Käykö kapitalismi kuolinkamppailuaan?

On innostavaa, kun HS koki tärkeäksi aloittaa keskustelun kasvuhokemasta, siis kapitalismista, jossa päätavoite on tuottaa voittoa liiketoimista, jonka kapitalisti omistaa ja joka kasvaa vuodesta toiseen - tuottaen jatkuvasti (lisääntyvää) voittoa jaettavaksi - kapitalistille.

Vieläkin innnostavampaa on se, että Harvardin huippuyliopistossa on vihdoin oivallettu, ettei taloudellista kasvua voi olla rajallisuudesta loputtomiin. Kasvulla on rajansa, ja tuo raja on Maapallo ja sen biologinen ympäristö. Tuo biologia elättää meidät kaikki, ihmiset, muurahaiset - bakteerit ja lopulta myös ajatukset "loputtomasta kasvusta", jota ihmisvetoiseksi ympäristöä kuluttavaksi kasvuhokemaksi kutsutaan.

Kapitalismin - demokratian myötä jalostunut muoto on markkinatalous, jossa vedotaan kysynnän ja tarjonnan lakiin, mikä taas herättelee tavallistenkin ihmisten ahnehtimiskäyttäytymistä; jossa nopeammin halutaan enemmän ja suuremmissa erissä. Tämä on helppo huomata, kun kurkkaa miten on kulutettu 1800-luvulla, 1930-, -50- ja -70-luvuilla verrantona menneeseen 2010-lukuun. Siis on saavutettu enemmän ja nopeammin ...

Palkinnoksi tuosta kasvuhokemasta olemme saaneet noin 150 vuotta sitten alkaneen kulutushokeman lopputuloksena - ympäristön hengenahdistuksen, jossa ilmiöt seuraavat kiihtyvästi toistaan.

Nyt pohdinnan alle ovat tulleet tuotannontekijöiden keskinäinen tasa-arvo; toverit liukuhihnoilta ja miljoonat tavisihmiset tietokoneiden näyttöjen takaa - hekin on huomattu tuotannontekijöiksi - eikä vain kulunuppineuloiksi talousmiesten tauluilla ja "ekseleissä".

Täällä HS' ssa oli juttu aikaisemmasta Kemirasta ja sen legendaarisesta toimitusjohtajasta - Yrjö Pessistä, joka oivalsi jakaa pioneerina vapaaehtoiset bonukset, kun tuotannontekijöiden - toverienkin taholta oli yhdessä punnerrettu ahdingosta voitolliseksi [ ~ https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000006360899.html - ]

Miksi kaikki hokevat tuota talouskasvua?

...
8551

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensimmäinen, joka kirjoittaa kasvuhokemasta kuin näyttö- ja vertailutaloudesta!

    • Anonyymi

      Herättävä teksti!

    • Anonyymi

      Jotkut hokee taluoskasvua, jotkut hokee "toveria".

      Kummankohan hokijat tämän maan saa kontalleen toimilaan?

    • Anonyymi

      Jos oletetaan että taloutta kasvatettaisiin tulevaisuudessa täsmälleen samoin keinoin kuin tähän asti, esim. käyttämällä jatkuvasti lisää raaka-aineita, niin toki silloin rajat tulisivat jossain vastaan. Mutta talous muuttaa koko ajan muotoaan ja kasvua on myös se että saadaan aikaan enemmän vähemmällä, joten kyllä talous voi kasvaa ikuisesti.

      Ja mitä tulee kapitalistien liiketoimien voittojen jakamiseen, niin kyllä niistä voitoista työntekijätkin saavat osansa palkkojen muodossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe