TM talvitesti ahdistaa kokematonta VAG-mursua

automotives

Kävin hakemassa Take Away illallisen ja siinä ateriapakettia odotellessa lueskelin 2017 vuoden TM-lehtiä, joita oli aulassa.

TM talvitesti 2017.
Lähtökohdat: keskimäärin 2-3 takavetoista per talvitesti ja 14-16 etuvetoista.
Takavetoinen voitti 2014 (BMW 318d) ja 2015 (M-B C220d A farmari)
Mercedes E220d A sedan kolmas 2017

Yleisesti lainaan sanatarkasti artikkelista tätä tekstinpätkää:

"Nykyaikaisen takavetoisen etenemiskykyä ei usko ellei kokeile. Mercedeksen EDS toimii kympin arvoisesti. Esimerkiksi rullakokeessa tyhjää pyörivä pyörä pysähtyy heti, kun kuljettaja koskee kaasuun ja pienellä lisäannostuksella auto lähtee liikkeelle. Sivuluistoihin moottorinohjaus reagoi ajoasetuksista riippuen herkästi, mutta sallivassa tilassa kiihtyvyys on tehokasta, mikä tosin vaatii kuljettajalta aktiivisuutta. Seat toimii kitkaerotilanteessa Audiakin karkeammin ja vaatii syvää käskytystä kaasulla. Tasaisella pidolla Ateca etenee hyvin, ja kaarteissa luistonrajoitus toimii asiallisesti.
Volvon mäkilähdössä kaasua kannattaa annostella maltilla, muuten voimaa tulee aaltoillen. Mäkilähtö on raskaalle etuvetoiselle haaste. Erikoistilanteissa Volvo etenee kiitettävästi ja vauhdin myötä luistonrajoitus on salliva."

Välikommentti: Takavetoisen Mercedeksen "salliva tila" tarkoittaa mitä ilmeisimmin Sport ajotilaa. En tosin ymmärrä mitä ns. ammattitoimittaja tarkoittaa aktiivisuudella, koska oman kokemukseni mukaan luiston lisääntynyt salliminen ei kuitenkaan aiheuta minkäänlaista hässäkkää vaan taustalla on aina ESC joka tarkkailee perän liikkeitä ja kontrolloi esimerkillisesti kovassakin ajossa Sport tilassa liiallista sivuttaisliikettä. Sport tilassa modernit Mercedekset ovatkin kelillä kuin kelillä nautittavia menijöitä.

Loppuarvostelu lainaus:

"Takavetoisten autojen nousu talvitestin kärkipaikoille ei ole enä äyllätys, sillä sekä BMW että Mercedes ovat aiemminkin näyttäneet nykyaikaisen elektroniikan ja hyvän painonjakauman voiman. Myös uusi E-sarjalainen etenee vakuuttavasti ja mukavasti. Maantieajo on melkeinpä juhlaa myös talvikelillä, ja kaikki muukin ajamiseen liittyvä on reilassa. Uusi dieselmoottori on edustuskelpoinen myös päästöjen osalta. Harmillista, että ajovalopesureita Mersuun ei saa rahallakaan."

Mercedes E220d A (194hv / 400Nm) takaveto, 1800kg painonjakauma 52% / 48%

Ajoajat:
Mutkainen jäinen/luminen ylämäki, pituus 870m

Mercedes (takaveto): 63,0s
Audi Q2 (etuveto / talvitestin voittaja): 60,2s
Volkswagen Tiguan (etuveto): 63,2s
Jaguar XE (takaveto): 60,8s

Lumipinteinen rata, pituus 2,0 km:
Audi Q2: 131,0s
Volkswagen Tiguan: 135,5s
Jaguar XE: 133,4s
Mercedes E220d: 135,7s

Kiihtyvyys lumella 0-60 km/h:
Audi Q2: 8,4s
Mercedes: 8,5s
Volkswagen: 9,4s
Jaguar: 8,2s

Lisäksi TM 20/2017 BMW 530e ja Mercedes E350e vertailusta lainattua:

Mercedes E350e loppukommentti:
"Väistökokeessa jousituksesta on edelleen hyötyä ja ajonvakautusjärjestelmä toimii esimerkillisesti. Kun tähän yhdistetään kuin mielen jatkeena toimiva ohjaus, niin ollaan ajettavuuden aallonharjalla. Molemmat autot ovat erittäin hiljaisia, mutta pikkukivien kopina on eristetty Mercedeksessä paremmin. Vaikka kulutus on hieman suurempi, niin Mercedeksen ylläpito on muuten selvästi BMW:tä edullisempaa. Päivittäisessä käytössä eniten vakuuttavat vakiovarusteiset mittariston ja infojärjestelmän ruutuina toimivat vierekkäiset 12,3 tuuman näytöt. Näyttöjen kirkkaus ja tarkkuus ovat huippuluokkaa. Mercedes Me- etäohjauspalvelu on E350e mallissa vakiona. BMW ei saa vetää kärryä, mutta Mercedeksellä saa, kolmatta tonnia.

Konservatiivisempana pidetty Mercedes on ajettavuudeltaan hieman parempi jaottaa ylläpitokuluissa kiinni kulutuksessa ja hankintahinnassa tulevaa eroa."

Arvosana: 9,2

TM Mittaustulokset:
M-B E350e:
0-50 km/h: 2,3s
0-100 km/h: 6,5s
Testimassa: 2030kg, painonjakauma 48/52%

Olisi hauska nähdä miten nuo takavetoiset hybridit pärjäävät talvitestissä TM mielestä. Itse tiedän, että myös että E350e on märällä ja talvisellakin kelillä melkoinen menijä kuivien kelien lisäksi. Painonjakauma on aavistuksen takapainoinen akuston takia (tavaratilan pohjan alla) ja elektroninen ajonvakautus on aivan huippuunsa hiottu muun ajettavuuden lisäksi, Sport tilassa sanoisin, että kaikki etuvedot katselevat takavaloja kaikilla keleillä, useat nelivetoisetkin ovat tiukoilla kostealla, kuivalla aikalailla ainoat rinnalla pysyvät autot ovat n. 300-350hv nelivetoja, joissa on aito neliveto esim. Porsche Macan S kanssa mennyt ihan tasoissa 0-100 km/h. Myös eräs 2000-luvun alun takavetoisen e46 BMW M3 nuori kuski melkoisen ihmeissään kun ei eko-Mersu meinannut jäädä millään kun lähti lippispoju polkemaan Länsiväylälle kaartavista liikennevaloista 0-80 km/h. Sanomattakin selvää, että Octavia RS katselee takavaloja paikaltaan kiihdytettäessä ja alle 100 km/h nopeuksissa. 100 km/h jälkeen voisi olla melko tasaista, mutta enpä halua korttiani hyllylle.

Milloin ajattelitte katkerat "ilmiantajat" hankkia ajokokemusta 2010-luvun takavedoista?

18

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • deleeete

      tää sama teksti lähteny mont kertaa poistoo skodapalstalt

    • E220_CDI

      Kommentti aloittajan välikommenttiin: "Välikommentti: Takavetoisen Mercedeksen "salliva tila" tarkoittaa mitä ilmeisimmin Sport ajotilaa. En tosin ymmärrä mitä ns. ammattitoimittaja tarkoittaa aktiivisuudella, koska oman kokemukseni mukaan luiston lisääntynyt salliminen ei kuitenkaan aiheuta minkäänlaista hässäkkää vaan taustalla on aina ESC joka tarkkailee perän liikkeitä ja kontrolloi esimerkillisesti kovassakin ajossa Sport tilassa liiallista sivuttaisliikettä. "

      Ajonhallinnan "salliva tila" viittaa siihen, että tavismersun Suojelusenkeli ei suostu oikeasti ottamaan vapaapäivää, ja siksi ei ole teknisesti oikein puhua "ESP Off" tilasta. Kimi-näppäin tai "leave me alone, I know what I am doing" menuvalinta ei poista ajonhallintaa toiminnasta, vaan ainoastaa siirtää hälytysrajoja kauemmas. Vaikka ESP ottaa tuossa tilassa liberaalimman asenteen, jää vetoluistonesto ASR päälle, kuten pitääkin, ja siitä seuraa vanhaa perinnemallin takavetoista liukkaammin peräluistoon irtoava vehje MOLEMPIEN takasten sutiessa yhtä aikaa.

      Kuljettajan vastuu ajosuunnasta tulee siis siitä, että hän on ensin pyytänyt ESP:tä olemaan puuttumatta vastaohjauksen indikoimaan luistoon. Jos kuljettaja tämän jälkeen aiheuttaa sen luiston kaasupolkimella, on luonnollista, että hänen odotetaan myös itse vastaavan tekemisistään. Ellei kuljettaja hoida omaa osuuttaan, Suojelusenkeli tulee kuitenkin lopulta apuun luistokulman levitessä asiattomuuksiin, eli siis nopean etenemisen kannalta liian leveäksi.

      Minunkin mielestäni nykyaikainen tasapainoinen takavetoinen tai neliveto selvästi takapainoisella voimanjaolla on helpoin ajettava, mutta minulla tämä johtuu siitä, että en osaa ajaa etuvetoista.

    • Buahh

      Niin no, ei taida tällaiset pronssille sijoittuneet takatuupparit nyt juuri herättää paljon sen enempää tunteita puolesta kuin vastaankaan. Monelle riittää että auto kuljettaa paikasta toiseen, eikä niinkään se että josko se yksi takapyörä työntää hyvin tai tosi hyvin. Vain jollekin tässäkin asiassa on paljon tunteita, se taas jäänee esim vapaaehtoisen mielenterveystyön ja lopulta kunnallisen terveydenhuollon huoleksi.

      • E220_CDI

        Eikö se ole hyvä asia, että kaupasta saa vanhanaikaiseen tapaan ratista kääntyviä autoja, joiden turvin kontrollifriikitkin pärjäävät avohoidossa?

        Jos ei piittaa siitä, että eri etupyörien vetäessä vuorotellen vetoakselit myös kiskovat ohjausta puolelta toiselle, mutta matka silti etenee jotenkuten, voi suunatonta tyydytystä omasta normaaliudestaan tuntien ostaa vaikka jonkun etuvetoisen luisupulkan.

        Kaikille löytyy mieleinen, mikä on hieno asia.


      • arkiliikenteessä
        E220_CDI kirjoitti:

        Eikö se ole hyvä asia, että kaupasta saa vanhanaikaiseen tapaan ratista kääntyviä autoja, joiden turvin kontrollifriikitkin pärjäävät avohoidossa?

        Jos ei piittaa siitä, että eri etupyörien vetäessä vuorotellen vetoakselit myös kiskovat ohjausta puolelta toiselle, mutta matka silti etenee jotenkuten, voi suunatonta tyydytystä omasta normaaliudestaan tuntien ostaa vaikka jonkun etuvetoisen luisupulkan.

        Kaikille löytyy mieleinen, mikä on hieno asia.

        Mun mielestä tämä vastakkainajattelu on kyllä täysin turhanpäivistä hommaa. Itse olen ajanut sekä etuvtoisella että että takavetoisella yli kymmenen vuotta kummallakin. Lisäksi muutama vuosi nelivetoien ratissa.
        Liukkaalla takavetoinen on tavallaan hauskempi ajaa, mutta kääntöpuolena on sen hitaus. Kuivalla asvaltilla pitää mennä hyvin pitkälle hyvän maun ja liikennesääntöjen ulkopuolelle että etuvetoisen ja takavetoisen auton käyttäytymisestä löytyy nykypäivänä mitään eroja.
        Radalla takavetoinen on tietenkin paljon fiksumpi ajaa, mutta rata on kokonaan oma juttunsa eikä vaikuta liikenteessä ajamiseen.
        Kaikenkaikkiaan pilkunnussimista ja pätemisen halua koko homma.


      • Riläks
        E220_CDI kirjoitti:

        Eikö se ole hyvä asia, että kaupasta saa vanhanaikaiseen tapaan ratista kääntyviä autoja, joiden turvin kontrollifriikitkin pärjäävät avohoidossa?

        Jos ei piittaa siitä, että eri etupyörien vetäessä vuorotellen vetoakselit myös kiskovat ohjausta puolelta toiselle, mutta matka silti etenee jotenkuten, voi suunatonta tyydytystä omasta normaaliudestaan tuntien ostaa vaikka jonkun etuvetoisen luisupulkan.

        Kaikille löytyy mieleinen, mikä on hieno asia.

        Ai että kun meni näemmä autotekniikka tunteisiin :-)

        Taidat olla "rattimiehiä". Kärsitkö rattiraivosta?


      • E220_CDI
        arkiliikenteessä kirjoitti:

        Mun mielestä tämä vastakkainajattelu on kyllä täysin turhanpäivistä hommaa. Itse olen ajanut sekä etuvtoisella että että takavetoisella yli kymmenen vuotta kummallakin. Lisäksi muutama vuosi nelivetoien ratissa.
        Liukkaalla takavetoinen on tavallaan hauskempi ajaa, mutta kääntöpuolena on sen hitaus. Kuivalla asvaltilla pitää mennä hyvin pitkälle hyvän maun ja liikennesääntöjen ulkopuolelle että etuvetoisen ja takavetoisen auton käyttäytymisestä löytyy nykypäivänä mitään eroja.
        Radalla takavetoinen on tietenkin paljon fiksumpi ajaa, mutta rata on kokonaan oma juttunsa eikä vaikuta liikenteessä ajamiseen.
        Kaikenkaikkiaan pilkunnussimista ja pätemisen halua koko homma.

        Luettelet havaitsemiasi eroja itsekin, joten olet siis kanssani samaa mieltä siitä, että eroja on ja ne ovat todellisia. Annat myös hyviä arvioita niiden erojen merkityksestä.

        Haluatko näiden arvioidesi jälkeen ja etu-, taka- ja nelivetoisen valittuasi olla eri mieltä päätelmästäni:

        "Kaikille löytyy mieleinen, mikä on hieno asia"?


      • minä.olen.rattimies
        E220_CDI kirjoitti:

        Luettelet havaitsemiasi eroja itsekin, joten olet siis kanssani samaa mieltä siitä, että eroja on ja ne ovat todellisia. Annat myös hyviä arvioita niiden erojen merkityksestä.

        Haluatko näiden arvioidesi jälkeen ja etu-, taka- ja nelivetoisen valittuasi olla eri mieltä päätelmästäni:

        "Kaikille löytyy mieleinen, mikä on hieno asia"?

        Tuo loppupäätelmä on tietenkin ok. Olen kuitenkin sitä mieltä että välillä on menty vahvasti draamakuningatar-linjalle kun nyansseista on alettu tekemään elämää suurempia asioita.
        Lisäksi paukutetaan yhtä yksityiskohtaa ylitse kaiken muun unohtaen kokonaisuus. Niinkuin sanoin pätemisentarve paistaa vahvasti läpi.

        Sen verran myönnän itsekin että nuorempana alla piti ehdottomasti olla takavetoinen ja kaksiovinen auto. Mikään muu ei tullut kysymykseenkään. Mutta ei mulla tullut mieleenkään alkaa julkisesti dissaamaan etuvetoisella tai perheautolla ajavia. Sellaista pentumaista räksyttäjän touhua. Kavereiden kesken tietysti pitää heittää läppää, mutta anonyymilla palstalla suunsoittaminen tällaisista jutista on vähän kornia. Eikö sulla ole kavereita joiten kanssa vääntää tällaisita jutuista?


      • E220_CDI
        minä.olen.rattimies kirjoitti:

        Tuo loppupäätelmä on tietenkin ok. Olen kuitenkin sitä mieltä että välillä on menty vahvasti draamakuningatar-linjalle kun nyansseista on alettu tekemään elämää suurempia asioita.
        Lisäksi paukutetaan yhtä yksityiskohtaa ylitse kaiken muun unohtaen kokonaisuus. Niinkuin sanoin pätemisentarve paistaa vahvasti läpi.

        Sen verran myönnän itsekin että nuorempana alla piti ehdottomasti olla takavetoinen ja kaksiovinen auto. Mikään muu ei tullut kysymykseenkään. Mutta ei mulla tullut mieleenkään alkaa julkisesti dissaamaan etuvetoisella tai perheautolla ajavia. Sellaista pentumaista räksyttäjän touhua. Kavereiden kesken tietysti pitää heittää läppää, mutta anonyymilla palstalla suunsoittaminen tällaisista jutista on vähän kornia. Eikö sulla ole kavereita joiten kanssa vääntää tällaisita jutuista?

        Pätemisestä ei oke kyse, koska aika monesti olen täälläkin myöntänyt oman valintani syyksi sen, että en vain osaa ajaa etuvetoista. Hyvä neliveto olisi kyllä erittäin mieleinen, mutta on tähän saakka omassa valinnassani hävinnyt tärkeysjärjestyksessä käyttökustannuksille.

        Vastasin viestiin, jossa ilveiltiin " josko se yksi takapyörä työntää hyvin tai tosi hyvin", joten oletin vastaavan tasoisen tyylilajin hyväksyttäväksi myös siihen vastattaessa?

        Keskustelun nostamisen kokonaisuuden tasolle allekirjoitan ilman muuta. Joku vanha nokkapainoinen takavetoinen on liukkaalla melko rimpula pideltäväksi, joten pelkän kardaanin asentaminen ei takaa onnistumista, eikä etuveto epäonnistumista, vaan kokonaisuus ratkaisee.


      • Manu.koivisto

        "Vastasin viestiin, jossa ilveiltiin " josko se yksi takapyörä työntää hyvin tai tosi hyvin", joten oletin vastaavan tasoisen tyylilajin hyväksyttäväksi myös siihen vastattaessa?"

        Jokaisella on oikeus valita postauksensa taso. Siitä ei kahta sanaa.
        Kun provosoituu niin asettaa itsensä provosoijan tason alapuolelle. Tyhmempi ihminen ei koskaan voi provosoida fiksumpaa.


    • Itäsaksa

      Tyypillinen mersukuski: "minä en ymmärrä"

    • Kokonaisuus.ratkaisee

      Tuon pitkän jaarituksen kirjoittamiseen on kulunut paljon aikaa. Aivan samoin paljon aikaa kului kyseisessä TM:n vertailussa marsulta radan kiertämiseen.
      Itseasiassa marsu oli koko joukon hitain testin osuudessa joka kertoo eniten auton kokonaisvaltaisesta suorituskyvystä.
      Jossain tietyssä pienessä suorituskyvyn osa-alueella marsu voi pärjätä hyvin, mutta kun katsotaan ratakierrosta jossa kokonaisuus ratkaisee niin marsu on kaikkein hitain.

    • Astralla

      Olihan entinen omegani kohtalaisen hyvä kuormattuna nousemaan mäkeä ja vielä hangessakin mutta auttamattomasti huonompi taas hangessa käänneltäessä kun etu ja takapyörien ajolinja erkani verrattuna astraan.940 farmarini jossa ei ollut edes kitkalukkoa oli omegaa selvästi surkeampi.

    • insinööriAMK

      Runkatessa kannattaa laittaa käteen ensin hieman vaikka ruokaöljyä, että käden ja peniksen välinen kitkakerroin saadaan minimoitua.

    • tiguan.sutii

      Etuvetoinen Tiguan pärjäsi takavetoisia heikommin. Onko sen ajo-ominaisuuksissa ongelmia ??
      Puskeeko Tiguan mutkissa vai eikö pito riitä kun aika radalla on pitempi kuin takavetoisilla ?

      • tarkasta.faktat

        Katsopa nyt uudestaan niitä aikoja:

        VW 139,9
        Jaguar 140,2
        Alfa 140,9

        Ja se kaikkein hitain koko joukosta;

        MB 144,0

        Tiguan ei ollut sieltä nopeimmasta päästä radalla, mutta kaikki takavetoiset toki jäivät katselemaan volsun takavaloja. Mikä luonnollista onkin.


    • ei.paljon.kiinnosta

      Vain te juntti-Joonakset joudutte ajelemaan lumisilla ja jäisillä teillä 6 kk vuodessa siellä susirajan takana.

    • Symth

      Vain mersukuski ei ymmärrä että kaikki eivät halua ajaa mersulla. Eivät halua, vaikka voisivat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5078
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe