Piispa S. Salmi ylisti lapsikastetta 30.10.2017.

mikkelinmies1

Kuuntelin piispa Samuel Salmen aamuhartauden, joka sinänsä oli hyvä, mutta yksi meni pieleen minun käsitykseni mukaan. Hän luki lapsuuskotinsa vieraskirjasta kuinka hänet oli kastettu ja hän oli päässyt Jumalan syliin. Tullut JUmalan yhteyteen. Jopa sanoi että suurinta hänelle on uskossa lapsikaste. Piispa ei kuitenkaan lukenut ainuttakaan kohtaa Raamatusta tuekseen.

Oikestaan minun kysymykseni nyt on, että kenen oma vauva on ennen lapsikastetta? Piispan mukaan hän itse siirtyi JUmalan omaksi kasteen yhteydessä. Minne piispa oli siihen asti matkalla? Ehkä eniten minua huolettaa tämänkaltaisessa opetuksessa että väitetään päästävän Jumalan lapseksi lapsikasteen kautta.

Esim. helluntalaiset eivät enää pitkiin aikoihin ole puhuneet mitään uskovien kasteesta, joka suoritetaan yleensä silloin kun on antanut elämänsä Jeesukselle eli tullut uskoon. Liekö sielläkin horjuntaa? Katso Ap. teot 8:36-38. En halua haastaa riitaa. Kysyn kun askarruttaa kenen oma lapsi ennen kastetta?

98

451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outopiispa

      Kuuntelin myös tämän aamuhartauden ja kiinnitin huomiota, että hän teki kasteesta pelastavan tekijän ja kristinuskon keskustan.

      Itse tiedän, että Jeesus Kristus on kristinuskon kulmakivi ja Jeesuksesta hän ei puhunut ymmärtääkseni kertaakaan. Muutaman kerran mainitsi Kristuksen eli Messiiaan, mutta kuten tiedämme, niin kaikki ihmiset maailmassa ei edes tunnusta eikä tiedosta kuka tämä Messias on. Näitä "messiaita" elää tälläkin hetkellä jossain päin maailmaa.

      Kristinusko kykeytyy Jeesukseen ja Hänen nimeensä ja tätä tämä piispa Salmi ei näyttänyt nyt ymmärtävän ollenkaan ....


      2. Tess. 1:12
      että meidän Herramme Jeesuksen nimi teissä kirkastuisi ja te hänessä, meidän Jumalamme ja Herran Jeesuksen Kristuksen armon mukaan.


      Fil. 2:10
      niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,

      Matt. 23:39
      Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'."

    • PasiToivonen

      Jonkun täytyy maksaa Piispa Salmen palkan.

    • jotaintotuudesta

      Nolla vuotias vauva ei mene kadotukseen jos häntä ei ole kastettu. Hän ei kykene vielä ymmärtämään. Vauvakaste on eksytys, joka nukuttaa suuren osan ihmisistä uskonnollisuuden uneen. Nolla vuotias ei ymmärrä asioita, ei pysty suullaan tunnustamaan Herraa Jeesusta, ei tekemään parannusta. Minne on kadonnut ymmärrys Raamatusta? Ev.lut.kirkkohan antaa ymmärtää, että nolla vuotiaalla ei olisi asiat kunnossa kuin vasta kasteen jälkeen. Tämä on susimaista eksytystä. Kirkko valehtelee, että vauvakasteessa vauva uudestisyntyy jne. Vauvakaste vie vankilaan, josta on lähdettävä Jeesuksen avaimilla pois.

      Ev.lut.kirkko (ja monet muut paikat) valehtelee läpi ihmisen elämän. Vieläpä vakuuttelee usein poismenneiden ihmisten omaisille, että kaikki on poismenneellä ihmisellä hyvin, olihan hänet "kastettu" ja "kasteen" myötä saanut Jumalan armon osakseen. Kirkko korottaa itsensä yli Jumalan, ikäänkuin kirkolla olisi valta pelastaa ihmiset. Tällainen toiminta on antikristuksen hengestä. Erotkaa kirkosta ja muista paikoista, joissa saarnataan väärää evankeliumia. Ottakaa Jeesus vastaan henkilökohtaisesti Vapahtajana ja Herrana ja seuratkaa Häntä Pyhässä Hengessä ja totuudessa, Häntä totellen.

      • hereetikolle

        Lapsena kastettu otetaan Jumalan opetuslapseksi, jota tulisi seurata opetus, josta Jeesus puhuu lähetyskäskyssään Matt. 28: 18- 20.
        Tämähän on teille uudelleenkastajille täysin vierasta ja suljette taivasten valtakunnan näin pieniltä lapsilta, vaikka Jeesus nimenomaan sanoo, että lastenkaltaisten on taivasten valtakunta.
        Lapsikaste on apostolista perua ja näin on toimittu jo ensimmäisillä vuosikymmenillä.
        Kirkkohan ei ketään pelasta, vaan yksin Jeesus.

        Turhaa siis tuot tuota harhaoppiasi tänne.


      • korjataampa
        hereetikolle kirjoitti:

        Lapsena kastettu otetaan Jumalan opetuslapseksi, jota tulisi seurata opetus, josta Jeesus puhuu lähetyskäskyssään Matt. 28: 18- 20.
        Tämähän on teille uudelleenkastajille täysin vierasta ja suljette taivasten valtakunnan näin pieniltä lapsilta, vaikka Jeesus nimenomaan sanoo, että lastenkaltaisten on taivasten valtakunta.
        Lapsikaste on apostolista perua ja näin on toimittu jo ensimmäisillä vuosikymmenillä.
        Kirkkohan ei ketään pelasta, vaan yksin Jeesus.

        Turhaa siis tuot tuota harhaoppiasi tänne.

        Täh???
        " suljette taivasten valtakunnan näin pieniltä lapsilta, .."

        Lut kirkkohan se opillaan sulkee pieniltä lapsilta pääsyn taivasten valtakuntaan ilman kastetta!!!!Katekismuksen mukaan vauva on kadotettu ilman kastetta!!!
        Raamatun esimerkin kaikki ihmiset, jotka kastettiin, OLIVAT JO JEESUKSEN OPETUSLAPSIA, joten kasteessa ei kukaan tule opetuslapseksi. Opetuslapseksi tullaan Sanan kuulemisen ja sen vastaanottamisen kautta, kuten Paavalikin teki: Ap 14
        "
        21. Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan
        22. ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa"

        Paavali ei kehoittanut ketään pysymään "kasteen armossa", vaan USKOSSA HERRAAN JEESUKSEEN!!!


      • jotaintotuudesta
        korjataampa kirjoitti:

        Täh???
        " suljette taivasten valtakunnan näin pieniltä lapsilta, .."

        Lut kirkkohan se opillaan sulkee pieniltä lapsilta pääsyn taivasten valtakuntaan ilman kastetta!!!!Katekismuksen mukaan vauva on kadotettu ilman kastetta!!!
        Raamatun esimerkin kaikki ihmiset, jotka kastettiin, OLIVAT JO JEESUKSEN OPETUSLAPSIA, joten kasteessa ei kukaan tule opetuslapseksi. Opetuslapseksi tullaan Sanan kuulemisen ja sen vastaanottamisen kautta, kuten Paavalikin teki: Ap 14
        "
        21. Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan
        22. ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa"

        Paavali ei kehoittanut ketään pysymään "kasteen armossa", vaan USKOSSA HERRAAN JEESUKSEEN!!!

        Kyllä, USKO EDELTÄÄ KASTETTA. Raamatusta näemme, että ennenkuin ihmiset menivät kasteelle, he tunnustivat uskonsa. Nolla vuotias ei kykene tunnustamaan uskoaan saatikka tekemään parannusta. Parannuksen teko tarkoittaa sitä, että kun ihminen Herran armosta ottaa vastaan Jeesuksen henkilökohtaisesti Vapahtajanaan ja Herranaan, hän tietoisesti antaa Jeesuksen olla elämänsä Herra ja seuraa Jeesusta Pyhässä Hengessä ja totuudessa niin, että Jeesus tekee Hänen työnsä uudestisyntyneen uskovan kautta. Jos uskova elää lihassaan, sen loppu on kadotus. Jos uskova elää Pyhässä Hengessä, sen loppu on iankaikkinen elämä. Vauva ei pysty ymmärtämään asioita. Jeesuksen vastaanottaminen tapahtuu aikaisintaan iässä, jolloin ihminen pystyy ymmärtämään pelastuksen ja ottamaan Jeesuksen vastaan Hänen armostaan, johon kuuluu syntien tunnustaminen ja niiden anteeksipyytäminen ja Jeesuksen tunnustaminen Herrana ja Vapahtajana omalla kohdalla. Pelastus on lahja Jumalalta, MUTTA moni ihminen ylpeydessään kieltää tämän ilmaisen lahjan eikä pyydä Jeesukselta pelastusta ja elää lihassaan. Uskovakin voi kieltää Jeesuksen valitsemalla itsensä eikä Jeesusta. Siksi Jeesus käskee Sanassaan kieltämään itsensä ja seuraamaan Häntä. Selkeästi näemme, että uskovallakin on valinta seuraako Jeesusta vai seuraako saatanaa. Raamatusta voimme lukea kuinka uskovat lähtivät seuraamaan saatanaa. Ev.lut.kirkko opettaa aivan toisenlaista "evankeliumia" ja antaa ymmärtää, että kastamattomat vauvat ovat kadotettuja, koska väittävät, että vasta vauvakasteen jälkeen vauvalla on asiat kunnossa Jumalan kanssa. Susimaista toimintaa.


      • hereetikolle
        jotaintotuudesta kirjoitti:

        Kyllä, USKO EDELTÄÄ KASTETTA. Raamatusta näemme, että ennenkuin ihmiset menivät kasteelle, he tunnustivat uskonsa. Nolla vuotias ei kykene tunnustamaan uskoaan saatikka tekemään parannusta. Parannuksen teko tarkoittaa sitä, että kun ihminen Herran armosta ottaa vastaan Jeesuksen henkilökohtaisesti Vapahtajanaan ja Herranaan, hän tietoisesti antaa Jeesuksen olla elämänsä Herra ja seuraa Jeesusta Pyhässä Hengessä ja totuudessa niin, että Jeesus tekee Hänen työnsä uudestisyntyneen uskovan kautta. Jos uskova elää lihassaan, sen loppu on kadotus. Jos uskova elää Pyhässä Hengessä, sen loppu on iankaikkinen elämä. Vauva ei pysty ymmärtämään asioita. Jeesuksen vastaanottaminen tapahtuu aikaisintaan iässä, jolloin ihminen pystyy ymmärtämään pelastuksen ja ottamaan Jeesuksen vastaan Hänen armostaan, johon kuuluu syntien tunnustaminen ja niiden anteeksipyytäminen ja Jeesuksen tunnustaminen Herrana ja Vapahtajana omalla kohdalla. Pelastus on lahja Jumalalta, MUTTA moni ihminen ylpeydessään kieltää tämän ilmaisen lahjan eikä pyydä Jeesukselta pelastusta ja elää lihassaan. Uskovakin voi kieltää Jeesuksen valitsemalla itsensä eikä Jeesusta. Siksi Jeesus käskee Sanassaan kieltämään itsensä ja seuraamaan Häntä. Selkeästi näemme, että uskovallakin on valinta seuraako Jeesusta vai seuraako saatanaa. Raamatusta voimme lukea kuinka uskovat lähtivät seuraamaan saatanaa. Ev.lut.kirkko opettaa aivan toisenlaista "evankeliumia" ja antaa ymmärtää, että kastamattomat vauvat ovat kadotettuja, koska väittävät, että vasta vauvakasteen jälkeen vauvalla on asiat kunnossa Jumalan kanssa. Susimaista toimintaa.

        Niin uudelleen kastajien mielestä, mutta teillehän se onkin oma teko, jolla pyritään saavuttamaan Jumalan suosio, paitsi että sitä ei PYSTY MILLÄÄN TEMPULLA SAAMAAN.
        Yksin armosta, ettei kukaan kerskaisi kirjoittaa apt. Paavali.

        Toki tiedän, että ihmisen tulee syntyä uudesti ylhäältä, kuten Jeesus opettaa Nikodeemukselle Joh. 3 luvussa, itse olen kokenut uudestisyntymän juuri silloin, kun otin Jeesuksen sydämeeni.
        Minut kuitenkin on kastettu lapsena, joten uutta kastetta ei tarvita, itseasiassa tästäkin Raamattu puhuu, yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste.

        Mites teillä opetetaan sitä, kun ihminen luopuu uskostaan ja haluaa tuhlaajapojan tavoin palata Isän luo takaisin ?
        Tiedän monia tapauksia, joissa ihminen on kastettu viisikin kertaa ja tämähän on täysin Raamatun vastaista.
        Tällätavalla ihmisiä raadellaan hulluntalaisissa.
        Nyt voit mennä hereesiaasi esittelemään omalle palstallesi, tämä on luterilaisuus palsta, katekeskustelullekin on omansa.


      • mikkelinmies1
        hereetikolle kirjoitti:

        Niin uudelleen kastajien mielestä, mutta teillehän se onkin oma teko, jolla pyritään saavuttamaan Jumalan suosio, paitsi että sitä ei PYSTY MILLÄÄN TEMPULLA SAAMAAN.
        Yksin armosta, ettei kukaan kerskaisi kirjoittaa apt. Paavali.

        Toki tiedän, että ihmisen tulee syntyä uudesti ylhäältä, kuten Jeesus opettaa Nikodeemukselle Joh. 3 luvussa, itse olen kokenut uudestisyntymän juuri silloin, kun otin Jeesuksen sydämeeni.
        Minut kuitenkin on kastettu lapsena, joten uutta kastetta ei tarvita, itseasiassa tästäkin Raamattu puhuu, yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste.

        Mites teillä opetetaan sitä, kun ihminen luopuu uskostaan ja haluaa tuhlaajapojan tavoin palata Isän luo takaisin ?
        Tiedän monia tapauksia, joissa ihminen on kastettu viisikin kertaa ja tämähän on täysin Raamatun vastaista.
        Tällätavalla ihmisiä raadellaan hulluntalaisissa.
        Nyt voit mennä hereesiaasi esittelemään omalle palstallesi, tämä on luterilaisuus palsta, katekeskustelullekin on omansa.

        Aito helluntaiseurakunta ei kasta kuin kerran uskoontulleen henkilön. Sille ei sitten voi mitään jos joku hyppii seurakunnasta toiseen ja ottaa aina uuden kasteen, jota voidaan nimittääkin aikuiskasteeksi, ei uskovien kasteeksi. Tälläinen henkilö on onneton uskossaan. Tuhlaajapoika palaa seurakuntaan takaisin eli uudistuu, ei siinä tarvita enää uutta kastetta, Hereetikko


      • hereetikoille
        mikkelinmies1 kirjoitti:

        Aito helluntaiseurakunta ei kasta kuin kerran uskoontulleen henkilön. Sille ei sitten voi mitään jos joku hyppii seurakunnasta toiseen ja ottaa aina uuden kasteen, jota voidaan nimittääkin aikuiskasteeksi, ei uskovien kasteeksi. Tälläinen henkilö on onneton uskossaan. Tuhlaajapoika palaa seurakuntaan takaisin eli uudistuu, ei siinä tarvita enää uutta kastetta, Hereetikko

        Ethän kotikaupunkini mies ala vaan opettamman ns. "sorsaa uimaan" ?

        Nimenomaan Mikkelin Helluntai kirkon johtaja, - 80 luvun alussa sanoi minulle, kun uudestisynnuin, että minun tulisi KOKOSYDÄMISESTI alkaa seuraamaan Jeesusta ja käydä kastella ?
        Hänelle juuri ilmoitin, että minut on kastettu vuonna -54 ja siitä on jopa todistus.

        Minua ei ole koko uskonelämäni aikana loukattu koskaan näin paljon, kun olin juuri uskoontullut nuori mies, ns. palava kristitty, joka halusi koko maailman pelastuvan, kun sen ymmärtää oikein.


    • Hei, Kasteen merkityksestä vielä;
      Lähetyskäskyn mukaisesti kasteessa tullaan Kristuksen opetuslapseksi. Kasteen sakramentissa Jumala kutsuu jokaisen nimeltä omakseen, mikä merkitsee samalla kristillisen kirkon jäsenyyttä. Jumalan toiminta kasteessa tuo ihmiset kirkon yhteyteen ja tekee heistä Jumalan lapsia.

      Pyhä Henki jatkaa kastetussa työtään ja herättää hänessä uutta uskoa ja rakkautta. Näin sekä kaste että usko ovat kokonaan Jumalan pelastavaa työtä. Kaste kantaa kristittyä läpi koko elämän, kasteen merkitys ei poistu milloinkaan.

      Kaste ja opetus liittyvät yhteen jo kastekäskyssä: kastakaa ja opettakaa. Luterilaisessa kirkossa lapsi kastetaan useimmin jo ennen kuin hänelle annetaan kristillistä opetusta. Opetus on lapsen vanhempien ja kummien sekä koko seurakunnan tehtävä, sitten kun lapsi on vanhempi ja voi alkaa oppia Jumalasta.

      Aikuisena kastetaan aiemmin kastamaton henkilö, joka haluaa liittyä kirkon jäseneksi. Jos joku siirtyy luterilaisen kirkon jäseneksi toisesta kirkosta, häntä ei kasteta uudelleen. Myös rippikoulun yhteydessä voi tulla kasteelle. Konfirmointi on mahdollinen vasta kasteen jälkeen.

      Kaisa-pappi

      • teevedenkiehuessa

        Kaisa-pappi, joutuuko kastamattomana kuollut lapsi kadotukseen?


      • korjaanhieman

        "Hei, Kasteen merkityksestä vielä;
        Lähetyskäskyn mukaisesti kasteessa tullaan Kristuksen opetuslapseksi. "

        Tämä ei voi pitää paikkansa, sillä tässä maailmassa hilluvat pahantekijät eivät ole Jeesuksen opetuslapsia.

        Jeesuksen opetuslapset ovat uskoontulleet ja sen jälkeen veteen kastetut tai upotetut henkilöt, joissa asuu Jeesus Kristus Pyhän Hengen kautta ja sen mukaisesti sitten elämäänsä elävät ja lähetys- ja lähimmäistyötään tekevät.


        Näin siis kristinuskossa asiat menee! Luterilaisella kirkolla on sitten omat oudot tyylinsä ja hokemansa, mutta kristillistä opetusta se ei ole.


      • mikkelinmies1

        Lapsikasteessa näyttää olevan paljon hyvää tahtoa, mutta kun se ei perustu Raamatun arvovaltaan, vaan kirkon arvovaltaan. Toivoisin Kaisa-papilta joitakin viittauksia Raamattuun, jossa kehotetaan kastamaan vauvat. Jeesus sanoi opetuslapsilleen "Salikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on JUmalan valtakunta" Mark.10:14. Sitten Jeesus siunasi lapsia. Lapset sellaisenaan olivat otollisia Jeesukselle. Näin ymmärtäisin.


      • Kaste on asia, joka jakaa uskovia. Se ei tarvitse jakaa meitä eri leiriin, ellemme itse halua sitä rajaa rakentaa. Luterilainen oppi kasteesta tuli tässä esiin ja itse omalla kohdallani ratkaisin asian toisin. Kutenkin tässäkin asiassa voimme luottaa Jumalaan ja siihen, että tavalla tai toisella kastetut Kristuksen seuraajat, Jumalan lapset ,kulkevat samaa tietä. Oppiasioita voi saada sodan aikaan niin halutessaan, mutta voi myös rakentaa siltaa, jos niin haluaa. Aina on mahdollista rukoilla ja pyytää viisautta ja rakkautta sellaista kohtaan, joka ymmärtää jonkin kohdan eri tavoin. Ja aina voi luottaa Kaikkivaltiaan kykyyn ohjata oikeaa tietä ja voi luottaa sanaan , että sana kyllä tulee kohti ja tekee sen tehtävän, joka sillä sillä on.
        Kun puremme toisiamme, katsokaamme, ettemme vallan hävitä toisiamme.
        Usko ja uskon tien oikeanlainen kulkeminen ei ole meidän voimamme ja viisautemme varassa, se on korkeammassa kädessä.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kaste on asia, joka jakaa uskovia. Se ei tarvitse jakaa meitä eri leiriin, ellemme itse halua sitä rajaa rakentaa. Luterilainen oppi kasteesta tuli tässä esiin ja itse omalla kohdallani ratkaisin asian toisin. Kutenkin tässäkin asiassa voimme luottaa Jumalaan ja siihen, että tavalla tai toisella kastetut Kristuksen seuraajat, Jumalan lapset ,kulkevat samaa tietä. Oppiasioita voi saada sodan aikaan niin halutessaan, mutta voi myös rakentaa siltaa, jos niin haluaa. Aina on mahdollista rukoilla ja pyytää viisautta ja rakkautta sellaista kohtaan, joka ymmärtää jonkin kohdan eri tavoin. Ja aina voi luottaa Kaikkivaltiaan kykyyn ohjata oikeaa tietä ja voi luottaa sanaan , että sana kyllä tulee kohti ja tekee sen tehtävän, joka sillä sillä on.
        Kun puremme toisiamme, katsokaamme, ettemme vallan hävitä toisiamme.
        Usko ja uskon tien oikeanlainen kulkeminen ei ole meidän voimamme ja viisautemme varassa, se on korkeammassa kädessä.

        Koska sitten lopetat minun näykkimiseni 😳.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Koska sitten lopetat minun näykkimiseni 😳.

        Ethän sinä ole kirkkolainen edes mitä sinä täällä luuhaat ihmisiä kiusaamassa sinä valheveli huijari Raamattua nyppivä tiedeuskovainen?? Mene sinne oman eriseuraisen lahkosi huomaan siitä! Hus hus huijari!


      • vesitilkkanen
        flätti kirjoitti:

        Ethän sinä ole kirkkolainen edes mitä sinä täällä luuhaat ihmisiä kiusaamassa sinä valheveli huijari Raamattua nyppivä tiedeuskovainen?? Mene sinne oman eriseuraisen lahkosi huomaan siitä! Hus hus huijari!

        Kylläpäs se vauvakaste saa aikaan suurta rakkautta toisia kohtaan!


      • valvotaan

        Kaisa-papille! Sanoit, että Pyhä Henki jatkaa työtään kastetussa. Miksi kuitenkin suuret joukot vauvakastetuista aikuisena kieltävät uskonsa Jumalaan ja Jeesuksen merkitys on täysin hukassa. Jeesus pelastaa, ei vauvakaste. Uudestisyntymisessä saamme Pyhän Hengen, joka kirkastaa Jeesusta.


      • vesitilkkanen kirjoitti:

        Kylläpäs se vauvakaste saa aikaan suurta rakkautta toisia kohtaan!

        Hei Leegio! Se on totta! Tee parannus!


      • vesitilkkanen
        flätti kirjoitti:

        Hei Leegio! Se on totta! Tee parannus!

        On tehny parannuksen ja eronnut kirkosta, joka tuollaista huu-haata opettaa!


      • vesitilkkanen

        Hyvveä yötä!


      • vesitilkkanen kirjoitti:

        Hyvveä yötä!

        Leegio! Lepäät vasta haudassa, jos et tee jo parannusta! Sielläkin vain odotat sitä tuomiota jonka saat Raamatun selvän sanan kieltämisestä!


    • kastettu_lapsena

      Kaipa lapsikasteessa on merkityksellistä myös se, mitä tapahtuu kastetapahtuman jälkeen. Eli kun uskovaiset vanhemmat kastavat lapsen, oletuksena on, että he myös kasvattavat lapsen uskoon. Tietysti lopulta se on tämän kastetun ihmisen asia, millaiseksi jumalsuhde kehittyy, mutta on se myös osoitus vanhempien uskosta, että uskoo niin lujasti, että ilman epäilystä kehtaa lapsensa kastaa samaan, yhteiseen uskoon.

      • sivusta___

        Ev.lut.kirkko tuudittaa ihmisiä valheelliseen rauhaan väittämällä, että kasteessa piirretään merkki, joka vie epäuskoisenkin kuoleman yli iankaikkiseen elämään. Tämä on täysin Raamatun vastainen sanoma. Mitä tulee kastetilaisuuteen, on se yhtälailla uskomatonta, että vain ev.lut.kirkon jäsenet saavat olla kummeja. Minua pyydettiin kummiksi (olen elävässä uskossa Jeesukseen), mutta kasteriviin en olisi kelvannut, koska en ole ev.lut.kirkon jäsen. No, koko kastetilaisuus itsessään oli harhaoppinen, koska Raamattu ei tunne vauvakastetta, mutta tämän valheen ja lahkomaisen opetuksen vielä kruunaa se, että vain ev.lut.kirkon jäsenet saavat olla virallisia kummeja. En siis halunnutkaan olla ev.lut.kirkon määrittelemä kummi, koska olen irtisanoutunut ev.lut.kirkosta ja sen opetuksista. Mutta olen lapsen "kummi" toisella tavalla. Tosin nämä "kristityt" vanhemmat ovat kieltäneet minua puhumasta lapsilleen Jeesuksesta, eli se kertoo kuinka paljon lapsen vanhemmat ovat uskossa.

        Ev.lut.kirkko täyttää kaikki lahkon tunnusmerkit. Suuri osa taas pitää ev.lut.kirkosta irtautuneita Jeesuksen seuraajia lahkoon kuuluvina. Suuri osa elää valheen unessa, josta olisi NYT aika herätä, ennenkuin on liian myöhäistä.

        Ja mistä syystä ev.lut.kirkkoa ei vielä ole haastettu oikeuteen perustuslain rikkomisesta???

        ***
        11 §

        Uskonnon ja omantunnon vapaus

        Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.

        Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.

        ***

        Tämä lakipykälä on Raamatun mukainen. Meidänhän tulee noudattaa lakia siinä missä laki on Raamatun Sanan mukainen. Mutta Raamattu on ylin auktoriteetti. Laittomuus lisääntyy ja monet lait nykyään ovat Raamatun Sanan vastaisia, esim. abortti, joka on murha.

        Kirkko ei siis vain toimi Raamatun Sanan vastaisesti vaan myös lainvastaisesti. Vauva ei pysty ilmaisemaan uskoaan, joten on lainvastaista kastaa vauva ja sitouttaa vauva kirkon jäseneksi.

        Usko edeltää kastetta. Kukaan Raamatussa ei mennyt tietämättömänä kasteelle vaan he tunnustivat uskonsa, jonka jälkeen he menivät kasteelle.

        Kirkko on suuri roisto ja huijari, jonka pitäisi istua vankilassa, mutta ei, suuri osa kansasta hurraa tälle antikristukselle, joka antaa heille mukavia lupauksia ja helpon elämän.


      • sivusta___
        sivusta___ kirjoitti:

        Ev.lut.kirkko tuudittaa ihmisiä valheelliseen rauhaan väittämällä, että kasteessa piirretään merkki, joka vie epäuskoisenkin kuoleman yli iankaikkiseen elämään. Tämä on täysin Raamatun vastainen sanoma. Mitä tulee kastetilaisuuteen, on se yhtälailla uskomatonta, että vain ev.lut.kirkon jäsenet saavat olla kummeja. Minua pyydettiin kummiksi (olen elävässä uskossa Jeesukseen), mutta kasteriviin en olisi kelvannut, koska en ole ev.lut.kirkon jäsen. No, koko kastetilaisuus itsessään oli harhaoppinen, koska Raamattu ei tunne vauvakastetta, mutta tämän valheen ja lahkomaisen opetuksen vielä kruunaa se, että vain ev.lut.kirkon jäsenet saavat olla virallisia kummeja. En siis halunnutkaan olla ev.lut.kirkon määrittelemä kummi, koska olen irtisanoutunut ev.lut.kirkosta ja sen opetuksista. Mutta olen lapsen "kummi" toisella tavalla. Tosin nämä "kristityt" vanhemmat ovat kieltäneet minua puhumasta lapsilleen Jeesuksesta, eli se kertoo kuinka paljon lapsen vanhemmat ovat uskossa.

        Ev.lut.kirkko täyttää kaikki lahkon tunnusmerkit. Suuri osa taas pitää ev.lut.kirkosta irtautuneita Jeesuksen seuraajia lahkoon kuuluvina. Suuri osa elää valheen unessa, josta olisi NYT aika herätä, ennenkuin on liian myöhäistä.

        Ja mistä syystä ev.lut.kirkkoa ei vielä ole haastettu oikeuteen perustuslain rikkomisesta???

        ***
        11 §

        Uskonnon ja omantunnon vapaus

        Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.

        Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.

        ***

        Tämä lakipykälä on Raamatun mukainen. Meidänhän tulee noudattaa lakia siinä missä laki on Raamatun Sanan mukainen. Mutta Raamattu on ylin auktoriteetti. Laittomuus lisääntyy ja monet lait nykyään ovat Raamatun Sanan vastaisia, esim. abortti, joka on murha.

        Kirkko ei siis vain toimi Raamatun Sanan vastaisesti vaan myös lainvastaisesti. Vauva ei pysty ilmaisemaan uskoaan, joten on lainvastaista kastaa vauva ja sitouttaa vauva kirkon jäseneksi.

        Usko edeltää kastetta. Kukaan Raamatussa ei mennyt tietämättömänä kasteelle vaan he tunnustivat uskonsa, jonka jälkeen he menivät kasteelle.

        Kirkko on suuri roisto ja huijari, jonka pitäisi istua vankilassa, mutta ei, suuri osa kansasta hurraa tälle antikristukselle, joka antaa heille mukavia lupauksia ja helpon elämän.

        Tarkennus yllä olevaan viestiin: Lakipykälä on siis Raamatun mukainen SIINÄ, että ihmistä ei voi pakottaa kasteelle vastoin tahtoaan vaan ihminen itse ensin tunnustaa uskonsa ja sitten omasta valinnastaan menee Raamatun mukaiselle kasteelle. Näin Raamatussakin tapahtui. Se on ihmisen valinta ottaako ilmaisen lahjan vastaan vai ei. Moni kieltää Jeesuksen Herranaan ja Vapahtajanaan eikä tunnusta syntejään eikä pyydä anteeksiantoa eikä seuraa Jeesusta. Raamatussa ei kastettu vauvoja. Ihmiset ovat omalla järjellään tulkinneet Raamatun Sanan mieluisekseen. On otettava huomioon Raamatun kokonaisilmoitus. Yhdessäkään kohtaa ei puhuta, että vauva olisi kastettu. Sen sijaan puhutaan esim. perhekunnasta, jossa KAIKKI USKOIVAT, ja he ottivat kasteen.


      • sivusta___ kirjoitti:

        Tarkennus yllä olevaan viestiin: Lakipykälä on siis Raamatun mukainen SIINÄ, että ihmistä ei voi pakottaa kasteelle vastoin tahtoaan vaan ihminen itse ensin tunnustaa uskonsa ja sitten omasta valinnastaan menee Raamatun mukaiselle kasteelle. Näin Raamatussakin tapahtui. Se on ihmisen valinta ottaako ilmaisen lahjan vastaan vai ei. Moni kieltää Jeesuksen Herranaan ja Vapahtajanaan eikä tunnusta syntejään eikä pyydä anteeksiantoa eikä seuraa Jeesusta. Raamatussa ei kastettu vauvoja. Ihmiset ovat omalla järjellään tulkinneet Raamatun Sanan mieluisekseen. On otettava huomioon Raamatun kokonaisilmoitus. Yhdessäkään kohtaa ei puhuta, että vauva olisi kastettu. Sen sijaan puhutaan esim. perhekunnasta, jossa KAIKKI USKOIVAT, ja he ottivat kasteen.

        "Sen sijaan puhutaan esim. perhekunnasta, jossa KAIKKI USKOIVAT, ja he ottivat kasteen."

        Eikö perhekuntaan kuulu myös lapset?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        "Sen sijaan puhutaan esim. perhekunnasta, jossa KAIKKI USKOIVAT, ja he ottivat kasteen."

        Eikö perhekuntaan kuulu myös lapset?

        Toki kastaa voi ketä tahansa ja niin tehdäänkin.
        Minusta tärkeintä on se miten kaatettava/kasteen ottana itse ajatelee sen merkitsevän Jumalalle ja itseleen.

        Ei kasteella ole mitään merlitystä jos kastettu/kastetavan et usko.
        Aikuiskasteen näen merkkinä Jumallle ja seurakunnalle siitä, että ihminen on kääntynyt muuttanut elämänsä suunnan ja tehnyt parannuksen ottamalla Jeesuken vastaan elämänsä Herraksi. Niin alkuseutakunnassa kastettiin. Ja ajattelen, että vanhemmat vastasivat ihan tosissaan kaatettujen lastensa hengellisestä opettamisesta.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Toki kastaa voi ketä tahansa ja niin tehdäänkin.
        Minusta tärkeintä on se miten kaatettava/kasteen ottana itse ajatelee sen merkitsevän Jumalalle ja itseleen.

        Ei kasteella ole mitään merlitystä jos kastettu/kastetavan et usko.
        Aikuiskasteen näen merkkinä Jumallle ja seurakunnalle siitä, että ihminen on kääntynyt muuttanut elämänsä suunnan ja tehnyt parannuksen ottamalla Jeesuken vastaan elämänsä Herraksi. Niin alkuseutakunnassa kastettiin. Ja ajattelen, että vanhemmat vastasivat ihan tosissaan kaatettujen lastensa hengellisestä opettamisesta.

        Eikös tuo kohta ollut Raamatusta?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Eikös tuo kohta ollut Raamatusta?

        Ai mikä kohta?😳


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ai mikä kohta?😳

        Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu.

        Niin, se on Raamatusta ja tuossa edellä asiaa pohdin. Miten sitä kommentoit😳.


      • purevamiekka
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        "Sen sijaan puhutaan esim. perhekunnasta, jossa KAIKKI USKOIVAT, ja he ottivat kasteen."

        Eikö perhekuntaan kuulu myös lapset?

        "Sen sijaan puhutaan esim. perhekunnasta, jossa KAIKKI USKOIVAT, ja he ottivat kasteen."

        Tämä on hyvä esimerkki uskovien kasteesta, mikä onkin ainut apostolinen tapa kastaa. Heidäthän siinä upotettiin veteen eikä muuten ko. kohdassa lapsista puhuta mitään - tuo on sinun omaa keksintöäsi.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu.

        Hänen ja hänen uskova perhekuntansa kastettiin.


      • purevamiekka kirjoitti:

        "Sen sijaan puhutaan esim. perhekunnasta, jossa KAIKKI USKOIVAT, ja he ottivat kasteen."

        Tämä on hyvä esimerkki uskovien kasteesta, mikä onkin ainut apostolinen tapa kastaa. Heidäthän siinä upotettiin veteen eikä muuten ko. kohdassa lapsista puhuta mitään - tuo on sinun omaa keksintöäsi.

        Siellä puhutaan perhekunnasta. Perhekuntaanko ei kuulu lapset? Onko se niin määritelty Raamatussa?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Siellä puhutaan perhekunnasta. Perhekuntaanko ei kuulu lapset? Onko se niin määritelty Raamatussa?

        Mihin Raamatun kohtaan nyt viittaat?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mihin Raamatun kohtaan nyt viittaat?

        Kts. edellä olevia kommentteja. Niihin kohtiin.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Kts. edellä olevia kommentteja. Niihin kohtiin.

        Ei siinä ollut Raaamatun kohtia. Mistä Raamatun kohdasta sinä puhut?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Kts. edellä olevia kommentteja. Niihin kohtiin.

        Apt 8
        Filippos kastaa etiopialaisen hoviherran

        26 Herran enkeli puhui Filippokselle: "Lähde etelään päin ja mene tielle, joka vie Jerusalemista Gazaan ja on autio." 27 Filippos lähti sinne. Juuri silloin sitä tietä tuli mahtava etiopialainen hoviherra, eunukki, joka hoiti Etiopian kuningattaren eli kandaken koko omaisuutta. Hän oli käynyt Jerusalemissa pyhiinvaellusmatkalla 28 ja oli nyt palaamassa kotiin, istui vaunuissaan ja luki profeetta Jesajan kirjaa.
        29 Henki sanoi Filippokselle: "Mene lähemmäs ja pysyttele vaunujen vieressä." 30 Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?" 31 Mies vastasi: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään. 32 Kohta, jota hän kirjasta luki, oli tämä:

        -- Niin kuin lammas hänet vietiin teuraaksi,
        niin kuin karitsa, joka on ääneti keritsijänsä edessä,
        ei hänkään suutansa avannut.
        33 Kun hänet alennettiin, hänen tuomionsa otettiin pois. Kuka voi laskea hänen jälkeläistensä määrän? Hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.
        34 Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?" 35 Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.

        36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [ 37 [i] Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* 38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

        39 Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa. 40 Filippos ilmaantui sitten Asdodiin. Evankeliumia julistaen hän kulki kaupungista kaupunkiin, kunnes tuli Kesareaan.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ei siinä ollut Raaamatun kohtia. Mistä Raamatun kohdasta sinä puhut?

        Apt. 16


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Apt. 16

        Huomaa jae 34


      • usko.vainen kirjoitti:

        Huomaa jae 34

        Niin? Ei siinä vieläkään sanota, etteikö hänen perheeseensä olisi kuulunut lapsia.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Niin? Ei siinä vieläkään sanota, etteikö hänen perheeseensä olisi kuulunut lapsia.

        Miksi lapset olisi kastettu? Mikä on kasteen merkitys?
        Juuri tuotahan edellä pohdin voitko ottaa siihen kantaa.😳


      • usko.vainen kirjoitti:

        Miksi lapset olisi kastettu? Mikä on kasteen merkitys?
        Juuri tuotahan edellä pohdin voitko ottaa siihen kantaa.😳

        Ihan hyvää pohdintaa se oli. MInä otin tässä vain kantaa siihen, että Raamatussa puhutaan koko perhekunnan kasteesta ja pohdin, sisältyykö perhekuntaan lapset vai ei.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Ihan hyvää pohdintaa se oli. MInä otin tässä vain kantaa siihen, että Raamatussa puhutaan koko perhekunnan kasteesta ja pohdin, sisältyykö perhekuntaan lapset vai ei.

        Niin, evlut. kirkko ei kasta raamatullisesti koska kastaa vain pelkkiä vauvoja ilman heidän perhekuntiaan.


      • purevamiekka
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Niin? Ei siinä vieläkään sanota, etteikö hänen perheeseensä olisi kuulunut lapsia.

        Ko. kohdassa ei puhuta mitään lapsista - tuo on vain sinun omaa keksintöäsi.


      • purevamiekka
        usko.vainen kirjoitti:

        Apt 8
        Filippos kastaa etiopialaisen hoviherran

        26 Herran enkeli puhui Filippokselle: "Lähde etelään päin ja mene tielle, joka vie Jerusalemista Gazaan ja on autio." 27 Filippos lähti sinne. Juuri silloin sitä tietä tuli mahtava etiopialainen hoviherra, eunukki, joka hoiti Etiopian kuningattaren eli kandaken koko omaisuutta. Hän oli käynyt Jerusalemissa pyhiinvaellusmatkalla 28 ja oli nyt palaamassa kotiin, istui vaunuissaan ja luki profeetta Jesajan kirjaa.
        29 Henki sanoi Filippokselle: "Mene lähemmäs ja pysyttele vaunujen vieressä." 30 Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?" 31 Mies vastasi: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään. 32 Kohta, jota hän kirjasta luki, oli tämä:

        -- Niin kuin lammas hänet vietiin teuraaksi,
        niin kuin karitsa, joka on ääneti keritsijänsä edessä,
        ei hänkään suutansa avannut.
        33 Kun hänet alennettiin, hänen tuomionsa otettiin pois. Kuka voi laskea hänen jälkeläistensä määrän? Hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.
        34 Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?" 35 Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.

        36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [ 37 [i] Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* 38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

        39 Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa. 40 Filippos ilmaantui sitten Asdodiin. Evankeliumia julistaen hän kulki kaupungista kaupunkiin, kunnes tuli Kesareaan.

        "39 Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa. "

        Hyvä ja myös kuvaava kohta ...

        "Kun he olivat nousseet vedeSTÄ ..."


      • purevamiekka kirjoitti:

        Ko. kohdassa ei puhuta mitään lapsista - tuo on vain sinun omaa keksintöäsi.

        Eikö perhekuntaan kuulu lapset? Eihän siinä puhuta äideistä, isistä, vaimoista, miehistä, siskoista, veljistä jne. siinä puhutaan perhekunnasta, joka todennäköisesti sisältää perheeseen kuuluvia ihmisiä. Vai eikö?


      • purevamiekka
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Eikö perhekuntaan kuulu lapset? Eihän siinä puhuta äideistä, isistä, vaimoista, miehistä, siskoista, veljistä jne. siinä puhutaan perhekunnasta, joka todennäköisesti sisältää perheeseen kuuluvia ihmisiä. Vai eikö?

        "Eikö perhekuntaan kuulu lapset?"

        Tärkeää tässä on huomata, että lapsista ko. kohdissa ei puhuta, mutta uskovien kasteesta sitäkin enemmän!! Raamattua tulee lukea kuten on kirjoitettu! Jeesus itse toteaa kymmeniä kertoja, että "Kirjoitettu on"!

        Luther sanoi aikoinaan ettei yli sen mitä on kirjoitettu!


      • eivauvoja
        purevamiekka kirjoitti:

        "Eikö perhekuntaan kuulu lapset?"

        Tärkeää tässä on huomata, että lapsista ko. kohdissa ei puhuta, mutta uskovien kasteesta sitäkin enemmän!! Raamattua tulee lukea kuten on kirjoitettu! Jeesus itse toteaa kymmeniä kertoja, että "Kirjoitettu on"!

        Luther sanoi aikoinaan ettei yli sen mitä on kirjoitettu!

        Perhekuntiin ei aina kuulu vauvoja, kuten kertomus Nooan perhekunnasta osoittaa.
        Jeesus ei kastanut vauvoja joten näille riittää pelkkä siunaus.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Ihan hyvää pohdintaa se oli. MInä otin tässä vain kantaa siihen, että Raamatussa puhutaan koko perhekunnan kasteesta ja pohdin, sisältyykö perhekuntaan lapset vai ei.

        Ne lapset uskovat sisältyvät kastettujen joukkoon.
        Miki muuten evl.kirkko ei kasta perhekuntia vaan pelkkiä vauvoja?


      • perinoutoa
        usko.vainen kirjoitti:

        Ne lapset uskovat sisältyvät kastettujen joukkoon.
        Miki muuten evl.kirkko ei kasta perhekuntia vaan pelkkiä vauvoja?

        Eikä lut.kirkko kasta sellaista vauvaa, jonka vanhemmat eivät kuulu kirkkoon. Niinkös se Lähetyskäsky opettaa?


      • lakoninentotuus
        perinoutoa kirjoitti:

        Eikä lut.kirkko kasta sellaista vauvaa, jonka vanhemmat eivät kuulu kirkkoon. Niinkös se Lähetyskäsky opettaa?

        Vauvakaste on ihmisteko - -siinä ihmiset päättää kuka saa muka pelastua ja kuka ei. Päättäjinä ovat lapsen vanhemmat ja kummit ja sitten pakottajana kirkon pappi.


      • perinoutoa kirjoitti:

        Eikä lut.kirkko kasta sellaista vauvaa, jonka vanhemmat eivät kuulu kirkkoon. Niinkös se Lähetyskäsky opettaa?

        Miksi kirkkoon kuulumattomien vanhempien vauva pitäsis kastaa 😳.
        Haluaako vauva kasteelle kun on tullut uskoon?


    • Lapsikaste perustuu ajatukseen, että sikiäminen on synti. Synnissä siinnyt.

      Koska sikiämisessä on rakkauden suuri mysteeri, jumalallinen läsnäolo, on se kristinuskon mielestä hekumaa, josta ei saa nauttia, elämän pitää olla kärsimystä . Synti on tarttunut lapseen ja se pestään pois.

      Erään käsityksen mukaan sielun alkukoti on Sionissa ja sinne se myös palaa.
      Tässä välissä kirkko yrittää kaapata sielun, vaikka sielu ei sille kuulu, eikä sitä voi vangita. Sielu ei myöskään kuole, ruumis kuolee ja sielu lentää vapauteen, se ei jää tänne odottamaan jeesuksen paluuta ja viimeistä päivää.

      Teidän haudat ovat tyhjiä.

    • Minun tietojeni mukaan kaste on rabbi Hillelin kehittämä, aikana jolloin kansa palasi Babylonian eksiilistä. Liittyessään uudelleen juutalaisuuteen he kävivät läpi rituaalisen puhdistumisen, eli kasteen. Pesivät pois Babylonian pölyt ja opit.
      Se laajeni käytäntöön myös siten, että juutalaisuuteen kääntyneet muukaiset saivat kasteen.

      Kaste on ulkoinen toiminto, vanhan jättäminen on sisäinen muutos ja se on olennaista tässä asiassa.

      Kristillinen kaste on eräänlainen jäljitelmä.

      • ehkäpänäin

        "Minun tietojeni mukaan kaste on rabbi Hillelin kehittämä, aikana jolloin kansa palasi Babylonian eksiilistä."

        Vauvojen päälaen valelu-operaatio ehkä tulee täältä pakanuudesta, kun taasen kristillinen upotus (baptitzoo) tulee suoraan Jeesukselta ja apostoleilta.


      • ehkäpänäin kirjoitti:

        "Minun tietojeni mukaan kaste on rabbi Hillelin kehittämä, aikana jolloin kansa palasi Babylonian eksiilistä."

        Vauvojen päälaen valelu-operaatio ehkä tulee täältä pakanuudesta, kun taasen kristillinen upotus (baptitzoo) tulee suoraan Jeesukselta ja apostoleilta.

        Ei se ole päälaen valelu, vaan kastautumien elävään veteen, Elävä vesi tarkoittaa virtaavaa vettä tai sadevettä, ei mitään seisovaa tai vesijohtovettä.


      • virtaavavesieipilaannu
        fari.g kirjoitti:

        Ei se ole päälaen valelu, vaan kastautumien elävään veteen, Elävä vesi tarkoittaa virtaavaa vettä tai sadevettä, ei mitään seisovaa tai vesijohtovettä.

        Tuo on totta, että elävä vesi tarkoittaa virtaavaa vettä, joka virtaa ulos Jeesuksesta eikä sitä juonut janoa enää koskaan. Myös Jeesus upotettiin elävään veteen josta Hän sitten nousi ja sai Pyhän Hengen ylleen ja vielä Isä Jumala vahvisti, että Jeesus on Jumalan Poika.


    • Jos ei ymmärrä kasteen merkitystä on aivan sama kastetaanko vai ei.
      Kaste ei ole mikään automaatti.

      Aikuisten oikeasti.

    • valvotaan

      Kaisa-papille! Sanoit, että Pyhä Henki jatkaa työtään kastetussa. Miksi kuitenkin suuret joukot vauvakastetuista aikuisena kieltävät uskonsa Jumalaan ja Jeesuksen merkitys on täysin hukassa. Jeesus pelastaa, ei vauvakaste. Uudestisyntymisessä saamme Pyhän Hengen, joka kirkastaa Jeesusta.

    • mikkelinmies1

      Eipä ole ilmaantunut Raamatun kohtia, joissa lapsikaste olisi ehtona JUmalan lapseksi, kuten piispa Salmi aamuhartaudessaan omalta kohdaltaan kertoi. Samoin Kaisa-pappi puolustaa piispaa. Kyllä vauvaikäinen on jo sikiöstä alkaen JUmalan luomus ja on sellaisenaan kelvollinen kunnes oppii ymmärtämään hyvän ja pahan. Lapsikasteen kautta lapsesta tulee KIrkon jäsen ja näin kasvu turvataan. Jeesus siunasi lapsia. "Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä" Mark. 10:16.

      • hereetikoille

        Unohdatko tahallasi, millä tavalla Jeesus siunasi lapsia, kun laittoi käden heidän päälleen ?

        Jeesus sanoi, antakaa lasten tulla tyköni, sillä heidän kaltaisetn on taivasten valtakunta.

        Lapsikasteessa noudatetaan oikein näitä Jeesusken sanoja.

        Voin tuoda faktaa apostolisesta ajasta alkukymmeninä, siis ensimmäiseltä sataluvulta, jälkeen Jeesuksen kuoleman/ ylösnousemuksen, mikäli kiinnostaa.


      • onpimeää

        Koko vauvakasteen teologiahan perustuu sille harhalle, että vauva on syntinen ja joutuu kadotukseen, ellei häntä kasteta. Tuollainen vihapuhe pitäisi jo kieltää lailla mutta silloin vauvakasteelta putoaisi pohja pois.
        Lutherin opetuksen mukaan vauva on riivaajien vallassa ja kasteen avulla perkele karkoitetaan hänestä:

        Vähäkatekismuksen liite:

        "Pyydän kristillisen uskollisuuden nimessä kaikkia kastajia, kummeja ja muita läsnäolijoita: koettakaa tajuta, kuinka tärkeä toimitus tämä on ja kuinka vakavasta asiasta siinä on kysymys. Kasterukousten sanoista kuulet, kuinka monin valituksin ja kuinka vakavin mielin kristillinen kirkko kantaa lapsen esiin; vakain, varmoin sanoin se tunnustaa Jumalalle, että lapsi on joutunut Perkeleen valtaan, synnin ja vihan lapseksi, palavasti se rukoilee apua ja kasteen armoa, että hänestä tulisi Jumalan lapsi."

        Outoa, että vielä 2000-luvulla kirkko julistaa tuollaista harha-oppia.


      • mikkelinmies1
        hereetikoille kirjoitti:

        Unohdatko tahallasi, millä tavalla Jeesus siunasi lapsia, kun laittoi käden heidän päälleen ?

        Jeesus sanoi, antakaa lasten tulla tyköni, sillä heidän kaltaisetn on taivasten valtakunta.

        Lapsikasteessa noudatetaan oikein näitä Jeesusken sanoja.

        Voin tuoda faktaa apostolisesta ajasta alkukymmeninä, siis ensimmäiseltä sataluvulta, jälkeen Jeesuksen kuoleman/ ylösnousemuksen, mikäli kiinnostaa.

        Jeesus siunasi lapsia, ei kastanut. En ymmärrä mitenkä tuo siunaamiskohta voi liittyä lapsikasteeseen, "Hereetikko"? Ylipäänsä Jeesus ei kastanut ketään. Sitä enemmänkin hän puhui itsestään Jumalana ja tienä Isän luokse mm. (Joh. 14:1-7). Lapsikaste on kaunis ele ja siinähän annetaan nimi lapsellle, mutta pelastuksen kanssa kasteella ei ole merkitystä, kuten em "onpimeää" varsin suorasanaisesti kertoo. Missään tapauksessa ei kannata alkaa puhua mistään "vihapuheesta". Olemme JUmalan lapsia kaikki, jotka uskomme Jeesuksen sovintotyöhön.


      • vihapuhetta
        mikkelinmies1 kirjoitti:

        Jeesus siunasi lapsia, ei kastanut. En ymmärrä mitenkä tuo siunaamiskohta voi liittyä lapsikasteeseen, "Hereetikko"? Ylipäänsä Jeesus ei kastanut ketään. Sitä enemmänkin hän puhui itsestään Jumalana ja tienä Isän luokse mm. (Joh. 14:1-7). Lapsikaste on kaunis ele ja siinähän annetaan nimi lapsellle, mutta pelastuksen kanssa kasteella ei ole merkitystä, kuten em "onpimeää" varsin suorasanaisesti kertoo. Missään tapauksessa ei kannata alkaa puhua mistään "vihapuheesta". Olemme JUmalan lapsia kaikki, jotka uskomme Jeesuksen sovintotyöhön.

        Mutta eikö juuri se ole vihapuhetta, kun väitetään, että vauva on syntinen ja perkeleen lapsi???'
        Sehän on lut. kirkon virallinen kanta.


      • hereetikoille
        mikkelinmies1 kirjoitti:

        Jeesus siunasi lapsia, ei kastanut. En ymmärrä mitenkä tuo siunaamiskohta voi liittyä lapsikasteeseen, "Hereetikko"? Ylipäänsä Jeesus ei kastanut ketään. Sitä enemmänkin hän puhui itsestään Jumalana ja tienä Isän luokse mm. (Joh. 14:1-7). Lapsikaste on kaunis ele ja siinähän annetaan nimi lapsellle, mutta pelastuksen kanssa kasteella ei ole merkitystä, kuten em "onpimeää" varsin suorasanaisesti kertoo. Missään tapauksessa ei kannata alkaa puhua mistään "vihapuheesta". Olemme JUmalan lapsia kaikki, jotka uskomme Jeesuksen sovintotyöhön.

        Joh. 3: 22. Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.
        Kaste ei pelasta ketään, vaan usko, kaste on kuitenkin vanhoissa kirkoissa sakramentti, joka toimitetaan lapsille, jossa heidät liitetään opetuslapseuteen.
        Ristinryöväri on tästä hyvä esimerkki (siis kastamattomuudesta), hänelle Jeesus sanoi,
        Luuk. 23:
        43. Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

        Uudestikastajille on tärkeää rituaalimuoto, hengestä viis välitetään.


      • nerituaalit
        hereetikoille kirjoitti:

        Joh. 3: 22. Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.
        Kaste ei pelasta ketään, vaan usko, kaste on kuitenkin vanhoissa kirkoissa sakramentti, joka toimitetaan lapsille, jossa heidät liitetään opetuslapseuteen.
        Ristinryöväri on tästä hyvä esimerkki (siis kastamattomuudesta), hänelle Jeesus sanoi,
        Luuk. 23:
        43. Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

        Uudestikastajille on tärkeää rituaalimuoto, hengestä viis välitetään.

        Tuota tuota...
        Eiköhän se rituaali ole tärkeintä lut. kirkossa, sillä pappihan kastaa vaikka ateistien vauvan, jos vanhemmat kuuluvat kirkkoon. Hengestä tai uskosta ei ole niin väliä.Vanhemmat ja kummit saattavat olla ateisteja, mutta se ei huolestuta pappia, ja rituaali tulee tehdyksi kirkkokäsikirjan mukaan.
        Opetuslapseus ei edellytä kastetta, sillä eihän Jeesuksen opetuslasten kasteesta Raamattu puhu mitään.


      • hereetikolle
        nerituaalit kirjoitti:

        Tuota tuota...
        Eiköhän se rituaali ole tärkeintä lut. kirkossa, sillä pappihan kastaa vaikka ateistien vauvan, jos vanhemmat kuuluvat kirkkoon. Hengestä tai uskosta ei ole niin väliä.Vanhemmat ja kummit saattavat olla ateisteja, mutta se ei huolestuta pappia, ja rituaali tulee tehdyksi kirkkokäsikirjan mukaan.
        Opetuslapseus ei edellytä kastetta, sillä eihän Jeesuksen opetuslasten kasteesta Raamattu puhu mitään.

        Ei se taida olla.
        Mikäli kokosydämisyytä aletaan mittaamaan teoilla, tapauksessani "koko sydämmisyydellä" , silloin on kysymys omasta ansioostaan (erinomaisuudesta johonkin) ja tämä on täysin Raamatun vastaista puhetta.

        Totta on ateistien lapsien kastaminen, mutta mitä tällainen ateisisitn ajattelu edustaa ?

        Kerron sen;

        Ateisti joka on hyvin epävarma persoona, ajattelee kuitenkin rationaalisesti ja varmuudenvuoksi kastattaa lapsensa kristityksi, ettei tee virhettä tietämättömyyttään ;)

        Anteeksi tuo nimierkkini, se ei liity sinuun mitekään.


    • konfirmaatio

      toisaalta onhan konfirmaatio kans säästynyt katoliselta kirkolta luterilaisillekin varmaan just tän problematiikan takia mikä on lapsikasteessa.. eli vielä varttuneempana tunnustetaan seurakunnan eessä että mikä se usko sitten siinä vaiheessa on. eikä ihan huono juttu, koska kuinka moni teistäkin ois teininä kieltäytynyt menemästä kirkkoon sillä verukkeella että ette kuulu siihen? ois mennyt taas perheväkivallaksi tämäkin, henkiseks tai fyysiseks. nyt se on luontevaa kun koko perhekunta on kirkossa. varmaan vähän hidastanut yhteiskuntamme maallistumista tämä lapsikastekuvio.

    • mikkelinmies1

      Olen edelleen huolissani piispa Salmen aamuhartauden opetuksesta, että lapsikasteen kautta lapsi otetaan Jumalan lapseksi. Kenen oma lapsi on siihen asti?

      Edellä on kommentoitu ja pääsääntöisesti aloittajan kanssa samaa mieltä ollen. Toki Lutherin Katekismus näyttää tukevan piispan kantaa "Koska jokainen lapsi on perisynnin turmelema ja tarvitsee pelastusta. Kristuksen seurakunta on alkuajoista asti vienyt kasteessa pienet lapset Vapahtajan luo" kappale 60. Viitataan sitten Mark.10:14-15 . Tässäkään kohtaan ei puhuta kasteesta yhtään mitään.

      MIelenkiintoinen oli Kirkkoisä Irenukselta lainaus "Kristus tuli pelastamaan kaikkia, kaikkia, sanon minä, jotka hänen kauttaan uudestisynnytetään Jumalalle, imeväisiä lapsia, pieniä lapsia, nuorukaisia ja vanhuksia".

      Kirkkoisä Origenes "Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa lapsetkin". Ei kai tällaista tapaa löydy Raamatusta ja vielä vähemmän apostoleilta?

    • Hei,
      aktiivista keskustelua kasteesta. Hyvä, että keskustellaan. Moni kysyy miksi emme kasta perhekuntia. Suurin osa aikuisista, jotka tuovat lapsensa kasteelle, on kastettu jo aikaisemmin. Vanhemmat tahtovat lapselleen parasta; Jumalan siunausta pyydetään yhdessä ja lapsi kastetaan Jumalan perheväkeen, seurakunnan jäseneksi. Kasteessa toimii Pyhä Henki, emme voi eikä meidän tarvitse yrittää kastetta selittää auki eikä sen kaikki merkitys meille valkene. Kaste on armoa sekin, se on lahja meille. En kuullut itse tuota aamuhartautta, josta nämä keskustelut ovat kirvonneet, joten en voi siihen ottaa kantaa.
      Hyvää syksyn jatkoa,
      Pirkko-pappi

      • vielävoitehtiä

        mene hyvä kirkkopirkko muihin töihin ja jätä asiat jotka ovat sinulle umpivieraita, päästötodistuksella ei Jumalan töihin ole asiaa.

        tai sitetn anna pelastaa itsesi ja aloita kaikki alusta, se on parempi ratkaisu!


    • Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu.

    • Oleellista on ymmärtää ettei kaste ole mikään tunnustautumistoimi eikä ihmisen kuuliaisuuden näytös Jumalalle vaan armonväline jonka kautta Jumala vuodattaa armonsa henkilökohrtaisesti, käsin kosketeltavasti kastettavaan, uudestisynnyttää tämän ja pukee Kristuksen vanhurskaudella:

      "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet." (Gal. 3:27)

      • eisaaajatellaeihän

        oletko todella noin tauno että et kykene muodostamaan ajatusta kenelle se sana on puhuttu jossa on puettu päälle Kristus, koita nyt hyvä ihminen pinnistellä käsityskykyä, kenelle puhuttiin suomalaiselle vauvalle titennkin eikä vain puhuttukkin.
        eikös kirjeessä ole osoite ja kohderyhmä jolle puhuttiin, olisiko mitä luulet!

        onko järjen käyttö miten kiellettyö siellä loosissanne jossa noita päätöksiä tehdään!?


      • eisaaajatellaeihän kirjoitti:

        oletko todella noin tauno että et kykene muodostamaan ajatusta kenelle se sana on puhuttu jossa on puettu päälle Kristus, koita nyt hyvä ihminen pinnistellä käsityskykyä, kenelle puhuttiin suomalaiselle vauvalle titennkin eikä vain puhuttukkin.
        eikös kirjeessä ole osoite ja kohderyhmä jolle puhuttiin, olisiko mitä luulet!

        onko järjen käyttö miten kiellettyö siellä loosissanne jossa noita päätöksiä tehdään!?

        "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet." (Gal. 3:27)

        >>> Siinä puhutaan niille jotka ovat kastetut. Kasteen kautta ne ovat kristuksen päälleen pukeneet!


        "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena" (1.Piet. 3:21)

        >>> Tässäkin puhutaan kastetuille, -ja kastettaville!

        ---------------------------------

        Kaste siis pelastaa koska siinä pukeudutaan Kristuksen vanhurskauteen!


      • EvLut kirjoitti:

        "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet." (Gal. 3:27)

        >>> Siinä puhutaan niille jotka ovat kastetut. Kasteen kautta ne ovat kristuksen päälleen pukeneet!


        "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena" (1.Piet. 3:21)

        >>> Tässäkin puhutaan kastetuille, -ja kastettaville!

        ---------------------------------

        Kaste siis pelastaa koska siinä pukeudutaan Kristuksen vanhurskauteen!

        " "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan." (Joh. 3:5)

        >>> Kasteessa siis uudestisynnytään!

        ------------------------------------

        "Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta" (Ef. 5:25-26)

        >>> Kasteessa pestään synnit pois!


      • EvLut kirjoitti:

        " "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan." (Joh. 3:5)

        >>> Kasteessa siis uudestisynnytään!

        ------------------------------------

        "Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta" (Ef. 5:25-26)

        >>> Kasteessa pestään synnit pois!

        "Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä" (1.Joh. 5:6)

        >>> Kastevesi on Jeesuksen veren punaamaa armovettä, vettä Jumalan armolupauksiin suljettua! Ei pelkästää veri, vaan vesi (=kaste) ja veri!


      • EvLut kirjoitti:

        "Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä" (1.Joh. 5:6)

        >>> Kastevesi on Jeesuksen veren punaamaa armovettä, vettä Jumalan armolupauksiin suljettua! Ei pelkästää veri, vaan vesi (=kaste) ja veri!

        " Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi" (Ap. t. 22:16)

        >>> Kaste pesee synnit pois!


      • EvLut kirjoitti:

        " Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi" (Ap. t. 22:16)

        >>> Kaste pesee synnit pois!

        " "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (Ap.t. 2:38)

        >>>> Kasteessa annetaan Pyhän Hengen lahja!


      • EvLut kirjoitti:

        " Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi" (Ap. t. 22:16)

        >>> Kaste pesee synnit pois!

        Eikös kaste ja pieskotus kuitenkin ole eri asiat, veliseni? 😳


      • EvLut kirjoitti:

        " "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (Ap.t. 2:38)

        >>>> Kasteessa annetaan Pyhän Hengen lahja!

        Eikös kaste ja pirskotus kuitenkin ole eri asiat, veliseni? 😳


      • eiseremonita
        EvLut kirjoitti:

        " "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (Ap.t. 2:38)

        >>>> Kasteessa annetaan Pyhän Hengen lahja!

        Evlut oikaisee taas ja tulkitsee Jumalan sanaa päin honkia.
        Synnit saadaan anteeksi tekemällä parannus ja uskomalla Herraan Jeesukseen, eikä minkään veden avulla.
        Jeesus opetti: "Parannusta syntien anteeksisaamiseksi ON SAARNATTAVA kaikille kansoille."
        Pyhän Hengen LUPAUS kuuluu sille, joka on tehnyt parannuksen ja ottanut kasteen, mutta mitään automatiota ei ole. Kaikki perustuu siihen, että ukoontullut rukoilee Jumalata Pyhää Henkeä kuten opetuslapset ensimmäisenä Helluntaina. Ei silloinkaan opetuslapset täyttyneet Pyhällä Hengellä automaattisesti.

        Evlutin uskonto perustuu liukuhihnamaiseen automatioon, jossa tiettyjen seremonioitten läpikäyminen takaisi pelastuksen ja Pyhän Hengen saamisen. Hän näkee sokeudessaan kaikessa vain kasteen.


      • sokealleveivaajalle
        EvLut kirjoitti:

        " "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (Ap.t. 2:38)

        >>>> Kasteessa annetaan Pyhän Hengen lahja!

        lopeta hyvä ihminen jo yhdestä kommentistasi näkee ettet ymmärrä mitään kok asiasta, lopeta siis ja säästä lukijoita tuolat naurettavalta kehäpäätelmiesi veivaamiselta.

        vauvat huutavat toski avuksi Herran nimeä eikö niin.... voi pimeyttä!


      • usko.vainen kirjoitti:

        Eikös kaste ja pirskotus kuitenkin ole eri asiat, veliseni? 😳

        Tarkoitatko että pitäisi olla upotuskaste?

        Kyllä upotuskaste muodoltaan tietenkin vastaisi enemmän kasteen tarkoitusta että siinä vanha ihminen himoinensa haudataan ja uudestisyntymisen kautta uusi luomus uskossa nousee ylös, mutta sittenkään kasteessa oennaista ei ole veden määrä eikä tarkka ulkonainen muoto. Tällä tavalla ajateltuna nimittäin kaikkein kauimpana "oikeasta" tavasta kastaa olisivat vapaiden suuntien kasteet joissa käytännössä kastetaan kylpyammeissa tai vast.. ja edelleen, jos asiasta saivarrellaan, ainoa oikea tapa kastaa on Jordanin virrassa upotuskasteella.

        Mutta se ei ole se pointi eikä kasteen ydin vaan ydin on siinä että siinä käytetään vettä ja Jumalan sanaa ja että kaste toimitetaan kristillisenä kasteena Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Oleellista ei siis ole veden määrä sillä jos se on oleellista niin yhtä oleellista on myös se että pitää kastaa Jordan virrassa tai kaste on väärä sillä Jumalan sana ei sano mitään tästä asiasta. Ainoa mitä vaaditaan, on vesi ja Jumalan sana.

        sen takia priiskoitus, valelu, upottaminen kaikki yhtä ovat päteviä ja oikeita tapoja kastaa.

        Uusimmassa sanansaattajassa on kertomus kuin Ville Auvinen kastoi uskoontulleen maahanmuuttajan yupotuskasteella Vapaakirkon tiloissa, siis luterilaisella kasteella, mutta kastettava oli toivonut upottamista mikä on ihan raamatullinen ja moikea tapa kastaa. Mutta ei pidä väheksyä mitään muutakaan tapaa.


      • eiseremonita kirjoitti:

        Evlut oikaisee taas ja tulkitsee Jumalan sanaa päin honkia.
        Synnit saadaan anteeksi tekemällä parannus ja uskomalla Herraan Jeesukseen, eikä minkään veden avulla.
        Jeesus opetti: "Parannusta syntien anteeksisaamiseksi ON SAARNATTAVA kaikille kansoille."
        Pyhän Hengen LUPAUS kuuluu sille, joka on tehnyt parannuksen ja ottanut kasteen, mutta mitään automatiota ei ole. Kaikki perustuu siihen, että ukoontullut rukoilee Jumalata Pyhää Henkeä kuten opetuslapset ensimmäisenä Helluntaina. Ei silloinkaan opetuslapset täyttyneet Pyhällä Hengellä automaattisesti.

        Evlutin uskonto perustuu liukuhihnamaiseen automatioon, jossa tiettyjen seremonioitten läpikäyminen takaisi pelastuksen ja Pyhän Hengen saamisen. Hän näkee sokeudessaan kaikessa vain kasteen.

        "Synnit saadaan anteeksi tekemällä parannus ja uskomalla Herraan Jeesukseen, eikä minkään veden avulla." (eiseremonioita)

        >>> Lainattu on harhaoppia. Synnit on nimittäin jo annettu anteeksi kaikille maailman ihmisille 2000 vuotta sitten Golgatan kummulla. Ihan kaikkien ihmisten kaikki synnit, riippumatta syntisyyden laadusta, märästä ja ihan ennenkuin yksikään oli edes ajatellut parannuksentekoa tai uskomista.

        Kaikkien maailman ihmiste kaikki synnit ovat siis JO NYT anteeksi! Ilman ja ennen, ulkopuolella oman uskomisemme, ilman parannuksentekoamme, ilman avuksihuutamistamme. Kaikki on annettu anteeksi kertaklaikkiaan KOKO MAAILMALLE! Koko maailma on autuas koska kaikkien synnit on anteksi julistettu Jeesuksen haavoissa! Ei yhden yhtäkään jäänyt tästä paitsi.

        "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan" (2.Kor. 5:19)

        Tämä sovitus tapahtui silloin kun Kristus kantoi syntimme ristille ja huusi: "Se on täytetty!"

        Silloin ei meidän uskostamme, parannuksestamme, eipä meistä itsestämmekään oltu vielä edes kuultu mitään. Syntien anteeksisaaminen on LAHJA johon jokainen voi yltää sillä se ei vaadi mitään maksua. Anteeksisaaminen ei ole palkkiio uskomisesta vielä vähemmän parannukseststa! EI!

        Tähän vapaaseen armoon saa jokainen uskoa siltä paikaltaa, niiltä jalansijoilta joilla seisoo sillä kaikki on valmista!

        Kaste on armonvöline jolla tämä armo henkilökohtaisesti ihmiseen vuodatetaan, eli välitetään. Usko on pelkkä käsi joka ottaa vastaan evankeliumin. Oikeammin, Jumala antaa lahjan tuohon käteen, ihan perille asti.


        Monet sen heittävät epäuskossa pois!


      • EvLut kirjoitti:

        Tarkoitatko että pitäisi olla upotuskaste?

        Kyllä upotuskaste muodoltaan tietenkin vastaisi enemmän kasteen tarkoitusta että siinä vanha ihminen himoinensa haudataan ja uudestisyntymisen kautta uusi luomus uskossa nousee ylös, mutta sittenkään kasteessa oennaista ei ole veden määrä eikä tarkka ulkonainen muoto. Tällä tavalla ajateltuna nimittäin kaikkein kauimpana "oikeasta" tavasta kastaa olisivat vapaiden suuntien kasteet joissa käytännössä kastetaan kylpyammeissa tai vast.. ja edelleen, jos asiasta saivarrellaan, ainoa oikea tapa kastaa on Jordanin virrassa upotuskasteella.

        Mutta se ei ole se pointi eikä kasteen ydin vaan ydin on siinä että siinä käytetään vettä ja Jumalan sanaa ja että kaste toimitetaan kristillisenä kasteena Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Oleellista ei siis ole veden määrä sillä jos se on oleellista niin yhtä oleellista on myös se että pitää kastaa Jordan virrassa tai kaste on väärä sillä Jumalan sana ei sano mitään tästä asiasta. Ainoa mitä vaaditaan, on vesi ja Jumalan sana.

        sen takia priiskoitus, valelu, upottaminen kaikki yhtä ovat päteviä ja oikeita tapoja kastaa.

        Uusimmassa sanansaattajassa on kertomus kuin Ville Auvinen kastoi uskoontulleen maahanmuuttajan yupotuskasteella Vapaakirkon tiloissa, siis luterilaisella kasteella, mutta kastettava oli toivonut upottamista mikä on ihan raamatullinen ja moikea tapa kastaa. Mutta ei pidä väheksyä mitään muutakaan tapaa.

        Miksi ei kastaisi oikein jos kerran tietää miten oikein kastetaan?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Miksi ei kastaisi oikein jos kerran tietää miten oikein kastetaan?

        Koska valelemalla kastaminen o n ihan yhtä oikein. Missasit pointin. Kyse ei nimittäin ole veden määrästä vaan siitä että Jumala käskee käyttämään vettä ja Jumalan sanaa.


      • EvLut kirjoitti:

        Koska valelemalla kastaminen o n ihan yhtä oikein. Missasit pointin. Kyse ei nimittäin ole veden määrästä vaan siitä että Jumala käskee käyttämään vettä ja Jumalan sanaa.

        Kenet Raamatussa kastettiin valelemalla???


      • lopetajosekoilu
        EvLut kirjoitti:

        "Synnit saadaan anteeksi tekemällä parannus ja uskomalla Herraan Jeesukseen, eikä minkään veden avulla." (eiseremonioita)

        >>> Lainattu on harhaoppia. Synnit on nimittäin jo annettu anteeksi kaikille maailman ihmisille 2000 vuotta sitten Golgatan kummulla. Ihan kaikkien ihmisten kaikki synnit, riippumatta syntisyyden laadusta, märästä ja ihan ennenkuin yksikään oli edes ajatellut parannuksentekoa tai uskomista.

        Kaikkien maailman ihmiste kaikki synnit ovat siis JO NYT anteeksi! Ilman ja ennen, ulkopuolella oman uskomisemme, ilman parannuksentekoamme, ilman avuksihuutamistamme. Kaikki on annettu anteeksi kertaklaikkiaan KOKO MAAILMALLE! Koko maailma on autuas koska kaikkien synnit on anteksi julistettu Jeesuksen haavoissa! Ei yhden yhtäkään jäänyt tästä paitsi.

        "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan" (2.Kor. 5:19)

        Tämä sovitus tapahtui silloin kun Kristus kantoi syntimme ristille ja huusi: "Se on täytetty!"

        Silloin ei meidän uskostamme, parannuksestamme, eipä meistä itsestämmekään oltu vielä edes kuultu mitään. Syntien anteeksisaaminen on LAHJA johon jokainen voi yltää sillä se ei vaadi mitään maksua. Anteeksisaaminen ei ole palkkiio uskomisesta vielä vähemmän parannukseststa! EI!

        Tähän vapaaseen armoon saa jokainen uskoa siltä paikaltaa, niiltä jalansijoilta joilla seisoo sillä kaikki on valmista!

        Kaste on armonvöline jolla tämä armo henkilökohtaisesti ihmiseen vuodatetaan, eli välitetään. Usko on pelkkä käsi joka ottaa vastaan evankeliumin. Oikeammin, Jumala antaa lahjan tuohon käteen, ihan perille asti.


        Monet sen heittävät epäuskossa pois!

        Nyt meni överiksi: Evlut
        " Koko maailma on autuas koska kaikkien synnit on anteksi julistettu Jeesuksen haavoissa! Ei yhden yhtäkään jäänyt tästä paitsi."

        Kukahan ne on julistanut???Evlut sotkee taas pahasti Jeesuksen sovintokuoleman ja syntien anteeksisaamisen. Eivät ne synnit katoa mihinkään millään julistamisella, vaan AINOASTAAN USKOMALLAN HERRAAN JEESUKSEEN, henkilökohtaisesta ja vapaaehtoisesti.
        Siihen ei tarvita edes kastetta!

        Miksihän Jeesus kehoitti rukoilemaan: "Ja anna meille meidän syntimme anteeksi..." jos synnit on jo julistettu anteeksi???

        Evlutin mukaan Raamattu opettaa Harha.oppia:
        "Ap 10: 43. Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo
        häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

        On tuo melkoinen sekoilija tuo Evlut!


    • mikkelinmies1

      Kiitos "kuunteleva kirkko" Pirkko-pappi kun yrität edes Kaisa-papin kanssa. Olen samaa mieltä että kaste on perhe- ja suvun hetki olla yhdessä. Hyvä niin. Viittaat Pyhään Henkeen sekin on hyvä. Kun et kuullut tuota piispan aamuhartautta (otsikkohan kertoo mistä on kyse) niin lähtökohta oli se, että hän ylisti nimenomaan tuota maaliskun viimeisenä päivänä saamaansa lapsikastetta ja siinä tapahtunutta uudestisyntymistä.

      Et myöskään vastaa tuohon ydinkysymykseen joka tällä palstalla on nyt jo useampaan otteeseen noussut: Kenen oma lapsi on, myös ennen syntymää, ennen kastetta? Voisitko kysyä omalta piispaltasi tai mahdollisesti jopa herra arkkipiispalta? En vinoile, vaan haen ratkaisua uskovaisena.

    • voipappiparkoja

      Piispakin menee kerran tuomiolle ja lopputilille kuulemaan mitä on puhunut.

      sitä olisi hyvä miettiä samalal kun palkkanauhaa hypistelee ja silittää ikälisien kohtaa.
      luulis piispan osaavan senverran lukea, ettei Raamatussa ole ainuttakaan sanaa ei mallia ei esimerkkiä ei mitään vauvakasteiden puolesta.

      mutta se poaklkka....

    • mikkelinmies1

      Ei ehkä kannata nyt liittää tällaista hierarkkista ajattelua: piispa huipulla ja minä tavallinen taavi jossakin siellä alhaalla. Siitä ei ole kysymys, ei myöskään palkasta, ei asemasta, vaan Mitä piispa Samuel Salmi tarkoitti ? Toki piispa muiden joukossa joutuu tilille, mutta myös tavallinen taavi. JUmala kaikkeudessan kai tarkastelee mitä me olemme tehneet, eikä sitä mitä palkkaa ja missä asemassa olemme olleet.

    • mikkelinmies1

      Joudun pettyneenä jatkamaan näitten vastausten perusteella. Toki on hyviäkin, mutta pitääkö todella ylistää lapsikastetta pelastuksen ehtona? Kyllä pitää piispa Salmen kummallisen, epäraamatullisen tulkinnan mukaan näin toimia. Ymmärrän kyllä jos umpievankelinen ja oppinut tohtori Reijo Arkkila, vanha HEK:n johtaja Helsingistä näin sanoo. Mutta uudestikastajat vaikenevat Mika Yrjölän johdolla Helsingistä . Kuka on oikeassa kastekysymyksessä? MIlloin uudestisynnytään?

      Haloo, hellarit ja muut uskovien kastajat, Varokaa,,ettette kuulujoukkoon, joissa johdatte lampaita harhaan? Onneksi yksi joukostanne saarnamies ja suosittu Mauno Mattila on sanonut että oppi on tärkeä. Niin minustakin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe