Svenskspråkiga bor med egna pengar

Nu var det undersökt i vilka kommuner det bos minst på bostadsunderstöd. Dessa är:
Föglö alle 1,2 %
Brändö alle 1,3 %
Luhanka 1,4 %
Vårdö alle 1,5 %
Lumparland alle 1,7 %
Jomala 1,8 %
Kumlinge alle 1,9 %
Sund 2,0 %
Pedersören kunta 2,1 %
Lappajärvi 2,2 %

Oijoijjoijoiijj, igen samma områden i topp och den gamla goda 80/20 regeln gäller.

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      På landet bor man för det mesta i egen stuga,ofta ärvd kanske.
      Inte är nu bostadsbidrag så efterfikat,man är van att klara sig själv.

      • På landet och på Åland betalar man alltså arvsskatt istället för att lyfta bostadsbidrag? Hur skulle man få resten av riket och göra det samma?

        Bäst vore det med att slopa både arvsskatten och bostadsbidragen. Det finns inga hållbara argument för någondera.


      • Anonyymi

        I Helsingfors med omnejd är säkert bostadsbidrag motiverade,så pass höga är nog hyrorna där.


      • Anonyymi kirjoitti:

        I Helsingfors med omnejd är säkert bostadsbidrag motiverade,så pass höga är nog hyrorna där.

        Utan bostadsbidrag skulle hyrorna vara lägre. Alla bidrag förvränger.

        Vad H:forsnejden beträffar, är även lönerna mycket högre än i det övriga delarna av landet.
        Om man inte jobbar och lever på stöd skall man inte ha rätt att välja var man bor. Det är inte en medborgarrätt att bo t.ex. i Brunnsparken eller på Skatudden, inte ens att bo i H:fors.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Utan bostadsbidrag skulle hyrorna vara lägre. Alla bidrag förvränger.

        Vad H:forsnejden beträffar, är även lönerna mycket högre än i det övriga delarna av landet.
        Om man inte jobbar och lever på stöd skall man inte ha rätt att välja var man bor. Det är inte en medborgarrätt att bo t.ex. i Brunnsparken eller på Skatudden, inte ens att bo i H:fors.

        Månne inte de flesta bostadsbidragen betalas utanför det egentliga Helsingfors centrum?


      • Anonyymi

        Asumistuen poistaminen on mahdotonta, ellei tehdä samalla lakia vuokran suhteesta asujan tuloihin, ja sen määrittäminen on kyllä hyvin vaikeaa, mikä on kohtuullista mikä ei. Eli mitään säästöä siitä ei tulisi nykysysteemiin verrattuna luultavasti ollenkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        I Helsingfors med omnejd är säkert bostadsbidrag motiverade,så pass höga är nog hyrorna där.

        Man skall inte bo dyrare än man har råd till! Har själv aldrig fått ett cent understöd och alltid bottså att mina egna pengar räckt till.

        Jag har aldrig kunnat acceptera att fattiga och mindre bemedlade på samhällets bekostnad bor i rymliga lägenheter inklusive bastu m.m., medan jag har bott trångt och betalat mitt boende helt

        Betalat själv pga av att jag har haft höga inkomster!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asumistuen poistaminen on mahdotonta, ellei tehdä samalla lakia vuokran suhteesta asujan tuloihin, ja sen määrittäminen on kyllä hyvin vaikeaa, mikä on kohtuullista mikä ei. Eli mitään säästöä siitä ei tulisi nykysysteemiin verrattuna luultavasti ollenkaan.

        Det gick nog helt fel. Inte kan man tänka sig att hyresnivån skulle regleras enligt den boendes intäkter. Den boende bör flytta till ett sådant boende som den har råd med.


      • Ankdam kirjoitti:

        Man skall inte bo dyrare än man har råd till! Har själv aldrig fått ett cent understöd och alltid bottså att mina egna pengar räckt till.

        Jag har aldrig kunnat acceptera att fattiga och mindre bemedlade på samhällets bekostnad bor i rymliga lägenheter inklusive bastu m.m., medan jag har bott trångt och betalat mitt boende helt

        Betalat själv pga av att jag har haft höga inkomster!

        "Jag har aldrig kunnat acceptera att fattiga och mindre bemedlade på samhällets bekostnad bor i rymliga lägenheter inklusive bastu m.m., medan jag har bott trångt och betalat mitt boende helt."

        Själv gick man efter arbetsveckan i bastu hos sin arbetslösa kompis som bodde ett par kvarter närmare stadskärnan i en bostad som man själv långt via skyhöga skatter hade sponsorerat. Själv hade varken råd eller tid att bygga bastu men i nya hus kom de givetvis färdiga.

        I verkligheten var halva det nya kvarteret designat för folk utan inkomster. En ensam arbetslös hade 1 rum kök som i verkligheten var knappa 50 m2 med två rum, ett rymligt badrum med bastu för 4 pers. samt balkong. Hemligheten var "tupakeittiö" som i andra byggen kallas för vardagsrum med öppet kök.

        Bra att man hade någon nytta av sina skattepengar? I normala länder hade den arbetslösa kompisen fått gå i bastu hos mig men i Finland har ni valt annorlunda.


      • Anonyymi

        Masentavaa suomalaisuutta? Hyvätuloiset kateellisia pienituloisten asunnoille, ja toisaalta pienituloiset hyvätuloisten hyville tuloille. Kateus on suomalaisten perisynti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Masentavaa suomalaisuutta? Hyvätuloiset kateellisia pienituloisten asunnoille, ja toisaalta pienituloiset hyvätuloisten hyville tuloille. Kateus on suomalaisten perisynti.

        Det kan väl vara att låginkomsttagare avundas höginkomsttagare men att tro att höginkomsttagare avundas de mindre bemedlades bostäder är helt enkelt fel.

        Inte är någon avundsjuk utan mera förbannad på hur systemet professionellt missbrukas av stora aktörer på byggmarknaden. Hela kvarter i stadskärnor som är planerade för att töja maximalt på reglerna för arbetslösa är närmast kriminellt.

        Inte nog med att de som klarar sig skall betala för sig, sin familj och mångt och mycket till, genomgående i den högsta betalningsklassen i den oändliga utjämningens tecken .
        Utöver det skall de betala samma levnadsstandard åt en annan, kanske lite större familj medan de själva tampas med olika utgifter för inkomstens förvärvande så som studieskulder, bostadsskulder, bilskulder och annat som behövs för att uppnå inkomsten.

        Avund är inte det folk då känner men den purfinska "vitutus" kryper kanske in under skinnet p.g.a. missbruket de ser och betalar. Lyckligtvis finns det olika botemedel på problemet efter det att något korvöre har fastnat i västen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Masentavaa suomalaisuutta? Hyvätuloiset kateellisia pienituloisten asunnoille, ja toisaalta pienituloiset hyvätuloisten hyville tuloille. Kateus on suomalaisten perisynti.

        En minä varsinaisesti kateellnen ole, päinvastoin, olen ylpeä siitä että olen aina maksanut oman elämiseni ja asumiseni itse.

        Mutta minua kyllä kyrsii että minulta perityiltä verovaroilla kustannetaan sossun tuilla eläville korkeampi asumisen taso kuin mihin minulla itselläni on varaa.

        Siinä on jotain hyvin nurinkurista!


    • Anonyymi

      Många pensionärer med små pensioner skulle inte ha möjligheter att betala sin hyra utan bostadsbidrag.

      • Då bor de på fel ställe.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Då bor de på fel ställe.

        Det finns inte så många billiga småbostäder för en ensamstående.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Det finns inte så många billiga småbostäder för en ensamstående.

        Antingen sjunker hyrorna där de bor nu eller så bereds nya möjligheter. Finns det efterfrågan finns det om en stund utbud.
        Finland har överutbud på fastigheter som på dagens marknad är närmast värdelösa. Så länge boarna kan välja var de bor på andras bekostnad förblir det så. Tas de obefogade stöden bort förändras situationen fort.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Antingen sjunker hyrorna där de bor nu eller så bereds nya möjligheter. Finns det efterfrågan finns det om en stund utbud.
        Finland har överutbud på fastigheter som på dagens marknad är närmast värdelösa. Så länge boarna kan välja var de bor på andras bekostnad förblir det så. Tas de obefogade stöden bort förändras situationen fort.

        Folk söker från en annan ficka dom pengarna istället (utkomststöd )


      • Anonyymi kirjoitti:

        Folk söker från en annan ficka dom pengarna istället (utkomststöd )

        Bättre är det med ett behovsprövat utkomststöd än ett automatiskt bostadsstöd. Folk i Finland borde vänja sig vid att stöd är till för att klara nödsituationer och inte en livsstil.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2403
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1814
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1535
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      174
      1524
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1065
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      84
      949
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      795
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      790
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      205
      741
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe