Juna kiertoradalla vakuumiputkessa

Jos rakentaisi vakuumiputken koko maapallon ympäri, voisi laittaa sen sisälle junan kiertoradalle. Tällainen juna olisi erittäin tehokas, koska se ei tarvitsisi paljon mitään energiaa että liikkua 25000 km/h, koska painovoima vetäisi sitä maapallon ympäri, samalla tavalla miten satelliitit pysyvät kiertoradalla ja liikkuvat 28000 km/h. Koska tämä juna on maan pinnalla, sen luultavasti ei tarvitsisi mennä ihan noin nopeaa että pysyä kiertoradalla, niin oletan että ehkä jotain 25000 km/h.

Juna hidastuu hieman kun ihmisiä astuu sisälle ja ulos, mutta ei kovin paljon, koska juna on niin massiivinen ja pitkä. Junaa joutuisi vain kerran päivässä hieman kiihdyttämään automaattisesti, että se pysyy kiertoradalla. Tämä juna ei myöskään tarvitse mitään kuljettajaa. Junaan pääsee sisälle menemällä kapselin sisälle joka odottaa junaa, ja kapseli tarttuu junaan kiinni joustavilla jousilla joissa on sähkömagneetit tietyssä kohdassa, joihin juna automaattisesti tarttuu kiinni kun se tulee tarpeeksi lähelle.

Mitä tykkäättekö, onko tämä parempi keksintö kuin Elon Muskin hyperloop joka kulkee vain 1000 km/h?

38

660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • airfoiljokaeikirj

      Nopeutta pitää olla enemmän kun ollaan lähempänä painovoiman keskusta olematta kuitenkaan itse keskuksessa. (painotonta maan keksipisteessä)
      Miten junaan mennään ja poistutaan jos vain kerran päivässä pysähtyy, ja muuten kierretään 15 kertaa maapallon ympäri? toimiikos tama esim 2km pitkässä hiilijunassa, etupää tai takapää hidastaa vauhtia että ihminen poistuisi ja toisenpään nopeus ei muuttuisi. Hiilijunan nopeus on vain noin 100km/h ? Miten nopeudella 30000km/h tehtäisiin. etupää jatkaisi nopeudella 8,3km sekunnissa. ihminen astuu ulos 10sekunnin aikana ja silloin juna venyi 90km jos ei edes kuvitella hidastamista ja kiihdyttämistä.
      Tiedätkö Mitä? Mikä maksaa avaruuslennossa. Ei se nousu vaan matkavauhtiin kiihdyttämine.
      Tyyliin mopo pantaisin pitkään 400km korkeaan hammastankoon. muutama kymmenen litraa bensaa nostaisi mopon ylös kuljettajineen. Vaatii muutaman tuhannen litraa bensaa kiihdyttää mopo kiertoratanopeuteen, jos siellä olisi baana ja moottorin ilmasta ei tarvitseisi huolehtia.
      Sitä kulutusta lisää vielä mukana aluksi olevan polttoaineen paino. Olisi kätsää jos se mopo olisi sähköinen ja virta tulisi kiskosta. Mutta bensa esimerkki antaa käsityksen mihin energia kuluu.

      • airfoiljokaeikirj

        Nyt vasta luin tuon kiinnitymisjutun miten matkustaja pääsee kyytiin. Mutta ei se ongelmatonta ole tuokaan. tarttumisaikaa pitää venyttää kymmeneen minuuttiin jotta matkustaja kestää kiihdytyksen. Samoin hidastumisaika. ongelmia myös millä hidastaa. kaikki sulaa mikä koskettaa ilmaa. jarrupalat sulaa, Sama energia tarvitaan kiihdyttää kuin hidastaa.
        Avaruuden tyhjiötä on vaikea saada aikaan joten kitka olisi merkittävä ongelma junan edessä. Ilmaa pakkaantuu eteen väkisinkin. iso tunnel helpottaisi, mutta aika vaikea tehdä iso vakuumi tunnel.


      • Mainittu kiinnitysjärjestelmä ei valitettavasti toimi sillä kiihdytysaikana väliaikaisesti joutuisi niin kauaksi itse junasta ettei esimerkiksi sähkömagneetilla tee enää mitään hyödyllistä.

        Jopa jos kaikki muut ongelmat saataisiin taikuudella korjattua, viimeinen on vielä se että se silti vaatii tarpeeksi energiaa kiihdyttämään kaiken mitä kuljetetaan matkustusnopeuteen jopa täydellisessä tyhjiössä.

        Eli samoin kuin Hyperloop, avaajan ajatus ei ole kovinkaan realistinen.


      • airfoiljokaeikirj kirjoitti:

        Nyt vasta luin tuon kiinnitymisjutun miten matkustaja pääsee kyytiin. Mutta ei se ongelmatonta ole tuokaan. tarttumisaikaa pitää venyttää kymmeneen minuuttiin jotta matkustaja kestää kiihdytyksen. Samoin hidastumisaika. ongelmia myös millä hidastaa. kaikki sulaa mikä koskettaa ilmaa. jarrupalat sulaa, Sama energia tarvitaan kiihdyttää kuin hidastaa.
        Avaruuden tyhjiötä on vaikea saada aikaan joten kitka olisi merkittävä ongelma junan edessä. Ilmaa pakkaantuu eteen väkisinkin. iso tunnel helpottaisi, mutta aika vaikea tehdä iso vakuumi tunnel.

        Kapselin voi hidastaa jousilla tai magneeteilla (junaa ei hidasteta koskaan, vaan se menee täysillä koko ajan, mutta se hidastuu hieman koska kapselin kiinnittäminen ja jättäminen hidastaa sitä). Magneetit varmaan parempia, koska mun juna menee 40000 km/h. Magneetit ei juuri kulu, kun taas jouset saattaisi kulua pikkuhiljaa kun ne kiinnittyy junaan 24 kertaa päivässä.


    • Maapallon pinnan tasolla vapaa pudotus vaatisi pakonopeutta, joka Maapallon pinnalla on peräti 11,2 km/s, eli noin 40 000 km/h.

      Tulevaisuuden suprajohtavilla komponenteilla varustettu maglev olisi tyhjiöputkessa samoin lähes kitkaton, vakionopeudella erittäin energiataloudellinen ja ennen kaikkea toimisi, jarruttaisi, ottaisi ja ja jättäisi matkustajia sekä kiihtyisi normaalisti tavanomaisen junan lailla ilman kikkailuja tarvitsematta väkisin mennä järjettömiin matkanopeuksiin.

      • Ohman

        Maan pintaa sivuten kiertävän satelliitin ratanopeus (siis ympyräradalla, jonka säde = maapallon säde) on 7912 m/s.

        Ohman


    • Molemmat ajatukset ovat lähinnä hilpeitä, eikä kummastakaan tule ikinä mitään.
      Ja kerron miksi.

      Sillä on hyvin pieni ero Muskin kreisiin ajatukseen verrattuna, kulkeeko tuo
      tyhjiöjuna maan päällä vai sen alla. Paine putken pintaan ei ole juurikaan pienempi, kun
      jos se kulkisi maan päällä.

      Kerron mahdollisimman tarkasti, mistä koko idea kiikastaa:
      On siis tarkoitus kuljettaa ihmisiä ja tavaraa pitkin putkea, joka on imetty lähestulkoon
      tyhjäksi kaikesta ilmanvastuksesta - sitä insinöörit tarkoittavat "tyhjiöllä" ja minulle
      kelpaa tämä määritelmä.

      Ota kokispilli ja sulje sen toinen pää. Ime pilli tyhjäksi, näet mitä tapahtuu.

      Kysymys kuuluu nyt, haluatko matkustaa turvallisesti pitkin tyhjiöputkea, jota
      ympäristö painaa n. miljoona kilogrammaa per neliömetri?

    • heh_heh_heh

      Näin pitkän ja täyden tyhjiön omaavan putken rakentaminen olisi aivan tavattoman kallista ja hankalaa. Putken tulisi olla "suora" ja myös laattatektoniikka tulisi ottaa huomioon.


      Maan pinnalla nopeutta tulisi olla peräti:

      Python 3.5.2 (v3.5.2:4def2a2901a5, Jun 25 2016, 22:01:18) [MSC v.1900 32 bit (Intel)] on win32
      Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
      >>> from math import sqrt
      >>> print(int(sqrt(6371*1000*9.81)*60*60/1000))
      28460
      >>>

      Eli noin28500 km/h jotta juna voisi kulkea putkessa ilman ohjaukseen tarvittavia ulkoisia voimatekijöitä. (Eli junan ei tarvitsisi olla kosketuksissa mihinkään) Perinteinen maglev vaatii kuitenkin suhteellisen vähän energiaa levitoimiseen, joten en ymmärrä miksi junan tulisi kulkea kiertoratanopeutta. Varsinkin kun junan hallitseminen olisi tässä nopeudessa todella hankalaa ja matkustajien kyytiiottaminen "vauhdista" vielä mahdottomampaa.

      • Ohman

        No enkös minä jo aamulla kertonut, että nopeuden tulisi olla 7912 m/s = 28483 km/h = noin 28500 km/h?

        Ohman


      • heh_heh_heh
        Ohman kirjoitti:

        No enkös minä jo aamulla kertonut, että nopeuden tulisi olla 7912 m/s = 28483 km/h = noin 28500 km/h?

        Ohman

        Taisitpa kertoa, tuossa välissä vain ehdoteltiin vaikka minkälaisia nopeuksia, joten päätin selventää mikä on oikea vastaus ja miten se lasketaan.


      • Ohman
        heh_heh_heh kirjoitti:

        Taisitpa kertoa, tuossa välissä vain ehdoteltiin vaikka minkälaisia nopeuksia, joten päätin selventää mikä on oikea vastaus ja miten se lasketaan.

        Ok.
        Ohman


    • airfoiljokaeikirj

      Tuossahan tuota jo tuli juttua ja pikemminkin miksi ei. Yksi vaikeus olisi jo tasaisuus. Ei ole mahdollista tehdä nykytekniikalla kustannustehokkaasti ympyrärataa jossa ei löisi päätään kattoon mokomien 3m mäkien takia 100km matkalla. Nyt länsimetro 14km maksoin miljardin. Tulisi sitä tuollekin hintaa nimen omaan suoruuden takia.

      • Ei sen tarvi olla suora, koska maakaan ei ole suora. Maa on pallon muotoinen.

        Tiedän että se tulisi kalliiksi, mutta siinä kuitenkin tienaisi paljon pitkän päälle, koska juna ei tarvi juuri mitään energiaa että liikkua, koska se käyttää painovoimaa että liikkua.


    • Sillä ei ole mitään väliä käytännössä onko se tuubi suora vai käyrä.
      Se on silti miljoona kiloa per neliö ja jos joku haluaa esittää tässä nyt muuta,
      niin mikä olisi sen hauskempaa!

      • Mikä-jyrsii

        Mikä ihmeen miljoona kiloa neliölle ? ?
        Maanpäälliseen tulee ilmanpaine 10000 kiloa /neliö, sama ero myös maan sisään kairattuun tunneliin, vai koitatko kertoa jotain säälittävää että esim 3 km korkean vuoren läpi ei voi kaivaa tunnelia, kun sen päällä on kamalan hirmuinen kasa painavaa maata, vai mitä ihmettä yrität toistuvasti selittää ?

        Homma on järjetön ja ylittämättömän kallis, mutta teknisesti se ei ole mahdoton, ja jos joku haluaa esittää tässä nyt muuta,niin mikä olisi sen hauskempaa!


      • Huuhaa123

        Kattoku sen tuubin tulee olla tyhjiö jonka takia se paine on miljoona kiloo per neliö.


      • Luonnollisesti-
        Huuhaa123 kirjoitti:

        Kattoku sen tuubin tulee olla tyhjiö jonka takia se paine on miljoona kiloo per neliö.

        Kun tyhjiöön tehään vaikka 100 atm alipaine, niin tietysti neliölle tuloo sitten miljoona kiloo ja sitä ei mikään kestä.


      • airfoiljokaeikirj
        Huuhaa123 kirjoitti:

        Kattoku sen tuubin tulee olla tyhjiö jonka takia se paine on miljoona kiloo per neliö.

        Tyhjiön kuormitus on vain 10000kiloa neliömetrille, normaalipainetta vastaan.
        Kyllä radan pitää olla suora vaikkakin ympyränmuotoinen pääosiltaan, koska pienetkin poikkeamat noissa nopeuksissa aiheuttaa melkoisia positiivisia ja negatiivisiä voimia.
        Ei se juna kyllä itsestään kulje, eikä painovoima auta sitä millään tavalla liikkumaan, Antamalla siis energiaa että liike jatkuisi. Kitkaa on kuitenkin esim ilmanvastuksen johdosta, siksihän Avaruudessakin kappaleet matalilla kiertoradoilla vajoavat alemmaksi vaikka ilma on paljon harvempaa kuin paraskaan tyhjiä maanpäällä. Siihen vielä kyytiin otot ja jätöt.. Ei tule mitään.


    • AsmodeusTiitti

      Kyllä toi Hyperloop tulee olemaan matkailun tulevaisuus.

    • Muutetaan-Ajatusta

      "Juna..."

      Miksi juna, joka ei pysähdy? Miksi ei erillisiä kapseleita, joita mahtuu vakuumiputkeen X kappaletta, ja jotka kiihdyttävät ja pysähtyvät asemilla?

      "ympäristö painaa n. miljoona kilogrammaa per neliömetri?"

      Tämä on ihan höpöjuttuja ja harhaanjohtavaa. Yhtä neliömetriä kuormittaisi siis 750 keskikokoisen henkilöauton paine.

      Avauksessa puhutaan vakuumiputkesta eli lähtökohtaisesti sylinteristä. Oletetaan että juna tai kapselit olisivat pieniä, d 2,5 m, jolloin putken seinämävahvuus olisi teräksestä valmistettaessa 10 -12 mm. Alipainetta vastaan suunniteltaessa putki suunnitellaan kuin 1,0 MPa ylipainetta vastaan suunniteltaessa. d 3,5 metrin putken seinämävahvuuden tulisi olla 15 mm. Putket voisivat olla täysin vakioputkia, mutta niitä voidaan vahvistaa perinteisin menetelmin tai vahvistaa betoniputkin.

      Vakuumi voidaan toteuttaa ejektorein tai vakuumipumpuilla.

      Vakuumiputki ei siis ole mikään ongelma. Ongelma on jossakin ihan muualla.

      LIsää ajatusta (supersonic ping pong ball)

      https://www.youtube.com/watch?v=msgfm4DHiyc

      • No juna ei tietenkään voi pysähtyä, koska se on kiertoradalla, ja hyöty tällaisesta junasta on että se menee erittäin nopeaa, ja ei kuluta juuri mitään energiaa, koska se on kiertoradalla. Kapseleita pitää olla, koska juna ei pysähdy, joten pitää olla erillisiä kapseleita jotka voi hitaasti pysähtyä ja tulla junan kyytiin.


    • teorian.pohtija

      Mielenkiintoinen teoria, mutta tuossa törmätään hyperloopillekkin ilmeisiin ongelmiin,

      "Turvallisuus. Se on lähellä nollaa. Kuka tahansa sekopää voi ampua tai räjäyttää reiän tyhjiöputkeen, jolloin seinä tuhoutuu ilmapallon tavoin, ja ilmarintama, jonka paine on 10 000 kg per neliömetri, alkaa liikkua putken sisällä lähes äänen nopeudella. KAIKKI putkessa olevat junat tulevat kohtaamaan tästä syntyvän ketjureaktion, eikä eloonjääneitä juurikaan löydy.

      Mikä tahansa muu syy, kuten sauman pettäminen lämpölaajenemisen tai hitsisauman väsymisen myötä, voi aiheuttaa katastrofaalisen ketjureaktion."

      https://mvlehti.net/2018/08/30/yleisradiolta-karannut-mopo-kasista-kaikkien-aikojen-folio/

    • airfoiljokaeikirj

      Edelleen vaivaa pääongelma matkustajien ottaminen ja jättäminen. Energiaa menee ihan yhtä paljon onko jokainen matkustaja omassa podissaan koko matkan vai kiihdytettäänko bodin vauhti pääjunan matkaan. Mitä hyötyä siitä olisi?
      Tämä juna kaatuu yksinomaan juuri tuohon matkustajien otto ja jättö vaiheeseen. jos ideana on liki kiertorata nopeus. Järkevintä olisi noin neljä jättöä per kerros, jolloin energiaa kuluisi silti tuhottomasti kiihdytyksiin. Mikä juna se sellainen olisi että pääsee vain pois esim Californiassa, NewYorkissa, Pariisissa, Mumbaissa. Matkustajat olisi harvassa etten sanoisi. maksimisnopeus jäisi silti jo kauaksi kiertoratanopeuksista.
      Myös tyhjiön täydellisyys. pienikin kaasumäärä pakkaantuu junan eteen tulpaksi, sama määrä joka ei aikeuta ongelmaan kiertoradalla kun kaasu kiertää aluksen.
      Putken suoruus, tai siis tasainen kaartuvuus on ongelma. Poikkeama 5m 100km matkalla on liian iso.
      Tämä tieten kiertorata nopeuksissa.

      Nopeus 1/10 kiertoratanopeuksista. Samat ongelmat vaivaa aika paljolti. nyt alkaa matka aika ja asemien vähyys vaivata niin paljon ettei tule koskaan massojen kulkupeliä.
      Olkoon millainen maglev tai jokin muu, pelkkä edellisestä junasta irronnut pultti on iso ongelma vielä tässäkin nopeudessa.maatessaan alustalla. Nopeus kymmenkertainen luotiin 1/10 osa vauhdissa kun osutaan pulttiin, saati kiertorata nopeudella. Tulee ongelma jos havaitaan "roska" Ajaa körötellään hakemaan se pois, tuskin mentäisiin täysillä. Kestää ja kestää, tulee helposti tuntien taukoja.
      Jos romua ei havaita että siellä on isompi kappale edellisestä junasta. tuhoutuu koko tunneli kuukausiksi kun juna tuhoutuu tunneliin ja puhkaisee seinämän. Normaali kiväärin luoti läpäisee 10mm terästä junan nopeuksissa seinämää pitäisi olla paljon enemmän, jotta kestäisi "kiskoilta" putoamisen", Siltikin törmäyksen kestävä tunneli olisi mahdoton. joten romuun ajaminen olisi aika todennäköinen tapa jolla juna ja tunneli tuhoutuu.

      Mukavaa pohdintaa anyway.

    • No hyöty tällaisesta junasta tulee olemaan tasan nolla, siinä nuo jotkin
      Musk-groupiet ovat ihan oikeassa.

      Mitä mieltä he ovat tästä:
      Pieni ventti putkessa täyttää koko putken ilmalla sekunneissa,
      käytännössä repii kappaleiksi, pysäyttää yhden junan ja loput törmäävät
      siihen ketjukolarissa 1000km/h - tappaen kaikki matkustajat.

      Mutta Tesla-fani ei usko! Jatketaan siis...

      Mikä mahtava iskupaikka terroristeille: Yksi pieni räjähde tai armor-piercing luoti
      kaukaa, tekee sen saman. Ööh, eiku meillä Hyperloopilla on vartijat koko 5000km
      matkalla 10 metrin välein :)

      ..ja Musk groupiet, palataan taas..

      • Väärin, ne törmäisi 20000-40000 km/h, ei 1000km/h. Ei tämä mun juna pysy kiertoradalla jos se kulkee vain 1000 km/h.


      • lerhosphh

        Siis mikä ihme muka estää rakentamasta putkeen ovia jotka sulkeutuvat jos jossain havaitaan vuoto? Taidat elää kaukanaa menneisyydessä jos edes laivojen rungon segmentointi vuotojen varalta ei ole tuttua.


      • Ja tuubiin matkustetaan oven kautta, missä on Maan ilmanpaine, mutta mikä ei samalla vuoda ympäröivään tyhjiöön? Käytännöllistä suorastaan. Varsinkin kun Metrot ja junat ovat jo olemassa, ilman sähläämistä ilmanpaineen kanssa.
        Ei helvetti, fanituksellakin rajansa!

        Menin Shanghaista lentokentälle Maglevilla, mitä lienee ollut 350-450 km/h.
        Maisemia ei ehtinyt juurikaan ihailla.

        Tyhjiötuubi on keksitty jo 100 vuotta sitten, eikä siitä tule edelleenkään mitään koska
        se on käytännössä toteuttamiskelvoton idea.


      • tractor kirjoitti:

        Ja tuubiin matkustetaan oven kautta, missä on Maan ilmanpaine, mutta mikä ei samalla vuoda ympäröivään tyhjiöön? Käytännöllistä suorastaan. Varsinkin kun Metrot ja junat ovat jo olemassa, ilman sähläämistä ilmanpaineen kanssa.
        Ei helvetti, fanituksellakin rajansa!

        Menin Shanghaista lentokentälle Maglevilla, mitä lienee ollut 350-450 km/h.
        Maisemia ei ehtinyt juurikaan ihailla.

        Tyhjiötuubi on keksitty jo 100 vuotta sitten, eikä siitä tule edelleenkään mitään koska
        se on käytännössä toteuttamiskelvoton idea.

        Kapselit jotka juna ottaa mukaan on tietysti ilmatiiviitä, että ilma ei pääse vuotamaan.


    • planeetta_ei.kirj

      Olisi jännä kokemus hypätä junan kyytiin, jos se kulkee 25000km/h.

      "Junaa joutuisi vain kerran päivässä hieman kiihdyttämään automaattisesti, että se pysyy kiertoradalla"

      Arvostaisin, jos pysähtyisi asemalla. Muuten ensinmainittu olisi vielä kertaluokkaa jännempi kokemus. Kunnon kiihdytys.

      Kannattaa alkaa suunnittelemaan, ja rakentaa ehkä pienoismalli. Mutta veikkaan, että tulee vähän liikaa teknologisia haasteita vastaan. Ja sitä kautta kustannukset ja riskikertoimet kaikkeen. Veikkaan siis, että ei toimi ja maksaa hirvittävästi.

      • Ei junan tarvi pysähtyä asemalla, koska junan sisällä on kapseleita jotka kiihdytetään ja hidastetaan hitaasti, jotka sitten pysähtyvät asemalla, samalla kun juna jatkaa matkaa. Kapselit kiihdytetään erittäin hitaasti, että g-voimat ei johda kuolemaan.


      • airfoiljokaeikirj
        Trexnonar kirjoitti:

        Ei junan tarvi pysähtyä asemalla, koska junan sisällä on kapseleita jotka kiihdytetään ja hidastetaan hitaasti, jotka sitten pysähtyvät asemalla, samalla kun juna jatkaa matkaa. Kapselit kiihdytetään erittäin hitaasti, että g-voimat ei johda kuolemaan.

        Kuinka tiheässä tässä skenaariossa on asemia?
        Ja juna etääntyy sekunnissa noin 1km-10km joten on siinä matkustajilla kirittävää että saa kiinni junan joka jatkaa sillä välin matkaa.


      • airfoiljokaeikirj kirjoitti:

        Kuinka tiheässä tässä skenaariossa on asemia?
        Ja juna etääntyy sekunnissa noin 1km-10km joten on siinä matkustajilla kirittävää että saa kiinni junan joka jatkaa sillä välin matkaa.

        En vieläkään tiedä satelliittijunan tarvittavaa tarkkaa vauhtia joka saisi sen pysymään kiertoradalla 20m korkeudella maan pinnasta, koska ihmiset tässä ketjussa on antanut ristiriitaisia vastauksia 20000-40000 km/h välillä, joten en tiedä varmasti kuinka tiheään niitä asemia laittaisi.

        Luulen että niitä voisi laittaa aika tiheään, että jotkut matkat kestää jopa alle minuutin, mutta sellaiset kapselit ei kerkeisi kiihtyä kiertoratanopeuteen, joten ne vaan kiihtyisi hieman itse, ja sitten ottaisi vauhtia magneeteilla satelliittijunasta kun se menee ohi, joka kiihdyttäisi ne muutamaan tuhanteen kilometriin tunnissa.


      • iloinenpiereskelijä
        Trexnonar kirjoitti:

        En vieläkään tiedä satelliittijunan tarvittavaa tarkkaa vauhtia joka saisi sen pysymään kiertoradalla 20m korkeudella maan pinnasta, koska ihmiset tässä ketjussa on antanut ristiriitaisia vastauksia 20000-40000 km/h välillä, joten en tiedä varmasti kuinka tiheään niitä asemia laittaisi.

        Luulen että niitä voisi laittaa aika tiheään, että jotkut matkat kestää jopa alle minuutin, mutta sellaiset kapselit ei kerkeisi kiihtyä kiertoratanopeuteen, joten ne vaan kiihtyisi hieman itse, ja sitten ottaisi vauhtia magneeteilla satelliittijunasta kun se menee ohi, joka kiihdyttäisi ne muutamaan tuhanteen kilometriin tunnissa.

        Miten junan nopeus ylläpidettäsiin, jos sen kyytiin otettaisiin kapseleita magneeteilla. Jokainen kiihdyttävä kapseli vähentäisi junan liikemäärää yhtä paljon kuin juna lisäisi kapselin liikemäärää johtuen energian häviämättömyyden laista.


      • iloinenpiereskelijä kirjoitti:

        Miten junan nopeus ylläpidettäsiin, jos sen kyytiin otettaisiin kapseleita magneeteilla. Jokainen kiihdyttävä kapseli vähentäisi junan liikemäärää yhtä paljon kuin juna lisäisi kapselin liikemäärää johtuen energian häviämättömyyden laista.

        Juna on niin massiivinen verrattuna kapseleihin että sen vauhti ei hidastu kovin paljon, mutta junassa on takana rakettimoottori joka on ohjelmoitu lisäämään vauhtia aina sen verran että sillä on sama vauhti, että se pysyy kiertoradalla. Samanlailla miten satelliitit avaruudessakin joutuu aina silloin tällöin lisäämään vauhtia, että ne ei tipu alas.


      • iloinenpiereskelijä
        Trexnonar kirjoitti:

        Juna on niin massiivinen verrattuna kapseleihin että sen vauhti ei hidastu kovin paljon, mutta junassa on takana rakettimoottori joka on ohjelmoitu lisäämään vauhtia aina sen verran että sillä on sama vauhti, että se pysyy kiertoradalla. Samanlailla miten satelliitit avaruudessakin joutuu aina silloin tällöin lisäämään vauhtia, että ne ei tipu alas.

        Kyllä se junan liikemäärä hidastuu yhtä paljon kuin kapseleiden kiihtyy ja näinhän tapahtuu usein, kun matkustajia otetaan kyytiin, joten olisi järkevämpää kiihdyttää kapseleita rakettimoottoreilla eikä junaa, koska junaa täytyy lastata polttoainetta suuria määriä. Kapseleiden täytyy käyttää rakettimoottoreita myös hidastaessaan, kun matkustajia poistuu junasta, joten niissä moottorit ovat välttämättömiä joka tapauksessa.


      • airfoiljokaeikirj
        Trexnonar kirjoitti:

        En vieläkään tiedä satelliittijunan tarvittavaa tarkkaa vauhtia joka saisi sen pysymään kiertoradalla 20m korkeudella maan pinnasta, koska ihmiset tässä ketjussa on antanut ristiriitaisia vastauksia 20000-40000 km/h välillä, joten en tiedä varmasti kuinka tiheään niitä asemia laittaisi.

        Luulen että niitä voisi laittaa aika tiheään, että jotkut matkat kestää jopa alle minuutin, mutta sellaiset kapselit ei kerkeisi kiihtyä kiertoratanopeuteen, joten ne vaan kiihtyisi hieman itse, ja sitten ottaisi vauhtia magneeteilla satelliittijunasta kun se menee ohi, joka kiihdyttäisi ne muutamaan tuhanteen kilometriin tunnissa.

        Siihen kiertorata nopeuteen ei kannata edes pyrkiä.

        Jos matka kestää alle minuutin, lastaus kestää ja purku kestää silloin enemmän kuin matka jossa liikuttaisiin vain 400km. Juna etääntyy siis minuutissa noin 400km päähän. siis bye bye juna. Ja siihen vielä hidastaminen ja kiihdytys vauhtiin, juna huitelee jo tuhannen jos ei useammankin tuhannen kilometrin päässä.
        Montakohan junaa menee samaan suuntaan. Tuleeko jo seuraava perään?
        Noita kiihdytyksiä, Sukkula painaa lähdössä 2000000 siis kaksi miljoonaa kiloa, laskeutuessa maksimi massa 100000kg. 1900000 miljoona yhdeksansataa tuhatta kiloa menee kiihdytyksiin.
        Likipitäen 20kertaa oma paino.
        Junasi nopeus on suurempi kuin 27000km/h koska se nopeus pitää satelliitin 200km korkeudessa kunnes ilmanvastus tuo sen alemmaksi. Maanpinnassa tai siitä hieman irti, nopeus vielä hitusen suurempi kuin 200km korkeudessa, ei paljoa kuitenkaan.

        Kiihdyttely ja jarruttelu vielä siedettävällä noin 3G kiihtyvyydellä kestäisi minuutteja että saavutetaan kiertorata nopeus.


    • käytäntö_vs_teoria

      "Jos rakentaisi vakuumiputken koko maapallon ympäri"
      Lopetin lukemisen tähän.

      • selitys

        Niin minäkin, koska olisi parempi raknetaa juna tai oikeastaan funikulaari maapallon vaipan läpi, jossa rakettimoottorein varustetut yhdistelmäajoneuvot kulkisivat huippunopeudella. Turvallisuus olisi maan alla taattavissa eikä tyhjiöputken rakentelukaan olisi suuri ongelma.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2844
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      530
      2692
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1865
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1837
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1748
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1312
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      89
      1135
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      60
      1129
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1102
    Aihe