Erilliset erityisopettajan opinnot, Jyväskylä

Hmmmh

Hei!

Pääsykokeen sisältö on summittaisesti toki selvillä eli ns. tentti ja haastattelu.

Mutta millaisia kysymykset ovat kirjasta olleet aiemmin? "Kerro omin sanoin suurin piirtein koko kirja" -tyylisiä vai knoppitiedon muistamista?

Onko antaa lukutekniikkavinkkejä? Itse olen päätoiminen opettaja, eikä ole aikaa opetella ulkoa 400 sivua.

254

10930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuutikka

      Hei! Sama juttu täällä! Minä päivänä/mihin ryhmään olet menossa? Itse haen EO-ryhmään ja aion riskillä karsia luettavaa. Pakko. Jos yrittäisi panostaa haastatteluun. Tsemppiä!

      • Hmmmh

        Moi!

        Haen ryhmässä 2 eli meen tiistaina. Hmm, puuttukohan sulta tosta yks kirjain tosta ryhmästä? Eli mitä ryhmää tarkotat?

        Jos totta puhutaan, itselleni ryhmä 2 ei ole ihan ensisijainen kiinnostuksen kohde, mutta nyt mennään näillä eväillä, kun en kerran muihin ryhmiin ole vielä hakukelpoinen.

        Niin, kyllä se varmaan karsimiseksi menee. Olin pitkään kahden vaiheilla, voinko edes mennä koko kokeeseen, kun aikaa ei vain tunnu löytyvän, mutta tänään varasin majapaikan. Ärsyttävää kyllä, kun itsekin oon määräaikainen opettaja, jolla ei töitä ole edes tiedossa ensi syksystä eteenpäin, mutta silti just nyt ei ole mitään lukulomamahdollisuutta.


      • Hmmmh

        Niin ja kiitti tsempeistä, kiitos samoin! Vähän on huono fiilis itsellä koko kokeesta, mutta käydään nyt tsekkaamassa.


      • Tuutikka
        Hmmmh kirjoitti:

        Niin ja kiitti tsempeistä, kiitos samoin! Vähän on huono fiilis itsellä koko kokeesta, mutta käydään nyt tsekkaamassa.

        Hei! Haen siis ryhmään 4, torstaina menossa. Ryhmään 2 on muuten vähemmän hakijoita! Käypä kertomassa tiistain jälkeen sitten kuulumisia!


    • Tuutikka

      Voi kun olisi huomioitu pitkämatkalaisia tuossa haastatteluaikojen jaossa. Viimeinen vuoro tietysti suosi tässä arvonnassa ja juna-aikataulu ei tietenkään osu kohdilleen ja viimeinen bussikin ehtii juna-asemalta sitten mennä. Kyllä nyt pitää tosissaan olla tahtoa, jos/kun tuonne asti pääsee lähtemään.

      • Hmmmh

        Joo, itsekään en ole voinut ostaa lippua etukäteen, kun haastis voi olla milloin vaan. Sain onneksi muutettua lukujärjestystä, mutta voi olla, että sitäkin tuli nyt muutettua vähän turhan päiten.


      • Tuutikka

        Kaikkien ryhmien ajat pitäisi olla ilmoitettuna jo. Huomasithan linkin kutsussa. Mä joudun palkattomalle vapaalle.


      • Hmmmh

        Ei ole. Ajat saa periaatteessa tietää vasta valintakoepäivän aamuna eli meillä ei ainakaan ollut mitään linkkiä (paitsi perumis-/vahvistuslinkki). Kuitenkin sain jostain syystä kysymällä tietää oman aikani.


      • Tuutikka

        Mulla oli siinä samassa viestissä tuon perumis/vahvistamislinkin kanssa linkki haastatteluaikoihin, jotka pääsi näkemään hieman myöhemmin polkuavaimen antamalla. Tuon avaimen sain myös samassa viestissä. Oisko eri päivinä eri käytäntö.


      • Hmmmh
        Tuutikka kirjoitti:

        Mulla oli siinä samassa viestissä tuon perumis/vahvistamislinkin kanssa linkki haastatteluaikoihin, jotka pääsi näkemään hieman myöhemmin polkuavaimen antamalla. Tuon avaimen sain myös samassa viestissä. Oisko eri päivinä eri käytäntö.

        Sen linkin on kuulemma saanut, jos on antanut luvan julkaista tietoja netissä. En siis ollut tajunnut, että tällaisia tietoja voitaisiin julkaista netissä, joten en ollut antanut lupaa...


    • PÖ-LLö

      Kysymys on essee , siis ollut vain yksi kyssäri, aikaa ja paperia rajoitetusti. Aiemmin meni mönkään vaikka osasin asian, en tiedä mitä haettiin.

      • Tuutikka

        Ihana kun kukaan ei uskalla raottaa salaisuuden verhoa ja paljastaa kysymystä :-D


      • Hmmmh
        Tuutikka kirjoitti:

        Ihana kun kukaan ei uskalla raottaa salaisuuden verhoa ja paljastaa kysymystä :-D

        Jep. Tästä syystä en aio nyt itsekään kertoa kokeesta, kun tämä on näköjään tämmöstä aina.


      • Tuutikka

        No kiva :-D Toivottavasti meni mukavasti. Mä kuolen kohta jännitykseen.


      • Hmmmh
        Tuutikka kirjoitti:

        No kiva :-D Toivottavasti meni mukavasti. Mä kuolen kohta jännitykseen.

        No sanotaan niin, että koe oli just sellanen, mitä olin ajatellutkin. Jos on omaksunut hyvin kys. eepoksen, niin kaipa tuo jotenkin irtoaa. Laaja on, tai ainakin meillä oli. Varmaan samaa kyssäriä kierrätetään vuodesta ja vähintään päivästä toiseen. Mielestäni tehtävistä on ihan lupa puhua, ja on paikan tehtävä miettiä aina uudet kysymykset. Ei myöskään ole reilua, jos samaa kysymystä kierrätetään neljä päivää.

        Ei siis mennyt kovin hyvin se. Haastattelu oli ihan ok. Jotkut vaan on nokkelia ja ripeitä suullisesti, mutta mä tarvitsisin tämmöisissä aina miettimisaikaa, suusta kun voi tulla aika sammakoita epäloogisessa järjestyksessä ja toisaalta jäädä ihan itselle olennaisia asioita pois. Jostain syystä vastaavissa tilanteissa vaan voi käydä niin, että joku vähemmän tärkeä juttu tulee ekana mieleen eikä tosi tärkeätä lainkaan. Mikähän senkin aiheuttaa.

        P.S. En suosittele Forenomin hostelia, jos haluaa lukea illalla ja nukkua yöunensa rauhassa. :D


      • Tuutikka

        Ääk. Mä oon panostanut siihen, että jokaiselta porukalta kysyttäisiin enemmän omaa alaa liippaavaa kysymystä joten metsään taitaa mennä. Ja arvaapa mihin oon menossa yöksi. Jepjep. Kävelitkö tuolta yöpaikasta yliopistolle? Mietin moneltako täytyy lähteä suunnistamaan perille... Ihan outo kaupunki.


      • Tuutikka

        Ihan epätoivo-olo. Huomenna heti pitkän ja täyden työpäivän jälkeen matkustamaan tuntikausia ja etsimään yöpaikkaa... ja torstaina koko koitos edessä. Joko saa seota :-O


      • Hmmmh
        Tuutikka kirjoitti:

        Ääk. Mä oon panostanut siihen, että jokaiselta porukalta kysyttäisiin enemmän omaa alaa liippaavaa kysymystä joten metsään taitaa mennä. Ja arvaapa mihin oon menossa yöksi. Jepjep. Kävelitkö tuolta yöpaikasta yliopistolle? Mietin moneltako täytyy lähteä suunnistamaan perille... Ihan outo kaupunki.

        Joo kävelin. Mulle Ruusupuisto on tuttu paikka, sellaset max 20 min sinne kävelee. Varasin tosin aikaa reilusti eli jo vähän ennen kasia lähdin matkaan. Helppo reitti, suoraan vaan yläkaupungille päin (eli ei Sokokselle päin) Kauppakatua. Kunnes sitten yliopiston päärakennuksen/kirjaston kohdalta tie jatkuu taas alaspäin.

        Se hostel on tosi siisti, kiva ja moderni, mutta mulla oli tokassa kerroksessa sellanen minihuone, jossa ikkuna käytävälle (käytännössä vaneriin). Siihen ainakin kuulu ihan jokainen rapsaus eli kun joku näppäili ovikoodia, lämmitti ruokaa mikrossa klo 02, kilisteli lautasta aamulla, vessan oven kolina, juttelu yhteisessä tilassa, ovien paiskaantuminen (ovissa on ihan suunnitteluvika selvästi, paiskautuvat kovaäänisesti, jos ei ota kädellä vastaan)... Siis periaatteessa ihan normaaleja elämisen ääniä ja suvantovaiheitakin oli eikä noi varmasti haittais normisti juurikaan, mutta ihmettelin, miksi ihmiset ei noudata hiljaisuusaikaa, vaan esim. aamullakin klo 06 mölistään kovaäänisesti ja yöllä tullaan kilistelemään keittiöön ja kävelemään rivakoita kanta-askelia. Ei toi nyt kumminkaan ihan koti ole!

        Huoneessa muuten voi olla viileä yöllä, mulla ainakin joku puhuri kävi.


      • Tuutikka

        Kiitos vinkeistä! Joku minikoppi mulla on myös... laitan korvatulpat kassiin...


      • Hmmmh

        Löytykö koppi ja onko meteliä? ;)

        Tsemppiä huomiseen!


      • Tuutikka

        Haha. Just aattelin tulla tilittämään että varmaan sama koppi. Sänky heiluu kun porukat paiskoo ovia ja keittiön äänet plus kaikki puhe kuuluu tosi hyvin. Saapa nähdä auttaako edes korvatulpat. Kiitos tsempeistä! (En kyllä yhtään tykkää tästä kaupungista :-O )


      • Tuutikka

        No niin, 01 - 5.45 oli rauhallisempaa korvatulppien kanssa, joten hyvin samanlainen yöpymiskokemus kuin sinulla. Kiva lähteä tästä kohta ärtyneenä ja väsyneenä... Miten alkaakin ärsyttää niin paljon tuo ovienkin paukahdus ja se, että joka paukahduksella sänky heilahtaa. Ja tuo vesiputken ääni pään takana kun joku laskee hanasta vettä. Eikä muuten ollut edes kovin siistiä täällä. No, tiedänpähän etsiä toisen majapaikan jos joskus vielä tarvin sellaista tässä kaupungissa. Kohta kokeilemaan eksynkö matkalle.


      • Hmmmh

        Haha! ;) Tutulta kuulostaa. Joo sitä oikein alko jo "odottaa", että jaha, kohta taas pamahtaa ovi, kun joku ekaks avas sen. Mietin vaan, että asukohan niissä kopperoissa myös joitain opiskelijoita, kun tuntuivat niin kotonaan olevan.


      • Tuutikka

        PÖ-LLö, ihan silkasta uteliaisuudesta kysyisin, että mitä sitten aiempina vuosina on Jyväskylässä kysytty? Sama teos? Olet ilmeisesti ollut mukana ainakin viime vuonna.


    • Tuutikka

      Hei! Aika paha essee. Ei ollenkaan laaja vaan yksi otsikko yhden artikkelin sisällöstä. Ja ei kyllä ollut oleellinen mielestäni. Haastattelu oli aika kauhea. Pyrkimässä tuntui olevan paljon väkeä jo ties kuinka monennetta kertaa ja useita vuosia erityisopettajan työtä tehneitä. Taisin jäädä rannalle ruikuttamaan.

      • Hmmmh

        No joo, jos teillä oli lasu-aihe, niin olihan se tarkalleen ottaen yhtenä otsikkona kirjassa. Kuitenkin mun mielestä tietoa löytyi kirjasta pitkin poikin, ja sinällään älyttömän laaja, enkä olisi itse mitenkään muistanut, että jaa niin se yks otsikko, vaan yhdistelin päässäni palasia sieltä täältä. Ehkä joku osaskin. Kysymys oli oleellinen noin yleisellä tasolla ja aihe, jota vois puida älyttömän laajasti, mutta mielestäni vähän sarjaa "olennaisempaakin löytyis just teille".

        Mä tein kyllä paljon mokia siinä haastiksessa eli aika pölkkyjä vastauksia sanoin. Tältä pohjalta en usko pääseväni. Ei ollu vakuuttava esitys kumpikaan.


      • varjojenmailla
        Hmmmh kirjoitti:

        No joo, jos teillä oli lasu-aihe, niin olihan se tarkalleen ottaen yhtenä otsikkona kirjassa. Kuitenkin mun mielestä tietoa löytyi kirjasta pitkin poikin, ja sinällään älyttömän laaja, enkä olisi itse mitenkään muistanut, että jaa niin se yks otsikko, vaan yhdistelin päässäni palasia sieltä täältä. Ehkä joku osaskin. Kysymys oli oleellinen noin yleisellä tasolla ja aihe, jota vois puida älyttömän laajasti, mutta mielestäni vähän sarjaa "olennaisempaakin löytyis just teille".

        Mä tein kyllä paljon mokia siinä haastiksessa eli aika pölkkyjä vastauksia sanoin. Tältä pohjalta en usko pääseväni. Ei ollu vakuuttava esitys kumpikaan.

        Pakko liittyä tähän teidän ketjuun, kun olen sitä sivusta tällä viikolla seurannut!
        lasuaihetta ei tänään kysytty eo4-ryhmältä, vaan sitä, miten maahanmuuttajavanhemmat suhtautuvat kouluun. Jos luvun on lukenut, niin ei kai siihen kovin paljon pieleen voi vastata... ihmetyttää vaan, kuinka meinaavat saada eroja kokelaiden välille, ehkä sitten niiden haastattelujen perusteella!? Kyssäri oli kyllä yllätys, ei ihan sitä erkkaopen ydintyötä... samaa kysyttiin myös viime vuonna helsingin pääsykokeissa.
        On harmi, että yöpymiskokemuksenne oli -hmm... eksoottinen, itse yövyin hotelli Albassa, aivan ruusupuiston kupeessa ja tuntui kuin olisin ollut yksin koko hotellissa, hiljaista oli. eli suosittelen lämpimästi!


      • Tuutikka

        Mutta olettavatko lukujakin muistutettavan? Vai riittääkö "suuret linjat" vastauksessa?


      • Hmmmh
        varjojenmailla kirjoitti:

        Pakko liittyä tähän teidän ketjuun, kun olen sitä sivusta tällä viikolla seurannut!
        lasuaihetta ei tänään kysytty eo4-ryhmältä, vaan sitä, miten maahanmuuttajavanhemmat suhtautuvat kouluun. Jos luvun on lukenut, niin ei kai siihen kovin paljon pieleen voi vastata... ihmetyttää vaan, kuinka meinaavat saada eroja kokelaiden välille, ehkä sitten niiden haastattelujen perusteella!? Kyssäri oli kyllä yllätys, ei ihan sitä erkkaopen ydintyötä... samaa kysyttiin myös viime vuonna helsingin pääsykokeissa.
        On harmi, että yöpymiskokemuksenne oli -hmm... eksoottinen, itse yövyin hotelli Albassa, aivan ruusupuiston kupeessa ja tuntui kuin olisin ollut yksin koko hotellissa, hiljaista oli. eli suosittelen lämpimästi!

        Ei hitto, aika pikkasen paljon helpompi tuo maahanmuuttajakyssäri kuin lastensuojelun keskeiset periaatteet ja toimenpiteet! Toki voi olla, että jos mennään knoppitietotasolle, niin alkaa sitten olla vaikeampaa. En tiedä, saako mun esseestä edes kukaan selvää. :D


    • Tuutikka

      No mulla meni pieleen molemmat osuudet. Lasukin ois osunut paremmin. Mulla on olo, ettei nyt mitattu soveltuvuutta vaan ehkä enemmänkin testattiin motivaatiota oliko jaksanut opetella riittävän hyvin kaiken ulkoa. Mulle riitti tää kerta. En aio hakea uudestaan.

      • Hmmmh

        Mulle taas jäi tunne, että nimenomaan haastattelu niittas mulla sen, että ei tuo sovi alalle, koska unohtu asioita ja jälkikäteen tuli mieleen parempia juttuja. Ei sillä, että se esseekään olisi hyvin mennyt eli huono pohjakin jo.

        Mutta ei se mitään, Jkl on ollutkin tässä suunnitelmana vähän kiikun kaakun. Tosin Ruusupuisto on aivan ihana paikka, paljon hyviä muistoja. :)


      • Tuutikka

        Mua kyllä harmittaa. Olin kuitenkin uhrannut paljon aikaa ja voimia (ja rahaa) tähän. Ja ennenkaikkea lähitulevaisuuden suunnitelmat on edelleen huonolla mallilla. Pakko yrittää etsiä uutta työpaikkaa, vaikeaa sekin.


      • PÖ-LLö

        Multa tyhjeni pää päivänselvistä asioista sekä kirjallisessa että haastattelussa! Mietin et miksi - ehkä se että 15 min ajassa 12 kysymystä - pane siinä parastasi. Joten se siitä sitten! Harmittaa todella


    • PÖ-LLö

      ...ja: la-su kysymys ON vaikeampi ja laajempi ns. referoida ko. vastausajassa. Ja harmittaa sekin.

      • varjojenmailla

        Älkää nyt hyvät ihmiset heittäkö vielä kirveitänne kaivoon!
        taitaa olla niin, että kaikille jäi ihan yhtä p-maku suuhun pääsykokeista, kamalia tilanteitahan nuo on aina, onnistuuko niissä omasta mielestään kukaan/koskaan..?! - en minä ainakaan.
        mutta silti n. puolet saa sen opiskelupaikan tälläkin kertaa...
        pidän peukkuja meidän kaikkien puolesta!


      • Hmmmh

        No omasta mielestäni kykenen arvioimaan esseetä ja haastattelua realistisesti. Esseestä unohtui asioita, tärkeitäkin, toisaalta taas epärelevanttia huttua. Haastattelussa taas piirtyi erityisopettajasta hieman erikoinen kuva eli erityisopettajalle ei ollut tärkeätä vuorovaikutustaidot, kuunteleminen, sosiaaliset taidot tai edes populistisesti auttaminen. :D Kuvia katsoessa luokka näytti ihan hyvältä - ei edes ihmisiä huvittanut lisätä kuviin. Esteettömyyttäkään ei enää tarvinnut miettiä.

        Eli siis jos tuo riittää, niin okei, mutta sit on täytynyt muillakin mennä vähän niin ja näin. ;) Mä olin haastattelusta hyvin nopeasti ulkonakin, jorisin mielestäni liiankin vähän, mutta jotenkin ajattelin, että aika ei riitä tai ehkä tulee myöhemmin täsmentäviä kysymyksiä eikä viitsi heti tyhjentää koko pajatsoa.


      • Hmmmh

        Siis toisaalta taas tuli kirjoitettua osin epärelevanttia huttua sen tärkeän tilalla.


    • PÖ-LLö

      No mitäs ny sitte? Mitä aiotte tehdä? ..mulla ei oo toivoakaan saada sitä n. 15 pistettä kokoon, ihan saletti ettei kutsua tule.
      Pätevyys kun on kova sana työmarkkinoilla, tuntuis myös rahapussissa ja hyvänä mielenä raskaasta työstä. Saman työn kun tekee ku pätevät vakkaritkin. Ehkä toisinaan enemmänkin ja huolella, koska jos ei, niin ei tule uusia työtilaisuuksiakaan.

      Ja kiitti "varjojenmailla" peukun pitelemisestä!

      • Tuutikka

        Mitä 15 pistettä? Siis esseestä ja haastattelusta yhteensä? Yritin etsiä aiempia hyväksymiseen vaadittuja pisteitä mutta enpä löytänyt.


      • varjojenmailla

        yliopiston sivuilta löytyy "erilliset erityisopettajaopinnot"-sivustolta semmoinen otsake kuin
        " valintamenettely ja valintaperusteet 2019" (pdf) jossa lukee heti alussa, miten viime vuonna pisteytys on mennyt. silloin maksimipisteet olivat 20, sisään pääsi jos sai 13.
        Tänä vuonna haastattelun max. on 12 ja kirjallisen osuuden 10 (opintopolku kertoi tämän) ja tasapistetilanteessa haastattelu ratkaisee. Olisikohan tästä PÖ-LLö laskeskellut, että 15 voisi olla tämän vuoden kriittinen luku...


    • PÖ-LLö

      Hei, raja vaihtelee takuulla eri hakuryhmissä, ja taso voi helpon kysymyksen myötä olla korkea joten siksi näin päättelin. Pääsyraja on aiemminkin vaihdellut ja on tod. ollut 15kin.

      • Anonyymi

        Helpon kysymyksen? Mitähän aiempina vuosina on kyseisestä teoksesta kysytty?


    • PÖ-LLö

      Mutta kertokaa, onko teillä varasuunnitelma siltä varalta ettei nyt tärppää. Ite en oikein tiedä mitä tekisi. Työ rankkaa ja sen jo suht hallitsee epäpätevänä vuosien jälkeen mutta pitänee vaihtaa alaa. Pari vkoa sitten vielä jaksoin uhkua motivaatiota! Mutta nyt..

      • Anonyymi

        Mä olen menossa Joensuun pääsykokeisiin. Olen kerran ollut aiemminkin, mutta luuserina en päässyt sinnekään. Nyt uus yritys. En oikeastaan edes tiedä, kumpi paikka mulla on korkeammalla sijalla. Ja toisaalta en oikein edes tiedä, onko tämä polku ylipäänsä just oikea.

        Joensuussa pääsykokeet on soveltuvuuskokeet ja on onnenkauppaa, millaiseen ryhmään joutuu ryhmätilanteessa. Viime vuonna ryhmämme oli yksiselitteisesti liian tyhmä, eipä sitä juuri sen kauniimmin voi sanoa. Emme osanneet ratkaista ongelmaa, enkä oikeastaan osaisi edelleenkään. Jos porukkaan taas sattuu joku välkky, ongelma lähtee purkautumaan paremmin kaikkien osalta.


    • Anonyymi

      Anonyymi, tarkoitatko erillisiä erit.open opintoja Joensuussa ? Vai jotain muuta/ muun nimistä mut saman alan?

      • Anonyymi

        Joo just niitä. :)


    • Anonyymi

      ..eikä ole luuseriutta jollei tilanne vaan natsaa. Mulla taitaa olla pulmana se etten osaa tai näytä osaavani olla vakuuttava ja puhua odotetulla tavalla haastattelutilanteessa. Tuntuu, että on liikaa pelissä, ehkä siksi epäonnistuukin. Olen tehnyt kuitenkin alan työtä jo vuosia, ja tiedän että osaan hoitaa työni, olen saanut hyvää palautetta esimieheltä sekä huoltajilta, enkä ole mennyt aidan matalimman kohdan kautta vaan tiukkoja tilanteita kaikin puolin on ollut riittämiin. Ja - haave pätevöitymisestä jää 15 minuutin päähän.

      • Anonyymi

        Meillä viime vuonna tuossa ryhmätilanteessa oli tosi kiva ryhmä. Oltiin itse oikein tyytyväisiä. Mutta ei vaan hoksattu! Tutustuttiin jo ennen ryhmätilannetta, mutta eipä se paljon auttanut, kun ryhmätilanteessa olisi pitänyt osata olla vähän älliä ja luovuutta päässä.

        Sain yksilöhaastattelusta, joka tosin toteutettiin parihaastatteluna, silloin pistettä vajaat täydet, eli se taas meni tosi hyvin. Tosin siis sama haastattelu oli ihan kenelle tahansa opealalle (luokanope, aineenope, erilliset jne.) suuntaavalle, joten kysymykset olivat melko helppoja pedagogiset jo tehneelle ja töitä tehneelle. No, nyt on taas Joensuun kuviot muuttuneet, joten tämänkin pääsykokeen suunnittelu meni nyt vähän mönkään.

        Mutta joo, kinkkisiä tilanteita ovat. Tänä vuonna Jkl:ssä huomasin, että mun suusta voi spontaanisti tulla tosiaan ihan ihme sammakoita. Ei siis mitenkään haitallisia, mutta kuitenkin mun pitäisi selvästi valmistautua etukäteen tosi huolella, jotta muistaisin haluamani sanat. Samaten huomasin, että vastailin välillä siten, että siinä näkyi vaikutteita ja palasia siitä eepoksesta eikä niinkään minusta. Jää siis alitajuntaan jotain juttuja lukemastaan ja sitten yhtäkkiä niitä singahtaa mieleen, vaikka oikeasti se minäitse haluaisi sanoa jotain muuta. Ei toki sinällään ole huono juttu, jos kirjasta jotain jää mieleen, mutta voi käydä niinkin, että jokin vähemmän tärkeä juttu jostain syystä pomppaa kirjasta mieleen ja estää oman tajunnanvirran. Kyllä ihmismieli on erikoinen.


    • Anonyymi

      Olen ymmärtänyt että erillisiin on Joensuussa aineistokoe ja aine- sekä syventävistä opinnoista hyvät lisäpisteet.

      • Anonyymi

        Totta. Joensuusta on poistettu soveltuvuuskoe ja sinne valitaan pelkän aineistokokeen perusteella. Enpä sanoisi olevan kovin hyvä ratkaisu!


      • Anonyymi

        Joo, mä siis kerroin meneväni Joensuuhun - täällä jostain syystä näkyy nyt kaikki loppupäässä olevat anonyymeina viesteinä. Mä olin siis aiemmin Hmmmh. ;)

        Ja totta, tänä vuonna on poistettu soveltuvuuskoe. Erikoinen ratkaisu, eikä taida olla sen takia tänäKÄÄN vuonna sinne asiaa, koska lisäpisteitä ei kolahtele.


      • Anonyymi

        Mä meen myös vielä aineistokokeeseen kokeilemaan. Ja ilman yhden yhtä lisäpistettä. T. Tuutikka


      • Anonyymi

        Tsemppiä teille Joensuuhun!
        minulla on kaikki nyt yhden kortin varassa, enkä lähde sinne yrittämään....
        ensi syksy on kyllä yksi iso kysymysmerkki, jos ei jyväskylästä paikkaa irtoa...
        vielä pitäisi jaksaa vähän aikaa odotella...
        -varjojenmailla-


    • Anonyymi

      Helsinkiin oli monivalintatehtäviä pelkästään. Hieman ihmetyttää miten sillä saatiin soveltuvimmat selville.

    • Anonyymi

      Hei, huomasitteko kysymyksiä ketjussa yläpuolella?

    • Anonyymi

      Alkaa kyllä tälleen vanhemmilla päivillä muutenkin tuntua, että kannattaako tässä enää hakea oikein minnekään opiskelemaan. Taitaa olla syynsä sille, miksi sanotaan, että ylioppilasaikaan sitä on välkyimmillään. Kauheen vaikeelta tuntuu nykyään päästä minnekään.

      • Anonyymi

        Tämä! Uuden työpaikan saaminenkin on kyllä kiven alla huolimatta pätevyydestä ja kokemuksesta.


      • Anonyymi

        Niin se on, kilpailu on kovaa. Mitäpä jos vaihtaisi alaa ihan kokonaan. Joku työ, joka sit kanssa jää työpaikalle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se on, kilpailu on kovaa. Mitäpä jos vaihtaisi alaa ihan kokonaan. Joku työ, joka sit kanssa jää työpaikalle!

        Itse oon tällä hetkellä vuosityöajassa, joten joo, ei se alanvaihtokaan huonolta kuulosta... Ja muutenkin, en ole kyllä tuntisuunnittelua ym. rakastava ihminen, vaikka tiedänkin, että se helpottuu aikaa myöten.

        Tosin yritin sitä alanvaihtoa jo vähän aiemmin, mutta en päässyt sillonkaan sisälle, kun nuorisolle on varattu niin paljon paikkoja! :D En tosin varmaan pääsisi enää nuorenakaan minnekään, koska kilpailu tuntuu ihan armottoman kovalta. Enpä siis kadehdi heidänkään osaansa.

        T. Hmmmh


    • Anonyymi

      Ärsyttävää tää tulosten odottelu. Mitä kauemmin kuluu, sitä enemmän alkaa kuvitella onnistuneensa jossain ja ikäänkuin unohtaa ne mokansa. Kaks viikkoa vielä... hullua, että jännittää vaikka lähtöoletus on ettei opiskelupaikkaa tuu. Ja varmasti pettymys se lopullinen tieto on - jotenkin elättelee toiveita vielä kaikesta huolimatta.

    • Anonyymi

      Pidetään nyt vaan peukkuja 👍👍👍 ja varpaitakin👣! Ja jos tulee hylky, toivon meille jokaiselle sellaiselle tulevan eteen vielä parempaa uutta vaihtoehtoa kuin olisi olleet nää erilliset❣

      - PÖl-Lö

      • Anonyymi

        Eikun PÖ-LLÖ.


    • Anonyymi

      Joensuun aineistokoe oli vielä vaikeampi kuin viime vuonna, omasta mielestäni. Mutta itse en osaa kompakyssäreitä.

      Pitää heti kuitenkin kysyä sellainen asia, että saiko teillä pitää muistiinpanopaprut? Meillä sai, mikä ihmetytti kovasti! Viime vuonna ei saanut. Meillä oli muutenkin ihan äärimmäisen huono ohjeistus, eli esim. itse kuulin vasta siinä vaiheessa, kun aineisto kerättiin pois, että jaa ne muistiinpanot saakin pitää. Ohjeita ei myöskään nähnyt, koska kuulemma ohjeita ei saanut suuremmalle. Myöskään ohjeiden antaja ei voinut käyttää mikrofonia, vaikka sitä pyydettiin. Tosi outoa!

      Mutta joo, työnhaku jatkukoon ja muita suunnitelmia miettimään. :)

      T. Hmmmh

      • Anonyymi

        Ihan epäselvää oli. Ja epäselväksi jäi myös se, onko Joensuuhun kuitenkin vielä haastattelu/soveltuvuuskoe. Osa hakijoista kun oli sitä mieltä, että on 13.-14.6. Itse en ERO vaihtoehdosta tätä löydä. Ja jos on niin enpä tuohon pääse. Harmittaa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Sai pitää mutta silti kysymykset oli mulle vaikeita. Jänniä kyllä nää valintakokeet- mitähän näillä on tarkoitus mitata, ei ainakaan soveltuvuutta ammattiin.

        Ja johtuikohan nuo epäselvät ohjeet siitä, että oltiin jossain muualla kuin oikeassa paikassa tekemässä koetta. Kokeen pitäjä tuntui perehtyvän ohjeisiin vasta siinä niitä meille lukiessaan ja kokeeseen tulijat täydensi "viime vuonna ainakin oli näin". Mä olin ihan pihalla kun en ollu aiemmin tällaisessa ollu ja ihmettelin... muistiinpanoja en ehtinyt tehdä kunnolla vaan hädissäni vaan kaikkea kirjoittelin, josta sitten totesin että oli turhaa. Voi apua.


      • Anonyymi

        Nimenomaan! Tällaiset kysymykset eivät mittaa soveltuvuutta kys. työhön. Ei ihminen ole huono, jos jää miettimään kysymyksiä "toisaalta ja toisaalta" -tyyliin ja ei ymmärrä kompakysymyksiä. Aika järkkyä, että tällaisilla ylipäänsä mitataan jotain. Joku insinööri varmaan olisi näissä hyvä.

        Viime vuonna Hämeenlinnassa oli hyvä ja selkeä ohjeistus. Tänä vuonna Tampere oli pohjanoteeraus, ja annoin jo palautetta asiasta, koska hinta oli tosi suolainen.


      • Anonyymi

        No saadaan tälläkin tavalla porukka karsittua...


    • Anonyymi

      Tiedätkö muuten tuleeko tästä tulokset vasta 20.6.?

      • Anonyymi

        No viimeistään sillon, mutta toisaalta kun nuo luetaan optisesti eikä ole toista vaihetta, niin tulokset on ainakin selvillä jo ennen sitä. Eri asia, haluavatko kertoa niitä.

        Mä en tosiaan niitä muistiinpanoja juuri tehnyt, kun en tiennyt, että ne saisi pitää. Toisaalta en niitä olisi ehtinytkään juuri tehdä. Ja senkin, jonka ehdin tehdä ja josta kysyttiin, niin en silti osannut vastata, vaikka suoraan edessäni piti olla vastauksen. Olen ihan äärimmäisen huono tollasissa, että sama asia sanotaan eri sanoin, koska jään miettimään, että onko tämä enää edes sama asia. Esim. peruskoulutuksen taso vaihtelee eri kunnissa tmv. - no jaa, käytännössä ainakin näin, ja täysin ymmärsin artikkelista asiasisällön. Vaihtoehtoja on eri verran, mutta jos todella halutaan takertua "koulutuksen taso" -ilmaisuun, niin voihan tuo väärin olla. Toki tason pitäISI olla samanlaista kaikkialla, mutta koulutusta toteutetaan eri tavalla.

        Monia muitakin sössin ja pähkin samalla tavalla.


      • Anonyymi

        Tunnistan itsessäni saman ongelman ja mietin "muistiinpanoja" tehdessäni jo, että oisko parempi vaan lukea ajatuksella eikä ollenkaan kirjoittaa. Mutta ei siinä kyennyt ajattelemaan! Yhtään ei osaa kyllä arvioida miten meni. Ja jäinhän jo ne kuusi pistettä noiden opintojen takia jälkeen. Yritetty kuitenkin. Mutta ei tännekään toista yritystä. Taidan tehdä tulkinnan, etten sovellu alalle ja yritän keksiä "jotain".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnistan itsessäni saman ongelman ja mietin "muistiinpanoja" tehdessäni jo, että oisko parempi vaan lukea ajatuksella eikä ollenkaan kirjoittaa. Mutta ei siinä kyennyt ajattelemaan! Yhtään ei osaa kyllä arvioida miten meni. Ja jäinhän jo ne kuusi pistettä noiden opintojen takia jälkeen. Yritetty kuitenkin. Mutta ei tännekään toista yritystä. Taidan tehdä tulkinnan, etten sovellu alalle ja yritän keksiä "jotain".

        Hei, miten kävi, tärppäsikö ja pääsitkö soveltuvuuskokeeseen?
        PÖLL-ö


    • Anonyymi

      Minä PÖLL-Ö (siis ihan pöllö) kävin myös Joensuun aineistokokeessa, siellä sai pitää muistiinpanot esillä. Minä turhauduin muistiinpanojen tekoon jo alkumetreillä ja luulin riittävän että ymmärrän asian.. niinpä niin. Selkeä kysymys ja selkeä vastaus olisi järkeenkäypä mutta jos kysymyksen tai vastauksen jotain sanaa alkaa saivartelemaan ja viilaamaan, asia muuttuu ihan tyystin toiseksi. Mutta täähän on jännääkin: saa olla nyt mukana 😜 kaksissa ARPAJAISISSA!

      • Anonyymi

        Arpajaisissa todellakin. Tosin Jyväskylän osalta ei ehkä niin paljon arpajaistunnelmaa ja siellä sentään vähän parempi koe. Huhheijaa. Kävikö kukaan Helsingissä tai Turussa? Eikun Odotellaan. Kiva kun höpöttelette!


      • Anonyymi

        Minä kävin helsingissä tänä(kin) vuonna, paikka jäi niinkin kaus kuin 1 pisteen päähän... Se oli ilman muuta mun ykkösvaihtoehto enkä ole vieläkään toipunut ketutuksesta! Niinpä nämä J:kylän arpajaiset on vähän kuin lohdutuspalkinto, JOS sattuisi onni suosimaan.
        Rehellisesti sanoen en edes tiedä, miten elämäni järjestäisin jos pitäisi alkaa koulua käymään siellä... ELi en ole kyllä missään vaiheessa edes uskonut, että paikka Jyväskylästä irtoaisi!
        -varjojenmailla-


      • Anonyymi

        No kaukana tuo on minullekin ja elämää pitäisi todellakin järjestää. Ja Joensuu on vielä kauempana. Helsinki ois ihan ykkönen mutta eipä taida olla mahdollisuuksia sinnekään päästä. Millasia ne on ne tyypit jotka näihin sisälle pääsee??


      • Anonyymi

        Taitaa olla aika sananmuotosaivartelua nuo monivalinnat 🙄


      • Anonyymi

        On, ja kun itse olen "sana-alalla", niin kompastelen senkin takia. Jollekulle sanat taas eivät ole niin sydämen asia, vaan ottaa asiat suurpiirteisemmin, ja sillä arvalla sitten voi voittaakin.

        T. Hmmmh


    • Anonyymi

      Huhuu! Ilmeneekös mistään, milloin olisi mahdollinen arpalippu Jnsuun toiselle kierrokselle odotettavissa?

      • Anonyymi

        Mä olin jostain näkeväni että 21.5. ois ilmoitettu tuloksia ero-vaihtoehdosta mutta taisin nähdä unta. Onpa tää sekavaa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ah jaa. Nyt huomaankin, että tuo pvm on sivuainevalintaa koskeva.

        Täällä on vain noita koepäiviä mutta ei tosiaan osu silmiin milloin soveltuvuuskokeeseen pääsystä ilmoitetaan. Ei kai siihen kaikki osallistu? https://haeyliopistoon.fi/wp-content/uploads/2019/04/Valintakokeet-2019.pdf

        No eihän ERO-opintoihin ole Joensuuhun soveltuvuuskoetta, vaan se oli tässä. Mutta tosiaan, nyt puhe vain ERO-opinnoista.

        T. Hmmmh


      • Anonyymi

        Minne soveltuvuuskokeeseen täällä on ihmiset menossa? Tuolla aiemmin on siis ollut jo se tieto, ettei sellaista ole enää Joensuussa. :) Vai haetteko muihin opintoihin kuin ERO-opintoihin?

        T. Hmmmh


    • Anonyymi

      Niin on kiva jutella, kun tässä käy odottavien aika niin kovasti pitkäksi. Kurkkasin opintopolkuun, siellä ei näy "hakemukseni-kohdassa" kuin jotain logoja eli ei mikä on aiemmin siellä ollut näkyvissä.

      • Anonyymi

        Pitääpä tarkistaa. Mutta Joensuuhan ei ole edes näkynyt tuolla missään vaiheessa.


      • Anonyymi

        Ei vissiin ookaan..


    • Anonyymi

      Viime vuonna suututti Joensuun soveltuvuuskoe, tänä vuonna aineistokoe. :D Todellakin arpajaismeininkiä... Viime vuonna aineistokoe oli myös yhtä erikoinen, suorastaan erikoisempi (esim. runosta piti tunnistaa psykologinen ilmiö tmv.), mutta aineisto oli filosofisempi, kysymykset taas hieman helpompia. Kokonaisuudessaan siis tänä vuonna tosiaan vaikeampi minusta.

      Mutta äh, minkä takia näitten hakuja pitää olla tämmöstä konstailua? Eikö millään rehdillä pelillä voida katsoa valittuja? Menee vähän jo maku koko touhusta ja alasta, jos näillä mitataan ihmisen pätevyyttä.

      Kyllä Joensuu näkyy Opintopolussa, jos siitä oli kyse. Itsellenikin on yliopistolta koppavasti annettu sinne linkki, kun olen ns. kysellyt tyhmiä.

      T. Hmmmh

      • Anonyymi

        Näkyy ne muut tiedot mutta ei omassa opintopolussa hakemuksissa


      • Anonyymi

        Joensuuhun ei haettu Opintopolussa hakemuksella. Vai ymmärsinköhän mä nyt väärin jotain?


    • Anonyymi

      https://opintopolku.fi/app/#!/koulutus/1.2.246.562.17.64687559209

      Ja täällä siis lukee juurikin se 20.6., eli sama meininki kuin Joensuulla ennenkin. Juhannukseksi.

      T. Hmmmh

      • Anonyymi

        Tää on kyllä tosi myöhään näin aikuisen, perheellisen, työssä käyvän ihmisen kannalta.


    • Anonyymi

      Muutama päivä vielä ootosta.

    • Anonyymi

      Hain j.kylään (maisterihaku, erit.ope) ja kysyin pienen näppisvirheen myöyä, et milloin valintakokeeseen olisi odotettavissa kustu. Vastauksessa mainittiin samoin, että kustu tulee 14.5. Jos siis tulee. 🤣

      • Anonyymi

        Heh. :) Mut tää ketju on siis erillisten opintojen ketju, eli ei maisterihaun. Arvelinkin, että täällä on alkanut mennä sekä Joensuun että Jyväskylän osalta haut sekasin. :) Minkä takia osa puhuu toisesta vaiheesta ym.

        T. Hmmmh


    • Anonyymi

      Onko eroa sillä ns pätevyyden kannalta, onko "suorittanut" po. 60 op opinnot yliopistossa tai amk:n opekorkeassa?

      Kysyy kontrollifriikki

      • Anonyymi

        Yliopistosta perusopetukseen ja lukioon, amksta ammatilliseen oppilaitokseen. Hakukelpoisuudet täysin erilaiset.


      • Anonyymi

        Yliopistosta saa pätevyyden jokaiseen erityisopetehtävään. Ammatillinen erityisopekoulutus taas vain ammatilliseen sekä toimii muuten täydentävänä koulutuksena.

        T. Hmmmh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yliopistosta saa pätevyyden jokaiseen erityisopetehtävään. Ammatillinen erityisopekoulutus taas vain ammatilliseen sekä toimii muuten täydentävänä koulutuksena.

        T. Hmmmh

        Täsmennän siis vielä, että jokaiseen laaja-alaiseen erkkaopehommaan tietysti, ei muuhun.


      • Anonyymi

        Myös ammatilliseen koulutukseen???


      • Anonyymi

        Täytyisi tarkistaa, koska tuossa edellä joku sanoi, että ei. Itse olen ollut toisessa käsityksessä, mutta voi olla noinkin.


    • Anonyymi

      Kun olet noin asiantunteva asiantuntija, niin kerrotko vielä, mitä tarkoittaa laaja-alainen.

      Nimim. Sorry, tyhmyyteni

      • Anonyymi

        No siis laaja-alainen erityisopettaja on sellainen erityisope, joka ei saa toimia erityisluokanopettajana (paitsi jos pohjakoulutus on luokanopen koulutus). Entisajan ns. klinikkaopettaja. Eli koulutus, johon me ollaan haettu. :)


    • Anonyymi

      Eiks tuloksien pitänyt tulla 13.5.? Mulla ainakin näkyy Opintopolussa kesken. No, onhan tässä päivää jäljellä toki. Vaikken kyllä odotakaan muuta kuin oman huonouteni kohtaamista taasen.

      • Anonyymi

        14.5., huomenna siis!

        -varjojenmailla-


      • Anonyymi

        Kiitti!

        T. Hmmmh


    • Anonyymi

      Tulokset näkyy jo Opintopolussa. Yllätyksekseni pääsin :O

      • Anonyymi

        Varasijalla. Elämä potkii siis päähän edelleen. En yhtään tiedä mitä nyt tehdä. Voihan pettymys.


      • Anonyymi

        Missä ryhmässä hait?

        Mitä tarinoit haastattelussa? Ehkä voit olla tässä nyt jonkinlainen mentori meille. :)

        -Hmmmh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä ryhmässä hait?

        Mitä tarinoit haastattelussa? Ehkä voit olla tässä nyt jonkinlainen mentori meille. :)

        -Hmmmh

        Ja siis onnea tietysti, siis sinulle, joka yllätykseksesi pääsit!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siis onnea tietysti, siis sinulle, joka yllätykseksesi pääsit!

        En oo kirjoitellut täällä kuin, että kerroin Joensuun soveltuvuuskokeiden poistuneen.
        Hain eka kertaa, joten ei ollut paljon hajuakaan, mitä haastattelussa on edessä. Jotain olin kuullut. Mielestäni en vastannut haastattelussa hyvin. Mitä sitten sillä mittaavatkaan. Puhuin inkluusiosta, osallisuudesta ja positiivisesta pedagogiikasta pääteemoina. Ja sanoin lopussa, että on kova palo ja motivaatio päästä opiskelemaan.

        Olen todella pahoillani teidän ulkopuolelle jääneiden puolesta. Ihan oikeasti! Varmasti kaikki olisivat ansainneet paikan, mutta kilpailu on kovaa. Älkää luovuttako! Varmasti asiat järjestyvät. Hetken tuntuu pahalta, mutta se helpottaa. Tsemppiä!


      • Anonyymi

        Ihan samat asiat oli esillä. Paitsi en muistanut sanoa, että on kova palo ja motivaatio. Ja jännitykseni paistoi naamasta sekä kuului äänestä. Siinäpä se. Saa nähä millaiset pisteet on - kai ne kuitenkin kerrotaan vielä. Olo on todella pettynyt, ei ehkä niinkään juuri tämän yksittäisen hylkäämisen takia vaan siksi, että oljenkorret toisensa jälkeen katkeavat. Syksy näyttää huonolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oo kirjoitellut täällä kuin, että kerroin Joensuun soveltuvuuskokeiden poistuneen.
        Hain eka kertaa, joten ei ollut paljon hajuakaan, mitä haastattelussa on edessä. Jotain olin kuullut. Mielestäni en vastannut haastattelussa hyvin. Mitä sitten sillä mittaavatkaan. Puhuin inkluusiosta, osallisuudesta ja positiivisesta pedagogiikasta pääteemoina. Ja sanoin lopussa, että on kova palo ja motivaatio päästä opiskelemaan.

        Olen todella pahoillani teidän ulkopuolelle jääneiden puolesta. Ihan oikeasti! Varmasti kaikki olisivat ansainneet paikan, mutta kilpailu on kovaa. Älkää luovuttako! Varmasti asiat järjestyvät. Hetken tuntuu pahalta, mutta se helpottaa. Tsemppiä!

        Kyllä tuossa on kovia teemoja eli on todellakin hyvin vastaamista. Joo, ei ollut oman haastattelun sisältö mitään noin hienoa. Inkluusion mainitsin sanana, mutta sekin vain jotain mediakeskustelua, kun sellaista kysyttiin. Toisaalta inkluusiosta on puhuttu jo about 20 vuotta eli ei kovin tuoretta.

        Motivaatiota en sanonut olevan, mutta kerroin lopussa, että elämäntilanne on jo valmisteltu tähän eli tavallaan kuvailin konkreettisesti sitoutumistani.

        No mä en ainakaan edes ansaitse paikkaa, koska en ole nero. Eli siis yhtä mieltä voin olla arvioinnin kanssa ja olen ollut koko ajan, että ei mennyt riittävän hyvin. Eri asia, miten ne sitten saisi menemään - ens vuonna kun on varmasti taas jokin uus jippo.


    • Anonyymi

      Voi hurja. Pitäneekin tarkistaa..
      Onnittelut teille onnekkaille!

      • Anonyymi

        Prkl. Varasijalla. Se siitä sitten. Mistäs sitten tietää monennellako varasijalla on? Voisi olla vaikkapa 40:llä sijalla.


      • Anonyymi

        No älä. Mutta tuskin sillä väliä monennellako varasijalla on. Kukaan tuskin peruu.


    • Anonyymi

      Kyllä näin on, ei oo väliä ei vaan eipä tuo mieltä virkistänyt.

      • Anonyymi

        No eipä. Taidan tirauttaa kunnon pettymysitkut kunhan lapset nukkuu. Mulla on oljenkorret kyllä nyt käytetty. Enkä aio hakea uudestaan, ihan kamala kevät ollut tämän asian kanssa ja nyt on kyllä riittävän hyvin selvillä ettei minua katso alalle soveliaaksi muut kuin minä itse. Jotenkin olen pitkän opeuran aikana luonut itselleni harhaisen mielikuvan tästä asiasta ilmeisesti. Mitähän sitä sitten.


    • Anonyymi

      Kirjottakaa nimimerkki eli kuka olette, niin tietää, kuka pääsi ja kuka ei :) Entä missä hakuryhmässä pääsitte ja haitte tai ette päässeet?

      Kiitti tiedosta, että nyt illalla tulokset jo näkyy - odotetusti varasijalla. Eli siis varmaan ihan vihoviimeisten joukossa, koska kehitysvammapuolelle ei ollut hirveesti hakijoita. Hain siis hakuryhmässä 2.

      Mulla on ainakin ongelma se, etten vaan osaa mitään pääsykokeita tai en kuulu mitenkään johonkin eliittiryhmään, vaan olen ihan tavallinen keskivertoihminen.

      T. Hmmmh

      • Anonyymi

        Tuutikka varasijalla ja hain ryhmässä 4.


      • Anonyymi

        Ja en muuten usko, että kehitysvammapuolelle otetaan käytännössä koskaan muita kuin niitä, jotka ovat olleet jo alalla. Kriteereissä lukee, että ensin nämä saavat lisäpisteitä, kun haetaan pääsykokeeseen, mutta myös valintakokeessa tästä alakokemuksesta voi saada lisäpisteitä.


    • Anonyymi

      Moi, me hylätyt ja varasijoille jääneet. Perustetaanko FB-ryhmä tms. jossa voimme seuraavan vuoden aikana surra surkeuttamme ja tsempata seuraavaan kertaan?

      • Anonyymi

        Vois kyllä! Kuka perustaa?

        -Hmmmh


    • Anonyymi

      Joku suljettuakin suljettu ryhmä ois jees. Mä en kyllä aio hakea enää mutta muutakin surkuteltavaa riittää 😐

    • Anonyymi

      PÖLL-Ö oon kun jouduin varasijalle, prkl.
      En oo fb:ssa, mutta oon tiiviisti jännityksissäni seurannut keskusteluja. Ja oikeesti ❣llä mukana ollut. Saanut tukea myös omille pähkäilyilleni joten kiitos 💌

    • Anonyymi

      Ärsyttää tuo varasijalla ilmaisu. Eikö vois vaan reilusti lukea, että ei opiskelupaikkaa.

      • Anonyymi

        Niinpä. Tuliskohan huomenna lisätietoa? Toivottavasti.

        Varasijasta voi päätellä kuitenkin sen, että koetta ei ole hylätty eli on saanut molemmista osuuksista minimipisteet. Ei se tosin mitään auta, jos varasija on xx.

        "Varasijavalinta
        Kaikki hylkäämättömät huomioidaan varasijoilta." Eli kaikilla todellakin on se varasija, jos ei ole päässyt ja jos ei ole hylätty.


      • Anonyymi

        myös minä päädyin varasijalle....voiko pettymykseen kuolla?!?
        ilmeisesti olemme kaikki varasijoilla, joita ei ole valittu, hassua!
        helsingistä tuli ainakin tulospäivänä vielä sähköposti, jossa kerrottiin monennellako sijalla ollaan, ehkä J:kyläkin laittaa tässä päivän mittaan...
        Onnea opiskelupaikasta sinulle, joka sen sait! Ja te muut.... I feel you!

        -varjojenmailla-


      • Anonyymi

        Mulla on juurikin tuollainen olo. Sattuu fyysisesti, ahdistaa eikä nukkuminenkaan onnistunut. Tuntuu, etten ole ollut koskaan näin pettynyt ja toivoton tulevaisuuden suhteen. Pettymyksiä pettymysten perään. Voi kunpa olisin ymmärtänyt valita jonkun toisen reitin edetä enkä olisi edes aloittanut toiveikkuutta uhkuen erityispedagogiikan perusopintoja.


      • Anonyymi

        Kyllä voi ihminen olla hukassa. Mitähän ihmettä tässä nyt keksisi tehdä.


    • Anonyymi

      13/15 pistettä (haastattelu 7 ja kirjallinen koe vielä huonompi eli 6). Ja tosiaan hännillä, kuten arvelinkin, eli 29 kokeessa, joista suurin osa eli 17 otettiin. Näin hakuryhmässä 2.

      T. Hmmmh

      • Anonyymi

        Siis 15 oli meillä se alaraja, oikeasti täydet tietysti korkeampi. Olipas huonosti ilmaistu.


      • Anonyymi

        Mistä sait tietää?


      • Anonyymi

        Omasta sähköpostista, jonne tietojen pitikin tulla tänään.


      • Anonyymi

        Mulle ei oo tullu mitään viestiä 🙄


      • Anonyymi

        4-ryhmässä pisteraja oli 16, siis 2 pistettä jäi uupumaan minulla...
        eivätkä kertoneet, monesko varasija, kummallista.

        -varjojenmailla-


      • Anonyymi

        Mä jäin kauemmaksi nelosryhmässä. Haastattelusta 9 mutta kirjallisesta vain 4. Yllättävän huono tuo kirjallinen - olisi pitänyt siis niitä lukujakin muistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä jäin kauemmaksi nelosryhmässä. Haastattelusta 9 mutta kirjallisesta vain 4. Yllättävän huono tuo kirjallinen - olisi pitänyt siis niitä lukujakin muistaa.

        Mä olin myös yllättynyt siitä, että tolla kirjallisella oli noinkin suuri painoarvo. Lasu-kyssäri oli sairaan laaja ja tosiaan huonohkosti meni, mutta oletin kyllä, että suurimmat mokat tapahtu haastattelussa. Tältä pohjalta siis lukemalla enemmän vois saada pisteen lisää ja haastatteluun paremmin valmistautumalla ehkä taas toisen mokoman. Juuh, ens vuonna taas haetaan, mutta kyllähän tää alkaa tympiä, kun 2 x Joensuuhun hakenu (puhun jo siten, että en pääse, koska mihis mä nyt pääsisin) ja kerran Jyväskylään.

        Toisaalta yllättävän vanhat näihin opintoihin näyttää hakevan eli sikäli tälläsellä suht kokemattomalla opella ei kai pitäis olla vielä niin huolta. En tosin ole nuori, oon vaan kokematon, mutta en myöskään ole 50.

        T. Hmmmh


      • Anonyymi

        Mulla on reilu 20 vuotta työkokemusta opena, eipä ollu mitään apua tähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on reilu 20 vuotta työkokemusta opena, eipä ollu mitään apua tähän.

        Ahaa, aika mielenkiintoista tietää! Oon nimittäin just miettinyt, että konkarit varmaan jo maalaisjärjelläkin hoitaa haastattelut kotiin ja samaten esim. Joensuun aineistokokeessa varmasti oli hyötyä, jos aihepiiri oli tuttu, koska tietty jargoni voi pyöriä opehuoneissa ja koulutuksissa. Ite kun tässä on vasta ekassa pidemmässä työsuhteessa, joka sekin on määräaikainen, niin tässä ei paljon kokemuksella juhlita.

        -Hmmmh


      • Anonyymi

        Eeeeh...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olin myös yllättynyt siitä, että tolla kirjallisella oli noinkin suuri painoarvo. Lasu-kyssäri oli sairaan laaja ja tosiaan huonohkosti meni, mutta oletin kyllä, että suurimmat mokat tapahtu haastattelussa. Tältä pohjalta siis lukemalla enemmän vois saada pisteen lisää ja haastatteluun paremmin valmistautumalla ehkä taas toisen mokoman. Juuh, ens vuonna taas haetaan, mutta kyllähän tää alkaa tympiä, kun 2 x Joensuuhun hakenu (puhun jo siten, että en pääse, koska mihis mä nyt pääsisin) ja kerran Jyväskylään.

        Toisaalta yllättävän vanhat näihin opintoihin näyttää hakevan eli sikäli tälläsellä suht kokemattomalla opella ei kai pitäis olla vielä niin huolta. En tosin ole nuori, oon vaan kokematon, mutta en myöskään ole 50.

        T. Hmmmh

        Mä ajattelin, että en yritä toistamiseen. Eiköhän tää oo selkee viesti, että en tule pääsemään vaikka uudelleen yrittäisin. Eikä oo kertakaikkiaan energiaa uuteen lukurumbaan ja kaikkeen jännittämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä ajattelin, että en yritä toistamiseen. Eiköhän tää oo selkee viesti, että en tule pääsemään vaikka uudelleen yrittäisin. Eikä oo kertakaikkiaan energiaa uuteen lukurumbaan ja kaikkeen jännittämiseen.

        Älä nyt kerrasta silti lannistu, jos tää oli vasta eka kerta! Lisäks jos on riittävästi työkokemusta, niin voi hakea Turkuun ja Helsinkiinkin. Multa ne oli poissuljettuja vielä. Turussa on aineistokoe, mutta sekään ei ole ymmärtääkseni ihan helppo.

        Aloin kyllä ite miettiä jo sitä ammatillista erityisopepuoltakin. Oon töissä ammatillisella puolella nyt. Mut en kyllä haluais, että saa pätevyyden vain sille puolelle.

        -Hmmmh


      • Anonyymi

        Mä hakisin siihen ammatilliseen kyllä jos voisin mutta juuri se työkokemus puuttuu.

        Juu, kyllä tää vuosi on ollu niin paha, että en tiiä riittääkö energiat. Nyt loppuvuoden saa opiskeluajatukset olla kokonaan jäähyllä.

        Työpaikka on mutta sellainen, etten haluaisi siellä enää jatkaa. Mutta ei taida siinäkään suhteessa voittoarpaa langeta.

        Umpikuja. Ja fiilis sen mukainen herätä taas aamulla töihin.


      • Anonyymi

        Kaikille tsemppiä loppukevääseen! Mulla ei ala loma edes heti kesäkuun alussa, mutta nyt toukokuun jälkeen helpottaa kuitenkin ja saa rauhaakin työmaalla.

        Mä tässä istun ja katon ihan väsynä euroviisuja. Tunnit suunnittelematta. Kello soi 6.30. Kivat mulle. Taidetaan mennä kirjaa huomenna aika paljon...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikille tsemppiä loppukevääseen! Mulla ei ala loma edes heti kesäkuun alussa, mutta nyt toukokuun jälkeen helpottaa kuitenkin ja saa rauhaakin työmaalla.

        Mä tässä istun ja katon ihan väsynä euroviisuja. Tunnit suunnittelematta. Kello soi 6.30. Kivat mulle. Taidetaan mennä kirjaa huomenna aika paljon...

        T. Hmmmh


      • Anonyymi

        Hei,
        Mulla jäi kirjallinen 4 pisteeseen ja haastattelu 8. Myös ryhmä 2.

        Sain samana päivänä kutsun sekä Joensuuhun että J.kylään erit.open valintakokeeseen. Eli joihin haettiin korkeakoulujen yhteishaussa. Kun tuolla aiemmin kerroin arpajaisista, tuntuu että tuli lisänumerot, koska taas on tosi paikka eessä.

        Tsemppiä hylyn saaneille, vaikka yksi ovi on kiinni (vai raollaan) tulee varmasti jotakin uutta parempaa, uskokaa pois!

        PÖLL-ö


      • Anonyymi

        Miten sä voit hakea näihin kaikkiin vaihtoehtoihin? Onkohan mulla jäänyt nyt jotain oleellista huomioimatta ja olisinkin voinut yrittää sisään usemapaa reittiä pitkin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sä voit hakea näihin kaikkiin vaihtoehtoihin? Onkohan mulla jäänyt nyt jotain oleellista huomioimatta ja olisinkin voinut yrittää sisään usemapaa reittiä pitkin...

        Mä ymmärsin niin, että PÖLL-ö on suorittanut aiemmin alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon ja hakenut siksi Jyväskylään erillisiin hakuryhmässä 2. Ja kävikös PÖLL-ö Joensuun aineistokokeeessakin? Sori, en jaksa tarkistaa. Sitten lisäksi hakenut oikeassa yhteishaussa maisterihaussa, eli ei ongelmaa.

        Kyllä erkkaopen pätevyyden voi saada monta reittiä pitkin, mutta itse en halua tehdä enää gradua. Ei sillä, että uskoisin myöskään pääsyn yhteishaussa helpottuvan omalla kohdallani, vaan todennäköisesti päin vastoin.

        -Hmmmh


    • Anonyymi

      Hei, justiinsa noin kuten eellä arvelitkin- Hmmmh. Mutta nyt oon niin uuvuksissa, työstä ja kaikesta, etten tiedä miten pystyn taas kesäkuussa olla olevinani tälle alalle vakuuttava valinta. En nuku kunnolla, itkeskelen, ja yritän ponnistella työt ja muun elämän.
      - PÖLL-ö

    • Hei,
      tsemppiä kaikille rannalle jääneille - älkää missään vaiheessa antako periksi, esimerkkini osoittaa sen.
      Pyrin kahdesti Hesaan. Hylky molemmilla kerroilla. Kahdesti Jkylään, Nyt onnisti. Ja kerran Turkuun, tänä keväänä. Pääsin sinne myös.
      Itkut minäkin itkin ja sitten sisuunnuin. Uskon, että te kaikki olette mua nuorempia ja älykkäämpiä, joten GO! Love you;)

      • Anonyymi

        Onnea! Mikä oli hakuryhmä Jkylässä?

        Mikä sulla oli avain "onneen" eli miten sisuunnuit ja mitä sitten teit? Millaiset pisteet sait nyt Jkl:ssä ja miten mielestäsi kohensit tilannettasi aiempaan nähden?

        Tänään tuli sitten varmistus, että Joensuun aineistokokeen tulokset julkaistaan todellakin vasta 20.6. Harmittaa kyllä, että viime vuonna Joensuun ryhmätilanne meni ketuiksi, koska muuten meni niin hyvin. En ole nero, joten pelkällä aineistokokeella en usko pääseväni.

        Mutta mulla on kyllä muutenkin sellanen tilanne, että tää ERO-koulutus on koko ajan ollut enemmänkin täydentävä koulutus kuin kokonaan uusi juttu. Ihan työnkuvasta riippuu myös se, kiinnostaako ala miten paljon, eli mikään aineenopen paperinjakelija en ole kiinnostunut olemaan.

        -Hmmmh


      • Anonyymi

        Pääsin Jkylään pisteillä 18/22 hakuryhmään 2. Essee meni huomattavasti paremmin kuin vuosi sitten. Yritin ottaa keltaisen(tuon vihatun ja kolmeen pääsykokeeseen luetun) kirjan haltuun paremmalla kokonaisuuksien hallinnalla. Lasu-essee oli vähän tärppi mulle, kun olin ryhmässäni juuri opettanut ja tutustunut useaan laitosnuoreen ja heidän taustaansa. Haastattelussa olin oma itteni, kun en muuta voinut. Pelkäsin, että mokasin kuvatehtävässä, mutta se menikin kivasti. Vakuuttelin myös kovaa motivaatiotani(aineopinnot tehty ja opintovapaan rahoitus Koulutusrahastosta varma). Turkuun en mene, koska perheellisen mahdoton tehdä harjoittelu vaaditusti Turussa. Asun pk-seudulla. Turussa 1.vaihessa karsinta aineistokokeella, toisessa yksilö- ja ryhmähaastattelu. Sieltä sain 18,5/20 pisteet. Olen myös jo ammatillinen erkka, mutta en sillä pätevä perusopetukseen.


      • Anonyymi

        Aineenopen paperinjakelija!? Mulla on himpun eri mielikuva erityisopen roolista.

        Vähän ärsyttää, että panttaavat noita pisteitä kun soveltuvuuskokeisiin osallistuville/niistä ulos jääneille pisteet on kerrottu. Ei taida olla mitään kiintiöitä valmiiksi kuhunkin valintaporukkaan vaan keksivät sen sitten soveltuvuuskokeen jälkeen.

        Turku. Onkos sinne ne kokeet, aineisto ja soveltuvuus, kahtena eri päivänä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aineenopen paperinjakelija!? Mulla on himpun eri mielikuva erityisopen roolista.

        Vähän ärsyttää, että panttaavat noita pisteitä kun soveltuvuuskokeisiin osallistuville/niistä ulos jääneille pisteet on kerrottu. Ei taida olla mitään kiintiöitä valmiiksi kuhunkin valintaporukkaan vaan keksivät sen sitten soveltuvuuskokeen jälkeen.

        Turku. Onkos sinne ne kokeet, aineisto ja soveltuvuus, kahtena eri päivänä?

        Juu, Turussa aineistokoe oli kaikille: aineisto luettavaksi 45 min. Sai tehdä muistiinpanot. Aineisto pois ja sen jälkeen vastattin kahteen esseeseen. 2.vaiheeseen kutsuttiin tuplamäärä valintoihin nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsin Jkylään pisteillä 18/22 hakuryhmään 2. Essee meni huomattavasti paremmin kuin vuosi sitten. Yritin ottaa keltaisen(tuon vihatun ja kolmeen pääsykokeeseen luetun) kirjan haltuun paremmalla kokonaisuuksien hallinnalla. Lasu-essee oli vähän tärppi mulle, kun olin ryhmässäni juuri opettanut ja tutustunut useaan laitosnuoreen ja heidän taustaansa. Haastattelussa olin oma itteni, kun en muuta voinut. Pelkäsin, että mokasin kuvatehtävässä, mutta se menikin kivasti. Vakuuttelin myös kovaa motivaatiotani(aineopinnot tehty ja opintovapaan rahoitus Koulutusrahastosta varma). Turkuun en mene, koska perheellisen mahdoton tehdä harjoittelu vaaditusti Turussa. Asun pk-seudulla. Turussa 1.vaihessa karsinta aineistokokeella, toisessa yksilö- ja ryhmähaastattelu. Sieltä sain 18,5/20 pisteet. Olen myös jo ammatillinen erkka, mutta en sillä pätevä perusopetukseen.

        Aa, no sulla siis paljon kokemusta kuitenkin ja olet jo ammatillinen erkka! Kova tausta siis. Itsehän en voi saada mistään kokemusta, siis alaan liittyvästä, kun ei ole papereita. Ehkä joku vapaaehtoistyökään ei juuri lisäpisteitä haastattelussa tuo.

        Mistä tiedät, että se kuvatehtävä meni hyvin? Tai niin no, jos sai esim. täydet haastattelusta, niin siitähän voi jo päätellä paljon. :D Tajusinkin itse asiassa nyt vasta, että eihän täydet olleetkaan 10 haastattelusta, vaan 12, mikä selittää myös kohdallani sitä, miksi sain enemmän pisteitä haastattelusta kuin esseestä - prosentuaalisesti laskettuna silti parempi menestys esseessä.

        Mitäs vikaa tai hyvää muuten teidän mielestä siinä kuvassa oli? Sitä en kehdannut sanoa, mutta ehkä ensimmäisenä katsoin, että opepöytä tmv. oli kuin joku rytöläjä. :D Mutta hei, kodikkuutta! Mut vähän huonosti sanotin siinä asioita, jotenkin asiat jäi päähän eli kodikkuuttakin ois pitänyt avata enemmän oppimisen kannalta eikä vaan mumista jotain akvaario-sanoja tmv.

        -Hmmmh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aineenopen paperinjakelija!? Mulla on himpun eri mielikuva erityisopen roolista.

        Vähän ärsyttää, että panttaavat noita pisteitä kun soveltuvuuskokeisiin osallistuville/niistä ulos jääneille pisteet on kerrottu. Ei taida olla mitään kiintiöitä valmiiksi kuhunkin valintaporukkaan vaan keksivät sen sitten soveltuvuuskokeen jälkeen.

        Turku. Onkos sinne ne kokeet, aineisto ja soveltuvuus, kahtena eri päivänä?

        Laaja-alaisen erityisopettajan työnkuva riippuu tosi paljon paikasta ja tehtävästä, sikäli mikäli mä tiedän. Kyllä toi on ymmärtääkseni ihan tiedostettu fakta alalla, mitä erityisopettajien juttuja lukenut ja kuullut, että osa opettajista suhtautuu erityisopettajaan kuin avustajaan tai ohjaajaan. Lisäksi osittainhan siinä on todella sitä paperinjakelua, joka pitää vain hyväksyä, koska aineenope voi suunnitella tehtävät ja voidaan tarvita vain omaa rauhaa ja tukea niiden tekemiseen. Ja niitä sitten pitää käpistellä, tiesi aiheesta juuri mitään tai ei.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aa, no sulla siis paljon kokemusta kuitenkin ja olet jo ammatillinen erkka! Kova tausta siis. Itsehän en voi saada mistään kokemusta, siis alaan liittyvästä, kun ei ole papereita. Ehkä joku vapaaehtoistyökään ei juuri lisäpisteitä haastattelussa tuo.

        Mistä tiedät, että se kuvatehtävä meni hyvin? Tai niin no, jos sai esim. täydet haastattelusta, niin siitähän voi jo päätellä paljon. :D Tajusinkin itse asiassa nyt vasta, että eihän täydet olleetkaan 10 haastattelusta, vaan 12, mikä selittää myös kohdallani sitä, miksi sain enemmän pisteitä haastattelusta kuin esseestä - prosentuaalisesti laskettuna silti parempi menestys esseessä.

        Mitäs vikaa tai hyvää muuten teidän mielestä siinä kuvassa oli? Sitä en kehdannut sanoa, mutta ehkä ensimmäisenä katsoin, että opepöytä tmv. oli kuin joku rytöläjä. :D Mutta hei, kodikkuutta! Mut vähän huonosti sanotin siinä asioita, jotenkin asiat jäi päähän eli kodikkuuttakin ois pitänyt avata enemmän oppimisen kannalta eikä vaan mumista jotain akvaario-sanoja tmv.

        -Hmmmh

        Kuvista. Juu, mä valisin heti sen virikkeellisen rytöläjän(!), mutta sit hetken päästä tajusin, että siellähän on monta turvallisuutta uhkaavaa elementtiä: sotku, akvaario(josta en tajunnut puhua), katosta roikkuvia juttuja ym. Yritin sitten selittää, että tila vaatii kuiteski siivousta ja karsimista. Toisaalta sotilaallisen kurin luokka voi sopia ryhmälle, jossa tiukkaa struktuuria vaativia opiskelijoita tai haastavasti käyttäytyviä. Tämä perustelu tuli mieleen vasta onnibussissa kotimatkalla.


      • Anonyymi

        Onpas mielenkiintoista lukea toisten kuvanäkemyksiä! Mä kun olin itse lähinnä silleen, että joo, hyvältä näyttää, pulpetitkin kivasti ringissä tmv., niinku meilläkin tunnilla. Samalla kuitenkin mietin, että karmee sotku, mutta ehkä tää sitten on vaan pikku askartelun takia... Mut kysymyshän kuului, mitä muuttaisi tai lisäisi, niin en sanonut ollenkaan, että ihmiset ois tietty ihan kiva juttu luokassa. :D Sit pari jotain omaa paikkaa olisin pistänyt sivummalle, jos haluaa omaa rauhaa. Ne baarijakkarat tmv. oli musta vähän erikoiset, koska jos siihen istahtaa, on selin muihin.

        Toisaalta tälleen siviilistä käsin tekee mieli sanoa, että ei perinteisessä mallissakaan aina ole mitään vikaa: jokainen näkee suoraan taululle ja on ehkä enemmän sitä omaa rauhaa. Rinki ym. on siitä hankala, että joku näkee aina vähän huonommin.

        -Hmmmh


      • Anonyymi

        Ja tästä rinkijutusta sais ihan mielenkiintosen oman pedagogisen keskustelunsa: osa opeista ei anna istua ringin ulkopuolella, jos rinki kerran on olemassa. Mä olen ihan tavallinen opettaja, mutta kuitenkin opiskelijoilla on vähän sitä sun tätä taustaa, joten jos joku ehdoin tahdoin asettautuu ringin ulkopuolelle, en yleensä pakota rinkiin. Ehkä näkee paremmin, ehkä voi olla paremmin, who knows. Voin kehottaa siirtymään rinkiin esim. keskustelemaan toisten kanssa, mutta jos se on silmin nähden vastenmielistä, annan olla. Keskusteluun voi osallistua myös vähän sivummalta.

        -Hmmmh


    • Anonyymi

      ehkäpä pointtina siinä kuvatehtävässä olikin se, ettei mitään valmista mallia ja kaikille toimivaa luokkaa olekaan. Sehän muokkautuu oppilasaineksen tarpeiden mukaisesti ja "prosessissa" koko lukuvuoden ajan -vastataan oppilaiden tarpeisiin!
      opettajan mieltymyksillä ei pitäisi olla asian kanssa paljoakaan tekemistä...

      -varjojenmailla-

    • Anonyymi

      Hei, onko kukaan päässyt varasijalta opiskelemaan? Olin myös 2 hakuryhmässä ja en tullut valituksi

      • Anonyymi

        Ei oo. Mahtaako kukaan päästä. Summittainen "varasijalla" kuulostaa kohtuuepämääräiseltäkin.

        Aika jännä, että meitä ei-valittuja hakuryhmä 2:sta on täälläkin useampia! Kuitenkin kuulutaan selvään vähemmistöön.

        -Hmmmh


    • Anonyymi

      Mä pääsin Joensuuhun! Oon pihalla, enkä tiedä, mitä teen, koska matka on pitkä ja töitäkin ois vähän syksylle. Aineistokoe ei mennyt hyvin, mutta se riitti silti. Mutta nyt on hyvä jäädä lomalle ja lähteä juhannuksen viettoon.

      Kertokaa, jos teistäkin joku pääsi eli lähdetäänkö yhdessä itää kohti? :)

      -Hmmmh

      • Anonyymi

        Moi,
        Onnea Sinulle Hmmmh, ihanaa, juhannuslahja😘 mäkin pääsin, mutta aloitan Jyväskylässä:)


      • Anonyymi

        Kiitti! Ootko sama, joka pääsi myös Turkuun eli pääsitkö tänä vuonna suorastaan kaikkiin mahdollisiin paikkoihin? :) Mikä ryhmä sulla on Jkl:ssä?

        Mä mietin, että oisko ikinä tosiasiallisia mahdollisuuksia päästä Jkl:ään. Jos oiskin, se ois sitten varmaan se kehitysvammapuoli. Oikeasti kuitenkin laaja-alainen on itselleni mielekkäämpi. Mutta Jyväskylä ja Ruusupuisto niin kovin paljon tutumpi ja kiinnostavampi paikka kuin Joensuu... No, vielä on aikaa miettiä!


      • Anonyymi

        Paljonko teillä Joensuuhun päässeillä oli pisteitä aineistokokeessa?


      • Anonyymi

        Mulla oli 20,18 p (lisäpisteitä siis 0). Viime vuonna sain yli 24 pinnaa, mutta tänä vuonna koe näytti menneen kaikilla huonommin. Vaikka löytyihän joukosta niitä nerojakin.

        Tsemppiä kaikille jatkosuunnitelmiin! Jos Joensuuhun meneviä löytyy, niin kiinnostaa kyllä. :) Sais itsekin vähän varmistusta, että matkailu ja asustelu on kaiken väärtiä täältä suht etelästä käsin.

        -Hmmmh


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli 20,18 p (lisäpisteitä siis 0). Viime vuonna sain yli 24 pinnaa, mutta tänä vuonna koe näytti menneen kaikilla huonommin. Vaikka löytyihän joukosta niitä nerojakin.

        Tsemppiä kaikille jatkosuunnitelmiin! Jos Joensuuhun meneviä löytyy, niin kiinnostaa kyllä. :) Sais itsekin vähän varmistusta, että matkailu ja asustelu on kaiken väärtiä täältä suht etelästä käsin.

        -Hmmmh

        Juu, mä pääsin kaikkiin kolmeen (Turku, Jkylä, Jsuu). Sain 21.59p Jsuuhun. Joskus elämä hymyilee:)


      • Anonyymi

        Onnea,
        Minkä paikan otat vastaan?


    • Anonyymi

      Mä en päässyt edes Joensuuhun. En edes varasijalla.

    • Anonyymi

      Minulla on ammatillisen erkkaopen pätevyys ( ylempi kk-tutkinto). Jos pääsisin yliopistoon suorittamaan (huom! Suorittamaan) erilliset erityis.....opinnot, niin olisikohan sellaisesta ns apua työllistymiseen? Ammatillisen erkkaopen pätevyyttä ei noteerata missään!

      • Anonyymi

        Olisi hyötyä, saisit miltei valita ja napata mieluisimman työpaikan.


    • Anonyymi

      Jatkan vielä Joensuusta, vaikka pitäisi ehkä jo perustaa oma ketju: onko joku aikeissa opiskella Joensuussa ja hakemassa asuntoa lähijaksoille? Vaikeaa on, ja jessuksen kalliiksi tulee tämä lysti.

      -Hmmmh

    • Anonyymi

      Minä pääsin erit.open (ei erillisiin) opintoihin Joensuuhun. Muitakin hakukohteita on, ne on vielä vaiheessa "kesken". Olen kyllä iloinen tästä 🍀
      Jyväskylän erilliset olis ollut nopeampi ja 🎯 mulle. Ja se eka ajatus jonka suuntaan olisin toivonut tien kulkevan.
      PÖLL-ö

      • Anonyymi

        Jee, onnea! Mistäpäin olet? Josko vaikka kuljettais samoja reittejä ees osin, jos Joensuuhun päädyt. Mä oon Pirkanmaalta.

        -Hmmmh


      • Anonyymi

        Olen Kymenlaaksolainen.. joten ei osuta ihan samoille reiteille.
        Ihan pelkkää riemua ei ole elo, vaikka opintopaikka järjestyikin. Vaatii pähkäilyä rahoituksen kanssa, kun olisi mukavaa (osaksi aikaa välttämätöntäkin) saada keskittyä pelkästään opintoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen Kymenlaaksolainen.. joten ei osuta ihan samoille reiteille.
        Ihan pelkkää riemua ei ole elo, vaikka opintopaikka järjestyikin. Vaatii pähkäilyä rahoituksen kanssa, kun olisi mukavaa (osaksi aikaa välttämätöntäkin) saada keskittyä pelkästään opintoihin.

        Joo kyllä tää vaatii investointeja. Toiset lähtee matkoille, mä lähden opiskeleen. Eikä TE-toimistonkaan pakko tätä ole puoltaa. Siinä sitä sitten ollaankin, jos niin käy!

        Just kummastelin tuossa harjotteluohjeita. Kai se on orientaatioon raahauduttava, josko selviäisi asiat.

        -Hmmmh


    • Anonyymi

      Oi että, teille näyttää käyneen hyvin. Mä en päässyt mihinkään ja olo on kyllä todella pettynyt. En edes tiedä mitä pitäisi tehdä toisin että onnistuisin, jos voimavaroja riittää uudestaan hakea. Onnea opiskelupaikoista!

      Tuutikka

      • Anonyymi

        Tähän piti vielä kommentoida. Kiitti onnitteluista!

        No, mä en päässyt viime vuonna sinne Itä-Suomeen, kun oli vielä soveltuvuuskokeet (ja ryhmätilannehan se ongelma meillä oli). Suurin osa soveltuvuuskokeissa olleista pääsi, joten olihan se kolaus. Jälkikäteen voi kuitenkin todeta, että sain kullanarvoisen työsuhteen, joten kaikki meni parhain päin. Nyt ois ollut vähän töitä jo syksyllekin, mutta jouduin valitettavasti perumaan. Kliseisesti monesti elämä tuntuu heittelevän kuitenkin jonnekin.

        Jos Jyväskylään haluaa päästä, niin pitää musta lukea hyvin - etenkin jos hakee laaja-alaisen open kiintiössä. Mä en ole vielä edes hakukelpoinen kuin siihen ryhmään 2, mutta en usko, että Jyväskylään on asiaa koskaan. Laaja-alaisten kiintiössä hakee paljon porukkaa, ja vain harva valitaan. Kehitysvammaryhmässä taas arvostetaan paljon kokemusta. Mitä siinä Jkl:n haastattelussa pitäisi sanoa... jaa-a, en tiedä. Näin ilman erityisopekokemusta kysymyksiin on mielestäni vaikeaa vastata. Sit taas itse mietin, että jos omasta elämästänikin olisin kertonut erinäisiä juttuja täysin avoimesti, niin suhtautuminen olisi voinut olla nuivaa. Edelleen esiintyy kuitenkin sitä piilorasistista asennetta, että tavallaan asioista pitää lässyttää, mutta jos sanotkin, että mulla on tämmösestä vähän omaakin kokemusta, niin asenne voi olla, että hyi, ei me sit sua haluta. Ihan sama on työelämässä.

        Mutta Itä-Suomen aineistokokeesta: no mullahan meni se tänä vuonna aika huonosti / riittävän hyvin, koska ohjeet eivät kuuluneet ja näin ollen en kuullut sitäkään, että muistiinpanot saa tänä vuonna pitää. En siis keskittynyt tekemään niitä. Itse olen hidas lukija, ja sanoisin, että tärkeintä on lukea ajatuksella, vaikka huomaisi, että muut jo kiitävät eteenpäin. Aika on mitoitettu niin, että hidaskin ehtii lukea artikkelin edes kerran. Itse en ole muutenkaan muistiinpanotyyppiä, mutta jollekulle ne varmaan voivat olla tärkeä juttu. Silloin ne ovat kuitenkin lukuajasta pois.

        Mutta aineistokokeessa on kysymyksiä, joihin on joskus yksinkertainen vastaus ja joskus pitää taas vähän ajatella tai kieroilla. Sama kuin kirjoituksissa. Vaikeata sanoa, mikä logiikka siinä on. Olisin halunnut nähdä oikeat vastaukset, mutta näyttö on vain Joensuussa. Toisaalta ilman selityksiä vastaukset eivät olisi juuri auenneet. Kävikö joku katsomassa vastaukset?

        -Hmmmh


    • Anonyymi

      (Kirosana), että on mukava lukea onnistuneiden kokemuksia! Onnittelut teille!
      Minulla on jo ajatuksissa alanvaihto :)

    • Anonyymi

      Hei Hmmmh,
      (tai kuka tietäisi?), oletko aloittamassa opinnot siis erillisissä erit.open opinnoissa vai erityisopettajan? Ensin mainitussa on lähijaksoja, entä jälkimmäisessä koulutuksessa (maisteriopinnot) ?

      • Anonyymi

        Sori viivästynyt vastaus. Mä alotan erillisiä eli joo, tiiviitä lähijaksoja on, mut ei gradua. ;) Orientaatio lähestyy eli on ihan pian! Alkaa jo vähän jännittää koko touhu. :)

        -Hmmmh


    • Anonyymi

      Hei Hmmmh,
      Oletko jo ehkä varannut asustelupaikan orientaatiojaksolle, tai muille lähijaksoille - niin millaisella hintatasolla?

      Nimim. Anonyymi

      • Anonyymi

        Moi!

        Sori, taas tulee vähän viivästynyt vastaus. :D Joo, vuokrasin heti kämpän syyskuulle. 400 e pulitan kuussa yksiön kaltaisesta asumuksesta ja melko läheltä yliopistoa, mutta Joensuun hintataso on keskimäärin tosi kallis.

        Muut on vielä varaamatta.

        -Hmmmh


    • Anonyymi

      Hei, hyvä että asunnon sait. Totta on että ihan normia voi olla esim neljä ja puolisataa euroa HUONEESTA isommassa kämpässä. Huh huh.

      • Anonyymi

        Joo itse olin vähän sellasella asenteella, että kyllähän nyt tollasessa pitäjässä halpaa täytyy olla, mutta katinvillat. Ihan etelän hinnoissa liikutaan, ellei enemmänkin. Kai se on helppoa pyörittää monopolia, kun tarjontaa ei varmaan loputtomasti ole.

        Alkaa jo vähän jännittää. :) Pakkaaminen odottaa...

        -Hmmmh


    • Anonyymi

      Kuinkahan moni huoneen vuoķraaja on innokas kirjoittamaan kuittia.. mietinpä vaan.
      😏

      • Anonyymi

        Niinpä, niinpä. 🤔

        Matkalaukku pursuaa! :D

        -Hmmmh


    • Anonyymi

      Tsemppiä uuden alkuun!

    • Anonyymi

      Mistä ja milloin saa tietoa Helsingin tai Jyväskylän mahdollisista pääsykoekirjoista? Vai onko niitä ollenkaan? Onko täällä muilla suunnitelmissa hakea erillisiin eo-opintoihin? :)

      • Anonyymi

        Samaa mietin, tarkoitus hakea molempiin ja mulla laskettu aika nyt jouluna, nii olisin halunnut alkaa lukea ennen sitä. Tiedä miten sitten vauvan kanssa onnistuu lukeminen. Onkohan se tuo lasten erityishuolto ja opetus Suomessa kirja nytkin?


      • Anonyymi

        Kävitkö Helsingissä?


      • Anonyymi

        Kävitkö Helsingissä?


    • Anonyymi

      Hei! Mikähän mahtaa olla tämän vuoden tilanne? Ketä on menossa valintakokeisiin? Ja oispa mahtava kuulla viime keväänä opiskelemaan päässeiden kuulumisia!

      • Anonyymi

        Mitenköhän porukalla tänä vuonna menneet poikkeusolosuhteiden pääsykokeet? Itse hain ryhmässä 4 ja pettynyt fiilis jäi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenköhän porukalla tänä vuonna menneet poikkeusolosuhteiden pääsykokeet? Itse hain ryhmässä 4 ja pettynyt fiilis jäi.

        Oliko nelosryhmässä myös vain yksi kysymys kirjasta? Mistä syystä jäi huono fiilis?

        Aika oli tosi lyhyt, hain siis kolmosryhmässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenköhän porukalla tänä vuonna menneet poikkeusolosuhteiden pääsykokeet? Itse hain ryhmässä 4 ja pettynyt fiilis jäi.

        Viime vuonna täällä ketjussa kirjottelin ahkerasti ja olin se, joka ei mihinkään päässyt. Päätin sitten kuitenkin vielä yrittää ja hakea Helsinkiin, Ouluun, Jyväskylään ja Joensuuhun. Ihan järjettömän rankalta tuntui tammikuun alussa, kun tiesi että koko kevät on ihan hullua pänttäämistä töiden ohella. Päätin lukea ensin Helsinkiin ja aloittaa heti sen pääsykokeen jälkeen lukemisen Jyväskylään. Pänttäsin koko tammikuun ja vähän helmikuun alkuakin kaiken liikenevän ajan ja lopulta osasin kaiken ulkoa. Ihan oikeasti. Silti pääsykoe Helsingissä oli todella vaikea. Vähän taas kerran pettymystä niellen ja epävarmana lähdin sieltä kotiin. Parin päivän päästä kävin Jyväskylän materiaalin kimppuun. Huh. Olisko ehtinyt noin vajaa kolme viikkoa mennä ja Oulun reissukin jo häämötti kun sain tiedon, että olin päässyt Helsinkiin! Tuntui ihan lottovoittajalta! Nyt toki tuo olo jo vaihtunut hieman huolestuneeseen mieleen siitä tuleeko korona tähänkin väliin... Mutta halusin vaan sanoa, että aina on joku, joka pääsee ja onnistuu! Älkää te muutkaan luovuttako heti ensimmäisellä kerralla. Tsemppiä tulosten odotteluun, se on aika piinaavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime vuonna täällä ketjussa kirjottelin ahkerasti ja olin se, joka ei mihinkään päässyt. Päätin sitten kuitenkin vielä yrittää ja hakea Helsinkiin, Ouluun, Jyväskylään ja Joensuuhun. Ihan järjettömän rankalta tuntui tammikuun alussa, kun tiesi että koko kevät on ihan hullua pänttäämistä töiden ohella. Päätin lukea ensin Helsinkiin ja aloittaa heti sen pääsykokeen jälkeen lukemisen Jyväskylään. Pänttäsin koko tammikuun ja vähän helmikuun alkuakin kaiken liikenevän ajan ja lopulta osasin kaiken ulkoa. Ihan oikeasti. Silti pääsykoe Helsingissä oli todella vaikea. Vähän taas kerran pettymystä niellen ja epävarmana lähdin sieltä kotiin. Parin päivän päästä kävin Jyväskylän materiaalin kimppuun. Huh. Olisko ehtinyt noin vajaa kolme viikkoa mennä ja Oulun reissukin jo häämötti kun sain tiedon, että olin päässyt Helsinkiin! Tuntui ihan lottovoittajalta! Nyt toki tuo olo jo vaihtunut hieman huolestuneeseen mieleen siitä tuleeko korona tähänkin väliin... Mutta halusin vaan sanoa, että aina on joku, joka pääsee ja onnistuu! Älkää te muutkaan luovuttako heti ensimmäisellä kerralla. Tsemppiä tulosten odotteluun, se on aika piinaavaa.

        Hei,
        Hienoa ja onnittelut näinkin jälkikäteen!
        T. 🦉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,
        Hienoa ja onnittelut näinkin jälkikäteen!
        T. 🦉

        Ja taidat valmistua näillä näppäimillä?
        Niin minäkin. Rankkaa on ollut, mutta muutamaa riviä vaille valmista.
        PÖLL-ö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taidat valmistua näillä näppäimillä?
        Niin minäkin. Rankkaa on ollut, mutta muutamaa riviä vaille valmista.
        PÖLL-ö

        Heissan,

        Mielenkiintoinen tämä ketju! Minä opiskelin Turussa lukuvuoden 20-21 ja valmistuin toukokuussa! Voin suositella myös Turkua erillisten suorittamiseen. Tänä lukuvuonna kävi niin, että kaikki suoritettiin etänä ja molemmat harjoittelutkin sai suorittaa omalla paikkakunnalla.


    • Anonyymi

      Kuinkahan montaa he haastattelivat per hakuryhmä? Tuleekohan tieto oikeasti vasta toukokuussa?

      • Anonyymi

        Ymmärtääkseni Jyväskylässä noin tuplamäärä paikkoja kohtaan eli 50% 2.vaiheesta pääsee.


      • Anonyymi

        Missä ryhmässä hait, saitko vastattua kaikkiin kysymyksiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä ryhmässä hait, saitko vastattua kaikkiin kysymyksiin?

        Minä hain 1.ryhmässä. Sain mielestäni vastattua ihan hyvin, mutta vaikea tietää mitä haettiin. En ole aiemmin hakenut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä hain 1.ryhmässä. Sain mielestäni vastattua ihan hyvin, mutta vaikea tietää mitä haettiin. En ole aiemmin hakenut.

        Olen tuo ensimmäinen kirjoittaja. Jäi pettynyt fiilis, koska tuntui, että vastasin liian itsestäänselvästi ja tuntui, että oli niin kiire, että vastaukset jäivät tosi pintapuolisiksi. Kirjasta kysyttiin myös vain yksi kysymys hakuryhmässä 4.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tuo ensimmäinen kirjoittaja. Jäi pettynyt fiilis, koska tuntui, että vastasin liian itsestäänselvästi ja tuntui, että oli niin kiire, että vastaukset jäivät tosi pintapuolisiksi. Kirjasta kysyttiin myös vain yksi kysymys hakuryhmässä 4.

        Jep 20 minuuttia oli tosi lyhyt aika. Onkohan paikalla aiempina vuosina hakeneita, onko tulokset tulleet yleensä Jyväskylästä mihin aikoihin?

        Itselle vaikeutta teki jostain syystä kysymys avoimista oppimisympäristöistä vaikka tiedän mitä tarkoittaa mutta en osannut vastata kun on laajakäsite ja en saannut kiinni mitä hakevat 🙈.


    • Anonyymi

      Tulispa tieto pian! Sais alkaa syksyä suunnitteleen.

      • Anonyymi

        Sanopa muuta! Oon yrittänyt katsella et mihin aikoihin edellisinä vuosina tullut tietoa. Kiva kun vanhempainvapaalta olis paluu töihin, jos tuonne ei pääse ja töissä joutuvat odottelemaan tätä tietoa 🙄😅


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanopa muuta! Oon yrittänyt katsella et mihin aikoihin edellisinä vuosina tullut tietoa. Kiva kun vanhempainvapaalta olis paluu töihin, jos tuonne ei pääse ja töissä joutuvat odottelemaan tätä tietoa 🙄😅

        Tulokset tuli sähköpostiin ja näkyi opintopolussakin!
        Jyväskylään, ryhmä 4, ja pääsin.
        Helpotus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulokset tuli sähköpostiin ja näkyi opintopolussakin!
        Jyväskylään, ryhmä 4, ja pääsin.
        Helpotus!

        Mäkin pääsin! Ryhmä 1.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulokset tuli sähköpostiin ja näkyi opintopolussakin!
        Jyväskylään, ryhmä 4, ja pääsin.
        Helpotus!

        Mäkin pääsin! Ryhmä 4 👍🏻


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäkin pääsin! Ryhmä 4 👍🏻

        Onko ketään joka olisi päässyt 2 ryhmästä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko ketään joka olisi päässyt 2 ryhmästä?

        Minä pääsin Jyväskylään ja ryhmä 2. 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä pääsin Jyväskylään ja ryhmä 2. 😊

        Hienoa! Paljon oli pisteitä ja miten meni kirjan suullinen koe?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa! Paljon oli pisteitä ja miten meni kirjan suullinen koe?

        Tiedättekö ketään, joka olisi päässyt varasijalta opiskelemaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedättekö ketään, joka olisi päässyt varasijalta opiskelemaan?

        Mikä oli maksimipistemäärä haastattelusta ja kokeesta/kirjasta? Ja mitkä pisterajat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa! Paljon oli pisteitä ja miten meni kirjan suullinen koe?

        Myöhäinen kommentti, mutta muistaakseni 14 ja suullinen koe 12 pistettä


    • Anonyymi

      Minäkin pääsin Jyväskylään ryhmässä 4. Helsingissä oli yksi monivalinta liikaa väärin. Olisi kiva, jos olisi joku whatsapp/face-ryhmä valituille? Voisi suunnitella yhdessä, esim majoitusjutut.
      Anne

      • Anonyymi

        Olis kiva kyllä joku ryhmä 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olis kiva kyllä joku ryhmä 😊

        Facebookissa näkyy olevan ryhmä Erlliset erityisopettajan opinnot 2020-2021 HY. Jos vastaavan perustaisi JYU-opiskelijoille, millähän saisi tietoa valituille..


      • Anonyymi

        Näillä hakuryhmillä ei taida pätevyyden suhteen olla mitään eroa?? Paitsi tietty harjoittelu. Muutoin kaikille tulee sama yleinen todistus erillisten suorittamisesta.

        Mä hain aineen- & luokanopena ryhmään 2 (piti klikata sitä kolmosta 3) ... 😅 No pääsin sisälle ja kuulemma tuolla tulee pätevyys kehitysvammaisten erityisopetukseen, osa-aikaiseen ja luokkamuotoiseen erityisopetukseen. Aikaisemmat tutkinnot määrittävät pätevyyden.

        Nyt haasteena enää pitkä välimatka ja kontaktipäivien majoitus. Majoituksesta olisi kiva keskustella syksyllä opintoja aloittavien kanssa. Itse käyn J.kylässä vain konraktipäivisin ja mielelläni maksan pientä vuokraa jos pääsee jonkun nurkkiin.


    • Anonyymi

      Tein ryhmän faceen, tulkaa sinne!

      • Anonyymi

        👍 Millä nimellä löytyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        👍 Millä nimellä löytyy?

        Erilliset erityisopettajan opinnot 20-21 Jyväskylä


    • Anonyymi

      Hei, löytyykö Joensuussa syksyllä 2020 erllisiin etityisopettajanopintoihin valittuja. Lähiopetuksen majoitusta pohdiskelen

    • Anonyymi

      Tämä on jo vanha ketju, mutta kirjoitan kuitenkin...

      Paljonko teillä on erillisiä opintokokonaisuuksia suoritettu luokanopen koulutuksen lisäksi? Mulla on kolme sivuainetta, joista yksi on erkka (perusopinnot). Työkokemusta 10v. En päässyt edes pääsykokeisiin Jyväskylään ja tuntui sitä, että pitäisi olla ainakin kaksi 25op sivuainetta tai yksi cumu, että saisi kasaan !!!

      Ihmetyttää vähän tämä hakumenettely. Periaatteessa ne kriteerit, jotka vaaditaan, ovat käytännössä aivan riittämättömät.

      • Anonyymi

        Mä oon aineenopettaja. Yksi laudatur, kaksi cumua ja yksi appro eri oppiaineista. Plus erityispedagogiikan perusopinnot ja open pedagogiset opinnot. Kaksi kertaa yritin ja molemmilla kerroilla pääsin pääsykokeeseen.


    • Anonyymi

      Hei, onko täällä tänä vuonna Helsinkiin/Jyväskylään/Joensuuhun erillisiin erkkaopeopintoihin hakijoita? Itse haen noihin kaikkiin. Oon koulutukseltani luokanope-aineenope. Jännittää tosi paljon, mutta toistaiseksi sellaisella mukavalla tavalla. Olisi kiva kuulla teidän muiden hakijoiden tunnelmia.

      Tipsu

      • Anonyymi

        Hei, täällä yksi Helsinkiin hakeva. Vähän jännittää jo....


      • Anonyymi

        Kovasti mietityttää myös, onkohan vastassa vain monivalintakysymyksiä vai onko jotain esseetyyppisiä tiedossa myös. Yhtään en tiedä, mitä odottaa.... Onko kellään kokemusta...? :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, täällä yksi Helsinkiin hakeva. Vähän jännittää jo....

        Miten meni tänään Helsingin pääsykoe. Minusta osa kysymyksistä oli ihan selkeitä, mutta osa oli karseita. Saas nähdä, miten käy.
        Jännitti tosi kovin.

        Jyväskylän osalta on olo, että näinköhän riittää pisteet edes pääsykokeisiin. On hankala motivoitua nyt lukemaan pääsykokeisiin, kun tuntuu epätodennäköiseltä päästä sinne.

        Tipsu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten meni tänään Helsingin pääsykoe. Minusta osa kysymyksistä oli ihan selkeitä, mutta osa oli karseita. Saas nähdä, miten käy.
        Jännitti tosi kovin.

        Jyväskylän osalta on olo, että näinköhän riittää pisteet edes pääsykokeisiin. On hankala motivoitua nyt lukemaan pääsykokeisiin, kun tuntuu epätodennäköiseltä päästä sinne.

        Tipsu

        Samanlainen ajatus minullekin tuli kysymyksistä.... Viitisen kysymystä meni niin, että piti heittää kahden vaihtoehdon välistä ihan hatusta. Yhteisopetuksen liittyvät kysymykset, jotka koskivat tutkimusasetelmaa, olivat juuri näiden mukana. Aikamoisen tarkkaa tietoa haettiin.... :)
        Saa nähdä, kuinka käy.
        Minä jätin nyt hakematta Jyväskylään pitkän välimatkan takia. Kokkolaan hain, mutta sinne en päässyt edes kokeisiin. Ilmeisesti erkkakokemusta liian vähän, sillä luokanopena olen toiminut jo 10 v.
        Tsemppiä sinulle nyt luku-urakkaan, jos motivaatio vielä löytyy. Ehkä pari lepopäivää auttaa ja sen jälkeen sitä taas löytyy. :)


    • Anonyymi

      Hei kaikille. Täällä myös yksi Jyväskylään VEO-opintoihin hakeva. Jännittää, tuleeko kutsua edes pääsykokeisiin.

      • Anonyymi

        Miten kävi? Minä jäin kahden pisteen päähän Jyväskylän pääsykokeista. Sain 12 pistettä ja olisi tarvittu 14. Oon koulutukseltani luokanope-aineenope. Pisteitä sain kasvatustieteen syventävistä opinnoista 7, aineopinnoista 3 ja perusopinnoista 2. Olisi tarvittu yksi sivuaine siis lisää. Erkkapedan perusopinnoista ja monialaisista opinnoista ei saanut pisteitä, kun ne piti kaikilla olla. Osasin pelätä, että näin voisi käydä, mutta kyllähän tää harmitti silti. Yksi tie haaveisiin tältä vuodelta sulkeutui.

        Pitkältä tuntuu odottavan aika. Ensi viikolla selviää Helsingin tilanne.

        Millä mielellä muut olette?

        Tipsu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kävi? Minä jäin kahden pisteen päähän Jyväskylän pääsykokeista. Sain 12 pistettä ja olisi tarvittu 14. Oon koulutukseltani luokanope-aineenope. Pisteitä sain kasvatustieteen syventävistä opinnoista 7, aineopinnoista 3 ja perusopinnoista 2. Olisi tarvittu yksi sivuaine siis lisää. Erkkapedan perusopinnoista ja monialaisista opinnoista ei saanut pisteitä, kun ne piti kaikilla olla. Osasin pelätä, että näin voisi käydä, mutta kyllähän tää harmitti silti. Yksi tie haaveisiin tältä vuodelta sulkeutui.

        Pitkältä tuntuu odottavan aika. Ensi viikolla selviää Helsingin tilanne.

        Millä mielellä muut olette?

        Tipsu

        Helsingin tuloksia jännityksellä odottelen. Olin niin kuvitellut, että ne olisivat tulleet jo aiemmin, sillä netissä lukee, että tulevat viim. 9.3.
        Harmi, että Jyväskylään ei tullut kutsua. Pidetään peukkuja Helsingille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kävi? Minä jäin kahden pisteen päähän Jyväskylän pääsykokeista. Sain 12 pistettä ja olisi tarvittu 14. Oon koulutukseltani luokanope-aineenope. Pisteitä sain kasvatustieteen syventävistä opinnoista 7, aineopinnoista 3 ja perusopinnoista 2. Olisi tarvittu yksi sivuaine siis lisää. Erkkapedan perusopinnoista ja monialaisista opinnoista ei saanut pisteitä, kun ne piti kaikilla olla. Osasin pelätä, että näin voisi käydä, mutta kyllähän tää harmitti silti. Yksi tie haaveisiin tältä vuodelta sulkeutui.

        Pitkältä tuntuu odottavan aika. Ensi viikolla selviää Helsingin tilanne.

        Millä mielellä muut olette?

        Tipsu

        Hei! Tämä kiinnostaa kovasti! Sinulla siis erkka toki mistä ei pisteitä :( mutta lisäksi opetettavasta aineesta perus-ja aineopinnot. Saako niistä 2 3 vai vaan 3 pistettä? Mietin itse onko turhaa aloittaa lukeminen, jos aineenopen luokanopen erkka lyhyt sivuaine ei pääse edes kokeeseen.


    • Anonyymi

      Kyselin aiemmin noista pohjaopinnoista. Näyttää siis siltä, että pelkällä luokanopen erkan approlla ei ole mitään saumaa edes pääsykokeisiin.

      Aika typerää, että nyt pitäisi ensin suoritella jotain lisäopintoja avoimessa, että edes pääsee kokeilemaan onnea erkkaopintojen pääsykokeisiin.

      Hakijoita on paljon. Ilmeisesti esim Kokkolaan pääsi joka kymmenes!

      Tsemppiä teillä, jotka jaksatte hakea! Töitä varmasti piisaa joka kunnassa :)

    • Anonyymi

      Minkälainen koe mahtaa olla Joensuussa ja Kokkolossa nyt v. 2021?

    • Anonyymi

      Hei,

      hain 4.ryhmää ekaa kertaa,mutta jäin rannalle ruikuttamaan🙈Olen jo laittanut viestiä yliopistoon,mutta silti kiinnostaisi tietää:

      Millaisilla taustoilla pääsitte haastatteluun?
      Oliko teillä todistuksen arvosanat 5?
      Paljonko oli työkokemusta?
      Riittääkö,että on ollut "vain" päätoimisena tuntiopettajana?

    • Anonyymi

      Hei, sain valintakokeesta 34,5 pistettä ja raja oli 36 pistettä että opiskelijaksi voitiin hyväksyä niin mietin mikä oli Helsinkiin elo-puolelle raja millä pääsi sisälle?

      • Anonyymi

        Helsingin tänään tulleiden tulosten mukaan elo-puolen raja oli tuo 36 pistettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingin tänään tulleiden tulosten mukaan elo-puolen raja oli tuo 36 pistettä.

        Kiitos. Eli onko silloin, jos joku peruu mahdollisuus päästä varasijalta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Eli onko silloin, jos joku peruu mahdollisuus päästä varasijalta?

        En osaa sanoa tuosta. Kannattaa kysyä yliopistolta suoraan. Toivottavasti sinulla vielä tärppää.

        Miulla kävi onni ja pääsin Helsinkiin. Oon ihan täpinöissäni. 😊

        Tipsu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En osaa sanoa tuosta. Kannattaa kysyä yliopistolta suoraan. Toivottavasti sinulla vielä tärppää.

        Miulla kävi onni ja pääsin Helsinkiin. Oon ihan täpinöissäni. 😊

        Tipsu

        Onnea Tipsu! Myös minä pääsin sisään.

        Terv. Aiemmin jo tsemppejä toivotellut :)


    • Anonyymi

      Täällä hakuryhmä 2 haastattelussa ollut. Pääsykoe tuntui helpolta, sekä essee, että haastattelu. Mutta kun ei näistä tiedä. Ihan piinaavaa odotella toukokuun loppuun asti tuloksia.

      • Anonyymi

        Onnea sinulle!

        Toivottavasti pääset sisälle. EOK-opinnot ovat kyllä tosi hyvät.

        T. Juuri hakuryhmästä 2 valmistunut. 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnea sinulle!

        Toivottavasti pääset sisälle. EOK-opinnot ovat kyllä tosi hyvät.

        T. Juuri hakuryhmästä 2 valmistunut. 😊

        Hei, olen eri tyyppi kuin tuo aiempi kirjoittaja....mutta eilen sain tiedon, että pääsin hakuryhmästä 2. opiskelemaan. 😁 Olisi mukava kuulla kokemuksiasi: opiskelitko töiden ohella ja jos niin miten sait sen yhtälön toimimaan, ylipäätään tehtävistä, tenteistä, harjoittelusta jne. Kiitos jos jaksat ja ehdit vastailla sekä onnea valmistumisen johdosta! 😊 T. Kaispe


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, olen eri tyyppi kuin tuo aiempi kirjoittaja....mutta eilen sain tiedon, että pääsin hakuryhmästä 2. opiskelemaan. 😁 Olisi mukava kuulla kokemuksiasi: opiskelitko töiden ohella ja jos niin miten sait sen yhtälön toimimaan, ylipäätään tehtävistä, tenteistä, harjoittelusta jne. Kiitos jos jaksat ja ehdit vastailla sekä onnea valmistumisen johdosta! 😊 T. Kaispe

        Hei! Itsellä sama juttu. Pääsin 2. hakuryhmästä opiskelemaan ja olen täysipäiväisessä työssä. Mielenkiintoista olisi kuulla, että kuinka onnistuu yhdistää työn kanssa. Terv. 👋


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, olen eri tyyppi kuin tuo aiempi kirjoittaja....mutta eilen sain tiedon, että pääsin hakuryhmästä 2. opiskelemaan. 😁 Olisi mukava kuulla kokemuksiasi: opiskelitko töiden ohella ja jos niin miten sait sen yhtälön toimimaan, ylipäätään tehtävistä, tenteistä, harjoittelusta jne. Kiitos jos jaksat ja ehdit vastailla sekä onnea valmistumisen johdosta! 😊 T. Kaispe

        Onnea opiskelupaikasta!

        Itse hoidin opinnot työn ohessa, mutta oli tosi raskas yhtälö. Etäopinnot ja vuosityöaika mahdollistivat sen, että saatoin järjestellä lukkaria niin, että opinnot mahtuivat mukaan. Muutaman lähiviikon otin lomana ja tein sitten töitä kun muut lomailivat.

        Jos työskentelet varhaiskasvatuksen tai peruskoulun puolella, ja jos opinnot ovat Jyväskylässä, niin joudut kyllä ottamaan vapaata. Lähipäiviä on noin 3-4 päivää viikossa ja yhdeksän viikkoa. Yleensä opetusta on ma-to välillä.

        Opinnot ovat antoisia, mutta vaativat kyllä panostusta. Paljon pari- ja ryhmätöitä, joten ihan yksin ei tehtävien kanssa ole. Vuosi kuluu yllättävän nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnea opiskelupaikasta!

        Itse hoidin opinnot työn ohessa, mutta oli tosi raskas yhtälö. Etäopinnot ja vuosityöaika mahdollistivat sen, että saatoin järjestellä lukkaria niin, että opinnot mahtuivat mukaan. Muutaman lähiviikon otin lomana ja tein sitten töitä kun muut lomailivat.

        Jos työskentelet varhaiskasvatuksen tai peruskoulun puolella, ja jos opinnot ovat Jyväskylässä, niin joudut kyllä ottamaan vapaata. Lähipäiviä on noin 3-4 päivää viikossa ja yhdeksän viikkoa. Yleensä opetusta on ma-to välillä.

        Opinnot ovat antoisia, mutta vaativat kyllä panostusta. Paljon pari- ja ryhmätöitä, joten ihan yksin ei tehtävien kanssa ole. Vuosi kuluu yllättävän nopeasti.

        Minuakin kiinnostaa kovasti tämä sama eli työn ja opiskelun yhdistäminen.

        Onko täällä paljon muita, jotka ovat päässeet Jyväskylään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minuakin kiinnostaa kovasti tämä sama eli työn ja opiskelun yhdistäminen.

        Onko täällä paljon muita, jotka ovat päässeet Jyväskylään?

        Pääsin varasijalle ryhmässä 2, eli tässä odotellaan, josko vielä sisään pääsisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsin varasijalle ryhmässä 2, eli tässä odotellaan, josko vielä sisään pääsisi.

        Pidän peukkuja pystyssä. Toivottavasti pääset sisään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnea opiskelupaikasta!

        Itse hoidin opinnot työn ohessa, mutta oli tosi raskas yhtälö. Etäopinnot ja vuosityöaika mahdollistivat sen, että saatoin järjestellä lukkaria niin, että opinnot mahtuivat mukaan. Muutaman lähiviikon otin lomana ja tein sitten töitä kun muut lomailivat.

        Jos työskentelet varhaiskasvatuksen tai peruskoulun puolella, ja jos opinnot ovat Jyväskylässä, niin joudut kyllä ottamaan vapaata. Lähipäiviä on noin 3-4 päivää viikossa ja yhdeksän viikkoa. Yleensä opetusta on ma-to välillä.

        Opinnot ovat antoisia, mutta vaativat kyllä panostusta. Paljon pari- ja ryhmätöitä, joten ihan yksin ei tehtävien kanssa ole. Vuosi kuluu yllättävän nopeasti.

        Hei!
        Oletko saanut helposti työpaikan opintojen jälkeen? Minne ryhmästä 2 voi työllistyä?


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe