Autoon toinen akku?

Akkua_autoon

Auton konehuoneessa on sen verran hyvin tilaa, että sinne voisi aika helposti sovittaa ylimääräisen akun. Jos laitan lisäakulle kotelon, niin voinko liittää sen noin vain käynnistyskaapeleilla alkuperäisen akun rinnalle? Tarviiko huomioida jotain erityistä akun koon tai tyypin suhteen tms.?

10

5236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3464645

      Jos kytket rinnalle niin käytännössähän siinä vain tuplaa akun kapasiteetin. Käyttäisin ainakin täysin samanlaisia akkuja ja mieluiten yhtä uusia, jos toinen vaikka antaa/ottaa virtaa tehokkaammin niin se huonompi akku voi sitten lyhentää turhaan sen paremman käyttöikää.

      Toiseksi tulee mieleen laturin kapasiteetti joka sekään ei ole loputon, jaksaako enää niin suurta akkukapasiteettia ladata täyteen? Akut ei tykkää jos eivät lataudu täyteen vaan käyttöikä lyhenee.

      Ensisijaisesti vaihtaisin alkuperäisen akun parempaan teknologiaan joka ottaa virtaa paremmin kylmänä, kestää enemmän purkauksia ja antaa paremmin käynnistysvirtaa. Esim joku AGM akku.

      Jos kapasiteetti oikeasti ongelmana niin vaihtaisin alkperäisen vaikka 10Ah suuremmaksi, tuskin vielä aiheuttaa latausongelmia mutta jää enemmän virtaa käytettäväksi,

      • akkua35

        Itse en laittaisi mitään AGM tai EFB akkua jos autossa ei ole jarrutusenergian talteenottoa, start&stop tai vastaavaa erikoisaukkua vaativaa järjestelmää.

        Yleensä "normaaliautoihin" akkuvalmistajilla on tarjolla 3 eri tasoista akkua (Bosch, Varta, Exide jne): perus edullinen akku vanhempiin autoihin jossa ei juuri ylimääräisiä sähkölaitteita (80-luku ja 90-luvun alku), parempi akku paremmalla virranannolla jne jos alkaa olla jo jonkin verran sähkölaitteita (90-luvun loppu, 2000-luvun alku) ja sitten premium vaihtoehto jos oikeasti paljon sähkölaitteita ja lyhyttä pätkäajoa kylmässä.

        Esim Boschin S3, S4 ja S5. Itsellä 2003 vuoden auto 2.0 koneella ja siinä tuo S4 akku jolla on pärjännyt mainiosti. Jos haluaisin paremman latauksen vastaanoton ja enemmän kylmäkäynnistysvirtaa, vaihtaisin seuraavaksi vaikka tuohon S5 akkuun jossa nuo ominaisuudet parempia, taitaa olla jotain hopeateknologiaa verratuna S4 akkuun.

        En tiedä mikä on aloittajan varsinainen ongelma jos toista akkua kaipaa, mutta ensisijaisesti minäkin vaihtaisin parempaan akkuteknologiaan, mutta AGM ja EFB akuista pysyisin erossa ellei auto vaadi niitä.


      • eiongelmaa

        Mitä ihmeen latausongelmia se akkujen lisääminen aiheuttaisi? Kaksi akkua latautuu tuplanopeudella yhteen verrattuna joten se itseasiassa parantaa tilannetta pakkasilla (lämpimässä yksikin akku latautuu niin reippaasti ettei se tule ongelmaksi) ja ne pysyy paremmin täytenä.

        Jos latausgeneraattorissa ei riitä kapasiteetti niin silloin siellä ei lataudu edes se ensimmäinenkään akku. Tämä ei ole nykyisissä autoissa kyllä ongelma, siellä on aika isot laturit pellin alla.

        Jos autossa on akunvalvontajärjestelmä niin sitten voi ehkä tulla jotain ongelmia, mutta sekin epätodennäköistä jos niitä akkuja ei käytetä säännöllisesti hyvin tyhjäksi jostain syystä.


    • Kahdesta akusta on oikeasti hyötyä vasta sitten kun koko järjestelmä suunnitellaan niitä tukemaan. Esimerkiksi omassa veneessä on kaksi akkua, mikä on jo melkein välttämättömyyskin. Ei ole nimittäin kivaa huomata saaresta lähdettäessä että käynnistysakku onkin tyhjä, vielä epämukavampaa se olisi, jos ei olisi ollut kakkosakkua. Mutta jos nuo akut olisi vain kytkenyt rinnan, olisi lopputuloksena ollut kaksi tyhjää akkua. Ei hirveän hyödyllistä.

      Hanki parempi akku ja vaihda sitä 5-10 vuoden välein.

      • kaksi_akkua

        "Mutta jos nuo akut olisi vain kytkenyt rinnan, olisi lopputuloksena ollut kaksi tyhjää akkua. Ei hirveän hyödyllistä."

        Jos on käytetty yhden akun verran sähköä niin kaksi rinnankytkettyä akkua ei silloin olisi tyhjiä, vaan puoliksi täynnä ja kyllä niillä pitäisi moottori vielä normaalisti käymään lähteä.

        Autossa on hyötyä kahdesta akusta jos esim. moottorin käynnistäminen vaatii usean minuutin starttaamisen ja on epävarmaa jaksaako lähteä yhdellä akulla jos tulee enemmän pakkasta.

        Tällaisia vikoja on ihan yleisesti erityisesti diesel-autoissa jos on vaikka hehkutulpat huonossa hapessa tai dieselputkisto vuotaa ilmaa sisään. Hehkutulpat voi juuttua moottoriin ettei ne lähde auki ja dieselputkiston vian löytyäminen voi olla haasteellista, ja jos autolla on kuitenkin liikuttava päivittäin, on perusteltua asentaa toinen akku.


    • KQLMEKAKARAAJARAKKIorig

      Pakko kompata jyrsijää.
      Normiakku on halpa, vaikka vaihtaisi joka syksy kustannus - 100,-

    • Astralla

      Jos vanhan akun lepojännite on hyvä eli ei pura itseänsä,voit huoletta laittaa toisen rinnan ellei ole joku ylen viisas uudehko auto kyseessä joka tarkkailee ties mitä. Puheet jostakin ettei jaksa ladata kahta akkua voit heittää romukoppaan,kun sinulla on kaksi akkua niin purkuaste ei ole koskaan niin alhainen normaali käytössä kuin yhdellä akulla. Tietenkin on vaara että vanha akku simahtaa ja alkaa purkamaan uutta akkua,siksi olisi hyvä että molemmat akut olisivat saman veroisia.

      • marinepower

        Vene puolelta löytyy myös kytkimiä, joilla voi ohjata akun käyttö ja myös valinta mahdollisuus molempien akkujen yhtäaikaiseen käyttöön, myös täysin automaattisia kytkimiä on joka ohjaa akun latauksen tyhjimmälle akulle ja vaihtaa sitten akkua, kun se on täysi, niissäkin on olemassa mahdollisuus myös vielä valita akkujen yhtäaikainen käyttö


    • huono.homma

      Kahden akun käyttö ei ole hyvä systeemi, rinnankytkennässä ne syö toisiaan, niin identtisiä akkuja ei ole olemassa ettei niin kävisi.

      • Astralla

        Vanhoissa hiaceissa oli kaksi 60amp/h akkua rinnan ja hyvin pelitti sen 7 vuotta bilteman 29 euron akut. Ei syö,ei palastakaan lähtenyt. Vaikka toisen akun lepojännite olis 12.7v ja toisen 12.6v,se virta mitä toisesta toiseen kulkee on olematon ja käynnissä aina molemmat lataantuu täyteen. Ainoastaan jos oikosulku on toisen akun yhdessä kennossa,silloin tapahtuu molempien purku.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe