Allergiselle perheelle seurallinen koira?

Eivihaa

Ollaan kolmihenkiselle perheelle kattomassa koiraa mutta olen allerginen itse koirille joten etsisimme mahd. vähän allergisoivaa ihmis rakastavaa ja aktiivista koiraa. Onko kokemusta esim. samojedista? Vanhemmillani on Coton De tulear eikä ole mitään oireita tullut. Muita lemmikkejä ei olekaan.

19

3064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdhgjj

      Chewbacca

    • kultainenbichon

      Allergisoimattomia rotuja ei ole olemassakaan, mutta vähemmän allergisoivia kyllä on. Näiden vähemmän allergisoivienkin rotujen kohdalla kyse on lähinnä yksilöistä, ei kaikista rodun edustajista.
      Minulla on diagnoosina koira-allergia, ja mukamas allergisoimattomat labradoodle, maltankoira ja espanjanvesikoira aiheuttavat oireita, mutta esim. suomenpystykorva, kultainennoutaja ja bichon frise narttu ei. Bichon uros kyllä.
      Omalle koiralle usein siedättyy, ja äitini koira-allergia on pysynyt kurissa vaikka kasvattaa kultsuja. Vieraat koirat saavat hänellä aika rankkojakin allerga oireita aikaan.

      • gttyhujikol

        Hod dog


    • VakavaOire

      Kannattaa ottaa yhteyttä psykiatriin, jos aikoo sairastuttaa itsensä tahallisesti.

      • Eiainaniinvakavaa

        Allergiaakin on monenlaista. Sukulaislapsillani oli aikanaan kuulemma tosi paha allergia ja äitinsä rajoitti heidän käymistään meidän koirallisessa huushollissa.Nykyään ovat aikuisia ja käyvät meillä tosi usein(edelleenkin on kaksi koiraa huushollissa) ja toisella jopa oma koira:)
        Vävynalullani ilmenee punaisia läiskiä iholla jos koira nuolee,mutta oma koira on heilläkin.Hän sanoo,että pelkkä pesu heti riittää ehkäisemään nuo läiskät,jos koira pääsee lipaisemaan.


      • MuttaJoskusOnkin
        Eiainaniinvakavaa kirjoitti:

        Allergiaakin on monenlaista. Sukulaislapsillani oli aikanaan kuulemma tosi paha allergia ja äitinsä rajoitti heidän käymistään meidän koirallisessa huushollissa.Nykyään ovat aikuisia ja käyvät meillä tosi usein(edelleenkin on kaksi koiraa huushollissa) ja toisella jopa oma koira:)
        Vävynalullani ilmenee punaisia läiskiä iholla jos koira nuolee,mutta oma koira on heilläkin.Hän sanoo,että pelkkä pesu heti riittää ehkäisemään nuo läiskät,jos koira pääsee lipaisemaan.

        "Hän sanoo,että pelkkä pesu heti riittää ehkäisemään nuo läiskät,jos koira pääsee lipaisemaan. "

        Koiran lipaisusta voi kyllä tulla muutakin kuin läiskiä, tai itse asiassa mennä (siis henki):

        https://www.google.fi/search?q=dog lick infection images&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=SM4baxDy662p-M:,_-V81a9Z0JP9-M,_&usg=__5tgZmQZR8R4mwGDP1-dCsY5_HVU=&sa=X&ved=0ahUKEwisqfGiwZjYAhXQ2qQKHcX-B9wQ9QEINTAB#imgrc=SM4baxDy662p-M:


    • 3444juu

      Joillakin on villakoiria, eivätkä saa niistä oireita.Joillekkin pelkkä kuola on jo syy oireisiin.Riippuu siis ihmisestä.Kannattaa käydä kasvattajien luona testailemassa vaikka villakoiria ;)

    • Skpk

      Meillä on pitkäkarvainen ja sileäkarvainen collie. Useammat vieraat ovat sanoneet, että sileästä saavat oireita, pitkästä eivät. Hilse kai hukkuu pkn turkkiin, mutta skn turkista pääsee helpommin iholle. Yleisesti koirille allerginen puolisoni ei oireile kummastakaan.
      Mutta, nämä on niin henk.kohtaisia asioita ettei yleisesti voi sanoa mikä koira oireita aiheuttaa tai ei.

      • SuorasaN

        Espanjanvesikoira.


    • Westienomistaja

      Westie rotuna on melko varma. Rodulta puuttuu "aluskarva" ja se kuulemma on juuri se vaikuttava tekijä.

    • Zipitys

      Yorksie terrierillä ei ole ns.karvaa/turkkia vaan melkein samaa tavaraa kun meitillä on hiukset eli ei pitäs olla erityisen allerginen.

    • voetokkiinsa

      Hei, toivottavasti ette ole ottaneet koiraa, ettekä ota...
      Mikään pieni aika ei riitä kertomaan onko koiralle allerginen.
      Vasta kun olet/olette olleet koiran kanssa esim. 2 viikkoa 24 h, niin se kertoo onko joku allerginen vai ei.. pieni hetki jonkun hoitokoiran kanssa ei todella kerro mitään...
      Bichonista olen kyllä itsekin kuullut, että ei aiheuttaisi allergiaa mutta harkitsisin silti vakavasti..
      Olisi hyvä, jos ajatellaan koiraakin, ei ole kiva, jos koiralle jouduttaisiin etsimään uusi koti heti kohta... Koirat eivät ole leluja.

