Onko aikaa Jumalan sanalle?

aittakumpu

Länsimaisella ihmisellä on nykyään vapaa-aikaa enemmän kuin koskaan. On ristiriitaista, että siitä huolimatta kiire näyttää yhä vain lisääntyvän. Tähän on varmasti omalta osaltaan vaikuttanut se, että yhteiskunnassamme sunnuntaista on monelle tullut arkipäivä muiden joukossa.
Martti Lutherin selitys kolmanteen käskyyn ”Pyhitä lepopäivä” on monelle tuttu: ”Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme väheksy Jumalan sanaa ja sen saarnaa, vaan pidämme sen pyhänä, kuuntelemme ja opimme sitä mielellämme” (Vähä katekismus).

Lutherin mukaan lepopäivän pyhittäminen merkitsee ennen kaikkea sitä, että varaamme itsellemme aikaa Jumalan sanan lukemiselle ja kuuntelemiselle. Apostoli Paavali muistutti nuorta työtoveriaan Timoteusta Raamatun tuntemisen tärkeydestä: ”Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen” (2. Tim. 4:15).

Raamattu on pyhää Jumalan sanaa, joka neuvoo ihmiselle tien pelastukseen. Pelkkä Raamatun ulkokohtainen tunteminen ei riitä, vaan pelastuakseen ihmisen täytyy kuulla ja uskoa Pyhässä Hengessä julistettu evankeliumi.

Jeesus lähetti seurakuntansa julistamaan evankeliumia kaikille luoduille (Mark. 16:15–16). Kun ihminen ottaa uskolla vastaan Jumalan seurakunnasta julistetun evankeliumin, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen ja rauhan omalletunnolleen. Silloin myös Raamatun sanoma avautuu hänelle uudella tavalla.

Yksikään ihminen ei ole synnitön, vaan me kaikki tarvitsemme Jumalan armoa ja anteeksiantamusta. Vaikka haluamme elää ja uskoa oikein, joudumme syntiin ja teemme vääriä valintoja.

Kirkkomme vuoden 1948 Kristinoppi toteaa, että uskonelämän hoitamiseksi ”kristityn tulee ahkerasti käyttää Jumalan sanaa ja Herran pyhää ehtoollista, rukousta ja kristittyjen keskinäistä yhteyttä” (KO 77).

Usko syntyy ja vahvistuu Jumalan sanan kuulemisesta. Sen vuoksi on erityisen tärkeää huolehtia siitä, että kiireistä huolimatta olisi aikaa pysähtyä Jumalan sanan kuuloon.

Jumalan seurakunnassa saamme kuulla evankeliumin ytimen, synninpäästön, joka julistetaan Jeesuksen sovintotyön perusteella. Jeesuksen veri puhdistaa omantuntomme kuoleman teoista, niin että voimme palvella elävää Jumalaa (Hepr. 9:14).

Evankeliumi rauhoittaa omantuntomme ja synnyttää meissä kiitollisuutta ja rakkautta Jumalaa ja lähimmäisiä kohtaan.

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vlvaasa

      Onko tässä ristiriitaa? Sinä kirjoitat (suora lainaus).

      "Raamattu on pyhää Jumalan sanaa, joka neuvoo ihmiselle tien pelastukseen. Pelkkä Raamatun ulkokohtainen tunteminen ei riitä, vaan pelastuakseen ihmisen täytyy kuulla ja uskoa Pyhässä Hengessä julistettu evankeliumi."

      Ja vähän edellä kirjoitat (taas suora lainaus):

      "Apostoli Paavali muistutti nuorta työtoveriaan Timoteusta Raamatun tuntemisen tärkeydestä: ”Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen” (2. Tim. 4:15)."

      Paavali väittää, että ihminen pelastuu Jumalan sanan eli Raamatun antamalla viisaudella, joka opettaa, että uskomalla Jeesukseen Kristukseen pelastuu eli Pyhä Henki avaa Jumalan sanan lukijalle ja siitä saa elävän uskon Jeesukseen Kristukseen, eikä Paavali puhu mistään julistetusta evankeliumista, joka toisi YKSINOMAAN ja VAIN pelastuksen.

      Meillä vanhoillislestadiolaisuudessa opetetaan liian yksipuolisesti, kuten kirjoitat, että vain kun ihminen ottaa uskolla vastaan Jumalan seurakunnasta julistetun evankeliumin, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen ja rauhan omalle tunnolleen. Tämä on erittäin tärkeä ja hieno asia ja täyttä totta, mutta siitä pitää jättää pois se VAIN-sana. Alkuperäiseen lestadiolaisuuteen ei kuulunut tämä VAIN-sana. Se on tullut herätysliikkeeseemme myöhemmin, ensin 1906:n Suuren Pohjoismaiden kokouksen jälkeen ja voimistunut 1950- ja varsinkin 1970-luvulla.

      Raamattu on pyhää Jumalan sanaa, joka neuvoo ihmiselle tien pelastukseen. Pelkkä Raamatun ulkokohtainen tunteminen ei riitä, vaan pelastuakseen ihmisen täytyy omalle kohdalleen uskoa Pyhässä Hengessä julistettu evankeliumi joko Sanan tai kuullon perusteella.

    • vlvaasa

      Onko tässä ristiriitaa? Sinä kirjoitat (suora lainaus).

      "Raamattu on pyhää Jumalan sanaa, joka neuvoo ihmiselle tien pelastukseen. Pelkkä Raamatun ulkokohtainen tunteminen ei riitä, vaan pelastuakseen ihmisen täytyy kuulla ja uskoa Pyhässä Hengessä julistettu evankeliumi."

      Ja vähän edellä kirjoitat (taas suora lainaus):

      "Apostoli Paavali muistutti nuorta työtoveriaan Timoteusta Raamatun tuntemisen tärkeydestä: ”Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen” (2. Tim. 4:15)."

      Paavali väittää, että ihminen pelastuu Jumalan sanan eli Raamatun antamalla viisaudella, joka opettaa, että uskomalla Jeesukseen Kristukseen pelastuu eli Pyhä Henki avaa Jumalan sanan lukijalle ja siitä saa elävän uskon Jeesukseen Kristukseen, eikä Paavali puhu mistään julistetusta evankeliumista, joka toisi YKSINOMAAN ja VAIN pelastuksen.

      Meillä vanhoillislestadiolaisuudessa opetetaan liian yksipuolisesti, kuten kirjoitat, että vain kun ihminen ottaa uskolla vastaan Jumalan seurakunnasta julistetun evankeliumin, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen ja rauhan omalle tunnolleen. Tämä on erittäin tärkeä ja hieno asia ja täyttä totta, mutta siitä pitää jättää pois se VAIN-sana. Alkuperäiseen lestadiolaisuuteen ei kuulunut tämä VAIN-sana. Se on tullut herätysliikkeeseemme myöhemmin, ensin 1906:n Suuren Pohjoismaiden kokouksen jälkeen ja voimistunut 1950- ja varsinkin 1970-luvulla.

      Raamattu on pyhää Jumalan sanaa, joka neuvoo ihmiselle tien pelastukseen. Pelkkä Raamatun ulkokohtainen tunteminen ei riitä, vaan pelastuakseen ihmisen täytyy omalle kohdalleen uskoa Pyhässä Hengessä julistettu evankeliumi joko Sanan tai kuullon perusteella.

    • vlvaasa

      Onko tässä ristiriitaa? Sinä kirjoitat (suora lainaus).

      "Raamattu on pyhää Jumalan sanaa, joka neuvoo ihmiselle tien pelastukseen. Pelkkä Raamatun ulkokohtainen tunteminen ei riitä, vaan pelastuakseen ihmisen täytyy kuulla ja uskoa Pyhässä Hengessä julistettu evankeliumi."

      Ja vähän edellä kirjoitat (taas suora lainaus):

      "Apostoli Paavali muistutti nuorta työtoveriaan Timoteusta Raamatun tuntemisen tärkeydestä: ”Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen” (2. Tim. 4:15)."

      Paavali väittää, että ihminen pelastuu Jumalan sanan eli Raamatun antamalla viisaudella, joka opettaa, että uskomalla Jeesukseen Kristukseen pelastuu eli Pyhä Henki avaa Jumalan sanan lukijalle ja siitä saa elävän uskon Jeesukseen Kristukseen, eikä Paavali puhu mistään julistetusta evankeliumista, joka toisi YKSINOMAAN ja VAIN pelastuksen.

      Meillä vanhoillislestadiolaisuudessa opetetaan liian yksipuolisesti, kuten kirjoitat, että vain kun ihminen ottaa uskolla vastaan Jumalan seurakunnasta julistetun evankeliumin, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen ja rauhan omalle tunnolleen. Tämä on erittäin tärkeä ja hieno asia ja täyttä totta, mutta siitä pitää jättää pois se VAIN-sana. Alkuperäiseen lestadiolaisuuteen ei kuulunut tämä VAIN-sana. Se on tullut herätysliikkeeseemme myöhemmin, ensin 1906:n Suuren Pohjoismaiden kokouksen jälkeen ja voimistunut 1950- ja varsinkin 1970-luvulla.

      Raamattu on pyhää Jumalan sanaa, joka neuvoo ihmiselle tien pelastukseen. Pelkkä Raamatun ulkokohtainen tunteminen ei riitä, vaan pelastuakseen ihmisen täytyy omalle kohdalleen uskoa Pyhässä Hengessä julistettu evankeliumi joko Sanan tai kuullon perusteella.

    • Ei saisi olla laittomuuden tekijä ja sitä kyllä on, jos ei käytä ollenkaan aikaansa Raamatun lukemiseen ja/tai sanan kuulemiseen. Ihmisillä on Raamattu ja harva kuitenkin sitä kunnolla lukee. Varmaan kyllä useimmat lestadiolaiset.

      Raamatun lukematta jättäminen on kyllä yksi nykymaailman synti. Siitä vapautuu kun rupeaa lukemaan. Siinä ei sen kummempaa tarvita. Voiman siihen ja kaikkeen saa syntien anteeksisaamisesta, puhtaasta omastatunnosta, sisäisestä muutoksesta, joka tulee voimasta korkeudesta sovituksen tähden.

    • Ei saisi olla laittomuuden tekijä ja sitä kyllä on, jos ei käytä ollenkaan aikaansa Raamatun lukemiseen ja/tai sanan kuulemiseen. Ihmisillä on Raamattu ja harva kuitenkin sitä kunnolla lukee. Varmaan kyllä useimmat lestadiolaiset.

      Raamatun lukematta jättäminen on kyllä yksi nykymaailman synti. Siitä vapautuu kun rupeaa lukemaan. Siinä ei sen kummempaa tarvita. Voiman siihen ja kaikkeen saa syntien anteeksisaamisesta, puhtaasta omastatunnosta, sisäisestä muutoksesta, joka tulee voimasta korkeudesta sovituksen tähden.

    • Ei saisi olla laittomuuden tekijä ja sitä kyllä on, jos ei käytä ollenkaan aikaansa Raamatun lukemiseen ja/tai sanan kuulemiseen. Ihmisillä on Raamattu ja harva kuitenkin sitä kunnolla lukee. Varmaan kyllä useimmat lestadiolaiset.

      Raamatun lukematta jättäminen on kyllä yksi nykymaailman synti. Siitä vapautuu kun rupeaa lukemaan. Siinä ei sen kummempaa tarvita. Voiman siihen ja kaikkeen saa syntien anteeksisaamisesta, puhtaasta omastatunnosta, sisäisestä muutoksesta, joka tulee voimasta korkeudesta sovituksen tähden.

    • Ei saisi olla laittomuuden tekijä ja sitä kyllä on, jos ei käytä ollenkaan aikaansa Raamatun lukemiseen ja/tai sanan kuulemiseen. Ihmisillä on Raamattu ja harva kuitenkin sitä kunnolla lukee. Varmaan kyllä useimmat lestadiolaiset.

      Raamatun lukematta jättäminen on kyllä yksi nykymaailman synti. Siitä vapautuu kun rupeaa lukemaan. Siinä ei sen kummempaa tarvita. Voiman siihen ja kaikkeen saa syntien anteeksisaamisesta, puhtaasta omastatunnosta, sisäisestä muutoksesta, joka tulee voimasta korkeudesta sovituksen tähden.

    • Ei saisi olla laittomuuden tekijä ja sitä kyllä on, jos ei käytä ollenkaan aikaansa Raamatun lukemiseen ja/tai sanan kuulemiseen. Ihmisillä on Raamattu ja harva kuitenkin sitä kunnolla lukee. Varmaan kyllä useimmat lestadiolaiset.

      Raamatun lukematta jättäminen on kyllä yksi nykymaailman synti. Siitä vapautuu kun rupeaa lukemaan. Siinä ei sen kummempaa tarvita. Voiman siihen ja kaikkeen saa syntien anteeksisaamisesta, puhtaasta omastatunnosta, sisäisestä muutoksesta, joka tulee voimasta korkeudesta sovituksen tähden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe