Vanhuuseläkkeelle

pissiäsilmään

Olen työkyvyttömyys eläkkeellä ja täytin marraskuussa 63v ja eläketietäjä on kertonut aiemmin että työkyvyttömyys eläkkeellä olevan ei tarvitse hakea vanhuuseläkettä sillä se alkaa automaattisesti seuraavan kuukauden alusta kun on täyttänyt 63v. Näin ei ole käynyt ei ole tullut mitään tiedotusta asiasta ja joulukuun maksettu eläke on sentilleen sama kuin ennenkin mitenkä käy tälle " jos eläkkeelle jää tämän vuoden puolella, saa ensi vuoden alussa työeläkeindeksin mukaisen korotuksen, joka on 0,6 prosenttia. Jos eläkkeelle jää vuodenvaihteen jälkeen, uusi eläke lasketaan 0,1 prosentin palkkakertoimella, joka tuottaa pienemmän eläkkeen". Kuka kusettaa !

4

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peikkopeikkopeikko

      muuttuu automaattisesti vanhuuseläkkeeksi, ei tartte hakea, eläkesummakin on sama. Työkyvyttömyyseläkkeeseen on laskettu jo ns. tuleva aika, joten summa ei muutu. Tiedän kokemuksesta tämän. Kukaan ei kuseta !

    • Nimimerkille ” pissiäsilmään”
      Se, missä iässä työkyvyttömyyseläkkeesi muuttuu vanhuuseläkkeeksi, riippuu siitä, milloin eläkkeesi on alkanut. Jos eläkkeesi on alkanut vuonna 2006 tai sen jälkeen, muuttuu se automaattisesti vanhuuseläkkeeksi 63 vuoden iässä. Ennen vuotta 2006 alkanut työkyvyttömyyseläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi 65 vuoden iässä. Eläkkeesi määrä pysyy samana eikä sinun tarvitse tehdä hakemusta vanhuuseläkkeestä. Kuitenkin jos olet työskennellyt työkyvyttömyyseläkkeesi aikana, niistä työansioista karttunut eläke ei tule maksuun ilman hakemusta.

      Maksussa oleva eläkkeesi tarkistetaan työeläkeindeksillä vuoden alussa.

      Eläkkeesi muuttumisajankohdan voit tarkistaa omasta eläkelaitoksestasi.

    • svannavs

      .... Minä 1972 sairausvakuutuslaki kansaneläkelaki, maataloustyöeläke järjestelmässä joitakin vuorokausia olisin voinut saada työ eläke järjestelmän osalla, nyt on ollut vaikeuksia mieltää olen jo 65, olin vain työkunnoton ja kansanryhmien pyöriteltävissä olisi aina vain vaikeammaksi ja kun naimattomaksi jäin niin tässä sitä alkoholi jäi ja savukkeet "cigarettes" - sikarit, laivaverottomat viinat ja myrkyt, ... olen varmaan hyväksikäyttäjänä taidettu, hyväksikäyttäjäni toivotan suoralta kädeltä, he ovat toivottaneet tai eivät, helvettiin ...

    • rukousaihe

      omaelämänkerrallinen suomi syntynyt 1952 ajattelen miten sitä voi tähän ikään tultuaan ajatella, on varmaan ollut oikeaa suuntaa ihmiselle mitä tarjolla, ammattiin suuntautuminen meni ajallaan ja aina alkaen aamukahvi ennen kansakouluun lähtöä ja päivä annos eväitä kansakoulussa, se oli hyvää ja toivoin aikuisena vielä olematta mitähän vielä 15 ikävuoteen ennätti, totean vain ettei metalli eikä naapurimaat ja kirkko/diakonia mitään, oli tietysti hyvin kansakoulun luokassa samaan aikaan osallistuminen työttömyys tasolla liiton markoilla liittokohtaisissa tai työmarkkinoilla, eläkkeelle ei aiettakaan ja sitä alkoi rahalla saada ja lisää rahaa, ei siinä vauhdissa mieleenkään voinut tulla suuren musiikki suhteen maailmalla mitään ajatelleeksi, joten jäin siinä sitten aikamme sanassa myötä "syrjäytyjä" maailmalla - mikähän ammattitaso ja koulutustaso nimike, sanotaan Herralle ---------------->

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2423
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1824
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1555
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1075
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      85
      968
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      215
      766
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe