Eläkeläisiä tulisi kurssittaa osakesäästäjiksi

Anonyymi

Hyvä tuloiset eläkeläiset ovat niin jo toimineetkin, mutta liian suuri osa heistä tallettaa "sukan varteen".
Osakekauppa-aktiivisuudesta olisi hyötyä koko suomen talaoudelle. Kädestä suuhun eläjänä, itse en voi osakekauppuja tehdä.

Naiset ovat yhä enemmän lähteneet mukaan osakebisnekseen; iso joukko heistä on jo menestynytkin.
. pa-pate

25

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pankeille ym. sijoitusyhtiöille siitä on hyötyä ja eläkeläiset on rahojaan menettäneetkin
      huonojen sijoitusneuvojien takia.

    • Anonyymi

      Ilmoittautuminen kädestä suuhun eläjäksi on pelkkä tekosyy osakesijoittamisen välttelyksi.

      • Anonyymi

        Yritin liikepankin välittäkonnien kautta saada parempaa tuottova usean tuhannen säästötililleni.
        Ne pankin käsittelykulut veivät tuoton ehkä 2% tasolle.

        Lankomiehellä oli ylimääräistä rahaa inflaatiotilillä. Neuvoin että sijoita hyvämies ne rahat nyt Nokiaan. Niin se tekikin. Siinä vaiheessa Nokian kurssi romahti.

        Sisko sitten soitti. Sanoi että 2 tonnia siittä kymppätonnista jäi ukolleen, se mourus luurissa...ja
        pysykin kaukana meidän kortteerista.
        pa-pate


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritin liikepankin välittäkonnien kautta saada parempaa tuottova usean tuhannen säästötililleni.
        Ne pankin käsittelykulut veivät tuoton ehkä 2% tasolle.

        Lankomiehellä oli ylimääräistä rahaa inflaatiotilillä. Neuvoin että sijoita hyvämies ne rahat nyt Nokiaan. Niin se tekikin. Siinä vaiheessa Nokian kurssi romahti.

        Sisko sitten soitti. Sanoi että 2 tonnia siittä kymppätonnista jäi ukolleen, se mourus luurissa...ja
        pysykin kaukana meidän kortteerista.
        pa-pate

        Otin 45000€:n lainan asuntolainan korolla, 10:n vuoden maksuajalla ja ilman lyhennyksiä. Sijoitin sen kolmen osakesidonnaisen rahaston muodostamaan säästövakuutukseen.
        Muutaman vuoden jälkeen kotiutin alkuperäisen pääoman ilman veroseuraamuksia ja maksoin lainan pois.
        Notariaattiin jäi muhimaan alkuperäisen sijoituksen tuotto-osuus joka on tällä hetkellä hieman yli 85000€.


    • Anonyymi

      Kiva kun tilillä rahaa, kotonakin pitää olla joku tonni ihan muuten vaan.

      • Anonyymi

        Sanon niinkuin asia on; minua pelottaa tuo pörssibisnes kuten ehkä puolella miljoonalla muullakin suomen kansalaisena juttu lienee.
        Tiedän 70v. ikäisen frouvan. Jo markka-aikaan hänellä oli pankkitilillä 102.000 markkaa. Mitä lienee nyt?
        Kukaan niitä minulta nyysi, hän selitti. Saavatpa lapseni ja lapsenlapseni jotain kun täältä lähden.
        Heillä on hyvä ok-talo Hyvinkäällä. Niinpä.


    • Anonyymi

      En mä ainakaan pieniä säästöjäni pörssipeluritten pelinappuloiksi anna. Uusliberalismi pyörii sellaista vauhtia, että ei sitä tavallinen kansalainen pysty seuraamaan. Yrityselämässä on niin paljon kaikenlaista vilunkia, kun huippuvoittoihin kaikki pyrkivät. Ei niihin voi luottaa. Haluan nukkua yöni rauhassa.

      • Anonyymi

        Pörssi on vain pajatso!


      • Anonyymi

        Aivan, ei riitä rohkeus moiseen peliin. Muistamme monia miljoonatason pelureitaa, jotka menettivät jokaisen latinsa ja jäivät vielä paljon velkaa.

        Kuitenkin tiedän fiksut ihmiset saavat hyvää sivutuloa jopa nettipörssiosakkeilla. Näistä on tehty tv-ohjelmiakin.
        Samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, hermoilisin itteni ennenaikaiseen hautaan.


    • Anonyymi

      Minä säästän lastenlasteni sukkien varsiin. Siirrän kuukausittain määräsumman heidän tileilleen ja lapsukaisten vanhemmat merkitsevät ko. summalla valitsemiensa rahastojen osuuksia.
      Kun kurssit ovat alhaalla saa summalla enemmän osuuksia. Kun korkeammalla niin vähemmän. Ei tarvitse kytätä eikä hermoilla. Ei tule pikavoittoja mutta järkevillä valinnoilla ja pitkällä tähtäyksellä kertyy tuottoa.

      Miksi eläkeläiset enää säästäsivät itselleen?

    • Anonyymi

      Miksi? Jotta olisi enemmän linssiin viilattavia eli heitä, jotka eivät aiheesta ymmärrä hönkäsen pöläystä? - Nm. Täysyisi olla tietoa ja kiinnostusta

    • Anonyymi

      Pankkehin EI MENNÄ kuuntelemaan sijoitusneuvoja sama kuin tilaisi hesarin ymmärtääkseen sijoittamisesta tai missä mennään

      Markkimoita kuunnellaan

      Luetaan muutama sijoituskirja saario lindsröm ...
      Liitytään osakesäästäjiin luetaan viisas raha - lehteä joskus kauppalehteä ... portaaleja netistä

      Aloitetaan hitaasti rahastoista ja kokeillaan ostoa arvo-osakkeilla
      Vältetään kiikkeriä lappuja ei mennä ipoihin mukaan ei tietenkään bitcoineihin tms

      Sampo- mandarumilla
      Danskella osakesäästäjien kautta
      Nordnetilla

      ainakin näillä on edulliset välityspalkkiot kaupoissa

      • Anonyymi

        Kaikkeen tuohon tarvitaan yksi asia, jota ilman kaikki tuo on aivan turhaa. - Nm. Kiinnostus


    • Osakesäästäminen vaatii vähän tietoja,
      mutta niitä tietoja kyllä saa jos haluaa etsiä ja paneutua asiaan.
      niistä on tehty hyviä kirjoja ja naisille sijoittajina on ihan omat oppaansa.
      Myös melkeinpä jokaisen omalta pankilta löytyy opastussivuja sijoittamiseen.
      Sijoittajat seuraavat sijoittamiensa yhtiöiden tilinpäätöksiä ja muita tekemisiä ja suunnitelmia, niin ja tietysti pörssitiedotteita.

      Sijoittamisessa on omat haasteensa jo sanaston suhteen, sen kun hallitsee ja varsinkin ymmärtää mitä ne sanat tarkoittavat, niin ei muuta kuin sijoittamaan. Väillä menee hyvin ja välillä saa takkiinsa ja oikea-aikaisuuskin on tärkeää.
      Sijoittaminen voi olla hauska harrastus ja se lisää tietoa suomalaisista yrityksistä ainakin niistä joihin on itse sijoittanut.
      Ei siihen aloittamiseen isoja rahoja tarvita, viitseliäisyyttä vähän koska harvoin piensijoittajan kannattaa täysin neuvojiin luottaa vaan omaan harkintaan, koska itse kantaa seurauksetkin, niin voitoissa kuin tappioissa.

      Ensi vuoden alusta lanseerataan uusi osakesäästötili, kaikki pankit S-pankkia lukuun ottamatta ottavat sen käyttöönsä heti vuoden alusta , jotkut antavat joitakin etuja kun liittyy asiakkaaksi jo tämän vuoden puolella.
      Sen puitteissa voi avata tilin jopa lastenlapsilleen.

      Mainostavat, että moinen tili on hyvä juuri pitkäaikaista sijoittamista harrastaville.
      Sitä valtionvarainministeriökin mainostaa helppona kansansijoitussysteeminä, mutta kyllähän siinäkin helppoudesta huolimatta omat sudenkuoppansa on.
      verotuskuviot on tuon tilin yhteydessä tehty helpoiksi ja päästään tekemään korkoa korolle tiliä myös koska verot maksetaan hamassa tulevaisuudessa.

    • Anonyymi

      Osake- (ja rahasto-) säästäminen kyllä kannattaisi aloittaa jo työelämässä, kun tulot ovat suuremmat. Sitten eläkkeellä voisi realisoida omistuksia ja laittaa rahoja kiertämään, jos sijoitukset ovat onnistuneet. Näin olen tehnyt. Minun ei tarvitse jättää kenellekään perintöä, joten puolestani voin "tuhlata" vaikka koko omaisuuteni ennen kuolemaa.

      • Anonyymi

        Työelämässä ja mieluummin nuorena. Aloitin säätelytalouden aikaan jolloin useiden pörssiosakkeiden osingot olivat "turvatut" ja kurssinousu realisoitiin ilmaisilla, tai hyvin edullisilla osakeanneilla.
        Olin 33v ja vaimon sekä kahden pienen lapsen elättäjä kun ok:n rakentaminen vaati korkeakorkoisten lainojen ottamista. Siinä tilanteessa realisoin pörssioskkeeni.

        Kun pulavuosien jälkeen alkoi olemaan hieman pelivaraa, niin kerskakulutuksen asemesta aloitin uudelleen pienimuotoisen sijoitustoiminnan.
        Kahdesti on tullut "takkiin". Toisella kerralla rumasti mutta pitemmällä tähtäyksellä touhu on kannattanut.
        Lastemme opiskeluvaiheessa sponsoroimme heitä olemattoman vähän mutta valmistuttuaan ammatteihinsa olemme ennakoineet tulevaa.
        Erimuotoisin järjestelyin rahasiirtoja 6-numeroinen summa. Yksi asunto jonka he realisoivat pari kuukautta sitten. Yhden säästövakuutuksen voitto-osuuden edunsaajina 100000€ lähestelevä summa.
        Tärkeintä kaikesta. Olen huolehtinut vaimoni huolettomasta toimeen tulosta mahdollisessa leskeytymistapauksessa.

        Järkevä rahan käyttö mahdollisti "eläköitymisemme" 50v pinnassa. Siis palkkatyöstä. Ei ollut minkään muotoista yritystoimintaa.
        Penskojen ja seuraavan sukupolven sponssaamisesta huolimatta voimme elää huoletonta, stressivapaata elämää ja toteuttaa kohtuullisia mielitekoja impulsiivisesti tarvitsematta laskea onko siihen varaa.

        Siis, minimuotoinen aloitus alle 3-kymppisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työelämässä ja mieluummin nuorena. Aloitin säätelytalouden aikaan jolloin useiden pörssiosakkeiden osingot olivat "turvatut" ja kurssinousu realisoitiin ilmaisilla, tai hyvin edullisilla osakeanneilla.
        Olin 33v ja vaimon sekä kahden pienen lapsen elättäjä kun ok:n rakentaminen vaati korkeakorkoisten lainojen ottamista. Siinä tilanteessa realisoin pörssioskkeeni.

        Kun pulavuosien jälkeen alkoi olemaan hieman pelivaraa, niin kerskakulutuksen asemesta aloitin uudelleen pienimuotoisen sijoitustoiminnan.
        Kahdesti on tullut "takkiin". Toisella kerralla rumasti mutta pitemmällä tähtäyksellä touhu on kannattanut.
        Lastemme opiskeluvaiheessa sponsoroimme heitä olemattoman vähän mutta valmistuttuaan ammatteihinsa olemme ennakoineet tulevaa.
        Erimuotoisin järjestelyin rahasiirtoja 6-numeroinen summa. Yksi asunto jonka he realisoivat pari kuukautta sitten. Yhden säästövakuutuksen voitto-osuuden edunsaajina 100000€ lähestelevä summa.
        Tärkeintä kaikesta. Olen huolehtinut vaimoni huolettomasta toimeen tulosta mahdollisessa leskeytymistapauksessa.

        Järkevä rahan käyttö mahdollisti "eläköitymisemme" 50v pinnassa. Siis palkkatyöstä. Ei ollut minkään muotoista yritystoimintaa.
        Penskojen ja seuraavan sukupolven sponssaamisesta huolimatta voimme elää huoletonta, stressivapaata elämää ja toteuttaa kohtuullisia mielitekoja impulsiivisesti tarvitsematta laskea onko siihen varaa.

        Siis, minimuotoinen aloitus alle 3-kymppisenä.

        Näin ikääntyneenä on sanottava, että olisi pitänyt nuorena sijoittaa edes vähän, mutta rehellisesti sanottuna puuttui ymmärrys , sekä tieto mitä ostaa.
        Tosin samaa epävarmuutta vielä nykyään.
        Aikamoista lottoa se oli 70-luvulla, joillakin oli kai sitä vainukoiran vainua, ja tekivät isoa tiliä Nokialla.
        Nyt olen muutamia vuosia laittanut pariin indeksiosakerahastoon, jos siitä jotain kertyis jälkipolvelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin ikääntyneenä on sanottava, että olisi pitänyt nuorena sijoittaa edes vähän, mutta rehellisesti sanottuna puuttui ymmärrys , sekä tieto mitä ostaa.
        Tosin samaa epävarmuutta vielä nykyään.
        Aikamoista lottoa se oli 70-luvulla, joillakin oli kai sitä vainukoiran vainua, ja tekivät isoa tiliä Nokialla.
        Nyt olen muutamia vuosia laittanut pariin indeksiosakerahastoon, jos siitä jotain kertyis jälkipolvelle.

        Miksette ajattele itseänne ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin ikääntyneenä on sanottava, että olisi pitänyt nuorena sijoittaa edes vähän, mutta rehellisesti sanottuna puuttui ymmärrys , sekä tieto mitä ostaa.
        Tosin samaa epävarmuutta vielä nykyään.
        Aikamoista lottoa se oli 70-luvulla, joillakin oli kai sitä vainukoiran vainua, ja tekivät isoa tiliä Nokialla.
        Nyt olen muutamia vuosia laittanut pariin indeksiosakerahastoon, jos siitä jotain kertyis jälkipolvelle.

        2008 miinushuuma oli minulle tuhoisa. Olimme 2008 / -09 kiertelemässä Kiinan sisäosia ja kv-hotellienkin nettyhteydet olivat onnettomat joten pörssin seuranta jäi. Kun palasimme kotiin 2009 puolella oli tuho jo tapahtunut. Pahensin sitä itse kuvittelemalla pohjakosketuksen jo tapahtuneen. Myin voitolla olleen latinalaisen amerikan pois. Vero tuli maksuun aikanaan. Hämmästelin jonkin aikaa ja sijoitin kolmeen kotimaiseen, reippaasti laskeneeseen osakkeeseen mutta ne hiivatit jatkoivat laskuaan.
        Onneksi perhebudjetti oli sillä tasolla, ettei tarvinnut myydä mitään mutta toipuminen vei aikansa.
        Lopullisesti katosi myös orastava kuvitelmani "pörssinenääni".


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Olen Osuuspankin pitkäaikainen tiliasiakas. Eläkeläisenä saldo kasvaa 600€ enemmän kuin mitä kulutan.
        Menen ensiviikolla maalikylään pankkiin asiakaskäyniille. Saako sieltä vinkkejä miten osakkeita ostetaan ja myydään? Esim. Orion on yksi tuottavista pörssiyhtiöistä.

        Toistaiseksi tililläni on vain 2500 löysää rahaa. Vanhan talon peruskorjaus piti manit vähissä.
        - ukkeli 73v.


    • Anonyymi

      Yritysten voitot ovat kilpailemista (innovoida, investoida tuottaa tavaroita tai palveluja ja markkinoida niitä) varten. Kun menestyy kilpailussa yritysten osakkeiden arvo nousee. Omistaja voi myydä osakkeensa ja saada myyntivoittoa.

      On moraalisesti arveluttavaa, jos omistajat nostavat voitot itselleen ja jarruttavat siten yrittämistä ja työllistämistä.

      Valtiovallan tulee verotuksen kautta katsoa, että yritykset ovat yrittelijäitä ja vievät kehitystä eteenpäin. Se on väärin, että yrityksiä tuetaan julkisilla varoilla, jotka varat vain lihottavat yritysten voittoja ja jotka varat yritysten omistajat sitten nostavat osinkoina itselleen.

    • Anonyymi

      Milloin aiotte aloittaa elämisen kun aina vaan säästätte ?

      Emme me elä kun kerra, niin eikö jo kannattaisi ryhtyä jo nyt elämään,
      ja ottaa oppia vaikka nuorista jotka on niin kusessa niiden velkojensa kanssa
      että eivät iki päivänä tule niitä maksamaan.

      Ei kun PITÄÄ SÄÄSTÄÄ ? Niinpä niin. huuuuhhhuuuu

      • Anonyymi

        Säästäminen on tarpeetonta jos elää omien, todellisten tarpeiden mukaan. Kaikilla jää rahaa kuluttamatta. Kenellä enemmän. Kenellä vähemmän.
        Minä arvostan nuoresta alkaen, säästämättä pienistökin tuloista kertynyttä, taloudellista puskuria joka antaa liikkumavaraa valinnoille.
        Varsinkin ikääntyneenä tätä arvostaa..
        Kun jää / jättäytyy työttömäksi tai "eläkeläiseksi" niin, ainakin minä nautin päätösenteon vapaudesta.

        En koe jääneeni nuorenakaan mitään oleellisesta paitsi. Tein töitä pirukseen ilman reunaehtoja.
        En maksanut sellaisista ulkopuolisista palveluista jotka pystyin itse tekemään. En tarvinnut kerskakulutusesineitä egoni pönkittämiseen. Trendit yms. lähinnä naurattivat.

        Olemme vaimoni kanssa tyydyttäneet tärkeiksi kokemiamme tarpeita. Osana niitä on molempia kiinnostanut, eri muotoinen matkustelu.
        Viimeisten parin kymmenen vuoden aikana yksityinen terveydenhuolto on ollut tärkeässä roolissa. Emme tingi laadusta emmekä aikatauluista. Jos kaihileikkauksia olisi pitänyt jäädä odottelemaan epämääräiseen julkiseen jonoon jonka kaikkia ehtoja en edes täyttänyt, niin oli helppo valita yksityinen alle kahden viikon tapahtunut.
        Julkinen tarjosi kortisonia olkapäähäni. Eira leikkasi sen kuntoon oikotietä. Ja paljon muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säästäminen on tarpeetonta jos elää omien, todellisten tarpeiden mukaan. Kaikilla jää rahaa kuluttamatta. Kenellä enemmän. Kenellä vähemmän.
        Minä arvostan nuoresta alkaen, säästämättä pienistökin tuloista kertynyttä, taloudellista puskuria joka antaa liikkumavaraa valinnoille.
        Varsinkin ikääntyneenä tätä arvostaa..
        Kun jää / jättäytyy työttömäksi tai "eläkeläiseksi" niin, ainakin minä nautin päätösenteon vapaudesta.

        En koe jääneeni nuorenakaan mitään oleellisesta paitsi. Tein töitä pirukseen ilman reunaehtoja.
        En maksanut sellaisista ulkopuolisista palveluista jotka pystyin itse tekemään. En tarvinnut kerskakulutusesineitä egoni pönkittämiseen. Trendit yms. lähinnä naurattivat.

        Olemme vaimoni kanssa tyydyttäneet tärkeiksi kokemiamme tarpeita. Osana niitä on molempia kiinnostanut, eri muotoinen matkustelu.
        Viimeisten parin kymmenen vuoden aikana yksityinen terveydenhuolto on ollut tärkeässä roolissa. Emme tingi laadusta emmekä aikatauluista. Jos kaihileikkauksia olisi pitänyt jäädä odottelemaan epämääräiseen julkiseen jonoon jonka kaikkia ehtoja en edes täyttänyt, niin oli helppo valita yksityinen alle kahden viikon tapahtunut.
        Julkinen tarjosi kortisonia olkapäähäni. Eira leikkasi sen kuntoon oikotietä. Ja paljon muuta.

        Niin, se ampuu kellä on ruutia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe