Kaiken keskipisteelle yleisö on A&O

Tunnetko_

Tunnetko jonkun joka kaipaa yleisöä, jolle yleisö on tärkeintä elämässä vaikka ei olisi ruokaa kaapissa ja terveyskin reistaa? Ei ole valmis tekemään mitään oman tilansa kohentamiseksi muuta kuin haaveilee vain esintymisestä esilaisille yleisöille, vaikka ei olisi mitään todellista esittämistä edes. Hyvää tarkoittavat neuvojat saavat vihaista ja kylmää kyytiä, johon neuvojien kyyditsemiseen henkilö sitten juuttuukin kiinni ehkä lopuksi elämää. Varsinaiset estradiesiintymiset eivät toteudu. Yleisöä ovat ne lukuisat ihmiset joihin tämä ottaa yhteyttä tavalla tai toisella ja nämä joutuvat sättimisen kohteiksi.
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/journal41.html
"Ja narsistille jokainen on vain yleisöä. Kaikki lähtee hänestä ja palaa häneen. Tämä on narsistin ympyränmuotoinen ja suljettu universumi. Hänen maailmankuvansa on hänen primitiivisten puolustusmekanismiensa (kaikkivoipaisuus, kaikkitietävyys, kaikkialla läsnä olevuus) luonnollinen jatke."

102

1098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nvnhjjdf

      Some on narsistien temmellyskenttä ja tarjoaa sopivat puitteet keskipisteenä olemiselle esim. blogin pito.

    • JUHAVAIKEASTIHAHMOTETT

      Outo juttu, ristiriitaista, kun oon autistinen tyyppi, mutta esim kaupassa tykkään siitä, jos ihmiset katsoo mua, pidän siitä huomiosta.
      En tosin juttele kenenkään kanssa(ja jos jotaki niin poissaolevana ja vähänpuoleisesti ja katsomatta silmiin, hermostuneena), mieluummin juoksen karkuun, kiitos nopeifden jalkojeni.

    • poiuytresdf

      Semmosta se on taiteilijaelama, ei ole valttis edes ruokaa mutta estradille vaan on mieli vaikka halvaantuneena :)

      • poiuytfdcvb

        Niin ja yleisö tietenkin etusijalle. he ovat ne arvoisat juhlavieraat
        Kyllahän hyvissä kaupoissakin, ravintoloissa, kampaamoissa jne. Asiakas on etusijalla
        taiteilijoille se on yleisö :)


    • poiuyfdsxcv

      Taiteilijat yleensa pystyy iloitsemaan toinen toistensa keskipisteenaolosta vilpittömasti ja jakamaan sita joten se ei ole sellasta narsistista. Ja se ole yleisön kanssa vastavuoroista, kummatkin saa jotain

      • KINKKISKONKKIS

        Oot fiksu kuten tää postisi osoittaa sen.


      • poiuytfd

        ma nautin sosiaalisuudesta taidekuvioissa erilaisissa osissa (keskipisteena, sivuroolissa, yleisöna tai ohjaamaan muita taiteen teossa), vaikka en muuten ole niin sosaalinen.
        Sellasissa ryhmätaiteilussa olen valilla joutunu poistumaan missa kaikkien pitaa osata just samalla tavalla etten sotke kokonaisuutta
        Taidesosiaalisuus on silleen helppoa etta ikaankuin yleensa kaikki on maaratty kayttaytyyn yleisökelpoisesti


      • JUHAVAIKEASTIHAHMOTETT
        poiuytfd kirjoitti:

        ma nautin sosiaalisuudesta taidekuvioissa erilaisissa osissa (keskipisteena, sivuroolissa, yleisöna tai ohjaamaan muita taiteen teossa), vaikka en muuten ole niin sosaalinen.
        Sellasissa ryhmätaiteilussa olen valilla joutunu poistumaan missa kaikkien pitaa osata just samalla tavalla etten sotke kokonaisuutta
        Taidesosiaalisuus on silleen helppoa etta ikaankuin yleensa kaikki on maaratty kayttaytyyn yleisökelpoisesti

        Taiteellisuus ja taide tuttua, osaan säveltää musaa, mutta en mee ikinä studiolle. Suurin osa biiseistä unohtuu pois mielestäni.
        Kirjallisuus kiinnostaa myös.
        Musa erityisesti.
        Mulla on about 500 musajuttua hyllyissäni.
        C-kasetteja, DVD-levyi ja CD-levyjä. CD on siitä magee, että sointi on samaan aikaan hyväsoundinen että kirkas.
        Suosittelen!
        Taiteellisena ihmisenä olen taipuvainen masennukseen jne.
        Tavallista herkempi.
        Taiteilijan vika ns.
        Taiteilijat on usein hieman erilaisia ja mystisiä.
        Ei meitä normaalit ymmärrä.
        Saanko kysyä tarkemmi millaista taidetta sinä?
        Itse tykkään tehä musa-arvosteluja eri bändeistä ja artisteista.
        Mulle kelpaa aikalailal monenlainen musa, mut country ei genrenä hirveemmi sytytä eikä perinteinen tanssi-iskelmä eikä tangot.

        Ja ai niin, hyvä itsenäisyyspäivää!


      • poiuytrfn

        Kiitos samoin.

        En voi kertoa paljoa mun taiteesta jotta anonyymius sailyy. Olen vaan kertonut etta maalaan tauluja.
        Ma olen sellanen etta ma muutun kuin aivan eri ihmiseksi taidetta tehdessä ja taiteen ulkopuolella. muutos on niin suuri etta se on melkeen mystista. Mua ei meinata tuntea samaks ihmiseks.
        Mun narsistipiirteinen isa jolla on Asperger piirteita myös (ihan mun tekema diagnoosi vaan) keraa valtavat maarat musiikkikasetteja.


      • mäoonkuulemmahomo
        poiuytrfn kirjoitti:

        Kiitos samoin.

        En voi kertoa paljoa mun taiteesta jotta anonyymius sailyy. Olen vaan kertonut etta maalaan tauluja.
        Ma olen sellanen etta ma muutun kuin aivan eri ihmiseksi taidetta tehdessä ja taiteen ulkopuolella. muutos on niin suuri etta se on melkeen mystista. Mua ei meinata tuntea samaks ihmiseks.
        Mun narsistipiirteinen isa jolla on Asperger piirteita myös (ihan mun tekema diagnoosi vaan) keraa valtavat maarat musiikkikasetteja.

        Onx semmone henkireikä sulle toi taidemaalaus?
        Voi kuvitella että hyvä.,
        Mulle toi musan kuuntelu on iso juttu.
        Tykkääb välillä kokkailla erikoisia ruokia jne.
        Ns sävellän ruokaa eli voin käyttää omaa mielikuvitustani.
        Liikun myös ulkona eli kävelylenkit kuuluu arkeeni.
        Se on semmosta rutiinien toistoa. Saman toistoa vuodesta vuoteen.
        Tietokone kuuluu rutiineihini, se on kuin huumetta minulle. Musa ja tietokone onki parempia huumeita kuin ne oikeat huumeet tai alkoholi ja tupakka.


      • KYRPÄKYRSÄPUKKI
        poiuytrfn kirjoitti:

        Kiitos samoin.

        En voi kertoa paljoa mun taiteesta jotta anonyymius sailyy. Olen vaan kertonut etta maalaan tauluja.
        Ma olen sellanen etta ma muutun kuin aivan eri ihmiseksi taidetta tehdessä ja taiteen ulkopuolella. muutos on niin suuri etta se on melkeen mystista. Mua ei meinata tuntea samaks ihmiseks.
        Mun narsistipiirteinen isa jolla on Asperger piirteita myös (ihan mun tekema diagnoosi vaan) keraa valtavat maarat musiikkikasetteja.

        Sama Juha minä oon, joka käyttää erikoisia nimimerkkejä.
        Hyvää päivänjatkoa sulle!
        Koitetaan nauttia elämästä niin hyvin kuin voijaan.
        Eläkeläinen ei tosin ole nyt ikinä superonnellinen.
        JOku heitti mulle typerän kommentin joskus = Juha mikset ole sitten onnellinen kun oon eläkkeellä kun koko ajan valitat .... niin minusta tommonen kommentti oli typeryyden huipentuma, sillä eihän sairaseläkeläinen ole nyt yleensä kovin onnellinen.


      • En_juha
        KYRPÄKYRSÄPUKKI kirjoitti:

        Sama Juha minä oon, joka käyttää erikoisia nimimerkkejä.
        Hyvää päivänjatkoa sulle!
        Koitetaan nauttia elämästä niin hyvin kuin voijaan.
        Eläkeläinen ei tosin ole nyt ikinä superonnellinen.
        JOku heitti mulle typerän kommentin joskus = Juha mikset ole sitten onnellinen kun oon eläkkeellä kun koko ajan valitat .... niin minusta tommonen kommentti oli typeryyden huipentuma, sillä eihän sairaseläkeläinen ole nyt yleensä kovin onnellinen.

        En juha usko, että et kykene jättämään noita rivouksia nikeistäsi pois. Kostat omaa elämääsi tänne palstalle rivoilemalla. Mitä se kertoo sinusta?


      • En_juha kirjoitti:

        En juha usko, että et kykene jättämään noita rivouksia nikeistäsi pois. Kostat omaa elämääsi tänne palstalle rivoilemalla. Mitä se kertoo sinusta?

        Niin, itselle ny tulee mieleen noista "Juhan rivouksista" autismin kirjoon kuuluva Touretten oireyhtymä ja tarkemmin sanottuna koprolalia.

        Ettei välttämättä ole kyse tahallisuudesta, saati mistään kostosta

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Koprolalia

        ja mun mielestä on ihan hyvä, että jotkut uskaltautuvat jopa julkisesti kertomaan asiasta, joka on kuitenkin on suht harvinainen. On hyvä tietää jos sattuu joskus moiseen törmäämään.

        https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000001117753.html


      • lainaus_
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin, itselle ny tulee mieleen noista "Juhan rivouksista" autismin kirjoon kuuluva Touretten oireyhtymä ja tarkemmin sanottuna koprolalia.

        Ettei välttämättä ole kyse tahallisuudesta, saati mistään kostosta

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Koprolalia

        ja mun mielestä on ihan hyvä, että jotkut uskaltautuvat jopa julkisesti kertomaan asiasta, joka on kuitenkin on suht harvinainen. On hyvä tietää jos sattuu joskus moiseen törmäämään.

        https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000001117753.html

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00524
        "Touretten oireyhtymä (ICD-10-diagnoosikoodi F95.2) kuuluu nykimishäiriöihin."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Touretten_oireyhtymä
        "Tourette liittyy usein autismin kirjon oireyhtymiin."

        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo96486.pdf
        "Muut samanaikaiset sairaudet ja oireet
        Muita samanaikaisia sairauksia tai oireita esiintyy yli 60 %:lla TS‑potilaista (taulukko 4). Freemanin ym. (2000) aineistossa pelkkä TS todettiin vain 12 %:lla. Muista samanaikaisista sairauksista ja oireista tavallisimmat ovat ADHD, pakkotoiminnot ja -ajatukset, ahdistuneisuus, masennus ja migreeni (Termine ym. 2006). On tärkeää ottaa huomioon samanaikaisten häiriöiden mahdollisuus sekä potilasta tutkittaessa että hoitoa suunniteltaessa (Bloch ym. 2006).
        Touretten oireyhtymän kanssa esiintyvät muut samanaikaiset sairaudet ja oireet.
        Pakkoajatukset ja -toimet
        aDhD
        Mielialahäiriöt
        Oppimisvaikeudet
        itsetuhoinen käyttäytyminen
        Unihäiriöt
        Puhevaikeudet
        epäsosiaalinen käyttäytyminen
        epäasiallinen seksuaalinen käyttäytyminen
        Päihteiden väärinkäyttö
        Muut psykiatriset ja neuropsykiatriset oireet"
        -lainaus linkistä

        Tourettea voi esiintyä autisminkirjoisillakin, mutta se ei taida olla edes ensisijainen
        Sitä vain, että vaikka olisi Touretteakin, niin eiköhän tuo ole jo esitelty ainakin palstan vakituisemmille lukijoille. Varsinkin, kun ottaa huomioon että nikin käyttö jo edellyttää enemmän tahdonalaista toimintaa kuin livenä suusta tulevat sammakot... niin eiköhän tuota voisi vähentää.
        Tiedoksi että näiltä voi myös edellyttää käyttäytymistä, ainakin yritystä siihen, ainakin näin julkisemmissa tilanteissa. Jos nikkien esittely on ensisijaista, niin herää kysymys, kuuluuko niiden esittely narsismiaiheen alle.
        -Kunhan huomautin.


      • MUNAKATKESIUNESSANI
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin, itselle ny tulee mieleen noista "Juhan rivouksista" autismin kirjoon kuuluva Touretten oireyhtymä ja tarkemmin sanottuna koprolalia.

        Ettei välttämättä ole kyse tahallisuudesta, saati mistään kostosta

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Koprolalia

        ja mun mielestä on ihan hyvä, että jotkut uskaltautuvat jopa julkisesti kertomaan asiasta, joka on kuitenkin on suht harvinainen. On hyvä tietää jos sattuu joskus moiseen törmäämään.

        https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000001117753.html

        Juuri näin. Mulla on todettu olevan asperger, mutta veikkaan, että mulla on myös tourette ja adhd-oireilua, ei ihan ADHD;ta oo, mutta sen sanon, että oon kotioloissa ylivilkas ja en voi sille mitää, sama asia näillä palstoilla eli kärsin ylivilkkaudesta, se voi olla jonku mielestä typerännäköistä, niin se ehkä onki, mutta kotona täällä oon myös outo, lapsenomainen juttujeni perusteella, isä joutuu sietämään minua, on tottunut siihen kyllä, mutta välillä meinaa hermostua.
        Jos tiedät youtubessa erään tupettejan nimeltään UncleSamPatriot, niiin muistutan sitä kyllä jonku verran.


      • PekkaPOUTAPELLEPELOTON
        lainaus_ kirjoitti:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00524
        "Touretten oireyhtymä (ICD-10-diagnoosikoodi F95.2) kuuluu nykimishäiriöihin."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Touretten_oireyhtymä
        "Tourette liittyy usein autismin kirjon oireyhtymiin."

        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo96486.pdf
        "Muut samanaikaiset sairaudet ja oireet
        Muita samanaikaisia sairauksia tai oireita esiintyy yli 60 %:lla TS‑potilaista (taulukko 4). Freemanin ym. (2000) aineistossa pelkkä TS todettiin vain 12 %:lla. Muista samanaikaisista sairauksista ja oireista tavallisimmat ovat ADHD, pakkotoiminnot ja -ajatukset, ahdistuneisuus, masennus ja migreeni (Termine ym. 2006). On tärkeää ottaa huomioon samanaikaisten häiriöiden mahdollisuus sekä potilasta tutkittaessa että hoitoa suunniteltaessa (Bloch ym. 2006).
        Touretten oireyhtymän kanssa esiintyvät muut samanaikaiset sairaudet ja oireet.
        Pakkoajatukset ja -toimet
        aDhD
        Mielialahäiriöt
        Oppimisvaikeudet
        itsetuhoinen käyttäytyminen
        Unihäiriöt
        Puhevaikeudet
        epäsosiaalinen käyttäytyminen
        epäasiallinen seksuaalinen käyttäytyminen
        Päihteiden väärinkäyttö
        Muut psykiatriset ja neuropsykiatriset oireet"
        -lainaus linkistä

        Tourettea voi esiintyä autisminkirjoisillakin, mutta se ei taida olla edes ensisijainen
        Sitä vain, että vaikka olisi Touretteakin, niin eiköhän tuo ole jo esitelty ainakin palstan vakituisemmille lukijoille. Varsinkin, kun ottaa huomioon että nikin käyttö jo edellyttää enemmän tahdonalaista toimintaa kuin livenä suusta tulevat sammakot... niin eiköhän tuota voisi vähentää.
        Tiedoksi että näiltä voi myös edellyttää käyttäytymistä, ainakin yritystä siihen, ainakin näin julkisemmissa tilanteissa. Jos nikkien esittely on ensisijaista, niin herää kysymys, kuuluuko niiden esittely narsismiaiheen alle.
        -Kunhan huomautin.

        Mulla ei oppimisvaikeuksia ainakaan.
        Mutta älykkyyteni voi pomppia kuitenki ylös ja alas, mtuta opiskeluaikoina sain ammattikoulussa kiitettävän todistuksen ekan vuoden jälkeen.
        Univaikeuksia ei ole.
        Saan nukuttua hyvin.
        Ylivilkkautta ja lapsenomaisia juttuja kyllä piisaa.
        Ihmispelkoisuutta.
        En ole onnellinen ihmisten ilmoilla.
        Masennun heti, koska autistiset piirteeni tulee heti esille.
        Ihmisten ilmoilla en myöskään lapsettele eli ihsmiten ilmoilla en oo ylivilkas, ainoastaan kotioloissa, mutta se johtuu siitä, että menen henkiseen lukkoon ihmisten ilmoilla.
        Kerran nuoruudessa hengasin yhden pojan kanssa, niin sen kanssa meidän jutut oli niin levottomia ja outoja, ettei kukaan tajunnu meidän juttuja.
        Päihteitä en käytä ollenkaan, paitsi hyvin harvoin.
        Rikosrekisteriä ei ole.
        En oo esim lyöny ketään koskaan ellei lasketa niitä kahta kertaa, jossa löin vain avokämmenelle enkä halunnu satuttaa heitä.
        Ne kaksi iskuani tapahtui kauan sitten, kun olin koulussa.


      • PENAPORRIDGE
        PekkaPOUTAPELLEPELOTON kirjoitti:

        Mulla ei oppimisvaikeuksia ainakaan.
        Mutta älykkyyteni voi pomppia kuitenki ylös ja alas, mtuta opiskeluaikoina sain ammattikoulussa kiitettävän todistuksen ekan vuoden jälkeen.
        Univaikeuksia ei ole.
        Saan nukuttua hyvin.
        Ylivilkkautta ja lapsenomaisia juttuja kyllä piisaa.
        Ihmispelkoisuutta.
        En ole onnellinen ihmisten ilmoilla.
        Masennun heti, koska autistiset piirteeni tulee heti esille.
        Ihmisten ilmoilla en myöskään lapsettele eli ihsmiten ilmoilla en oo ylivilkas, ainoastaan kotioloissa, mutta se johtuu siitä, että menen henkiseen lukkoon ihmisten ilmoilla.
        Kerran nuoruudessa hengasin yhden pojan kanssa, niin sen kanssa meidän jutut oli niin levottomia ja outoja, ettei kukaan tajunnu meidän juttuja.
        Päihteitä en käytä ollenkaan, paitsi hyvin harvoin.
        Rikosrekisteriä ei ole.
        En oo esim lyöny ketään koskaan ellei lasketa niitä kahta kertaa, jossa löin vain avokämmenelle enkä halunnu satuttaa heitä.
        Ne kaksi iskuani tapahtui kauan sitten, kun olin koulussa.

        En käytä siis huumeita.
        Käytän harvoin alkoholia.
        Tupakkia en polta.


      • Siispä_
        PENAPORRIDGE kirjoitti:

        En käytä siis huumeita.
        Käytän harvoin alkoholia.
        Tupakkia en polta.

        Siispä voit vähentää noita harkinnanvaraisia rivouksiasi noissa nikeissä. Nämä jutut eivät ole vain sinun kotonasi, vaan myös minun sängylläni, jossa siis tätä konetta nytkin käytän.
        KIITOS asian huomioonotosta etukäteen.


      • lainaus_ kirjoitti:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00524
        "Touretten oireyhtymä (ICD-10-diagnoosikoodi F95.2) kuuluu nykimishäiriöihin."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Touretten_oireyhtymä
        "Tourette liittyy usein autismin kirjon oireyhtymiin."

        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo96486.pdf
        "Muut samanaikaiset sairaudet ja oireet
        Muita samanaikaisia sairauksia tai oireita esiintyy yli 60 %:lla TS‑potilaista (taulukko 4). Freemanin ym. (2000) aineistossa pelkkä TS todettiin vain 12 %:lla. Muista samanaikaisista sairauksista ja oireista tavallisimmat ovat ADHD, pakkotoiminnot ja -ajatukset, ahdistuneisuus, masennus ja migreeni (Termine ym. 2006). On tärkeää ottaa huomioon samanaikaisten häiriöiden mahdollisuus sekä potilasta tutkittaessa että hoitoa suunniteltaessa (Bloch ym. 2006).
        Touretten oireyhtymän kanssa esiintyvät muut samanaikaiset sairaudet ja oireet.
        Pakkoajatukset ja -toimet
        aDhD
        Mielialahäiriöt
        Oppimisvaikeudet
        itsetuhoinen käyttäytyminen
        Unihäiriöt
        Puhevaikeudet
        epäsosiaalinen käyttäytyminen
        epäasiallinen seksuaalinen käyttäytyminen
        Päihteiden väärinkäyttö
        Muut psykiatriset ja neuropsykiatriset oireet"
        -lainaus linkistä

        Tourettea voi esiintyä autisminkirjoisillakin, mutta se ei taida olla edes ensisijainen
        Sitä vain, että vaikka olisi Touretteakin, niin eiköhän tuo ole jo esitelty ainakin palstan vakituisemmille lukijoille. Varsinkin, kun ottaa huomioon että nikin käyttö jo edellyttää enemmän tahdonalaista toimintaa kuin livenä suusta tulevat sammakot... niin eiköhän tuota voisi vähentää.
        Tiedoksi että näiltä voi myös edellyttää käyttäytymistä, ainakin yritystä siihen, ainakin näin julkisemmissa tilanteissa. Jos nikkien esittely on ensisijaista, niin herää kysymys, kuuluuko niiden esittely narsismiaiheen alle.
        -Kunhan huomautin.

        "Tiedoksi että näiltä voi myös edellyttää käyttäytymistä, ainakin yritystä siihen, ainakin näin julkisemmissa tilanteissa. "

        Niin, en tiedä, itse olen ymmärtänyt että toi Torette oireyhtmään liittyvä oire koprolalia ja siihen liittyvä hävyyttömyyksien huutelu ja kiroilu olisi ns. pakonomaista, ei tahdonalaista toimintaa, jonka vuoksi ny sitte itse suhtaudun noihin suht tyynesti, ettei ko. ihminen pysty sitä puhettaan tuosta johtuen hallitsemaan.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Koprolalia


      • Olisikohan

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00524
        "Touretten oireyhtymä voi ilmetä jo 2–3 vuoden iässä, mutta yleensä se ilmenee ensi kerran lapsuudessa tai murrosiässä, kuitenkin ennen aikuisuutta. Oireet kestävät usein vuosikausia tai vuosikymmeniä vaihdellen kuitenkin vuosien myötä suurestikin voimakkuudeltaan. Joskus oireet häviävät aikuisena tyystin, monilla ilmenee kuukausia ja vuosia kestäviä oireettomia vaiheita."
        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo12283.pdf
        "Suurimmalla osalla potilaista oireyhtymän luontainen kulku on suotuisa, mutta 10–20 %:lla on häiritseviä oireita vielä aikuisiässä."

        Olisikohan niin, että tuollainen "kiroilu" on osa taudinkuvaa, mutta sieltä harvinaisemmasta päästä. Ja yhä harvinaisemmaksi käy aikuisen kohdalla... Ja kun vielä lisää tapaukseen sen, että "kiroilu" olisi pakonomaista kirjoittaessa, lienee kyse jo todella harvinaisesta aikuisesta. Ja uber-harvinainen, jos ei peräti ainutlaatuinen on aikuinen joka piilottaa kironsanat otsakkeisiin isoilla kirjaimilla.

        Rauhallisesti minäkin tuohon olen suhtautunut, ensimmäinen kerta tänään kun ajattelin, että voisiko hiukan siivota tuota ja jos ei voi, niin voisiko hiukan valaista asiaa enemmän, miksi meidän on luettava noita otsikoista. Pakostihan nuo aina silloin tällöin näkee jos täällä pastalla käy vaikka yrittääkin ne ohittaa...


      • Olisikohan kirjoitti:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00524
        "Touretten oireyhtymä voi ilmetä jo 2–3 vuoden iässä, mutta yleensä se ilmenee ensi kerran lapsuudessa tai murrosiässä, kuitenkin ennen aikuisuutta. Oireet kestävät usein vuosikausia tai vuosikymmeniä vaihdellen kuitenkin vuosien myötä suurestikin voimakkuudeltaan. Joskus oireet häviävät aikuisena tyystin, monilla ilmenee kuukausia ja vuosia kestäviä oireettomia vaiheita."
        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo12283.pdf
        "Suurimmalla osalla potilaista oireyhtymän luontainen kulku on suotuisa, mutta 10–20 %:lla on häiritseviä oireita vielä aikuisiässä."

        Olisikohan niin, että tuollainen "kiroilu" on osa taudinkuvaa, mutta sieltä harvinaisemmasta päästä. Ja yhä harvinaisemmaksi käy aikuisen kohdalla... Ja kun vielä lisää tapaukseen sen, että "kiroilu" olisi pakonomaista kirjoittaessa, lienee kyse jo todella harvinaisesta aikuisesta. Ja uber-harvinainen, jos ei peräti ainutlaatuinen on aikuinen joka piilottaa kironsanat otsakkeisiin isoilla kirjaimilla.

        Rauhallisesti minäkin tuohon olen suhtautunut, ensimmäinen kerta tänään kun ajattelin, että voisiko hiukan siivota tuota ja jos ei voi, niin voisiko hiukan valaista asiaa enemmän, miksi meidän on luettava noita otsikoista. Pakostihan nuo aina silloin tällöin näkee jos täällä pastalla käy vaikka yrittääkin ne ohittaa...

        "Rauhallisesti minäkin tuohon olen suhtautunut, ensimmäinen kerta tänään kun ajattelin, että voisiko hiukan siivota tuota ja jos ei voi, niin voisiko hiukan valaista asiaa enemmän, miksi meidän on luettava noita otsikoista."

        Niin luitko ton iltasanomien linkin jonka kans aiheesta laitoin, siinä mun mielestä kaikki oleellisen "Pakkoliikkeet ja ääntelyt – ja joissain tapauksissa rivouksien ja törkeiden sanojen huutelu – eivät ole tahdonalaisia eivätkä harkittuja. "

        https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000001117753.html

        Tosiaan tuossa ny toki puhutaan puheesta, mutta nykyään kun tuo "puhekin" on tavallaan siirtnyt nettiinkin, ts. kommunikoidaan, jutellaan kirjoittamalla, että ehkä se koprolalia on sitte osa sitäkin, näin ajattelen, en tiedä, ihan hassujahan noi nimmarit ovat, ei niis mitään sen kummempaa logiikkaakkaan ole.


      • Onhan_tuo
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Rauhallisesti minäkin tuohon olen suhtautunut, ensimmäinen kerta tänään kun ajattelin, että voisiko hiukan siivota tuota ja jos ei voi, niin voisiko hiukan valaista asiaa enemmän, miksi meidän on luettava noita otsikoista."

        Niin luitko ton iltasanomien linkin jonka kans aiheesta laitoin, siinä mun mielestä kaikki oleellisen "Pakkoliikkeet ja ääntelyt – ja joissain tapauksissa rivouksien ja törkeiden sanojen huutelu – eivät ole tahdonalaisia eivätkä harkittuja. "

        https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000001117753.html

        Tosiaan tuossa ny toki puhutaan puheesta, mutta nykyään kun tuo "puhekin" on tavallaan siirtnyt nettiinkin, ts. kommunikoidaan, jutellaan kirjoittamalla, että ehkä se koprolalia on sitte osa sitäkin, näin ajattelen, en tiedä, ihan hassujahan noi nimmarit ovat, ei niis mitään sen kummempaa logiikkaakkaan ole.

        "Tosiaan tuossa ny toki puhutaan puheesta, mutta nykyään kun tuo "puhekin" on tavallaan siirtnyt nettiinkin, ts. kommunikoidaan, jutellaan kirjoittamalla, että ehkä se koprolalia on sitte osa sitäkin, "
        Onhan tuo videon mies nyt ihan eri juttu kuin harkitut ja kirjoitetut otsakkeet. Suht koht asiallinen mies tuolla videolla. Ei tuo minulle ihan vieras oireryhmä ole... Myös tv ssä on nähty mies kertomassa itsestään ja oireistaan.
        Jokin tarvehan otsikkomiehelläkin on, mutta jos on se juha joka täällä muutenkin kirjoittelee joskus niin osaa kyllä laittaa muunkinlaisia otsakkeita.
        Tuosta tulee mieleen että on riikinkukkotanssi p lle...
        Mutta tulisi ymmärtää että on muitakin lukijoita kuin p...


      • Niin_ja

        Niin ja vielä että jossain menee lasten kohdallakin se harmaa vyöhyke missä temppuillaan omalla sairaudella, kiristetään lisäetuja, kalastellaan huomiota jne... Niin miksipä ei aikuinenkin voisi säveltää otsikkotanssin kosiomenoihinsa...


      • Onhan_tuo kirjoitti:

        "Tosiaan tuossa ny toki puhutaan puheesta, mutta nykyään kun tuo "puhekin" on tavallaan siirtnyt nettiinkin, ts. kommunikoidaan, jutellaan kirjoittamalla, että ehkä se koprolalia on sitte osa sitäkin, "
        Onhan tuo videon mies nyt ihan eri juttu kuin harkitut ja kirjoitetut otsakkeet. Suht koht asiallinen mies tuolla videolla. Ei tuo minulle ihan vieras oireryhmä ole... Myös tv ssä on nähty mies kertomassa itsestään ja oireistaan.
        Jokin tarvehan otsikkomiehelläkin on, mutta jos on se juha joka täällä muutenkin kirjoittelee joskus niin osaa kyllä laittaa muunkinlaisia otsakkeita.
        Tuosta tulee mieleen että on riikinkukkotanssi p lle...
        Mutta tulisi ymmärtää että on muitakin lukijoita kuin p...

        No ihan fiksulta ja asialliselta pohjimmiltaan vaikuttaa toi Juhakin joskin hieman lapsenomaiselta, mutta se kuulunee "taudin" kuvaan.


      • Tavallaan_
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        No ihan fiksulta ja asialliselta pohjimmiltaan vaikuttaa toi Juhakin joskin hieman lapsenomaiselta, mutta se kuulunee "taudin" kuvaan.

        Tavallaan... Mutta en jaksa uskoa että ei kykene muunlaiseen otsikointiin.
        Otsikkorivouksistahan tässä nyt oli alunalkaen kyse.
        Että tulinpahan pyytäneeksi hillintää niihin. Tidoksi että kyllä tourette-lapsiakin kasvatetaan rakkaudella ulos oireistaan sitä myöden kuin kehitys sallii. On tietenkin valitettavaa jos oireet niin voimakkaita että jatkuvat vielä akuisenakin. Mutta niinkuin sanoin, ajatukseni juhasta ovat juuri niinkuin kerroin. Eikös aikuisemman oloinen ihminen enää saa pyytää hillintää?


      • Tavallaan_ kirjoitti:

        Tavallaan... Mutta en jaksa uskoa että ei kykene muunlaiseen otsikointiin.
        Otsikkorivouksistahan tässä nyt oli alunalkaen kyse.
        Että tulinpahan pyytäneeksi hillintää niihin. Tidoksi että kyllä tourette-lapsiakin kasvatetaan rakkaudella ulos oireistaan sitä myöden kuin kehitys sallii. On tietenkin valitettavaa jos oireet niin voimakkaita että jatkuvat vielä akuisenakin. Mutta niinkuin sanoin, ajatukseni juhasta ovat juuri niinkuin kerroin. Eikös aikuisemman oloinen ihminen enää saa pyytää hillintää?

        Niin, tiedä sitte, otsikoiden jälkeen ny kuitenkin on tullut suht asiallista tekstiä.

        Tuskin toi rivouksien huutelukaan ihan kokoaikaista on ja kaiketi hekin pyrkivät oireitaan kontroilloimaan, kuten toi iltasanomien tyyppikin, mutta ei kyennyt kuitenkaan tärkeässä tilanteessa/ lapsensa juhlassa.

        Siihen, en ny osaa ottaa kantaa, miten noita oirita poishoidetaan. Voisin olettaa että osalla net on pysyviä ja osalla lieventyvät aikuistuessa. Muutenkaan käsittääkseni kaikilla asseilla, touretteillakaan ole tota koprolaliaa.


      • Kyse
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin, tiedä sitte, otsikoiden jälkeen ny kuitenkin on tullut suht asiallista tekstiä.

        Tuskin toi rivouksien huutelukaan ihan kokoaikaista on ja kaiketi hekin pyrkivät oireitaan kontroilloimaan, kuten toi iltasanomien tyyppikin, mutta ei kyennyt kuitenkaan tärkeässä tilanteessa/ lapsensa juhlassa.

        Siihen, en ny osaa ottaa kantaa, miten noita oirita poishoidetaan. Voisin olettaa että osalla net on pysyviä ja osalla lieventyvät aikuistuessa. Muutenkaan käsittääkseni kaikilla asseilla, touretteillakaan ole tota koprolaliaa.

        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo12283.pdf
        "Suurimmalla osalla potilaista oireyhtymän luontainen kulku on suotuisa, mutta 10–20 %:lla on häiritseviä oireita vielä aikuisiässä."
        Kyse siis tic stä tms., tourettesta laajemminkin. Eli oireet helpottuvat tai katoavat useimmiten aikuisena.

        Niin ja aspergereilla ei, jos olen oikein käsittänyt, mitenkään automaatisti ole tourettea eikä toisinpäin. Ei ollut mainittu noissa yhteisoireissa ollenkaan. ADHD sensijaan oli rinnakkaisena usein.


      • Niin_no
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin, tiedä sitte, otsikoiden jälkeen ny kuitenkin on tullut suht asiallista tekstiä.

        Tuskin toi rivouksien huutelukaan ihan kokoaikaista on ja kaiketi hekin pyrkivät oireitaan kontroilloimaan, kuten toi iltasanomien tyyppikin, mutta ei kyennyt kuitenkaan tärkeässä tilanteessa/ lapsensa juhlassa.

        Siihen, en ny osaa ottaa kantaa, miten noita oirita poishoidetaan. Voisin olettaa että osalla net on pysyviä ja osalla lieventyvät aikuistuessa. Muutenkaan käsittääkseni kaikilla asseilla, touretteillakaan ole tota koprolaliaa.

        "Siihen, en ny osaa ottaa kantaa, miten noita oirita poishoidetaan. "
        Niin no ei kai voi ajatella että tourettelapsi olisi jotenkin epälapsi jonka voisi jättää kaiken normaalin kasvatuksen ulkopuolelle, joskin varmaan tätyy ottaa huomioon että heitäkin saattaa innostaa kielletyt hedelmät, jotka nyt kiroilutapauksissa ovat juuri kironsanoja tai noita rivouksia... Eli turhan huomion kiinnittäminen runsaaseen shittitulvaan saattaa vain innostaa. Ainakin minun mielestä. Noin käsittäisin että juuri se patoutunut tarve ilmaista itseään juuri noilla sanoin saa alkunsa, kielletty patoutuu tms.
        Mutta onhan touretteillakin oikeus saada tietoa siitä miten tulisi käyttäytyä, -toisaalta. Eihän heitä voi unohtaa oman onnensa nojaan miettimään mikä meni pieleen....
        -Tämä nyt vain tällaista päättelyä.


      • Jos_on
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin, tiedä sitte, otsikoiden jälkeen ny kuitenkin on tullut suht asiallista tekstiä.

        Tuskin toi rivouksien huutelukaan ihan kokoaikaista on ja kaiketi hekin pyrkivät oireitaan kontroilloimaan, kuten toi iltasanomien tyyppikin, mutta ei kyennyt kuitenkaan tärkeässä tilanteessa/ lapsensa juhlassa.

        Siihen, en ny osaa ottaa kantaa, miten noita oirita poishoidetaan. Voisin olettaa että osalla net on pysyviä ja osalla lieventyvät aikuistuessa. Muutenkaan käsittääkseni kaikilla asseilla, touretteillakaan ole tota koprolaliaa.

        "Niin, tiedä sitte, otsikoiden jälkeen ny kuitenkin on tullut suht asiallista tekstiä. "
        Jos on se juha kun ajattelen, niin kykenee kirjoittamaan ilman rivouksia. Ja tuo on kosio-otsikkotanssia p lle. Päädyin nyt vain ilmoittamaan että on muitakin lukijoita, jos ihastukseltaan ymmärtäisi.


      • Kyse kirjoitti:

        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo12283.pdf
        "Suurimmalla osalla potilaista oireyhtymän luontainen kulku on suotuisa, mutta 10–20 %:lla on häiritseviä oireita vielä aikuisiässä."
        Kyse siis tic stä tms., tourettesta laajemminkin. Eli oireet helpottuvat tai katoavat useimmiten aikuisena.

        Niin ja aspergereilla ei, jos olen oikein käsittänyt, mitenkään automaatisti ole tourettea eikä toisinpäin. Ei ollut mainittu noissa yhteisoireissa ollenkaan. ADHD sensijaan oli rinnakkaisena usein.

        No mun muistikuvani mukaan autimin kirjon häiriöt on mainittu samanaikaishäiriönä, johon ryhmään assitkin kuuluvat ja käsittääkseni toi Juha jonka "omituisista otsikoista"ny tää aihe lähti on itse kertonut olevnsa asperger

        Mitä tulee ny tourettteen niin käsittääkseni se on ihan neurorologinen ja neurokemillinen oireyhtymä, ja heillä on varmaan muitakin oireita ettei kyse ny ole mistään sellaisesta että lapsi kokeilee tietoisesti miten kiroilu vaikuttaa vanhempiin ja innostuisi kiroilemaan lisää. Uskoisin etteivät noi tourettet tee sitä tahdon alaisesti vaikka ns. terveet lapset niin tekevätkin.


      • MUNAKATKESIUNESSANI kirjoitti:

        Juuri näin. Mulla on todettu olevan asperger, mutta veikkaan, että mulla on myös tourette ja adhd-oireilua, ei ihan ADHD;ta oo, mutta sen sanon, että oon kotioloissa ylivilkas ja en voi sille mitää, sama asia näillä palstoilla eli kärsin ylivilkkaudesta, se voi olla jonku mielestä typerännäköistä, niin se ehkä onki, mutta kotona täällä oon myös outo, lapsenomainen juttujeni perusteella, isä joutuu sietämään minua, on tottunut siihen kyllä, mutta välillä meinaa hermostua.
        Jos tiedät youtubessa erään tupettejan nimeltään UncleSamPatriot, niiin muistutan sitä kyllä jonku verran.

        Vielä sulle Juha jos satut lukemaan näitä niin kävin kattoos tuon vinkkaamasi UncleSamPatriot'n kuvaa ja muistikuvani mukaan oon nähny sunkin kuvas täs jossain vuosien saatossa tällä palstalla olleena. Sulla tais olla jossain kohtaa rekattu nimmari ja kuvakin siinä.

        Muistaakseni oli semmonen pyöreäposkinen, hieman lapsenkasvoinen, tummahiuksinen nuori mies, mut "viastas" huolimatta oon aina löytäny jotain asiaakin sun teksteistäs, et ilmeisen kiltti ihminen kuitenkin olet.


      • Tuohon_ens
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        No mun muistikuvani mukaan autimin kirjon häiriöt on mainittu samanaikaishäiriönä, johon ryhmään assitkin kuuluvat ja käsittääkseni toi Juha jonka "omituisista otsikoista"ny tää aihe lähti on itse kertonut olevnsa asperger

        Mitä tulee ny tourettteen niin käsittääkseni se on ihan neurorologinen ja neurokemillinen oireyhtymä, ja heillä on varmaan muitakin oireita ettei kyse ny ole mistään sellaisesta että lapsi kokeilee tietoisesti miten kiroilu vaikuttaa vanhempiin ja innostuisi kiroilemaan lisää. Uskoisin etteivät noi tourettet tee sitä tahdon alaisesti vaikka ns. terveet lapset niin tekevätkin.

        Tuohon ensimmäiseen lauseesi, niin jos sais linkkiä tai muuta lähdettä.
        "ettei kyse ny ole mistään sellaisesta että lapsi kokeilee tietoisesti miten kiroilu vaikuttaa vanhempiin ja innostuisi kiroilemaan lisää. Uskoisin etteivät noi tourettet tee sitä tahdon alaisesti vaikka ns. terveet lapset niin tekevätkin. "
        Niin no en nyt niin tietämätön ole minäkään asiasta, että tuollaisia kuvittelisin. Mutta saman kaavan mukaan sanat kyllä käsittääkseni valikoituvat. Plus että ainakin pikkuisen minulla myös päättelykykyä, että ihan en ole unvelo. Tietenkään aina ei päättelyky toimi ideaalisti, mutta jos johonkin aiheeseen lähden niin jostain langasta tapaan saada kiinni.
        Vertailun vuoksi: jos on ruotsinkielinen, niin kai tourette kiroilee ruotsiksi, ei suomeksi. Että sillä tavoin ei sanat muodostu itsekseen kuitenkaan.


      • DUJURJOTAÖYHAARGH
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Vielä sulle Juha jos satut lukemaan näitä niin kävin kattoos tuon vinkkaamasi UncleSamPatriot'n kuvaa ja muistikuvani mukaan oon nähny sunkin kuvas täs jossain vuosien saatossa tällä palstalla olleena. Sulla tais olla jossain kohtaa rekattu nimmari ja kuvakin siinä.

        Muistaakseni oli semmonen pyöreäposkinen, hieman lapsenkasvoinen, tummahiuksinen nuori mies, mut "viastas" huolimatta oon aina löytäny jotain asiaakin sun teksteistäs, et ilmeisen kiltti ihminen kuitenkin olet.

        Olen nykyään laihempi. Poskeni/naamani on kaventunut, mutta olen todellakin lapsenkasvoinen ja olen nykyään vielä enemmän lapsenkasvoinen kun naama on kaventunut reippaasti.
        Naamani on muutenki pieni, mulla ei oo poskia paljoakaan.
        Nyt se näkyy hyvin, kun oon laihtunut.
        Todella pienikasvoinen olen laihana siis.

        Kiitos hyvistä sanoistasi.
        Mä pyrin siihen, että argumentoisin fiksusti.


      • Tuohon_ens kirjoitti:

        Tuohon ensimmäiseen lauseesi, niin jos sais linkkiä tai muuta lähdettä.
        "ettei kyse ny ole mistään sellaisesta että lapsi kokeilee tietoisesti miten kiroilu vaikuttaa vanhempiin ja innostuisi kiroilemaan lisää. Uskoisin etteivät noi tourettet tee sitä tahdon alaisesti vaikka ns. terveet lapset niin tekevätkin. "
        Niin no en nyt niin tietämätön ole minäkään asiasta, että tuollaisia kuvittelisin. Mutta saman kaavan mukaan sanat kyllä käsittääkseni valikoituvat. Plus että ainakin pikkuisen minulla myös päättelykykyä, että ihan en ole unvelo. Tietenkään aina ei päättelyky toimi ideaalisti, mutta jos johonkin aiheeseen lähden niin jostain langasta tapaan saada kiinni.
        Vertailun vuoksi: jos on ruotsinkielinen, niin kai tourette kiroilee ruotsiksi, ei suomeksi. Että sillä tavoin ei sanat muodostu itsekseen kuitenkaan.

        Niin toivoit ilm. lähdettä/linkkiä tähän lauseeseeni liittyen.

        "No mun muistikuvani mukaan autimin kirjon häiriöt on mainittu samanaikaishäiriönä, johon ryhmään assitkin kuuluvat"

        No lähde tuohon tietoon, löytyy kyllä tuosta Tourettea käsittelevästä linkistä,

        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo12283.pdf,

        jonka olet jo itse aiemmin laitettanut tähän keskusteluun.

        Mahdolliset samanaikaishäiriöt löytyy taulukosta 2
        ja tosiaan autismikirjoon luetaan myös Asperger


      • Autisminkirj
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin toivoit ilm. lähdettä/linkkiä tähän lauseeseeni liittyen.

        "No mun muistikuvani mukaan autimin kirjon häiriöt on mainittu samanaikaishäiriönä, johon ryhmään assitkin kuuluvat"

        No lähde tuohon tietoon, löytyy kyllä tuosta Tourettea käsittelevästä linkistä,

        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo12283.pdf,

        jonka olet jo itse aiemmin laitettanut tähän keskusteluun.

        Mahdolliset samanaikaishäiriöt löytyy taulukosta 2
        ja tosiaan autismikirjoon luetaan myös Asperger

        Autisminkirjo oli luettelossa jossa oli "Diagnostiseen haastatteluun sisältyvät
        aiheet". Onko kuitenkin niin, että ns. samanaikaishäiriö on mikä tahansa psyykkinen, neurologinen häiriö joka esiintyy samanaikaisesti.

        Ikävä kyllä vaikeimmissa tapauksissa tuppaa olemaan vähän kaikkea päällekkäin. On tourettea, autismia, adhd tä ja myös muuta...

        Toisessa linkissä jonka ilmeisesti luin huolellisemmin ei ole mainittu autisminkirjoa nimeltä, joten siitä tein sen johtopäätöksen, että ei ole yleinen samanaikaishäiriö. Mutta ilmeisesti on kuitenkin lopuksi kohdassa muut.

        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo96486.pdf
        "Muut samanaikaiset sairaudet ja oireet
        Muita samanaikaisia sairauksia tai oireita esiintyy yli 60 %:lla TS‑potilaista (taulukko 4). Freemanin ym. (2000) aineistossa pelkkä TS todettiin vain 12 %:lla. Muista samanaikaisista sairauksista ja oireista tavallisimmat ovat ADHD, pakkotoiminnot ja ‑ajatukset, ahdistuneisuus, masennus ja migreeni (Termine ym. 2006). On tärkeää ottaa huomioon samanaikaisten häiriöiden mahdollisuus sekä potilasta tutkittaessa että hoitoa suunniteltaessa (Bloch ym. 2006).

        Ta u l u k k o 4 .
        t ouretten oireyhtymän kanssa esiintyvät muut
        samanaikaiset sairaudet ja oireet.
        Pakkoajatukset ja -toimet
        aDhD
        Mielialahäiriöt
        Oppimisvaikeudet
        itsetuhoinen käyttäytyminen
        Unihäiriöt
        Puhevaikeudet
        epäsosiaalinen käyttäytyminen
        epäasiallinen seksuaalinen käyttäytyminen
        Päihteiden väärinkäyttö
        Muut psykiatriset ja neuropsykiatriset oireet"


      • Jatkan

        Jatkan.
        Tässä lisätietoa hoidosta ja vähän siitä aiemmin mainitusta kasvatuksesta.
        "Parannusta syndroomaan ei ole löydetty, mutta oireita voidaan lievittää erittäin tehokkaasti. Lääkkeettömistä hoidoista tärkein on kognitiivinen psykoterapia, jossa mennään suoraan potilaan oireisiin ja keksitään keinoja niiden kanssa selviytymiseen. Jos potilas esimerkiksi sylkee pakonomaisesti, hänet opetetaan tekemään se nenäliinaan. Myös erilaisista rentoutumismenetelmistä on apua."
        "Pelkästään lääkehoito on valtava paletti. Jollekin auttaa yksi lääke, toinen tarvitsee seitsemän. Sairauden hoito vaatii monen vuoden työn, ja se ei ole helppoa"
        "Tärkeintä Tourette-lapsen kohtaamisessa on, ettei häntä pakoteta lopettamaan oireitaan. Se vain lisää ahdistusta.

        – Jos lapsen oireet eivät vaivaa häntä itseään eikä muita, niistä on turha tehdä numeroa. Usein näin onkin, koska pienet lapset ovat hyvin joustavia. Jos oireet vaivaavat lasta itseään ja ympäristöä, lapselle on hyvä osoittaa jokin rauhallinen paikka, jossa hän voi käydä tikkailemassa itsekseen."

        Niin jos vaikka on aikuinen tourette netissä, niin uskon hänen jo löytävän kotoaan ilmeisesti omassa huoneessaan tikkausnurkkauksen tai jonkin muun paikan kuin se tietokone jossa suht lyhyitä viestejä silloin tällöin on tullut. Tourettehan pystyy esim. lääkärin vastaanotolla pidättämään oireitaan tunnin verran.


      • No_-meti

      • No_-meti kirjoitti:

        No -metti kun taas jäi.
        https://www.tehylehti.fi/fi/terveys/tourette-pakottaa-nytkahtelemaan

        Niin paljon hyvää tietoa on tästäkin aiheesta saatavilla, mikä sitten lisää ymmärrystä täällä netissäkin, kun pähkäilee miksi jollakin on hieman oudot jutut

        Meitä ihmisiähän on moneen lähtöön, joillakin on noita neurologian piiriin kuuluvia oireita/ongelmia ja sitten saattaa olla vielä lisänä mielenterveysongelmia, esim. masennusta

        Onhan noihin liittyen ihan oma palstansakin, mutta jostain syystä ny nää autismin kirjoon liittyvät oireet ovat useinkin tulleet aika ajoin keskusteluun tällä narsismipalstallakin.

        Tässä ny tällä kertaa noiden hassuilta kuullostavien nimimerkkien vuoksi ja selitys niihin on löytynyt. Että viis nimmmareista, asiasisältö on tärkeämpi.


      • Onneksi_
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin paljon hyvää tietoa on tästäkin aiheesta saatavilla, mikä sitten lisää ymmärrystä täällä netissäkin, kun pähkäilee miksi jollakin on hieman oudot jutut

        Meitä ihmisiähän on moneen lähtöön, joillakin on noita neurologian piiriin kuuluvia oireita/ongelmia ja sitten saattaa olla vielä lisänä mielenterveysongelmia, esim. masennusta

        Onhan noihin liittyen ihan oma palstansakin, mutta jostain syystä ny nää autismin kirjoon liittyvät oireet ovat useinkin tulleet aika ajoin keskusteluun tällä narsismipalstallakin.

        Tässä ny tällä kertaa noiden hassuilta kuullostavien nimimerkkien vuoksi ja selitys niihin on löytynyt. Että viis nimmmareista, asiasisältö on tärkeämpi.

        Onneksi vielä armonvuonna -17 kin löytyy asoita joista olemme eri mieltä, että ihan ei ole heikun-keikun tämä somettaminen tälläkään palstalla vielä muuttunut.
        Kun jos SINUSTA ei ole väliä jos otsakkeissa on aineistoa, jonka minä ja mahdollisesti myös moni muu kokee seksuaaliseksi ahdisteluksi, häirinnäksi tai ainakin epäsopivaksi, niin se on vain SINUN mielipiteesi. Mitään yleisempää et voi päätellä.
        Näköjään nyt juha siivosi hiukan kun tuli puheeksi.
        Muilla palstoilla pyydetään myös joskus, että ei huudettaisi.. Minustakin olisi kivampi, jos pysyisi enemmän ruodussa eikä edes huutaisi, mutta yritän nyt sietää nuo isot kirjaimet jotenkin...


    • naurettava.enää

      Tunnen kyllä, mutta hänellä ei ole mitään tekoa taiteen tai taiteellisuuden kanssa. Hänen "estraadikseen" käy vaikka siwan kassa tai lähiöjuottola, jossa hän järjestää yhden päivittäisistä perseilykohtauksistaan. Aiemmin työpaikka tarjosi hänelle upean "näyttämön". Lopun elämänsä hän puhuukin noista kultaisista vuosikymmenistä, joina hän sai ilmentää luovuuttaan tai paremminkin tuhoisuuttaan juonittelemalla ja manipuloimalla. Tuolle ihmiselle yleisö on happeakin tärkeämpää. Ellei myönteistä huomiota ole saatavilla, paheksuva katsekin riittää hengen pitimiksi.

    • poiuytfdxcvb

      Touretten oireet ovat kuten aivastus. Niita voi pidatella kuten aivastusta, mutta usein vaivaava aistimus häviää häiritsemästä vasta kun on aivastanut.

      • Ootko_

        Ootko sitä mieltä, että pärskintä siirtyy suvereenisti myös sormiin ja näppäimistön kautta tk n ruudulle, jos on touretten aikaansaamaa pärskintää.


      • poiuytfdxcvb

        Kylla se voi, jos on hyvin monimutkaisia tic oireita, ne voi olla monimutkaisia ketjujakin tai ajatusticejä. Ne voi olla vaikka semmosoa etta pitaa sanat kirjoittaa takaperin, jotta saa rauhan

        Mun mielesta tämän palstan yksi kirjoittaja voisi olla, koska tekstit on asiallisia mutta otsikot älyttömiä, ei valttamatta ole, mutta voisi olla.


    • poiuyfdcvb

      Syita yleisön keskipisteydelle on monia . vahintään yhtä yleinen syy kuin narsismi on esim. ammatti. Mielestani yleisön keskipisteydessa ei ole mitaan huonoa tai narsistista jos esiintyy asiallisesti ja on siella hyvästä syystä
      Taiteilija on vaikea olla jos ei uskalla esiintya yleisölle

      • Niin_no

        Niin no jotenkin vain tuntuu, että jotkut ilmoittautuvat jonkin sortin taiteilijoiksi vaikka eivät oikeasti sitä olekaan...
        Kuten nykyään on myös todella helppo tekeytyä taiteilijaksi.
        Ennen sanottiin että oltiin elämän taiteilijoita, jos omasi mielestään jonkinlaista taiteilijaluonnetta, mutta varsinaista lajia ei kuitenkaan ollut.


      • poiuytrdxcv

        Lahdetään siita että ma oon just sellanen joka on vaan tekeytynyt taitelijaksi. Tosiaan kuka vaan voi tekeytya esim maalaamalla paljon tauluja, saveltamalla musiikkia, kirjoittamalla 200 sivua runoja tms. huijausta. Tollanen tekeytyminen taitelijaksi tosiaan on suht helppoa, varmaan psykopaatteja suurin osa kun tekeytyy niin taitavasti etta lapi menee huijaus suuremmallekin yleisölle, taidetapahtumajärjestäjille jne
        Makin osaan tekeytya geeniperimäni takia


      • poiuytfdcvbn

        Mun mielesta ma oon aika taitava tekeytyja koska ma onnistuin esim. taysin ilmaan mitaan suhteita, ystavia, nimea, meriittia, todistuksia jne. vakuuttamaan toisia (myös pari asiantuntijaa) taiteilijuudestani.


      • Oletko_myy
        poiuytfdcvbn kirjoitti:

        Mun mielesta ma oon aika taitava tekeytyja koska ma onnistuin esim. taysin ilmaan mitaan suhteita, ystavia, nimea, meriittia, todistuksia jne. vakuuttamaan toisia (myös pari asiantuntijaa) taiteilijuudestani.

        Oletko myynyt?
        Runsas myynti on yksi tapa jolloin ei tarvitse enää tekeytyä taiteilijaksi.
        Taiteen alalla on varmaan ilmiötä wannabe runsain mitoin ja tietenkin sävyjä riittää.


      • poiuyfdcvb

        Oliko Van Gogh oikea taiteilija ?


    • väkijuomaväkivaltajuoma

      Useilla on narsistisuutta luonteessa jonku verran, joillakin ei juuri ollenkaan.
      En usko narsistin diagnoosia saavan ihmisen, joka itserakas ainoastaam , vaatii enemmän vielä narskun tuntomerkkejä saajakseen narskun diagnoosin.

      • Näinhän

        Näihän se menee. Tarkoin on määritelty, myös se miten sen itserakkauden tulee näyttäytä, että voi olla narsisti.


    • poiufdcvbn

      Ma voin kertoa totuuden mista mun puhe/kirjoitusripuli johtuu.
      Se ei johdu itsekeskeisyydesta, eika se johdu edes Aspergeristakaan, vaan pitkäaikainen emotioonalisen väärinkäytön ja väkivallan kohteena olon eräs oire on "yliajattelu".
      Aivot siis menee sellaiseen paljon ajattelun tilaan ja sanoisin, etta jos silloin ilmaisee olotilaansa, puhuuu paljon tai tuottaa valtavat määrät tekstiä.
      Onko suomalaisessa keskustelussa tiedossa, etta narsistivanhempien lapset yleensä kärsivät kompleksisesta posttraumattisesta stressireaktiosta ja yleensa nimenomaan siita ?
      Siis kompleksinen posttraumaattinen stressireaktio on se mika aiheutuu narsistisesta väärinkaytösta. Niilla on suora yhteys.
      Ja ma vaitan etta tama viestini on viesteistani eniten asian ydinta ja palstan aihetta. Nyt vasta olen paassyt siihen. Narsismi on lähelle sama asia kuin emotionaalinen väkivalta josta tulee kopleksinen posttraumaattinen stressireaktion, jonka oireet ovat moninaiset monimuotoiset.

      Ja joo, ma haluaisin aiheelle yleisöä koska se on monien ihmisten hyvinvointiin vaikuttava asia jossa tietämättömyys aiheuttaa vahinkoa monille. Tietoa aiheesta leviaa maailmalla mutta se mielestani rantautuu esim. tanne harmillisen hitaasti

      • "Siis kompleksinen posttraumaattinen stressireaktio on se mika aiheutuu narsistisesta väärinkaytösta. Niilla on suora yhteys"

        Kyllä joo varmaankin

        "Kompleksinen post-traumaattinen stressihäiriö (complex post-traumatic stress disorder, C-PTSD, käytetään myös nimitystä disorders of extreme stress not otherwise specified, DESNOS) kuvaa oireyhtymää, joka on tavallinen pitkään traumaattisissa olosuhteissa eläneillä henkilöillä. Sille on tyypillistä joukko oireita, jotka johtuvat trauman aiheuttamista muutoksista henkilön minäkuvassa ja stressinsietokyvyssä."

        Häiriön pääongelmat liittyvät tunteiden ja impulssikontrollin säätelyyn, vaikeuksiin ihmissuhteissa sekä traumamuistojen aiheuttamiin ongelmiin. C-PTSD-potilaalla on tavallisesti useita psykiatrisia diagnooseja, näiden joukossa persoonallisuushäiriö tai vakava dissosiaatiohäiriö. Kompleksinen traumanjälkeinen stressihäiriö ei ole virallinen diagnoosi, mutta sitä käytetään traumojen jälkivaikutusten kuvaamiseen.

        http://traumajadissosiaatio.fi/kompleksinen-ptsd/

        Niin ko. asiasta on muistaakseni ollu jonkin verran puhetta täällä aiemminkin narsismiin liittyen mutta häiriön taustalla voi olla saattaa monenlaisia syitä/tapahtumia/kokemuksia

        Ensijaisesti ei nyt narsistia varsinaisesti nimetä ongelman aiheuttajaksi, mutta narsistien lapset menevät kyllä tuon alistettu täyden vallan alle kategoriaan ja taustalla voi olla julmaakin kaltoinkohtelua ja seksuaalista hyväksikäyttöä yms. jotka ovat jatkuneet pitkään

        http://traumajadissosiaatio.fi/kompleksinen-ptsd/


      • TERÄVÄMIELITERÄVÄPASKA
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Siis kompleksinen posttraumaattinen stressireaktio on se mika aiheutuu narsistisesta väärinkaytösta. Niilla on suora yhteys"

        Kyllä joo varmaankin

        "Kompleksinen post-traumaattinen stressihäiriö (complex post-traumatic stress disorder, C-PTSD, käytetään myös nimitystä disorders of extreme stress not otherwise specified, DESNOS) kuvaa oireyhtymää, joka on tavallinen pitkään traumaattisissa olosuhteissa eläneillä henkilöillä. Sille on tyypillistä joukko oireita, jotka johtuvat trauman aiheuttamista muutoksista henkilön minäkuvassa ja stressinsietokyvyssä."

        Häiriön pääongelmat liittyvät tunteiden ja impulssikontrollin säätelyyn, vaikeuksiin ihmissuhteissa sekä traumamuistojen aiheuttamiin ongelmiin. C-PTSD-potilaalla on tavallisesti useita psykiatrisia diagnooseja, näiden joukossa persoonallisuushäiriö tai vakava dissosiaatiohäiriö. Kompleksinen traumanjälkeinen stressihäiriö ei ole virallinen diagnoosi, mutta sitä käytetään traumojen jälkivaikutusten kuvaamiseen.

        http://traumajadissosiaatio.fi/kompleksinen-ptsd/

        Niin ko. asiasta on muistaakseni ollu jonkin verran puhetta täällä aiemminkin narsismiin liittyen mutta häiriön taustalla voi olla saattaa monenlaisia syitä/tapahtumia/kokemuksia

        Ensijaisesti ei nyt narsistia varsinaisesti nimetä ongelman aiheuttajaksi, mutta narsistien lapset menevät kyllä tuon alistettu täyden vallan alle kategoriaan ja taustalla voi olla julmaakin kaltoinkohtelua ja seksuaalista hyväksikäyttöä yms. jotka ovat jatkuneet pitkään

        http://traumajadissosiaatio.fi/kompleksinen-ptsd/

        Itselläni kirjottamisen tarve johtuu autistisuuden, innokkuuden(yksinkertaisesti on vain halu kirjoittaa paljon), ylivilkkauden, epäsosiaalisuuden takia , sillä kun en liiku kotoa paljoa missään(pakolliset kauppareissut ja lätkäpelien katsomiset jäähallissa) niin on tarve silloin kirjottaa sos mediassa, mikä voi tulla ns kirjoituskrapulana.
        En uskoisi itsekeskeisyydestä niinkään johtuvan munkaan kirjoituskrapulan.
        Kirjoituskrapulani syy voi olla myös yksinkertaisesti se, että olen paljon parempi ilmaisemaan itseäni kirjoittamalla kuin puhumalla, sillä en oo koskaan ollu mikä'än puhelias ihmine.
        Hyvinpäätelty kommentti poui-kommentoijalta.
        Hyvä vastaus yhteenlaskutoimitus-kommentoijalta.
        Molemmat kun ovat tän palstan älykkäimmät kommentoijat.
        Ei voi heiltä muuta odottaa kuin pelkkää laatukommentointia.


      • TERÄVÄMIELITERÄVÄPASKA kirjoitti:

        Itselläni kirjottamisen tarve johtuu autistisuuden, innokkuuden(yksinkertaisesti on vain halu kirjoittaa paljon), ylivilkkauden, epäsosiaalisuuden takia , sillä kun en liiku kotoa paljoa missään(pakolliset kauppareissut ja lätkäpelien katsomiset jäähallissa) niin on tarve silloin kirjottaa sos mediassa, mikä voi tulla ns kirjoituskrapulana.
        En uskoisi itsekeskeisyydestä niinkään johtuvan munkaan kirjoituskrapulan.
        Kirjoituskrapulani syy voi olla myös yksinkertaisesti se, että olen paljon parempi ilmaisemaan itseäni kirjoittamalla kuin puhumalla, sillä en oo koskaan ollu mikä'än puhelias ihmine.
        Hyvinpäätelty kommentti poui-kommentoijalta.
        Hyvä vastaus yhteenlaskutoimitus-kommentoijalta.
        Molemmat kun ovat tän palstan älykkäimmät kommentoijat.
        Ei voi heiltä muuta odottaa kuin pelkkää laatukommentointia.

        Niin ymmärrän kyllä sinun tarpeesi kirjoittaa ja sillä tavalla ikäänkuin saada kontaktia muihin ihmisiin. Vaikutat kovin avoimelta ja rehelliseltä ja et ole niinkään fiksoitunut yhteen näkökulmaan vaan käsittelet asioita monelta kantilta.

        Kyllähän tämmösillä palstoilla tulee ihmisten erilaisuus ja siihen liittyvät asiat paremmin tutuksi, kun ei sitä itekseen ny niin tuu sitä tietoa hankittua jos ei ole mitään eritysitä syytä.

        Mun mielestä on hyvä asia kun nykyään ollaan avoimempia ja puhutaan tämmösistä asioista, siinä kun mielenterveysongelmistakin. Tieto/tietämys vähentää ennakkoluuloja ja syrjintää.


      • Viinikanviinirekka
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin ymmärrän kyllä sinun tarpeesi kirjoittaa ja sillä tavalla ikäänkuin saada kontaktia muihin ihmisiin. Vaikutat kovin avoimelta ja rehelliseltä ja et ole niinkään fiksoitunut yhteen näkökulmaan vaan käsittelet asioita monelta kantilta.

        Kyllähän tämmösillä palstoilla tulee ihmisten erilaisuus ja siihen liittyvät asiat paremmin tutuksi, kun ei sitä itekseen ny niin tuu sitä tietoa hankittua jos ei ole mitään eritysitä syytä.

        Mun mielestä on hyvä asia kun nykyään ollaan avoimempia ja puhutaan tämmösistä asioista, siinä kun mielenterveysongelmistakin. Tieto/tietämys vähentää ennakkoluuloja ja syrjintää.

        Kiitos asiantuntevasta viestistä.
        Yhtä nautinnollisia sun viestit kuin nautinnollinen musa =)


      • oonmiesjanainenlolheh
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin ymmärrän kyllä sinun tarpeesi kirjoittaa ja sillä tavalla ikäänkuin saada kontaktia muihin ihmisiin. Vaikutat kovin avoimelta ja rehelliseltä ja et ole niinkään fiksoitunut yhteen näkökulmaan vaan käsittelet asioita monelta kantilta.

        Kyllähän tämmösillä palstoilla tulee ihmisten erilaisuus ja siihen liittyvät asiat paremmin tutuksi, kun ei sitä itekseen ny niin tuu sitä tietoa hankittua jos ei ole mitään eritysitä syytä.

        Mun mielestä on hyvä asia kun nykyään ollaan avoimempia ja puhutaan tämmösistä asioista, siinä kun mielenterveysongelmistakin. Tieto/tietämys vähentää ennakkoluuloja ja syrjintää.

        Saanko kysyä onko sulla mimmonen koulutustaso?
        Haluutko ite avautua itestäs hieman?
        Ei oo pakkoa.
        Taas toisaalta liian avoin ei tietenkää kannata olla sos mediassa.


      • poiuyfdcvb
        TERÄVÄMIELITERÄVÄPASKA kirjoitti:

        Itselläni kirjottamisen tarve johtuu autistisuuden, innokkuuden(yksinkertaisesti on vain halu kirjoittaa paljon), ylivilkkauden, epäsosiaalisuuden takia , sillä kun en liiku kotoa paljoa missään(pakolliset kauppareissut ja lätkäpelien katsomiset jäähallissa) niin on tarve silloin kirjottaa sos mediassa, mikä voi tulla ns kirjoituskrapulana.
        En uskoisi itsekeskeisyydestä niinkään johtuvan munkaan kirjoituskrapulan.
        Kirjoituskrapulani syy voi olla myös yksinkertaisesti se, että olen paljon parempi ilmaisemaan itseäni kirjoittamalla kuin puhumalla, sillä en oo koskaan ollu mikä'än puhelias ihmine.
        Hyvinpäätelty kommentti poui-kommentoijalta.
        Hyvä vastaus yhteenlaskutoimitus-kommentoijalta.
        Molemmat kun ovat tän palstan älykkäimmät kommentoijat.
        Ei voi heiltä muuta odottaa kuin pelkkää laatukommentointia.

        Kiva kun tykkaat meista molemmista vaikka me ollaan usein eri linjoilla :)

        Mulla liika kirjoittaminen ja puhumnen on hieman paniikinomaista. En nauti siita.


      • oonmiesjanainenlolheh kirjoitti:

        Saanko kysyä onko sulla mimmonen koulutustaso?
        Haluutko ite avautua itestäs hieman?
        Ei oo pakkoa.
        Taas toisaalta liian avoin ei tietenkää kannata olla sos mediassa.

        No oon ihan tavallinen kohta kuuskymppinen naisihminen.

        Koulutukseltani lähihoitaja ja suuntautunut vanhustyöhön. Elämää on tullut nähtyä kantilta jos toiselta, et ehkä osin siitäkin syystä kiinostusta riittää näihin tämmösiinkin asioihin. Lukenut olen myös paljon ns. psykologisia kirjoja ja voisko sanoa että olen kiinnostunut ihmisenä olemisesta ja ihmisten erilaisuudesta/monimuotoisuudesta.

        Oma ns. narsistitarinani on aikoinaan mut tänne tuonut, mut siitä on jo niin kauan aikaa ja elämä jatkunut senkin jälkeen, ettei sitä juttua oo enää tarve vatvoa, mut käyn vieläkin täällä palstalla ja otan kantaa sen mukaan jos koen että mulla olis asiaan jotain sanottavaa.


      • väkijuomaväkivaltajuoma
        poiuyfdcvb kirjoitti:

        Kiva kun tykkaat meista molemmista vaikka me ollaan usein eri linjoilla :)

        Mulla liika kirjoittaminen ja puhumnen on hieman paniikinomaista. En nauti siita.

        On täällä varmasti muitaki hyviä kirjoittajia, on myös joitaki vähän ikäviä kirjottajia, jotka vittuilee.


      • IIKKAPUSSIHUKKA
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        No oon ihan tavallinen kohta kuuskymppinen naisihminen.

        Koulutukseltani lähihoitaja ja suuntautunut vanhustyöhön. Elämää on tullut nähtyä kantilta jos toiselta, et ehkä osin siitäkin syystä kiinostusta riittää näihin tämmösiinkin asioihin. Lukenut olen myös paljon ns. psykologisia kirjoja ja voisko sanoa että olen kiinnostunut ihmisenä olemisesta ja ihmisten erilaisuudesta/monimuotoisuudesta.

        Oma ns. narsistitarinani on aikoinaan mut tänne tuonut, mut siitä on jo niin kauan aikaa ja elämä jatkunut senkin jälkeen, ettei sitä juttua oo enää tarve vatvoa, mut käyn vieläkin täällä palstalla ja otan kantaa sen mukaan jos koen että mulla olis asiaan jotain sanottavaa.

        Uskotko horoskooppeihin? Tule jutteleen mun kanssa horoskooppipalstalle, jos kiinnostaa vai kiinnostaako?
        Mikä on sun syntymämerkkisi, saanko kysyä?
        Mun syntymämerkki on härkä, sillä oon syntynyt 13.5.
        Mun nouseva merkki on neitsyt.
        Mun kuumerkki on kauris.
        Sorry meni off-topiciksi nyt.
        Sanoit, että sua kiinnostaa psykologia, joo se on aiheena tosi mielenkiintoinen.
        Minusta ihan kaikki psykologit ja psykiatrit eivät ole niin fiksuja.
        Pitäs olla ns enemmän individualistinen tapa suhtautua potilaisiin.
        Pitäs olla vielä enemmän kai ihmisläheisiä psykiatreja ja psykologeja.
        On myös kokemuksia hyvistä psykiatreista ja psykologeista.


      • poiuyfcvb

        Ikavinta on se etta olen mun stressireaktiossa liikakirjoittanut myös joillein mieshenkilöille, ja he luulee sen johtuvan pakkomielteisesta rakastumisesta heihin mika ei lainkaan ole pitanyt ja ei pida paikkansa. Se johtuu siita kun on tullut emotionaalinen vaarinkasitys ja ma yritan paniikissa oikoa sita selittämällä ja selittamalla onnistumatta siina. .Sita enemman selitan mita enemman sen väärin luullaan johtuvan esim. rakastumisesta. .
        kun tuntuu niin vaikealta lopettaa se kirjottaminen niin etta tilanne jaa vaarinkasityksen tilaan emotionaalisesti...
        Mutta oikea syy on mun vanhempien kaytönksesta aiheutunut emotionaalinen paniikkitila


      • IIKKAPUSSIHUKKA kirjoitti:

        Uskotko horoskooppeihin? Tule jutteleen mun kanssa horoskooppipalstalle, jos kiinnostaa vai kiinnostaako?
        Mikä on sun syntymämerkkisi, saanko kysyä?
        Mun syntymämerkki on härkä, sillä oon syntynyt 13.5.
        Mun nouseva merkki on neitsyt.
        Mun kuumerkki on kauris.
        Sorry meni off-topiciksi nyt.
        Sanoit, että sua kiinnostaa psykologia, joo se on aiheena tosi mielenkiintoinen.
        Minusta ihan kaikki psykologit ja psykiatrit eivät ole niin fiksuja.
        Pitäs olla ns enemmän individualistinen tapa suhtautua potilaisiin.
        Pitäs olla vielä enemmän kai ihmisläheisiä psykiatreja ja psykologeja.
        On myös kokemuksia hyvistä psykiatreista ja psykologeista.

        No olen vaaka ja jonkin verran uskon niihin luonnekuvauksiin, mut en mihkään ennustuksiin. Ihan sillä tavalla en ole horoskoopeista kiinnostunut että lähtisin erityisesti niistä keskustelemaan.

        Mutta joo, se on tärkeää, että löytyy itselle sopiva psykologi, et kemiat toimii. Jos ei kemiat toimi nii eihän siittä mitään tuu. Ihmisiä nekin silti on ja niinku itsekullakin niilläkin voi olla huono päivä.


      • elämätässäjanyt13
        poiuyfcvb kirjoitti:

        Ikavinta on se etta olen mun stressireaktiossa liikakirjoittanut myös joillein mieshenkilöille, ja he luulee sen johtuvan pakkomielteisesta rakastumisesta heihin mika ei lainkaan ole pitanyt ja ei pida paikkansa. Se johtuu siita kun on tullut emotionaalinen vaarinkasitys ja ma yritan paniikissa oikoa sita selittämällä ja selittamalla onnistumatta siina. .Sita enemman selitan mita enemman sen väärin luullaan johtuvan esim. rakastumisesta. .
        kun tuntuu niin vaikealta lopettaa se kirjottaminen niin etta tilanne jaa vaarinkasityksen tilaan emotionaalisesti...
        Mutta oikea syy on mun vanhempien kaytönksesta aiheutunut emotionaalinen paniikkitila

        Joo =0
        Aina voi käsittää väärin.
        Seki on toisaalta inhimillistä,
        mutta semmonen tahallinen henkinen väkivalta on turhaa ja typerää.
        Lähinnä naivia, lapsellisempaa varmasti kuin minun lapsenomaiset nimimerkkini.


      • höpömieskommentoi
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        No olen vaaka ja jonkin verran uskon niihin luonnekuvauksiin, mut en mihkään ennustuksiin. Ihan sillä tavalla en ole horoskoopeista kiinnostunut että lähtisin erityisesti niistä keskustelemaan.

        Mutta joo, se on tärkeää, että löytyy itselle sopiva psykologi, et kemiat toimii. Jos ei kemiat toimi nii eihän siittä mitään tuu. Ihmisiä nekin silti on ja niinku itsekullakin niilläkin voi olla huono päivä.

        No juuri noin, sillä itselle sopiva on tärkeää psykologii valitessa.
        Näinhä se on, mutta mielestäni etevä psykologi/psykiatri yleensä pystyy ymmärtämään potilaan luonteen kiemuroita ja mielipiteitä jne.
        Vai??


      • Juhakarkuunjuoksija
        elämätässäjanyt13 kirjoitti:

        Joo =0
        Aina voi käsittää väärin.
        Seki on toisaalta inhimillistä,
        mutta semmonen tahallinen henkinen väkivalta on turhaa ja typerää.
        Lähinnä naivia, lapsellisempaa varmasti kuin minun lapsenomaiset nimimerkkini.

        Tai no jos vielä tarkempia ollaan, niin tahallinen väkivalta-kommenttini ei välttämättä pidä paikkaansa, sillä jos ihminen syntymähetkellä saa paljon ikäviä geenejä tai myöhemmin kovan kasvatuksen takia hänestä tulee pahempi tyyppi, niin ei silloin kukaan ns pahis tahallaan ketään kiusaa, en usko tai no voi olla toki semmosiaki ihmisiä, että ne tahallaan tietoisesti kiusaa.


      • höpömieskommentoi kirjoitti:

        No juuri noin, sillä itselle sopiva on tärkeää psykologii valitessa.
        Näinhä se on, mutta mielestäni etevä psykologi/psykiatri yleensä pystyy ymmärtämään potilaan luonteen kiemuroita ja mielipiteitä jne.
        Vai??

        Kyllä pystyy ymmärtämään, mut kaikkien kans ei vaan se henkilökemia toimi, ei ns. hoitosuhteissa kuin muissakaan vuorovaikutustilanteissa.

        Yksityisellä puolella onkin enemmän valinnanvaraa, voi ns. testata useampaa, kun taas julkisella puolella joutuu ottaan kenet ny sattuu saamaan.


      • Karkuunjuoksijaexpikajuo
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Kyllä pystyy ymmärtämään, mut kaikkien kans ei vaan se henkilökemia toimi, ei ns. hoitosuhteissa kuin muissakaan vuorovaikutustilanteissa.

        Yksityisellä puolella onkin enemmän valinnanvaraa, voi ns. testata useampaa, kun taas julkisella puolella joutuu ottaan kenet ny sattuu saamaan.

        Vielä sun vaakamerkistäsi eli sun syntymämerkki vaaka on yleensä horoskooppikeskusteluissa positiivisia kommentteja saava horoskooppimerkki.
        Vaakaa kehutaan mm diplomaattiseksi, rauhaa rakastavaksi ja toisia hyvin ymmärtävä merkki kuulemma.
        Mun syntymämerkki härkä saa taas enemmän kai negatiivisia kommentteja osakseen.
        Mun syntymämerkkiä kuvataan mm katkeraksi, itsekeskeiseksi ja epäsosiaaliseksi.
        Ainakin voin allekirjottaa ton epäsosiaalisen kokonaan.
        Itsekeskeinen en ole tarkoituksellisesti, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
        Katkera en ole ainakaan kovin paljoa, mutta jonkun verran /vähän voi katkeruutta ollakin, ehken aina huomaakaan sitä, unitilassa voi aivot käsitellä negatiivisia asioita, jotka tulee mulla usein painajaiskuvina, joissa painajaisissa olen toisaalta aina ns voiton puolella eli voitan yleensä aina kaikki viholliseni, toki ideaalinta ois se, ettei viholliset esiintyisi unitilassa ja näkisi vielä enemmän vaikkapa rakkaus-ja seksiunia, niitäkin toki näen, mutta yleensä jotaki painajaista ja omituisia unia.


      • Karkuunjuoksijaexpikajuo kirjoitti:

        Vielä sun vaakamerkistäsi eli sun syntymämerkki vaaka on yleensä horoskooppikeskusteluissa positiivisia kommentteja saava horoskooppimerkki.
        Vaakaa kehutaan mm diplomaattiseksi, rauhaa rakastavaksi ja toisia hyvin ymmärtävä merkki kuulemma.
        Mun syntymämerkki härkä saa taas enemmän kai negatiivisia kommentteja osakseen.
        Mun syntymämerkkiä kuvataan mm katkeraksi, itsekeskeiseksi ja epäsosiaaliseksi.
        Ainakin voin allekirjottaa ton epäsosiaalisen kokonaan.
        Itsekeskeinen en ole tarkoituksellisesti, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
        Katkera en ole ainakaan kovin paljoa, mutta jonkun verran /vähän voi katkeruutta ollakin, ehken aina huomaakaan sitä, unitilassa voi aivot käsitellä negatiivisia asioita, jotka tulee mulla usein painajaiskuvina, joissa painajaisissa olen toisaalta aina ns voiton puolella eli voitan yleensä aina kaikki viholliseni, toki ideaalinta ois se, ettei viholliset esiintyisi unitilassa ja näkisi vielä enemmän vaikkapa rakkaus-ja seksiunia, niitäkin toki näen, mutta yleensä jotaki painajaista ja omituisia unia.

        "Mun syntymämerkki härkä saa taas enemmän kai negatiivisia kommentteja osakseen.
        Mun syntymämerkkiä kuvataan mm katkeraksi, itsekeskeiseksi ja epäsosiaaliseksi."

        No pintapuolisesti ny vilkaisin paristakin kohtaa härän luonneanalyysia, enkä löytäny ny mitään erityisen negatiivista, enkä ainakaan noita mainitsemiasi, että luonnehdinnat lienee jonkun tavallisen ihmisen käsialaa.

        Kannattaa pitätyä enemmän noissa virallisemmissa analyyseissä kuin luottaa ainakaan jonkun tuntemattoman ihmisen analyysin noissa horoskoopeissakin.

        Voian jollain olla joku huono kokemus jostain tuntemastaa härästä, ja tulee sitte leimanneeksi paskaksi aikki muutkin härät. Sinun tapauksessasi ny joutuu vielä ottaan muutakin huomioon, käsittääkseni esim. aspergerit eivät ole kovin sosiaalisia vaan monetkin viihtyvät paremmin itekseen, ja käsittääkseni eivät osaa ns. small talkia


      • LANTTULAATIKKOPÄÄ
        Karkuunjuoksijaexpikajuo kirjoitti:

        Vielä sun vaakamerkistäsi eli sun syntymämerkki vaaka on yleensä horoskooppikeskusteluissa positiivisia kommentteja saava horoskooppimerkki.
        Vaakaa kehutaan mm diplomaattiseksi, rauhaa rakastavaksi ja toisia hyvin ymmärtävä merkki kuulemma.
        Mun syntymämerkki härkä saa taas enemmän kai negatiivisia kommentteja osakseen.
        Mun syntymämerkkiä kuvataan mm katkeraksi, itsekeskeiseksi ja epäsosiaaliseksi.
        Ainakin voin allekirjottaa ton epäsosiaalisen kokonaan.
        Itsekeskeinen en ole tarkoituksellisesti, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
        Katkera en ole ainakaan kovin paljoa, mutta jonkun verran /vähän voi katkeruutta ollakin, ehken aina huomaakaan sitä, unitilassa voi aivot käsitellä negatiivisia asioita, jotka tulee mulla usein painajaiskuvina, joissa painajaisissa olen toisaalta aina ns voiton puolella eli voitan yleensä aina kaikki viholliseni, toki ideaalinta ois se, ettei viholliset esiintyisi unitilassa ja näkisi vielä enemmän vaikkapa rakkaus-ja seksiunia, niitäkin toki näen, mutta yleensä jotaki painajaista ja omituisia unia.

        Mutta jos näkee paljon painajaisia, niin jotkut unipsykologit tulkitsee sen negatiivisena, että esim omissa asenteissa ois parantamisen varaa jne tai että ei ois terve , jos näkee painajaisia, etenkin jos näkee usein painajaisia.
        Luin yhtä unikirjaa ja harkitsin kirjan polttamista, mutta aion säilyttää kirjan.
        Se ruotsalainen unikirjoittaja ei kyllä ymmärrä.
        Ei painajaisten näkeminen tarkota välttämättä, että oma elämä ois ruvella pahasti tai ois ns asennevamma/ paljon katkeruutta.
        Tai että ois jotenki huonompi ihminen, jos näkee painajaisia.


      • No_kyllä
        TERÄVÄMIELITERÄVÄPASKA kirjoitti:

        Itselläni kirjottamisen tarve johtuu autistisuuden, innokkuuden(yksinkertaisesti on vain halu kirjoittaa paljon), ylivilkkauden, epäsosiaalisuuden takia , sillä kun en liiku kotoa paljoa missään(pakolliset kauppareissut ja lätkäpelien katsomiset jäähallissa) niin on tarve silloin kirjottaa sos mediassa, mikä voi tulla ns kirjoituskrapulana.
        En uskoisi itsekeskeisyydestä niinkään johtuvan munkaan kirjoituskrapulan.
        Kirjoituskrapulani syy voi olla myös yksinkertaisesti se, että olen paljon parempi ilmaisemaan itseäni kirjoittamalla kuin puhumalla, sillä en oo koskaan ollu mikä'än puhelias ihmine.
        Hyvinpäätelty kommentti poui-kommentoijalta.
        Hyvä vastaus yhteenlaskutoimitus-kommentoijalta.
        Molemmat kun ovat tän palstan älykkäimmät kommentoijat.
        Ei voi heiltä muuta odottaa kuin pelkkää laatukommentointia.

        "Molemmat kun ovat tän palstan älykkäimmät kommentoijat.
        Ei voi heiltä muuta odottaa kuin pelkkää laatukommentointia. "
        No kyllä nyt jo nuoleskelit niin että otsakkeessasi mainittua on varmaan kielessäsi. Ja epäsosiaalisena ihmisenä (niinkuin itseksi kerroit) tietenkin laitat ihmisiä arvojärjestykseen aika rumasti. Meitä täällä nyt ei montaa kirjoita niin tuossa sitten ilmaisit epäsuorasti että MINÄ olen tyhmempi kun ylt ja poiju.
        Ja mikä on asemasi ja kykysi minun tyhmittelemiseen?

        meistä.ei.tule.kavereita
        en.jaksa.veivata.turhaan


      • joihin
        väkijuomaväkivaltajuoma kirjoitti:

        On täällä varmasti muitaki hyviä kirjoittajia, on myös joitaki vähän ikäviä kirjottajia, jotka vittuilee.

        " on myös joitaki vähän ikäviä kirjottajia, jotka vittuilee. "
        joihin sinä tulit liittyneeksi juuri...


      • Sen_minun
        poiuyfcvb kirjoitti:

        Ikavinta on se etta olen mun stressireaktiossa liikakirjoittanut myös joillein mieshenkilöille, ja he luulee sen johtuvan pakkomielteisesta rakastumisesta heihin mika ei lainkaan ole pitanyt ja ei pida paikkansa. Se johtuu siita kun on tullut emotionaalinen vaarinkasitys ja ma yritan paniikissa oikoa sita selittämällä ja selittamalla onnistumatta siina. .Sita enemman selitan mita enemman sen väärin luullaan johtuvan esim. rakastumisesta. .
        kun tuntuu niin vaikealta lopettaa se kirjottaminen niin etta tilanne jaa vaarinkasityksen tilaan emotionaalisesti...
        Mutta oikea syy on mun vanhempien kaytönksesta aiheutunut emotionaalinen paniikkitila

        "Mutta oikea syy on mun vanhempien kaytönksesta aiheutunut emotionaalinen paniikkitila "
        Sen minun asperger-tuttuni isä oli alkoholisti ja hänestä valitti paljon. Voisikohan hänen puheripulinsa johtua hänen isästään... Että alkoholisti-isä olisi aiheuttanut emptionaalisen paniikkitilan.
        Onkohan kaikkien ihmisten puheripuleiden takan emotionaalinen paniikkitila?

        Minun miespuolinen aspergertuttuni taas sensijaan oli ennemminkin hiljainen. Eikä puhunut tuhmia melkein ollenkaan.


      • Vastaan_
        höpömieskommentoi kirjoitti:

        No juuri noin, sillä itselle sopiva on tärkeää psykologii valitessa.
        Näinhä se on, mutta mielestäni etevä psykologi/psykiatri yleensä pystyy ymmärtämään potilaan luonteen kiemuroita ja mielipiteitä jne.
        Vai??

        "Näinhä se on, mutta mielestäni etevä psykologi/psykiatri yleensä pystyy ymmärtämään potilaan luonteen kiemuroita ja mielipiteitä jne."
        Vastaan vaikka en todellakaan tiedä vastausta.
        On siis VAIN minun mielipide, pähkäily.
        Kun meitä ihmisiä on niin monenlaisia, niin ajattelen että noille ammattilaisille keräytyy asiakaskuntaa joidenkin seikkojen perusteella. Esim. jos on yksityisvastaanotto jollain kalliilla alueella tai jos on työssä psykiatrisessa vankimielisairaalassa tms. Niin ajattelisin, että tuollaiset seikat kuin asiakaskunta vaikuttaa siihen, miten orientoituvat ja minkälaiset asiat tulevat tärkeimmiksi ja tähdellisimmiksi heikäläisille. Jos on paljon nuoria tai vanhoja asiakkaita, maahanmuuttajia tms. Työskentelee vaikka kouluissa...


      • Tuosta_
        Juhakarkuunjuoksija kirjoitti:

        Tai no jos vielä tarkempia ollaan, niin tahallinen väkivalta-kommenttini ei välttämättä pidä paikkaansa, sillä jos ihminen syntymähetkellä saa paljon ikäviä geenejä tai myöhemmin kovan kasvatuksen takia hänestä tulee pahempi tyyppi, niin ei silloin kukaan ns pahis tahallaan ketään kiusaa, en usko tai no voi olla toki semmosiaki ihmisiä, että ne tahallaan tietoisesti kiusaa.

        Tuosta maailman pahuutta syleilevästä ymmärrysyrityksestäsi huolimatta kalterit kutsuvat jos sellaisia rikoksia tekevät. Jotkut kuulemma pystyvät amerikoissa viettämään rikoksistaan huolimatta melkoista täysylläpitoa normaalia vankilaa paremmissa olosuhteissa kun onnistuvat teeskentelmään sairasta ja välttyvät näin kovimmilta tuomioilta. Ovat kiertelyn ja kaartelun asiantuntijoita niissä kuvioissa.


      • Olen_sitä
        Juhakarkuunjuoksija kirjoitti:

        Tai no jos vielä tarkempia ollaan, niin tahallinen väkivalta-kommenttini ei välttämättä pidä paikkaansa, sillä jos ihminen syntymähetkellä saa paljon ikäviä geenejä tai myöhemmin kovan kasvatuksen takia hänestä tulee pahempi tyyppi, niin ei silloin kukaan ns pahis tahallaan ketään kiusaa, en usko tai no voi olla toki semmosiaki ihmisiä, että ne tahallaan tietoisesti kiusaa.

        "sillä jos ihminen syntymähetkellä saa paljon ikäviä geenejä tai myöhemmin kovan kasvatuksen takia hänestä tulee pahempi tyyppi, niin ei silloin kukaan ns pahis tahallaan ketään kiusaa, en usko tai no voi olla toki semmosiaki ihmisiä, että ne tahallaan tietoisesti kiusaa. "
        Olen sitä mieltä että eksyt helposti sympatiseeraamaan huonoa koska sinulla on asperger. Se on yksi oire että ei oikein valikoi kunnolla sympatiseerattaviaan. Eli liukenee huonoonkin seuraan ja menoon jos vain pääsee edes sinne, koska se arvostelukyky ei ole oikein terävimmästä päästä ja empatia jota tuntee hajaantuu ikäänkuin liikaa tasan. Ei ole tarpeeksi ajatusta mukana. Tunteilee vaan... tasaiseen tahtiin.


      • Olet_var
        Karkuunjuoksijaexpikajuo kirjoitti:

        Vielä sun vaakamerkistäsi eli sun syntymämerkki vaaka on yleensä horoskooppikeskusteluissa positiivisia kommentteja saava horoskooppimerkki.
        Vaakaa kehutaan mm diplomaattiseksi, rauhaa rakastavaksi ja toisia hyvin ymmärtävä merkki kuulemma.
        Mun syntymämerkki härkä saa taas enemmän kai negatiivisia kommentteja osakseen.
        Mun syntymämerkkiä kuvataan mm katkeraksi, itsekeskeiseksi ja epäsosiaaliseksi.
        Ainakin voin allekirjottaa ton epäsosiaalisen kokonaan.
        Itsekeskeinen en ole tarkoituksellisesti, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
        Katkera en ole ainakaan kovin paljoa, mutta jonkun verran /vähän voi katkeruutta ollakin, ehken aina huomaakaan sitä, unitilassa voi aivot käsitellä negatiivisia asioita, jotka tulee mulla usein painajaiskuvina, joissa painajaisissa olen toisaalta aina ns voiton puolella eli voitan yleensä aina kaikki viholliseni, toki ideaalinta ois se, ettei viholliset esiintyisi unitilassa ja näkisi vielä enemmän vaikkapa rakkaus-ja seksiunia, niitäkin toki näen, mutta yleensä jotaki painajaista ja omituisia unia.

        "Ainakin voin allekirjottaa ton epäsosiaalisen kokonaan."
        Olet varmaan todella oikeassa itsesi suhteen.


      • Jos_nyt_
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Mun syntymämerkki härkä saa taas enemmän kai negatiivisia kommentteja osakseen.
        Mun syntymämerkkiä kuvataan mm katkeraksi, itsekeskeiseksi ja epäsosiaaliseksi."

        No pintapuolisesti ny vilkaisin paristakin kohtaa härän luonneanalyysia, enkä löytäny ny mitään erityisen negatiivista, enkä ainakaan noita mainitsemiasi, että luonnehdinnat lienee jonkun tavallisen ihmisen käsialaa.

        Kannattaa pitätyä enemmän noissa virallisemmissa analyyseissä kuin luottaa ainakaan jonkun tuntemattoman ihmisen analyysin noissa horoskoopeissakin.

        Voian jollain olla joku huono kokemus jostain tuntemastaa härästä, ja tulee sitte leimanneeksi paskaksi aikki muutkin härät. Sinun tapauksessasi ny joutuu vielä ottaan muutakin huomioon, käsittääkseni esim. aspergerit eivät ole kovin sosiaalisia vaan monetkin viihtyvät paremmin itekseen, ja käsittääkseni eivät osaa ns. small talkia

        "Voian jollain olla joku huono kokemus jostain tuntemastaa härästä, ja tulee sitte leimanneeksi paskaksi aikki muutkin härät. "
        Jos nyt yleensä haluaa horoskoopeista puhua, niin käsittääkseni härät ovat ainakin itseppäisiä. Liioiteltuna piirteenä itseppäisyys on äärimmäisen rasittavaa, kun voitto muodostuu tärkeimmäksi itse tarkoituksesi ja asioista viis.


      • Itse_olen
        LANTTULAATIKKOPÄÄ kirjoitti:

        Mutta jos näkee paljon painajaisia, niin jotkut unipsykologit tulkitsee sen negatiivisena, että esim omissa asenteissa ois parantamisen varaa jne tai että ei ois terve , jos näkee painajaisia, etenkin jos näkee usein painajaisia.
        Luin yhtä unikirjaa ja harkitsin kirjan polttamista, mutta aion säilyttää kirjan.
        Se ruotsalainen unikirjoittaja ei kyllä ymmärrä.
        Ei painajaisten näkeminen tarkota välttämättä, että oma elämä ois ruvella pahasti tai ois ns asennevamma/ paljon katkeruutta.
        Tai että ois jotenki huonompi ihminen, jos näkee painajaisia.

        Katsotaas taas mitä asiantuntijat ovat mieltä, onko terveyshaitta ja jos on niin minkälainen.
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00402
        "Painajaisunet on jaoteltu karkeasti kahteen tyyppiin, jotka eivät kuitenkaan käytännössä eroa kovin selvästi toisistaan. Traumaattisiin kokemuksiin ja traumaperäiseen stressihäiriöön (ks. «Traumaperäinen stressihäiriö»1) liittyvissä painajaisissa psyykelle sietämätön traumatilanne toistuu unessa enemmän tai vähemmän samassa muodossa. Toisena painajaisunen tyyppinä ilmenee piilotajunnasta kumpuavia mielikuvituksellisia ja kauhuelokuvamaisia painajaisia.

        Stressi, traumaattiset kokemukset tai onnettomuudet, pelottavat elokuvat tai kirjat sekä kuumeinen sairaus voivat aiheuttaa painajaisia. Runsas ruokailu juuri ennen nukahtamista tai alkoholin käyttö voi lisätä painajaisunen näkemistä."

        Itse olen vahvasti ja kokemuksella sitä mieltä, että varsinkin toistuvilla unilla, eritoten painajaisilla on meille ihmisille jotain asiaa. Siis minun näkemilläni toistuvilla painajaisilla on asiaa minulle. Sinun näkemilläsi toistuvilla painajaisilla on asiaa sinulle.
        Sinun kannattaa tutustua unitulkintaan. Kirjastosta löydät useita unitulkintakirjoja. Niitä kannattaa lukea erilaisia. Näkemys uniin avartuu sitä kautta.


      • RITARIPULLISTELIJAHASSEL
        No_kyllä kirjoitti:

        "Molemmat kun ovat tän palstan älykkäimmät kommentoijat.
        Ei voi heiltä muuta odottaa kuin pelkkää laatukommentointia. "
        No kyllä nyt jo nuoleskelit niin että otsakkeessasi mainittua on varmaan kielessäsi. Ja epäsosiaalisena ihmisenä (niinkuin itseksi kerroit) tietenkin laitat ihmisiä arvojärjestykseen aika rumasti. Meitä täällä nyt ei montaa kirjoita niin tuossa sitten ilmaisit epäsuorasti että MINÄ olen tyhmempi kun ylt ja poiju.
        Ja mikä on asemasi ja kykysi minun tyhmittelemiseen?

        meistä.ei.tule.kavereita
        en.jaksa.veivata.turhaan

        En tiedä sinusta yhtään mitään, en muista nähneeni sun kommentteja, joten en voi tietää mitään.
        En tarkoita, että muut ois huonompia ihmisinä vaan nämä 2 kommentoijaa joita kehun ovat älykkäimpiä kommentoijia. Onko tuo muka sinun alentamistasi? En usko.
        Ihmisten älykkyydessä on eroja.
        Älykkyydellä ei oo mitään tekemistä ihmisarvon kanssa, jonka nyt sotket mun viestiini.
        Jos pidän heitä kahta älykkäimpinä kommentoijina, niin se ei tarkoita sitä, että muut kommentoijat ois huonoja.
        On totta, että tällä palstalla on myös ikäviäkin kommentoijia, esimerkiksi tervemenoa-nikkiä käyttävä.
        Ja minähän sanoin tuon kommentin jälkeen , että voi täällä palstalla olla muitakin älykkäitä ja mukavia kommentoijia.
        Etkö huomannut tota kommenttia?
        Nuo


      • Tulipa_puher

        Tulipa puheripuloitua. Puhekrapulaa tästä tuskin on huomennakaan... 🎙️


      • Lähdetään_
        RITARIPULLISTELIJAHASSEL kirjoitti:

        En tiedä sinusta yhtään mitään, en muista nähneeni sun kommentteja, joten en voi tietää mitään.
        En tarkoita, että muut ois huonompia ihmisinä vaan nämä 2 kommentoijaa joita kehun ovat älykkäimpiä kommentoijia. Onko tuo muka sinun alentamistasi? En usko.
        Ihmisten älykkyydessä on eroja.
        Älykkyydellä ei oo mitään tekemistä ihmisarvon kanssa, jonka nyt sotket mun viestiini.
        Jos pidän heitä kahta älykkäimpinä kommentoijina, niin se ei tarkoita sitä, että muut kommentoijat ois huonoja.
        On totta, että tällä palstalla on myös ikäviäkin kommentoijia, esimerkiksi tervemenoa-nikkiä käyttävä.
        Ja minähän sanoin tuon kommentin jälkeen , että voi täällä palstalla olla muitakin älykkäitä ja mukavia kommentoijia.
        Etkö huomannut tota kommenttia?
        Nuo

        "Jos pidän heitä kahta älykkäimpinä kommentoijina, niin se ei tarkoita sitä, että muut kommentoijat ois huonoja."
        Lähdetään nyt vain siitä tosiasiasta, että sinä et voi KENENKÄÄN älystä tietää.
        Kyse vain siitä, mistä sinä satut tykkäämään ja niinpä kommettisi ei minulle meinaa yhtään mitään.
        Mutta on totta, että totuudentorivimainen kömpelyytesi, jonka seurauksena tulet arvioineeksi toisia muita tyhmemmiksi, ei miellytä minua.
        Teksistäsi voi suoraan lukea, että pidät muita tyhmempinä kuin noita kahta.
        MINÄ osaan lukea ja olen sosiaalisesti sangen sukkela ja sutjakaa lajiketta.


      • Juu_
        RITARIPULLISTELIJAHASSEL kirjoitti:

        En tiedä sinusta yhtään mitään, en muista nähneeni sun kommentteja, joten en voi tietää mitään.
        En tarkoita, että muut ois huonompia ihmisinä vaan nämä 2 kommentoijaa joita kehun ovat älykkäimpiä kommentoijia. Onko tuo muka sinun alentamistasi? En usko.
        Ihmisten älykkyydessä on eroja.
        Älykkyydellä ei oo mitään tekemistä ihmisarvon kanssa, jonka nyt sotket mun viestiini.
        Jos pidän heitä kahta älykkäimpinä kommentoijina, niin se ei tarkoita sitä, että muut kommentoijat ois huonoja.
        On totta, että tällä palstalla on myös ikäviäkin kommentoijia, esimerkiksi tervemenoa-nikkiä käyttävä.
        Ja minähän sanoin tuon kommentin jälkeen , että voi täällä palstalla olla muitakin älykkäitä ja mukavia kommentoijia.
        Etkö huomannut tota kommenttia?
        Nuo

        "että voi täällä palstalla olla muitakin älykkäitä ja mukavia kommentoijia."
        Juu, ehdottomasti. Ja palstalla voi olla myös ei niin "mukavia" kommentoijia...
        Etkä sinä pysty määrittelemään mitä palstalla voi olla ja mitä palstalla ei voi olla.
        Ne joko ovat tai eivät ole, ihan ilman sinun mielipidettäsikin.


      • väkijuomaväkivaltajuoma
        Itse_olen kirjoitti:

        Katsotaas taas mitä asiantuntijat ovat mieltä, onko terveyshaitta ja jos on niin minkälainen.
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00402
        "Painajaisunet on jaoteltu karkeasti kahteen tyyppiin, jotka eivät kuitenkaan käytännössä eroa kovin selvästi toisistaan. Traumaattisiin kokemuksiin ja traumaperäiseen stressihäiriöön (ks. «Traumaperäinen stressihäiriö»1) liittyvissä painajaisissa psyykelle sietämätön traumatilanne toistuu unessa enemmän tai vähemmän samassa muodossa. Toisena painajaisunen tyyppinä ilmenee piilotajunnasta kumpuavia mielikuvituksellisia ja kauhuelokuvamaisia painajaisia.

        Stressi, traumaattiset kokemukset tai onnettomuudet, pelottavat elokuvat tai kirjat sekä kuumeinen sairaus voivat aiheuttaa painajaisia. Runsas ruokailu juuri ennen nukahtamista tai alkoholin käyttö voi lisätä painajaisunen näkemistä."

        Itse olen vahvasti ja kokemuksella sitä mieltä, että varsinkin toistuvilla unilla, eritoten painajaisilla on meille ihmisille jotain asiaa. Siis minun näkemilläni toistuvilla painajaisilla on asiaa minulle. Sinun näkemilläsi toistuvilla painajaisilla on asiaa sinulle.
        Sinun kannattaa tutustua unitulkintaan. Kirjastosta löydät useita unitulkintakirjoja. Niitä kannattaa lukea erilaisia. Näkemys uniin avartuu sitä kautta.

        Joo kirjasto on tuttu paikka minulle ja unikirjoja oon lukenu paljon.
        Alkoholia en käytä, mutta yksi selittävä tekijhä painajaisilleni vois olla historiani ja nykyhetki, kun näen valvetilassa koko ajan ikäviä kommentteja ja ottaen huomioon mun koulukiusaamishistoriani, niin voi olla että se aiheuttaa painajaisia.
        Katkeruutta en koe itsessäni enkä mitään traumoja valveilla.
        En ole vihainen täällä ruudun edessä, kun luen kommentteja.
        Pysyn tyynenä.
        Oon aina hyvin tyyni.
        Kun katson lätkäpeliä kotona, niin isä tunteilee koko ajan ja huutaa, mutta minulla ei taida olla pulssiakaan, joskus noin vitsailen isälleni hehhe.
        Mutta unissa kauhukuvat voi johtua toki eri seikoista, ymmärrän joo.
        Mun pointti on enemmän siinä kun tulkitsen omia uniani, etten olisi itseäni kohtaan ankara ja negatiivinen ja en ikinä vellomaan uniini vaan unohdan uneni ja jatkan päivärutiineja kuin mitään ei ois tapahtunut.
        Mä haluisin kai nähä unitutkijoilta ja unipsykiatreilta vielä enemmän positiivista kommentointia, mitä tulee painajaisuniin.
        Yleensä painajaista tehdään ongelma.
        Ne voi kääntää voitoksikin.
        Jos esim vihainen koira ajaa sua takaa unessa, mutta onnistut kukistamaan sen, niin olet silloin voittanut vihollisesi , joten tommosen unen voi psyykata itsellensä voittoisaksi, eikö?
        Tuollainen uni kuvastaa aikalailla vahvuutta sinussa.


      • Viinikanviinirekka
        Lähdetään_ kirjoitti:

        "Jos pidän heitä kahta älykkäimpinä kommentoijina, niin se ei tarkoita sitä, että muut kommentoijat ois huonoja."
        Lähdetään nyt vain siitä tosiasiasta, että sinä et voi KENENKÄÄN älystä tietää.
        Kyse vain siitä, mistä sinä satut tykkäämään ja niinpä kommettisi ei minulle meinaa yhtään mitään.
        Mutta on totta, että totuudentorivimainen kömpelyytesi, jonka seurauksena tulet arvioineeksi toisia muita tyhmemmiksi, ei miellytä minua.
        Teksistäsi voi suoraan lukea, että pidät muita tyhmempinä kuin noita kahta.
        MINÄ osaan lukea ja olen sosiaalisesti sangen sukkela ja sutjakaa lajiketta.

        Hyväksyn mielipiteesi ja ymmärrän sinun näkökantasi.
        Ensi kerralla voin miettiä vielä tarkemmin.


      • Älystä

        Älystä tietoa:
        https://www.mensa.fi/wordpress/?page_id=12
        "Älykkyyttä on kyky oppia, soveltaa opittua ja ratkoa ongelmia. Älykkyys ilmenee taitona ymmärtää ja käsitellä abstrakteja asioita.

        Älykkyys nähdään myös kykynä hahmottaa erilaisia asioiden välisiä suhteita sekä yksilön taitona käyttää ja kehittää omia kykyjään.

        Älykkyys on yksi persoonallisuuden piirteistä. Älykkyys on tärkeä ja positiivinen ominaisuus, mutta on olemassa myös monia muita tarpeellisia persoonallisuuden piirteitä, joita älykkyysosamäärä ei mittaa – esimerkiksi ahkeruus, empatiakyky ja tunnollisuus.

        Kaikki hyvät ominaisuudet, nekään, jotka auttavat yksilöä menestymään ja elämään onnellista elämää, eivät siis sisälly älykkyyteen. Älykkyyden määritteleminen onkin osittain myös filosofinen pulma; älykkyyttä ovat ne asiat, joiden yhdessä sovimme olevan älykkyyttä."
        -lainaukset linkeistä.

        Eli voi olla älykäs matemaatikko, joka ei ole sinun mielestäsi mukava ihminen ollenkaan, ehkä jopa on sinusta epämiellyttävä. Mutta on siis kuitenkin älykäs.


      • Oletko_näh
        väkijuomaväkivaltajuoma kirjoitti:

        Joo kirjasto on tuttu paikka minulle ja unikirjoja oon lukenu paljon.
        Alkoholia en käytä, mutta yksi selittävä tekijhä painajaisilleni vois olla historiani ja nykyhetki, kun näen valvetilassa koko ajan ikäviä kommentteja ja ottaen huomioon mun koulukiusaamishistoriani, niin voi olla että se aiheuttaa painajaisia.
        Katkeruutta en koe itsessäni enkä mitään traumoja valveilla.
        En ole vihainen täällä ruudun edessä, kun luen kommentteja.
        Pysyn tyynenä.
        Oon aina hyvin tyyni.
        Kun katson lätkäpeliä kotona, niin isä tunteilee koko ajan ja huutaa, mutta minulla ei taida olla pulssiakaan, joskus noin vitsailen isälleni hehhe.
        Mutta unissa kauhukuvat voi johtua toki eri seikoista, ymmärrän joo.
        Mun pointti on enemmän siinä kun tulkitsen omia uniani, etten olisi itseäni kohtaan ankara ja negatiivinen ja en ikinä vellomaan uniini vaan unohdan uneni ja jatkan päivärutiineja kuin mitään ei ois tapahtunut.
        Mä haluisin kai nähä unitutkijoilta ja unipsykiatreilta vielä enemmän positiivista kommentointia, mitä tulee painajaisuniin.
        Yleensä painajaista tehdään ongelma.
        Ne voi kääntää voitoksikin.
        Jos esim vihainen koira ajaa sua takaa unessa, mutta onnistut kukistamaan sen, niin olet silloin voittanut vihollisesi , joten tommosen unen voi psyykata itsellensä voittoisaksi, eikö?
        Tuollainen uni kuvastaa aikalailla vahvuutta sinussa.

        "Jos esim vihainen koira ajaa sua takaa unessa, mutta onnistut kukistamaan sen, "
        Oletko nähnyt tuollaista unta? Oletko toistuvasti?
        Voin vaikka selvittää unikirjoistani mitä tuollainen nimenomainen uni voi merkitä.
        Näin kylmiltään olisin sitä mieltä, että koira voi symboloida ystävää ja vihainen koira sitä kautta suuttunutta ystävää.
        Ja sinä kukistat tuon suuttuneen ystävän... Hmm.
        Aika loogista, että juuri sinä näkisit tuollaista unta, se sosiaalinen kömpelyys voisi saada aikaan juuri tuollaisen unen.
        Mutta sensijaan että pystyisit ratkaisemaan vihaisen-koiran-ongelman, sinä kukistat sen. Kukistat oireen sensijaan että ratkaisisit pulman🐶


      • JUHAVAIKEASTIHAHMOTETT
        Oletko_näh kirjoitti:

        "Jos esim vihainen koira ajaa sua takaa unessa, mutta onnistut kukistamaan sen, "
        Oletko nähnyt tuollaista unta? Oletko toistuvasti?
        Voin vaikka selvittää unikirjoistani mitä tuollainen nimenomainen uni voi merkitä.
        Näin kylmiltään olisin sitä mieltä, että koira voi symboloida ystävää ja vihainen koira sitä kautta suuttunutta ystävää.
        Ja sinä kukistat tuon suuttuneen ystävän... Hmm.
        Aika loogista, että juuri sinä näkisit tuollaista unta, se sosiaalinen kömpelyys voisi saada aikaan juuri tuollaisen unen.
        Mutta sensijaan että pystyisit ratkaisemaan vihaisen-koiran-ongelman, sinä kukistat sen. Kukistat oireen sensijaan että ratkaisisit pulman🐶

        Tuo vihainen koira voi olla unessa joku minua sos mediassa kiusaava tyyppi, mikä ilmenee vihaisen koiran asussa unitilassa.
        Se ei ole suinkaan siis ystävä.
        Sen kukistaminen pitää mun mielestä tulkita vertauskuvainnollisesti.
        Eli se kuvastaa sitä, etten reagoi kiusaajien kommentteihin, kun ne kiusaa minua päivät pitkät joka päivä sos mediassa.
        Mm youtuben puolella se mun kiusaaminen on tosi yleistä.
        Joka päivä saan uhkauksia, jopa tappouhkauksia.
        Ja kaikkea muuta nimittelykommenttia "olet nolo vammainen homokommunisti jne". Tommosta paskaa siis.
        Unikuvassa siis se unikuva viestittää sitä, että asia ei vaivaa minua tai että pystyn voittamaan sen ongelman.
        Valveilla kun kirjoitan sos mediassa ja näen niiden kiusaajien kommentteja, niin en reagoi niihin masentuen.
        Ongelmaa ei siis ole ton asian suhteen.


      • JUHAVAIKEASTIHAHMOTETT
        Oletko_näh kirjoitti:

        "Jos esim vihainen koira ajaa sua takaa unessa, mutta onnistut kukistamaan sen, "
        Oletko nähnyt tuollaista unta? Oletko toistuvasti?
        Voin vaikka selvittää unikirjoistani mitä tuollainen nimenomainen uni voi merkitä.
        Näin kylmiltään olisin sitä mieltä, että koira voi symboloida ystävää ja vihainen koira sitä kautta suuttunutta ystävää.
        Ja sinä kukistat tuon suuttuneen ystävän... Hmm.
        Aika loogista, että juuri sinä näkisit tuollaista unta, se sosiaalinen kömpelyys voisi saada aikaan juuri tuollaisen unen.
        Mutta sensijaan että pystyisit ratkaisemaan vihaisen-koiran-ongelman, sinä kukistat sen. Kukistat oireen sensijaan että ratkaisisit pulman🐶

        Mä tulkitsen aina uneni positiivisesti.
        Minä itse juuri tulkkaan omat uneni.
        Uskon vain omiin tulkintoihin, koska olen oman itseni paras asiantuntija.
        Mä kyseenalaistan hieman psykiatriaa tässä.
        Joku viisas filosofi on sanonu joskus, että meistä jokainen on oman itsensä paras asiantuntija.


      • Mutta_
        JUHAVAIKEASTIHAHMOTETT kirjoitti:

        Tuo vihainen koira voi olla unessa joku minua sos mediassa kiusaava tyyppi, mikä ilmenee vihaisen koiran asussa unitilassa.
        Se ei ole suinkaan siis ystävä.
        Sen kukistaminen pitää mun mielestä tulkita vertauskuvainnollisesti.
        Eli se kuvastaa sitä, etten reagoi kiusaajien kommentteihin, kun ne kiusaa minua päivät pitkät joka päivä sos mediassa.
        Mm youtuben puolella se mun kiusaaminen on tosi yleistä.
        Joka päivä saan uhkauksia, jopa tappouhkauksia.
        Ja kaikkea muuta nimittelykommenttia "olet nolo vammainen homokommunisti jne". Tommosta paskaa siis.
        Unikuvassa siis se unikuva viestittää sitä, että asia ei vaivaa minua tai että pystyn voittamaan sen ongelman.
        Valveilla kun kirjoitan sos mediassa ja näen niiden kiusaajien kommentteja, niin en reagoi niihin masentuen.
        Ongelmaa ei siis ole ton asian suhteen.

        "Tuo vihainen koira voi olla unessa joku minua sos mediassa kiusaava tyyppi, mikä ilmenee vihaisen koiran asussa unitilassa."
        Mutta miten kummassa olet päätynyt kaikenlaisten kiusaajien hampaisiin ja miten tai miksi jatkat siellä?
        Minulla oma näkemys tuollaisesta.
        Tietenkin olemme oman itsemme parhaita asiantuntijoita.
        Mutta jotenkin jos näet tuollaista unta, niin se minkä valveilla torjut tulee uneen.
        En usko että ihmistä "rakennettu" kiusattavaksi, vaan ihan muihin tarkoituksiin. Kenenkään elämän tarkoitus ei voi olla että on kiusaajien huvi. Sellaista ei tarvitsisi sietää ollenkaan.

        No tietenkin jonkinlaisen kiusaamisen yläpuolelle voi asettua ja se on ihan oikein ja hienoa, että niin pystyy tekemään. Itse en kuitenkaan tykkäisi mistään vellovasta kiusaamisesta, joka pilaisi minun mainettani.


      • JUHAVAIKEASTIHAHMOTETT kirjoitti:

        Mä tulkitsen aina uneni positiivisesti.
        Minä itse juuri tulkkaan omat uneni.
        Uskon vain omiin tulkintoihin, koska olen oman itseni paras asiantuntija.
        Mä kyseenalaistan hieman psykiatriaa tässä.
        Joku viisas filosofi on sanonu joskus, että meistä jokainen on oman itsensä paras asiantuntija.

        "Tuo vihainen koira voi olla unessa joku minua sos mediassa kiusaava tyyppi, mikä ilmenee vihaisen koiran asussa unitilassa."

        Niin netissä ny noita mielensäpahoittajia ja kiusaajia riittää, vaikka itse olet kuitenkin tuonut avoimesti esille omaa erityislaatuisuuttasi ja siitä syystä johtuvia kommunikointi yms. vaikeuksiasi esille.

        On se jännä juttu tuokin, mistä moinen tarve kumpuaa, osa toki voi olla niin nuoriakin, etteivät oikein ymmärrä, joillekkin se voi olla pelkkää huvia, ja täällä netissä se kiusanteko sitten riistäytyy, unohdetaan että ruutujen takana on kuitenkin aina oikeita ihmisiä.

        Sitähän se on tää nykyaika ja osansa ovat saaneet julkisuuden henkilötkin. En tiedä, vaikeahan sitä on ymmärtää, saako siitä jotain kiksejä, onko kyse jostain vallantunteesta, pelottelusta, pyrkimyksestä alentaa muita, että itse tuntisi olevansa ikäänkuin parempi yms.

        Mutta joo, tuossa olet oikeassa, ihminen itse on oman itsensä paras asiantuntija ja siihen kannattaa luottaa


      • NARSISSINARSISTI
        Mutta_ kirjoitti:

        "Tuo vihainen koira voi olla unessa joku minua sos mediassa kiusaava tyyppi, mikä ilmenee vihaisen koiran asussa unitilassa."
        Mutta miten kummassa olet päätynyt kaikenlaisten kiusaajien hampaisiin ja miten tai miksi jatkat siellä?
        Minulla oma näkemys tuollaisesta.
        Tietenkin olemme oman itsemme parhaita asiantuntijoita.
        Mutta jotenkin jos näet tuollaista unta, niin se minkä valveilla torjut tulee uneen.
        En usko että ihmistä "rakennettu" kiusattavaksi, vaan ihan muihin tarkoituksiin. Kenenkään elämän tarkoitus ei voi olla että on kiusaajien huvi. Sellaista ei tarvitsisi sietää ollenkaan.

        No tietenkin jonkinlaisen kiusaamisen yläpuolelle voi asettua ja se on ihan oikein ja hienoa, että niin pystyy tekemään. Itse en kuitenkaan tykkäisi mistään vellovasta kiusaamisesta, joka pilaisi minun mainettani.

        Okei. Mulla ei ole muuten univaikeuksia. Nukun sikeää unta, vaikka näen painajaisia.
        Mulla on aspergeria ja oon lapsenomainen kommentoija somessa, silloin kiusaajat helposti kiusaa semmosta ihmistä.
        Mulla on historiassa taaksepäin raivokas menneisyys, sillä olin nuorempana sosiaalisessa mediassa ja koulussa vihainen kiusaajilleni.
        Suutuin usein niille ja masennuin. En koskaan hakannut ketään kiusaajani monta kertaa mutta pari kertaa painin niijen kanssa ja voitin ne huolimatta pienestä fysiikastani. Nyrkillä en oo lyöny kuin pari kertaa elämäni aikana(kouluaikoina) ja silloinkin vain hutaisemalla, en halunnut satuttaa.
        Voi sanoa ettei väkivalta oo koskaan vieny minua mennessään eikä ole käynyt mielessänikään lähteä hakkaamaan ihmisiä kadulle/kostamaan kiusaajilleni.

        Koulussa myös kiusattiin, ihan eskarista alkaen kun olin erilaisempi kuin muut, luokan hiljaisin, ihmispelkoisin, hyväoppisin, kilteimmästä päästä, erikoiset lapselliset juttuni ja se että olin myös pienikokoinen, heiveröinen, sittemmin lihoin aikuisena 30 kiloa, nyt oon pudottanu painoa ja vaaka näyttää lukemaa 88kg ja ei oo ihraa enää hirveesti, naamakin on kaventunut aika runsaasti, poskipäitä ei ole, mulla on pienet poskipäät/luut.

        Olen myös ns suvakki, oon suvaitsevainen ihminen ja saan koko ajan viha-ja kiusaamisviestiä nationalistisilta /perussuomalaisilta tyypeiltä. Ne vihaa minua, kun hyväksyn tummaihoiset ja kannatan hädänalaisten auttamista, jotka tulee tänne Suomeen pakoon oman maansa sotia/ongelmia.
        Minusta pitää auttaa hädänalaisia.

        Voiha se tietenki olla niin, että tietämättäni nämä asiat pian kuormittaa minua, en tosin huomaa stressin oireita, välillä voi olla jotaki stressin oireilua kuten ohimolla verisuoni hakkaa hieman lujempaa, mutta ei kovin yleistä.
        Musiikki ja huumori auttaa paljon hyvä ruoka hyvinukuttu yö.
        Myös jos jäisin vellomaan uniini ja oisin omien unieni tulkinnassa negatiivinen itselleni, niin se voisi olla huono homma.
        Tosin en koe painajaisista olevan minulle isompaa haittaa.
        En usko niin.
        Yritän unitulkinnoissani pysyä vahvana ja positiivisena.


      • NARSISSINARSISTI kirjoitti:

        Okei. Mulla ei ole muuten univaikeuksia. Nukun sikeää unta, vaikka näen painajaisia.
        Mulla on aspergeria ja oon lapsenomainen kommentoija somessa, silloin kiusaajat helposti kiusaa semmosta ihmistä.
        Mulla on historiassa taaksepäin raivokas menneisyys, sillä olin nuorempana sosiaalisessa mediassa ja koulussa vihainen kiusaajilleni.
        Suutuin usein niille ja masennuin. En koskaan hakannut ketään kiusaajani monta kertaa mutta pari kertaa painin niijen kanssa ja voitin ne huolimatta pienestä fysiikastani. Nyrkillä en oo lyöny kuin pari kertaa elämäni aikana(kouluaikoina) ja silloinkin vain hutaisemalla, en halunnut satuttaa.
        Voi sanoa ettei väkivalta oo koskaan vieny minua mennessään eikä ole käynyt mielessänikään lähteä hakkaamaan ihmisiä kadulle/kostamaan kiusaajilleni.

        Koulussa myös kiusattiin, ihan eskarista alkaen kun olin erilaisempi kuin muut, luokan hiljaisin, ihmispelkoisin, hyväoppisin, kilteimmästä päästä, erikoiset lapselliset juttuni ja se että olin myös pienikokoinen, heiveröinen, sittemmin lihoin aikuisena 30 kiloa, nyt oon pudottanu painoa ja vaaka näyttää lukemaa 88kg ja ei oo ihraa enää hirveesti, naamakin on kaventunut aika runsaasti, poskipäitä ei ole, mulla on pienet poskipäät/luut.

        Olen myös ns suvakki, oon suvaitsevainen ihminen ja saan koko ajan viha-ja kiusaamisviestiä nationalistisilta /perussuomalaisilta tyypeiltä. Ne vihaa minua, kun hyväksyn tummaihoiset ja kannatan hädänalaisten auttamista, jotka tulee tänne Suomeen pakoon oman maansa sotia/ongelmia.
        Minusta pitää auttaa hädänalaisia.

        Voiha se tietenki olla niin, että tietämättäni nämä asiat pian kuormittaa minua, en tosin huomaa stressin oireita, välillä voi olla jotaki stressin oireilua kuten ohimolla verisuoni hakkaa hieman lujempaa, mutta ei kovin yleistä.
        Musiikki ja huumori auttaa paljon hyvä ruoka hyvinukuttu yö.
        Myös jos jäisin vellomaan uniini ja oisin omien unieni tulkinnassa negatiivinen itselleni, niin se voisi olla huono homma.
        Tosin en koe painajaisista olevan minulle isompaa haittaa.
        En usko niin.
        Yritän unitulkinnoissani pysyä vahvana ja positiivisena.

        "Mulla on aspergeria ja oon lapsenomainen kommentoija somessa, silloin kiusaajat helposti kiusaa semmosta ihmistä."

        Niin sinä olet sellainen kuin olet ja vastapuolen pitäisi osata ottaa tuo erilaatuisuutesi huomioon., että jos sua kovin kiusataan niin se on silloin tarkoituksellista ja tahallista, jolloin vika on sinä kiusaajassa eikä sinussa


      • Tuttuduu_
        NARSISSINARSISTI kirjoitti:

        Okei. Mulla ei ole muuten univaikeuksia. Nukun sikeää unta, vaikka näen painajaisia.
        Mulla on aspergeria ja oon lapsenomainen kommentoija somessa, silloin kiusaajat helposti kiusaa semmosta ihmistä.
        Mulla on historiassa taaksepäin raivokas menneisyys, sillä olin nuorempana sosiaalisessa mediassa ja koulussa vihainen kiusaajilleni.
        Suutuin usein niille ja masennuin. En koskaan hakannut ketään kiusaajani monta kertaa mutta pari kertaa painin niijen kanssa ja voitin ne huolimatta pienestä fysiikastani. Nyrkillä en oo lyöny kuin pari kertaa elämäni aikana(kouluaikoina) ja silloinkin vain hutaisemalla, en halunnut satuttaa.
        Voi sanoa ettei väkivalta oo koskaan vieny minua mennessään eikä ole käynyt mielessänikään lähteä hakkaamaan ihmisiä kadulle/kostamaan kiusaajilleni.

        Koulussa myös kiusattiin, ihan eskarista alkaen kun olin erilaisempi kuin muut, luokan hiljaisin, ihmispelkoisin, hyväoppisin, kilteimmästä päästä, erikoiset lapselliset juttuni ja se että olin myös pienikokoinen, heiveröinen, sittemmin lihoin aikuisena 30 kiloa, nyt oon pudottanu painoa ja vaaka näyttää lukemaa 88kg ja ei oo ihraa enää hirveesti, naamakin on kaventunut aika runsaasti, poskipäitä ei ole, mulla on pienet poskipäät/luut.

        Olen myös ns suvakki, oon suvaitsevainen ihminen ja saan koko ajan viha-ja kiusaamisviestiä nationalistisilta /perussuomalaisilta tyypeiltä. Ne vihaa minua, kun hyväksyn tummaihoiset ja kannatan hädänalaisten auttamista, jotka tulee tänne Suomeen pakoon oman maansa sotia/ongelmia.
        Minusta pitää auttaa hädänalaisia.

        Voiha se tietenki olla niin, että tietämättäni nämä asiat pian kuormittaa minua, en tosin huomaa stressin oireita, välillä voi olla jotaki stressin oireilua kuten ohimolla verisuoni hakkaa hieman lujempaa, mutta ei kovin yleistä.
        Musiikki ja huumori auttaa paljon hyvä ruoka hyvinukuttu yö.
        Myös jos jäisin vellomaan uniini ja oisin omien unieni tulkinnassa negatiivinen itselleni, niin se voisi olla huono homma.
        Tosin en koe painajaisista olevan minulle isompaa haittaa.
        En usko niin.
        Yritän unitulkinnoissani pysyä vahvana ja positiivisena.

        "Minusta pitää auttaa hädänalaisia."
        Tuttuduu... Minäkin nyt vähän sinua tukisin nopeasti kuuntelemalla ja parilla viestittelyllä kun sinulla noita sairauksia tuonkin verran. Mutta koko maailmaa en ala kuuntelemaan.
        Siinä on niin monta puolta siinäkin niinkuin kaikessa.
        Minä olen sitä mieltä että kun omilla rahoillaan auttaa niin saa auttaa. Veroja maksetaan jo nyt rutkasti ja minun ystäväpiirissäni on hädänalaisia suomalaisia joiden isät ovat taistelleen Suomen rintamalla. Heille ei makseta heidän tarvitsemiaan lääkäripalveluja ja eläkkeet ovat jääneet naurettavan pieniksi kun on jouduttu jäämään aikaisin työstä pois.
        Anna omiasi, niin saat antaa niin paljon kuin sielu sietää eikä kukaan puutu. Uskon että sinun tapauksessasi kyse valikoimattomasta empatioinnista tyyliin kaikki tasan... Minusta maailma ei toimi niin ja olen Linkolan kanssa samaa mieltä siitä että kansainvälisen muuttoliikkeen tulisi käydä vain yhteen suuntaan ja se on kehittyneistä maista kehittymättömiin, eikä toisin päin niinkuin nyt tapahtuu.
        Tämä nyt vain tällainen yksi näkökulma.
        En usko että mielipiteesi on kuitenkaan syy kiusaamiseesi, vaan ehkä he vain käyvät kaiken kimppuun minkä kimppuun voivat käydä.


      • Tietty_tahalli
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Mulla on aspergeria ja oon lapsenomainen kommentoija somessa, silloin kiusaajat helposti kiusaa semmosta ihmistä."

        Niin sinä olet sellainen kuin olet ja vastapuolen pitäisi osata ottaa tuo erilaatuisuutesi huomioon., että jos sua kovin kiusataan niin se on silloin tarkoituksellista ja tahallista, jolloin vika on sinä kiusaajassa eikä sinussa

        "Niin sinä olet sellainen kuin olet ja vastapuolen pitäisi osata ottaa tuo erilaatuisuutesi huomioon., että jos sua kovin kiusataan niin se on silloin tarkoituksellista ja tahallista, jolloin vika on sinä kiusaajassa eikä sinussa "
        Tietty tahallisuus liittyy useimmiten kiusaamiseen, vaikkakin voi periaatteessa olla myös tahatonta kiusaamista. Mikä on kiusaajan kyky ottaa huomioon? Ehkä kiusaajakin on sairas jollain tavoin. En usko kovin terveittein ihmisten keskittyvän moiseen.


      • Tietty_tahalli kirjoitti:

        "Niin sinä olet sellainen kuin olet ja vastapuolen pitäisi osata ottaa tuo erilaatuisuutesi huomioon., että jos sua kovin kiusataan niin se on silloin tarkoituksellista ja tahallista, jolloin vika on sinä kiusaajassa eikä sinussa "
        Tietty tahallisuus liittyy useimmiten kiusaamiseen, vaikkakin voi periaatteessa olla myös tahatonta kiusaamista. Mikä on kiusaajan kyky ottaa huomioon? Ehkä kiusaajakin on sairas jollain tavoin. En usko kovin terveittein ihmisten keskittyvän moiseen.

        "Mikä on kiusaajan kyky ottaa huomioon? Ehkä kiusaajakin on sairas jollain tavoin. En usko kovin terveittein ihmisten keskittyvän moiseen. "

        Niin tuossa jo tuolle Juhalle kommentoinkin toisessa kohtaa, että joku paha olo/turhautuminen siellä taustalla saattaa olla, että kuten totesit, tuskin ny kovin terveet moiseen alkaisivat. Tiedä sitten toki taustalla voi silkkaa ajattelemattomuutta, nuori ikä ja kiusaaminen/netissä huutelu voi olla ajankulua, jopa viihdettä jollekulle.

        Meitä ihmisiä kun on täällä joka lähtöön


    • poiuytrdcvb

      Mutta mulle on tullut "auttajien" kanssa ristiriitoja siita kun he ei ymmärra etta jos on narsistien manipuloinnin aiheuttama stressireaktio niin siina ei voi auttaa kuka tahansa "ammattilainen" koska "ammattilaisesta"tiedetysti voi olla vain vahinkoa mikali hän ei ole perehtynyt juuri narsismin aiheuttamiin ongelmiin. Tata sanotaan tuolla Youtubessakin, etta pitaa ymmartaa ettei voi puhua sellasille jotka ei ole aiheesta perilla ja myös vastaanottavaisia lisatiedolle, Ja etta narsismista tietämättömälle auttajalle voi aiheutua kognitiivinen dissonanssi kuullessaan narsistin uhrin asiaa, jonka hän ratkaisee torjumalla tosiasiat.
      Mina olen sit ollut kompleksisessa posttraumaattisessa stressireaktiossa ja auttajat kognitiivisessa dissonanssissaan joten lopputulos on ollut surkea.

      • Kyllä_olen

        Kyllä olen sinun kanssasi samaa mieltä, että auttajalle joka ei tiedä narsismia olevan olemassakaan, ei ehkä kannata puhua lainkaan siitä ongelmasta. Joku pystyy ehkä olemaan vastaanottavainen uudelle, mutta joku muu taas linnoittautuu tiedolta, joka voisi murskata kyseisen ihmisen maailmankuvan.
        Ymmärrän jälkimmäistä hiukan... Onhan asia aika dramaattinen, että sellaisia ihmisiä on olemassa. Asiantila kieltämättä järkyttää todellisuutta jossa rauhallisempi narsismia kokematon ihminen on tottunut elämään.
        Itsestäni sanoisin, että olen toisinaan aavistellut, että pahuutta on minulle tuntemattomassa muodossa olemassa, vaikken syvemmin asiaa tuntenutkaan.

        Voisi ajatella, että maallikkoauttajaksi alkanut ihminen on lähtenyt parantamaan maailmaa, parantamaan ihmisiä omalla hyvyydellään ja rakkaudellaan, elämänkokemuksellaan ja sen tuomalla sydämen sivistyksellä. Tuskin sellainen heti antautuu kenenkään soittajan edessä, kun sille kerrotaan että se juttu ei olekaan ollenkaan sellainen kuin se on siihen saakka luullut...


      • poiuytdcvb

        No kiva ollaan jostatain samaa mielta :)
        Meilla on taalla sopuisaa nain joulun alla,
        (Tosin en ole juuri tottunut viettamaan Joulua koska perheessamme ei ole ollut tapana viettaa juhlapyhiä kun eihän porukka voi istua edes samassa juhlapöydässä. Jos jotain vietamme vietamme jokainen yksinaan.)

        Mun mielesta sellasista maailmanparantajista saattaa joissain tapauksissa tajuamattaan tulla "enablers" narsistille, eli he tunteellisesti linkittyy narsistiin, eika voi tukea uhria ja Youtube oppien mukaan "mahdollistajia" puolestaan on mahdollista muuttaa "lentäviksi apinoiksi."


      • Tuostakin_
        poiuytdcvb kirjoitti:

        No kiva ollaan jostatain samaa mielta :)
        Meilla on taalla sopuisaa nain joulun alla,
        (Tosin en ole juuri tottunut viettamaan Joulua koska perheessamme ei ole ollut tapana viettaa juhlapyhiä kun eihän porukka voi istua edes samassa juhlapöydässä. Jos jotain vietamme vietamme jokainen yksinaan.)

        Mun mielesta sellasista maailmanparantajista saattaa joissain tapauksissa tajuamattaan tulla "enablers" narsistille, eli he tunteellisesti linkittyy narsistiin, eika voi tukea uhria ja Youtube oppien mukaan "mahdollistajia" puolestaan on mahdollista muuttaa "lentäviksi apinoiksi."

        Tuostakin olen samaa mieltä, että jossain voi narsisti väijyä tuollaista tietämätöntä (tietämättömiähän uhrit aina ovat). Tietämättään tukevat narsistia tämän kelmeissä puuhissa.
        Tälläkin palstalla tavan takaa jotkut tulevat saarnaamaan katumusoppia meille syntisille kurjille, jotka emme näe kuinka kohtelemme lähimmäistämme, joka nyt vain on heikko poloinen.


      • poiuytfn

        Mun psykopaatti ei ainakaan suostu oleen mikaan poloinen
        Kysyin eilen pitaskö mun auttaa häntä jotenkin. Mikaan muu apu ei kelpais kuin siivousapu.
        hän sanoi etta jos ma häntä jotenki alkaisin auttamaan hän kokis sen kiusaamiseksi.


      • poiuydsxcvb

        Niin muuten ma olen vähän kehittyny ma puhun jo niin sujuvasti psykologisin termein etta mun ajateltiin olevan alan ihmisiä :)
        Selitin sitte etta olen vaan tiedonkeruuluonteinen taiteilija


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe