Nopeuden rajoitin autoihin

etiauli

Valtion täytyy säätää laki joka velvoittaa asentamaan kaikkiin moottorikäyttöisiin laitteisiin GPS pohjainen nopeuden rajoitin. Tästä olisi huomattava hyöty yhteiskunnalle pienempinä kuolleiden ja loukkaantuneiden määränä, liikenteen rauhoittumisena ja pienempänä polttoaineen kulutuksena. Lisäksi turhanpäiväisten iso tehoisten autojen kauppa pienentyisi ja ihmisillä riittäisi rahaa johonkin hyödyllisempään.
Keksisittekö vielä muita hyötyjä?

47

1560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laitteiden valmistajat kiittäisivät parista ylimääräisestä miljardista.

      Miksi tuollaista pitäisi tehdä? Lähinnä kuolonkolareita ajetaan vanhoilla romuilla, joiden nopeus on muutenkin rajoitettu alle 200 km/h lukemiin. Harvoin meilläpäin kovaa kulkevalla autolla hengestään päästään.

    • 210kmh

      Parempien autojen nopeus on jo rajoitettu 250km/h.

    • TäysinTurhaRajoitus

      Aivan turha rajoitin. Muutamassa kuukaudessa netistä on imuroitavissa sovellus jolla kyseinen nopeuudenrajoitin on ohitettavissa. Vuodesta 2002 lähtien yli 300 km/h kulkevat moottoripyörät on rajoitettu 299 km/h nopeuteen ja yhtä kauan on ollut keinot kyseisten rajoittimien ohittamiseen. Vaikke pyörin rajoitin toimikaan gps-pohjalta se ei muuta sitä tosiasiaa että sekin tekniikka on ohitettavissa. Äärimmäisen harva onnettomuus Suomessa ajetaan yli 200 km/h nopeuksissa joten rajoitus 250 km/h- nopeuteen on täysin turha. Lisäksi erittäin harva auto edes kulkee kyseistä nopeutta. Nopeusmittari voi tietysti näyttää 250 mutta mittarivirheestä johtuen todellinen nopeus jää reilusti alle.

      • Res.kulj.au

        Moottoripyörien nopeutta ei ole rajoitettu. Itselläni on 2008 Kawasaki zzr1400, jonka huippunopeus on yli 310 km/h.
        Itse en ole nopeutta kokeillut (menen kyllä kesällä Halliin kokeilemaan), mutta samanlaisilla ajavat ovat saaneet mitattua nopeutta 310-330 km/h.


      • Max.299km.h
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Moottoripyörien nopeutta ei ole rajoitettu. Itselläni on 2008 Kawasaki zzr1400, jonka huippunopeus on yli 310 km/h.
        Itse en ole nopeutta kokeillut (menen kyllä kesällä Halliin kokeilemaan), mutta samanlaisilla ajavat ovat saaneet mitattua nopeutta 310-330 km/h.

        Vuonna 2002 japanilaiset moottoripyörävalmistajat sopivat että valmistamiensa pyörien huippunopeus rajoitetaan 299km/h-nopeuteen. Tämä on toteutettu eri tavoilla ja näistä rajoituksista ja niiden poistamisista on satoja eri keskusteluketjuja eri pyöräfoorumeilla ja rajoittimenpoistajia on lukemattomilla valmistajilla myyytävänä netti pullollaan. 2002 ja sen jälkeen valmkstetuissa pyörissä nopeusmittatien asteikkokin loppuu 299:ään. Moottoripyörä.org on oiva palsta lähteä lukemaan moottoripyörien nopeuderajoittomista ja niiden poistoista.


      • Max.299km.h
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Moottoripyörien nopeutta ei ole rajoitettu. Itselläni on 2008 Kawasaki zzr1400, jonka huippunopeus on yli 310 km/h.
        Itse en ole nopeutta kokeillut (menen kyllä kesällä Halliin kokeilemaan), mutta samanlaisilla ajavat ovat saaneet mitattua nopeutta 310-330 km/h.

        Tuolta voit lukea miten ZZR:stä nopeudenrajoitin poistetaan. http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/242918-rajoittimen-poisto-zzr1400
        Ja kai tiedät ja ymmärrät miten paljon moottoripyörien nopeusmittarien virhenäyttämä vaikuttaa siihen kuvitelmaan miten kovaa pyörä kulkee?


      • RealismiaKehiin
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Moottoripyörien nopeutta ei ole rajoitettu. Itselläni on 2008 Kawasaki zzr1400, jonka huippunopeus on yli 310 km/h.
        Itse en ole nopeutta kokeillut (menen kyllä kesällä Halliin kokeilemaan), mutta samanlaisilla ajavat ovat saaneet mitattua nopeutta 310-330 km/h.

        Kyseisiin nopeuksiin pääsyyn vaaditaan mm. nopeudenrajoittimen poisto, pakoputkiston vaihto, pyörän jousituksen madallus, peilien poisto, pyörän katteiden tiettyjen ilmanottoaukkojen tukkimista teipillä ja mahdollisesti vielä välitysten vaihto. Em. keinoilla on mahdollista saavuttaa selvästi yli 300:n nopeuksia moottoriltaan vakioilla pyörillä. ZZR 1400 ei VAKIOKUNNOSSA ole missään testissä kulkenut 310 km/h.


      • Res.kulj.au
        RealismiaKehiin kirjoitti:

        Kyseisiin nopeuksiin pääsyyn vaaditaan mm. nopeudenrajoittimen poisto, pakoputkiston vaihto, pyörän jousituksen madallus, peilien poisto, pyörän katteiden tiettyjen ilmanottoaukkojen tukkimista teipillä ja mahdollisesti vielä välitysten vaihto. Em. keinoilla on mahdollista saavuttaa selvästi yli 300:n nopeuksia moottoriltaan vakioilla pyörillä. ZZR 1400 ei VAKIOKUNNOSSA ole missään testissä kulkenut 310 km/h.

        "Kawasaki ZZR1400 Biken testissä
        Julkaistu 23 tammikuu 2012
        UUTISET
        Magnus Wallner kävi Italiassa Nardon ovaaliradalla katsomassa, kuinka ZZR1400 liikkuu. Ja kyllähän se ihan mukavasti liikahtaa. Voimme jo paljastaa, että huippunopeus ylittää 300 kilometriä tunnissa."

        Ja kuten jo totesin, tuttujeni pyörille on mitattu nopesmittauksessa yli 300 km/h nopeuksia ja itse aion kesällä mennä Halliin asian koittamaan.


      • Max.299km.h
        Res.kulj.au kirjoitti:

        "Kawasaki ZZR1400 Biken testissä
        Julkaistu 23 tammikuu 2012
        UUTISET
        Magnus Wallner kävi Italiassa Nardon ovaaliradalla katsomassa, kuinka ZZR1400 liikkuu. Ja kyllähän se ihan mukavasti liikahtaa. Voimme jo paljastaa, että huippunopeus ylittää 300 kilometriä tunnissa."

        Ja kuten jo totesin, tuttujeni pyörille on mitattu nopesmittauksessa yli 300 km/h nopeuksia ja itse aion kesällä mennä Halliin asian koittamaan.

        Kuten jo totesin ZZR ei ole vakiokunnosaa koskaan eikä missään kulkenut 330 km/h!! Asiasta voit lukea ihan näiden lentokenttäajojen tuloslistoista monelta vuodelta. Tulet asian myös itse huomaanaa jos sinne Halliin menet. Yli 300 kulkee mutta se vaatii nopeudenrajoittimen poiston kuten yllä jo totesin tosin lähellekään 330km/h ei kulje pelkästään rajoittimen poistamallakaan.
        Toivottavasti et pahasti pety kun saat omakohtaisesti kokea sen että pyöräsi ei kulje sitä mitä kuvittelet.


      • EiNeVaanKulje
        Max.299km.h kirjoitti:

        Kuten jo totesin ZZR ei ole vakiokunnosaa koskaan eikä missään kulkenut 330 km/h!! Asiasta voit lukea ihan näiden lentokenttäajojen tuloslistoista monelta vuodelta. Tulet asian myös itse huomaanaa jos sinne Halliin menet. Yli 300 kulkee mutta se vaatii nopeudenrajoittimen poiston kuten yllä jo totesin tosin lähellekään 330km/h ei kulje pelkästään rajoittimen poistamallakaan.
        Toivottavasti et pahasti pety kun saat omakohtaisesti kokea sen että pyöräsi ei kulje sitä mitä kuvittelet.

        Tuolta löytyy vakio 2008-mallinen ZZR ja nopeus 292km/h. http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/260386-Nopeusajot


    • Mihin mennessä tuo pitäisi asentaa käytettyihin autoihin?

      Entä mistä lähtien uusiin?

      Entäs mites suomessa vierailevat ulkomaalaiset autot? Kauanko saisi ajaa ilman rajoitinta?

      Kuinka usein tarkistus?

      Mikä rajoitinnopeudeksi yhteyden puuttuessa (tunnelit, hallit)

      Entä misä vuosimallista lähtien rajottimet olisivat pakollisia? Mites autoit joissa mekaaninen kaasu?

      Kuinka kauan saisi ajaa ilman rajoitinta sen rikkouduttua (olettaen että mukana on todistus korjaamoon viemisestä)

      Saisiko rajoitin olla inkä merkkinen vaan tai pelkästään tietty hyväksytty malli?

      Entäs rangaistukset rajoittimen ohittamisesta?

      • TyhmyytesiEiLopu

        Voi voi kun Bussissa idiootti ei tiedä että ei sitä nopeutta kaasuttimeen tai ruiskuun kytketä. Rajoitin katkoo sytystysvirtaa kun säädetty suurin nopeus saavutetaan. Ja sitä paitsi vanhoihin kuorma-autoihin joihin rajoitin on aaennettu jälkikäteen nopeutta säädettiin juurikin kaasuvivustoa voimakkalla sähköisellä servomoottorilla säätämällä. Kun nopeus saaavutti 89km/h nosti tämä servomoottori kaasupoljinta ylös lattiasta ja samalla vauhti tietysti laski. Servo oli kytkettu ainakin 143 Scaniassa ruiskupumpun käyttövipuun vaijerilla. Eli ei mekaanisen nopeusrajoittimen käyttö ole mikään ongelma. Tämäkin on sinulle kerrottu kuorma-autopalstalla monta kertaa.


      • Niin kerro miten rajoittimen kanssa mentäisi jos autossa olisikin mekaaninen kaasu eli polkimelta vaijeri läppään :)

        Itse ajoin 2001 vuoden Scaniaa jossa ilmeisesti mekaaninen kaasu. Kun rajoitin ottaa kiinni menee kaasu "tunnottomaksi" eli rajoitin varmaankin löysää kaasuvaijeri?

        Älä siis nimittele vaan vastaa kysymyksiin


      • eikyllänoin
        TyhmyytesiEiLopu kirjoitti:

        Voi voi kun Bussissa idiootti ei tiedä että ei sitä nopeutta kaasuttimeen tai ruiskuun kytketä. Rajoitin katkoo sytystysvirtaa kun säädetty suurin nopeus saavutetaan. Ja sitä paitsi vanhoihin kuorma-autoihin joihin rajoitin on aaennettu jälkikäteen nopeutta säädettiin juurikin kaasuvivustoa voimakkalla sähköisellä servomoottorilla säätämällä. Kun nopeus saaavutti 89km/h nosti tämä servomoottori kaasupoljinta ylös lattiasta ja samalla vauhti tietysti laski. Servo oli kytkettu ainakin 143 Scaniassa ruiskupumpun käyttövipuun vaijerilla. Eli ei mekaanisen nopeusrajoittimen käyttö ole mikään ongelma. Tämäkin on sinulle kerrottu kuorma-autopalstalla monta kertaa.

        "Rajoitin katkoo sytystysvirtaa kun säädetty suurin nopeus saavutetaan. "

        No on sitten katalysaattorit paskana tuon jälkeen jos ruiskutus päällä ja sytytystä katkotaan. Eikä nykyisissä autoissa sinne pääse väliin oikein mitenkään katkomaan yhtään mitään sytyksiä.


      • TyhmyytesiEiLopu
        Bussissa kirjoitti:

        Niin kerro miten rajoittimen kanssa mentäisi jos autossa olisikin mekaaninen kaasu eli polkimelta vaijeri läppään :)

        Itse ajoin 2001 vuoden Scaniaa jossa ilmeisesti mekaaninen kaasu. Kun rajoitin ottaa kiinni menee kaasu "tunnottomaksi" eli rajoitin varmaankin löysää kaasuvaijeri?

        Älä siis nimittele vaan vastaa kysymyksiin

        Juuri yllä sulle kerroin että servomoottori on vaijerilla kytkettu ruiskupumpunsäätövipuun. (Sulle tiedoksi että ruiskupumppu sijaitsee moottorin kyljessä.) Nopeusmittarilta välitty tieto servomoottorille ja kun nopeus saavuttaa säädetyn, eli silloin Scaniassa 89km/h, tämä servomoottori alkoi vetämään ruiskunasäätövivusta "kasua" pois päältä ja se taas aikaanasai sen ettei vauhti noussut yli säädetyn. Ja koska Scanisssa kaasupoljin oli kytketty vivulla ruiskupumppuun nosti servomoottori, samalla kun se rajoitti nopeutta, kaasupoljinta voimakkaasti ylos lattiasta. Vaikka kuinka voimakkaasti kaasupoljinta painoi jalalla se ei auttanut nopeuteen koska kaasuvipu jousti sen verran. Se hyvä puoli mekaanisessa rajoittimessa oli että koska autossa ei ollut vakionopeudenaäädintä sai nopeuden pysymään 89:km tunnissa kun veti käsikaasun täysille ja lukitsi sen niin koska kaasu oli nk. pohjassa auto yritti kulkea täysillä mutta rajoitin esti sen em. nopeudessa.


      • KylläVaanNiinJaNoin
        eikyllänoin kirjoitti:

        "Rajoitin katkoo sytystysvirtaa kun säädetty suurin nopeus saavutetaan. "

        No on sitten katalysaattorit paskana tuon jälkeen jos ruiskutus päällä ja sytytystä katkotaan. Eikä nykyisissä autoissa sinne pääse väliin oikein mitenkään katkomaan yhtään mitään sytyksiä.

        No miten sitten luulet että nykymoottoreissa on kierrosluvunrajoiittaminen toteutettu? Painapa paikallasi ollessa auton kaasupoljin pohjaan ja mieti miksi ja miten sen moottorin kierroluku ei nousekaan niin korkealle että venttiilit sekoaa tai moottori hajoaa? Voisiko olla että säädetyssä kierrosluvussa sytytystä katkotaan ja samalla polttoaineen ruiskutusta?


      • KerroSeVajakki

        Miksi halleissa pitäisi nopeudenrajoittimen toimia? Kerro missä on sellainen halli jossa autolla voi ajaa vaikka 120 km/h tai peräti 200 km/h??


      • Yksinkertaista
        KylläVaanNiinJaNoin kirjoitti:

        No miten sitten luulet että nykymoottoreissa on kierrosluvunrajoiittaminen toteutettu? Painapa paikallasi ollessa auton kaasupoljin pohjaan ja mieti miksi ja miten sen moottorin kierroluku ei nousekaan niin korkealle että venttiilit sekoaa tai moottori hajoaa? Voisiko olla että säädetyssä kierrosluvussa sytytystä katkotaan ja samalla polttoaineen ruiskutusta?

        Mitä sitä sytytystä katkomaan, kunhan säätää ruiskuja. Ilman polttoainetta ei konekaan kierrä.


      • KylläVaanNiinJaNoin kirjoitti:

        No miten sitten luulet että nykymoottoreissa on kierrosluvunrajoiittaminen toteutettu? Painapa paikallasi ollessa auton kaasupoljin pohjaan ja mieti miksi ja miten sen moottorin kierroluku ei nousekaan niin korkealle että venttiilit sekoaa tai moottori hajoaa? Voisiko olla että säädetyssä kierrosluvussa sytytystä katkotaan ja samalla polttoaineen ruiskutusta?

        Eipä ole omassa autossa tuo kierrosrajoitin tullut juuri ikinä vastaan.

        Sen sijaan ajaessani kuorma-autoja niin rajoitin tullut vastaan jokaisella lenkillä jota olen ajanut.

        Eli nopeudenrajoitin voi ottaa kiinni sartoja kertoja päivässä tuntien ajan mutta kierrosrajoitin ehkä muutaman kerran vuoteen...


      • Erkkolan..Oy
        Bussissa kirjoitti:

        Eipä ole omassa autossa tuo kierrosrajoitin tullut juuri ikinä vastaan.

        Sen sijaan ajaessani kuorma-autoja niin rajoitin tullut vastaan jokaisella lenkillä jota olen ajanut.

        Eli nopeudenrajoitin voi ottaa kiinni sartoja kertoja päivässä tuntien ajan mutta kierrosrajoitin ehkä muutaman kerran vuoteen...

        Ymmärrätkö puupää edes sitä että nopeudenrajoittimen tehtävä on aivan eri kuin kierrosluvunrajoitin?


      • SisuMäättä
        Bussissa kirjoitti:

        Eipä ole omassa autossa tuo kierrosrajoitin tullut juuri ikinä vastaan.

        Sen sijaan ajaessani kuorma-autoja niin rajoitin tullut vastaan jokaisella lenkillä jota olen ajanut.

        Eli nopeudenrajoitin voi ottaa kiinni sartoja kertoja päivässä tuntien ajan mutta kierrosrajoitin ehkä muutaman kerran vuoteen...

        Totta, muista myös että liikkeet saadaan selville myös GSM-paikannuksella, kameroilla, tankkausten seurannalla, luottokortin käytöllä, lastauksilla, puruilla, sähköisillä avaimilla jne muilla SUOMI24 legendoilla :D :D:D

        Ja jos ajan kiekkoautoa ja poliisi pyytää kiekot niin annan ko. päivän kiekon ja digikortin (Suomi24:n mukaan poliisihan näkee koneelta onko se kortti olemassa tai ei)... Jos kysytään muita kiekkoja niin vastaus on "ajan ekaa päivää" jos jään kiinni valheesta myöhemmin niin en saa lisärangaistusta


      • ABECEDE
        SisuMäättä kirjoitti:

        Totta, muista myös että liikkeet saadaan selville myös GSM-paikannuksella, kameroilla, tankkausten seurannalla, luottokortin käytöllä, lastauksilla, puruilla, sähköisillä avaimilla jne muilla SUOMI24 legendoilla :D :D:D

        Ja jos ajan kiekkoautoa ja poliisi pyytää kiekot niin annan ko. päivän kiekon ja digikortin (Suomi24:n mukaan poliisihan näkee koneelta onko se kortti olemassa tai ei)... Jos kysytään muita kiekkoja niin vastaus on "ajan ekaa päivää" jos jään kiinni valheesta myöhemmin niin en saa lisärangaistusta

        Totta, muista myös että liikkeet saadaan selville myös GSM-paikannuksella, kameroilla, tankkausten seurannalla, luottokortin käytöllä, lastauksilla, puruilla, sähköisillä avaimilla jne muilla SUOMI24 legendoilla :D :D:D

        Juuri näin. Vaikkei kertomasi ole itsellesi vuosienkaan kuluessa ole menny jakeluun niin todellakin onnettomuuden, eteenkin jossa on tullut ihmisuhreja selvitetään osallisena olleen kuorma-auton ja kuljettajan liikkeet useamman viikon ajalta. Jo pelkällä piirturin tiedoilla saadaan kilometrit jotka on ajettu edeltäneinä päivinä selvitettyä. Lisäksi kuormakirjojen päivämääristä ja kellonajoista on kuormaukset ja purut selvitettävissä. Satamien kulunvalvonnan kameroilla saadaan kuvamateriaalia siitä milloin auto on satamaan tullut ja sieltä lähtenyt. Auton tankkauksesta jää myös paikka ja aika talteen missä on löpöä ottettu. Pankkikortilla maksusta kahviloissa jää sähköinen merkintä. Eli nykyisellä sähköisellä tiedonsiirrolla ja kulunvalvonnoilla on autojen ja kuljettajienkin liikkeet selvitettävissä jos poliisi tai onnettomuustutkintalautakunta niin haluaa.
        Sinulle tämä on monta kertaa kerrottu muutet vaan sitä ymmärrä. Et ymmärrä vaikka nimimerkkiäsi nytkin olet vaihtanut.


      • Erkkolan..Oy kirjoitti:

        Ymmärrätkö puupää edes sitä että nopeudenrajoittimen tehtävä on aivan eri kuin kierrosluvunrajoitin?

        Kerro sitten miten toimittaisi autojen kanssa joissa on mekaaninen kaasu? Vapautus kokonaan?

        esim omassa autossani lähtee kaasupolkimen takaa vain johtoja kuten monessa muussakin 2000 luvun autossa. Tähän rajoitin on helppo toteuttaa


      • SisuMäättä
        Bussissa kirjoitti:

        Kerro sitten miten toimittaisi autojen kanssa joissa on mekaaninen kaasu? Vapautus kokonaan?

        esim omassa autossani lähtee kaasupolkimen takaa vain johtoja kuten monessa muussakin 2000 luvun autossa. Tähän rajoitin on helppo toteuttaa

        Plastik 2000 luvun Fiat ducato josta ammattilainenkaan ei pysty ohjaamosta sanomaan onko rekka eiks juu ?


    • Maailma_muutuu

      Eihän nykyautoissa kaasupoljinta ole mekaanisesti kytketty mihinkään. Poljin on sähköinen toivomuspoljin, jonka asennon mukaan tietokone säätää moottoria. Nopeuden rajoitin toimii samoilla tiedoilla, kuin vakionopeuden säädin. Täysin sähköisesti.

      • IhanVaanTiedoksi

        Monissa nykyautoissa on vielä kaasuläppää ohjataan kaasuvaijerin välityksellä. Niin henkilö-kuin kuorma-autoissakin.


      • Bussissa

        Mutta me olemme SUOMESSA jossa on myös mekaanisia kaasupolkimia ja kysyin miten rajoittimien kanssa näissä toimittaisiin?


      • SisuMäättä
        Bussissa kirjoitti:

        Mutta me olemme SUOMESSA jossa on myös mekaanisia kaasupolkimia ja kysyin miten rajoittimien kanssa näissä toimittaisiin?

        Ei koske sinua. Hiekkalaatikolla ei tarvita rajoittimia eiks juu ?


      • Erkkolan..Oy
        Bussissa kirjoitti:

        Mutta me olemme SUOMESSA jossa on myös mekaanisia kaasupolkimia ja kysyin miten rajoittimien kanssa näissä toimittaisiin?

        Juuri muutama kirjoitus ylempänä se on sinulle taas kerran kerrottu. Eikö mikäön mene jakeluusi?


      • SisuMäättä
        Erkkolan..Oy kirjoitti:

        Juuri muutama kirjoitus ylempänä se on sinulle taas kerran kerrottu. Eikö mikäön mene jakeluusi?

        "iten osaat junailla asiat siten,että tehdään mahdollisimman vähän töitä ja saadaan mahdollisimman paljon YTK:n tukea."

        Nimenomaan!

        Tämän lisäksi asiat junaillaan niin että tukea saa mahdollissiman pitkään eli tulee uusi 26 viikon työssäoloehto täyteen noin 2 vuoden välein.

        Lisäksi junaillaan niin että hommat menee laillisesti, elie ei HUIJATA kenekään rahoja kuten väitit, palkkalaskemat yms. toimitetaan kuten pitää.

        Jos tulee kuukausi jolloin ei jäisi maksettavaa tukea (lomatuuraus tms) niin otan lomakorvauksetja pekkaset samassa kuukaudessa koska en muutenkaan saisi siltä kuulta tukea joten kun ylitetään tulorajat, niin ylitetään ne kunnolla

        Ja totta,jos on kokonaan töissä tai kokonaan työtä niin jäisin "tappiolle" tekemällä noin 25-50% töistä saan todella hyvän tuntiansion jossa lehtien palkkavertailutkin kapenee. eli kuukaudessa saatu raha jaettuna työtunneilla

        Lisäksi junaillaan niin että TE-toimisto ei ole kimpussa, jos he sattuisi tarjoamaan töitä (näin 5 vuoden aikana kerran tarjonnut) niin hoidetaan homma niin etten saa paikkaa, ja tämäkin tehdään laillisesti?

        Mikä ongelma siis? Ainiin eläke ja viestin kopiointi/spämmäys moneen ketjuun sun toimesta


      • Epäilenpä
        IhanVaanTiedoksi kirjoitti:

        Monissa nykyautoissa on vielä kaasuläppää ohjataan kaasuvaijerin välityksellä. Niin henkilö-kuin kuorma-autoissakin.

        Kerropa yksikin uutena myytävä henkilöauto, jossa löytyy kaasuvaijeri.


      • IhanVaanTiedoksi
        Epäilenpä kirjoitti:

        Kerropa yksikin uutena myytävä henkilöauto, jossa löytyy kaasuvaijeri.

        Kyse oli nykyautoista, ei tällä hetkellä uutena kaupoissa olevista.


      • Epäilenpä kirjoitti:

        Kerropa yksikin uutena myytävä henkilöauto, jossa löytyy kaasuvaijeri.

        Nyt kysymys olikin muotoa "Entä misä vuosimallista lähtien rajottimet olisivat pakollisia? Mites autoit joissa mekaaninen kaasu?"

        Eli olisiko se pakollinen vuoden 86 micrassa jossa mekaaninen kaasarikone ilman mitään tietokoneohjausta?


    • Tiesithän

      Aloittaja miksi sinusta esittämäsi ovat hyötyjä ? Et hautonut ajatustasi 2040 luvulle jolloin kaik on toisin .

    • näin_näkisin

      Tälläinen rajoittamnen on varsin turhaa. Ihminen on kovin arvaamaton liikkeissään ja vieläpä suhtautuu tunteella aivan tavanomaisissa liikennetilanteissa. Ihminen pyritään syrjäyttämään ajajan paikalta täysin. Siksi kehitellään automaattisesti ohjautuvia autoja.
      Nämä tulevat olemaan ihmisohjattuja turvallisemmin kulkevia. Silloin hidastetöyssytkin voidaan kaikki poistaa. Näitä ei ollutkaan silloin kun minä ajoin ajokorttia, nykyisinhän niitä on kaikkialla, eikä kukaan nauti niissä ajamisesta. Ne tulivat autoilijoiden väliinpitämättömyyden johdosta.

    • voisi...toimia

      Rajoitus 140 km/h kohdalle voisi toimia. Suomessa ei yleisillä teillä saa muutenkaan ajaa kuin korkeintaan 120 km/h. Tuo 140 km/h rajoitus ei siis haittaisi ketään ja antaisi vähän "joustovaraa" ylöspäin erityisiä tilanteita varten.

    • Simplyshit

      Kateelliset haluavat isot autot pois tieltä ja taannuttaa kaikkiollaa samalle paska-tasolle.
      Toiset ovat kovalla työllä v8 mersunsa ansainneet ja toiset ostelleet rahallaan corollan ja kaliaa. Jos lätkäisisin aloittajalle miljoonan käteen niin mieli muuttuisi samantien. Sama pätee myös ympäristö-hippeihin.

      • SantanderKiittää

        V8 Mersun saa luotolla siinä missä Mersua paremmankin auton. Ei siihen kovaa työtä tarvita.


      • ihme---kitinää

        Ei auton koko tai hinta vaikuta mitenkään tähän asiaan.


    • Aloittajalle-ehdotus

      Aloittaja voi asentaa suunsa eteeen aivopieru rajoittimen. Kaikenlainen gps seuranta rikkoo yksityisyyttä, ja sellaisiin ei koskaan tulla menemään, sehän on selviö. Itse heivasin koneeltani jopa googlen kokonaan jatkuvan seurant irvailun vuoksi, joten kertoo siitä, miten pelkästään minä suhtaudun yksityisyyteen, enkä omaa myöskään minkäänlaisia someja, joita pidän pelkästään tietoturva riskeinä.

      • 345435

        No miksi sitten sallit Googlen/Applen seurata sinua kaikkialla ja vielä analysoida mitä viestittelet ja jopa mitä puhut?
        Sinun on hyväksyttävä seuranta siinä vaiheessa kun haluat kirjautua Play-kauppaan. Applella sama kuvio.


      • Suomi24 on sosiaalinen media, eli some. Tosin huvittavimmasta päästä sellainen...


      • NarsistitOnSuolessa
        TheRat kirjoitti:

        Suomi24 on sosiaalinen media, eli some. Tosin huvittavimmasta päästä sellainen...

        Juuri näin. Kukaan järkevä ja oikeasti varteenotettava henkilö ei rekisteröidy tälle foorumille ja ala kirjoittamaan esimerkiksi iikenteestä.


    • Viisaskomies

      Nopeuden valvonta joka huomioisi vallitsevan nopeusrajoituksen ja keräisi sakkoja automaattisesti kuljettajalle sekä yli- että alinopeutta ajamisesta, olisi hyvä. Sopiva hyväksyttävä virhe voisi olla - 2 km/h. Lähes kaikkien matka-ajat lyhenisi ja ihmisille jäisi enemmän aikaa muuhun kuin autossa istumiseen. Voisi se olla tunnistimella varustettu ettei sakkoja tulisi jos on joku häirikkö edessä. Silloin lähettäisi sakon sille jonon etummaisena olijalle. Teidentukkona jonon kerääminen olisi siis kallista kun saisi kaikkien perässään vetävien sakot myös.

      Ps. Jos jollekin tulee tarve vääntää alinopeus sanasta, ottakoon lääkkeet. Jos ei oikeasti ymmärrä mitä sillä yleisesti tarkoitetaan, lääkkeetkään ei tosin auta.

      • tarve.tuli

        Määrittele siten se "alinopeus" tai kerro mitä tarkoitat.

        Kannatta kenties sitä ennen katsoa mitä tilannenopeudesta (23 §) sanotaan. Siitä sanotaan esim. "Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet."

        Jos vaikka kyydissä on jotain sellaista joka velvoittaa ajamaan tosi rauhallisesti ja vähän hitaammin, niin sitten pitää tuon tilannenopeuspykälän mukaan näin tehdä. Ei sitä tällöin aja "alinopeutta" vaan sopivaa tilannenopeutta.


      • Viisaskomies

        Jos kyydissä on jotain mikä vaatii ajamaan hitaammin, on ajoneuvo yleensä lastattu väärin tai lasti vailla asianmukaista kiinnitystä.
        Suomen teillä ja Suomen nopeusrajoituksilla se suurin sallittu on ainut nopeus joka ei ole alinopeutta, paitsi ne pari hassua päivää vuodessa kun on oikeasti huono ajokeli jopa meidänkin nopeusrajoituksilla.


      • kelpie-mies
        Viisaskomies kirjoitti:

        Jos kyydissä on jotain mikä vaatii ajamaan hitaammin, on ajoneuvo yleensä lastattu väärin tai lasti vailla asianmukaista kiinnitystä.
        Suomen teillä ja Suomen nopeusrajoituksilla se suurin sallittu on ainut nopeus joka ei ole alinopeutta, paitsi ne pari hassua päivää vuodessa kun on oikeasti huono ajokeli jopa meidänkin nopeusrajoituksilla.

        Minulla ajonopeus tiukoissa mutkissa ja risteyksissä riippuu siitä, onko koira kyydissä vai ei. Jos on, niin nopeus on hieman alempi, koska en aio pistää koiraa hakkautumaan häkin seiniin. Käännöksen jälkeen nopeus kyllä kiihtyy ripeästi.

        Joku päivä varmaan joku määrittelee alinopeuden fiksusti. Vielä sitä ei ole tapahtunut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      367
      3258
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1282
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      139
      1030
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      699
    Aihe