Luomisen teologia

Täältä puuttuu teologia- palsta. Teologinen tiedekunta on luterilaisten pappisseminaari tieteen lisäksi, sen takia luomisen kysymyksiä on hyvä käsitellä luterilaisuus- palstalla.

Nykyaikainen tiede auttaa meitä ymmärtämään, mitä luominen tarkoittaa. Luomiskertomusta lukiessa on muistettava, että se on muinainen temppeliteksti, draamallinen esitys asiasta. On ajateltava ihminen maan pinnalle ja katsomaan ympärilleen ja taivaankannelle ja kuuntelemaan, mitä Jumala kertoo osuudestaan maapallon kehityksessä, ja että hän kertoo nimenomaan maapallon tapahtumista menneisyydessä, ei universumista.

Tiede auttaa meitä ymmärtämään, mitä luominen tarkoittaa. Kun Jumala luo valon, se tarkoittaa että hän saattaa pimeyden häviämään, kun sillä hetkellä oli vielä jostain syystä pimeää. Kun hän luo auringon, tähdet ja kuun, pilvet väistyvät ja ne tulevat näkyviin taivaankannelle. Kun hän luo eri asioita, lajeja ym. hän on ensin luonut ne henkimaailmassa ja tuo ne sieltä näkyvään maailmaan, tai järjestää olemassaolevia elementtejä.

Ei asia sen kummallisempi ole, Jumala ei luo mitään tyhjästä, vaan järjestää olemassaolevia elementtejä, luo maapallolle uuden järjestyksen jonkin katastrofin jälkeen, kun on tullut pimeä maan pinnalle, ja tuo asioita henkimaailmasta, mitä puolta tiede ei vielä kykene käsittelemään.

Ilmoituksessa tämä sanotaan selvästi mormonien Kallisarvoisessa Helmessä, Mooseksen ja Aabrahamin kirjoissa: Ilmoitus on tästä taivaasta ja tästä maasta. Koko mormonien saama ilmoitus on tietysti myrkyn lykkäys muille kristityille, muttei voi mitään, niin se näyttää muutenkin olevan, maapallosta näyttää olevan kysymys.

Jumala on luonut taivaan ja luonut kaiken. Se on ymmärrettävä tässä kontekstissa. Kaiken tässä maailmassa ja taivaan tämän maailman kannalta. Sen lisäksi Jumala on luonut lukemattomia muta taivaita ja maailmoja. Universumista ei Raamatussa sanota mitään muuta kuin että Jumala on sen päällikkö, kaikkivaltias siinä ja kaikessa. Universumia ei välttämättä ole luotu, se voi olla ikuinenkin, niinkuin Jumala ja muut ikuiset asiat, vain luomakunta on luotu, mitä kaikkea siihen sitten kuuluukin, ainakin lukemattomat maailmat iniversumissa.

152

1495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1) Seuraako tieteestä, biologiasta, tähtitieteestä ja antropologiasta luomiskertomukseen se mitä väitetään?
      2) Mitä luomiskertomus varsinaisesti sanoo ja mitä ei sano?
      Molemmissa tehdään virheitä, silloin kun väitetään että tiede ja usko olisivat ristiriidassa näissä asioissa.

    • 1) Seuraako tieteestä, biologiasta, tähtitieteestä ja antropologiasta luomiskertomukseen se mitä väitetään?
      2) Mitä luomiskertomus varsinaisesti sanoo ja mitä ei sano?
      Molemmissa tehdään virheitä, silloin kun väitetään että tiede ja usko olisivat ristiriidassa näissä asioissa.

    • Taitaa sopia paremmin jollekin muulle palstalle. Tai sitten luterilaiset ei halua keskustella mun kanssa.

      • aiheestasevaanonkiinni

        Täällä ei liiemmin ole kovin syvällisesti teologiaa, tiedettä, biologiaa, tähtitiedettä ja antropologiaa tuntevaa porukkaa useinkaan paikalla.

        Mutta jos vain haluat keskustella seksuaalisista poikkeavuuksista, seksuaalivähemmistöistä ja siitä miten Raamattu ja kukin "keskustelija" niihin suhtautuu,
        niin olet juuri oikeassa paikassa ja kiihkeä rii...öö...siis "keskustelu" alkaa satavarmasti.

        :-D


      • taastätäsamaa

        Olli.S


        Minun kohdallani ongelma on se, että etenet sammutetuin lyhdyin.
        On fiksua ja tapeen, että tunnustaa väriä joten sinunkin pitäsi kertoa olevasi mormooni. Kun keskustelijat tietävät pohjasi, he voivat valita, haluavatk he keskustella luomisesta mormoonin kanssa.


      • taastätäsamaa kirjoitti:

        Olli.S


        Minun kohdallani ongelma on se, että etenet sammutetuin lyhdyin.
        On fiksua ja tapeen, että tunnustaa väriä joten sinunkin pitäsi kertoa olevasi mormooni. Kun keskustelijat tietävät pohjasi, he voivat valita, haluavatk he keskustella luomisesta mormoonin kanssa.

        Minähän kerroin heti avauksessa Mormonin kirjasta. Jos sinulla on ennakkoluuloja mormoneja kohtaan niin eiköhän se ole sinun ongelmasi eikä minun. Argumentit ratkaisee eikä ennakkoluulot. Kyllä minä ainakin voin keskustella luomisesta vaikka hindun tai buddhalaisen kanssa.

        Haluan nimenomaan keskustella näistä asioista muiden kridtittyjen kanssa, koska meillä on tarkempaa tietoa ja on mielenkiintoista miten muut niihin suhtautuvat. Enkä itse ole aina samaa mieltä muiden mormonien kanssa. Voisitko jättää ennakkoluulosi teologisen keskustelun ajaksi? Kuka tässä pystyy sanomaan mikä on oikeaoppista ja mikä ei. Kristinusko on jakautunut tuhansiin lahkoihin. Me sentään uskomme Jeesuksen jumaluuteen ja ylösnousemukseen.


      • taastätäsamaa

        Näyt pitävän itseäsi kristittynä päätellen siitä, että sanot "Haluan nimenomaan keskustella näistä asioista muiden kridtittyjen kanssa..."

        On kiinnostavaa jutella muulla tavalla uskovien kanssa, kun kaikki tietävät, missä mennään. Tarkoitukseni oli mainita asiasta.

        sanot:
        " Voisitko jättää ennakkoluulosi teologisen keskustelun ajaksi? Kuka tässä pystyy sanomaan mikä on oikeaoppista ja mikä ei. Kristinusko on jakautunut tuhansiin lahkoihin. Me sentään uskomme Jeesuksen jumaluuteen ja ylösnousemukseen."

        Vastaan:
        jos kristityt haluavat jutella , jutelkaa toki.
        Kun kysyt, kuka pystyy sanomaan, mikä on oikeaoppista ja mikä ei, niin hämmästyisin jos ihmisellä ei ole käsitystä oman oppinsa puhtaaudesta.

        "Me sentään uskomme Jeesuksen jumaluuteen ja ylösnousemukseen.", mutta mitä sillä tarkoitetaan on toinen kysymys.

        No niin puhuimme hetken opista ihan rauhallisesti. Mukavaa, eikö vain?


      • taastätäsamaa kirjoitti:

        Näyt pitävän itseäsi kristittynä päätellen siitä, että sanot "Haluan nimenomaan keskustella näistä asioista muiden kridtittyjen kanssa..."

        On kiinnostavaa jutella muulla tavalla uskovien kanssa, kun kaikki tietävät, missä mennään. Tarkoitukseni oli mainita asiasta.

        sanot:
        " Voisitko jättää ennakkoluulosi teologisen keskustelun ajaksi? Kuka tässä pystyy sanomaan mikä on oikeaoppista ja mikä ei. Kristinusko on jakautunut tuhansiin lahkoihin. Me sentään uskomme Jeesuksen jumaluuteen ja ylösnousemukseen."

        Vastaan:
        jos kristityt haluavat jutella , jutelkaa toki.
        Kun kysyt, kuka pystyy sanomaan, mikä on oikeaoppista ja mikä ei, niin hämmästyisin jos ihmisellä ei ole käsitystä oman oppinsa puhtaaudesta.

        "Me sentään uskomme Jeesuksen jumaluuteen ja ylösnousemukseen.", mutta mitä sillä tarkoitetaan on toinen kysymys.

        No niin puhuimme hetken opista ihan rauhallisesti. Mukavaa, eikö vain?

        Arvelin, että olet jonkin toisen suunnan kristitty. Ilmeisesti erehdyin. Voimme siis siirtyä asiaan, että mitä sinä puolestasi ajattelet luomisesta?


    • ei.sen.enempää

      Täällä on enimmäkseen helluntailaispiirien vänkäreitä. Mutta Raamatun alkukertomuksista puheenollen voin sanoa että ne ovat sen ajan mytologiaa ja vain sellaisina ymmärrettäviä.

      • Mikä nyt on toisin kuin siinä maailmassa jonka Jumala loi luomiskertomuksen mukaan 😳❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mikä nyt on toisin kuin siinä maailmassa jonka Jumala loi luomiskertomuksen mukaan 😳❓

        Ei ole enää paratiisi. Vedenpaisumus tuhosi sen seuraavaksi. Niitäkin on voinut olla monta. Kielten sekoitus muutti kulttuurit. Jeesuksen kuoltua laki muuttui.


      • Olli.S kirjoitti:

        Ei ole enää paratiisi. Vedenpaisumus tuhosi sen seuraavaksi. Niitäkin on voinut olla monta. Kielten sekoitus muutti kulttuurit. Jeesuksen kuoltua laki muuttui.

        Maailma ei ole ollut paratiisi enää syntiinlankeemuksen jälkeen mutta ei se Jumalan luomistyötä muuksi muuta.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Maailma ei ole ollut paratiisi enää syntiinlankeemuksen jälkeen mutta ei se Jumalan luomistyötä muuksi muuta.

        Niin juuri.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Maailma ei ole ollut paratiisi enää syntiinlankeemuksen jälkeen mutta ei se Jumalan luomistyötä muuksi muuta.

        ”Maailma ei ole ollut paratiisi enää syntiinlankeemuksen jälkeen mutta ei se Jumalan luomistyötä muuksi muuta.”

        Mikä syntiinlankeemus? Laita Genesiksen jae, jossa mainitaan syntiinlankeemus.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Maailma ei ole ollut paratiisi enää syntiinlankeemuksen jälkeen mutta ei se Jumalan luomistyötä muuksi muuta.”

        Mikä syntiinlankeemus? Laita Genesiksen jae, jossa mainitaan syntiinlankeemus.

        1.Mooses 3
        Syntiinlankeemus

        1 Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: "Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'?" 2 Nainen vastasi käärmeelle: "Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmiä. 3 Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut: 'Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi.'" 4 Silloin käärme sanoi naiselle: "Ei, ette te kuole. 5 Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan." 6 Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi.

        7 Silloin heidän silmänsä avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti. He sitoivat yhteen viikunanlehtiä ja kietoivat ne vyötärölleen.

        8 Kun iltapäivä viileni, he kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa. Silloin mies ja nainen menivät Jumalaa piiloon puutarhan puiden sekaan. 9 Herra Jumala huusi miestä ja kysyi: "Missä sinä olet?" 10 Mies vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin." 11 Herra Jumala kysyi: "Kuka sinulle kertoi, että olet alasti? Oletko syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?" 12 Mies vastasi: "Nainen, jonka sinä annoit minulle kumppaniksi, antoi minulle sen puun hedelmän, ja minä söin." 13 Silloin Herra Jumala sanoi naiselle: "Mitä oletkaan tehnyt!" Nainen vastasi: "Käärme minut petti, ja minä söin."

        14 Herra Jumala sanoi käärmeelle:

        -- Koska tämän teit, olet kirottu.
        Toisin kuin muut eläimet,
        karja ja pedot,
        sinun on madeltava vatsallasi
        ja syötävä maan tomua
        niin kauan kuin elät.
        15 [i] Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille:* ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.
        16 Naiselle hän sanoi:

        -- Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi. Kuitenkin tunnet halua mieheesi, ja hän pitää sinua vallassaan.
        17 Ja miehelle hän sanoi:

        -- Koska teit niin kuin vaimosi sanoi
        ja söit puusta, josta minä kielsin sinua syömästä,
        niin olkoon maa sinun takiasi kirottu.
        Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi
        niin kauan kuin elät.
        18 Maa kasvaa sinulle
        orjantappuraa ja ohdaketta,
        mutta sen kasveista joudut ottamaan ravintosi.
        19 Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat.
        Karkotus paratiisista

        20 [i] Mies antoi vaimolleen nimeksi Eeva, sillä hänestä tuli kaikkien ihmisten kantaäiti.* 21 [i] Ja Herra Jumala teki Aadamille* ja hänen vaimolleen nahasta vaatteet ja puki heidät niihin.
        22 Sitten Herra Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!" 23 Niin Herra Jumala ajoi ihmisen pois Eedenin puutarhasta ja pani hänet viljelemään maata, josta hänet oli tehty. 24 Hän karkotti ihmisen ja asetti Eedenin puutarhan itäpuolelle kerubit ja salamoivan, leimuavan miekan vartioimaan elämän puulle vievää tietä.


      • usko.vainen kirjoitti:

        1.Mooses 3
        Syntiinlankeemus

        1 Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: "Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'?" 2 Nainen vastasi käärmeelle: "Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmiä. 3 Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut: 'Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi.'" 4 Silloin käärme sanoi naiselle: "Ei, ette te kuole. 5 Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan." 6 Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi.

        7 Silloin heidän silmänsä avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti. He sitoivat yhteen viikunanlehtiä ja kietoivat ne vyötärölleen.

        8 Kun iltapäivä viileni, he kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa. Silloin mies ja nainen menivät Jumalaa piiloon puutarhan puiden sekaan. 9 Herra Jumala huusi miestä ja kysyi: "Missä sinä olet?" 10 Mies vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin." 11 Herra Jumala kysyi: "Kuka sinulle kertoi, että olet alasti? Oletko syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?" 12 Mies vastasi: "Nainen, jonka sinä annoit minulle kumppaniksi, antoi minulle sen puun hedelmän, ja minä söin." 13 Silloin Herra Jumala sanoi naiselle: "Mitä oletkaan tehnyt!" Nainen vastasi: "Käärme minut petti, ja minä söin."

        14 Herra Jumala sanoi käärmeelle:

        -- Koska tämän teit, olet kirottu.
        Toisin kuin muut eläimet,
        karja ja pedot,
        sinun on madeltava vatsallasi
        ja syötävä maan tomua
        niin kauan kuin elät.
        15 [i] Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille:* ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.
        16 Naiselle hän sanoi:

        -- Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi. Kuitenkin tunnet halua mieheesi, ja hän pitää sinua vallassaan.
        17 Ja miehelle hän sanoi:

        -- Koska teit niin kuin vaimosi sanoi
        ja söit puusta, josta minä kielsin sinua syömästä,
        niin olkoon maa sinun takiasi kirottu.
        Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi
        niin kauan kuin elät.
        18 Maa kasvaa sinulle
        orjantappuraa ja ohdaketta,
        mutta sen kasveista joudut ottamaan ravintosi.
        19 Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat.
        Karkotus paratiisista

        20 [i] Mies antoi vaimolleen nimeksi Eeva, sillä hänestä tuli kaikkien ihmisten kantaäiti.* 21 [i] Ja Herra Jumala teki Aadamille* ja hänen vaimolleen nahasta vaatteet ja puki heidät niihin.
        22 Sitten Herra Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!" 23 Niin Herra Jumala ajoi ihmisen pois Eedenin puutarhasta ja pani hänet viljelemään maata, josta hänet oli tehty. 24 Hän karkotti ihmisen ja asetti Eedenin puutarhan itäpuolelle kerubit ja salamoivan, leimuavan miekan vartioimaan elämän puulle vievää tietä.

        Niin, ei noissa jakeissa mainita syntiinlankeemusta


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Niin, ei noissa jakeissa mainita syntiinlankeemusta

        Eikä genesistä 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        1.Mooses 3
        Syntiinlankeemus

        1 Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: "Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'?" 2 Nainen vastasi käärmeelle: "Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmiä. 3 Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut: 'Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi.'" 4 Silloin käärme sanoi naiselle: "Ei, ette te kuole. 5 Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan." 6 Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi.

        7 Silloin heidän silmänsä avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti. He sitoivat yhteen viikunanlehtiä ja kietoivat ne vyötärölleen.

        8 Kun iltapäivä viileni, he kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa. Silloin mies ja nainen menivät Jumalaa piiloon puutarhan puiden sekaan. 9 Herra Jumala huusi miestä ja kysyi: "Missä sinä olet?" 10 Mies vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin." 11 Herra Jumala kysyi: "Kuka sinulle kertoi, että olet alasti? Oletko syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?" 12 Mies vastasi: "Nainen, jonka sinä annoit minulle kumppaniksi, antoi minulle sen puun hedelmän, ja minä söin." 13 Silloin Herra Jumala sanoi naiselle: "Mitä oletkaan tehnyt!" Nainen vastasi: "Käärme minut petti, ja minä söin."

        14 Herra Jumala sanoi käärmeelle:

        -- Koska tämän teit, olet kirottu.
        Toisin kuin muut eläimet,
        karja ja pedot,
        sinun on madeltava vatsallasi
        ja syötävä maan tomua
        niin kauan kuin elät.
        15 [i] Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille:* ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.
        16 Naiselle hän sanoi:

        -- Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi. Kuitenkin tunnet halua mieheesi, ja hän pitää sinua vallassaan.
        17 Ja miehelle hän sanoi:

        -- Koska teit niin kuin vaimosi sanoi
        ja söit puusta, josta minä kielsin sinua syömästä,
        niin olkoon maa sinun takiasi kirottu.
        Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi
        niin kauan kuin elät.
        18 Maa kasvaa sinulle
        orjantappuraa ja ohdaketta,
        mutta sen kasveista joudut ottamaan ravintosi.
        19 Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat.
        Karkotus paratiisista

        20 [i] Mies antoi vaimolleen nimeksi Eeva, sillä hänestä tuli kaikkien ihmisten kantaäiti.* 21 [i] Ja Herra Jumala teki Aadamille* ja hänen vaimolleen nahasta vaatteet ja puki heidät niihin.
        22 Sitten Herra Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!" 23 Niin Herra Jumala ajoi ihmisen pois Eedenin puutarhasta ja pani hänet viljelemään maata, josta hänet oli tehty. 24 Hän karkotti ihmisen ja asetti Eedenin puutarhan itäpuolelle kerubit ja salamoivan, leimuavan miekan vartioimaan elämän puulle vievää tietä.

        Synti mainitaan Raamatussa vasta ensimmäisen kerran 4. luvussa. Kainin ja Aabelin myytissä.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Synti mainitaan Raamatussa vasta ensimmäisen kerran 4. luvussa. Kainin ja Aabelin myytissä.

        Millä nimellä sinä sitten nimeät tuon syntiinlankeemustapahtuman?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Eikä genesistä 😂

        Kyllä se on hepreaksi Bereshit, mutta ei siellä ole noita väliotsikoita.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Kyllä se on hepreaksi Bereshit, mutta ei siellä ole noita väliotsikoita.

        Pääasia, että ymmärrämme mistä tapahtumasta muhumme 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Pääasia, että ymmärrämme mistä tapahtumasta muhumme 🤗

        Niin, äsken aloit jankkaamaan, ettei siellä ole Genesistä. Bereshit, Genesis = alku.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Niin, äsken aloit jankkaamaan, ettei siellä ole Genesistä. Bereshit, Genesis = alku.

        En minä jankuta joten älä sinäkään 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Millä nimellä sinä sitten nimeät tuon syntiinlankeemustapahtuman?

        ”Millä nimellä sinä sitten nimeät tuon syntiinlankeemustapahtuman?”

        Miksi näihin pitäisi keksiä nimityksiä tai väliotsikoita? Sehän on jumalan sanan vääristelyä.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Millä nimellä sinä sitten nimeät tuon syntiinlankeemustapahtuman?”

        Miksi näihin pitäisi keksiä nimityksiä tai väliotsikoita? Sehän on jumalan sanan vääristelyä.

        Älä sitten keksi 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Älä sitten keksi 🤗

        Muistutan kommentistasi, jossa keksi Bereshitiin sinne kuulumatonta eli syntiinlankeemuksen:

        ”Maailma ei ole ollut paratiisi enää syntiinlankeemuksen jälkeen mutta ei se Jumalan luomistyötä muuksi muuta.”


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Muistutan kommentistasi, jossa keksi Bereshitiin sinne kuulumatonta eli syntiinlankeemuksen:

        ”Maailma ei ole ollut paratiisi enää syntiinlankeemuksen jälkeen mutta ei se Jumalan luomistyötä muuksi muuta.”

        Oliko vielä muuta 🤗❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Oliko vielä muuta 🤗❓

        Hyvä, jos tuli korjattua harhaluulosi jostain kuvitteellisesta syntiinlankeemuksesta.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Hyvä, jos tuli korjattua harhaluulosi jostain kuvitteellisesta syntiinlankeemuksesta.

        Ei syntinlankeemus sinun korjauksestasi muuksi muutu mutta kiitos kuitenkin 🤗
        Otappa urakaksesi oikaista asia koko kristikunnalle 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ei syntinlankeemus sinun korjauksestasi muuksi muutu mutta kiitos kuitenkin 🤗
        Otappa urakaksesi oikaista asia koko kristikunnalle 🤗

        Niin, kristikunta on harhaopissa samalla tavalla kuin esimerkiksi juutalaiset ja muslimit ovat sinun mielestäsi. Juutalaisilla ja muslimeilla ei ole syntiinlankeemusoppia. Jotta kristinusko olisi looginen ja ristiriidaton, tulisi kristittyjen luopua Vanhasta testamentista mutta eihän sen jälkeen jäisi jäljelle muuta kuin sekavaa höttöä,


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Niin, kristikunta on harhaopissa samalla tavalla kuin esimerkiksi juutalaiset ja muslimit ovat sinun mielestäsi. Juutalaisilla ja muslimeilla ei ole syntiinlankeemusoppia. Jotta kristinusko olisi looginen ja ristiriidaton, tulisi kristittyjen luopua Vanhasta testamentista mutta eihän sen jälkeen jäisi jäljelle muuta kuin sekavaa höttöä,

        Kyllä kristityn tulee tietää miten kaikki alkoi ja miten Jeesukesta tuli syntien sovittaja 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä kristityn tulee tietää miten kaikki alkoi ja miten Jeesukesta tuli syntien sovittaja 🤗

        Ja tämä liittyy keskusteluumme - miten?

        Vanhassa testamentissa ei ole yhtään mainintaa Jeesuksesta tai nasaretilaisesta. Esimerkiksi tämä Matteuksen evankeliumin jae on täyttä tuubaa. Näytä VT:sta se profeettojen ennustus, jossa puhutaan nasaretilaisesta.

        23 ja asettui siellä kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret. Näin tapahtui, jotta kävisi toteen profeettojen ennustus: häntä kutsutaan Nasaretilaiseksi.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Ja tämä liittyy keskusteluumme - miten?

        Vanhassa testamentissa ei ole yhtään mainintaa Jeesuksesta tai nasaretilaisesta. Esimerkiksi tämä Matteuksen evankeliumin jae on täyttä tuubaa. Näytä VT:sta se profeettojen ennustus, jossa puhutaan nasaretilaisesta.

        23 ja asettui siellä kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret. Näin tapahtui, jotta kävisi toteen profeettojen ennustus: häntä kutsutaan Nasaretilaiseksi.

        VT on täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien.
        Kylläpä olisi suppea kuva Jumalasta ja Jeesuksesta jos meillä ei olisi VT:tä 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä kristityn tulee tietää miten kaikki alkoi ja miten Jeesukesta tuli syntien sovittaja 🤗

        ”...Jeesukesta tuli syntien sovittaja...”

        Jeesuksestatuli syntien sovittaja vain siksi, että seemiläisissä uskonnoissa oli tapana uhrata esikoispokia jumalille ja myöhemmn korvata ne lampailla. Kai tämä VT:n kohta 10 käskystä on sinulle tuttu?

        19 "Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin. 20 Mutta aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Lunasta omaksesi jokainen sinulle syntyvä esikoispoika. Älköön kukaan tulko eteeni tyhjin käsin.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”...Jeesukesta tuli syntien sovittaja...”

        Jeesuksestatuli syntien sovittaja vain siksi, että seemiläisissä uskonnoissa oli tapana uhrata esikoispokia jumalille ja myöhemmn korvata ne lampailla. Kai tämä VT:n kohta 10 käskystä on sinulle tuttu?

        19 "Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin. 20 Mutta aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Lunasta omaksesi jokainen sinulle syntyvä esikoispoika. Älköön kukaan tulko eteeni tyhjin käsin.

        Sinä saat olla tuota mieltä ihan vapaasti minä olen toista mieltä 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        VT on täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien.
        Kylläpä olisi suppea kuva Jumalasta ja Jeesuksesta jos meillä ei olisi VT:tä 🤗

        ”VT on täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien.
        Kylläpä olisi suppea kuva Jumalasta ja Jeesuksesta jos meillä ei olisi VT:tä”

        Laita edes yksi asia tai maininta, mutta älä laita mitään geneeristä messiasennustusta. Jeesuksen aikaan oli kovin monta muutakin henkilöä, jotka väittivät itseään VT:n Messiaaksi.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”VT on täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien.
        Kylläpä olisi suppea kuva Jumalasta ja Jeesuksesta jos meillä ei olisi VT:tä”

        Laita edes yksi asia tai maininta, mutta älä laita mitään geneeristä messiasennustusta. Jeesuksen aikaan oli kovin monta muutakin henkilöä, jotka väittivät itseään VT:n Messiaaksi.

        Jos sinä et usko, että Jeesus on Jumala ja Messias niin se on sinun asiasi 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sinä saat olla tuota mieltä ihan vapaasti minä olen toista mieltä 🤗

        ”Sinä saat olla tuota mieltä ihan vapaasti minä olen toista mieltä”

        Tuo ei ole mielipiteeni vaan VT:n teksitiä, suoraan Jahven puhetta. Jos otat jotain asioita esille niin yritä puolustaa näkemyksiäsi jotenkin.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Sinä saat olla tuota mieltä ihan vapaasti minä olen toista mieltä”

        Tuo ei ole mielipiteeni vaan VT:n teksitiä, suoraan Jahven puhetta. Jos otat jotain asioita esille niin yritä puolustaa näkemyksiäsi jotenkin.

        Ei minun tarviste sinulle näkemyskiäni perustella 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jos sinä et usko, että Jeesus on Jumala ja Messias niin se on sinun asiasi 🤗

        ”Jos sinä et usko, että Jeesus on Jumala ja Messias niin se on sinun asiasi”

        Eihän tämä ole uskon asia. Sinä väitit äsken näin. Laita todisteet väitteellesi. Pitäisi olla helppo löytää, meillä kaikilla on VT käytössä.

        ”VT on täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien.”


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Jos sinä et usko, että Jeesus on Jumala ja Messias niin se on sinun asiasi”

        Eihän tämä ole uskon asia. Sinä väitit äsken näin. Laita todisteet väitteellesi. Pitäisi olla helppo löytää, meillä kaikilla on VT käytössä.

        ”VT on täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien.”

        Ei minun tarviste sinulle mitään todistaa. Jos et tunne kristinuskon perusteita niin ole sitten tuntematta 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ei minun tarviste sinulle näkemyskiäni perustella 🤗

        ”Ei minun tarviste sinulle näkemyskiäni perustella”

        Niin, ei tarvitsekaan, koska et löydä VT:stä yhtään perustetta sille, että Jeesus on jumalan poika ja syntien sovittaja. Tämän vuoksi ne jäävät pelkästään sinun näkemyksiksi, eikä niillä ole mitään arvoa.

        Tiesitkö muuten,ettei Jeesus ole jumalan ainoa poika? VT:stä löytyy maininta ihan itsensä Jahven suusta, että kuningas Salomo on jumalan poika.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Ei minun tarviste sinulle näkemyskiäni perustella”

        Niin, ei tarvitsekaan, koska et löydä VT:stä yhtään perustetta sille, että Jeesus on jumalan poika ja syntien sovittaja. Tämän vuoksi ne jäävät pelkästään sinun näkemyksiksi, eikä niillä ole mitään arvoa.

        Tiesitkö muuten,ettei Jeesus ole jumalan ainoa poika? VT:stä löytyy maininta ihan itsensä Jahven suusta, että kuningas Salomo on jumalan poika.

        🤗👋👋🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        🤗👋👋🤗

        Paljon porua ja vähän villoja jos argumenttina on pelkkiä meemejä.

        2. Samuelin kirjassa (7. luku) tosiaan Jahve tunnustaa Salomonin pojakseen.

        11 "Minä, Herra, ilmoitan sinulle, että minä rakennan sinulle kuningashuoneen.

        12 Kun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi luona, minä asetan hallitsemaan sinusta polveutuvan suvun ja vakiinnutan sen kuninkuuden.

        13 Poikasi rakentaa nimelleni temppelin, ja minä pidän hänen kuninkaallisen valtaistuimensa vahvana ikiaikoihin asti.

        14 Minä olen oleva hänelle ISÄ, ja hän on oleva minulle POIKA, ja jos hän tekee väärin, kuritan häntä niin kuin ihmiset lapsiaan.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Paljon porua ja vähän villoja jos argumenttina on pelkkiä meemejä.

        2. Samuelin kirjassa (7. luku) tosiaan Jahve tunnustaa Salomonin pojakseen.

        11 "Minä, Herra, ilmoitan sinulle, että minä rakennan sinulle kuningashuoneen.

        12 Kun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi luona, minä asetan hallitsemaan sinusta polveutuvan suvun ja vakiinnutan sen kuninkuuden.

        13 Poikasi rakentaa nimelleni temppelin, ja minä pidän hänen kuninkaallisen valtaistuimensa vahvana ikiaikoihin asti.

        14 Minä olen oleva hänelle ISÄ, ja hän on oleva minulle POIKA, ja jos hän tekee väärin, kuritan häntä niin kuin ihmiset lapsiaan.

        Älä itse Iines 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Älä itse Iines 🤗

        Ilmeisesti et halua jatkaa enempää, vaikutat melkoiselta tyhjähousulta kun et kykene lainkaan järkevään argumentointiin.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Ilmeisesti et halua jatkaa enempää, vaikutat melkoiselta tyhjähousulta kun et kykene lainkaan järkevään argumentointiin.

        En halua. Minä en näe mitään tarvetta alkaa vääntää kanssasi 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Älä itse Iines 🤗

        Mutta jos haluat jatkaa niin väitit näin:

        VT on täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien.

        Ja epäilit, etten tunne kristinuskon perusteita:

        ”...et tunne kristinuskon perusteita...”

        Sivistä minua ja muita, tarjoa VT:sta niitä asioita Jeesuksesta, joita äsken väitit VT:n olevan täynnä.


      • usko.vainen kirjoitti:

        En halua. Minä en näe mitään tarvetta alkaa vääntää kanssasi 😂

        ”En halua. Minä en näe mitään tarvetta alkaa vääntää kanssasi ”

        Et niin, koska silloin olet altaan syvässä päässä epämukavuusalueellasi, tollo.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”En halua. Minä en näe mitään tarvetta alkaa vääntää kanssasi ”

        Et niin, koska silloin olet altaan syvässä päässä epämukavuusalueellasi, tollo.

        Minulla ei ole mitään tarvetta. Tolloile keskenäsi 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään tarvetta. Tolloile keskenäsi 🤗

        ”Minulla ei ole mitään tarvetta.”

        Ei niin, et kyennyt osoittamaan, että syntiinlankeemusta olisi olemassa VT:n mukaan tai VT:ssä olisi mitään mainintaa Jeesuksesta.


      • tiedä.tämä
        Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Minulla ei ole mitään tarvetta.”

        Ei niin, et kyennyt osoittamaan, että syntiinlankeemusta olisi olemassa VT:n mukaan tai VT:ssä olisi mitään mainintaa Jeesuksesta.

        usko.vaisen Raamatun tuntemus on heikkoa tasoa. Siksi hän ei halua kanssasi asiasta vääntää, kun ei yksinkertaisesti oman tiedon puuttuessa osaa.


      • tiedä.tämä kirjoitti:

        usko.vaisen Raamatun tuntemus on heikkoa tasoa. Siksi hän ei halua kanssasi asiasta vääntää, kun ei yksinkertaisesti oman tiedon puuttuessa osaa.

        Näin juuri, olen silloin tällöin seurannut tuon tollon trollailua ja nyt halusin vain hieman ottaa löysät pois kun pystyn juuri nyt roikkumaan täällä.


      • Ahaa, uskovaisen multinikki tuli trollaamaan kun otti itse pataan Raamatun tuntemuksessa.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Ahaa, uskovaisen multinikki tuli trollaamaan kun otti itse pataan Raamatun tuntemuksessa.

        Ahaa, eipä olekaan, sorry 😂


      • tiedä.tämä kirjoitti:

        usko.vaisen Raamatun tuntemus on heikkoa tasoa. Siksi hän ei halua kanssasi asiasta vääntää, kun ei yksinkertaisesti oman tiedon puuttuessa osaa.

        Olemmeko me joskus puhuneet kanssasi Raamatusta 😳❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ahaa, eipä olekaan, sorry 😂

        Mutta et kuitenkaan malttanut pysyä pois, tollo trolli.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Mutta et kuitenkaan malttanut pysyä pois, tollo trolli.

        Miksen oikaisisi sinun väriä syytöksiäsi 😉❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Miksen oikaisisi sinun väriä syytöksiäsi 😉❓

        Eli käytännössä tunnustit multinikkitrollailusi tällä kommentillasi.

        ”Löysät sulla on housuissas.”

        Eihän sinulla pitäisi olla mitään muuta syytä jatkaa keskustelua. Totesit aikaisemmin näin:

        ”Minä en näe mitään tarvetta alkaa vääntää kanssasi.”

        Mitä siis olen syyttänyt sinua vastaan, kun totesit näin:

        ”Miksen oikaisisi sinun väriä syytöksiäsi”


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Eli käytännössä tunnustit multinikkitrollailusi tällä kommentillasi.

        ”Löysät sulla on housuissas.”

        Eihän sinulla pitäisi olla mitään muuta syytä jatkaa keskustelua. Totesit aikaisemmin näin:

        ”Minä en näe mitään tarvetta alkaa vääntää kanssasi.”

        Mitä siis olen syyttänyt sinua vastaan, kun totesit näin:

        ”Miksen oikaisisi sinun väriä syytöksiäsi”

        Minä en väännä kansasi 🤗 Totesin vain, että huti tuli 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minä en väännä kansasi 🤗 Totesin vain, että huti tuli 😂

        ”Minä en väännä kansasi”

        Miksi vääntäisit, et pysty todistamaan, että Bereshitissä mainitaan syntiinlankeemus tai Vanhassa testamentissa ennustetaan yhtään mitään Jeesuksesta.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Minä en väännä kansasi”

        Miksi vääntäisit, et pysty todistamaan, että Bereshitissä mainitaan syntiinlankeemus tai Vanhassa testamentissa ennustetaan yhtään mitään Jeesuksesta.

        Sinulla onkin työsarkaa kun alat vääntää tuota kristikunnan kanssa 🤗


      • tiedä.tämä
        Munuaistutkija kirjoitti:

        Ahaa, uskovaisen multinikki tuli trollaamaan kun otti itse pataan Raamatun tuntemuksessa.

        Näin tapahtuu aina. Ja myös se, että muutaman minuutin kuluttua siitä kun on multinikkitrollaillut, hän palaa rekatulla usko.vainen -nikillään selittämään "ettei se muka ollut hän".


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sinulla onkin työsarkaa kun alat vääntää tuota kristikunnan kanssa 🤗

        ”Sinulla onkin työsarkaa kun alat vääntää tuota kristikunnan kanssa ”

        Eikö Suomi24 ole henkilökohtainen palsta, meillä molemmilla on nimimerkit. Sinä tai minä emme ole kristikunta. Jos minä päihitän sinun kaltaisesi tollon niin ei kristikuntakaan ole vahvoilla tässä.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Sinulla onkin työsarkaa kun alat vääntää tuota kristikunnan kanssa ”

        Eikö Suomi24 ole henkilökohtainen palsta, meillä molemmilla on nimimerkit. Sinä tai minä emme ole kristikunta. Jos minä päihitän sinun kaltaisesi tollon niin ei kristikuntakaan ole vahvoilla tässä.

        Missä sinä minut päihität 😳❓‼️


      • tiedä.tämä
        usko.vainen kirjoitti:

        Sinulla onkin työsarkaa kun alat vääntää tuota kristikunnan kanssa 🤗

        Mikäli kristikunnalla on yhtä huonot tiedot kuin sinulla, niin mitään työsarkaa tuskin pääsee edes syntymään.


      • tiedä.tämä kirjoitti:

        Mikäli kristikunnalla on yhtä huonot tiedot kuin sinulla, niin mitään työsarkaa tuskin pääsee edes syntymään.

        Eikös kristikunta ole hyvin pärjännyt jo 2000 vuotta 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Missä sinä minut päihität 😳❓‼️

        ”Missä sinä minut päihität 😳❓‼️”

        Et ole pystynyt todistamaan, että Bereshitissä mainitaan synti ta syntiinlankeemus ja se, että VT:ssä mainitaan yhtään mitään Jeesuksesta.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Missä sinä minut päihität 😳❓‼️”

        Et ole pystynyt todistamaan, että Bereshitissä mainitaan synti ta syntiinlankeemus ja se, että VT:ssä mainitaan yhtään mitään Jeesuksesta.

        Enkä pysty todistamaan sitäkään, että Raamatussa mainitaan kolminaisuus 😂😂😂


      • tiedä.tämä
        usko.vainen kirjoitti:

        Eikös kristikunta ole hyvin pärjännyt jo 2000 vuotta 🤗

        Onko? Millä tavalla?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Enkä pysty todistamaan sitäkään, että Raamatussa mainitaan kolminaisuus 😂😂😂

        Todistappa ensin se, että paratiisisadussa mainitaan syntiinlankeemus. Ja se, että VT:ssä mainitaan Jeesus.


      • tiedä.tämä kirjoitti:

        Onko? Millä tavalla?

        On. Sillä tavalla 🤗


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Todistappa ensin se, että paratiisisadussa mainitaan syntiinlankeemus. Ja se, että VT:ssä mainitaan Jeesus.

        En aloita alista joten skrolaa ylöspäin 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        En aloita alista joten skrolaa ylöspäin 😂

        Eli et pysty, trolli.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Eli et pysty, trolli.

        kts. edelliset vastaukseni 😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        En aloita alista joten skrolaa ylöspäin 😂

        Bereshitissä ei mainita syntiinlankeemusta. Synti mainitaan ensimmäisen kerran Kainin ja Aabelin myytissä. Syntiinlankeemusta ei ole olemassa. VT:ssä ei mainita Jeesusta.


      • tiedä.tämä
        Munuaistutkija kirjoitti:

        Eli et pysty, trolli.

        Ei se pysty ja siksi alkoi siirtämään maalia toiseen asiaan, kolminaisuuteen.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Bereshitissä ei mainita syntiinlankeemusta. Synti mainitaan ensimmäisen kerran Kainin ja Aabelin myytissä. Syntiinlankeemusta ei ole olemassa. VT:ssä ei mainita Jeesusta.

        Eikä Raamatussa mainita kolminaisuuttakaa 🤗


      • tiedä.tämä
        usko.vainen kirjoitti:

        Eikä Raamatussa mainita kolminaisuuttakaa 🤗

        Myönnät siis, että "VT on täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien." oli keksimäsi valhe?


      • tiedä.tämä kirjoitti:

        Myönnät siis, että "VT on täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien." oli keksimäsi valhe?

        Missä niin sanoin 😳❓


      • tiedä.tämä
        usko.vainen kirjoitti:

        Missä niin sanoin 😳❓

        Löytyy postauksestasi usko.vainen
        20.1.2018 18:04.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Eikä Raamatussa mainita kolminaisuuttakaa 🤗

        ”Eikä Raamatussa mainita kolminaisuuttakaa...”

        Katsotaan ensin väittämäsi ”syntiinlankeemus” ja VT:n ennustukset Jeesuksesta. Keskustellaan sen jälkeen kolminaisuudesta.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Eikä Raamatussa mainita kolminaisuuttakaa...”

        Katsotaan ensin väittämäsi ”syntiinlankeemus” ja VT:n ennustukset Jeesuksesta. Keskustellaan sen jälkeen kolminaisuudesta.

        Ihan sama keskustellanko syntiinlankeemuksesta, homoudesta, ateismista vai kolminaisuudesta 🤗
        Pelkkiä käsitteitä.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ihan sama keskustellanko syntiinlankeemuksesta, homoudesta, ateismista vai kolminaisuudesta 🤗
        Pelkkiä käsitteitä.

        Ei vaan keskustellaan sinun aloittamistasi aiheista ensin. Syntiinlankeemus ja VT:n kuvitellut ennustukset Jeesuksesta.
        Lä yritä kiemurrella irti kiusallisesta aiheesta liero.


      • tiedä.tämä kirjoitti:

        Löytyy postauksestasi usko.vainen
        20.1.2018 18:04.

        "VT on täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien.
        Kylläpä olisi suppea kuva Jumalasta ja Jeesuksesta jos meillä ei olisi VT:tä 🤗"

        Ei todellakan löydy 🤗


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Ei vaan keskustellaan sinun aloittamistasi aiheista ensin. Syntiinlankeemus ja VT:n kuvitellut ennustukset Jeesuksesta.
        Lä yritä kiemurrella irti kiusallisesta aiheesta liero.

        Niistä olen jo sanottavani sanonut eikä minulla ole mitään lisättävää siihen mitä olen jos sanonut 🤗


      • tiedä.tämä
        usko.vainen kirjoitti:

        "VT on täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien.
        Kylläpä olisi suppea kuva Jumalasta ja Jeesuksesta jos meillä ei olisi VT:tä 🤗"

        Ei todellakan löydy 🤗

        Hienoa kun myönnät, ettei VT ole täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien.


      • tiedä.tämä kirjoitti:

        Hienoa kun myönnät, ettei VT ole täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien.

        Missä niin väitin 🤗❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Niistä olen jo sanottavani sanonut eikä minulla ole mitään lisättävää siihen mitä olen jos sanonut 🤗

        No et ole sanonut näistä vielä mitään. Syntiinlankeemusta ei ole. Jeesuksesta ei ole yhtään ennustusta VT:ssa.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        No et ole sanonut näistä vielä mitään. Syntiinlankeemusta ei ole. Jeesuksesta ei ole yhtään ennustusta VT:ssa.

        Mikäs se sitten oli kun Aadam ja Eeva rikkoivat Jumalan käskyn 😳❓


      • tiedä.tämä
        usko.vainen kirjoitti:

        Missä niin väitin 🤗❓

        Juuri äsken. "Ei todellakan löydy"


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mikäs se sitten oli kun Aadam ja Eeva rikkoivat Jumalan käskyn 😳❓

        No laita 1. Moos 3. Luvun jae, jossa mainitaan synti.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        No laita 1. Moos 3. Luvun jae, jossa mainitaan synti.

        Mitä Aadam ja Eeva sitten tekivät jos eivät syntiä kun rikkoivat Jumalan käskyn ja tahdon 😳❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mitä Aadam ja Eeva sitten tekivät jos eivät syntiä kun rikkoivat Jumalan käskyn ja tahdon 😳❓

        Niin, miksi synti mainitaan vasta Kainin ja Aabelin myytissä? Miksi Jahve olisi niin typerä, ettei kirjoituta syntiinlankeemusta siihen kuuluvaan kohtaan vaan puhuu synnistä ensimmäisen kerran ihan muualla?


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Niin, miksi synti mainitaan vasta Kainin ja Aabelin myytissä? Miksi Jahve olisi niin typerä, ettei kirjoituta syntiinlankeemusta siihen kuuluvaan kohtaan vaan puhuu synnistä ensimmäisen kerran ihan muualla?

        Voitko nyt välillä vastat vuorostasi sinulle esittämääni kysymykseen 🤓❓


      • tiedä.tämä kirjoitti:

        Juuri äsken. "Ei todellakan löydy"

        Löydy mitä 😳❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Voitko nyt välillä vastat vuorostasi sinulle esittämääni kysymykseen 🤓❓

        ”Voitko nyt välillä vastat vuorostasi sinulle esittämääni kysymykseen 🤓❓”

        Ajattelin kysymystäsi retoriseksi. Aatami ja Eeva söivät hedelmää 1. Moos 3. luvun mukaan kuten Raamatussa lukee. Luvussa ei mainita syntiä.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Voitko nyt välillä vastat vuorostasi sinulle esittämääni kysymykseen 🤓❓”

        Ajattelin kysymystäsi retoriseksi. Aatami ja Eeva söivät hedelmää 1. Moos 3. luvun mukaan kuten Raamatussa lukee. Luvussa ei mainita syntiä.

        Huomaatko, että sinä jankutat synnistä sanana ❓
        Kerro toki mitä sinä ymmärrtä sanalla synti.


      • tiedä.tämä
        usko.vainen kirjoitti:

        Löydy mitä 😳❓

        Että VT ei ole täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien. Niin sinä vihdoin myönsit, kun sanoit "Eikä Raamatussa mainita kolminaisuuttakaa".


      • usko.vainen kirjoitti:

        Huomaatko, että sinä jankutat synnistä sanana ❓
        Kerro toki mitä sinä ymmärrtä sanalla synti.

        ”Huomaatko, että sinä jankutat synnistä sanana ❓
        Kerro toki mitä sinä ymmärrtä sanalla synti.”

        Ei, vaan minä yritän lukea tekstit niinkuin ne on kirjoitettu. Muistutan, että tämä jankuttaminen lähti liikkeelle sinun paikkansapitämättömästä toteamuksesta:

        ”Maailma ei ole ollut paratiisi enää syntiinlankeemuksen jälkeen mutta ei se Jumalan luomistyötä muuksi muuta.”

        Et ole kyennyt osoittamaan 1. Moos 3. luvusta sanaa synti. Määrittele itse käsite synti. Sinähän sen olet ottanut esille ensimmäisen kerran.


      • tiedä.tämä kirjoitti:

        Että VT ei ole täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien. Niin sinä vihdoin myönsit, kun sanoit "Eikä Raamatussa mainita kolminaisuuttakaa".

        Sinä olet varsinainen Sörsselssön 😂 En minä noin ole sanonut vaikka kuinka yrität sanoja suuhuni tunkea.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Huomaatko, että sinä jankutat synnistä sanana ❓
        Kerro toki mitä sinä ymmärrtä sanalla synti.”

        Ei, vaan minä yritän lukea tekstit niinkuin ne on kirjoitettu. Muistutan, että tämä jankuttaminen lähti liikkeelle sinun paikkansapitämättömästä toteamuksesta:

        ”Maailma ei ole ollut paratiisi enää syntiinlankeemuksen jälkeen mutta ei se Jumalan luomistyötä muuksi muuta.”

        Et ole kyennyt osoittamaan 1. Moos 3. luvusta sanaa synti. Määrittele itse käsite synti. Sinähän sen olet ottanut esille ensimmäisen kerran.

        Niin, katsot Raamattu puhuu asioista myös jo ennen kuin niillä on nimi 🤗
        Jätit sanomatta mitä se synti sana sinulle tarkoittaa kun siihen niin takerrut.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Niin, katsot Raamattu puhuu asioista myös jo ennen kuin niillä on nimi 🤗
        Jätit sanomatta mitä se synti sana sinulle tarkoittaa kun siihen niin takerrut.

        Niin, miksi Jahve on niin typerä ja laiska, ettei hän mainitse niin tärkeää käsitettä kuin synti, kun se esiintyy ensimmäisen kerran? Miksi se mainitaan 1. Kerran vasta 4. luvussa?Miksi juutalaisilla ei ole käsitettä syntiinlankeemus, vaikka VT on heille jopa tärkeämpi kirja kuin kristityille?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Niin, katsot Raamattu puhuu asioista myös jo ennen kuin niillä on nimi 🤗
        Jätit sanomatta mitä se synti sana sinulle tarkoittaa kun siihen niin takerrut.

        ”Jätit sanomatta mitä se synti sana sinulle tarkoittaa kun siihen niin takerrut.”

        Minulle synti ei merkitse mitään. Sinähän sitä jankutat koko ajan aloituksesta lähtien.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Jätit sanomatta mitä se synti sana sinulle tarkoittaa kun siihen niin takerrut.”

        Minulle synti ei merkitse mitään. Sinähän sitä jankutat koko ajan aloituksesta lähtien.

        Mitä sitten siitä jankutat 😂😂😂❓


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Jätit sanomatta mitä se synti sana sinulle tarkoittaa kun siihen niin takerrut.”

        Minulle synti ei merkitse mitään. Sinähän sitä jankutat koko ajan aloituksesta lähtien.

        ps. aloitus ei ole minun 😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        ps. aloitus ei ole minun 😉

        ”Mitä sitten siitä jankutat 😂😂😂”

        Totesin vain, että ensimmäisen kommenttisi syntiinlankeemus ei pidä paikkansa, koska et pysty todistamaan väitettäsi vaan jankutat niin olet pelkkä typerä jankuttaja.

        ”ps. aloitus ei ole minun 😉”

        No shit Sherlock, et tietenkään ole ketjua aloittanut vaan pelkästään tämän jankutuksen, vitun typerys.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Mitä sitten siitä jankutat 😂😂😂”

        Totesin vain, että ensimmäisen kommenttisi syntiinlankeemus ei pidä paikkansa, koska et pysty todistamaan väitettäsi vaan jankutat niin olet pelkkä typerä jankuttaja.

        ”ps. aloitus ei ole minun 😉”

        No shit Sherlock, et tietenkään ole ketjua aloittanut vaan pelkästään tämän jankutuksen, vitun typerys.

        Miten sinä pystyt puhumaan koko synnistä kun sinä et edes tiedä mitä se tarkoittaa 🤗❓ Aloit niin polleasti "keskustelamaan" etkä edes tiedä mistä keskustelet ja nyt jo poltit käämisikin kun huomaat oman mitättömyytesi 🤗


      • tiedä.tämä
        usko.vainen kirjoitti:

        Sinä olet varsinainen Sörsselssön 😂 En minä noin ole sanonut vaikka kuinka yrität sanoja suuhuni tunkea.

        Et voi laittaa minua vastuuseen siitä, mitä sinä kirjoitat. Kun sanot "Eikä Raamatussa mainita kolminaisuuttakaa", niin silloin viittaa johonkin aikaisempaan, jota myöskään ei ole mainittu.

        Tässä tapauksessa viittasit omaan sanomaasi ”VT on täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien.”. Koska, et pystynyt esittämään yhtään kohtaan Jeesuksesta VT:ssa, niin yritit siirtää maalia sanomalla "Eikä Raamatussa mainita kolminaisuuttakaa", ja siten ehkä vahingossa myönsit ettei Jeesuksesta VT:ssä ole mainintaa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Miten sinä pystyt puhumaan koko synnistä kun sinä et edes tiedä mitä se tarkoittaa 🤗❓ Aloit niin polleasti "keskustelamaan" etkä edes tiedä mistä keskustelet ja nyt jo poltit käämisikin kun huomaat oman mitättömyytesi 🤗

        ”Miten sinä pystyt puhumaan koko synnistä kun sinä et edes tiedä mitä se tarkoittaa 🤗”

        Ihan samoin kuin se, ettei 1. Moos 3.luvussa puhuta ydinfysiikasta, suhteelisuusteoriasta tai synnistä. Minun ei tarvitse tietää kummastakaan juuri mitään. Riittää toteamus, ettei käsitteitä mainita luvussa. Fakta on se, ettei 1. Moos 3. luvussa mainita syntiä ja sinua lieroa se häiritsee suunnattomasti. Sinä yrität jankkaamisella kääntää keskustelua sivuraiteelle tästä sinulle kiusallisesta faktasta.


      • tiedä.tämä kirjoitti:

        Et voi laittaa minua vastuuseen siitä, mitä sinä kirjoitat. Kun sanot "Eikä Raamatussa mainita kolminaisuuttakaa", niin silloin viittaa johonkin aikaisempaan, jota myöskään ei ole mainittu.

        Tässä tapauksessa viittasit omaan sanomaasi ”VT on täynnä asioita Jeesuksesta maailman luomisesta lähtien.”. Koska, et pystynyt esittämään yhtään kohtaan Jeesuksesta VT:ssa, niin yritit siirtää maalia sanomalla "Eikä Raamatussa mainita kolminaisuuttakaa", ja siten ehkä vahingossa myönsit ettei Jeesuksesta VT:ssä ole mainintaa.

        Niin, Raamatusa ei mainita kolminaisuutta. Mutta mitä sitten😳❓

        Jos joku ei ymmärrä, että Raamatussa on asioita ilmankin, että se mainitaan niillä nimillä mistä nyt puhumme 🤓 Menee varmaan ihan yli hilseesi ❓


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Miten sinä pystyt puhumaan koko synnistä kun sinä et edes tiedä mitä se tarkoittaa 🤗”

        Ihan samoin kuin se, ettei 1. Moos 3.luvussa puhuta ydinfysiikasta, suhteelisuusteoriasta tai synnistä. Minun ei tarvitse tietää kummastakaan juuri mitään. Riittää toteamus, ettei käsitteitä mainita luvussa. Fakta on se, ettei 1. Moos 3. luvussa mainita syntiä ja sinua lieroa se häiritsee suunnattomasti. Sinä yrität jankkaamisella kääntää keskustelua sivuraiteelle tästä sinulle kiusallisesta faktasta.

        Niin, ja mistä päättelet, ettei syntiä olisi ollut ennen sitä kun Raamatussa siitä puhutaan 🤗❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Niin, ja mistä päättelet, ettei syntiä olisi ollut ennen sitä kun Raamatussa siitä puhutaan 🤗❓

        Niin, ja mistä päättelet, että syntiä olisi ollut ennen sitä kun Raamatussa siitä puhutaan 🤗❓


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Niin, ja mistä päättelet, että syntiä olisi ollut ennen sitä kun Raamatussa siitä puhutaan 🤗❓

        Siitäpä juuri koska ennen sitä Aadam ja Eeva olivat jo rikkoneet Jumalan tahtoa ja käskyä vastaan 🤗


      • tiedä.tämä
        usko.vainen kirjoitti:

        Niin, Raamatusa ei mainita kolminaisuutta. Mutta mitä sitten😳❓

        Jos joku ei ymmärrä, että Raamatussa on asioita ilmankin, että se mainitaan niillä nimillä mistä nyt puhumme 🤓 Menee varmaan ihan yli hilseesi ❓

        Eikä VT mainitse Jeesuksesta mitään, vaikka niin alunperin väität.


      • tiedä.tämä kirjoitti:

        Eikä VT mainitse Jeesuksesta mitään, vaikka niin alunperin väität.

        Tarkoitatko Jeesus nimeä vai mitä 😳❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Siitäpä juuri koska ennen sitä Aadam ja Eeva olivat jo rikkoneet Jumalan tahtoa ja käskyä vastaan 🤗

        ”Siitäpä juuri koska ennen sitä Aadam ja Eeva olivat jo rikkoneet Jumalan tahtoa ja käskyä vastaan 🤗”

        Selitäppä vitun idiootti, että miksi tässä on Raamatun ensimmäinen maininta synnistä.

        6 Herra kysyi Kainilta: "Miksi sinä suutuit ja katselet synkkänä maahan?

        7 Jos teet oikein, voit kohottaa katseesi, mutta jos et tee, on SYNTI ovella vaanimassa. Sinua se haluaa, mutta sinun on pidettävä se kurissa."

        Selitäppä vitun idiootti, miksi Jahve mielistyi Aabelin lampaan lihaan ja ylenkatsoi Kainin viljauhria vaikka ihmiset eivät saaneet lainkaan syödä lihaa tässä vaiheessa satua? Miksi vittu Jahve laittoi Aadamin (maa, maanviljelijä) viljelemään maata ja sen jälkeen ylen katsoi jälkeläisensä viljauhria? Eihän tässä ole mitään järkeä.


      • tiedä.tämä
        usko.vainen kirjoitti:

        Tarkoitatko Jeesus nimeä vai mitä 😳❓

        Ei minään.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Siitäpä juuri koska ennen sitä Aadam ja Eeva olivat jo rikkoneet Jumalan tahtoa ja käskyä vastaan 🤗”

        Selitäppä vitun idiootti, että miksi tässä on Raamatun ensimmäinen maininta synnistä.

        6 Herra kysyi Kainilta: "Miksi sinä suutuit ja katselet synkkänä maahan?

        7 Jos teet oikein, voit kohottaa katseesi, mutta jos et tee, on SYNTI ovella vaanimassa. Sinua se haluaa, mutta sinun on pidettävä se kurissa."

        Selitäppä vitun idiootti, miksi Jahve mielistyi Aabelin lampaan lihaan ja ylenkatsoi Kainin viljauhria vaikka ihmiset eivät saaneet lainkaan syödä lihaa tässä vaiheessa satua? Miksi vittu Jahve laittoi Aadamin (maa, maanviljelijä) viljelemään maata ja sen jälkeen ylen katsoi jälkeläisensä viljauhria? Eihän tässä ole mitään järkeä.

        Alkaako käämi kärytä oikein tosissaan kun jankutat asiasta jonka merkitystä et edes tiedä 🤗❓
        Missään ei ole sanottu, että syntiä ei olisi tehty ennenkuin siitä on maininta joten älä räyhää‼️

        Kai nyt sentään sen huomasit, että lihan uhraaminen Jahvelle ei tarkoittanut sitä, että Aabel olisi sitä syönyt😳


      • usko.vainen kirjoitti:

        Alkaako käämi kärytä oikein tosissaan kun jankutat asiasta jonka merkitystä et edes tiedä 🤗❓
        Missään ei ole sanottu, että syntiä ei olisi tehty ennenkuin siitä on maininta joten älä räyhää‼️

        Kai nyt sentään sen huomasit, että lihan uhraaminen Jahvelle ei tarkoittanut sitä, että Aabel olisi sitä syönyt😳

        Missään ei ole sanottu, että syntiä olisi tehty ennenkuin siitä on maininta joten älä räyhää‼️


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Missään ei ole sanottu, että syntiä olisi tehty ennenkuin siitä on maininta joten älä räyhää‼️

        Juurihan kerroin miten Aadam ja Eeva tekivät syntiä rikkomalla Jumalan käskyä ja tahtoa vastaan. Alkaako nyt jankutus 😂❓‼️


      • usko.vainen kirjoitti:

        Juurihan kerroin miten Aadam ja Eeva tekivät syntiä rikkomalla Jumalan käskyä ja tahtoa vastaan. Alkaako nyt jankutus 😂❓‼️

        Juurihan kerroin miten, missään ei ole sanottu, että syntiä olisi tehty ennenkuin siitä on maininta joten älä räyhää‼️
        Kommentoi


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Juurihan kerroin miten, missään ei ole sanottu, että syntiä olisi tehty ennenkuin siitä on maininta joten älä räyhää‼️
        Kommentoi

        No voi hellanlattas sentään kun nyt meni ihan sormi pikkuisleta suuhun 😂😂😂

        Olet kova poika keskustelmaan 😂😂😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        No voi hellanlattas sentään kun nyt meni ihan sormi pikkuisleta suuhun 😂😂😂

        Olet kova poika keskustelmaan 😂😂😂

        Sinulta puuttuu edelleen todistus syntiinlankeemuksesta ja Jeesuksesta.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        Sinulta puuttuu edelleen todistus syntiinlankeemuksesta ja Jeesuksesta.

        Eikö Aadam ja Eeva tehneet syntiä 😳❓
        Raamattu kertoo Jeesuksesta 😏


      • tiedä.tämä
        usko.vainen kirjoitti:

        Eikö Aadam ja Eeva tehneet syntiä 😳❓
        Raamattu kertoo Jeesuksesta 😏

        "Raamattu kertoo Jeesuksesta 😏"
        Niin, mutta VT ei.


      • tiedä.tämä kirjoitti:

        "Raamattu kertoo Jeesuksesta 😏"
        Niin, mutta VT ei.

        VT on suurin osa Raamattua 🤗


      • ”Tästä voit tutustua Jeesukseen VT:ssä”

        Laitappa ihan oma tulkinta Jeesuksesta VT:n mukaan. Et löydä yhtään Jeesusta tukevaa ennustusta.


      • tiedä.tämä

        Eivät todista, että messias on Jeesus.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Tästä voit tutustua Jeesukseen VT:ssä”

        Laitappa ihan oma tulkinta Jeesuksesta VT:n mukaan. Et löydä yhtään Jeesusta tukevaa ennustusta.

        Ei minun tarviste mitään tulkita siinä niitä on kymmeniä, lue plis vain 🤗


      • tiedä.tämä kirjoitti:

        Eivät todista, että messias on Jeesus.

        Mikä sinulle olisi siitä riittävä todiste 😳❓


      • tiedä.tämä
        usko.vainen kirjoitti:

        VT on suurin osa Raamattua 🤗

        Laitetaan rautalangasta, VT Raamatussa ei kerro Jeesuksesta. Nimenomaan VT:n Jeesus- todistetta on sinulta tässä kyselty.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ei minun tarviste mitään tulkita siinä niitä on kymmeniä, lue plis vain 🤗

        ”Ei minun tarviste mitään tulkita siinä niitä on kymmeniä, lue plis vain ”

        Olet siis kristitty tyhjähousu, et voi todistaa syntiinlankeemusta edes etkä sitä että Jeesus on ylipäätänsä mitään kompostiläjästä poikkeava paskahousu.


      • tiedä.tämä kirjoitti:

        Laitetaan rautalangasta, VT Raamatussa ei kerro Jeesuksesta. Nimenomaan VT:n Jeesus- todistetta on sinulta tässä kyselty.

        Jeesus on muutakin kuin nimi Jeesus. Luepas nyt kiltisti nuo linkit ja lopeta jankutus 🤗


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Ei minun tarviste mitään tulkita siinä niitä on kymmeniä, lue plis vain ”

        Olet siis kristitty tyhjähousu, et voi todistaa syntiinlankeemusta edes etkä sitä että Jeesus on ylipäätänsä mitään kompostiläjästä poikkeava paskahousu.

        Kerro toki sinä mikä se syntiinlankeemus joka pitäisi todistaa on ‼️
        Taidat olla kännissä kun käämisi käryää taas 😂


      • tiedä.tämä
        usko.vainen kirjoitti:

        Jeesus on muutakin kuin nimi Jeesus. Luepas nyt kiltisti nuo linkit ja lopeta jankutus 🤗

        Toki Jeesus on muutakin kuin nimi Jeesus, mutta VT:ssä häntä ei mainita.


      • tiedä.tämä kirjoitti:

        Toki Jeesus on muutakin kuin nimi Jeesus, mutta VT:ssä häntä ei mainita.

        Miten Hänet tulisi siellä mainita, että sinäkin sen ymmärtäisit 😳❓


    • A.Stein

      "Kun Jumala luo valon, se tarkoittaa että hän saattaa pimeyden häviämään, kun sillä hetkellä oli vielä jostain syystä pimeää. "

      Tämähän tarkoittaa, että Jumala loi fotonit noin yleensä. Tämä tarkoittaa myös, että Jumala loi idean valkeudesta ja pimeydestä. Kaksi toisilleen vastakkaista entiteettiä. Tätä valkeuden luomista voidaan siis ajatella sekä fysiikan että hengellisen tiedon kautta.

      Kun tämä valkeus oli luotu, niin luotiin fyysisen valkeuden aiheuttajia eli taivaankappaleet, auringon ja kuun ja tähdet.

      Tuo fotonien luominen on jännä juttu. Sähkömagneettista säteilyähän on lähes kaikkea aallonpituutta, radioaalloista aina mikroaaltoihin saakka. Näkyvän valon aallonpituudet ovat vain pieni rajattu alue ja tätä varten tulee vielä luoda elin (aika usein silmä) joka kykenee havaitsemaan tätä kyseistä aallonpituutta.

      Tässä nyt näin lyhyen kaavan mukaan ajatelmiä asiasta.

      • Mä en ajattele noin, Jumala, universumi, peruselementit ja perustavimmat luonnonlait ovat aina olleet olemassa.

        Luomiskertomus tulee ymmärrettäväksi, kun ajatellaan, että se koskee vaan maapalloa, ja ajatellaan katselijan näkevän Jumalan teot maan pinnalta ja taivaankannella.

        Asian luonnontieteellistä puolta ei ollenkaan kerrota eikä tunneta.

        Tapahtumat kuvataan jonkun katastrofin jälkeen, ei maapallon synnystä alkaen.

        Aatamia ennen oli edellisiä ihmiskuntia.

        Tieteen kanssa ei tule ristiriitaa. Se vain ei käsittele ollenkaan Jumalan osuutta tapahtumassa, mikä sinänsä on vain maailmankatsomuksellinen valinta, ei tieteen sana Jumalasta.


      • Eihän Jumalan ole fotonia tarvinnut luoda. Emission luominen riittää saamaan aikaan fotonin kunhan on vain luotu atomi tai molekyyli joka mahdollistaa sen.

        Energian säilymisen laki. Ei sen kummempaa.


    • ei_jaksa_enää

      Onko ajattelu, Luomisen teologia, sidoksissia ehdottomasti Raamattuun?

      • Kaksi asiaa:
        1. Mitä Raamattu oikeasti sanoo luomisesta.
        2. Mitä tiede oikeasti sanoo tähtitieteestä ja evoluutiosta.
        Kumpaakin liioitellaan oman mielipiteen suuntaan.


    • Mulle tulee luomisesta äkkiä mieleen paska, lumi, keskenmeno ja loimi.

      En ymmärrä miten teologia näitä toimintoja sivuaa, onhan kyseessä olematonta tutkiva tieteenala?

    • kukaluojaennenIsää

      Kuka loi sen planeetan jossa mormonien uskoma Isä Jumala eli ihmisenä ennen Jumalaksi korottamistaan?

      • Eli Jumalana ennen ihmisenä olemista. Täsmälleen niinkuin Jeesus. Jeesus oli jo iänkaikkinen Jumala ennen syntymistään. Oli jo luonut sen planeetan tietysti.


      • kukaluojaennenIsää
        Olli.S kirjoitti:

        Eli Jumalana ennen ihmisenä olemista. Täsmälleen niinkuin Jeesus. Jeesus oli jo iänkaikkinen Jumala ennen syntymistään. Oli jo luonut sen planeetan tietysti.

        Mormonien mukaan Jeesus, joka loi tämän meidän planeettamme jolle sittemmin syntyi, oli Isä Jumalan ja tämän vaimon henkilapsi ennen ihmiseksi tulemistaan. Keiden henkilapsi Isä Jumala sitten vuorostaan oli ennen ihmiseksi syntymistään planeetalle jonka hän oli itse luonut?

        Onko Isä Jumalan vaimo kotoisin tuolta samalta planeetalta jossa Isäkin ainakaan eli ihmisenä? Jos on, niin onko Isän ja Vaimon lisäksi tuolta planeetalta korotettu Jumaliksi muitakin ihmisiä? Jos on, niin miksi puhutaan vain näistä kahdesta, Isästä ja tämän Vaimosta, - mitä muille silloisille ihmisille tapahtui?


      • kukaluojaennenIsää kirjoitti:

        Mormonien mukaan Jeesus, joka loi tämän meidän planeettamme jolle sittemmin syntyi, oli Isä Jumalan ja tämän vaimon henkilapsi ennen ihmiseksi tulemistaan. Keiden henkilapsi Isä Jumala sitten vuorostaan oli ennen ihmiseksi syntymistään planeetalle jonka hän oli itse luonut?

        Onko Isä Jumalan vaimo kotoisin tuolta samalta planeetalta jossa Isäkin ainakaan eli ihmisenä? Jos on, niin onko Isän ja Vaimon lisäksi tuolta planeetalta korotettu Jumaliksi muitakin ihmisiä? Jos on, niin miksi puhutaan vain näistä kahdesta, Isästä ja tämän Vaimosta, - mitä muille silloisille ihmisille tapahtui?

        Nuo ovat vääriä filosofisia kysymyksiä. Jumala on aina ollut, ikuinen, ei syntynyt eikä luotu. Silloin tuollaisia kysymyksiä ei nouse. Mormoneillakaan ei ole asiasta mitään teologiaa, eikä ylipäätänsä mitään teologiaa. Tietyt ilmoitukset vaan, Raamattu aivan keskeisenä. Kaiken ilmoituksen täytyy olla Raamatun mukaista, ei kuitenkaan monessa kohtaan kristikunnan vakiintuneen Raamatun tulkinnan mukainen. Ei tarvitse kun on Jumalan suorat ilmoitukset tälle ajalle.

        Mormonit käsittävät kolminaisuuden Jumaluudeksi. Olen itse sanonut sitä Taivaan Kuninkaaksi, instituutioksi, palliksi 😇. Kaikki kolme sensijaan ovat erillisiä henkilöitä, Jumalia. Isä korkeimpana, koko universumin päällikkönä. Vastustajat pitävät meitä polyteisteinä tämän takia, ja koska ajattelemme, että korkeimmassa taivaassa on lukemattomia jumal'olentoja, joiden joukkoon ihminen voi korottua. Korkeimmassa taivaassa on vain tällaisia olentoja.

        Mutta piti keskustella luomisesta. Tuossa jo jotkut vatvovat loputtomasti muita asioita.


    • Kirjakääröt

      Jes.43:10 Loppulauseet. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule. Biblia (1776). Ei yhtään Jumalaa ole minun edelläni tehty, ei myös kenkään tule minun jälkeeni. Sananl.8:22

      • Ei tule muuta päällikköä, ylintä Jumalaa, Jumalaa siinä mielessä, mutta ihmisetkin voivat saada korotuksen yli enkelien (Raamatussa, tulevat korkeammiksi kuin enkelit), siinä mielessä jumal'olennoiksi.

        Ja Jeesus on Jumala. Sanoiko noin siis Jeesus vai Isä vai he molemmat yhdessä?


    • vhfms

      -tutkimuksen kohteena ajassa eläessä myös olemassa olevat asiat
      - ennen aurinkokellot ja metronomin tikitykset varmaan muusikoillla sävellystennuottien aika--arvoja laskiessa - erilaisten soittimien kokoamisesta ja käytöstä kertoo myös vanhan testamentin kirjat jumalanpalveluksissa.

    • Eikiitosjeesus

      Teologinen tiedekunta on muinaisjäänne. Uskonasiat ei täytä mitään tieteellistä kriteeriä.
      Uskontoa voidaan toki tutkia ulkopuolelta ilmiönä, kummallisuutena.

    • "Jumala on luonut taivaan ja luonut kaiken."

      Mutta silti jättänyt luomatta sen teologia-palstan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      421
      4689
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      249
      2334
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1740
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1477
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      325
      1460
    6. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1161
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      80
      1130
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1095
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1015
    Aihe