VIRO ja VIRON YLINOPEUSSAKOT
ILTALEHTI / Sami Lotilan kirjoitus 9.4.2018 on päiväunia joka ei perustu todellisuuteen,
Iltalehti kirjoittaa ” Virossa kyllästyttiin nopeuskameroille keskisormea näyttäviin suomalaisiin - maa aikoo panna kuriin suomalaiset kaaharit” ja jatkaa
Viro ei ole toistaiseksi lähettänyt ainuttakaan liikennesakkoa perittäväksi Suomeen. Herra Lotila, ota selvää asioista ennen kuin kirjoitat, tuo on täyttä potaskaa,
Toistaiseksi Viro ei ole edes yrittänyt periä liikennesakkosaataviaan Suomesta.
- väärä väite, Viro perii kaikki pienimmätkin ylinopeussakot tehokkaasti suomalaisilta. Perintä on myös huomattavasti nopeaa kuin Suomessa, ylinopeussakko putoaa kahdessa päivässä suomalaisen autohaltijan postiluukkuun
Viron poliisi suunnittelee lähettävänsä jatkossa ainakin "suuremmat sakot" oikeusministeriön kautta ulkomaille perintään.
Myös tämä on täysin väärä väite jo vuodesta 2016 saakka nopeusvalvontakameran mittaamat ylinopeus-sakot on lähetty Suomeen auton haltijalle ja myös peritty tehokkaasti jopa muutaman euron (alle 10 euroa) sakot kunnes rahat perintäkuluineen on olleet virolaisella pankkitilillä.
Esimerkit:
Tapaus 1.
Ajoin torstaina 18.05.2017 klo 12.35 ja 70 km/h rajoitusalueella kolmen (3) kilometrin ylinopeutta siis KOLMEN KILOMETRIN YLINOPEUTTA valvontakameraan josta keskiviikkona 21.05 tipahti postiluukusta yhdeksän (9.00) euron ylinopeussakko joka tuli maksaa eestiläiselle pankkitilille kuuden kymmenen (60) päivän kuluessa.
Tapaus 2.
Kollegani oli ajanut keskiviikkona 25.10.2017 klo 14.36 ja 50 km /h rajoitusalueella kahdenkymmenen kolmen (23) kilometrin ylinopeutta valvontakameraan sillä seurauksella että posti toi jo 30.10.2017 ylinopeussakon kooltaan 69.00 euroa, joka tuli maksaa eestiläiselle pankkitilille kuuden kymmenen (60) päivän kuluessa.
Kirjoituksessa annetaan ymmärtää että virolaiset eivät peri sakkoja suomalaisilta, Tämä pitää paikkansa koska yli 70 euron suuruisen sakon perinnän hoitaa EU:n yhteisellä puitepäätöksellä Suomen viranomaiset. Jo muutaman kymmenen euron sakko ylittää 70 euron rajan kun siihen huomioidaan käsittely, postitus ja perintäkulut. Muutaman euron sakkoja suomalaiset viranomaiset eivät ala perimään mutta asian hoitaa Eestiläiset viranomaiset jos joudut tullitarkastukseen tai tekemisiin viranomaisen kanssa Eestin puolella . Jo rekisterinumero maan rajalla hälyttää autolla ajetusta maksamattomasta ylinopeus-sakosta ja maksatetaan erääntynyt sakko.
EU:n puitepäätös sakkojen perinnästä toisista EU-valtioista (Neuvoston puitepäätös 2005/214/YOS, tehty 24 päivänä helmikuuta 2005, vastavuoroisen tunnustamisen periaatteen soveltamisesta taloudellisiin seuraamuksiin).
Puitepäätöksen ja voimaanpanolain perusteella jossakin toisessa EU:n jäsenmaassa tuomittu taloudellinen seuraamus voidaan periä Suomessa. Vastaavasti Suomessa tuomitut taloudelliset seuraamukset voidaan lähettää täytäntöönpantavaksi toiseen jäsenvaltioon. Toisista EU-maista peritään rahasakkoja, jotka ovat vähintään 70 euron suuruisia, ja jotka on annettu esimerkiksi tieliikennelakien rikkomuksista tai kuljettajien ajo- ja lepoaikoja koskevien määräysten rikkomisesta. 70 euron raja täyttyy, mikäli sakko on esimerkiksi 50 euron suuruinen ja siihen liittyvät hallinnolliset tai toimistokulut ovat 20 euron suuruiset.
Periminen tapahtuu niin, että sakon antaneen EU-valtion viranomainen lähettää sakon toisen maan viranomaiselle (Suomen tapauksessa Oikeusrekisterikeskukselle), joka puolestaan lähettää perintävaatimuksen rikkeen tehneelle autoilijalle. Maksuvelvollinen voi valittaa Oikeusrekisterikeskuksen päätöksestä 30 päivän kuluessa Pirkanmaan käräjäoikeuteen, joka ainoana käräjäoikeutena Suomessa käsittelee EU-sakkojen tunnustamista ja täytäntöönpanoa koskevia valituksia.
Kirjoituksessa suomalaiset autoilijat esitetty keskisormea näytteleviksi sioiksi.
Toimittaja Lotilan olisi syytä esittää anteeksipyyntö suomalaisille autoilijoille jotka poikkeaa paikallisesta liikenteestä virossa edukseen rauhallisella ja kohteliaalla ajotyylillään. Suomalaisista poiketen paikallinen ajokäyttäytyminen on takavuosista jo rauhoittunut mutta on edelleen täysin nopeusrajoituksista, ohituskieltoalueesta ja muista rajoituksista piittaamatonta. Ohittaminen vastaantulevasta liikenteestä huolimatta on enemmän sääntö kuin poikkeus. Herää kysymys, mitä toimittaja on hakenut tai saanut tuollaisella kirjoittelullaan ja mikä on kirjoituksen toimituksellinen taso?
VIRO ja VIRON YLINOPEUSSAKOT
2
446
Vastaukset
- Viro.vabaks
Onkohan Virossa vielä nykyäänkin eestiläisiä pankkeja? Tuntuisi että ei ole koska maa itsenäistyi uudelleen 1991.
- Summa-summarum
JATKOA ALOITUKSEEN
Autolla lomalle lähtiessä on hyvä tutustua
Miten käsitellään vähäisiä liikennerikkomuksia EU maissa
EUROPEAN JUSTICE
Portaalista löytyy selkeät vastaukset miten eri EU maissa käsitellään liikennerikkomuksia. Kunkin maan lainkäyttö on esitetty selkeästi ja kaikilla EU maiden kielillä. Tiedot on hyvä tarkistaa ennen lomamatkalle lähtöä ja tulostaa mukaan ja ko. maan kielellä esitettäväksi tarvittaessa viranomaisille. Esimerkiksi Saksassa jonkun paikallisen poliisin tiedot heidän lainkäytöstään toisen EU maan kansalaista kohtaa on osoittautuneet lähes olemattomiksi joten factatieto oikeuksista ja velvollisuuksista on hyvä esittää heti tapahtumapaikalla tai asiaa myöhemmin poliisin käsitellessä asiaa.
Alla esimerkkinä Eesti, mutta myös muiden EU maiden tiedot löytyy vastaavalla tavalla vaihtamalla haun loppuun haluttu maa kuten esimerkisi Eesti: ”European justice liikennerikkomukset Eesti
https://e-justice.europa.eu/content_rights_of_defendants_in_criminal_proceedings_-169-EE-maximizeMS-en.do?clang=fi&idSubpage=5
AJOKORTIN TUNNUSTAMINEN JA VOIMASSAOLO EU AJOKORTIT
https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/driving-licence/driving-licence-recognition-validity/index_fi.htm
LIIKENNERIKKOMUSTEN KÄSITTELY TOISISSA EU MAISSA
https://e-justice.europa.eu/content_rights_of_defendants_in_criminal_proceedings_-169-DE-maximizeMS-en.do?clang=fi&idSubpage=6
Joskus kaasujalka voi lipsahtaa niin pahasti että paikallinen poliisi määrää ajokieltoa ja haluaa ottaa korttisi pois.
ULKOMAILLA MÄÄRÄTYT AJOKIELLOT
- Toisessa kuin kotimaassa määrätty ajokielto rajoittaa ajamista vain siinä maassa jossa ajokielto on määrätty .
- Kotimaassa määrätty ajokielto koskee ajamista kotimaassa ja myös ulkomailla
AJOKIELTOJA KOSKEVAN YLEISSOPIMUKSEN SELITYSMUISTIO (1999/C 211/01)
Kohdat 1-2 ja 3
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX:51999XG0723
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2503562Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2621240Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin591188- 841026
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes93970eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.93915Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56906- 168854
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin117850Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14804