Molari-kirjoittelu poliisitutkintaan

Anonyymi

Suomi24:ssä käyty Juha Molari-aiheinen kirjoittelu on nyttemmin päätynyt poliisin tutkittavaksi kertoo kuntojuoksija Juha Molari uusimmassa blogissaan.

Nyt siis katsotaan, voiko tavallista peruskansalaista syyttää valehtelusta ja onko oikeutettua keskustella rivikansalaisen liikunta-aiheisista somepäivityksistä halventavaan sävyyn. Huippuunsa viritetyt ikämiesjuoksijat ovat toistuvasti väittäneet Juha Molarin liikuntasuoritusten olevan hänen ikäiselleen mahdottomia saavuttaa ja yksiselitteisesti ovat väittäneet Molarin kertovan satuja suorituksistaan. Juha Molari on taas ilmoittanut olevansa pelkkä kuntoilija, joka joskus haaveilee saavuttavansa sellaisen kunnon, jolla menestyisi veteraanien kisoissa. Vaatimattoman miehen somepäivitykset ovat kuitenkin käyneet veteraanijuoksijoiden kunnian päälle, ehkäpä juuri siksi, että kuntoilijanakin Molari näyttää päihittävän heidät mennen tullen.

34

<50

Vastaukset

• Keskustelussa oli valitettavan paljon epäasiallista, ei juoksua koskevaa, kommentointia. Eiköhän tutkinta koske niitä.

• Näin näyttää Molarikin kertovan Twitterissä. Tosin miestä kyllä korpeaa juoksijoiden epäuskokin, vaikka toista väittää.

• En tiedä, kuka tämä Molari on, mutta silloin kun harvoin suomi24:llä käyn, olen ihmetellyt, että juoksu-osion puolella ei juuri muusta kirjoiteta, kuin tästä Molarista. Kävin katsomassa hänen Youtube-sivujaan ja näyttää olevan tavallinen kuntoilija.

Miten joku voi nähdä niin paljon vaivaa, että kirjoittelee pitkiä kommentteja tänne jostain kuntoilijasta. Johtuuko jostain katkeruudesta tai kateudesta tätä Molaria kohtaan ? vai mikä saa ihmisen käyttämään paljon aikaa typerään kommentointiin ?

• Kai sitä ollaan katkeria tai kateellisia? Tavan kuntoilija on kovempi kuin puoliammattilaiset, siinä se on?

• Kateellisia ollaan. Siitä kyse. On se niin väärin, että täysin väärin harjoittelemalla ja ravinnolla 55-sarjalainen pystyy vetämään sellaista kevyttä hölkkää, ettei kukaan muu suomessa pysty. Ja siitä, että kuntopyörän raskaimmalla vastuksella, jota en jaksa kierrostakaan pyorittää, polkee sikakuumassa tuntikausia. Jne

• Anonyymi kirjoitti:

Kateellisia ollaan. Siitä kyse. On se niin väärin, että täysin väärin harjoittelemalla ja ravinnolla 55-sarjalainen pystyy vetämään sellaista kevyttä hölkkää, ettei kukaan muu suomessa pysty. Ja siitä, että kuntopyörän raskaimmalla vastuksella, jota en jaksa kierrostakaan pyorittää, polkee sikakuumassa tuntikausia. Jne

Joo, kukapa sitä ei olisi kateellinen 55v kuntoilijalle joka vetäisee ohimennen treeneissä useamman kasin aikaan jolla ikäluokan MM-kisoissa pokataan mitali ja joka juoksee kolme kertaa 1500m alle voimassa olevan SE:n alle tunnin sisällä, jos vain viitsii sen tehdä. Kukapa siitä ei olisi kateellinen ja joku jopa saattaa olla epäileväinen.
      On siinä poliisilla varmasti ihmeteltävää kun jotkut ovat kehdanneet moista epäillä!
      Täytyyhän sen olla rangaistava teko epäillä kilpailemattoman , omien sanojensa mukaan ME-tason miehen sanaa siitä että hän on MM-mitalimies ME-ajalla jos vain sattuu joskus huvittamaan kisoissa juosta.
      Aikamoista!

• Anonyymi kirjoitti:

Kateellisia ollaan. Siitä kyse. On se niin väärin, että täysin väärin harjoittelemalla ja ravinnolla 55-sarjalainen pystyy vetämään sellaista kevyttä hölkkää, ettei kukaan muu suomessa pysty. Ja siitä, että kuntopyörän raskaimmalla vastuksella, jota en jaksa kierrostakaan pyorittää, polkee sikakuumassa tuntikausia. Jne

Pullamössöpojille käy kunnian päälle ja joukolla sitten mennään yhden kimppuun kun ei muuta keksitä. Onhan se surullista jos elämän sisältö on veteraanikilpailuissa menestyminen ja kun tämä Molari ei kilpailuihin osallistu, niin siitäkin sitten viisastellaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Pullamössöpojille käy kunnian päälle ja joukolla sitten mennään yhden kimppuun kun ei muuta keksitä. Onhan se surullista jos elämän sisältö on veteraanikilpailuissa menestyminen ja kun tämä Molari ei kilpailuihin osallistu, niin siitäkin sitten viisastellaan.

Joo, käyhän se varmaan kun puheet = kuin tulos.
      Jos niissä jutuissa joku jotakin saattaa harmittaa, on se hänen tapansa naureskella ja välillä lähinnä ivata heitä jotka osallistuvat kuntoilutapahtumiin ja kilpailuihin vaikkapa häpeällisen huonoiksi juoksijoiksi.
      Sen puoleen olisi syytä vähän kestääkin jos jotkut eivät oikopäätä niele väitteitä MM-mitali- ja ME-tason vauhdeista.

• Anonyymi kirjoitti:

Joo, käyhän se varmaan kun puheet = kuin tulos.
      Jos niissä jutuissa joku jotakin saattaa harmittaa, on se hänen tapansa naureskella ja välillä lähinnä ivata heitä jotka osallistuvat kuntoilutapahtumiin ja kilpailuihin vaikkapa häpeällisen huonoiksi juoksijoiksi.
      Sen puoleen olisi syytä vähän kestääkin jos jotkut eivät oikopäätä niele väitteitä MM-mitali- ja ME-tason vauhdeista.

Eiköhän se ole niin, että poliisi tutkii, kun on ihan tavan kansalainen eikä julkkis kyseessä näissä jutuissa. Jonkun poliitikon ja muun tyrkyn kohdalla saa arvostella melkoisen rajusti ja sen joutuu kestämään, mutta ei-julkkiksen ei tarvitse sietää mitä tahansa.

Ei kyllä tämän panettelun kohteenkaan kannattaisi kovin paljoa moittia itseään huonommassa kunnossa olevia ikämiesjuoksijoita. Vaikka itse kykenisi ihan eri luokan vauhteihin, niin onhan se parempi juosta vaikka 4.30-5.00- vauhtista hölkkää kuin olla sohvalla makaamassa, vai mitä Juha Molari?

• Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän se ole niin, että poliisi tutkii, kun on ihan tavan kansalainen eikä julkkis kyseessä näissä jutuissa. Jonkun poliitikon ja muun tyrkyn kohdalla saa arvostella melkoisen rajusti ja sen joutuu kestämään, mutta ei-julkkiksen ei tarvitse sietää mitä tahansa.

Ei kyllä tämän panettelun kohteenkaan kannattaisi kovin paljoa moittia itseään huonommassa kunnossa olevia ikämiesjuoksijoita. Vaikka itse kykenisi ihan eri luokan vauhteihin, niin onhan se parempi juosta vaikka 4.30-5.00- vauhtista hölkkää kuin olla sohvalla makaamassa, vai mitä Juha Molari?

Lasketaanko tavan kansalaiseksi iltalehdistön kannesta löytynyt henkilö?

Ikämieskuntoilijoiden panettelu on ikävää, mutta kaverin rimanalitus tuli FB:n juoksuryhmässä. Siellä hän valisti ylipainoista juuri juoksemaan aloittanutta kaveria ettei alle 4min meno ole juoksua. Sepäs kivasti motivoi kaveria jatkamaan kuntoilua.

• Anonyymi kirjoitti:

Lasketaanko tavan kansalaiseksi iltalehdistön kannesta löytynyt henkilö?

Ikämieskuntoilijoiden panettelu on ikävää, mutta kaverin rimanalitus tuli FB:n juoksuryhmässä. Siellä hän valisti ylipainoista juuri juoksemaan aloittanutta kaveria ettei alle 4min meno ole juoksua. Sepäs kivasti motivoi kaveria jatkamaan kuntoilua.

Eiköhän tuo ole vuosien mittaan ihan itse tehnyt itsestään julkisuuden henkilön. Toisekseen julkisen blogin kommentointi on sallittua ja blogiteksteillään jos vielä vastaa (osallistuu itse) keskusteluun niin turha siitä on vaikeroida jos blogissa kirjoitettua kommentoidaan. Asiattomat, henkilöön menevät kommentit ovat asia erikseen, mutta ikäluokan kansainvälisen kilpatason huippuvauhtien epäily on aivan ok ja kestää taatusti myös syyteharkinnan. Tosin sinne asti ne eivät ikinä edes päädy.
      Jos itse bloggaa julkisesti, niin on syytä kestää myös se etteivät kaikki purematta niele niitä tekstejä.
      Ja hänen taustallaan ei enää olla ihan vaan yksi kuntoilija muiden joukossa. Ja jos haluaa olla ihan vaan tuntematon kuntoilija, ei varmaan pidä vuosikausia julkista blogia.

• Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän tuo ole vuosien mittaan ihan itse tehnyt itsestään julkisuuden henkilön. Toisekseen julkisen blogin kommentointi on sallittua ja blogiteksteillään jos vielä vastaa (osallistuu itse) keskusteluun niin turha siitä on vaikeroida jos blogissa kirjoitettua kommentoidaan. Asiattomat, henkilöön menevät kommentit ovat asia erikseen, mutta ikäluokan kansainvälisen kilpatason huippuvauhtien epäily on aivan ok ja kestää taatusti myös syyteharkinnan. Tosin sinne asti ne eivät ikinä edes päädy.
      Jos itse bloggaa julkisesti, niin on syytä kestää myös se etteivät kaikki purematta niele niitä tekstejä.
      Ja hänen taustallaan ei enää olla ihan vaan yksi kuntoilija muiden joukossa. Ja jos haluaa olla ihan vaan tuntematon kuntoilija, ei varmaan pidä vuosikausia julkista blogia.

Juuri näin kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti. Tavallinen rivikansalainen ei toimi noin kuin Molari on toiminut. Lisäksi metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan ja käytöksensä edellä mainitussa FB:n juoksuryhmässä oli sellaista, että sitä ei pidetty hyväksyttävänä. Minulle on ihan sama, mitä vauhteja kukin juoksee tai on juoksematta, mutta jos omien todellisten tai kuvitteellisten tulosten perusteella aletaan dissaamaan tavallisia rivihölkkääjiä tai jopa kovakuntoisia ikätovereita ja puhumaan heistä ihmisinä "luokkaa ynnä muut", ja tämä ei ole todellakaan ainoa halventava lausuma, niin ei pidä ihmetellä jos siitä tulee vastakommenttia.

Molarin tuloksista ei kukaan ole kateellinen, aina löytyy joka on itse kutakin nopeampi, vaan nyt puhutaan siitä muiden kunnioittamisen puutteesta, jolla FB:ssäkin onnistui ihmiset suututtamaan. Molari ei poliisin avulla saa omia sanomisiaan pyyhittyä pois. Ja tätä samaa keskustelua on käyty jo vuoden 2016 paikkeilla eräällä toisella foorumilla, jossa kirjoitti itsekin.

Kukaan ei ole "vaientamassa" Molaria, mutta ihan hyvä olisi miettiä että provokatiivinen käytös kyllä tuottaa vastareaktion. Ei minullakaan homppeliksi ja hitaaksi puliukoksi nimittely ainakaan mitään lämpimiä tunteita Molaria kohtaan nosta, puhumattakaan suuren juoksuharrastajajoukon väheksyvä kohtelu omalta taholtaan. Tämä tästä, minulla ei ole enää muuta kommentoitavaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti. Tavallinen rivikansalainen ei toimi noin kuin Molari on toiminut. Lisäksi metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan ja käytöksensä edellä mainitussa FB:n juoksuryhmässä oli sellaista, että sitä ei pidetty hyväksyttävänä. Minulle on ihan sama, mitä vauhteja kukin juoksee tai on juoksematta, mutta jos omien todellisten tai kuvitteellisten tulosten perusteella aletaan dissaamaan tavallisia rivihölkkääjiä tai jopa kovakuntoisia ikätovereita ja puhumaan heistä ihmisinä "luokkaa ynnä muut", ja tämä ei ole todellakaan ainoa halventava lausuma, niin ei pidä ihmetellä jos siitä tulee vastakommenttia.

Molarin tuloksista ei kukaan ole kateellinen, aina löytyy joka on itse kutakin nopeampi, vaan nyt puhutaan siitä muiden kunnioittamisen puutteesta, jolla FB:ssäkin onnistui ihmiset suututtamaan. Molari ei poliisin avulla saa omia sanomisiaan pyyhittyä pois. Ja tätä samaa keskustelua on käyty jo vuoden 2016 paikkeilla eräällä toisella foorumilla, jossa kirjoitti itsekin.

Kukaan ei ole "vaientamassa" Molaria, mutta ihan hyvä olisi miettiä että provokatiivinen käytös kyllä tuottaa vastareaktion. Ei minullakaan homppeliksi ja hitaaksi puliukoksi nimittely ainakaan mitään lämpimiä tunteita Molaria kohtaan nosta, puhumattakaan suuren juoksuharrastajajoukon väheksyvä kohtelu omalta taholtaan. Tämä tästä, minulla ei ole enää muuta kommentoitavaa.

Twitterissä taitaa olla taas joku uusi video, joka on ilmiselvästi tehty provosoimaan keskustelua. Vaikuttaa tosiaan siltä että hän tekee kaikkensa ollakseen vain huomaamaton kuntoilija.
      Kun on noin toiminut jo vuosia ja useilla eri alustoilla, on aika turhaa marista siitä että keskustelua herää. Tottakai sitä herää kun vuosia sitä julkisesti herättelee ja osallistuu itse keskusteluun.
      Jos viesti on lähinnä muiden vähättelyä ja halveksimista sekä omalla ylivertaisuudella mässäilemistä, niin on helppo ennakoida minkälaista vastakaikua saa.

• Anonyymi kirjoitti:

Twitterissä taitaa olla taas joku uusi video, joka on ilmiselvästi tehty provosoimaan keskustelua. Vaikuttaa tosiaan siltä että hän tekee kaikkensa ollakseen vain huomaamaton kuntoilija.
      Kun on noin toiminut jo vuosia ja useilla eri alustoilla, on aika turhaa marista siitä että keskustelua herää. Tottakai sitä herää kun vuosia sitä julkisesti herättelee ja osallistuu itse keskusteluun.
      Jos viesti on lähinnä muiden vähättelyä ja halveksimista sekä omalla ylivertaisuudella mässäilemistä, niin on helppo ennakoida minkälaista vastakaikua saa.

Siitä ylivertaisuudesta kun ei vaan ole mitään näyttöä, ei pienen pientäkään. Puhetta ja suun pieksentää vaan piisaa. Ja nimen omaan muita halventavassa muodossa

• Anonyymi kirjoitti:

Siitä ylivertaisuudesta kun ei vaan ole mitään näyttöä, ei pienen pientäkään. Puhetta ja suun pieksentää vaan piisaa. Ja nimen omaan muita halventavassa muodossa

Juuri tuota tarkoitin. Ylivertaisuudella mässäily kun tapahtuu siten että korostetaan että "olen vain pappakuntoilija, joka omaksi ilokseen vähän kuntoilee eikä kehtaa vielä lähteä edes kisoihin kun siellä muut ovat niin paljon parempia". Sitten seuraavassa lauseessa kuin ohimennen kerrotaan treenistä joka on juostu vauhdeilla johon Suomessa ei pysty kukaan ja maailmassakin vain muutama, hyvänä päivänään.
      Jos ei juoksua tunne, vaikuttaa jopa vaatimattomalta. Jos taas vähänkään tuntee...

• Zuomi 24 on vastuussa noista kirjoituksista. Saattaisi johtaa parhaassa tapauksessa siihen että tänne kirjoitetaan jatkossa vain rekisteröityneinä. Pidän peukkuja.

• Niin, ehkä se menee siihen, joskus .Mutta tämä kirjoittelu menee taatusti syyttäjälle ja käräjille, voi olla eräänlainen ennakkotapaus.
      Veikkaan, että poliisilla on kovinkin muelenkiintoa, onhan vihapuheen torjuntaan satsattu paljon. Ja kyllä vihapuheen kaltaiseksi on laskettava tämä tolkuttomiin määriin kohonnut valehtelusta syyttäminen muun lisäksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin, ehkä se menee siihen, joskus .Mutta tämä kirjoittelu menee taatusti syyttäjälle ja käräjille, voi olla eräänlainen ennakkotapaus.
      Veikkaan, että poliisilla on kovinkin muelenkiintoa, onhan vihapuheen torjuntaan satsattu paljon. Ja kyllä vihapuheen kaltaiseksi on laskettava tämä tolkuttomiin määriin kohonnut valehtelusta syyttäminen muun lisäksi.

Erikoinen tulkinta: jos ei siis usko kyseisen henkilön julkisia ja kenen tahansa luettavaksi tarkoitettuja blogi ym. tekstejä ja sanoo sen ääneen, se on rikos? Etenkin kun vakuuttavat todisteet olisi ollut helppo toimittaa, tässä ei ole pyydetty mitään kuuta taivaalta. Koko kirjoittelu olisi loppunut heti alkuunsa, kun olisi tullut yksi (1) kokonainen treenidata. Mutta ei, kun halutaan provosoida ja sitten ihmetellään vastareaktiota. Täällä saattaa pakollinen rekisteröityminen tulla, mutta se on ainoa lopputulema tästä projektista. Omasta puolestani en kyseiseen henkilöön enää huomiotani kiinnitä. Se ei anna mitään hyödyllistä puolin eikä toisin koska tavoitteet eivät kohtaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin, ehkä se menee siihen, joskus .Mutta tämä kirjoittelu menee taatusti syyttäjälle ja käräjille, voi olla eräänlainen ennakkotapaus.

Epäilen vahvasti ettei mene.
      Julkinen blogi, jossa esitetään väitteitä jotka käytännössä eivät voi olla totta. Niitä voi julkisesti epäillä ja kritisoida vapaasti. Bloggaaja itse on myös blogissaan ja twitterissä osallistunut keskusteluun.
      Julkinen blogi on julkinen blogi ja sitä voi kommentoida ja sen väitteistä voi olla eri mieltä.
      Jos jossakin jotakin on esiintynyt jotakin henkilöön juoksun ulkopuolelta meneviä asiattomia väitteitä, niin se on asia erikseen. Tosin bloggaaja itsekin on kutsunut epäilijöitään mm. "homostelijoiksi" ja "puliukoiksi" jne.

• Ilmeisesti ei johtanut mihinkään, mikä nyt tuskin ketään pahemmin yllättää.

• Kieltämättä erikoista, että tutkinta keskeytettiin. Olisi luullut, että poliisi nykyään laittaa resursseja kovasti tällaiseen. Molari voi kyllä tehdä uuden tutkintapyynnön, sen verran on törkeää epäillä rehellistä suomalaista miestä.

• Anonyymi kirjoitti:

Kieltämättä erikoista, että tutkinta keskeytettiin. Olisi luullut, että poliisi nykyään laittaa resursseja kovasti tällaiseen. Molari voi kyllä tehdä uuden tutkintapyynnön, sen verran on törkeää epäillä rehellistä suomalaista miestä.

Uuden tutkintapyynnön mistä? Siitä että epäilemme täällä treeni-ilmoituksia MM-tason vauhdilla? Jos näin kävisi, Molarille jäisi todistustaakka osoittaa että MM-tasolla on treenit juostu, mutta terve epäilys täysin poikkeuksellisista asioista ei ole nykyäänkään rikos.

Poliisilla on muutakin tekemistä, kuin selvittää onko joku juossut "kevyenä hölkkänä 3:00/km" treeninsä vai ei. On aivan älytöntä edes olettaa tuollaisia tutkittavan, siis jotain hiekkalaatikkotason kinasteluja, kun heillä on kädet täynnä oikeita rikoksia. Molarilla on toki oikeus tehdä tutkintapyyntöjä niin halutessaan, mutta sanon edelleen, että omalla toiminnallaan on kaikkeen käytyyn keskusteluun erittäin, erittäin tanakan vankka osuus.

Jos hän olisi "tavallinen rivikansalainen, kuntohölkkääjä", niin miten ihmeessä me tiedämme hänestä sitten niin paljon? Niin, aivan - hän jakaa liki päivittäin somessa julkisesti kuntoilutuloksiaan, huikeita tavoitteitaan sen suhteen jne. Tätä on tapahtunut jo vuosia, joten hän on itse tehnyt itsestään nykyajan somejulkkiksen. Minä olen rivikansalainen, tavallinen kuntohölkkääjä, koska kukaan ei tiedä nimeäni eikä tavoitteistani, en julkista niitä kaiken kansan nähtäville, koska en halua niistä mitään palautetta. En hyvää enkä huonoa. Tässä on siis välivuosi eroa Molarilla ja rivikansalaisella, eli esim. minulla ja muilla palstan kirjoittajilla.

Molari otti sen uhkauksena, kun mainitsin että keskustelu jatkuu niin kauan kuin hän sitä itse jatkaa. Toivottavasti tuo edellinen mainitsemani asia itsestäni nyt selvensi, mitä oikeasti tarkoitin.

On hieno juttu, että Molari juoksee. On sitten hänen omissa käsissään, miten häneen juoksijayhteisössä suhtaudutaan. Jos tulee pukuhuoneeseen takki auki ja kutsuu muita "ynnä muiksi" , hitaiksi ja kateelliseksi, niin omapa on valintansa. Reaktio tuohon asenteeseen on nyt nähty. Siitä fiksu mies ottaa opikseen niin halutessaan. Ehkä joskus vähän pölyn laskeuduttua, ilmestyy lopultakin johonkin kisaan. Juoksisin mielelläni häntä vastaan ja etenkin omalla päämatkallani.

• Anonyymi kirjoitti:

Uuden tutkintapyynnön mistä? Siitä että epäilemme täällä treeni-ilmoituksia MM-tason vauhdilla? Jos näin kävisi, Molarille jäisi todistustaakka osoittaa että MM-tasolla on treenit juostu, mutta terve epäilys täysin poikkeuksellisista asioista ei ole nykyäänkään rikos.

Poliisilla on muutakin tekemistä, kuin selvittää onko joku juossut "kevyenä hölkkänä 3:00/km" treeninsä vai ei. On aivan älytöntä edes olettaa tuollaisia tutkittavan, siis jotain hiekkalaatikkotason kinasteluja, kun heillä on kädet täynnä oikeita rikoksia. Molarilla on toki oikeus tehdä tutkintapyyntöjä niin halutessaan, mutta sanon edelleen, että omalla toiminnallaan on kaikkeen käytyyn keskusteluun erittäin, erittäin tanakan vankka osuus.

Jos hän olisi "tavallinen rivikansalainen, kuntohölkkääjä", niin miten ihmeessä me tiedämme hänestä sitten niin paljon? Niin, aivan - hän jakaa liki päivittäin somessa julkisesti kuntoilutuloksiaan, huikeita tavoitteitaan sen suhteen jne. Tätä on tapahtunut jo vuosia, joten hän on itse tehnyt itsestään nykyajan somejulkkiksen. Minä olen rivikansalainen, tavallinen kuntohölkkääjä, koska kukaan ei tiedä nimeäni eikä tavoitteistani, en julkista niitä kaiken kansan nähtäville, koska en halua niistä mitään palautetta. En hyvää enkä huonoa. Tässä on siis välivuosi eroa Molarilla ja rivikansalaisella, eli esim. minulla ja muilla palstan kirjoittajilla.

Molari otti sen uhkauksena, kun mainitsin että keskustelu jatkuu niin kauan kuin hän sitä itse jatkaa. Toivottavasti tuo edellinen mainitsemani asia itsestäni nyt selvensi, mitä oikeasti tarkoitin.

On hieno juttu, että Molari juoksee. On sitten hänen omissa käsissään, miten häneen juoksijayhteisössä suhtaudutaan. Jos tulee pukuhuoneeseen takki auki ja kutsuu muita "ynnä muiksi" , hitaiksi ja kateelliseksi, niin omapa on valintansa. Reaktio tuohon asenteeseen on nyt nähty. Siitä fiksu mies ottaa opikseen niin halutessaan. Ehkä joskus vähän pölyn laskeuduttua, ilmestyy lopultakin johonkin kisaan. Juoksisin mielelläni häntä vastaan ja etenkin omalla päämatkallani.

Täysin samaa mieltä!
      Se on hänen omissa käsissään miten homma jatkuu. Ja sehän jatkuu kuten on jatkunut jo ainakin kymmenkunta vuotta.

• Anonyymi kirjoitti:

Täysin samaa mieltä!
      Se on hänen omissa käsissään miten homma jatkuu. Ja sehän jatkuu kuten on jatkunut jo ainakin kymmenkunta vuotta.

Kova juoksija on ollut kovassa kunnossa ainakin kymmenen vuotta. Ja yhtä kauan on epäileviä tuomaita ottanut päähän se, että yksi mies, joka ei kilpaile, näyttää olevan nopeampi kuin muut ja kilpailuihin osallistuvat.
      90% kaikesta kirjoittelusta on negatiivista, epäuskosta syntynyttä dissaamista, harvassa ne, jotka iloisesti toteavat, että hienoa kun joku uskaltaa treenata kovaa ja paljon.

• Anonyymi kirjoitti:

Kova juoksija on ollut kovassa kunnossa ainakin kymmenen vuotta. Ja yhtä kauan on epäileviä tuomaita ottanut päähän se, että yksi mies, joka ei kilpaile, näyttää olevan nopeampi kuin muut ja kilpailuihin osallistuvat.
      90% kaikesta kirjoittelusta on negatiivista, epäuskosta syntynyttä dissaamista, harvassa ne, jotka iloisesti toteavat, että hienoa kun joku uskaltaa treenata kovaa ja paljon.

"Näyttää olevan..."
      Kun nimenomaan EI NÄYTÄ olevan. Siitähän hommassa on kyse: puheita on, mutta mikään ei näytä tukevan puheita.
      Sinänsä se tuskin ketään harmittaa, ainoastaan huvittaa ja naurattaa.
      Se mikä saattaa hiukan harmittaakin, on muiden täysin sumeilematon halveksiminen.

• Anonyymi kirjoitti:

Miten kovassa kunnossa vaan on helppo olla ja kuinka kauan vaan kun treenaa vaan siitä kirjoittamalla, kunhan vaan kirjoittaminen onnistuu.

• Anonyymi kirjoitti:

Kunnian saa suorituksestaan ja se ilomielin suodaan, kun se tapahtuu samoissa olosuhteissa kuin muillakin. Mistään muusta tässä ei ole kyse. Nuo kateus-puheet on ihan turhanaikaista höpötystä.

• Anonyymi kirjoitti:

Jokainen päättää mihin uskoo. Toiset kykenevät täysin sokeaan uskoon. Pohjois-Korean johtajan urotöihinkin jotkut uskovat. Suurin osa kuitenkin uskovat vasta kun evidenssiä on.

On hienoa, että uskaltaa treenata kovaa ja paljon. Vielä hienompaa on treenata kovaa ja paljon niin, että kroppa kestää sekä niin, että treeni kehittää haviteltuja ominaisuuksia. Kokeneiden valmentajien apu on ja olisi monelle merkittävä hyöty.

• Anonyymi kirjoitti:

Kunnian saa suorituksestaan ja se ilomielin suodaan, kun se tapahtuu samoissa olosuhteissa kuin muillakin. Mistään muusta tässä ei ole kyse. Nuo kateus-puheet on ihan turhanaikaista höpötystä.

Kuka täysin irrallaan todellisuudesta ja kaiken kuviteltavissa olevan realismin rajoista irti olevista puheista edes voisi olla kateellinen?
      Monesti on toivottu jotakin uskottavaa näyttöä puheiden tueksi. Moni meistä olisi vilpittömästi iloinen jos Suomesta löytyisi puheiden tasoinen juoksija M-55 sarjaan. Silloin meillä olisi ikäluokan kansainvälistä huippuvauhtia juokseva juoksija. Sellaiselle löytyisi kilpailevista ikätovereista helposti myös treeniseuraa.

Harmillista on vain se, ettei meillä Suomessa ole puheiden mukaista juoksijaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Kuka täysin irrallaan todellisuudesta ja kaiken kuviteltavissa olevan realismin rajoista irti olevista puheista edes voisi olla kateellinen?
      Monesti on toivottu jotakin uskottavaa näyttöä puheiden tueksi. Moni meistä olisi vilpittömästi iloinen jos Suomesta löytyisi puheiden tasoinen juoksija M-55 sarjaan. Silloin meillä olisi ikäluokan kansainvälistä huippuvauhtia juokseva juoksija. Sellaiselle löytyisi kilpailevista ikätovereista helposti myös treeniseuraa.

Harmillista on vain se, ettei meillä Suomessa ole puheiden mukaista juoksijaa.

Itselle tulee mielee sellainen että viisikymppisillä lähes koko ikänsä juosseilla on kulumia ja siis sellaisia pysyviä vammoja tai rajoitteita, jotka laskevat suorituskykyä. Tai ainakin niillä, jotka itse tunnen.
      Molari ei ole juossut koko ikäänsä , eikös ollut pitkä tauko tuolta 25- vuotiaasta aina nelivitoseksi?
      Voisiko tämä selittää mitenkää miehen uskomattomalta tuntuvia treenejä? Jos nyt oletetaan, että kaveri on lahjakas, tehnyt fyysisesti kevyttä työtä pappina ja sitten aloittaa tiukan treenin... Eli tietty varsin iso etu polvet ja lonkat paskoiksi juosseisiin. Toisaalta taas Molarilla on muita vammoja...

• Anonyymi kirjoitti:

Itselle tulee mielee sellainen että viisikymppisillä lähes koko ikänsä juosseilla on kulumia ja siis sellaisia pysyviä vammoja tai rajoitteita, jotka laskevat suorituskykyä. Tai ainakin niillä, jotka itse tunnen.
      Molari ei ole juossut koko ikäänsä , eikös ollut pitkä tauko tuolta 25- vuotiaasta aina nelivitoseksi?
      Voisiko tämä selittää mitenkää miehen uskomattomalta tuntuvia treenejä? Jos nyt oletetaan, että kaveri on lahjakas, tehnyt fyysisesti kevyttä työtä pappina ja sitten aloittaa tiukan treenin... Eli tietty varsin iso etu polvet ja lonkat paskoiksi juosseisiin. Toisaalta taas Molarilla on muita vammoja...

Pitää muistaa että puheidensa mukaan hän juoksee kansainvälisen tason huippuvauhteja, muun muassa kaseja "helposti" joilla olisi oltu 2018 ikäluokan MM-kisoissa mitaleilla ja joilla hätyytellään ikäluokan maailmanennätyksiä.
      Edelleen väitetyt vauhdit ovat osin sellaisia, että suomalaisilla yleisen sarjan juoksijoilla on suuria vaikeuksia pystyä samanlaisiin treenivauhteihin.
      Minkään ikäluokan MM-mitaleita ei oteta vahingossa, ME-tuloksia ei edes M-55 sarjassa juokse itsensä loppuun kuluttaneet raakit.
      Pidän täysin mahdottomana että 55-vuotias, kilpailematon mies, jonka treenaaminen ei noudata mitään tunnettuja fysiologian lainalaisuuksia ja joka ei julkaisemiensa videoiden perusteella omaa mitenkään erityistä motorista lahjakkuutta, pystyisi juoksemaan ikäluokkansa kansainvälisiä huippuvauhteja ja tekemään harjoituksia joihin eivät suomalaiset yleisen sarjan juoksijatkaan pysty.
      Niin mukavaa kuin se olisikin että meillä olisi Suomessa tuon kaltainen superlahjakkuus, niin ei sellaista ole koko maailmassa. Niin irrallaan todellisuudesta jutut ovat.

• Anonyymi kirjoitti:

Aiheuttaako juokseminen johonkin kulumia? Olen kuuskymppinen noin 30 kilsaa viikossa juokseva, mutta vasta viimeiset kymmenen vuotta juossut aktiivisesti, lukuunottamatta muutamia lyhyehköjä kausia nuorempana jolloin tuli lenkkeiltyä. Juoksemisen vaaroista tuntuvat kokemukseni mukaan puhuvan vain sellaiset jotka eivät ole juosseet eivätkä aio juosta.

• Korjaus aiempaan tekstiini: välivuosi =valovuosi. Kiitos oikeinkirjoitusominaisuuden ;)

• Minulla heräsi jo aiemmin epäilys, että joko JM itse tai joku värvätty kommentoija koittaa provosoida keskustelua ajoittain täällä niin, että tietty kynnys ylittyisi. Tätä tapahtui myös JM:n somessa jokin aika sitten, mutta siihen tiettyyn asiattomaan aiheeseen ei kukaan tarttunut. Hyvä näin.

Tarkkana siis, ei kannata astua miinaan.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.