Kiinan ja USA:n usko sähköautoihin hiipumassa

Anonyymi

"Kiinan valtio on päättänyt suunnata tutkimusmäärärahoja sähköautojen sijaan vetykäyttöisten autojen kehittämiseen. Kiina on leikannut sähköautojen kehittämiseen tarkoitettuja tukia peräti 67 prosenttia. Vuoden 2020 jälkeen niiden odotetaan loppuvan kokonaan.

Yksi merkittävä peruste tälle päätökselle on vetyenergian ympäristöystävällisyys. Litiumakut sisältävät myös raskasmetalleja kuten mm. nikkeliä ja kobolttia. Näitä metalleja tarvitaan akkujen valmistamiseen litiumin lisäksi ja tästä kaivosteollisuuden toiminnasta litiumakkujen raaka-aineiden tuottamiseksi voi seurata vakavia ympäristöongelmia saastuttaen lähistöllä sijaitsevia makean veden lähteitä. Myös loppuun kuluneiden litiumakkujen kierrätys tuo omat vakavat ympäristöhaitat mikäli kierrätystä ei tehdä asianmukaisesti".

https://chinadailymail.com/2019/06/01/chinas-electric-vehicle-industry-hit-hard-by-policy-shift-as-beijing-turns-toward-hydrogen-fuel/

http://www.chinadaily.com.cn/a/201904/11/WS5cae817fa3104842260b5819.html

https://nikolamotor.com/press_releases/nikola-awarded-1-7-million-u-s-department-of-energy-award-63

Kiinan hallituksen kehityssuunnitelman mukaan liikenteessä on vetyenergiaa käyttäviä ajoneuvoa:

5000 vuoteen 2020 mennessä
50 000 vuoteen 2025 mennessä
1 000 000 vuoteen 2030 mennessä

USA on myös myöntänyt vetyautojen kehittämiseen tukea Nikola Motor Comppanylle. Nikola sai 1,7 miljoonan dollarin tuen polttokennotekniikan kehittämiseen. Nikolan yhteistyökumppanina on Norjalainen Nel hydrogen of Oslo, joka sai tukea 2 miljoonaa dollaria.

Vetyä pidetään ympäristön kannalta tehokkaana ja ja puhtaampana energialähteenä.

47

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

        Niinhän minä opastin jo vuosia sitten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän minä opastin jo vuosia sitten

        Kuinkas uskallat...vääräoppinen! Pyhän Patteriauton nimeen sinun on vannottava nöyrästi!


      • Anonyymi

        ---Uudet myytävät autot vaan täyteen ladattavia pattereita,
        ---Patteriautot vaihdettava uusiin 3-4 vuoden välen, ja varmaaan vaihdatte..... koska SosDP:n naikkoset tulee hakemaan "vanhat" patteriautot pihasta pois.

        Ja
        ja patterifirmojen ja myrkkykaivosfirmojen omistajat johtajat kiittää.


    • Anonyymi

      No, suomen päättäjät on niin idiootteja ettei varmasti opita mitään noilta mailtakaan.

    • Anonyymi

      Pieni on tuki.

    • Anonyymi

      Mitenkä valtiovalta aikoo korvata Juha Sipilälle ja muille Teslan ekologisiin sähköautoihin investoineille heidän nyt kohtaamansa myyntitappiot? Nämä miehet on valtiovallan toimesta hölmötetty ostamaan sähköautoja.

      Nyt näille paristoautoille niiden valmistuslinjoille tulee äkkiloppu, ja autojen arvo laskee lähelle nollaa.

      Valtion on korvattava noille akkuautoilun miehille kaikki aiheutuneet menetykset.

    • Anonyymi

      Kuten aina, vedyn tuotantoon vaadittava energia, mistä se tulee?
      Loppuuko fossiilisten polttoaineiden kulutus silloinkaa?
      Ei lopu, ei lopu.
      Kaikki sellainen on jo liian myöhäistä, katastrofit tulevat, oletko valmis?

      • Anonyymi

        tottakai , liika kansoitus.


    • Anonyymi

      Sähköautot ovat jo niin last seasonia kuin olla ja voi.

    • Anonyymi

      Miljoona tietyntyyppistä autoa Kiinassa vuonna 2030 ei ole mikään iso muutostekijä. Tuolloin Kiinan automäärä on kuitenkin sadoissa miljoonissa.

      Vedyssä on kaksi ongelmaa liikennepolttoaineena: 1) sitä ei ole saatavilla maaperästä, vaan se pitää valmistaa, vaikkapa vedestä (kun metaani on "kielletty"). 2)Vety ei pysy bensatankissa, vaan tankin pitää olla joko paineastia tai termospullo.

      Vetyautot eivät siis lähitulevaisuudessa korvaa edes sähköautoja, bensa-autoista puhumattakaan. Jos sähköenergiantuotantoon löytyy joku erittäin halpa menetelmä, vedyn asema saattaa hieman parantua, mutta saahan sillä halvalla sähköllä ladattua sähköautojakin tai valmistettua polttomoottoriin käyvää polttoainetta.

      • Anonyymi

        Onko laskettu , kuinka valtava määrä siitä akun energiasta kuluu sen akuston oman massan siirtämiseen?


      • Anonyymi

        Saksassa alkaa olla jo koko maan kattava vetyverkosto. Eikä vedyn valmistaminen ole lainkaan vaikeaa. Sitä voi tehdä ihan joka paikassa, missä on vettä ja sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko laskettu , kuinka valtava määrä siitä akun energiasta kuluu sen akuston oman massan siirtämiseen?

        Sähköautossa kolmasosa energiasta menee pelkkien akkujen kuskaamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa kolmasosa energiasta menee pelkkien akkujen kuskaamiseen.

        Ja kuinka suuri osa vetyautossa menee sen paineastian kuskaamiseen, tai vaihtoehtoisesti vedyn kylmänä pitämiseen? Eipä taida sekään olla mikään mitätön prosentti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa kolmasosa energiasta menee pelkkien akkujen kuskaamiseen.

        Suurin osa auton energiasta menee ilmanvastuksen voittamiseen.

        Vain ylämäessä ja kiihdyttäessä on auton painolla huomattavasti väliä, mutta silloinkin osa energiasta saadaan sähköautossa (ja hybridissä) takaisin alamäessä tai muuten kun jarrutetaan ja tästä saatu energia palautetaan akkuihin.


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        Suurin osa auton energiasta menee ilmanvastuksen voittamiseen.

        Vain ylämäessä ja kiihdyttäessä on auton painolla huomattavasti väliä, mutta silloinkin osa energiasta saadaan sähköautossa (ja hybridissä) takaisin alamäessä tai muuten kun jarrutetaan ja tästä saatu energia palautetaan akkuihin.

        "Vain ylämäessä ja kiihdyttäessä on auton painolla huomattavasti väliä"

        Oho,uutta tietoa.

        Minkähän takia nykivä taajama-ajo nostaa polttoaineenkulutusta niin rajusti?

        "Vain kiihdytettäessä.." hmm.. minuunkin koskee vain sisäänhengittäessäni.:P


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuinka suuri osa vetyautossa menee sen paineastian kuskaamiseen, tai vaihtoehtoisesti vedyn kylmänä pitämiseen? Eipä taida sekään olla mikään mitätön prosentti.

        "menee sen paineastian kuskaamiseen"

        Varmaan aika vähän. Vetyä on tankissa muutama kilo ja sille metallisäiliö, joka on tavallisen kaasupullon kokoinen. Sellaisen, jollaisia kaasugrilleissä käytetään.


      • Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä japanilaisvalmistaja muisti myös eurooppalaisia vetyautoilijoita, lupaamalla, että vuoteen 2025 mennessä sen myymistä autoista kaksi kolmasosaa toimii sähköisillä voimalinjoilla. Hondalle sähköistymisen kirkkaimpana tähtenä loistaa vetypolttokennolla varustettu Clarity, joka siirtyy nyt jo toiseen sukupolveensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "menee sen paineastian kuskaamiseen"

        Varmaan aika vähän. Vetyä on tankissa muutama kilo ja sille metallisäiliö, joka on tavallisen kaasupullon kokoinen. Sellaisen, jollaisia kaasugrilleissä käytetään.

        Ja semmoisella pitäisi kauppa pitemmälle päästä? Ei taida onnistua.

        Ja ylempi kommentti samalla: Mitä luulet sen nykivän kaupunkiajon olevan? Olisiko jarruttamista ja kiihdyttämistä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Vain ylämäessä ja kiihdyttäessä on auton painolla huomattavasti väliä"

        Oho,uutta tietoa.

        Minkähän takia nykivä taajama-ajo nostaa polttoaineenkulutusta niin rajusti?

        "Vain kiihdytettäessä.." hmm.. minuunkin koskee vain sisäänhengittäessäni.:P

        "Minkähän takia nykivä taajama-ajo nostaa polttoaineenkulutusta niin rajusti?"

        Sen takia koska nykivässä taajama-ajossa joudut koko ajan jarruttamaan (= auton inertia muuttuu jarrujen lämmöksi) ja sitten taas kiihdyttämään autoa takaisin että se liikkuu.

        Perusfysiikkaa siis :)


    • Anonyymi

      Vety nousee erityisen käyttökelpoiseksi energianlähteeksi volyymien kasvaessa. Akkukäyttöiset sähköautot ovat hyvä ratkaisu pienillä volyymeillä, mutta mikäli kaikki nykyiset autot korvataan akkukäyttöisillä, on siihen tarvittavan litiumin kaivaminen maaperästä ehkä ratkaiseva kuolinisku maapallolle.

      Vety ratkaisee energian varastoinnin ongelmat ja säätöenergian tarpeen myös sähköverkoissa. Energian tuottaminen aurinkokennoilla on kennon valmistamisen jälkeen puhdasta, mutta energian varastoiminen on ongelmallista. Juuri vety ratkaisee tämän ongelman.

    • Vedyn ongelma on sen valmistus, kuljetus ja säilytys sekä sen pieni energiamäärä per litra verrattuna esimerkiksi bensiiniin (tai nestekaasuun). Vety on atomeista pienin ja kevein ja siksi se paineistettuna tihkuu jopa teräksen läpi. Toisaalta kevyttä kaasua on vaikea paineistaa niin että saman kokoisella polttoainetankilla pääsisi edes puolta bensa-auton toimintamatkasta.

      "Luontevin" irtautuminen fossiilisista polttoaineista olisi siirtyä uusiutuvaan biokaasuun ja ennen kaikkea "biobensiiniin". Biobensiiniin voisi siirtyä asteittain sekoittamalla biobensiiniä fossiiliseen. Polttomoottoriteknologia on pitkälle kehittynyttä ja jakeluinfra nestemäisille polttoaineille on jo olemassa tankkereista bensa-asemiin. Kun aurinkokennot halpenee edelleen (nyt hinta/teho on puolittunut aina 2-3 vuodessa jo vuosikymmeniä), niin pian tulee kannattavaksi tehdä polttoaineita aurinkosähköstä vedestä ja ilman hiilidioksidista ainakin siellä, missä auringonvaloa on luotettavasti ja jatkuvasti saatavilla. Teknologia on tiedossa jo nyt.

      • No Suomessa saa valtion tukea 200 €, kun muuttaa autonsa kulkemaan E 85 biobensiinillä. Ne muutossarjat maksavat noin 250 - 350 € josta hinnasta saa takaisin 200 € tehtyään muutoskatasastuksen. Tuo biobensiini E 85 maksaa noin
        1,05 €/litra normaali E 95 noin 1,52 € / litra ja E 98 noin 1,62 €/ litra. Siitä voi jokainen laskea mikä on säästö. Esim . Stopp One Tech Oy. e Flex Fuel sarjan sivuilla on laskuri johon syöttää oman auton tiedot ja ajokilometrit. Että silleen.


      • Anonyymi

        "siksi se paineistettuna tihkuu jopa teräksen läpi."

        Sen takia vetysäiliöissä on sisäpinnoite. Eli vety ei tihku läpi. Vedyn energiasisältö taas on suurempi kuin bensiinillä.


      • Anonyymi

        "Toisaalta kevyttä kaasua on vaikea paineistaa niin että saman kokoisella polttoainetankilla pääsisi edes puolta bensa-auton toimintamatkasta."



        https://www.is.fi/autot/art-2000001168707.html

        "Auton toimintamatka yhdellä muutaman minutin tankkauksella on noin 500 kilometriä eikä Miraita tarvitse töpselistä ladattavien sähköauton tapaan seisottaa latauksessa tuntikausia."


      • Anonyymi

        "Vedyn energiasisältö taas on suurempi kuin bensiinillä."
        Grammoissa voi kuutioissa laskettuna? Vedyn ongelma on, että sitä ei saa ilman kikkailuja kovin montaa grammaa kuutiometriin. Pitää paineistaa, jäähdyttää tai sitten keksiä joku saastuttamaton kemiallinen tai nanoteknologinen ratkaisu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "siksi se paineistettuna tihkuu jopa teräksen läpi."

        Sen takia vetysäiliöissä on sisäpinnoite. Eli vety ei tihku läpi. Vedyn energiasisältö taas on suurempi kuin bensiinillä.

        Ei ole olemassa sisäpinnoitetta tai ainetta jonka lävitse vety ei tihkuisi ja auton tankin kokoisesta säiliöstä tihkuu n. 5% per päivä lävitse. Toimii siis niin kauan kuin et aio matkustaa tai jättää autoa käyttämättä verrattain lyhyeksikään aikaa :)

        https://planetforlife.com/h2/h2swiss.html


      • Anonyymi kirjoitti:

        "siksi se paineistettuna tihkuu jopa teräksen läpi."

        Sen takia vetysäiliöissä on sisäpinnoite. Eli vety ei tihku läpi. Vedyn energiasisältö taas on suurempi kuin bensiinillä.

        Vedyn energiasisältö per LITRA ei ole puoltakaan bensiinistä millään järjellisillä paineilla. Energiaa per gramma on varmasti enemmän kuin bensassa, mutta polttoainetankissa ratkaisee tilavuus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Toisaalta kevyttä kaasua on vaikea paineistaa niin että saman kokoisella polttoainetankilla pääsisi edes puolta bensa-auton toimintamatkasta."



        https://www.is.fi/autot/art-2000001168707.html

        "Auton toimintamatka yhdellä muutaman minutin tankkauksella on noin 500 kilometriä eikä Miraita tarvitse töpselistä ladattavien sähköauton tapaan seisottaa latauksessa tuntikausia."

        Teoreettisella maantiekulutuksella bensahybridillä pääsee 900 km tankillisella. Eli tuo valmistajan ilmoittama samalla tavalla teoreettinen toimintasäde on noin puolet siitä.


    • Anonyymi

      jalo metallien hitsaajat käyttävät vety generaattodeita kun tulee halvenmaksi kuin pullo vety, autoon rakennettuna vaatisi paljon sähkövirtaa pelkällä vedyllä ajamiseen jotkut yritykset myy sarjoja jossa vety toimii bensan säästäjänä seoksessa moottorissa,

      • Vaikka vety palaakin nopeasti ja siten auttaa levittämään liekkiä, nettoenergia on syvästi negatiivinen koska saat vähemmän energiaa takaisin kuin mitä sen tekemiseen (valtava määrä) menee jopa moottorissa joka on nopeampaa palamista varten suunniteltu.


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        Vaikka vety palaakin nopeasti ja siten auttaa levittämään liekkiä, nettoenergia on syvästi negatiivinen koska saat vähemmän energiaa takaisin kuin mitä sen tekemiseen (valtava määrä) menee jopa moottorissa joka on nopeampaa palamista varten suunniteltu.

        Vetyä tosin poltetaan ns. polttokennossa, joka tuottaa sähkövirtaa akkuun, joka pyörittää sähkömoottoria.


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        Vaikka vety palaakin nopeasti ja siten auttaa levittämään liekkiä, nettoenergia on syvästi negatiivinen koska saat vähemmän energiaa takaisin kuin mitä sen tekemiseen (valtava määrä) menee jopa moottorissa joka on nopeampaa palamista varten suunniteltu.

        Luuletko, että saat bensiinilitrassa saman määrän tai enemmän energiaa mitä sen tuottamiseen on kulunut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko, että saat bensiinilitrassa saman määrän tai enemmän energiaa mitä sen tuottamiseen on kulunut?

        Kyllä saa. Siksi juuri fossiilisia käytetään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vetyä tosin poltetaan ns. polttokennossa, joka tuottaa sähkövirtaa akkuun, joka pyörittää sähkömoottoria.

        Kiitos vastauksesta, joskin se ongelma tässä ei ole sähkömoottorin olemassaolossa vaan siinä mihin se energia säilötään hidastaessa.
        Tämän vuoksi hybridiautoissa on normaaliautoa todella paljon suuremmat akut että saadaan se energia väliaikaisesti säästettyä esim. liikennevaloihin pysähtyessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko, että saat bensiinilitrassa saman määrän tai enemmän energiaa mitä sen tuottamiseen on kulunut?

        Tarkoitatko että lisääkö vedyn suihkuttaminen bensan lisäksi autoon energian määrää suuremmaksi kuin bensalitran energia normaaliautossa energia joka käytettiin vedyn tuottamiseen?

        Jos tarkoitit tätä, niin se vedyn tuottaminen vetää koko prosessin reilusti negatiivisen puolelle sen lisäksi että vaatii erityismoottorin ettei se aiheuta harmittavaa moottorin koputusta joka vähentää vielä enemmän energiatehokkuudesta.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=AmbHpqWjMVE

        Litiumakut voivat räjähtää kuin pommi. Yksi oikosulkuun mennyt solu voi tuhota kaiken. Kolaritilanteessa hyvin vaarallisia.

        https://www.youtube.com/watch?v=3eFM9JJMH_0

        Taas yksi Tesla räjähti.


      • Anonyymi

        Kummallista tuossa , ettei filmiä näytetty katkeamattomasti, vaan räjähdys oli jo alkanut , kun se selvästi leikattuna taas jatkui (juontaja sanoo "suddenly."...aina näin..


    • Anonyymi

      "Mullistava akku pitää kutinsa 1,6 miljoonaa kilometriä

      Sähköautoilun akilleen kantapää on akusto. Sen kapasiteetti riittää liian pieniin latausväleihin, se latautuu liian hitaasti ja ikääntyy liian nopeasti. Kanadalaisessa Dalhousien yliopistossa on professori Jeff Dahnin (kuvassa) johdolla ratkaistu yksi isoista ongelmista.

      Dahnin laboratoriossa – jonka tutkimusta esimerkiksi Tesla rahoittaa – on verifioitu, että NMC532/AG-kennosto kestää miljoonan mailin eli 1,6 miljoonan kilometriä ajon. Elinikä on näin 2-3 kertaa nykyisten Teslojen akustoja parempi.

      Kolmevuotisten tutkimusten jälkeen tutkijat vakuuttavat, että tuhansienkin latauskertojen jälkeen akku latautuu 90 prosenttiin alkuperäisestä maksimikapasiteetista. Mikään nykyakuista ei yllä lähellekään näitä lukemia.

      Dahnin tiimin julkistamassa raportissa kuvataan testitulokset. Kennorakennetta on testattu 20-55 asteen lämpötiloissa. Jotkut testeistä ovat kestäneet kolme vuotta. Osa testatuista elektrolyyteistä kestää myös pikalataustekniikoita.

      Yhdessä testisarjassa 20 asteen lämpötilassa akku latautui yli 90 prosentin kapasiteettiin, vaikka latauskertoja kertyi lähemmäs 5000. Akun kemia eroaa nykyakuista: katodi on nikkelistä, magnaanista ja koboltista ja anodi keinotekoisesta grafiitista. Niiden välillä käytetty elektrolyytti on uudenlainen.

      Teslan perustaja Elon Musk on aiemmin sanonut, että yhtiö on ensi vuonna esittelemässä akustopolvea, jolla ajetaan miljoona mailia. Tällä hetkellä Teslan akut valmistaa Panasonic Teslan omassa tehtaassa.

      Dahnin tutkimuksesta kertoi aiemmin Elektroniktidningen Ruotsissa."

      http://etn.fi/index.php/13-news/9851-mullistava-akku-pitaa-kutinsa-1-6-miljoonaa-kilometria

      • Anonyymi

        "Kennorakennetta on testattu 20-55 asteen lämpötiloissa. "

        Eli ei ole yhtäkään testiä tehty pakkasella. Edes pienellä pakkasella.


      • Anonyymi

        Tilanne sähköautojen suhteen on selvästi sellainen, että kannattaa odottaa aivan rauhassa tekniikan kehittymistä ja hintojen laskua. Muutaman vuoden odottelulla voi säästää varmaan kymmeniä tuhansia euroja. Sen verran hienoa tekniikkaa on tulossa, että nykyisien sähköautojen arvo tippuu nollaan kun uuden sukupolven sähköautotekniikka tulee.


    • Anonyymi

      Vedyn jakelupisteitä pitäisi alkaa rakentaa jo vähitellen ettei niistä jää kiinni kehitys.

    • Anonyymi

      Sähköautojen akku ongelmat luultuakin vakavammat, pakkasessa ajomatka putoaa keskimäärin 40 prosentilla.

      Uusi puolueeton tutkimus luo sähköautojen ympäristystävällisyydelle suuren epäilyksen varjon, varsinkin kylmissä maissa. On tärkeää, että emme tee virheratkaisuja kun lähdemme valitsemaan tekniikkaa, koska ilmastonmuutoksen torjunta tulisi silloin epäonnistumaan ja tuhlaisimme vain rahamme.

      Eli toivottavasti emme lähde tunteella markkinamiesten valheisiin mukaan, vaan teemme järkeviä valintoja tieteeseen nojaten. Lukekaa kaikki kiinnostuneet tuo AAA:n testi:

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/pakkanen-syo-sahkoauton-akkuja-odotettuakin-pahemmin-amerikkalaiset-tekivat-hatkahdyttavia-loytoja/09fd365d-75e5-4aa0-a299-535aee575dd6

      AAA:n testiohjelma lienee ensimmäinen vertaileva ajotutkimus, jossa jokaista ajoneuvoa ajettiin yhtenevin käytännöin. Brannonin mukaan testit tarjosivat useita yllätyksiä.

      Suurin yllätys oli hänen mukaansa se, että kaikki autot menettivät merkistä riippumatta keskimäärin saman verran ajomatkaa.

      ”Tähän autovalmistajien tulee löytää ratkaisu, sillä asiakkaiden kannalta se voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä”, Brannon toteaa.

      Matkan alenemaan vaikuttavat monet syyt. AAA:n tutkimuksen mukaan pelkästään sähköauton käynnistäminen yli 6,6 celsiusasteen pakkasessa leikkasi käytettävissä olevasta ajomatkasta 12 prosenttia.

      Chevy Boltin kaltaisessa, 380 kilometrin ajolatauksella varustetussa autossa matka-alenema olisi noin 45 kilometriä. Tämä edellytti, että auton lämmityslaitteita eikä istuinlämmittimiä ollut kytketty päälle.

      Päälle kytketyn ilmastointilaitteen aiheuttama matka-alenema oli vieläkin suurempi. Tutkimuksen mukaan se pudotti käytettävissä olevaa ajomatkaa 41 prosentilla, mikä Boltin kaltaisen sähköauton kohdalla pudottaisi ajomatkan 224 kilometriin.

      Sähköautojen ongelmana on, että niiden lämmitysjärjestelmä nojaa yksinomaan sähköakkujen tuottamaan energiaan. Polttomoottoreilla varustetut autot saavat lämpöenergiaansa voimanlähteensä tuottamasta hukkaenergiasta.

      ”Ongelmana on, että lithium-akut viihtyvät suurin piirtein samoissa 20 asteen lämpötiloissa kuin ihminenkin”, Brannon luonnehtii.

    • Anonyymi

      Kestävin ratkaisu on yksityisautoilun radikaali vähentäminen. Öljy on jo niin vähissä, että paluuta nykymenoon ei ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1595
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1429
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1337
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1325
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      34
      1266
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1208
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe