Riisipussit & ajettavuus? Tuulilasi tylyttää!

Karu_totuus

Subaru BRZ Tuulilasin (11/2018) koeajossa sai testaajat vertaamaan Subarua samaan aikaan Tuulilasin koeajettavana olleeseen Ford Fiesta ST:hen.

"Fiestan lähtökohdat eivät ole lainkaan niin sporttiset kuin BRZ:n, mutta ajamisen hauskuudessa, terävyydessä ja menohaluissa pikku-Ford pistää silti BRZ:lle jauhot suuhun."

Saa olla aika kova riisifani, jos Tuulilasin kokemasta pettymyksestä huolimatta ostaa paljon kalliimman sportti-Subarun.

On se ihme, että japanilaiset eivät halua tehdä ajettavuudeltaan hyvää autoa.

25

447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Subbis saattaa olla neliveto (en tiedä). Se on aina huono valinta ajamisen hauskuutta, terävyyttä ja menohaluja ajatellen. Noh, liukkalla ei viimeistä...

      Olen vähän ajellut tässä suhteellisen tuoreella Nissanilla. About samanlainen ajettavuus kuin 20 vuotta sitten oli tojoissa, eli kammottava. Onkohan tojot kehittyneet?

      • faktaa

        Subaru BRZ on tismalleen sama auto ja halvempi kuin Toyota GT86(erona lähinnä toyotan tarrat). Jenkeissä oli aikoinaan myynnissä myös nimellä Scion FRS.
        Takavetoinen auto, ei ole nelivetoinen.

        Subaru BRZ/Toyota GT86 on vakiona varustettu huonoilla ensiasennus renkailla, minkä vuoksi driftaaminen on niin helppoa. Vaihtamalla vakiorenkaat pois ja oikeasti pitäviin renkaisiin paranee BRZ ajo-ominaisuudet todella paljon ja pystyy ajamaan aiempaa suuremmilla mutkanopeuksillakin. Mutta sitten driftaamisesta tulee paljon vaikeampaa ja moni tykkää driftailusta takavetoisella autolla.

        Jostakin kumman syystä suomen markkinoille myydään vain tuota hieman laiskempaa automallia 200hv/205Nm . Veikkaan syyksi auton pakokaasupäästöjä jotka todennäköisesti ovat matalammat tässä laiskemmassa versiossa. Ulkomailla esim. jenkeissä on myynnissä vähän tehokkaampana 206hv/212Nm.


      • läskimaha

        Tuolla teholla ei kyllä driftailla ja varsinkin moottorin vääntö on aivan onneton.
        Driftailu autossa pitää olla vähintään 400hp ja 500nm että kannattaa edes yrittää moista harrastusta.


      • hintaa.lisää
        läskimaha kirjoitti:

        Tuolla teholla ei kyllä driftailla ja varsinkin moottorin vääntö on aivan onneton.
        Driftailu autossa pitää olla vähintään 400hp ja 500nm että kannattaa edes yrittää moista harrastusta.

        Eikös autoilla ole tarkoitus siirtyää paikasta toiseen eikä leikkiä ja pelleillä. Ilmeisesti bensiinin hinta on liian alhainen.


      • En mä uusista tiä mutta 24 vuotta vanha japsi e carina on aivan mukava ajella. Uudehko avensis taas haisi nii jo eurooppalaiselta sonnalta.


      • voisiko_olla
        faktaa kirjoitti:

        Subaru BRZ on tismalleen sama auto ja halvempi kuin Toyota GT86(erona lähinnä toyotan tarrat). Jenkeissä oli aikoinaan myynnissä myös nimellä Scion FRS.
        Takavetoinen auto, ei ole nelivetoinen.

        Subaru BRZ/Toyota GT86 on vakiona varustettu huonoilla ensiasennus renkailla, minkä vuoksi driftaaminen on niin helppoa. Vaihtamalla vakiorenkaat pois ja oikeasti pitäviin renkaisiin paranee BRZ ajo-ominaisuudet todella paljon ja pystyy ajamaan aiempaa suuremmilla mutkanopeuksillakin. Mutta sitten driftaamisesta tulee paljon vaikeampaa ja moni tykkää driftailusta takavetoisella autolla.

        Jostakin kumman syystä suomen markkinoille myydään vain tuota hieman laiskempaa automallia 200hv/205Nm . Veikkaan syyksi auton pakokaasupäästöjä jotka todennäköisesti ovat matalammat tässä laiskemmassa versiossa. Ulkomailla esim. jenkeissä on myynnissä vähän tehokkaampana 206hv/212Nm.

        "Jostakin kumman syystä suomen markkinoille myydään vain tuota hieman laiskempaa automallia 200hv/205Nm . Veikkaan syyksi auton pakokaasupäästöjä jotka todennäköisesti ovat matalammat tässä laiskemmassa versiossa. Ulkomailla esim. jenkeissä on myynnissä vähän tehokkaampana 206hv/212Nm."

        200hv auto on laiska ja 206 on ns. tehokkaampi?

        Onhan tuossa huipputehoa jopa 3% enemmän. Se, miten tehokäyrät kiemurtelee läpi kierrosalueen, ei ole tietoa, joten ei voi sanoa sitäkään, kumpi noista on OIKEASTI tehokkaampi.

        Jos otetaan joku 80hv pikkuauto ja sanotaan sitä laiskaksi niin sitten siitä oleva 82hv versio onkin jo tehokkaampi, samassa mittakaavassa laskettuna.

        No, eipä sillä oikeasti ole mitään merkitystä, nämä on näitä lippispoikien juttuja.


      • faktaa

        Jälkimmäinen tietysti tehokkaampi koska siinä 6hv ja 7Nm tehonlisäyksen lisäksi perän välityksiä on hieman lyhennetty. Moottoriin on tehty pieniä muutoksia imusarjaan, venttiilikoneistoon, pakosarjaan. Keskikierroksille hieman lisää vääntöä. Laiskemmassa, ainakin vanhemmassa BRZ/GT86 oli sellainen paha vääntökuoppa joka katkaisi kiihtyvyyden lähes kokonaan. Eli sellainen kiihtyy>kiihtyvyyden paha hidastuminen vääntökuopan kohdalla>uudelleen kiihtyminen heti kun vääntökuopan kierrosluku ylittyy.

        "No, eipä sillä oikeasti ole mitään merkitystä, nämä on näitä lippispoikien juttuja."
        Ole jatkossa hiljaa jos sinulta ei parempaa argumenttia löydy.

        "Tuolla teholla ei kyllä driftailla ja varsinkin moottorin vääntö on aivan onneton.
        Driftailu autossa pitää olla vähintään 400hp ja 500nm että kannattaa edes yrittää moista harrastusta. "

        BRZ/GT86 driftaa aika hyvinkin, Nämä kaksi videota todistavät väitteesi täysin vääräksi. molemmissa videoissa on BRZ driftaamassa.

        https://www.youtube.com/watch?v=q3J5Mi--uss
        https://www.youtube.com/watch?v=2K75f0Wd90E

        Sitten oikeasti laadukkailla ja pitävillä renkailla BRZ/GT86 on osaavan kuskin käsissä jo vakiona yksi nopeimmista autoista radalla ja mutkaisilla teillä vajaatehoisuudestaan huolimatta.


      • voihanvehje
        faktaa kirjoitti:

        Jälkimmäinen tietysti tehokkaampi koska siinä 6hv ja 7Nm tehonlisäyksen lisäksi perän välityksiä on hieman lyhennetty. Moottoriin on tehty pieniä muutoksia imusarjaan, venttiilikoneistoon, pakosarjaan. Keskikierroksille hieman lisää vääntöä. Laiskemmassa, ainakin vanhemmassa BRZ/GT86 oli sellainen paha vääntökuoppa joka katkaisi kiihtyvyyden lähes kokonaan. Eli sellainen kiihtyy>kiihtyvyyden paha hidastuminen vääntökuopan kohdalla>uudelleen kiihtyminen heti kun vääntökuopan kierrosluku ylittyy.

        "No, eipä sillä oikeasti ole mitään merkitystä, nämä on näitä lippispoikien juttuja."
        Ole jatkossa hiljaa jos sinulta ei parempaa argumenttia löydy.

        "Tuolla teholla ei kyllä driftailla ja varsinkin moottorin vääntö on aivan onneton.
        Driftailu autossa pitää olla vähintään 400hp ja 500nm että kannattaa edes yrittää moista harrastusta. "

        BRZ/GT86 driftaa aika hyvinkin, Nämä kaksi videota todistavät väitteesi täysin vääräksi. molemmissa videoissa on BRZ driftaamassa.

        https://www.youtube.com/watch?v=q3J5Mi--uss
        https://www.youtube.com/watch?v=2K75f0Wd90E

        Sitten oikeasti laadukkailla ja pitävillä renkailla BRZ/GT86 on osaavan kuskin käsissä jo vakiona yksi nopeimmista autoista radalla ja mutkaisilla teillä vajaatehoisuudestaan huolimatta.

        "Sitten oikeasti laadukkailla ja pitävillä renkailla BRZ/GT86 on osaavan kuskin käsissä jo vakiona yksi nopeimmista autoista radalla ja mutkaisilla teillä vajaatehoisuudestaan huolimatta."

        Hahhahhahhahhahaaa

        Ole jatkossa hiljaa jos olet lippispoika.

        Vääntökuappa, muahahahahahahahahaha :DDDDD

        LOL LOL


    • se.ei.ole.auto

      Silloin kun haastellaan autoista niin älkää mainitko voortia.

    • korea.jyrää

      Ei pidä luulla, että autotoimittaja on jumalasta seuraava totuuden torvi.
      Kyseessä on VAIN yhden ihmisen mielipide, josta saa olla eri mieltä.
      Hyvin on pärjätty yli 20 vuotta vaikka on ajeltu riisikupeilla. ei tarvitse käydä korjaamoilla, niin kuin premiumien omistajien. Ajo-ominaisuudet eivät tosin ole parhaasta päästä, mutta kyllä niilläkin ihminen pärjää.

    • Totuus_julki

      Täällä pikkuisessa Suomessa pikkuinen autoilijakunta kitisee näistä ajo-ominaisuuksista, joitten eteen on paljon uhrattu aikaa, vaivaa ja rahaa.
      Melkein huvittavaa on, että kun erään japanilaisen auton ajo-ominaisuuksia kehuttiin isossa saksalaisessa autolehdessä oikein urakalla niin meillä jonkin pikkulehdykäisen pikkutoimittaja viitsi moittia nämä samat ominaisuudet huonoiksi.
      Herätkää pahvit! >Jos paappa aikoinaan ajoi foordilla, ei se tarkoita, että japanilaisten ajo-ominaisuudet olisivat aina ja iankaikkisesti huonot.

      • Toyotalla_ajanut

        Kyllä - valitettavasti - Toyota tuntuu ikävälle Fordin jälkeen. Ja autotoimittajat ovat yleensä päässeet maistamaan Ford-tason ajettavuutta. Joku voi tietysti sanoa, että toyotamainen heikko ajettavuus tuo turvaa, koska kaikenlainen kaahailu ja räppäily jää pois. Nykyään tietokoneet hoitavat homman eikä siksi ole väliä, vaikka Toyotassa ei ole mitään tuntoa luistotilanteessa. Eli voi siitä repiä jotain hyvääkin, jos näin tahtoo. :)


    • Huiman_nopea

      Ford Fiestan perusmalli oli Tekniikan Maailman suuressa talviautovertailussa jäärata-ajossa toiseksi nopein. Taakse jäivät kaikki isot premium-merkit, mm. tehokas BMW. Kertoo jotain Fiestan ajettavuudesta.

      • voisiko_olla

        Tai sitten se kertoo siitä, miten hyvät nastarenkaat autoon oli asennettuna.


    • finninaamat

      Ainoastaan keskenkasvuinen pleikkarinpelaaja väittää tosissaan etuvetoista takavetoista paremmaksi ajettavuudeltaan.
      Tuota takavetoista Subaru/Toyotaa on kehuttu joka puolella maailmaa nimenomaan ajettavuutensa puolesta, mukaanlukien ohjelmat Top Gear ja Fith Gear.

      Ulkomaiset autolehdet: " At its best, the driving experience of the Toyota GT86 is match for the likes of a Porsche Cayman...AUTOCAR MAGAZINE."

      Ja täällä joku tissiposki kehuu mummojen Fiestaa. Tuulilasi on muuten se lehti jossa venäläiset Nokian renkaat voittavat aina kaikki testit.

      • Toyotalla_ajanut

        Jos luet - oikeasti - ulkomaisia lehtiä, huomaat kyllä kuinka niissä kehutaan kaikkea mitä on saatu testattavaksi. Kaikissa kulttuureissa kun ei ole tapana sanoa mitään negatiivista. Suomalaiset autolehdet ovat onneksi sellaisia, että uskaltavat "töksäyttää" rumankin totuuden.


      • voisiko_olla

        Kyllä se lada 1200L on vaan merkittävästi parempi ajettava kuin mikä tahansa uusi etuvetoinen.

        Niin, oliko se sittenkään se vetotapa joka määrittelee ne ajo-ominaisuudet.


    • egsrgrsg

      Tuo uusi Fiesta on niin pieni ettei siihen edes sovi mies istumaan. Lähinnä neideille ja keskenkasvuisille tarkoitettu. Oli sijaisautona vähän aikaa sitten eikä sinne miehen kokoinen mahdu kunnolla istumaan. Älkää nyt tosissaan mopoautoa verratko Subaruun.

      • Vaihteeksi_totuuttakin

      • Poks.ja.poks

      • egsrgrsg
        Vaihteeksi_totuuttakin kirjoitti:

        "ohjaamossa on tilavaa ja avaraa, on myös ajotuntumassa suuremman auton tuntua. Siitä syystä Fiesta on kelpo matka-auto"

        MTV 6.1.2018
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/koeajossa-ford-fiestan-ecoboost-pikkuautojen-pateva-kaunotar/6723540#gs.FhJc_ew

        Että sellaista.

        Voihan se 160 senttiseltä tuntuakin tollaiselta. Oikeasti on tosi ahdas auto eikä 190cm mies mitenkään sovi mukavasti istumaan. Jopa vaikeaa tunkeutua sinne ratin taakse kun niin ahdasta. Ja painoni on normaalipainon sisällä.


    • roiouluskodaTDI

      Ja kauhee merkitys kameratolppien maassa kun jurrataan 70 km/h

      ei taida oikein merkit erottua ajettavuuden osata?

    • Toyota4ever

      Aika epäreilua verrata japanilaismerkkisen auton ajettavuutta Fordiin. Osoittaa toimittajan ammattitaidottomuutta.

    • Pääkatossa

      Tuskin se Suborukaan mikään tilaihme on

      • OletNolo

        Onko sinun mielestäsi valmistaja suunnitellut BRZ:n tila-autoksi vai?


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe