Pastorin outo käytös

JärkyttäväKokemus

Mitä neuvoja antaisitte tapaukseen jossa jouduin vierailevana kävijänä seurakunnan pastorin oudon, vihjailevan, vihamielisen, ja lopuksi häpäisevän (häpäistiin koko seurakunnan edessä) käytöksen kohteeksi.
Aluksi tämä pastori oli korostuneen ystävällinen, auttavainen jne.jopa itki kuinka rakastaa minua lähimmäisenään. Mutta käytös alkoi hiljalleen muuttua täysin päinvastaiseksi, en edennytkään seurakunnassa niinkuin pastori olisi halunnut. Olin elämässäni vaikeiden asioiden ympäröimänä ja se näkyi minusta jotenkin. Mutta silti olen sitä mieltä että ketään ei saa kiusata seurakunnassa vaan asioista on pystyttävä keskustelemaan asiallisesti.

22

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmainen.neuvo

      Kierrä kyseinen seurakunta mahdollisimman kaukaa.

      • JärkyttäväKokemus

        Sen olen tehnyt. Nyt vain pelkään että olessani kys. pastorin rukoiltavana, hän levittää niitä rukousaiheita ja kertomiani henkilökohtaisia asioitani muille.
        Niissä rukousaiheissa ei ole sinänsä mitään järisyttäviä asioita, mutta väärissä käsissä pahaa haluten nekin voidaan muotoilla millaiseksi halutaan.


      • TartuHetkeenn
        JärkyttäväKokemus kirjoitti:

        Sen olen tehnyt. Nyt vain pelkään että olessani kys. pastorin rukoiltavana, hän levittää niitä rukousaiheita ja kertomiani henkilökohtaisia asioitani muille.
        Niissä rukousaiheissa ei ole sinänsä mitään järisyttäviä asioita, mutta väärissä käsissä pahaa haluten nekin voidaan muotoilla millaiseksi halutaan.

        Vapaissasuunnissa on tuo ongelma, kun rippisalaisuuden pitäminen ei ole lailla määritelty.

        Moraalisesti katsoen hänellä on vaitiolovelvollisuus, mutta onko äijällä moraalia, se on toinen kysymys.

        Tuli vain hengelleni sellainen sana, että älä pelkää. Asiasi eivät leviä. Hän ei itse ajattele asiaa samoin kuin sinä. Ne ovat sinulle tärkeitä ja arkoja asioita, mutta eivät merkitse hänelle mitään.

        Jos hän olisi niin tyhmä, että alkaisi puhua ripitettyjen asioita, hän itse menettäisi arvovaltansa ja asemansa jota ei enää koskaan voisi itselleen palauttaa. Kuka enää luottaisi sellaiseen "pastoriin"?!

        On hän kuullut varmasti kymmeniä tai satoja ripityksiä, itse olet vain yksi monista.

        Ole rauhassa, Herra suojelee sinua ja kostaa pahoille saarnamiehille.

        Ala hissukseen käydä muualla, tai ole muuten rauhassa. Uskon, että asiasi pysyvät unohduksissa kun et itse tee niistä enempää numeroa.

        Meistä monet olemme varmasti tehneet pahempiakin syntejä kuin sinä ja tietenkin omat, vaikka anteeksikin saadut synnit voivat vielä joskus nolottaa ja hävettääkin.

        Anna menneiden olla.
        *


      • JumalanValtakunta
        TartuHetkeenn kirjoitti:

        Vapaissasuunnissa on tuo ongelma, kun rippisalaisuuden pitäminen ei ole lailla määritelty.

        Moraalisesti katsoen hänellä on vaitiolovelvollisuus, mutta onko äijällä moraalia, se on toinen kysymys.

        Tuli vain hengelleni sellainen sana, että älä pelkää. Asiasi eivät leviä. Hän ei itse ajattele asiaa samoin kuin sinä. Ne ovat sinulle tärkeitä ja arkoja asioita, mutta eivät merkitse hänelle mitään.

        Jos hän olisi niin tyhmä, että alkaisi puhua ripitettyjen asioita, hän itse menettäisi arvovaltansa ja asemansa jota ei enää koskaan voisi itselleen palauttaa. Kuka enää luottaisi sellaiseen "pastoriin"?!

        On hän kuullut varmasti kymmeniä tai satoja ripityksiä, itse olet vain yksi monista.

        Ole rauhassa, Herra suojelee sinua ja kostaa pahoille saarnamiehille.

        Ala hissukseen käydä muualla, tai ole muuten rauhassa. Uskon, että asiasi pysyvät unohduksissa kun et itse tee niistä enempää numeroa.

        Meistä monet olemme varmasti tehneet pahempiakin syntejä kuin sinä ja tietenkin omat, vaikka anteeksikin saadut synnit voivat vielä joskus nolottaa ja hävettääkin.

        Anna menneiden olla.
        *

        Lisään vielä: paha henki ulkopuolelta kiusaa sinua, herkkää uskovaista pelolla.

        Ymmärrän oikein hyvin hätäsi.

        Anna asian olla, luota Jumalaan. Älä pelkää. Luen päällesi Herran siunauksen.

        Luettu.

        Nämä Raamatun rukoukset: Herran siunaus, Isä meidän ja psalmit, kuten psalmi 91 ovat voimallisia torjumaan pahan hyökkäyksiä. 🕊

        Piru kaatuu Jumalan sanalla.

        Myös virsi Jumala ompi linnamme, youtube, kannattaa sanojensa puolesta kuunnella tarkkaan!
        .


    • vuoretjuudean

      Ei kaikilla pastoreilla tai julistajilla ole sielunhoidollisia kykyjä. Monella pastorilla ei ole edes armolahjoja joiden avulla hoitaa raskaissa elämänvaiheissa olevien sieluja. Kun aviorikoksesta tavattu nainen tuotiin Jeesuksen ja kansan eteen, ei Jeesus häpäissyt naista. Hän piirsi maahan jumalallisen tiedon, joka ratkaisi tilanteen. Julkinen häpäisy ei ole hengellinen toimintatapa. Maallinenkin oikeusistuin Suomessa käsittelee jotkin jutut vaitiolovelvollisin, suljetuin ovin.

      • ettäsilleesti

        Minä en ole koskaan - siis 46 vuoteen - nähnyt ketään häpäistävän seurakunnan julkisessa tilaisuudessa? Miten sellainen edes tapahtuu?

        En väheksy aloittajan kokemusta. Mutta johtuisiko "muutos pastorin käytöksessä" enemmän pastorin omasta mielialasta, kuin aloittajasta. Pastoritkin ovat vain ihmisiä. Jos on herkkä, niin on helppo tulkita asioita myös väärin.

        Pastorit kuulevat niin paljon asioita, että tuskin edes muistavat kaikkea heille kerrottua. Meillä ihmisillä on taipumus ajatella, että muutkin pyörivät meidän asioittemme ympärillä. Mutta eihän se niin mene. Mitä motiivia hänellä olisi myöskään kertoa vierailevan kävijän asioita kenellekään?

        Seurakunnassa ei tarvitse edetä kenekään tahtiin. Sellaisille odotuksille saa viitata kintaalla. Ja jos seurakunta ei tunnu omalta, niin maisemaa kannattaa vaihtaaa. Mutta todennäköisesti siellä toisessakin seurakunnassa on epätäydellisiä ihmisiä, jotka käyttäytyvät joskus oudosti.


    • Jabin

      Ehkä pastori tai joku hänen apurinsa havaitsi sinussa muka armolahjansa kautta pahan hengen. Näkihän sen sitten sinun naamastasi, kun olit murheiden alla, paha henkihän se.

      • JärkyttäväKokemus

        Tuokin kävi mielessäni. Mutta jos minussa on tai muka on pahahenki, niin eikö siitä pidä kertoa mulle mikä on ja vapauttaa siitä...? Eikä jättää oman onnensa nojaan ihmettelemään miks mua kohtaan käyttäydytään huonosti.


      • ei.uskovassa
        JärkyttäväKokemus kirjoitti:

        Tuokin kävi mielessäni. Mutta jos minussa on tai muka on pahahenki, niin eikö siitä pidä kertoa mulle mikä on ja vapauttaa siitä...? Eikä jättää oman onnensa nojaan ihmettelemään miks mua kohtaan käyttäydytään huonosti.

        Uskovassa ei voi olla pahaa henkeä !

        Samaan temppeliin eli Jumalan temppeliin, ei pahalla hengellä ole mitään, asiaa kun Pyhä Henki on paikalla !

        Nämä hörhöt vain näkevät niitä kaikkialla ja "ulkoistavat" omat ongelmansa.

        Edellinen kirjoittaja oli muuten mielestäni vain sarkastinen.


      • ÄläEnääPelkää
        JärkyttäväKokemus kirjoitti:

        Tuokin kävi mielessäni. Mutta jos minussa on tai muka on pahahenki, niin eikö siitä pidä kertoa mulle mikä on ja vapauttaa siitä...? Eikä jättää oman onnensa nojaan ihmettelemään miks mua kohtaan käyttäydytään huonosti.

        Sinussa ei ole pahaa henkeä.

        Olet herkkä ja pastorissa itessä oleva pahahenki on ottanut sinut kiusaamisensa kohteeksi vihjailujensa kautta!

        Ei sano suoraan, vaan "katsoo ihmetellen", esittää vihjailevia kysymyksiä, kuiskii "huolestunein" ilmein toisen paholaisenpapin kanssa.

        Hei, tuo on tuiki tavallista kiusaamista jonka herkkäuskoinen uhri saattaa ottaa todesta!

        Muuan saarnamies oli aina "hyvin surullinen" nähdessään etteivät kaikki "seuranneet Jeesusta kokosydämisesti" = olleet sen saarnaaja-kusipään manipuloinneille alttiita. Pienen piirin despootti ja näiden rahoilla äveriäs kun mikä. Äijä perheineen näkyi kerran uutiskuvassa, matkalla Alpeille hiihtelemään. Olispa joku seurakuntalainen näkynyt, olisi hän taatusti "ollut hyvin surullinen siitä että uskovaiset tuhlaavat Herralle (= hänelle) tarkoitettuja kymmenyksiä tämän maailman rientoihin! Mutta näinä Lopun aikoina..."

        Kyllä näitä on nähty ja kuultu.

        Sinussa ei ole mitään vikaa.

        Älä enää pelkää.
        .


      • Jabin
        JärkyttäväKokemus kirjoitti:

        Tuokin kävi mielessäni. Mutta jos minussa on tai muka on pahahenki, niin eikö siitä pidä kertoa mulle mikä on ja vapauttaa siitä...? Eikä jättää oman onnensa nojaan ihmettelemään miks mua kohtaan käyttäydytään huonosti.

        En tietenkään väittänyt, että aloittajassa olisi paha henki. Mutta tiedän hellarikäytännön ja tuo aloittajan kuvaama tilanne vaikutti aivan näiltä muka pahoilta hengiltä, joita muka löydetään hiukan erilaisista uskovista. Siis hellariseurakunnassa saattaa olla ns. ovenvartija, nuuskija, joka väittää omistavansa tuon Sanan vastaisen muka henkien erottamisen lahjan,
        Voin sanoa, että niistä muka pahoista hengistä ei noin vain pääse eroon, vaan kyllä se leima ja epäilys pysyy. Ovathan nuo muka armolahjan omistajat arvostettuja.
        Vielä aloittajassa ei ole pahaa henkeä, vaan kyseessä ovat nuo sielulliset muka armolahjan omistajat, jotka leimaavat uskovia.


      • LohdutetaanRääkättyjä
        Jabin kirjoitti:

        En tietenkään väittänyt, että aloittajassa olisi paha henki. Mutta tiedän hellarikäytännön ja tuo aloittajan kuvaama tilanne vaikutti aivan näiltä muka pahoilta hengiltä, joita muka löydetään hiukan erilaisista uskovista. Siis hellariseurakunnassa saattaa olla ns. ovenvartija, nuuskija, joka väittää omistavansa tuon Sanan vastaisen muka henkien erottamisen lahjan,
        Voin sanoa, että niistä muka pahoista hengistä ei noin vain pääse eroon, vaan kyllä se leima ja epäilys pysyy. Ovathan nuo muka armolahjan omistajat arvostettuja.
        Vielä aloittajassa ei ole pahaa henkeä, vaan kyseessä ovat nuo sielulliset muka armolahjan omistajat, jotka leimaavat uskovia.

        Juuh. Älä hermostu. Ymmärsin tekstisi.

        Mutta koska aloittajalla selvästi ihan hampaat kalisee pelosta, tahdon selkeillä lauseilla sanoa nämä asiat niinkuin ne Raamatulla, wanhanajan hellariopetuksella ja jo suht. pitkällä elämänkokemuksellani itse ymmärrän.


    • Rakkaus.parantaa

      Jätä Jeesukselle mieltäsi painavat asiat, ja varaa rukoukseen riittävästi aikaa, niin Jeesus parantaa sisäiset haavasi. Ota asenne pastoriin nähden "jos ei tykätä, niin ei tupatakkaan" Ei se pastori mikään Jumala ole, eikä kemiat kaikkien kanssa sovi yhteen! Monet odottaa ihmisiltä liikoja, viisainta olla odottamatta yhtään mitään. Raamattu kehoittaa pyrkmään rauhaan kaikkien kanssa, joidenkin känkkäränkkien kohdalla se rauhaan pyrkiminen on vain sitä, että pitää tarpeellisen välimatkan. Olethan lukenut apostolien teoista tilanteen jossa Paavali ja Silas kiivastuivat (riitaantuivat) keskenään, ja lähtivät omille tahoilleen lähetysmatkalla, ja huomaa pysyivät molemmat edelleen Herran omina ja hänen käytössään. Ihmisiä sitä vaan ollaan uskovinakin. Ole niiden seurassa jotka hyväksyvät sinut, heitä on ei-uskovissakin. Yleensäkin helluntailaisilla näyttää olevan sosiaalista ahtautta, yhteydenpito rajoittuu vain toisiin helluntalaisiin, turvallista oleilla aina samanmielisten seurassa, mutta onko aina Jumalan mielen mukaista. Sanassa kehoitetaankin menemään ulkopuolelle leirin, hänen (Jeesuksen) pilkkaa kantamaan.

    • DoctorT

      Älkää menkö kaikkien käsien alle!!

      • capiche

        Asioilla on se merkitys minkä niille itse antaa. Minä en koe tulleeni pyhemmäksi enkä pahemmaksi siksi, että joku on rukoillut puolestani. Sillä muutos ei tapahdu kenenkään käsien alla. Se tapahtuu Kristuksen tuntemisessa kasvamisen kautta. Ihmiselta ei kannata hakea apua, jonka vain Jumala voi antaa.

        Aloittajan kokema muutos pastorin käytöksessä saattoi liittyä enemmän pastorin omaan tilanteeseen kuin aloittajaan. Pastoritkin ovat ihmisiä, joilla mielialat vaihtelevat. Tuskin kenelläkään on motiivia levitellä vierailevan kävijän asioita. Ketä ne edes kiinnostaisivat? Ja todennäköisesti pastori kuulee niin paljon juttuja, ettei enää edes muista mitä aloittaja on kertonut.

        Usko ei ole ihmisten miellyttämistä. Jumalalla on oma aikataulunsa meidän jokaisen edistymisen suhteen. Jos tämä seurakunta ei tunnu omalta, niin kannattaa etsiä sellaisen, jonka omakseen tuntee. Ja jossa voi kasvaa omaan tahtiinsa.


    • lomalehmä

      Te helluntalaisethan olette kuin Afrikan pimeimmästä puskasta revittyjä pakanoita pahojen henkien pelkoinenne. Onhan tuo nyt vähintään outoa, että vielä 2000-luvun Suomessa löytyy moista taikauskoa ja pimeyttä.

    • Vai pastori vihjaili? Mistä asiasta? Oletko ihan varma ettet ole itse keksinyt koko juttua?

      • tuubanduu

        Oliko tämä kommentti taas sarkastinen vitsi vai miksi tuollaista piti edes kirjoittaa, mieti nyt..? Ehkä oli huono päivä ja piti alkaa aloittajaa panettelemaan vain, jotta oma ego elpyisi? Tällaisia "pastoreita on pilvin pimein ja uskovaisista puhumattakaan, kun omien aivojen käyttöhän ei näissä huuhaamilitanttiyhteisöissä ole sallittua vai mitenkäs se menikään taas..


      • capiche
        tuubanduu kirjoitti:

        Oliko tämä kommentti taas sarkastinen vitsi vai miksi tuollaista piti edes kirjoittaa, mieti nyt..? Ehkä oli huono päivä ja piti alkaa aloittajaa panettelemaan vain, jotta oma ego elpyisi? Tällaisia "pastoreita on pilvin pimein ja uskovaisista puhumattakaan, kun omien aivojen käyttöhän ei näissä huuhaamilitanttiyhteisöissä ole sallittua vai mitenkäs se menikään taas..

        Auroran pointti on sinänsä relevantti. Sillä monet ovat niin herkkiä, että ylitulkitsevat lähipiirin reaktioita. En tietenkään väitä, että tästä olisi kyse aloittajan tapauksessa.

        Asiat menevät joskus tähän tapaan. Työkaveri soitti klo 11 illalla, ja kysyi mitä tarkoitin kun katsoin häntä niin kummasti kopiokoneella. En tarkoittanut mitään, sillä en edes muistanut nähneeni häntä siellä. Olin todennäköisesti keskittynyt päässäni johonkin duunijuttuun. Ja jos minulla olisi sanottavaa, niin sanoisin sen, enkä katselisi kummasti.

        Ihmisillä on välillä outoja ilmeitä, joita ei pidä ylitulkita. Eivätkä joskus ylenpalttisen ystävällisesti käyttäyneet ihmiset jaksa käyttäytyä samoin 24/7. Kun raamattu kehottaa meitä kantamaan toistemme kuormia, niin sen jälkeen sanotaan, että jokaisen on kannettava oma kuormansa. Toiselle ihmiselle voi antaa tukea vain hetkittäin. Ja meidän on opittava turvaamaan Kristukseen, jotta emme odottaisi ihmisiltä liikaa.

        Kun joku käyttäytyy epätavallisesti, niin oletan, että siihen joku syy. Ja että hän kertoo sen, jos haluaa. En lähde spekuloimaan syytä tai edes miettimään asiaa tarkemmin. Jokaisella on oikeus mielialoihinsa.


    • MaranAta888

      Aloittajalle, muista ja lue, mitä oli ja tapahtui, Aabrahamin, Mooseksen ja Daavidin kohdalla.

      se saattaa olla nyt vaikeaa, mutta Jumala on Oikeuden ja Totuuden puolella.
      Joten suosittelen että Rukoilet, ettei Isä, Herra Sebaot, liian kovalla kädellä sitten anna , "isän kädestä".

      mutta, jos mahdollista, muistele ja lue, miten näiden edellä olevien sitten loppupeleissä kävi.
      Jumala ei siedä, pahuutta eikä- oikeuttomuutta, vaan siitä tulee kova kuristus, varsinkin uskoville.

      Tämä sana on auenut, hhmm, minulle erikoisella tavalla:

      Jes 54.
      14 Sinut vahvistetaan vanhurskaudella; sinä olet oleva kaukana väkivallasta, sillä ei sinulla ole pelkäämistä, ja kaukana hävityksestä, sillä ei se sinua lähesty.
      15 Jos sinun kimppuusi karataan, ei se ole minusta; joka kimppuusi karkaa, se eteesi kaatuu.
      16 Katso, minä olen luonut sepän, joka lietsoo hiilivalkeata ja kuonnuttaa aseen käytäntöönsä; mutta minä olen myös luonut tuhontuottajan hävittämään sen.
      17 Jokainen ase, joka valmistetaan sinun varallesi, on oleva tehoton; ja jokaisen kielen, joka nousee käymään sinun kanssasi oikeutta, sinä osoitat vääräksi. Tämä on Herran palvelijain perintöosa, tämä heidän vanhurskautensa, minulta saatu, sanoo Herra.

      Tässä on niin paljon asioita etten voi edes pitkälti niitä esille tuoda.

      ja tämä on PERINTÖ!
      ja me olemme sen jo saanneet!

      se on Jeesuksen TESTAMENTTI ja Jeesus kuoli, joten se on VOIMASSA.
      ja Kukaan ei sitä voi tyhjäksi tehdä!

      Tämä on meidän OIKEUTEMME!
      ja Jumala rakastaa oikeutta, ja me vain katselemme miten Jumala sen tekee.

      Tiedän että se on vaikeaa, kun sitten on siibnä myrkyn silmässä, ja kaikki näyttää vain pimeältä.
      Mutta stitä tarkemmin Jumala meitä katsoaa, kuin äiti hiekkalaatikolla lapsiaan!

      joten Kukaan ei voi meitä ja meille mitään!
      se on Jumalan PERINTÖ meille.
      ******************
      Jokainen ase,
      jokaisen kielen,

      Nyt muista, miten Jeesus toimi, Hän aina puolusti omiaan, vaikka he sapattina söivät pesemättöiminen käsin.
      Nyt meillä on PUOLUSTAJA, sekä maan päällä että taivaassa!

      Nyt Jokainen ase, Jokainen kieli.
      ei niin että joku joskus, VAAN JOKAINEN,
      eli kaikki ja aina.

      ja Jumala sen tekee.
      Me emme tiedä aikaa, mutta me saamme olla levossa ja Rauhassa.

      Olkoon Herra kanssasi ja valistakoon Kasvonsa sinulle.
      Jumalan Rauha varjelkoon sinua nyt ja aina.

    • Anonyymi

      Jos Pastori voitelussa sinua nuhteli niin ota nuhtelu nöyränä vastaan ja tee parannus!

    • Anonyymi

      Kenenkään ei tarvitse missään rukouspalvelussa kertoa asioitaan.

      JUMALA tietää ne, eikä pastorien tarvitse tietää niistä mitään, näin yksinkertaista se on eikö vain !

      ei tule juoruja edellisellä reseptillä.

      eikä kenenkään pastorin pidä alka ketään rakastamaan sanoissa j apuheissa se on lapsellista tarpeetonta ja naurettavaa, se riittää kun osoittee pitkällä aikavälillä sen ns rakkautensa.

      ei kaikki pastorin nimellä liikkuvat ole kaksisella ymmärryksellä varustettuja vaikka virka sitä edellyttäisi kovastikin, senkin saa ottaa huomioon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4395
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2171
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1600
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      266
      1190
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1097
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      959
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      943
    Aihe