Itkettää ja ärsyttää joka päivä: mistä johtuu ja mikä avuksi?

Anonyymi

oon 15v. tyttö. tässä parin kuukauden ajan nyt ollut jotenkin kauheen raskaan tuntusta kaikki ja ihan mitättömätkin asiat saa aikaan kauheen kyyneltulvan. mulla on vaikee esim kontrolloida omaa vihaa ja oon kiukkunen koko ajan, oon tosi ahistunu sosiaalisissa tilanteissa (esim. koulussa en viittaa ikinä tunneilla koska mua ahistaa jopa pelkästään yhen sanan sanominen koko luokan kuullen), en saa mitään aikaan (kun tuun koulusta kotiin makaan sängyssä koko päivän ja katon netflixiä) ja ei huvita tehä mitään. esim. kouluhommat jää tekemättä mutta mikään ei motivoi kunnolla ja kun koitan miettii tulevaisuutta niin alan vaan itkeä ja rupee ahistamaan. ei huvita hirveemmin nähä kavereitakaan. sali on ainoo paikka johon jaksan lähtee, enkä välillä ees sinne. mun unelma-ammattikin ois esim. näyttelijä, mut sekään ei voi toteutua tän kauheen ujouden ja ahistuksen takia. kenelläkään mitään samallaista? neuvoja kaipaan kovasti!

2

<50

Vastaukset

• Moi! Olisiko sinulla koulukuraattoria tai koulupsykologia jonka luona voisit käydä juttelemassa? Tai sitten vaikka terveydenhoitajan luona, jos hän on mukava ihminen.
      Sinun kannattaisi kyllä hakea keskusteluapua. Se voi helpottaa yllättävänkin paljon. Sitä ei ehkä uskoisikaan, kuinka paljon sillä voi olla vaikutusta mielialaan. Ihan tavallisella juttelulla.
      On monta syytä, miksi saatat voida huonosti. Jo tämä pitkä ja pimeä lumeton talvi voi saada mielialaa alaspäin. Näin käynyt varmaan monille.
      Yksi merkittävä syy huonovointisuuteen on hormonit! Olen itsekin ollut jännittäjätyyppiä. Iän myötä keho muuttuu niin, että omissa nahkoissa on parempi olla... Tulee selvästi rauhallisemmaksi.
      Kuukautiskierto myös aiheuttaa masennusta ja pahantuulisuutta. Ja murrosikä yleensäkin.
      Suosittelen sinulle liikuntaa! Pitkiä rauhallisia kävelylenkkejä tai uintia tai jotain. kuntosalikin on hyvä. Myös terveellisellä ruokavaliolla on merkitystä enemmän kuin luulisikaan. Syö paljon vihanneksia, marjoja, hedelmiä ja täysjyväviljaa. Sokeri ja vehnäjauho alentaa vaan mielialaa, kuten alkoholikin. Jogurtissa ja banaanissa on tryptofaania, joka hiukan kohottaa mielialaa. Pähkinät ja mantelit tekee hyvää, jos vaan muistaa että niissä on paljon myös energiaa, sama juttu oliiviöljy ja rypsiöljy.
      Tsemppiä kovasti sinulle 15v tyttö!! Kyllä kaikki vielä paremmaksi muuttuu!! Elät vaikeaa ikävaihetta. Mutta tosiaan: Käy rohkeasti juttelemassa jonkun hyvän ihmisen luona! Myös terveyskeskukseen voi ottaa tarvittaessa yhteyttä. Kaikkea hyvää Sinulle!!! t.Minttu

• Maailma ei ole aina sellainen paikka, jonka unelmissaan näkisi - vaikka ollaankin sinisellä planeetalla.
      Kunpa vaan jaksaisit sinnitellä, sillä hyvä päivä tulee aina.
      Älä välitä muusta - välitä vain itsestäsi ja hemmottele maailmasi täyteen.
      Lupaa itsellesi maailma - koko sininen planeetta.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

SEISKA.FI

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kesämökkien hinnat romahtaneet

koska nuoret aikuiset eivät ole kiinnostuneita mökkeilystä. https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/d0e0b3ed-85bf-4388-ac02-3d6d1ef5a79b
      Maailman menoa
      190
      5321
    2. MOT mustamaalaa ja valehtelee.

Olen hetken jo katsellut näitä YLEN MOT ohjelmia ja olen huomannut kuinka paljon he antavat väärää tietoa ihmisille. Väärän informaation antamiseen r
      Yhteiskunta
      143
      4698
    3. Suomeen tarvitaan minimipalkkalaki

Suomesta on tulossa yhä enmmän kurjien palkkojen ja nollatuntisopimusten maa. "Kansainvälisen kilpailukyvyn" nimissä erityisesti sisämarkkinoilla toim
      Maailman menoa
      202
      3781