Kielikin tuli kipeeks...

Käpäsin siistimässä väyliä metsikköön, mistä meinasin tehdä koivukuitua ensi talvena. Ajattelin, että nyt suunnitellaan hyvin homma ja merkataan ainakin pääväylä, mistä pääsee koko metsän ympäri.

Parin hehtaarin pikku pläntti, mutta hitto mikä homma! 😳
Risukko niin tiheää paikoitellen, että vaikka katkot puut, ne jää pystyyn toisiinsa. Lumi painanut osan, niin ovat ihan sekaisin ja osa kasvaa maata pitkinkin. Välillä turvallaan kaikkine sahoineen ja vehkeineen. 😝

Mutta jumalatonta koivua on koko metsä täynnä. 50-70 cm hankaisijalta tyvestä osa. Isoimmista tulee jo pelkistä oksistakin kuitupuuta, tai ainakin polttopuuta.

Mutta kyllä tuo jos mikä on liikuntaa sanan varsinaisessa merkityksessä. Vielä kun täräyttää lunta muniin asti, niin siinäpä on ihmeissään, kun koittaa koipiaan korviin asti nostella. 😝

Mutta kyllä mä tuon koivikon enstalvena parturoin, jos ei sitten kättä jalkaa napsa poikki säbäpeleissä. 😬

106

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metsänhoidon perusohje: Jos metsässä kasvaa vähintään kaksi puuta siellä voi tehdä harvennus- tai avohakkuun, jos vähemmän niin vain avohakkuun.

      Ei kai nyt oksista mitään kuitua saa. Poltettavaksi ne kelpaa.

      • Noista oksistakin varmaan sais, mutta kyllä ne voi polttaakin.

        Sitten oli vähän Haapaakin.... pitää kysyä, ottaako ne sitäkin? Joskus ne ainakin kokeili sitä sekaan.
        Vai myynkö tulitikkutehtaalle? 😁☝️


      • Disse kirjoitti:

        Noista oksistakin varmaan sais, mutta kyllä ne voi polttaakin.

        Sitten oli vähän Haapaakin.... pitää kysyä, ottaako ne sitäkin? Joskus ne ainakin kokeili sitä sekaan.
        Vai myynkö tulitikkutehtaalle? 😁☝️

        En ole varsinaisesti asiantuntija. Havuselluun verrattuna lehtipuusellu on lyhytkuituista ja ehkä oksa jossain olosuhteissa selluksi keittyisi. Mutta ennen kattilaan syöttöä sekin kai pitäisi saada järkevästi kuorittua ja haketettua.

        En tiedä onko haavalle kysyntää. Riippuu varmaan sijainnista. Sahauta lauteet itsellesi jos on joku kenttäsahuri lähistöllä. Tai jätä pystyyn.

        Tulitikkujakaan ei taideta Suomessa enää tehdä. Ehkä helsinkiläiset ostaa muutaman vuoden päästä kaiken irtoavan polttopuun kämppiensä lämmitykseen, kun ovat ensin luopuneet hiilen ja kaasun ja turpeen käytöstä.


      • scrg kirjoitti:

        En ole varsinaisesti asiantuntija. Havuselluun verrattuna lehtipuusellu on lyhytkuituista ja ehkä oksa jossain olosuhteissa selluksi keittyisi. Mutta ennen kattilaan syöttöä sekin kai pitäisi saada järkevästi kuorittua ja haketettua.

        En tiedä onko haavalle kysyntää. Riippuu varmaan sijainnista. Sahauta lauteet itsellesi jos on joku kenttäsahuri lähistöllä. Tai jätä pystyyn.

        Tulitikkujakaan ei taideta Suomessa enää tehdä. Ehkä helsinkiläiset ostaa muutaman vuoden päästä kaiken irtoavan polttopuun kämppiensä lämmitykseen, kun ovat ensin luopuneet hiilen ja kaasun ja turpeen käytöstä.

        Joo, ehkä se on helpompi tehdä ne polttopuiks. Ja voihan niitäkin myydä mökkiläisille.

        No ois tuossa kenttäsahakin kylällä, mut enpä tiedä jaksaako alkaa sitä hommaa yksien lauteiden takia... polttopuuks vaan, jos ei firma ota. 😬


      • Disse kirjoitti:

        Noista oksistakin varmaan sais, mutta kyllä ne voi polttaakin.

        Sitten oli vähän Haapaakin.... pitää kysyä, ottaako ne sitäkin? Joskus ne ainakin kokeili sitä sekaan.
        Vai myynkö tulitikkutehtaalle? 😁☝️

        Sivistin itseäni haavan suhteen. Lehtipuusellua on ainakin joskus tehty niin että esim. haapaa sai olla vähän joukossa. Ongelmana se, että kemikaalit on keitossa mitoitettu koivulle ja sen vuoksi muuta ei saa olla ainakaan liikaa. Kysymällähän tuo selviää.


      • scrg kirjoitti:

        Sivistin itseäni haavan suhteen. Lehtipuusellua on ainakin joskus tehty niin että esim. haapaa sai olla vähän joukossa. Ongelmana se, että kemikaalit on keitossa mitoitettu koivulle ja sen vuoksi muuta ei saa olla ainakaan liikaa. Kysymällähän tuo selviää.

        Joo, se mä tiesin, että sitä jonnekin on aikonaan hommattu, mutta kysymällähän tuo selviää.
        Sopuhintaan laitan sitäkin kyllä kuormaan. 😊👌

        Kevyt ja hyvä polttopuukinhan se on kyllä. En tiedä sitten miten varaavaan lämmitykseen? Tuntuu niin hauraalta ja huokoiselle... mutta saunaan sitten. 😊👌


      • Disse kirjoitti:

        Joo, se mä tiesin, että sitä jonnekin on aikonaan hommattu, mutta kysymällähän tuo selviää.
        Sopuhintaan laitan sitäkin kyllä kuormaan. 😊👌

        Kevyt ja hyvä polttopuukinhan se on kyllä. En tiedä sitten miten varaavaan lämmitykseen? Tuntuu niin hauraalta ja huokoiselle... mutta saunaan sitten. 😊👌

        Hyvää perinnetietoa. Haapa sinänsä olisi yhtä hyvä tai parempi kuiduksi kuin koivu, mutta koska sitä on rajallisesti tarjolla, niin kukaan ei oikein panosta sen jalostukseen. Laitokseen kun pitäisi saada raaka-ainetta useampi rekkakuorma tunnissa.


      • scrg kirjoitti:

        Hyvää perinnetietoa. Haapa sinänsä olisi yhtä hyvä tai parempi kuiduksi kuin koivu, mutta koska sitä on rajallisesti tarjolla, niin kukaan ei oikein panosta sen jalostukseen. Laitokseen kun pitäisi saada raaka-ainetta useampi rekkakuorma tunnissa.

        No oikein kun lehtais kysellä, vois koivutukitkin myydä erikseen, ehkä vielä vanerikoivuja joku ostaa, mutta en tiedä miten sitten käy kuljetuksissa...pitäis saada täysiä rekkakuormia aikaiseksi. 🤔


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        Joo, ehkä se on helpompi tehdä ne polttopuiks. Ja voihan niitäkin myydä mökkiläisille.

        No ois tuossa kenttäsahakin kylällä, mut enpä tiedä jaksaako alkaa sitä hommaa yksien lauteiden takia... polttopuuks vaan, jos ei firma ota. 😬

        Tahtoo kaikki puunostajat olla vaan sellasia, että eivät haluaisi maksaa polttopuusta paljonkaan, jos pyydät jotakin hintaa, niin siitäkin yrittävät tinkiä ja kuljetuksesta ei haluttaisi maksaa mitään, varsinkaan kaupunkilaiset.
        Puut pitäs melkeen pinota siihen myyntihintaan, jota ovat vielä yrittäneet tinkiä.
        Jos ehdotat, että jos ei halua maksaa kuljetuksesta, niin voi sitten ostaja itse kuskata puut, mutta eipä ole monikaan siihen suostunut.
        Ei ne puut sieltä ilmaiseksi liiku metsästä ostajalle ja moni ostaja ei edes tiedä paljonko työtä on puun myyjä tehnyt, että pinossa on pilkottua kuivaa polttopuuta.

        Vois sellaiselle ostajalle, joka yrittää tinkiä polttopuun myyntihintaa esittää, että lähde kattoon metsäpalstaa ja saat kaataa ja ottaa leimatut puut sillä tarjoamallasi hinnalla, mutta saat ihan ite kaataa ja kuljettaa puut metsästä pois ja kotiisi ja tehdä ne klapeiksi.
        Tuskinpa lähtee tekemään polttopuita siihen hintaan, mitä polttopuun ostajalle tarjosi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tahtoo kaikki puunostajat olla vaan sellasia, että eivät haluaisi maksaa polttopuusta paljonkaan, jos pyydät jotakin hintaa, niin siitäkin yrittävät tinkiä ja kuljetuksesta ei haluttaisi maksaa mitään, varsinkaan kaupunkilaiset.
        Puut pitäs melkeen pinota siihen myyntihintaan, jota ovat vielä yrittäneet tinkiä.
        Jos ehdotat, että jos ei halua maksaa kuljetuksesta, niin voi sitten ostaja itse kuskata puut, mutta eipä ole monikaan siihen suostunut.
        Ei ne puut sieltä ilmaiseksi liiku metsästä ostajalle ja moni ostaja ei edes tiedä paljonko työtä on puun myyjä tehnyt, että pinossa on pilkottua kuivaa polttopuuta.

        Vois sellaiselle ostajalle, joka yrittää tinkiä polttopuun myyntihintaa esittää, että lähde kattoon metsäpalstaa ja saat kaataa ja ottaa leimatut puut sillä tarjoamallasi hinnalla, mutta saat ihan ite kaataa ja kuljettaa puut metsästä pois ja kotiisi ja tehdä ne klapeiksi.
        Tuskinpa lähtee tekemään polttopuita siihen hintaan, mitä polttopuun ostajalle tarjosi.

        No mulle ei ole elinkeino toi puun myynti, että jos ei kelpaa hinta, niin hakekoot puut mistä saa halvemmalla. 😬

        Mullakin jos myyntiin tulee joskus, ei montaa mottia ole myytäväks. Vielä ainakaan.... mutta ehkä muutaman vuoden päästä vois ollakin. 😊

        Säilytystilaa löytyy. 😊👌


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        Noista oksistakin varmaan sais, mutta kyllä ne voi polttaakin.

        Sitten oli vähän Haapaakin.... pitää kysyä, ottaako ne sitäkin? Joskus ne ainakin kokeili sitä sekaan.
        Vai myynkö tulitikkutehtaalle? 😁☝️

        Jos sulla on vähän isompia oikeita haapa puita, älä ihmeessä niitä klapeiksi laita. Haapa on hyvä laudepuu... ei polta peffaa niin kuin muut laudepuut. Lisäksi siitä kannattaa tehdä piha kalusteita, harmaantuu kauniisti. Meillä on mökillä tehty savusaunan lauteet perinteiden mukaisesti haapa puusta.

        Haapa on parempi laudetuuna kuin apassi... jota nykyään on vaikea edes löytää.
        Haapapuusta on myös tehty paanukattoja joskus kalamajoille saaristossa, tosin ei niitä enää ole... pelti-, ja huopakattoja vaan nykyään.
        Minä en ole nähnyt paanukattoa koskaan yhdelläkään "kalamajalla" ja nykyiset majatkin on kevythirrestä; pattinkia sanoo Faija.

        Eli haapa on arvokkaampaa kuin usktkaan.
        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos sulla on vähän isompia oikeita haapa puita, älä ihmeessä niitä klapeiksi laita. Haapa on hyvä laudepuu... ei polta peffaa niin kuin muut laudepuut. Lisäksi siitä kannattaa tehdä piha kalusteita, harmaantuu kauniisti. Meillä on mökillä tehty savusaunan lauteet perinteiden mukaisesti haapa puusta.

        Haapa on parempi laudetuuna kuin apassi... jota nykyään on vaikea edes löytää.
        Haapapuusta on myös tehty paanukattoja joskus kalamajoille saaristossa, tosin ei niitä enää ole... pelti-, ja huopakattoja vaan nykyään.
        Minä en ole nähnyt paanukattoa koskaan yhdelläkään "kalamajalla" ja nykyiset majatkin on kevythirrestä; pattinkia sanoo Faija.

        Eli haapa on arvokkaampaa kuin usktkaan.
        trollikka

        No sahuri ei kyllä kauheen hirmuista hintaa ottanut... reilun kilometrin sahas mulle laitaa tuohon aitaan ja ei paria satkua enempää ottanut....

        Höylääminen vaan saattais olla oma hommansa...🤔
        Saattais muuten olla turhan tikkuisia paljaalle persuuksille? 😃

        No kerkeen vielä miettiä. 😊 voihan ne keväälläkin sahuuttaa.


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        No mulle ei ole elinkeino toi puun myynti, että jos ei kelpaa hinta, niin hakekoot puut mistä saa halvemmalla. 😬

        Mullakin jos myyntiin tulee joskus, ei montaa mottia ole myytäväks. Vielä ainakaan.... mutta ehkä muutaman vuoden päästä vois ollakin. 😊

        Säilytystilaa löytyy. 😊👌

        Koivuklapin heittokuutio, maksaa Turussa ainakin 60-85€ kuutiolta'
        ja siinä on hiukan yli ½ m³, jos ladot ne pinoksi. Osta klapikone ja myyt valmiina klapeina, onhan siinä työtä mutt niin siitä saa myös palkan.

        Tottakai jokainen haluaa ostaa halvalla polttopuunsa... mutt isosta koivusta saa klapeina taatusti parhaan hinnan. Jos se ei ole ainoa elinkeinosi sulla on myös aikaa antaa sen klapin kuivua ylivuotiseksi... ja koivuklapin hinta vaan nousee.

        Alalla on vain muutamia yrittäjiä eivätkä he halua kilpailua, joten anonyymi tuossa aikaisemmin hiukan mustamaalasi sulle tilannetta, tahallaankin ehkä.
        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koivuklapin heittokuutio, maksaa Turussa ainakin 60-85€ kuutiolta'
        ja siinä on hiukan yli ½ m³, jos ladot ne pinoksi. Osta klapikone ja myyt valmiina klapeina, onhan siinä työtä mutt niin siitä saa myös palkan.

        Tottakai jokainen haluaa ostaa halvalla polttopuunsa... mutt isosta koivusta saa klapeina taatusti parhaan hinnan. Jos se ei ole ainoa elinkeinosi sulla on myös aikaa antaa sen klapin kuivua ylivuotiseksi... ja koivuklapin hinta vaan nousee.

        Alalla on vain muutamia yrittäjiä eivätkä he halua kilpailua, joten anonyymi tuossa aikaisemmin hiukan mustamaalasi sulle tilannetta, tahallaankin ehkä.
        trollikka

        No aika on piruvie kortilla. Ja klapikoneet kalliita.

        Mä ehkä myyn jotain jos yli jää, mutta pitää miettiä sekin, että nää on perikunnsn metsiä. Osittain pitää sinnekin sit muille antaa rahaa, joten ei ehkä niin leiville lyö....

        Ehkä jos asiat muuttuu tässä hiukan ja voin ostaa metsiköt itselle, niin sitten voi tuokin käydä mielessä.

        Nyt lähinnä harrastukseksi teen näitä hommia ja että metsät pysyis kunnossa. 😊


    • Luulen että voi tulla työhaaveri vain ajatuksesta kuuma hoitaja ja kuuma kaakao

      • No kyllä tuolla välillä turvalleen viskas, mutta saha muistui mieleen. Sekä oikea turvavaatetus, niin ei satu vaikka sahais suoraan kinttuunsa. 😬👌

        Kyllä ihan vesi oli poikaa. Kypärästä tippu norona hikeä...😁


    • Anonyymi

      Olet ärsyttävän energinen. Enkä ole yhtään kateellinen. Uskotko?

      Mun piti tehdä töitten jälkeen vaikka mitä, mutta tekemättä jäi ja jää. Vituttaa. 😡

      xL

      • No en varmalla oo energinen!

        Kyllä oon ihan poikki.... koitan sinnitellä iltaan, etten herää sit aamuviideltä...niiinkuin eräät höperöt.... silloin nautitaan rem-unesta ja lasketaan tuhnuja, eikä nousta ylös. 😃


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        No en varmalla oo energinen!

        Kyllä oon ihan poikki.... koitan sinnitellä iltaan, etten herää sit aamuviideltä...niiinkuin eräät höperöt.... silloin nautitaan rem-unesta ja lasketaan tuhnuja, eikä nousta ylös. 😃

        😡 *möks*

        Ja mä herään neljän maissa, ettäs tiedät.

        xL


      • Anonyymi kirjoitti:

        😡 *möks*

        Ja mä herään neljän maissa, ettäs tiedät.

        xL

        Elä möksähdä.... *kutkutikut*

        Vielä pahempi.... johan sitä pitäis olla nyt silmällään jo. 😳


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        Elä möksähdä.... *kutkutikut*

        Vielä pahempi.... johan sitä pitäis olla nyt silmällään jo. 😳

        Eikä. Mä mökötän. 😡

        xL


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikä. Mä mökötän. 😡

        xL

        No voi keljuuden kurjuus..... pikkuisen äksyn Linukan vielä ymmärtää, mutta möksähtänyt Linukka ei oo kyllä hyvä juttu.

        Vaikka joskus pitää saada möksöilläkin. Muakin tuossa vähän mökötytti. Jotenkin vitutti, kun ei tää jalka vielä toimi, eikä oo kerennyt/jaksanut/motivoinut saada sitä kuntoon. Mutta sit rupesin kelaamaan, että mitä kaikkee muuta mä oon tässä duunannut. Niin johan alko helpottamaan.... ei sitä perkules kaikkee kerralla. Tupakinpolton lopetuskin tässä ollut.... torstaina taitaapi tulla kuukausi polttamatta. 😁💪


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikä. Mä mökötän. 😡

        xL

        Elä mökötä. En minäkään saanut tänään mitään tehtyä. Mennyt nukkuessa koko helkutin päivä.

        Ehkä huomenna sit. Tai ensi kuussa. Tai ei ikinä.


      • elisakettu kirjoitti:

        Elä mökötä. En minäkään saanut tänään mitään tehtyä. Mennyt nukkuessa koko helkutin päivä.

        Ehkä huomenna sit. Tai ensi kuussa. Tai ei ikinä.

        Neljältä se pomppaa pystyyn ja ampasee lenkille. 😁
        Ei kai Lunukka osaa pitkään murjottaa? Sellainen energinen vauhtimimmi se on. 😃💪

        Kepin kanssa huitoo huomenna täyttä häkää. Pieni takapakki lyö vaan pöhinää sille pönttöön. 😁☝️


      • Disse kirjoitti:

        Neljältä se pomppaa pystyyn ja ampasee lenkille. 😁
        Ei kai Lunukka osaa pitkään murjottaa? Sellainen energinen vauhtimimmi se on. 😃💪

        Kepin kanssa huitoo huomenna täyttä häkää. Pieni takapakki lyö vaan pöhinää sille pönttöön. 😁☝️

        Turha Linskun on möksiä. Jos hommat jää välillä tekemättä, niin so? Kuitenkin kuntoilusta ei anna periksi, on päämäärätietoinen ja jämpti.

        Vattu että oon kateellinen.


      • elisakettu kirjoitti:

        Turha Linskun on möksiä. Jos hommat jää välillä tekemättä, niin so? Kuitenkin kuntoilusta ei anna periksi, on päämäärätietoinen ja jämpti.

        Vattu että oon kateellinen.

        No tiedät kai Linukan? Hirmuinen itsekritiikki..... kyllä se kuule tuosta kaivaa sellaisen pöhinän taas, että kohta lähtöö kuin kuppa Töölöstä! 😂💪

        Ja sinäkin siinä!!!🙄 Sullakin on niin monta hommaa kiinni yhtäaikaa, ettei ne sina näytä edistymisiä, mutta ne hoituu kun on aikaa ja ajallaan. 😊

        Mäkin kohta kuule ollut öyhyyttämättä kuukauden. Sekin alkuun tuntui toivottomalle ja sellaiselle, että tää hetki on iäisyyden päässä. Mut nyt se on tässä. 😊


      • Disse kirjoitti:

        No tiedät kai Linukan? Hirmuinen itsekritiikki..... kyllä se kuule tuosta kaivaa sellaisen pöhinän taas, että kohta lähtöö kuin kuppa Töölöstä! 😂💪

        Ja sinäkin siinä!!!🙄 Sullakin on niin monta hommaa kiinni yhtäaikaa, ettei ne sina näytä edistymisiä, mutta ne hoituu kun on aikaa ja ajallaan. 😊

        Mäkin kohta kuule ollut öyhyyttämättä kuukauden. Sekin alkuun tuntui toivottomalle ja sellaiselle, että tää hetki on iäisyyden päässä. Mut nyt se on tässä. 😊

        Linskulla (kuten kaikilla tavoitteellisilla urheilijoilla) on valtava itsekuri. Että mä ihailen sellaista.

        Niinkuin sullakin. Kuukausi jo? Olen todella ylpeä sinusta. Tai siis itse saat olla sitä:)

        Mulla noissa hommissa ei tietysti ole kuin itse asetetut aikatavoitteet. Mutta listaa riittää loputtomasti. Siksihän se välillä keittää, kun ei mielestään ole saanut tehtyä tarpeeksi. Mutta onko se oikeesti tärkeää? Ei, ei se ole.

        On tärkeämpikiäkin asioita,. Mutta ne helposti hautaa sitten sellaisten mukakiireellisempien asioitten alle. Tyhmää. Itselle valehtelua.


      • elisakettu kirjoitti:

        Linskulla (kuten kaikilla tavoitteellisilla urheilijoilla) on valtava itsekuri. Että mä ihailen sellaista.

        Niinkuin sullakin. Kuukausi jo? Olen todella ylpeä sinusta. Tai siis itse saat olla sitä:)

        Mulla noissa hommissa ei tietysti ole kuin itse asetetut aikatavoitteet. Mutta listaa riittää loputtomasti. Siksihän se välillä keittää, kun ei mielestään ole saanut tehtyä tarpeeksi. Mutta onko se oikeesti tärkeää? Ei, ei se ole.

        On tärkeämpikiäkin asioita,. Mutta ne helposti hautaa sitten sellaisten mukakiireellisempien asioitten alle. Tyhmää. Itselle valehtelua.

        No Linukkahan kuullostaa välillä ihan höperölle, mutta toisaalta hän joissain asioissa osaa otta rennosti. Ihan tyypillistä kiukkufiilistä, jos joutuu nostaa itsensä takia selkää jossain itselle tärkeässä.

        Mä just tuossa Linukallekin tuumin, että joskus on fiksumpi miettiä mitä jo on tehnyt.... miettii hetken ja ajattelee oikeasti. Realisti kyllä tunnistaa mitä mikäkin oikeasti vaatii.

        Ja mikä tärkeintä....elääkin pitäisi. Nauttia siitä mitä jo on. Mulla oli kaikesta huolimatta ikimuistoinen kesä vaikka motukan puikoissa ja ens kesänä mennään taas. 😎


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Linskulla (kuten kaikilla tavoitteellisilla urheilijoilla) on valtava itsekuri. Että mä ihailen sellaista.

        Niinkuin sullakin. Kuukausi jo? Olen todella ylpeä sinusta. Tai siis itse saat olla sitä:)

        Mulla noissa hommissa ei tietysti ole kuin itse asetetut aikatavoitteet. Mutta listaa riittää loputtomasti. Siksihän se välillä keittää, kun ei mielestään ole saanut tehtyä tarpeeksi. Mutta onko se oikeesti tärkeää? Ei, ei se ole.

        On tärkeämpikiäkin asioita,. Mutta ne helposti hautaa sitten sellaisten mukakiireellisempien asioitten alle. Tyhmää. Itselle valehtelua.

