En osta enää polttomoottoriautoa!

Vazooom

Joku kaunis päivä bensa- ja dieselautojen omistajat heräävät maailmassa, jossa heidän rakkaat vempeleensä ovat vain romumetallin arvoisia. Dieseliähän voi tehdä vaikka kinkunrasvasta, mutta sähkö on se oikea valinta. Sähkö antaa autolle myös paremman kiihtyvyyden.

50

4538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kdkdkkfmfmfkfkf

      Ainahan autojen arvo laskee, mutteivat ne sentään yhdessä yössä arvottomiksi muutu. Lakimuutoksiin menee aikaa vuositolkulla. Mutta jos nyt uuden ostaa, niin voi olla, ettei sillä enää 20v kuluttua ole edes sitä vähää arvoa kuin nykyisillä 20-vuotiailla. Toisaalta sähköautot ne vasta arvoaan menettävätkin alati uudistuvan tekniikan, vanhenevien akkujensa ja kiristyvän kilpailun vuoksi.

      • näin.on

        Toistaiseksi esim. Tesla on menettänyt arvoaan vähemmän kuin uutena saman hintainen polttomoottoriauto.


      • Kkfkfkfkkffk
        näin.on kirjoitti:

        Toistaiseksi esim. Tesla on menettänyt arvoaan vähemmän kuin uutena saman hintainen polttomoottoriauto.

        Ilmeisesti esim. Tesla on juuri se parhaiten arvonsa pitänyt sähköauto ja siinäkin osaksi kyseessä kallein ostohinta, jolloin prosentuaalisesta arvon säilyttämisestä huolimatta euroja palanut yhtä paljon tai enemmän.
        Näin ainakin Elon Muskin twiitti asiasta antaa ymmärtää. Mitsu I-Miev taas menettänyt kolmessa vuodessa 80% arvostaan.


      • quadron

        Teslan varhaisemmat mallit (2013-2014) ilman autopilottia ovat hyvä esimerkki kuinka arvo putoaa kuin kivi sähköautotekniikan edistyessä.


      • Hindenburg
        näin.on kirjoitti:

        Toistaiseksi esim. Tesla on menettänyt arvoaan vähemmän kuin uutena saman hintainen polttomoottoriauto.

        Helppo uskoa koska saksalaisen paremman luokan auton arvo romahtaa kun sen ajaa ulos liikkeestä. Siihen on hyvä syy: monimutkainen tekninen toteutus on herkkä häiriöille eikä kestä kunnossa.


    • osta.tai.älä

      Sähkö tulee viherpiiparille ilmaiseksi seinästä, muille sen saanti voi maksaa paljonkin nykyisestä omasta käytettävissä olevasta sähköverkosta riippuen.

      • Tesla3

        Aivan takuulla autoon tarvittava sähkösi maksaa vain murto-osan saman matkan liikkumiseen tarvittavan bensan tai dieselin hinnasta.
        Kerrotko faktan maksamastasi sähkön kwh- hinnasta veroineen ja siirtoineen niin vertaillaan ihan yhdessä...


      • energia.halpaa
        Tesla3 kirjoitti:

        Aivan takuulla autoon tarvittava sähkösi maksaa vain murto-osan saman matkan liikkumiseen tarvittavan bensan tai dieselin hinnasta.
        Kerrotko faktan maksamastasi sähkön kwh- hinnasta veroineen ja siirtoineen niin vertaillaan ihan yhdessä...

        Yleisin pääsulakekoko ok-taloissa on vieläkin 3x25A. Sähköauton laturin koko tulevaisuudessa on oltava min 10 kW, jos ajelee muutakin kuin marketissa eli laturin ottama virta on luokkaa 3x16 A. Pääsulakkeen kokoa joudutaan kasvattamaan , ehkä myös talon liittymäjohto vaihtamaan, pääkeskus vaihtamaan yms. Liittymismaksu on korkeampi, perusmaksu on korkeampi jne. Laturikin maksaa eikä autoa ole kiva latailla ulkona sateessa, lumituiskussa tai pakkasessa. Autotalli/autokatos on sopivin paikka eli sellainen on hyvä rakentaa ellei sellaista ole.


      • Kdkmfmfmfmffm
        energia.halpaa kirjoitti:

        Yleisin pääsulakekoko ok-taloissa on vieläkin 3x25A. Sähköauton laturin koko tulevaisuudessa on oltava min 10 kW, jos ajelee muutakin kuin marketissa eli laturin ottama virta on luokkaa 3x16 A. Pääsulakkeen kokoa joudutaan kasvattamaan , ehkä myös talon liittymäjohto vaihtamaan, pääkeskus vaihtamaan yms. Liittymismaksu on korkeampi, perusmaksu on korkeampi jne. Laturikin maksaa eikä autoa ole kiva latailla ulkona sateessa, lumituiskussa tai pakkasessa. Autotalli/autokatos on sopivin paikka eli sellainen on hyvä rakentaa ellei sellaista ole.

        Ei kai siinä latauksen aikana auton vieressä ole pakko seisoa, joten latauspaikka ei tarvinne nykyajan mukavuuksia?

        Hinnoitteluhan lienee eniten sähköyhtiön markkinointipäätöksiä, ei kai se tehokkaampi liittymä teknisesti kovin paljon enempää maksa? Uusiin taloihin tullee ilman merkittäviä lisäkuluja.


      • tonneja.tililtä
        Kdkmfmfmfmffm kirjoitti:

        Ei kai siinä latauksen aikana auton vieressä ole pakko seisoa, joten latauspaikka ei tarvinne nykyajan mukavuuksia?

        Hinnoitteluhan lienee eniten sähköyhtiön markkinointipäätöksiä, ei kai se tehokkaampi liittymä teknisesti kovin paljon enempää maksa? Uusiin taloihin tullee ilman merkittäviä lisäkuluja.

        Kannattaa tutustua sähköyhtiöiden sulakekoon mukaiseen liittymähinnoitteluun ja mitä mahdollinen liittymän muutos tulee maksamaan. Mitä kauempana jakelumuuntajasta asut, sen kalliimmaksi se tulee.


      • Kkfkfmfmfmfmfmfmf
        tonneja.tililtä kirjoitti:

        Kannattaa tutustua sähköyhtiöiden sulakekoon mukaiseen liittymähinnoitteluun ja mitä mahdollinen liittymän muutos tulee maksamaan. Mitä kauempana jakelumuuntajasta asut, sen kalliimmaksi se tulee.

        Niin, yritin sanoa, että hinnoilla lienee laskunvaraa, jos suurempi sulakekoko muodostuu standardiksi. Kyseessä ei siis välttämättä niinkään materiaaliin työhön tai tekniikkaan liittyvä kustannus.


      • tonneja.tililtä
        Kkfkfmfmfmfmfmfmf kirjoitti:

        Niin, yritin sanoa, että hinnoilla lienee laskunvaraa, jos suurempi sulakekoko muodostuu standardiksi. Kyseessä ei siis välttämättä niinkään materiaaliin työhön tai tekniikkaan liittyvä kustannus.

        Kyllä kysymyksessä on täysin tekniikan mitoitukseen eli loppupeleissä kalleuteen liittyvä seikka ihan keskijänniteverkkoa ja -muuntaajaa myöten. On perimmiltään oikeastaan kysymys sähköturvallisuudesta ja sähköverkon riittävistä oikosulkuvirroista vikatapuksissa. Riittävällä oikosulkuvirralla taataan viallisen verkon osan nopea ja selektiivinen irtikytkentä vikatilanteessa. Mitä enemmän isoja kuluttajia, sen järeämpi verkko. Pahimmassa tapauksessa jo yksi uusi kuluttaja voi aiheuttaa ainakin vanhan jakelumuuntajan ja sen lähtöjen uusimisen.


      • Tesla3
        energia.halpaa kirjoitti:

        Yleisin pääsulakekoko ok-taloissa on vieläkin 3x25A. Sähköauton laturin koko tulevaisuudessa on oltava min 10 kW, jos ajelee muutakin kuin marketissa eli laturin ottama virta on luokkaa 3x16 A. Pääsulakkeen kokoa joudutaan kasvattamaan , ehkä myös talon liittymäjohto vaihtamaan, pääkeskus vaihtamaan yms. Liittymismaksu on korkeampi, perusmaksu on korkeampi jne. Laturikin maksaa eikä autoa ole kiva latailla ulkona sateessa, lumituiskussa tai pakkasessa. Autotalli/autokatos on sopivin paikka eli sellainen on hyvä rakentaa ellei sellaista ole.

        Mistä revit tuon min. 10kw?
        3x25A pääsulakkeilla voit huoletta ottaa 3x10A eli 6.6kw auton lataukseen. Tuolla saat yön (10h) aikana reilun 60 kwh. eli yli 300 km.n ajomatkan. Kyllä tuolla luulisi pidemmälle pääsevän kuin lähimarkettiin jopa lapissa. 3-vaihe ns. työmaapistoke maksaa noin satasen asennettuna, sen kummenpaa laturia et tarvitse jos et halua investoida.
        95% autoilijoista ajaa alle 100 km. / päivä joten latausaikakin jää joka yö käytännössä muutamaan tuntiin tai lataustehoa voi huomattavastikin pudottaa.


      • kerro.tarkemmin
        Tesla3 kirjoitti:

        Mistä revit tuon min. 10kw?
        3x25A pääsulakkeilla voit huoletta ottaa 3x10A eli 6.6kw auton lataukseen. Tuolla saat yön (10h) aikana reilun 60 kwh. eli yli 300 km.n ajomatkan. Kyllä tuolla luulisi pidemmälle pääsevän kuin lähimarkettiin jopa lapissa. 3-vaihe ns. työmaapistoke maksaa noin satasen asennettuna, sen kummenpaa laturia et tarvitse jos et halua investoida.
        95% autoilijoista ajaa alle 100 km. / päivä joten latausaikakin jää joka yö käytännössä muutamaan tuntiin tai lataustehoa voi huomattavastikin pudottaa.

        Miten herra aikoo ladata sähköautonsa tavallisesta 3-vaihe pistorasiasta?


      • sähkötöpselistäilman
        Tesla3 kirjoitti:

        Aivan takuulla autoon tarvittava sähkösi maksaa vain murto-osan saman matkan liikkumiseen tarvittavan bensan tai dieselin hinnasta.
        Kerrotko faktan maksamastasi sähkön kwh- hinnasta veroineen ja siirtoineen niin vertaillaan ihan yhdessä...

        Kunhan sähköautot yleistyvät edes vähän, mitään tulevaisuuden jättisuosiota on turha odotella, ihan siitä syystä ettei niitä sähköautoja noin vaan ole saatavilla rajattomasti, eikä se hinta eikä ominaisuudet kohtaa tavallisen kuluttajan tarpeita.
        MUTTA: se sähkön hinta: luuletko todella että kun joskus ehkä tulevaisuudessa sähköautot yleistyisivät, valtiovalta katselisi sivusta, kyllä sille sähköautollekin keksittäisiin käyttövoimaveroa viimisen päälle, ainoa varma asia on kuolema ja verot!
        Kuten jokainen tajuaa, tämän päivän kustannukset eivät enää päde tulevaisuudessa.


      • Sähkömasentaja
        kerro.tarkemmin kirjoitti:

        Miten herra aikoo ladata sähköautonsa tavallisesta 3-vaihe pistorasiasta?

        Sellaista 3v laturia ei ole olemassa mutta ehkä Tesla3 sellaisen tekee ja hyväksyttää viranomaisilla.


      • Sähkömasentaja kirjoitti:

        Sellaista 3v laturia ei ole olemassa mutta ehkä Tesla3 sellaisen tekee ja hyväksyttää viranomaisilla.

        Sähköautoissa on aina sisäinen AC-laturi. Teslassa ja Renault Zoessa on kolmivaihelaturit. Teslassa hieman mallista riippuen voi olla 11 kW tai 20 kW tehoinen laturi ja Zoessa on 20 kW tehoinen. Molemmissa voi autosta määrittää latausvirran alemmaksi myös, jolloin esim. 3x 25A pääsulakkeet eivät pauku. Auton sisäistä AC-laturia käytetään joko pistorasialatauskaapelin avulla tai sitten latauslaitteen kautta. Molempiin Teslaan sekä Zoeen on saatavilla latauskaapeli, joka ottaa virtansa punaisesta 3-vaihe "työpmaapistokkeesta" suoraan. Tuossa kaapelissakin on latausvirran ohjausmahdollisuus.


      • Tesla3
        kerro.tarkemmin kirjoitti:

        Miten herra aikoo ladata sähköautonsa tavallisesta 3-vaihe pistorasiasta?

        Teslaan tulee mukana 3-vaihe kaapeli joka kytketään 3-vaihe pistorasiaan ja ladattua saa 3x16A. Tulevaisuudessa varmaan myös muilla valmistajilla.


      • Tesla3
        sähkötöpselistäilman kirjoitti:

        Kunhan sähköautot yleistyvät edes vähän, mitään tulevaisuuden jättisuosiota on turha odotella, ihan siitä syystä ettei niitä sähköautoja noin vaan ole saatavilla rajattomasti, eikä se hinta eikä ominaisuudet kohtaa tavallisen kuluttajan tarpeita.
        MUTTA: se sähkön hinta: luuletko todella että kun joskus ehkä tulevaisuudessa sähköautot yleistyisivät, valtiovalta katselisi sivusta, kyllä sille sähköautollekin keksittäisiin käyttövoimaveroa viimisen päälle, ainoa varma asia on kuolema ja verot!
        Kuten jokainen tajuaa, tämän päivän kustannukset eivät enää päde tulevaisuudessa.

        Nyt on suuri ongelma kun autonvalmistajat eivät pysty toimittamaan autoja tarpeeksi akkujen liian vähäisestä tuotannosta johtuen. Myyntiä kyllä olisi.

        Ei sähkön hinta suuria muutu koska kulutusta on vaikea kohdistaa meneekö sähkö talouteen vai autoon.
        Minä arvaan että GPS seurattava liikkumisvero tulee sähköautoille ja siinä samalla myös polttiksille, joten polttiksella ajaminen kallistuu entisestään..


      • Tesla3
        kerro.tarkemmin kirjoitti:

        Miten herra aikoo ladata sähköautonsa tavallisesta 3-vaihe pistorasiasta?

        Tämä on hyvä esimerkki siitä suuresta tietämättömyyden ja suuresta oletusten määrästä joka tällä palstalla loistaa!


      • ihan.tiedoksi
        SähköautoilevaMotoristi kirjoitti:

        Sähköautoissa on aina sisäinen AC-laturi. Teslassa ja Renault Zoessa on kolmivaihelaturit. Teslassa hieman mallista riippuen voi olla 11 kW tai 20 kW tehoinen laturi ja Zoessa on 20 kW tehoinen. Molemmissa voi autosta määrittää latausvirran alemmaksi myös, jolloin esim. 3x 25A pääsulakkeet eivät pauku. Auton sisäistä AC-laturia käytetään joko pistorasialatauskaapelin avulla tai sitten latauslaitteen kautta. Molempiin Teslaan sekä Zoeen on saatavilla latauskaapeli, joka ottaa virtansa punaisesta 3-vaihe "työpmaapistokkeesta" suoraan. Tuossa kaapelissakin on latausvirran ohjausmahdollisuus.

        Siinä "työmaapistorasiassa" on oltava kyllä 30 mA vikavirtasuoja.


      • Miksi auto pitäisi ladata KOTONA? Ethän sä bensaakaan kotipihalla autoon tankkaa

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/12403917/muisto-vuodelta-2014

        Nyt on jo valmiina keksinnöt joilla saadaan auto kulkemaan akuilla yli tuhat kilometriä ja lataukseen menee se muutama minsa kuten tankkaamiseenkin... Syyy miksi noita eiole käytössä ei ole "fysiikan rajat" vaan ihan se että öljy-yhtiöillä on liikaa rahaa ja valtaa


      • Tesla3
        Bussissa kirjoitti:

        Miksi auto pitäisi ladata KOTONA? Ethän sä bensaakaan kotipihalla autoon tankkaa

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/12403917/muisto-vuodelta-2014

        Nyt on jo valmiina keksinnöt joilla saadaan auto kulkemaan akuilla yli tuhat kilometriä ja lataukseen menee se muutama minsa kuten tankkaamiseenkin... Syyy miksi noita eiole käytössä ei ole "fysiikan rajat" vaan ihan se että öljy-yhtiöillä on liikaa rahaa ja valtaa

        "Ethän sä bensaakaan kotipihalla autoon tankkaa"
        Niin että ei sähköäkään pitäisi voida tankata?? Sitäkö yrität sanoa??
        Tuollaiisten tehojan lataaminen ei onnistu minkäänlaisilla kontaktoreilla eikä induktiivisesti, joten huuhaata on tuollaiset jutut, tuon ymmärtää jokainen jolla on vähääkään sähkötekniikka hallussa.
        Vainoharhaisuudellakin pitäisi olla jonkinlaiset rajat.


      • Voisähköauton ladata kotona mutta se on hidasta. tosi hidasta. Kotioloissa semmonen 3-5 minutin täyteen tykitys ei onnistu


      • Bussissa kirjoitti:

        Voisähköauton ladata kotona mutta se on hidasta. tosi hidasta. Kotioloissa semmonen 3-5 minutin täyteen tykitys ei onnistu

        Paitsi jos on tarpeeksi älykäs laturi jossa on akku tai tarpeeksi suuri kapasitori jotta se pystyy lataamaan itsensä koko päivän aikana hitaasti, niin että itse auton voi ladata sitten nopeammin kun sen laittaa kiinni.

        Mutta pääosin ei ole mitenkään erityinen ongelma kotonakaan lataaminen.


      • maksaaenemmän
        Kdkmfmfmfmffm kirjoitti:

        Ei kai siinä latauksen aikana auton vieressä ole pakko seisoa, joten latauspaikka ei tarvinne nykyajan mukavuuksia?

        Hinnoitteluhan lienee eniten sähköyhtiön markkinointipäätöksiä, ei kai se tehokkaampi liittymä teknisesti kovin paljon enempää maksa? Uusiin taloihin tullee ilman merkittäviä lisäkuluja.

        Carunan hinnastossa 25A liittymä on vähän alle 30€ ja 35A vähän yli 50€, erotus noin 25€/kk, Liittymishinnstossa vastaavasti noin 1800€ ja 2400€


    • Keksittyjä.ongelmia

      Normaali omakotitalon sähköteho riittää mainiosti sähköauton lataamiseen. Samoin sähköverkko kestää satojatuhansia sähköautoja ilman mitään ongelmia. Pikalatausta ei normaalikuluttaja kotonaan tarvitse.

      • tueast

        Aivan ja kun jouluna lyödään kiukaat päälle on jo sähköstä pulaa, mutta se sähköauton akku on ihan toista se latautuu sillä jo pelkästään ajatuksenvoimalla? Puhumattakaan jos joku tollo ostaa käytetyn teslan johon akut maksaa vain 20 000 euroa niin onnea ja menestys............


      • Tesla3
        tueast kirjoitti:

        Aivan ja kun jouluna lyödään kiukaat päälle on jo sähköstä pulaa, mutta se sähköauton akku on ihan toista se latautuu sillä jo pelkästään ajatuksenvoimalla? Puhumattakaan jos joku tollo ostaa käytetyn teslan johon akut maksaa vain 20 000 euroa niin onnea ja menestys............

        Jouluaattona oli edullista pörssisähköä ja ei ollut mitään ongelmaa sähkötuotannossa. Sähköauton latauksen voit ajastaa vaikka loppuyölle ja seuraavalle päivälle tarpeen mukaan.
        Teslan voimansiirtotakuu akkuineen on 8 vuotta ilman kilometrirajoitusta ja akun voi melkeinpä aina korjata, joten pelkkiä vääriä uskomuksia tuollaiset totaaliset akun kuolemat.


      • Gjjgjgkgkgkgkffk
        Tesla3 kirjoitti:

        Jouluaattona oli edullista pörssisähköä ja ei ollut mitään ongelmaa sähkötuotannossa. Sähköauton latauksen voit ajastaa vaikka loppuyölle ja seuraavalle päivälle tarpeen mukaan.
        Teslan voimansiirtotakuu akkuineen on 8 vuotta ilman kilometrirajoitusta ja akun voi melkeinpä aina korjata, joten pelkkiä vääriä uskomuksia tuollaiset totaaliset akun kuolemat.

        Kahdeksan vuottahan ei sadantonnin autosta paljon ole keskivertosuomalaiselle, miljonäärit leikkiköön millä haluavat.

        Siinä ollet oikeassa, että yösähköä tässä maassa kyllä riittää melkeinpä joka kansalaisen sähköautoon.


      • veroiskos
        Tesla3 kirjoitti:

        Jouluaattona oli edullista pörssisähköä ja ei ollut mitään ongelmaa sähkötuotannossa. Sähköauton latauksen voit ajastaa vaikka loppuyölle ja seuraavalle päivälle tarpeen mukaan.
        Teslan voimansiirtotakuu akkuineen on 8 vuotta ilman kilometrirajoitusta ja akun voi melkeinpä aina korjata, joten pelkkiä vääriä uskomuksia tuollaiset totaaliset akun kuolemat.

        Aivan ja jos olisi ollut -20 astetta pakkasta niin se pärssisähkösi olisi ollut? Muuten nyt on keksitty uusi kusetus oliko jopa nimeltään tehosähkö mutta ei nyt tullut mieleen mikä nimi oli mutta korkeina kulutusaikoina sähkön hinta nousee rajusti aatteles ovat jo varautuneet kun esim. 100 000 sähköautoa on latauksessa, mitä luulet milloin peltilehmän verotus laskee, aivan ei koskaan.


      • Tesla3
        veroiskos kirjoitti:

        Aivan ja jos olisi ollut -20 astetta pakkasta niin se pärssisähkösi olisi ollut? Muuten nyt on keksitty uusi kusetus oliko jopa nimeltään tehosähkö mutta ei nyt tullut mieleen mikä nimi oli mutta korkeina kulutusaikoina sähkön hinta nousee rajusti aatteles ovat jo varautuneet kun esim. 100 000 sähköautoa on latauksessa, mitä luulet milloin peltilehmän verotus laskee, aivan ei koskaan.

        Kun meillä joskus on 100 000 sähköautoa ei kulutuspiikeistä ole huolta koska latauksessa olevat sähköautot tulevat olemaan osa sähköverkkoa.
        Ihmeellistä tämä tekniikan kehitys vai mitä?

        https://www.helen.fi/uutiset/2017/V2G/


      • pörssisähkölämmittäjä
        veroiskos kirjoitti:

        Aivan ja jos olisi ollut -20 astetta pakkasta niin se pärssisähkösi olisi ollut? Muuten nyt on keksitty uusi kusetus oliko jopa nimeltään tehosähkö mutta ei nyt tullut mieleen mikä nimi oli mutta korkeina kulutusaikoina sähkön hinta nousee rajusti aatteles ovat jo varautuneet kun esim. 100 000 sähköautoa on latauksessa, mitä luulet milloin peltilehmän verotus laskee, aivan ei koskaan.

        Itse asiassa yösähkö on halvimmillaan kovien pakkasten aikaan. Lämmönttuontantoa tarvitaan silloin yölläkin ja sähköä tulee väkisinkin yli tarpeen.


    • Muut_testatkoon

      Tesla-sähköauton omistaja herää yhtenä aamuna tilanteeseen jossa kalliit Litiumakut ovat loppu ja niiden arvo alle koko auton arvon. Veikkaan akuille varovasti alle 10 vuoden käyttöikää. Siinä voi herkästi vierähtää kyynel omistajan silmäkulmasta vaikka olisi ehkä varaa uusiinkin akkuihin.

    • Aikatulossavai

      Sähkö on hyvä mutta matka ajoon siitä ei ole,vielä. Matkaa pitäisi pystyä tekemään 3000kg traileri koukussa 1500 km 30c pakkasessa ja sitten yöpuulle lataukseen. Siihen ei autot pysty,vielä. Kun se tapahtuu hankin auton , oletan vain ettei minun aikana akut kehity tai se suuri keksintö tapahdu.

      Nämä nykyiset 300 km autot on jollekin johonkin käyttöön jo vaihtoehto ainoaksi mutta ei minulle.

      • Kyllä onnistuu, jopa ärsyttävän helposti, Tesla X-mallilla. Lataukset 200 km:n välein 30-45 min ja perässä voi vetää vaikka 5-tonnin kuormaa. Kiihtyvyys on yhä uskomattoman hyvä. Ohitukset pikkuautoista onnistuu vaivatta.


      • Kfkfkfkfkkfkff
        eFuture kirjoitti:

        Kyllä onnistuu, jopa ärsyttävän helposti, Tesla X-mallilla. Lataukset 200 km:n välein 30-45 min ja perässä voi vetää vaikka 5-tonnin kuormaa. Kiihtyvyys on yhä uskomattoman hyvä. Ohitukset pikkuautoista onnistuu vaivatta.

        Niin, kunhan sattuu pikalataamo 200km välein.. Keski-Euroopassa ja Amerikassa ehkä, Suomessa ei todellakaan.
        Ja on tuossakin jo aika monta ylimääräistä stoppia, jos pohjoiseen ajaa. Huvittavaa puhua ohituksista, kun sitten ollaan seuraavalla huoltiksella tai vastaavalla taas piuhan päässä.

        Ärsyttävän helppo oli huvittavasti sanottu tuollaisesta keskiaikaiseen vaihtohevossirkukseen verrattavasta matelusta.
        Kyllä se viiden tonnin kuorma hieman syö kantamaa..

        Oli niin älytöntä juttua sinulta plus nimimerkkisi, että taidat olla ihan palkattu infosoturi?


      • Lelujaovat
        eFuture kirjoitti:

        Kyllä onnistuu, jopa ärsyttävän helposti, Tesla X-mallilla. Lataukset 200 km:n välein 30-45 min ja perässä voi vetää vaikka 5-tonnin kuormaa. Kiihtyvyys on yhä uskomattoman hyvä. Ohitukset pikkuautoista onnistuu vaivatta.

        Teslat ovat pikkuautoja, siis itseäänkö ne ohittelevat silleen helposti?


      • kuski.maksaa
        Kfkfkfkfkkfkff kirjoitti:

        Niin, kunhan sattuu pikalataamo 200km välein.. Keski-Euroopassa ja Amerikassa ehkä, Suomessa ei todellakaan.
        Ja on tuossakin jo aika monta ylimääräistä stoppia, jos pohjoiseen ajaa. Huvittavaa puhua ohituksista, kun sitten ollaan seuraavalla huoltiksella tai vastaavalla taas piuhan päässä.

        Ärsyttävän helppo oli huvittavasti sanottu tuollaisesta keskiaikaiseen vaihtohevossirkukseen verrattavasta matelusta.
        Kyllä se viiden tonnin kuorma hieman syö kantamaa..

        Oli niin älytöntä juttua sinulta plus nimimerkkisi, että taidat olla ihan palkattu infosoturi?

        Latausaika on kuitenkin reilusti tankkausaikaa pidempi. Jos nyt huoltoaseman polttoinemittarilla menee 5 minuuttia ja pikalatuasasemalla 30 minuuttia, niin se tarkoittaa että pelkästään tästä syysä latauspisteitä pitää olla kuusinkertainen määrä ja kun seuraavaksi huomioidaan se että polttomoottoriauto tankataan 600km välein ja sähköauto 200km välein, niin määrä kolminkertaistuu. Eli 6 mittarin huoltoaseman korvaamiseen tarvitaan 108 latauspistettä. 108 Supercharger asemaa ottaa yhteensä 13MW sähkötehon. Menee kuulkaas huoltamoiden sähköverkot ja muuntamot uusiksi ja se on selvää että siinä vaiheessa siellä ei latailla autoja ilmaiseksi. Se on ihan selvää että siinä vaiheessa alkaa myös rahastus, sillä bensaahan voi kuljettaa mukanaan kanisterissakin ja skipata kalliin välitankkausaseman, mutta sähkön kanssa ei ole paljon vaihtoehtoja. Maksat tai sitten itket ja maksat.


    • Vanhallaautollaajava

      Hei aloittaja. Alappa ostella nyt niitä Tesloja, niin on sitten 10 vuoden päästä tarjontaa meille vaihtoauton ostajille. Rahahan sulle ei liene ongelma ja 100 000 eur on sopiva raha autosta sulle.

    • Aurinkokennosähköäkö

      Aloittaja mainitsee kuinka dieselpolttoainetta voidaan tehdä vaikka kinkun rasvasta. Kysyisin voidaanko myös sähköä tehdä vaikka kinkun rasvasta ja jos, niin millaisella hyötysuhteella tms? Vai mistä se sähkö oikein tulee ja missä ja miten se tehdään?

    • Vazoom

      Täällä ihmiset aukovat päätänsä siihen malliin, että öljyä tulee riittämään loputtomiin. Voi voi kun ei se riitä.

      • Odkfkfkfkfkf

        Samaa on jankutettu pian sata vuotta.


      • fossiilinen.kova.sana
        Odkfkfkfkfkf kirjoitti:

        Samaa on jankutettu pian sata vuotta.

        Ei niitä sähköautoja pelkällä auringolla ja tuulella latailla ainakaan Suomessa.


      • A3gtron
        fossiilinen.kova.sana kirjoitti:

        Ei niitä sähköautoja pelkällä auringolla ja tuulella latailla ainakaan Suomessa.

        Tällä hetkellä (5.1. klo 11.12) Suomen tuulienergian tuotanto on 914MW eli noin saman verran kuin Loviisan kahden ydinreaktorin teho. Eikä tuulivoimaloita ole Suomessa edes paljon.

        Tuo 914MW on varmaan sitten vääränlaista sähköä eikä se sovellu autojen lataamiseen? Ruotsista tuotu tuulisähkö ei sekään varmaan käy sähköautoille?


      • Tesla3

        Suomeen tuotu raakaöljy kannattaisi mieluummin polttaa sähkövoimalassa kuin jalostaa bensaksi ja polttaa moottorissa.
        Öljyllä toimivan sähkövoimalan hyötysuhde on noin 50%, lisäksi lämmön saa ohjattua kaukolämpöverkkoon jolloin hyötysuhde vieläkin huomattavasti suurempi.
        Polttomoottorin hyötysuhde on 20-30% eli 70-80% menee harakoille. Lisäksi jalostamo käyttää n.1kwh sähköenergiaa bensalitralle.
        Sähköautot kulkee melkein jo pelkällä jalostamon käyttämällä sähköllä 90% hyötysuhteellaan.


      • Pitkään.riittää

        Öljyn piti loppua viimeiseen pisaraan ennen 90-lukua. Ei pä loppunut, eikä kukaan enää edes anna mitään ihmeempää arviota että mihin asti sitä öljyä voisi riittää. Meillä on aikaa kehitellä järkevät ratkaisut tulevaisuuden tekniikoilla sitten kun öljyn valtakausi alkaa oikeasti päättyä.


      • niinkö.ö
        Tesla3 kirjoitti:

        Suomeen tuotu raakaöljy kannattaisi mieluummin polttaa sähkövoimalassa kuin jalostaa bensaksi ja polttaa moottorissa.
        Öljyllä toimivan sähkövoimalan hyötysuhde on noin 50%, lisäksi lämmön saa ohjattua kaukolämpöverkkoon jolloin hyötysuhde vieläkin huomattavasti suurempi.
        Polttomoottorin hyötysuhde on 20-30% eli 70-80% menee harakoille. Lisäksi jalostamo käyttää n.1kwh sähköenergiaa bensalitralle.
        Sähköautot kulkee melkein jo pelkällä jalostamon käyttämällä sähköllä 90% hyötysuhteellaan.

        Lisäksi? Minkään pyörivän polttomoottorin teoreettinenkaan hyötysuhde ei ole lähelläkään 50%. Tuohon 50% voidaan päästä kun vapautuva lämpökin saadaan talteen.


      • kallista-on
        A3gtron kirjoitti:

        Tällä hetkellä (5.1. klo 11.12) Suomen tuulienergian tuotanto on 914MW eli noin saman verran kuin Loviisan kahden ydinreaktorin teho. Eikä tuulivoimaloita ole Suomessa edes paljon.

        Tuo 914MW on varmaan sitten vääränlaista sähköä eikä se sovellu autojen lataamiseen? Ruotsista tuotu tuulisähkö ei sekään varmaan käy sähköautoille?

        Vastatuulisähkö heikentää auton hyötysuhdetta, pitää olla myötätuulisähköä.

        Tuulisähköhän se vasta kallista on. Jokaisesta tuotetusta kilowattinunnista maksetaan lähemmäs 10 senttiä veronmaksajien pussista tukea tuottajalle. 914MW teho maksaa veronmaksajille lähdes yhden Teslan verran tunnissa.


    • GasolineGal

      Joku kaunis päivä sähköautojen omistajat heräävät maailmassa, jossa heidän rakkaat vempeleensä ovat menettäneet veroetunsa. Vai kuvitteletko että valtiovalta katselee tumput suorana verokertymän pienenemistä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1372
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    Aihe