Naisen käytös riippuu kotiseudusta/kodista

OlenLounais-Suomesta

Opiskeluaikana 1980-luvulla jouduin kohtaamaan omituisia naisia, jotka suhtautuivat kohteliaisuuteeni sanomalla esim. "Minä en pidä sinusta", tai "Miksi soitat minulle. Mikset soita jollekin muulle" tai "Olet liian tunkeilevainen".
Kaikilla niin typerästi ja epäasiallisesti käyttäytyvillä oli samoja piirteitä: 1) Kotoisin Itä-Suomesta.
2) Kasvaneet vähemmän varakkaissa kodeissa, joissa isällä ei ollut edes henkilöautoa, ja jos oli, niin se oli joku Fiat tai Lada.
Onneksi olen myöhemmin tutustunut hyvissä, sivistyneissä kodeissa kasvaneisiin ystävällisiin naisiin.
Tälläkin hetkellä on erittäin hieno tilanne. Elämä on kivaa, kun en pyöriskele yli 60 kilometrin säteellä
Turusta asuvien kanssa.

62

888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *miettii*

      Millainen auto mahtaa olla aloittajan äidillä ja/tai isällä?

      • OlenLounais-Suomesta

        Äidistä ja isästä on jo aika jättänyt, joten ei heillä enää ole autoa. Opiskeluaikanani isällä oli aivan uusi Opel Ascona, ja äidillä neljän vuoden ikäinen Opel Kadett. -Nykyään minulla on laadukas saksalaismerkki, ei enää aivan uusi, mutta toimii hyvin. Vara-autonani on ikivanha laadukas saksalaismerkkinen auto, joka toimii.


      • OlenLounais-Suomesta kirjoitti:

        Äidistä ja isästä on jo aika jättänyt, joten ei heillä enää ole autoa. Opiskeluaikanani isällä oli aivan uusi Opel Ascona, ja äidillä neljän vuoden ikäinen Opel Kadett. -Nykyään minulla on laadukas saksalaismerkki, ei enää aivan uusi, mutta toimii hyvin. Vara-autonani on ikivanha laadukas saksalaismerkkinen auto, joka toimii.

        Korreloiko sinusta erityisesti sivistystä vanhempien automerkki? Tai sen ikä? Meinaan vaan, että autokin vanhenee, vaikka joskus uusi olisi ollutkin. Tuoko saksalaisuus sivistystä enemmän kotiin, kuin italialaisuus tai venäläisyys?


    • Suomen kansa on rakennettu kolmesta eri itämerensuomalaisesta kansasta, A) läntisistä 1. suomalaisista (nykyiset varsinaissuomalaiset) ja 2. hämäläisistä sekä B) itäisistä 3. karjalaisista, joiden jälkeläisiä ovat myös savolaiset.

      Kyllä näillä kansoilla on edelleen sangen erilaiset käyttäytymiskoodit, mutta ei ole yksiselitteistä, minkä käyttäytymistä kukin pitää tylynä. Yleensä voidaan sanoa, että itäsuomalaiset pitävät länsisuomalaisia tylyinä ja päinvastoin.

      • JossainMuualla

        Laitan tähän häme-suomi käännöksen hämäläisten keskustelusta.

        Ensin hämeeksi ja suluissa suomeksi.

        Tilanteessa mies saapuu syömään aamupalaa rouvan ollessa jo pöydässä.

        M: Hrmmp. (Huomenta rakkaani!)
        N: ... (Huomenta!)
        M: Öhhö. (Annatko kahvipannun kultaseni?)
        N: Tosso. (Ole hyvä, tarvitsetko maitoa?)
        M: E. (Kiitos, kahvi riittää)
        N: ... (Tein sämpylöitä, ota yksi)
        M: Oliko se hyvää vai oliko mulla nälkä? (Oi kuinka herkullisia, kiitoksia)
        N: No ei nää nyt mitää ole. Ihan joutavia kötöstyksiä. (Kiva kun tykkäsit!)
        M: ... (Kiitoksia)
        N: ... (Ole hyvä!)

        Ja niin edelleen...

        Mistähän syntyykään se täysin perustelematon kuva hämäläisitä tylyinä ja loukkaavina?


      • JossainMuualla kirjoitti:

        Laitan tähän häme-suomi käännöksen hämäläisten keskustelusta.

        Ensin hämeeksi ja suluissa suomeksi.

        Tilanteessa mies saapuu syömään aamupalaa rouvan ollessa jo pöydässä.

        M: Hrmmp. (Huomenta rakkaani!)
        N: ... (Huomenta!)
        M: Öhhö. (Annatko kahvipannun kultaseni?)
        N: Tosso. (Ole hyvä, tarvitsetko maitoa?)
        M: E. (Kiitos, kahvi riittää)
        N: ... (Tein sämpylöitä, ota yksi)
        M: Oliko se hyvää vai oliko mulla nälkä? (Oi kuinka herkullisia, kiitoksia)
        N: No ei nää nyt mitää ole. Ihan joutavia kötöstyksiä. (Kiva kun tykkäsit!)
        M: ... (Kiitoksia)
        N: ... (Ole hyvä!)

        Ja niin edelleen...

        Mistähän syntyykään se täysin perustelematon kuva hämäläisitä tylyinä ja loukkaavina?

        Armeijassa koulutettiin laskuvarjojääkäreitä.

        Muistutettiin, että kun hyppää. pitää ensin laskea kolmeen ja vasta siten vetää laukaisinta, ettei sotkeudu koneeseen. Yksi jääkäri tuli ns. kynttilänä alas ja teki maahan syvän montun. Väki juoksi putoamispaikalle. Montun pohjalta kuului ... ja kolme. Oli mies kotoisin Hämeestä.


    • Itsekin olen 60km n säteen sisältä kotoisin, mutta asunut myös vuosia ihan muualla päin Suomea. Olen käsittänyt kyllä ihan toisin päin, että lounais-suomalaisia pidetään tylyinä, jäyhinä ja vaikeasti tutustuttavina. Minulle ei ole niin tullut kukaan sanomaan, mutta olen huomannut että huomattavasti helpommin tutustun itse muualta tulleisiin, esim. itä-suomalaisiin ja pohjoisesta kotoisin oleviin. Tai vaikka hämäläis-karjalaisiin, kuten mieheni. Turussa ja lähiseudulla on aikaan sisäänpäinlämpiävää porukkaa. Minun persoonaani (tai huumorintajuani?) taas on joku savolainen vääräleuka kutsunut "kuivakaksi", kuulemma ihan hyvällä :P

      • aikaan=aika


      • Tärkein unohtui: auto lapsuudenkodissa: aina kupla-wolkkari, kunnes 80-luvun lopulla tuli volvo :D Nykyään noilla taas on wolkkari, muttei enää kupla.


      • pitkätukka-68

        Menikö nyt niin, että ollaan samalta paikkakunnalta alunperin?


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Menikö nyt niin, että ollaan samalta paikkakunnalta alunperin?

        Mulla mennyt ainakin ohi :) En ole ihan varma, kummasta olen kotoisin, Turusta vai Turun läheisyydessä olevalta maalaispaikkakunnalta, mihin olen palannut taas takaisin. 11-vuotiaaksi asuin kuitenkin Turus. Ja sitten myöhemmin aikuisena kahdeksan vuotta. Jotenkaan sä et vaikuta ollenkaan siltä, että olisit tältä maalaispaikkakunnalta ;) Mulla on vähän viha-rakkaus-suhde tähän paikkakuntaan. Nuoruudessa oli aika tasapäistävä paikkakunta, kaikki massasta poikkeavat (kuten ilmeisesti minä) otettiin silmätikuksi. Nykyään on onneksi jo rennompaa.


    • lihavihatipunen

      No olipas avautuminen. Ei ehkä kovin fiksu mutta vaihtelua jännämies-nillitykseen.

      Mun isällä oli muuten Fiat 80-luvulla. Hän oli Fiat-mies siihen asti kunnes osti mun vanhan Nissanin. Sen jälkeen osti toisenkin Nissanin ja sillä ajelen nyt minä, koska isästäni on aika jättänyt.

      • lihavihatipunen

        Niin ja olen länsi-Suomesta mutta on itä-Suomalaiset juuret.


      • Likinäkörillitäti

        Isälläni oli (vuosikymmeniä sitten) laadukas henkilöauto (ei siis mikään ns. idän ihme), ja olen hyvin sivistyneessä kodissa kasvanut. Mutta sivistystasoni ei johdu autosta, vaan omasta hyvästä lahjakkuudestani. Nykyään minulla on hyvä auto. Vaikka näköaistini on sellainen, etten meinaa nähdä pimeitä kävelijöitä, ajan kuitenkin autolla. En kulje bussilla, koska en luota bussikuskien näkökykyyn.


    • niinpä_on

      Vuosien aikana olen saanut vaikutelman, että itäsuomalaiset naiset ovat välinpitämättömiä, eivätkä ole mitenkään kiinnostuneita toisesta ihmisestä, kun taas Turun seudulla monet naiset todella välittävät kohtaamastaan miehestä. Turun seudulla naiset innoissaan kyselevät mieheltä kaikki mahdolliset asiat, ja juttu luistaa paljon paremmin kuin itäsuomalaisten välinpitämättömien naisten kanssa.

      • Kyl_maar_niin_on

        Totta. Vuosia sitten havaitsin, että jos yo-kylän pingispöytähuoneeseen tuli mies, niin ovensuun lähellä oleva likinäköinen rillipäinen itäsuomalaisnainen hyppäsi salamavauhdilla huoneen toiseen nurkkaan. Turun seudulla on taas niin päin, että nainen haluaa tulla miehen lähelle ystävällisesti hymyillen.


      • pitkätukka-68
        Kyl_maar_niin_on kirjoitti:

        Totta. Vuosia sitten havaitsin, että jos yo-kylän pingispöytähuoneeseen tuli mies, niin ovensuun lähellä oleva likinäköinen rillipäinen itäsuomalaisnainen hyppäsi salamavauhdilla huoneen toiseen nurkkaan. Turun seudulla on taas niin päin, että nainen haluaa tulla miehen lähelle ystävällisesti hymyillen.

        Turun yo-kylä on kyllä aika tunnettu, mut kyse ei välttämättä ole turkulaisista vaan Turkuun opiskelemaan tulleista.

        Kahden tytön kanssa siellä ollut seksiä, kumpikaan ei turusta.


    • Ei kannata lannistua..

      Monesti on tullu tekstiä että mie voisin pitää turpani kiinni vaikka oonki vaan kehunu.

      Ei ne naiset kumminkaan tarkota sitä.. Kuhan vaan toppuuttelevat.


      Pitää mainostaa palveluita että se uppoaa naisen alitajuntaan... Sitten kun tarve tulee niin nainen muistaa sun puljun nimen.

      Vähän niinkuin telkkari mainonta.

    • "Kaikilla niin typerästi ja epäasiallisesti käyttäytyvillä oli samoja piirteitä: 1) Kotoisin Itä-Suomesta."

      Mullehan tämä oli hah, täsmäpiikki :D

      Täällä on kuule kaskea raivattu prkl.

      (hieroo aloittajan naamaan epäasiallisesti nokea -köyhällä villavanttuulla)

      • pitkätukka-68

        Niin niin. Itse kun kävin syvemmin tutustumassa Joensuuhun, niin kaveriporukassa oli myös kaikki paikkakunnan skinheadit (niitä oli silloin jopa kaksi). Hyvin pärjättiin, kunhan ei jauhettu tiettyjä kysymyksiä joista oltiin eri mieltä. Minähän en tietenkään ole näiden sankareiden kanssa kaikista asioista samaa mieltä.



        t: vihervassarisuvakkifeministiMIES


      • Reuho

        Heh. Ei itäsuomalainen nainen voi tulla hieromaan kenenkään miehen naamaa villavanttuulla, koska itäsuomalainen nainen pelkää miehiä niin, että pitää mieheen ainakin kolmen metrin välimatkan.


      • Reuho kirjoitti:

        Heh. Ei itäsuomalainen nainen voi tulla hieromaan kenenkään miehen naamaa villavanttuulla, koska itäsuomalainen nainen pelkää miehiä niin, että pitää mieheen ainakin kolmen metrin välimatkan.

        Ohhoh ehheh mihinkähän muumikkiin sitä sinäkin olet törmännyt. :D


    • misspönttöuuni

      Turussa on hyvä pysyä, koska itäsuomalaisella on hurja luonne.
      Me eletään täällä kuin Kardemumman yössä.

      Just kaivoin rosvopaistimontun takapihalle.

      • pitkätukka-68

        Jos nyt mennään stereotypioihin, niin itäsuomessahan tehdään itsemurhia, ei murhia.
        Teemu Mäki (kyllä, se kissantappojutun tekijä) kertoi syyn, miks Pohjanmaalla ei tehdä itsemurhia. Jos tappaa itsensä ni naapurit puhuu, etkä pysty edes puolustautumaan. Idässä ollaan yksin, eikä kukaan edes huomaa jos olet mennyt.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Jos nyt mennään stereotypioihin, niin itäsuomessahan tehdään itsemurhia, ei murhia.
        Teemu Mäki (kyllä, se kissantappojutun tekijä) kertoi syyn, miks Pohjanmaalla ei tehdä itsemurhia. Jos tappaa itsensä ni naapurit puhuu, etkä pysty edes puolustautumaan. Idässä ollaan yksin, eikä kukaan edes huomaa jos olet mennyt.

        No kyllä yks lammas voidaan aina konttoon laittaa. Se on kuule niin, jotta karjalaiset hautajaisetkin on ilosemmat ku pohojalaaset häät. : )


    • Lattialauvalla nukutaan ja pipon alta tursuu heinä ja tupasvilla. Pylly vilkkuu ku housuista on paikkalappu irronnu.

      • trollikka

        Älä sinä sure, mullakin on paremmat vaatteet juuri paikattavana... enkä pääse lähtemään kaupungille. Sinne Turun kuuluisalle KauppaTorille, mikä on yhtä lilluvaa savivelliä nykyään.
        Tekevät uutta parkkihallia siihen torin alle... sen entisen melkein tyhjillään olevan viereen, se on kattos bisnestä se!
        Joku hyväveli seurue kääräisee rahaa taskuunsa, ja turkulaiset sen taas loppupeleissä maksaa!


      • pitkätukka-68
        trollikka kirjoitti:

        Älä sinä sure, mullakin on paremmat vaatteet juuri paikattavana... enkä pääse lähtemään kaupungille. Sinne Turun kuuluisalle KauppaTorille, mikä on yhtä lilluvaa savivelliä nykyään.
        Tekevät uutta parkkihallia siihen torin alle... sen entisen melkein tyhjillään olevan viereen, se on kattos bisnestä se!
        Joku hyväveli seurue kääräisee rahaa taskuunsa, ja turkulaiset sen taas loppupeleissä maksaa!

        Mika ihmees ne ees laitto sen sitin sin puolel jokke, kun täl pual ois parempi alune? Oikkel pual vois tehä vaik metro.


      • pitkätukka-68
        pitkätukka-68 kirjoitti:

        Mika ihmees ne ees laitto sen sitin sin puolel jokke, kun täl pual ois parempi alune? Oikkel pual vois tehä vaik metro.

        (mika= miks, kirjotusvirhe siis)


      • En usko tuota pyllyyn villkumista kun ei edes tänne anonyymipalstalle ole saatu vilahdustakaan näkyviin. Itäsuomalaisilla naisilla on varmaan kymmenet mummokalsarit päällekkäin, sitten muutama alushame, villahame, sarkahame ja -housut, sitten vielä farkut ja muuta munalukko niitä kaikkia kiinni pitämässä.


      • trollikka kirjoitti:

        Älä sinä sure, mullakin on paremmat vaatteet juuri paikattavana... enkä pääse lähtemään kaupungille. Sinne Turun kuuluisalle KauppaTorille, mikä on yhtä lilluvaa savivelliä nykyään.
        Tekevät uutta parkkihallia siihen torin alle... sen entisen melkein tyhjillään olevan viereen, se on kattos bisnestä se!
        Joku hyväveli seurue kääräisee rahaa taskuunsa, ja turkulaiset sen taas loppupeleissä maksaa!

        Elä sie siellä savivellissä, siun pitäs joskus ajella runon ja rajan tietä, ens kesänä teet rengasmatkan ittään :)


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Mika ihmees ne ees laitto sen sitin sin puolel jokke, kun täl pual ois parempi alune? Oikkel pual vois tehä vaik metro.

        Mä en ymmärrä koskaan, että mil puolel jokkee ne turkulaiset sit loppupeleis ovat?

        (naurua)

        Ja miksi kaikki turkulaiset ovat sinkkupalstalla, heitä on yllättävän paljon :D
        He ovat sil puolel jokkee ja täl puolel palstaa. Hämmentävää.

        (kikattaa)


      • Harmaaritari kirjoitti:

        En usko tuota pyllyyn villkumista kun ei edes tänne anonyymipalstalle ole saatu vilahdustakaan näkyviin. Itäsuomalaisilla naisilla on varmaan kymmenet mummokalsarit päällekkäin, sitten muutama alushame, villahame, sarkahame ja -housut, sitten vielä farkut ja muuta munalukko niitä kaikkia kiinni pitämässä.

        Hahah, oikeassa olet tuosta kerrospukeutumisesta.
        Täällä luotetaan sarkaan. Se ku käyp tuo Siperian tuulonen somasti ja sopivalta kantilta.

        Munalukko sun kanssas...

        (naurua)


      • trollikka
        misspönttöuuni kirjoitti:

        Elä sie siellä savivellissä, siun pitäs joskus ajella runon ja rajan tietä, ens kesänä teet rengasmatkan ittään :)

        Ens kesänä jos elän, mulla on aikaa... kiertelen motskalla Suomenmaata; Broidin ja hänen vaimonsa kanssa. Siitä ollaan jo keskusteltu ja suunnitelmiakin tehty... ainakin Savonlinna on yks matkamme kohde ja Saimaan risteily tehdään sekä höyrylaivaan majoitus ainakin yhdeksi yöksi.
        Eli 2kpl kahdenhengen hyttejä on varattava etukäteen, jotta suunnitelmat toteutuu kuten pitäisikin. Toiveemme on tietenkin... ettei koko ajan sataisi! Jos on kovin sateista on motska ajelut vaihdettava autokyytiin.


      • trollikka kirjoitti:

        Ens kesänä jos elän, mulla on aikaa... kiertelen motskalla Suomenmaata; Broidin ja hänen vaimonsa kanssa. Siitä ollaan jo keskusteltu ja suunnitelmiakin tehty... ainakin Savonlinna on yks matkamme kohde ja Saimaan risteily tehdään sekä höyrylaivaan majoitus ainakin yhdeksi yöksi.
        Eli 2kpl kahdenhengen hyttejä on varattava etukäteen, jotta suunnitelmat toteutuu kuten pitäisikin. Toiveemme on tietenkin... ettei koko ajan sataisi! Jos on kovin sateista on motska ajelut vaihdettava autokyytiin.

        Murresanakirja ja hyttyssavut mukkaan ja eiku mopedin selekähän, tervetulloo :D


    • pitkätukka-68

      Tietysti eri puolilla Suomea on vähän erilainen mentaliteetti, mutta aloittajan saamat kommentit viittaavat lähinnä siihen, että sälli on aika rasittava persoona. Ehkä jossainpäin Suomea siedetään paremmin rasittavia ihmisiä.

      • trollikka

        Lyörääks vetoo, ei toi trollin perhana oll eres Turust, tommottos tekis vaa NääsVillest kotosi oleva... iha vaa piruttas!


      • pitkätukka-68
        trollikka kirjoitti:

        Lyörääks vetoo, ei toi trollin perhana oll eres Turust, tommottos tekis vaa NääsVillest kotosi oleva... iha vaa piruttas!

        Iha varmast.
        Ei lyyä vetto.


      • OlenLounais-Suomesta

        Syntymäpaikkani alle 20 km päässä Turusta. Lapsuudenkoti oli hienossa, viihtyisässä, sivistyneen
        väestön pikkukaupungissa. Nykyäänkin siellä asuvat Suomen ystävällisimmät naiset. ( Ja myös ystävällisimmät miehet.) - Lähdin aikoinaan opiskelemaan itäisemmän Suomen suuntaan. Aluksi sain vaikutelman, että Itä-Suomen ihmiset olisivat avoimia ja ystävällisiä, mutta ajan mittaan huomasin, että "ystävällisyys" oli pelkkää teatteria. Todellisuudessa: Pientenkin vastoinkäymisten jälkeen alkoi raivoaminen. ( Sitä ilmiötä oli sekä naisilla että miehillä. ) - Onneksi nykyisistä ystävistäni enemmistö asuu lounaissuomalaisessa pikkukaupungissa, jossa lapsuudenkotini oli.


      • eastwest

        Itäsuomalaiset näyttää kyllä tunteensa helposti, kun taas lännessä ne padotaan ja ne sitten purkautuu todella räjähtäen. Siinä on sitten kanssaimmeisillä piilopaikoista uupelo. Idässä taas ei olla pitkävihaisia ja monet asiat hoidetaan huumorilla.


      • J_S_täällä

        Idässä jotkut ovat vihaisia siitä, mitä joku on vuosia sitten sanonut. Lännessä taas naiset, joille olen kouluaikana pelleillyt, suhtautuvat minuun nykyään aivan myönteisesti.


    • pitkätukka-68

      Mistäköhän johtui se, että melkein kaikki joensuulaiset kaverini muuttivat yhtäkkiä Turkuun? En tiedä, mutta nostivat he ainakin Turun henkistä tasoa ja äo:ta.

      • GoWest

        On selkeä selitys asialle, miksi joensuulaiset kaverit muuttivat Turkuun. No, kun Joensuussa ei varmaankaan ole työpaikkoja.


    • 123d123d123f

      Mun kokemukset on päinvastaiset. Kaikki länsisuomalaiset naiset ovat töykeitä ja epäkohteliata. Esim baarissa kun kysyy kelpaako seura niin saattavat esittää etteivät huomaakkaan, tuhahtaa ja nyrpistää nenää. Tai jopa haukkua stalkkeriksi. Itä suomen naiset ovat iloisempia ja ihmismäisempiä.

      • pielavesj

        PS:n Susanna Laineessa ja juontaja Tuija Pehkosessa näkee pohjalaisen ja savolaisen naisen eron, pohjalaisen eduksi.


    • 486532

      Kirjoitus täytyy olla feikki. Mutta jos on totta, niin ei kovin hyvin mene. Jos menisi hyvin olisi onnellisessa pitkässä parisuhteessa. Siihen ei "miestä" tarvii joka vaihtaa naista usein. Mutta vain tosimies pystyy pitämään naisen tyytyväisenä ja onnellisena vuosikymmenet.

      • OlenLounais-Suomesta

        On totta,ei feikki. Hyvin alkoi menemään, kun löysin ihan fiksun naisen, ja avioiduin. Onnellinen avioliitto, mutta aikojen kuluessa huomattiin, että ei olla enää samalla aaltopituudella. Ero tuli, ihan sovussa. Olen uus-sinkku. Naisystävä on (Lounais-Suomessa), mutta kyseessä ei ole ns. seurustelu, vaan ystävyys.


    • aa.........xxx.....x

      Jännä miten asiat eri tavoin voi nähdä. Varsinais-Suomessa varttuneena ja muutoin reissutyötä ja erilaisia paikalliskulttuureja murteita rakastavana täytyy myöntää, että kyllähän sitä kolkomakksi menee, mitä lähemmäs Turkua ajautuu. Pätee itä-länsi, mutta myös etelä-pohjois akselilla. Johtuu vähän kielestä, mutta ylipäätänsä muutenkin. Täysin erilaiset mielikuvat Itä-Suomesta. Herrajumala eihän ne lopeta ikinä edes puhumistakaan, kun kerran innostuvat.

      • Aivan,itäsuomalaiset ovat kovia lörpöttelemään,puhetta ja aihetta piisaa tuntikausia,melkein hypnoottista haha:D enemmän kuin kerran mullekkin sanottu"eikö sun suu ikinä pysy kiinni" lol täytyy sanoa että someron alueella on myös kovia lörpöttelijöitä,onkos se sitten lounais-suomea..


      • "Herrajumala eihän ne lopeta ikinä edes puhumistakaan"

        Ei lopetetakaan! :'D

        Itäsuomalaisen kanssa on helppo tulla juttuun kun myö puhutaan mistä vaan, kenen kanssa tahhaan (yleensä liikaa) ja tuppauvvuttaan nokan alle noppeesti haastelemmaan ja utelemmaan, että mistä se immeinen on lähtenynnä ja mitä häät idässä tekköö ja mielellään kuullaan koko sukutarina ja silleen..

        Itäsuomalainen osaa smalltalkin kuin vettä vaan. Voidaan lausua runokin tai vetästä itkuvirsi. Ruoan tuputtaminen kuuluu myös asiaan, vieraan on pakko syödä vaikka väkisin (ainakin kaksi piirakkaa), sitten pietään pienet tanssit ja lauloo luikautettaan piälle.

        Kas niin.

        Ne, jotka muuta väittävät, eivät ole idässä olleetkaan. Pö.


    • Ei pidä paikkaasa, mä olen itä-suomesta ja ollaan kovia lörpöttelemään,yleensä sosiaalisia ja avoimia. Enemmän noi länsi-suomalaiset on ollut tylyjä ja tuppisuita. Ei pidä yleistää tietty..

      • Mun mies on lännestä ja ei kyllä ole mikään louskuttaja. Eli on hiljaa, jos ei ole asiaa. :)

        Ehkä he on hiukan omanlaisiaan, mutta mä tuun hyvin juttuun länsi-suomalaisten kanssa. ja Turkulaistenkin kanssa. Niitäkin siellä suvussa on. :)


      • Hyvää päivää, tervehtii Pönttö peppuolentoa. Täydet pisteet itäsuomalaisuudesta toisellekin neitille sinne. Ei anneta turkulaisten nujertaa. Pannaan ne yhel puolel jokkeesa turjottammaan. :D

        Meillä kun ei ole tämä elämä täällä niin turhan vakavaa.

        (naurua)


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Hyvää päivää, tervehtii Pönttö peppuolentoa. Täydet pisteet itäsuomalaisuudesta toisellekin neitille sinne. Ei anneta turkulaisten nujertaa. Pannaan ne yhel puolel jokkeesa turjottammaan. :D

        Meillä kun ei ole tämä elämä täällä niin turhan vakavaa.

        (naurua)

        Tuossakin vähän pohdintaa

        https://yle.fi/uutiset/3-5588878

        esim. karjalaisuudesta. :)

        "Esille nousivat nimenomaan eloisuus, iloisuus, ystävällisyys ja puheliaisuus."

        "Luonteeltaan karjalainen on reipas, puhelias ja toimelias."

        Pakko lisätä pohjaton uteliaisuus. Siitä en tiedä, on se niin hyvä juttu.

        (naurua)


    • Mjaa, mä olen kotoisin Päijät-Hämeestä ja isälläni taisi olla mun syntymän aikaan, ss datsun vai oliko vielä Dodge Dart…? En pysty muistaamaan, mutta hänellä on ollut toista sataa autoa. Muistan, että auto sattoi joskus vaihtua viikottain. :D

      Hän on aina rakastanut autoja ja niiden kanssa pelaamista, ajamista ja purkamista ja kokoamista. Edelleen...

      • Meil taisi olla Isuzu belletti sillon, kun olin vuoden vanha. Ja kajakkikaksikko jo, kun oli 2-vuotias, sillä me käytiin lapsissakin. Se oli ihan urvelon mallinen auto. :)


    • hämeenhitain

      "Hämäläinen on vankka varreltaan, hartehikas ja vahva. Silmät ovat harmaansiniset, tukka usein vaalea. Työssään hän on erittäin kestävä ja käytännöllinen. Hän on oikein suomalaisen perikuva."

    • ribed

      Minulle merkittävin osa käytöksestä/asenteista tulee naisen isäsuhteesta ja sen oireista ja seurauksista

    • häpeä

      Mulla oli 1080 luvulla talbot merkkinen auto. Iskin sillä tyttöjä kyliltä.

      • häpeä

        1980 luvulla


      • 1080-luvun talbotti olisi varmasti ollut veikeä väline, sillä sitä se oli 1980-luvullakin. Lapsuudessa neiti körötteli myös petroli talbotin (horizonin) kyydissä. :D

        Sininen savu vain leijaili, kyllä oli komiaa kyytiä.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        1080-luvun talbotti olisi varmasti ollut veikeä väline, sillä sitä se oli 1980-luvullakin. Lapsuudessa neiti körötteli myös petroli talbotin (horizonin) kyydissä. :D

        Sininen savu vain leijaili, kyllä oli komiaa kyytiä.

        Ai kehveli, oli muuten Fiatejakin. Kyllä vaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      415
      4604
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      247
      2294
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1710
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1462
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      309
      1399
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1147
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1131
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      79
      1103
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1085
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      985
    Aihe