        No siis joo.. itsekurista, on ja ei ole. Mutta jos todella haluan ja päätän jotain, menen sen kuuluisan harmaan kiven läpi että hujahtaa eikä siihen ole kelläkään sanomista.

        Harmittaa ihan törkeesti, kun aina tuntuu tulevan jotain vastuksia. Kun treeni kulkee, iskee joku flunssa tai muu vaiva. Tai kovat työkiireet. Tai sitten jotain muuta yksityiselämässä, joka himmaa treenaamista. Taas menee pitkän aikaa että saa tekemisestä ja omasta tasosta kiiinni, saati että tulokset nousisivat.

        Mutta joo, en mä nyt enää mökötä, eilen piti vaan vähän keräillä toimintakiukkua 😁

        xL


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        No Linukkahan kuullostaa välillä ihan höperölle, mutta toisaalta hän joissain asioissa osaa otta rennosti. Ihan tyypillistä kiukkufiilistä, jos joutuu nostaa itsensä takia selkää jossain itselle tärkeässä.

        Mä just tuossa Linukallekin tuumin, että joskus on fiksumpi miettiä mitä jo on tehnyt.... miettii hetken ja ajattelee oikeasti. Realisti kyllä tunnistaa mitä mikäkin oikeasti vaatii.

        Ja mikä tärkeintä....elääkin pitäisi. Nauttia siitä mitä jo on. Mulla oli kaikesta huolimatta ikimuistoinen kesä vaikka motukan puikoissa ja ens kesänä mennään taas. 😎

        Vai höperölle!? Kuules, kaveri jolla on mankeli ei kyllä nimittele muita höperöiksi, ettäs tiiät!

        Mutta nyt mä lähden tästä hommiin, saan edes töissä jotain aikaiseksi 😬

        xL


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai höperölle!? Kuules, kaveri jolla on mankeli ei kyllä nimittele muita höperöiksi, ettäs tiiät!

        Mutta nyt mä lähden tästä hommiin, saan edes töissä jotain aikaiseksi 😬

        xL

        Ihan höppänä sä oot. 😁

        Mutta kivasti höppänä. 😬👌


    • Anonyymi

      nytkö esität miestä eli tänään kuunnellut mitä isäsi teki tai suunnittettelee tekevänsä tai kuullut kyläkaupassa miesten juttelevan tai käynyt sukulaisissa kylässä ja kuullut heiltä metsä asiaa eli nainen mitä kiksejä saat kun yrität esitättää miestä

      • Joo. Mä esitän katsos mitä mua huvittaa. Sinua vaan tuntuu ahdistavan mun miehisyys tai naisellisuus.😬

        Kuule minulle aivan sama.... saatan olla hetero tai lesbo.... so? 😁

        Ahdistu vaan ihan rauhassa. 😊


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        Joo. Mä esitän katsos mitä mua huvittaa. Sinua vaan tuntuu ahdistavan mun miehisyys tai naisellisuus.😬

        Kuule minulle aivan sama.... saatan olla hetero tai lesbo.... so? 😁

        Ahdistu vaan ihan rauhassa. 😊

        miksi esität ole oma itsesi


      • Anonyymi kirjoitti:

        miksi esität ole oma itsesi

        Oletkos itse noin vajakki kuin esität? Tuskin....


      • No siks miks.... vaikka siks, etä sinä saisit kysellä, ihmetellä. 😝


      • Anonyymi

        piti kirjoittaa toivot ja rukoilet ja saat sinä tänne kirjoittaa ns miehenä jos siten tunnet olevasi mies ja olet onnellinen siitä


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        No siks miks.... vaikka siks, etä sinä saisit kysellä, ihmetellä. 😝

        sovitaan että pidän sinua tästä lähin miehenä vaikka vaan leikisti tästä lähin olet minulle paavo


      • Anonyymi kirjoitti:

        sovitaan että pidän sinua tästä lähin miehenä vaikka vaan leikisti tästä lähin olet minulle paavo

        Sopii ja minä pidän sua yhäkin vajakkina, joka höpöttää mitä sattuu ja ei tajua yhtään enempää kuin betoninen katukivi. 😊👌


      • Anonyymi kirjoitti:

        piti kirjoittaa toivot ja rukoilet ja saat sinä tänne kirjoittaa ns miehenä jos siten tunnet olevasi mies ja olet onnellinen siitä

        Minä kirjoitan tänne miten huvittaa, höpötitpä sinä vakakki mitä sinua huvittaa. Joillakin vain ei ole arpa suonut enempää....


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        Sopii ja minä pidän sua yhäkin vajakkina, joka höpöttää mitä sattuu ja ei tajua yhtään enempää kuin betoninen katukivi. 😊👌

        ok paavo asia sovittu niin sanonko ns paavo eli niin sanottu paavo vai sanonko paavo vai pave


      • Anonyymi kirjoitti:

        ok paavo asia sovittu niin sanonko ns paavo eli niin sanottu paavo vai sanonko paavo vai pave

        Ihan kuten haluat, vajakki. 😊


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        Ihan kuten haluat, vajakki. 😊

        oletkohan wuppis eli wuppis täällä miehenä tai ns paavona


      • Anonyymi kirjoitti:

        oletkohan wuppis eli wuppis täällä miehenä tai ns paavona

        Oletko tosiaan oma itsessi, kun kiusaat palstalaisia vai esitätkö vain olleksesi ärsyttävä?

        Ihan vain sivullisen huomautus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        oletkohan wuppis eli wuppis täällä miehenä tai ns paavona

        Mietippäs sitä joutessas, vajakki! 😂


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Oletko tosiaan oma itsessi, kun kiusaat palstalaisia vai esitätkö vain olleksesi ärsyttävä?

        Ihan vain sivullisen huomautus.

        paavo on nainen mutta joku palstan naisen miesnikki se on veikkaan wuppista tai abrista


      • Anonyymi kirjoitti:

        paavo on nainen mutta joku palstan naisen miesnikki se on veikkaan wuppista tai abrista

        Olet ehkä tyhmä, jos et osaa edes sukupuolia erottaa toisistansa.

        Jos epäilyttää jonkun identitettti, niin tule vain elisatädiltä kysymään.

        Kyllä minä tiedän.


      • elisakettu kirjoitti:

        Oletko tosiaan oma itsessi, kun kiusaat palstalaisia vai esitätkö vain olleksesi ärsyttävä?

        Ihan vain sivullisen huomautus.

        Minä luulen, että kyse on jostain kaverista joka on epävarma omasta miehisestä identiteetistä. Voi olla vaikka naiselliset kädet, siro kroppa muuten tai vst. Sit kaikkea pitää irl ylilyödä ns. Mutta se ei tuo hänelle sitä tunnetta, vaan se pitää täällä purkaa tälläsenä..... minä kun en hänen luomaa miehistä mallia täytä, hänelle on tärkeää hyökätä minun kimppuun, että en toisi hänen itsensä tuntemaa naisellisuuttaan hyväksytyksi. 🤔☝️


      • Disse kirjoitti:

        Minä luulen, että kyse on jostain kaverista joka on epävarma omasta miehisestä identiteetistä. Voi olla vaikka naiselliset kädet, siro kroppa muuten tai vst. Sit kaikkea pitää irl ylilyödä ns. Mutta se ei tuo hänelle sitä tunnetta, vaan se pitää täällä purkaa tälläsenä..... minä kun en hänen luomaa miehistä mallia täytä, hänelle on tärkeää hyökätä minun kimppuun, että en toisi hänen itsensä tuntemaa naisellisuuttaan hyväksytyksi. 🤔☝️

        Mulla on hartiat kuin painijalla. Siitä huolimatta se ei tunnu itsestäni maskuliiniselta. Pirunkos sille mahtaa, kun joutuu huitomaan kaikenlaista, mikä kasvattaa hauista yms.

        Minusta perustavanlainen virhe tehdään jo laspuusiässä, viimeistään nuoruusiässä, kun annetaan ulkopuolisen tahon määritellä naisellisuuden ja miehisyyden kriteerejä. Tämähän se antaa sen alkysysäyksen sille epävarmuudelle ja itsetunnon vajaukselle, mikä seuraa koko elämän.

        "Enkö koskaan ole tarpeeksi hyvä?"


      • elisakettu kirjoitti:

        Mulla on hartiat kuin painijalla. Siitä huolimatta se ei tunnu itsestäni maskuliiniselta. Pirunkos sille mahtaa, kun joutuu huitomaan kaikenlaista, mikä kasvattaa hauista yms.

        Minusta perustavanlainen virhe tehdään jo laspuusiässä, viimeistään nuoruusiässä, kun annetaan ulkopuolisen tahon määritellä naisellisuuden ja miehisyyden kriteerejä. Tämähän se antaa sen alkysysäyksen sille epävarmuudelle ja itsetunnon vajaukselle, mikä seuraa koko elämän.

        "Enkö koskaan ole tarpeeksi hyvä?"

        Niin. Ulkopuolelta tulee usein se ”stereotyyppinen” egoon vaikuttava kuva jostain. Identiteetti potkii sitä kuvaa kyllä jollaintavoin ja en usko kenenkään ratsastavan pelkällä egolla.

        Tuossa tulikin mieleen kiusaaminen, mikä on nyt tapetilla. Minusta pitäis puhua enemmän sen uhrin näkökulmasta, eikä vaan keskittyä eliminoimaan kiusaajia. Kiusattu jää usein miettimään omaa rooliaan ja sitä mitä se kiusaaminen hänessä herätti.

        Pitäis vähän avartaa enemmän tätä kiusaamiskeskustelua.... nyt lakastaan vielä maton alle juttuja. 🤔


    • Kuiduksi myyt tottakai, jos sellaista tarjolla riittävästi. Mutta helkutin kova homma jos yksin ne rungoiksi siistit. Ota huomioon palkkatyötunnit. Kuka sulle sen maksaa? Puun myynnistä menee 30% veroa ja menee jakoon perikunnalle. Jos metsänhoitoyhdistys ei ole mukana, ei tietysti heille tarvitse maksaa palkkiota.

      Tiheiköstä sit raivaamalla tietty niitä klapeja. Ja jätät jemmaan kuivumaan, kyllä ne joku joskus ostaa. Klapikone (vaikka pienempi) kannattaa hankkia, ihan kohtuuhintaisia kotitalouskäyttöön. Mutta kyllä siihen palkkaankin pitää perse ruvella töitä tehdä.

      Haavat rungoiksi erikseen ja raakalaudoiksi tai myyt sahalle.

      Nih.

      • Kappas, Ellu pirulainen! 😃👌

        Joo, koitetaan netita mitä nettoaa. Muuten lahoivat pystyyn ja tulee sellainen tureikko, mistä ei hyödy edes öpökät.

        Mä vähän karkkirahaa saan tuosta, mut hyötyliikunta se on se paras palkinto ja se, että saan ja voin tehdä. 😊

        Ehkä mä jonkun suoran haavan käyn sahuuttamassa ja teen lauteet pariin koteeseen. 🤔😬👌


      • Disse kirjoitti:

        Kappas, Ellu pirulainen! 😃👌

        Joo, koitetaan netita mitä nettoaa. Muuten lahoivat pystyyn ja tulee sellainen tureikko, mistä ei hyödy edes öpökät.

        Mä vähän karkkirahaa saan tuosta, mut hyötyliikunta se on se paras palkinto ja se, että saan ja voin tehdä. 😊

        Ehkä mä jonkun suoran haavan käyn sahuuttamassa ja teen lauteet pariin koteeseen. 🤔😬👌

        Ja jos on paikkaa varastoida, niin jemmaa hieman sitä haapalaudetta myöhemmäksi menekiksi. Nimittääin komeista haavoista saa aikas hyvin sitä.

        Mulla on tuo ongelma myös. Olis haapaa, mutta on niin pirullisessa paikassa, ettei ikänä saa niitä sieltä pois. Julmia kuin mitkä. Mutta sinnehän ne kelottuu.


      • elisakettu kirjoitti:

        Ja jos on paikkaa varastoida, niin jemmaa hieman sitä haapalaudetta myöhemmäksi menekiksi. Nimittääin komeista haavoista saa aikas hyvin sitä.

        Mulla on tuo ongelma myös. Olis haapaa, mutta on niin pirullisessa paikassa, ettei ikänä saa niitä sieltä pois. Julmia kuin mitkä. Mutta sinnehän ne kelottuu.

        Pitää sahuuttaa ja pistää peltien alle kuivumaan taapeliin. Päällekin voin hupittaa muita sahatavaroita, niin pysyvät kuosissa. 😬👌

        No hommaa pikkureki, niin mä tuon Polariksen. Käyvään poikkeen! 😬💪


      • Disse kirjoitti:

        Pitää sahuuttaa ja pistää peltien alle kuivumaan taapeliin. Päällekin voin hupittaa muita sahatavaroita, niin pysyvät kuosissa. 😬👌

        No hommaa pikkureki, niin mä tuon Polariksen. Käyvään poikkeen! 😬💪

        Ois kyllä hirvee homma :-D Mutta millä helkutilla ne rungot saa reen kyytiin? Ei mulla riitä voimat telkuta hangessa niitten kanssa.

        (pohtii ideaa)


      • elisakettu kirjoitti:

        Ois kyllä hirvee homma :-D Mutta millä helkutilla ne rungot saa reen kyytiin? Ei mulla riitä voimat telkuta hangessa niitten kanssa.

        (pohtii ideaa)

        Pyöritys on yks konsti. Telat alle oksista ja vetoa tukkisaksilla. 😊

        Mutta oikeasti kelkallekin oltava hyvä pohja. Viime keväänä sai siinä riisivakassa kaivaa Pollea monesti. Sukset pysy pinnalla, mut matto ei.... sit ei keikuttelut auttanut. 😖


      • Disse kirjoitti:

        Pyöritys on yks konsti. Telat alle oksista ja vetoa tukkisaksilla. 😊

        Mutta oikeasti kelkallekin oltava hyvä pohja. Viime keväänä sai siinä riisivakassa kaivaa Pollea monesti. Sukset pysy pinnalla, mut matto ei.... sit ei keikuttelut auttanut. 😖

        Luulen että maasto on silti liian epävakaa tuolle. Mutta ideaa pitää pohtia silti. Ja meinaan että jo pelkkä kaato on aikamoista pullaa. Pitää olla vedot jne.

        Nyt hetkeksi muihin hommiin. Ehkä palaan vielä.


      • elisakettu kirjoitti:

        Luulen että maasto on silti liian epävakaa tuolle. Mutta ideaa pitää pohtia silti. Ja meinaan että jo pelkkä kaato on aikamoista pullaa. Pitää olla vedot jne.

        Nyt hetkeksi muihin hommiin. Ehkä palaan vielä.

        Puuhan kaatuu minne se kaadetaan. 😃👌

        Mutta palataan vaan ja toedät mistä mut löytää aina. 😊
        On aina mieltä nostattavaa turista sun kaa. 😊


    • Kielelläkö sä hommat teit? 🤪

      • Savossa sekkii jootuu koville metässä! 😂


      • Disse kirjoitti:

        Savossa sekkii jootuu koville metässä! 😂

        Voe heleveetti, elä mää mehtään jos se on nuin rivoa hommoo. 😵

        Kieli keskelä suukkua kumminni kaatuillu siellä ja purru kiäleensä! 😛


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Voe heleveetti, elä mää mehtään jos se on nuin rivoa hommoo. 😵

        Kieli keskelä suukkua kumminni kaatuillu siellä ja purru kiäleensä! 😛

        No sellaisia risuja sikinsokinsaatana! 😤

        Mutta huomenna uuvestaan! 😬👌 Sillä lähtöö ropan kipuilut millä on tullutkin! 😁💪

        Sit vois vähän ehkä jo katsella kalustoonkin kuntoon. 🤔 Kippikärri sisään puimalaan, peräkärri puuliiteriin, traktori talliin ja metsäkärrin nostin pitää tukihitsailla nostokuntoon. 😃☝️


      • Disse kirjoitti:

        No sellaisia risuja sikinsokinsaatana! 😤

        Mutta huomenna uuvestaan! 😬👌 Sillä lähtöö ropan kipuilut millä on tullutkin! 😁💪

        Sit vois vähän ehkä jo katsella kalustoonkin kuntoon. 🤔 Kippikärri sisään puimalaan, peräkärri puuliiteriin, traktori talliin ja metsäkärrin nostin pitää tukihitsailla nostokuntoon. 😃☝️

        Ppppeerrrkeeelee shhhattana pirun kepakot! 😠

        Että uuestaan lähet kieli pitkuliaana keppiä kampeemaan?!

        Oot se jonki sortin masokisti sinäkkii, vaan mikäpä siinä on kuntoillessa. Meinaat jotaki mettästä mukaankin ottaa, kun kärrit ja traktorinki suitsit valmiiksi?

        Minä vedän rallia yhdistelmäkoneella huomenna, olis useampi luokka läpi vedettävä. Perkeleen pulpetit painaa, ko ne on rojua täynnä! 😥

        Vithun työleiri. Onneks kohta helpottaa. 😃


      • Disse kirjoitti:

        No sellaisia risuja sikinsokinsaatana! 😤

        Mutta huomenna uuvestaan! 😬👌 Sillä lähtöö ropan kipuilut millä on tullutkin! 😁💪

        Sit vois vähän ehkä jo katsella kalustoonkin kuntoon. 🤔 Kippikärri sisään puimalaan, peräkärri puuliiteriin, traktori talliin ja metsäkärrin nostin pitää tukihitsailla nostokuntoon. 😃☝️

        Ppppeerrrkeeelee shhhattana pirun kepakot! 😠

        Että uuestaan lähet kieli pitkuliaana keppiä kampeemaan?!

        Oot se jonki sortin masokisti sinäkkii, vaan mikäpä siinä on kuntoillessa. Meinaat jotaki mettästä mukaankin ottaa, kun kärrit ja traktorinki suitsit valmiiksi?

        Minä vedän rallia yhdistelmäkoneella huomenna, olis useampi luokka läpi vedettävä. Perkeleen pulpetit painaa, ko ne on rojua täynnä! 😥

        Vithun työleiri. Onneks kohta helpottaa. 😃


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Ppppeerrrkeeelee shhhattana pirun kepakot! 😠

        Että uuestaan lähet kieli pitkuliaana keppiä kampeemaan?!

        Oot se jonki sortin masokisti sinäkkii, vaan mikäpä siinä on kuntoillessa. Meinaat jotaki mettästä mukaankin ottaa, kun kärrit ja traktorinki suitsit valmiiksi?

        Minä vedän rallia yhdistelmäkoneella huomenna, olis useampi luokka läpi vedettävä. Perkeleen pulpetit painaa, ko ne on rojua täynnä! 😥

        Vithun työleiri. Onneks kohta helpottaa. 😃

        No on päässyt metsikkö risuttumaan. Puolesta alueesta on käyty välillä tekee polttopuita, mutta toinen puoli on ihan tureikkoa. No siinä putsatussa koivikossa taas on julumettua koivua. Paksummissa ei varmaan yltä kädet ympäri. 😳

        Ne mä hillun metsästä pois. Sellaisen harvennuksen teen sinne. Muuten lahoavat sinne pystyyn. 🤔

        Jätän pienempiä ja nyppäsen kuutiot poikkeen. 😬💪

        No, eikös sulla ole vapaata syyslomilla? 🤔 Vaikka hyvähän se on, että töitä on, kun eikai sulla vielä pitkiä lomia oo kertynyt? 😊


      • Disse kirjoitti:

        No on päässyt metsikkö risuttumaan. Puolesta alueesta on käyty välillä tekee polttopuita, mutta toinen puoli on ihan tureikkoa. No siinä putsatussa koivikossa taas on julumettua koivua. Paksummissa ei varmaan yltä kädet ympäri. 😳

        Ne mä hillun metsästä pois. Sellaisen harvennuksen teen sinne. Muuten lahoavat sinne pystyyn. 🤔

        Jätän pienempiä ja nyppäsen kuutiot poikkeen. 😬💪

        No, eikös sulla ole vapaata syyslomilla? 🤔 Vaikka hyvähän se on, että töitä on, kun eikai sulla vielä pitkiä lomia oo kertynyt? 😊

        Sitten se on tarpeen pistää mettä siistiks. Jos on päässy varkain villiintymään. 😃

        Siinähän sulla riittää äplinkiä.

        On se kai vapaa, en tiiä vieläkään. Eihän mulle pal lomia ole kertyny, eikä kerrykkään. Ens kesän oon himassa muksujen kanssa, likka lähtee kouluun syksyllä. Oon sitten hetken kotiäitinä, ettei tartte yksin ottaa suuria askelia koulumaailmaan. 😃


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Sitten se on tarpeen pistää mettä siistiks. Jos on päässy varkain villiintymään. 😃

        Siinähän sulla riittää äplinkiä.

        On se kai vapaa, en tiiä vieläkään. Eihän mulle pal lomia ole kertyny, eikä kerrykkään. Ens kesän oon himassa muksujen kanssa, likka lähtee kouluun syksyllä. Oon sitten hetken kotiäitinä, ettei tartte yksin ottaa suuria askelia koulumaailmaan. 😃

        Joo, kyllä siistit metsät on siistejä. Kelpaa öpököittenkin köpötellä ja läpsytellä lentää sitten. 😃
        Mun kalusto on niin pientä, että ensikesänä ei muuta tiedä, kuin, että tuuli käy paremmin. Ja kyllä se kasvaa takaisin. 😊

        Et tiedä? 🤔
        Mutta töitä on kuitenkin? 😬

        No sä teet just niin kuin näet likoille parhaaks. Sä oot leijonaemo. 😁👌


      • Disse kirjoitti:

        Joo, kyllä siistit metsät on siistejä. Kelpaa öpököittenkin köpötellä ja läpsytellä lentää sitten. 😃
        Mun kalusto on niin pientä, että ensikesänä ei muuta tiedä, kuin, että tuuli käy paremmin. Ja kyllä se kasvaa takaisin. 😊

        Et tiedä? 🤔
        Mutta töitä on kuitenkin? 😬

        No sä teet just niin kuin näet likoille parhaaks. Sä oot leijonaemo. 😁👌

        En tiedä vieläkään olenko ensi viikolla lomalla vai en. :)

        Kyllä mä varmaan jo perjantaina sitten tiiän ja jos en vaan mee maanantaina, niin onhan se loma sillon. :D

        Töitä on loppu vuoteen, ensi vuosi on uusi vuosi ja uudet kujeet. Niitä vielä murehdita. Töitä aina tekevälle löytyy, mutta kattelen mikä ja missä kannattaa käydä. Pitää ottaa perhe huomioon, minä oon etunenässä se joka joustaa kun lapset jotakin extraa tarvii. Isukki on sellaisessa asemassa, ettei sen kannata alkaa vatuloimaan. :)

        Kyllä se parasta on, että äiti on kotona kouluun laittamassa alkuun ja saatan perille saakka ja haen alkuun, pikkuhiljaa katellaan kuinka se matka sujuu. Koulumatka on aika vaarallisen liikenteen virellä, joten mikään ei ole niin tärkeetä ettenkö paimenna muksua niin kauan, että homma sujuu.

        Kerkiin tekee niska limassa töitä sittenkin, kun muksut on jo ominpäin paremmin pärjääviä. :)

        Vielähän sitä nk. eläkeiässäkin varmaan vedetään rollan kanssa töissä perseet pitkinä, eikä puhettakaan mistään eläkkeelle jäämisestä. :)

        Honk honk ja pois alta, mamma tulee turbo ahdetun yhdistelmäkoneen kera... :D


      • Abrakadabra kirjoitti:

        En tiedä vieläkään olenko ensi viikolla lomalla vai en. :)

        Kyllä mä varmaan jo perjantaina sitten tiiän ja jos en vaan mee maanantaina, niin onhan se loma sillon. :D

        Töitä on loppu vuoteen, ensi vuosi on uusi vuosi ja uudet kujeet. Niitä vielä murehdita. Töitä aina tekevälle löytyy, mutta kattelen mikä ja missä kannattaa käydä. Pitää ottaa perhe huomioon, minä oon etunenässä se joka joustaa kun lapset jotakin extraa tarvii. Isukki on sellaisessa asemassa, ettei sen kannata alkaa vatuloimaan. :)

        Kyllä se parasta on, että äiti on kotona kouluun laittamassa alkuun ja saatan perille saakka ja haen alkuun, pikkuhiljaa katellaan kuinka se matka sujuu. Koulumatka on aika vaarallisen liikenteen virellä, joten mikään ei ole niin tärkeetä ettenkö paimenna muksua niin kauan, että homma sujuu.

        Kerkiin tekee niska limassa töitä sittenkin, kun muksut on jo ominpäin paremmin pärjääviä. :)

        Vielähän sitä nk. eläkeiässäkin varmaan vedetään rollan kanssa töissä perseet pitkinä, eikä puhettakaan mistään eläkkeelle jäämisestä. :)

        Honk honk ja pois alta, mamma tulee turbo ahdetun yhdistelmäkoneen kera... :D

        Niin, kun eikös tää viikko siis ole jokakoulussa syyslomaa? 🤔 Sitä mä mietin...

        No noinhan se monella muullakin menee, että kellä on se lihavampi tilipussi, se pysyy sen ääressä ja toinen joustaa. Meillä vaan noi ajat meni jo...😌 Enää ei tartte kummankaan töistä joustella.

        Töitä kyllä ei oo hinku tehdä, voisin hyvin puuhailla ihan jotain muuta. Kunhan joku rahoittais vaan mun elämän ja oheistoiminnat! 😝 Mutta ei oo ilmaantunut sopivan innokasta rahoittajaa. 😁 Mulla ei ole mikään inspis lähtee työelämään näyttämään kynsiäni enää. En halua siellä haasteita, tuntuu, että haasteita riittää ihan omassa itsessään tarpeeks. 😬


      • Disse kirjoitti:

        Niin, kun eikös tää viikko siis ole jokakoulussa syyslomaa? 🤔 Sitä mä mietin...

        No noinhan se monella muullakin menee, että kellä on se lihavampi tilipussi, se pysyy sen ääressä ja toinen joustaa. Meillä vaan noi ajat meni jo...😌 Enää ei tartte kummankaan töistä joustella.

        Töitä kyllä ei oo hinku tehdä, voisin hyvin puuhailla ihan jotain muuta. Kunhan joku rahoittais vaan mun elämän ja oheistoiminnat! 😝 Mutta ei oo ilmaantunut sopivan innokasta rahoittajaa. 😁 Mulla ei ole mikään inspis lähtee työelämään näyttämään kynsiäni enää. En halua siellä haasteita, tuntuu, että haasteita riittää ihan omassa itsessään tarpeeks. 😬

        Ei kaikissa, ens viikko on syyslomaa kellä on ja missä on. Kouluissa missä lomaillaan on kumminkin siivottavaa, jaksottaiset työt. Sitten on päiväkoteja auki, missä tarvitaan siivoojaa, palvelutalot jne.

        Siivoojat menee silloin omalta kentältä toiselle, jos työnantaja tarvii johonkin muuhun omaan kohteeseen. Vaikka se työntekijän oma työkenttä ei juuri silloin kaipais tekijää.

        Osa on siivoojista lomilla ja ne ketkä ei ole, ne tuuraa siellä missä tarvitaan tuuraajaa. 😃

        Juu, velallinen yleensä pitää työnsä. Ja velaton joustaa. Niinkin... 😜

        Miehellä on vakituinen työ ja kunnon tulot, velkaa. Mulla meni kotiäitinä useampi vuosi peräkkäin, sitten opiskelin toisen ammatin eikä ole vakipaikkaa, enkä ota vaikka saisinkin. Koska vakipaikassa ei voi lasten tarpeidenkaan mukaan venyä. Työt sitoo


      • Disse kirjoitti:

        Niin, kun eikös tää viikko siis ole jokakoulussa syyslomaa? 🤔 Sitä mä mietin...

        No noinhan se monella muullakin menee, että kellä on se lihavampi tilipussi, se pysyy sen ääressä ja toinen joustaa. Meillä vaan noi ajat meni jo...😌 Enää ei tartte kummankaan töistä joustella.

        Töitä kyllä ei oo hinku tehdä, voisin hyvin puuhailla ihan jotain muuta. Kunhan joku rahoittais vaan mun elämän ja oheistoiminnat! 😝 Mutta ei oo ilmaantunut sopivan innokasta rahoittajaa. 😁 Mulla ei ole mikään inspis lähtee työelämään näyttämään kynsiäni enää. En halua siellä haasteita, tuntuu, että haasteita riittää ihan omassa itsessään tarpeeks. 😬

        Ei kaikissa, ens viikko on syyslomaa kellä on ja missä on. Kouluissa missä lomaillaan on kumminkin siivottavaa, jaksottaiset työt. Sitten on päiväkoteja auki, missä tarvitaan siivoojaa, palvelutalot jne.

        Siivoojat menee silloin omalta kentältä toiselle, jos työnantaja tarvii johonkin muuhun omaan kohteeseen. Vaikka se työntekijän oma työkenttä ei juuri silloin kaipais tekijää.

        Osa on siivoojista lomilla ja ne ketkä ei ole, ne tuuraa siellä missä tarvitaan tuuraajaa. 😃

        Juu, velallinen yleensä pitää työnsä. Ja velaton joustaa. Niinkin... 😜

        Miehellä on vakituinen työ ja kunnon tulot, velkaa. Mulla meni kotiäitinä useampi vuosi peräkkäin, sitten opiskelin toisen ammatin eikä ole vakipaikkaa, enkä ota vaikka saisinkin. Koska vakipaikassa ei voi lasten tarpeidenkaan mukaan venyä. Työt sitoo


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Ei kaikissa, ens viikko on syyslomaa kellä on ja missä on. Kouluissa missä lomaillaan on kumminkin siivottavaa, jaksottaiset työt. Sitten on päiväkoteja auki, missä tarvitaan siivoojaa, palvelutalot jne.

        Siivoojat menee silloin omalta kentältä toiselle, jos työnantaja tarvii johonkin muuhun omaan kohteeseen. Vaikka se työntekijän oma työkenttä ei juuri silloin kaipais tekijää.

        Osa on siivoojista lomilla ja ne ketkä ei ole, ne tuuraa siellä missä tarvitaan tuuraajaa. 😃

        Juu, velallinen yleensä pitää työnsä. Ja velaton joustaa. Niinkin... 😜

        Miehellä on vakituinen työ ja kunnon tulot, velkaa. Mulla meni kotiäitinä useampi vuosi peräkkäin, sitten opiskelin toisen ammatin eikä ole vakipaikkaa, enkä ota vaikka saisinkin. Koska vakipaikassa ei voi lasten tarpeidenkaan mukaan venyä. Työt sitoo

        Ja mulla ei ole eurookaan velkaa mihkään. 😃

        Karkas viesti ominpäin... Kele.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Ja mulla ei ole eurookaan velkaa mihkään. 😃

        Karkas viesti ominpäin... Kele.

        No siis mä oon pitänyt, että syysloma on kaikilla vko 42. 🤔

        No itseäkään ei huvita yhtään noi velat. Ei mulla sitä älyttömiä ole, mutta ihan riittämiin. Varsinkin tästä talosta jotenkin on ristiriitaista maksaa, kun sit tää teetättää hommia, mutta toisaalta saman ja enemmänkin maksaisin muualla....


      • Disse kirjoitti:

        No siis mä oon pitänyt, että syysloma on kaikilla vko 42. 🤔

        No itseäkään ei huvita yhtään noi velat. Ei mulla sitä älyttömiä ole, mutta ihan riittämiin. Varsinkin tästä talosta jotenkin on ristiriitaista maksaa, kun sit tää teetättää hommia, mutta toisaalta saman ja enemmänkin maksaisin muualla....

        Joop ei oo. Käsittääkseni eri puolilla suomea vaihtelee 42 ja 43 viikkojen aikaan. Meilläpäin on vko 43. Lännessä on vain osa vkoa 43. 😃

        Teillä vko 42.

        Kyllä en kans velkaa ota enää, en asuntoon enkä autoonkaan. Säästän 10 000 e autoon helposti rahat, kun jemmari luonne oon. 🤣


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Joop ei oo. Käsittääkseni eri puolilla suomea vaihtelee 42 ja 43 viikkojen aikaan. Meilläpäin on vko 43. Lännessä on vain osa vkoa 43. 😃

        Teillä vko 42.

        Kyllä en kans velkaa ota enää, en asuntoon enkä autoonkaan. Säästän 10 000 e autoon helposti rahat, kun jemmari luonne oon. 🤣

        Ai? Mä luulin, että vain hiihtolomia porrastetaan....🤔

        Joo, ei mullakaan ole tarvetta velalle enää. Ja oon säästellytkin useilla keinoilla. Nyt viimesin kokeilu on ollut tää s-säästöjuttu. Joka kortilla ostosta lähtee 1 euro j bonukset menee sinne. 😁👌


      • Disse kirjoitti:

        Ai? Mä luulin, että vain hiihtolomia porrastetaan....🤔

        Joo, ei mullakaan ole tarvetta velalle enää. Ja oon säästellytkin useilla keinoilla. Nyt viimesin kokeilu on ollut tää s-säästöjuttu. Joka kortilla ostosta lähtee 1 euro j bonukset menee sinne. 😁👌

        Juu ei. 😃

        Rahaa on kiva saada ja säästää, ostaa sitten kun jotakin vasiten tarttee. Ei oikeen keksi mitä ostais. Vaikee ostaa mitään, kun mitään ei tee mielikään. No ruokaa kyllä. Nam nam ja mässyn mässyn.. 🤤☺️


      • Disse kirjoitti:

        Ai? Mä luulin, että vain hiihtolomia porrastetaan....🤔

        Joo, ei mullakaan ole tarvetta velalle enää. Ja oon säästellytkin useilla keinoilla. Nyt viimesin kokeilu on ollut tää s-säästöjuttu. Joka kortilla ostosta lähtee 1 euro j bonukset menee sinne. 😁👌

        Juu ei. 😃

        Rahaa on kiva saada ja säästää, ostaa sitten kun jotakin vasiten tarttee. Ei oikeen keksi mitä ostais. Vaikee ostaa mitään, kun mitään ei tee mielikään. No ruokaa kyllä. Nam nam ja mässyn mässyn.. 🤤☺️


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Juu ei. 😃

        Rahaa on kiva saada ja säästää, ostaa sitten kun jotakin vasiten tarttee. Ei oikeen keksi mitä ostais. Vaikee ostaa mitään, kun mitään ei tee mielikään. No ruokaa kyllä. Nam nam ja mässyn mässyn.. 🤤☺️

        No eipä mullekaan nyt sellaista erikoisempaa kohdetta ole. Yks sellainen henkivakuutusrahastokin on, josta saa aina halutessaan nostaa hynät pois, mutta sit viimeistään 63 vuotiaana saa joko kaikki ulos tal kuukausittain tai jotain, sit oon eri tileille mättänyt rahaa (ettei tuu tilinylitystä! 😂) ja nyt toi euron tsysteemi..... muuten kaik männöö! 😝🤪


      • Disse kirjoitti:

        No eipä mullekaan nyt sellaista erikoisempaa kohdetta ole. Yks sellainen henkivakuutusrahastokin on, josta saa aina halutessaan nostaa hynät pois, mutta sit viimeistään 63 vuotiaana saa joko kaikki ulos tal kuukausittain tai jotain, sit oon eri tileille mättänyt rahaa (ettei tuu tilinylitystä! 😂) ja nyt toi euron tsysteemi..... muuten kaik männöö! 😝🤪

        Mua ei voi edes vakuuttaa, kun olen sairas. Sairaille ei myönnetä kernaasti henkeen ja terveyteen liittyviä vakuutuksia, kun ne voi oikeesti kuolla vaikka ja vähintäänkin sairastaa vakuutusyhtiön piikkiin. 😝

        Joten kun ei mulla ole henkivakuutusta, koitan hoitaa hommani eläessäni niin ettei perheelle jää paha mieli.

        Maltaks' säästää sinne? Euron kuukaudessa?

        Onhan mullakin se Espanjan haave, mutta se ei niin paljon maksa etten sinne pääsisi vaikka heti huomenna. Jotenkin vaan ei tee nyt mieli mitään. Ja tämä on oikein hyvä olotila.

        Onhan ne moottoripyörät ja sen semmoset niitä mitkä saattasi olla mukavia tossa ottaa ja karauttaa menee. Mutta mietin ettei mulla ole niin akuuttia tarvetta niillekään, että viittisin hankkia. Ehkä sitten joskus, kun muksut lähtee pesästä tai tarvii mua vähemmän. On sitä nk. omaa aikaa yllin kyllin tuhlattavaksi vaikka päristellen.

        Ehkä, tai sitten meen sinne etelään isukin kanssa seikkailemaan. 😁

        Ukkelin kanssa keksitään jotakin kummankin mieltä virkistävää ohjelmaa. Just puhuttiin eilenkö se oli, että kun täytän 50, niin vietettäs perheen kesken sitten bileet ulkomailla. Kuulemma käy hyvin, jos niin haluan.😀

        Vanhoina sitten, jos vanhoiksi eletään, niin on jo kaikenlaista juttua mielessä viety eteenpäin.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Mua ei voi edes vakuuttaa, kun olen sairas. Sairaille ei myönnetä kernaasti henkeen ja terveyteen liittyviä vakuutuksia, kun ne voi oikeesti kuolla vaikka ja vähintäänkin sairastaa vakuutusyhtiön piikkiin. 😝

        Joten kun ei mulla ole henkivakuutusta, koitan hoitaa hommani eläessäni niin ettei perheelle jää paha mieli.

        Maltaks' säästää sinne? Euron kuukaudessa?

        Onhan mullakin se Espanjan haave, mutta se ei niin paljon maksa etten sinne pääsisi vaikka heti huomenna. Jotenkin vaan ei tee nyt mieli mitään. Ja tämä on oikein hyvä olotila.

        Onhan ne moottoripyörät ja sen semmoset niitä mitkä saattasi olla mukavia tossa ottaa ja karauttaa menee. Mutta mietin ettei mulla ole niin akuuttia tarvetta niillekään, että viittisin hankkia. Ehkä sitten joskus, kun muksut lähtee pesästä tai tarvii mua vähemmän. On sitä nk. omaa aikaa yllin kyllin tuhlattavaksi vaikka päristellen.

        Ehkä, tai sitten meen sinne etelään isukin kanssa seikkailemaan. 😁

        Ukkelin kanssa keksitään jotakin kummankin mieltä virkistävää ohjelmaa. Just puhuttiin eilenkö se oli, että kun täytän 50, niin vietettäs perheen kesken sitten bileet ulkomailla. Kuulemma käy hyvin, jos niin haluan.😀

        Vanhoina sitten, jos vanhoiksi eletään, niin on jo kaikenlaista juttua mielessä viety eteenpäin.

        Siis jokaisesta korttiostosta 1 euro jemmaan ja bonukset mitkä tulee.... sinnekin kertyy kivasti, vaikka ei edes huomaa. 😃

        Joo, en mäkään sitä vakuutuksen takia ottanut, mutta on siinä sekin. Saa penskat fyffee, jos pierasen tyhjää. 😬


    • Anonyymi

      Tuollaisessa hommassa, moottorisahaakin kantamassa ja leikkailemalla sillä pätkiä rungoista: aika raskaaksi käy pidemmän päälle homma kun sahakin painaa sitten jonkin verran: erinomainen ruoka on vaikka olla jossain termospullossakin sitten lihakeittoa :D

    • Anonyymi

      .. jatkaisin tuota juttua, kun oli tapaus: joku metsäkone oli jättänyt törkeät jäljet metsään, niin siivoamassa sitten mootorisahan kanssa runkoja jne, niin isältä piti kysyä että: miten pitkälle leikkaan sahalla noin 1m mittaisiksi näitä runkoja?

      Isä sanoi: että metsänomistaja sanoi, että kokonaan sen jonkun hiton noin 500metrin matkan voisitte siivota ja puut saatte itse sitten...

      2m pitkää isoa pihjajaakin on huono sitten kanniskella kun paino voi olla suuri :D

      • Joo. Metsäkoneitten jäljiltä usein jää vaikka millä mitalla latvuksia ja tasauspätkiä. Minäkin taisin joku 5 mottia saada halkoja tehtyä pikkupläntiltä metsäkoneen ensiharvennuksen jäljiltä.

        Itse tykkäisin tehdä metsähommat käsin. Ensinnäkin on siistimmännäköistä ja toisaalta joku pieni alle kahden tonnin traktori ei hajota juuri pintaakaan, että jäljet häviää nopeasti.

        Lisäksi kun pun kaataa metsuri, sen oksat leviää isommalle alueelle tasaisesti, mutta metsäkone tekee niistä kinoksia, mitkä maatuu tosi hitaasti.


      • Disse kirjoitti:

        Joo. Metsäkoneitten jäljiltä usein jää vaikka millä mitalla latvuksia ja tasauspätkiä. Minäkin taisin joku 5 mottia saada halkoja tehtyä pikkupläntiltä metsäkoneen ensiharvennuksen jäljiltä.

        Itse tykkäisin tehdä metsähommat käsin. Ensinnäkin on siistimmännäköistä ja toisaalta joku pieni alle kahden tonnin traktori ei hajota juuri pintaakaan, että jäljet häviää nopeasti.

        Lisäksi kun pun kaataa metsuri, sen oksat leviää isommalle alueelle tasaisesti, mutta metsäkone tekee niistä kinoksia, mitkä maatuu tosi hitaasti.

        Vieläkö ne oksat saa jossain jäädä maatumaan. Kun aika paljon lie yleistynyt se, että ne roudataan poltettavaksi ja joskus juuretkin.

        Toinen yleistynyt trendi tuntuu olevan että jätetään muuten avohakattuun alueeseen n. 3-4 m korkeita "kantoja". Niissä kelpaa sitten ilmeisesti lintuin ja ötökkäin asua. Mielenkiintoinen tetris, missä sovitellaan luonnon monimuotoisuutta, hiilinieluja, uusiutuvaa energiantuotantoa ja uusiutuvasta materiaalista tuotettavaa tavaraa.


      • scrg kirjoitti:

        Vieläkö ne oksat saa jossain jäädä maatumaan. Kun aika paljon lie yleistynyt se, että ne roudataan poltettavaksi ja joskus juuretkin.

        Toinen yleistynyt trendi tuntuu olevan että jätetään muuten avohakattuun alueeseen n. 3-4 m korkeita "kantoja". Niissä kelpaa sitten ilmeisesti lintuin ja ötökkäin asua. Mielenkiintoinen tetris, missä sovitellaan luonnon monimuotoisuutta, hiilinieluja, uusiutuvaa energiantuotantoa ja uusiutuvasta materiaalista tuotettavaa tavaraa.

        Joo. Tuolla saa maatua pienet oksat, isommista tulee polttopuita.

        Tänään kyllä mietin näitä nykyisiä vihreitä ajatuksia... turve saastuttaa, hake saastuttaa, liikenne saastuttaa... oikeastaan paras olisi muuttaa vuokralle Helsinkiin ja olla työtön. Silloin ei ainakaan saastuttaisi paljoa....

        Kauheintahan on asua täällä missä bussit ei kunnolla kulje, lämmitetään puulla, pitää ajaa autolla ja pelloille ajetaan p.skaa, mutta mummo joutuu ostamaan kymppitonnin puhdistamon kikkareilleen.


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        Joo. Tuolla saa maatua pienet oksat, isommista tulee polttopuita.

        Tänään kyllä mietin näitä nykyisiä vihreitä ajatuksia... turve saastuttaa, hake saastuttaa, liikenne saastuttaa... oikeastaan paras olisi muuttaa vuokralle Helsinkiin ja olla työtön. Silloin ei ainakaan saastuttaisi paljoa....

        Kauheintahan on asua täällä missä bussit ei kunnolla kulje, lämmitetään puulla, pitää ajaa autolla ja pelloille ajetaan p.skaa, mutta mummo joutuu ostamaan kymppitonnin puhdistamon kikkareilleen.

        Ei me korjasimme kaikki romut pois tieltä.... tie ja auto: tuollainen on sitten joo auto, eikä panssarivaunu, vaan henkilöauto: https://www.youtube.com/watch?v=27P6liLqS7U

        Aika luuseri jos ajelee alle 1000BHP henkilökulkuneuvolla :D


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        Joo. Tuolla saa maatua pienet oksat, isommista tulee polttopuita.

        Tänään kyllä mietin näitä nykyisiä vihreitä ajatuksia... turve saastuttaa, hake saastuttaa, liikenne saastuttaa... oikeastaan paras olisi muuttaa vuokralle Helsinkiin ja olla työtön. Silloin ei ainakaan saastuttaisi paljoa....

        Kauheintahan on asua täällä missä bussit ei kunnolla kulje, lämmitetään puulla, pitää ajaa autolla ja pelloille ajetaan p.skaa, mutta mummo joutuu ostamaan kymppitonnin puhdistamon kikkareilleen.

        Tuollainen on kyllä varmaan isännille hyväkin juttu, toiset siivoavat sitten metsäkoneiden jälkiä ja kammottan suuria runkojakin oli mitä leikkasin,: moottorisaha-murhaaja oikein, että, mihin asti pitäisi näitä runkoja nyt leikata?


      • Disse kirjoitti:

        Joo. Tuolla saa maatua pienet oksat, isommista tulee polttopuita.

        Tänään kyllä mietin näitä nykyisiä vihreitä ajatuksia... turve saastuttaa, hake saastuttaa, liikenne saastuttaa... oikeastaan paras olisi muuttaa vuokralle Helsinkiin ja olla työtön. Silloin ei ainakaan saastuttaisi paljoa....

        Kauheintahan on asua täällä missä bussit ei kunnolla kulje, lämmitetään puulla, pitää ajaa autolla ja pelloille ajetaan p.skaa, mutta mummo joutuu ostamaan kymppitonnin puhdistamon kikkareilleen.

        Olisi kiva, jos saastuttamisesta ja energiasta puhuttaessa porukka olisi jollain tasolla sisäistänyt tämän:

        https://www.motiva.fi/ratkaisut/energiankaytto_suomessa/energian_kokonaiskulutus

        Jotenkin kohtuuton kohkaus esim "päästöttömästä " sähköautoilusta, kun nähdään, että vesi- ja tuulivoiman osuus on yhteensä n. 5%. Ihan kohtuullisesti ihmisillä on ns. hyvää tahtoa olla hyviä ihmisiä. Jopa niin paljon, että päästötön energia voidaan ihan hyvin käyttää korvamerkitysti muihin tarkoituksiin ja autojen latausta jouduttaiisiin tehdä joko 6.:sta ydinreaktorista, fossiilisia polttamalla tai ostamalla venäläistä sähköä (jonka tuotannosta puolet maakaasua).

        Ydinreaktori sinne Pasilaan olisi pitänyt rakentaa eikä uutta kauppakeskusta.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Olisi kiva, jos saastuttamisesta ja energiasta puhuttaessa porukka olisi jollain tasolla sisäistänyt tämän:

        https://www.motiva.fi/ratkaisut/energiankaytto_suomessa/energian_kokonaiskulutus

        Jotenkin kohtuuton kohkaus esim "päästöttömästä " sähköautoilusta, kun nähdään, että vesi- ja tuulivoiman osuus on yhteensä n. 5%. Ihan kohtuullisesti ihmisillä on ns. hyvää tahtoa olla hyviä ihmisiä. Jopa niin paljon, että päästötön energia voidaan ihan hyvin käyttää korvamerkitysti muihin tarkoituksiin ja autojen latausta jouduttaiisiin tehdä joko 6.:sta ydinreaktorista, fossiilisia polttamalla tai ostamalla venäläistä sähköä (jonka tuotannosta puolet maakaasua).

        Ydinreaktori sinne Pasilaan olisi pitänyt rakentaa eikä uutta kauppakeskusta.

        Kasvien eli puidenkin murhaaja.... kulkee moottorisahan kanssa leikkaamassa niitä ja runkoja metsissä.


      • scrg kirjoitti:

        Olisi kiva, jos saastuttamisesta ja energiasta puhuttaessa porukka olisi jollain tasolla sisäistänyt tämän:

        https://www.motiva.fi/ratkaisut/energiankaytto_suomessa/energian_kokonaiskulutus

        Jotenkin kohtuuton kohkaus esim "päästöttömästä " sähköautoilusta, kun nähdään, että vesi- ja tuulivoiman osuus on yhteensä n. 5%. Ihan kohtuullisesti ihmisillä on ns. hyvää tahtoa olla hyviä ihmisiä. Jopa niin paljon, että päästötön energia voidaan ihan hyvin käyttää korvamerkitysti muihin tarkoituksiin ja autojen latausta jouduttaiisiin tehdä joko 6.:sta ydinreaktorista, fossiilisia polttamalla tai ostamalla venäläistä sähköä (jonka tuotannosta puolet maakaasua).

        Ydinreaktori sinne Pasilaan olisi pitänyt rakentaa eikä uutta kauppakeskusta.

        Ja puun käytön osalta en pitäisi mahdottomana, että ajaudutaan tilanteeseen, että hiilineutraalina puuta käytetään yhä enemmän pelkästään energian tuottamiseen eikä raaka-aineeksi. Näinhän voi tapahtua, jos osaoptimoidaan Suomen rajojen sisällä ja luodaan hiilineutraali moraaliposeeraajavaltio muille esimerkiksi.


      • scrg kirjoitti:

        Olisi kiva, jos saastuttamisesta ja energiasta puhuttaessa porukka olisi jollain tasolla sisäistänyt tämän:

        https://www.motiva.fi/ratkaisut/energiankaytto_suomessa/energian_kokonaiskulutus

        Jotenkin kohtuuton kohkaus esim "päästöttömästä " sähköautoilusta, kun nähdään, että vesi- ja tuulivoiman osuus on yhteensä n. 5%. Ihan kohtuullisesti ihmisillä on ns. hyvää tahtoa olla hyviä ihmisiä. Jopa niin paljon, että päästötön energia voidaan ihan hyvin käyttää korvamerkitysti muihin tarkoituksiin ja autojen latausta jouduttaiisiin tehdä joko 6.:sta ydinreaktorista, fossiilisia polttamalla tai ostamalla venäläistä sähköä (jonka tuotannosta puolet maakaasua).

        Ydinreaktori sinne Pasilaan olisi pitänyt rakentaa eikä uutta kauppakeskusta.

        No jos vaikka kehitettäisiin dieselautoista vielä vähempipäästöisiä, se varmaan onnistuisi, sekä viljeltäisiin vaikka rypsiä, saatais polttoainetta omasta maasta mahdollisimman vähällä valmistushiilijalanjäljellä, sekä olisihan se hiilinielukin samalla.

        Sitten tuohon lämmittämiseen. Siitä hakkeesta, turpeesta ja kotimaisesta muusta saatais lämpöä ja vähän sähköä, että tulevaisuudessa ei tarvittais kun tuo vitosvoimala, jos se valmistuu joskus.

        Näitä keijupetikattiloita ja voimaloita muutenkin voi varmaan kehittää lisää, etteivät tuota saasteita niin paljoa. On järjetöntä maksaa tuulivoimalaitoksien pyörittämisestä, kun sekin tavallaan kompensoidaan jossain muualla... se ja aurinkosähkö ei toimi, kun ei voi vielä varastoida energiaa...

        Mutta joistainon vaan niin kiva sanoa, että käytetään sähköä.... sitä kun tulee pistorasiasta ihan ilman savua.... useimmiten.


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        No jos vaikka kehitettäisiin dieselautoista vielä vähempipäästöisiä, se varmaan onnistuisi, sekä viljeltäisiin vaikka rypsiä, saatais polttoainetta omasta maasta mahdollisimman vähällä valmistushiilijalanjäljellä, sekä olisihan se hiilinielukin samalla.

        Sitten tuohon lämmittämiseen. Siitä hakkeesta, turpeesta ja kotimaisesta muusta saatais lämpöä ja vähän sähköä, että tulevaisuudessa ei tarvittais kun tuo vitosvoimala, jos se valmistuu joskus.

        Näitä keijupetikattiloita ja voimaloita muutenkin voi varmaan kehittää lisää, etteivät tuota saasteita niin paljoa. On järjetöntä maksaa tuulivoimalaitoksien pyörittämisestä, kun sekin tavallaan kompensoidaan jossain muualla... se ja aurinkosähkö ei toimi, kun ei voi vielä varastoida energiaa...

        Mutta joistainon vaan niin kiva sanoa, että käytetään sähköä.... sitä kun tulee pistorasiasta ihan ilman savua.... useimmiten.

        Kasvissyöjäthän ovat pahimpia kasvien syöjätkin: oikein kasvissyöjä kuin kannibaali :D
        Jos tappaa ja syö kasveja.


      • scrg kirjoitti:

        Ja puun käytön osalta en pitäisi mahdottomana, että ajaudutaan tilanteeseen, että hiilineutraalina puuta käytetään yhä enemmän pelkästään energian tuottamiseen eikä raaka-aineeksi. Näinhän voi tapahtua, jos osaoptimoidaan Suomen rajojen sisällä ja luodaan hiilineutraali moraaliposeeraajavaltio muille esimerkiksi.

        No jos Suomessa oikeasti tehtäisiin asiat sen perusteella mitä osataan, niin täällä tehtäis n. 50 vuodenajalle isoimpiin kaupunkeihin modernit leijupetikattilat, sekä mietittäisiin energian säilömismahdollisuuksia. Kattiloitten käyttöaste pitää saada tappiin, koska silloin saastutuskin on vähempi.

        Ja minusta polttoainetalouskin saataisiin omavaraisemmaksi, mutta sen myötä ympäristöystävällisemmäksi. Kyllä sähköautoja voi verotuksellisesti helpottaa, mutta en mä sellaisella tekis vielä mitään. En mä voi näillä välimatkoilla ja noilla käyttösäteillä vielä toimia normaalisti... täällä 100 km on kevyttä keittoa ja mitä ylemmäks mennään, sen pitemmiks matkat tulee... ja mihin Hesassa autoo edes tarttee? 🤔


      • Disse kirjoitti:

        No jos vaikka kehitettäisiin dieselautoista vielä vähempipäästöisiä, se varmaan onnistuisi, sekä viljeltäisiin vaikka rypsiä, saatais polttoainetta omasta maasta mahdollisimman vähällä valmistushiilijalanjäljellä, sekä olisihan se hiilinielukin samalla.

        Sitten tuohon lämmittämiseen. Siitä hakkeesta, turpeesta ja kotimaisesta muusta saatais lämpöä ja vähän sähköä, että tulevaisuudessa ei tarvittais kun tuo vitosvoimala, jos se valmistuu joskus.

        Näitä keijupetikattiloita ja voimaloita muutenkin voi varmaan kehittää lisää, etteivät tuota saasteita niin paljoa. On järjetöntä maksaa tuulivoimalaitoksien pyörittämisestä, kun sekin tavallaan kompensoidaan jossain muualla... se ja aurinkosähkö ei toimi, kun ei voi vielä varastoida energiaa...

        Mutta joistainon vaan niin kiva sanoa, että käytetään sähköä.... sitä kun tulee pistorasiasta ihan ilman savua.... useimmiten.

        Polttoainetta voi tehdä puustakin ja tehdäänkin. Talousmetsässä tarvitsee käydä kerran parissakymmenessä vuodessa, mutta jotain rypsipeltoa pitää viljellä vuosittain. Ja tarvitaan sitä ruokaakin, kun tuntuu globaalisti noita nälkäisiä suita tulevan vielä aika paljon lisää.

        Saastetta tulee väkisin tietty määrä, jos itse hiilidioksidi on se saaste. Siihen luulisi jonkun panostavan, etä miten se kerätään talteen ja jemmataan johonkin.

        Aurinkosähkö on oikeastaan paljon ennustettavampi kuin tuulisähkö. Ja lisäksi aurinko paistaa sillloin kun sähköä kuluu eniten. Mahtuu niitä tuulipöristimiäkin tehdä paljon lisää, mutta sitten tarvitaan myös sitä tuotantokapasiteettia niihin hetkiin kun ei tuule.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kasvissyöjäthän ovat pahimpia kasvien syöjätkin: oikein kasvissyöjä kuin kannibaali :D
        Jos tappaa ja syö kasveja.

        Tästä voisi kehittää oman dieettinsä. Syödään vain osia kasveista siten, että kasvi tai eliö jää eloon. Juuri tällä hetkellä kannattaa käydä popsimassa karpaloja ja napostelemassa suppilovahveroja kunnes geiger-mittari alkaa liikaa hälyttämään. Hirvimetsälläkin ammutaan pelkkä tainnutusnuoli ja leikataan vain pari jalka irti ja annetaan hirvelle pyörätuoli ja harras toive hoitajamitoituksesta.


      • scrg kirjoitti:

        Polttoainetta voi tehdä puustakin ja tehdäänkin. Talousmetsässä tarvitsee käydä kerran parissakymmenessä vuodessa, mutta jotain rypsipeltoa pitää viljellä vuosittain. Ja tarvitaan sitä ruokaakin, kun tuntuu globaalisti noita nälkäisiä suita tulevan vielä aika paljon lisää.

        Saastetta tulee väkisin tietty määrä, jos itse hiilidioksidi on se saaste. Siihen luulisi jonkun panostavan, etä miten se kerätään talteen ja jemmataan johonkin.

        Aurinkosähkö on oikeastaan paljon ennustettavampi kuin tuulisähkö. Ja lisäksi aurinko paistaa sillloin kun sähköä kuluu eniten. Mahtuu niitä tuulipöristimiäkin tehdä paljon lisää, mutta sitten tarvitaan myös sitä tuotantokapasiteettia niihin hetkiin kun ei tuule.

        No lähinnä mietin peltoja, joissa nykyään ei kasvateta mitään. Rypsistä tai joistain muusta öljykasvista saa näppärästi diiseliä, ja tosiaan, sitoohan se hiilidioksiidia kasvaessaan.

        Nyt rahdataan raakaöljyä, jostain nensan sekaan löträttävää alkoholia tai sokeria ja sademetsien palmuöljyä laivoilla, joilla ei ole minkään valtakunnan päästövaatimuksia. Ja se pelkästään maksaa, siinä ei montaa verotettavaa suomalaista miestyötuntia ole.

        Kyllähän jos oikeasti luontoa haluttas suojella, tehtäis paljon toisin, mutta tämä on kuin veeärrän ekologisuuskuva.... maalataan vihreävalkoiseksi vanha savuttava dieselveturi, niin sitten se on luontoystävällinen.


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        No lähinnä mietin peltoja, joissa nykyään ei kasvateta mitään. Rypsistä tai joistain muusta öljykasvista saa näppärästi diiseliä, ja tosiaan, sitoohan se hiilidioksiidia kasvaessaan.

        Nyt rahdataan raakaöljyä, jostain nensan sekaan löträttävää alkoholia tai sokeria ja sademetsien palmuöljyä laivoilla, joilla ei ole minkään valtakunnan päästövaatimuksia. Ja se pelkästään maksaa, siinä ei montaa verotettavaa suomalaista miestyötuntia ole.

        Kyllähän jos oikeasti luontoa haluttas suojella, tehtäis paljon toisin, mutta tämä on kuin veeärrän ekologisuuskuva.... maalataan vihreävalkoiseksi vanha savuttava dieselveturi, niin sitten se on luontoystävällinen.

        Niin... kyllä nyt eräät tahot haluaa lopettaa maatalouden kokonaan Suomesta, jotta maapallo pelastuu! Hesalainen kunnallispolitikko esim. ehdotti ett maidon juonti ruokailun yhteydessä lopetettaisiin kokonaan, koulusta, lastentarhoista ja vanhusten kodeista.
        Lihan syöntiäkin pääkaupunki seudulla tulisi vähentää ainakin puolella, seuraavan 3vuoden aikana jne.

        Siihen kuulemma Helsinki pyrkii, esimerkkinä muille kaupungeille ja maakunnillekin.
        Maitojauheen teostakin pitäisi luopua... plät plät plää.
        Jos pienille lapsille on maitojuomaa tarjottava niin Alpro kuulemma valmistaa oivaa soijajuomaa... sopii laktoosittomana kaikille allergikoilleja on kasvispohjainen... jne.

        Miten helvatissa tuollaisia latva lahoja; joku äänestää... Kohta syödään tuontiruokaa ja ns. lähiruoka on lailla kiellettyä... kuten viina kieltolain aikana. Ja mun palaa pullat uuniin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin... kyllä nyt eräät tahot haluaa lopettaa maatalouden kokonaan Suomesta, jotta maapallo pelastuu! Hesalainen kunnallispolitikko esim. ehdotti ett maidon juonti ruokailun yhteydessä lopetettaisiin kokonaan, koulusta, lastentarhoista ja vanhusten kodeista.
        Lihan syöntiäkin pääkaupunki seudulla tulisi vähentää ainakin puolella, seuraavan 3vuoden aikana jne.

        Siihen kuulemma Helsinki pyrkii, esimerkkinä muille kaupungeille ja maakunnillekin.
        Maitojauheen teostakin pitäisi luopua... plät plät plää.
        Jos pienille lapsille on maitojuomaa tarjottava niin Alpro kuulemma valmistaa oivaa soijajuomaa... sopii laktoosittomana kaikille allergikoilleja on kasvispohjainen... jne.

        Miten helvatissa tuollaisia latva lahoja; joku äänestää... Kohta syödään tuontiruokaa ja ns. lähiruoka on lailla kiellettyä... kuten viina kieltolain aikana. Ja mun palaa pullat uuniin

        Kasvien murhaajat jos lopettaisivat toimintansa eli kasvissyönnin, niin ilmastokin pelastuisi.

        Pablo-aurinkolasit, ovat kyllä joo-oh, aika komeat, kun isällä on tuollaiset, tyylikkään Pablo-Aviator tai joku sellainen.... Pablo Escobar -lasit :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin... kyllä nyt eräät tahot haluaa lopettaa maatalouden kokonaan Suomesta, jotta maapallo pelastuu! Hesalainen kunnallispolitikko esim. ehdotti ett maidon juonti ruokailun yhteydessä lopetettaisiin kokonaan, koulusta, lastentarhoista ja vanhusten kodeista.
        Lihan syöntiäkin pääkaupunki seudulla tulisi vähentää ainakin puolella, seuraavan 3vuoden aikana jne.

        Siihen kuulemma Helsinki pyrkii, esimerkkinä muille kaupungeille ja maakunnillekin.
        Maitojauheen teostakin pitäisi luopua... plät plät plää.
        Jos pienille lapsille on maitojuomaa tarjottava niin Alpro kuulemma valmistaa oivaa soijajuomaa... sopii laktoosittomana kaikille allergikoilleja on kasvispohjainen... jne.

        Miten helvatissa tuollaisia latva lahoja; joku äänestää... Kohta syödään tuontiruokaa ja ns. lähiruoka on lailla kiellettyä... kuten viina kieltolain aikana. Ja mun palaa pullat uuniin

        Siis luonnonsuojelu on teendikästä ja kivaa, mutta luonnonsuojeleminen olisi tylsää oikeasti. Moni noista ituhipeistä jos pistettäis asumaan maaseudulla ekologisesti, tulis äitiä ikävä äkkiä.

        Tottakai sitä luontoa pitää miettiä, mutta pitää siinä voida elääkin. Ja sitä minä en tajua, että mitä järkeä on pilata muitten luontoa jossain muualla, että me voidaan täällä ajaa 5-10 % alkoholilla? Se on pakkasella housuun julkikusemista. 😂


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        Siis luonnonsuojelu on teendikästä ja kivaa, mutta luonnonsuojeleminen olisi tylsää oikeasti. Moni noista ituhipeistä jos pistettäis asumaan maaseudulla ekologisesti, tulis äitiä ikävä äkkiä.

        Tottakai sitä luontoa pitää miettiä, mutta pitää siinä voida elääkin. Ja sitä minä en tajua, että mitä järkeä on pilata muitten luontoa jossain muualla, että me voidaan täällä ajaa 5-10 % alkoholilla? Se on pakkasella housuun julkikusemista. 😂

        On nuo metsäjutut vähän aika rankkaakin ja vaarallistakin joskus jos sahan kanssa vielä liikut missä oletkaan sitten.

        Oikein hurjia autojakin nämä Callaway;n Corvette-autot, uusiakin jotain, on aina luuserin auto jos on alle 2000BHP :D


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        Siis luonnonsuojelu on teendikästä ja kivaa, mutta luonnonsuojeleminen olisi tylsää oikeasti. Moni noista ituhipeistä jos pistettäis asumaan maaseudulla ekologisesti, tulis äitiä ikävä äkkiä.

        Tottakai sitä luontoa pitää miettiä, mutta pitää siinä voida elääkin. Ja sitä minä en tajua, että mitä järkeä on pilata muitten luontoa jossain muualla, että me voidaan täällä ajaa 5-10 % alkoholilla? Se on pakkasella housuun julkikusemista. 😂

        Perhana ne viinerit vähän kärähti... mä unohdin laittaa munakellon soimaan, varoittamaan ajan kulusta. Viinerit kun ovat voitaikinasta, eikä niitä voi paistaa kuten pikkupullia.
        Tein pullataikinan ja paistoin bostonkakun luumuhillolla, muuta ei ollut sulana nyt.
        Vien huomenna 6kpl noita kärähtömöttömempiä vintturoita ja bostonpullan vanhemmilleni.
        Mä olen syönyt itse pari ihan vaan pikkaisen kärähtänyttä viineriä maidon kanssa.
        Väännän vielä tänään tomusokerista kuorrukkeen ja raidoittelen hiukan tummempia reunoja samalla piiloon, ei Faija niitä huomaa kun kuuman kahvin kanssa "nauttii"...

        Multa unehtui allekirjoitus kun muistin yhtäkiä ne viinerit!=)))
        ja nyt meen iltarapsalle.
        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Perhana ne viinerit vähän kärähti... mä unohdin laittaa munakellon soimaan, varoittamaan ajan kulusta. Viinerit kun ovat voitaikinasta, eikä niitä voi paistaa kuten pikkupullia.
        Tein pullataikinan ja paistoin bostonkakun luumuhillolla, muuta ei ollut sulana nyt.
        Vien huomenna 6kpl noita kärähtömöttömempiä vintturoita ja bostonpullan vanhemmilleni.
        Mä olen syönyt itse pari ihan vaan pikkaisen kärähtänyttä viineriä maidon kanssa.
        Väännän vielä tänään tomusokerista kuorrukkeen ja raidoittelen hiukan tummempia reunoja samalla piiloon, ei Faija niitä huomaa kun kuuman kahvin kanssa "nauttii"...

        Multa unehtui allekirjoitus kun muistin yhtäkiä ne viinerit!=)))
        ja nyt meen iltarapsalle.
        trollikka

        No vähän tomusokrua vielä päälle, niin ei varmallla huomaa. 😃

        No kyllä mä sut tunnistan ilman allekirjoituksiakin. 😊

        Mä koitan venytellä ja hieroo koipia. Ne on saanut tänään kunnolla tuta. 10 km lenkki ja 1,5 tuntia säbää. Tosi väsyneet ovat ja kipeet, mutta nyt mitataan ulos, mitä näistä vielä löytyy.

        Huomennakoitan laittaa kärriä. Ehkä saan siihen malliin, että sais ympäri sen ja renkailleen..... sitten vois hakea siihen pohjavanerin. Valot ja muut sitten ensiviikolla. 😊

        Nyt suihkuun ja piikuvenyyttelyt, sekä nukkumaan.... lepoa tarttee. 😴


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        No vähän tomusokrua vielä päälle, niin ei varmallla huomaa. 😃

        No kyllä mä sut tunnistan ilman allekirjoituksiakin. 😊

        Mä koitan venytellä ja hieroo koipia. Ne on saanut tänään kunnolla tuta. 10 km lenkki ja 1,5 tuntia säbää. Tosi väsyneet ovat ja kipeet, mutta nyt mitataan ulos, mitä näistä vielä löytyy.

        Huomennakoitan laittaa kärriä. Ehkä saan siihen malliin, että sais ympäri sen ja renkailleen..... sitten vois hakea siihen pohjavanerin. Valot ja muut sitten ensiviikolla. 😊

        Nyt suihkuun ja piikuvenyyttelyt, sekä nukkumaan.... lepoa tarttee. 😴

        Callaway-Corvette, uusi testi teillä tuollaisestakin:
        https://www.youtube.com/watch?v=lp36OrhMUiE


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        No vähän tomusokrua vielä päälle, niin ei varmallla huomaa. 😃

        No kyllä mä sut tunnistan ilman allekirjoituksiakin. 😊

        Mä koitan venytellä ja hieroo koipia. Ne on saanut tänään kunnolla tuta. 10 km lenkki ja 1,5 tuntia säbää. Tosi väsyneet ovat ja kipeet, mutta nyt mitataan ulos, mitä näistä vielä löytyy.

        Huomennakoitan laittaa kärriä. Ehkä saan siihen malliin, että sais ympäri sen ja renkailleen..... sitten vois hakea siihen pohjavanerin. Valot ja muut sitten ensiviikolla. 😊

        Nyt suihkuun ja piikuvenyyttelyt, sekä nukkumaan.... lepoa tarttee. 😴

        Mä vastasin sulle vielä illalla ennen yhtätoista, mutt jotakuta on taas harmittanut viestittelyni... poistettu kokonaan. Ei siinä kyllä mitään sääntöjen vastaista ollut!

        Samoin on näköjään käynyt mun edellisellekin viestilleni, jonka lähetin Pujikselle siihen "joulun odottelu ketjuun". Pujis kun kertoi katselleensa kuusia jo sillä silmällä.

        Vastasin piruuttani; ett nyt kyllä meni kaikki kiinnostukseni häneen! Ilmiselvästikin aito jännämies, kun kuusia katselee sillä silmällä... (vaikka onhan kuusikoilla kauniit vihreät mekot yllään). Pujis on kyllä, (Me to) tapaus ...ihan selkeästi ja huonosti käy kuusikonkin. Siitä aiheesta Harmiskin vaan aina varoittaa naisia... ett henki on löyhässä jännämiehen kanssa. =))))))))))))))

        Kenenkähän mielen mä tuollakin pahoitin... vitsiksi se oli tarkoitettu!
        Ilmeisesti erittäin huono sellainen, koska väärin ymmärrettiin. Se olis kai mun parasta mennä vessan puolelle, komiikkani kanssa ja vetää ne vitsini vessan pöntöstä alas.
        Parasta kai pysyä aina asia linjalla.
        Pahoitteluni kaikille joita olen potkinut polveen!

        Tietty on mahdollista ett se valtakunnan virallinen syyttäjä on pyytänyt poistoja taas kerran... (kun menin allekirjoittamaan juttuni)
        Niin ja mainitsin siinä vielä Harmiksen.. hänen ihailemansa miehenkin. =(
        Mä häviän nyt häpeemään...
        Terve!


    • Anonyymi

      En tiedä mikä on mutta joka kerran luen otsikon "kieleenkin tuli herpes" har har

      • Anonyymi

        Moottorisahan kanssa metsään riehumaan... kaatelemaan luvattomasti toisten alueilta puita itseään huvittaakseen, kielikin ja kelikin siitä jo paranee sitten.

        Aika hyvä video tuo kyllä Callawayn jostain Corvetesta, ei paljon auto kallistele mutkissa, eikä pysty edes kuin ajoittain painamaan kaasuakaan mutkatiellä kunnollisesti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4274
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1799
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe