Harhaopit ja uskonnollinen ruokavalio

ruokajaharhaopit

Adventistit (USA)

Adventistit suosivat kasvisruokavaliota. He voivat silti syödä Mooseksen lain mukaisia "puhtaita" eläimiä kuten nautaa, lammasta sekä kaloja (mutta ei äyriäisiä). Adventistit eivät syö sianlihaa, juo kahvia tai käytä alkoholia.
Varminta on myös välttää esimerkiksi viinipohjaisia kastikkeita ja valmisruokia joissa on siasta valmistettuja lisäaineita, koska osa adventisteista välttää näitäkin.

Mormonit (USA)

Mormonit eivät juo kahvia eivätkä teetä. Tämä pohjautuu Kirkon Oppi ja liitot -kokoelman lukuun 89, jota kutsutaan nimellä "Viisauden sana". Mormonikirkon sivulla Viisauden sana on asiasta tarkempaa tietoa.
Mormonit eivät käytä myöskään alkoholia ja tupakkaa.

Muslimit

Muslimit eivät syö sikaa, verta tai käytä alkoholia. Myös sipuli voi olla ruuasta pois jätettävien listalla.

Jehovan todistajat (USA)

Jehovan todistajat eivät syö veriruokia. Varsinaisten veriruokien (mm. mustamakkara, verivanukas) lisäksi tämä koskee ruokia joissa verta tai veren ainesosia on vähäisenä lisänä. Esimerkiksi jotkin makkarat ovat olleet aiemmin tällaisia. Myöskään kuristettuja eläimiä joissa veri on jäänyt lihan joukkoon, esimerkiksi ansalangalla pyydystettyjä riekkoja todistajat eivät syö. On myös todistajia jotka eivät käytä sianlihaa,

Hindut (Intia)

Suuri osa hinduista on kasvissyöjiä. Maitotuotteet ovat sallittuja, suositeltujakin.
Lihaa syövät hindut eivät syö naudanlihaa.

39

8109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FFFlink

Syökö adventistitohtori T.Flink Mooseksen lainmukaista ruokaa fundamentalistisella ruokahalulla?

• oikeaoppinen

Mooseksen Laista ei katoa ainoakaan piirto. Timo edustaa oikeaoppista kirjanoppinutta joista Jeesus käytti nimitystä kyykäärmeen sikiöt.

• lomalehmä

Eivätkö adventistit ns. viinimaissakaan tai olutmaissa käytä käymistuotteita? - Kahvia he kyllä juovat, ainakin täällä Suomessa.

• Ellen.G.White.666

Marihunaja on terveellistä.

• Kristityt (Suomi)

Syövät verta, sianlihaa ja hiiriä. Ylpeilevät tällä lain rikkomisellaan.

• syöhiiripäivässä

Sapattiöyhöttäjä omavahurskaisuudessaan on laajentanut mooseslaisuuttaan ruokauskonnon puolelle.
        Jeesus sanoi näitä kirjanoppineita kyykäärmeensikiöiksi.

• syöhiiripäivässä kirjoitti:

Sapattiöyhöttäjä omavahurskaisuudessaan on laajentanut mooseslaisuuttaan ruokauskonnon puolelle.
        Jeesus sanoi näitä kirjanoppineita kyykäärmeensikiöiksi.

Jeesus ja kaikki opetuslapset noudattivat kaikessa Tooraa. He noudattivat tarkasti ruokasäädöksiä ja viettivät sapattia. Jeesus kutsui fariseuksia kyykäärmeiden sikiöiksi, koska he olivat ulkokultaisia ja olivat Jumalan käskyn kumonneet perinnäissäännöillään. Jeesus ei missään kohtaa Raamattua moiti puolella sanallakaan ketään Mooseksen lain nuodattamisesta. Kristittyjä, jotka syövät hiiriä, Jeesus kutsuu laittomuuden tekijöiksi.

Mt. 7
        21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• NÄINtunnistat

Jeesus varoitti valhejuutalaisista
        - lukevat Tooraa
        - viettävät sapattia
        - öyhöttävät omalla sapattinvietollaan ja syömisillään

• NÄINtunnistat kirjoitti:

Jeesus varoitti valhejuutalaisista
        - lukevat Tooraa
        - viettävät sapattia
        - öyhöttävät omalla sapattinvietollaan ja syömisillään

Jeesus ei missään kohtaa Raamattua varoita yhtään ketään Tooran lukemisesta, sapatin vietosta tai syömisistä. Annas tulla luku ja jae kiitos.

• Valhejuutalaiset

Sinä et ole juutalainen vaan valhejuutalainen ja Jumala Raamatussa varoitti näistä.
        Valhejuutalaiset meuhkaavat sapatinvietollaan ja Mooseksen ruokasäännöksillä.

• Valhejuutalaiset kirjoitti:

Sinä et ole juutalainen vaan valhejuutalainen ja Jumala Raamatussa varoitti näistä.
        Valhejuutalaiset meuhkaavat sapatinvietollaan ja Mooseksen ruokasäännöksillä.

En ole koskaan esiintynyt juutalaisena, joten en ole valhejuutalainen. En noudata mitään rabbien omasta päästään keksimiä legendoja, taruja, myyttejä ja perinnäissääntöjä, joita heillä on runsaasti.

Raamattu ei missään kohtaa varoita kenestäkään, joka noudattaa Tooraa. Raamatussa sitä vastoin varoitetaan laittomuuden ihmisestä, joka levittää laittomuutta. Jeesus sanoi, että laittomuuden tekijät eivät peri taivasten valtakuntaa. Missä kohtaa Raamattua Jeesus varoittaa niistä, jotka opettavat ja noudattavat Tooraa? Ei missään kohtaa.

Jeesus sanoi, että laista ei katoa pieninkään piirto, se tarkoittaa myös sapattia ja ruokasäädöksiä.

• Jeesus opetti että laista ei katoa pieninkään piirto. Lisäksi Jeesus opetti, että niitä jotka noudattavat käskyjä ja opettavat muita tekemään samoin, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Joten sapatin vieton ja ruokasäädösten opettaminen on täysin linjassa Jeesuksen opetuksen kanssa.

Olenko jossain kohtaa väittänyt olevani juutalainen? Se ei tee kenestäkään juutalaista, että noudattaa Jumalan pyhää lakia.

• Valehtelet

Sanot noudattavasi Tooran lakia kaikkine lainpiirtoineen.
        Olet lisäksi valehteleva valhejuutalainen joka lukee Tooraa.

• todetaan.tässä

Sinulla käytöksesi kertoo sen, että olet ongelmainen.
        Sapatti on Herran oman kansan lepopäivä ja siksi heidän Herransa on Sapatin Herra.
        Mitä aloitukseen tulee, niin varmaankin merkitykseltään terveet elämäntavat on hyödyksi ihmiselle, ainakin jos ihminen on rehellinen asiassa.
        Mutta vilunki- uskovainen kiroaa vaikka terveelliset tavat ja pilkkaa niitä, sekä puhuu valhejuutalaisuudesta. Se on sitä jatkuvaa harhaista propakandaa.

• Valehtelet kirjoitti:

Sanot noudattavasi Tooran lakia kaikkine lainpiirtoineen.
        Olet lisäksi valehteleva valhejuutalainen joka lukee Tooraa.

Miten voin olla valhejuutalainen jos en koskaan ole esiintynyt juutalaisena?

• tooraalukevat

Eihän Tooraa lukeva eksyttäjä mukamas "kristitty" sano koskaan olevansa valhejuutalainen.
        Jeesus ei opettanut meuhkaamaan sapatinvietollaan ja tätä eivät tee edes juutalaiset.

• tooraalukevat kirjoitti:

Eihän Tooraa lukeva eksyttäjä mukamas "kristitty" sano koskaan olevansa valhejuutalainen.
        Jeesus ei opettanut meuhkaamaan sapatinvietollaan ja tätä eivät tee edes juutalaiset.

Opettiko Jeesus jossakin kohtaa rikkomaan sapattia?

• Terveyssanoma.666

Rohkea rotan syö.

• Ristin.Sotilas
        Kristitty.net kirjoitti:

Jeesus opetti että laista ei katoa pieninkään piirto. Lisäksi Jeesus opetti, että niitä jotka noudattavat käskyjä ja opettavat muita tekemään samoin, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Joten sapatin vieton ja ruokasäädösten opettaminen on täysin linjassa Jeesuksen opetuksen kanssa.

Olenko jossain kohtaa väittänyt olevani juutalainen? Se ei tee kenestäkään juutalaista, että noudattaa Jumalan pyhää lakia.

Jeesus ei käskenyt viettää mooseksenuskoisten lauantaisapattia ja Jeesus antoi ihmisille luvan syödä kaikkia ruokia.

• Ristin.Sotilas kirjoitti:

Jeesus ei käskenyt viettää mooseksenuskoisten lauantaisapattia ja Jeesus antoi ihmisille luvan syödä kaikkia ruokia.

>> Jeesus ei käskenyt viettää mooseksenuskoisten lauantaisapattia ja Jeesus antoi ihmisille luvan syödä kaikkia ruokia. <<

Jeesuksen sanat vuorisaarnassa eivät kuulosta siltä, kuin Jeesus antaisi meille luvan rikkoa sapattia tai ruokasäädöksiä:

”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)

• lomalehmä
        Kristitty.net kirjoitti:

Jeesus ja kaikki opetuslapset noudattivat kaikessa Tooraa. He noudattivat tarkasti ruokasäädöksiä ja viettivät sapattia. Jeesus kutsui fariseuksia kyykäärmeiden sikiöiksi, koska he olivat ulkokultaisia ja olivat Jumalan käskyn kumonneet perinnäissäännöillään. Jeesus ei missään kohtaa Raamattua moiti puolella sanallakaan ketään Mooseksen lain nuodattamisesta. Kristittyjä, jotka syövät hiiriä, Jeesus kutsuu laittomuuden tekijöiksi.

Mt. 7
        21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

No, nyt se paljastui! "Kristitty.net" onkin mitä ilmeisimmin suuri humoristi. Mitenkään muuten kai hänen tokaisuaan >>Kristittyjä, jotka syövät hiiriä, Jeesus kutsuu laittomuuden tekijöiksi. >> ei voine ymmärtää. Vaikka maailma pullistelee kaiken maailman kaatajakristittyjen ryhmistä aina nauruherätyksiin ja ties minkä laatuisiin uskovaisiin tahansa , hiirtensyöjäkristittyjen ryhmistä ei tätä ennen vielä ole kuulunut. "Kristitty.net" viitannee tosiasiassa tälläkin palstalla usein lainattuun VT:n kohtaan, jossa puhutaan sianlihan ja hiirten syömisestä mutta kristittyihin sovellettuna tuo saa aikaan huvittuneisuutta ja hyvä niin!

• lomalehmä kirjoitti:

No, nyt se paljastui! "Kristitty.net" onkin mitä ilmeisimmin suuri humoristi. Mitenkään muuten kai hänen tokaisuaan >>Kristittyjä, jotka syövät hiiriä, Jeesus kutsuu laittomuuden tekijöiksi. >> ei voine ymmärtää. Vaikka maailma pullistelee kaiken maailman kaatajakristittyjen ryhmistä aina nauruherätyksiin ja ties minkä laatuisiin uskovaisiin tahansa , hiirtensyöjäkristittyjen ryhmistä ei tätä ennen vielä ole kuulunut. "Kristitty.net" viitannee tosiasiassa tälläkin palstalla usein lainattuun VT:n kohtaan, jossa puhutaan sianlihan ja hiirten syömisestä mutta kristittyihin sovellettuna tuo saa aikaan huvittuneisuutta ja hyvä niin!

Tunnen paljon kristittyjä, jotka syövät sianlihaa, kengurua, krokotiilejä ja milloin mitäkin saastaista. On vain ajan kysymys milloin marketteihimme saapuu hiirenlihaa syötäväksi.

• lomalehmä
        Kristitty.net kirjoitti:

Tunnen paljon kristittyjä, jotka syövät sianlihaa, kengurua, krokotiilejä ja milloin mitäkin saastaista. On vain ajan kysymys milloin marketteihimme saapuu hiirenlihaa syötäväksi.

No, joo... omaakin herkkuani ovat palviläski ja pekoni; kengurua olen joskus paikallisessa "sittarissa" nähnyt olevan myynnissä ja sitä kohtaan tunnesin vähän uteliaisuutta - tosin en ostanut - ja krokodiilia oli kerran joillakin afrikkalaisen ruoan päivillä ollut paikallisessa ravintolassa - se tuntuu kyllä inhottavalta. Epäillen kuitenkin suhtaudun ennustukseesi tulevasta hiirien ruuaksi tulemisesta - ellei nyt kauhea globaali nälänhätä yllätä... Äärimmäisessä hädässä on todettu ihmistenkin syövän jopa toisiaan.

• Cycl0ne

Luterilaisuus (GER)

Kannibalismia, jossa syödään ihmisen verta ja ruumista...? :)

• Jälkiruoaksi verilettuja ja äyriäisiä.

• Hyviä.herkkuja.nämäkin
        Kristitty.net kirjoitti:

Jälkiruoaksi verilettuja ja äyriäisiä.

Njamnjam!

• Kyllähän sitä perinteitä pitää kunnioittaa. Eihän kyläilemäänkään mentäesssä voi sanoa ei kun kolmesti on jo pyydetty kahville.

"No kuule kun minä joutuisin helvettiin jos joisin kahvia. Sehän on pahin synti kaikista."

• äläsyö-ismi

Adventismi on kaksinaamaista kyykäärmeiden sikiöiden (kirjanoppineiden) uskonnollisuuden harjoittamista syömisineen ja sapatilla meuhkaamista.

• Jokainen järkevä isäntä ymmärtää, jos vieras kerran sanoo, että ei juo kahvia. Se asia on sillä selvä sitten.

• Kristitty.net kirjoitti:

Jokainen järkevä isäntä ymmärtää, jos vieras kerran sanoo, että ei juo kahvia. Se asia on sillä selvä sitten.

Kyllä nyt edes teetä pitää ottaa. Jos ei toisten tarjoilut kelpaa voi pysyä kotona mussuttamassa öylättiä ja siemailemassa ehtoollisviiniä.

• Kaksinaamaisille

Adventisit juovat salaa kahvia muualla kuin Adventtikirkossa ja Toivonlinnassa.

• vinkuvien.seura

Kuules kimmo-kuu. Jos serkkusi tulee kylään, ei uskovaisena ja ei juo kahvia.
        Sinunko rakkaus on sitä, että kaadat oman uskosi mukaan kahvia hänen kitusiinsa.
        Minulle kun tulee serkku kylään, ehkä tietenkin silloin selvinpäin, ei juo kahvia, niin keitän hänelle teetä. Itse kittaan sen kahvikupin ja toisenkin, kun se tapoihin kuuluu.
        Mutta, ihmettelen näitä ateistivinkujia, kun se väkikahvi on oltava suomalaisessa pöydässä, että oikea kirkkokahvi olisi kunnossa.
        Ei maailmassa kaikki juo kahvia, mutta nämä atventistien pilkkajat joita perkele kulettaa talutuspannassaan, niin heidän sanavarastoihinsa ei kuulu muu, kuin toisten kiroaminen.

Ensin en sitä hyväksy. Suomessa on uskonnonvapauskin lain mukaan olemassa.
        Mutta ateisti huumetupakkivillet ja muut elävät ikuista vinkumistautia ja ovat ripustettu ateventistein kirkko-oviin kahleeseen. Se on varmaan sitä Elleniläistä kahletta, että he eivät poloset pääse siitä irti. Onkohan se jokin käsiraudan avain kadonnut.
        Pitäs varmaan polliisilta pyyttää polosille rukuittajille, ja vinkujille avain, että kerrankin vuosien kahvoissa roikumisien jälkeen vapautuisivat.
        Mutta, ei. Aina jokin pihinä käy. Onko se astmavinkumista, vai mitä.???
        Ehkä. Todennäiköisesti kyse on myös luonnehäiriöisen elämän eräs näkyvyysmuoto.

• vinkuvien.seura kirjoitti:

Kuules kimmo-kuu. Jos serkkusi tulee kylään, ei uskovaisena ja ei juo kahvia.
        Sinunko rakkaus on sitä, että kaadat oman uskosi mukaan kahvia hänen kitusiinsa.
        Minulle kun tulee serkku kylään, ehkä tietenkin silloin selvinpäin, ei juo kahvia, niin keitän hänelle teetä. Itse kittaan sen kahvikupin ja toisenkin, kun se tapoihin kuuluu.
        Mutta, ihmettelen näitä ateistivinkujia, kun se väkikahvi on oltava suomalaisessa pöydässä, että oikea kirkkokahvi olisi kunnossa.
        Ei maailmassa kaikki juo kahvia, mutta nämä atventistien pilkkajat joita perkele kulettaa talutuspannassaan, niin heidän sanavarastoihinsa ei kuulu muu, kuin toisten kiroaminen.

Ensin en sitä hyväksy. Suomessa on uskonnonvapauskin lain mukaan olemassa.
        Mutta ateisti huumetupakkivillet ja muut elävät ikuista vinkumistautia ja ovat ripustettu ateventistein kirkko-oviin kahleeseen. Se on varmaan sitä Elleniläistä kahletta, että he eivät poloset pääse siitä irti. Onkohan se jokin käsiraudan avain kadonnut.
        Pitäs varmaan polliisilta pyyttää polosille rukuittajille, ja vinkujille avain, että kerrankin vuosien kahvoissa roikumisien jälkeen vapautuisivat.
        Mutta, ei. Aina jokin pihinä käy. Onko se astmavinkumista, vai mitä.???
        Ehkä. Todennäiköisesti kyse on myös luonnehäiriöisen elämän eräs näkyvyysmuoto.

Sanoinhan että kyllähän edes teetä pitää ottaa. Kaikki jotka minä tiedän ovat joko teetä tai kahvia ottaneet. Älä vääristele sanojani. Sanoin vain että on kohteliasta juoda kahvia jos sitä tarjotaan.

"Itse kittaan sen kahvikupin ja toisenkin, kun se tapoihin kuuluu."

"Ei maailmassa kaikki juo kahvia"

Ei niin mutta osa juo. Oletko itse koskaan käynyt kenenkään luona jossa ei olisi tarjottu kahvia/teetä?

Sinä valitat minulle kun minä sanon että kuuluu hyviin tapoihin juoda kahvia jos sitä tarjotaan ja itse haukut ateisteja "huumetupakkivilleiksi" jotka elävät "ikuista vinkumistautia". Astma on sairaus eikä mikään "vinkumista". Loukkaat kaikki astmaa sairastavia.

Miten kuvittelet pääseväsi taivaaseen jos itse haukut ateisteja?

• kimmo.kuulle2
        Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

Sanoinhan että kyllähän edes teetä pitää ottaa. Kaikki jotka minä tiedän ovat joko teetä tai kahvia ottaneet. Älä vääristele sanojani. Sanoin vain että on kohteliasta juoda kahvia jos sitä tarjotaan.

"Itse kittaan sen kahvikupin ja toisenkin, kun se tapoihin kuuluu."

"Ei maailmassa kaikki juo kahvia"

Ei niin mutta osa juo. Oletko itse koskaan käynyt kenenkään luona jossa ei olisi tarjottu kahvia/teetä?

Sinä valitat minulle kun minä sanon että kuuluu hyviin tapoihin juoda kahvia jos sitä tarjotaan ja itse haukut ateisteja "huumetupakkivilleiksi" jotka elävät "ikuista vinkumistautia". Astma on sairaus eikä mikään "vinkumista". Loukkaat kaikki astmaa sairastavia.

Miten kuvittelet pääseväsi taivaaseen jos itse haukut ateisteja?

Sattu olemaan tuo kirjoittamani palsta siksikauan auki, ettei tuo vastauksesi kerinnyt näkyville. Kimmo_Kuu_Seikkailuun 8.2.2018 14:42 - Siksipä ajatuksemme meni ristiin, jonka kirjoitin 14:51.... Tässä ei pitäisi tehdä muuta välissä, tai pitäisi päivittää sivu, ennenkuin vastaa. Pahoittelen, otetaan opiksi.

• EGW-säännöt

Miksi kaikki adventistit eivät osallistu kirkossa tapahtuvaaan jalkojen pesuun ja mene kirkkokahville?
      Onko Adventtikirkossa kielletty kahvinjuontitohtori Flinkin käskystä?

• kannibaali_kristilisyys

Ehtollisella syödään Jeesuksen ruumista pieninä paloina. Ehtoollisella ruokajuomana toimii Jeesuksen veri.

• jääköön.sanomatta

kuka syö minkäkin Jeesuksen ruumiin pienen palan.

• Palestiinan-historiaa

Kannibalismi oli hyvin yleistä muinaisessa Palestiinassa. Vainajat syötiin. Vainajaa kutsuttiinkin karitsaksi.

• pyhpyh234672347

Taas näkee, että adventisteja vihaavilla jumalattomilla ei ole elämää.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      371
      4869
    2. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      353
      2829
    3. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      76
      2491
    4. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      89
      2083
    5. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      465
      1854
    6. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      33
      1584
    7. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1416
    8. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1372
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      34
      1302
    10. Hyvää yötä

Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      66
      1223
    Aihe