Dieselautojen käyttövoimaveron poisto

EI_Verolle

27

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tasa-arvoj

      Mun mielestä kaikki verot on muinasinmuistoja, joista tulisi päästä eroon. Irrottaudutaan nyt ihan ekaks vaikka arvonlisäverosta ja kannabisverosta ennenkuin tuollasia tyhmyyksiä mennään allekirjoittamaan.

      • bensalana

        Mene sinä vetämään huumeita sinne himaasi. Kerrankin järkevä aloitus tällä palstalla - Vaikka bensalla autoni kulkeekin.


      • tasa-arvoj

        Miksi vetäisin huumeita? Täysin naurettava ehdotus. Itsekin ajan bensa-autolla ja vaadin vain kaikkien turhien verojen poistamista, aloittaja vaati vain yhden turhan veron poistoa. Minä sentään peräänkuulutan tasa-arvoa tässäkin asiassa, enkä ole niin vähä-älyinen, että vastaisin töykeästi.


      • MistäVerotuloja
        tasa-arvoj kirjoitti:

        Miksi vetäisin huumeita? Täysin naurettava ehdotus. Itsekin ajan bensa-autolla ja vaadin vain kaikkien turhien verojen poistamista, aloittaja vaati vain yhden turhan veron poistoa. Minä sentään peräänkuulutan tasa-arvoa tässäkin asiassa, enkä ole niin vähä-älyinen, että vastaisin töykeästi.

        Jos jostain vähentää tai poistaa veron se vero ilmestyy jonnekin muualle. Katsos ku yhteiskunnan pyörittäminen vaatii verotuloja valtiolle. Mihin käyttövoimaveron tulojen verokuormitus kohdennettaisiin jos sitä ei dieselautoilta enää otettaisi?


      • käytönmukaan
        MistäVerotuloja kirjoitti:

        Jos jostain vähentää tai poistaa veron se vero ilmestyy jonnekin muualle. Katsos ku yhteiskunnan pyörittäminen vaatii verotuloja valtiolle. Mihin käyttövoimaveron tulojen verokuormitus kohdennettaisiin jos sitä ei dieselautoilta enää otettaisi?

        Molemmat verot pois ,käyttövoima- ja ajoneuvovero. Korotetaan polttoaineiden hintaa muutamalla sentillä. Esim. maaseudulla oma auto välttämätön. Maksetaan silloin käytöstä ja "saastuttamisesta". JOS diesel autoja aletaan "rankaista" enemmän, ne päätyvät afrikkaan, sielä ei päästöistä välitetä - eikä ne sielä saastuta......


    • Vajakeille.hoitoa

      Tuon läpimeno on yhtä todennäköistä kuin se, että Suomi sulkisi rajansa, eikä tänne päästettäisi rintamakarkureita ym roskasakkia. Ja yhtä todennäköistä kuin se, että EU tekisi joitain lopettaakseen Välimeren yli suuntautuvan ihmissalakuljetuksen. Eli haaveilla saa, mutta ei tule ikinä toteutumaan.

    • älähengitä

      Turhia veroja ei ole. Niin kauan kuin valtion kirstuun tarvitaan rahaa, sitä kerätään mistä saadaan. Muistetaan nyt että niin on aina (ainakin aika kauan!) ollut, meillä olivat yhdessä vaiheessa mm. peruukit verolla, yhdestä peruukista sen ja sen verran, kahdesta tuplasti enemmän jne. Mitä merkillisempiä asioita on verotettu, välillisesti ja välittömästi.
      Mitä dieselautoihin tulee, tarkoitushan on saada ne vaikka verojen korotuksilla vähin erin kokonaan pois liikenteestä niiden paljon bensakoneiden päästöjä vaarallisemmiksi todettujen pienhiukkaspäästöjen takia. Onhan myös jo jonkin aikaa dieselautojen ajoneuvovero ollut useissa tapauksissa reilusti kaksinkertainen bensavehkeisiin nähden. Tämä ei yllättäen ole synnyttänyt samanlaista haloota kuin mitä nyt on noussut kun dieselin hinta on tullut suunnilleen bensiinin lukemiin! Dieselpolttoaine tulee suunnilleen samasta raakaöljyn jalostusprosessista kuin bensa, miksi sen tulisi olla kuluttajille ikuisesti edullisempaa kuin bensa? Dieselien verotusta, erityisesti uusien autojen osalta, tulisi edelleen nostaa niin, että se alkaisi todella vaikuttaa ihmisten ostopäätöksiin ja pahimmat myrkkymoottorit alkaisivat vähentyä liikenteestä.

      • fgjgjhgkjhk

        Valitettavasti olet väärässä - Nämä uudet "eco" bensaturbot saastuttavat ja pahasti varsinkin noilla pienhiukkasilla. Päästöt ovat moninkertaisia Dieseliin verrattuna koska ei DPF tai SCR järjestelmiä edes. Muutamassa taitaa vasta olla.


      • 1.0TSI

        Sinä olet väärässä. Esim. VW:n uudet WLTP-normitetut 1.0 ja 1.5 TSI moottorit on varustettu hiukkassuodattimella. Samoin uuden Ford Focuksen. Ovat kaikken komponenttien suhteen vähäpäästöisempi kuin vastaavat dieselit - jopa CO2-päästöjen.


      • Dieselvähäpäädtöisempi
        1.0TSI kirjoitti:

        Sinä olet väärässä. Esim. VW:n uudet WLTP-normitetut 1.0 ja 1.5 TSI moottorit on varustettu hiukkassuodattimella. Samoin uuden Ford Focuksen. Ovat kaikken komponenttien suhteen vähäpäästöisempi kuin vastaavat dieselit - jopa CO2-päästöjen.

        Kerropa mikä on ’vastaava’ dieselmoottori kuin 1-litrainen tai jopa 1,5- litrainen bensamoottori? Ja missä uudessa autossa?
        Diesel on vähäpäästöisempi kuin vastaava bensa-auto. Johan jo syksyllä 2014 voimaantullut Euro6-luokituskin sitä edellyttää.

        Totta, hiukkassuotimet tulivat vihdoin myös bensa-autoihin, dieseleissähän se on ollut jo kymmenkunta vuotta pakollisena.


      • SaasteetPoisSaksasta

      • älähengitä
        Dieselvähäpäädtöisempi kirjoitti:

        Kerropa mikä on ’vastaava’ dieselmoottori kuin 1-litrainen tai jopa 1,5- litrainen bensamoottori? Ja missä uudessa autossa?
        Diesel on vähäpäästöisempi kuin vastaava bensa-auto. Johan jo syksyllä 2014 voimaantullut Euro6-luokituskin sitä edellyttää.

        Totta, hiukkassuotimet tulivat vihdoin myös bensa-autoihin, dieseleissähän se on ollut jo kymmenkunta vuotta pakollisena.

        Dieselien päästöongelma ovat erityisesti mm. syöpää aiheuttavat typen oksidit, nimitettäkööt niitä sitten myös pienhiukkasiksi tms., ne ovat hengitettyinä ihmisille ja eläimillekin myrkkyä. Tätä tekijää eivät edes suodattimet poista!


      • Kertausta
        älähengitä kirjoitti:

        Dieselien päästöongelma ovat erityisesti mm. syöpää aiheuttavat typen oksidit, nimitettäkööt niitä sitten myös pienhiukkasiksi tms., ne ovat hengitettyinä ihmisille ja eläimillekin myrkkyä. Tätä tekijää eivät edes suodattimet poista!

        Euro6-dieselit eivät tuota typenoksideja juuri sen enempää kuin euro6-bensatkaan. Diesel 0,08 mg ja bensa 0,06 mg.
        Pienhiukkasiakin dieselit ovat päästäneen ilmaan selvästi suorasuihkutusbensa-autoja vähemmän jo kymmenkunta vuotta, kun hiukkassuotimet tulivat dieseleihin pakollisiksi. No nyt ihan uusimpiin bensa-autoihin niitä on jo asennettu, joten tältä osin bensat pääsevät dieseleiden tasolle.

        Sen sijaan kasvihuonekaasuja bensa-autot tuottavat valtavasti enemmän kuin dieselit. Se on kohtalokasta ilmaston lämpenemisen kannalta. Muuten häkä, CO, tappaa nopeammin kuin typenoksidit. Euro6 sallii bensa-autojen tuottaa sitä kaksi kertaa enemmän kuin dieselautojen. Eli bensa 1.0 mg ja diesel 0,5 mg.

        Syksyn 2014 jälkeen valmistetut dieselautot ovat selvästi vastaavia bensa-autoja vähempipäästöisiä. Siis jo yli neljä vuotta sitten tilanne on muuttunut tällaisrksi. Joten päivitäpä tietosi ajantasalle viimeistään nyt. Kannatraisi, niin ei tarvitse kirjoitella huuhaata totena ainakaan tietämättömyyttään.


      • mitätapahtuisyksyllä2014
        Kertausta kirjoitti:

        Euro6-dieselit eivät tuota typenoksideja juuri sen enempää kuin euro6-bensatkaan. Diesel 0,08 mg ja bensa 0,06 mg.
        Pienhiukkasiakin dieselit ovat päästäneen ilmaan selvästi suorasuihkutusbensa-autoja vähemmän jo kymmenkunta vuotta, kun hiukkassuotimet tulivat dieseleihin pakollisiksi. No nyt ihan uusimpiin bensa-autoihin niitä on jo asennettu, joten tältä osin bensat pääsevät dieseleiden tasolle.

        Sen sijaan kasvihuonekaasuja bensa-autot tuottavat valtavasti enemmän kuin dieselit. Se on kohtalokasta ilmaston lämpenemisen kannalta. Muuten häkä, CO, tappaa nopeammin kuin typenoksidit. Euro6 sallii bensa-autojen tuottaa sitä kaksi kertaa enemmän kuin dieselautojen. Eli bensa 1.0 mg ja diesel 0,5 mg.

        Syksyn 2014 jälkeen valmistetut dieselautot ovat selvästi vastaavia bensa-autoja vähempipäästöisiä. Siis jo yli neljä vuotta sitten tilanne on muuttunut tällaisrksi. Joten päivitäpä tietosi ajantasalle viimeistään nyt. Kannatraisi, niin ei tarvitse kirjoitella huuhaata totena ainakaan tietämättömyyttään.

        Kyllä, häkä tappaa riittävinä pitoisuuksina minuuteissa, olet oikeassa. Edes syöpäsairaudet eivät etene noin nopeasti, olet taas oikeassa.
        Nyt sitten kun jo niin kauan ovat ne hiukkassuodattimet olleet dieselautoissa pakollisia, tuleeko sieltä pakoputkesta vain jotain ympäristö- ja ihmisystävällistä kamaa ulos? Miksi dieselmoottoriautoista kuitenkin laajasti halutaan eroon, eikö sinun tulisi mennä kertomaan päättäjille ajantasaiset tosiasiat?
        Voitko kertoa ihan pikkutarkasti myös noin teknisesti mikä suuri muutos tapahtui syksyllä 2014, jos kerran tilanne merkittävästi silloin muuttui?


    • pyörämies

      Millä sitten rahiotetaan kevyenliikenteenväylät?

    • Tuo ei tule menemään läpi sitten millään, mutta dieselpolttoaineen veronalennus voisi mennäkin... Ongelma on kuljetuskustannusten nousu, ei hallitusta kansalaisten kustannusten nousu sinänsä kiinnosta (eikä välttämättä pitäisikään).

      Mutta taidanpa silti allekirjoittaa. Asia on hyvä nostaa pöydälle ja kyllä tuo ainakin valiokunnan alustavaan käsittelyyn asti pääsee (jossa se lentää pois, koska siitä puuttuu lakipykälät ja kustannusarviot).

      • omituinen.suhtautuminen

        Miksi hallituksen ei pitäisi olla kiinnostunut kansalaisten kustannusten noususta.

        Mistä sinä sen käsittelymenettelyt tiedät.

        Kenenkä hiileen sinä oikein puhallat.


    • allekirjoittakaa

      Tullut jo yli 70000 allekirjoitusta. Meneeköhän 100000 raja rikki.

      • paljon.on

        88 800 plakkarissa, tulipas 8 minuutissa paljon.


    • yks.kansalainen

      En allekirjoita puhtaamman ympäristön ja ilmaston puolesta perusteltuna.

    • iiiiiiiaaaa

      "Plakkarissa" alkaa olla siis nimiä huikeat noin 2-3 prosenttia kaikista (yksityis) autoilijoista. Jos lukema sattuisi nousemaan vaikka viiteen tai peräti lähes kymmeneen prosenttiin, Kepu lupaisi seuraavalla eduskuntakaudella poistaa veron, saisi äänijytkyn ja olisi taas johtava hallituspuolue, niin lahoaisivat dieseldemaristien toiveet, mitä ne sitten olivatkaan.
      Äänestä sinäkin nyt, vaikuta siten vaaleissa!

      • laskutaitoa

        Johan se on yli 14%.


      • iiiiiiiiiiiiaaaaaaaaaa
        laskutaitoa kirjoitti:

        Johan se on yli 14%.

        Laskutaitoa, tosiaan: Arvioin yksityisautoilijoita olevan noin neljä miljoonaa. 14 % tuosta luvusta olisi 660000, se on hieman enemmän kuin kerrottu 70-80000. Juuri tämänhetkistä tilannetta en tiedä, lisää nimiä lienee kertynyt.


    • vanha_gubbe

      Dieselautoilta vero pois ja valtion maksettavaksi!

      • maksakootvaltio

        Kaikki verot pois ja valtion maksettavaksi...


      • VerotOnIhanTurhia
        maksakootvaltio kirjoitti:

        Kaikki verot pois ja valtion maksettavaksi...

        Kaikki verot pois ja kaikki yhteiskunnassa yksityisten maksettaviksi. Ensin voitaisiin laittaa koulut ja terveydehuolto maksullisiksi. Tietullit jokaiselle tielle ympäri maan. Pelastustoiminta myös maksulliseksi. Jos ei ole rahaa maksaa ambulanssikyytiä sairaalaan tai palolaitoksen sammutustyötä saa kansalainen sitten jäädä onnettomuuspaikalle oman onnensa nojaan tai talo saa jäädä palamaan.


      • ihmisenosa
        VerotOnIhanTurhia kirjoitti:

        Kaikki verot pois ja kaikki yhteiskunnassa yksityisten maksettaviksi. Ensin voitaisiin laittaa koulut ja terveydehuolto maksullisiksi. Tietullit jokaiselle tielle ympäri maan. Pelastustoiminta myös maksulliseksi. Jos ei ole rahaa maksaa ambulanssikyytiä sairaalaan tai palolaitoksen sammutustyötä saa kansalainen sitten jäädä onnettomuuspaikalle oman onnensa nojaan tai talo saa jäädä palamaan.

        Mutta kun esim. terveydenhoito on jo maksullista, ainakin minulle tulee jokaisesta terv.kesk.käynnistä ja pienissä laikkauksissa käynneistä yms. luotettavasti lasku perässä kotiin, niin myös esim. kunnallisessa hammaslääkärillä käynneistä. Ymmärrän että maksuillani ei vielä kustanneta kuluista kuin murto- osa, mutta suuntaus on kohti jenkkimallia. Mitä sitten seuraa tulevaisuudessa jos SOTEt ja sen sellaiset toteutuvat bisnesihmisten haluamilla ehdoilla, mikä on silloin pienen ja erityisesti pienen ja vähävaraisen ihmisen osa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4985
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe