Ohitin mersun

Ohitin e-sarjalaisen mannelavetin ja rekan samalla kertaa, koitti stanan mulkero vielä ilman vilkkua kiilata eteen ettei häntä vaan ohiteta.

Ps. Älkäähän kuvitelko liikoja jostain 1.8 litrasista turbodieseleistä 1700kg:n korissa.
Ilmianna
Jaa

20 Vastausta


Ei tainnut olla potkua enää noin hurjas vauhdissa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Joo kyllähän tuo selvästi loppui teho kesken kaiken, mahtaako 140hv hevosvoimaa olla tyypillisessä vuosikymmenen alun e-sarjan mannelavetissa.

Voin silti samaistua mersukuskin sielunmaailmaan, joku meinaa ohittaa mersun, paniikki nousee, kaasu pohjaan, automaatti arpoo pykälää pienemmän vaihteen, kaksi pykälää jos on riittävän vähän vauhtia, hyrskytin pellin alla yrittää epätoivoisesti nostaa kierroksia 200 000rpm minuutissa jotta turbodieseli saisi paineita, koitan kääntää eteen, vilkkua en kerkee näyttään, tilanne tuli liian äkkiä, ei helvetti nyt se on jo rinnalla, valitettavasti optimoidut vaihdevälit alkavat "loppumaan" ja kiihtyvyydestä mopoautotasoa jo 120km/h vauhdissa, pakko luovuttaa, no saatana ohitan rekan kunhan kerkiän ja roikun ohittajan perässä loppumatkan. Toivottavasti ajaa tutkaan tai kameraan ylinopeutta pienen painostuksen alla ja saan kostoni.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
bluutekmyass kirjoitti:
Joo kyllähän tuo selvästi loppui teho kesken kaiken, mahtaako 140hv hevosvoimaa olla tyypillisessä vuosikymmenen alun e-sarjan mannelavetissa.

Voin silti samaistua mersukuskin sielunmaailmaan, joku meinaa ohittaa mersun, paniikki nousee, kaasu pohjaan, automaatti arpoo pykälää pienemmän vaihteen, kaksi pykälää jos on riittävän vähän vauhtia, hyrskytin pellin alla yrittää epätoivoisesti nostaa kierroksia 200 000rpm minuutissa jotta turbodieseli saisi paineita, koitan kääntää eteen, vilkkua en kerkee näyttään, tilanne tuli liian äkkiä, ei helvetti nyt se on jo rinnalla, valitettavasti optimoidut vaihdevälit alkavat "loppumaan" ja kiihtyvyydestä mopoautotasoa jo 120km/h vauhdissa, pakko luovuttaa, no saatana ohitan rekan kunhan kerkiän ja roikun ohittajan perässä loppumatkan. Toivottavasti ajaa tutkaan tai kameraan ylinopeutta pienen painostuksen alla ja saan kostoni.
"200 000rpm minuutissa" on jo siedettävä kiihtyvyys moottorissa.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
PidänNopeastaToiminnasta kirjoitti:
"200 000rpm minuutissa" on jo siedettävä kiihtyvyys moottorissa.
Turbo ottaa hyvinkin 200 000rpm, näin tiedoksesi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
bluutekmyass kirjoitti:
Turbo ottaa hyvinkin 200 000rpm, näin tiedoksesi.
Sinulle vastavuoroisesti tiedoksi, että revolutions per minute minuutissa on enempi kulmakiihtyvyyden yksikkö, joka ei kylläkään kuulu SI-järjestelmään.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tuo kuulostaa yhdeltä maailmanhistorian merkittävimmistä tapauksista.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Pieni asia ihmiskunnalle mutta kova paikka mannelavetin kuljettajalle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
https://youtu.be/-ZSFufjwwLE
Mersun suorituskyvyn esittelyä, huomatkaa että kyseessä on hieman tehokkaampi versio kuin jutussa esiintyvä vuosikymmenen alkupuolen tyypillinen 136hv versio. Oikein ammuttiin alkukaasulla jarrua vasten = saa paremman kiihtyvyyden mutta normaalijärkinen ei tee omalla autollaan. Mittaristosta 50km/h vie yhden kolmasosan joten ei kannata ihmetellä kun neula nousee alkuun kovaa tahtia = silmänlumetta.

Kolmannen vaihteen kohdalla kiihtyvyys alkaa olemaan yli 80km/h nopeuksissa jo aika luokatonta. Melkein väitän että jossain edellisen vuosituhannen 1.6 litraisissa japseissa on enemmän ohitustehoa 80-140kmh vaikka 0-100kmh jäävätkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Taitaa tuo mersun kaasupoljin sisältää kusetusominaisuuden jotta käyttäjällä syntyisi vaikutelma suurista käytettävissä olevista tehovarannoista, kaikki löyly tulee ensimäisen kahden sentin matkalla kun poljinta painaa, loppu kaasupolkimesta onkin enää sitä varten että auto voi haistella polkimesta käyttäjän mielihaluja, heitetäänkö meinaa yksi, kaksi vai peräti kolme vaihdetta pienemmälle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jyväskylästä tullessa oli joku CLS mersu, (oliko nyt 350 vai 5xx, ihan sama), ajelemassa satasen alueella 80 km/h, bemari ohitti ja tästä suivaantuneena mersu ohitti bemarin uudelleen ja jarrutti taas siihen 80 km/h nopeuteen. Katselin tätä touhua aikani ja ohitin ensin bemmin ja sitten kohta tämän mersukuskin, jolle ei käynyt ollenkaan että Ford ohittaa hänet ja hänen mersunsa!
Olisihan se mese varmaan alkanut minunkin kanssa leikkiä ja jarrutella, vaan ei riittänyt enää kyyti, kun pistin turboon vähän painetta, sinne jäi välkyttelemään valoja kun poistuin horisonttiin.
Kaikenlaisia pellejä pitää olla keväällä liikenteessä! Koittakaa nyt mesemiehet ymmärtää, että toisilla meistä on paikkoja mihin pitää ehtiä, tehtäviä tehtävänä ja ei ole aikaa leikkiä jonossa ajoa ja jarrutteluleikkejä!
Ei ollut tämä ohitus mikään loukkaus, vaikka tietysti mersumiehelle on kova paikka, että vanha kuppaisen näköinen, mutta RS turbo moottorinen ford tulee ohi, eikä sille edes voi mitään.
Ilmianna
Jaa
Itselläni Tesla, ja työsuhdeautona. Jokainenhan ymmärtää, että näillä maamme huonkuntoisilla ja nopeusrajoitetuilla teillä tuo ohittaminen aina riskihommaa. Ei hauskaa. Ja aikaa tuhraantuu.

Mersut usein vaatimattomia ikäautoja, samoin kuin Bemaritkin. Audit uudempaa kantaa, ja usein työsuhdeautoja. Ja Skodatkin. Ohitteleminen usein tosi vaikeaa. Varsinkin näillä kaksikaistaisilla perusteillä.

Olen kokenut, että parempi ajaa vain jonossa. Jos ohittaa, niin kohta kuitenkin edessä jono, nopeusrajoitus tms. Ja ohitetut taas kannoissa. Mitä hyötyä ohittamisesta.

Tämä autolla ajelu itselläni lisäksi miinusta, turhaa ajanhukkaa, mutta pakollista. Kokemukseni mukaan teillä ajelevatkin arkipäivisin etenkin eläkeläiset ja työttömät nuoret miehet ikäautoillaan. Jos jotkut uudemmilla, niin vain pakosti matkaansa taittavat.
1
Ilmianna
Jaa
Nauratti makeasti, kun tässä taannoin ajelin e18 tietä äitini luona käymään, ajelin tasaisesti 128 km/h vakkariin säätäneenä (todellinen nopues 123-124km/h), saavutin viiden auton letkan, joka tyypilliseen tapaan ajoi varmaan 118km/h mittarinopeutta, (todellista n. 112km/h), ettei vaan tule sakkoja... No, suoritin ohituksen omalla tasanopeudella, ja perääni, siis varmaan n. 5m etäisyydelle ajoi mielenosoituksellisesti aloittajan kaltainen finninaamainen pojanökkelö isin työsuhde skoda octavia rs:llä pikkupissis apukuskin paikalla. No ajattelin, että kun otan taas oikean kaistan, katsotaan miten isin 200hv ocu liikkuu... Kyllä varmaan otti finninaamalla koville, kun ei ocu päässyt 17v vanhasta mersun nokivasarasta ohi, ennenkuin n. 200km/h kohdilla löysäsin ja päästin finninaaman ohi, ettei arvostus mene täysin pissiksen silmissä.
Ilmianna
Jaa
No itsellä kyllä ihan toinen kokemus näistä Mersun nokivasaroista. Niitä toki riittää köyhän maamme ikääntyneessä autokannassa. Juuri erityisesti Mersuthan niitä ikäautoja. Itse ohittelen mielelläni ja helposti vanhalla Scenicillä niitä. Eivät ala kiihdytteleen. Ehkä ymmärtävät, että kohteliasta päästä uudempi kalusto ohi haistelemasta tiisselinsä käryä. Samoinhan käy Tojotan pakujen kohdalla. Sanon aina - kiitokset.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
"Niitä toki riittää köyhän maamme ikääntyneessä autokannassa"

9500€ saa

2004 vm ässämersun

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/8355037

2012 vm scenicin

https://www.nettiauto.com/renault/scenic/9578439

Mersu liikkuu arvokkaasti vielä silloinkin, kun tuo suomalaisittain "uudenkarhea" scenic on paalattu...

Ja on varmasti sekä suorituskyvyssä, että mukavuudessa/ajettavuudessa n. valovuoden edellä....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
perspektiivi kirjoitti:
"Niitä toki riittää köyhän maamme ikääntyneessä autokannassa"

9500€ saa

2004 vm ässämersun

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/8355037

2012 vm scenicin

https://www.nettiauto.com/renault/scenic/9578439

Mersu liikkuu arvokkaasti vielä silloinkin, kun tuo suomalaisittain "uudenkarhea" scenic on paalattu...

Ja on varmasti sekä suorituskyvyssä, että mukavuudessa/ajettavuudessa n. valovuoden edellä....
kun taasen 2005 vm scenicin saa 500€

https://www.nettiauto.com/renault/scenic/9665649

Kai tämä selittää rellutkin köyhän suomen autokannassa...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Niinpä. Näitä paaluikäisiä suorituskyvyttömiä savuttavia tiisseleitä, harmimersuja, juuri relluajajillekin ihan häiriöksi asti. Relluni, kuten usein ranskalaiset juuri mukavuudessa tunnettuja. Omani jo 270 tkm ajettu, tähän mennessä ilman vikoja. Näiden mersujen hinnat vain käsittämättömiä. Ja kun katsoo Trafin sivuilta Suomen autokannan ikää, erityisesti mersujen, verrattuna eurooppalaiseen keskitasoon, niin lähes viimeisimpänä ollaan. Ilmeisesti ne viimeiset mersut, Saksan moottoriteillä jo loppuunajetut, juuri tänne Pohjan perukoille kerääntyvät.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Vau, oikein 270tkm ajettu rellu, ja katsoit asiaksesi tulla m-b palstalle kertomaan, miten loppuunajettuja köyhän kansan autoja miltein kaikki mersut suomessa on....

Vaatii kyllä pokkaa tulla täysin arvottoman ja paalikuntoisen, loppuunajetun ranskiksen omistajalta tulla mersun omistajille aukomaan ja vielä puhella paskaa että rellu kestäisi viotta 270tkm...

Täytyy sanoa, että itse olisin hyvin hiljaa, jos asiani olis noin huonossa jamassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
perspektiivi kirjoitti:
Vau, oikein 270tkm ajettu rellu, ja katsoit asiaksesi tulla m-b palstalle kertomaan, miten loppuunajettuja köyhän kansan autoja miltein kaikki mersut suomessa on....

Vaatii kyllä pokkaa tulla täysin arvottoman ja paalikuntoisen, loppuunajetun ranskiksen omistajalta tulla mersun omistajille aukomaan ja vielä puhella paskaa että rellu kestäisi viotta 270tkm...

Täytyy sanoa, että itse olisin hyvin hiljaa, jos asiani olis noin huonossa jamassa.
20-vuotias paalurelluni vain jatkaa taivaltaan, maamme samanikäisten ja enimmäkseen vanhempien ikämersujen parissa. Ohittelen näitä savukoneita aina kun vain mahdollista. Omani päästöt kuitenkin pienet. Ja ihmettelen, miksi niitä ylipäänsä ylläpidetään. Eikö kaltaiseni varattomampi kansanosa voisi tyytyä terhakkaampaan Tojotaan ja Peugeotiin. Ja jättäisi mersut bisnes- ja autoetumiehille. Ja mietin, miten valtiovalta houkuttelisi ne paalaukseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Missä 1700 kiloisessa Mersun turbodieselissä on 1.8 moottori?
Ilmianna
Jaa
Olis kiilannu vaan reilusti niin marisisit nyt mettässä.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ohitin mersun

Ohitin e-sarjalaisen mannelavetin ja rekan samalla kertaa, koitti stanan mulkero vielä ilman vilkkua kiilata eteen ettei häntä vaan ohiteta.

Ps. Älkäähän kuvitelko liikoja jostain 1.8 litrasista turbodieseleistä 1700kg:n korissa.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta