Hiljaa tulee, mutta tuleeko hyvä?

Aina realistinen ja hyväksi ennustajaksikin osoittautunut aito-arska jo pari viikkoa sitten teki avauksen otsikolla ”Hiljaa hyvä tulee”. Hallituksen muodostamista hän tarkoitti otsikollaan ja siitä myös avauksessaan optimistisesti puhui. Useimmiten olen ollut arskan kanssa varsin samanmielinen, mutta tässä asiassa epäileväisempi. Olen esittänyt epäilyksiäni hänen avauksellaankin.

Hiljaa kyllä se hallituksen muodostaminen näkyy tapahtuvan, kun taas siinä on otettu aikalisä. Mutta tuleeko siitä sittenkään Suomen ja suomalaisten enemmistön kannalta kovin hyvä? Epäilykseni siihen heräsi jo silloin, kun Rinne suostui kepun maakuntamalliin. Tavoite työllisyysasteen nostamiseksi 75 %:iin on ilmeisen epärealistinen näillä näkymin, kun Suomen talouskasvu on alkanut hidastua ennakoitua enemmän, eikä kasvun kohottamiseksi ole vaikuttamassa sellaista myönteistä ulkoista tekijää, jonka ansiosta kasvu kohosi Sipilän hallituksen aikana. Asiantuntijataholta on alkanut tulla tavoitteen suhteen varsin suuria epäilyjä, kuten tässä:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/281669-antti-rinteelle-ikava-yllatys-tilastokeskuksesta-kasvuvauhti-ei-ole-lahellakaan

Ja jopa pirullisiakin kommentteja, kuten tämä:

https://www.uusisuomi.fi/raha/281738-tyly-lyttays-antti-rinteen-suunnitelmalle-tyollisyyden-nostamisesta-hoituu-jo-ennen-kuin

Toki toivon hallituksen syntyvän, mutta kauan sen synnytys taitaa vielä kestää, kun vasemmistoliitto aikoo kysyä kaikilta 11 000 jäseneltään, hyväksyvätkö he hallitusohjelman:

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006124694.html

Entäpä, jos jäsenistö ei ohjelmaa hyväksykään? Ja vaikka nyt hyväksyisikin, pysyisikö puolue mukana sitten, kun tulevat vaikeat ajat? Muistettaneen, miten se menetteli Kataisen hallituksessa.

Toistan vielä, että kaikesta huolimatta toivon hallituksen syntyvän. Ja kun se toimintaan pääsee, toivon ja uskonkin järjen siellä pysyvän voitolla. Valoisia näkymiä on myös tuossa maakunta-asiassa:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/281495-huippujuristi-antti-rinteen-sopu-hataralla-pohjalla-maakuntamalli-kaatuu-omaan

Näissä sittenkin toivorikkaissa ajatuksissa hyvää helatorstaita kaikille!

55

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ps.

      Kun nyt katselin palstaa enemmän, huomaan täällä keskustellun minusta enemmän kuin kepusta - niilläkin avauksilla, joiden otsikkona on ollut keskusta - ja jotakin muuta. Valitettavasti noista muutama ei näy olleen palstan valvonnan mieleen, kun on tullut poistetuksi.

      Kai minä olin huomion kohteena jo aikoinaan siellä sotaväessäkin ja myöhemmin siviilitoimessani merkittävässä tehtävässä suuren firman palveluksessa, kun niissä kummassakin niin hyvin menestyin. Mutta suurempi vaikutusvalta minulla on ollut täällä. En minä noissa tehtävissäni pystynyt nostamaan ketään niin merkittäviin asemiin kuin täällä. Täällä minun ansiostani on tullut suuri johtaja sotaväessä alaisasemassa pysyneestä ja majuri sellaisesta, joka puutteellisen kirjoitustaitonsa vuoksi ei olisi päässyt sotaväessä kirjuriksikaan.

      Ai, että miksi ja miten noin on tapahtunut täällä minun ansiostani? Minuun kohdistuneen kateuden vuoksi tietenkin! Onhan tiedossa, että kateus on myös suuri voimavara, Kepulandiassa se kuulemma voittaa kiimankin;))

      • Anonyymi

        Ei sinulle mitättömälle evp aliupseerille ja karjakon äpärälle ole kukaan kateellinen. Sano yksi syy miksi olisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinulle mitättömälle evp aliupseerille ja karjakon äpärälle ole kukaan kateellinen. Sano yksi syy miksi olisi?

        Sivullisena sanon, että onpa tosi tökeröä puhetta. Tosi sivistynyttä?


    • Anonyymi

      Arvoisa herra Kapteeni,

      Janne Juusela on ilmeisesti ollut voittamassa erinäisten yhtiöiden verotaistoja verohallinnon kanssa. Kysymys on ollut siirtohinnoittelusta, jolla verohallinto on väittänyt yhtiöiden vältelleen veronmaksua Suomeen ainakin satojen miljoonien eurojen verran.

      En ole nähnyt kannanottoja verohallinnon häviämiin taistoihin täällä. Niitä ei liioin ole kuulunut eduskunnasta. Mitä mahdat ajatella tuontyyppisistä taistoista ja niihin liittyvästä hiljaisuudesta? Jos taistoissa olisi käynyt toisinpäin, tila Suomi24:sta olisi loppunut aika päiviä sitten.

      Minua askarruttaa hieman Janne Juuselan viimeisimmän ulostulon tarkoitusperä. Lieneekö hän ajamassa mahdollisesti nimitettävää hallitus nurin jo ennenkuin sitä on nimitettykään? Jos hän on lähtenyt tuollaiseen kampanjaan, kenen etua hän ajanee.

      Lisäksi minua askarruttaa se seikka, että hän vain lakonisesti ilmoittaa maakuntamallin olevan perustuslainvastainen ilmoittamatta perusteita väittämälleen. Hän siis ajattelee, että oikeustieteen tohtorin lausumia ei kukaan kyseenalaistane.

      Perustuslaissa sana vero mainitaan harvoin, tässä kaksi näytettä:

      "Valtion verosta säädetään lailla, joka sisältää säännökset verovelvollisuuden ja veron suuruuden perusteista sekä verovelvollisen oikeusturvasta."

      "Kunnilla on verotusoikeus. Lailla säädetään verovelvollisuuden ja veron määräytymisen perusteista sekä verovelvollisen oikeusturvasta."

      Tarkkaan ottaen perustuslaissa määrätään pelkästään valtion verosta. Olen aina käsittänyt siten, että valtion verolla tarkoitetaan valtion tuloveroa. Perustuslaissa ei siis annettaisi oikeutta muun kuin valtion tuloveron määräämiseen. Onko siis kaikki muu verotus katsottava perustuslain vastaiseksi.

      Esitän myös kysymyksen kirkollisverosta. Siitä ei lausuta perustuslaissa halaistua sanaa. Perivätkö seurakunnat kirkollisveroa lainvastaisesti?

      Juusela ilmoittaa perustuslain lähtökohtaisesti edellyttävän, että itsehallintoalueella on oltava itsenäinen verotusoikeus. Hänen mukaansa julkisen vallan oikeudesta verottaa on taas säädettävä perustuslaissa.

      Minusta nuo lausumat ovat koomisia. Hän vaikuttaa lähinnä ajatusmaailmassaan kehää kiertävältä ammattiyhdistysmieheltä.

      Perustuslaissa todetaan myös:

      "Itsehallinnosta kuntia suuremmilla hallintoalueilla säädetään lailla."

      Jos tuota Juuselan lausuntoa lukee kuin piru raamattua, niin itse asiassa Juusela kirjoittaa itseään vastaan. Hänen mielestään itsehallintoalueelle kuuluu lähtökohtaisesti itsenäinen verotusoikeus. Olisihan kovin erikoista, jos kuntia suuremmista itsehallintoalueista voitaisiin säätää lailla ja silti sen verotusoikeus olisi kirjattava erikseen perustuslakiin.

      Jotta Kapteenillemme ei jää väärää käsitystä, en ole tällä kirjoituksella ajamassa Rinteen suunnitelmaa uudesta hallituksesta. Haluan vain tuoda esille, että jokaista arpaa ei kannata niin sanotuilta asiantuntijoiltakaan ostaa. Tämän totean riippumatta siitä, olenko esittämissäni epäilyissä oikeassa vai väärässä vaiko kenties sekä oikeassa että väärässä.

      • Liian vaikeita kysymyksiä minulle nuo, sillä en ole mikään verotusasiantuntija. Juusela sen sijaan näkyy olevan sellainen. Näin hänestä todetaan Wikipediassa:

        ”Juusela on yksi Suomen johtavista veroasiantuntijoista. Juusela toimii neuvonantajana erityisesti yritysverotukseen, kansainväliseen verotukseen, yrityskauppoihin ja veroriitoihin liittyvissä kysymyksissä. Juusela on Asianajotoimisto Borenius Oy:n osakas ja veroryhmän vetäjä”.

        Tietenkin hänen katsantokantansa on taustansa mukaisesti yksisuuntainen. Sen kertoo myös samalla haulla löytynyt Talouselämä-lehden juttu, joka on otsikoitu näin: ”Kun verottaja syyttää yritystä veronkierrosta, Janne Juusela saa asiakkaan”.

        Joo, ei todellakaan kannata aina täysin luottaa kaikkiin ns. asiantuntijoihin, sillä niidenkin näkemykset eriävät kovin toisistaan riippuen siitä, mitä tahoa kyseinen asiantuntija edustaa.

        Sanot tuossa lopuksi: ”Tämän totean riippumatta siitä, olenko esittämissäni epäilyissä oikeassa vai väärässä vaiko kenties sekä oikeassa että väärässä”. Ehkäpä voit todeta samoin kuin Paavo Väyrynen kerran: ”Kerran luulin olleeni väärässä, mutta huomasin erehtyneeni”;))


    • Maakuntamalli oli jo Sipilän hallituksen aikana tarkoitus toteuttaa alkuvaiheessaan niin, että maakunnat saavat sote-palvelujen järjestämiseen määrärahan valtiolta. Ei perustuslakivaliokunnalla ollut siihen mitään huomautettavaa, joten tuskin on Rinteenkään hallituksen aikana.

      Maakuntien verotusoikeus tullee ajankohtaiseksi vasta kahdeksan vuoden päästä. Näin oletan, sillä pelkästään sote-palvelujen uudistamiseen menee ainakin kaksi vuotta.

      • No, jos maakunnille tulee verotusoikeus vasta kahdeksan vuoden päästä, minä tuskin joudun enää maksamaan veroa niille - tai tämän pääkaupunkiseudun kolonialle, joka sitten varmaan omaksi maakunnakseen tulisi.

        Joten tulkoot toki maakunnat!


    • Pitäneekö paikkansa tuo, että hallitusohjelmassa kaavailtaisiin kotitalousvähennyksen leikkausta? Jos niin on, se olisi ehdottomasti väärä teko, niin sitä vähennystä saavien kuin työllisyydenkin kannalta. Tässä asiasta:

      https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/281743-huhu-antti-rinteen-kaavailemasta-leikkauksesta-puhuttaa-onko-keskusta-totta-etta

      Leskeksi jäätyäni olin jo aikeissa myydä tämän kotini ja muuttaa palvelutaloon. Alustavan varauksenkin sellaisesta Pohjois-Haagaan rakenteilla olevaan olin jo tehnyt. Kerroin siitä pojalleni ja perustelin aiettani siten, että tässä on kuitenkin melko paljon töitä, on siivousta, ikkunoiden pesua, kesällä nurmikon ja pensasaitojen leikkausta, talvella lumitöitäkin. Siihen poikani:

      ”Niihin kaikkiin saa kyllä tekijän, sinulla on siihen varaa, ja niistä saa jopa kotitalousvähennystä”. Niinpä nyt olen poikani antamaa ohjetta noudattaen jo kohta 15 vuotta hyvin tässä pärjännyt. Siivoojat - kaksi naista kerrallaan - käyvät kahden viikon välein, myös ikkunat olen jo kauan pesettänyt ammattilaisilla, muutamana kesänä jo pensasaidatkin on leikannut ammattilainen, sittenkin melko vähäiset lumityöt olen vielä itse hoitanut. Tietenkin olen tuona aikana melko ”pitkän pennin” noista töistä maksanut, mutta melkoisesti olen saanut siitä verotuksen yhteydessä palautettakin kotitalousvähennyksenä. Ja olenhan näin pystynyt myös työllistämään työntekoon halukkaita ja pystyviä. Noin toivon voivani tehdä vielä vastakin, ainakin jonkin aikaa.

      • Anonyymi

        Kyllä kait sinulla on vara maksaa siivojista ja muista. Kahta eläkettä vedät ja kait on muitakin tuloja. Kokomuslainen on kuitenkin tainnut tulla entisestä sosialistista enemmän poikasi etua ajatellen. Mikäs siinä. Kaunista se on kun vanhus ajattelee jälkipolvia enemmän kuin itseään.
        Taitaa kuitenkin vielä kahteen suuntaan mieli vetää. On näkynyt kirjoituksistasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kait sinulla on vara maksaa siivojista ja muista. Kahta eläkettä vedät ja kait on muitakin tuloja. Kokomuslainen on kuitenkin tainnut tulla entisestä sosialistista enemmän poikasi etua ajatellen. Mikäs siinä. Kaunista se on kun vanhus ajattelee jälkipolvia enemmän kuin itseään.
        Taitaa kuitenkin vielä kahteen suuntaan mieli vetää. On näkynyt kirjoituksistasi.

        En ole koskaan ollut varsinainen sosialisti, enkä nytkään ole varsinainen kokoomuslainen. Aina olen ollut puolueista riippumaton ja roikkumaton ja olen kannattanut näkemyksiä ja hankkeita, jotka olen nähnyt parhaiksi oman etuni, edustamani väestöryhmän ja koko maan kannalta. Ikäännyttyäni tietenkin olen alkanut ajatella yhä enemmän myös omien jälkeläisteni ja muidenkin jälkeeni tulevien parasta.

        Sellaista parhaaksi näkemääni on tullut vasemmalta ja oikealta, mutta eipä juuri koskaan sieltä kepun edustamalta taholta. Muutama poikkeus on ollut. Joskus on ollut kepun hankkeissa sellaista, jonka olen nähnyt pitkäaikaisen hyvän työnantajani ja toisen eläkkeeni maksajan, Valion eduksi, ja sitä olen hengessäni kannattanut, mutta enhän ole voinut asiaan vaikuttaa. Valion etua pystyn ajamaan vain siten, että maitotuotteissa käytän vain Valion tuotteita, aina, ilman poikkeuksia.

        Kepu on minulle jotenkin vastenmielinen niin, että aina en sille syytäkään tiedä. Tällä palstalla kepulaiselta taholta näkemäni ja osaksenikin saamani on varmaan sitä vastenmielisyyttäni vahvistanut. Olin iltapäivälenkillä tuolla keskuspuiston pohjoisosan metsissä. Lenkkipolullani tuli muutaman kerran eteeni kuralammikko. Kiersin sen tai hypähdin sen yli. Kai minä olen nähnyt kepunkin sellaisena kuralammikkona ja olen menetellyt sen suhteen samoin kuin menettelin tuolla lenkkipolullani.


      • Kotitalousvähennys on hyvä asia, mutta siinä on yksi omituisuus, Nimittäin se, että se on henkilö-, eikä kotitalouskohtainen. Niinpä kun yksin asuva saa tehdä 2400 euron vähennyksen, pariskunta saa yhteensä 4800 euron vähennyksen, vaikka yleensä noille töille on kotitalous-, eikä henkilökohtainen tarve ja hinnan ollessa molemmissa tapauksissa sama.

        Jos siis hallitus ryhtyy leikkaamaan kotitalousvähennystä, leikkaus olisi syytä tehdä niin, että kohdistuu vain pariskuntien saamaan vähennykseen.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Kotitalousvähennys on hyvä asia, mutta siinä on yksi omituisuus, Nimittäin se, että se on henkilö-, eikä kotitalouskohtainen. Niinpä kun yksin asuva saa tehdä 2400 euron vähennyksen, pariskunta saa yhteensä 4800 euron vähennyksen, vaikka yleensä noille töille on kotitalous-, eikä henkilökohtainen tarve ja hinnan ollessa molemmissa tapauksissa sama.

        Jos siis hallitus ryhtyy leikkaamaan kotitalousvähennystä, leikkaus olisi syytä tehdä niin, että kohdistuu vain pariskuntien saamaan vähennykseen.

        Noinko on? En sitä tiennyt. Kävihän meillä siivooja jo vaimoni viimeisen elonvuoden aikana, mutta taisi olla ns. "pimeä siivooja", jonka palkasta ei voi kotitalousvähennystä tehdä.

        Jos ja ilmeisesti kun noin on, pitäisi kyllä menetellä niin kuin sanot.



      • Kapejahan sinä näet kaikkialla, enkä sen vuoksi tuohon puutu, mutta puutun vain toteamalla, että ei pääsi sittenkään ole vielä ihan vastaanottokyvytön. Hyvin taisi mennä perille tämä sanomani: "Tällä palstalla kepulaiselta taholta näkemäni ja osaksenikin saamani on varmaan sitä vastenmielisyyttäni vahvistanut".



      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Kiitos tiedosta, vaikka ei sillä kai ole minulle tai kenellekään muullekaan enää mitään hyötyä. Tuskinpa tähän "huusholliin" enää tulee toista, joka jakaisi vastuuta tämän kodin kunnossapidosta ja saisi siitä sitten kotitalousvähennystä. Minulla kun on jo tätä ikää....

        Ei kait sitä murjuasi saa kukaan siivoaja puhdistettua. Semmosessa kunnossa lääväsi näyttää valokuviesi perusteella olevan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kait sitä murjuasi saa kukaan siivoaja puhdistettua. Semmosessa kunnossa lääväsi näyttää valokuviesi perusteella olevan.

        Kyllä siivoojat erinomaisen hyvin pitävät tämän kotini puhtaana, kaikki pinnat, lattiat, ovet, pöydät, altaat ym, kaikissa huoneissa saunaa, kylpyhuonetta, vessaa ja vaatehuonetta myöten. Kirjahyllyjenkin päällystät he puhdistavat niillä olevia esineitä siirrellen. Mutta kirjoja he eivät ota hyllyistä eivätkä pudista niitä eivätkä niiden hyllyköitä.

        Niiden puhdistamisen olen vielä näihin asti hoidellut itse. Vuoden mittaan ne kaikki läpikäyden. Siinä on melkoinen urakka, kun minulla on n. 2000 kirjaa kirjahyllyissä olohuoneessa, makuuhuoneessa ja tässä kirjasto-työhuoneessa, josta tämä kuva (samanlainen hyllystö on vielä vastapäätäkin):

        https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/15723457_10154903755534182_4600416384180295389_o.jpg?_nc_cat=110&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=de5a52f8de117bddbe995808f373c4db&oe=5D97EE08

        Olen jo jonkin verran antanut kirjojani pois, pojilleni ja muille läheisilleni, mutta ihan liikaa niitä vielä on, kun enää ei tule luettua yhtä paljon kuin ennen. Ei tietokirjojakaan, kun haluamansa tiedon yleensä saa täältä netistä nopeimmin. Kun näyt olevan huolestunut kotini siisteydestä, tulisitko sinä puhdistamaan nuo kirjahyllyni kirjoineen? Lähtöhinnaksi tarjoan 150 euroa.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Kyllä siivoojat erinomaisen hyvin pitävät tämän kotini puhtaana, kaikki pinnat, lattiat, ovet, pöydät, altaat ym, kaikissa huoneissa saunaa, kylpyhuonetta, vessaa ja vaatehuonetta myöten. Kirjahyllyjenkin päällystät he puhdistavat niillä olevia esineitä siirrellen. Mutta kirjoja he eivät ota hyllyistä eivätkä pudista niitä eivätkä niiden hyllyköitä.

        Niiden puhdistamisen olen vielä näihin asti hoidellut itse. Vuoden mittaan ne kaikki läpikäyden. Siinä on melkoinen urakka, kun minulla on n. 2000 kirjaa kirjahyllyissä olohuoneessa, makuuhuoneessa ja tässä kirjasto-työhuoneessa, josta tämä kuva (samanlainen hyllystö on vielä vastapäätäkin):

        https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/15723457_10154903755534182_4600416384180295389_o.jpg?_nc_cat=110&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=de5a52f8de117bddbe995808f373c4db&oe=5D97EE08

        Olen jo jonkin verran antanut kirjojani pois, pojilleni ja muille läheisilleni, mutta ihan liikaa niitä vielä on, kun enää ei tule luettua yhtä paljon kuin ennen. Ei tietokirjojakaan, kun haluamansa tiedon yleensä saa täältä netistä nopeimmin. Kun näyt olevan huolestunut kotini siisteydestä, tulisitko sinä puhdistamaan nuo kirjahyllyni kirjoineen? Lähtöhinnaksi tarjoan 150 euroa.

        Suurin osa lastulevyhyllyssä olevista kirjoistasi lie vaimovainajasi vanhoja koulukirjoja. Sinulle kirjat näyttävät olevan lähinnä rekvisiittaa, usein ylös alaisin käsissäsi, kun otat kuvia itsestäsi viisaalta näyttääksesi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa lastulevyhyllyssä olevista kirjoistasi lie vaimovainajasi vanhoja koulukirjoja. Sinulle kirjat näyttävät olevan lähinnä rekvisiittaa, usein ylös alaisin käsissäsi, kun otat kuvia itsestäsi viisaalta näyttääksesi.

        Ensinnäkin tuokaan hyllystöni ei ole lastulevyä, vaan umpipuuta, kuten muutkin kirjahyllyni. Tuossa kuvassa näkyvistä kirjoista mitkään eivät ole vaimovainaani oppi- tai opetuskirjoja, ylemmissä hyllyissä ovat enemmistöltään romaaneja, Suomen ja maailmankin kirjallisuuden merkkiteoksia, suurin osa toki vähemmän merkittäviä. On siellä paljon myös viime sotiimme ja sen merkkitekijöihin liittyvää muistelma- ja muuta kirjallisuutta. Myös filosofiaa, vakavampaa ja kevyempää - kuten Esko Valtaojan kaikki kirjat.

        Keski- ja alemmissa hyllyissä tietokirjoja -suuri tietosanakirjasarjakin Suomi 2001 - ja paljon historian kirjoja. Tuosta kuvastakin on luettavissa niiden nimiä, esim. tuossa oikealla Viimeinen tsaari, Lenin, Stalin (2 kirjaa) Trotski, Hrustsev, Hitler (2 kirjaa), Napoleon, Anwar Sadat, Churchill, Mussolini (2 kirjaa) Mao jne… Sitä alemmalla hyllyllä on Paasikivi, Kekkosen elämäkerta (8 osaa), Koiviston ”Historian tekijät” ja ”Kaksi kautta” jne…

        Noista romaaneista on kyllä paljon vaimovainajanikin peruja. Vastapäisessä hyllyssä myös hänen oppikirjojaan opiskeluajoiltaan ja muutamia opettaja-ajoiltaankin, lähinnä lääketieteellisiä, mutta lähes kaikki hänen varsinaiset opetuskirjansa luovutin vaimoni kuoleman jälkeen Helsingin Terveydenhoito-oppilaitokselle, jossa hän opettajana ja osastonjohtajana toimi.

        Olohuoneen hyllystössä on lähinnä vain suuria tietokirjoja, kuten Nykysuomen sanakirja (6 osaa), Suuri maailmanhistoria (4 osaa), Ihmisen suku (5 osaa) Maailman maat ja valtiot (4 osaa), Maailma palaa (3 osaa) ja onpa siellä myös Mannerheimin muistelmat (2 osaa). On myös sellaisia tietokirjoja kuin Suomen luonto (3 osaa), Suomen eläimet (5 osaa), Suomen taide (6 osaa) ja Maailman taide (6 osaa). Olohuoneen hyllyyn laitettiin ulkonäöltään näyttävimmät kirjat, useimmat nahkaselkäisiä. On siellä tosin muutama näyttävä nahkaselkäinen romaanisarjakin, kuten 12-osainen Suomen merkittävimpien kirjailijoiden Valitut teokset.

        Makuuhuoneen hyllystössä on enemmän viihdekirjallisuutta, iltalukemiseksi sopivaa, joukossa tosin myös melkoisesti hengellistä kirjallisuutta, tietenkin eniten kristinuskosta, Raamatuista alkaen, mutta myös muuta, kuten esim. Koraani ja Profeetta Muhammadin elämäkerta. Kauan oli myös Dalai laman kirja Onnellisuuden taito - elämän opaskirja, mutta sen annoin mielestäni liian kiihkeässä työelämässä itseään kuluttavalle pojalleni. Siellä on myös eri kielten oppikirjoja ja sanakirjoja, sekä omaa että vaimovainajani perua.

        Koko tuo edelleen n. 2000 nidettä käsittävä kirjastoni koostuu ehkä neljäsosaksi vaimovainajani ennen avioliittomme omistamista, ehkä myös neljäsosaksi minun vanhempaa perus olevista, mutta varmaan puolet tuosta kaikesta on avioliittomme aikana hankittua ja olenhan ostanut kirjoja edelleen leskeysaikananikin, kun lähes joka vuosi käyn kirjamessuillakin.

        Tässäpä oman kirjastoni kehumisen ohella tuli annetuksi kirjallisuudesta yleisempikin tietoisku sinulle, joka näyt ainakin sellaisen tarpeessa olevan - on helppo päätellä.


      • kapi_ kirjoitti:

        Ensinnäkin tuokaan hyllystöni ei ole lastulevyä, vaan umpipuuta, kuten muutkin kirjahyllyni. Tuossa kuvassa näkyvistä kirjoista mitkään eivät ole vaimovainaani oppi- tai opetuskirjoja, ylemmissä hyllyissä ovat enemmistöltään romaaneja, Suomen ja maailmankin kirjallisuuden merkkiteoksia, suurin osa toki vähemmän merkittäviä. On siellä paljon myös viime sotiimme ja sen merkkitekijöihin liittyvää muistelma- ja muuta kirjallisuutta. Myös filosofiaa, vakavampaa ja kevyempää - kuten Esko Valtaojan kaikki kirjat.

        Keski- ja alemmissa hyllyissä tietokirjoja -suuri tietosanakirjasarjakin Suomi 2001 - ja paljon historian kirjoja. Tuosta kuvastakin on luettavissa niiden nimiä, esim. tuossa oikealla Viimeinen tsaari, Lenin, Stalin (2 kirjaa) Trotski, Hrustsev, Hitler (2 kirjaa), Napoleon, Anwar Sadat, Churchill, Mussolini (2 kirjaa) Mao jne… Sitä alemmalla hyllyllä on Paasikivi, Kekkosen elämäkerta (8 osaa), Koiviston ”Historian tekijät” ja ”Kaksi kautta” jne…

        Noista romaaneista on kyllä paljon vaimovainajanikin peruja. Vastapäisessä hyllyssä myös hänen oppikirjojaan opiskeluajoiltaan ja muutamia opettaja-ajoiltaankin, lähinnä lääketieteellisiä, mutta lähes kaikki hänen varsinaiset opetuskirjansa luovutin vaimoni kuoleman jälkeen Helsingin Terveydenhoito-oppilaitokselle, jossa hän opettajana ja osastonjohtajana toimi.

        Olohuoneen hyllystössä on lähinnä vain suuria tietokirjoja, kuten Nykysuomen sanakirja (6 osaa), Suuri maailmanhistoria (4 osaa), Ihmisen suku (5 osaa) Maailman maat ja valtiot (4 osaa), Maailma palaa (3 osaa) ja onpa siellä myös Mannerheimin muistelmat (2 osaa). On myös sellaisia tietokirjoja kuin Suomen luonto (3 osaa), Suomen eläimet (5 osaa), Suomen taide (6 osaa) ja Maailman taide (6 osaa). Olohuoneen hyllyyn laitettiin ulkonäöltään näyttävimmät kirjat, useimmat nahkaselkäisiä. On siellä tosin muutama näyttävä nahkaselkäinen romaanisarjakin, kuten 12-osainen Suomen merkittävimpien kirjailijoiden Valitut teokset.

        Makuuhuoneen hyllystössä on enemmän viihdekirjallisuutta, iltalukemiseksi sopivaa, joukossa tosin myös melkoisesti hengellistä kirjallisuutta, tietenkin eniten kristinuskosta, Raamatuista alkaen, mutta myös muuta, kuten esim. Koraani ja Profeetta Muhammadin elämäkerta. Kauan oli myös Dalai laman kirja Onnellisuuden taito - elämän opaskirja, mutta sen annoin mielestäni liian kiihkeässä työelämässä itseään kuluttavalle pojalleni. Siellä on myös eri kielten oppikirjoja ja sanakirjoja, sekä omaa että vaimovainajani perua.

        Koko tuo edelleen n. 2000 nidettä käsittävä kirjastoni koostuu ehkä neljäsosaksi vaimovainajani ennen avioliittomme omistamista, ehkä myös neljäsosaksi minun vanhempaa perus olevista, mutta varmaan puolet tuosta kaikesta on avioliittomme aikana hankittua ja olenhan ostanut kirjoja edelleen leskeysaikananikin, kun lähes joka vuosi käyn kirjamessuillakin.

        Tässäpä oman kirjastoni kehumisen ohella tuli annetuksi kirjallisuudesta yleisempikin tietoisku sinulle, joka näyt ainakin sellaisen tarpeessa olevan - on helppo päätellä.

        Korjaan tuon 24-osaisen tietosanakirjan nimen: Se on tietenkin FACTA 2001 eikä Suomi 2001.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Korjaan tuon 24-osaisen tietosanakirjan nimen: Se on tietenkin FACTA 2001 eikä Suomi 2001.

        No on siinä aliupseerilla lukemattomia kirjoja. Arvaa minne ne joutuvat kun päästät kylmän pierun? Kaatopaikalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on siinä aliupseerilla lukemattomia kirjoja. Arvaa minne ne joutuvat kun päästät kylmän pierun? Kaatopaikalle.

        Kylläpäs kirjoitat vanhalle ihmiselle varsin asiattomaan tapaan. Missä on vanhojen ihmisten kunnioitus? Eipä sinustakaan annettu takuulappua vanhemmillesi, kun satuit syntymään, joten perkkaa omat kirjahyllysi omaa kylmää pieruasi odotellessasi.


    • Anonyymi

      "Hiljaa tulee" sano kapi kun nykien kusta koetti.( Paloheinäläinen sanonta.)

    • Annettuani kirjallisuustietoiskun sille, joka olisi ainakin sen tarpeessa palaan avaukseni asiaan:

      Hallitusohjelma on siis kuulemma valmis ja siitä ovat hallituspuolueet yksimielisiä. Näin on jo uutisoitu, iltauutisissa varmaan kuullaan lisää. Toivottavasti myös sen ohjelman sisällöstä.

      Ministeripaikkojen jaosta ei vielä kuulla. Itse olen jo veikannut, että pääministeriksi tulee Rinne - tietysti - ja ulkoministeriksi Haavisto - todennäköisesti - ja valtiovarainministeriksi Antti Kaikkosta, vaikka Hesari ennustelee joko Vesa Vihriälä tai Mika Lintilää.

      Uskallan vielä yhden ennusteen tehdä: oikeusministeriksi tulee Anna-Maja Henriksson, saaden RKP:lle tulevan ainoan paikan. Myös vasurit saanevat vain yhden paikan ja luultavasti sille istutetaan puolueen johtaja Li Andersson. Mutta mikäpä olisi sellainen ministerin paikka, joka puoluetta tyydyttäisi? Veikkaan, että opetus- ja kulttuuriministeri tai sosiaali- ja terveysministeri. Noilla ministeriöillä on kyllä merkittävää vaikutusvaltaa tärkeisiin asioihin, mutta ei kai kovin suurta vaaraa hallituskumppaneita ajatellen;))

      Olisikohan kukaan halukas ennustamaan ministeripaikkojen jakautumista laajemminkin? Täällä on ollut minua innokkaampia ja parempiakin ennustelijoita, kuten aito-arska. No, olisihan ihan kiva kuulla ennuste häneltäkin, joka vaalien alla ennusti kepulle 26 % kannatustavaaleissa;))

      • Eiköhän vasemmistoliitto saa kaksi salkkua. Sillähän on sentään 16 paikkaa eduskunnassa, kun RKP:llä on vain 9. Puolueet pääsevät valitsemaan salkut luultavasti tämän kaavan mukaan:

        "Jos salkut jaetaan niin sanotun d’Hondtin menetelmän mukaisesti puolueiden suuruusjärjestyksen perusteella, ensimmäiset kahdeksan salkkua menevät SDP:lle, keskustalle, vihreille, SDP:lle, vasemmistoliitolle, keskustalle, SDP:lle ja keskustalle – tässä järjestyksessä. Vasta sitten on RKP:n vuoro.

        Vasemmistoliitto pääsee valitsemaan viidentenä, jolloin jäljellä lienee esimerkiksi opetusministerin salkku. Se kiinnostaa varmasti vasemmistoliittoa. Myös keskusta haluaisi opetusministerin salkun.

        Henriksson haluaisi RKP:lle kaksi salkkua, mutta joutuu tyytymään yhteen. Sopiva salkku voisi olla oikeusministerin tai sosiaali- ja terveysministerin salkku."

        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/80c50f08-8973-40b2-bfb5-d0c6c1d8f8e5

        Luultavasti keskusta valitsee valtiovarainministerin salkun, mutta Hesarin tavoin arvelen, että kantotehtävä annetaan sellaiselle, joka ei kuulu nykyiseen eikä tulevaankaan puoluejohtoon. Takavuosikymmeninä oli suorastaan sääntönä, että valtiovarainministeriksi nimettiin joku puoluejohtoon kuulumaton. Nykymedia ei ole ainakaan vähemmän säälimätön tentatessaan valtiovarainministeriä. Veikkaan siis valtiovarainministeriksi Mika Lintilää.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Eiköhän vasemmistoliitto saa kaksi salkkua. Sillähän on sentään 16 paikkaa eduskunnassa, kun RKP:llä on vain 9. Puolueet pääsevät valitsemaan salkut luultavasti tämän kaavan mukaan:

        "Jos salkut jaetaan niin sanotun d’Hondtin menetelmän mukaisesti puolueiden suuruusjärjestyksen perusteella, ensimmäiset kahdeksan salkkua menevät SDP:lle, keskustalle, vihreille, SDP:lle, vasemmistoliitolle, keskustalle, SDP:lle ja keskustalle – tässä järjestyksessä. Vasta sitten on RKP:n vuoro.

        Vasemmistoliitto pääsee valitsemaan viidentenä, jolloin jäljellä lienee esimerkiksi opetusministerin salkku. Se kiinnostaa varmasti vasemmistoliittoa. Myös keskusta haluaisi opetusministerin salkun.

        Henriksson haluaisi RKP:lle kaksi salkkua, mutta joutuu tyytymään yhteen. Sopiva salkku voisi olla oikeusministerin tai sosiaali- ja terveysministerin salkku."

        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/80c50f08-8973-40b2-bfb5-d0c6c1d8f8e5

        Luultavasti keskusta valitsee valtiovarainministerin salkun, mutta Hesarin tavoin arvelen, että kantotehtävä annetaan sellaiselle, joka ei kuulu nykyiseen eikä tulevaankaan puoluejohtoon. Takavuosikymmeninä oli suorastaan sääntönä, että valtiovarainministeriksi nimettiin joku puoluejohtoon kuulumaton. Nykymedia ei ole ainakaan vähemmän säälimätön tentatessaan valtiovarainministeriä. Veikkaan siis valtiovarainministeriksi Mika Lintilää.

        Olet minua parempi asiantuntija menettelyssä, jolla ministerisalkkuja jaetaan - toki parempi asiantuntija monessa muussakin. Kiitos hyvästä tietoiskusta!

        Joo, kyllä kai vasurit saanevat kaksi ministerisalkkua, kun ministereitä hallitukseen tulee kai 18. Ne kai jakautunevat SDP 9, kepu 6, vasurit 2 ja RKP 1 = 18.

        Saatatpa olla oikeassa myös tuossa valtiovarainministeriasiassa, juuri noilla perusteillasi. Yhden kysymyksen haluan sinulle kuitenkin heittää: Mitä uskot Sipilästä? Itse olen arvellut jo tuolla aikaisemmin, että hän ei haluaisikaan ministeriksi vaan mieluummin eduskunnan puhemieheksi, jollaiseksi yleensä pääsee toiseksi suurimman eduskuntapuolueen edustaja. Mitäpä luulet tai uskot tai ehkä tiedätkin, sillä olethan ilmeisesti ”lähempänä keskustaa” kuin minä?


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Olet minua parempi asiantuntija menettelyssä, jolla ministerisalkkuja jaetaan - toki parempi asiantuntija monessa muussakin. Kiitos hyvästä tietoiskusta!

        Joo, kyllä kai vasurit saanevat kaksi ministerisalkkua, kun ministereitä hallitukseen tulee kai 18. Ne kai jakautunevat SDP 9, kepu 6, vasurit 2 ja RKP 1 = 18.

        Saatatpa olla oikeassa myös tuossa valtiovarainministeriasiassa, juuri noilla perusteillasi. Yhden kysymyksen haluan sinulle kuitenkin heittää: Mitä uskot Sipilästä? Itse olen arvellut jo tuolla aikaisemmin, että hän ei haluaisikaan ministeriksi vaan mieluummin eduskunnan puhemieheksi, jollaiseksi yleensä pääsee toiseksi suurimman eduskuntapuolueen edustaja. Mitäpä luulet tai uskot tai ehkä tiedätkin, sillä olethan ilmeisesti ”lähempänä keskustaa” kuin minä?

        Veikkaan että hallitukseen tulee 19 ministeriä. Paikat jakautuu sdp 8, keskusta 6, vas 3 ja rkp 2. On 19. On vaalituksen mukaan oikeudenmukainen.


      • kapi_ kirjoitti:

        Olet minua parempi asiantuntija menettelyssä, jolla ministerisalkkuja jaetaan - toki parempi asiantuntija monessa muussakin. Kiitos hyvästä tietoiskusta!

        Joo, kyllä kai vasurit saanevat kaksi ministerisalkkua, kun ministereitä hallitukseen tulee kai 18. Ne kai jakautunevat SDP 9, kepu 6, vasurit 2 ja RKP 1 = 18.

        Saatatpa olla oikeassa myös tuossa valtiovarainministeriasiassa, juuri noilla perusteillasi. Yhden kysymyksen haluan sinulle kuitenkin heittää: Mitä uskot Sipilästä? Itse olen arvellut jo tuolla aikaisemmin, että hän ei haluaisikaan ministeriksi vaan mieluummin eduskunnan puhemieheksi, jollaiseksi yleensä pääsee toiseksi suurimman eduskuntapuolueen edustaja. Mitäpä luulet tai uskot tai ehkä tiedätkin, sillä olethan ilmeisesti ”lähempänä keskustaa” kuin minä?

        Unohdit arvelussasi salkkujaossa vihreät. Iltalehden arvion mukaan tapauksessa, että niitä on yhteensä 18, jako menee seuraavasti:
        SDP 7, keskusta 5, vihreät 3, vasemmistoliitto 2 ja RKP 1.

        Sipilä sanoi vaalien jälkeen, että hän ryhtyy pelkäksi rivikansanedustajaksi. Ehkä hän kuitenkin muuttaa mielensä ja ottaa sen puhemiehen nuijan käteensä. Itse en ole koskaan ymmärtänyt puhemiehen aseman suurta arvostusta. Eihän hän pääse edes äänestämään johtaessaan puhetta, eikä käsittääkseni kirjoittamaan istuntojen asialistojakaan. Esityslistojen kautta tavallisen yhdistyksenkin puheenjohtajan rooli on merkittävämpi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan että hallitukseen tulee 19 ministeriä. Paikat jakautuu sdp 8, keskusta 6, vas 3 ja rkp 2. On 19. On vaalituksen mukaan oikeudenmukainen.

        Mihin sinäkin jätit vihreät?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan että hallitukseen tulee 19 ministeriä. Paikat jakautuu sdp 8, keskusta 6, vas 3 ja rkp 2. On 19. On vaalituksen mukaan oikeudenmukainen.

        Ei paha. Jokseenkin noin taitaisivat ministeripaikat jakautua, jos ne tulisivat puolueiden vaalissa saamien äänimäärien suhteessa.

        Mutta tulisikohan hallitukseen kuitenkaan 19 ministeriä? Aikoinaan pärjättiin 14-15 ministerillä. Silloin kerran noiden joukossa oli vain yksi nainen , olikohan hän kepun Katri-Helena Eskelinen, josta sanottiin, että hän on hallituksen ainoa mies;))

        Eikös nykyhallituksessakin ole vain 17 ministeriä? Mutta helppoahan kuitenkin olisi hallituksen muodostajan niitä ministeripaikkoja lisätä, kun ainakaan muilla hallituspuolueilla ei varmaan olisi mitään sitä vastaan. Me muuthan ne ministerien palkat maksamme.

        Saa nähdä, miten menee - viikon kuluttua viimeistään saamme sen nähdä, jos Rinteen ilmoitus paikkansa pitää.


      • kapi_ kirjoitti:

        Ei paha. Jokseenkin noin taitaisivat ministeripaikat jakautua, jos ne tulisivat puolueiden vaalissa saamien äänimäärien suhteessa.

        Mutta tulisikohan hallitukseen kuitenkaan 19 ministeriä? Aikoinaan pärjättiin 14-15 ministerillä. Silloin kerran noiden joukossa oli vain yksi nainen , olikohan hän kepun Katri-Helena Eskelinen, josta sanottiin, että hän on hallituksen ainoa mies;))

        Eikös nykyhallituksessakin ole vain 17 ministeriä? Mutta helppoahan kuitenkin olisi hallituksen muodostajan niitä ministeripaikkoja lisätä, kun ainakaan muilla hallituspuolueilla ei varmaan olisi mitään sitä vastaan. Me muuthan ne ministerien palkat maksamme.

        Saa nähdä, miten menee - viikon kuluttua viimeistään saamme sen nähdä, jos Rinteen ilmoitus paikkansa pitää.

        Korjaus heti tuohon edelliseen: Ei tietenkään voi mennä noin. Olet unohtanut kolmanneksi suurimman hallituspuolueen, vihreät, josta minua terävämpi Pystyyn_kuollut näkyy jo huomauttaneen.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Korjaus heti tuohon edelliseen: Ei tietenkään voi mennä noin. Olet unohtanut kolmanneksi suurimman hallituspuolueen, vihreät, josta minua terävämpi Pystyyn_kuollut näkyy jo huomauttaneen.

        Menehän höppänä jo kirjan kanssa nukkumaan. Me miehet menemme kyllä myös vaimojemme kanssa sänkyyn, mutta kirjoja ei sinne oteta.


      • kapi_ kirjoitti:

        Korjaus heti tuohon edelliseen: Ei tietenkään voi mennä noin. Olet unohtanut kolmanneksi suurimman hallituspuolueen, vihreät, josta minua terävämpi Pystyyn_kuollut näkyy jo huomauttaneen.

        Korjaus korjaukseen: Pirulata, minähän jo näyn unohtaneen vihreät tuossa aikaisemmassa viestissäni. Nyt kyllä täytyy lopettaa ennusteluni, kun olen noin ulkona. Kävisikö puolustuksekseni se, että on tullut otetuksi vähän tuhdimpia iltadrinkkejä, sillä saunoin jo tänään, kun huomenillalla on ohjelmassa yhden "jälkikasvuni" ylioppilasjuhlat.

        Sorry. Nyt on kai jo aika painua pehkuihin tavallista vähän aikaisemmin. Öitä!


      • kapi_ kirjoitti:

        Korjaus korjaukseen: Pirulata, minähän jo näyn unohtaneen vihreät tuossa aikaisemmassa viestissäni. Nyt kyllä täytyy lopettaa ennusteluni, kun olen noin ulkona. Kävisikö puolustuksekseni se, että on tullut otetuksi vähän tuhdimpia iltadrinkkejä, sillä saunoin jo tänään, kun huomenillalla on ohjelmassa yhden "jälkikasvuni" ylioppilasjuhlat.

        Sorry. Nyt on kai jo aika painua pehkuihin tavallista vähän aikaisemmin. Öitä!

        Kyllä minua nyt hävettää! Kun tuolla tavalla sekoilin eilen illalla. Kai tuollaista tekee jo tämä vanhuuskin, mutta osuutensa oli myös sillä, josta kerroin. Pitkät yöunet nukuttuani ja aamiaiseni nautittuani täytyi tulla tapahtunutta pahoittelemaan mieleeni tulleen jutun kera:

        Tapahtui kerran junassa: Hieno rouva istui penkissä, ja vastapäiselle penkille tuli mies, joka oli vahvasti juovuksissa ja käyttäytyi sen mukaisesti. Rouva alkoi sitä paheksua toistelemalla ”hyi, kun sinä olet juovuksissa”. Aikansa sitä kuunneltuaan mies alkoi tuijottaa rouvaa ja totesi lopuksi: ”Hyi, kun sinä olet ruma” - ja jatkoi sitten voitonriemuisena ”mutta minä olen huomenna selvä!” Tuon voin samastaa täällä jatkuvasti näkemääni ja kokemaani;))

        Nyt kauppaan viikon ruokaostoksille, päivällä sitten ulkoilemaan ja illalla ylioppilasjuhliin, joten tämä palsta saa jäädä minulta rauhaan ainakin täksi päiväksi.


    • Anonyymi

      Ei täällä tarvita mitättömän aliupseerin ennustuksia. Jokainen täällä osaa lukea ja katsella uutisia, ilman että aliupseeri niitä toistaa.

      • Anonyymi

        Miksi täällä jokaista arvuutellaan hänen sotilasaikansa perusteella? Oli se mitä oli mutta vain vajaa vuosi elämästämme. Paitsi kapiaisilla paljon kauemmin. Niilläkin muutamilla ollut myös muuta elämää. Ei eräillä, joilla se sotilaselämäkin oli vaatimattomampaa. Molemmista nähty näyttöä täälläkin. Miksi tuo sinulta? Onko se sotilaselämä jäänyt sinullekin merkittävimmäksi elämässäsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi täällä jokaista arvuutellaan hänen sotilasaikansa perusteella? Oli se mitä oli mutta vain vajaa vuosi elämästämme. Paitsi kapiaisilla paljon kauemmin. Niilläkin muutamilla ollut myös muuta elämää. Ei eräillä, joilla se sotilaselämäkin oli vaatimattomampaa. Molemmista nähty näyttöä täälläkin. Miksi tuo sinulta? Onko se sotilaselämä jäänyt sinullekin merkittävimmäksi elämässäsi?

        Minulla sotilasaika oli merkittävintä mitä olen elämässä tehnyt. Tein sen myös todella laadukkaasti oman itseni unohtaen.
        Väitän, että harva on pystynyt tekemään yhtä paljon pohjatyötä paremman isänmaan hyväksi.

        AITO Rehti SOTILAS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla sotilasaika oli merkittävintä mitä olen elämässä tehnyt. Tein sen myös todella laadukkaasti oman itseni unohtaen.
        Väitän, että harva on pystynyt tekemään yhtä paljon pohjatyötä paremman isänmaan hyväksi.

        AITO Rehti SOTILAS

        "Väitän, että harva on pystynyt tekemään yhtä paljon pohjatyötä paremman isänmaan hyväksi".

        Eikö pystynyt Sipilä, tai Kekkonenkaan? Ei kannattaisi heittää tuollaista läppää. Voidaan luulla, että olet tosissasi ja ihmetellä, miksi et ole jo suljetulla, josta tietokoneelle ei päästä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla sotilasaika oli merkittävintä mitä olen elämässä tehnyt. Tein sen myös todella laadukkaasti oman itseni unohtaen.
        Väitän, että harva on pystynyt tekemään yhtä paljon pohjatyötä paremman isänmaan hyväksi.

        AITO Rehti SOTILAS

        Eikö työsi tällä palstalla ole kuitenkin merkittävämpää? Itsesi siinäkin unohdat, kun eräs toinen on aina mielessäsi, kuten nytkin nähdään. Kovasti olet uurastanut kun seura, ylioppilasjuhlat tai muutkaan tapahtumat eivät ole olleet esteenä.

        Pohjatyötä teet täälläkin, todella pohjimmaista, sieltä jostain oikein syvältä, jonne useimman on vaikeaa päästä. Kepun hyväksi kai tarkoitat uurastaa, ja ehkä sillä pikkuriikkinen ansio olikin kepun vaalituloksiin noissa kaksissa edellisissä vaaleissa. Valitettavan vähäinen tosin, mutta ehkä kuitenkin suurempi kuin uurastuksellasi sotaväessä isänmaan hyväksi - isänmaalla kun on mennyt ihan hyvin uurastuksestasi huolimatta.


      • AITORehtiSOTILAS
        kapi_ kirjoitti:

        Eikö työsi tällä palstalla ole kuitenkin merkittävämpää? Itsesi siinäkin unohdat, kun eräs toinen on aina mielessäsi, kuten nytkin nähdään. Kovasti olet uurastanut kun seura, ylioppilasjuhlat tai muutkaan tapahtumat eivät ole olleet esteenä.

        Pohjatyötä teet täälläkin, todella pohjimmaista, sieltä jostain oikein syvältä, jonne useimman on vaikeaa päästä. Kepun hyväksi kai tarkoitat uurastaa, ja ehkä sillä pikkuriikkinen ansio olikin kepun vaalituloksiin noissa kaksissa edellisissä vaaleissa. Valitettavan vähäinen tosin, mutta ehkä kuitenkin suurempi kuin uurastuksellasi sotaväessä isänmaan hyväksi - isänmaalla kun on mennyt ihan hyvin uurastuksestasi huolimatta.

        Etkö tosiaan ymmärrä vai etkö haluakaan ymmärtää meidän tekojemme erilaista vaikuttavuutta väessä.
        Minä kasvatin ja koulutin tuhansia nuoria isänmaan parhaaksi. Sinä taas siirtelit papereita ja korostit tärkeyttäsi (paskan).


      • AITORehtiSOTILAS kirjoitti:

        Etkö tosiaan ymmärrä vai etkö haluakaan ymmärtää meidän tekojemme erilaista vaikuttavuutta väessä.
        Minä kasvatin ja koulutin tuhansia nuoria isänmaan parhaaksi. Sinä taas siirtelit papereita ja korostit tärkeyttäsi (paskan).

        Jos joku rakennusmestari on aloittanut työuransa aputyömiehenä ja sitten kirvesmiehenä, hän muistelee niitä alkuaikojaan ihan opettavaisina. Mutta pahalta hänestä tuntuisi ajatus siitä, että olisi työurallaan niihin alkuaikoihinsa jäänyt.

        Ainakin aikanani lähes kaikki me siellä sotaväessä, varsinkin jalkaväessä ja tykistönkin eri lajeissa aloitimme kenttäkouluttajina, niin kadetti- kuin ali- ja myöhemmin toimiupseerit. Niin minäkin aloitin. Palvelu-uramme edistyessä ja lisäkoulutusta saatuamme suurin osa meistä eteni usia tietoja ja taitoja edellyttäviin vaativampiin tehtäviin, niihin esikuntiin tai muihin erityistehtäviin. Valtaosa toimiupseereistakin viimeistään sotilasmestarivaiheessa, kadettiupseerit kaikki viimeistään majurivaiheessa. Toki niissäkin tehtävissä oli hyödyksi ja välttämätöntäkin myös niistä alkuaikojen tehtävistä saatu kokemus ja näkemys.

        Niissä esikunnissa oli kyllä melkoisesti myös ”paperisotaa”, ylöspäin ja alaspäin suuntautuvaa, mutta paljon muuta sitä edeltävää. ”Paperisotaa” oli minullakin vielä myös opettajan ja kurssin johtajankin tehtävissä, mutta se syntyi vain ydintehtävän pakollisena sivutuotteena. ”Paperisotaa” oli vielä lähes 20-vuotisessa siviilityössänikin suuren firman isännöitsijänä, mm. taloudellisten vastuiden ja monin ulkopuolisten sopimusten tuottamana, mutta enemmän muuta, sosiaaliset taidot yhä tärkeämpinä. Siinä tehtävässä kun ei voinut ”äkseerata” siten kuin kenttäkouluttajana, täytyi osata suunnitella ja johtaa, nimenomaan johtaa niin, että tavoitteet saavutetaan alaisten ja ulkopuolisten työntekijöiden pysyessä tyytyväisinä.

        En vähättele sotaväen kenttäkouluttajia, en todellakaan, sillä onhan se sitä perustyötä sotaväen varsinaisen päätarkoituksen hyväksi. Mutta varsin harvalla niihin tehtäviin koko urakseen jämähtäneelläkään lienee noin äärimmäisen kapea kuva kokonaisuudesta kuin sinulla on. Vai onkohan sittenkään oikeasti; et välttämättä ole niin tyhmä, kuin tuollaisesta voisi päätellä, vaan sinulla saattaa olla paha trauma siitä, että et päässyt siellä sotaväessä etenemään vaativampiin tehtäviin vaan jouduit jämähtämään tasolle, jolla aloititkin. Syy siihen saattaa olla mielestäsi esimiesten, mutta täällä jatkuvasti esittämäsi perusteella on kiusaus päätellä, että ihan syytön siihen et ollut itsekään;))

        Et ehkä pidä sanomastani, joka on totta, mutta arvostanet sentään sitä, että kuukausia epätoivoisesti yritettyäsi viimein sait minulta näin paljon huomiota!


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Jos joku rakennusmestari on aloittanut työuransa aputyömiehenä ja sitten kirvesmiehenä, hän muistelee niitä alkuaikojaan ihan opettavaisina. Mutta pahalta hänestä tuntuisi ajatus siitä, että olisi työurallaan niihin alkuaikoihinsa jäänyt.

        Ainakin aikanani lähes kaikki me siellä sotaväessä, varsinkin jalkaväessä ja tykistönkin eri lajeissa aloitimme kenttäkouluttajina, niin kadetti- kuin ali- ja myöhemmin toimiupseerit. Niin minäkin aloitin. Palvelu-uramme edistyessä ja lisäkoulutusta saatuamme suurin osa meistä eteni usia tietoja ja taitoja edellyttäviin vaativampiin tehtäviin, niihin esikuntiin tai muihin erityistehtäviin. Valtaosa toimiupseereistakin viimeistään sotilasmestarivaiheessa, kadettiupseerit kaikki viimeistään majurivaiheessa. Toki niissäkin tehtävissä oli hyödyksi ja välttämätöntäkin myös niistä alkuaikojen tehtävistä saatu kokemus ja näkemys.

        Niissä esikunnissa oli kyllä melkoisesti myös ”paperisotaa”, ylöspäin ja alaspäin suuntautuvaa, mutta paljon muuta sitä edeltävää. ”Paperisotaa” oli minullakin vielä myös opettajan ja kurssin johtajankin tehtävissä, mutta se syntyi vain ydintehtävän pakollisena sivutuotteena. ”Paperisotaa” oli vielä lähes 20-vuotisessa siviilityössänikin suuren firman isännöitsijänä, mm. taloudellisten vastuiden ja monin ulkopuolisten sopimusten tuottamana, mutta enemmän muuta, sosiaaliset taidot yhä tärkeämpinä. Siinä tehtävässä kun ei voinut ”äkseerata” siten kuin kenttäkouluttajana, täytyi osata suunnitella ja johtaa, nimenomaan johtaa niin, että tavoitteet saavutetaan alaisten ja ulkopuolisten työntekijöiden pysyessä tyytyväisinä.

        En vähättele sotaväen kenttäkouluttajia, en todellakaan, sillä onhan se sitä perustyötä sotaväen varsinaisen päätarkoituksen hyväksi. Mutta varsin harvalla niihin tehtäviin koko urakseen jämähtäneelläkään lienee noin äärimmäisen kapea kuva kokonaisuudesta kuin sinulla on. Vai onkohan sittenkään oikeasti; et välttämättä ole niin tyhmä, kuin tuollaisesta voisi päätellä, vaan sinulla saattaa olla paha trauma siitä, että et päässyt siellä sotaväessä etenemään vaativampiin tehtäviin vaan jouduit jämähtämään tasolle, jolla aloititkin. Syy siihen saattaa olla mielestäsi esimiesten, mutta täällä jatkuvasti esittämäsi perusteella on kiusaus päätellä, että ihan syytön siihen et ollut itsekään;))

        Et ehkä pidä sanomastani, joka on totta, mutta arvostanet sentään sitä, että kuukausia epätoivoisesti yritettyäsi viimein sait minulta näin paljon huomiota!

        Puhun todellisista tekemisistä Suomen hyväksi, en mistään noususta hierarkiassa.
        Kaikesta mitä olet esittänyt voi hyvin pitävästi päätellä, ettet edes kykene kouluttamaan saati kasvattamaan.
        Minä en jämähtänyt vaan sain tehdä käytännön tekoja isänmaan hyväksi. Sinä taas teit noita "vaativia" ihan kuten eräs kouluttajatoverinikin, joka pantiin esikuntaan kun ei kyennyt tehokkaaseen koulutustyöhön.
        En minä sinunlaisen ihmisen huomiota kaipaa, pätkääkään. Senkun jatkat vain oksenteluasi, jota olet yli 15 vuotta tehnytkin.

        Rehti Aito SOTILAS


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puhun todellisista tekemisistä Suomen hyväksi, en mistään noususta hierarkiassa.
        Kaikesta mitä olet esittänyt voi hyvin pitävästi päätellä, ettet edes kykene kouluttamaan saati kasvattamaan.
        Minä en jämähtänyt vaan sain tehdä käytännön tekoja isänmaan hyväksi. Sinä taas teit noita "vaativia" ihan kuten eräs kouluttajatoverinikin, joka pantiin esikuntaan kun ei kyennyt tehokkaaseen koulutustyöhön.
        En minä sinunlaisen ihmisen huomiota kaipaa, pätkääkään. Senkun jatkat vain oksenteluasi, jota olet yli 15 vuotta tehnytkin.

        Rehti Aito SOTILAS

        Sanot: ”En minä sinunlaisen ihmisen huomiota kaipaa, pätkääkään”. Miksi minä sitten olen ollut vaikka kuinka monta kertaa mielessäsi viimeisen vuorokaudenkin aikana, kun en ole täällä ollut? Olet tehnyt minusta avauksiakin ja keskustellut niillä minusta itsesi kanssa ja nähnyt jo vaikka kuinka monta muuta minuna. Esim. avauksesi Saitti hiljeni? ja Munakarvavanhus poistaa tekstejä ja varmaan muitakin, en viitsi enempää plarailla. Näkyypä joutuneen minuksi myös tuo MustiHintikka toivottavasti hän ei pahastu siitä.

        Sanoessasi, että et huomiotani kaipaa, olet melkoinen humoristi - tosin tahtomattasi, kuten kai myös huvittavissa puheissasi johtajuudestasi ja muusta.

        Ole nyt siis edes jonkin aikaa tyytyväinen, kun sait tuossa edellä noin paljon huomiotani. Tätä enempää et saa, et nyt etkä luultavasti ainakaan vähiin aikoihin.


      • AITORehtiSOTILAS
        kapi_ kirjoitti:

        Sanot: ”En minä sinunlaisen ihmisen huomiota kaipaa, pätkääkään”. Miksi minä sitten olen ollut vaikka kuinka monta kertaa mielessäsi viimeisen vuorokaudenkin aikana, kun en ole täällä ollut? Olet tehnyt minusta avauksiakin ja keskustellut niillä minusta itsesi kanssa ja nähnyt jo vaikka kuinka monta muuta minuna. Esim. avauksesi Saitti hiljeni? ja Munakarvavanhus poistaa tekstejä ja varmaan muitakin, en viitsi enempää plarailla. Näkyypä joutuneen minuksi myös tuo MustiHintikka toivottavasti hän ei pahastu siitä.

        Sanoessasi, että et huomiotani kaipaa, olet melkoinen humoristi - tosin tahtomattasi, kuten kai myös huvittavissa puheissasi johtajuudestasi ja muusta.

        Ole nyt siis edes jonkin aikaa tyytyväinen, kun sait tuossa edellä noin paljon huomiotani. Tätä enempää et saa, et nyt etkä luultavasti ainakaan vähiin aikoihin.

        No, kun tuo Musti nikki on ihan vuorenvarnasti Sinun. Ei kukaa muu tyylilläsi oksentele.
        Minä olen edelleen uskottava johtaja, Sinä et täydellisen epäluotettavana.


      • AITORehtiSOTILAS kirjoitti:

        No, kun tuo Musti nikki on ihan vuorenvarnasti Sinun. Ei kukaa muu tyylilläsi oksentele.
        Minä olen edelleen uskottava johtaja, Sinä et täydellisen epäluotettavana.

        En ole ennen lukenut yhtään viestiä tuolta Musti.Hintikalta, mutta kun otit hänet esille ilmeisesti pitäen häntä vertaisenani, nyt menin katsomaan hänen nikkinsä, siis tämän:

        https://www.suomi24.fi/profiili/Musti.Hintikka

        Tuottelias näkyy olleen ja on tuottanut sellaistakin, että voisin tuota pitää sinun nikkinäsi. Sinähän lienet täällä ainoa, jolla jakomielitautisuudessasi on useita persoonia ja siksi uskot niitä muillakin olevan. Mutta et kuitenkaan liene tuo Musti.Hintikka, sillä näkyy hän tuottaneen myös ihan järkevääkin, sellaista, johon sinä et pystyisi.

        Nyt ei enää todellakaan enempää, vaan päätän tämän keskustelumme ihailemasi Keriksen yhdeltä vanhalta kaveriltaan saamalla lopputervehdyksellä: Elä rauhassa, himmiö!


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Jos joku rakennusmestari on aloittanut työuransa aputyömiehenä ja sitten kirvesmiehenä, hän muistelee niitä alkuaikojaan ihan opettavaisina. Mutta pahalta hänestä tuntuisi ajatus siitä, että olisi työurallaan niihin alkuaikoihinsa jäänyt.

        Ainakin aikanani lähes kaikki me siellä sotaväessä, varsinkin jalkaväessä ja tykistönkin eri lajeissa aloitimme kenttäkouluttajina, niin kadetti- kuin ali- ja myöhemmin toimiupseerit. Niin minäkin aloitin. Palvelu-uramme edistyessä ja lisäkoulutusta saatuamme suurin osa meistä eteni usia tietoja ja taitoja edellyttäviin vaativampiin tehtäviin, niihin esikuntiin tai muihin erityistehtäviin. Valtaosa toimiupseereistakin viimeistään sotilasmestarivaiheessa, kadettiupseerit kaikki viimeistään majurivaiheessa. Toki niissäkin tehtävissä oli hyödyksi ja välttämätöntäkin myös niistä alkuaikojen tehtävistä saatu kokemus ja näkemys.

        Niissä esikunnissa oli kyllä melkoisesti myös ”paperisotaa”, ylöspäin ja alaspäin suuntautuvaa, mutta paljon muuta sitä edeltävää. ”Paperisotaa” oli minullakin vielä myös opettajan ja kurssin johtajankin tehtävissä, mutta se syntyi vain ydintehtävän pakollisena sivutuotteena. ”Paperisotaa” oli vielä lähes 20-vuotisessa siviilityössänikin suuren firman isännöitsijänä, mm. taloudellisten vastuiden ja monin ulkopuolisten sopimusten tuottamana, mutta enemmän muuta, sosiaaliset taidot yhä tärkeämpinä. Siinä tehtävässä kun ei voinut ”äkseerata” siten kuin kenttäkouluttajana, täytyi osata suunnitella ja johtaa, nimenomaan johtaa niin, että tavoitteet saavutetaan alaisten ja ulkopuolisten työntekijöiden pysyessä tyytyväisinä.

        En vähättele sotaväen kenttäkouluttajia, en todellakaan, sillä onhan se sitä perustyötä sotaväen varsinaisen päätarkoituksen hyväksi. Mutta varsin harvalla niihin tehtäviin koko urakseen jämähtäneelläkään lienee noin äärimmäisen kapea kuva kokonaisuudesta kuin sinulla on. Vai onkohan sittenkään oikeasti; et välttämättä ole niin tyhmä, kuin tuollaisesta voisi päätellä, vaan sinulla saattaa olla paha trauma siitä, että et päässyt siellä sotaväessä etenemään vaativampiin tehtäviin vaan jouduit jämähtämään tasolle, jolla aloititkin. Syy siihen saattaa olla mielestäsi esimiesten, mutta täällä jatkuvasti esittämäsi perusteella on kiusaus päätellä, että ihan syytön siihen et ollut itsekään;))

        Et ehkä pidä sanomastani, joka on totta, mutta arvostanet sentään sitä, että kuukausia epätoivoisesti yritettyäsi viimein sait minulta näin paljon huomiota!

        Rakennusmestarit varmasti aloittavat uransa hanslankarina ja timpurina, mutta sen jälkeen he käyvät (siis kävivät, nyt ei rakennusmestareita enää kouluteta) kolmevuotisen vaativan koulun, josta valmistuvat rakennusmestareiksi. Kouluun pääsyn edellytyksenä oli ammattitutkinto tai keskikoulu ja vankka työkokemus.

        Aliupseerit taasen kävivät erilaisia kursseja, ei siis mitään varsinaisia kouluja. Rottakoulu kuitenkin koulun nimenä tunnetaan.

        Noille armeijan kursseille tosiaankin palveluvuosien edistyessä uusia tietoja ja taitoja oppimaan aliupseereita valikoitui. Kenttäkoulutus jäi nuoremmille. Ne, joilla oli taitoja ja kykyjä, pääsivät esimerkiksi asejärjestelmien kehittäjiksi, uusien järjestelmien käyttöönoton spesialisteiksi, asesepiksi jne. Ne, joilla ei ollut kykyjä eikä taitoja, ohjattiin paperihommiin, apulaisiksi esikuntiin, varikoille tms.

        Samaten poliittisesti arveluttavat (vasemmistolaisesti ajattelevat) ohjattiin hienovaraisesti jonnekin, missä eivät saaneet vahinkoa aikaan. Tuolloinhan (Kekkosen aikoina) ei vasemmistolaisia voitu poiskaan armeijasta heittää, joten suojatyöpaikkoja piti keksiä. Osa siviilien hoitamista tehtävistä korvattiin heikkolahjaisilla aliupseereilla, näin valtio takasi sen pitkän leivän kerran palvelukseen jääneille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rakennusmestarit varmasti aloittavat uransa hanslankarina ja timpurina, mutta sen jälkeen he käyvät (siis kävivät, nyt ei rakennusmestareita enää kouluteta) kolmevuotisen vaativan koulun, josta valmistuvat rakennusmestareiksi. Kouluun pääsyn edellytyksenä oli ammattitutkinto tai keskikoulu ja vankka työkokemus.

        Aliupseerit taasen kävivät erilaisia kursseja, ei siis mitään varsinaisia kouluja. Rottakoulu kuitenkin koulun nimenä tunnetaan.

        Noille armeijan kursseille tosiaankin palveluvuosien edistyessä uusia tietoja ja taitoja oppimaan aliupseereita valikoitui. Kenttäkoulutus jäi nuoremmille. Ne, joilla oli taitoja ja kykyjä, pääsivät esimerkiksi asejärjestelmien kehittäjiksi, uusien järjestelmien käyttöönoton spesialisteiksi, asesepiksi jne. Ne, joilla ei ollut kykyjä eikä taitoja, ohjattiin paperihommiin, apulaisiksi esikuntiin, varikoille tms.

        Samaten poliittisesti arveluttavat (vasemmistolaisesti ajattelevat) ohjattiin hienovaraisesti jonnekin, missä eivät saaneet vahinkoa aikaan. Tuolloinhan (Kekkosen aikoina) ei vasemmistolaisia voitu poiskaan armeijasta heittää, joten suojatyöpaikkoja piti keksiä. Osa siviilien hoitamista tehtävistä korvattiin heikkolahjaisilla aliupseereilla, näin valtio takasi sen pitkän leivän kerran palvelukseen jääneille.

        Kovinpa heikot ovat tietosi noista(kin) asioista! Teknillisiin tehtäviin ali-ja myöhempi toimiupseeristo erikoistui jo varsin aikaisessa palvelusuransa vaiheessa. Monilla heistä oli sellaista taustaa jo siviilistä, ainakin alalle sopivan ammattikoulun verran. Ja saivat sitten tarvittavaa lisäkoulutusta puolustusvoimissa.

        Esikuntatehtäviin noustiin useimmiten ihan kenttäkouluttajataustalla. Tietenkin myös heillä oli tarvittavaa lisäkoulutusta, muutamilla jo siviilistäkin, mutta enemmistöllä meistä vasta puolustusvoimain kouluttamana saatua.

        Kyllä ne esikuntatehtävät olivat kovin haluttuja, sillä pyrkijöitä niihin oli enemmän kuin pääsijöitä. Ja jos niissä tehtävissä menestyttiin, hyvin myös uralla edettiin. Kun v. 1979 alussa toimiupseeri-ammattikunta sai viisi ensimmäistä kapteenin arvoa edellyttävää tu-erikoisluokan tointa, jokainen niistä tuli meille esikuntamiehille.

        Me kaikki olimme saman luutnanttikurssin oppilaita. Yksi meistä oli rajavartiostosta, yksi ilmavoimista Tikkakoskelta, yksi Etelä-Suomen sotilasläänin Esikunnasta - taustaltaan panssarimies - ja nuo kaikki toimivat joukko-osastonsa henkilöstötoimiston päällikkönä. Yksi taustaltaan kenttätykistömies oli Pääesikunnasta, jossa toimi valtakunnallisten toimiupseeriasioiden hoitajana. Minä palvelin silloin Siinailla pataljoonamme esikunnassa komentotoimiston toimistoupseerina, sitä ennen olin ollut neljä vuotta opettajana Esikuntakoulussa, jossa toimin myös yhden mestarikurssin johtajana. Tuo Pääesikunnan mies tuli sitten seuraajakseni Siinaille ja minä menin hänen paikalleen Pääesikuntaan, josta sitten runsaan vuoden kuluttua lähdin täydelle eläkkeelle ja välittömästi siviilityöhön. Kovin erilaisiakin taustoja meillä neljällä oli. Oli yksi yhtenäisyyskin: me kaikki olimme kai suorittaneet RUK:n ja olimme siis reservin upseereita.

        Otin vertaukseksi nuo rakennusmestarit, sillä tunnen alaa hyvin siksi, kun kaksi veljeäni on ollut rakennusmestareita, alkujaan tuolla kuvaamallani taustalla. Toinen - nyt jo edesmennyt - toimi sitten vastaavana mestarina Suomen suurimpiin kuuluvan alan firman työmailla Keski-Suomessa, toinen veljeni sitten jo varsin pian perusti oman hirsirakennusyrityksen, joka toimi oikein menestyksekkäästi kunnes veljeni 60-vuotta täytettyään myi sen suuremmalle alan firmalle ja on sen jälkeen rakennellut vain itselleen sen, mitä on maailmanmatkailultaan ja muulta varakkaan miehen menoilta ja huveilta ehtinyt.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Kovinpa heikot ovat tietosi noista(kin) asioista! Teknillisiin tehtäviin ali-ja myöhempi toimiupseeristo erikoistui jo varsin aikaisessa palvelusuransa vaiheessa. Monilla heistä oli sellaista taustaa jo siviilistä, ainakin alalle sopivan ammattikoulun verran. Ja saivat sitten tarvittavaa lisäkoulutusta puolustusvoimissa.

        Esikuntatehtäviin noustiin useimmiten ihan kenttäkouluttajataustalla. Tietenkin myös heillä oli tarvittavaa lisäkoulutusta, muutamilla jo siviilistäkin, mutta enemmistöllä meistä vasta puolustusvoimain kouluttamana saatua.

        Kyllä ne esikuntatehtävät olivat kovin haluttuja, sillä pyrkijöitä niihin oli enemmän kuin pääsijöitä. Ja jos niissä tehtävissä menestyttiin, hyvin myös uralla edettiin. Kun v. 1979 alussa toimiupseeri-ammattikunta sai viisi ensimmäistä kapteenin arvoa edellyttävää tu-erikoisluokan tointa, jokainen niistä tuli meille esikuntamiehille.

        Me kaikki olimme saman luutnanttikurssin oppilaita. Yksi meistä oli rajavartiostosta, yksi ilmavoimista Tikkakoskelta, yksi Etelä-Suomen sotilasläänin Esikunnasta - taustaltaan panssarimies - ja nuo kaikki toimivat joukko-osastonsa henkilöstötoimiston päällikkönä. Yksi taustaltaan kenttätykistömies oli Pääesikunnasta, jossa toimi valtakunnallisten toimiupseeriasioiden hoitajana. Minä palvelin silloin Siinailla pataljoonamme esikunnassa komentotoimiston toimistoupseerina, sitä ennen olin ollut neljä vuotta opettajana Esikuntakoulussa, jossa toimin myös yhden mestarikurssin johtajana. Tuo Pääesikunnan mies tuli sitten seuraajakseni Siinaille ja minä menin hänen paikalleen Pääesikuntaan, josta sitten runsaan vuoden kuluttua lähdin täydelle eläkkeelle ja välittömästi siviilityöhön. Kovin erilaisiakin taustoja meillä neljällä oli. Oli yksi yhtenäisyyskin: me kaikki olimme kai suorittaneet RUK:n ja olimme siis reservin upseereita.

        Otin vertaukseksi nuo rakennusmestarit, sillä tunnen alaa hyvin siksi, kun kaksi veljeäni on ollut rakennusmestareita, alkujaan tuolla kuvaamallani taustalla. Toinen - nyt jo edesmennyt - toimi sitten vastaavana mestarina Suomen suurimpiin kuuluvan alan firman työmailla Keski-Suomessa, toinen veljeni sitten jo varsin pian perusti oman hirsirakennusyrityksen, joka toimi oikein menestyksekkäästi kunnes veljeni 60-vuotta täytettyään myi sen suuremmalle alan firmalle ja on sen jälkeen rakennellut vain itselleen sen, mitä on maailmanmatkailultaan ja muulta varakkaan miehen menoilta ja huveilta ehtinyt.

        Rakennusmestaria ei voi aliupseeriin verrata.

        Aliupseeri kuuluu ammatteihin, joihin joudutaan kun ei vaativampaan kyetä.

        bbbRakennusmestarin koulutus taasen oli vaativa, eikä sinne pääsyt tuosta vaan, piti olla vähintään keskikoulu ja rutkasti työkokemusta, tai sitten ammattikoulututkinto ja työkokemusta. Jo pohja ja lähtökohta on aivan toista kuin aliupseereilla, joille riitti jotenkuten suoritettu varusmiespalvelus. Edes RUK:ta ei tarvinnut välttämättä palveluksen aloittamisen edellytyksenä. Siis ei tarvinnut olla edes varusmiesikä luokkansa parhaimmistoa.

        Rakennusmestarin koulutus oli kolmevuotinen, teknikon tutkinto, jossa ammattiaineiden lisäksi vaadittiin matematiikan, fysiikan, kemian, äidinkielen ym. oppiaineiden hallintaa.

        Rakennsumestari oli arvostetu ammattilainen, työmaiden johtaja, työporukoiden pomo. Piti hallita taloudelliset asiat, resurssointi, aikataulut, työsuojelumääräykset, hankinnat, työmenetelmät, työkoneet jne jne. Vastaavaksi mestariksi opittiin nuoremman mestarin hommissa, kokemuksen karttuessa vastuuta annettiin lisää. Niillä, joilla ei oppi mennyt perille, oli edessään ns. työmaamestarin (siis osa vastuullinen ) ura.

        Armeijassa samoin, pätevimmät etenivät teknisiin ja/tai vaativiin johtotehtäviin, heikoimmat joutuivat paperihommiin. Avustajiksi kadettiupseereille jne. Ylenemisillä ei ole armeijassa mitää tekemistä pätevyyden kanssa.


      • AITORehtiSOTILAS
        kapi_ kirjoitti:

        Kovinpa heikot ovat tietosi noista(kin) asioista! Teknillisiin tehtäviin ali-ja myöhempi toimiupseeristo erikoistui jo varsin aikaisessa palvelusuransa vaiheessa. Monilla heistä oli sellaista taustaa jo siviilistä, ainakin alalle sopivan ammattikoulun verran. Ja saivat sitten tarvittavaa lisäkoulutusta puolustusvoimissa.

        Esikuntatehtäviin noustiin useimmiten ihan kenttäkouluttajataustalla. Tietenkin myös heillä oli tarvittavaa lisäkoulutusta, muutamilla jo siviilistäkin, mutta enemmistöllä meistä vasta puolustusvoimain kouluttamana saatua.

        Kyllä ne esikuntatehtävät olivat kovin haluttuja, sillä pyrkijöitä niihin oli enemmän kuin pääsijöitä. Ja jos niissä tehtävissä menestyttiin, hyvin myös uralla edettiin. Kun v. 1979 alussa toimiupseeri-ammattikunta sai viisi ensimmäistä kapteenin arvoa edellyttävää tu-erikoisluokan tointa, jokainen niistä tuli meille esikuntamiehille.

        Me kaikki olimme saman luutnanttikurssin oppilaita. Yksi meistä oli rajavartiostosta, yksi ilmavoimista Tikkakoskelta, yksi Etelä-Suomen sotilasläänin Esikunnasta - taustaltaan panssarimies - ja nuo kaikki toimivat joukko-osastonsa henkilöstötoimiston päällikkönä. Yksi taustaltaan kenttätykistömies oli Pääesikunnasta, jossa toimi valtakunnallisten toimiupseeriasioiden hoitajana. Minä palvelin silloin Siinailla pataljoonamme esikunnassa komentotoimiston toimistoupseerina, sitä ennen olin ollut neljä vuotta opettajana Esikuntakoulussa, jossa toimin myös yhden mestarikurssin johtajana. Tuo Pääesikunnan mies tuli sitten seuraajakseni Siinaille ja minä menin hänen paikalleen Pääesikuntaan, josta sitten runsaan vuoden kuluttua lähdin täydelle eläkkeelle ja välittömästi siviilityöhön. Kovin erilaisiakin taustoja meillä neljällä oli. Oli yksi yhtenäisyyskin: me kaikki olimme kai suorittaneet RUK:n ja olimme siis reservin upseereita.

        Otin vertaukseksi nuo rakennusmestarit, sillä tunnen alaa hyvin siksi, kun kaksi veljeäni on ollut rakennusmestareita, alkujaan tuolla kuvaamallani taustalla. Toinen - nyt jo edesmennyt - toimi sitten vastaavana mestarina Suomen suurimpiin kuuluvan alan firman työmailla Keski-Suomessa, toinen veljeni sitten jo varsin pian perusti oman hirsirakennusyrityksen, joka toimi oikein menestyksekkäästi kunnes veljeni 60-vuotta täytettyään myi sen suuremmalle alan firmalle ja on sen jälkeen rakennellut vain itselleen sen, mitä on maailmanmatkailultaan ja muulta varakkaan miehen menoilta ja huveilta ehtinyt.

        Esikunta tehtävät ovat RAUHAN AIKANA melkein täysin RUTIINIIN pohjautuvia.
        Joten se siitä.
        Eiköhän tuo pyrky niihin viesti myös halusta päästä helpommalla?


    • Suokusta pettää aina.

    • Anonyymi

      Rottakoulussa ei opittu muuta kuin hiljaisesti pierasemaan. Kaapi ei tosin oppinut sitäkään.

    • Toki olen jo kauan nähnyt, että eräille täällä olen paljon kiinnostavampi kuin kepu tai juuri mikään muu. Niin näyn olevan myös verrattuna tuohon meneillään olevaan hallituksen muodostamiseen. Hyvältähän - no, enemmän kuitenkin vain huvittavalta - tuollainen on minusta tuntunut, mutta rajansa kaikella, jopa hyvinkin huvittavalla. Tulin nyt ehkä turhaan tarttuneeksi tuollaiseen, mutta jatkossa koetan sellaisen jättää vaille huomiotani, vaikka tiedän tuottavani silloin kovin kipeää niille, joille minä siis olen kiinnostavampi kuin mikään muu.

      Enpä viitsi enää vastata tuohon viimeiseksi tulleeseen viestiin, sillä samalta kai se tulee, jolle jo vastasinkin. Huvittaviahan nuo viestit kyllä ovat, vaikka eivät liene sellaiseksi tarkoitettuja. Eihän voi olla huvittamatta, jos joku on uskovinaan, että aikanani olisi armeijassa vaikuttaneet menestykseemme poliittiset näkemyksemme. Sellaisia näkemyksiä meillä kenelläkään ei ollut, ei saanutkaan olla. Tosin minä olin v. 1972 Kuntavaaleissa Helsingissä sitoutumattoman ehdokkaana sdp:n listoilla, kun minut ehdokkaakseen asettaneet Helsingin silloiset kolme aliupseerikerhoa niin halusivat. Yksi toinen meistä myöhemmistä kapteeneista myöhemmin, jo armeijasta eläkeläisenä, toimi myös kotikuntansa valtuustossa kokoomuksen ryhmässä. Omien kerhojemme - siis alayhdistystemme hallituksissa ja puheenjohtajinakin meistä muutama oli toiminut, ainakin minä myös liittomme hallituksessa jo 1960-luvulla, mutta liittommehan oli täysin epäpoliittinen.

      Eikä ketään meistä varmasti ”ohjattu” niihin esikuntatehtäviin, itse me niihin hakeuduimme. Olin palvellut urallani jo neljässä eri joukossa, joihin jokaiseen pääsin omasta hakemuksestani, kunnes sitten Esikuntakouluun opettajaksi minua pyydettiin ja jo minun Siinailla ollessani sovittiin siirrostani Pääesikuntaan paikalle, joka jäi avoimeksi häneltä, joka otti vastaan tehtäväni Siinailla.

      Nyt tämä asia saa vihdoinkin olla minun puoleltani loppuun käsitelty. Tälle avaukselleni minulta ei tule enää muuta ja taidanpa jättää tämän palstan vaille huomiotani ainakin siihen saakka, kunnes maahan on saatu uusi hallitus. Ja jos - luultavasti kun - sen jälkeen minulle tulee voittamaton halu ottaa kantaa politiikkaan, jokin muu palsta sille voi olla sopivampi kuin tämä. Jos haluaisin kehua tai kritisoida hallituksen tekemisiä, sopivin olisi kai demarien palsta - apupuolue kepun voinen jättää vaille huomiotani. Jos haluaisin ottaa myönteistä tai kielteistä kantaa opposition puolelta nähtävään, sopivin sille olisi kai kokoomuksen palsta - persut voinen jättää vaille huomiotani.

      Jatkakaa toki te eräätkin hauskuttamistanne, mutta jospa koettaisitte tehdä sen ottamatta minua siihen detonaattoriksenne, yrittäisitte edes, niin vaikeaa kuin se teille varmaan olisikin!

      • Anonyymi

        Onnea Kapi

        Palstahistoriasi aikana olet nyt 500 kertaa vuodattanut nuo samat litaniat sotilasurastasi, ja liki 2000 kertaa tuon lähtöilmoituksenkin jo tehnyt. Joten uskomme, että sinua ei liikuta tuo menneisyydessäsi ollut armeijaura, ja uskomme senkin, että jätät palstan, hohhohohooohoooooooooo


    • Anonyymi

      Älä nyt kapi leikistä suutu. Kenelle me sitten nauretaan jos sinä lähdet. Palsta menettää pellensä.

      • Anonyymi

        Älähän nyt Kapia tuolleen töki. Jääväthän tänne sentään pöhkö-Ossi ja pankkomajuri. Siinä sinulle "rattoisaa" seuraa kesään ja kesän jälkeen pimeneviin syysiltoihin.


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      101
      1497
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1064
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      976
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      877
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      822
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      654
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe