Pääsenkö eläkeputkeen

epätietoinenespoosta

Olen 61-vuotias, töitä silloin tällöin, kesäaikaan niin paljon,että työttömyyspäivät nollautuvat,vakituista paikkaa ei tämän ikäinen saa. Kannattako minun rimpuilla,eikö kannattaisi virua työttömänä ja odottaa kun 500 päivä täyttyy, ja sit nostaa päivärahaa 65 ikävuoteen saakka,koska ansiosidonnaiseni on suurenpi kuin 63,5 vuotiaana tuleva työeläkkeeni. 500 päivää ehtii tällä menolla täyttyä ennen kuin täytän 63,5 vuotta. Olen yrittänyt kysellä kohtalostani vaikka mistä,mistään ei saa ymmärrettävää vastausta,ympäripyöreitä epämääräisiä vastauksia.

8

929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oma kassa selvittää lisäpäiväoikeuden, kun olet saanut 500 päivän enimmäismäärän ansiosidon-naista työttömyyspäivärahaa. Lisäpäiviltä voit halutessasi hakea vanhuuseläkkeesi aikaisintaan 62 vuoden iässä tai jatkaa päivärahalla 65 vuoden iän täyttämiskuukaudenloppuun.

      • Rulla2

        Olet jo eläkeputkessa, koska saat ansiosidonnaista 61 v. täytettyäsi. Eli saat ansiosidonnaisen lisäpäiviä. Ja voit siis jatkaa sitä 65 vuoteen asti. Oletko harkinnut ottavasi OVEa lisäksi??
        Kyllä, ansiosidonnainen ei kasvata eläkettäsi enää vanhuuseläkkeen ikärajan jälkeen, so what/entäs sitten! Kasvattaa sentään eläkeikään asti. Kun ansiosidonnainen on isompi kuin eläke, niin miksi sitä ei ottaisi? Lisää siihen vielä OVE.
        Minulla on syntymässä tilanne, jossa saan ansiosidonnaista 2400 ja 50% OVEa 1300. (Brutto) Eli kuukaudessa brutto olisi 3700, työeläkkeeni olisi 2600.
        Ansiosidonnaiseni kasvattaa työeläkettäni edelleen. Tekee n. 70 euroa/kk vuosittain lisää työeläkkeeseeni.
        Jos saan hieman palkkatyötä, saan veroprosenttia alemmaksi, sillä tiettyjä vähennyksiä voi tehdä vain ansiotulosta. (Työtulovähennys, työmatkavähennys) Tutustu vero.fi laskuriin, työtulon verotus vaikuttaa kaikkien tulojen ennakkoveroprosenttiin, myös etuuksiin ja eläkkeeseen. Kun tein osa-aikaista työtä 3 pv. viikossa, tipahti koko veroprosenttini myös työttömyysetuuden osalta 5,5 prosenttiin. Tietysti työttömyystukikin oli soviteltua päivärahaa, jota ei paljon kertynyt mutta en maksanut siitä nyt ennakkoveroakaan paljon.
        Itse aion siis sinnitellä ansiosidonnaisella ja ottaa siihen OVEn.


      • myösovelainen

        samaa mieltä, ove tässä tapauksessa kannattaa :)


    • jsiahgarougraengl

      ???

    • Emma1955_työtön

      Rulla2. Oletko jo ylittänyt ikäluokkasi alimman eläkeiän vai tehdäänkö sinulle vähennyksiä OVE:sta ? Minulla 500 päivää tulee täyteen ensi vuoden heinäkuussa. 62-vuotiaana pääsisin silloin suoraan eläkkeelle. Jos jatkan lisäpäivillä omaan alimpaan eläkeikääni joulukuun 2018 alkuun, niin kasvatan 5-6 kuukautta eläkekertymääni ansiosidonnaisella. Sen jälkeen edullisinta olisi ottaa 50 % OVE ja jatkaa lisäpäivillä 65 -vuotiaaksi. Eläkkeeni on isompi kuin anssi.

      • A1957

        Minulla tilanne, että määräaikainen kuntoutustuki 31.12.2017 asti. Olen ollut sairaslomalla yli 1.5 v, mutta työnantajani eiole irtisanonut minua. Olen selvittänyt, että ikäni puolesta minun olisi mahdollista päästä eläleputkeen.
        Ansiosidonnaiseni olisi jonkin verran isompi kuin tuleva eläkkeeni.
        Mikä on OVE?
        Eihän ansiosidonnaisen lisäksi mitään muuta etuutta voi saada?


    • Jihad

      Moi
      Olen 46v. Minäkin haluaisin eläkeputkeen mutta paskan lataus. Eläkeikä on 67v ja putki tukittu. Ei kuulkaa ole mitään OVEa mahdollista hakea. No ei se teidän vika ole että ei tarvitse nöksähtää. Synkkä syksyä 😊

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe