Mistä hengestä ateismi on?

Anonyymi

Minulle ei ole selvinnyt mikä on ateismin missio ja voiko ateismi pelastaa maailman tuholta ja sodista?
Palvotaanko ateismissa ihmistä?

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ateismi = kieltää minkään näkymättömän jumaluuden olemassa olon.

      Ateisteja ihmisinä on sitten erilaisia, kuka on "jumala-kielteinen" sitten mitenkin.

      Omaan tuttavapiiriini on kuulunut ja kuuluu monia ateisteja. Kaikkien kohdalla on kyseessä ollut samalla etenkin vahva vasemmistolainen aate. Jokaisen kohdalla olen kokenut henkisessä mielessä suuren tyhjyyden, kuin "kylmän, mustan aukon", "kylmän, kostean ja syvän kaivon". Tyhjyyden. Jotain henkistä / hengellistä puuttuu. Epätoivon.

      Eräs näistä aikoinaan harjoitteli itsemurhaa jatketusti, lopulta onnistuen. Eräs on nyt tekemässä kuolemaa. Mitä voin sanoa? Huomaan, että kuolemanajatus pelottaa häntä. Hän tietää minut uskovaiseksi. En kuitenkaan tyrkytä hänelle uskoa. Oletan, että halutessaan hän itse voi kysyä näistä asioista. Kyllä myös ihmisen itsensä on etsittävä Jumalaa, eivät nämä asiat tarjottimella tule. Kunkin sielunpelastus on ensisijaisesti hänen omalla vastuullaan. Uskovat voivat vain vastata kysymyksiin, siten kuin kukin osaa.

      NYT on hetki, jolloin meidän itse kunkin kannattaisi miettiä näitä asioita. Kun lähdemme ulos ovesta, mistä tiedämme mitä tapahtuu. Voimme jo tänään maata teho-osaston letkuissa. Siinä vaiheessa kirkkokuoro tuskin tulee enää vierelle laulamaan.

      Jumala ja Jeesus, Pyhä Henki on etsittävä tänään, juuri NYT. Tehtävä hengessään parannus: kaduttava eli tunnustettava syntinsä ja uskottava evankeliumi. Mikä evankeliumi? Olisikin jo aika ottaa siitä selvä: evankeliumi Jeesuksesta ja Hänen sovitustyöstään!

      Näin toimivat, Jeesuksen omien sanojen mukaan, nk. Viisaat neitsyet. Tyhmiltä suljetaan Taivaan ovi nenän edestä, sillä Jumalaa ei pilkata.

      • Anonyymi

        Erikoista että ateismissa on otettu vihan kohteeksi kristityt.
        Oikeastaan ateismissa ei tiedetä mitkä ovat kristilliset arvot ja elävä usko.
        Maailmahan ei voi antaa rauhaa ihmisille ja eikä ateisteille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista että ateismissa on otettu vihan kohteeksi kristityt.
        Oikeastaan ateismissa ei tiedetä mitkä ovat kristilliset arvot ja elävä usko.
        Maailmahan ei voi antaa rauhaa ihmisille ja eikä ateisteille.

        No, syitä on monenlaisia, miksi vihan kohteina ovat juuri kristityt.

        *Näennäisesti esim. kommunistisessa ateismissa on kysymys alunperin kirkon vastaisuudesta. Kirkot ja papisto edustivat ja suosivat aikoinaan etenkin nk. herraväkeä, hallitsijoita, rikkaita. Eli kirkon oma vääryys synnytti / edesautti sen vastaisuuden.

        *Kommunismi on ateistinen talousoppi, jonka loi syntyperältään juutalainen Karl Marx. Kommunismi ei siis ole yksin talousoppi, vaan siihen yhteenliittyy myös ateismi. Kommunisti ei voi olla kristitty, aito kommunisti on ateisti. Jos esim. joku kristitty luulee olevansa "kommunisti", hän ei tunne kommunismia. Kommunismi on ateismille perustettu talousoppi. Kommunismi / juutalaisuus ovat molemmat antiokristillisiä. Kommunistisissa maissa kirkkoja häpäistään, esim. NL:ssa monet kristillisessä käytössä olleet kirkot toimivat erilaisissa, kristinuskoa häpäisevissä tarkoituksissa: jokseenkin raunioina, navettoina, eläinkauppoina, elokuvateattereina. Kun NL kaatui, Venäjä aloitti kirkkojen palautukset kristityille. Suomalainen luterilainen kirkko on paljon osallistunut niiden kunnostustyöhön.

        https://www.ts.fi/lukemisto/1074153918/Skuoritsan kirkko uhkaa jaada kylmilleen

        *Juutalaisuus on aina aktiivisesti vastustanut ja hyökännyt kristinuskoa vastaan. Juutalainen kommunisti on samoin ateisti, eikä voi uskonnollisessa mielessä olla juutalainen. Olen nuorena ollut töissä mm. kommunistisilla kibbutzeilla, eikä siellä esim. sytytelty sapattikynttilöitä.

        *Koska ateismi on ateismia eli jumalankielteisyyttä, tottakai ateistit silloin ovat heidän vastaisiaan, jotka tunnustavat Jumalaa! Samoinhan Jumalaa tunnustavat ovat ateismia / jumalankielteisyyttä vastaan! Vihollisuus on luonnollista.


      • Anonyymi

        Olen ateisti ja ajattelultani oikeistolainen humanisti. Olen jo siinä iässä, että laskeutumisvalot näkyvät, mutta en siitä huolimatta pelkää kuolemaa, enkä ole ikinä pelännyt.

        Nykyisestä kantaporukasta muutama on jo siirtynyt koiranputkea kasvattamaan, ja jokainen meistä tietää, ettei ainakaan kymmeniä vuosia ole edessä. En ole huomannut kenenkään kavereistani erityisesti pelkäävän kuolemaa tai etsivän uskonnosta tukea. Kuolemasta heitetään paremminkin huumoria. Saunalta kun on parina viikkona pois, tervehdys saattaa olla: "Siinähän sinäkin vielä toljailet. Me jo luultiin, että olit kuollut."

        Luin sairaalapapista, joka on tottunut kohtaamaan kuolemaa. Hänen mukaansa harva puhuu uskonasioista ja vielä harvempi katuu elämäänsä. Paremminkin lopun lähestyessä käydään läpi elettyä elämää ja sen hyviä puolia.
        Jos ei omaa kristinuskon käsitystä kuoleman jälkeen tulevasta tuomiosta, niin lähtö on paljon helpompi. Kuolema on elämän luontainen päätepiste. Ei siinä sen enempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista että ateismissa on otettu vihan kohteeksi kristityt.
        Oikeastaan ateismissa ei tiedetä mitkä ovat kristilliset arvot ja elävä usko.
        Maailmahan ei voi antaa rauhaa ihmisille ja eikä ateisteille.

        "Maailmahan ei voi antaa rauhaa ihmisille ja eikä ateisteille."

        Eikö ateisti ole enää mielestäsi edes ihminen?
        Tuo on tyhjä uskonnollinen fraasi. Minulla on syvä mielenrauha, vaikka ateisti olenkin.
        Enkä minä vihaa ainuttakaan kristittyä. Joskus vastustan heidän hölmöjä vaatimuksiaan ja sellaista uskonnollista julistusta, joka ei kuulu enää tähän päivään.


      • Anonyymi

        "olen kokenut henkisessä mielessä suuren tyhjyyden, kuin "kylmän, mustan aukon", "kylmän, kostean ja syvän kaivon". Tyhjyyden. Jotain henkistä / hengellistä puuttuu. Epätoivon."
        tjaa, omalla kohdallani en us että sisälläni on mitään mustaa aukkoa ja henkistä tyhjyyttä, vielä vähemmän epätoivoa. Ainakaan jumalan puuttumisesta johtuen. Niin että tarjoile itselles vaan tälläista vaihtoehtototuutt ateistien hengettömyydestä. Ja itsemurhiakin taitaa tehdä eri lahkojen uskovat suhteellisesti ottaen eniten, kokiessaa yhteisönsä paineen ja todellisuuden ristiriidan ratkaisemiseen ainoaksi ulospääsyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "olen kokenut henkisessä mielessä suuren tyhjyyden, kuin "kylmän, mustan aukon", "kylmän, kostean ja syvän kaivon". Tyhjyyden. Jotain henkistä / hengellistä puuttuu. Epätoivon."
        tjaa, omalla kohdallani en us että sisälläni on mitään mustaa aukkoa ja henkistä tyhjyyttä, vielä vähemmän epätoivoa. Ainakaan jumalan puuttumisesta johtuen. Niin että tarjoile itselles vaan tälläista vaihtoehtototuutt ateistien hengettömyydestä. Ja itsemurhiakin taitaa tehdä eri lahkojen uskovat suhteellisesti ottaen eniten, kokiessaa yhteisönsä paineen ja todellisuuden ristiriidan ratkaisemiseen ainoaksi ulospääsyksi.

        Anteeksi. Huomasitko, että kirjoitin tuossa kohden esimerkkinä kahdesta, tuntemastani ateistista, en "kaikista"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista että ateismissa on otettu vihan kohteeksi kristityt.
        Oikeastaan ateismissa ei tiedetä mitkä ovat kristilliset arvot ja elävä usko.
        Maailmahan ei voi antaa rauhaa ihmisille ja eikä ateisteille.

        Suurimmalla osalla ateisteja ei ole mitään missiota. He eivät vain usko jumaliin. Piste. Kaikilla ihmisillä ei ole tarvetta jumaloida ketään. Niin ateisteissa kuin kristityissäkin on toki myös niitä, jotka eivät siedä erilaisuutta. Ja esittävät sen joskus varsin tunneperäisestikin. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että tämän palstan ateistit edustavat yhtä vähän ateistien enemmistöä kuin tämän palstan kristityt edustavat kristittyjen enemmistöä.


    • Anonyymi

      Uskon, että ateismin suurin syy on muotouskonnollisuukisen peittovaate silmillä.
      Ts. muotouskonnolliset perinnäisoppeineen ovat saaneet aikaiseksi heitä katselleen ihmisen, joka ei voi uskoa sen näköiseen jumalaan, mitä uskonnollisesti esitetään ja näytellään baabelilaisella kristittyjen alttareilla.
      Kristilliset baalin papit, ovat sankareita eksyttämään itsestä - lähtien lähimmäiset.
      Eivät ota kirjoituksia todesta ja eivät anna toitsenkaan ottaa sitä todesta.

      Siksi ateismin syy on ihmisen hedelmän aikaansaannosta suurimmalta osin.
      He voivat käydä katsomassa sunnuntaina kirkossa, mutta mitä löytävät?
      Sen saman mantran, mitä edellisessä ja sitä edellisessä sunnuntaimantroissa tai vuosi, tai vuosikymmenet sitten. Siitähän on kyse.
      Ei ateismi lankea perinnäisoppien pauloihin, he ennemmin jäävät paikoilleen ja saavat täten pienemmän tuomion, kuin kristillisen baabelilaisuuden alttaripapit joukkoineen.

    • "Minulle ei ole selvinnyt mikä on ateismin missio"

      Ei ateismissa ole missiota. Ateismi on uskon puutetta teistisiin jumaluuksiin, ei muuta. Toki yksittäisillä ateisteilla voi olla tai olla olematta vaikka minkälaisiä missioita, joita heidän ateisminsa innoittaa, mutta ateismi itsessään ei sellaisia sisällä.

      "ja voiko ateismi pelastaa maailman tuholta ja sodista?"

      En tiedä

      "Palvotaanko ateismissa ihmistä?"

      Ei. Ateismi on ainoastaan kielteinen vastaus kysymykseen "uskotko yhteen tai useampaan teistiseen jumaluuteen?"

      • Anonyymi

        Miksi ateismissa ei hyväksytä sitä että jotkut uskoo Taivaan Isään?
        Ateistien olisi syytä lukea Raamatusta mitä kristinuskolla tarkoitetaan jos uskaltavat.
        Myös ateisteista löytyy sellaisia jotka ovat löytäneet Jeesuksen.
        Silloin he ovat ex-ateisteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ateismissa ei hyväksytä sitä että jotkut uskoo Taivaan Isään?
        Ateistien olisi syytä lukea Raamatusta mitä kristinuskolla tarkoitetaan jos uskaltavat.
        Myös ateisteista löytyy sellaisia jotka ovat löytäneet Jeesuksen.
        Silloin he ovat ex-ateisteja.

        Nk. ateismia on erilaista.
        Edellä ateisti jo vastasikin nk. määritellyn ateismin mukaisesti.

        Sitten ovat esim. nk. jumalankieltäjät, jotka ovat nimenomaisesti Jumala-vastaisia ja niin kiihkeitä, etteivät oikein kuulosta aidoilta ateisteilta: he tuntuvat uskovan Häneen, mutta vastustavat Häntä.

        Kuinka sellaista voisi vihata, jota ei ole olemassa?

        Nk epäuskoisia on miljoonaa lajia: kukin ihminen uskoo tai ei usko omalla tavallaan.

        Itse tulen henkisesti paljon paremmin toimeen ateistien kuin kiihkouskovaisten kanssa. Esimerkkinä tämäkin foorumi. Ateistit pysyttelevät tosiasioista, mutta esim helluntailaisilta tulee valhetta ihan solkenaan. Milloin mitäkin väittämiä, jolloin saa sanoa, että anteeksi, mutta tuo ei ole totta. Tai: "voitko osoittaa asian?" Tähän törmää etenkin teologisista asioista puhuttaessa. Josta syystä olenkin tehnyt päätöksen suhtautua tähän lahkoon vain suurena huijauksena. Koska tosiasiat osoittavat, että sen jäsenistö koostuu lähinnä tosiasioista kiinnipitämättömistä huulenheittäjistä eli kakanpuhujista.

        Ehkä siksi, että omankin uskoni perustus on myös "ateistinen" / tieteellinen = uskon sen, minkä pystyn järjellisesti itselleni todistamaan. Minulla on henk.koht. todisteet Jumalasta, näyttöä näytön päälle. Jos minkäänlaista näyttöä ei olisi, miksi uskoisin? Vain siksi, että joku sanoo niin?

        Jumalasta saa kyllä näyttöä, mutta vain siten kuin Hän Itse itsensä haluaa kenellekin ilmaista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ateismissa ei hyväksytä sitä että jotkut uskoo Taivaan Isään?
        Ateistien olisi syytä lukea Raamatusta mitä kristinuskolla tarkoitetaan jos uskaltavat.
        Myös ateisteista löytyy sellaisia jotka ovat löytäneet Jeesuksen.
        Silloin he ovat ex-ateisteja.

        "Miksi ateismissa ei hyväksytä sitä että jotkut uskoo Taivaan Isään?"

        En oikein ymmärrä miksi kommentoit vastaustani lukematta sitä. Vai onko kyse ymmärryksen puuttesta? Kerro ihmeessä, mitä et ymmärrä lauseessa: "Ateismi on uskon puutetta teistisiin jumaluuksiin, ei muuta. " Et näet selvästikään joko lukenut tai ymmärtänyt sitä, koska kysyt miksi ateismissa ei hyväksytä uskoa Taivaan Isään. Kun ateismissa on vain ja ainoastaan uskon puutetta teistisiin jumaluuksiin. Yksittäinen ateisti voi hyväksyä tai olla hyväksymättä uskon taivaan isään, mutta se ei kuulu itsessään ateismiin.

        "Ateistien olisi syytä lukea Raamatusta mitä kristinuskolla tarkoitetaan jos uskaltavat."

        Miksi ihmeessä kuvittelet että ateisteja pelottaisi lukea asiasta? Tuolla ylempänä viestiketjussa joku taisi mainitakin, että ateistit tutkitusti tuntevat kristinuskon ja Raamatun keskimäärin paremmin kuin kristityt itse:
        https://friendlyatheist.patheos.com/2019/07/23/survey-jews-and-atheists-have-more-religious-knowledge-than-christians/
        Minäkin olen entinen uskova. Olen lukenut Raamatun monasti suomeksi, pari evankeliumia alkukielelläkin. Ei minua ateistina lainkaan pelota lukea Raamattua tai muutakaan uskonnollista teosta (ellei nyt lasketa pelkoa tylsistymisestä).

        Muuten, mikä kristinuskon tuhansista suuntauksista edustaa sitä oikeaa, Raamatunmukaista krstinuskoa vai edustaako mikään niistä? Miten ateisti voisi löytää Raamatusta oikean kristinuskon määritelmän, kun kristityt itsekään eivät selvästi sitä sieltä löydä?

        "Myös ateisteista löytyy sellaisia jotka ovat löytäneet Jeesuksen.
        Silloin he ovat ex-ateisteja."

        Niin. Entä sitten?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1461
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1205
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe