Ajatuksia uusimmasta puoluegallupista - ja vähän muustakin

Tiistaina oli palstalla avaus, jossa Kantar TNS:n HS:lle tekemään gallupiin viitaten kepun kannatuksen edelleen jatkunutta putoamista pidettiin hienona uutisena. Siihen sitten minäkin yhdyin viestilläni, jossa totesin, että suunta on oikea maan ja kansalaisten suuren enemmistön kannalta. Pahoittelin kyllä sitä, että tuo gallup on huono tervetuliaislahja kepun uudelle puheenjohtajalle, terhakalle Katri Kulmunille.

Asiaa enemmän ajateltuani parasta tuon gallupin näyttämässä ei sittenkään ole kepun kannatuksen putoaminen, vaan se, että tähän asti jatkuvassa nousussa olleiden persujen kannatus myös on hieman pudonnut. Tosin vain hivenen, mutta kuitenkin hyvä alku, joka voi näyttää suunnan kääntymistä.

Persuthan on äärikansallinen populistipuolue. Sellaisista tiedetään koituneen maalleen ja laajemminkin kovin huonot seuraamukset. Sellaisiahan olivat niin Italian fasistit kuin Saksan natsitkin. Ajassammekin sellaiset nostelevat päätään, Euroopassakin, mutta toistaiseksi ilman suurta vaaraa kansalleen ja muille. Sellaista edustavat myös Britannian Boris Johnson ja USA:n Trump, mutta heidänkään tilanteensa ei näytä nyt kovin hyvältä.

Parempaa en toivo persuillemmekaan. Puolueen kannatuksen romahtaminen koituisi myös puolueen nykyisten kannattajien parhaaksi. Ai miksi, vai? He pettyisivät katkerasti, kun puolue vaalivoittajanakaan ei varmaankaan pääsisi hallitukseen. Mutta jos se sittenkin pääsisi, pettyisivät vielä katkerammin, kun puolue joutuisi tekemään vain sitä, mikä on mahdollista ja mikä on pakko tehdä.

En ole kepun kannattaja, mutta ei minulla ole mitään kepun kannatuksen kohtuullista nousua vastaan. Puolue saisi siitä rohkaisua toimia hallituksessa myös koko maankin eikä vain sille tärkeimmän hieman ”ulkokehälle” jääneen vähenevän väestön eduksi. Kepu on sentään nimiensä muuttelusta huolimatta vanha, vakaa puolue, myös yhteistyökykyinen ja -haluinen; sen se osoitti lähtemällä hallitukseen - josta se saa kyllä kiittää kokoomuksen tyhmää itsevarmuutta, joka suututti minua todella.

Persujen kannatuksen pudotessa uskonkin kepun kannatuksen nousevan, sillä persuihin kai eniten puolueen kannatusta on valunut. Sinne on kyllä valunut myös demarien kannatusta, jota näkyy hiljalleen palailevan ”vanhaan kotiin”. Kokoomuksesta ei liene valunut kannatusta persuihin, kun puolueen kannatus näkyy nyt nytkähtäneen hieman alaspäin. Ähäkutti - sanoisin viime vaaleissakin puoluetta äänestäneenä - taidatte saada palkkaanne liiallisesta varmuudestanne hallitukseen pääsemisestä!

Vihreäthän tuossa gallupissa suurin nousija on, eikä minulla mitään sitäkään vastaan. Miksi vastustaisinkaan puoluetta, joka jyllää eniten nuorten voimalla, heidän tulevaisuudentoiveillaan ja -pyrkimyksillään. Nuortenhan on tulevaisuus, ei tällaisten vanhusten. Tästäpä vielä näette tuon uusimman gallupin:

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006248789.html

55

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Halosen eläke korjaus vielä tekemättä. Presidentillistä hämäystä
      Anonyymi
      31.08.2019 23:36

      Tämä kun otettaisin esille laajemmin maan mediassa, painostaisi Halosta muuttamaan eläkettään oikeaksi.
      Se juuri hänestä itsestään kiinni, millaiseksi tullut.

      Presidentin eläke pitää hakea itse. Istuva presidentti allekirjoittaa ja hyväksyy kaikki lait. Tätä valtaa käytti myös Halonen. Halosella on lisäksi oikeustieteellinen tutkinto, joten perusolettamana oli, että presidentti tuntee myös lain presidentin eläkkeestä.
      Halonen itse haki ja vaati liian suuren eläkkeen. Halosen palkkio oli 126.000 euroa, josta 60% tekee 75.600 euroa ja verovapaana. Halonen kuitenkin käytti laskuperusteena seuraavalle presidentille säädettyä korkeampaa palkkiota 160.000 euroa (joka palautettiin alkuperäiseen 126000 €) ja toivoi, että kukaan ei huomaa. Toisin kävi.
      Niinistö vaati lainsäädännöllä presidentin palkkion palauttamista samaan, jonka Halonenkin oli saanut, ja se toteutui. Siitä huolimatta Halonen ei perääntynyt ja kääntyi valtiovarainministeri Urpilaisen puoleen.
      https://yle.fi/uutiset/3-6471415
      Valtiovarainministerillä on paljon valtaa. Kreikan miljardilainojen seassa Urpilainen junaili väärän oikeaksi ja takautuvasti, vaikka myös liikaa maksettu olisi pitänyt periä pois takautuvasti.

      Saa presidentin eläkkeen virheellisesti 160 000 € presidentin palkkion mukaan.
      Saanut jo vuosia, joka pitää palauttaa, vaikka kipeää tekee. 20400 € /v palautettava summa:
      Menee jo 150 000 €:n tietämille palautus summa.

      http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005321433.html

      https://yle.fi/uutiset/3-6471415

      Ei pitäisi olla mitään epäselvää väärin maksetun eläkkeensä palautukseen !

      Siinä ei paina virheellisyydessä vaikka eduskunta niin päättänytkin. Eduskunnankin pitää korjata virheellinen päätös.

    • Olen avauksessani hyvinkin kepumyönteinen, kun sanon, että ”ei minulla ole mitään kepun kannatuksen kohtuullista nousua vastaan. Puolue saisi siitä rohkaisua toimia hallituksessa myös koko maankin eikä vain sille tärkeimmän hieman ”ulkokehälle” jääneen vähenevän väestön eduksi. Kepu on sentään nimiensä muuttelusta huolimatta vanha, vakaa puolue, myös yhteistyökykyinen ja -haluinen; sen se osoitti lähtemällä hallitukseen - josta se saa kyllä kiittää kokoomuksen tyhmää itsevarmuutta, joka suututti minua todella”.

      Parastahan toivon myös persujen kannattajille sanoessani, että ”puolueen kannatuksen romahtaminen koituisi myös puolueen nykyisten kannattajien parhaaksi. Ai miksi, vai? He pettyisivät katkerasti, kun puolue vaalivoittajanakaan ei varmaankaan pääsisi hallitukseen. Mutta jos se sittenkin pääsisi, pettyisivät vielä katkerammin, kun puolue joutuisi tekemään vain sitä, mikä on mahdollista ja mikä on pakko tehdä”.

      Ei liioin kokoomusvastaisenakaan voitane pitää tätä sanomaani: ”Kokoomuksesta ei liene valunut kannatusta persuihin, kun puolueen kannatus näkyy nyt nytkähtäneen hieman alaspäin. Ähäkutti - sanoisin viime vaaleissakin puoluetta äänestäneenä - taidatte saada palkkaanne liiallisesta varmuudestanne hallitukseen pääsemisestä!”

      Minkähän puolueen kannattaja lienee siis tuo, jolle kai kaikki nuo sanomani ovat tehneet niin kipeää, että hänen on täytynyt vain tuollaista asiaan täysin kuulumatonta törkyä vastineeksi laittaa? Luultavasti häne ei ole kiinnostunut mistään puolueesta, vaan mielenkiintonsa kohdistuu vain aivan muuhun. Tlisi jo kaapista ulos, se voisi elämäänsä helpottaa.

      • Anonyymi

        "Tiistaina oli palstalla avaus, jossa Kantar TNS:n HS:lle tekemään gallupiin viitaten kepun kannatuksen edelleen jatkunutta putoamista pidettiin hienona uutisena. Siihen sitten minäkin yhdyin viestilläni, jossa totesin, että suunta on oikea maan ja kansalaisten suuren enemmistön kannalta."

        Muistisi on hyvä mutta lyhyt.
        Noijn juuri kirjoitit, se unohtui pian. Olet herjannut keskustaa vuosia.


      • Anonyymi

        Törkyä tosiaan missä preasidentti viihtyy homoklubi joukoissaan.
        Mutta mikä ei ole totta -sano, kun sitä töryksi sanot, saat jokaisesta väärin kirjoitetusta kohdasta satasen.

        " vaan mielenkiintonsa kohdistuu vain aivan muuhun. Tlisi jo kaapista ulos, se voisi elämäänsä helpottaa."
        -kirjoitat, ja kyllä he tulleet jo kaapistaan.
        Totuus kirmaisee tuon puolen suosioita. Se vain totta joka sana, joka hänenkin mukaansa pitäisi salata.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tiistaina oli palstalla avaus, jossa Kantar TNS:n HS:lle tekemään gallupiin viitaten kepun kannatuksen edelleen jatkunutta putoamista pidettiin hienona uutisena. Siihen sitten minäkin yhdyin viestilläni, jossa totesin, että suunta on oikea maan ja kansalaisten suuren enemmistön kannalta."

        Muistisi on hyvä mutta lyhyt.
        Noijn juuri kirjoitit, se unohtui pian. Olet herjannut keskustaa vuosia.

        Miksi et lukenut avaustani pidemmälle? Jatkossa olisi ollut juuri noita, joita poimin äskeiseen vastineeseeni sinulle. Vai etkö saa avaustani kokonaan esille? Onhan sen oikeassa alalaidassa kehote "Lue lisää" ja sitä napsauttamalla avaukseni aukeaa kokonaisena.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Miksi et lukenut avaustani pidemmälle? Jatkossa olisi ollut juuri noita, joita poimin äskeiseen vastineeseeni sinulle. Vai etkö saa avaustani kokonaan esille? Onhan sen oikeassa alalaidassa kehote "Lue lisää" ja sitä napsauttamalla avaukseni aukeaa kokonaisena.

        Herjaat vain, ei kiinnosta pidemmälle lukeminen kirjoituksiasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Törkyä tosiaan missä preasidentti viihtyy homoklubi joukoissaan.
        Mutta mikä ei ole totta -sano, kun sitä töryksi sanot, saat jokaisesta väärin kirjoitetusta kohdasta satasen.

        " vaan mielenkiintonsa kohdistuu vain aivan muuhun. Tlisi jo kaapista ulos, se voisi elämäänsä helpottaa."
        -kirjoitat, ja kyllä he tulleet jo kaapistaan.
        Totuus kirmaisee tuon puolen suosioita. Se vain totta joka sana, joka hänenkin mukaansa pitäisi salata.

        Palstapölhön pankkomajurin on kovin vaikeaa piilotella perussuomalaisuuttaan? Kepulainen näet sorru tuollaiseen törkykirjoitteluun kuten sinä teet, mutta persullehan se on melkein elinehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herjaat vain, ei kiinnosta pidemmälle lukeminen kirjoituksiasi.

        Pankkolängvitsimäistä äidinkielen lauserakenteen raiskaamista.


    • Anonyymi

      Itsehän tuon tiistain viestin laitoit tänne.
      Vain Sinulla on moiseen potentiaalia. Ketään muuta ei vieläkään ole näkyvissä.

      HUIPPUSOTILAS

      • Niin laitoin, avauksessani mainitsemani viestin vastineeksi sille avaukselle, josta myös mainitsin avauksessani. Muuta minulta ei ole ennen tätä avaustani viikkoon tänne tullut.

        Se kyseinen avaus ei kyllä mielestäni ollut erityisempi näyttö lähettäjänsä potentiaalista, olipahan vain sellainen roiskaisu. Mutta tietenkään sinulla ei ole näkyvissäsi muita kuin minä, kun päässäsi olen vain minä, ihan joka hetki. Pari-kolme kertaa viikon aikana kyllä palstan avasin ja joka kerran näin sinulta minuun kohdistunutta kaipuuntuskaa, mutta minun ei tarvinnut yrittää sitä helpottaa, kun aina oli joku muu minuksi joutunut. Olisihan tuollainen hyvin huvittavaa, jollei olisi niin kovin säälittävää.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Niin laitoin, avauksessani mainitsemani viestin vastineeksi sille avaukselle, josta myös mainitsin avauksessani. Muuta minulta ei ole ennen tätä avaustani viikkoon tänne tullut.

        Se kyseinen avaus ei kyllä mielestäni ollut erityisempi näyttö lähettäjänsä potentiaalista, olipahan vain sellainen roiskaisu. Mutta tietenkään sinulla ei ole näkyvissäsi muita kuin minä, kun päässäsi olen vain minä, ihan joka hetki. Pari-kolme kertaa viikon aikana kyllä palstan avasin ja joka kerran näin sinulta minuun kohdistunutta kaipuuntuskaa, mutta minun ei tarvinnut yrittää sitä helpottaa, kun aina oli joku muu minuksi joutunut. Olisihan tuollainen hyvin huvittavaa, jollei olisi niin kovin säälittävää.

        Millaisella moukarilla pitää päähäsi takoa ymmärrystä yksinkertaisesta asiasta:
        Olen työkseni ihan riittävästi arvioinut erilaisia ihmisiä. Sinunkin mielemällähdykset osaan hahmottaa muiden joukosta.
        Jo viestisi otsikko kertoi kenestä on kyse. Se on helppoa kun osaa.

        HUIPPUSOTILAS

        Vähän on lapsellista tuo "kaipuuntuska".


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Niin laitoin, avauksessani mainitsemani viestin vastineeksi sille avaukselle, josta myös mainitsin avauksessani. Muuta minulta ei ole ennen tätä avaustani viikkoon tänne tullut.

        Se kyseinen avaus ei kyllä mielestäni ollut erityisempi näyttö lähettäjänsä potentiaalista, olipahan vain sellainen roiskaisu. Mutta tietenkään sinulla ei ole näkyvissäsi muita kuin minä, kun päässäsi olen vain minä, ihan joka hetki. Pari-kolme kertaa viikon aikana kyllä palstan avasin ja joka kerran näin sinulta minuun kohdistunutta kaipuuntuskaa, mutta minun ei tarvinnut yrittää sitä helpottaa, kun aina oli joku muu minuksi joutunut. Olisihan tuollainen hyvin huvittavaa, jollei olisi niin kovin säälittävää.

        Ihmisten on oikeus tietää ja saada totuudenmukaista tietoa. Sen edistämisessä riittää työtä vielä, että saadaan näitäkin esille mitä esim Halonen tehnyt. Ne pitäisi näköjään mielestäsi pyyhkäistä maton alle. jos hän olisi kepu, sillä Ylen uutisetkin alkaisi. Nyt Ylekin vaiennut täysin mm tuollaiset presidentille sopimattomat kaverit, ym 0,5 miljoonan matkansa yksityissuihkarilla.

        Herjaat ja herjaat, sille ei näy loppua, siihen ei jäki selitykset paljoa auta, kun tuotu esille mikä tuotu.

        Tuokin nyt rikostutkinassa >
        ”Kirkko on ilmoittanut olevansa Setan Pride 2019:n virallinen partneri. Miten kirkon oppiperusta, Raamattu sopii yhteen sen kanssa, että häpeä ja synti nostetaan ylpeyden aiheeksi?” Räsänen kysyi tviitissään.
        -tämä nyt on rikostutkinnassa ?
        -että lähennytään Iranin kaltaista oikeusjärjestelmää.

        HUOMAATKO?
        Minulla ei kirjoitusvirheitä, sinun kirjoituksissasi on. Joista herjaa heittelet.
        Jalkavaimo Längvitsin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisten on oikeus tietää ja saada totuudenmukaista tietoa. Sen edistämisessä riittää työtä vielä, että saadaan näitäkin esille mitä esim Halonen tehnyt. Ne pitäisi näköjään mielestäsi pyyhkäistä maton alle. jos hän olisi kepu, sillä Ylen uutisetkin alkaisi. Nyt Ylekin vaiennut täysin mm tuollaiset presidentille sopimattomat kaverit, ym 0,5 miljoonan matkansa yksityissuihkarilla.

        Herjaat ja herjaat, sille ei näy loppua, siihen ei jäki selitykset paljoa auta, kun tuotu esille mikä tuotu.

        Tuokin nyt rikostutkinassa >
        ”Kirkko on ilmoittanut olevansa Setan Pride 2019:n virallinen partneri. Miten kirkon oppiperusta, Raamattu sopii yhteen sen kanssa, että häpeä ja synti nostetaan ylpeyden aiheeksi?” Räsänen kysyi tviitissään.
        -tämä nyt on rikostutkinnassa ?
        -että lähennytään Iranin kaltaista oikeusjärjestelmää.

        HUOMAATKO?
        Minulla ei kirjoitusvirheitä, sinun kirjoituksissasi on. Joista herjaa heittelet.
        Jalkavaimo Längvitsin kanssa.

        Kas kun ei mennyt syöttiin, pariin kirjoitus virheeseeni !
        Kai nyt edes Pankkolängvitsi huomasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun ei mennyt syöttiin, pariin kirjoitus virheeseeni !
        Kai nyt edes Pankkolängvitsi huomasi.

        Onko pankkomajuri jo noin ulalla, että juttelee itsekseen?


    • Anonyymi

      Maa muuttunut ihmeeliseksi, näiden tois`puolen herjaajia suosivaksi.
      eimerkki;
      ”Kirkko on ilmoittanut olevansa Setan Pride 2019:n virallinen partneri. Miten kirkon oppiperusta, Raamattu sopii yhteen sen kanssa, että häpeä ja synti nostetaan ylpeyden aiheeksi?” Räsänen kysyi tviitissään.
      -tämä nyt on rikostutkinnassa ?

    • Hiljaistahan on nyt politiikassa ja varsin hiljaista taitaa olla tällä palstallakin. Itseltäni ainakin viikko vierähti niin, ettei tullut aihetta avaukselle ennen kuin nyt, ja vain yhden viestinkin - avauksessani mainitsemani - tänne viikon aikana heitin.

      Kutsumusta tänne ei ole ollut siksikään, kun ohjelmassani on ollut yhtä ja toista mukavampaa, josta ei enempää. Kerronpa kuitenkin, että eilen vielä kävin taas sienireissussa, hakemassa suppilovahveroita Nuuksion korvesta. Nopeasti nyt sainkin korin täyteen, korini oli tosin vähän pienempi kuin viimeviikon rouskureissullani. Nyt on pakastimessa useita minigrip-pusseja ryöpsäytettyjä ”suppiloita” ja kaapissa pari lasipurkkia sähköisellä sienikuivurillani kuivaamiani.

      Eipä tämä avauksenikaan näy herättäneen suurta kiinnostusta niiltä, joilla olisi halua ja kykyä puhua asioista. Avauksellani on kyllä jo käynyt viestittelemässä muutama sellainen, jolla on puute kyvyistä mutta joutilasta aikaa sitäkin enemmän. Pariin sellaiseen olen vastannutkin. Enempään minulla ei ole nyt aihetta.

      Kohta lähden ajelemaan Santahaminaan kierrelläkseni siellä vanhoja tuttuja paikkoja katsastaen ennen kuin menen kerhomme rantasaunalla on klo 15.00 alkavaan Pääkaupungin päällystö ry:n evp-porukan saunailtaan. Meitä on kuulemma ilmoittautunut sinne parikymmentä, joista minä lienen taas vanhin. Saunomisen ja makkaranpaiston ohessa mukavaa juttua meillä varmaan riittää. Tarjolla on tietysti oluttakin, jota ainakaan minä en voi nauttia yhtä pulloa enempää, kun olen matkassa autollani.

      Reissusta palattuani ehkä vielä tänään myöhään illalla tai ainakin huomenna tulen vielä vilkaisemaan avaukseni mahdollisesti tuottamaa ja palaan siihen, jos sen aiheelliseksi näen.

      • Anonyymi

        ”suppiloita” ja kaapissani pari lasipurkkiani sähköisellä sienikuivurillani kuivaamiani.
        heh, ihan itse kuivannut.


      • Anonyymi

        `menen kerhomme rantasaunalla on klo 15.00 alkavaan Pääkaupungin päällystö ry:n evp-porukan saunailtaan.`

        Ota Pankkolängvitsi mukaan, hän voi juoda olutta puolestasi. Ja olisiko lestaa huutava myös halukas mukaan ?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Keskustan olisi pitänyt hävitä puoluekartalta jo 1970 mutta 5-kymmenvuotinen Neuvostoliiton puuhastelu Kekkosen pitkän uran ja Maalaisliiton ulkopoliittisen toiminnan tukemiseksi myöhästytti sodanjälkeistä häviötä

      Keskusta vuotaa PS-puolueeseen mutta myös Kokoomus tulee saamaan lisäkannatusta, Nliiton aikana Kokoomus ei päässyt hallitukseen Kremlin estäessä ja Keskusta mestaroi siellä Kokoomuksen äänillä se aika on nyt loppu

      Keskustan häviämistä kiihdyttää paskalaki-Sipilä ja rakenteellinen korruptio-Kaikkonen linnatuomioineen ministerinä roikkumassa aitoon YYA-aikaan ei millään ole väliä

      Lisäksi Sipilä töppäsi kutsumalla mamuja maahan - aivan alkeellinen moka, jota muut maat hyödynsivät menkää Suomeen uutisoinnilla arabimaihin ja Kiinaan asti

      Sipilän eduskuntauran (äänimäärä puolittui Oulussa) tuhosi siten PS:n Halla-ahon ja paikallisesti myös Tynkkysen toiminta komeasti eli tämä nopeutti sitä kehitystä jossa Keskusta tulee katoamaan politiikasta tarpeetomana

      Poliittinen poliisi yrittää vielä tukea peitteleyä ja vaikenemista Tynkkynen kertoo eduskunnassa https://www.youtube.com/watch?v=Uct15sk-aKA

      • Kokoomus ei todellakaan päässyt hallitukseen pariinkymmeneen vuoteen, riippumatta vaalimenestyksestään, ja se johtui ”yleisistä syistä”, kuten lipsahti Johannes Virolaiselta - josta sai sitten kovat pyyhkeet Kekkoselta. Eli Kekkonenhan niin halusi, ja halusi varmaan niin siksi, kun Neuvostoliitto oli antanut ymmärtää hänen niin haluavan;))

        Kepun kannatus varmaan on vuotanut paljon persuihin, mutta ei sieltä vielä ole tullut ”paluumuuttajia”, joita hieman näkyy tulleen demareihin, joka myös varmaan on jonkin verran persuihin vuotanut. Kyllä siellä persuissa olisi vielä melkoista potentiaalia kepun kannatuksen kasvamiseksi ja niin uskon ainakin jonkin verran vielä tapahtuvankin, sen sanon jo avauksessanikin. Kokoomuksen kannattajien vuoto persuihin uskoakseni on ollut varsin vähäistä, sillä kovin kaukana toisistaan nuo puolueet perusperiaatteiltaan ovat.

        Nuo viestisi asiallisesta puolesta. Kommentoimatta jätän nuo Sipilää ja Kaikkosta koskevat sanomisesi, kun ainakaan esitystapasi tuossa ei ole asiallinen. No, puutun sentään sen verran tuohon ”mamuista” sanomaasi, että ovatko ne todellakin suuri ongelma meillä? Kaikissa muissa pohjoismaissakin niitä on hyvin paljon enemmän kuin meillä, ja ainakin Saksassa, Ranskassa ja Britanniassa niiden suureen väestöönkin suhteutettuna prosentuaalisestikin enemmän kuin meillä. Ei noissa maissa - ei edes Ruotsidemokraatit - Sverigedemokraterna - Ruotsissa pidä asiaa esillä lainkaan siten kuin persumme meillä.

        En usko kepun katoavan poliittiselta kartalta ainakaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Ei se entisellä shapluunallaan enää kovin suureksikaan kasva, kun vääjäämättä vähenee se väestö, joka on aina ollut tärkein maalaisliitto-kepun agendalla. Puolueen perusarvot ovat kuitenkin sellaiset, että kyllä se saa kannatusta tarpeeksi kentällä pysyäkseen. Persujen kohdalla uskon käyvän toisin, toivottavasti ja luultavastikin jo ennen kuin se ehtii tehdä sellaisia, joita kaltaisensa äärinationalistiset puolueet ovat tehneet historiasta tunnetuin seurauksin.

        Taisi tulla nyt sanottua sellaista, että saatan nyt leimautua kepulaiseksi;)) Ei se mitään, kyllä sen kestän. Paljon vaikeampaa olisi kestää, jos leimautuisin persuksi, mutta sellaisesta ei liene pelkoa;))


      • kapi_ kirjoitti:

        Kokoomus ei todellakaan päässyt hallitukseen pariinkymmeneen vuoteen, riippumatta vaalimenestyksestään, ja se johtui ”yleisistä syistä”, kuten lipsahti Johannes Virolaiselta - josta sai sitten kovat pyyhkeet Kekkoselta. Eli Kekkonenhan niin halusi, ja halusi varmaan niin siksi, kun Neuvostoliitto oli antanut ymmärtää hänen niin haluavan;))

        Kepun kannatus varmaan on vuotanut paljon persuihin, mutta ei sieltä vielä ole tullut ”paluumuuttajia”, joita hieman näkyy tulleen demareihin, joka myös varmaan on jonkin verran persuihin vuotanut. Kyllä siellä persuissa olisi vielä melkoista potentiaalia kepun kannatuksen kasvamiseksi ja niin uskon ainakin jonkin verran vielä tapahtuvankin, sen sanon jo avauksessanikin. Kokoomuksen kannattajien vuoto persuihin uskoakseni on ollut varsin vähäistä, sillä kovin kaukana toisistaan nuo puolueet perusperiaatteiltaan ovat.

        Nuo viestisi asiallisesta puolesta. Kommentoimatta jätän nuo Sipilää ja Kaikkosta koskevat sanomisesi, kun ainakaan esitystapasi tuossa ei ole asiallinen. No, puutun sentään sen verran tuohon ”mamuista” sanomaasi, että ovatko ne todellakin suuri ongelma meillä? Kaikissa muissa pohjoismaissakin niitä on hyvin paljon enemmän kuin meillä, ja ainakin Saksassa, Ranskassa ja Britanniassa niiden suureen väestöönkin suhteutettuna prosentuaalisestikin enemmän kuin meillä. Ei noissa maissa - ei edes Ruotsidemokraatit - Sverigedemokraterna - Ruotsissa pidä asiaa esillä lainkaan siten kuin persumme meillä.

        En usko kepun katoavan poliittiselta kartalta ainakaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Ei se entisellä shapluunallaan enää kovin suureksikaan kasva, kun vääjäämättä vähenee se väestö, joka on aina ollut tärkein maalaisliitto-kepun agendalla. Puolueen perusarvot ovat kuitenkin sellaiset, että kyllä se saa kannatusta tarpeeksi kentällä pysyäkseen. Persujen kohdalla uskon käyvän toisin, toivottavasti ja luultavastikin jo ennen kuin se ehtii tehdä sellaisia, joita kaltaisensa äärinationalistiset puolueet ovat tehneet historiasta tunnetuin seurauksin.

        Taisi tulla nyt sanottua sellaista, että saatan nyt leimautua kepulaiseksi;)) Ei se mitään, kyllä sen kestän. Paljon vaikeampaa olisi kestää, jos leimautuisin persuksi, mutta sellaisesta ei liene pelkoa;))

        Toistan jo moneen kertaan aiemminkin toteamani, että yhtäältä yleiset syyt juontuivat sosialidemokraattien pelkoon, että hallitusyhteistyössä kokoomuksen kanssa he olisivat menettäneet kannatustaan kommunisteille ja toisaalta siihen, että porvaripuolueiden yhteiskannatus ei riittänyt enemmistöhallituksen muodostamiseen, koska SMP ei aidosti hallitukseen halunnut samalla kun kristillisen liiton vaatimukset keskiolut- ja aborttilain kumoamisesta ja Israel-myönteisestä politiikasta ei muille puolueille käynyt.

        Tulipa pitkä virke, mutta niitähän perustellaan lakitekstissäkin sillä, että asia ei pääse painottumaan yksipuolisesti suuntaan tai toiseen. ;-)


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Kokoomus ei todellakaan päässyt hallitukseen pariinkymmeneen vuoteen, riippumatta vaalimenestyksestään, ja se johtui ”yleisistä syistä”, kuten lipsahti Johannes Virolaiselta - josta sai sitten kovat pyyhkeet Kekkoselta. Eli Kekkonenhan niin halusi, ja halusi varmaan niin siksi, kun Neuvostoliitto oli antanut ymmärtää hänen niin haluavan;))

        Kepun kannatus varmaan on vuotanut paljon persuihin, mutta ei sieltä vielä ole tullut ”paluumuuttajia”, joita hieman näkyy tulleen demareihin, joka myös varmaan on jonkin verran persuihin vuotanut. Kyllä siellä persuissa olisi vielä melkoista potentiaalia kepun kannatuksen kasvamiseksi ja niin uskon ainakin jonkin verran vielä tapahtuvankin, sen sanon jo avauksessanikin. Kokoomuksen kannattajien vuoto persuihin uskoakseni on ollut varsin vähäistä, sillä kovin kaukana toisistaan nuo puolueet perusperiaatteiltaan ovat.

        Nuo viestisi asiallisesta puolesta. Kommentoimatta jätän nuo Sipilää ja Kaikkosta koskevat sanomisesi, kun ainakaan esitystapasi tuossa ei ole asiallinen. No, puutun sentään sen verran tuohon ”mamuista” sanomaasi, että ovatko ne todellakin suuri ongelma meillä? Kaikissa muissa pohjoismaissakin niitä on hyvin paljon enemmän kuin meillä, ja ainakin Saksassa, Ranskassa ja Britanniassa niiden suureen väestöönkin suhteutettuna prosentuaalisestikin enemmän kuin meillä. Ei noissa maissa - ei edes Ruotsidemokraatit - Sverigedemokraterna - Ruotsissa pidä asiaa esillä lainkaan siten kuin persumme meillä.

        En usko kepun katoavan poliittiselta kartalta ainakaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Ei se entisellä shapluunallaan enää kovin suureksikaan kasva, kun vääjäämättä vähenee se väestö, joka on aina ollut tärkein maalaisliitto-kepun agendalla. Puolueen perusarvot ovat kuitenkin sellaiset, että kyllä se saa kannatusta tarpeeksi kentällä pysyäkseen. Persujen kohdalla uskon käyvän toisin, toivottavasti ja luultavastikin jo ennen kuin se ehtii tehdä sellaisia, joita kaltaisensa äärinationalistiset puolueet ovat tehneet historiasta tunnetuin seurauksin.

        Taisi tulla nyt sanottua sellaista, että saatan nyt leimautua kepulaiseksi;)) Ei se mitään, kyllä sen kestän. Paljon vaikeampaa olisi kestää, jos leimautuisin persuksi, mutta sellaisesta ei liene pelkoa;))

        Ei kukaan ole Jombe kiinnostunut Sinun leimautumisesta pätkääkään.

        HUIPPUSOTILAS


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Toistan jo moneen kertaan aiemminkin toteamani, että yhtäältä yleiset syyt juontuivat sosialidemokraattien pelkoon, että hallitusyhteistyössä kokoomuksen kanssa he olisivat menettäneet kannatustaan kommunisteille ja toisaalta siihen, että porvaripuolueiden yhteiskannatus ei riittänyt enemmistöhallituksen muodostamiseen, koska SMP ei aidosti hallitukseen halunnut samalla kun kristillisen liiton vaatimukset keskiolut- ja aborttilain kumoamisesta ja Israel-myönteisestä politiikasta ei muille puolueille käynyt.

        Tulipa pitkä virke, mutta niitähän perustellaan lakitekstissäkin sillä, että asia ei pääse painottumaan yksipuolisesti suuntaan tai toiseen. ;-)

        Kiva, että Sinä nyt kerroit ne ”yleiset syyt”, jotka Virolaiselta jäivät vaille selitystä;))

        Nuo eivät kuitenkaan voi olla ainoa syy kokoomuksen bannaamiselle. Hallitus syntyi noihin aikoihin helposti: jos puolueet eivät saaneet sitä kasaan, Kekkonen murjaisi ”hätätilahallituksen”. Tosin niistä ei tullut pitkäikäisiä, mutta lyhytikäisiä olivat myös puolueiden muodostamat hallitukset. Kalevi Sorsan IV hallitus 1983-87 oli ensimmäinen sodanjälkeinen hallitus, joka istui täyden vaalikauden.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan ole Jombe kiinnostunut Sinun leimautumisesta pätkääkään.

        HUIPPUSOTILAS

        Et tietenkään SINÄ ole minusta pätkääkään kiinnostunut, sellaisesta ei ole koskaan ollut pienintäkään näyttöä:))


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Et tietenkään SINÄ ole minusta pätkääkään kiinnostunut, sellaisesta ei ole koskaan ollut pienintäkään näyttöä:))

        Sinun oksentelu täällä on ollut aiheenani, lähes yksinomaan. Yrjhöähän sieltä on riittänyt ja viestien poistopyyntöjä.
        Minä ajan hyviä asioita ja oiuden puolesta myös taistelen. Sinä olet negaatio tässä asiassa. Minun "mittatikkuni" mukaan mitättömän viheliäinen ihminen, teoillasi mitattuna.

        HUIPPUSOTILAS


      • Anonyymi
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Toistan jo moneen kertaan aiemminkin toteamani, että yhtäältä yleiset syyt juontuivat sosialidemokraattien pelkoon, että hallitusyhteistyössä kokoomuksen kanssa he olisivat menettäneet kannatustaan kommunisteille ja toisaalta siihen, että porvaripuolueiden yhteiskannatus ei riittänyt enemmistöhallituksen muodostamiseen, koska SMP ei aidosti hallitukseen halunnut samalla kun kristillisen liiton vaatimukset keskiolut- ja aborttilain kumoamisesta ja Israel-myönteisestä politiikasta ei muille puolueille käynyt.

        Tulipa pitkä virke, mutta niitähän perustellaan lakitekstissäkin sillä, että asia ei pääse painottumaan yksipuolisesti suuntaan tai toiseen. ;-)

        Miksi AU peukuttaa omia viestejään ja kehuu omia tekemisiään?
        Ei ole terveellä itsetunnolla varustetun tekemisiä.

        Huippusotilas


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Kiva, että Sinä nyt kerroit ne ”yleiset syyt”, jotka Virolaiselta jäivät vaille selitystä;))

        Nuo eivät kuitenkaan voi olla ainoa syy kokoomuksen bannaamiselle. Hallitus syntyi noihin aikoihin helposti: jos puolueet eivät saaneet sitä kasaan, Kekkonen murjaisi ”hätätilahallituksen”. Tosin niistä ei tullut pitkäikäisiä, mutta lyhytikäisiä olivat myös puolueiden muodostamat hallitukset. Kalevi Sorsan IV hallitus 1983-87 oli ensimmäinen sodanjälkeinen hallitus, joka istui täyden vaalikauden.

        Kalevi on Stasilistalla ! Kuten muitakin demareita, ettei ihmetellä Koiviston pelkoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun oksentelu täällä on ollut aiheenani, lähes yksinomaan. Yrjhöähän sieltä on riittänyt ja viestien poistopyyntöjä.
        Minä ajan hyviä asioita ja oiuden puolesta myös taistelen. Sinä olet negaatio tässä asiassa. Minun "mittatikkuni" mukaan mitättömän viheliäinen ihminen, teoillasi mitattuna.

        HUIPPUSOTILAS

        Et ymmärtänyt, että tuo, johon vastasit, oli vitsi. Noinhan on totuus kuin sanot: minä olen ollut täällä viestiesi aiheena, lähes yksinomaan.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Et ymmärtänyt, että tuo, johon vastasit, oli vitsi. Noinhan on totuus kuin sanot: minä olen ollut täällä viestiesi aiheena, lähes yksinomaan.

        Meinaako AU että on huumorimiehiä? HO GHOO, HO HOO!


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Toistan jo moneen kertaan aiemminkin toteamani, että yhtäältä yleiset syyt juontuivat sosialidemokraattien pelkoon, että hallitusyhteistyössä kokoomuksen kanssa he olisivat menettäneet kannatustaan kommunisteille ja toisaalta siihen, että porvaripuolueiden yhteiskannatus ei riittänyt enemmistöhallituksen muodostamiseen, koska SMP ei aidosti hallitukseen halunnut samalla kun kristillisen liiton vaatimukset keskiolut- ja aborttilain kumoamisesta ja Israel-myönteisestä politiikasta ei muille puolueille käynyt.

        Tulipa pitkä virke, mutta niitähän perustellaan lakitekstissäkin sillä, että asia ei pääse painottumaan yksipuolisesti suuntaan tai toiseen. ;-)

        Tai ihan selvällä Suomen kielellä sanottuna. 1979 Suomen hallitukset täytyi hyväksyttää Moskovassa ja "neuvostovastaisilla" puolueilla ei ollut niihin asiaa.


      • OikeistoSosDem kirjoitti:

        Tai ihan selvällä Suomen kielellä sanottuna. 1979 Suomen hallitukset täytyi hyväksyttää Moskovassa ja "neuvostovastaisilla" puolueilla ei ollut niihin asiaa.

        En muista, että mitään suomalaista puoluetta olisi Moskovassa moitittu neuvostovastaiseksi. Arvostelu kohdistui yksittäisiin henkilöihin, jollaisia eduskunnassa oli vain harvoja ja heidät kyllä osattiin jättää ministerilistalta pois ihan omasta takaakin, kuten jo 1960-luvulla. "Yöpakkaset" olivat sen jo opettaneet.


    • Anonyymi

      "Sellaista edustavat myös Britannian Boris Johnson ja USA:n Trump, mutta heidänkään tilanteensa ei näytä nyt kovin hyvältä"

      Kapille tuleekin pari yllätystä

      Trump valitaan komeasti toiselle kaudelle
      Johnson saa vaaleissa selvän voiton

      Syy siihen ettei kapi tajua ei ole kapissa vaan kapin lukemassa suomalaismediassa
      yle ja hesari -tyylisessä
      jossa hörhöjoukko punavihreitä feikkitoimittajia vihaa Trumpia ja Johnsonia ja rakastaa YYA-aikaa jolloin sai pimittää ja "opettaa" kansaa Tampereen yliopiston kommunistitiedekunnan (Hemanuksen mukaan nimetyn) menetelmillä
      kepun tukiessa suomi-neuvostoliittoseurasta käsin ja jaloin

      • Anonyymi

        Persullahan se todellinen faktatieto löytyy? Se vaihtoehtoinen totuus?


    • Anonyymi

      Nuoruuden rakkaus vaikuttaa vanhuksessakin. Oli aikoinaan se Rovaniemen Irma. Keskustan johtoon tuli Katri, joka on olemukseltaan kuin Irma. Katri teki sinusta melkein kepulaisen ( :- )

      • Anonyymi

        Eiköhän Kapi ole piilokepulainen, tuo vain toista esille, ettei leimata.


      • Heh heh. Olenhan muutaman kerran naisen houkutuksesta sortunut sellaiseen, joka on myöhemmin harmittanut, mutta en sentään koskaan sellaiseen, että minusta olisi tullut kepulainen. Tästä huolimatta kyllä minua Katrin olemus miellyttää niin, että toivon hänelle tehtävässään parempaa menestystä kuin edeltäjälleen, joka alkuun minua miellyttikin siksi, kun en pitänyt häntä kepulaisena. Jota hän ei kai ollut kepulaistenkaan mielestä, kun puolue niin romahti hänen johdossaan.

        Eipä ole tänä iltana tämä palsta tai politiikkakaan käynyt mielessäni, on ollut tuota urheilua. Tosin vain tv:n välityksellä, nuo yleisurheilun MM-kisat. Huonostihan siellä urheilijamme pärjäsivät. Täytyy vielä katsoa lentopallon EM-kisojen välieräottelu ja sitten vasta vuoteeseen, ihan ilman kirjaa.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Heh heh. Olenhan muutaman kerran naisen houkutuksesta sortunut sellaiseen, joka on myöhemmin harmittanut, mutta en sentään koskaan sellaiseen, että minusta olisi tullut kepulainen. Tästä huolimatta kyllä minua Katrin olemus miellyttää niin, että toivon hänelle tehtävässään parempaa menestystä kuin edeltäjälleen, joka alkuun minua miellyttikin siksi, kun en pitänyt häntä kepulaisena. Jota hän ei kai ollut kepulaistenkaan mielestä, kun puolue niin romahti hänen johdossaan.

        Eipä ole tänä iltana tämä palsta tai politiikkakaan käynyt mielessäni, on ollut tuota urheilua. Tosin vain tv:n välityksellä, nuo yleisurheilun MM-kisat. Huonostihan siellä urheilijamme pärjäsivät. Täytyy vielä katsoa lentopallon EM-kisojen välieräottelu ja sitten vasta vuoteeseen, ihan ilman kirjaa.

        Homo-Pekkaa ei näy kisoissa. Jos olisikin, laittaisivat pataan, kuten homoille siellä tekevät.

        Kylläå sinä Kapi olet ilmiselvästi kepulainen. Et vain myönnä sitä. Kepulaisuus sinua näkyy kiinnostavan ylitse muiden.
        Älä välitä, niin minäkin olen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Homo-Pekkaa ei näy kisoissa. Jos olisikin, laittaisivat pataan, kuten homoille siellä tekevät.

        Kylläå sinä Kapi olet ilmiselvästi kepulainen. Et vain myönnä sitä. Kepulaisuus sinua näkyy kiinnostavan ylitse muiden.
        Älä välitä, niin minäkin olen.

        On se melkoinen suuruus tuo Pekka. Jo 1930-luvulla - jolloin hän ei ollut vielä syntynytkään - tehtiin hänestä tämä laulu:
        https://www.youtube.com/watch?v=RxICnBDHp2U

        No, Georg Malmsten tosin lauloi humu-Pekka, kun Malmstenin äidinkieli oli ruotsi, ja ruotsissahan o-kirjain äännetään ”uuksi”, kun se ”oo” on heillä å. U-kirjaimen ruotsalainen ääntää u- ja y-kirjaimen välimuodoksi, you know, korjaan, som du vet.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        On se melkoinen suuruus tuo Pekka. Jo 1930-luvulla - jolloin hän ei ollut vielä syntynytkään - tehtiin hänestä tämä laulu:
        https://www.youtube.com/watch?v=RxICnBDHp2U

        No, Georg Malmsten tosin lauloi humu-Pekka, kun Malmstenin äidinkieli oli ruotsi, ja ruotsissahan o-kirjain äännetään ”uuksi”, kun se ”oo” on heillä å. U-kirjaimen ruotsalainen ääntää u- ja y-kirjaimen välimuodoksi, you know, korjaan, som du vet.

        Meinaat !
        Että Pekka voisi ihan hyvin mennä puolisoineen tuonne kisamaahan ?
        Olisko niin rohkea ? Kävisi samalla matkalla mm Iranissa.


    • Kovin kauas oli jo valunut tämä avaukseni. Varmaan johtuen siitä, kun eilen en palstalla käynyt enkä niin ollen innoittanut muitakaan;)) No, asia täytyy nyt korjata:

      Useammassakin viestissä tuossa minun on päätelty tulleen kepulaiseksi. Vitsailuahan se tietysti on, mutta totta on, että arvostukseni kepua kohtaan nousi, kun se rökäletappiostaan huolimatta lähti hallitukseen. Pidin sitä puolueelta rohkeuden ja vastuuntunnon osoituksena. Varsinkin, kun minua suututti äänestämäni kokoomuksen typerehtiminen oppositioon, jossa sen kannatus gallupien mukaan on jopa tippunut vaalituloksestaan.

      Kepun tulolle hallitukseen taisi kyllä olla itsekkäämmätkin syyt. Saihan se viisi ministeriä, merkittäville paikoille, kun oli toiseksi suurin puolue, vihreiden saadessa vain kolme ministeriä. Kepun johdossa varmaan jo silloin tiedettiin, että vihreät menee pian heidän ylitseen kannatuksessa ja niin on viimeisen gallupin mukaan tapahtunut, varsin reippaastikin. Kepu siis käytti hyväkseen tilaisuutensa, jonka kokoomus liiallisessa itsevarmuudessaan sille antoi.

      Näillä nyt mennään, joten pulinat pois! Täytyy vain toivoa hallitukselle parasta mahdollista, joka sellaisenakaan ei ehkä voine olla kovin hyvää, ei ainakaan ulkoisista tekijöistä johtuen läheskään niin hyvää, josta Sipilän hallitus sai nauttia. Kovin synkkiä näkymiä on jo edessä:

      https://www.uusisuomi.fi/uutiset/euroopan-tarkea-luku-romahti-eurokriisin-tasolle-asiantuntija-pitakaa-hatuistanne-kiinni/2fee797c-9989-42bd-9619-07af2d9dc86b

      Olisikohan sittenkin niin, että kokoomuksen oppositioon jääminen oli siltä viisautta? Siellä lienee maailmantilanteesta paremmin selvillä olevia talousviisaita enemmän kuin muissa puolueissa. Lähitulevaisuuden näkymät pelottivat puoluetta niin, että se päätti jäädä sivuun siihen saakka, kunnes näkymät olisivat taas paremmat. Silloin se voisi astua taas areenalle viisaan viittaa kantavana. No, tuskinpa minä olen enää sitä näkemässä, kun on jo tätä ikää….

      • Anonyymi

        Maalla syntynyt karjakon avioton poika. Ei kait voi muuta olla kuin kepulainen, vaikka koettaakin naamioitua demariksi. Tunnusta pois kepulaisuutesi kapi.


    • Anonyymi

      persujen kannatuksen nousulle ei ole mitään loppua havaittavissa, mikä on ymmärrettävää, sillä Halla-aho on suomen älykkäin poliitikko ja puolue on eniten "tavallisen kansalaisen" puolella. Puolue on suomen vähiten populistinen puolue, eikä huutele halpoja lupauksia vaan antaa rationaalisia ja loogisia ratkaisuja asioihin.

      kuluneet populisti, natsi- ja fasistimölinät voi jättää aivan omaan arvoonsa, ja niihin viittaminen kertoo lähinnä esittäjänsä älystä.

      Keskusta on tuhonnut ihan itse itsensä kiitos Bernerin ja Sipilän. Viimeisimpänä älynväläytyksenä työlupien vaatiminen henkilöille, jotka ovat laittomasti maassa. Tämäkin tuli hallitusohjelmaan kiitos keskustan.

      • Anonyymi

        Eiköhän persut vieä kaadu saappaat jalassa kuten syntyikin. Yksin Soinin ansiosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän persut vieä kaadu saappaat jalassa kuten syntyikin. Yksin Soinin ansiosta.

        Joo näinhän sitä "vanhoissa" puoleissa toivotaan ja kuvitellaan, mutta kummasti persut ovat kuitenkin jo kolmet vaalit keikkuneet lähes 20% kannatuslukemissa. Uskooko jengi oikeasti, että persut kutistuisivat jonnekkin 3-5% lukemiiin takaisin ja vanhat puolueet voisivat jatkaa kuten ennenkin, kunhan persut ovat kadonneet häiritsemasta. Ei tule tapahtumaan. Eiköhän keskusta ole tällä tiellä pikemmminkin. Kohta kun hallitus alkaa säätämään lakeja vielä esimerkiksi tietulleista, kuten hallitusohjelmaan on kirjattu, niin se ei ainakaan keskustan laariin tule satamaan.

        Soinille kunnia menneistä, mutta toisaalta Soini myös oli tuhota puolueensa. Halla-aho onnistui kahdessa vuodessa nostamaan persut kahdeksan prosentin lukemista nykylukemiin ilman mitään halpahintaista populismia.

        Nuorten keskuudessa vihreät ja persut ovat suosituimmat puolueet. Siitä voi miettiä onko persujen suosio laskeva vai nouseva trendi tulevaisuudessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo näinhän sitä "vanhoissa" puoleissa toivotaan ja kuvitellaan, mutta kummasti persut ovat kuitenkin jo kolmet vaalit keikkuneet lähes 20% kannatuslukemissa. Uskooko jengi oikeasti, että persut kutistuisivat jonnekkin 3-5% lukemiiin takaisin ja vanhat puolueet voisivat jatkaa kuten ennenkin, kunhan persut ovat kadonneet häiritsemasta. Ei tule tapahtumaan. Eiköhän keskusta ole tällä tiellä pikemmminkin. Kohta kun hallitus alkaa säätämään lakeja vielä esimerkiksi tietulleista, kuten hallitusohjelmaan on kirjattu, niin se ei ainakaan keskustan laariin tule satamaan.

        Soinille kunnia menneistä, mutta toisaalta Soini myös oli tuhota puolueensa. Halla-aho onnistui kahdessa vuodessa nostamaan persut kahdeksan prosentin lukemista nykylukemiin ilman mitään halpahintaista populismia.

        Nuorten keskuudessa vihreät ja persut ovat suosituimmat puolueet. Siitä voi miettiä onko persujen suosio laskeva vai nouseva trendi tulevaisuudessa.

        Vihreiden kannatuksesta suuri osa tulee nuorilta, kun nuo vihreiden esillä pitämät asiat - ilmatonmuutos ym - huolestuttavat enemmän nuoria kuin tällaisia vanhuksia ja minua nuorempiakin.

        Persujen kannattajissa ei varmaan ole samanlaista nuorta potentiaali, tai jos nyt olisikin, ne nuoret viisastuvat vanhetessaan. Mm. siksi, kun heitä alkaa huolestuttaa se, että onko heillä enää eläkkeenmaksajia. Ei varmaan ole, jos persujen agendalla ykkösasiana oleva maahanmuuttovastaisuus pääsisi valtaan.

        Asia kun jo nyt on näin:

        Suomen väkiluku kasvoi Tilastokeskuksen mukaan tammi-elokuun aikana 6 468 hengellä. Väestönkasvua ylläpiti muuttovoitto ulkomailta, sillä maahanmuuttoja oli 12 071 enemmän kuin maastamuuttoja. Myös viime vuonna Suomen väestönkasvu oli yksinomaan nettomaahanmuuton varassa.

        Tässä lisää:

        https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ensi-viikolla-odotetaan-rumia-lukuja-suomalaisten-syntyvyydesta-antti-rinne-haastattelutunnilla-olen-huolissani-siita-keskitytaanko-oikeisiin-asioihin/10170374-3b72-4880-91b9-59df94ba4df8

        Minulle vielä riittää eläkkeitteni maksajia, kun minulla on jo tätä ikää. Mutta nykynuorille niitä ei riittäisi, jos persujen politiikka pääsisi valta-asemaan. Luoja nuoriamme siltä varjelkoon!


      • Anonyymi

        En usko äänestäjien puhuttelevan persuja pitkään.
        Kun valitaan, pitää tulla näyttöjäkin vaalilupauksistaan. Ei aina voi istua toisten persuuksilla. Joka tuollainen vakaa, kuin keskustakin he aina pärjää. Vihreillä etunsa kun pääkaunkiseutu, ja Helsinki antamassa ääniä " HOITAKAA HEIDÄT TÄNNE". Ja kyllä kalliiksi tulevatkin. Helsigissä on nniin paljon joutoporukkaa, että se laskettavissa jo miljardeissa euroissa kulu..


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Vihreiden kannatuksesta suuri osa tulee nuorilta, kun nuo vihreiden esillä pitämät asiat - ilmatonmuutos ym - huolestuttavat enemmän nuoria kuin tällaisia vanhuksia ja minua nuorempiakin.

        Persujen kannattajissa ei varmaan ole samanlaista nuorta potentiaali, tai jos nyt olisikin, ne nuoret viisastuvat vanhetessaan. Mm. siksi, kun heitä alkaa huolestuttaa se, että onko heillä enää eläkkeenmaksajia. Ei varmaan ole, jos persujen agendalla ykkösasiana oleva maahanmuuttovastaisuus pääsisi valtaan.

        Asia kun jo nyt on näin:

        Suomen väkiluku kasvoi Tilastokeskuksen mukaan tammi-elokuun aikana 6 468 hengellä. Väestönkasvua ylläpiti muuttovoitto ulkomailta, sillä maahanmuuttoja oli 12 071 enemmän kuin maastamuuttoja. Myös viime vuonna Suomen väestönkasvu oli yksinomaan nettomaahanmuuton varassa.

        Tässä lisää:

        https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ensi-viikolla-odotetaan-rumia-lukuja-suomalaisten-syntyvyydesta-antti-rinne-haastattelutunnilla-olen-huolissani-siita-keskitytaanko-oikeisiin-asioihin/10170374-3b72-4880-91b9-59df94ba4df8

        Minulle vielä riittää eläkkeitteni maksajia, kun minulla on jo tätä ikää. Mutta nykynuorille niitä ei riittäisi, jos persujen politiikka pääsisi valta-asemaan. Luoja nuoriamme siltä varjelkoon!

        Luuleeko AU yhä, etteivät muut osaa lukea?
        Perussuomalaisillakin on muuten vihreiden lailla nuoria kannattajia.

        HUIPPUSOTILAS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko äänestäjien puhuttelevan persuja pitkään.
        Kun valitaan, pitää tulla näyttöjäkin vaalilupauksistaan. Ei aina voi istua toisten persuuksilla. Joka tuollainen vakaa, kuin keskustakin he aina pärjää. Vihreillä etunsa kun pääkaunkiseutu, ja Helsinki antamassa ääniä " HOITAKAA HEIDÄT TÄNNE". Ja kyllä kalliiksi tulevatkin. Helsigissä on nniin paljon joutoporukkaa, että se laskettavissa jo miljardeissa euroissa kulu..

        Ei täällä Helsingissä ole joutoporukka eniten suhteessa väestömäärään. Päinvastoin, alempi työttömyyskin täällä on kuin Suomessa keskimäärin, puhumattakaan sieltä Kepu- tai persulandiasta.

        Varsin hyvin maahantulijatkin täällä työllistyvät. Minulla on pari vuotta käynyt siivoojat, kahden viikon välein, aina kaksi siivoojaa yhdessä, kulkevat suuren siivousfirman autolla ja siivoavat firman välinein ja tarvikkein. Ei niissä siivoojissa ole vielä ollut yhtäkään syntyperäistä suomalaista, thaimaalaisia ja virolaisia ne kaikki ovat olleet.

        Ei kai ihan huonosti mene Helsingillä taloudellisestikaan, kun täältä miljoonatolkulla lähetetään valtionosuuksien tasauksena veronmaksajiemme rahaa muualle Suomeen, suurimpina saajina ne kepu- ja persualueet.

        Eipä enempää tänä iltana, kun alkaa tv:n urheiluanti, joka kestää lähes puoleen yöhön.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei täällä Helsingissä ole joutoporukka eniten suhteessa väestömäärään. Päinvastoin, alempi työttömyyskin täällä on kuin Suomessa keskimäärin, puhumattakaan sieltä Kepu- tai persulandiasta.

        Varsin hyvin maahantulijatkin täällä työllistyvät. Minulla on pari vuotta käynyt siivoojat, kahden viikon välein, aina kaksi siivoojaa yhdessä, kulkevat suuren siivousfirman autolla ja siivoavat firman välinein ja tarvikkein. Ei niissä siivoojissa ole vielä ollut yhtäkään syntyperäistä suomalaista, thaimaalaisia ja virolaisia ne kaikki ovat olleet.

        Ei kai ihan huonosti mene Helsingillä taloudellisestikaan, kun täältä miljoonatolkulla lähetetään valtionosuuksien tasauksena veronmaksajiemme rahaa muualle Suomeen, suurimpina saajina ne kepu- ja persualueet.

        Eipä enempää tänä iltana, kun alkaa tv:n urheiluanti, joka kestää lähes puoleen yöhön.

        Minulta tuo edellinen on, en ymmärrä, miksi se meni anonyymina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuleeko AU yhä, etteivät muut osaa lukea?
        Perussuomalaisillakin on muuten vihreiden lailla nuoria kannattajia.

        HUIPPUSOTILAS

        Jos persuissa sanottaisiin, että "nuorissa on tulevaisuus", niin voivat alkaa puoluetoimistolla jo pakkailemaan. Tässä sitä "valiojoukkoa" a la AisaOssi.

        https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006158171.html


    • Melkoisesti olen muuttunut, jotenkin pehmennyt vanhetessani myös ajatusmaailmaltani. Osoitus siitä varmaan on tuo edellä esille tuomani varsin myönteinen suhteutumiseni kepuun. Toisen samanlaisen muutoksen huomasin kokevani tänä iltana noita yleisurheilun MM-kisoja seuratessani.

      Nuorempana en koskaan olisi toivonut menestystä Ruotsille enkä Norjalle, kun koin ne Suomen pahimmiksi vastustajiksi varsinkin talviurheilussa. Kun noissa MM-kisoissa nyt ei Suomella ollut ennakko-odotustenkaan mukaan menestymismahdollisuuksia, todella toivoin sellaista noille naapureillemme. Toiveeni toteutuikin, molempiin tuli maailmanmestaruus. Jos tiedätte, ketkä ne saivat ja missä lajeissa, jos ette ole aikaanne vain tällä palstalla viettäneet. No, onhan tuo Ruotsin maailmanmestari äidinpuolelta suomalainen, ja suomeksi hän lähetti ”terveissi mummille Turussa”.

      Niin se on, että kun mies tarpeeksi kauan saa elää, hänen ajatusmaailmansa ja arvonsakin muuttuvat ymmärtäväisemmiksi. Ja jos miehen elämässä on ollut paljon monenlaista, ei hän voi eikä haluakaan juuttua vain johonkin yhteen elämänsä vaiheeseen. Tämä vain toteamuksena siksi, kun tällä palstalla on muutama, joka näkyy juuttuneen vain tiettyyn elämänvaiheeseensa. No, vaikka se ei ole kummoinen ,ollut, elämässään ei liene ollut muuta edes sen veroista - joten täytyy ymmärtää häntä.

      • Anonyymi

        Niin aivosi ovat pehmentyneet, samoin nysäkullisi, mutta ole huoleti hullummaksi et voi enää tulla.


      • Anonyymi

        Pehmennyt olet, puupääsikin on jo täyslaho.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5500
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3517
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1642
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1604
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1058
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe