Luovutustappio & osingot

Osakealoittelija

Hei minulla noin 2500euroa osinkotuloja tätä vuodelta 2017. Eikös minunkannata ehdottomasti myydä salkustani tappiollisia osakkeita 2500eurolla niin saan noin osingot verottomana koska luovutustappiot vähennetään saamastani osinkotulosta? Kiitos viisaammille.

23

622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osakealoittelija

      Ja jos uskon yhtiöihin silti niin ostan ne takaisin muutamien päivien viiveellä niin se on ok?

    • Omakas

      Käsittääkseni kyllä.

    • Vakuusvaje

      Tänä vuonna verotettavia tuloja kannattaa tietenkin kuitata tappioilla, sillä nyt siihen on viimeinen mahdollisuus. Jos voitto ehditään verottaa, asiaa ei enää myöhemmin voi auttaa. Tosin kannattaa laskea tarkasti. Ensiksi pitää kysyä, onko tuo 2500 euron osinkotulo bruttosumma vai verotettava 85 % osuus. Vai peräti listaamattomista osakkeista, jolloin verotettavaa tuloa on vähemmän?

      Niitä tappiollisia osakkeitakin pitänee myydä jokin muu summa kuin 2500 eurolla, jotta _tappiota_ tulisi 2500 euron verran.

      Ainoa tilanne, jossa tappioiden ottamista ehkä kannattaisi lykätä, olisi se, että ensi vuonna saisit niin paljon pääomatuloja, että veroprosentti nousee 34:ään. Silloin vähennyksistä olisi vastaavasti enemmän hyötyä ensi vuoden puolella tehtyinä.

      Takaisinostosta on ennakkotapaus, jonka mukaan yksi päiväkin riittää väliajaksi. Samana päivänä tehtyjä edestakaisia kauppoja on tämäntapaisissa tilanteissa tulkittu veronkierroksi. Jos haluat välttää selvityspyynnöt ja olla täysin varma, voit lykätä takaisinostoja muutamalla viikolla ensi vuoden puolelle.

      • ei-välttämättä

        "Niitä tappiollisia osakkeitakin pitänee myydä jokin muu summa kuin 2500 eurolla, jotta _tappiota_ tulisi 2500 euron verran."
        Jos osakkeet on ostettu 5tonnilla ja ne myydään 2,5 tonnilla niin siitähän tulee justa tämä mainittu 2500e tappiota.


      • Vakuusvaje

        Juuri tämän mahdollisuuden takia tuo potentiaalimuoto "pitänee".

        Aloittelijoilla muuten on joskus niin kummallisia kuvitelmia asioista, että on tosiaan syytä huomauttaa että verotuksessa vähennetään tehty tappio eikä tappiollisen myynnin arvoa.


      • feafs

        Ja tosiaan se, että 2500 euron brutto-osinko pörssiyhtiöstä tarvitsee vain 2125 euron verran vähennyksiä tuloksen nollaukseen.

        ... ja vähennyksiin pitää tietysti laskea myös muut pääomatuloista tehtävät vähennykset, ellei sitten nimenomaan tavoittele negatiivista tulosta pääomatulopuolelta. Tässä pitää huomioida, että tappioita ei vähennetä alijäämähyvityksenä ansiotulopuolelta, vaan ne siirtyvät seuraavalle vuodelle. Muut, tavalliset vähennykset tuottaisivat alijäämähyvityksen, mutta laskusääntöjen mukaan useimmat vähennykset (oikeastaan kaikki muut kuin korot) otetaan pääomatuloista ensin, ja sitten vasta vähennetään tappiot.


      • rolli-olli

        onko tosiaan yleistä että myytte loppuvuodesta tappiolla olevat osakkeenne tai rahastonne välttääksenne myyntivoittoverot ? itse en ole vielä koskaan myynyt tappiolla olevia, olen kai elätellyt toivetta että ne vielä nousee ja olen maksellut pääomaveroa joka vuosi. typeryyttäni kai.


      • omakas
        rolli-olli kirjoitti:

        onko tosiaan yleistä että myytte loppuvuodesta tappiolla olevat osakkeenne tai rahastonne välttääksenne myyntivoittoverot ? itse en ole vielä koskaan myynyt tappiolla olevia, olen kai elätellyt toivetta että ne vielä nousee ja olen maksellut pääomaveroa joka vuosi. typeryyttäni kai.

        Toiveitahan voi jatkaa ostamalla samat takaisin, kunhan ei samana päivänä osta.
        Eilen katsoin, että toisen salkun tappiolliset vain jotain vajaan satkun miinuksella kukin, en niiden takia ajatellut alkaa vekslaamaan, sillä tuleehan siitä kaupankäyntikuluja ja vaivaa ja vähennykset saa kyllä tehdä myöhemminkin.
        Mutta jos joku omistus olisi vaikka kymppitonnin pakkasella, niin sen myymällä nyt tammikuun sijasta saisi siirrettyä voittojen verotusta vuodella eteenpäin.

        Henkilökohtaistakin, joskus vähennyksiä voi olla säästössä, jolloin ei ehkä syytä hankkia lisää vähennyksiä. Esimerkiksi jos on vasta aloittanut pörssipelit, mutta on asuntolainasta vähennyskelpoisia korkoja tallessa usealta vuodelta.

        Ideahan tässä siis on vain saada verotusta siirtämällä tuon veron osalta tuotot kotiin. Lisäksi käyttämällä vähennykset tämän vuoden voittoihin, varmistaa että ne tulee käytettyä. Voisihan suuri pörssiromahdus tai muu sattumus pyyhkiä salkusta voitot ja siten mahdollisuuden vähennyksiin tulevaisuudessa. Kuten sanottua, tämän vuoden voitoista voi tehdä vähennyksiä vain tänä vuonna.

        Järki tosiaan kannattaa pitää mukana, eikä välttämättä alkaa viidenkympin vähennyksiä poimimaan talteen kolmenkympin kuluilla säästääkseen 15e veroa.


      • Omakas
        omakas kirjoitti:

        Toiveitahan voi jatkaa ostamalla samat takaisin, kunhan ei samana päivänä osta.
        Eilen katsoin, että toisen salkun tappiolliset vain jotain vajaan satkun miinuksella kukin, en niiden takia ajatellut alkaa vekslaamaan, sillä tuleehan siitä kaupankäyntikuluja ja vaivaa ja vähennykset saa kyllä tehdä myöhemminkin.
        Mutta jos joku omistus olisi vaikka kymppitonnin pakkasella, niin sen myymällä nyt tammikuun sijasta saisi siirrettyä voittojen verotusta vuodella eteenpäin.

        Henkilökohtaistakin, joskus vähennyksiä voi olla säästössä, jolloin ei ehkä syytä hankkia lisää vähennyksiä. Esimerkiksi jos on vasta aloittanut pörssipelit, mutta on asuntolainasta vähennyskelpoisia korkoja tallessa usealta vuodelta.

        Ideahan tässä siis on vain saada verotusta siirtämällä tuon veron osalta tuotot kotiin. Lisäksi käyttämällä vähennykset tämän vuoden voittoihin, varmistaa että ne tulee käytettyä. Voisihan suuri pörssiromahdus tai muu sattumus pyyhkiä salkusta voitot ja siten mahdollisuuden vähennyksiin tulevaisuudessa. Kuten sanottua, tämän vuoden voitoista voi tehdä vähennyksiä vain tänä vuonna.

        Järki tosiaan kannattaa pitää mukana, eikä välttämättä alkaa viidenkympin vähennyksiä poimimaan talteen kolmenkympin kuluilla säästääkseen 15e veroa.

        Samaten itse ajattelen niin, että voitollisen vuoden päätteeksi on hyvä aika ottaa isompaa riskiä, jos sitä ylipäätään joskus perusteltuna pitää. Nythän tilanne on siis se, että jos isolla riskillä tulee takkiin, ja myy tappiolla pois vielä ennen vuodenvaihdetta, niin valtio korvaa sen n.30% tappioista vähennyksinä. Jos taas sattuu voittamaan, niin voi siirtää verotuksen ensivuodelle tai pidemmälle. Jos siis pitää lainkaab perusteltuna ostaa jotain korkean riskin pientä teknoa, warrantteja tai vipurahastoja, niin mielestäni voitollisen vuoden loppupuolella on tavallista parempi mahdollisuus niin tehdä.


      • Vakuusvaje
        rolli-olli kirjoitti:

        onko tosiaan yleistä että myytte loppuvuodesta tappiolla olevat osakkeenne tai rahastonne välttääksenne myyntivoittoverot ? itse en ole vielä koskaan myynyt tappiolla olevia, olen kai elätellyt toivetta että ne vielä nousee ja olen maksellut pääomaveroa joka vuosi. typeryyttäni kai.

        Näihin aikoihin pitää aina ruveta tarkistelemaan kirjanpitoa, onko tullut myydyksi jotain vuoden mittaan. Jos ei ole, on mahdollisuus tehdä veroton alle 1000 euron myynti, jonka kohteeksi tietysti valitaan salkun voitollisin osake. Vanhan lain mukaan tämä oli jokseenkin aina paras vaihtoehto ja olen tehnyt niin useampana vuonna. Nyt ei välttämättä kannata, jos salkussa on tappiollisia osakkeita, joita myymällä voi vähentää osinkoveroja.

        Itse taidan tänä jouluna silti käyttää tuon tonnin verottoman mahdollisuuden. Ensi vuonna pääomatulot nousevat väkisinkin niin suuriksi, että saan tappioista 4 % lisävähennyksen, kun lykkään niiden ottamisen yli vuodenvaihteen.


    • Osakealoittelija

      Niin minulla on osakkeet nordnetissä ja oikeassa laidassa näkyy punaisella summa minkä osake on tappiolla. Osingothan saa periaatteessa verottomana aina kikkailemalla jos vaan salkusta sattuu löytymään saman summan edestä osakkeita jotka ovat tehneet turskaa. Tappiolla olevat osakkeet siis kannattaa kierrättää ulkona joka vuosi jos on osinkotuloja tms pääomatuloja sinä vuonna. Juu tuon luinkin jo muualta että osinkoa verotetaan 85% osalta. Kiitos.

    • Noviisi2

      Minäkin kysyn vielä eli ajatellaan että olen tehnyt seuraavanlaista kaupankäyntiä v 2017

      Osto firma A osakkeet 1000kpl 4000eurolla
      Myynti firma A osakkeet 1000kpl 2000eurolla tappiota 2000euroa.

      Osinkotuloja 2350euroa * 0,85 = 1997,5e

      Verotettavia pääomatuloja ei siis ole?

    • OsingoillaElävä

      Osinkotulot ovat osinkotuloja eivätkä mitään luovutusvoittoja. Et voi vähentää niitä luovutustappioilla. Ei ainakaan Suomessa.

      Näinhän on aina ollut ja tullee aina olemaan! Valtio tarvitsee varmoja verotuloja piensijoittajilta.

      • jklkg

        1) osinkotulojen verollinen osuus eli 85 % on ihan normaalia pääomatuloa

        2) ihan täällä Suomessa, luovutustappiot on voinut vähentää pääomatuloista vuoden 2016 alusta lukien

        Verotuslakejakin muutetaan silloin tällöin, joten vanhat "totuudet" eivät suinkaan päde ikuisesti.


      • OsingoillaElävä
        jklkg kirjoitti:

        1) osinkotulojen verollinen osuus eli 85 % on ihan normaalia pääomatuloa

        2) ihan täällä Suomessa, luovutustappiot on voinut vähentää pääomatuloista vuoden 2016 alusta lukien

        Verotuslakejakin muutetaan silloin tällöin, joten vanhat "totuudet" eivät suinkaan päde ikuisesti.

        Hieno juttu, jos noin todella on. Uskottava on!

        Piti oikein tarkistaa vuoden 2016 veroilmoituksesta. Verottaja oli vähentänyt osinkotuloista automaattisesti vain 2016 vanhenevan tappion. 2017 ja myöhemmin vanhenevia isompia tappioita ei oltu vielä huomioitu. Pitänee tarkistaa tämän vuoden verotus hiukan tarkemmin. Tänä vuonna (2017) saan suuria luovutusvoittoja, joten vanhat tappiot ehkä kannattikin säästää niitä varten. Mistähän veroja tuonkin arvasi?

        Hyvä oppia jotain uutta kymmenen vuoden välein.


      • Vakuusvaje

        Vanhojen luovutustappioiden osalta tilanne ei tosiaan olekaan muuttunut. Ennen vuoden 2016 alkua tehdyt tappiot voi edelleenkin vähentää vain voitoista. Vasta tätä tuoreemmat tappiot ovat vähennettävissä muista pääomatuloista.

        Saattaapa lisäksi käydä niin, että tämäkään tilanne ei kauan kestä. Kunhan hallitusohjelmaa koostetaan puolentoista vuoden kuluttua, siellä varmaankin muistetaan vetää takaisin tällaiset ökyrikkaille sijoittajille annetut kohtuuttomat edut.


      • Osakealoittelija
        Vakuusvaje kirjoitti:

        Vanhojen luovutustappioiden osalta tilanne ei tosiaan olekaan muuttunut. Ennen vuoden 2016 alkua tehdyt tappiot voi edelleenkin vähentää vain voitoista. Vasta tätä tuoreemmat tappiot ovat vähennettävissä muista pääomatuloista.

        Saattaapa lisäksi käydä niin, että tämäkään tilanne ei kauan kestä. Kunhan hallitusohjelmaa koostetaan puolentoista vuoden kuluttua, siellä varmaankin muistetaan vetää takaisin tällaiset ökyrikkaille sijoittajille annetut kohtuuttomat edut.

        Miten niin ökyrikkaille? Itse olen reilu 30v duunari ja mennyt töihin heti armeijan jälkeen ja kasannut n. 50tEur osakesalkun ja samanverran norjan pankissa säästötilillä. Myös kaksio on pian maksettu.

        Tuntuu että suomi on täynnä valittajia, yli varojensa eläjiä. Kaikki rahat törsätty seuraavaan tilipäivään mennessä.


      • E220_CDI
        Osakealoittelija kirjoitti:

        Miten niin ökyrikkaille? Itse olen reilu 30v duunari ja mennyt töihin heti armeijan jälkeen ja kasannut n. 50tEur osakesalkun ja samanverran norjan pankissa säästötilillä. Myös kaksio on pian maksettu.

        Tuntuu että suomi on täynnä valittajia, yli varojensa eläjiä. Kaikki rahat törsätty seuraavaan tilipäivään mennessä.

        Tuo ökyrikas tuossa yllä ei vaan tajua sitä, että Suomessa on osakkeenomistajia enemmän kuin Volkswagenin Toyotan Fordin omistajia yhteensä. Tuolla ulkona tulee osakkeenomistaja usemmin kuin tojofordvolkkarin omistaja.

        Heidän osinkonsa on keskimäärin noin tonnin luokkaa vuosittain, ja sitäkin kohdellaan tulolähteenä. Silti kaikkein sairaalloisimmilla...hauska sanaleikki muuten tuo LOISIMMILLAAN, vaikkei mikään leikki olekaan.

        Että semmoista rahaeliittiä meillä.


      • Vakuusvaje
        Osakealoittelija kirjoitti:

        Miten niin ökyrikkaille? Itse olen reilu 30v duunari ja mennyt töihin heti armeijan jälkeen ja kasannut n. 50tEur osakesalkun ja samanverran norjan pankissa säästötilillä. Myös kaksio on pian maksettu.

        Tuntuu että suomi on täynnä valittajia, yli varojensa eläjiä. Kaikki rahat törsätty seuraavaan tilipäivään mennessä.

        Valitan, että jätin omasta tekstistäni lainausmerkit pois tuon ökyrikas-sanan ympäriltä, mutta pidin ivallista sävyä jo riittävän selvänä ilman niitäkin. Ehkä sitä pitkäaikaisen kirjoittelun jälkeen jo tuntee palstan siinä määrin kotipaikakseen, että olettaa hieman liikaa.

        Näiden pikavippi-ihmisten silmissä olet ökyrikas, koska et ole rahanpuutteessa ennen tilipäivää. Minä olen vielä pahempi, koska olen onnistunut keräämään varallisuutta niin paljon, ettei enää tarvitse käydä töissäkään. Siksi meiltä pitää verottaa kaikki mahdollinen pois ja antaa heille ja heidän kavereilleen. Ja kunhan kevään 2019 vaalit on käyty, meitä ei paljon naurata, sillä noita vippareita riittää.


      • Omakas
        Vakuusvaje kirjoitti:

        Valitan, että jätin omasta tekstistäni lainausmerkit pois tuon ökyrikas-sanan ympäriltä, mutta pidin ivallista sävyä jo riittävän selvänä ilman niitäkin. Ehkä sitä pitkäaikaisen kirjoittelun jälkeen jo tuntee palstan siinä määrin kotipaikakseen, että olettaa hieman liikaa.

        Näiden pikavippi-ihmisten silmissä olet ökyrikas, koska et ole rahanpuutteessa ennen tilipäivää. Minä olen vielä pahempi, koska olen onnistunut keräämään varallisuutta niin paljon, ettei enää tarvitse käydä töissäkään. Siksi meiltä pitää verottaa kaikki mahdollinen pois ja antaa heille ja heidän kavereilleen. Ja kunhan kevään 2019 vaalit on käyty, meitä ei paljon naurata, sillä noita vippareita riittää.

        Varmaan tästä vinkkailemalla julkisesti syön itseltäni mahdollisuudet toteuttaa tätä hamassa tulevaisuudessa, mutta miten olisi, jos alkaisit elämään velaksi? Eli salkkua vastaan esimerkiksi Nordnetin Superluotolla voita leivän päälle. Salkun antaisit kasvaa rauhassa ja pyrkisit minimoimaan osingot (veron takia). Hyvällä tuurilla (ja jos salkku riittävän iso ja tuottoisa) salkku kasvaisi nopeammin kuin velka ja voisit jatkaa näin lopun ikääsi verovapaasti. Ellet sitten haluaisi maksimoida kulutustasi, minkä takia salkku kyllä täytyy lopulta tyhjentää.

        Riskiähän tuo syömävelkakin kasvattaa ja nyt ei kaikkien mielestä ole paras hetki kasvattaa riskiä.

        Itsekin olisin tämän vuoden elänyt pääomilla, mutta rehellisyyden nimissä kyseessä on turhan todennäköisesti tuuri, eikä vakaa varma elanto lopuksi ikää.


    • lapaluukkux

      Onko todellakin noin että voi tehdä ensivuotta ajatellen tappiota nyt että ei tarvitse makssa osinkoveroa. Aloittaja on toki nyt myöhässä jos edellisten kirjoittajien viestit pitää paikkansa. Miksi tästä ei ole kerrottu missään mediassa.

      • Vakuusvaje

        Tälle vuodellekin vielä ehtii. Jos olet saanut keväällä osinkoja ja teet nyt jouluviikolla tappiota, voit vähentää tappiot osingoista. Tuloksena operaatiosta saat osingoista pidätettyjä ennakoita ensi jouluksi takaisin.

        Jos sen sijaan haluat kuitata tappioilla ensi kevään osinkoja, siirrä toki kaupanteko vuodenvaihteen yli. Kahden viikon lykkäys antaa vuoden lisäaikaa käyttää vähennykset.


        Tästä vähennysmahdollisuudesta on syytä ottaa ilo irti, kun se on olemassa. Pääomaverotusta keventäviä lakimuutoksia ei viimeisen vuosikymmenen ajalta ole monta.


    • Hallaahon.äänestäjä

      Kysyjä: Miksi tästä ei ole kerrottu missään mediassa

      Vastaus: ehkä katselet väärää mediaa liittykää nyt ihmeessää piensijoittajiin OSKL ja Veronmaksajiin, jäsenmaksu kumpaakin on jotain pari- kolmekymppiä ja siihen kuuluu LEHTI

      Ja muistakaa, että osinko josta saatte sitten tappioita vähentää

      vähentää sinänsä osakkeen arvoa eli aiheuttaa tappiota joten ei tämä nyt mikään ilmainen etu ole

      vaan aikaisemmin on ollut haitta: eli ennen oli mahdollista saada myyntitappioden takia koko vuodelta tappiota mutta joutui silti maksamaan osingoista veroa vaikka kokonaistulos olisi ollut negatiivinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe