Kukaan ei enää naura aurinkosähkölle

(poislukien ainakin erään Suomessa hyvin tunnetun keskustelufoorumin muutamat kirjoittelijat)

" Blogi
8.3.2017

Kukaan ei enää naura aurinkosähkölle

Aurinkosähköjärjestelmien rakentamisen pitäisi olla osa tavanomaista rakentamista, kirjoittaa STUL ry:n tekninen johtaja Esa Tiainen. "
https://y-studio.fi/kukaan-ei-enaa-naura-aurinkosahkolle/

Tässä kirjoittaja on tehnyt saman havainnon kuin minäkin viestissä
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15253332/aurinkovoimaan-siirtyneita-yrityksia-suomessa (tosin vuoden myöhemmin kuin blogin kirjoittaja)

Muutakin palstalaisille tuttua blogissa on:

"Vaikka aurinkosähkön tuotanto käytännössä rajoittuu maaliskuulta lokakuuhun, kesän pitkien valoisien päivien ansiosta vuosituotanto ei juuri poikkea esimerkiksi Saksassa saatavalta sähkömäärältä. Ero Lappeenrannan ja Frankfurtin välillä on vain viisi prosenttia.

Epäilijöiden yllätykseksi pohjoinen ilmasto voi toimia myös aurinkosähköjärjestelmän hyväksi. Hyötysuhde on täällä parempi, jos sää on viileä ja aurinkoinen."

8

478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NoinhanSeOn

      Aurinkosähköä ovat rakentaneet lähinnä yritykset, joilla on paljon kylmälaitteita ja siksi suuri sähkönkulutus kesällä. Saavat 25-30 % tuen veronmaksajilta. Tavallisen talon katolla paneelit ovat harvinainen näky. Eikä syyttä, sillä eivät ne ole kannattavia. Lämpöpumput pn paljon järkevämpi investointi.

      • Tammikuu_2016

        Lisäksi pystyvät vähentämään verotuksessa rakennuskulut ja muunkin sähkönkulutuksen kuluina yleensä. Aurinkosähkö toimii hyvin kesällä, mutta se tammikuu.


      • Antti_Kalevi

        Ei minua naurattanut kun mökille asensin aurinkosähkölaitteet ja olen siitä täällä kertonutkin. Tiedän todellisuuden tuon pienen hankkeen todellisista kuluista ja säästöt kun itse rakensin. Tiedän että järjestelmä toimii ns. kesäaikaan hyvin ja tiedän ettei toimi talvella, mutta silloin sitä en tarvitsekaan. Tämä on käytännön faktaa Suomessa ja itse koettua, enkä viitsi kuunnella poliittistaustaista perätöntä höpinää aiheen tiimoilta. Tietysti seuraan täältä jos jollain muulla on käytännön kokemuksia asiasta kokemuskohteena.


      • Puulavesi
        Antti_Kalevi kirjoitti:

        Ei minua naurattanut kun mökille asensin aurinkosähkölaitteet ja olen siitä täällä kertonutkin. Tiedän todellisuuden tuon pienen hankkeen todellisista kuluista ja säästöt kun itse rakensin. Tiedän että järjestelmä toimii ns. kesäaikaan hyvin ja tiedän ettei toimi talvella, mutta silloin sitä en tarvitsekaan. Tämä on käytännön faktaa Suomessa ja itse koettua, enkä viitsi kuunnella poliittistaustaista perätöntä höpinää aiheen tiimoilta. Tietysti seuraan täältä jos jollain muulla on käytännön kokemuksia asiasta kokemuskohteena.

        Tekisitkö mitään muutoksia laitteistoon tai johonkin muuhun järjestelmän toimintaan liittyvät kesän kokemusten perusteella. On hyvä tehdä pohjatyötä jos itsekin laitan laitteet käyttöön.


    • jossittelua

      "Hyötysuhde on täällä parempi, jos sää on viileä ja aurinkoinen."
      Talvisin sää on viileä mutta aurinko vain puuttuu.

    • Hahahaa

      Hahaa aurinkosähköä!!!!
      Kannattava aurinkosähkö on vielä huonompi vitsi kuin kannattava tuulivoima. Eikä kumpikaan naurata yhtään veronmaksajaa.

    • kjgfdd

      Tarvitsemme Pohjanmaalle lisää innokasta työvoimaa mm. eläköytyjien ja lisääntyvän teollisuuden ansiosta. Tavoitteeseen pääseminen on hankalaa, koska ihmiset mieluummin pakenevat tuulimyllyalueilta.

      Toivon päättäjiltä järkevyyttä tähän! Pohjanmaa on kasvava ja kehittyvä talousalue. Sitä ei saa eliminoida tuulivoimavaikutuksilla. Suomi tarvitsee Pohjanmaan satsausta kansantalouteen ja kasvuun! Suomen tasavallan presidentti ja hallitus ottakaa asia pikimmin käsittelyyn, jotta jumiutunut tilanne saadaan selviämään pian.

    • Uusi aurinkosähköjärjestelmien yhteishankinta Pohjois-Karjalassa maaliskuussa 2018
      http://www.pohjois-karjala.fi/web/hinku/yhteishankinta

      "Valittavana kolme eri verkkoon kytkettävää järjestelmäkokoa:

      2,70 kWp: 5190 € (1,92 €/Wp), 10 kpl paneeleita, tilantarve katolla n. 17 m²
      4,59 kWp: 7200 € (1,60 €/Wp), 17 kpl paneeleita, tilantarve katolla n. 28 m²
      7,02 kWp: 9700 € (1,39 €/Wp), 26 kpl paneeleita, tilantarve katolla n. 43 m²"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe