Kun turkulainen sanoo "ketä" sen pitäs sanoa

Anonyymi

että kekä, jos ei osaa sanoa oikein, eli kuka.

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      en ol tiennytkää vai kummottos, et ketä ja kuka mikä hän ny olikaa niin turkulaiset sanoo ketä
      njjjjj

      • Anonyymi

        vai ei mar kuka ketä mis milloin, vähä ny menee vaikeaks ymmärtää kummottos turkulaiset sanoo kuka
        njjj


    • Anonyymi

      Kummottas sää olet tommoseen ongelmaa törmänny?
      Mää ihmettelen hirmiän kauhian kamalast!
      Tommonen ympäripyäree asia.
      Ja mimmottas tarttis sanoo, jos kyse oliski koirast?

      Beng

      • Kummottis, mimmottis, simmottis, tommottis ...
        Noin ne minun korviini kuulostivat silloin, kun sielläpäin asuin.


    • Anonyymi

      Minä olen ihmetellyt sellaista, kun kysytään esim, että kuka sen teki tai ketkä sen tekivät, niin sanotaan: "ketä sen teki". Ekan kerran kuulin tuon "ketä sen teki" version Turun lähellä asuvalta veljeni pojalta joskus 1990- luvun slkupuolells. Silloin ihmettelin. Myöhemmin olen kuullut samaa rakennetta muiltakin, lähinnä länsi-suomalaisilta.

      • Anonyymi

        " ihmetellyt sellaista, kun kysytään esim, että kuka sen teki tai ketkä sen tekivät, niin sanotaan: "ketä sen teki"."

        Pitäs sanoa, että
        "kekä sen teki"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " ihmetellyt sellaista, kun kysytään esim, että kuka sen teki tai ketkä sen tekivät, niin sanotaan: "ketä sen teki"."

        Pitäs sanoa, että
        "kekä sen teki"

        Nimenomaan sanaa "kekä" ei todellakaan käytetä, mutta sanaa "ketä" kyllä. Ja toisin kuin nim. "Tellukka" väittää, kuka- sanaa ei liioin korvata sanoilla kummottis. mimmottis- yms., ne kun tarkoittavat aivan muuta...


    • Anonyymi

      Kyllä ainakin nuoriso tuntuu tuota ketä-sanaa viljelevän muuallakin......ainakin Keski-Suomessa olen ihan yleisesti kuullut lähes päivittäin

    • Anonyymi

      Turkulaisia kuuleman mukaan ärsyttää paljon sana ...Turkkuses....sitä käyttävät eivät ole yleensä turkulaisia...
      No ...sitten on tämä pahennusta aiheuttanut lause ..."onk mulkukka soittanu" tarkoittaa onko kukaan soittanut minulle.
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Pyrit olemaan hauska, mutta esimerkkilausettasi ei lausuta eikä liioin kirjoiteta kuten väität: "Mulkukka"- sanaa ei ole olemassa eikä käytössä, kyllä sana lausutaan kahtena vaikka siitä onkin niin kiva vääntää yhdyssana!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyrit olemaan hauska, mutta esimerkkilausettasi ei lausuta eikä liioin kirjoiteta kuten väität: "Mulkukka"- sanaa ei ole olemassa eikä käytössä, kyllä sana lausutaan kahtena vaikka siitä onkin niin kiva vääntää yhdyssana!

        Voi kuule ...sinun pitää nyt torua TS toimittajaa...
        Mulkukka

        ”Onks mulkukka soittanu?”. Turkulaisen kysyjän tarkoituksena on siis selvittää, onko kukaan yrittänyt tavoittaa häntä puhelimitse.

        mimmimum-..mi


      • Anonyymi

        Mauno Kuusisto on laulanut aikoinaaan....Kertokaa se hänelle....On Turkulaisittain ...Sans se sil sit...
        mimmimum-..mi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kuule ...sinun pitää nyt torua TS toimittajaa...
        Mulkukka

        ”Onks mulkukka soittanu?”. Turkulaisen kysyjän tarkoituksena on siis selvittää, onko kukaan yrittänyt tavoittaa häntä puhelimitse.

        mimmimum-..mi

        Kyllä, ymmärrän hyvinkin melkein Turun tienoilta kotoisin olevana mitä lauseella tarkoitetaan, mutta toistan ettei siinä lauseessa ole sanaa "mulkukka": Lause lausutaan ja kirjoitetaankin "Onks mul kukka soittanu?", onko mahdoton ymmärtää että sanaa "mulkukka" ei ole olemassa vaan se on väen väkisin väännetty kun yritetään olla hauskoja. Ihan yhtä hyvin lausetta voitaisiin väännellä vaikka mihin muotoon, esim. Onks mul kukkasoittanu, onksmul kukka soittanu tai onksmulkukka soittanu?, mutta nämä eivät olisi ns. hauskoja.
        Sen sijaan ihan oikeasti voitaisiin esittää kysymys "Onks mulkukki soittanu?", se jo tarkoittaisikin jotakin!


    • Anonyymi

      Itä-Suomessa on ketkä sanan tilalla kutka. Kutka tännekkin jaksaa kirjoitella päivästä toiseen.

      • Anonyymi

        Eikä oo!
        Kutka on se mikä kutisee, esmes iholla jos on vaikka nokkosta hiplannut.
        Kutkaa voi olla muissakin paikoissa...


      • Anonyymi

        Ja tännekin kirjoitetaan edelleen yhdellä koolla...


    • Anonyymi

      "Onks sull lippuva myyrä."

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      373
      3325
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      161
      1345
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      142
      1055
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      764
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      114
      733
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe