot alkuvuodesta. Ja sitten kun sanon irti itseni esim. 1.7. alkaen, niin haen verokortin OVElle ja and.sidonnaiselle. Siinä prosentissa luulisin, että otetaan sitten huomioon karenssi joka minulle tulee. Näin ollen loppuvuodesta maksaisin vähemmän veroja. Verotoimistossa aion käydä lähiaikoina asian tarkistamassa. Onko muuten hätytelty töihin ketään, itse olen siinä vaiheessa kun irtisanon lähes 62 vuotias???

Pitämättömät lomat maksetaan rahana ja ne jaksotetaan päiviksi,karenssi kuluu jaksotuksen kanssa rinnakkain.

• Anonyymi kirjoitti:

Hei, tuotapa juuri kysyinkin, että miten verotus. Ansiotyössä kun on tullut oltua, niin veroprosentti on tullut automaattisesti. Onko se niin, että yhdellä verokortilla on laitettu prosentti sekä OVElle että ansiosidonnaiselle päivärahalle? Ajattelin, että kun olen ansiotyössä puolivuotta, niin en lähde veroprosenttia pienentämään. Maksan normiverot alkuvuodesta. Ja sitten kun sanon irti itseni esim. 1.7. alkaen, niin haen verokortin OVElle ja and.sidonnaiselle. Siinä prosentissa luulisin, että otetaan sitten huomioon karenssi joka minulle tulee. Näin ollen loppuvuodesta maksaisin vähemmän veroja. Verotoimistossa aion käydä lähiaikoina asian tarkistamassa. Onko muuten hätytelty töihin ketään, itse olen siinä vaiheessa kun irtisanon lähes 62 vuotias???

Töihin patistetaan, vaikka olisit yli 62-vuotias. Harakka keskittyy ikääntyneisiin ja osittaisesti työkyvyttömiin. Riippuu myös alasta, jossa olet työskennellyt. Kaupan -, siivous- tai terveydenhoitoala kaipaa työntekijöitä, joten TE-toimisto saattaa innostua, jos edustat näitä.

• Ja kyllä, kannattaa hakea verokortti kumpaankin verottajalta. Sekä eläkkeenmyöntäjälle ja työttömyyskassalle.

• Heips työeläketietäjä! Vastaatko tähän allaolevaan kysymykseen.
    Jos jään eläkkeelle 64 v 3 kk:n iässä, niin saanko silloin MYÖS ansiosidonnaista 65 v. ikään asti eli käytännössä SEKÄ vanhuuseläkettä ETTÄ ansiosidonnaista 9 kk. samaan aikaan? Vai katkeaako ansiosidonnaisen maksu siinä vaiheessa kun jään eläkkeelle?

• Työeläketietäjä katosi Facebookiin jo monta sataa päivää sitten. Eläkettä ja ansiosidonnaista ei voi saada samaan aikaan. Osittainen vanhuuseläke ja ansiosidonnainen onnistuvat.

• Vanhuuseläkkeen aikana voi tehdä työtä, mutta tuloraja taitaa olla noin 800euron hujakoilla ja veroa maksat niin paljon lisätulosta, että työtuntien ja käteenjäävän vuoksi turhaa puuhaa. Anssihan loppuu viimeistään kun vanhuuseläkeikä tulee vastaan.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En ymmärrä holokaustin kieltäjiä?

Aivan sama kuin kieltäisi ettei 2 maailmansotaa ole ollutkaan. Onko heillä pimeä alue tuolta osin vai onko se tahallista kieltämistä. Jos myöntäisi se
    Maailman menoa
    351
    3061