      • Allergia

        Niin ,eihän sitä tiedä vaikka koira olisi allerginen ihmiselle🤗


    • viisasaikuinenneuvoo1906

      Kysy joltain kennelistä että saako tulla katsomaan heidän koiriaan ja testaamaan että saatko allergiaoireita niistä. Olisi kauhea tilanne jos noin vain hankkisit koiran ja joutuisit luopumaan siitä allergian vuoksi.

    • MyösAllerginen

      Allergeenitonta koiranrotua ei ole, koska kaikista irtoaa hilsettä ja eritteitä kuten esim. sylkeä. Koirien karvat eivät juuri sisällä allergeeneja.

      "Allergeenitonta koiraa ei ole
      Aika yleisen uskomuksen mukaan villakoira olisi turvallinen lemmikki koira-allergiselle. Väite ei pidä paikkaansa. Kaikissa koirissa on samat allergeenit. Koirasta irtoava allergeenien määrä vaihtelee yksilöstä toiseen paljon enemmän kuin rodusta toiseen.

      Kaikkein eniten hilsettä ja samalla allergeeneja irtoaa koirista, joilla on ihottumaa. Koirilla ja useilla muilla karvaisilla eläimillä on atooppista ihottumaa ja tali-ihottumaa siinä missä ihmiselläkin"

      Lähde lainattu allergiaterveys.fi

      Kannattaa harkita koiran ottamista, sillä se on surun paikka jos siitä joutuukin muutaman kuukauden tai vuoden päästä luopumaan. On muistettava myös, että allergia voi muuttua astmaksi eikä elämä astmapiipun kanssa ole kovin mukavaa jos ei allergiakaan.

    • KoirarakasAllergikko

      Hei, itse olen ollut koko ikäni allerginen koirille ja edelleenkin saan kyllä joskus reaktioita. Itse olen koirarakkaana asiaa itsekseni selvitellyt ja testaillut ja todennut myös esimerkiksi portugalin vesikoirien kanssa, että niihin reagoin, vaikka pitäisikin olla vähemmän allergisoiva rotu joidenkin mukaan. Mikään rotuhan ei ole allergisoimaton ja itse olen todennut lukemalla asiasta, itselläni kokeilemalla sekä keskustelemalla muiden tuttavapiirissä olevien allergikkojen kanssa, että jokaiselle allergiselle pitää testailemalla koittaa löytää sopiva rotu. En siis sano, että kaikille sopii jokin rotu, mutta vain olemalla koiran kanssa selviää voiko se toimia. Kuten aikaisemmin on mainittu, kannattaa olla kasvattajiin ja kenneleihin yhteydessä, jos saisi tulla katsomaan paikan päälle, miten toimii. Itse olen käynyt siedätyshoidon koiralle, joka mielestäni on lieventänyt oireita. Koen myös että omalle koiralle kyllä voi siedättyä.
      Nykyään koiranomistajana(istelläni suomenlapinkoira) ja allergikkona voin sanoa muutaman asian: 1. Kasvattajalle kannattaa kertoa että on allergiaa ja siellä käymällä testata sopisiko rotu
      2. Jos koette että koira sopisi teille ja sellaisen hankitte, tehkää varasuunnitelma sille varalle ettei homma toimi! Hyvä kasvattaja voi suostua ottamaan koiran itselleen takaisin tarvittaessa ja hakemaan sille uuden kodin, mutta myös esim. lähipiiristä kannattaa mahdollisesti selvittää varakotia tai miettiä muita mahdollisia varasuunnitelmia. Koirasta luopuminen ei ole tietenkään mukavaa eikä se ole myöskään reilua koiraa kohtaan, mutta ilman varasuunnitelmaa koiran hankinta on vielä epäreilumpaa koiralle.
      3. Itse kokemuksella sanon että aktiivinen siivoaminen voi auttaa oireiden hallintaan. Kun asunnon pitää siistinä ja karvapallo vapaana tarpeeksi hyvin, ei allergeenejakaan keräänny sisälle niin paljon.
      4. Kaikilla(karvaisilla) koirilla on karvanlähtöä ja hilsettä löytyy myös jokaiselta koiralta. Koiraa oikein hoitamalla voi myös pitää huolta asunnon siisteydestä ja allergeenien määrästä hieman. Hilsettä ei saa hävitettyä koirasta kokonaan millään. Karvaisilla koirilla hilse jää enemmän kiinni karvoihin eikä siis levity asuntoon niin nopeasti, ja karvattomilla koirilla on enemmän hilsettä, joka päätyy asuntoon herkemmin ilman karvaa mihin voisi jäädä kiinni.

    • Miettikääensin

      Itselläni on ollu bichoni nyt 11- vuotta ja ei oireita ollenkaan. Sisarellani on saman rodun edustajia kaksi ja aina kun käyn heillä kylässä silmät alkavat kutista ja henki menee ahtaalle. Koirissa on eroja ja jos on perheessä allergiaa, niin helpompi jättää se koira hankkimatta kuin kokeilla että jos se nyt meidän perheessä menis. Helpompi perheelle ja ennen kaikkea koiralle

    • kutvola

      niin minäkin olen kaikille koirille ja kissoille ja kaikille muillekkin eläimille. nyt meillä on ollut 7 vuotta lyhytkarvainen ciuhuahua. eikä ole ollut mitään oireita. koira on tosi seurakoira kulkee aina mukana seuraa perässä joka paikkaan. ja puolustaa omia vaikka on pieni.

    • kokeiltu

      Ainut on villakoira kääpiö,keskikokoinen tai iso.
      Itsellä kääpiö eikä oireita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe