Viimeisen päälle päivättyä tietoa.
TAMMIKUUN 7 PÄIVÄNÄ.
Sydän vihmottunata omastatunnosta. Hepr. 10:22.
Mitä tarkoitetaan tuolla, sydämen vihmomisella? Miten se tapahtuu? Esikuvallisesti tapahtui se siten, että isoppikimppu kastettiin uhrikaritsan vereen ja sillä siveltiin ovenpäällinen sekä molemmat pihtipielet. Se isoppikimppu, jolla meidän sydämiämme on siveltävä, on evankeliumi, joka todella on kastettu Jumalan Karitsan vereen ja vihmoo ympärilleen pyhiä pisaroita, kun sitä julistetaan.
Evankeliumihan, ensimmäiseksi ja viimeiseksi puhuu pelastuksesta Jeesuksen veressä. Evankeliumi sanoo: Karitsa joka on tapettu ja on lunastanut meidät Jumalalle verellään, hän on mahdollinen saamaan kunnian ja ylistyksen. Evankeliumi sanoo: Meillä on hänen verensä kautta lunastus, syntien anteeksianto. Evankeliumi sanoo: Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, veri puhdistaa meidät kaikista synneistämme Evankeliumi sanoo: »Vaikka teidän syntinne olisivat veriruskeat pitää niiden tuleman lumivalkeiksi.»
Tällaisten todistusten kautta vihmoo Kristuksen veri sydämemme puhtaiksi pahasta omastatunnosta. Huomaa: puhtaiksi pahasta omastatunnosta! Meidän on tultava vihmotuiksi Kristuksen verellä niin, että suorastaan saamme hyvän omantunnon. Omaltatunnoltamme poistuvat kaikki synnit, sijalle tulee vahva uskallus ja täysi luottamus niiden anteeksi saannista, niin että me täysin puhdistuneina ja sovitettuina Jumalan kanssa taas voimme puhutella häntä kuten lempeää ja rakasta isää.
Siinä on Jumalan lasten ihana vapaus, ettei heille lueta yhtään syntiä, ettei laki tuomitse heitä. He eivät ole lain alla vaan armon alla, ja siksi heillä on rauha Jumalan kanssa, aivan kuin jos heillä ei milloinkaan olisi ollut mitään syntiä, vaan olisivat olleet hurskaita ja pyhiä. Ja tämä usko yksin pelastaa synnin vallasta. Kun syntisraukkana saa suuren, turvaisan varmuuden, ettei Jumala enää lue minulle pahantekoani, vaan on sanonut minulle: »Ole hyvässä turvassa poikani, syntisi annetaan sinulle anteeksi!» Oi kuinka silloin riennän vapauteen orjuuden siteistä, riemuiten ylistän Jumalan armoa, kiroten syntiäni, enkä mitään muuta koko maailmassa toivo hartaammin, kuin että vain voisin halki elämäni palvella, Herraa.
Mutta tämä vaatii sellaista vihmomista, sellaista uskoa, että omassatunnossasi saat rauhan synneistäsi. Se joka tietää, kuulee, laulaa ja lukee siitä suuresta lunastuksesta, joka Jeesuksessa on tapahtunut, mutta kuitenkin aina kantaa syntejänsä omallatunnollaan ja huolehtien miettii sovituskeinoa, hän siten häpäisee Jeesuksen veren, ikään kuin ei se riittäisikään poistamaan syntejä. Apostoli sanoo, että kun leviittain uhrien aikoina paha omatunto ei kadonnut ja siksi yhä uudelleen uhrattiin, on tämä merkkinä siitä, että härkäin ja kauristen veri ei voinut pois ottaa syntejä, sillä muutoin olisi lakattu uhraamasta, jos ei niillä, jotka uhrasivat, olisi enää ollut syntejä omallatunnollaan, tultuansa kerran puhdistetuiksi. Tarkkaa näitä sanoja!
Kun kannamme pahaa omaatuntoa, silloinhan mekin annamme saman todistuksen Kristuksen kalliista verestä. Silloinhan sanomme Kristuksen verestä, ettei sekään voinut sovittaa syntejä, sillä olisihan meillä muutoin rauha Jumalan kanssa, olisivathan syntimme pois otetut jos me kerran olemme puhdistetut. Pysähdy hetkeksi! Mitä luulet?
Onko Kristuksen veri, tosiaankin pois ottanut, sovittanut ja maksanut kaikki sinun syntisi? Onko Kristuksen veri toimittanut mitään enempää kuin härkäin ja kauristen veri? Vai koetatko sanoa Kristuksenkin verestä, ettei se voinut pois ottaa syntejä?
Paavali tekee leviittain uhrien veren ja Kristuksen veren välillä sen erotuksen, että sanottuaan, etteivät edelliset voi ottaa pois syntejä hän lisää Kristuksesta: Mutta uhrattuaan iankaikkisesti kelpaavan uhrin syntien edestä, vakuuttaa hän: Ja heidän syntejänsä ja vääryyksiänsä en minä enää tahdo muistaa. »Mutta missä on sellainen anteeksiantamus, siellä ei enää uhria syntien edestä tarvita.» Ja sitten sanotaan: »Kun siis meillä, rakkaat veljet, on vapaus mennä pyhään Jeesuksen veren kautta, niin käykäämme hänen tykönsä totisella sydämellä, täydellä uskolla, sydän vihmottuna puhtaana pahasta omastatunnosta.» Näin apostoli meille tahtoo kirkastaa, että Kristuksen veri todella on ratkaisevasti, pois ottanut syntimme, ja että me nyt olemme vapaita.
VIIMEISTÄ tietoa- MAALISKUUSSA TÄRÄHTÄÄ
30
146
Vastaukset
- CORoseniusta
Herää siis, rakas sielu ja ajattele, mitä teet alinomaa katsellessasi itseäsi ja pitäessäsi Kristuksen verta mitättömänä, ikään kuin se ei voisi poistaa syntejä! Voivat kyllä syntisi olla kauheita, suuria ja monilukuisia, mutta niin suuria ja monilukuisia ne kuitenkaan eivät ole, ettei Jumalan Pojan veri olisi tuhansin kerroin enemmän kuin ne. Rukoile Jumalalta uskoa ja anna evankeliumin Kristuksen verellä vihmoa sydämesi, niin että kokonaan vapaudut pahasta omastatunnosta, niin että täydellisesti peityt Kristuksen veren armoon ja siten voit urheasti vastustaa kaikkia syntejäsi sekä kuolemaa, perkelettä ja helvettiä, etkä muusta tiedä kuin Kristuksesta, joka meidän vuoksemme on kuollut ja noussut kuolleista.
Oi Herran Henki, opeta minua käsittämään lunastajani viimeiset sanat: Täytetty on! Opeta uskomaan, että syntivelkani on sovitettu, syntini rangaistus maksettu ja iankaikkinen vanhurskaus ansaittu. Opeta huomaamaan, että orjuuteni on loppunut, ja että Jeesus on minunkin Jeesukseni! Kauan olen ollut sokea, en ole huomannut Jeesuksen veren voimaa, vaikka hän on kaikki puolestani hyväksi tehnyt, vaikka hän on tarjonnut itsensä minulle. Anna anteeksi, Herra Jeesus epäuskoni synnit! Minä uskon, auta minua epäuskostani! Amen! - Roseniustäräyttää
TAMMIKUUN 4 PÄIVÄNÄ.
Kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi vallan tulla Jumalan lapsiksi, niille jotka uskoivat Hänen nimeensä… jotka ovat Jumalasta syntyneet. Joh 1:12-13.
Kun Raamattu näin selvästi osoittaa Jumalan lasten tuntomerkit niin pitäisihän kaikkien uskovaisten sydämien avartua ilosta ja ihmettelystä - ja hämmästys pysäyttäisi ne, jotka rohkean itsekkäinä tarttuvat tuohon suuren nimeen! Jumalan lapset, Raamatun mukaan, ovat Jumalasta syntyneet, ovat Jumalan armon ihmetöitä, ovat uusia hengellisiä luomuksia, joissa ilmenee Jumalan luonnon osallisuus. Sellaista aikaansaa totinen, elävä usko.
Tuleminen Jumalan lapseksi pelkästä armosta uskon kautta on niin armorikasta ja lohdullista, että meidän sietäisi ilosta itkeä. Mutta emmekö silloin ymmärtäisi ja käsitäisi tässä tarkoitettavan sellaista uskoa, jolla me synnymme Jumalasta? Vai saattaisiko omatekoinen luulo-uskokin, joka ei milloinkaan aikaansaa mitään Jumalasta syntymistä, kuitenkin tehdä meidät autuaiksi? Kuka tahansa saattaa kylläkin kernaasti omistaa itselleen Jumalan lapsen kauniin nimen: moni, jolta puuttuu uuden syntymän tärkeimmät tuntomerkit, imartelee kuitenkin itsensä sillä toivolla, että on tosi kristitty. Älkää eksykö! Ei Jumala anna itseään pilkata! Tässä ei loppujen lopuksi tule kysymykseen se kuinka paljon ymmärrystä on ollut päässämme tai suussamme, vaan onko kristillisyydessämme ollut totta, olemmeko olleet Jumalasta syntyneitä.
Oi, hirveätä olisi halki ajallisen elämän ilveillä itse ottamallaan lohdutuksella Jumalan vaikuttaman uskon sijasta, pettäen itseään ja muita löyhällä järkeisuskolla, jolla ei ollut mitään voimaa nöyryyttää sydäntä, ei uudestisynnyttävää eikä pyhittävää voimaa, vaan joka oli vain tietoa ja sanoja, joitakin uskonnonharjoituksia, rukoilemista, lukemista ja puhumista, mikä kaikki oli omatekoista, tarkoituksena kristittyjen luottamuksen tai muun sellaisen saavuttaminen! Pian on leikki lopussa, pian saapuu Suuri ja Pyhä, jonka edessä ulkokultailttiin, ja kaikuu vakava sana: Aika on ohitse! Tee tili! Ja kun meidät kuoleman ankarien kasvojen edessä paljastetaan Pyhän Hengen tutkittaviksi - kuinka hirvittävää, jos olemme koko ajan ulkokultailleet! Juuri, siksi, että armo on niin suuri ja taivaallinen lapsenoikeus niin ihana, on niin tuiki vaarallista, jollei kristillisyytemme ole täyttä totta.
Tarkkaa siis apostolin sanoja lauseessamme. Hän sanoo ensiksi: Kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi vallan tulla Jumalan lapsiksi. Tämän vastaanottamisen hän selittää lisäämällä: niille, jotka uskovat hänen nimeensä. Mutta selitykseksi hän lisää vielä toisen tuntomerkin: Uskon kautta Jumalan lapsiksi tulleet myös olivat Jumalasta syntyneet.
Tämä kohta on syvälle mieleen, pantava. Sen joka on mahdollinen näkemään Jumalan valtakunnan ja elämään Jumalan lapsena iankaikkisesti Hänen kanssaan, sen tulee olla Jumalasta syntynyt. Se jumalallinen elämä, joka ennen syntiinlankeemusta asui ihmisessä, joka juuri oli Jumalan kuva hänessä ja jonka menettämistä Jumala tarkoitti sanoessaan: »Jona päivänä sinä, rikot, olet kuolemalla kuoleva», tuo jumalallinen elämä on nyt uudessa syntymisessä Hengen kautta uudelleen syttyvä meihin, niin että me jälleen muutumme »Jumalan kuvan kaltaisiksi» joskaan tuo kuva ei tule täydelliseksi, ennen kuin vapaudumme meitä orjuuttavasta ruumiillisuuden verhosta. Kristus sanoi selvästi: Jollei ihminen uudesti synny, ei hän voi nähdä Jumalan valtakuntaa.
Jumalan valtakunta lahjoitetaan meille sulasta armosta - se kohta pysyy ikuisesti varmana - mutta sinä olet aivan mahdoton nauttimaan sitä, sinä et mitenkään voi elää Jumalan elämää, jollet ole Jumalasta syntynyt, tullen osalliseksi Jumalan luonnosta. Totinen Jumala on Pyhä Jumala. Pyhittymätön olento kiusaantuu ja tuhoutuu hänen läheisyydessään. Täytyy muuttua Jumalan sukuiseksi uudeksi ihmiseksi, joka on Jumalan mukaan luotu, ennen kuin voi saada autuutta Jumalan seurassa. »Lihallinen mieli on vihollisuutta Jumalaa vastaan» eikä viihdy hänen luonaan päivääkään, iankaikkisuudesta puhumattakaan. Siksi Kristus lausuu: »Älä ihmettele, että sanoin, teidän pitää uudesti syntyä. joka on lihasta syntynyt, on liha. Jollei joku uudesti hän taida nähdä Jumalan valtakuntaa.» Ja tässä sanoo Johannes: »Ne eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta, vaan ovat Jumalasta syntyneet.» Ja Pietari sanoo: »Te olette uudesti syntyneet, ette katoavaisesta, vaan katoamattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta syntyneet, joka pysyy iankaikkisesti.» Ja vielä sanoo Paavali: »Jeesuksessa Kristuksessa ei ympärileikkaus eikä esinahka mitään merkitse, vaan uusi luomus.»
Ketä siis uskoisit tässä suuressa elinkysymyksessä jollei Herraa, itseä? Onhan Kristus itse rakkaus ja totuus, Kristusta ja hänen apostoleitansa on meidän kuuleminen. Nyt Kristus ja hänen apostolinsa ikään kuin yhdestä suusta todistavat Jumalan määränneen ihmisten lapsille sellaisen tien, että heidän tulee uudesti syntyä ja tulla osallisiksi Jumalan luonnosta, jos tahtovat tulla taivaan- 58555555558
AAMEN, AAMEN.
- rertertt
Ok...
- gfnsgf
Eilispäivän uutisia, tärähtäneet ovat tulvittaneet palstaa "profetioillaan" jo vuosia.
- efrgrgerg
No, kun lukijatkin ovat tärähtäneitä niin tarjontaa sen mukaan, tietty.
- fvvfd
Kirkkomme Tunnustuskirjoissa sanotaan, että jo seitsenvuotias lapsi tietää, mitä on kirkko. Voimme vain huokaillen kysellä, mistä löytyy tuo seitsenvuotias, joka vihdoinkin sanoisi selvästi mitä kirkko on. Niin pahasti hajaantuvat mielipiteet kirkosta kristittyjen välillä. Uskonopin eräs vaikeimmista ongelmista onkin kirkon ja seurakunnan määrittely. Mutta jo Paavali sanoi: "Tämä salaisuus on suuri: minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa" (Ef 5:32).
- fdggg
Mikä on kirkko ja seurakunta?
Ensimmäistä helluntaita pidetään Kristuksen seurakunnan syntyhetkenä. Siinä silloin syntyi näkyvä, ajallinen yhteisö, joka nimenomaan kokoontui Herran Jeesuksen Kristuksen nimen ympärille. Yhteisön ulkonaisina tuntomerkkeinä olivat apostolinen opetus ja siihen liittyvä kaste, keskinäinen yhteys ja kokoontuminen, ehtoollinen ja rukous (Apt 2:42). Syntynyttä näkyvää ja käsinkosketeltavaa yhteisöä kutsutaan nimillä, jotka kuvaavat sen näkymätöntä, iankaikkista, uskon kohteena olevaa puolta: Kristuksen ruumis (Ef 1:22-23, 5:23,30), istutus (1 Kor 3:6), pyhien kansalaisuus, Jumalan perhe, rakennus, temppeli, Jumalan asumus Hengessä (Ef 2:19-20). Tätä kahtanaisuutta on yritetty ilmaista sanoilla näkyvä ja näkymätön seurakunta. - dfgjjj
On ollut helppo määritellä, ketkä kuuluvat Israelin kansaan. Mutta ketkä kuuluvat Uuden liiton Israeliin, Jumalan kansaan, Kristuksen seurakuntaan, jonka Pyhä Henki tässä ajassa kokoaa ja pyhittää? Missä tämä kansa elää ja miten se on järjestäytynyt kansaksi? Onko ulkonainen kaste tuntomerkkinä? Monien hurskaiden baptistikotien lapsia ei ole kastettu? Jotkut pitävät ainoana tuntomerkkinä oikeaa uskoa Jeesukseen. Mutta miten erotetaan oikeat ja väärät uskovat toisistaan?
- gdggg
Seurakunta sanan synonyymina käytetään sanaa kirkko. Kirkolla voidaan tarkoittaa kuitenkin neljää eri asiaa: kirkkorakennusta, kansallista kirkkokuntaa kuten Suomen kirkkoa, maailmanlaaja tunnustuksellista kirkkokuntaa kuten luterilainen kirkko ja vihdoin uskon kautta Kristukseen liittyneiden ihmisten koko joukkoa tässä maailmassa. Samoin sanalla seurakunta on ainakin kaksi eri merkitystä: paikallisseurakunta ja kaikki todelliset Kristukseen uskovat.
- fhfhfj
Mikä on kirkko ja seurakunta?
Ensimmäistä helluntaita pidetään Kristuksen seurakunnan syntyhetkenä. Siinä silloin syntyi näkyvä, ajallinen yhteisö, joka nimenomaan kokoontui Herran Jeesuksen Kristuksen nimen ympärille. Yhteisön ulkonaisina tuntomerkkeinä olivat apostolinen opetus ja siihen liittyvä kaste, keskinäinen yhteys ja kokoontuminen, ehtoollinen ja rukous (Apt 2:42). Syntynyttä näkyvää ja käsinkosketeltavaa yhteisöä kutsutaan nimillä, jotka kuvaavat sen näkymätöntä, iankaikkista, uskon kohteena olevaa puolta: Kristuksen ruumis (Ef 1:22-23, 5:23,30), istutus (1 Kor 3:6), pyhien kansalaisuus, Jumalan perhe, rakennus, temppeli, Jumalan asumus Hengessä (Ef 2:19-20). Tätä kahtanaisuutta on yritetty ilmaista sanoilla näkyvä ja näkymätön seurakunta. - vcxcbb
Evankeliumin kautta Jumala erottaa jokaisesta kansasta eräitä, jotka kääntyvät ja uskovat evankeliumiin. Tätä kääntyneiden joukkoa voimme pitää maan päällä olevana Kristuksen seurakuntana, kirkkona. Kristinopin mukaan taas seurakunta on siellä, missä evankeliumia puhtaasti saarnataan ja sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan. Tunnustuskirjat tarkentavat tätä määritelmää alleviivatessaan, että kirkko on pyhien ja tosiuskovaisten yhteisö ja että tässä elämässä on myös teeskentelijöitä ja jumalattomia sekaantunut tosiuskovien ja pyhien joukkoon.
- dgfgg
Mikään määritelmä ei ole kaiken kattava. Vaikeimmin määriteltävissä ja rajattavissa on se todellinen, keskuudessamme elävä maailmanlaaja ihmisten joukko, joka on kääntynyt ja uskonut evankeliumiin. Sen Jumala on erottanut evankeliumin kautta eri kansoista ja kielistä omaksi kansakseen. Tämän joukon jäseniä on kaikkialla siellä, missä on eri nimisiä ja kokoisia, selvästi tai vähemmän selvästi järjestäytyneitä kristittyjen ryhmiä, seurakuntia, kirkkoja. Mutta yksikään näistä ryhmistä ei ole kuitenkaan varsinainen Kristuksen seurakunta maan päällä. "Ekklesia ylittää kaikkien kirkkojen ja niihin verrattavien kristillisten yhdyskuntien rajat, se murtaa kaikki inhimilliset ryhmittelyt, ja siitä syystä sen jäseniä ei voida koskaan oikein merkitä kirjoihin ja luetteloihin" (Tiililä). Kristuksen todellinen seurakunta jää salaisuudeksi monella tavoin tässä ajassa ja kuitenkin se on joka hetki käsinkosketeltavana ja siksi aina alttiina vainottavaksi.
- dfgffh
Määrittelyssä on käytettävä vastakkaisia ilmauksia: Kristuksen seurakunta on näkyvä ja näkymätön. Se on salattu ja julkinen. Sillä on maallinen muotonsa ja taivaallinen olemuksensa. Se on inhimillinen ja jumalallinen. Siihen kuulutaan sydämen uskon ja tietoisen jäsenyyden kautta. Jumala yksin tietää kuinka monta jäsentä kuuluu hänen seurakuntaansa ja kuitenkin sillä on jäsenluettelonsa tässä maailmassa. Se on paikallinen ja kuitenkin yli maailman ulottuva. Siinä on mitä erilaisimpia kokoontumisen ja järjestyksen muotoja ja perinteitä ja kuitenkin jotain, joka on kaikille samaa ja yhteistä - Raamatun sanaan sidottu todistus Jeesuksesta, kaste, ehtoollinen ja Pyhän Hengen osallisuus.
- fghghh
On mahdollista tietää ketkä ovat sen jäseniä ja kuitenkin todellinen jäsenyys jää ihmisiltä salaan. Vain Kristuksen seurakunnan jäsen on pelastettu ja kerran pelastuu. Mutta yksikään näkyvä yhteisö, joka kutsuu itseään seurakunnaksi tai kirkoksi, ei voi totuudellisesti väittää olevansa maan päällä ainoa oikea ja että kaikki sen jäsenet varmasti pelastuvat. Kristuksen seurakunta on aina ensisijassa uskon kohde, mutta samalla myös käsinkosketeltava ja todellinen yhteisö tässä maailmassa. Kristuksen seurakunta ei lankea yksiin minkään ulkonaisen organisaation kanssa ja kuitenkin jokaisella todellisen seurakunnan osallakin on oma organisaationsa. Kirkko on viime kädessä "määrittelemätön todellisuus" (Mannermaa).
- fdbgh
Koska kirkko ja seurakunta muodostuu elävistä ihmistä, se on jotain maallista ja ajallista. Se on ihmisten luoma eikä sitä ole ilman ihmisiä. Se on ihmisten organisoima ja ylläpitämä. Ihmiset sitä johtaa ja ihmiset siinä riitelevät ja kapinoivat ja nousevat toisiansa vastaan. Siinä on julmuutta, sortoa, väärinkäytöksiä niinkuin kaikessa muussakin missä ihmiset ovat mukana. Yhteisönä siinä voi esiintyä myös rakkautta, hyvyyttä ja aitoa keskinäistä yhteyttä.
- herttmmmm
Seurakunta on inhimillisessä luonnonmukaisuudessaan aina joukko tavallisia arkisia ihmisiä ja joukossa on pahoja ja hyviä. Samaan aikaan tuo joukko on Jumalan lunastama Kristuksen ruumis. He ovat pyhiä Kristukseen uskoessaan. Kristus itse on läsnä sen keskuudessa. Siksi kirkossa ja seurakunnassa on aina myös jotain taivaallista, vaikka sen näkeekin ja kokee vain uskon silmä
- vcbvbcn
Seurakunnassa on jotain samaa kuin Raamatussa ja sakramenteissa. Perusteellisesti inhimillisiä, aineellisia, näkyviä ja samaan aikaan aidosti jumalallaisia, taivaallisia. Juuri niissä ja niiden kautta Pyhä Henki tekee työtään. Niissä on samaa luonnon kaksinaisuutta kuin itse Jeesuksessa, jossa Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme.
- xcvccb
Kristuksen todellinen seurakunta ja näkyvä kirkko ovat ikäänkuin sisäkkäin eikä niitä voida erottaa toisistaan. Ne ovat yhtäaikaisia ja niiden välillä saattaa olla voimakastakin jännitystä. "Ei ole Jumalan seurakunta yhtä yleinen kuin on Jumalan seurakunnan nimi, eivätkä Jumalan pyhät kohtaa meitä kaikkialla niin kuin Jumalan pyhien nimi" (Luther). Jumalan kansa ei ole ilman muuta samaa kuin näkyvä kirkko- tai seurakuntaorganisaatio. "Vaikka sudet ja väärät opettajat mellastavat kirkossa, he eivät kuitenkaan ole Kristuksen valtakunta. He ovat seurakuntaan sekaantuneina, mutta he eivät ole itse seurakunta" (Tunnustuskirjat).
- zxcxxvxv
Seurakunta on jumalattomien joukon peittämä. Mutta eivät nuo jumalattomat, vaikka he osallistuvatkin ulkonaisiin merkkeihin, sittenkään ole todellisia Kristuksen jäseniä. He ovat perkeleen valtakunnan jäseniä.
- xvvv
On olemassa koko ajan päällekkäin tai sisäkkäin oikea kirkko ja väärä kirkko. Jokin ryhmä voi olla nimeltään Kristuksen kirkko, mutta ei olemukseltaan. Opillisen rappion aikana seurakunta pysyy elävänä ainoastaan yksityisissä kristityissä ja ryhmissä, jota säilyttävät tosi uskon. Samaan aikaan julkisessa kirkossa saattaa olla vallalla vääristynyt käsitys kristillisestä uskosta ja sen johtajat voivat jopa ilmiantaa jäseniään salaiselle poliisille.
- bvnn
Paikallisseurakunta
Keskeinen tekijä Kristuksen ruumiin rakentamisessa on paikallisseurakunta. Jumalan kansa tässä maailmassa käytännössä tarvitsee aina paikallisseurakunnan yhteyttä. Lähetystyössä pyritään aina ensin rakentamaan paikallisseurakuntia. Paikallisseurakunta on kaikista heikkouksistaan huolimatta kristillistä uskoa tunnustavien ihmisten keskeisin yhteentulemisen muoto. Se on Kristuksen ruumiin ilmentymä määrätyllä maantieteellisellä paikalla. Se on Jeesuksen sovittamien miesten, naisten ja lasten kokoontumispaikka. Se jatkaa maailmassa Herran alullepanemaa työtä ja on Jumalan ensisijainen välikappale hänen maailmanlähetyksessään. - vfdg
Valitettavasti tällä hetkellä vielä maailmassa on tuhansia yhteiskunnallisia ryhmiä ja kansankokonaisuuksia, joiden jäsenillä ei ole mahdollista mennä itseään lähellä olevaan paikallisseurakuntaan ja kuulla omalla kielellään evankeliumia. Seurakunnan lähetystehtävä on kovin keskeneräinen.
- Leijonantemppeli
Näin unen. Olin rakentamassa taloa.
- qwerty-sjir
Egyptilaisia jumaluuksia.
Kunnostan reliefia. Se ei ole seinareliefi sanan varsinaisessa merkityksessa, vaan digi valokuvakopio aidosta sellaisesta. Sita aitoa on historian saatossa moni mutiloinut.
Se on Seti I temppelista.
Osiris heraa henkiin kuolleista. Hanen paansa ylitse kumartuu Isis, ja hanen jalkojensa ylitse kumartuu horus. Ja hanen miehuutensa ylapuolella on Isiksen henki pienen haukan muodossa.
Viaton Osiris, jonka syyllinen* surmasi. Ja rakkaus herattaa hanet henkiin.
Taytin erittain alkuperaisella varilla mutiloinnin jaljet, koko seinan lapi isketyt reiat. Kolhut korjaantuvat vahitellen...
Nyt ajattelen. SE ON TAYTETTY.
Vaikka en ole viela tayttanytkaan kaikkia kolhuja. SE ON SILTI TAYTETTY.
Hieroglyfissa lukee: Mina olen antanut sinun puolestasi lahjoja jumalille. (Isiksen sanat)
SE ON TAYTETTY
(alkaa suotta irvistelko, te olette kopioineet kristuksenne sankaruuden aikaisemmasta uskonnosta. Mutta minulle tuo aiempi uskonto on totuus. Se on sita siksi, etta juuri sellainen jumala mahdollisesti on, eika ainoastaan mahdollisesti, vaan olen varma siita, etta mikali jumalaa ensinkaan on, han arvostaa itseaan juuri tuollaisena. Ja lisaksi Jumalana, ei ihmisena, jonka ymparille on luotu tarina, jolla ei ole pohjaa.)
*olen pakana*
*) syyllinen, joka sai toisen mahdollisuuden. Set surmasi Osiriksen. Mutta lopulta Set sai armon. Han menetti ensin miehekkyytensa, hanelta riistettiin kivekset. mutta han sai armon, ja tehtavan, ja kiveksensa takaisin. Jumalaa sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan Häntä palvella.
- pijaste
Maaliskuussa ei tärähdä.Eikä myöskään pärähdä eikä myöskään taivaallinen pasuuna törähdä.Kyllä jämpti on näin ja piste!
- järisyttävää
Vanha rakuuna kun naisen päässä tärähtää ja viisari värähtää.
- eimreen
Pienoinen tärinä o n jo alkanut.
- Jysähdys
Onk's sulla jysäri?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2132350Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691766Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä871606- 541518
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin147145790-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1381213Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2361119- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56909Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62827