PERISYNTI ON

Anonyymi

Kuuntelin opetusta, jossa joku kertoi, että perisyntiä ei ole. Vetosi Raamatun kohtiin, joissa kerrottiin, että jos poika ei tee isänsä tavalla syntiä, niin hän on vapaa isänsä teoista.
Ei tuo kohta tarkoita sitä, että eikö meissä jokaisessa ihmisessä olisi perimä ja sen mukana tuleva perisynti. Tänä geenitutkimusten aikana jokaisen pitäisi tietää, että suvut kantavat altistusta esim. mielenterveyshäiriöille, masennuksille, ahdituksille.
Jos lapsi ei jatka sukunsa ahdistuneen osan tavoin ajattelemasta väärin ja tekemästä tekoja, joista seuraa ahdistus, niin hän on vapaa.

Jeesus katkaisee perisynnin voiman opettamalla omansa ajattelemaan ja tekemään oikein.

114

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      5Moos.24:16. 2Kun.14:6. 2Aikak.25:4. Hes.18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa......

      • Anonyymi

        Ei tietenkään poika kanna isänsä syntivelkaa, jos ei tee isänsä tavoin syntiä.
        Perisyntiin ei ole pakko taipua, vaan se on valinta. Moni tekee samoin kuin isä ja silloin isä ja poika kantavat syntivelkaa.
        Perisynnistä pääsee irti hylkäämällä se ja tekemällä laupiaan Jumalan ohjeiden mukaan.
        Isä Jumalan tulee olla ylin niin, että täällä isänä toimineen ihmisen opit eivät saa ylittää Jumalan oppeja.

        Kyllä perisynti on.


    • Meille taikauskonnottomille tuo ei ole mikään ongelma, koska olemme täysin synnittömiä.

    • Anonyymi

      Job.14:4 Biblia. Kuka löytää puhtaan niiden seassa, kussa ei puhdasta ole? Ps.14:3. Room.3:10.

    • Anonyymi

      GEENI-oppien takana on paholainen jonka ajatuksena on saada ihminen kiroamaan Herra:(:( kun kaikki on GEENEISSÄ, kaikki on siis Jumalan syytä..:o( tätä oppia julistetaan nykyajassa jokapuolella..:o( GEENIT määrää ihmisen gayks,lesboks,alkoholistiks.. Ikisinkuksi ja vaikka miksi..=( ISLAM opettaa syntisten olevan luotu syntisiksi ja ALLAH on määrännyt ennalta heidän menevän helvettiin..=(

    • Anonyymi

      Ei tietenkään poika kanna isänsä syntivelkaa, jos ei tee isänsä tavoin syntiä.

      Väität että raamattu valehtelee!No olet asiassa oikeassa raamatussa on kaksi ilmoitusta kyseisestä asiasta ja toinen on luonnollisesti valetta .


      Jes. 14:21 "Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla."
      2. Moos. 20:5 "Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;"
      2. Moos. 34:6-7 "Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen."
      2. Sam. 12:13-18 "... Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole. Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt, on kuoleva."
      Psa. 137:9 "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!"

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kun päässä viiraa niin alkaa kirjoittelemaan vaikka "perisynnistä". Heh heh.

    • Anonyymi

      "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni. "

      Kun katkaisee henkiset siteet niihin, jotka on aiheuttaneet esim. lapsuuden traumat eikä enää elä omien traumamuistojensa kautta voi valaistua ja parantaa jopa geeneihin sitoutuneet haitalliset periytyvät sairaudet. Näin puhuu meditaatiogurut. Jeesuskin oli traumatisoitunut lapsi, joka löysi rakkauden alkulähteen.


      https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/realistinen-rakkaus-auttaa-kohtaamaan-kipeatkin-kokemukset#8b3041e0

      • Anonyymi

        otetaan kirjaimellisesti:

        evankeliumissa Jeesus sanoo: "monet syntiset ja bublikaanit, menevät ennen teitä taivasten valtakuntaan"


      • Anonyymi

        Jeesus ei ole traumatoisoitunut lapsi, vaikka kuka guru niin väittäisi. Jeesus on Herra, joka tuli katkaisemaan synninpaulat ja jos mikä, niin perisynti on paha paula. Syytön lapsi joutuisi kärsimään perimänsä tuottamasta synnistä, jos ei Jeesus vapauttaisi häntä.

        Tutkimusten mukaan lasten hyväksikäyttö jatkuu isältä lapsille. Eikös olekkin käsittämätöntä, että lapsi, joka on saattanut käriä paljon isänsä teosta, saattaa jatkaa tuon saman tekemistä omiensa kanssa. Näin perisynti vaikuttaa, mutta Jeesus vapauttaa uskovansa kokonaan perisynninkirosta.
        Ei tarvitse tuntea vääriä haluja, ei tarvitse ajatella väärin, ei tarvitse osallistua isänsä syntiin.


      • Anonyymi

        Kahden lahkon porukat taitavat ottaa aivan kirjaimellisesti tuon sanankohdan, nimittäin adventistit ja jehovantodistajat. Sillä niitten, jotka erehtyvät liittymään kyseisiin lahkoihin, on sen seurauksena katkaistava välit kokonaan omaan sukukuntaansa ja kohdeltava heitä vieraina, vaikka kyseessä olisi oma biologinen isänsä tai äitinsä tai systerinsä tai veljensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kahden lahkon porukat taitavat ottaa aivan kirjaimellisesti tuon sanankohdan, nimittäin adventistit ja jehovantodistajat. Sillä niitten, jotka erehtyvät liittymään kyseisiin lahkoihin, on sen seurauksena katkaistava välit kokonaan omaan sukukuntaansa ja kohdeltava heitä vieraina, vaikka kyseessä olisi oma biologinen isänsä tai äitinsä tai systerinsä tai veljensä.

        Höpön höpön. En ole kuullutkaan enkä tiedä ketään adventistia, jotka olisivat katkaisseet välit kokonaan omaan sukuunsa. Aivan hämmästyin tästä näkemyksestä.

        Kaikke sitä saa lukea !

        1234567---


    • Anonyymi

      Käsittääkseni kaikki ihmiset ovat Aatamin ja Eevan syntiinlankeemuksen seurauksena menttäneet yhteyden Jumalaan ja kaikkien ihmisten elämään tulee vaikuttamaan tämä syntiinlankeemuksen seuraukset.Raamatun mukaan kaikki ihmiset ovat tehneet syntiä ja ovat Jumalan kirkkautta vailla.Näin ymmärrän perisynnin.

      Käsittääkseni ongelma on ja sekaannus tulee jos perisynti yhdistetään vanhempien synteihin ja annetaan ymmärtää,että pienet lapset tulee kastaa tämän perisynnin takia ja että tämä kaste palauttaa yhteyden Jumalaan.esim. pienten lasten hätäkaste on aivan turha ihmiskäsky ja toimenpide, jota ei löydy Raamatusta.Pienet lapset pääsevät Taivaaseen.Jumala Raamatun mukaan armahtaa niitä jotka eivät eroita oikeaa vasemmasta eli ovat ymmärrykseltään,käsityskyvyltään vielä kehittymättömiä.

      Tietenkin kaikki vanhemmat ovat syntisiä, mutta pieni vauva on ns.taivastilassa ja Jumala armahtaa pieniä lapsia,Jeesus vain siunasi lapsia, ei kastanut.Lapset eivät vastaa vanhempiensa synneistä vaan jokainen vastaa omista synneistään ja on vastuussa Jumalalle.Tietenki vanhempien väärät teot usein vaikuttavat koko perheen hyvinvointiin,mutta jokaisella on oman henkilökohtaisen ratkaisun kautta mahdollisuus saada Jumalan siunaus elämäänsä.

      2 Mooses 20:5,6
      5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
      6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

      Pienellä vauvalla ei ole omia syntejä eikä vanhempien synneistä joudu vastuuseen, mutta ihminen tulee tekemään jossakin vaiheessa kasvettuaan tietoista syntiä, koska kaikki ovat synnin alla ja tulleet heikoiksi ja lankeavat erilaisiin synteihin, koska synti tuli houkutuksineen Aatamin ja Eevan lankeemuksen seurauksena maailmaan ja kukaan ihminen ei pysty elämään kaikessa ihan oikein, koska ihmisillä ei ole sellaista oikeaa yhteyttä Jumalaan tässä syntiinlangenneessa ihmiskunnassa ja ihminen omassa voimassaan on heikko ja lankeilee kiusauksiin.esim. valehteluun, varkauksiin, aviorikoksiin jne.

      Raamatun mukaan ne jotka perhekunnissa uskoivat ne kastettiin. Raamatun mukaan ei toinen ihminen voi pelastusasiaa ratkaista toisen puolesta vaan ratkaisu ja päätös on henkilökohtainen.Niinpä Jeesus vain siunasi lapsia.Sitten kun lapset varttuvat ja alkavat ymmärtää hyvän ja pahan ja ymmärtävät julistetun evankeliumi n sanoman ja ovat kykevevät tekemään tietoisen ratkaisun niin siinä iässä ihminen on vastuullinen valinnoistaan.

      Jeesus ei käskenyt tekemään opetuslapsia kastamalla kuten Raamattu 33/38 kääntää vaan vanhemmasta käännöksestä näemme selkeän totuuden ja se on sopusoinnussa myös toisen Raamatunpaikan kanssa jossa Jeesus antaa lähetyskäskyn.Jumalan tahto siis on ,että ne jotka kuulevat evankeliumin ,Jumalan sanan pelastuksesta ja ottavat sen vastaan ja näin siis tulevat uskoviksi niin heitä tulee kastaa .

      Mielestäni käännetty jotenkin epäselvästi ja lisätty vielä opetuslapsi sana.Raamattu 33/38 on kyllä monet kohdat käännetty oikein hyvinkin ja suurimman osan, mutta tässä kyllä vähän mielestäni haiskahtaa kääntäjän oma ns. opillinen kanta, mitä Raamatun muut kohdat eivät tue vaan tulee ristiritoja.

      Raamattu 33/38 Vaikuttaisi huonolta käännökseltä tämän kohdan osalta kun vertaa vanhempaan käännökseen
      Raamattu 33/38Matteus 28:19
      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

      Ristiriidaton, hyvä 1776 käännös tässä kasteasiassa.

      Tässä Bibliassa asia tulee selväksi. Ensin opetetaan ja sitten vasta kastetaan.
      Biblia 1776 Matteus 28:19

      28:19 Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,

      Biblian 1776 käännös on selkeästi ilman ristiriitaa yhtäpitävä toisen Raamatun paikan kanssa ,jossa Jeesus antaa lähetyskäskyn.

      Tässä Raamattu 33/38 on tämä toisessa kohtaa oleva Jeesuksen antama lähetyskäsky ja tämä kohta on ristiriidaton.
      Markus 16:15
      16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
      16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

      Ensin tulee saarnata evankeliumia ja ihmisen tulee se ensin kuulla ja olla siinä iässä,että kykenee ymmärtämään asian ja tekemään valinnan ottaako vastaan vai hylkääkö sanoman.Jumala ei pakoita ketään , mutta jos ihminen hylkää sen miten Jumala on suunnitellut pelastuksen niin ihminen on sen jälkeen itse vastuussa joutuessaan helvettiin jos ei ole suostunu siihen,ettät Jumala pelastaa.

      Siis ensin tulee saarnata, opettaa mihin pelastus perustuu, miksi tulee pelastua, kuka pelastaa jne. Jos ihminen ottaa tämän vastaan ja hyväksyy niin silloin hän ottaa Jeesuksen vastaan ja Jumala antaa voiman tulla Hänen lapseksensa ja ihminen uudestisyntyy.Uudestisyntyneitä kastetaan ja kaste on Raamatun mukaan vertauskuva.
      Teksti jatkuu...

    • Anonyymi

      teksti jatkuu..
      1 Pietari 3
      3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

      Kaste ei sovita syntejä vaan Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan veri puhdistaa ja ensin tullaan uskoon eli pyydetään synnit anteeksi ja sitten uskovaisia tulee kastaa.
      Raamatun mukaan ne jotka uskoivat ne kastettiin.

      • Anonyymi

        Ihmeellistä kun ensin kirjoitat että kaikki ovat syntiä tehneet ja yhtäkkiä pienet laspet pääsevät taivaaseen ilman Kristista, tuollainen on Raamatun pelastussanoman välittämistä. Jeesus ei kastanut aikuisiakaan, joten argumenttisi lasten kastamatta jättämisestä ei toimi.

        Jeesuksen lähetyskäsky on opetuslapseuttaa kaikki kansat kastamalla ja opettamalla. Tämän sanovat myös muut käännökset. Kasteen ja opettamisen järjestykseen kohdat eivät ota kantaa.

        Kaste ei ole Raamatun mukaan vertauskuva. Vertauskuva ei anna syntejä anteeksi tai synnytä uutta elämää, mitä Raamatun mukaan kaste tekee. Jeesus sovitti synnit ja kaste antaa tämän syntien sovituksen henkilökohtaisesti.


    • Anonyymi

      Syytön lapsi joutuisi kärsimään perimänsä tuottamasta synnistä, jos ei Jeesus vapauttaisi häntä.

      Eihän tuo raamatun mukaan pidä paikkaansa



      Hes. 18:20 "Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa."

      Tai siis ....noh ihan sama tämä hemmetin kirja on kyllä kusipäisimpiä oopuksia



      2. Moos. 34:6-7 "Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen."

      • Anonyymi

        Koko asiakokonaisuus kuuluu näin

        2 Mooses 20:6
        6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

        Tässä tuo tuomio ja armo

        2 Mooses 20:5,6
        5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.


    • Anonyymi

      Itse olen ymmärtänyt näin: Synti on hylätä Jumala tai elää erossa Jumalasta. Aatemi ja Eeva hylkäsivät Jumalan ja sen saurauksena me myös olemme erossa Jumalasta, synnissä. Perisynti on se, että olemme syntyneet Jumalasta eroon. Onneksi jeesuksen kautta on mahdollista saada yhteys takaisian ja päästä eroon synnistä.

      • Anonyymi

        Oikein sanottu.
        Perisynti on elämistä ns. vikasietotilassa, jossa taipumus monenlaisiin riippuvuuksiin on aina läsnä. Nykyisten tutkimusten tuloksena tiedämme, että vahingolliset taipumukset "kostautuvat" eteenpäin jopa useammassa polvessa. Yritämme korvata niillä omaa vailla olemisen oloa ja kerta toisensa jälkeen on etsittävä jotain uutta, tai sama pitää aina koukussaan.

        Alkuperäinen oma itsemme kätkeytyy ihmisen alkuperään, eli Jeesukseen Kristukseen. Etsijän tie on kapea ja ovi ahdas, mutta löytö on jotain sellaista, joka ei ole vajavaisin sanoin edes selitettävissä.


      • Anonyymi

        Olet ymmärtänyt aivan oikein. Kaikki lihasta syntyneet Aatamin jälkeläiset ovat syntisiä ja kuoleman omia, myös vastasyntyneet vauvat. Joka muuta väittää on eksyttäjä.


    • Anonyymi

      Perisynti on terminä erittäin huono, ja onkin keksitty pönkittämään kirkollista vallankäyttöä ihmisiä kohtaan, ensin syntejä myytiin anteeksi kirkollisella hintalaistalla, vauvan kastaminen on sivityneempi muoto samasta asiasta, eli lyhyesti ihmiset sitodutettiin kirkkoon näillä perisyntikäsitteillä ja niistä vapaaksi pääsymetodeilla eli kasteilla ja ehtoollisilla eli sakramenteilla.

      Raamatussa ainut sakramentti on USKON kautta, ei siihen tarvita esineellistämistä, ei ehtoollista ei kastetta ei rukousnauhoja eikä kirkkoveroja jne..

      se on selvä että jokainen syntyy alttiina pahan teolle, mutta se ei ole vielä syntiä, ei talokaan muuta väriään vaikka maalipnttö seisoo koko kesän portailla, jotain täytyy tehdä jos meinaa että syntikäsite täyttyy.

      ihmiseksi syntyminen ei ol e syntiä vaikka syntiä paljon tehdäänkin siinä ihmistä laitettessa alulle tai sitä varottaessa.
      ne vauvan akastetut sellaista harjoittaa joka viikonloppu ja keskelläkin.

      • Anonyymi

        Raamatussa kaste ja ehtoollinen ovat sitä varten etä uskoon tulee myös konkretiaa. Näiden joidenkin sakramenteiksi nimittämien vaälineiden kautta Jumala toimii.


    • Anonyymi

      Job.15:14 Kuinka voisi ihminen olla puhdas, kuinka vaimosta syntynyt olla vanhurskas! Job.25:4-6 Kuinka siis ihminen olisi vanhurskas Jumalan edessä, ja kuinka vaimosta syntynyt olisi puhdas? Katso, eipä kukaan ole kirkas, eivät tähdetkään ole puhtaan hänen silmissänsä; saati sitten ihminen, tuo mato, ja ihmislapsi, tuo toukka! Job.17:14.

      • Anonyymi

        mitä haluat sanoa noilla Jobin kohdilla?


    • Anonyymi

      Ensin pitäisi selvittää se, että mitä kukakin "perisynti" termillä ITSE tarkoittaa ja miten sen ymmärtää !

      Sitten vasta voidaan alkaa arvioida sitä, että onko arviointi oikein vai väärin kunkin julistajan/keskustelijan kohdalla.

    • Anonyymi

      Edelliseen jatkona siis:

      1) Syntiinlankeemuksessa KAIKKI liha turmeltui, ja siten kaikki on kuten on, eli me teemme aikanamme syntiä, itse kukin.

      2) Kirkkokuntien "perisynti oppi" taas on sitä, että heidän oppinsa mukaan vauva jota ei ole kastettu menee kadotukseen/helvettiin, eli siten vaua kantaisi isiensä syntejä.

      Siis Raamatun mukaan se menee niin, että synnitön vauva ei ole voinut eikä pieni lapsikaan vielä kyekene syntiä ITSE tekemään, joten ei Jumala synnitöntä tuomitse kadotukseen/helvettiin.

      Mutta kun lapsi kasvaa, niin ennemmin tai myöhemmin hän sen synnin lankeemuksessa tapahtuneen turmeltuneen lihan vuoksi tulee syntiä tekemään ja sitten ihminen vastaa OMISTA synneistään., EI MUIDEN.

      Mutta kuten jo joku/jotkut kirjoittivat, niin kirkkokunnat ovat vääntäneet sellaisen opin että vauva jota ei ole vedellä kastettu menee kadotukseen/helvettiin

      Siis kirkkokunnat tuomistevat vauvan kadotukseen aivan synnittömänä !

      Mutta tämä on siis kiero keino sitouttaa jo vauvasta ihminen omaan kirkkoon, sen tulevaksi maksavaksi jäseneksi !

      Eli raha, eli mammona ja sen himo, on syy kirkkokuntien väärään "perisynti oppiin", ja sillä siis pelotellaan lasten vanhemmat, littämään vauvat heidän omaan kirkkoonsa.

      Mutta tärkeää on siis ymmärtää noiden kahden eri opin 1) ja 2), erot ja syyt eroihin,
      jotka viestissäni tuossa edellä laitoin !

      • Anonyymi

        Tästä ihmisten keksimästä ja asettamasta" lapsikasteenarmosta" kastaa vauvoja on myös kasvanut väärä käsitys Jumalasta, joka uhkaa ja pakoittaa.Ristiretkeläiset eivät käsittääkseni toimineet Jeesuksen Raamatullisesta lähetyskäskystä noudattaen vaan väkivalloin, pakottamalla sotaisasti viemällä "kristinuskoa" ja kastettiin kirkonkirjoihin ja todellakin saatii kansaa valtion alamaisuuteen.
        Nyt sitten nämä raa`at toilailut ja teot ovat Jumalan syytä, vaikka todellisella kristinuskolla ei ole mitään tekemistä koko ristiretkien kanssa.
        Sama pakottaminen lienee alkuaikoina liittynyt kaikkiin suurimpiin maailman uskontoihin.

        Raamatun pelastusoppi on vapaaehtoista ottaa vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä ihmisten keksimästä ja asettamasta" lapsikasteenarmosta" kastaa vauvoja on myös kasvanut väärä käsitys Jumalasta, joka uhkaa ja pakoittaa.Ristiretkeläiset eivät käsittääkseni toimineet Jeesuksen Raamatullisesta lähetyskäskystä noudattaen vaan väkivalloin, pakottamalla sotaisasti viemällä "kristinuskoa" ja kastettiin kirkonkirjoihin ja todellakin saatii kansaa valtion alamaisuuteen.
        Nyt sitten nämä raa`at toilailut ja teot ovat Jumalan syytä, vaikka todellisella kristinuskolla ei ole mitään tekemistä koko ristiretkien kanssa.
        Sama pakottaminen lienee alkuaikoina liittynyt kaikkiin suurimpiin maailman uskontoihin.

        Raamatun pelastusoppi on vapaaehtoista ottaa vastaan.

        Kasteen armo ei poista ihmisen vapaaehtoista valintaa.


    • Anonyymi

      Tässä vielä Sanaa edelliseen liittyen:

      Hes. 18:19 Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.

      Hes. 18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.

    • Anonyymi

      Jo lähtöruudussa mennään metsään niin että kolisee. Jos minä valitsisin itselleni jumalan, niin sellainen jumala joka luo paratiisiin viekkaan ansan saadakseen langettaa ikuisesti kestävän rangaistuksen rakkaille luoduilleen, niin heti alkukarsinnoissa skippaisin sellaisen jumalan syrjään.

      Vaihtakaa jumalanne parempaan versioon, tai jättäkää moinen taikauskoinen pelleily kokonaan pois elämästänne.

    • Anonyymi

      Hes. 18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.

      Kyllä joku on aina pakko tappaa kun on tappaja luonteeltaan vaikka sitten kaikkeen syytön


      2. Sam. 12:13-18 "... Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole. Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt, on kuoleva

      • Anonyymi

        Sanottiinkos tuo Daavidille.Tässä on kysymys Jumalan ajallisesta tuomioista synnin tähden.Tämä tapahtuma ei liity uudenliiton perusoppiin miten pelastutaan. Siinä sielunpelastusmielessä jokaisella on mahdolisuus pelastua riippumatta siitä mitä vanhemmat ovat tehneet.


    • Anonyymi

      Jokaisen kyllä pitäisi tietää, että ihmisessä vaikuttaa perimä ja sen myötä perisynti. Niin hyvää kuin pahaakin siitä perimästä löytyy. Ihanan vapauttava sanoma onkin se, että Jeesus antaa ihmiselle uuden elämän ja siinä elämässä paha kuolee ja hyvä jalostuu edelleen. Pahansiemen aiheuttaa ihmisille lukemattomat erilaiset kärsimykset. Sairaalat ovat nähneet kautta aikojen, miten ihmisiä tuodaan sinnne ja miten usein käy niin, että lääkärit eivät keksi keinoa auttaa.
      Jeesus auttaa jokaista, joka huutaa avuksi Herran nimeä. Ei tietenkään niin, että huudetaan avuksi Herran nimeä ja jäädään odottamaan sitä, että Herra tekee ihmeen ihmisen laittamatta rikkaa ristiin. Herran nimeen kuuluu Herran opetus.

    • Anonyymi

      Perisynti tarkoittaa ihmisen olotilaa syntiinlankeemuksen jälkeen. Eli kaikki ovat syntiä tehneet.

      Jumala ei rankaise lapsia vanhempien rikkomuksista. Jokainen on vastuussa vain omistaan. Mutta isien tai äitien pahat teot - tai rikkinäisyys - saattaa siirtyä joko geeniperimän tai ympäristön vaikutuksen kautta myös seuraaville sukupolville.

      Esim. taipumus riippuvuuksiin on jo geeniperimässä. Alkoholistien lapsista tulee helposti alkoholisteja. Ja jos päättävät olla juomatta, niin riippuvuus voi ilmentyä muilla tavoin. Työriippuvuutena, syömishäiriöinä, läheisriippuvuutena jne. Sillä ydinongelma on periytyvä riippuvuus.

      Rikkinäiset vanhemmat saattavat myös kasvattaa lasta niin, että syntyy mielenterveysongelmia ja persoonallisuushäiriöitä. Vihaisen isän lapsi oireilee vihalla, ahdistuneen ahdistuksella, masentuneen masennuksella jne. Ja kun nämä lapset saavat aikanaan omia lapsia, niin ongelmat saattavat siirtyä myös seuraavalle sukupolvelle.

      Isien ja äitien pahojen tekojen seurausten ketju voi jatkua niin kauan kuin joku sen katkaisee tunnistamalla ja työstämällä ongelmat.

      • Anonyymi

        Ongelmien ratkaisun lähtopiste on kun ihminen saa yhteyden Jumalaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja siitä lähteen kasvu ja parantuminen. Synti on se joka vaurioittaa ihmistä joko henkisesti tai fyysisesti ja molemmin tavoin.Ihminen voi itse väärillä valinnoillaan aiheuttaa ongelmia itselleen tai toiset ihmiset väärintekemisillä.


      • Anonyymi

        " Perisynti tarkoittaa ihmisen olotilaa syntiinlankeemuksen jälkeen. Eli kaikki ovat syntiä tehneet. "

        Pieni korjaus !

        Vauva tai pieni lapsi ei ole tehnyt syntiä !

        Tämä on hyvä ymmärtää, sillä jos sitä ei tajua, niin kirkkokunnat siis voivat orjuutta ja sitoa ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Perisynti tarkoittaa ihmisen olotilaa syntiinlankeemuksen jälkeen. Eli kaikki ovat syntiä tehneet. "

        Pieni korjaus !

        Vauva tai pieni lapsi ei ole tehnyt syntiä !

        Tämä on hyvä ymmärtää, sillä jos sitä ei tajua, niin kirkkokunnat siis voivat orjuutta ja sitoa ihmisiä.

        Raamattupa sanoo että kaikki ovat syntiä tehnyt. Koskee siis kaikkia. Paitsi Jeesusta.


    • Anonyymi

      Jumala ei rankaise lapsia vanhempien rikkomuksista. Jokainen on vastuussa vain omistaan.

      Raamattu kyllä todistaa aivan muuta

      Jes. 14:21 "Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla."

      2. Sam. 12:13-18 "... Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole. Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt, on kuoleva."

      Psa. 137:9 "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!"

      • Anonyymi

        Olet sokea, kun et ymmärrä eroa noiden Raamatun paikkojen välillä.

        Daavid teki syntiä ja haureudesta syntyi lapsi, joka kuoli heti !

        Lapsi ei kärsinyt vaan Daavid, sillä synnittömälle lapselle ei käynyt huonosti, sillä kyllä Jumala kaiken oikein arvioi, eikä Hän varmasti tuomitse kadotukseen ketään synnitöntä !

        Sinulle yhä kuolema on pelottava asia, minulle itselleni se on vapautus tästä pahasta maailmasta, ja haluaisin itse päästä jo Kotiin, kuten Paavalillakin se halu oli !

        21 Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto.
        22 Mutta jos minun on eläminen täällä lihassa, niin siitä koituu hedelmää työlleni, ja silloin en tiedä, minkä valitsisin.
        23 Ahtaalla minä olen näiden kahden välissä: halu minulla on täältä eritä ja olla Kristuksen kanssa, sillä se olisi monin verroin parempi;
        24 mutta teidän tähtenne on lihassa viipymiseni tarpeellisempi.


      • Anonyymi

        Sitten tuo toinen Raamatunkohta edes vähän laajemmin:

        7 Muista, Herra, Jerusalemin tuhopäivä, kosta se Edomin lapsille, jotka sanoivat: "Hajottakaa se, hajottakaa perustuksia myöten!"
        8 Tytär Baabel, sinä häviön oma, autuas se, joka sinulle kostaa kaiken, minkä olet meille tehnyt!
        9 Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!

        Keistä on tässä kyse ?

        Eedomin "lapsista", eli sama kuin puhutaan vaikkapa Aabrahamin lapsista/jälkeläisistä, eikä siis fyysisesti lapsista !

        Joh. 8:39 He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme". Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja.


      • Anonyymi

        Sitten:

        20 Et sinä saa yhtyä heidän kanssaan haudassa, sillä sinä olet maasi hävittänyt, kansasi tappanut. Ei ikinä enää mainita pahantekijäin sukua.
        21 Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla."
        22 Minä nousen heitä vastaan, sanoo Herra Sebaot, ja hävitän Baabelilta nimen ja jäännöksen, suvun ja jälkeläiset, sanoo Herra.

        Tässä on kyse siis koko Baabelin suvun hävittämisestä.

        Ei mistään siitä ,että lapset kärsisivät vanhempiensa vääristä toista, ja kyllä Jumala osaa siis tuossakin kohtaa toimia Sanansa mukaan:

        Hes. 18:19 Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.
        Hes. 18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.

        Jumala siis ei toimi omaa Sanaansa vastaan, vaikka se ymmärtämättömältä ja Raamattua tuntemattomalta ihmiseltä siltä näyttäisikin.


    • Anonyymi

      Eikös valehteleminen, eli myösin tärkeiden asioiden oman edun hyväksi kertomatta jättäminen ole sellainen joka johtaa murhiin ja sen sellaiseiin, ELI EPÄREHELLISYYS?

      Oliko käärme rehellinen aatamin puutarhassa, vai oliko hän helluntailainen?

      Valehteleminen eli sama asia kuin asioista kertomatta jättäminen on paholaisen työtä, ellei sitä tee sitten aiheuttaen toiselle hyvää sillä niin tekemällään.
      '

    • Anonyymi

      Ongelmien ratkaisun lähtopiste on kun ihminen saa yhteyden Jumalaan


      Yleensä ongelmien alkupiste on tuossa päivittäin saamme lukea miten lahkoihin liittyneet hylkäävät omat lapsensa jos nämä eivät tunnusta samaa uskoa

    • Anonyymi

      Tämä on haastava Raamatun paikka ja minä en ole opettaja, mutta kerron miten olen itse asian ymmärtänyt.

      Tämä Raamatun paikka tietääkseni liittyy Moolok epäjumalan palvontaan vanhanliiton aikaan. Lapsi uhrattiina elävänä epäjumala Moolokille ja kaikenlaista muutakin ihan kauheaa väkivaltaa oli .Jumala kehoitti epäjumalia palvovia kansoja tekemään parannuksen ja lopettamaan nuo järkyttävät lastenuhrauspalvontamenot, mutta siitä kauheudesta ei luovuttu.Sitten tuli tuomiot kun Jumala lopetti sen touhun.Käsittääkseni näitä väkivaltaisia epäjumalia palvovia kansoja vastaan myös juutalaiset sotivat ja vihkivät heitä tuhonomaksi .Ikäväkyllä myös juutalaiset lankesivat Baal epäjumalan palvontaan jossakin vaiheessa ja siitä tuli suuret kärsimykset ja ongelmat.

      Käsittäisin tämän Raamatun paikan niin, että lapset pääsivät nopeasti pois ja eivät joutuneet hitaasti uhrina poltettavaksi epäjumalanalttarille ja aikuiset, jotka eivät luopuneet tuosta kauheasta epäjumalanpalvonnasta myös saivat tuomionsa kun Jumala teki lopu Moolokin palvonnasta.

    • Anonyymi

      Jumala kehoitti epäjumalia palvovia kansoja tekemään parannuksen ja lopettamaan nuo järkyttävät lastenuhrauspalvontamenot, mutta siitä kauheudesta ei luovuttu.Sitten tuli tuomiot kun Jumala lopetti sen touhun.Käsittääkseni näitä väkivaltaisia epäjumalia palvovia kansoja vastaan myös juutalaiset sotivat ja vihkivät heitä tuhonomaksi

      Niin aika raakaa ja suorastaan sairasta tämä on ollut mutta luulen että se kuului kaikkiin jumalkultteihin tuohon aikaan myös juutalaisten jumala vaati kyseisiä uhreja


      1. Moos. 22:2 "Ja Herra sanoi: Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon."
      2. Moos. 22:29 "Älä viivyttele antamasta antia vilja- ja mehusatosi runsaudesta. Esikoinen pojistasi anna minulle."
      Tuom. 11:30-39 "Ja Jefta teki lupauksen Herralle ja sanoi: Jos sinä annat ammonilaiset minun käsiini, niin tulkoon kuka tulkoonkin minua vastaan taloni ovesta, kun minä voittajana palaan ammonilaisten luota, hän on oleva Herran, ja minä uhraan hänet polttouhriksi."

      • Anonyymi

        Ei vaatinut juutalaisten Jumala ihmisuhreja.Se oli Aabrahamille uskonkoetus kun Jumala koetteli Aabrahamin uskoa.Loppu päättyi näin,jota et laittanut vai etkö tiedä miten tuo tilanne jatkui.
        1. Moos. 22:2 "Ja Herra sanoi: Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon."
        jatkuu kertomus
        ***** 1Mooses 22
        1 Näiden tapausten jälkeen Jumala koetteli Aabrahamia ja sanoi hänelle: Aabraham! Hän vastasi: Tässä olen.
        2 Ja hän sanoi: Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon.
        3 Varhain seuraavana aamuna Aabraham satuloi aasinsa ja otti mukaansa kaksi palvelijaansa sekä poikansa Iisakin, ja halottuaan polttouhripuita hän lähti menemään siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut.
        4 Kolmantena päivänä Aabraham nosti silmänsä ja näki sen paikan kaukaa.
        5 Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne.
        6 Ja Aabraham otti polttouhripuut ja sälytti ne poikansa Iisakin selkään; itse hän otti käteensä tulen ja veitsen, ja niin he astuivat molemmat yhdessä.
        7 Iisak puhui isällensä Aabrahamille sanoen: Isäni! Tämä vastasi: Tässä olen, poikani. Ja hän sanoi: Katso, tässä on tuli ja halot, mutta missä on lammas polttouhriksi?
        8 Aabraham vastasi: Jumala on katsova itselleen lampaan polttouhriksi, poikani. Ja he astuivat molemmat yhdessä.
        9 Ja kun he olivat tulleet siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut, rakensi Aabraham siihen alttarin, latoi sille halot, sitoi poikansa Iisakin ja pani hänet alttarille halkojen päälle.
        10 Ja Aabraham ojensi kätensä ja tarttui veitseen teurastaakseen poikansa.
        11 Silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: Aabraham, Aabraham! Hän vastasi: Tässä olen.
        12 Niin hän sanoi: Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi.
        13 Niin Aabraham nosti silmänsä ja huomasi takanansa oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Ja Aabraham meni, otti oinaan ja uhrasi sen polttouhriksi poikansa sijasta.
        --------------------------------------------------
        2. Moos. 22:29 "Älä viivyttele antamasta antia vilja- ja mehusatosi runsaudesta. Esikoinen pojistasi anna minulle."
        Tämä Raamatunkohta ei tarkoita,että Raamatun Jumala olisi vaatinut ihmisuhria kun Häntä kunnioitettiin.Tämä kohta tarkoittaa,että esikoinen pyhitettiin Herralle,ei uhrattu .
        Esikoisilla oli velvollisuuksia ja oikeuksia perhekunnassa.
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Tuom. 11:30-39 "Ja Jefta teki lupauksen Herralle ja sanoi: Jos sinä annat ammonilaiset minun käsiini, niin tulkoon kuka tulkoonkin minua vastaan taloni ovesta, kun minä voittajana palaan ammonilaisten luota, hän on oleva Herran, ja minä uhraan hänet polttouhriksi."

        Tässä käsittääkseni Jefta toimi ihan oman päänsä mukaan omaa kunniaansa ihmisiltä etsien himoiten voitonhuuma ja kunniaa ja sen seurauksena ja tässä tilassa puhui kauheita ajattelematta seurauksia.Ei Jumala ollut pyytänyt tai vaatinut mitään tällaista järkyttävää lupaamaan ja tekemään.Kai hän sitten ylpeänä miehenä ei sanojaan syönyt.

        2. Moos. 22:29 "Älä viivyttele antamasta antia vilja- ja mehusatosi runsaudesta. Esikoinen pojistasi anna minulle."
        Tuom. 11:30-39 "Ja Jefta teki lupauksen Herralle ja sanoi: Jos sinä annat ammonilaiset minun käsiini, niin tulkoon kuka tulkoonkin minua vastaan taloni ovesta, kun minä voittajana palaan ammonilaisten luota, hän on oleva Herran, ja minä uhraan hänet polttouhriksi."
        ----------------------------
        Toinenkin esimerkkitapaus on Raamatussa, nimittäin Johannes kastaja mestattiin kun Herodes antoi typerän lupauksen.
        17 Sillä hän, Herodes, oli lähettänyt ottamaan kiinni Johanneksen, sitonut ja pannut hänet vankeuteen veljensä Filippuksen vaimon, Herodiaan, tähden. Sillä Herodes oli nainut hänet,
        18 ja Johannes oli sanonut Herodekselle: "Sinun ei ole lupa pitää veljesi vaimoa."
        19 Ja Herodias piti vihaa häntä vastaan ja tahtoi tappaa hänet, mutta ei voinut.
        20 Sillä Herodes pelkäsi Johannesta, koska tiesi hänet vanhurskaaksi ja pyhäksi mieheksi, ja suojeli häntä. Ja kun hän kuunteli häntä, tuli hän epäröivälle mielelle monesta asiasta; ja hän kuunteli häntä mielellään.
        21 Niin tuli sopiva päivä, kun Herodes syntymäpäivänään piti pitoja ylimyksilleen ja sotapäälliköille ja Galilean ensimmäisille miehille.
        22 Ja Herodiaan tytär tuli sisälle ja tanssi, ja se miellytti Herodesta ja hänen pöytävieraitaan. Niin kuningas sanoi tytölle: "Ano minulta, mitä ikinä tahdot, niin minä annan sinulle."
        23 Ja hän vannoi tytölle: "Mitä ikinä minulta anot, sen minä annan sinulle, vaikka puolet valtakuntaani."
        24 Niin hän meni ulos ja sanoi äidilleen: "Mitä minä anon?" Tämä sanoi: "Johannes Kastajan päätä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaatinut juutalaisten Jumala ihmisuhreja.Se oli Aabrahamille uskonkoetus kun Jumala koetteli Aabrahamin uskoa.Loppu päättyi näin,jota et laittanut vai etkö tiedä miten tuo tilanne jatkui.
        1. Moos. 22:2 "Ja Herra sanoi: Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon."
        jatkuu kertomus
        ***** 1Mooses 22
        1 Näiden tapausten jälkeen Jumala koetteli Aabrahamia ja sanoi hänelle: Aabraham! Hän vastasi: Tässä olen.
        2 Ja hän sanoi: Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon.
        3 Varhain seuraavana aamuna Aabraham satuloi aasinsa ja otti mukaansa kaksi palvelijaansa sekä poikansa Iisakin, ja halottuaan polttouhripuita hän lähti menemään siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut.
        4 Kolmantena päivänä Aabraham nosti silmänsä ja näki sen paikan kaukaa.
        5 Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne.
        6 Ja Aabraham otti polttouhripuut ja sälytti ne poikansa Iisakin selkään; itse hän otti käteensä tulen ja veitsen, ja niin he astuivat molemmat yhdessä.
        7 Iisak puhui isällensä Aabrahamille sanoen: Isäni! Tämä vastasi: Tässä olen, poikani. Ja hän sanoi: Katso, tässä on tuli ja halot, mutta missä on lammas polttouhriksi?
        8 Aabraham vastasi: Jumala on katsova itselleen lampaan polttouhriksi, poikani. Ja he astuivat molemmat yhdessä.
        9 Ja kun he olivat tulleet siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut, rakensi Aabraham siihen alttarin, latoi sille halot, sitoi poikansa Iisakin ja pani hänet alttarille halkojen päälle.
        10 Ja Aabraham ojensi kätensä ja tarttui veitseen teurastaakseen poikansa.
        11 Silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: Aabraham, Aabraham! Hän vastasi: Tässä olen.
        12 Niin hän sanoi: Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi.
        13 Niin Aabraham nosti silmänsä ja huomasi takanansa oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Ja Aabraham meni, otti oinaan ja uhrasi sen polttouhriksi poikansa sijasta.
        --------------------------------------------------
        2. Moos. 22:29 "Älä viivyttele antamasta antia vilja- ja mehusatosi runsaudesta. Esikoinen pojistasi anna minulle."
        Tämä Raamatunkohta ei tarkoita,että Raamatun Jumala olisi vaatinut ihmisuhria kun Häntä kunnioitettiin.Tämä kohta tarkoittaa,että esikoinen pyhitettiin Herralle,ei uhrattu .
        Esikoisilla oli velvollisuuksia ja oikeuksia perhekunnassa.
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Tuom. 11:30-39 "Ja Jefta teki lupauksen Herralle ja sanoi: Jos sinä annat ammonilaiset minun käsiini, niin tulkoon kuka tulkoonkin minua vastaan taloni ovesta, kun minä voittajana palaan ammonilaisten luota, hän on oleva Herran, ja minä uhraan hänet polttouhriksi."

        Tässä käsittääkseni Jefta toimi ihan oman päänsä mukaan omaa kunniaansa ihmisiltä etsien himoiten voitonhuuma ja kunniaa ja sen seurauksena ja tässä tilassa puhui kauheita ajattelematta seurauksia.Ei Jumala ollut pyytänyt tai vaatinut mitään tällaista järkyttävää lupaamaan ja tekemään.Kai hän sitten ylpeänä miehenä ei sanojaan syönyt.

        2. Moos. 22:29 "Älä viivyttele antamasta antia vilja- ja mehusatosi runsaudesta. Esikoinen pojistasi anna minulle."
        Tuom. 11:30-39 "Ja Jefta teki lupauksen Herralle ja sanoi: Jos sinä annat ammonilaiset minun käsiini, niin tulkoon kuka tulkoonkin minua vastaan taloni ovesta, kun minä voittajana palaan ammonilaisten luota, hän on oleva Herran, ja minä uhraan hänet polttouhriksi."
        ----------------------------
        Toinenkin esimerkkitapaus on Raamatussa, nimittäin Johannes kastaja mestattiin kun Herodes antoi typerän lupauksen.
        17 Sillä hän, Herodes, oli lähettänyt ottamaan kiinni Johanneksen, sitonut ja pannut hänet vankeuteen veljensä Filippuksen vaimon, Herodiaan, tähden. Sillä Herodes oli nainut hänet,
        18 ja Johannes oli sanonut Herodekselle: "Sinun ei ole lupa pitää veljesi vaimoa."
        19 Ja Herodias piti vihaa häntä vastaan ja tahtoi tappaa hänet, mutta ei voinut.
        20 Sillä Herodes pelkäsi Johannesta, koska tiesi hänet vanhurskaaksi ja pyhäksi mieheksi, ja suojeli häntä. Ja kun hän kuunteli häntä, tuli hän epäröivälle mielelle monesta asiasta; ja hän kuunteli häntä mielellään.
        21 Niin tuli sopiva päivä, kun Herodes syntymäpäivänään piti pitoja ylimyksilleen ja sotapäälliköille ja Galilean ensimmäisille miehille.
        22 Ja Herodiaan tytär tuli sisälle ja tanssi, ja se miellytti Herodesta ja hänen pöytävieraitaan. Niin kuningas sanoi tytölle: "Ano minulta, mitä ikinä tahdot, niin minä annan sinulle."
        23 Ja hän vannoi tytölle: "Mitä ikinä minulta anot, sen minä annan sinulle, vaikka puolet valtakuntaani."
        24 Niin hän meni ulos ja sanoi äidilleen: "Mitä minä anon?" Tämä sanoi: "Johannes Kastajan päätä."

        jatkuu
        25 Ja hän meni kohta kiiruusti sisälle kuninkaan luo, pyysi ja sanoi: "Minä tahdon, että nyt heti annat minulle lautasella Johannes Kastajan pään."
        26 Silloin kuningas tuli hyvin murheelliseksi, mutta valansa ja pöytävierasten tähden hän ei tahtonut hyljätä hänen pyyntöään.
        27 Ja kohta kuningas lähetti henkivartijan ja käski tuoda Johanneksen pään.
        28 Niin vartija meni ja löi häneltä pään poikki vankilassa ja toi hänen päänsä lautasella ja antoi sen tytölle, ja tyttö antoi sen äidillensä.

        Tämä Johannes Kastajan pään menetys johtui tyhmän lupauksen ja ylpeän ihmismielen vuoksi ja lukee Raamatussa Markiksen evankeliumi 6:17-28


    • Anonyymi

      Siinäpä olisikin helppo ratkaisu. Ei olisi perisyntiä. Silloinhan kukaan ei olisi alunperin langennutkaan. Jeesuksen ei olisi tarvinnut tulla meitä vapauttamaan ja kaikki olisi paratiisissa hyvin.
      Nyt kun tätä maailmaa katsoo, niin tämä on kaukana paratiisista, mutta Herran rauha onkin meissä sisäisesti, mikäli luovumme isiemme teoista omalla kohdallamme.

      Ja mitä epärehellisyyteen tulee, niin onhan toki asioista kertomatta jättäminen sama kuin valhe. Silloin päätökset tehdään sen asian pohjalta, mikä on tiedossa. Sehän olisi sama asia, jos vaikkapa aviopuoliso on uskoton, mutta kun toinen ei ymmärrä sitä kysyä, niin uskoton ei sitä sitten kerro. Aikas lailla sama asia, kuin on valhekin.

      Onneksi meillä on Jeesus, joka pystyy meitä heikkoja auttamaan. Ei sitten pojista tule isiensä kaltaisia, mikäli sitä väärää rakennetta on, silloin se on hyvä ja pakollinen katkaista. Mitä nopeammin, sitä parempi!

    • Anonyymi

      Siinähän se suuri suru ja kauhistus piileekin, että on sukuja ja vanhempia, jotka haluavat pitää perillisensä epäuskossa. Kieltävät lapsiltaan Jumalan Sanan opetuksen ja tuo asia kostautuu ehdottomasti lapsille. Nuo tekevät tietämättäänkin syntiä, koska eivät tiedä paremmasta mitään.
      Epäusko johtaa epäuskoon ja usko johtaa uskoon. Jos perheessä ei ole ketään, joka rukoilisi ja neuvoisi lapsia oikealle tielle, niin siitä seuraa se, että he joutuvat Jumalan vihan alle, sillä heidän tekonsa ovat pahat.
      Tänään oikeus ja moraali on suorastaan huutavassa hukassa. Ihmiset naivat ja naittavat, eroavat ja naivat uudelleen ja elävät kuin ennen vedenpaisumusta elettiin. Vedenpaisumuksesta pelastui vain muutama ihminen. Miten käy tässä ajassa. Monikohan pelastuu.

      • Anonyymi

        Siinähän se suuri suru ja kauhistus piileekin, että on sukuja ja vanhempia, jotka haluavat pitää perillisensä epäuskossa. Kieltävät lapsiltaan Jumalan Sanan opetuksen ja tuo asia kostautuu ehdottomasti lapsille. Nuo tekevät tietämättäänkin syntiä, koska eivät tiedä paremmasta mitään.


        Onpahan ainakin vähemmän insestiä ja pedofiliaa kun lapsia ei kuljetella lahkoissa eikä ihmiset hylkää omia lapsiaan vaan pitävät niistä huolta ja kouluttavat lapsensa joista tulee sivistyneitä lukeneita ihmisiä tiedemiehiä ja lääkäreitä jotka etsivät asioista oikeaa totuutta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinähän se suuri suru ja kauhistus piileekin, että on sukuja ja vanhempia, jotka haluavat pitää perillisensä epäuskossa. Kieltävät lapsiltaan Jumalan Sanan opetuksen ja tuo asia kostautuu ehdottomasti lapsille. Nuo tekevät tietämättäänkin syntiä, koska eivät tiedä paremmasta mitään.


        Onpahan ainakin vähemmän insestiä ja pedofiliaa kun lapsia ei kuljetella lahkoissa eikä ihmiset hylkää omia lapsiaan vaan pitävät niistä huolta ja kouluttavat lapsensa joista tulee sivistyneitä lukeneita ihmisiä tiedemiehiä ja lääkäreitä jotka etsivät asioista oikeaa totuutta

        Se on vain niin, että uskosta osattomia ei tule yrittää opettaa, se on ihan turhaa touhua !

        Uskosta osattomalle ensimmäinen asia, jonka hän voi ottaa vastaan, on evankeliumin sanoma !

        Ihminen ei voi Uskoa mitään oikeasti, ellei hän ole ensin uudestisyntynyt ja vasta Pyhä Henki saa aikaan Uskoa ja sitä kautta vain opitaan oikeasti !


    • Anonyymi

      Höpö höpö noin tehtiin kommunisteja suljetuissaa yhteiskunnissa

    • Anonyymi

      Vanhan liiton aikana lapsi liitettiin Jumalan valtakunnan jäseneksi erillisellä sakramentilla. Poikalapsi ympärileikattiin 8 pv. ikäisenä ja tyttölapsesta uhrattiin kaksi kyyhkysenpoikasta.
      Ei lapsi sellaisenaan syntynyt Jumalan valtakuntaan ilman muuta, kuten hellarit väärin opettavat.
      Vanhan liiton jälkeen Jeesuksen veri teki uuden liiton.

      Ei lapsi suoraan synny uuden liiton jäseneksi ilman uuden liiton ympärileikkausta eli kastetta heti lapsena. Kasteessa, jossa lapsi liitetään Kristuksenn kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen ja lapsi saa uuden liiton jäsenyyden sinetiksi Pyhän Hengen sinetin.

      Kastamattomalta lapselta puuttuu Pyhän Hengen sinetti.

      Uudestikastetut lahkolaiset ovat valheen hengen vankeja ja yrittävät kaikin keinoin ja valhein estää lapsia saamasta kasteen siunaukset ja lupaukset.

      Älä mene lahkolaisen käsien alle, ettet tule osalliseksi lahkosaarnaajan synneistä ja valheen hengestä. Varo uskonlahkoja.

    • Anonyymi

      Vanhan liiton aikana lapsi liitettiin Jumalan valtakunnan jäseneksi erillisellä sakramentilla. Poikalapsi ympärileikattiin 8 pv. ikäisenä ja tyttölapsesta uhrattiin kaksi kyyhkysenpoikasta.
      Ei lapsi sellaisenaan syntynyt Jumalan valtakuntaan ilman muuta, kuten hellarit väärin opettavat.
      Vanhan liiton jälkeen Jeesuksen veri teki uuden liiton.

      Ei lapsi suoraan synny uuden liiton jäseneksi ilman uuden liiton ympärileikkausta eli kastetta heti lapsena. Kasteessa, jossa lapsi liitetään Kristuksenn kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen ja lapsi saa uuden liiton jäsenyyden sinetiksi Pyhän Hengen sinetin.

      Kastamattomalta lapselta puuttuu Pyhän Hengen sinetti.

      Uudestikastetut lahkolaiset ovat valheen hengen vankeja ja yrittävät kaikin keinoin ja valhein estää lapsia saamasta kasteen siunaukset ja lupaukset.

      Älä mene lahkolaisen käsien alle, ettet tule osalliseksi lahkosaarnaajan synneistä ja valheen hengestä. Varo uskonlahkoja.

      • Anonyymi

        Sotket todella pahasti Raamatun ja vanhan liiton kuvat ja varjot !

        Se on totta, että lihaan tehty ympärileikkaus oli vaatimus sille, että juutalainen liitettiin Jumalan kansaan !

        Ilman sitä ei siis voinut kuulua Jumalan kansaan !

        Mutta lihan ympärileikkaus on "kuva ja varjo" SYDÄMEN YMPÄRILEIKKAUKSESTA" joka siis ei tapahdu vesikasteessa vaan uudestisyntymässä !

        Room. 2:28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;

        Room. 2:29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        Sydämen ympärileikkaus ei tapahdu missään vesikasteessa, vaan uudestisyntymässä !

        Siis selvästi kaksi ympärileikkausta !

        1) Toisen teki lakiliitossa ihminen !

        2) Ja toisen tekee euudessa liitossa Jumala,
        siis siinä uudestisyntymisen hetkessä, jossa Jumala liittää uskoontulevan kansaansa, eli Seurakuntaan, eli Jumalan lapsien joukkoon.

        Eli ihmisen suorittama vesikaste ei sitä voi millään tehdä !

        Jeesuksen Sanat yhä vain siitä ,että miten pelstutaan:

        3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
        10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
        11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.

        Eli sinun oppisi on vastoin Jeesuksen omia sanoja, ja vääristät vesikaste opillasi tuonkin ympärileikkaus asian !

        SIIS !

        Lihan ympärileikkaus on kuva sydämen ympärileikkauksesta, eikä vesikasteesta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sotket todella pahasti Raamatun ja vanhan liiton kuvat ja varjot !

        Se on totta, että lihaan tehty ympärileikkaus oli vaatimus sille, että juutalainen liitettiin Jumalan kansaan !

        Ilman sitä ei siis voinut kuulua Jumalan kansaan !

        Mutta lihan ympärileikkaus on "kuva ja varjo" SYDÄMEN YMPÄRILEIKKAUKSESTA" joka siis ei tapahdu vesikasteessa vaan uudestisyntymässä !

        Room. 2:28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;

        Room. 2:29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        Sydämen ympärileikkaus ei tapahdu missään vesikasteessa, vaan uudestisyntymässä !

        Siis selvästi kaksi ympärileikkausta !

        1) Toisen teki lakiliitossa ihminen !

        2) Ja toisen tekee euudessa liitossa Jumala,
        siis siinä uudestisyntymisen hetkessä, jossa Jumala liittää uskoontulevan kansaansa, eli Seurakuntaan, eli Jumalan lapsien joukkoon.

        Eli ihmisen suorittama vesikaste ei sitä voi millään tehdä !

        Jeesuksen Sanat yhä vain siitä ,että miten pelstutaan:

        3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
        10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
        11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.

        Eli sinun oppisi on vastoin Jeesuksen omia sanoja, ja vääristät vesikaste opillasi tuonkin ympärileikkaus asian !

        SIIS !

        Lihan ympärileikkaus on kuva sydämen ympärileikkauksesta, eikä vesikasteesta !

        Ensin pitäisi selvittää se, että mitä kukakin "perisynti" termillä ITSE tarkoittaa ja miten sen ymmärtää !

        Sitten vasta voidaan alkaa arvioida sitä, että onko arviointi oikein vai väärin kunkin julistajan/keskustelijan kohdalla.

        1) Syntiinlankeemuksessa KAIKKI liha turmeltui, ja siten kaikki on kuten on, eli me teemme aikanamme syntiä, itse kukin.

        2) Kirkkokuntien "perisynti oppi" taas on sitä, että heidän oppinsa mukaan vauva jota ei ole kastettu menee kadotukseen/helvettiin, eli siten vaua kantaisi isiensä syntejä.

        Siis Raamatun mukaan se menee niin, että synnitön vauva ei ole voinut eikä pieni lapsikaan vielä kyekene syntiä ITSE tekemään, joten ei Jumala synnitöntä tuomitse kadotukseen/helvettiin.

        Mutta kun lapsi kasvaa, niin ennemmin tai myöhemmin hän sen synnin lankeemuksessa tapahtuneen turmeltuneen lihan vuoksi tulee syntiä tekemään ja sitten ihminen vastaa OMISTA synneistään., EI MUIDEN.

        Mutta kuten jo joku/jotkut kirjoittivat, niin kirkkokunnat ovat vääntäneet sellaisen opin että vauva jota ei ole vedellä kastettu menee kadotukseen/helvettiin

        Siis kirkkokunnat tuomistevat vauvan kadotukseen aivan synnittömänä !

        Mutta tämä on siis kiero keino sitouttaa jo vauvasta ihminen omaan kirkkoon, sen tulevaksi maksavaksi jäseneksi !

        Eli raha, eli mammona ja sen himo, on syy kirkkokuntien väärään "perisynti oppiin", ja sillä siis pelotellaan lasten vanhemmat, littämään vauvat heidän omaan kirkkoonsa.

        Mutta tärkeää on siis ymmärtää noiden kahden eri opin 1) ja 2), erot ja syyt eroihin,
        jotka viestissäni tuossa edellä laitoin !

        Tässä vielä Sanaa edelliseen liittyen:

        Hes. 18:19 Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.

        Hes. 18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.


    • Anonyymi

      Kyllähän jokainen käsittää, että jokainen ihminen on synin alle tuomittu, mutta se pitäisi tietää myös, että jokaisella ihmisellä on oikeus päästä siitä perimästä vapaaksi. Sitä varten Jeesus tuli, että ihminen saa päästä vapaaksi perisynnin kirosta.

      On hämmästyttävää, että joku väittää, että perisyntiä ei ole. Sellaisen ihmisen kyllä pitää lopettaa toisten ohjaaminen kunnes itse ymmärtää tämän tärkeän asian.

      • Anonyymi

        Tämä tuli väärään väliin, sori !

        Ensin pitäisi selvittää se, että mitä kukakin "perisynti" termillä ITSE tarkoittaa ja miten sen ymmärtää !

        Sitten vasta voidaan alkaa arvioida sitä, että onko arviointi oikein vai väärin kunkin julistajan/keskustelijan kohdalla.

        1) Syntiinlankeemuksessa KAIKKI liha turmeltui, ja siten kaikki on kuten on, eli me teemme aikanamme syntiä, itse kukin.

        2) Kirkkokuntien "perisynti oppi" taas on sitä, että heidän oppinsa mukaan vauva jota ei ole kastettu menee kadotukseen/helvettiin, eli siten vaua kantaisi isiensä syntejä.

        Siis Raamatun mukaan se menee niin, että synnitön vauva ei ole voinut eikä pieni lapsikaan vielä kyekene syntiä ITSE tekemään, joten ei Jumala synnitöntä tuomitse kadotukseen/helvettiin.

        Mutta kun lapsi kasvaa, niin ennemmin tai myöhemmin hän sen synnin lankeemuksessa tapahtuneen turmeltuneen lihan vuoksi tulee syntiä tekemään ja sitten ihminen vastaa OMISTA synneistään., EI MUIDEN.

        Mutta kuten jo joku/jotkut kirjoittivat, niin kirkkokunnat ovat vääntäneet sellaisen opin että vauva jota ei ole vedellä kastettu menee kadotukseen/helvettiin

        Siis kirkkokunnat tuomistevat vauvan kadotukseen aivan synnittömänä !

        Mutta tämä on siis kiero keino sitouttaa jo vauvasta ihminen omaan kirkkoon, sen tulevaksi maksavaksi jäseneksi !

        Eli raha, eli mammona ja sen himo, on syy kirkkokuntien väärään "perisynti oppiin", ja sillä siis pelotellaan lasten vanhemmat, littämään vauvat heidän omaan kirkkoonsa.

        Mutta tärkeää on siis ymmärtää noiden kahden eri opin 1) ja 2), erot ja syyt eroihin,
        jotka viestissäni tuossa edellä laitoin !

        Tässä vielä Sanaa edelliseen liittyen:

        Hes. 18:19 Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.

        Hes. 18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.


    • Anonyymi

      Kyllähän jokainen käsittää, että jokainen ihminen on synin alle tuomittu,

      Oliko tuo vitsi?

      Ihan täällä suomessakaan tuollaiseen shittiin uskoo enään murto-osa kansalaistamme ne lahkolaiset.

      • Anonyymi

        Moni ei usko totuuteen. Raamattu kertoo, että niin tulee tapahtumaan ja totisesti on siinäkin oikeassa.


    • Anonyymi

      Moni ei usko totuuteen.

      Niin totuus on tässä ympärillä avaat silmät ja korvat jos kiinnostaa enemmän luet ja sivistät itseäsi vaikkapa tiedejulkaisuilla ja alat ymmärtämään totuus oikeastaan paljon ihmeellisempää ja valoisampaa kuin vuosituhansia vanhat kansan tarut .

      Maailma on täynnä mitä mielenkiintoisempia asioita kun vapautat itsesi ja annat itsellesi luvan tutustua niihin huomaat että elämä onkin kivaa ei tarvitse pelätä tuomioita ja turmioita ei tarvitse nöyristellä kenellekkään ja silti saat nauttia elämästäsi oikeutetusti ja mikä tärkeintä huomaat ettei se ole väärin ei sinua kukaan tule kiduttamaan sen tähden että elät

      • Anonyymi

        Hellarit ovat eksyttäjiä. Siitä ei tarvitse edes keskustella.


      • Anonyymi

        No, se tullaan aikanaan näkemään, että uskoimmeko "kansantaruihin" !

        Mutta kun sitten selviääkins e, että niin ei ollutkaan, vaan puhuimme asiaa, niin sitten onkin jo liian myöhäistä enää katua !

        Joten kannattaisi nyt jo katsoa, ettei tarvitse sitten myöhemmin katua !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hellarit ovat eksyttäjiä. Siitä ei tarvitse edes keskustella.

        opetus/ ulkokultaisuus ( pelastaa?).

        mitä paremmin maallisesti/taloudellisesti menestyy, on se Jumalan tarkoittama siunaus ?

        - puhujat usein jäljittelevät poliitikkoja (pukeutuminen, tyyli, asenne, jne) "heillä on ikään kuin kädessään koko maan herraus ?

        epäilevä . . .


      • Anonyymi

        Jospa sinä vapauttaisit itsesi uskontokielteisyydestä. Tuskin uskovaisten keskuudessa olisi tiedemiehiä, jos he eläisivät pimeää keskiaikaa.
        Elämä on kivaa ja turvallista ja minä olen uskossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jospa sinä vapauttaisit itsesi uskontokielteisyydestä. Tuskin uskovaisten keskuudessa olisi tiedemiehiä, jos he eläisivät pimeää keskiaikaa.
        Elämä on kivaa ja turvallista ja minä olen uskossa.

        Tässä ylläoleva kommentti on tarkoitettu tuolle ihmiselle, joka kuvittelee, että uskovaiset eivät ole vapaita ja ovat pelkureita. Asiahan on juuri päinvastoin. Uskovaiset ovat vapaita ja heille kuuluu tasapaino kaikkien maailman melskeiden keskelläkin.


    • Anonyymi

      Aikamoinen näkökantojen sekamelska on, kun ihmiset eivät tunne Jeesusta, joka on Sana. Siinä on pahalla oiva tilaisuus uskotella ihmispoloisille, jotka omaa lihaansa seuraavat, että saan minä näin ja näin tehdä, koska MINÄ haluan niin tehdä.

      Ei niinkuin pystytä tekemään parannusta selvistäkään asioista ja synneistä ja sitten itse niistä kärsitään ja laitetaan oma perhekuntakin kärsimään. Voi meitä ja voi teitä, jotka sokeita vielä olette. Saa tosiaan nähdä moniko meistä enää voi pelastua. Eipä ihme, että Sanakin sanoo näin:

      Luuk. 18:
      8 Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"

      Eivät edes uskovat enää välttämättä usko. Usko on sitä, että todella uskoo sen, mitä Sana sanoo ja se eletään todeksi. Ei niin, että tehdään mitä lystää, vaan tehdään sitä, mikä oikein on, Sanan mukaisesti. Sieltä ne perisyntien perimien jatkumot katkeavat, juuret niihin kuivuvat ja kasvaa terveet juuret tilalle. Sellainen on terve Kristuksen ruumiin jäsen. Silloin ihminen pelastuu sekä perimän kirouksista, että pelastuu Jumalan valtakunnan sisälle.

      • Anonyymi

        Sinä kirjoitit:

        " Ei niinkuin pystytä tekemään parannusta selvistäkään asioista ja synneistä ja sitten itse niistä kärsitään ja laitetaan oma perhekuntakin kärsimään. "

        Sinä itsekkö pystyt itseäsi pyhittämään ja parantelemaan ???

        Ei ole perisyntiä olemassakaan, vaan on jokaisella se turmeltunut liha, joka aiheuttaa ongelmia, eli synti ihmisessä on se ongelman ydin.

        Olen siis nähnyt kun on yritetty rukoillen/käskien katkoa vanhemmilta "perittyjä syntejä"
        ja sehän on ihan pielessä sellainen toiminta.

        OMISTA synneistä vapaudutaan vain ja ainoastaan Pyhän Hengen eheytys ja parannus ja puhdistus ja pesu Työn avulla !

        Eli ei pidä sotkea asioita, sillä muuten on puurot ja vellit sekaisin ja toiminta siten ihan pielessä myös.

        Mutta kaiken kaikkiaan kirjoituksestasi huokuu lihallisuus ja omavoimaisuus, eli MINUN /MEIDÄN tulee "ITSE tehdä parannusta" ja "ITSE tehdä sitä, mitä oikein on".

        Me emme kykene itseämme mitenkään parantelemaan, niin se vain ei mene !

        Se menee niin, että Pyhä Henki näyttää meille todeksi synnin joka meissä yhä on, ja meidän tehtävä on anoa Herralta vapautusta siitä synnistä, minkä Pyhä Henki näytti, ja meidän tulee ilmoittaa oma sydämemme halu siitä siis vapautua, mutta itse vapautuskin on sitten Jumalan työtä, eikä meidän itsemme !

        Tuollainen kirjoittelusi johtaa vain omavanhurskauden tielle ja omavanhurskutta pystyttämään, kun uskovat ITSE yrittävät sinun ohjeesi mukaan pinnistelemään tullakseen paremmiksi !

        Varovaisuutta ja tarkkuutta kirjoittaluun, minä pyydän !


    • Anonyymi

      Se on niin helppoa somessa riehua ja julistaa omia käsityksiään vaikka ei pysty niitä yhtään mitenkään perustelemaan, ei tunne Raamattua, ei omista omakohtaista uskoa ei mitään, mutta se ei haittaa yhtään julistusta joka tuossa ylläkin kuuluttaa mm; " hellarit on eksyttäjiä..:"!

      eikö ole hauskoja ihmisiä tässäkin vähäväkisessä maassa.

      • Anonyymi

        En ole kyseinen kirjoittaja, enkä tykkää tuollaisista yleistyksistä, mutta !

        Hellareilla on perus harhaoppeja, eli:

        1) Erityinen ainutkertainen "henkikaste" "hengentäyteys" oppi !

        Sen vuksi moni uskoo niin, ettei uudestisyntynyt ole jo Hengellä kastettu, vaikka Jeesus kastaa uudestisyntyvän uskoontulossa eli jokainen uskova on jo Hengellä täytetty uudestisyntymässä, sillä Jumala ei anna Henkeään mitalla, ja Henki kyllä täyttää tullessaan koko asumuksen, eikä vain sen osaa !

        Tämä opillinen vääristymä saa aikaan väärää toimintaa, eli haetaan yhä ulkoapäin siunauksia ja voiteluja ja "täyttymisiä" ja "täyteyttä", vaikka uudestisyntymässä on JO saatu kaikki se, mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan !

        Eli nuoria uskovia siten on eksytetty uskomaan ihan Raamatun perus opetuksen vastaisiakin oppeja !

        Lisäksi tuo oppirakennelma aiheuttaa samaa, mitä tapahtui Korinton Seurakunnassa, eli herätysliikkeissä on ihan sama meno, mistä Paavali nuhteli ja varoitti Korinton Seurakuntaa jo aikoinaan !

        Eli armolahjat ja niiden himoitseminen ja kaikkinainen väärä toiminta rehoittaa "seurakunnissa", jopa sellainenkin mitä eivät uskosta osattomatkaan harrasta !

        Mutta PALJON on siis pielessä, mutta niinhän se on kaikissa muissakin "seurakunnissa" ja kirkoissa, eli ei yksin hellareilla ole eksytystä heidän "perinnäissäännöissään" vaan samoin on muillakin ryhmillä !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kyseinen kirjoittaja, enkä tykkää tuollaisista yleistyksistä, mutta !

        Hellareilla on perus harhaoppeja, eli:

        1) Erityinen ainutkertainen "henkikaste" "hengentäyteys" oppi !

        Sen vuksi moni uskoo niin, ettei uudestisyntynyt ole jo Hengellä kastettu, vaikka Jeesus kastaa uudestisyntyvän uskoontulossa eli jokainen uskova on jo Hengellä täytetty uudestisyntymässä, sillä Jumala ei anna Henkeään mitalla, ja Henki kyllä täyttää tullessaan koko asumuksen, eikä vain sen osaa !

        Tämä opillinen vääristymä saa aikaan väärää toimintaa, eli haetaan yhä ulkoapäin siunauksia ja voiteluja ja "täyttymisiä" ja "täyteyttä", vaikka uudestisyntymässä on JO saatu kaikki se, mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan !

        Eli nuoria uskovia siten on eksytetty uskomaan ihan Raamatun perus opetuksen vastaisiakin oppeja !

        Lisäksi tuo oppirakennelma aiheuttaa samaa, mitä tapahtui Korinton Seurakunnassa, eli herätysliikkeissä on ihan sama meno, mistä Paavali nuhteli ja varoitti Korinton Seurakuntaa jo aikoinaan !

        Eli armolahjat ja niiden himoitseminen ja kaikkinainen väärä toiminta rehoittaa "seurakunnissa", jopa sellainenkin mitä eivät uskosta osattomatkaan harrasta !

        Mutta PALJON on siis pielessä, mutta niinhän se on kaikissa muissakin "seurakunnissa" ja kirkoissa, eli ei yksin hellareilla ole eksytystä heidän "perinnäissäännöissään" vaan samoin on muillakin ryhmillä !

        Puhut lyhyesti sanottuna sitä ihteään eli keksit its e olkiukkosi ja sitten sohit niitä olemattomalla raamatuntuntemuksellasi, siinä kiteytys tuosta edelleisestä sepustuksestasi.

        Hengellä täyttymisestä et paljoa ymmärrä, mutta vaatisi liian pitkän tekstin avata edes perusasioita joten olkoot, yritä tutia asiaoita ilman perinneklaseja jospa se ajan kanssa jotain selviää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut lyhyesti sanottuna sitä ihteään eli keksit its e olkiukkosi ja sitten sohit niitä olemattomalla raamatuntuntemuksellasi, siinä kiteytys tuosta edelleisestä sepustuksestasi.

        Hengellä täyttymisestä et paljoa ymmärrä, mutta vaatisi liian pitkän tekstin avata edes perusasioita joten olkoot, yritä tutia asiaoita ilman perinneklaseja jospa se ajan kanssa jotain selviää.

        Tuo kääkkä itse ei ymmättä Hengen asioista tuon taivaallista. Ihan oikeassa tuossa ooltiin että helluntailaisuudessa on pulmansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut lyhyesti sanottuna sitä ihteään eli keksit its e olkiukkosi ja sitten sohit niitä olemattomalla raamatuntuntemuksellasi, siinä kiteytys tuosta edelleisestä sepustuksestasi.

        Hengellä täyttymisestä et paljoa ymmärrä, mutta vaatisi liian pitkän tekstin avata edes perusasioita joten olkoot, yritä tutia asiaoita ilman perinneklaseja jospa se ajan kanssa jotain selviää.

        Minulla ei ole rasitteena mitään "perinneklaseja" !

        Olen oppini saanut Herralta suoraan.

        Eli Herra opetti minua vanhan liiton "kuvien ja varjojen" kautta ja avulla.

        Uuden liiton uskova on Jumalan asumus !

        Siitä siis "kuvana" on nahkapäällysteinen ilmestysmaja, joka oli siis nahkapäällysteinen kuten ihminen ja ei siis eronnut ulkoisesti muista majoista.

        Kun Pyhä Henki tuli ilmestysmajaan, niin Henki TÄYTTI ilmestysmajan !

        Ilmestys majaan ei mennyt siis OSAA Hengestä eikä Henki mennyt vain OSAAN ilmestysmajasta vaan Henki siis TÄYTTI ilmestysmajan !

        2. Moos. 40:34 Sitten pilvi peitti ilmestysmajan, ja Herran kirkkaus täytti asumuksen;

        Tämä kertoo uuden liiton Hengellisen eli sisäisen asian, eli kun ihminen uudestisyntyy niin Henki TÄYTTÄÄ ilmestysmajan !

        Eikä Henki tule vain osaan majasta eikä Henkeä saada osina, esim 1/3 osaa ensin ja loput jossain myöhemmässä "täyttymisessä" !

        Joh. 3:34 Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.

        Siis:

        " ei Jumala anna Henkeä mitalla. "

        Me voimme uskovina täyttyä Hengellä yhä uudestaan ja uudestaan, mutta se ei tarkoita siis sitä, että meiltä puuttuisi osa Hengestä, tai saisimme sitä jotenkin lisää !!!

        Se käytännössä tarkoittaa vain sitä, että:

        HENKI PÄÄSEE VAIKUTTAMAAN MEISSÄ ENEMMÄN !!!

        Eli suomenkielen sana täyttyä ei ole kovin hyvä kuvaamaan sitä, että mistä oikeasti on kyse kun jopa päivittäin uskovan on mahdollista "täyttyä" Hengellä !

        18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
        19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
        20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

        Mutta erillistä erityistä "hengellä täyttymistä" ei ole eikä tarvita, vaan helluntailainen "hengellä täyytymis oppi" jakaa Seurakunnan kahteen KASTIIN !

        Eli hellareilla on 2 kastia, eli alempi kasti joita HE sanovat "hengellä täyttymättömiksi" ja sitten ylempi kasti joka siis halveksuu ja katsoo alaspäin noita "täyttymättömiä", eli ns. "hengellä täyttynet" !

        Jumala ei opeta eikä tue mitenkään tuollaista kastijakoa, eikä eriarvoisuutta Seurakunnassa.

        Joten paljon pahaa saa tuo "hengentäyteys" oppi aikaan, ihan käytännön tasolla!

        Ja Seurakunta jää vailla siunauksia, kun kokouksissa mellestävät ja esiintyvät esinntymisKOROKKEILLA vain nuo ylpistyneet ja pahasti paisuneet uskovat, ja "täyttymättömiltä" evätään oikeus jakaa se, minkä he ovat Herralta saaneet !

        Koko "seurakunnan" toiminta on siis pahasti vääristynyt ja väärää ja sitä ei Herra katso hyvällä, se on varma !


    • Anonyymi

      Olisi hyvä palata Sanan ääreen ja tämän aloituksen tekstin pariin:

      Kun aikuinen tai lapsi kastetaan, hän ei vielä silloin uudestisynny ylhäältä, koska hänen lihasynnit ja lihassa, ihmisessä oleva perisynti ei ole tuolloin vielä kuoleutunut. Meidänhän tulee raamatun sanan mukaan kuolla synneillemme. Perisynti tulee yhtä lailla perimässä kuin ihmisen omassa lihassa, ellei hän tee itse toisia tekoja kuin hänet synnyttäneet vanhempansa ja isovanhempansa.

      Ei ole turhaa tämä sanonta olemassa, ei ole omena kauas puusta pudonnut.

      • Anonyymi

        Tärkeä on myös muistaa se, että Jeesus käski kastaa ja opettaa. Tuo opettamis kohta näyttäisi usein jäävän unohdukiin, vaikka se kuuluu ehdottomasti kastetulle. Ei pelkkä kaste pelasta ketään oli se saatu lapsena tai aikuisena. Pelastus tulee Jumalan Sanasta, joka jokaisen kastetun pitäisi tietää.

        Kastaa ja opettaa on ehdottomasti yksi ensimmäisistä ja tärkeimmistä teoista, vaikka monihan väittää, että uskossa ei saa ola tekoja. Tietenkin pitää olla, sillä parannuksentekeminen on erittäin tärkeä TEKO.

        Tekoja on myös se, että ihminen joutuu laittamaan pois synnit Jumalan Sanan opastamana ja voimistamana.

        Ei pelkkä kaste pelasta, vaan pelastus tulee kasteesta ja Jumalan Sanan uskomisesta ja noudattamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeä on myös muistaa se, että Jeesus käski kastaa ja opettaa. Tuo opettamis kohta näyttäisi usein jäävän unohdukiin, vaikka se kuuluu ehdottomasti kastetulle. Ei pelkkä kaste pelasta ketään oli se saatu lapsena tai aikuisena. Pelastus tulee Jumalan Sanasta, joka jokaisen kastetun pitäisi tietää.

        Kastaa ja opettaa on ehdottomasti yksi ensimmäisistä ja tärkeimmistä teoista, vaikka monihan väittää, että uskossa ei saa ola tekoja. Tietenkin pitää olla, sillä parannuksentekeminen on erittäin tärkeä TEKO.

        Tekoja on myös se, että ihminen joutuu laittamaan pois synnit Jumalan Sanan opastamana ja voimistamana.

        Ei pelkkä kaste pelasta, vaan pelastus tulee kasteesta ja Jumalan Sanan uskomisesta ja noudattamisesta.

        Mikäs se semmoinen opettaja oli joka tyrmäsi Jumalan Aatamille antaman rangaistuksen. Synti on toimimista Jumalaa vastaan. Se tapahtui paratiisissa.
        Room. 5:12.
        Tuo on täysin selvää että kaikki Aatamista polveutuneet kantavat lihassaan synnin taakkaa.
        Ei se mihinkään ole kadonnut ja sen palkka on kuolema. Sen lisäksi ihminen tekee uusia syntejä jotka ovat Aatamilta perityn synnin lisäksi. Kuorma kasvaa matkan varrella.
        Pitäisi olla aivan selvä Jeesukseen uskoville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeä on myös muistaa se, että Jeesus käski kastaa ja opettaa. Tuo opettamis kohta näyttäisi usein jäävän unohdukiin, vaikka se kuuluu ehdottomasti kastetulle. Ei pelkkä kaste pelasta ketään oli se saatu lapsena tai aikuisena. Pelastus tulee Jumalan Sanasta, joka jokaisen kastetun pitäisi tietää.

        Kastaa ja opettaa on ehdottomasti yksi ensimmäisistä ja tärkeimmistä teoista, vaikka monihan väittää, että uskossa ei saa ola tekoja. Tietenkin pitää olla, sillä parannuksentekeminen on erittäin tärkeä TEKO.

        Tekoja on myös se, että ihminen joutuu laittamaan pois synnit Jumalan Sanan opastamana ja voimistamana.

        Ei pelkkä kaste pelasta, vaan pelastus tulee kasteesta ja Jumalan Sanan uskomisesta ja noudattamisesta.

        En ole tavannut ainuttakaan vauvaa joka suullaan on tunnustanut Kristuksen Herraksi.


      • Anonyymi

        Voi hyvää päivää sentään, tuota ymmärträmättömyyttä:

        " Kun aikuinen tai lapsi kastetaan, hän ei vielä silloin uudestisynny ylhäältä, koska hänen lihasynnit ja lihassa, ihmisessä oleva perisynti ei ole tuolloin vielä kuoleutunut. Meidänhän tulee raamatun sanan mukaan kuolla synneillemme. "

        Jokainen ihminen vastaa OMISTA SYNNEISTÄÄN !!!

        Ei vauva eikä vielä pieni lapsikaan kykene syntiä tekemään millään !!!

        Ei heillä ole OMAA syntiä !!!

        Mutta sinä ymmärtämätön siirrät siis syntiä heidän päällensä, eli järjetöntä perisyntiä siis !

        Lue nyt sitä Raamattuasi kunnolla !

        Hes. 18:19 Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.

        Hes. 18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.


    • Anonyymi

      Vauvojen on tärkeää päästä Kristuksen yhteyteen kasteen kautta. Ja Jumalahan meidät on itse luonut ja ottaa siten omaan yhteyteensä. Meidän aikuisten tehtävä on opettaa pieniä uskontien alkuun ja nämähän olisivat itsestään selvyyksiä, ilman alkuperäistä syntiinlankeemusta.

      Nykyajan ihmiset ovat ajautuneet niin kauan Jeesuksesta, että hengellinen opetus on hyvin tarpeellinen. Vauvahan on aivan viaton, kun tänne syntyy. Aika harva vauva Jeesusta kieltääkään, eivätkä isommatkaan lapset. Tärkeintä on, että kiinnitymme Kristus kallioon kiinni, jo niiden perisyntienkin tähden.

      • Anonyymi

        Olet ihan sekaisin oppeinesi !!!

        Sinun Jumalasi siis tuomitsee synnittömän vauvan ja pienen lapsen kadotukseen !!!!

        HUH HUH mikä oppi !!!

        Vauva tai pieni lapsi on SYNNITÖN, heillä EI OLE OMIA SYNNIN TEKOJA !!!

        Ei Jumala synnitöntä tuomitse kadotukseen, kukin vastaa vain OMISTA SYNNEISTÄÄN !

        Mutta sinä ymmärtämätön siirrät siis syntiä heidän päällensä, eli järjetöntä perisyntiä siis !

        Lue nyt sitä Raamattuasi kunnolla !

        Hes. 18:19 Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.

        Hes. 18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.


    • Anonyymi

      Vauvahan on aivan viaton, kun tänne syntyy. Aika harva vauva Jeesusta kieltääkään,


      Oletko sinä ihan oikeasti tyhmä?

      Tiedän ettei tällaista saisi kysyä vieraalta henkilöltä mutta et jättänyt vaihtoehtoa niin kysyn ihan rehellisesti ja vilpittömästi.

      • Anonyymi

        Eihän tollaista kysy kuin toivottoman tyhmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tollaista kysy kuin toivottoman tyhmä.

        Perisynti se vain on vauvallkin. Syntiinlankeemuksen seuraukset koskevat häntäkin. Ei kukaan oie väittänyt että pielellä lapsella on synnin tekoja, vaan että hän on perintys syntisen luonnon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perisynti se vain on vauvallkin. Syntiinlankeemuksen seuraukset koskevat häntäkin. Ei kukaan oie väittänyt että pielellä lapsella on synnin tekoja, vaan että hän on perintys syntisen luonnon.

        Täällä on joku lahkolainen jonka päähän on lyöty että " vauva on viaton, vauva on viaton "!
        No, kuunnelkoon omia eksyttäjiään. Hekään eivät tiedä että kaikki ovat valmiiksi syntisiä jo syntyissään. Elikkä loppupäätelmä on etteivät kaikki tunne Raamatun alkeitakaan. Tai sitten tuo on pelkkä provo ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perisynti se vain on vauvallkin. Syntiinlankeemuksen seuraukset koskevat häntäkin. Ei kukaan oie väittänyt että pielellä lapsella on synnin tekoja, vaan että hän on perintys syntisen luonnon.

        Miksi se synnitön vauva sitten pitää kastaa, ettei se mene kadotukseen/helvettiin ???

        Siis tästähän on kirkkokuntien perisyntiopissa kyse !

        Ja noin peloittelemalla eli pelon vuoksi vanhemmat kastattavat vauvansa kirkon jäseniksi !

        Eli kyse on eksytyksestä, jossa pelon avulla kerätään kirkoon uusia jäseniä ja siten siis mammonaa !

        Mistään muusta ei siis ole kyse oikeasti.

        Niin ja jos vauva kuoli, eikä ollut kastettu, niin ei päässyt "siunattuun maahan" kristittyjen hautuumaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi se synnitön vauva sitten pitää kastaa, ettei se mene kadotukseen/helvettiin ???

        Siis tästähän on kirkkokuntien perisyntiopissa kyse !

        Ja noin peloittelemalla eli pelon vuoksi vanhemmat kastattavat vauvansa kirkon jäseniksi !

        Eli kyse on eksytyksestä, jossa pelon avulla kerätään kirkoon uusia jäseniä ja siten siis mammonaa !

        Mistään muusta ei siis ole kyse oikeasti.

        Niin ja jos vauva kuoli, eikä ollut kastettu, niin ei päässyt "siunattuun maahan" kristittyjen hautuumaalle.

        Kyllä se ihan Kristuksen käskyyn perustuu ja siihen että vanhemmat haluavat lapsensa Jeesusken luo, eikä mihinkään pelkoon. Monille Kristuksen sanat ovat "eksytyksiä"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se ihan Kristuksen käskyyn perustuu ja siihen että vanhemmat haluavat lapsensa Jeesusken luo, eikä mihinkään pelkoon. Monille Kristuksen sanat ovat "eksytyksiä"

        Lapset eivät mene Jeesuksen luo sillä, että heitä vedellä valellaan !!!

        Jokaisen ihmisen on aikanaan uudestisynnyttävä pelastuakseen !

        Mutta tuollainen vedellä valelu ei pelasta ketään, eikä liitä ketään todelliseen Seurakuntaan !

        Vaikka kirkkonne niin väittääkin !

        Ja tuudittaa ihmisiä väärään "pelastus varmuuteen" !

        Miten voittekin olla noin umpisokeita ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapset eivät mene Jeesuksen luo sillä, että heitä vedellä valellaan !!!

        Jokaisen ihmisen on aikanaan uudestisynnyttävä pelastuakseen !

        Mutta tuollainen vedellä valelu ei pelasta ketään, eikä liitä ketään todelliseen Seurakuntaan !

        Vaikka kirkkonne niin väittääkin !

        Ja tuudittaa ihmisiä väärään "pelastus varmuuteen" !

        Miten voittekin olla noin umpisokeita ?

        Kyllä Raamatun mukaan kaste liittää Kristukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Raamatun mukaan kaste liittää Kristukseen.

        HÖPÖ HÖPÖ !!!

        En viitsi enää muuta kirjoittaa, on niin järjettömiä nämä väitteet !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HÖPÖ HÖPÖ !!!

        En viitsi enää muuta kirjoittaa, on niin järjettömiä nämä väitteet !

        Älä kirjoitakaan kun et näköjään ihan perusasioita hallitse. Lue Raamattua!


    • Anonyymi

      Tässä onkin mielenkiintoinen jae, jossa on viite liittyen muuhun uudestisyntymään,
      Matt. 3:
      11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

      Ihminenhän ei uudestisynny kasteessa, vaan sitten vasta, kun hän on kuollut synneilleen ja sitten, kun perisyntien ketjut ovat katkenneet. Jumala itse synnyttää ihmisen uudeksi luomukseksi, kun "saastaiset vaatteet" on riisuttu yltä. Monet uskovatkaan eivät ymmärrä, etteivät he voi enää jatkaa synneissään elämistä, vaan että niistä tulee tehdä parannus. Kovin erehtyväisiähän me kaikki olemme ja siksi Jumala itse lupaakin antaa voiman tulla Hänen lapsikseen.

      • Anonyymi

        Höpö höpö !

        Taasko tulit selittelemään ihme oppejasi tänne ?

        " Ihminenhän ei uudestisynny kasteessa, vaan sitten vasta, kun hän on kuollut synneilleen ja sitten, kun perisyntien ketjut ovat katkenneet "

        Juu, ihminen ei uudestisynny kasteessa, mutta ei myöskään tuollaisen jehovantodistajien oppirakennelman kautta, jossa muka ensin tullaan uskoviksi ja myöhemmin vasta muka "uudestisynnytään" !

        Uudestisyntyminen on = uskoontulo, ei ole Uskoa ilman Hengestä syntymistä eli uudestisyntymistä !


    • Anonyymi

      Jobin kirjassa kysytään kuinka ihminen, naisesta syntynyt voisi olla puhdas.

      Kyllä jokaisen ihmisen perimässä on synti, mutta he, jotka tekevät parannuksen saavat nähdä Jumalan armon.

    • Anonyymi

      Surulla kuuntelin miten pappi kirkossa puhui lapsille siitä, että teidät on kastettu ja te olette pelastettuja. Tuo nainen ei kertonut sanallakaan synnistä, Jumalan Sanan kuulemisesta ja noudattamisesta, vaan opetti noita rippikoululaisia luottamaan pelkästään kasteeseen.
      En ole ennen luterilaisessa kirkossa kuullut tuollaista puhetta ja luulenpa, että muut parpit pöyrityivät tuon naisen opetuksia. Onneksi tuo nainen ei enää saarnaa meilläpäin, sillä jos tuossa perussanomassa on hukassa, niin ei häneen voi muussakaan luottaa.

      • Anonyymi

        Ei se mene ihan noin.

        Olen itsekin kuullut saman litanian lutherilaisessa kirkossa, kun sukulaispoika meni ripille.

        Pappi väitti, että niitä uudestisyntymättömiä eli uskosta osattomia rippikoululaisia siitä alkaen johtaa Pyhä Henki, joka on heidän mukanaan !

        Eli se on sitä sakramentti uskoa, eli vauvakaste jo liittää muka Jumalan seurakuntaan sen vauvan ja sitten rippikoulusta se lapsi alkaa itse vaeltaa muka uskovana ja Hengen johdossa.

        Eli erässä kastetilaisuudessa sen alussa sanottiin, että "seurakuntaan on liitetty kasteessa" se ja se vauva !

        Eihän se todellakaan niin mene Jeesuksen omien sanojen mukaan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mene ihan noin.

        Olen itsekin kuullut saman litanian lutherilaisessa kirkossa, kun sukulaispoika meni ripille.

        Pappi väitti, että niitä uudestisyntymättömiä eli uskosta osattomia rippikoululaisia siitä alkaen johtaa Pyhä Henki, joka on heidän mukanaan !

        Eli se on sitä sakramentti uskoa, eli vauvakaste jo liittää muka Jumalan seurakuntaan sen vauvan ja sitten rippikoulusta se lapsi alkaa itse vaeltaa muka uskovana ja Hengen johdossa.

        Eli erässä kastetilaisuudessa sen alussa sanottiin, että "seurakuntaan on liitetty kasteessa" se ja se vauva !

        Eihän se todellakaan niin mene Jeesuksen omien sanojen mukaan !

        Jotkut papit ovat hukassa tuon kasteasian kanssa, mutta kyllä se on totta, että Pyhä Henki tulee olemaan läsnä kastetun ihmisen luo. Jeesus kävi kasteella ja Pyhä Henki laskeutui kyyhkysen muodossa Hänen luokseen ja näytti sillä tapauksella sen, että Pyhä Henki tulee kasteen yhteydessä ihmisen luo.
        Tuo, että jos opetetaan, että kaste riittää pelastamaan on kyllä täysin väärin. Pyhä Henki tulee juuri sen takia kasteessa ihmisen luokse, että ihminen vastaanottama Jumalan Sana kirkastuisi. Ilman Pyhää Henkeä Raamattu jää vain tarinakirjaksi.

        Kasteessa ihminen liitetään uskovaisten seurakuntaan, mutta eivät kaikki seurakuntaan liitetyt tee parannusta, eivätkä ota Jumalan Sanaa vastaan. Kaste ja opetus Jumalan Sanalla ovat erottamaton yhdistys ja tie, joka johtaa pelastukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut papit ovat hukassa tuon kasteasian kanssa, mutta kyllä se on totta, että Pyhä Henki tulee olemaan läsnä kastetun ihmisen luo. Jeesus kävi kasteella ja Pyhä Henki laskeutui kyyhkysen muodossa Hänen luokseen ja näytti sillä tapauksella sen, että Pyhä Henki tulee kasteen yhteydessä ihmisen luo.
        Tuo, että jos opetetaan, että kaste riittää pelastamaan on kyllä täysin väärin. Pyhä Henki tulee juuri sen takia kasteessa ihmisen luokse, että ihminen vastaanottama Jumalan Sana kirkastuisi. Ilman Pyhää Henkeä Raamattu jää vain tarinakirjaksi.

        Kasteessa ihminen liitetään uskovaisten seurakuntaan, mutta eivät kaikki seurakuntaan liitetyt tee parannusta, eivätkä ota Jumalan Sanaa vastaan. Kaste ja opetus Jumalan Sanalla ovat erottamaton yhdistys ja tie, joka johtaa pelastukseen.

        Johanneksen kaste oli kuva Pyhän Hengen kasteesta. Näin ollen Johanneksen kastetta ei voi verrata kasteeseen, jonka Jeesuken omat ottavat tuluaan tuntenmaan Totuuden.


    • Anonyymi

      Ekös se nyt ole ihan sama nuo teidän lapselliset vesileikit

      Aikuiset ihmiset kiistelee noin hemmetin lapsellisia asioita miten helkkarissa te luulette että kukaan aikuinen viitsii pelleillä tommosta shittiä ja alkaisi leikkimään teidän kanssa noita mielikuvitusleikkejä kai ihmisillä on ihan oikeetakin tekemistä

    • Anonyymi

      Mietin aloitusta.

      Kuuntelin opetusta, jossa joku kertoi, että perisyntiä ei ole. Vetosi Raamatun kohtiin, joissa kerrottiin, että jos poika ei tee isänsä tavalla syntiä, niin hän on vapaa isänsä teoista.

      Sitten kysyn, että mistä tuon puheen voisi kuunnella, että aloitukseen voi ottaa kantaa?

      En usko aloituksen väitteeseen siksi, että se on vain toisenkäden tietoa ja voi olla niin, että on vedetty väärä mielikuva ja siitä johdatettu aloitus.

      Raamatussa on kyllä vastuu tekijälleen, mutta se, että aloitus väittää, ettei tee isänsä tavalla syntiä, niin siinäpä se ongelma, onko tuo väittämä aloittajan oma, ns. luulo- erehdys puhetta.

      Oikeudessakin on kuultava molempia, syyttäjän väite, ja puhujan kertomus.
      Vasta sitten voimme mitata- mikä on kannanottemme mielipiteemme "lautamiehinä".

      • ...

        Kristus asuu jokaisessa uskovassa ja samaan aikaan asuu myös perisynti ja päivittäin tulee esiin perisynnin hedelmänä tekosyntejä. Perisynti on aivankuin liimautunut kiinni uskovan olemukseen. Se on kuin syöpäkasvi.

        Anteeksiantamuksessa synti syyllisyytenä pyyhitään pois, mutta synti toimivana jää uskovaan. Uskova on luopunut synnistä, mutta synti ei ole luopunut hänestä.

        Perisynti on voittamaton synti tässä ajassa. Siksi kaikissa uskovan teoissa niin kauan kuin hän elää, on syntiä mukana. Perisynnin tähden saatana saa helposti houkuteltua uskovan syntiin.

        Synnittömiä tekoja uskova voi tehdä vain siksi, että teot peitetään Kristuksen pyhyyteen ja puhtauteen. Uskova ei voi ylpeillä siitä, että hän vapaa synnistä, vaan hän on kiitollinen siitä, että hänen syntinsä ovat anteeksiannetut ja peitetyt.

        Tämä kaikki aiheuttaa pysyvän, koko uskon elämää repivän ahdistuksen ja ristiriidan. Paavali kuvasi tätä ristiriitaa:

        "Minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen (Room 7:15).
        "Minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei" (7:18).
        "Paha riippuu minussa kiinni" (7:21).
        "Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?" (7:24).

        Koska uskovassa asuu voittamaton synnin juuri, hän joutuu jatkuvasti katumaan Jumalan edessä.

        "Syntinen ei näe muuta kuin Jumalan armon ja kuitenkin siinä tuntee Jumalan vihan, koska ellei hän sitä tuntisi, ei hän sanoisi: armahda minua. Tämä osoittaa, että vihan varjossa ja vihan ansainneena hän kuitenkin taistelee hätyyttääkseen pois tämän näyn ja tarttuakseen Jumalan armahtavaisuuteen" (Luther).

        "Se on suotu köyhille, jotta nämä tietäisivät olevansa sinun armossasi, kun he pahimmin tuntevat sinun vihasi ja tietäisivät, miten heidän tulee pahimmassa ahdistuksessa luottaa sinuun ja suurimmassa varmuudessa pelätä" (Luther).

        ( Otelainaus: Olavi Peltola )

        Aloituksestani kesäkuulta -19
        s-seutulainen


      • Anonyymi
        Saviseutulainen kirjoitti:

        ...

        Kristus asuu jokaisessa uskovassa ja samaan aikaan asuu myös perisynti ja päivittäin tulee esiin perisynnin hedelmänä tekosyntejä. Perisynti on aivankuin liimautunut kiinni uskovan olemukseen. Se on kuin syöpäkasvi.

        Anteeksiantamuksessa synti syyllisyytenä pyyhitään pois, mutta synti toimivana jää uskovaan. Uskova on luopunut synnistä, mutta synti ei ole luopunut hänestä.

        Perisynti on voittamaton synti tässä ajassa. Siksi kaikissa uskovan teoissa niin kauan kuin hän elää, on syntiä mukana. Perisynnin tähden saatana saa helposti houkuteltua uskovan syntiin.

        Synnittömiä tekoja uskova voi tehdä vain siksi, että teot peitetään Kristuksen pyhyyteen ja puhtauteen. Uskova ei voi ylpeillä siitä, että hän vapaa synnistä, vaan hän on kiitollinen siitä, että hänen syntinsä ovat anteeksiannetut ja peitetyt.

        Tämä kaikki aiheuttaa pysyvän, koko uskon elämää repivän ahdistuksen ja ristiriidan. Paavali kuvasi tätä ristiriitaa:

        "Minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen (Room 7:15).
        "Minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei" (7:18).
        "Paha riippuu minussa kiinni" (7:21).
        "Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?" (7:24).

        Koska uskovassa asuu voittamaton synnin juuri, hän joutuu jatkuvasti katumaan Jumalan edessä.

        "Syntinen ei näe muuta kuin Jumalan armon ja kuitenkin siinä tuntee Jumalan vihan, koska ellei hän sitä tuntisi, ei hän sanoisi: armahda minua. Tämä osoittaa, että vihan varjossa ja vihan ansainneena hän kuitenkin taistelee hätyyttääkseen pois tämän näyn ja tarttuakseen Jumalan armahtavaisuuteen" (Luther).

        "Se on suotu köyhille, jotta nämä tietäisivät olevansa sinun armossasi, kun he pahimmin tuntevat sinun vihasi ja tietäisivät, miten heidän tulee pahimmassa ahdistuksessa luottaa sinuun ja suurimmassa varmuudessa pelätä" (Luther).

        ( Otelainaus: Olavi Peltola )

        Aloituksestani kesäkuulta -19
        s-seutulainen

        Voi saviseutulainen, sinäkinkö ?

        Käyttäkää nyt edes Ramatullisia termejä !

        Raamattu ei puhu missään "perisynnistä" !

        Raamattu puhuu turmeltuneesta lihasta, eli kaikki liha turmeltui syntiinlankeemuksessa.

        Uskova elää turmeltuneessa lihassa, ja se turmeltunut liha houkuttaa !

        Ns. "perisyntioppi" taas on ihan muuta, sen mukaan siis Jumala muka tuomitsee synnittömän eli ITSE syntiä tekemättömän vauvan/pienen lapsen kadotukseen /helvettiin !

        Mutta Oikeamielinen ja Kaikkitietävä Jumala ei sellaista tee eikä opeta !!!

        Kukin vastaa vain ja ainoastaan omista synneistään, eikä peri isiensä eikä Aadamin syntejä !

        Hes. 18:19 Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.

        Hes. 18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi saviseutulainen, sinäkinkö ?

        Käyttäkää nyt edes Ramatullisia termejä !

        Raamattu ei puhu missään "perisynnistä" !

        Raamattu puhuu turmeltuneesta lihasta, eli kaikki liha turmeltui syntiinlankeemuksessa.

        Uskova elää turmeltuneessa lihassa, ja se turmeltunut liha houkuttaa !

        Ns. "perisyntioppi" taas on ihan muuta, sen mukaan siis Jumala muka tuomitsee synnittömän eli ITSE syntiä tekemättömän vauvan/pienen lapsen kadotukseen /helvettiin !

        Mutta Oikeamielinen ja Kaikkitietävä Jumala ei sellaista tee eikä opeta !!!

        Kukin vastaa vain ja ainoastaan omista synneistään, eikä peri isiensä eikä Aadamin syntejä !

        Hes. 18:19 Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.

        Hes. 18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.

        Ei tietenkään poika kanna isänsä syntivelkaa, jos ei tee itse syntiä. Tuo ei tarkoita sitä, että eivätkö kaikki ole syntisiä ja sen tähden, että ovat syntyneet ihmisestä tänne.

        Tuo raamatunkohta tarkoittaa sitä, että jos vaikka isä olisi jäänyt perisynnin houkutuksiin ja pauloihin, eli ei olisi ottanut Jeesuksen puhdistusta vastaan, niin pojan ei ole sitä pakko tehdä. Poika voi tehdä parannuksen ja hyljätä isänsä kaltaiset teot. Näin hän pääsee irti perisynnistä.

        Kaikki ihmiset ovat syntyneet syntisiksi, sillä he ovat ihmisen kautta syntyneet. Jumalan Poika tuli vapauttamaan synnistä ja kuolemasta ja se tapahtuu niin, että ihminen kuulee mitä Jeesus opettaa ja tekee opetusten mukaan. Näin synti kuolee ihmisestä ja näin ihminen, ihmisestä syntynyt, syntyy uudeksi Jumalan kautta.


      • Anonyymi
        Saviseutulainen kirjoitti:

        ...

        Kristus asuu jokaisessa uskovassa ja samaan aikaan asuu myös perisynti ja päivittäin tulee esiin perisynnin hedelmänä tekosyntejä. Perisynti on aivankuin liimautunut kiinni uskovan olemukseen. Se on kuin syöpäkasvi.

        Anteeksiantamuksessa synti syyllisyytenä pyyhitään pois, mutta synti toimivana jää uskovaan. Uskova on luopunut synnistä, mutta synti ei ole luopunut hänestä.

        Perisynti on voittamaton synti tässä ajassa. Siksi kaikissa uskovan teoissa niin kauan kuin hän elää, on syntiä mukana. Perisynnin tähden saatana saa helposti houkuteltua uskovan syntiin.

        Synnittömiä tekoja uskova voi tehdä vain siksi, että teot peitetään Kristuksen pyhyyteen ja puhtauteen. Uskova ei voi ylpeillä siitä, että hän vapaa synnistä, vaan hän on kiitollinen siitä, että hänen syntinsä ovat anteeksiannetut ja peitetyt.

        Tämä kaikki aiheuttaa pysyvän, koko uskon elämää repivän ahdistuksen ja ristiriidan. Paavali kuvasi tätä ristiriitaa:

        "Minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen (Room 7:15).
        "Minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei" (7:18).
        "Paha riippuu minussa kiinni" (7:21).
        "Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?" (7:24).

        Koska uskovassa asuu voittamaton synnin juuri, hän joutuu jatkuvasti katumaan Jumalan edessä.

        "Syntinen ei näe muuta kuin Jumalan armon ja kuitenkin siinä tuntee Jumalan vihan, koska ellei hän sitä tuntisi, ei hän sanoisi: armahda minua. Tämä osoittaa, että vihan varjossa ja vihan ansainneena hän kuitenkin taistelee hätyyttääkseen pois tämän näyn ja tarttuakseen Jumalan armahtavaisuuteen" (Luther).

        "Se on suotu köyhille, jotta nämä tietäisivät olevansa sinun armossasi, kun he pahimmin tuntevat sinun vihasi ja tietäisivät, miten heidän tulee pahimmassa ahdistuksessa luottaa sinuun ja suurimmassa varmuudessa pelätä" (Luther).

        ( Otelainaus: Olavi Peltola )

        Aloituksestani kesäkuulta -19
        s-seutulainen

        Voi saviseutulaista, kun ei ikinä pääse eteenpäin uskossa. Kuka haluaa jäädä noin synnin ahdistamaksi kuin saviseutulainen?

        Raamattu kertoo kirkaasti totuuden:

        1. Johanneksen kirje 5
        18 Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi saviseutulaista, kun ei ikinä pääse eteenpäin uskossa. Kuka haluaa jäädä noin synnin ahdistamaksi kuin saviseutulainen?

        Raamattu kertoo kirkaasti totuuden:

        1. Johanneksen kirje 5
        18 Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.

        Synti ei periydy, vaan niin kuin Sana ilmoittaa: "kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla". Jokainen ihminen tekee syntiä, mutta kukaan ei peri syntiä.

        Niinä päivinä ei enää sanota: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät';
        vaan jokaisen on kuoltava oman syntivelkansa tähden.

        Sana lupaa: "ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Synti ei periydy, vaan niin kuin Sana ilmoittaa: "kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla". Jokainen ihminen tekee syntiä, mutta kukaan ei peri syntiä.

        Niinä päivinä ei enää sanota: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät';
        vaan jokaisen on kuoltava oman syntivelkansa tähden.

        Sana lupaa: "ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa".

        Niin, ei isän synti periydy, Jos isä on varastanut ei poika vastaa siitä, jos ei itse varasta, mutta syntisyys on periytyvää. Sitä sanotaan perisynniksi, jotta ihmiset käsittäisivät, että ihminen syntyy syntisenä, mutta hänelle on Jumala antanut mahdollisuuden päästä siitä perimästä irti.
        Jeesus tuli pelastamaan syntisiä ja vapauttamaan heidät synnin ahdistuksesta.

        Jos joku löytää Raamatusta sellaisen ilmoituksen, että ihminen syntyy puhtaana ja synnittömänä, niin voisi tuoda sen tänne.
        Raamatussa on paljon paikkoja joissa kerrotaan ihmisen syntyvän syntisenä ja tarvitsevan puhdistuksen. En ole löytänyt sellaista opetusta, jossa ihminen syntyisi synnittömänä, ilman perimän taakkaa, mutta jos joku muu on löytänyt, niin olisi hyvä saada se tänne muidenkin tutkittavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ei isän synti periydy, Jos isä on varastanut ei poika vastaa siitä, jos ei itse varasta, mutta syntisyys on periytyvää. Sitä sanotaan perisynniksi, jotta ihmiset käsittäisivät, että ihminen syntyy syntisenä, mutta hänelle on Jumala antanut mahdollisuuden päästä siitä perimästä irti.
        Jeesus tuli pelastamaan syntisiä ja vapauttamaan heidät synnin ahdistuksesta.

        Jos joku löytää Raamatusta sellaisen ilmoituksen, että ihminen syntyy puhtaana ja synnittömänä, niin voisi tuoda sen tänne.
        Raamatussa on paljon paikkoja joissa kerrotaan ihmisen syntyvän syntisenä ja tarvitsevan puhdistuksen. En ole löytänyt sellaista opetusta, jossa ihminen syntyisi synnittömänä, ilman perimän taakkaa, mutta jos joku muu on löytänyt, niin olisi hyvä saada se tänne muidenkin tutkittavaksi.

        Perisynti oppi on aivan tavallinen markkinakikka. Ensin kirkko luo opillaan tarpeen: piltti, joka ei erota oikeaa vasemmasta, eikä hyvää pahasta on vastuussa isiensä tekemistä synneistä. Sitten kirkko tarjoaa valmiin tuotteen piltin pelastamiseen. Kirkon sakramentit ja papin taiat. Näin kirkon perisyntioppi saavuttaa päämäärän, taas yksi jäsen liitettiin kirkkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perisynti oppi on aivan tavallinen markkinakikka. Ensin kirkko luo opillaan tarpeen: piltti, joka ei erota oikeaa vasemmasta, eikä hyvää pahasta on vastuussa isiensä tekemistä synneistä. Sitten kirkko tarjoaa valmiin tuotteen piltin pelastamiseen. Kirkon sakramentit ja papin taiat. Näin kirkon perisyntioppi saavuttaa päämäärän, taas yksi jäsen liitettiin kirkkoon.

        Kuten todettua, tuollaisesta nimenomaan ei ole kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten todettua, tuollaisesta nimenomaan ei ole kyse.

        "Jos joku löytää Raamatusta sellaisen ilmoituksen, että ihminen syntyy puhtaana ja synnittömänä, niin voisi tuoda sen tänne."

        Varmaan arvaattekin syyn miksi sellaista ei ole tänne tuotu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perisynti oppi on aivan tavallinen markkinakikka. Ensin kirkko luo opillaan tarpeen: piltti, joka ei erota oikeaa vasemmasta, eikä hyvää pahasta on vastuussa isiensä tekemistä synneistä. Sitten kirkko tarjoaa valmiin tuotteen piltin pelastamiseen. Kirkon sakramentit ja papin taiat. Näin kirkon perisyntioppi saavuttaa päämäärän, taas yksi jäsen liitettiin kirkkoon.

        Mitä jos lopettaisit kirkoista ja lahkoista kirjoittelemisen ja puhumisen. Se saattaisi johtaa sinut puhumaan Raamatusta, jossa käsketään KASTAA ja OPETTAA.

        Siis Jeesuksen käsky kuuluu, että kastakaa ja opettakaa. Ei kuulu, että kastakaa, vaan todellakin kuuluu, että kastakaa ja opettakaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos lopettaisit kirkoista ja lahkoista kirjoittelemisen ja puhumisen. Se saattaisi johtaa sinut puhumaan Raamatusta, jossa käsketään KASTAA ja OPETTAA.

        Siis Jeesuksen käsky kuuluu, että kastakaa ja opettakaa. Ei kuulu, että kastakaa, vaan todellakin kuuluu, että kastakaa ja opettakaa.

        Loputonta on periinäissääntöjenne vänkäämisenne !

        Siinä ei yhäkään lue "kastakaa vedellä" !

        Uudessa liitossa Herra kastaa Pyhällä Hengellä eikä vedellä !

        Vesikaste kuuluin vanhaan liittoon !!!

        Se ei kuulu uuteen liittoon !!!

        Pakanoille ei sälytetty vanhan liiton säädöksiä !

        28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

        Pakanoilla ei ollut ennestään lakiliiton parannuksen kastetta eli vesi kastetta, eikä sitä heidän päälleen laitettu kuormaksi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loputonta on periinäissääntöjenne vänkäämisenne !

        Siinä ei yhäkään lue "kastakaa vedellä" !

        Uudessa liitossa Herra kastaa Pyhällä Hengellä eikä vedellä !

        Vesikaste kuuluin vanhaan liittoon !!!

        Se ei kuulu uuteen liittoon !!!

        Pakanoille ei sälytetty vanhan liiton säädöksiä !

        28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

        Pakanoilla ei ollut ennestään lakiliiton parannuksen kastetta eli vesi kastetta, eikä sitä heidän päälleen laitettu kuormaksi !

        Mistähän tuonkin keksit? Johanneksen kaste oli Johanneksen kaste, ei lakiliiton kaste.
        Jeesus sanoi Johanneksen kasteesta: Oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä? Kaksi mahdollisuutta, joista Johanneksen kaste oli peräisin, joko taivaasta tai ihmistä. Jeesus ei maininnut lakiliittoa, eivätkä myöskään fariseukset väittäneet Johanneksen kasteen oleva Moosekselta.
        Johanneksen kaste oli kuva Pyhän Hengen kasteesta.
        "Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä". Johanneksesta profetoitiin: näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan." Johanneksen tehtävä ei ollut tuoda kansa lain alaisuuteen, vaan Johannes valmisti tietä Uudelle Liitolle.

        Jeesukseen uskovien kasteen esikuva löytyy israelilaisten Egyptin paosta: Tämä, mikä tapahtui heille (israelilaisille), on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut. "ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä".
        Pilvi on kuva Pyhästä Hengestä. "joka kerta, kun pilvi kohosi asumuksen päältä, lähtivät israelilaiset liikkeelle; näin oli koko heidän vaelluksensa ajan".
        Punaisen Meren ylitys kuvaa vesikastetta. Israelilaiset jättivät taakseen Egyptin orjuuden ja epäjumalat. Vesikasteessa, uskova, joka on Karitsan veren turvin lähtenyt kohti Jumalan lupauksia, jättää taakseen synnin orjuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän tuonkin keksit? Johanneksen kaste oli Johanneksen kaste, ei lakiliiton kaste.
        Jeesus sanoi Johanneksen kasteesta: Oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä? Kaksi mahdollisuutta, joista Johanneksen kaste oli peräisin, joko taivaasta tai ihmistä. Jeesus ei maininnut lakiliittoa, eivätkä myöskään fariseukset väittäneet Johanneksen kasteen oleva Moosekselta.
        Johanneksen kaste oli kuva Pyhän Hengen kasteesta.
        "Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä". Johanneksesta profetoitiin: näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan." Johanneksen tehtävä ei ollut tuoda kansa lain alaisuuteen, vaan Johannes valmisti tietä Uudelle Liitolle.

        Jeesukseen uskovien kasteen esikuva löytyy israelilaisten Egyptin paosta: Tämä, mikä tapahtui heille (israelilaisille), on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut. "ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä".
        Pilvi on kuva Pyhästä Hengestä. "joka kerta, kun pilvi kohosi asumuksen päältä, lähtivät israelilaiset liikkeelle; näin oli koko heidän vaelluksensa ajan".
        Punaisen Meren ylitys kuvaa vesikastetta. Israelilaiset jättivät taakseen Egyptin orjuuden ja epäjumalat. Vesikasteessa, uskova, joka on Karitsan veren turvin lähtenyt kohti Jumalan lupauksia, jättää taakseen synnin orjuuden.

        Tuota se on kun ei ymmärretä "kuvia" ja varjoja !

        Vesi kuvastaa parannuksen tekoa !

        Israelin kansa lähti / irtaantui Egyptistä joka taas on "kuva" maailmasta irtaantumisesta !

        Eli vesi tuosaakin kuvastaa parannuksen tekoa ja irtaantumista maailmasta maailmallisuudesta maailman toiminnasta(egyptin touhusta).

        Osa kansasta olisi halunnut pakittaa takaisin Egyptiin /maailmaan, ja osa kansasta varmasti pakitti takaisin maailmaan eli Egyptiin.

        Tuo kokonaisuus kuvastaa uudestisyntymässä tapahtuvaa uskon syntymistä ja sitä seuraavaa parannuksen tekoa(vesi) ja lähtemistä seuraamaan Herraa "erämaahan" joka on "kuva" uskovan uskon vaelluksesta maan päällä, ja tavoite on se luvattu maa eli Taivasten Valtakunta !

        Mutta VESI on "kuva" parannuksen teosta ja sitä tehdään uudessa liitossa tunnustamalla synnit, jolloin Herra peseee sen PARANUKSEN TEON vuoksi synneistä/syntiin lankeamiseista:

        1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        Samasta parannuksesta kertoo tämäkin vedellä pesu:

        25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
        !!!
        26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
        !!!
        27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.

        Tässä ei pestä vedellä oikeasti vaan tässä puhutaan parannuksenteosta, joka siis liittyy edelliseen Raamatunkohtaan kiinteästi.

        Siis Herra näyttää Sanasta Totuuden ja paljastaa meissä yhä olevaa syntiä/vääryyttä ja sitten PARANNUKSEN TEKEMISEN, avulla uskova puhdistuu ja vapautuu ja pyhittyy, mutta jonka toki Herra aikaan saa uskovassa, vaikuttaen tahtomisen ja tekemisen.

        Mutta jos uskoisimme niin, että vanhan liiton vedellä kastaminen parannuksen olisi yhä voimassa, niin ei meille riittäisi yksi vesikaste vaan siellä silloin pitäisi käydä usein.

        Siis uudessa liitossa ei parannusta tehdä vesikasteen avulla vaan tunnustamalla synnit !!!

        1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        Vai meinaatteko niin, että näissä puhutaa vain vedellä jalkojen pesusta:

        2 Ja ehtoollisella oltaessa, kun perkele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen,
        3 niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki hänen käsiinsä ja että hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö,
        4 nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä.
        5 Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.
        6 Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"
        7 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".
        8 Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".
        9 Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää".
        10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".
        11 Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: "Ette kaikki ole puhtaat".
        12 Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
        13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
        14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
        15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota se on kun ei ymmärretä "kuvia" ja varjoja !

        Vesi kuvastaa parannuksen tekoa !

        Israelin kansa lähti / irtaantui Egyptistä joka taas on "kuva" maailmasta irtaantumisesta !

        Eli vesi tuosaakin kuvastaa parannuksen tekoa ja irtaantumista maailmasta maailmallisuudesta maailman toiminnasta(egyptin touhusta).

        Osa kansasta olisi halunnut pakittaa takaisin Egyptiin /maailmaan, ja osa kansasta varmasti pakitti takaisin maailmaan eli Egyptiin.

        Tuo kokonaisuus kuvastaa uudestisyntymässä tapahtuvaa uskon syntymistä ja sitä seuraavaa parannuksen tekoa(vesi) ja lähtemistä seuraamaan Herraa "erämaahan" joka on "kuva" uskovan uskon vaelluksesta maan päällä, ja tavoite on se luvattu maa eli Taivasten Valtakunta !

        Mutta VESI on "kuva" parannuksen teosta ja sitä tehdään uudessa liitossa tunnustamalla synnit, jolloin Herra peseee sen PARANUKSEN TEON vuoksi synneistä/syntiin lankeamiseista:

        1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        Samasta parannuksesta kertoo tämäkin vedellä pesu:

        25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
        !!!
        26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
        !!!
        27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.

        Tässä ei pestä vedellä oikeasti vaan tässä puhutaan parannuksenteosta, joka siis liittyy edelliseen Raamatunkohtaan kiinteästi.

        Siis Herra näyttää Sanasta Totuuden ja paljastaa meissä yhä olevaa syntiä/vääryyttä ja sitten PARANNUKSEN TEKEMISEN, avulla uskova puhdistuu ja vapautuu ja pyhittyy, mutta jonka toki Herra aikaan saa uskovassa, vaikuttaen tahtomisen ja tekemisen.

        Mutta jos uskoisimme niin, että vanhan liiton vedellä kastaminen parannuksen olisi yhä voimassa, niin ei meille riittäisi yksi vesikaste vaan siellä silloin pitäisi käydä usein.

        Siis uudessa liitossa ei parannusta tehdä vesikasteen avulla vaan tunnustamalla synnit !!!

        1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        Vai meinaatteko niin, että näissä puhutaa vain vedellä jalkojen pesusta:

        2 Ja ehtoollisella oltaessa, kun perkele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen,
        3 niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki hänen käsiinsä ja että hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö,
        4 nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä.
        5 Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.
        6 Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"
        7 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".
        8 Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".
        9 Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää".
        10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".
        11 Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: "Ette kaikki ole puhtaat".
        12 Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
        13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
        14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
        15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

        Mitä kummaa taas solkkaan? Israelilaiset pelastuivat tuhoojalta Karitsan veren turvin ja syötyään kokonaan karitsan he lähtivät orjuuden pesästä. Tämä kuva uskoon tulosta. Jeesus puhuu aivan samoin: Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
        Mutta olen monesti nähnyt kuinka uskosta osattomat ihmiset ovat täysin pihalla Sanan varjokuvien merkityksestä; eikä voi kuin ihmetellä maailman ihmisten intoa esiintyä suuria opettaja.
        Et ole käsittänyt yksinkertaista asiaa, vesi on kuva Jumalan Sanasta. "Sateena pisaroikoon minun opetukseni, kasteena valukoon puheeni niinkuin vihma vihannalle, niinkuin sadekuuro ruohikolle."

        Uskosta osattomilla on sama kaava, he kopioivat Raamatun lauseitten rimpsuja, jotka eivät, ainakaan kaikki mitenkään liity toisiinsa. Mutta maailman ihmiset toivovat Raamatun lause rimpsujen todistavan heidän oppinsa, jos jotain vähän sinne päin postaa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe