Hautojenhoito velvollisuusko vai rakkaudenosoitus?

Meillä on aika kirjavaa tämä seurakuntien menettely hautapaikoista?
Lieneekö edes lakia joka suojaisi kirkkojen ylivallan?
Seurakuntien menettely ei ole tasapuolista?

Luojankiitos tuli tämä tuhkaus! En tunne täysin lakia,mutta kaiketi sen tuhkan voi sirotella jonnekkinmuualle kuin ylitäyteen hautausmaahan??

Seurakunnat todella osaavat hinnoitella palvelunsa!
Minä jouduin ottamaan viidentonnin lainan,että sain mieheni haudatuksi ensimmäisenvaimonsa kanssa samaan hautaan Tampereelle.

Maksan tietenkin haudanhoidon,joka noin satasen vuodessa,johon kuuluu kukat ja nurmikonhoito.
Mielestäni se on koohtuullista

2

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makriina.ei.kirj

      Minusta hautojen hoito on kunnianosoitus menneille polville. Hoitamaton heinää pukkaava hauta on usein huolimattomuuden ja välinpitämättömyyden osoitus.
      On tietysti hautoja, jotka ovat satojen kilometrien päässä, yksi sellainen on minunkin suvussani. Sinne ei kukaan pääse, ja kun vuosikymmenet on maksettu haudan hoito kimpassa, niin nyt ei enää maksajia löydy.
      Haudalla pitäisi käydä edes pari kertaa kesässä katsomassa, että se on säällisen näköinen.
      Oman kesäpaikkani hautausmaalla käydään ahkerasti. Haudat on hyvin hoidettu ja kukkameren peitossa. Maaseudulla tapa on yleinen.
      Mieheni suvun haudat ovat muutaman orvokin varassa, sillä kun hautoja on paljon, ei niitä kerta kaikkiaan ehdi ja jaksa pitää hienona. Yritän kuitenkin pitää horsmat poissa.
      Mieheni suku on asunut paikkakunnalla 1600-luvulta lähtien. Hautakivistä vanhimmat ovat 1800-luvun puolelta. Kokonainen kulmaus hautausmaasta on varattu tälle suvulle. Vieri vieressä samaa sukunimeä. Tämä ikäpolvi vain on niin kiireistä, että eivät jouda käymään esivanhempiensa haudoilla. Se on minusta valitettavaa, ja olen yrittänyt huolehtia edes kolmesta lähimmistä sukulaisista. Mutta tänä vuonna en ole vielä päässyt sinne, mahtavat olla melko kamalassa tilassa kaikki.

    • sini.sirkku.ek

      Varmaan tuokin on miten kukin senkin kokee! Voimien vähetessä on paras järjestää kunnossapito seurakunnalle maksusta.

      Vanhempieni haudan hoito H:ssä on maksettu seurakunnalle jo ennen kuin vanhempani sinne laskettiin. Mieheni sukuhaudan hoitavat hänen lapsistaan nuorin, muut osallisuvat kustannuksiin. Pelkkä messinkilaattahan siellä on kiveen upotettuna, mutta Mäntyharjulle on tuhka siroiteltu Kaitoon rantamille.
      Monet esivanhempani ovat haudattuja Kuhmosten Papinsaareen, samoin paljon minulle tuntemattomia sukulaisia, joista vain olen sukukirjoista lukenut.

      Tunnen kyllä vahvaa yhteyttä omiin juuriini, ensimmäisen polven Uusmaalaisena Helsingissä , vanhempieni lähtökohtien ollessa taas minullekin rakkaasta sydänsuomesta, Kuhmoisista. Hämeestä on myös tuntemattomaksi jääneen isäni suku. Isäni isää sain sentään tavata H:ssa, ihan teini-ikäiseksi saakka. Kävimmekin siskon kanssa säännöllisesti tervehtimässä tuota ryhdikästä vanhaa miestä, joka usein halusi kuulla meidän laulavan hänelle 😊

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe