Aktiivimalli ja sen lukuisat virhemahdollisuudet,

mansikkakakkua

joihin olemme jo törmänneet. Ensinnäkin työttömän on vaikea saada lapsensa hoitoon yks kaks vaikka työpaikan muutamaksi päiväksi saisikin, esim. vaikka sairausloman sijaisena.
Tarha ei ottanut esikoululaista hoitoon, koska koululaisilla oli loma, enkä minä ota työntekijää vanhusten hoitajaksi lapsi mukanaan töissä. Eli ei syntynyt sitä työllistymistä, kun hoitopaikkaa lapselle ei ollut... koululaisten loman vuoksi.
Lapsi olisi saanut ilman muuta hoitopaikan jos asiasta olisi ilmoitettu tarhaan jo viime vuoden puolella... kukaan vaan ei tiennyt ett tarvitsisimme sijaisen ajaksi 30.12.2017- 05.01. 2018
Maanantai aamuna sijainen soitti... ettei tarha ota hänen lastaan hoitoon: koska koululaisilla on joululoma, eikä esikoululaiset silloin ole hoidossa.

Melkein sama toistui nyt tällä viikolla toiselle sijaisellemme; tarha ei ottanut lasta kokopäivähoitoon koska siitä ei oltu ilmoitettu edellisellä viikolla kirjallisesti.

Tämä lapsi on päivähoidossa 20h per viikko, äidin käydessä työkkärissä tai liitontoimistossa... ja hakiessa vakituista työpaikkaa käy myös haastatteluissa.
Mulla ois ollut 4 päivän tilapäinen tarve hoitotyöntekijälle, ei onnistunut ... kun pitää ilmoittaa edellisen viikon maanantaina ennen klo 12, jos seuravalla viikolla lapsi on kokopäiväisen hoidon tarpeessa. Myös työpaikka on ilmoitetava ja tarkka työaika!

Tämä tästä aktiivisesta työllistymisestä... jotkut tahot romuttaa aktiivisesti sen työllistymisen onnistumisen... ja kyse on kaupungin omista päivähoito paikoista.

47

959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OmanTienTaablaaja

      Paavo Arhinmäki sanoi tänään aamutv:ssä hyvin oleellisen asian, työllistämisen tarkoitus olla kannustava eikä rankaiseva. Tänä päivänä tarjolla on paljon sen tyyppisiä töitä, joita harva on halukas tekemään mm. telemarkkinointityöt esim. lehtimyyjät jne. Pätkätyöt eivät palkitsevia, väärin, että aktiiviset ihmiset joutuvat tekemään kolmea erityötä elättääkseen itsensä ja perheensä?

      Minusta kaiken A ja O on kannustavuus, jollei toiminta kuulosta reilulta niin katoaa pohja koko toiminnalta. Työviihtyvyydestä on puhuttu jo pitkän aikaa, teot puuttuvat. Tuntuu välillä, että päättäjillä riittää, että asiat on kirjattuna paperille, käytäntö monesti aivan toinen.

    • m-i-e-z

      Missä ovat isovanhemmat, sisarukset, puoliso, naapuri, perhepäivähoitajat? Varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta löytyy tarkat säännökset, joista vanhemmilla on velvollisuus olla selvillä, nämä asiat tuodaan vanhemmille julki. (Tietenkin jos vanhemmat ovat mallia; ratsastan päällä ilman ehkäisyä, ei siitä tule raskaaksi-tyyppiä.)

      Varhaiskasvatuksessakin ansaitaan vuosilomaa. =P

      • Eiköhän nuo pääosin töissä ole.


      • m-i-e-z
        Wwuwuw kirjoitti:

        Eiköhän nuo pääosin töissä ole.

        Sillanrakentajat olivat, kunnes tilaaja Mr. Aasi Siltanen hyväksyi urakkasopimuksen mukaisen lopputuloksen.


      • Nainen39vee

        "Missä ovat isovanhemmat, sisarukset, puoliso, naapuri, perhepäivähoitajat? "

        Tarina ei kerro. Mutta ilmeisesti eivät ainakaan käytettävissä tuohon aikaan. Nykyisin isovanhemmatkin voivat olla vielä työelämässä, kuten tietysti oletettavasti puoliso ja sisarukset.

        Pyytäisitkö itse lapsesi hoitajaksi esimerkiksi sellaista naapuria, jonka tunnet vain ulkonäöltä tai jonka kanssa olet korkeintaan vaihtanut pari sanaa säästä? Tai jos olisit tuo naapuri, miten ilahtunut olisit yllättävästä lapsenvahtikeikasta?


      • m-i-e-z
        Nainen39vee kirjoitti:

        "Missä ovat isovanhemmat, sisarukset, puoliso, naapuri, perhepäivähoitajat? "

        Tarina ei kerro. Mutta ilmeisesti eivät ainakaan käytettävissä tuohon aikaan. Nykyisin isovanhemmatkin voivat olla vielä työelämässä, kuten tietysti oletettavasti puoliso ja sisarukset.

        Pyytäisitkö itse lapsesi hoitajaksi esimerkiksi sellaista naapuria, jonka tunnet vain ulkonäöltä tai jonka kanssa olet korkeintaan vaihtanut pari sanaa säästä? Tai jos olisit tuo naapuri, miten ilahtunut olisit yllättävästä lapsenvahtikeikasta?

        Heikko aasinsilta varhaiskasvatuksesta aktiivimalliin ei todellakaan kerro.
        Tarina ei ole kuin provokaatio varhaiskasvatuksen toimintaan, millä on pidempi historia kuin aktiivimallilla.

        En tiedä missä oli arvioitu naapurin tuntemisen taso, mutta jos näkisin ensimmäistä kertaa naapurin nyt, tietäisin huomenna hänestä kaiken tarpeellisen keskustelematta. =P

        Tytär avokätisesti tarjoaa kavereilleen illalliset ja ne naapurin lapsetkin metsänpoikki löytää itsensä kilometrien päästä ruokapöytään, joten tietenkin ilahtuisin yllättävästä lapsenvahtikeikasta, johan niitä välillä on muutama jalkapallojoukkue vahdittavana.


      • EdesUnissa
        m-i-e-z kirjoitti:

        Heikko aasinsilta varhaiskasvatuksesta aktiivimalliin ei todellakaan kerro.
        Tarina ei ole kuin provokaatio varhaiskasvatuksen toimintaan, millä on pidempi historia kuin aktiivimallilla.

        En tiedä missä oli arvioitu naapurin tuntemisen taso, mutta jos näkisin ensimmäistä kertaa naapurin nyt, tietäisin huomenna hänestä kaiken tarpeellisen keskustelematta. =P

        Tytär avokätisesti tarjoaa kavereilleen illalliset ja ne naapurin lapsetkin metsänpoikki löytää itsensä kilometrien päästä ruokapöytään, joten tietenkin ilahtuisin yllättävästä lapsenvahtikeikasta, johan niitä välillä on muutama jalkapallojoukkue vahdittavana.

        Ehkäpä itsekin myönnät ettei lasta anneta hoitoon vieraalle naapurille kuin äärimmäisessä hätätilanteessa, jossa jonkun kolmannen terveys tai henki on vaaka laudalla. Lyhytaikainen työtarjous ei ole, eikä sen pidä olla sellainen. Tuo Nainen39vee kommentti oli sisällöillisesti oikea.
        Mun kaupunkiasunnossa naapurina asuu Iranilaisperhe. Olen sen verran rasisti etten antaisi tytärtäni sinne hoitoon. Minulla ei tietysti moista ongelmaa enää ole koska tytär pärjää nykyisin yksinään, ja silloin kun jouduin nopeasti ratkomaan asioita niin riittävä määrä rahaa ratkaisee minkä tahansa ongelman. Mutta mistäs se työtön ihminen sen rahan repäisee ?

        Olen kyllä ottanut lapsen (3v) mukanani jopa kokoukseen, kun hoitaja äkillisesti sairastui,
        (ja sihteerit hoivasivat kokouksen ajan paremmin kuin mihin itse olisin pystynyt), mutta suurin osa töistä lienee sellaisia ettei niihin voi lasta viedä.

        Joka tapauksessa asetun aloituksen puolelle. Aktiivimallissa on kyse näistä lyhytaikaisista satunnaisista keikoista, joihin ihmiset pyritään saamaan. Ne tulevat äkillisesti ja ovat lyhytaikaisia, eikä niiden varaan voi järjestellä etukäteen. Luulen ettei tuota lastenhoito-ongelmaa ole edes ajateltu. Ei se olisi tullut minunkaan mieleeni ilman tätä aloitusta.


      • voielämänkeväthuh

        Minä en ottaisi naapurin pentua hoitooni, sanonpa vaan. Miksi naapuri olis velvollinen hoitamaan toisen lasta monta päivää ja kokopäiväisesti? Miksi? Silkasta hyvästä tahdosta? Vai koska olette sitä mieltä ettei naapurilla ole omaa elämää, vaikkapa oma työpaikka?


      • m-i-e-z
        EdesUnissa kirjoitti:

        Ehkäpä itsekin myönnät ettei lasta anneta hoitoon vieraalle naapurille kuin äärimmäisessä hätätilanteessa, jossa jonkun kolmannen terveys tai henki on vaaka laudalla. Lyhytaikainen työtarjous ei ole, eikä sen pidä olla sellainen. Tuo Nainen39vee kommentti oli sisällöillisesti oikea.
        Mun kaupunkiasunnossa naapurina asuu Iranilaisperhe. Olen sen verran rasisti etten antaisi tytärtäni sinne hoitoon. Minulla ei tietysti moista ongelmaa enää ole koska tytär pärjää nykyisin yksinään, ja silloin kun jouduin nopeasti ratkomaan asioita niin riittävä määrä rahaa ratkaisee minkä tahansa ongelman. Mutta mistäs se työtön ihminen sen rahan repäisee ?

        Olen kyllä ottanut lapsen (3v) mukanani jopa kokoukseen, kun hoitaja äkillisesti sairastui,
        (ja sihteerit hoivasivat kokouksen ajan paremmin kuin mihin itse olisin pystynyt), mutta suurin osa töistä lienee sellaisia ettei niihin voi lasta viedä.

        Joka tapauksessa asetun aloituksen puolelle. Aktiivimallissa on kyse näistä lyhytaikaisista satunnaisista keikoista, joihin ihmiset pyritään saamaan. Ne tulevat äkillisesti ja ovat lyhytaikaisia, eikä niiden varaan voi järjestellä etukäteen. Luulen ettei tuota lastenhoito-ongelmaa ole edes ajateltu. Ei se olisi tullut minunkaan mieleeni ilman tätä aloitusta.

        Ensimmäiseksi pitäisi olla kokonaan luokittelemasta naapuria omien kokemusten mukaan.
        Nainen halusi kääntää naapurin mieleisekseen ja olisi voinut suoraan myös tulkita että naapuri on entuudestaan tuttu, ystävä tms. Jos keskitytään naapuriin, on oltava kaikki muutkin naapuri-skenariot lueteltuna. Mutta eiköhän tässä haluttu vain kääntää helpoin oljenkorsi, siksi halvimmillaan 8€ päivässä toimiva perhepäivähoitaja sivuutettiin kokonaan. =P

        Minua ei kiinnosta taas tuo aktiivimalli, enemmänkin se agenda tehdä sama aloitus varhaiskasvatusta vastaan. On täysin loogista, ettei lasta saa hoitoon, kun on itse ilmoittanut ettei lapsen hoidolle ole tarvetta ko. ajankohdalla. Seuraavalla kerralla vanhempi voi ilmoittaa lapsen hoidon tarpeesta. Talviloma, hiihtoloma, syysloma ynm. ovat sellaisia ajankohtia, jolloin myös varhaiskasvatuksen työntekijät ovat lomalla ja nämä ajankohdat ovat vuotta aikaisemmin saatavilla.

        Asetut aloituksen puolelle? Tarkoittaako se sitä, että lapsi on otettava hoitoon ilman hoitajia ja mahdollisuutta saada hänelle ruokaa? Itse en nähnyt että aktiivisuusmalli olisi ongelma, ainoastaan varhaiskasvatuksen toimintatapa. (Ehkä se äiti hakeutuu sijaisvanhemmaksi tai perhepäivähoitajaksi niin voi työskennellä kotona, ettei ihan uusavuton ole, minkälaiseksi häntä kuvataan.)


      • mansikkakakkua
        m-i-e-z kirjoitti:

        Ensimmäiseksi pitäisi olla kokonaan luokittelemasta naapuria omien kokemusten mukaan.
        Nainen halusi kääntää naapurin mieleisekseen ja olisi voinut suoraan myös tulkita että naapuri on entuudestaan tuttu, ystävä tms. Jos keskitytään naapuriin, on oltava kaikki muutkin naapuri-skenariot lueteltuna. Mutta eiköhän tässä haluttu vain kääntää helpoin oljenkorsi, siksi halvimmillaan 8€ päivässä toimiva perhepäivähoitaja sivuutettiin kokonaan. =P

        Minua ei kiinnosta taas tuo aktiivimalli, enemmänkin se agenda tehdä sama aloitus varhaiskasvatusta vastaan. On täysin loogista, ettei lasta saa hoitoon, kun on itse ilmoittanut ettei lapsen hoidolle ole tarvetta ko. ajankohdalla. Seuraavalla kerralla vanhempi voi ilmoittaa lapsen hoidon tarpeesta. Talviloma, hiihtoloma, syysloma ynm. ovat sellaisia ajankohtia, jolloin myös varhaiskasvatuksen työntekijät ovat lomalla ja nämä ajankohdat ovat vuotta aikaisemmin saatavilla.

        Asetut aloituksen puolelle? Tarkoittaako se sitä, että lapsi on otettava hoitoon ilman hoitajia ja mahdollisuutta saada hänelle ruokaa? Itse en nähnyt että aktiivisuusmalli olisi ongelma, ainoastaan varhaiskasvatuksen toimintatapa. (Ehkä se äiti hakeutuu sijaisvanhemmaksi tai perhepäivähoitajaksi niin voi työskennellä kotona, ettei ihan uusavuton ole, minkälaiseksi häntä kuvataan.)

        Olet oikeassa, ei aktiivimalli ole se ainut ongelma tässä vyyhdissä, vaan tarhasta ei tulla vastaan silloin kun työtön saisi muutaman päivän palkallista työtä....siinä se pulmallinen aukko on.
        Oletetaan ihmisen tekevän jotain työllistyäkseen, vaikka mahdollisuutta siihen ei ole.
        Tämäkin lähihoitaja saa lapsensa tarhaan 20h/vko, jotta pääsee hakemaan töitä, liitonkonttooriin, TE-keskukseen tai työhaastateluun. Mutt töihin hän ei pääse kuin vasta viikon päästä... kun ensin pitää ilmoittaa siitä työpaikasta kirjallisesti tarhalle.

        Valitettavasti sairauslomat eivät tule tietoon viikkoa ennen... eli intervallihoito paikkaa tarvittaisiin myös tarhassa... Mulla on hoivalla 2 sellaista paikkaa... tilapäisen kiireellisen hoidon tarpeessa oleville tarkoitettuna. Toista niistä käyttää mun äitini... jos ketään omaisista ei ole hänen seurassaan, hänellä on tilapäishoito aina järjestettynä hoivalla. On muuten joutunut pari kertaa luopumaan siitä vakipaikastaan... kun paikkaa on tarvittu kipeämmin toiselle avuntarpeessa olevalle. Äiti oli sen päivän TV nurkkauksessa ja otti päiväunetkin hoitotuolissa, ystävättärensä huoneessa... no broplen, kyllä sopu tilaa antaa, tarvittaessa.

        Kerropas mulle miten yksinhuoltaja hakeutuu sijaisvanhemmaksi... kuule siinä on niin tiheä seula ettei onnistu ja perhepäivähoitajan palkalla; ei edes äiti ja lapsi tule toimeen.
        Jos taas hakeutuu siihen toimeen ja hakee tuet vielä siihen turvakseen... siitä irtautuminen onkin sitten jo vaikeampi juttu.
        Sen vuoksi hyvin harva yksinhuoltaja sitä työtä itselleen ottaa... koska se on riippakivi myöhemmin hakeutua toisaalle... ne karenssit kun napsahtaa melko automaattisesti.

        Näin mulle on naisten taholta kerrottu... mulla taaskaan ei ole itselläni kokemusta siitä, mua kun ei ole karenssit kiusanneet... ois saanut olla vaikka parit päällekkäin.
        Ainoastaan 0-sopimukset olivat riesana; joskus olisi pitänyt olla kahdessa paikassa yhtäaikaa... eihän se onnistunut. Mulla oli 4 työnantajaa, mutt mulla ei ollut muksua eikä mitään muutakaan mikä ois kahlinnut mua, liikkumasta tai tekemästä omia ratkaisujani! Kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia... ei ainakaan silloin jos on pienen lapsen huoltaja.
        Niin ja minä olen tämän ketjun aloittaja... sekä äitini nykyinen huoltaja: Emollani oli aivohalvaus, ja asumme nykyään siksi yhdessä, ollessani töissä; hän on usein hoivalla.

        Ihan turha heittää kivellä tätä kyseistä lähihoitajaa, ei hän avuton ole... Mulla ei ole varaa palkata uusavuttomia hoitamaan avuttomia vanhuksia. Se olin minä joka tätä systeemiä ruoskin... Pitäisi ensin luoda systeemi joka pelaa, ennen kuin aletaan vaatimaan mahdottomia, muutenkin ahdingossa olevalta. Kyllä ministerin palkkiolla/palkalla pystyy lapsenhoitajan palkkaamaan vaikka kotiin. Samaan ei pysty lähihoitaja... tilapäistyöstä saamallaan rahalla.


      • m-i-e-z
        mansikkakakkua kirjoitti:

        Olet oikeassa, ei aktiivimalli ole se ainut ongelma tässä vyyhdissä, vaan tarhasta ei tulla vastaan silloin kun työtön saisi muutaman päivän palkallista työtä....siinä se pulmallinen aukko on.
        Oletetaan ihmisen tekevän jotain työllistyäkseen, vaikka mahdollisuutta siihen ei ole.
        Tämäkin lähihoitaja saa lapsensa tarhaan 20h/vko, jotta pääsee hakemaan töitä, liitonkonttooriin, TE-keskukseen tai työhaastateluun. Mutt töihin hän ei pääse kuin vasta viikon päästä... kun ensin pitää ilmoittaa siitä työpaikasta kirjallisesti tarhalle.

        Valitettavasti sairauslomat eivät tule tietoon viikkoa ennen... eli intervallihoito paikkaa tarvittaisiin myös tarhassa... Mulla on hoivalla 2 sellaista paikkaa... tilapäisen kiireellisen hoidon tarpeessa oleville tarkoitettuna. Toista niistä käyttää mun äitini... jos ketään omaisista ei ole hänen seurassaan, hänellä on tilapäishoito aina järjestettynä hoivalla. On muuten joutunut pari kertaa luopumaan siitä vakipaikastaan... kun paikkaa on tarvittu kipeämmin toiselle avuntarpeessa olevalle. Äiti oli sen päivän TV nurkkauksessa ja otti päiväunetkin hoitotuolissa, ystävättärensä huoneessa... no broplen, kyllä sopu tilaa antaa, tarvittaessa.

        Kerropas mulle miten yksinhuoltaja hakeutuu sijaisvanhemmaksi... kuule siinä on niin tiheä seula ettei onnistu ja perhepäivähoitajan palkalla; ei edes äiti ja lapsi tule toimeen.
        Jos taas hakeutuu siihen toimeen ja hakee tuet vielä siihen turvakseen... siitä irtautuminen onkin sitten jo vaikeampi juttu.
        Sen vuoksi hyvin harva yksinhuoltaja sitä työtä itselleen ottaa... koska se on riippakivi myöhemmin hakeutua toisaalle... ne karenssit kun napsahtaa melko automaattisesti.

        Näin mulle on naisten taholta kerrottu... mulla taaskaan ei ole itselläni kokemusta siitä, mua kun ei ole karenssit kiusanneet... ois saanut olla vaikka parit päällekkäin.
        Ainoastaan 0-sopimukset olivat riesana; joskus olisi pitänyt olla kahdessa paikassa yhtäaikaa... eihän se onnistunut. Mulla oli 4 työnantajaa, mutt mulla ei ollut muksua eikä mitään muutakaan mikä ois kahlinnut mua, liikkumasta tai tekemästä omia ratkaisujani! Kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia... ei ainakaan silloin jos on pienen lapsen huoltaja.
        Niin ja minä olen tämän ketjun aloittaja... sekä äitini nykyinen huoltaja: Emollani oli aivohalvaus, ja asumme nykyään siksi yhdessä, ollessani töissä; hän on usein hoivalla.

        Ihan turha heittää kivellä tätä kyseistä lähihoitajaa, ei hän avuton ole... Mulla ei ole varaa palkata uusavuttomia hoitamaan avuttomia vanhuksia. Se olin minä joka tätä systeemiä ruoskin... Pitäisi ensin luoda systeemi joka pelaa, ennen kuin aletaan vaatimaan mahdottomia, muutenkin ahdingossa olevalta. Kyllä ministerin palkkiolla/palkalla pystyy lapsenhoitajan palkkaamaan vaikka kotiin. Samaan ei pysty lähihoitaja... tilapäistyöstä saamallaan rahalla.

        Tarhassa ei tulla vastaan? Valtion rahakirstu kyllä tulee. =P (Osapäiväisestä hoitosopimuksesta täyspäiväiseen. Se on ihan siitä työllistettävästä kiinni kuinka tosissaan tahtoo työllistyä. Monella muulla on jo kokopäiväinen, eivätkä aijo sohvalta sijaistaa yhtäkään päivää. Lapsen saa ilman tarvetta myös ympärivuorokautiseen. Kaikki lähtee pelkästään lapsen vanhemman tahdosta.)

        Google kyllä auttaa, ensimmäisen kustantaa muu taho, toiseen voi laittaa hintalapun.

        Systeemihän pelaa, lukuisat osaavat pelata omaan pussiin niillä säännöillä. Monella muulla yh-lähihoitajalla on useampi lapsi, unohtamatta opiskelu- ja työpaikkaa. Kaksi sanaa sille lähihoitajalle; tee ja toimi.


    • Kiltti-ja-kunnollinen

      Työtön voi pitää lapsen kotona koska työttömällä on aikaa hoitaa lasta. Naiset ainakin voi antaa lapsen työttömän jännämiehen hoidettavaksi.

      • jankutijankutitaas

        Antaisit lapsesi tuntemattoman miehen hoitoon kun itse olet töissä?
        Työtön voi pitää lapsen kotona mutta tuo mainio aktiivimalli käskee töihin pariksi päiväksi jolloin lapselle pitää löytää akuutisti hoitopaikka. Sellaisia ei ole.


    • mansikkakakkua

      Kiitos näkemyksistä, ilmeisesti kukaan teistä ei ole alle kouluikäisen yksinhuoltaja tai yhteishuoltajuudessa. Vaikeuksia on juuri saada lapsi hoitoon tarhaan, jos äiti saisi muutamasta päivästä viikoon tai ehkä pidenpäänkin työtä sairauslomansijaisena.
      Se ajankohta kun pitää ilmoittaa tarhalle jo viikkoa aikaisemmin; työpaikan nimi, ammattinimike ja työssä olon klo:n ajatkin.
      Mahtavaa yhteistyötä päättäviltä tahoilta... yksinhuoltaja ei ole täyttänyt laadittuja reunaehtoja; joten leikkuri käyntiin ja rangaisu aste päälle n. -5% tuesta pois.

      Voinko ja pitääkö mun nyt pyytää vaki henkilökunnalta sairastumisensa aikataulut etukäteen?
      Yks huoltajista on yhteishuoltajuudessa, mies on vakituisessa virassa, josta ei voi olla tarvittaessa pois töistä lapsen sairauden tai hoidon vuoksi. Joten viikonlopputyöt onnistuu tämän naisen kohdalla... yleensä, mutt saattaa olla ett ex-mies on matkalla... ei siis silloin sovi.

      Ihmisiä on muuttanut pohjois-Suomestakin tänne Varsinais-Suomeen... suku ja suurin osa ystävistäkin jossain satojen kilometrien takana, ei paljon hoito apuna silloin saatavilla.

      Enkä kiellä; mulla oma lehmä ojassa! Minä tarvitsen näitä tuurareita ja maksan heille kohtuu palkan. Koska maksan jokaiselle kohtuu palkan, ei mulla ole varaa pitää suurta reserviä ylimääräistä työväkeä palkkalistoilla... kaiken varalta. Kuitenkin kaikki ne työt jotka olen ottanut firmani hoidettavaksi=> on myös aina hoidettava kuten on sovittu.

      Vuokravirmasta en sijaista ota, sillä meidän firmassa on työntekijän tunnettava työtehtävänsä ja useimmiten myös hoidettavat ja heidän tapansa, sairautensa jne.
      Edes ruokasaliin ruuan jakeluun ei oikein vierasta voi laittaa... kokemusta on miten sekin voi olla kohtuuttoman vaikeaa. Ei kaikki asukkaat suinkaan tiedä mitä saavat syödä ja mitä ei tule syödä, mutt ruokasalia emännöivän tarjoilijan tulee tietää ja tarvittaessa jopa VAHTIA tilanteita.

      Joten nyt laitoin sähköpostia 3:lle sijaiselleni, jospa hoitaisivat nämä lasten hoitohommat vastavuoroisuuden periaatteella ja aina joku heistä vois katsoa toisenkin muksuja pienestä palkkiosta... toisen tehdessä tuurausta mun firmaani.
      Minä puolestani voin antaa ylijäämä ruokaa... niiksi hoitopäiviksi koko hoitoporukalle.
      Joten nyt jää nähtävksi olemmeko me naiset fiksuumpia kuin pyrokratia ja hallitus, yhteensä.

      Kiitos mielenkiinnosta ja vastauksista!

    • Joo. Tämmöinen laki tulla tupsahtaa, niin ei siinä mietitäkkään tuollaisia. Päättäjät pyörittää mulkosilmiään, että työn perässä pitää muuttaa, sitten kun muuttaa, voikin käydä näin. Ei ole kenelle viedä muksut.

      Ja toisaalta eihän mummoihin ja muihin voikaan aina laskea mitään, vaikka olisikin samassa kaupungissa.

      Noh. Ehkä näihin saa vielä jotain tarkennuksia tehdä jälkikäteen, mutta tuollaisistakin tapauksista pitäisi hakea joku paperi päiväkodista ja lähettää se jonnekin kelalle sitten. Jippiii... voi sit kohta palkata lisää väkeä kelalle, että saa nämä asiatkin hoidettua. Hehe...ai ei työllistä?

    • .. Jeps.. Tän(kin) UusLiberalismin Kukkasen ja muut Vastaavat RikkaRuohot saa Tunkea Syvälle Suohon.. ;P

      .. Tänkään Mallin tarkoitus ei ole kuin Alentaa jo ennestään liian pieniä palkkoja suhteessa maan hintatasoon, luoda lisää IlmaisTyövoimaa Yrityksille VeronMaksajien Piikkiin, kurjistaa jo ennestään heikoimmassa olevien asemaa jne..jne. ;P

    • Järjestelmä jyrää yli myös sellaisten, jotka oikeasti haluaisivat työllistyä. Jokainen pätkätyöläinen odottaa, että saisi edes sen pienenkin sijaisuuden, jota kautta saada kinttu ovenrakoon ja sitä kautta pidempiä sijaisuuksia. Mutta toinen järjestelmä taas estää sen.

      Kokonaismallihan on ihan perseestä. Ei tällä tavalla tueta sen paremmin sen lapsiperheen asemaa kuin työnantajaakaan. Ja työtä antaessasi et voi sivuuttaa työnhakijaa vain siksi, että tällä on lapsia, koska siinä taas toimit juridisesti ja moraalisesti väärin.

      Se, että peräänkuulutettaisiin isovanhempia, sukulaisia, tuttavia tai naapureita apuun hädän hetkellä, on taas susi jo pelkällä ajatustasolla. Ei kukaan heistä ole velvoitettu lapsenvahtihommaan oman elämänsä kustannuksella, ellei siihen erityistä innokkuutta tai valmiuksia ole. Ja ottaen huomioon pätkätöiden ja ko tapauksesssa myös vuorotyön ongelmat, ei kukaan voi lupautua epämääräiseksi ajaksi tehtävään, kun omatkin velvoitteet ovat hoidettavana.

      Lastenhoito-ongelmien lisäksi tässä ei ole tarkasteltu nyky yhteiskunnan muuttuvaa rakennetta muutenkaan tarpeeksi. Sosiaali- ja terveydenhuollon kiristäessä vyötä vähän sieltä ja täältä on kaikenlaisten laitos- ja hoitopaikkojen määrää vähennettävä; siirrettävä vastuuta enemmän yksityisille palveluntuottajille ja perheille. Palveluntarvitsijat tosin eivät tule vähenemään, päinvastoin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että niillä hoidettavilla joilla ei kattavaa eläkettä/tuloa/varallisuutta ole, muuttavat luoksesi asumaan, josta huolehdit yötä päivää. Eli kun seuraavan kerran työtarve yllättää, voi työnantaja varautuakin siihen, että keikkalainen kiikuttaa dementoituneen mummonsa päiväksi mukaansa. Tai pitäisikö vaihtoehtoisesti tarjota hoitoon sille naapurille?

      • Hyviä pointteja, joillekin työelämään hyppääminen vaatii sitä että taustalla on joitakin tukitoimintoja jotka mahdollistavat työnteon.

        Olen sitä mieltä, että järjestelmä joka edellyttää palkkatyön tekoa yksilöltä elantonsa hankkimiseen, tulee olla aktiivisena ratkaisemassa niitä ongelmia (vastuita) joita työntekijöillä voi olla. Lasten ja vanhusten hoito kuuluu järjestää, eikä tuon pitäisi olla edes mikään ongelma. Kapitalistisessa järjestelmässähän liiketoimintaa voi olla mikä tahansa inhimillisen elämän piiriin kuluva asia. Myös lasten- ja vanhusten hoito.

        Oikeastaan suomalaisten suurin rajoite on oman ajattelun suppeus ja urautuneisuus. Meillä on vielä vallalla sellainen kommunistinen lähestymiskulma asioihin, meillä ei oikein nähdä yksityisten yritysten oikeutta bisnekseen vaan haluttaisiin julkisen sektorin tuottavan kaiken.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Hyviä pointteja, joillekin työelämään hyppääminen vaatii sitä että taustalla on joitakin tukitoimintoja jotka mahdollistavat työnteon.

        Olen sitä mieltä, että järjestelmä joka edellyttää palkkatyön tekoa yksilöltä elantonsa hankkimiseen, tulee olla aktiivisena ratkaisemassa niitä ongelmia (vastuita) joita työntekijöillä voi olla. Lasten ja vanhusten hoito kuuluu järjestää, eikä tuon pitäisi olla edes mikään ongelma. Kapitalistisessa järjestelmässähän liiketoimintaa voi olla mikä tahansa inhimillisen elämän piiriin kuluva asia. Myös lasten- ja vanhusten hoito.

        Oikeastaan suomalaisten suurin rajoite on oman ajattelun suppeus ja urautuneisuus. Meillä on vielä vallalla sellainen kommunistinen lähestymiskulma asioihin, meillä ei oikein nähdä yksityisten yritysten oikeutta bisnekseen vaan haluttaisiin julkisen sektorin tuottavan kaiken.

        Tuokin on vain pieni tökkäisy tulevasta.

        Esimerkkinä kerron sairaanhoidon sijojen vähentämisestä. Kaikki, vaativatkin toimenpiteet pyritään tekemään niinsanotusti polikliinisesti eli potilas kotiutetaan mahdollisimman pian. Kotiutetaan siis aikuisen ihmisen valvottavaksi ja potilaan on itse tuo hoito järjestettävä.

        Tässä äskettäin kollegani Maija haki syövän uusiutumisen jälkeen puolisonsa hoitopäivän jälkeen sairaalasta. Tivattuaan asiaa että onko varmasti kotiutuskelpoinen kiikutti siis kotiinsa. Seuraavana päivänä lääkäri soitti kyseiselle henkilölle (töihin) ja tiedusteli potilaan vointia. No, sinnehän se kotiin Pekka jäi, aika väsähteenä tosin. Lääkäri oli pöyristynyt siitä, että Maija oli töissä ja ehdotti pikimmiten kuitenkin lähtemään töistä aikaisemmin. Johon Maija tokaisi, katsotaan milloin täältä päästään. Hänelläkin oli vastuu töistä ja erityisasiantuntijana ei hänelle oltu sijaista voitu tarjota.

        Dilemma tässäkin. Ja pisara meressä. Samalla tavalla on lukuisten sairaalasta kotiutuvien ja omaisten laita. Ja se on ainakin varmaa, että terveyspalveluidenkaan tarve ei tule vähenemään, päinvastoin, kiitos pitkäikäisyytemme ja muiden seikkojen. Jokaisen meistä olimme työssä tai ei, tulemme kohtaamaan omalla tai omaistemme kohdalla vastaavia mutkittaita tilanteita.

        Valmista järjestelmää tämän asian hoitoon ei ole. On vain me. Siinäpä onkin tuhannen taalan tai enemmänkin kysymys mitä tuolle asialle voisi tehdä. Kiikuttaa aktiivimalliin nämä kaikki hoidettavat ihmiset (lapset, vanhukset, mielenterveys- ja päihdekuntoutujat, vammaiset, sairaat...) työttömien kiusaksi, vaikka kolmeksi päiväksi? Ei ihan sekään taida toimia.


      • elisakettu kirjoitti:

        Tuokin on vain pieni tökkäisy tulevasta.

        Esimerkkinä kerron sairaanhoidon sijojen vähentämisestä. Kaikki, vaativatkin toimenpiteet pyritään tekemään niinsanotusti polikliinisesti eli potilas kotiutetaan mahdollisimman pian. Kotiutetaan siis aikuisen ihmisen valvottavaksi ja potilaan on itse tuo hoito järjestettävä.

        Tässä äskettäin kollegani Maija haki syövän uusiutumisen jälkeen puolisonsa hoitopäivän jälkeen sairaalasta. Tivattuaan asiaa että onko varmasti kotiutuskelpoinen kiikutti siis kotiinsa. Seuraavana päivänä lääkäri soitti kyseiselle henkilölle (töihin) ja tiedusteli potilaan vointia. No, sinnehän se kotiin Pekka jäi, aika väsähteenä tosin. Lääkäri oli pöyristynyt siitä, että Maija oli töissä ja ehdotti pikimmiten kuitenkin lähtemään töistä aikaisemmin. Johon Maija tokaisi, katsotaan milloin täältä päästään. Hänelläkin oli vastuu töistä ja erityisasiantuntijana ei hänelle oltu sijaista voitu tarjota.

        Dilemma tässäkin. Ja pisara meressä. Samalla tavalla on lukuisten sairaalasta kotiutuvien ja omaisten laita. Ja se on ainakin varmaa, että terveyspalveluidenkaan tarve ei tule vähenemään, päinvastoin, kiitos pitkäikäisyytemme ja muiden seikkojen. Jokaisen meistä olimme työssä tai ei, tulemme kohtaamaan omalla tai omaistemme kohdalla vastaavia mutkittaita tilanteita.

        Valmista järjestelmää tämän asian hoitoon ei ole. On vain me. Siinäpä onkin tuhannen taalan tai enemmänkin kysymys mitä tuolle asialle voisi tehdä. Kiikuttaa aktiivimalliin nämä kaikki hoidettavat ihmiset (lapset, vanhukset, mielenterveys- ja päihdekuntoutujat, vammaiset, sairaat...) työttömien kiusaksi, vaikka kolmeksi päiväksi? Ei ihan sekään taida toimia.

        Aktiivimallin vastustajat käyttävät tuhottomasti aikaa kehitelläkseen yleispätevää perustetta kumota se. Tosiasiassa aktiivimallia puoltavia argumenttejakin löytyy, eikä Maijan ja hänen miehensä tapaus tee aktiivimallista huonoa.

        Meillä on esimerkiksi valtava nuorten syrjäytyneiden miesten ryhmä jolla ei ole mitään vastuita kenestäkään, vähiten itsestään. Heille aktivointi sopii kuin nyrkki silmään.

        Mallia pitää kehittää ja pitää saada järjestelmä joka pystyy tunnistamaan henkilön tarpeet jotta tämä saa oikeanlaista tukea ja palvelua. Tärkeimpänä aktiivimallin ominaisuutena näen kuitenkin sen, että se siirtää vastuuta sinne mihin vastuu kuuluukin. Siis yksilölle itselleen.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Aktiivimallin vastustajat käyttävät tuhottomasti aikaa kehitelläkseen yleispätevää perustetta kumota se. Tosiasiassa aktiivimallia puoltavia argumenttejakin löytyy, eikä Maijan ja hänen miehensä tapaus tee aktiivimallista huonoa.

        Meillä on esimerkiksi valtava nuorten syrjäytyneiden miesten ryhmä jolla ei ole mitään vastuita kenestäkään, vähiten itsestään. Heille aktivointi sopii kuin nyrkki silmään.

        Mallia pitää kehittää ja pitää saada järjestelmä joka pystyy tunnistamaan henkilön tarpeet jotta tämä saa oikeanlaista tukea ja palvelua. Tärkeimpänä aktiivimallin ominaisuutena näen kuitenkin sen, että se siirtää vastuuta sinne mihin vastuu kuuluukin. Siis yksilölle itselleen.

        Nuo esimerkit ovat niitä muutamia virhemarginaaleja, mitä mansikkakakkua toi aloituksessaan esille. Mutta että jos vaihtoehdoltaan ovat houkuttelevempia joidenkin mielestä, niin ehkäpä se pistää ajatusrattaat toimimaan.

        Kuitenkin olen kommentissasi samoilla linjoilla. Nuorten syrjäytyminen pitää saada kuriin ja hoitoon, sekä ehkäistäväksi, eikä siinä pelkät sukupuolielimet yksin auta.


      • elisakettu kirjoitti:

        Nuo esimerkit ovat niitä muutamia virhemarginaaleja, mitä mansikkakakkua toi aloituksessaan esille. Mutta että jos vaihtoehdoltaan ovat houkuttelevempia joidenkin mielestä, niin ehkäpä se pistää ajatusrattaat toimimaan.

        Kuitenkin olen kommentissasi samoilla linjoilla. Nuorten syrjäytyminen pitää saada kuriin ja hoitoon, sekä ehkäistäväksi, eikä siinä pelkät sukupuolielimet yksin auta.

        Mansikkakakun avaus on hyvä, aktiivimalliin liittyy ongelmakohtia. Sanoisin mielipiteenäni että aktiivimalli on kuitenkin askel oikeaan suuntaan, ei silti läpimurto.

        Mielestäni meillä tarvitaan myös sosiaaliturvan kokonaisuudistus jolla saadaan työnteko kaikissa olosuhteissa kannattavammaksi kuin työttömyys. Ainoastaan ne, joille myönnetään vapautus "palveluksesta" hyväksyttävistä syistä, voisivat saada vastikkeettoman toimeentulon. Muille keppiä ja porkkanaa.


      • mansikkakakkua
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Mansikkakakun avaus on hyvä, aktiivimalliin liittyy ongelmakohtia. Sanoisin mielipiteenäni että aktiivimalli on kuitenkin askel oikeaan suuntaan, ei silti läpimurto.

        Mielestäni meillä tarvitaan myös sosiaaliturvan kokonaisuudistus jolla saadaan työnteko kaikissa olosuhteissa kannattavammaksi kuin työttömyys. Ainoastaan ne, joille myönnetään vapautus "palveluksesta" hyväksyttävistä syistä, voisivat saada vastikkeettoman toimeentulon. Muille keppiä ja porkkanaa.

        Mitäpä jos aloitettaisiin eduskunnasta ja ministereistä se säästöbudjetin tekeminen, eikö noilla tuloilla jo pitäisi pystyäitse kustantamaan liikkumisensa. Eli maksakoot itse matkustelunsa silloin kun ovat omasta halustaan jonnekin matkalla, eri juttu jos on virallisella edustusmatkalla jossain päin maailmaa... kuten kutsutulla valtiovierailulla.

        Kansanedustajien kulukorvauksilla tarkoitan nyt esim. taximatkoja Suomessa, juna- ja lentomatkustelua ilmaiseksi... eduskunnan laskuun. Toinen sellainen menoerä on nuo kansanedustajien sopeutumiseläkkeet ja sopeutumis rahat... jotka pitäisi poistaa kokonaan kaikilta alle 65 vuotiailta... ovat sitten tipahtaneet kansanedustajanpaikalta tai eronneet tehtävästä itse... sairauseläkkeet ovat sitten ihan eriasia.

        Tervetuloa tavallisten kuolevaisten maailmaan... pientä aktiviteettia-> käytte TE-toimistossa kysymässä miten teidät aktivoidaan; pienellä päivärahalla vaikka vanhusten ulkoiluttamiseen.
        Minäkin voisin Vartiaisen palkata, kolmeksi päiväksi töihin kolmen kuukauden aikana... uskoisin ett olisi ihan vielä sietokykymme rajoissa... suoda hänellekin mahdollisuus työntekoon ja tarjota samalla ulkoilun mahdollisuus työn lomassa.

        Luultavasti saataisiin kohtuu suuret säästöt aikaiseksi, ja asia kohdistuisi ainosataan pieneen marginaaliporukkaan niin tuskin poru asiasta nousisi kovin suureksi! =))


      • jhgfhgfhgfhg
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Aktiivimallin vastustajat käyttävät tuhottomasti aikaa kehitelläkseen yleispätevää perustetta kumota se. Tosiasiassa aktiivimallia puoltavia argumenttejakin löytyy, eikä Maijan ja hänen miehensä tapaus tee aktiivimallista huonoa.

        Meillä on esimerkiksi valtava nuorten syrjäytyneiden miesten ryhmä jolla ei ole mitään vastuita kenestäkään, vähiten itsestään. Heille aktivointi sopii kuin nyrkki silmään.

        Mallia pitää kehittää ja pitää saada järjestelmä joka pystyy tunnistamaan henkilön tarpeet jotta tämä saa oikeanlaista tukea ja palvelua. Tärkeimpänä aktiivimallin ominaisuutena näen kuitenkin sen, että se siirtää vastuuta sinne mihin vastuu kuuluukin. Siis yksilölle itselleen.

        Niin.. Nuo miehet ovat täällä huutamassa, että yhteiskunnan pitäisi antaa heille tonni kuussa, jotta maksullisia naisia järjestyisi..


      • svsdsdvsdvsdvssdvsdvdv
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Hyviä pointteja, joillekin työelämään hyppääminen vaatii sitä että taustalla on joitakin tukitoimintoja jotka mahdollistavat työnteon.

        Olen sitä mieltä, että järjestelmä joka edellyttää palkkatyön tekoa yksilöltä elantonsa hankkimiseen, tulee olla aktiivisena ratkaisemassa niitä ongelmia (vastuita) joita työntekijöillä voi olla. Lasten ja vanhusten hoito kuuluu järjestää, eikä tuon pitäisi olla edes mikään ongelma. Kapitalistisessa järjestelmässähän liiketoimintaa voi olla mikä tahansa inhimillisen elämän piiriin kuluva asia. Myös lasten- ja vanhusten hoito.

        Oikeastaan suomalaisten suurin rajoite on oman ajattelun suppeus ja urautuneisuus. Meillä on vielä vallalla sellainen kommunistinen lähestymiskulma asioihin, meillä ei oikein nähdä yksityisten yritysten oikeutta bisnekseen vaan haluttaisiin julkisen sektorin tuottavan kaiken.

        No yksityisillä yrityksillä pääasiassa tavoitteena on pelkkä voiton teko, ei työntekijöiden tyytyväisyys. Tuonkin takia nykyään on vuokrafirmoja joiden ei tarvitse antaa työntekijöilleen samoja oikeuksia kuin täyspäiväisille. Kuinkakohan moni ns. normityöläinen tykkäisi jos ei saisikaan tietää kuinka paljon on töitä vaikkapa seuraavana kuussa tiedossa, ja yhtäkkiä tulisikin eioota.


      • mansikkakakkua kirjoitti:

        Mitäpä jos aloitettaisiin eduskunnasta ja ministereistä se säästöbudjetin tekeminen, eikö noilla tuloilla jo pitäisi pystyäitse kustantamaan liikkumisensa. Eli maksakoot itse matkustelunsa silloin kun ovat omasta halustaan jonnekin matkalla, eri juttu jos on virallisella edustusmatkalla jossain päin maailmaa... kuten kutsutulla valtiovierailulla.

        Kansanedustajien kulukorvauksilla tarkoitan nyt esim. taximatkoja Suomessa, juna- ja lentomatkustelua ilmaiseksi... eduskunnan laskuun. Toinen sellainen menoerä on nuo kansanedustajien sopeutumiseläkkeet ja sopeutumis rahat... jotka pitäisi poistaa kokonaan kaikilta alle 65 vuotiailta... ovat sitten tipahtaneet kansanedustajanpaikalta tai eronneet tehtävästä itse... sairauseläkkeet ovat sitten ihan eriasia.

        Tervetuloa tavallisten kuolevaisten maailmaan... pientä aktiviteettia-> käytte TE-toimistossa kysymässä miten teidät aktivoidaan; pienellä päivärahalla vaikka vanhusten ulkoiluttamiseen.
        Minäkin voisin Vartiaisen palkata, kolmeksi päiväksi töihin kolmen kuukauden aikana... uskoisin ett olisi ihan vielä sietokykymme rajoissa... suoda hänellekin mahdollisuus työntekoon ja tarjota samalla ulkoilun mahdollisuus työn lomassa.

        Luultavasti saataisiin kohtuu suuret säästöt aikaiseksi, ja asia kohdistuisi ainosataan pieneen marginaaliporukkaan niin tuskin poru asiasta nousisi kovin suureksi! =))

        Tehdään lainsäädäntöelimestä talkootyölaitos? Kansanedustajien palkat saa mennä työmatkoihin.

        Tuo tekisi hyvää meidän kansanedustuslaitoksemme tasolle ja sen demokrafialle. Lopputulos olisi se, että saisimme äänestää nalle Walroosien ja kouluttamattomien perusrasistien väliltä. Kukaan fiksu ihminen ei lähtisi hommaan ehdolle, vaan hankkisi eläntonsa mieluummin yksityisen sektorin työstä,

        Kateus kansanedustajien palkoista ja palkkioista on jotakin mitä en käsitä, koska nuo edut on kuitenkin ne jotka vetävät tasokkaita ehdokkaita.


      • jhgfhgfhgfhg kirjoitti:

        Niin.. Nuo miehet ovat täällä huutamassa, että yhteiskunnan pitäisi antaa heille tonni kuussa, jotta maksullisia naisia järjestyisi..

        Näinpä, lisää rahaa ja vapautta.


    • Juoksijaliisa

      Onko henkilöstön määrä pakko kuristaa niin pieneksi, että ette pärjää 5 päivää keskenänne? Ennen olisi onnistunut, ja lapsilla olisi ollut lomat!

      • mansikkakakkua

        Pakkohan meidän on pärjätä, jos ei apuja tule, mutt se taas kuormittaa töissä olevaa henkilökuntaa ehkä liikaakin tai vastaavasti palvelu heikkenee hoidettavien asioiden kohdalla jos kaikkea ei oikein ehdi tehdä, normi järjestyksessä. Kumpaakaan vaihtoehtoa en halua tapahtuvan. Ei mulla ole varaa pitää reservissä työvoimaa (kaiken varalle) jolle kuitenkin maksan täyttä palkaa koko kuukaudesta ja töitä oikeesti olisi vain 2 viikkoa.

        Siksi käytän mieluummin keikkatyöläisiä joilla on halua tehdä tilapäistöitä tarvittaessa. Alalle tulevia toisen vuosikurssin opiskelijoita tai pienten lasten ammattitaitoisia äitejä, jotka tekevät välillä myös sijaisuuksia.
        Vuorottelevat hoitaen omalla tavallaan kahta asiaa... samaan aikaan hoitaen opiskelun/kotiasiansa ja käyden ansiotyössäkin pätkittäin. Tätä minä sanoisin aktiivimalliksi... sillä tästä on hyötyä meille kaikille osapuolille.
        Jopa niille lapsille, joiden lomista olit huolissasi... koska nämä "äipät" ovat myös kotona enemmän mitä kuukausipalkkalla vakituisessa työpaikassa työskentelevä äidit... ja ammattitaitokin säilyy, jopa kehittyy koko ajan kokemuksen myötä.


      • kjgkjhgkjhghjg
        mansikkakakkua kirjoitti:

        Pakkohan meidän on pärjätä, jos ei apuja tule, mutt se taas kuormittaa töissä olevaa henkilökuntaa ehkä liikaakin tai vastaavasti palvelu heikkenee hoidettavien asioiden kohdalla jos kaikkea ei oikein ehdi tehdä, normi järjestyksessä. Kumpaakaan vaihtoehtoa en halua tapahtuvan. Ei mulla ole varaa pitää reservissä työvoimaa (kaiken varalle) jolle kuitenkin maksan täyttä palkaa koko kuukaudesta ja töitä oikeesti olisi vain 2 viikkoa.

        Siksi käytän mieluummin keikkatyöläisiä joilla on halua tehdä tilapäistöitä tarvittaessa. Alalle tulevia toisen vuosikurssin opiskelijoita tai pienten lasten ammattitaitoisia äitejä, jotka tekevät välillä myös sijaisuuksia.
        Vuorottelevat hoitaen omalla tavallaan kahta asiaa... samaan aikaan hoitaen opiskelun/kotiasiansa ja käyden ansiotyössäkin pätkittäin. Tätä minä sanoisin aktiivimalliksi... sillä tästä on hyötyä meille kaikille osapuolille.
        Jopa niille lapsille, joiden lomista olit huolissasi... koska nämä "äipät" ovat myös kotona enemmän mitä kuukausipalkkalla vakituisessa työpaikassa työskentelevä äidit... ja ammattitaitokin säilyy, jopa kehittyy koko ajan kokemuksen myötä.

        Minun työpaikallani asiat ovat toisin. Kaikki ovat oikeassa työsuhteessa, kenellekään ei tarjota silppua. Edes kesätyöntekijöitä ei oteta tänne sähläämään.


      • eilomiakaan
        kjgkjhgkjhghjg kirjoitti:

        Minun työpaikallani asiat ovat toisin. Kaikki ovat oikeassa työsuhteessa, kenellekään ei tarjota silppua. Edes kesätyöntekijöitä ei oteta tänne sähläämään.

        Teillä on tervettä porukkaa joka ei sairasta koskaan. Tai sitten tehdään ne sairastuneidenkin hommat.


      • mansikkakakkua
        kjgkjhgkjhghjg kirjoitti:

        Minun työpaikallani asiat ovat toisin. Kaikki ovat oikeassa työsuhteessa, kenellekään ei tarjota silppua. Edes kesätyöntekijöitä ei oteta tänne sähläämään.

        Niin ett sulla on yhden miehen firma, varmaan raskasta puurtaa yksinään... mut eipähän sulla ole valittamista huonoista työkavereistakaan! Aina jokin pasitiivinen asia löytyy!

        Mulla on yli 20 työntekijää, mutt ei ihan kolmeakymmentä ja erinäisissä ammateissa hoitoalalla. Yks kätilökin hoivapuolella vanhuksien hoitajana ja... tekee vallan päivävuoroa, yksinhuoltaja teini ikäisille lapsilleen ja sen vuoksi vaihtoi töihin meille yhdeksi vuorovastaavaksi.
        Joskus elämä on kuin tilkkutäkki... sen suojaavan peitteen voi koota myös erilaisista palasista, ja järjestää siitä varsin harmoonisen kokonaisuuden.

        "Edes kesätyöntekijöitä ei oteta tänne sähläämään."
        - Ei meillekään oteta sähläämään, kyllä meillä opetellaan ensin talon tavoille.. katsellaan ja tunnustellaan aluksi, ei ihmisten kanssa voi sähläillä... siitä ei hyvää seuraa.


      • kjkhkjhlkjhhljkhl
        eilomiakaan kirjoitti:

        Teillä on tervettä porukkaa joka ei sairasta koskaan. Tai sitten tehdään ne sairastuneidenkin hommat.

        Toki välillä joku on sairas tai lomalla. Työmoraali niin korkea, ettei jäädä pienen nuhan tai pään takia saikulle.


      • jgkjhgjkhgjhgfj
        mansikkakakkua kirjoitti:

        Niin ett sulla on yhden miehen firma, varmaan raskasta puurtaa yksinään... mut eipähän sulla ole valittamista huonoista työkavereistakaan! Aina jokin pasitiivinen asia löytyy!

        Mulla on yli 20 työntekijää, mutt ei ihan kolmeakymmentä ja erinäisissä ammateissa hoitoalalla. Yks kätilökin hoivapuolella vanhuksien hoitajana ja... tekee vallan päivävuoroa, yksinhuoltaja teini ikäisille lapsilleen ja sen vuoksi vaihtoi töihin meille yhdeksi vuorovastaavaksi.
        Joskus elämä on kuin tilkkutäkki... sen suojaavan peitteen voi koota myös erilaisista palasista, ja järjestää siitä varsin harmoonisen kokonaisuuden.

        "Edes kesätyöntekijöitä ei oteta tänne sähläämään."
        - Ei meillekään oteta sähläämään, kyllä meillä opetellaan ensin talon tavoille.. katsellaan ja tunnustellaan aluksi, ei ihmisten kanssa voi sähläillä... siitä ei hyvää seuraa.

        En ole itse yrittäjä. Kyllä täälläkin on yli 20 työntekijää. Olen aikoinaan rakennusalalla nähnyt paljon tuota, että työntekijät vaihtuu usein. Ei ollut muuta vaihtoehtoa. Se on niin paljon alasta kiinni.


      • .. Jos Orjatyö ja HalppisTyö olisi estetty, niin asia olisikin eri.. Mutta nyt sitä vain kiihdytetään, joka sitten aiheuttaa sen, että Kilpailu on Täysin Vääristynyt sellaisten "TyönAntajien" eduksi, jotka Käyttävät tätä Luotua Järjestelmää hyväksi.. Täys NarsuMarsuja sellaiset ovat.. ;P

        .. Inhimillisten TyönAntajien on vaikea kilpailla sellaisia vastaan.. ;P


      • uytruytrfuytrfuy
        NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Jos Orjatyö ja HalppisTyö olisi estetty, niin asia olisikin eri.. Mutta nyt sitä vain kiihdytetään, joka sitten aiheuttaa sen, että Kilpailu on Täysin Vääristynyt sellaisten "TyönAntajien" eduksi, jotka Käyttävät tätä Luotua Järjestelmää hyväksi.. Täys NarsuMarsuja sellaiset ovat.. ;P

        .. Inhimillisten TyönAntajien on vaikea kilpailla sellaisia vastaan.. ;P

        Kyllä täällä pomo on tarkkaan laskenut kaiken -muuten toiminta jatkuu kilpailijan firmassa. Mikään ei ole kalliimpaa kuin katkera työntekijä, joka on epätoivoisena vaan olevinaan töissä


      • uytruytrfuytrfuy kirjoitti:

        Kyllä täällä pomo on tarkkaan laskenut kaiken -muuten toiminta jatkuu kilpailijan firmassa. Mikään ei ole kalliimpaa kuin katkera työntekijä, joka on epätoivoisena vaan olevinaan töissä

        .. Niin?.. Kuinka monta kertaa pitäisi taas Toistaa Samaa Asiaa.. (= Lue Aikaisempi kommenttini).. ;P


      • voiälynvälähdys
        kjgkjhgkjhghjg kirjoitti:

        Minun työpaikallani asiat ovat toisin. Kaikki ovat oikeassa työsuhteessa, kenellekään ei tarjota silppua. Edes kesätyöntekijöitä ei oteta tänne sähläämään.

        Sulta kun meni vissiin yli hilseen mitä hommia mansikkakakulla on, kokelile välillä hoitoalaa, suosittelen ja tule sitten keskustelemaan asiasta.


      • hgfhgfhgfhgh
        voiälynvälähdys kirjoitti:

        Sulta kun meni vissiin yli hilseen mitä hommia mansikkakakulla on, kokelile välillä hoitoalaa, suosittelen ja tule sitten keskustelemaan asiasta.

        Kokeile itse raskasta, miesvoittoista alaa. Ei tarvitse pelätä, että kukaan jää äitiyslomalle. Se on ammatinvalintakysymys, minkä alan valitsee. Mansikkakakulla on yli 20 työntekijää, ja silti on aikaa olla itse keittiössä. Hmm..


      • mansikkakakkua
        hgfhgfhgfhgh kirjoitti:

        Kokeile itse raskasta, miesvoittoista alaa. Ei tarvitse pelätä, että kukaan jää äitiyslomalle. Se on ammatinvalintakysymys, minkä alan valitsee. Mansikkakakulla on yli 20 työntekijää, ja silti on aikaa olla itse keittiössä. Hmm..

        Mä en itse johda koko taloa, syystä etten mä oikein osaa vielä, joten mulla on viisaampi ja kokeneempi,joka periaatteessa vastaa tämän yksikön johdosta ja mä opettelen tässä peesissä.
        Tietty mulla on sananvaltaa täällä, vaikka yritän pitää itseni maanpinnalla koska mä olen vielä noviisi, verrattuna täys`ammattilaisiin.

        Mulla on aikaa olla keittiössä... kun syötävää tarvitaa joka ainut päivä, eikä aina saa köksää paikalle kun sellainen sattuu vuorosta puuttumaan... oma apu on silloin paikallaan, mulla on hygineapassi ja osaan keittää perunatkin ihan itse.

        "Kokeile itse raskasta, miesvoittoista alaa."
        Ei kiitos, suutari pysykööt lestissään.
        Öitä!


      • jhfgjhgfhgfj
        mansikkakakkua kirjoitti:

        Mä en itse johda koko taloa, syystä etten mä oikein osaa vielä, joten mulla on viisaampi ja kokeneempi,joka periaatteessa vastaa tämän yksikön johdosta ja mä opettelen tässä peesissä.
        Tietty mulla on sananvaltaa täällä, vaikka yritän pitää itseni maanpinnalla koska mä olen vielä noviisi, verrattuna täys`ammattilaisiin.

        Mulla on aikaa olla keittiössä... kun syötävää tarvitaa joka ainut päivä, eikä aina saa köksää paikalle kun sellainen sattuu vuorosta puuttumaan... oma apu on silloin paikallaan, mulla on hygineapassi ja osaan keittää perunatkin ihan itse.

        "Kokeile itse raskasta, miesvoittoista alaa."
        Ei kiitos, suutari pysykööt lestissään.
        Öitä!

        Öitä sullekin. Ja anteeksi. :(

        Kunnioitan yli kaiken kaikkia yrittäjiä. Ehkä sanoin liian kärkkäästi mielipiteeni. En tiedä tuosta alasta juuri mitään. Huomasin muuten ihan sattumalta, että ainakin Tyks toimi näin: http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3821307/Tyks vakinaistaa laakareita ja hoitajia


    • Kyllä tosiasia on työkkäri rankaisee lapsiperheitä lujasti.

    • pop987

      "Kyllä tosiasia on työkkäri rankaisee lapsiperheitä lujasti. "

      -Näinhän se on ollut koko 2000-luvun.
      en olisi tehnyt lapsia jos olisin tietnnyt kuinka yhteiskunta siitä rokottamaan.
      Vain hullu tekee suomessa lapsia.

      • jatuloksetnäkyvät

        90-luvulla jo alkoi lapsiperheiden kurjistaminen.


    • 9358946890468209682

      Aktiivimallissa on varmasti ongelmia eikä se kohtele kaikkia tasapuolisesti. Nythän laki on vasta koeajalla niin kuin hallitus on kertonut, vaikka kaikkia haittapuolia ei varmasti silloinkaan voi korjata. Se on epärealistista, että valtiolla olisi velvoite tarjota juuri sellaista työtä ja siihen aikaan kuin minä ihan itse haluan, edes Neuvostoliitto ei toiminut niin. Jonkun harjanvarteen oli nojattava, muuten oli edessä työleirikeikka.

      Mansikkakkua-nimmarilla on hyvät pointit, ratkaisu ehkä, että työvelvoitteen pitäisi olla pitempi (nythän se on minimaalisista minimaalisin), jotta keikkalainen ehdittäisiin perehdyttää duuniin. Työpaikkaan ei kannata perehdyttää, jos keikkalainen ei mahdollisesti enää palaa. Se on turhaa työtä ja rahanmenoa.

      Lastenhoitojutuista. Aika harvalla ei ole minkäänlaista tukiverkkoa, johon ei voisi turvautua muutaman työkeikan ajaksi. Kenelle tahansa ei lasta voi antaa, kovin pienten lasten äitien olisi mielestäni muutenkin parempi olla kotona (alle 3v.) äidin tai isän kanssa.

      • vcv546545bvbv

        Perehdytys syö vakkareiden työaikaa, ja se kiristää hermoja. Ei ole takeita, että se on kattavaa. Uudet työntekijät tekevät myös paljon virheitä. Lisäksi ainainen paperisota. ..Tyytymätön työntekijä voi myös aiheuttaa someraivon. Juuri tuota ajoin takaa, esitin vaan asiani tökerösti ja loukkaavasti. (Anteeksi vielä mansikkakakulle..) :(

        Vaikea sanoa, mikä toimintatapa loppujen lopuksi on järkevintä??


      • mansikkakakkua
        vcv546545bvbv kirjoitti:

        Perehdytys syö vakkareiden työaikaa, ja se kiristää hermoja. Ei ole takeita, että se on kattavaa. Uudet työntekijät tekevät myös paljon virheitä. Lisäksi ainainen paperisota. ..Tyytymätön työntekijä voi myös aiheuttaa someraivon. Juuri tuota ajoin takaa, esitin vaan asiani tökerösti ja loukkaavasti. (Anteeksi vielä mansikkakakulle..) :(

        Vaikea sanoa, mikä toimintatapa loppujen lopuksi on järkevintä??

        Anteeksi pyyntöön ei ole oikeastaan syytä, sillä minäkin esitän asiani usein kärkkäästi ja ainakin vastaan siihen usein samaan sävyyn. Sovitaanko et olemme tasoissa, tapellaan sovussa. =))
        Kyllä, mulla on intresseissä käyttää samoja sijaisia useimmin... kun vaan pystyn tutut sijaiset saamaan töihin ja sehän riippuu siitä miten heillä työt onnistuu noin lastenhoidon suhteen.

        Ja kun tarvitsen yhdet kädet lisää, luultavasti työllistän jonkun vakituisista sijaisistani kokopäiväiseksi ja otan uuden ihmisen varahenkilöksi. Kyllä mä ja hoidettavat vanhukset kommunikoimme keskenämme... jotkut sopii alalle, toiset ei... ja tieto kyllä näin pienessä yksikössä kulkee.
        Jos ja kun aktiivimalli on "koe ajossa"... oliko ihan järkevää ensimmäiseksi säätää ne sanktiot?
        Ei kukaan ole myötämielinen kuritukselle, varsinkaan epäoikeuden mukaiselle.

        Kyllähän täältä kentältä ois ajatuksia saanut... ja on niitä lähetettykin mutkien kautta, mutt tuntuu etteivät ne pykälänikkareille kelpaa. Itsellään kun heillä ei ole varpaat kiinni menevän oven raossa... ei satuta heitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe