Armeija on takapajuinen laitos, jonka tavoite on lähinnä kyykyttää kansaa.

Anonyymi

Jos armeija oikeasti olisi kiinnostunut antamaan kansalaisilleen parhaat mahdollisuudet maansa puolustamiseen, niin se varmasti antaisi myös paremmat vehkeet miesten käyttöön.

Jo 50-luvulla keksittiin helikoptereita, joissa voi käyttää mitä tahansa polttoainetta, joiden roottorimekanismi oli itsetasapainottuva, siis ne pysyivät vakaina vaikka päästäisi irti ohjaimista, ja joiden moottoreissa ei ollut liikkuvia osia. Niiden propelleita pyörittivät lavoissa olleet ns. patoputket. Myöskään polttoaineensyöttö ei voi pettää, koska aine imeytyy keskipakovoiman vaikutuksesta kohti lapojen kärkiä. Ne olivat siis täysin luotettavia.

https://youtu.be/6f0v4UXWjZg

https://youtu.be/hI2cvaAx8j4

https://youtu.be/MSDZ2x1LgMc

Tietysti varsinaisia isoja helikoptereita lentämään tarvitaan koulutetut ilmavoimien lentäjät, mutta koska nämä ovat hyvin yksinkertaisia, niin niistä saisi oikein käteviä yhden miehen "pikasiirtymis"vehkeitä jalkaväelle.

Ja ennenkuin joku neropatti möläyttää, että nuohan kuluttavat tuhottomasti polttoainetta, niin totta kai kaikki moottorit ovat aluksi olleet surkeita, mutta esimerkiksi muotoilemalla palotila huolellisesti ja sumuttamalla sekaan vaikka vettä, joka kiehahtaessaan antaa lisäpotkua moottorille, saataisiin varmasti polttoaineenkulutusta tuntuvasti alennettua.

Ja sitäpaitsi kuinkahan paljon armeijan UAZ- ja ZiL- autot ovat vuosien varrella kuluttaneet?

6

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Ja sitäpaitsi kuinkahan paljon armeijan UAZ- ja ZiL- autot ovat vuosien varrella kuluttaneet?"

      Oletko koskaan kuullut termistä Life Cycle Cost eli kotimaisittain elinjaksokustannukset? Ei se mitään, harva on.
      Mutta pointti oli se, että kustannuksista puhuttaessa poltoainekulut ovait vain yksi osatekijä, mukana kun on tusinoittain muitakin, kuten hankintakustannukset. Mitä tuli aikaisempiin intin autoihin kuten, Gaz-66, Zil- ja UAZ-merkkisiin, niin niiden hankintahinta oli niin naurettavan pieni ja varaosat lähes ilmaisia joten polttoaineen kulutus ei niiden ylivoimaista kokonaistaloudellisuutta muuksi muuttanut. Nykyaikana nämä hiilijalanjälkijutut tietysti muuttavat näkökulmaa aikaisemmasta...mutta eipä juuri ole noita idän ihmeitäkään.

      Mutta nuo kaipaamasi James Bond yhden miehen helikopterit, minkäslaiseen organisaatioon ja tehtäväluokkaan olit ajatellut ne sijoittaa? Minkäslainen omasuoja niillä olisi vihollisen ilmatorjuntaa vastaan, ja mikä ihmeen organisaatiojättiläinen huoltaisi ja korjaisi niitä. Samoin kun kysymys on lentolaitteesta, niin ne olisivat luonnollisesti ilmailulainsäädännön alaisia... Ja miten itse arvelet 6kk tai 12kk palvelusajan riittävän, kun sillä lentelyllä vielä ei armeija kostu mitään... Pitäisi vielä oppia jotain pahaakin tekemään vihulaiselle.

      Ei siinä mitään, hauskanen ajatus tuhansista kuin gyrokoptereista pörräämässä ristiin rastiin Punaisen Torin ilmatilassa parhaaseen Bond-tyyliin....

    • Anonyymi

      Yksinkertaiselle varusmies-kansanarmeijalle pitää olla niin yksinkertaiset työkalut että mediaanikörrikin oppii niitä käyttämään. Siksi aseena on 1940-luvulla Saksassa suunniteltu ja 1950-luvulla itäblokissa kopioitu pyssykkä. Ja tietysti teltta, kamina, pakki ja kumisaappaat

    • Anonyymi

      Ei kai helikoptereita tarvitstisi heti joka miehelle antaa, jos ensin vaikka moottoripyöräläheteille, mutta onko niillä tehty edes mitään kokeilua? (kuten on kokeiltu sitä onnetonta Tuuli-ilmatyynyalusta . . . )

      Mutta oikeastaan asian ydin on, että syy miksi niitä ei ole armeijalla on se, jottei niitä sitten olisi pian siviilissäkin. Tavallinen kansa on pidettävä siinä uskossa, ettei ole mitenkään mahdollista valmistaa niin helppokäyttöisiä ja huolettomia ilma-aluksia tavallisille pulliaisille, että lupakirja voisi maksaa suunnilleen kevarikortin verran, vaan on opittava akrobaatiksi, jotta voi omalta pihalta hurauttaa jossain erämaassa olevalle metsäaukiolle tai huonokuntoisten teiden takana olevalle mökilleen, joten lupakirjankin pitää maksaa ties kuinka monta tuhatta.

      Myös kaikki muut valtiot tietävät tämän, joten heidän armeijallaan ei myöskään ole sellaisia. Kaikki valtiot tietävät myös, että tavallinen kansa on parempi pitää ahtailla maanteillä kuin päästää heidät vapaasti vaeltamaan käymättömien korpimaiden yllä, ettei heidän maailmankuvansa vain liikaa avartuisi.

      Nimittäin oletteko huomanneet, että Suomeen on aikaisemminkin hyökätty vain silloin, kun myös muu Eurooppa (lähinnä Saksa, Ranska, Iso-Britannia) on samanaikaisesti ollut sodassa? Elikkä jossain ulkomailla päätetään, milloin Suomessa on sota. On siis olemassa jokin 'keskushallinto', joka päättää milloin on 'maailmansota'. Tämä keskushallinto tietää myös, että kaikissa maissa on tietyt samat perusasiat, joten koko maailmaa (tai ainakin niitä valtioita, joilla on jotain väliä) voidaan hallita ikäänkuin yhtenä valtiona.

      Kun puolustusvoimat siis suunnittelee miehistön koulutusta, se ei ajattele vain sitä, miten miehet voivat parhaiten puolustaa maataan, vaan myös sitä, ettei turhaan ärsytetä keskushallintoa. Ei, vaikka tästä ärsyttävästä asiasta (jokamiehen ilma-aluksesta) olisi omille kansalaisillemme iloa ja hyötyä myös siviilielämässä.

      Keskushallinnollekin on kyllä mieluisaa, että valtiot järjestävät nuorisolle pikku pyssyleikkejä, ja erämaapatikointia, jotta oppivat 'hyväksymään elämän realiteetit', 'arvostamaan isänmaataan' ja 'kunnioittamaan vanhempiaan' eivätkä kovin paljon ajattelisi 'laatikon ulkopuolelta'. Keskushallintohan kuitenkin aina päättää, milloin saa sotia, joten nuorten pirteä ulkoilmareippailu ei ole kovin huolestuttavaa.

      -------------

      Entä nykyään sitten? Nykytekniikalla olisi mahdollista tehdä helppokäyttöisiä sähkölentokoneita, joissa myös on varsin vähän liikkuvia osia.

      https://youtu.be/FIKE_I80A8g

      https://youtu.be/Jcpq6XYYoY4

      Sähköllä ei tietysti pitkälle pötkitä, mutta ei luulisi olevan vaikea homma lisätä koneeseen pieni polttomoottori, joka vain pitää matkanopeuden yllä, kun on ensin noustu sähköllä ilmaan.

      Ja jostain ihmeen syystä nämäkään koneet eivät useimmiten ole päällystetyt aurinkopaneeleilla. Ovatko ne vieläkin liian kalliita vai liian tehottomia? Tietokoneiden teho suhteessa hintaan on kuitenkin kaksinkertaistunut joka toinen vuosi. Keskushallinto näköjään päättää, millä aloilla tekniikka kehittyy ja millä ei?

    • Anonyymi

      Saako takapajuisessa paikassa vielä takapuolta?

      • Anonyymi

        Toki saa. Tule tänne Pietariin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe