Tarvitaanko meitä? (VA 2/2018)

Sivun 25 "Tarvitaanko meitä?" ja s. 28-29 "Mitä vapaa-ajattelijoilla on tarjota?" tuntuvat vähän samalta aihepiiriltä.

Ensinmainittu heittää otsikon mukaisesti kysymyksiä ilmoille. Ehkä hiukan sekava ensilukemalta, mutta idea selkiintyi kun luki uudelleen. Sen sijaan toinen juttu tuntuu jäävän vähän sekavaksi uudellakin lukukerralla. Otsikosta huolimatta osa tekstiä kertoo siitä, mitä VA-lehdeltä odotetaan, ei siitä mitä VA-liikkeeltä yleisesti halutaan. En saanut siitä oikein otetta.

Lehti verkossa: http://vapaa-ajattelijat.fi/wp-content/uploads/2018/07/vapaa_ajattelija__290618.pdf

14

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antivaparinnumero.666

      Minusta sivun 25 tekstiin on mahdutettu varsin paljon asiaa, niin paljon että ne olisi pitänyt aliotsikoida useammalle sivulle. Mutta kirjoituksessa esitetään joitakin erittäin hyviä kysymyksiä, joista epäilemättä vapaa-ajattelijoiden pieni päättäjäjoukko ei kauheasti halua keskustella:

      - uskonnollinen väkivalta ja syrjintä (kappaleet 6 ja 7)
      - "Osaammeko löytää paikkamme ja roolimme kiivasta tahtia muuttuvassa maailmassa?"
      - "Mutta olemmeko tosiasiallisesti itsetyytyväinen lähinnä sisäänpäin lämpiävä salaseura? "

      Tiedän jo etukäteen ettei näistä tietenkään ole tarvetta keskutella, paitsi tietysti antivaparit ovat kiinnostuneita näistä näkökulmista.

      • Tuo tiiveys/laveus on sellainen juttu, jossa pitäisi jotain keskitietä hakea. Kaikkea ei pitäisi pakottaa samaan juttuun, mutta turhan monisanaisestikaan ei kannattaisi jauhaa.

        "Osaammeko tarjota sopivia puitteita ja foorumia niille, jotka haluavat ja tuntevat tarvetta keskustella maailmankatsomuksellisista asioista vapaassa, humanistisessa hengessä?" -> Näppituntumani mukaan tarvetta tälle ei enää samalla tavalla olisi kuin 90-luvun lopulla vielä oli. Voin olla tässä väärässäkin. Aiemmin jotenkin haluttiin keskenämme vielä kertoa että "uskomatonta, tuollaiseenkin joku uskoo"; nykyään keskustelu on kääntynyt yhteiskuntaa ja lakeja koskevaksi.

        "Mutta olemmeko tosiasiallisesti itsetyytyväinen lähinnä sisäänpäin lämpiävä salaseura?" -> Tähän on tietysti aina olemassa riski. Varsinkin kun vaikkapa eroakirkosta.fi-palvelu jauhaa, voi liian helposti vain todeta että kaikki on hyvin ja jatkaa entistä toimintaa. Ei pitäisi "harrastaa vapaa-ajattelua", pitää maallistaa Suomea.


      • antivaparinnumero.666
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Tuo tiiveys/laveus on sellainen juttu, jossa pitäisi jotain keskitietä hakea. Kaikkea ei pitäisi pakottaa samaan juttuun, mutta turhan monisanaisestikaan ei kannattaisi jauhaa.

        "Osaammeko tarjota sopivia puitteita ja foorumia niille, jotka haluavat ja tuntevat tarvetta keskustella maailmankatsomuksellisista asioista vapaassa, humanistisessa hengessä?" -> Näppituntumani mukaan tarvetta tälle ei enää samalla tavalla olisi kuin 90-luvun lopulla vielä oli. Voin olla tässä väärässäkin. Aiemmin jotenkin haluttiin keskenämme vielä kertoa että "uskomatonta, tuollaiseenkin joku uskoo"; nykyään keskustelu on kääntynyt yhteiskuntaa ja lakeja koskevaksi.

        "Mutta olemmeko tosiasiallisesti itsetyytyväinen lähinnä sisäänpäin lämpiävä salaseura?" -> Tähän on tietysti aina olemassa riski. Varsinkin kun vaikkapa eroakirkosta.fi-palvelu jauhaa, voi liian helposti vain todeta että kaikki on hyvin ja jatkaa entistä toimintaa. Ei pitäisi "harrastaa vapaa-ajattelua", pitää maallistaa Suomea.

        "Näppituntumani mukaan tarvetta tälle ei enää samalla tavalla olisi kuin 90-luvun lopulla vielä oli."¨

        En tiedä kuinka on, mutta esim. Ylen jo varsin vanhan uutisen mukaan kirkon tutkimuskeskus esittää ettei uskonnollisuus niinkään ole katoamassa, se vain muuttaa muotoaan. Itse ajattelen, että henkisyys tai muu hörhöilyksikin laskettava on aina ollut osa ihmiskuntaa, jossa sitä on ohjailtu uskonnollisten valtaapitävien taholta haluttuun suuntaan. Uskomukset ovat varmasti olleet vakavasti otettavia, koska uskonnottomia on haluttu rangaista. Muoto on siis muuttunut ja muuttuu jatkossakin, ei mitään uutta tällä saralla siis.

        Vapaa keskustelu ns. paranormaaleista ilmiöistä on suotavaa, ja olisi suotavaa että niitä myös tutkitaan, mikään ei ole tehokkaampi keino seuloa hörhöilyt mäkeen. Toki ei tehoa kaikkiin.
        Vapaa-ajattelijoiden ja muiden uskonnottomien yksi vaikutuskeino on kyseenalaistaa perustellusti ja asiallisesti näihin liittyivissä asioissa, jos suinkin mahdollista.


      • antivaparinnumero.666 kirjoitti:

        "Näppituntumani mukaan tarvetta tälle ei enää samalla tavalla olisi kuin 90-luvun lopulla vielä oli."¨

        En tiedä kuinka on, mutta esim. Ylen jo varsin vanhan uutisen mukaan kirkon tutkimuskeskus esittää ettei uskonnollisuus niinkään ole katoamassa, se vain muuttaa muotoaan. Itse ajattelen, että henkisyys tai muu hörhöilyksikin laskettava on aina ollut osa ihmiskuntaa, jossa sitä on ohjailtu uskonnollisten valtaapitävien taholta haluttuun suuntaan. Uskomukset ovat varmasti olleet vakavasti otettavia, koska uskonnottomia on haluttu rangaista. Muoto on siis muuttunut ja muuttuu jatkossakin, ei mitään uutta tällä saralla siis.

        Vapaa keskustelu ns. paranormaaleista ilmiöistä on suotavaa, ja olisi suotavaa että niitä myös tutkitaan, mikään ei ole tehokkaampi keino seuloa hörhöilyt mäkeen. Toki ei tehoa kaikkiin.
        Vapaa-ajattelijoiden ja muiden uskonnottomien yksi vaikutuskeino on kyseenalaistaa perustellusti ja asiallisesti näihin liittyivissä asioissa, jos suinkin mahdollista.

        Minusta tuollaiset uutiset ovat venytettyjä tulkintoja. Jos sadasta kossua kittaavasta juoposta 90 raitistuu, yksi siirtyy olueen, kolme viskiin ja kuusi konjakkiin, niin ryyppäys on vähentynyt. Sitä ei poista se, että nostetaan otsikkoon "juomavalikoima on monipuolistunut".


      • antivaparinnumero.666
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Minusta tuollaiset uutiset ovat venytettyjä tulkintoja. Jos sadasta kossua kittaavasta juoposta 90 raitistuu, yksi siirtyy olueen, kolme viskiin ja kuusi konjakkiin, niin ryyppäys on vähentynyt. Sitä ei poista se, että nostetaan otsikkoon "juomavalikoima on monipuolistunut".

        Minä taas ajattelen, että ihmiset ovat (monet) luonnostaan enemmän tai vähemmän taikauskoisia ja kiinnostuneita muustakin kuin reaalimaailmasta.
        Kirkosta eroaminen kertoo vain siitä, ettei eroaja usko kirkon näkemystä kristinuskosta. Se taas voi tarkoittaa sitä, että eroaja uskoo johonkin muuhun tai pitää kirkkoa liian liberaalina. Se voi myös tarkoittaa ettei eroaja usko mihinkään. Joka tapauksessa se kertoo ettei eroaja halua enää osallistua kirkon ylläpitämiseen verojen muodossa.

        En usko kieltämisen voimaan tässä asiassa. Sen sijaan kyllä pidän tarpeellisena erottaa julkinen yhteiskunta erilaisista uskomusjärjestelmistä siinä mielessä, että perusteettomien uskomusten pohjalta ei pitäisi tuomita ketään eikä mitään. Tällaisia uskonjärjestelmiä ei tulisi myöskään opettaa lapsille ainakaan julkisissa kouluissa totena.

        Pyritkö puuttumaan näkemykselläsi uskonnonvapauden mukaiseen oikeuteen uskoa?


      • antivaparinnumero.666 kirjoitti:

        Minä taas ajattelen, että ihmiset ovat (monet) luonnostaan enemmän tai vähemmän taikauskoisia ja kiinnostuneita muustakin kuin reaalimaailmasta.
        Kirkosta eroaminen kertoo vain siitä, ettei eroaja usko kirkon näkemystä kristinuskosta. Se taas voi tarkoittaa sitä, että eroaja uskoo johonkin muuhun tai pitää kirkkoa liian liberaalina. Se voi myös tarkoittaa ettei eroaja usko mihinkään. Joka tapauksessa se kertoo ettei eroaja halua enää osallistua kirkon ylläpitämiseen verojen muodossa.

        En usko kieltämisen voimaan tässä asiassa. Sen sijaan kyllä pidän tarpeellisena erottaa julkinen yhteiskunta erilaisista uskomusjärjestelmistä siinä mielessä, että perusteettomien uskomusten pohjalta ei pitäisi tuomita ketään eikä mitään. Tällaisia uskonjärjestelmiä ei tulisi myöskään opettaa lapsille ainakaan julkisissa kouluissa totena.

        Pyritkö puuttumaan näkemykselläsi uskonnonvapauden mukaiseen oikeuteen uskoa?

        En minä eivätkä vapaa-ajattelijat yleensäkään kannata uskontokieltoa. Mielipiteemme ovat tässä täysin yhtenevät.

        En minä oikein mitään rajaa näe sille, miten suuri osa ihmisistä voisi olla rationaalisesti ajattelevia. Jumalausko voi vähentyä, rokotuskielteisyys voi vähentyä, jne jne. Ei yhden taikauskon jättäminen välttämättä tarkoita toisen tulemista tilalle.


      • antivaparinnumero.666
        jori.mantysalo kirjoitti:

        En minä eivätkä vapaa-ajattelijat yleensäkään kannata uskontokieltoa. Mielipiteemme ovat tässä täysin yhtenevät.

        En minä oikein mitään rajaa näe sille, miten suuri osa ihmisistä voisi olla rationaalisesti ajattelevia. Jumalausko voi vähentyä, rokotuskielteisyys voi vähentyä, jne jne. Ei yhden taikauskon jättäminen välttämättä tarkoita toisen tulemista tilalle.

        "Ei yhden taikauskon jättäminen välttämättä tarkoita toisen tulemista tilalle."

        Ei, mutta tuossa on ikään kuin rivien välissä sellainen ajatus ettei taikauskoa saisi vaihtaa toiseen.
        Tässä yhteiskunnassa on luvallista myydä mm. ennustuspalveluja ties kuinka monen euron minuuttihintaan, vaikka kyse on lööperistä. Koska jotkut tienaavat tällaisilla toiminnoilla, ei voida puuttua asiaan ja vaatia todisteita ennustusten toimimisesta? Tai siihen, että ennustajat toisinaan toimivat sosiaalityöntekijän tai psykologin viransijaisena, syystä tai toisesta.

        Rationaalisuus varmasti lisääntyy ihmisten mielissä, muttei välttämättä itsekseen.


      • antivaparinnumero.666 kirjoitti:

        "Ei yhden taikauskon jättäminen välttämättä tarkoita toisen tulemista tilalle."

        Ei, mutta tuossa on ikään kuin rivien välissä sellainen ajatus ettei taikauskoa saisi vaihtaa toiseen.
        Tässä yhteiskunnassa on luvallista myydä mm. ennustuspalveluja ties kuinka monen euron minuuttihintaan, vaikka kyse on lööperistä. Koska jotkut tienaavat tällaisilla toiminnoilla, ei voida puuttua asiaan ja vaatia todisteita ennustusten toimimisesta? Tai siihen, että ennustajat toisinaan toimivat sosiaalityöntekijän tai psykologin viransijaisena, syystä tai toisesta.

        Rationaalisuus varmasti lisääntyy ihmisten mielissä, muttei välttämättä itsekseen.

        Niin, mikä sitten rationaalisuutta lisää?

        Pohdimmeko edes me skeptikot ja vapaa-ajattelijat rationaalisesti sitä, miten edistää rationaalisuutta? Itse yritän edes kahvipöytäkeskusteluissa välillä muistuttaa "määrä tekee myrkyn" tms, kun kuulen selvää huttua. Mutta vaikealta tuntuu aikuisiin vaikuttaa.


    • antivaparinnumero.666

      Sivujen 28-29 kirjoitus ei ollut niin hyppelehtivää aiheesta toiseen ja kysyy ihan tärkeää asiaa, oli sitten toistoa tai ei. Tehtäviä oli:

      - edistää uskonnottomien ihmisoikeuksia
      - edistää uskonnotonta tapakulttuuria
      - tuoda esiin uskontokritiikkiä, ja uskontoihin liittyviä väärinkäytöksiä

      Itse en näkisi tuota vättämättä kaksijakoisena, vaan toisiaan täydentävinä toimintamuotoina, joiden tehtävä on parantaa uskonnottomien asemaa. Tekstissä kiinnitti huomiota näkemys siitä, että " toiset eivät halua kuulla uskonnoista yhtään mitään". Tuo on hiukan sama kuin Suomessa olisi kansa kovaa vauhtia vetämässä huiveja tai jarmulkeja päähänsä, niin että se jo uhkaa niiden oikeuksia, jotka eivät tähän halua lähteä mukaan. Olla kuin ei niitä olisi, niin sittenhän asia ei koske itseä, vai?

      "elämme edelleen maailmassa jossa uskonnoilla on valitettavan dominoiva rooli"

      Juuri näin ja vanhoilliset tahot yrittävät edelleen vaientaa kaiken kriittisen tiedon, joka asettaa heidän uskomuksensa vaakalaudalle.
      Toki ei ole vain yksin uskonnottomien velvollisuus tarttua näihin asioihin mahdollisuuksien salliessa.
      ------------------
      Mainostetaanko tätä Pro-Seremonioiden valmistarjontaa riittävästi?
      ------------------
      Ymmärrän esikoispojan menettämisen uskonnolliselle taholle olevan kova juttu. Uskonnonvapauden nimissä se on kuitenkin hyväksyttävissä. On se monelle uskovaisellekin kova juttu "menettää" lapsi ateismille. Ehkä kyseessä on jo muutakin henkilökemiaa, jos näkemysero oikeasti johtaa "menetykseen".

      No nyt tuli itseltäni sekava kirjoitus ;]

      • Olen täsmälleen samaa mieltä siitä, että toimintamuodot täydentävät toisiaan! Mitä vähemmän valtio tukee uskontoja, sitä helpommin ateismikin uppoaa; ja mitä useampi ei usko jumaliin, sitä valmiimpia ollaan hylkäämään valtionkirkkojärjestelmä.


    • vapaaihminen

      Suorsan kirjoituksessa on ihan kantava selvä idea. Vapaa-ajattelijoiden tulisi olla uskontoja vastaan. Samalla hän kuitenkin haluaa, että olisi tasapaino tarjota uskonnoton vaihtoehto uskonnollisille tavoille ja käytännöille.

      Mikäs siinä, jos vapaa-ajattelijat kokevat tärkeäksi taistella uskontoja vastaan. Itselleni uskontojen vastustamisella ei ole sitten yhtikäs mitään tekemistä oman uskonnottomuuteni kanssa. Silti mielipiteeni uskonnoista ei ole missään nimessä "neutraali". Olen kaikenlaisesta uskonnollisesta hörhöilystä jyrkästi erimieltä. En vain näe tehtäväkseni vastustaa uskontoja tai kirkkoja. Ne saavat uskonnonvapauden nimissä tehdä, mitä haluavat ihmisoikeuksia ja lakeja kuitenkin noudattaen.

      Minusta on äärimmäisen outoa ajatella, että uskonnomien ihmisten tulisi tuoda esiin uskontojen piirissä tapahtuneita väärinkäytöksiä tms. Tuollainen tehtävä kuuluu viranomaisille.

      Uskonnoton tapakulttuuri ei saa myöskään itseltäni hurraahuutoja. En koe uskonnottomuuden muodostavan mitään perinnettä, jonka pohjalta voitaisiin laatia mitään yhtenäistä tapakulttuuria. Jokainen viettäköön yksilöllisesti bileensä (häät, hautajaiset yms.) niin kuin lystää.

      • Sanonp

        Uskonnoton tapakulttuurihan just on yksilöllistä se on myös Pro-Seremonioiden idea.

        Kirkolla on epäreiluja etuoikeuksia ja lähetysläskynsä pohjalta huseerausta päiväkodeissa ja kouluissa..


      • Sanonp kirjoitti:

        Uskonnoton tapakulttuurihan just on yksilöllistä se on myös Pro-Seremonioiden idea.

        Kirkolla on epäreiluja etuoikeuksia ja lähetysläskynsä pohjalta huseerausta päiväkodeissa ja kouluissa..

        Yksilöllistä joo, mutta ei ole kulttuuria jos ei ole jotain yhteistäkin. Sanotaanko että kaava on löyhempi, ainakin jos katsoo nimiäisiä. Häistä joka tapauksessa suurin osa on maallista juhlaa, vaikka alussa olisi kirkko-osuuskin.

        Niinpä Pron aseman täytyy olla jotenkin ideoiden tuottajana ja levittäjänä. Ei se tietenkään voi määrätä juhlien kaanonia, mutta sillä on oltava tarjota muutakin kuin "ihan miten haluatte".


    • humhumhuuuu

      Koska on olemassa kirjakahviloita ja kristillisiä kirjakauppoja, nyt pitää perustaa humanistisia kahviloita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4853
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4613
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      621
      4220
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3197
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2721
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2223
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      223
      2196
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1807
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe