Mooseksen laki on ikuinen säädös kristityille

Mooseksen laista ei ole kadonnut yksikään piirto eikä kirjain: se on kokonaan voimassa alkuperäisessä muodossa. Sitä ei ole muutettu eikä yhtään käskyä ole kumottu: kaikki käskyt sitovat ja velvoittavat uuden liiton Jumalan palvelijoita olivatpa nämä kristittyjä tai juutalaisia -

tai no, Paavali vapautti jostakin syystä pakanat lihan ympärileikkauksesta, niin että nämä eivät saa syödä pääsiäisen lammasta, mutta muuten Mooseksen laki on voimassa ja velvoittaa kristittyjä kokonaisuudessaan. (Gal 2-6; Apt 15; 2Moos 12:48)

Tai no, eunukit on lupa ottaa mukaan seurakuntaan vastoin lain käskyjä, samoin ammonilaiset ja mooabilaiset... Apt 2:38; 7:25-40; 5Moos 23:1-4

Lain käskyn mukaan ylimmäisen papin tulee olla Aaronin sukua ja Leevin jälkeläinen. Niinpä Jeesus ei kelpaa ylimmäiseksi papiksi, koska hän on Juudan sukukunnasta. Aiempaa lain käskyä ei ole kumottu (Hebr 7:18) vaan sen sijaan sovelletaan toista "opetuksen" (toora: laki, opetus, jne.) kohtaa, jonka mukaan ylimmäinen pappi valitaan Melkisedekin järjestyksen mukaan. Vaikka jälkimmäinen kumoaa edellisen, niin silti yhtään lain käskyä ei ole kumottu tai muutettu toraistien mukaan.

Tämän kaiken vakuudeksi on kirjoitettu:

5Moos 12:32 Kaikkea, mitä minä käsken, noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään ottako pois.

Israelin ja uuden liiton kristittyjen tulee noudattaa tarkoin kaikkea sitä, mitä Mooseksen lain kirjaan on kirjoitettu. Yhtään käskyä ei saa rikkoa tai jättää noudattamatta. Niinpä sinun on pakko mennä leirin ulkopuolelle suorittamaan tarpeesi ja peittää jätöksesi pienellä lapiolla, jota kuljetat mukanasi. Jos saat siemensyöksyn yöllä, niin sinun tulee mennä leirin ulkopuolelle ja viettää siellä säädetty aika; kun olet peseytynyt leirin ulkopuolella, niin voit palata takaisin leiriin säädetyn ajan jälkeen.

Sinun tulee asua leirissä ja käytännössä teltoissa: talossa asuminen on kiellettyä, vaikka sitä ei suoraan sanotakaan Mooseksen laissa, mutta koska leiriä koskevat säädökset ovat ikuisia, niin sinun pitää asua leirissä ja teltoissa. Tämä on Jumalan pyhä ja muuttumaton laki ikuisesti ja joka ei sitä noudata, joutuu kadotukseen.

Jos sinua kiinnostaa puolueeton ja totuudellinen Raamatun tulkinta koskien uuden liiton ja vanhan liiton eroa, niin lue tuolta:

https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/28/onko-yhtaan-kaskya-kumottu/

ja alkaen Uusi vai vanha liitto tuolta

https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/hakemisto/#oppi

Toraistien harhat voidaan kumota Raamatun avulla, mutta en koe itse sitä enää tarpeelliseksi, koska en ole kristitty ja minulle on lähes yhdentekevää, miten paljon kristityt riitelevät keskenään erilaisista opin kappaleista: siihen heidät on pantukin!

108

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämäkin käsky on voimassa toraisteille uudessa liitossa:

      5Moos 25:5 Kun veljeksiä asuu yhdessä ja joku heistä kuolee eikä hänellä ole poikaa, niin älköön vainajan leski menkö naimisiin muuhun sukuun, syrjäisen miehen kanssa. Hänen lankonsa yhtyköön häneen, ottakoon hänet vaimokseen ja täyttäköön häntä kohtaan langon velvollisuuden.
      25:6 Ja esikoinen, jonka vaimo synnyttää, katsottakoon kuolleen veljen omaksi, ettei hänen nimeänsä pyyhittäisi pois Israelista.
      25:7 Mutta jos mies ei suostu ottamaan kälyänsä vaimoksi, niin menköön käly porttiin vanhinten eteen ja sanokoon: 'Minun lankoni kieltäytyy pysyttämästä veljensä nimeä Israelissa; hän ei tahdo täyttää langon velvollisuutta.'
      25:8 Silloin hänen kaupunkinsa vanhimmat kutsukoot hänet ja puhutelkoot häntä. Ja jos hän pysyy päätöksessään ja sanoo: 'En suostu ottamaan häntä vaimokseni',
      25:9 niin hänen kälynsä astukoon hänen luoksensa vanhinten silmien eteen ja vetäköön kengän hänen jalastaan, sylkeköön häntä silmille ja lausukoon sanoen: 'Näin tehtäköön jokaiselle, joka ei veljensä huonetta rakenna.'
      25:10 Ja hänen perhettänsä nimitettäköön sitten Israelissa 'paljasjalan perheeksi.'

      Niin myös kaikki sotalain käskyt ja rangaistusmääräykset koskien lain rikkomista, mutta jostakin syystä toraistit eivät noudata Mooseksen lakia, vaikka juutalaiset tekivät niin ja tappoivat mm. Stefanuksen Mooseksen lain hylkäämisen vuoksi täysin lain käskyn ja juutalaisten tapojen mukaan (Apt 7; Hebr 10:25ss).

    • On kieltämättä totta sekin, että teltan rakentamisen käsky on edelleen voimassa ja se velvoittaa toraisteja (2Moos 26) samoin kuin kaikki ilmestysmajaa ja siinä tapahtuvaa jumalanpalvelusta koskevat käskyt pappissäädöksineen. Yksikään lain käsky ei ole kumottu eikä niitä ole lupa muuttaa toisenlaisiksi. Pitää siis rakentaa ilmestysmaja ja pappien tulee palvella siellä Jumalaa säädettyjen lain käskyjen mukaan. Vai onko Jumala muuttanut tämän ikuisen säädöksen ja käskyn niin että asuu Salomon rakentamassa temppelissä tai peräti ihmisen sydämessä, kun se Salomonkin temppeli on hävitetty ja kadonnut? Miten Jumala voisi muuttaa omia käskyjään, jotka on antanut ikuiseksi säädökseksi Israelille ja heihin liittyneille pakanoille, niin että niitä käskyjä tarkoin noudatettaisiin? Jos joku ei noudata KAIKKIA Mooseksen lain käskyjä, niin hän on laittomuuden tekijä ja kirouksen alainen Mooseksen lain mukaan. Vai onko Kristus muka lain loppu niin että kaikkia Mooseksen lain käskyjä ei tarvitsekaan noudattaa uudessa liitossa? Ainoastaan soveltuvat käskyt velvoittavat kristittyjä, eivät muut? (Apt 15 ja 1Tess 4:1-12 jne.)

    • laukkuryssä

      Voihan vitalis! Tekisi mieli sanoa, että voihan perseensuti, mutta jätän sanomatta, kun palstan lukijakunnassa on niitä herkkähippiäisiä, joille kaikki per..sanalla alkavat sanat aiheuttavat hengellistä närästystä ja silimäin kirvelyvä.

      Meinaan voihan vitalis, minkä ikeen mun niskalle nyt nostit. Kun asun täällä erään kaupungin naapurissa sijaitsevan kunnan betonikömmänässä vuokralla, niin ens'kesänähän se on lähdettävä sitten telttailemaan. Se hyvä puoli tuollaisessa asumismuodossa on, että kun paikka alkaa tympimään ja paska kuopassa liiallisesti haisemaan, vaikka sen mullalla peittelisi, niin voipi vaihtaa maisemaa ja kaivaa syvemmän kuopan riukueriöönsä.

      Ja onhan siinä teltta-asumisessa sekin hyvä puoli, ettei tartte maksaa vuokraa eikä sähköjä ja halot ovat valmiina halkopinossa, jonka joku on sinne ystävällisesti pinonnut mahdollisen metsässä kulkevan lähimmäisensä tarpeisiin. Että kaikinpuolin kaikenlaiset etuisuudet ovat käytössä. Ja lehmät laitumilla, joista voipi käyä lypsämässä maitotilkkasen tarpeeseensa. Ja kun saunakin saattaa olla lähistöllä, niin sitten kerran tai parit kerrat viikossa voipi kaikessa hiljaisuudessa käydä jälkilöylyissä muhimassa..

      Ja syksyn viimoissa vilustuessa, talven tullen voipi sitten kaikessa rauhassa kuolla pois..

      • Herkkähipiäinen

        Ei se kiroileminen ole hyvä juttu siltikään.


    • Kirjakääröt

      JEESUS: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi." (Matt 5:17-19)

      JEESUS: "Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen: "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista." (Matt 23:1-3)

      JEESUS: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni... ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa." (Matt 28:19,20

      PAAVALI: "Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo." (Room 3:31)

      JEESUS: "ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää." (Luuk 16:17)

      JEESUS: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt 7:21-23)

      PAAVALI: "Tällaista tietämättömyyttä Jumala on pitkään sietänyt, mutta nyt sen aika on ohi: hän vaatii kaikkia ihmisiä kaikkialla tekemään parannuksen. Hän on näet määrännyt päivän, jona hän oikeudenmukaisesti tuomitsee koko maailman, ja tuomarina on oleva mies, jonka hän on siihen tehtävään asettanut. Siitä hän on antanut kaikille takeet herättämällä hänet kuolleista." (Ap.t 17:30,31)

      JEESUS: "Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa. Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka ovat pahennukseksi ja jotka tekevät laittomuutta, ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys." (Matt 13:40-42)

      • dfgs

        Sinussa on riivaajahenki. Mihin helluntaiseurakuntaan sinä kuulut?


      • Riivaajahenki
        dfgs kirjoitti:

        Sinussa on riivaajahenki. Mihin helluntaiseurakuntaan sinä kuulut?

        Päätit sitten ruveta Kirjakääröä mollaamaan? Ilman minun lupaani?


      • Laskuntulos
        dfgs kirjoitti:

        Sinussa on riivaajahenki. Mihin helluntaiseurakuntaan sinä kuulut?

        Mihin seurakuntaan sinä kuulut?


    • Jobinpostia

      Raamattu on kyllä ristiriitainen. Saarnaaja.1:4. Ps.104:5. 119:90

    • s-seutulainen

      Ja kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi. Niille, jotka uskovat Hänen nimeensä ja jotka eivät ole syntyneet verestä, eikä líhan tahdosta, eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

      Herra Jeesus: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Ja joka ikinä elää ja uskoo minuun, se ei koskaan kuole."

      Herra Jeesus: "Joka pysyy lujana loppuun saakka, se pelastuu."

      Sillä armosta te olette pelastetut, uskon kautta. Ette itsenne kautta. Se on Jumalan lahja. Ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

    • "tai no, Paavali vapautti jostakin syystä pakanat lihan ympärileikkauksesta, niin että nämä eivät saa syödä pääsiäisen lammasta, mutta muuten Mooseksen laki on voimassa ja velvoittaa kristittyjä kokonaisuudessaan. (Gal 2-6; Apt 15; 2Moos 12:48)"

      Kerro missä kohtaa Tooraa käsketään ympärileikkaamaan pakanoita?

      "Tai no, eunukit on lupa ottaa mukaan seurakuntaan vastoin lain käskyjä, samoin ammonilaiset ja mooabilaiset... Apt 2:38; 7:25-40; 5Moos 23:1-4"

      Tuo etiopialainen hoviherra ei aramean mukaan ollut eunukki, vaan uskova.

      "Lain käskyn mukaan ylimmäisen papin tulee olla Aaronin sukua ja Leevin jälkeläinen. Niinpä Jeesus ei kelpaa ylimmäiseksi papiksi, koska hän on Juudan sukukunnasta. Aiempaa lain käskyä ei ole kumottu (Hebr 7:18) vaan sen sijaan sovelletaan toista "opetuksen" (toora: laki, opetus, jne.) kohtaa, jonka mukaan ylimmäinen pappi valitaan Melkisedekin järjestyksen mukaan. Vaikka jälkimmäinen kumoaa edellisen, niin silti yhtään lain käskyä ei ole kumottu tai muutettu toraistien mukaan."

      Voi sinua. Jeesus voi toimia ylipappina, koska hän on ylipappi ikuisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan. Jeesuksen ylipappeus ei kumoa ainuttakaan Tooran säädöstä.


      "Israelin ja uuden liiton kristittyjen tulee noudattaa tarkoin kaikkea sitä, mitä Mooseksen lain kirjaan on kirjoitettu. Yhtään käskyä ei saa rikkoa tai jättää noudattamatta. Niinpä sinun on pakko mennä leirin ulkopuolelle suorittamaan tarpeesi ja peittää jätöksesi pienellä lapiolla, jota kuljetat mukanasi. Jos saat siemensyöksyn yöllä, niin sinun tulee mennä leirin ulkopuolelle ja viettää siellä säädetty aika; kun olet peseytynyt leirin ulkopuolella, niin voit palata takaisin leiriin säädetyn ajan jälkeen."

      Kerro missä kohtaa Raamattua yksikään näistä käskyistä kumotaan?

      "Sinun tulee asua leirissä ja käytännössä teltoissa: talossa asuminen on kiellettyä, vaikka sitä ei suoraan sanotakaan Mooseksen laissa, mutta koska leiriä koskevat säädökset ovat ikuisia, niin sinun pitää asua leirissä ja teltoissa. Tämä on Jumalan pyhä ja muuttumaton laki ikuisesti ja joka ei sitä noudata, joutuu kadotukseen."

      Oletpa sinä todella nokkela.

      Nyt antaa tulla se luku ja jae Raamatusta, missä kohtaa Jeesus kumoaa ainoankaan Tooran käskyn? Ja kertokaa valehteliko Jeesus, kun hän sanoi, että Toorasta ei katoa pieninkään piirto?

      • Judaisti.net

        Ja vastaa sinä, oi Suuri Tooraluennoitsija, oletko täyttänyt lain täydellisesti? Jollet ole, olet kirottu. Ja kuule ja ihmettele, oi Suuri Tooraluennoitsija: sinä ET VÄLTY lain langettamalta kiroustuomiolta hokemalla kuin gramofoni:
        - Sanooko Raamattu, että me voimme täyttää lain, kyllä vai ei? Sanooko Raamattu, että ne ovat kirottuja, jotka noudattavat lakia, vai ne, jotka rikkovat sitä?
        Tuo (idioottimaisuudessaan mielestäsi varmaan nerokas) kysymys kun koskettaa sinua itseäsikin, oi Suuri Tooraluennoitsija.
        Niinpä esitänkin sen sinulle itsellesi:

        - Sanooko Raamattu, että me voimme täyttää lain, kyllä vai ei? Sanooko Raamattu, että ne ovat kirottuja, jotka NOUDATTAVAT lakia, vai ne, jotka rikkovat SIITÄ YHDENKIN KÄSKYN?


      • Judaisti.net kirjoitti:

        Ja vastaa sinä, oi Suuri Tooraluennoitsija, oletko täyttänyt lain täydellisesti? Jollet ole, olet kirottu. Ja kuule ja ihmettele, oi Suuri Tooraluennoitsija: sinä ET VÄLTY lain langettamalta kiroustuomiolta hokemalla kuin gramofoni:
        - Sanooko Raamattu, että me voimme täyttää lain, kyllä vai ei? Sanooko Raamattu, että ne ovat kirottuja, jotka noudattavat lakia, vai ne, jotka rikkovat sitä?
        Tuo (idioottimaisuudessaan mielestäsi varmaan nerokas) kysymys kun koskettaa sinua itseäsikin, oi Suuri Tooraluennoitsija.
        Niinpä esitänkin sen sinulle itsellesi:

        - Sanooko Raamattu, että me voimme täyttää lain, kyllä vai ei? Sanooko Raamattu, että ne ovat kirottuja, jotka NOUDATTAVAT lakia, vai ne, jotka rikkovat SIITÄ YHDENKIN KÄSKYN?

        Kuten olen sanonut, Raamatun mukaan me voimme täyttää lain. Raamatun mukaan ne ovat kirottuja, jotka eivät noudata lakia. Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että ne ovat kirottuja, jotka noudattavat lakia. Joten se siitä.


      • Judaisti.net

        Silloin kaikki tuo, mitä sanot, pätee kaikkiin. Riittää, että vain hokee tuota raamatunpaikkaa, ja asia on sillä taputeltu niin kuin ihmisjätös toraistin takapihalla.


      • Judaisti.net
        Judaisti.net kirjoitti:

        Silloin kaikki tuo, mitä sanot, pätee kaikkiin. Riittää, että vain hokee tuota raamatunpaikkaa, ja asia on sillä taputeltu niin kuin ihmisjätös toraistin takapihalla.

        On uskomatonta kieroutta jättää vastaamatta suoraan kysymykseen. Uudessa testamentissa ei jätetä epäselväksi sitä, että se, joka rikkoo lakia yhdessäkin kohtaa, on kirottu. Ei ihme, että sinä kiemurtelet tuon kysymyksen suhteen kuin konsanaan toraistin takapihan kompostista noukittu mato koukussa.


      • Judaisti.net kirjoitti:

        On uskomatonta kieroutta jättää vastaamatta suoraan kysymykseen. Uudessa testamentissa ei jätetä epäselväksi sitä, että se, joka rikkoo lakia yhdessäkin kohtaa, on kirottu. Ei ihme, että sinä kiemurtelet tuon kysymyksen suhteen kuin konsanaan toraistin takapihan kompostista noukittu mato koukussa.

        Ja itse et ole vastannut seuraaviin kysymyksiin, Raamatun mukaan me voimme täyttää lain, totta vai ei? Raamatun mukaan lain rikkojat ovat kirottuja, lain noudattajat siunattuja. Totta vai ei?

        Minun lain noudattamiseni ei liity tähän keskusteluun millään tavalla, enkä ole täällä puhumassa itsestäni ja korottamassa itseäni. Asiat tappelevat, ei ihmiset.


      • Kirjakääröt
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kuten olen sanonut, Raamatun mukaan me voimme täyttää lain. Raamatun mukaan ne ovat kirottuja, jotka eivät noudata lakia. Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että ne ovat kirottuja, jotka noudattavat lakia. Joten se siitä.

        Gal.3:10 Biblia (1776) Sillä niin monta, jotka lain töissä riippuvat, ovat kirouksen alla; sillä kirjoitettu on: kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikissa mitä lakiraamatussa kirjoitettu on, että hän niitä tekis.


      • Judaisti.net
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ja itse et ole vastannut seuraaviin kysymyksiin, Raamatun mukaan me voimme täyttää lain, totta vai ei? Raamatun mukaan lain rikkojat ovat kirottuja, lain noudattajat siunattuja. Totta vai ei?

        Minun lain noudattamiseni ei liity tähän keskusteluun millään tavalla, enkä ole täällä puhumassa itsestäni ja korottamassa itseäni. Asiat tappelevat, ei ihmiset.

        Mutta jos SINÄ et ole täyttänyt lakia PRIKULLEEN, sinä olet kirottu, ja kenen kannattaa kuunnella kirotun ihmisen jorinoita? Se on kuin pyytäisi lunaatikkoa luennoimaan mielenterveydestä. On ihan sama, onko lunaatikko sinun laillasi tekovaatimaton, ei se tee hänestä luoennoitsijaa, eikä sinun kirouksen alaisuutesi tee sinusta evankelistaa.


      • Judaisti.net
        Kirjakääröt kirjoitti:

        Gal.3:10 Biblia (1776) Sillä niin monta, jotka lain töissä riippuvat, ovat kirouksen alla; sillä kirjoitettu on: kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikissa mitä lakiraamatussa kirjoitettu on, että hän niitä tekis.

        Kerrankin naulankantaan, Kirjakäääröt! Peukku sulle! :D


      • kopiokone
        Judaisti.net kirjoitti:

        Mutta jos SINÄ et ole täyttänyt lakia PRIKULLEEN, sinä olet kirottu, ja kenen kannattaa kuunnella kirotun ihmisen jorinoita? Se on kuin pyytäisi lunaatikkoa luennoimaan mielenterveydestä. On ihan sama, onko lunaatikko sinun laillasi tekovaatimaton, ei se tee hänestä luoennoitsijaa, eikä sinun kirouksen alaisuutesi tee sinusta evankelistaa.

        Taas hoet sellaista, että jos et erehtymättömästi noudata kaikkia käskyjä, niin et voi täyttää lakia, niin laitettakoon tähän, miten armo toimii uudessa liitossa. Jeesus armahtaa ne, jotka tunnustavat syntinsä ja hylkäävät ne. Mutta Jeesus ei armahda niitä, jotka kieltävät kokonaan lain eivätkä edes aio sitä noudattaa, vaikka he sanoisivat Jeesukselle "Herra, Herra".

        Sananl 28:
        Joka rikkomuksensa salaa, ei menesty, joka ne tunnustaa ja hylkää, saa armon.

        Ap.t 3
        19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.

        Hep 10:
        26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Raamattu ilmoittaa, että lain pystyy täyttämään. On olemassa ihmisiä, jotka ovat tehneet parannuksen lain rikkomisesta ja heidän lain noudattamisensa kelpaa Jumalalle.

        Room 2:
        27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        5 Moos 30:
        11 Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana.
        12 Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?'
        13 Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?'
        14 Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.

        1 Joh 5:
        3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;


      • Judaisti.net kirjoitti:

        Mutta jos SINÄ et ole täyttänyt lakia PRIKULLEEN, sinä olet kirottu, ja kenen kannattaa kuunnella kirotun ihmisen jorinoita? Se on kuin pyytäisi lunaatikkoa luennoimaan mielenterveydestä. On ihan sama, onko lunaatikko sinun laillasi tekovaatimaton, ei se tee hänestä luoennoitsijaa, eikä sinun kirouksen alaisuutesi tee sinusta evankelistaa.

        Kerro nyt, sanooko Raamattu, että lain noudattajat vai rikkojat ovat kirottuja? Missä kohtaa Raamattua meille annetaan uudessa liitossa armon alla lupa tehdä tahallaan syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia? Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että senkus rikot lakia, koska se on meidän mahdoton noudattaa?


      • eikirj

        1Moos 17:12 Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikalapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana, niin hyvin kotona syntynyt palvelija kuin muukalaiselta, keneltä tahansa, rahalla ostettu, joka ei ole sinun jälkeläisiäsi.

        Eivätkö nuo Herran Jumalan sanat olekaan Tooraa?

        2Moos 12:44 mutta jokainen rahalla ostettu orja syököön siitä, kunhan olet ympärileikannut hänet.
        12:48 Ja jos joku muukalainen asuu sinun luonasi ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, niin ympärileikkauttakoon kaikki miehenpuolensa ja sitten käyköön sitä viettämään ja olkoon silloin niinkuin maassasyntynyt. Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön siitä syökö.

        Eivätkö nämä Herran Jumalan sanat olekaan Tooraa?

        Niin - pakanoiden (Israeliin liittyneiden muukalaisten) ympärileikkaaminen ei ollut Mooseksen mukaan pakollista, mutta Aabrahamin tuli ympärileikata heidät kaikki ja Mooseksenkin käskyn mukaan tuli ympärileikata kaikki ne, jotka tahtoivat syödä pääsiäisen lammasta yhdessä Israelin kanssa.


      • Olenko nokkela vai en: sillä ei ole väliä, mutta en antaudu loputtomaan väittelyyn kanssasi. Sinä tiedät ihan yhtä hyvin kuin minäkin, että et asu leirissä ja teltoissa ja että käytät vesiklosettia ja suihkua etkä noudata Mooseksen lain lihan saastaisuutta ja siitä puhdistautumista koskevia käskyjä. Asut talossa, et leirissä, etkä kaiva PIENELLÄ lapiolla kuoppaa, johon paskasi hautaat näin talvipakkasilla tai muulloinkaan. Valehtelet, jos muuta väität ja sekin on syntiä, josta JHVH Jumalasi tuomitsee sinut helvettiin.


      • eikirj kirjoitti:

        1Moos 17:12 Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikalapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana, niin hyvin kotona syntynyt palvelija kuin muukalaiselta, keneltä tahansa, rahalla ostettu, joka ei ole sinun jälkeläisiäsi.

        Eivätkö nuo Herran Jumalan sanat olekaan Tooraa?

        2Moos 12:44 mutta jokainen rahalla ostettu orja syököön siitä, kunhan olet ympärileikannut hänet.
        12:48 Ja jos joku muukalainen asuu sinun luonasi ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, niin ympärileikkauttakoon kaikki miehenpuolensa ja sitten käyköön sitä viettämään ja olkoon silloin niinkuin maassasyntynyt. Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön siitä syökö.

        Eivätkö nämä Herran Jumalan sanat olekaan Tooraa?

        Niin - pakanoiden (Israeliin liittyneiden muukalaisten) ympärileikkaaminen ei ollut Mooseksen mukaan pakollista, mutta Aabrahamin tuli ympärileikata heidät kaikki ja Mooseksenkin käskyn mukaan tuli ympärileikata kaikki ne, jotka tahtoivat syödä pääsiäisen lammasta yhdessä Israelin kanssa.

        Toorassa käsketään ympärileikata Aabrahamin jälkeläiset palvelijoineen, muista pakanoista ei ole mitään käskyä. Ympärileikkaus oli täysin vapaaehtoista niille pakanoille, jotka tahtoivat syödä pääsiäislammasta.


      • ei-kirj kirjoitti:

        Olenko nokkela vai en: sillä ei ole väliä, mutta en antaudu loputtomaan väittelyyn kanssasi. Sinä tiedät ihan yhtä hyvin kuin minäkin, että et asu leirissä ja teltoissa ja että käytät vesiklosettia ja suihkua etkä noudata Mooseksen lain lihan saastaisuutta ja siitä puhdistautumista koskevia käskyjä. Asut talossa, et leirissä, etkä kaiva PIENELLÄ lapiolla kuoppaa, johon paskasi hautaat näin talvipakkasilla tai muulloinkaan. Valehtelet, jos muuta väität ja sekin on syntiä, josta JHVH Jumalasi tuomitsee sinut helvettiin.

        Toorassa ei ole mitään käskyä asua leirissä ja teltoissa. Siellähän sanotaan, että sitten kun olette päässeet luvattuun maahan, saatte asua siellä taloissa ja kaupungeissa. En käytä vesiklosettia tietenkään, minulla on kompostoiva WC joten tietenkin noudatan tätä Tooran käskyä. Missä kohtaa Tooraa kielletään käymästä suihkussa?

        Anna kuulua yksikin Tooran käsky, jonka Jeesus Raamatussa kumoaa.


      • Judaisti.net
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kerro nyt, sanooko Raamattu, että lain noudattajat vai rikkojat ovat kirottuja? Missä kohtaa Raamattua meille annetaan uudessa liitossa armon alla lupa tehdä tahallaan syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia? Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että senkus rikot lakia, koska se on meidän mahdoton noudattaa?

        Valitettavasti minun on turha keskustella kirotun ihmisen kanssa, etenkin sellaisen, joka ei tajua olevansa kirottu. Se on kuin keskustelisi vaikeasti alkoholisoituneen tuurijuopon kanssa, joka kuvittelee olevansa täysin raitis.


      • Judaisti.net kirjoitti:

        Valitettavasti minun on turha keskustella kirotun ihmisen kanssa, etenkin sellaisen, joka ei tajua olevansa kirottu. Se on kuin keskustelisi vaikeasti alkoholisoituneen tuurijuopon kanssa, joka kuvittelee olevansa täysin raitis.

        Jahas, ja sinä et ole kirottu? Eli siis vakaasti uskot, että ne jotka tahallaan rikkovat Jumalan pyhiä käskyjä ovat siunattuja? Kiero ihminen olet.


      • Melkoinen ad hominem hyökkäys minua vastaan, joka ei millään tavalla liity tähän keskusteluun. Kerro missä kohtaa Raamattua Jeesus kumoaa yhdenkään Tooran käskyn? Ja valehteliko Jeesus, kun hän sanoi, että Toorasta ei katoa pieninkään piirto?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Toorassa käsketään ympärileikata Aabrahamin jälkeläiset palvelijoineen, muista pakanoista ei ole mitään käskyä. Ympärileikkaus oli täysin vapaaehtoista niille pakanoille, jotka tahtoivat syödä pääsiäislammasta.

        Toorassa siis on käskyjä, joiden mukaan pakanoita (muukalaisia) tulee ympärileikata, mutta ei kaikkia kuitenkaan. Miksi kysyit tätä asiaa, jos tiesit sen jo entuudestaan? Luulisi sinun tuntevan Tooran juurta jaksain, koska se on kirjoitettu jokaista kirjainta myöten sydämeesi ja mieleesi vai eikö olekaan?

        Millä kielellä se Toora on sinuun kirjoitettu? Eihän Jumala vain ole tehnyt käännösvirheitä tai kopiointivirheitä kirjoittaessaan Tooran sinuun? Ja mikä se Toora on: koko tanak vai ainoastaan osia siitä ja toki myös koko Uusi testamentti on Tooraa... sinuun on siis kirjoitettu koko Raamattu, mutta millä kielellä ja mistä tiedät, että Jumala ei tehnyt virheitä kirjoittaessaan Raamatun sinuun? Raamatussahan on tunnetusti kopiointi ja käännösvirheitä, joten onko Jumalasi tehnyt niitä kirjoittaessaan Raamatun sinuun vai kirjoittiko hän sinuun virheettömän Raamatun heprean-, aramean- ja kreikankielellä?


      • ei-kirj kirjoitti:

        Toorassa siis on käskyjä, joiden mukaan pakanoita (muukalaisia) tulee ympärileikata, mutta ei kaikkia kuitenkaan. Miksi kysyit tätä asiaa, jos tiesit sen jo entuudestaan? Luulisi sinun tuntevan Tooran juurta jaksain, koska se on kirjoitettu jokaista kirjainta myöten sydämeesi ja mieleesi vai eikö olekaan?

        Millä kielellä se Toora on sinuun kirjoitettu? Eihän Jumala vain ole tehnyt käännösvirheitä tai kopiointivirheitä kirjoittaessaan Tooran sinuun? Ja mikä se Toora on: koko tanak vai ainoastaan osia siitä ja toki myös koko Uusi testamentti on Tooraa... sinuun on siis kirjoitettu koko Raamattu, mutta millä kielellä ja mistä tiedät, että Jumala ei tehnyt virheitä kirjoittaessaan Raamatun sinuun? Raamatussahan on tunnetusti kopiointi ja käännösvirheitä, joten onko Jumalasi tehnyt niitä kirjoittaessaan Raamatun sinuun vai kirjoittiko hän sinuun virheettömän Raamatun heprean-, aramean- ja kreikankielellä?

        Raamattu sanoo, että uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme (Jer. 31:33). Tämä on Jumalan sana. Sinä pilkkaat Jumalan sanaa. Kerro missä kohtaa Raamattua kerrotaan uudesta liitosta, jossa saa rikkoa Jumalan pyhiä käskyjä? Ja kerro jo vihdoin, missä kohtaa Raamattua Jeesus kumoaa yhdenkään Tooran käskyn? Kerro valehteliko Jeesus, kun hän sanoi, että Toorasta ei katoa pieninkään piirto?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Toorassa ei ole mitään käskyä asua leirissä ja teltoissa. Siellähän sanotaan, että sitten kun olette päässeet luvattuun maahan, saatte asua siellä taloissa ja kaupungeissa. En käytä vesiklosettia tietenkään, minulla on kompostoiva WC joten tietenkin noudatan tätä Tooran käskyä. Missä kohtaa Tooraa kielletään käymästä suihkussa?

        Anna kuulua yksikin Tooran käsky, jonka Jeesus Raamatussa kumoaa.

        Onko tämä käsky kumottu?

        5.Mooseksen kirja:
        23:10 Jos sinun keskuudessasi on joku, joka ei ole puhdas sen johdosta, mitä hänelle yöllä on tapahtunut, menköön hän leirin ulkopuolelle; hän älköön tulko leiriin.
        23:11 Illan suussa hän peseytyköön vedessä, ja auringon laskettua hän tulkoon leiriin.
        23:12 Leirin ulkopuolella olkoon sinulla syrjäinen paikka, johon sinun on mentävä tarpeellesi.
        23:13 Ja sinulla olkoon aseittesi lisänä pieni lapio, ja kun siellä ulkona istut tarpeellesi, kaiva sillä kuoppa ja peitä sitten ulostuksesi.

        Miten voit käydä leirin ulkopuolella tarpeillasi, jos et asu leirissä? Sinähän rikot tätä käskyä vastaan, sillä sinun pitäisi mennä leirin ulkopuolelle ja kuljettaa mukanasi pientä lapiota, jolla kaivat maahan kuopan ja peität ulosteesi siihen. Sinä asut talossa ja käytät kuivakäymälää (vai mikä se olikaan), joten rikot käskyä vastaan. Vai kannatko lapiota mukanasi ja käyt leirin ulkopuolella paskalla: et tietenkään ja senhän jo tunnustit.

        Käytätkö vesiklosettia matkoilla ollessasi ja kun et ole kotona? Tietysti käytät. Rikot Mooseksen lain käskyjä vastaan, koska et kuljeta mukanasi pientä lapiota ja mene leirin ulkopuolelle paskalle (et edes asu leirissä, vaikka niin pitäisi tehdä).

        Oletko niitä ihmisiä, jotka pitävät luvallisena kaikkea sitä, mitä ei ole erikseen kielletty Mooseksen laissa tai Raamatussa? Sinä rikot Mooseksen lakia vastaan, jos et puhdistaudu sen käskemällä tavalla lihan saastaisuudesta ja lainaamani käskyn mukaan sinun tulee puhdistautua leirin ulkopuolella eikä suihkussa talon sisällä. Miksi et tottele Mooseksen lakia? Olet kirottu rikkoessasi tahallaan sitä vastaan jatkuvasti.


      • ei-kirj kirjoitti:

        Onko tämä käsky kumottu?

        5.Mooseksen kirja:
        23:10 Jos sinun keskuudessasi on joku, joka ei ole puhdas sen johdosta, mitä hänelle yöllä on tapahtunut, menköön hän leirin ulkopuolelle; hän älköön tulko leiriin.
        23:11 Illan suussa hän peseytyköön vedessä, ja auringon laskettua hän tulkoon leiriin.
        23:12 Leirin ulkopuolella olkoon sinulla syrjäinen paikka, johon sinun on mentävä tarpeellesi.
        23:13 Ja sinulla olkoon aseittesi lisänä pieni lapio, ja kun siellä ulkona istut tarpeellesi, kaiva sillä kuoppa ja peitä sitten ulostuksesi.

        Miten voit käydä leirin ulkopuolella tarpeillasi, jos et asu leirissä? Sinähän rikot tätä käskyä vastaan, sillä sinun pitäisi mennä leirin ulkopuolelle ja kuljettaa mukanasi pientä lapiota, jolla kaivat maahan kuopan ja peität ulosteesi siihen. Sinä asut talossa ja käytät kuivakäymälää (vai mikä se olikaan), joten rikot käskyä vastaan. Vai kannatko lapiota mukanasi ja käyt leirin ulkopuolella paskalla: et tietenkään ja senhän jo tunnustit.

        Käytätkö vesiklosettia matkoilla ollessasi ja kun et ole kotona? Tietysti käytät. Rikot Mooseksen lain käskyjä vastaan, koska et kuljeta mukanasi pientä lapiota ja mene leirin ulkopuolelle paskalle (et edes asu leirissä, vaikka niin pitäisi tehdä).

        Oletko niitä ihmisiä, jotka pitävät luvallisena kaikkea sitä, mitä ei ole erikseen kielletty Mooseksen laissa tai Raamatussa? Sinä rikot Mooseksen lakia vastaan, jos et puhdistaudu sen käskemällä tavalla lihan saastaisuudesta ja lainaamani käskyn mukaan sinun tulee puhdistautua leirin ulkopuolella eikä suihkussa talon sisällä. Miksi et tottele Mooseksen lakia? Olet kirottu rikkoessasi tahallaan sitä vastaan jatkuvasti.

        Ainuttakaan Tooran käskyä ei ole kumottu. Kerro nyt vihdoin, valehteliko Jeesus, kun hän sanoi, että Toorasta ei katoa pieninkään piirto? Sanooko Raamattu, että uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme? Missä kohtaa Raamattua kerrotaan uudesta liitosta, jossa rikotaan Jumalan käskyjä?

        Minä en lähde sinun ad hominem syytöksiisi ollenkaan.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Jahas, ja sinä et ole kirottu? Eli siis vakaasti uskot, että ne jotka tahallaan rikkovat Jumalan pyhiä käskyjä ovat siunattuja? Kiero ihminen olet.

        Nyt ei olekaan puhe minusta vaan sinusta. En ole edes kristitty, joten turha on pohtia sitä, olenko minä Raamatun tai kristittyjen tulkinnan mukaan kirottu vai en. Nyt on puhe sinusta. Sinä taidat luulla noudattavasi tarkoin kaikkia Mooseksen lain käskyjä ja että ne kaikki ovat ikuisia säädöksiä eikä yhtäkään käskyä ole muutettu tai kumottu, mutta totuus on jotakin aivan muuta niin kuin monet ovat Raamatusta itsestään osoittaneet.

        Sinä siis kuljetat pientä lapiota aina mukanasi ja käyt paskalla leirin ulkopuolella, kun hätä tulee? Vai etkö? Jos et, niin rikot lain käskyä vastaan. Etkö muka? Vai eikö se käsky olekaan enää voimassa? (5Moos 23:10-13) Onhan Raamatussa (tanakissa) sellainenkin kohta, jossa sanotaan israelilaisten asuvan taloissa ja kaupungeissa, joten ehkäpä heidän ei tarvinnutkaan kantaa enää lapiota mukanaan sen jälkeen ja käydä paskalla leirin ulkopuolella tai peseytymässä siellä siemensyöksyn jälkeen? Mitä jos ne käskyt oli annettu vain tiettyä tilannetta ja ajanjaksoa varten eikä ikuisiksi säädöksiksi? Mutta Mooseshan sanoo, että ne kaikki ovat ikuisia säädöksiä, joten miten tämä tulisi nyt tulkita?


      • ei-kirj kirjoitti:

        Nyt ei olekaan puhe minusta vaan sinusta. En ole edes kristitty, joten turha on pohtia sitä, olenko minä Raamatun tai kristittyjen tulkinnan mukaan kirottu vai en. Nyt on puhe sinusta. Sinä taidat luulla noudattavasi tarkoin kaikkia Mooseksen lain käskyjä ja että ne kaikki ovat ikuisia säädöksiä eikä yhtäkään käskyä ole muutettu tai kumottu, mutta totuus on jotakin aivan muuta niin kuin monet ovat Raamatusta itsestään osoittaneet.

        Sinä siis kuljetat pientä lapiota aina mukanasi ja käyt paskalla leirin ulkopuolella, kun hätä tulee? Vai etkö? Jos et, niin rikot lain käskyä vastaan. Etkö muka? Vai eikö se käsky olekaan enää voimassa? (5Moos 23:10-13) Onhan Raamatussa (tanakissa) sellainenkin kohta, jossa sanotaan israelilaisten asuvan taloissa ja kaupungeissa, joten ehkäpä heidän ei tarvinnutkaan kantaa enää lapiota mukanaan sen jälkeen ja käydä paskalla leirin ulkopuolella tai peseytymässä siellä siemensyöksyn jälkeen? Mitä jos ne käskyt oli annettu vain tiettyä tilannetta ja ajanjaksoa varten eikä ikuisiksi säädöksiksi? Mutta Mooseshan sanoo, että ne kaikki ovat ikuisia säädöksiä, joten miten tämä tulisi nyt tulkita?

        Kuten olen sanonut, ainuttakaan Tooran käskyä ei ole kumottu. Minä en ole täällä korottamassa itseäni, eikä minun lain noudattamiseni liity tähän keskusteluun mitenkään. Ad hominem. Kerro nyt vain, valehteliko Jeesus, kun hän sanoi, että Toorasta ei katoa pieninkään piirto?


      • "Tuo etiopialainen hoviherra ei aramean mukaan ollut eunukki, vaan uskova."

        Kiellät nyt senkin, että etiopialainen oli eunukki ja näin monet arvostetut Raamatun tutkijat ovat tuon kohdan tulkinneet. No hälläpä mitään väliä, sillä Jesajahan kumoaa ikuiseksi säädökseksi annetun käskyn, jonka mukaan eunukkeja ei saa ottaa koskaan Jumalan seurakuntaan niin kuin ei ammonilaisia ja mooabilaisiakaan, joten eivätpä ne käskyt sitten ikuisia ja muuttumattomia olleetkaan, koska Jumala on itse muuttanut niitä siirryttäessä vanhasta liitosta uuteen - tai itse asiassa kumonnut ne käskyt eli ne eivät ole enää voimassa.

        5.Mooseksen kirja:
        23:1 "Älköön kukaan, joka on kuohittu musertamalla tai leikkaamalla, pääskö Herran seurakuntaan.
        23:2 Älköön kukaan sekasikiö pääskö Herran seurakuntaan; älköön sellaisen jälkeläinen edes kymmenennessä polvessa pääskö Herran seurakuntaan.
        23:3 Älköön ammonilainen ja mooabilainen pääskö Herran seurakuntaan; älkööt heidän jälkeläisensä edes kymmenennessä polvessa koskaan pääskö Herran seurakuntaan,

        Jesaja:
        56:3 Älköön sanoko muukalainen, joka on liittynyt Herraan: "Herra erottaa minut peräti kansastansa", älköönkä kuohittu sanoko: "Minä olen kuiva puu."

        Sekasikiöt (äpärät) ovat tervetulleita uuden liiton Jumalan seurakuntaan samoin kuin eunukit (kuohitut), ammonilaiset ja mooabilaiset, joten tuskinpa nuo käskyt ovat enää voimassa - ne eivät ole ikuisia säädöksiä muille kuin lihan mukaan vaeltaville israelilaisille, mutta uuden liiton Jumalan palvelijoita ne eivät jostakin kumman syystä sido - paitsi tietenkin kaltaisiasi toraisteja, jotka valehtelevat jatkuvasti väittäessään, että pitävät kaikki lain käskyt ja täyttävät lain ja että yksikään käsky ei ole vanhentunut, tullut tarpeettomaksi tai kumottu, vaikka Raamattu puhuu toista (esim. Hebr 7-10).


      • ei-kirj kirjoitti:

        "Tuo etiopialainen hoviherra ei aramean mukaan ollut eunukki, vaan uskova."

        Kiellät nyt senkin, että etiopialainen oli eunukki ja näin monet arvostetut Raamatun tutkijat ovat tuon kohdan tulkinneet. No hälläpä mitään väliä, sillä Jesajahan kumoaa ikuiseksi säädökseksi annetun käskyn, jonka mukaan eunukkeja ei saa ottaa koskaan Jumalan seurakuntaan niin kuin ei ammonilaisia ja mooabilaisiakaan, joten eivätpä ne käskyt sitten ikuisia ja muuttumattomia olleetkaan, koska Jumala on itse muuttanut niitä siirryttäessä vanhasta liitosta uuteen - tai itse asiassa kumonnut ne käskyt eli ne eivät ole enää voimassa.

        5.Mooseksen kirja:
        23:1 "Älköön kukaan, joka on kuohittu musertamalla tai leikkaamalla, pääskö Herran seurakuntaan.
        23:2 Älköön kukaan sekasikiö pääskö Herran seurakuntaan; älköön sellaisen jälkeläinen edes kymmenennessä polvessa pääskö Herran seurakuntaan.
        23:3 Älköön ammonilainen ja mooabilainen pääskö Herran seurakuntaan; älkööt heidän jälkeläisensä edes kymmenennessä polvessa koskaan pääskö Herran seurakuntaan,

        Jesaja:
        56:3 Älköön sanoko muukalainen, joka on liittynyt Herraan: "Herra erottaa minut peräti kansastansa", älköönkä kuohittu sanoko: "Minä olen kuiva puu."

        Sekasikiöt (äpärät) ovat tervetulleita uuden liiton Jumalan seurakuntaan samoin kuin eunukit (kuohitut), ammonilaiset ja mooabilaiset, joten tuskinpa nuo käskyt ovat enää voimassa - ne eivät ole ikuisia säädöksiä muille kuin lihan mukaan vaeltaville israelilaisille, mutta uuden liiton Jumalan palvelijoita ne eivät jostakin kumman syystä sido - paitsi tietenkin kaltaisiasi toraisteja, jotka valehtelevat jatkuvasti väittäessään, että pitävät kaikki lain käskyt ja täyttävät lain ja että yksikään käsky ei ole vanhentunut, tullut tarpeettomaksi tai kumottu, vaikka Raamattu puhuu toista (esim. Hebr 7-10).

        Kerro valehteleeko Jeesus, kun hän sanoo, että Toorasta ei katoa pieninkään piirto? Kerro missä kohtaa Raamattua sanotaan, että eunukit, ammonialaiset ja mooabilaiset pääsevät Herran seurakuntaan?


      • ei-kirj kirjoitti:

        "Tuo etiopialainen hoviherra ei aramean mukaan ollut eunukki, vaan uskova."

        Kiellät nyt senkin, että etiopialainen oli eunukki ja näin monet arvostetut Raamatun tutkijat ovat tuon kohdan tulkinneet. No hälläpä mitään väliä, sillä Jesajahan kumoaa ikuiseksi säädökseksi annetun käskyn, jonka mukaan eunukkeja ei saa ottaa koskaan Jumalan seurakuntaan niin kuin ei ammonilaisia ja mooabilaisiakaan, joten eivätpä ne käskyt sitten ikuisia ja muuttumattomia olleetkaan, koska Jumala on itse muuttanut niitä siirryttäessä vanhasta liitosta uuteen - tai itse asiassa kumonnut ne käskyt eli ne eivät ole enää voimassa.

        5.Mooseksen kirja:
        23:1 "Älköön kukaan, joka on kuohittu musertamalla tai leikkaamalla, pääskö Herran seurakuntaan.
        23:2 Älköön kukaan sekasikiö pääskö Herran seurakuntaan; älköön sellaisen jälkeläinen edes kymmenennessä polvessa pääskö Herran seurakuntaan.
        23:3 Älköön ammonilainen ja mooabilainen pääskö Herran seurakuntaan; älkööt heidän jälkeläisensä edes kymmenennessä polvessa koskaan pääskö Herran seurakuntaan,

        Jesaja:
        56:3 Älköön sanoko muukalainen, joka on liittynyt Herraan: "Herra erottaa minut peräti kansastansa", älköönkä kuohittu sanoko: "Minä olen kuiva puu."

        Sekasikiöt (äpärät) ovat tervetulleita uuden liiton Jumalan seurakuntaan samoin kuin eunukit (kuohitut), ammonilaiset ja mooabilaiset, joten tuskinpa nuo käskyt ovat enää voimassa - ne eivät ole ikuisia säädöksiä muille kuin lihan mukaan vaeltaville israelilaisille, mutta uuden liiton Jumalan palvelijoita ne eivät jostakin kumman syystä sido - paitsi tietenkin kaltaisiasi toraisteja, jotka valehtelevat jatkuvasti väittäessään, että pitävät kaikki lain käskyt ja täyttävät lain ja että yksikään käsky ei ole vanhentunut, tullut tarpeettomaksi tai kumottu, vaikka Raamattu puhuu toista (esim. Hebr 7-10).

        Kerro missä kohtaa Hepr. 7-10 kerrotaan yhdenkään Tooran käskyn kumoutuneen?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Raamattu sanoo, että uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme (Jer. 31:33). Tämä on Jumalan sana. Sinä pilkkaat Jumalan sanaa. Kerro missä kohtaa Raamattua kerrotaan uudesta liitosta, jossa saa rikkoa Jumalan pyhiä käskyjä? Ja kerro jo vihdoin, missä kohtaa Raamattua Jeesus kumoaa yhdenkään Tooran käskyn? Kerro valehteliko Jeesus, kun hän sanoi, että Toorasta ei katoa pieninkään piirto?

        Minä en vastaile sinulle niin kuin sinäkään et vastaa minulle, mutta kysyn uudestaan:

        Millä kielellä Raamattu on kirjoitettu sinuun ja onko Jumala tehnyt kopiointi- tai käännösvirheitä kirjoittaessaan Raamatun sinuun?

        Kai olet kuitenkin sitä mieltä, että Toora on koko Raamattu eikä vain osia siitä?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Melkoinen ad hominem hyökkäys minua vastaan, joka ei millään tavalla liity tähän keskusteluun. Kerro missä kohtaa Raamattua Jeesus kumoaa yhdenkään Tooran käskyn? Ja valehteliko Jeesus, kun hän sanoi, että Toorasta ei katoa pieninkään piirto?

        "Argumentum ad hominem tai lyhyesti ad hominem (lat. homo, henkilö, argumentointi henkilöä vastaan) on argumentaation muoto, jossa argumentoija viittaa joihinkin vastapuolen piirteisiin, joilla ei ole merkitystä keskusteltavan aiheen kannalta.[1] Ad hominem määritellään useimmiten argumentointivirheeksi,[1][2][3] mutta joissain yhteyksissä käytettynä ad hominem on kuitenkin hyväksyttävä, jopa välttämätön, menettelytapa"

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem

        Sinä olet luultavasti väittänyt pitäväsi kaikki Mooseksen lain käskyt ja täyttäväsi lain ja että yhtäkään Mooseksen lain käskyä ei ole muutettu tai kumottu vaan ne kaikki ovat ikuinen säädös (Jumalan seurakunnalle) ja sen vuoksi niitä kaikkia tulee noudattaa myös uudessa liitossa olipa sitten syntyperäinen israelilainen tai pakana.

        Kun kerron todistajana sinun rikkoneen Mooseksen lakia vastaan, niin se liittyy kiinteästi keskustelun aiheeseen ja osoittaa sinut valehtelijaksi, koska et olekaan täyttänyt Mooseksen lakia etkä noudata kaikkia sen käskyjä, vaikka niin väität. Rikot mm. tahallaan käskyä, jonka mukaan sinun tulee kuljettaa mukanasi pientä lapiota ja käydä paskalla leirin ulkopuolella ja puhdistautua siellä yöllisestä siemensyöksystä ja muutenkin noudattaa kirjaimellisesti kaikkia lihan saastaisuutta ja puhdistautumista koskeviä käskyjä kuten 3Moos 15 ja naisten vielä 3Moos 12...


      • s-seutulainen
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kuten olen sanonut, ainuttakaan Tooran käskyä ei ole kumottu. Minä en ole täällä korottamassa itseäni, eikä minun lain noudattamiseni liity tähän keskusteluun mitenkään. Ad hominem. Kerro nyt vain, valehteliko Jeesus, kun hän sanoi, että Toorasta ei katoa pieninkään piirto?

        Miksi valehtelet? Et sinä lakia noudata, et kykene siihen.
        Lakia ei noudateta tekemällä parhaansa. Lakia on noudatettava täydellisesti sitä missään kohdin rikkomatta. Niinkuin laista ei ole kadonnut sen yksikáän kirjain, ei pieninkään piirto, niin sitä on myös noudatettava. Jos sanot noudattavasi lakia, silloin sinä noudatat sitä TÄYDELLISESTI.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Kerro valehteleeko Jeesus, kun hän sanoo, että Toorasta ei katoa pieninkään piirto? Kerro missä kohtaa Raamattua sanotaan, että eunukit, ammonialaiset ja mooabilaiset pääsevät Herran seurakuntaan?

        Apostolien teot:
        2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        Jumala kutsuu myös pakanoita ja ottaa heitä sisälle Jumalan seurakuntaan riippumatta siitä ovatko nämä epäsikiöitä (äpäriä), kuohittuja (eunukkeja), ammonilaisia tai mooabilaisia. Niinpä tämä käsky ei voi olla enää voimassa uudessa liitossa eläville kristityille ja yleensäkään koskien ketään ihmistä, johon nuo sanat soveltuvat (äpärä, ammonilainen, mooabilainen, kuohittu):

        5.Mooseksen kirja:
        23:1 "Älköön kukaan, joka on kuohittu musertamalla tai leikkaamalla, pääskö Herran seurakuntaan.
        23:2 Älköön kukaan sekasikiö pääskö Herran seurakuntaan; älköön sellaisen jälkeläinen edes kymmenennessä polvessa pääskö Herran seurakuntaan.
        23:3 Älköön ammonilainen ja mooabilainen pääskö Herran seurakuntaan; älkööt heidän jälkeläisensä edes kymmenennessä polvessa koskaan pääskö Herran seurakuntaan,

        Sanottakoon vielä, että Paavalin mukaan Herran (Jumalan) seurakunta on Kristuksen ruumis, johon kaikki pyhästä hengestä osalliset kutsutut, valitut ja pyhät kuuluvat, riippumatta siitä, ovatko he kuohittuja (eunukkeja), äpäriä (sekasikiöitä), ammonilaisia tai mooabilaisia. Sinun Jumalasi on siis kumonnut tuon käskyn tai rikkoo sitä vastaan, sillä vain Jumalalta pyhän hengen saanut liitetään Jumalan (Herran) seurakuntaan. Jumala siis itse toimii uudessa omaa käskyään vastaan liittäessään seurakuntaansa ihmisiä, joilta Mooseksen lain mukaan on sinne pääsy kielletty ikuisiksi ajoiksi.

        Tajuatko? No etpä tietenkään...


      • Judaisti.net
        s-seutulainen kirjoitti:

        Miksi valehtelet? Et sinä lakia noudata, et kykene siihen.
        Lakia ei noudateta tekemällä parhaansa. Lakia on noudatettava täydellisesti sitä missään kohdin rikkomatta. Niinkuin laista ei ole kadonnut sen yksikáän kirjain, ei pieninkään piirto, niin sitä on myös noudatettava. Jos sanot noudattavasi lakia, silloin sinä noudatat sitä TÄYDELLISESTI.

        Ja TÄTÄHÄN nuo toraistikiemurtelijat eivät joko tajua tai uskalla myöntää!


      • ei-kirj kirjoitti:

        "Argumentum ad hominem tai lyhyesti ad hominem (lat. homo, henkilö, argumentointi henkilöä vastaan) on argumentaation muoto, jossa argumentoija viittaa joihinkin vastapuolen piirteisiin, joilla ei ole merkitystä keskusteltavan aiheen kannalta.[1] Ad hominem määritellään useimmiten argumentointivirheeksi,[1][2][3] mutta joissain yhteyksissä käytettynä ad hominem on kuitenkin hyväksyttävä, jopa välttämätön, menettelytapa"

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem

        Sinä olet luultavasti väittänyt pitäväsi kaikki Mooseksen lain käskyt ja täyttäväsi lain ja että yhtäkään Mooseksen lain käskyä ei ole muutettu tai kumottu vaan ne kaikki ovat ikuinen säädös (Jumalan seurakunnalle) ja sen vuoksi niitä kaikkia tulee noudattaa myös uudessa liitossa olipa sitten syntyperäinen israelilainen tai pakana.

        Kun kerron todistajana sinun rikkoneen Mooseksen lakia vastaan, niin se liittyy kiinteästi keskustelun aiheeseen ja osoittaa sinut valehtelijaksi, koska et olekaan täyttänyt Mooseksen lakia etkä noudata kaikkia sen käskyjä, vaikka niin väität. Rikot mm. tahallaan käskyä, jonka mukaan sinun tulee kuljettaa mukanasi pientä lapiota ja käydä paskalla leirin ulkopuolella ja puhdistautua siellä yöllisestä siemensyöksystä ja muutenkin noudattaa kirjaimellisesti kaikkia lihan saastaisuutta ja puhdistautumista koskeviä käskyjä kuten 3Moos 15 ja naisten vielä 3Moos 12...

        Minun lain noudattamiseni ei liity tähän keskusteluun millään lailla. Raamattu sanoo, että me voimme täyttää lain (5. Moos. 30:14). Totta vai ei? Jeesus sanoo, että Toorasta ei katoa pieninkään piirto (Mt. 5:18). Totta vai ei?


      • ei-kirj kirjoitti:

        Apostolien teot:
        2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        Jumala kutsuu myös pakanoita ja ottaa heitä sisälle Jumalan seurakuntaan riippumatta siitä ovatko nämä epäsikiöitä (äpäriä), kuohittuja (eunukkeja), ammonilaisia tai mooabilaisia. Niinpä tämä käsky ei voi olla enää voimassa uudessa liitossa eläville kristityille ja yleensäkään koskien ketään ihmistä, johon nuo sanat soveltuvat (äpärä, ammonilainen, mooabilainen, kuohittu):

        5.Mooseksen kirja:
        23:1 "Älköön kukaan, joka on kuohittu musertamalla tai leikkaamalla, pääskö Herran seurakuntaan.
        23:2 Älköön kukaan sekasikiö pääskö Herran seurakuntaan; älköön sellaisen jälkeläinen edes kymmenennessä polvessa pääskö Herran seurakuntaan.
        23:3 Älköön ammonilainen ja mooabilainen pääskö Herran seurakuntaan; älkööt heidän jälkeläisensä edes kymmenennessä polvessa koskaan pääskö Herran seurakuntaan,

        Sanottakoon vielä, että Paavalin mukaan Herran (Jumalan) seurakunta on Kristuksen ruumis, johon kaikki pyhästä hengestä osalliset kutsutut, valitut ja pyhät kuuluvat, riippumatta siitä, ovatko he kuohittuja (eunukkeja), äpäriä (sekasikiöitä), ammonilaisia tai mooabilaisia. Sinun Jumalasi on siis kumonnut tuon käskyn tai rikkoo sitä vastaan, sillä vain Jumalalta pyhän hengen saanut liitetään Jumalan (Herran) seurakuntaan. Jumala siis itse toimii uudessa omaa käskyään vastaan liittäessään seurakuntaansa ihmisiä, joilta Mooseksen lain mukaan on sinne pääsy kielletty ikuisiksi ajoiksi.

        Tajuatko? No etpä tietenkään...

        Kerro missä kohtaa Uutta testamenttia kerrotaan yhdenkään kuohitun, ammonialaisen tai mooabilaisen päässeen Herran seurakuntaan?


      • s-seutulainen kirjoitti:

        Miksi valehtelet? Et sinä lakia noudata, et kykene siihen.
        Lakia ei noudateta tekemällä parhaansa. Lakia on noudatettava täydellisesti sitä missään kohdin rikkomatta. Niinkuin laista ei ole kadonnut sen yksikáän kirjain, ei pieninkään piirto, niin sitä on myös noudatettava. Jos sanot noudattavasi lakia, silloin sinä noudatat sitä TÄYDELLISESTI.

        "Miksi valehtelet? Et sinä lakia noudata, et kykene siihen."

        Tunnetko minut? Mistä sinä tiedät, kykenenkö minä noudattamaan lakia? Raamattu sanoo, että laki on mahdollista täyttää (5. Moos. 30:14), joten se on mahdollista. Tämä on Jumalan sana.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        "Miksi valehtelet? Et sinä lakia noudata, et kykene siihen."

        Tunnetko minut? Mistä sinä tiedät, kykenenkö minä noudattamaan lakia? Raamattu sanoo, että laki on mahdollista täyttää (5. Moos. 30:14), joten se on mahdollista. Tämä on Jumalan sana.

        >>Tunnetko minut? Mistä sinä tiedät, kykenenkö minä noudattamaan lakia?<<

        Kykenetkö sinä? Vastaukseksi ei kelpaa 5. Moos. 30:14!


        -

        16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
        17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
        18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
        19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
        ( Gal.2 )


      • Saviseutulainen kirjoitti:

        >>Tunnetko minut? Mistä sinä tiedät, kykenenkö minä noudattamaan lakia?<<

        Kykenetkö sinä? Vastaukseksi ei kelpaa 5. Moos. 30:14!


        -

        16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
        17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
        18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
        19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
        ( Gal.2 )

        Miksi täällä pitäisi puhua minusta? En ole täällä korottamassa itseäni. Sanon vain, että Raamatun mukaan me voimme täyttää lain, joten se on mahdollista. Itse tuomitset minut lain rikkojaksi, vaikka et edes tietääkseni tunne minua.

        Kerro missä kohtaa Raamattua sanotaan, että uudessa liitossa saamme tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia?


      • >Jeesus voi toimia ylipappina, koska hän on ylipappi ikuisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan.

        Miten Jumala, joka Jeesus Raamatun mukaan on, voi olla itsensä palvonnan ylipappi?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        "Miksi valehtelet? Et sinä lakia noudata, et kykene siihen."

        Tunnetko minut? Mistä sinä tiedät, kykenenkö minä noudattamaan lakia? Raamattu sanoo, että laki on mahdollista täyttää (5. Moos. 30:14), joten se on mahdollista. Tämä on Jumalan sana.

        Kuljetatko mukanasi pientä lapiota, jolla peität kaivamaasi kuoppaan oman ulosteesi ollessasi pois kotoa?

        Annas tulla jae ja Raamatun kohta, jossa annetaan lupa paskantaa vesiklosettiin niin kuin sinä teet!

        Vastaa myös kaikkiin muihin kirjoittamiini viesteihin, joissa syytän sinua törkeästä ja tahallisesta Mooseksen lain käskyjen rikkomisesta!

        Väität pitäväsi lain käskyt ja noudattavasi niitä tarkoin ja täyttäväsi lain, mutta valehtelet ja petät itseäsi, kun et tunnusta lainrikkomista, vaikka rikot sitä jatkuvasti


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Miksi täällä pitäisi puhua minusta? En ole täällä korottamassa itseäni. Sanon vain, että Raamatun mukaan me voimme täyttää lain, joten se on mahdollista. Itse tuomitset minut lain rikkojaksi, vaikka et edes tietääkseni tunne minua.

        Kerro missä kohtaa Raamattua sanotaan, että uudessa liitossa saamme tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia?

        Missä kohdassa Raamatussa annetaan lupa olla kantamatta pientä lapiota ja paskantaa vesiklosettiin kodin ulkopuolella?


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Jeesus voi toimia ylipappina, koska hän on ylipappi ikuisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan.

        Miten Jumala, joka Jeesus Raamatun mukaan on, voi olla itsensä palvonnan ylipappi?

        Trinitaareille ei tuota ongelmia uskoa järjettömyyksiä. Heidän mielestään Jeesus on yhtä aikaa ihminen ja Jumala olematta ihmisenä Jumalasta erillinen Jumalan luoma olento. Trinitaarien mukaan Jumala voi olla yhtä aikaa ihminen ja Jumala olematta ihmisenä Jumalan luoma Jumalasta erillinen olento. Tuollainen väite on yhtä typerä ja järjetön kuin uskoa, että Jumala voi olla yhtä aikaa elefantti, kärpänen ja bakteeri olematta elefanttina, kärpäsenä tai bakteerina Jumalasta erillinen Jumalan luoma olento.

        Järki ja trinitaarien usko eivät kulje käsi kädessä.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Miksi täällä pitäisi puhua minusta? En ole täällä korottamassa itseäni. Sanon vain, että Raamatun mukaan me voimme täyttää lain, joten se on mahdollista. Itse tuomitset minut lain rikkojaksi, vaikka et edes tietääkseni tunne minua.

        Kerro missä kohtaa Raamattua sanotaan, että uudessa liitossa saamme tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia?

        Jumalan pyhän lain rikkominen ja synnin tekeminen on kiellettyä. Se, että jokin on kiellettyä esim. Raamatun ja sen tulkinnan mukaan, ei tarkoita sitä, että ihmiset eivät rikkoisi lain käskyjä vastaan ja tekisi syntiä.

        Rikotko sinä koskaan Mooseksen lakia vastaan ja teetkö koskaan syntiä?

        Ei pitäisi olla vaikeaa vastata, mutta katsotaan, mitä sieltä sontaluukusta tällä kertaa vastaukseksi tulee, jos mitään: ei ainakaan sitä, että tunnustaisit paskantavasi vesiklosettiin, vaikka sinun pitäisi kantaa mukanasi pientä lapiota, jolla kaivat jäiseen maahan kuopan ja hautaat jätöksesi siihen.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Jeesus voi toimia ylipappina, koska hän on ylipappi ikuisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan.

        Miten Jumala, joka Jeesus Raamatun mukaan on, voi olla itsensä palvonnan ylipappi?

        Kristitty.netin vastauksessa ei kyllä ollut mitään poistamisen aihetta. Hoopohan se oli, mutta sillä perusteella täältä saisi poistaa suuren enemmistön viesteistä. Robotti öljynvaihtoon. Ja suodattimen.


      • ei-kirj kirjoitti:

        Jumalan pyhän lain rikkominen ja synnin tekeminen on kiellettyä. Se, että jokin on kiellettyä esim. Raamatun ja sen tulkinnan mukaan, ei tarkoita sitä, että ihmiset eivät rikkoisi lain käskyjä vastaan ja tekisi syntiä.

        Rikotko sinä koskaan Mooseksen lakia vastaan ja teetkö koskaan syntiä?

        Ei pitäisi olla vaikeaa vastata, mutta katsotaan, mitä sieltä sontaluukusta tällä kertaa vastaukseksi tulee, jos mitään: ei ainakaan sitä, että tunnustaisit paskantavasi vesiklosettiin, vaikka sinun pitäisi kantaa mukanasi pientä lapiota, jolla kaivat jäiseen maahan kuopan ja hautaat jätöksesi siihen.

        Kyllä minä toisinaan rikon Mooseksen lakia ja teen syntiä, koska olen ihminen. Mutta kerro sinä, missä kohtaa Uutta testamenttia sanotaan, että uudessa liitossa saa tehdä syntiä ja rikkoa ainuttakaan käskyä? Kerro missä kohtaa ainutkaan Tooran käsky kumotaan?


      • ei-kirj kirjoitti:

        Jumalan pyhän lain rikkominen ja synnin tekeminen on kiellettyä. Se, että jokin on kiellettyä esim. Raamatun ja sen tulkinnan mukaan, ei tarkoita sitä, että ihmiset eivät rikkoisi lain käskyjä vastaan ja tekisi syntiä.

        Rikotko sinä koskaan Mooseksen lakia vastaan ja teetkö koskaan syntiä?

        Ei pitäisi olla vaikeaa vastata, mutta katsotaan, mitä sieltä sontaluukusta tällä kertaa vastaukseksi tulee, jos mitään: ei ainakaan sitä, että tunnustaisit paskantavasi vesiklosettiin, vaikka sinun pitäisi kantaa mukanasi pientä lapiota, jolla kaivat jäiseen maahan kuopan ja hautaat jätöksesi siihen.

        Ja sinulle tiedoksi, että minulla on kotona kompostoiva WC, josta jätökset sitten haudataan maahan, joten noudatan tätäkin käskyä. Kerro sinä missä kohtaa Raamattua sanotaan, että jätökset saa huuhtoa suoraan itämereen?


    • eikirj

      Mooseksen lain mukaan toraistien pitää asua leirissä ja teltassa. Paskalla pitää käydä leirin ulkopuolella ja peittää jätökset pienellä lapiolla maahan kaivettuun kuoppaan. Lapio ei saa olla suuri: sen pitää olla lain käskyn mukaan pieni. Jos toraisti ejakuloi (saa siemensyöksyn) yöllä, niin hänen tulee mennä leirin ulkopuolelle säädetyksi ajaksi ja peseytyä siellä.

      5.Mooseksen kirja:
      23:10 Jos sinun keskuudessasi on joku, joka ei ole puhdas sen johdosta, mitä hänelle yöllä on tapahtunut, menköön hän leirin ulkopuolelle; hän älköön tulko leiriin.
      23:11 Illan suussa hän peseytyköön vedessä, ja auringon laskettua hän tulkoon leiriin.
      23:12 Leirin ulkopuolella olkoon sinulla syrjäinen paikka, johon sinun on mentävä tarpeellesi.
      23:13 Ja sinulla olkoon aseittesi lisänä pieni lapio, ja kun siellä ulkona istut tarpeellesi, kaiva sillä kuoppa ja peitä sitten ulostuksesi.

      Toraisti ei saa asua talossa eikä kaupunginosassa tai kylässä, koska hänen pitää lain käskyn mukaan asua leirissä ja teltassa. Toraisti ei saa käyttää vesiklosettia eikä peseytyä suihkussa kylpyhuoneessa siemensyöksyn jälkeen. Toraistin tulee noudattaa saastaisuutta koskeviä lain käskyjä tarkasti eikä hän saa saastaisena ollessaan mennä töihin tai matkustaa julkisella kulkuneuvolla, koska hän saattaisi siten saastuttaa muita ihmisiä. Toraistin tulee siis pysyä sisällä teltassa ja leirissä saastaisuutensa aika johtuipa saastaisuus sitten kuukautisvuodosta, lapsen synnyttämisestä, sukupuoliyhteydestä, siemensyöksystä, kuolleeseen koskemisesta tai mistä muusta tahansa Mooseksen laissa määritellystä syystä.

      En usko, että toraistit noudattavat Mooseksen lakia näissä asioissa, vaikka väittäisivät niin tekevänsä. Mahtaa olla vaikeaa kaivaa pienellä lapiolla kuoppa maahan ja peittää paskansa siihen näin talvella, kun maa on jäässä ja lumi peittää sen? Vielä vaikeampaa on käydä pesulla leirin ulkopuolella, kun pakkasta on reilusti (jopa -30 astetta Suomen oloissa). Tuskinpa vain toraisti leirissä ja teltassa asuu ja noudattaa Mooseksen lain kaikkia käskyjä, vaikka niin väittäisi: valehtelukin on kiellettyä, joten toraisti joko valehtelee tai sitten vaikenee totuudesta, koska ei noudatakaan kaikkia Mooseksen lain käskyjä, vaikka niin kerskaa.

      • eikirj

        Mahtaa toraistilla olla vaikeaa, jos asuu Lapissa. Aurinko ei nouse siellä kaamoksen aikaan ollenkaan, joten se ei laskekaan ja niin toraistin pitää olla koko kaamoksen aika leirin ulkopuolella pienen lapionsa kanssa ja odottaa, kunnes aurinko seuraavan kerran nousee ja laskee jälleen, jotta voi palata leiriin ja telttaansa, mutta eihän ne toraistit ihan aikuisten oikeasti missään leirissä ja teltoissa asu vaan ihan tavallisissa taloissa, joissa käyttävät vesiklosettia ja suihkua, joten he rikkovat törkeällä tavalla Mooseksen lain käskyjä vastaan ja joutuvat lainrikkojina kadotukseen. Valehtelevat vielä, että noudattavat kaikkia lain käskyjä, vaikka eivät sitä tee, joten myös valehtelusta lankeaa ankara kadotustuomio näille toraisteille - jos nyt jonkin ihmeen kautta Raamatun Jumala olisi olemassa ja tuomitsisi sellaiset ....t.


      • 1234567---
        eikirj kirjoitti:

        Mahtaa toraistilla olla vaikeaa, jos asuu Lapissa. Aurinko ei nouse siellä kaamoksen aikaan ollenkaan, joten se ei laskekaan ja niin toraistin pitää olla koko kaamoksen aika leirin ulkopuolella pienen lapionsa kanssa ja odottaa, kunnes aurinko seuraavan kerran nousee ja laskee jälleen, jotta voi palata leiriin ja telttaansa, mutta eihän ne toraistit ihan aikuisten oikeasti missään leirissä ja teltoissa asu vaan ihan tavallisissa taloissa, joissa käyttävät vesiklosettia ja suihkua, joten he rikkovat törkeällä tavalla Mooseksen lain käskyjä vastaan ja joutuvat lainrikkojina kadotukseen. Valehtelevat vielä, että noudattavat kaikkia lain käskyjä, vaikka eivät sitä tee, joten myös valehtelusta lankeaa ankara kadotustuomio näille toraisteille - jos nyt jonkin ihmeen kautta Raamatun Jumala olisi olemassa ja tuomitsisi sellaiset ....t.

        Ei kaikki seuraa aurinkoa sapatin alkamisen ajankohdaksi täällä pohjolassa. Sapatti illasta-iltaan näkyi aurinkoa tai ei Ilta alkaa noin klo 18.00
        Käsällä aurinko paistelee paikoin koko yön ja tavella kaamos aikaan aurinko ei näyttäydy lainkaan. Silti sapatti on koko lauantain näkyi aurinkoa tai ei illasta-iltaan noin klo 18.00

        En ole auringon seurailija.

        Sunnuntai sunday on auringonpäivä.


    • Jobinpostia

      Ps.89:35 En minä liittoani riko, enkä muuta sitä, mikä on minun huuliltani lähtenyt. 4Moos.23:19

    • Holymessage

      Uusi liitto ei ole sellainen kuin vanha liitto: "päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton, en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.

      • Kirjakääröt

        "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra. "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani." (Jer 31:31-33)

        "Nyt olen tullut, Herra. Kirjaan on kirjoitettu, mitä minun pitää tehdä. Jumalani, minä täytän mielelläni tahtosi, sinun lakisi on minun sydämessäni." (Ps 40:7,8)

        "Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi." (Matt 5:19)


      • SinultakoOnnistuu

        Kykeneekö sinä siihen mihin Jeesuksen aikalaiset eivät pystyneet. Nimittäin Jeesus sanoi aikalaisistaan, että kukaan heistä ei lakia täytä.


      • SinultakoOnnistuu kirjoitti:

        Kykeneekö sinä siihen mihin Jeesuksen aikalaiset eivät pystyneet. Nimittäin Jeesus sanoi aikalaisistaan, että kukaan heistä ei lakia täytä.

        Jeesus ei sano, että kukaan heistä ei täytä lakia, Jeesus sanoo fariseuksista, että he evitä noudata lakia, vaan perinnäissäännöillään kumoavat Jumalan käskyt.


      • Mutta uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme (Jer. 31:33), tämä on Jumalan sana.


      • 1234567---
        SinultakoOnnistuu kirjoitti:

        Kykeneekö sinä siihen mihin Jeesuksen aikalaiset eivät pystyneet. Nimittäin Jeesus sanoi aikalaisistaan, että kukaan heistä ei lakia täytä.

        Kykenetkö pitämään Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä, vai laittaako sielunvihollinen hanttiin ?

        Jeesuksen aikalaiset menivät sapattisin synägoogaan, Jeesus myös meni sapattisin synägoogaan opettamaan ja samalla paransi sairaita.


      • SinultakoOnnistuu
        1234567--- kirjoitti:

        Kykenetkö pitämään Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä, vai laittaako sielunvihollinen hanttiin ?

        Jeesuksen aikalaiset menivät sapattisin synägoogaan, Jeesus myös meni sapattisin synägoogaan opettamaan ja samalla paransi sairaita.

        Ei minulla ole aikomustakaan pitää sapattia, ei lauantaina eikä sunnuntaina, koska en ole lain alla, vaan armon alla. Mutta ethän ole itse rikkonut tuota sapattisäädöstä kulkemalla sapattina yli 2000kyynärää eli noin 1 km?


      • eikirj
        Kristitty.net kirjoitti:

        Mutta uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme (Jer. 31:33), tämä on Jumalan sana.

        Millä kielellä sinun Jumalasi on kirjoittanut Raamatun (Tooran) sydämeesi? Oletko varma, että Jumala ei ole tehnyt virheitä kirjoittaessaan Raamattua (Tooraa) sinuun? Osasiko Jumala korjata Raamatun kopiointi- ja käännösvirheet kirjoittaessaan sen sydämeesi ja mieleesi? Vai jättikö hän korjaamatta ne virheet ja erehdykset samoin kuin alkuperäisessä Raamatussa olevat epätodet tarut, myytit, legendat ja asiavirheet?

        Koskapa Jumala on nyt kirjoittanut Raamatun sydämeesi ja mieleesi, niin osaatko sen ulkoa? Jos osaat, niin millä kielellä? Vai eikö sinun Jumalasi olekaan kirjoittanut Raamattua sydämeesi ja mieleesi? Onko työ vielä kesken? Millä kielellä Jumala kirjoittaa? Vai piirtääkö hän Raamatun sormellaan kiveen?


      • SinultakoOnnistuu kirjoitti:

        Ei minulla ole aikomustakaan pitää sapattia, ei lauantaina eikä sunnuntaina, koska en ole lain alla, vaan armon alla. Mutta ethän ole itse rikkonut tuota sapattisäädöstä kulkemalla sapattina yli 2000kyynärää eli noin 1 km?

        "Ei minulla ole aikomustakaan pitää sapattia, ei lauantaina eikä sunnuntaina, koska en ole lain alla, vaan armon alla. Mutta ethän ole itse rikkonut tuota sapattisäädöstä kulkemalla sapattina yli 2000kyynärää eli noin 1 km?"

        Ai siis armon alla saa tehdä syntiä ja rikkoa kymmentä käskyä? Niinkö? Kerro missä kohtaa Tooraa sanotaan, että yli 1km ei saa sapattina kulkea? Luku ja jae kiitos.


      • eikirj kirjoitti:

        Millä kielellä sinun Jumalasi on kirjoittanut Raamatun (Tooran) sydämeesi? Oletko varma, että Jumala ei ole tehnyt virheitä kirjoittaessaan Raamattua (Tooraa) sinuun? Osasiko Jumala korjata Raamatun kopiointi- ja käännösvirheet kirjoittaessaan sen sydämeesi ja mieleesi? Vai jättikö hän korjaamatta ne virheet ja erehdykset samoin kuin alkuperäisessä Raamatussa olevat epätodet tarut, myytit, legendat ja asiavirheet?

        Koskapa Jumala on nyt kirjoittanut Raamatun sydämeesi ja mieleesi, niin osaatko sen ulkoa? Jos osaat, niin millä kielellä? Vai eikö sinun Jumalasi olekaan kirjoittanut Raamattua sydämeesi ja mieleesi? Onko työ vielä kesken? Millä kielellä Jumala kirjoittaa? Vai piirtääkö hän Raamatun sormellaan kiveen?

        Raamattu sanoo, että uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme (Jer. 31:33). Tämä on Jumalan sana. Mutta mitä se sinua liikuttaa, kun et usko Raamatun sanaan?


      • eikirj
        eikirj kirjoitti:

        Millä kielellä sinun Jumalasi on kirjoittanut Raamatun (Tooran) sydämeesi? Oletko varma, että Jumala ei ole tehnyt virheitä kirjoittaessaan Raamattua (Tooraa) sinuun? Osasiko Jumala korjata Raamatun kopiointi- ja käännösvirheet kirjoittaessaan sen sydämeesi ja mieleesi? Vai jättikö hän korjaamatta ne virheet ja erehdykset samoin kuin alkuperäisessä Raamatussa olevat epätodet tarut, myytit, legendat ja asiavirheet?

        Koskapa Jumala on nyt kirjoittanut Raamatun sydämeesi ja mieleesi, niin osaatko sen ulkoa? Jos osaat, niin millä kielellä? Vai eikö sinun Jumalasi olekaan kirjoittanut Raamattua sydämeesi ja mieleesi? Onko työ vielä kesken? Millä kielellä Jumala kirjoittaa? Vai piirtääkö hän Raamatun sormellaan kiveen?

        Mitä jos Jumala on mennyt nukkumaan tai hänellä on jotakin muuta tekemistä, niin että hän ei juuri nyt ehdi kirjoittamaan Raamattua mieleesi ja sydämeesi? Vai tekikö hän sen yhdellä kertaa ja kenties silmänräpäyksessä?

        On se muuten merkillistä, että Jumala kirjoitti kymmenen käskyä omalla sormellaan (hengellään) kivitauluihin, mutta muut lain käskyt kirjoittikin Mooses (tai hänen kirjurinsa tai joku myöhemmin elänyt pappi kuten Esra) lainkirjaan ja näin Jumalan kirjoitus on erotettu jo vanhassa liitossa ihmisten kirjoituksista, jotka pantiin lain arkin sivulle eikä arkin sisään niin kuin lain (liiton) taulut. Liekö tässä yhtymäkohta siihen, että lain arkki on kuva valitusta ja pyhästä uuden liiton Jumalan palvelijasta (tai Kristuksesta)?

        Ja on se vain kumma, että Jeesus sanoi lain kirjaan kirjoitettujen rakkauden käskyjen olevan suurimmat käskyjen joukossa ja lain sekä profeettojen riippuvan niistä kiinni.

        Matteuksen evankeliumi:
        7:12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
        22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

        Miten hän nyt sillä tavalla teki, kun ne rakkauden käskyt eivät ole lain (liiton) tauluissa?


      • SinultakoOnnistuu kirjoitti:

        Kykeneekö sinä siihen mihin Jeesuksen aikalaiset eivät pystyneet. Nimittäin Jeesus sanoi aikalaisistaan, että kukaan heistä ei lakia täytä.

        Tokkopa nytkään on ainoatakaan täysivaltaista 40 -aikuista, joka ei koskaan olisi rikkonut mitään lakia millään tavalla. Mukaan lukien nopeusrajoitukset ym. liikennesäännöt.


      • 1234567---
        SinultakoOnnistuu kirjoitti:

        Ei minulla ole aikomustakaan pitää sapattia, ei lauantaina eikä sunnuntaina, koska en ole lain alla, vaan armon alla. Mutta ethän ole itse rikkonut tuota sapattisäädöstä kulkemalla sapattina yli 2000kyynärää eli noin 1 km?

        Kymmenenkäskyn laki on ikuinen ja muuttamaton Jumalan omalla sormella kirjoitetut kivitauluihin. Sapatista Jumala kirjoitti MUISTA.

        Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole. Kyllä Jumalan luomassa luonnossa voi kävellä. Jeesushan meni myös synägoogaan sapattisin. Joosef ja Maria myös menivät synägoogaan Jeesuslapsen kanssa aasilla ratsastaen.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Raamattu sanoo, että uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme (Jer. 31:33). Tämä on Jumalan sana. Mutta mitä se sinua liikuttaa, kun et usko Raamatun sanaan?

        Etkö osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin?

        Millä kielellä Jumala on kirjoittanut Raamatun sydämeesi ja mieleesi?

        Onko Jumala tehnyt virheitä kirjoittaessaan Raamattua sydämeesi ja mieleesi?

        Raamatussa on tunnetusti paljon asiavirheitä ja epätosia taruja, myyttejä ja legendoja.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Tokkopa nytkään on ainoatakaan täysivaltaista 40 -aikuista, joka ei koskaan olisi rikkonut mitään lakia millään tavalla. Mukaan lukien nopeusrajoitukset ym. liikennesäännöt.

        Annas tulla Tooran luku ja jae, jossa käsketään noudattamaan liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia! Ai niin, onhan sellainen olemassa:

        Roomalaiskirje:
        13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.

        Tuossahan se ihan selvästi sanotaan. Jos kristitty.net ajaisi autoa (mitä hän ei luultavasti tee), niin hän rikkoisi joka kerta Tooraa vastaan ylittäessään sallitun nopeusrajoituksen edes hieman.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Raamattu sanoo, että uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme (Jer. 31:33). Tämä on Jumalan sana. Mutta mitä se sinua liikuttaa, kun et usko Raamatun sanaan?

        Onko Jumala toteuttanut sanansa sinun kohdallasi?

        Onko hän kirjoittanut Raamatun sydämeesi ja mieleesi?

        Millä kielellä hän sen kirjoitti ja tekikö hän virheitä kirjoittaessaan?

        Kirjoittiko Jumala kaikki Raamatun sisältämät asiavirheet, tarut, legendat ja myytit sydämeesi ja mieleesi?

        Niin - et voi vastata rehellisesti, avoimesti ja järkevästi, koska tiedät itsekin, että Jumala ei ole sinuun mitään muuta kirjoittanut kuin sen, mitä uskot ja senhän ei tarvitse johtaa yhtään mihinkään - mitä hyötyä on sydämeen ja mieleen kirjoitetusta Raamatusta, kun sitä ei muista sanasta sanaan eikä edes ymmärrä sitä, mitä siellä lukee? Kaikki asiavirheet ja epätodet tarut, myytit ja legendat jäävät huomaamatta...

        kummallinen Jumala, kun satuja kirjoittaa. No ehkäpä se Jumala on sinun mielikuvituksesi tuotetta eikä todellinen elävä Jumala, joka on kaiken luonut...?


      • ei-kirj kirjoitti:

        Onko Jumala toteuttanut sanansa sinun kohdallasi?

        Onko hän kirjoittanut Raamatun sydämeesi ja mieleesi?

        Millä kielellä hän sen kirjoitti ja tekikö hän virheitä kirjoittaessaan?

        Kirjoittiko Jumala kaikki Raamatun sisältämät asiavirheet, tarut, legendat ja myytit sydämeesi ja mieleesi?

        Niin - et voi vastata rehellisesti, avoimesti ja järkevästi, koska tiedät itsekin, että Jumala ei ole sinuun mitään muuta kirjoittanut kuin sen, mitä uskot ja senhän ei tarvitse johtaa yhtään mihinkään - mitä hyötyä on sydämeen ja mieleen kirjoitetusta Raamatusta, kun sitä ei muista sanasta sanaan eikä edes ymmärrä sitä, mitä siellä lukee? Kaikki asiavirheet ja epätodet tarut, myytit ja legendat jäävät huomaamatta...

        kummallinen Jumala, kun satuja kirjoittaa. No ehkäpä se Jumala on sinun mielikuvituksesi tuotetta eikä todellinen elävä Jumala, joka on kaiken luonut...?

        Raamattu sanoo, että uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme (Jer. 31:33), joten uudessa liitossa Toora on edelleen voimassa. Tämä on Jumalan sana. Kerro missä kohtaa Raamattua kerrotaan uudesta liitosta, jossa Toora on kumottu?


    • Holymessage

      Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
      tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
      Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
      Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
      Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
      joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
      Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
      Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."
      "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista". Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.
      Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit; polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
      Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
      Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

      olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset; ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
      Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
      Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli katoavaista, kuinka paljoa enemmän onkaan Hengen virka oleva kirkkaudessa!
      te ette ole käyneet sen vuoren tykö, jota voidaan käsin koskea ja joka tulessa palaa, ettekä synkeyden, ette pimeyden, ette myrskyn, ette pasunan kaiun ettekä äänen tykö, joka puhui niin, että ne, jotka sen kuulivat, pyysivät, ettei heille enää puhuttaisi; sillä he eivät voineet kestää tätä käskyä: "Koskettakoon vuorta vaikka eläinkin, se kivitettäköön" ja niin hirmuinen oli se näky, että Mooses sanoi: "Minä olen peljästynyt ja vapisen";
      vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö, ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.
      Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
      Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
      Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
      Sillä missä on testamentti, siinä on sen tekijän kuolema toteennäytettävä; sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä.

      • Kirjakääröt

        JEESUS: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi." (Matt 5:17-19)

        JEESUS: "Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen: "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista." (Matt 23:1-3)

        JEESUS: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni... ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa." (Matt 28:19,20

        PAAVALI: "Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo." (Room 3:31)

        JEESUS: "ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää." (Luuk 16:17)

        JEESUS: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt 7:21-23)

        PAAVALI: "Tällaista tietämättömyyttä Jumala on pitkään sietänyt, mutta nyt sen aika on ohi: hän vaatii kaikkia ihmisiä kaikkialla tekemään parannuksen. Hän on näet määrännyt päivän, jona hän oikeudenmukaisesti tuomitsee koko maailman, ja tuomarina on oleva mies, jonka hän on siihen tehtävään asettanut. Siitä hän on antanut kaikille takeet herättämällä hänet kuolleista." (Ap.t 17:30,31)

        JEESUS: "Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa. Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka ovat pahennukseksi ja jotka tekevät laittomuutta, ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys." (Matt 13:40-42)


    • Anna_äidille_kanssa

      Noita tekstejä kun toistaa, järjen valon loistamatta päässä, on euforia taattu.
      Ja nyt panemaan omaa lasta, jos se ei vielä nuku. Sipilä on kertonut, uskovaisten panevan pikkuisiaan iltaisin nukkumaan.

    • ssssa

      Ainoastaan uskomalla Jeeukseen Kristukseen, syntien sovittajana Golgatalla ristin kuolemalla, saa syntinsä anteeksi, oli hän sitten minkä hallituksen, lain, liiton, puolueen, uskon suunnan jäsen tahansa. Uskomalla Jeesukseen , saa syntinsä anteeksi jokainen, kävitpä sitten tarpeillasi sisällä tai ulkona, nukuit linnoissa tai hotelleissa, taivasalla tai teltoissa. Pesit kätesi joka tunnin pää tai olit pesemättä. Syöt lihaa tai olit syömättä. Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja vaikka ne ovat veriruskeat, Jeesukseen uskomalla, ne tulevat villan valkoisiksi. Ei meillä luojamme luokse ole muuta tietä annettu, kun Jeesustie.

      • Kirjakääröt

        "Ihmiselämänsä päivinä Jeesus ääneen itkien rukoili ja huusi avukseen häntä, jolla oli valta pelastaa hänet kuolemasta, ja hänen uhrirukouksensa kuultiin, koska hän taipui Jumalan tahtoon. Vaikka hän oli Poika, hän joutui kärsimyksistä oppimaan, mitä on kuuliaisuus. Kun hän oli saavuttanut täydellisyyden, hänestä tuli iankaikkisen pelastuksen tuoja, kaikkien niiden pelastaja, jotka ovat hänelle kuuliaisia." (Hep 5:7-9)

        "Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta. Te olette ystäviäni, kun teette sen minkä käsken teidän tehdä." (Joh 15:13,14)

        "Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen: "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista." (Matt 23:1-3)

        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni... ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa." (Matt 28:19,20

        "Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo." (Room 3:31)

        "Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi." (Matt 5:19)


    • Kirjakääröt

      Hebr.8:8 Biblia (1776) Sillä hän nuhtelee heitä ja sanoo: katso, päivät tulevat, sanoo Herra, että minä Israelin huoneelle ja Juudan huoneelle tahdon Uuden Testamentin päättää. Jer.31:31,32

    • Jopi48

      Jer.31:33. Hebr.8:10. 10:16 Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kansaan, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mielensä.

    • Jobinpostia

      2Kor.3:3 Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.

    • Tuomaskuusela

      Annan tästä yhden aika hyvän käytännön esimerkin


      "Älköön kukaan sekasikiö pääskö Herran seurakuntaan; älköön sellaisen jälkeläinen edes kymmenennessä polvessa pääskö Herran seurakuntaan."


      5 Mooseksen kirja 23 luku 2 jae


      Huom!


      Sana "sekasikiö" tässä yhteydessä on Mamzer.


      Sanan voi tulkita monella eri tavalla.


      Tämä sana siis vuoden 1938 kirkkoraamatussa on kuvattu tarkoittavan ihan kirjaimellisesti SEKAROTUISTA yksilöä!


      Mutta vuoden 1992 kirkkoraamatussa vastaavasti puhutaan vain "äpärästä"


      Se...miten kyseisen sanan haluaa tulkita on puhtaasti oma asia.


      Kuitenkin...aivan sama sana esiintyy Profeetta Neremian kirjassa.


      "Kuultuaan lain he erottivat kaiken sekakansan(mamzer) Israelista."

      Profeetta Neremian kirja 13 luku 3 jae


      Tämä kyseinen kohta nimenomaan mainitaan Israelin kansan Babyloniasta palaamisen yhteydessä.


      Eli he siis erottivat ja karkottivat tämän ns "sekakansan" Israelin joukosta Babyloniasta palaamisen yhteydessä Kuningas Kyyros ensimmäisen(Persia) hallintokaudella.


      Joten...onko nyt sitten niin...ettei esim Jani Toivola saa ikinä jalallaansakaan astua kirkkoon ja Jumalan seurakuntaan?

      https://newblacknarrative.files.wordpress.com/2016/03/janitoivola1.jpg


      Teknisesti ottaen muuten "seurakunta" ei tässä yhteydessä edes tarkoita ns "herran huonetta" koska Heprean Qahal viittaa nimenomaan YHTEISÖÖN aivan samalla lailla kuin myös Kreikan Eccelesia.


      Eli siis...[vapaa käännös Suomeksi]


      "Sekarotuiset karkotettakoot herran YHTEISÖSTÄ aina 10-polveen sukupolveen(Heprean kielen runollinen termi "ikuisuudelle") asti!!!"


      Joten...onko Jeesus sitten rasisti?


      "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."


      Matteuksen Evankeliumi 5 luku 17 jae

    • Tuomaskuusela

      On aina olemassa ero Jumalan ja ihmisen lain välillä!


      Israelin laki kielsi esim jänisten ja katkarapujen syömisen.


      Nämä ovat käytännössä puhtauslakeja...jotka liittyvät mm hekilökohtaiseen hyegianiaan ja rotuhyegieniaan.


      Ne eivät kuitenkaan ole Jumalan lakeja...tästä hyvin yksinkertaisesta syystä...


      JUMALA EI NIITÄ IKINÄ KIRJOITTANUT!


      Ne ovat lakeja jotka MOOSES itse antoi Israelin kansalle...koskien mm omistusoikeutta ja muuta vastaavaa...ja kyllä...myös yleisiä hygienialakeja!


      Ne eivät kuitenkaan voi olla Jumalan lakeja...siitä hyvin yksinkertaisesta syystä...että luojajumala Yahweh Elohim ei niitä kirjoittanut mihinkään!


      Nämä eivät myös ole se laki josta Apostoli Paavali puhuu!


      Jumala KIRJOITTI lait jotka hän itse katsoi tarpeelliseksi...kaikki muu käytännössä on vanhoja isien perinnekäskyjä...esim ympärileikkaus...jonka Mooses käytännössä peri Jaakobin(Israel) Iisakin ja Abrahamin myötä SUORAAN KANTAISILTÄ!


      Nämä ovat kantaisiltä käytännössä suoraan PERITYT lait...Mooses ei edes saanut niitä Jumalalta!


      Jumalan laki on se...minkä hän käytännössä ITSE KIRJOITTI YLÖS...koska hän yksinkertaisesti katsoi sen niin tärkeäksi!


      Edes näitä 10-käskyä ei käytännössä KUKAAN IHMINEN eläessään voinut lähellekään täyttää...ja nimenomaan TÄMÄN TAKIA tarvittiin tuo uhri!


      http://3.bp.blogspot.com/_EBVunJoIPJ4/TT4pUUYBbVI/AAAAAAAAAc8/7wUXIgqZsGE/s1600/JesusOnCross_01.jpg


      Täydellinen uhri täydelliselle Jumalalle!

      • Kirjakääröt

        PAAVALI: "Kaikki, mitä pyhät kirjoitukset sisältävät, on kirjoitettu meille opiksi" (Room 15:4)

        JEESUS: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi." (Matt 5:17-19)

        JEESUS: "Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen: "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista." (Matt 23:1-3)

        JEESUS: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni... ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa." (Matt 28:19,20

        PAAVALI: "Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo." (Room 3:31)

        JEESUS: "ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää." (Luuk 16:17)

        JEESUS: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt 7:21-23)

        PAAVALI: "Tällaista tietämättömyyttä Jumala on pitkään sietänyt, mutta nyt sen aika on ohi: hän vaatii kaikkia ihmisiä kaikkialla tekemään parannuksen. Hän on näet määrännyt päivän, jona hän oikeudenmukaisesti tuomitsee koko maailman, ja tuomarina on oleva mies, jonka hän on siihen tehtävään asettanut. Siitä hän on antanut kaikille takeet herättämällä hänet kuolleista." (Ap.t 17:30,31)

        JEESUS: "Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa. Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka ovat pahennukseksi ja jotka tekevät laittomuutta, ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys." (Matt 13:40-42)


    • toorankäsky

      Olkaa varuillanne.

      Kun Tooralahkolaiset vahvistuvat, he alkavat noudattaa 5 Moos 13 lukua, koska tuon luvun noudattaminen on jäänyt heiltä tekemättä - he eivät ole sitä panneet elämässään täytäntöön.

      Olkaa varuillanne.

      Tooralahkolaiset varustautuvat 5 Moos 13 luvun täytäntöönpanoon!

      Olkaa valmiit pakenemaan henkenne edestä.

      Tooralahkolaiset valmistautuvat 5 Moos 13 luvun käskyjen noudattamiseen.

      Olkaa varuillanne.

      Tooralahkolaiset kiihkeästi valmistautuvat 5 Moos 13 luvun käskyjen täytäntöönpanoon!

      Olkaa varuillanne.

      Tooralahkolaiset uhkaavat henkeänne, kun he panevat täytäntöön Tooran 5 Moos 13 käskyt!

      Olkaa varuillanne.

      • 1234567---

        Ilm.13:15. Ja sille ANNETTIIN VALTA antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että KETKÄ VAIN EIVÄT KUMARTANEET PETOA NE TAPETTAISIIN.
        16. JA SE SAA KAIKKI PIENET JA SUURET, SEKÄ RIKKAAT ETTÄ KÖYHÄT, SEKÄ VAPAAT ETTÄ ORJAT, PANEMAAN MERKIN OIKEAAN KÄTEENSÄ TAI OTSAANSA.

        Viimeisissä vainoissa, ennen Jeesuksen toista tulemista tulevat viimeiset marttyyrit.


    • Eikiitosjeesus

      Mooseksen lailla ei ole pienintäkään virkaa maassamme, onneksi.
      Ei yhteiskunnan pidäkään perustua muinaisiin uskomuksiin ja älynväläyksiin joita on koottu satukirjaan.

    • Judaisti.net

      Kristitty.net on hanakka siteeraamaan kohtaa Jer.31:33" Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. " Ja yhtä hanakasti hän jättää pois kohdan Jer. 31:31: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton."
      Eli Jeremian mainitsemalla liitolla ei ole MITÄÄN tekemistä pakanakansojen kanssa. Pakanain apostoli Paavali ei mainitse kirjeissään sanallakaan tällaisesta.

      • Dogmatik

        Olet oikeassa siinä suhteessa, ettei uutta liittoa ole solmittu pakanakansojen kanssa. Mutta Paavali opettaa, että pakana voi oksastaa itsensä Israelin jaloon öljypuuhun, kun alkaa noudattaa lakia. Pakanat ja juutalaiset ovat yksi ihmisryhmä Jeesuksessa Kristuksessa.

        "On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen." (1 Kor 7:19)

        "Niille, jotka uupumatta hyvää tehden etsivät kirkkautta, kunniaa ja katoamattomuutta, hän antaa ikuisen elämän, mutta niitä, jotka ovat itsekkäitä ja tottelevat totuuden sijasta vääryyttä, kohtaa ankara viha. Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen. Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen, sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla. Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia." (Room 2:7-13)


      • Judaisti.net

        Kristitty.net tosin menee muutenkin latvasta puuhun. Hän selittää Uutta testamenttia ja määrittelee sen sanoman Vanhalla testamentilla - ilmeisesti siksi, kun Vanha testamentti tulee Raamattua alusta luettaessa vastaan ensiksi ja Uusi testamentti vasta sen jälkeen. Mikä on suurin piirtein yhtä loogista kuin Suomen historiaa lukiessaan väittää Suomen olevan edelleeen Venäjän suuuriruhtinaskunta, koska mainitaanhan se historian kirjassa ensiksi. UT:ssa sanotaan aivan selkeästi, että vanha liitto oli tulevan hyvän "varjo". Niinpä se, joka määrittelee Uuden testamentin sanoman Vanhalla testamentilla on kuin mies, joka on kiinnostuneempi vaimonsa varjosta kuin vaimosta itsestään. Ja joka ei tätä tajua, se ei tätä tajua.


      • Judaisti.net
        Dogmatik kirjoitti:

        Olet oikeassa siinä suhteessa, ettei uutta liittoa ole solmittu pakanakansojen kanssa. Mutta Paavali opettaa, että pakana voi oksastaa itsensä Israelin jaloon öljypuuhun, kun alkaa noudattaa lakia. Pakanat ja juutalaiset ovat yksi ihmisryhmä Jeesuksessa Kristuksessa.

        "On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen." (1 Kor 7:19)

        "Niille, jotka uupumatta hyvää tehden etsivät kirkkautta, kunniaa ja katoamattomuutta, hän antaa ikuisen elämän, mutta niitä, jotka ovat itsekkäitä ja tottelevat totuuden sijasta vääryyttä, kohtaa ankara viha. Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen. Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen, sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla. Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia." (Room 2:7-13)

        Kylllä minä nuo teidän sitaattinne olen jo sataan kertaan lukenut. Noita 5-10 toisistaan irrallista jaetta teidän on jankutettava itsenne harhaannne ylläpitääksenne. Sinä olet saman harhan vallassa kuin Kristitty.net. Mutta jos ja kun siinä et tätä tajua, siinä et tätä tajua ja sillä siisti. Jos sinä olet tottunut pitämään kiikareita väärin päin päässäsi vuosikausia, et sinä tuosta vain halua niitä kääntää oikein päin, se tuntuisi varmaan liian omituiselta.


      • Kirjakääröt
        Judaisti.net kirjoitti:

        Kylllä minä nuo teidän sitaattinne olen jo sataan kertaan lukenut. Noita 5-10 toisistaan irrallista jaetta teidän on jankutettava itsenne harhaannne ylläpitääksenne. Sinä olet saman harhan vallassa kuin Kristitty.net. Mutta jos ja kun siinä et tätä tajua, siinä et tätä tajua ja sillä siisti. Jos sinä olet tottunut pitämään kiikareita väärin päin päässäsi vuosikausia, et sinä tuosta vain halua niitä kääntää oikein päin, se tuntuisi varmaan liian omituiselta.

        "Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään." (2 Tim 3:6)

        "eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi." (Joh 10:35)

        "Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa." (Luuk 16:17)

        "Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa." (Luuk 21:33)


      • Judaisti.net kirjoitti:

        Kristitty.net tosin menee muutenkin latvasta puuhun. Hän selittää Uutta testamenttia ja määrittelee sen sanoman Vanhalla testamentilla - ilmeisesti siksi, kun Vanha testamentti tulee Raamattua alusta luettaessa vastaan ensiksi ja Uusi testamentti vasta sen jälkeen. Mikä on suurin piirtein yhtä loogista kuin Suomen historiaa lukiessaan väittää Suomen olevan edelleeen Venäjän suuuriruhtinaskunta, koska mainitaanhan se historian kirjassa ensiksi. UT:ssa sanotaan aivan selkeästi, että vanha liitto oli tulevan hyvän "varjo". Niinpä se, joka määrittelee Uuden testamentin sanoman Vanhalla testamentilla on kuin mies, joka on kiinnostuneempi vaimonsa varjosta kuin vaimosta itsestään. Ja joka ei tätä tajua, se ei tätä tajua.

        "Kristitty.net tosin menee muutenkin latvasta puuhun. Hän selittää Uutta testamenttia ja määrittelee sen sanoman Vanhalla testamentilla - ilmeisesti siksi, kun Vanha testamentti tulee Raamattua alusta luettaessa vastaan ensiksi ja Uusi testamentti vasta sen jälkeen. Mikä on suurin piirtein yhtä loogista kuin Suomen historiaa lukiessaan väittää Suomen olevan edelleeen Venäjän suuuriruhtinaskunta, koska mainitaanhan se historian kirjassa ensiksi. UT:ssa sanotaan aivan selkeästi, että vanha liitto oli tulevan hyvän "varjo". Niinpä se, joka määrittelee Uuden testamentin sanoman Vanhalla testamentilla on kuin mies, joka on kiinnostuneempi vaimonsa varjosta kuin vaimosta itsestään. Ja joka ei tätä tajua, se ei tätä tajua."

        Meidän Raamatussamme Vanha testamentti tulee ennen Uutta, joten on vain loogista selittää Uusi testamentti Vanhan kautta eikä toisin päin. Jeesus sanoi, että Toora todistaa hänestä. Joten koko Vanha testamentti todistaa Kristuksesta. Helluntailaiset hylkäävät koko Vanhan testamentin, ja väittävät, että se on vain juutalaisille.


    • s-seutulainen

      Toraisti on umpisokea ja hengellisesti kuollut kuin kivi. Toraistilla on kivisydän, koska hän ei ole saanut uudestisyntymisen myötä lihasydäntä
      Toraisti ei ole elävässä Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen, uskossa. Hän ei ole milloinkaan kääntynyt sydämestään Herran Jeesuksen puoleen eikä ole avukseen huutanut Hänen nimeään. Koska toraisti ei ole ottanut Jeesusta Kristusta vastaan syntiensä sovittajana ja lunastajanaan, Herranaan ja Vapahtajanaan, hän on edelleen uudestisyntymättömyyden tilassa. Toraisti on uskonnollinen, ei uskossa oleva, íhminen.
      Ja vain Jeesus Kristus voi hänet tehdä eläväksi.

      • Helluntailaisilla on kivisydän, heidän sydämessään ei ole Tooraa, vaan Saatanan valheita ja perinnäissääntöjä.


      • ab12
        Kristitty.net kirjoitti:

        Helluntailaisilla on kivisydän, heidän sydämessään ei ole Tooraa, vaan Saatanan valheita ja perinnäissääntöjä.

        Messiaanisten pääperkele kr.net on palannut.


    • autuudenlähteet

      'Niin juutalaisilla kuin pakanoilla on velvollisuus noudattaa lakia'

      Tooraistit ovat tosissaan tässä. He keräävät asevarastoja, että voivat noudattaa Tooran jokaikistä käskyä; ennen kaikkea he haluavat täyttää 5 Moos 13 käskyn; joka käskee tuhota kaikki jumalattomat kaupungit; tappaa kaikki asukkaat, vauvat, lapset, odottavat äidit, miehet, naiset, vanhukset, sairaat ja liikuntakyvyttömät ja lopuksi polttaa koko kaupungin.

      Tooraistit ovat varmasti tosissaan ja nyt pitäisi supon ja poliisien kuumeisesti etsiä heidät käsiinsä ja vaatia heidän kertomaan, missä heidän asevarastonsa ovat, koska he suunnittelevat hirmuisia tuhotöitä.

      Toora käskee 5 Moos 13 käskyssä hirvittäviin terroritekoihin. Tooraistit jokaikisessä ketjussa ilmoittavat, että he noudattavat jokaikistä Tooran käskyä ja tämä 5 Moos 13 käsky on yksi niistä, jota he eivät ole vielä kyenneet noudattamaan, joten he ovat vielä hirmuisen Jumalan tuomion alaisia omasta mielestään, koska rikkovat jatkuvasti tätä käskyä!

      Nyt pitäisi heidät äkkiä viedä kuulusteluihin ja vaatia heitä kertomaan, missä heidän asevarastonsa ja aseelliset koulutuskeskuksensa ovat, kun he valmistautuvat Tooran jokaikisen käskyn noudattamiseen.

      He eivät anna periksi niihin väitteisiin, että Jeesus ei halua hävittää kaikkia jumalattomia kaupunkeja! Heidän mielestään jokainen Tooran käsky on myös Jeesuksen käsky! Siksi he valmistautuvat 5 Moos 13 käskyjen toimeenpanoon - koska vasta silloin he pääsevät autuuden lähteille!

      • fgew

        Sinä annat väärän todistuksen lähimmäisestäsi ja panettelet vanhurskaita ihmisiä häpeilemättömästi. Sinussa on riivaajahenki.


      • "He eivät anna periksi niihin väitteisiin, että Jeesus ei halua hävittää kaikkia jumalattomia kaupunkeja!"

        Luku ja jae kiitos, missä kohtaa Jeesus sanoo näin.


    • Kertokaa missä kohtaa Raamattua yksikin Tooran käsky kumotaan. Kiitos.

      • näinonjapysyy

        Jeesus sanoi ajallaan mm"... saa näkösi", eikä alkanut selittää sokealle maisemia!

        mikään muu ei toimi näiden lakihoperoitten kanssa, sokeus on läpitunkematon.


      • näinonjapysyy kirjoitti:

        Jeesus sanoi ajallaan mm"... saa näkösi", eikä alkanut selittää sokealle maisemia!

        mikään muu ei toimi näiden lakihoperoitten kanssa, sokeus on läpitunkematon.

        Mitä jos kertoisit, missä kohtaa Uutta testamenttia yksikin Tooran käsky kumotaan?


    • Mitenlakialuetaan

      Olen lukenut ev.lut. raamattua yli 50 vuotta, mutta pidän lakia tärkeänä ohjeena elämässä, mutta silloinkin neuvoa antavana ohjeena. En kirjaimellisesti noudatettavaa käskynä. Näin tekivät ihmiset ennen, minä uskon enemmän kymmeneen käskyyn kuin yli 600 kirjaimellisesti noudatettavaan käskyyn. Jeesus eli Jeesus noudatti lakia ja puhui viikottain synagoogassa ja luki tooraa. En kuitenkaan itse ole ottanut lakia tunnon tarkasti vaan elämän ohjeena ja neuvona, noudatan kymmentä käskyä.

      • Eli kun laki sanoo "älä tapa", "älä varasta" tai "älä tee huorin", sitä ei tule ottaa kirjaimellisesti?


      • ab12
        Kristitty.net kirjoitti:

        Eli kun laki sanoo "älä tapa", "älä varasta" tai "älä tee huorin", sitä ei tule ottaa kirjaimellisesti?

        Messiaanisten pääperkele kr.net on saapunut.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5015
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1422
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      967
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      219
      750
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe