Esikoislestadiolaisuus on moniin palasiin hajonnut

Anonyymi

Ei siis vain kahteen joukkoon, kuten täällä on annettu ymmärtää. Sama koskee koko lestadiolaista liikettä, eri lestadiolaisryhmiä on ainakin yli 20.

Näistä hajaantumisprosesseista johtuu tämä Raamatun vastainen opetuskin, jonka mukaan vain meidän ryhmällämme on asuvainen Pyhä Henki, ja vain me pelastumme.

Tämän ihmeellisemmästä asiasta ei siis ole kysymys. Liikkeissä valtaan päässeiden henkilöiden valheista joilla itselle uskollinen ryhmä pidetään koossa.

Kun itse liikkeestä on ollut pelastava elementti, Kristuksen evankeliumin asemasta, niin tässä on tulos.

Kun ihmisoppien ja valtataistelun seurauksena on tullut jakaantumisia, niin asuvainen Pyhä Henki ja Jeesuksen Kristuksen seurakunta on siirtynyt ryhmästä riippumatta "meille". Ja muut ovat "meistä erkaantuneita eriseuroja". Vain Esikoiset ry ja Rauhan sana ovat selkeästi kristuskeskeisiä, liike-keskeisyyden sijasta.

Tällaista se piru syntisillä heikoilla ihmisillä teettää. Ja näin tapahtuu aina ja kaikissa ryhmissä, joissa Jeesus Kristus, tuo todellinen Tie jää yhteisössä kakkospaikalle.

Ev.lut. kirkkomme tilanne on toinen. Siellä jumalattomat henkilöt ovat soluttautuneet uskoviksi tekeytyneinä kirkon avainvirkoihin. Seuraukset ovat nyt kaikkien tiedossa. Jopa miestenm perseitä on pyllistelty alttarilta Helsingissä, kirkkoherran puuttumatta asiaan. Piispa marssii pridee kulkueessa, joka julistaa homoseksuaalien vapaata pseudoseksielämää, "avioliittoineen". Tämä meno muistuttaa pelottavasti sikauhreja Zeus jumalalle, Jesusalemin temppelissä.

Mitään hyvää ei ole siis odotettavissa kansakunnille tulevaisuudessa.



2. Piet. 3:8 Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä".
2. Piet. 3:9 Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, ...
*) -> ... vaan että kaikki tulevat parannukseen.

2. Piet. 3:10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas,
- ja silloin taivaat katoavat pauhinalla,
- ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat,
- ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.

2. Piet. 3:11 Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa,
2. Piet. 3:12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!

2. Piet. 3:13 Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.
2. Piet. 3:14 Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä;
2. Piet. 3:15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
2. Piet. 3:16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

***)-> 2. Piet. 3:17 Koska te siis, rakkaani, tämän jo edeltäpäin tiedätte, niin olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa tempaamina lankeaisi pois omalta lujalta pohjaltanne,

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

***) -> 2. Piet. 3:18 ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään.

26

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä on kun kommentti ei mene perille, eli lähde liikkeelle?

      • Anonyymi

        Lähti lyhyempänä, saa nähdä lähteekö nyt pidempi?

        Esikoislestadiolaisuus ei ole hajonnut mihinkään. Siitä vain on lähtenyt yksittäisiä henkilöitä, tai pieniä joukkoja, joille maailman rakkaus ja/ tai väärä hengellisyys ovat tulleet rakkaammiksi kuin elävä Jumalan sana.

        Näin on tapahtunut aina Jumalan seurakunnassa. Profeetoita ei uskottu, vaan tapettiin, samoin kävi Jeesukselle. Moosesta vastaan noustiin, kun ei uskottu, että Jumala neuvoo vain Mooseksen kautta. Alkuseurakunnasta nousi vääriä opettajia, jotka tekivät eriseuroja. Lutherin seurakunnasta lähti toisin opettavia. Alku lestadiolaisuus maallistui ja vastaavasti tuli myös ankarampaa, jossa vaadittiin syvempää katumusta, eikä julistettu enää synninpäästöä.

        Esikoislestadiolaisuudestakin on lähdetty niin oikealle, kuin vasemmalle puolelle. Ei ole väärin sanottu, että kaidantie molemmin puolin on vaaroja. Paavali kirjoittaakin:

        16. Mutta jos joku näkyy riitainen olevan, ei meillä eikä Jumalan seurakunnilla se tapa ole.
        17. Mutta kuin minä tätä teille ilmoitan, en minä teitä kiitä, ettette kokoon tule parannukseksi, vaan pahennukseksi.
        18. Sillä ensin, kuin te seurakuntaan tulette, niin minä kuulen eripuraisuudet olevan seassanne; jonka minä myös puolittain uskon.
        19. Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.

        Eli kun nämä ovat poistuneet, niin voimme Lutherin kanssa sanoa:

        Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Siihen minäkin kuulun, olen sen osa ja jäsen, osallinen sen kaikista aarteista ja keskinäisestä yhteydestä. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla. Sanan kuulemisesta alkaa pääsy pyhien yhteisöön. Ennen kuin siihen pääsimme, olimme kokonaan Perkeleen omia emmekä tienneet Jumalasta ja Kristuksesta yhtään mitään. Mutta Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa. Sen välityksellä hän vetää meidät yhteyteensä, sitä hän käyttää sananjulistukseen ja -harjoitukseen, sen välityksellä hän pyhittää meidät ja kasvattaa pyhyydessä. Näin me joka päivä kasvamme ja vahvistumme Pyhän Hengen luomassa uskossa ja uskon hedelmissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähti lyhyempänä, saa nähdä lähteekö nyt pidempi?

        Esikoislestadiolaisuus ei ole hajonnut mihinkään. Siitä vain on lähtenyt yksittäisiä henkilöitä, tai pieniä joukkoja, joille maailman rakkaus ja/ tai väärä hengellisyys ovat tulleet rakkaammiksi kuin elävä Jumalan sana.

        Näin on tapahtunut aina Jumalan seurakunnassa. Profeetoita ei uskottu, vaan tapettiin, samoin kävi Jeesukselle. Moosesta vastaan noustiin, kun ei uskottu, että Jumala neuvoo vain Mooseksen kautta. Alkuseurakunnasta nousi vääriä opettajia, jotka tekivät eriseuroja. Lutherin seurakunnasta lähti toisin opettavia. Alku lestadiolaisuus maallistui ja vastaavasti tuli myös ankarampaa, jossa vaadittiin syvempää katumusta, eikä julistettu enää synninpäästöä.

        Esikoislestadiolaisuudestakin on lähdetty niin oikealle, kuin vasemmalle puolelle. Ei ole väärin sanottu, että kaidantie molemmin puolin on vaaroja. Paavali kirjoittaakin:

        16. Mutta jos joku näkyy riitainen olevan, ei meillä eikä Jumalan seurakunnilla se tapa ole.
        17. Mutta kuin minä tätä teille ilmoitan, en minä teitä kiitä, ettette kokoon tule parannukseksi, vaan pahennukseksi.
        18. Sillä ensin, kuin te seurakuntaan tulette, niin minä kuulen eripuraisuudet olevan seassanne; jonka minä myös puolittain uskon.
        19. Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.

        Eli kun nämä ovat poistuneet, niin voimme Lutherin kanssa sanoa:

        Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Siihen minäkin kuulun, olen sen osa ja jäsen, osallinen sen kaikista aarteista ja keskinäisestä yhteydestä. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla. Sanan kuulemisesta alkaa pääsy pyhien yhteisöön. Ennen kuin siihen pääsimme, olimme kokonaan Perkeleen omia emmekä tienneet Jumalasta ja Kristuksesta yhtään mitään. Mutta Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa. Sen välityksellä hän vetää meidät yhteyteensä, sitä hän käyttää sananjulistukseen ja -harjoitukseen, sen välityksellä hän pyhittää meidät ja kasvattaa pyhyydessä. Näin me joka päivä kasvamme ja vahvistumme Pyhän Hengen luomassa uskossa ja uskon hedelmissä.

        Veli hyvä, Esikoislestadiolaiset ry ei ole se pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pyhistä ihmisistä, jonka Luther uskoi maan päällä silloin olleen.

        Sen asianhan todistaa jo tuo lainaamasi tekstikin: "se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähti lyhyempänä, saa nähdä lähteekö nyt pidempi?

        Esikoislestadiolaisuus ei ole hajonnut mihinkään. Siitä vain on lähtenyt yksittäisiä henkilöitä, tai pieniä joukkoja, joille maailman rakkaus ja/ tai väärä hengellisyys ovat tulleet rakkaammiksi kuin elävä Jumalan sana.

        Näin on tapahtunut aina Jumalan seurakunnassa. Profeetoita ei uskottu, vaan tapettiin, samoin kävi Jeesukselle. Moosesta vastaan noustiin, kun ei uskottu, että Jumala neuvoo vain Mooseksen kautta. Alkuseurakunnasta nousi vääriä opettajia, jotka tekivät eriseuroja. Lutherin seurakunnasta lähti toisin opettavia. Alku lestadiolaisuus maallistui ja vastaavasti tuli myös ankarampaa, jossa vaadittiin syvempää katumusta, eikä julistettu enää synninpäästöä.

        Esikoislestadiolaisuudestakin on lähdetty niin oikealle, kuin vasemmalle puolelle. Ei ole väärin sanottu, että kaidantie molemmin puolin on vaaroja. Paavali kirjoittaakin:

        16. Mutta jos joku näkyy riitainen olevan, ei meillä eikä Jumalan seurakunnilla se tapa ole.
        17. Mutta kuin minä tätä teille ilmoitan, en minä teitä kiitä, ettette kokoon tule parannukseksi, vaan pahennukseksi.
        18. Sillä ensin, kuin te seurakuntaan tulette, niin minä kuulen eripuraisuudet olevan seassanne; jonka minä myös puolittain uskon.
        19. Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.

        Eli kun nämä ovat poistuneet, niin voimme Lutherin kanssa sanoa:

        Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Siihen minäkin kuulun, olen sen osa ja jäsen, osallinen sen kaikista aarteista ja keskinäisestä yhteydestä. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla. Sanan kuulemisesta alkaa pääsy pyhien yhteisöön. Ennen kuin siihen pääsimme, olimme kokonaan Perkeleen omia emmekä tienneet Jumalasta ja Kristuksesta yhtään mitään. Mutta Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa. Sen välityksellä hän vetää meidät yhteyteensä, sitä hän käyttää sananjulistukseen ja -harjoitukseen, sen välityksellä hän pyhittää meidät ja kasvattaa pyhyydessä. Näin me joka päivä kasvamme ja vahvistumme Pyhän Hengen luomassa uskossa ja uskon hedelmissä.

        Sitä ollaan niin Lutherin kanssa mukamas samaa mieltä.

        Kuvitellaan, että Luther tulisi esikoislestadiolaisten seuraan oluelle tuoksuvien röyhtäisyjen saattelemana ja kannustaisi ihmisiä tapansa mukaan musiikkiharrastukseen.

        Mitenkähän häneen mahdettaisiin suhtautua?
        Päästettäisiinkö saarnaamaan vai näytettäisikö ovea kuten muillekkin teologiaa opiskeille on näytetty?

        Entä miten Luther mahtaisi suhtautua vain me opetukseen?

        Mietippä tätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähti lyhyempänä, saa nähdä lähteekö nyt pidempi?

        Esikoislestadiolaisuus ei ole hajonnut mihinkään. Siitä vain on lähtenyt yksittäisiä henkilöitä, tai pieniä joukkoja, joille maailman rakkaus ja/ tai väärä hengellisyys ovat tulleet rakkaammiksi kuin elävä Jumalan sana.

        Näin on tapahtunut aina Jumalan seurakunnassa. Profeetoita ei uskottu, vaan tapettiin, samoin kävi Jeesukselle. Moosesta vastaan noustiin, kun ei uskottu, että Jumala neuvoo vain Mooseksen kautta. Alkuseurakunnasta nousi vääriä opettajia, jotka tekivät eriseuroja. Lutherin seurakunnasta lähti toisin opettavia. Alku lestadiolaisuus maallistui ja vastaavasti tuli myös ankarampaa, jossa vaadittiin syvempää katumusta, eikä julistettu enää synninpäästöä.

        Esikoislestadiolaisuudestakin on lähdetty niin oikealle, kuin vasemmalle puolelle. Ei ole väärin sanottu, että kaidantie molemmin puolin on vaaroja. Paavali kirjoittaakin:

        16. Mutta jos joku näkyy riitainen olevan, ei meillä eikä Jumalan seurakunnilla se tapa ole.
        17. Mutta kuin minä tätä teille ilmoitan, en minä teitä kiitä, ettette kokoon tule parannukseksi, vaan pahennukseksi.
        18. Sillä ensin, kuin te seurakuntaan tulette, niin minä kuulen eripuraisuudet olevan seassanne; jonka minä myös puolittain uskon.
        19. Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.

        Eli kun nämä ovat poistuneet, niin voimme Lutherin kanssa sanoa:

        Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Siihen minäkin kuulun, olen sen osa ja jäsen, osallinen sen kaikista aarteista ja keskinäisestä yhteydestä. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla. Sanan kuulemisesta alkaa pääsy pyhien yhteisöön. Ennen kuin siihen pääsimme, olimme kokonaan Perkeleen omia emmekä tienneet Jumalasta ja Kristuksesta yhtään mitään. Mutta Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa. Sen välityksellä hän vetää meidät yhteyteensä, sitä hän käyttää sananjulistukseen ja -harjoitukseen, sen välityksellä hän pyhittää meidät ja kasvattaa pyhyydessä. Näin me joka päivä kasvamme ja vahvistumme Pyhän Hengen luomassa uskossa ja uskon hedelmissä.

        Väärässä olevasta näyttää että hän on suorassa ja muut väärässä. Isiltä opittujen fraasien toistelu ei auta muuhun, kun siihen että sama Jumalan sanan vastainen itseihaileva meno jatkuu. Sokea pysyy sokeana, sulkiessaan silmänsä Jumalan sanalta ja suojautuessaan jo aikoja sitten vääristyneisiin perinteisiin.

        Kierous ja umpisokeus paljastuu jo siinä hyvin, kun sanotaan Lutherin opin olevan oikea, mutta samalla viis veisataan Lutherin opista ja tunnustuskirjoista.

        Kristityn pitää tuntea Raamattunsa hyvin jotta voi erottaa nämä ihmisten omiatuntoja sitovat ihmis- ja harhaopit Kristuksen yksinkertaisesta pysyvästä evankeliumista.

        Se on vain itselle kamalaa joka sidottuna ihmisoppeihin joutuu koko ajan elämään mielikuvissaan ja toisten ihmisten mielipiteiden vankina ilman henkilökohtaista elämää ja henkilökohtaista suhdetta Kristukseen.

        Raskain puoli esikoislestadiolaisessa harhassa on se, että pelastus tapahtuu tiettyjen henkilöiden välityksellä, (ei siis Jumalan sanaan uskomalla ja Jumalan sanasta elämällä), Tästä syystä näiden jumaliksi korotettujen henkilöiden mielipiteistä on muodostunut jumala tälle ihmisoppien orjalle. Tällainen usko on vahva este Jeesukseen Kristukseen uskomiselle ja hänessä lunastettuna vapaana ja vanhurskaana elämiselle. Tämän tiedän koska olen liikkeen väärien opetusten orjana pitkään elänyt ja nyttemmin Kristuksessa Jeesuksessa vapaana Jumalan lapsena elävänä. - Kiitos Jeesuksen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sitä ollaan niin Lutherin kanssa mukamas samaa mieltä.

        Kuvitellaan, että Luther tulisi esikoislestadiolaisten seuraan oluelle tuoksuvien röyhtäisyjen saattelemana ja kannustaisi ihmisiä tapansa mukaan musiikkiharrastukseen.

        Mitenkähän häneen mahdettaisiin suhtautua?
        Päästettäisiinkö saarnaamaan vai näytettäisikö ovea kuten muillekkin teologiaa opiskeille on näytetty?

        Entä miten Luther mahtaisi suhtautua vain me opetukseen?

        Mietippä tätä.

        Esikoislestadiolaisuus on mukaeltu jäänne 1700 luvun herrnhutilaisuudesta ja uuslukijaisuudesta, eikä sillä ole, - nyt kirkon ulkopuolelle jäätyään -, paljon tekemistä luterilaisuuden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä ollaan niin Lutherin kanssa mukamas samaa mieltä.

        Kuvitellaan, että Luther tulisi esikoislestadiolaisten seuraan oluelle tuoksuvien röyhtäisyjen saattelemana ja kannustaisi ihmisiä tapansa mukaan musiikkiharrastukseen.

        Mitenkähän häneen mahdettaisiin suhtautua?
        Päästettäisiinkö saarnaamaan vai näytettäisikö ovea kuten muillekkin teologiaa opiskeille on näytetty?

        Entä miten Luther mahtaisi suhtautua vain me opetukseen?

        Mietippä tätä.

        Valheita, valheita ja edelleen valheita.

        " näytettäisikö ovea kuten muillekkin teologiaa opiskeille on näytetty?"

        Esikoislestadiolaisuudessa on ollut monta pappia, jotka ovat autuaallisen kuoleman kautta päässeet pois yli kuoleman sillattoman virran voittajana perille. Myös Ruotsin Lapissa on pappi ollut mukana esikoisten seurakunnassa kuolemaansa asti.

        On ollut pappi lähetystyössäkin mukana, mutta itse on lähtenyt pois, ei kuulemma enään ole esikoistenkaan mukana.

        Meillä on kuitenkin pyhä pappeus, joten olemme kaikki pappeja.

        "Kuvitellaan, että Luther tulisi esikoislestadiolaisten seuraan oluelle tuoksuvien röyhtäisyjen saattelemana ja kannustaisi ihmisiä tapansa mukaan musiikkiharrastukseen."

        Kyllä Luther on hyviä virsiä tehnyt, joita mekin veisaamme. En usko, että hän kuitenkaan sellainen on sika ollut kuin esikoisissa ollaan. Perustajajäsenkin menetti korttinsa kännissä ajelun takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valheita, valheita ja edelleen valheita.

        " näytettäisikö ovea kuten muillekkin teologiaa opiskeille on näytetty?"

        Esikoislestadiolaisuudessa on ollut monta pappia, jotka ovat autuaallisen kuoleman kautta päässeet pois yli kuoleman sillattoman virran voittajana perille. Myös Ruotsin Lapissa on pappi ollut mukana esikoisten seurakunnassa kuolemaansa asti.

        On ollut pappi lähetystyössäkin mukana, mutta itse on lähtenyt pois, ei kuulemma enään ole esikoistenkaan mukana.

        Meillä on kuitenkin pyhä pappeus, joten olemme kaikki pappeja.

        "Kuvitellaan, että Luther tulisi esikoislestadiolaisten seuraan oluelle tuoksuvien röyhtäisyjen saattelemana ja kannustaisi ihmisiä tapansa mukaan musiikkiharrastukseen."

        Kyllä Luther on hyviä virsiä tehnyt, joita mekin veisaamme. En usko, että hän kuitenkaan sellainen on sika ollut kuin esikoisissa ollaan. Perustajajäsenkin menetti korttinsa kännissä ajelun takia.

        "Esikoislestadiolaisuudessa on ollut monta pappia, jotka ovat autuaallisen kuoleman kautta päässeet pois yli kuoleman sillattoman virran voittajana perille. Myös Ruotsin Lapissa on pappi ollut mukana esikoisten seurakunnassa kuolemaansa asti."

        Mutta kuinka monta pappia on ajettu ulos???? Aika monta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärässä olevasta näyttää että hän on suorassa ja muut väärässä. Isiltä opittujen fraasien toistelu ei auta muuhun, kun siihen että sama Jumalan sanan vastainen itseihaileva meno jatkuu. Sokea pysyy sokeana, sulkiessaan silmänsä Jumalan sanalta ja suojautuessaan jo aikoja sitten vääristyneisiin perinteisiin.

        Kierous ja umpisokeus paljastuu jo siinä hyvin, kun sanotaan Lutherin opin olevan oikea, mutta samalla viis veisataan Lutherin opista ja tunnustuskirjoista.

        Kristityn pitää tuntea Raamattunsa hyvin jotta voi erottaa nämä ihmisten omiatuntoja sitovat ihmis- ja harhaopit Kristuksen yksinkertaisesta pysyvästä evankeliumista.

        Se on vain itselle kamalaa joka sidottuna ihmisoppeihin joutuu koko ajan elämään mielikuvissaan ja toisten ihmisten mielipiteiden vankina ilman henkilökohtaista elämää ja henkilökohtaista suhdetta Kristukseen.

        Raskain puoli esikoislestadiolaisessa harhassa on se, että pelastus tapahtuu tiettyjen henkilöiden välityksellä, (ei siis Jumalan sanaan uskomalla ja Jumalan sanasta elämällä), Tästä syystä näiden jumaliksi korotettujen henkilöiden mielipiteistä on muodostunut jumala tälle ihmisoppien orjalle. Tällainen usko on vahva este Jeesukseen Kristukseen uskomiselle ja hänessä lunastettuna vapaana ja vanhurskaana elämiselle. Tämän tiedän koska olen liikkeen väärien opetusten orjana pitkään elänyt ja nyttemmin Kristuksessa Jeesuksessa vapaana Jumalan lapsena elävänä. - Kiitos Jeesuksen.

        Herrani oi

        sain koronaviruksen Miksi?

        KUUNTELENKO VIELÄ TÄTÄ OPPIA???

        No vaikka usko on nyt koetuksella niin. Me johdamme uskoon ja saamme johdatuksen neitsyeistä. Älkää uskoko vääräuskoisia!

        Seurat kokoontuu sovitussa formaatissa.

        TV on edellen kielletty!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valheita, valheita ja edelleen valheita.

        " näytettäisikö ovea kuten muillekkin teologiaa opiskeille on näytetty?"

        Esikoislestadiolaisuudessa on ollut monta pappia, jotka ovat autuaallisen kuoleman kautta päässeet pois yli kuoleman sillattoman virran voittajana perille. Myös Ruotsin Lapissa on pappi ollut mukana esikoisten seurakunnassa kuolemaansa asti.

        On ollut pappi lähetystyössäkin mukana, mutta itse on lähtenyt pois, ei kuulemma enään ole esikoistenkaan mukana.

        Meillä on kuitenkin pyhä pappeus, joten olemme kaikki pappeja.

        "Kuvitellaan, että Luther tulisi esikoislestadiolaisten seuraan oluelle tuoksuvien röyhtäisyjen saattelemana ja kannustaisi ihmisiä tapansa mukaan musiikkiharrastukseen."

        Kyllä Luther on hyviä virsiä tehnyt, joita mekin veisaamme. En usko, että hän kuitenkaan sellainen on sika ollut kuin esikoisissa ollaan. Perustajajäsenkin menetti korttinsa kännissä ajelun takia.

        Totta kuitenkin on, että ainakin jyrkkää linjaa edustavat puhujanne ovat Lutherin kanssa eri linjoilla mm:

        - kasteesta
        - siitä, keiden puheissa ja missä yhteyksissä Pyhä henki voi vaikuttaa
        - musiikista ja monista muista harrastuksista
        - kuorotoiminnasta
        - siitä, että autuaaksi tullaan nykyisin vain tietyn herätysliikkeen piirissä lukuun ottamatta pieniä lapsia
        - teologian opintojen tai Raamatun opiskelun tarpeellisuudesta puhujille
        - seurakuntalaisten Raamatun tuntemuksen tarpeellisuudesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kuitenkin on, että ainakin jyrkkää linjaa edustavat puhujanne ovat Lutherin kanssa eri linjoilla mm:

        - kasteesta
        - siitä, keiden puheissa ja missä yhteyksissä Pyhä henki voi vaikuttaa
        - musiikista ja monista muista harrastuksista
        - kuorotoiminnasta
        - siitä, että autuaaksi tullaan nykyisin vain tietyn herätysliikkeen piirissä lukuun ottamatta pieniä lapsia
        - teologian opintojen tai Raamatun opiskelun tarpeellisuudesta puhujille
        - seurakuntalaisten Raamatun tuntemuksen tarpeellisuudesta

        juuri niin.

        lukevat tämän ja ajattelevat. ei ole herkkua heillä. Siihen vaan on joutunut.


    • Anonyymi

      Esikoislestadiolaisuuden pilasivat muutamat väärät profeetat perseter etunenässä ja minde ym perässä.

      • Anonyymi

        Olet väärässä tässäkin asiassa ja joka kohdassa. Ko. henkilöt eivät ole vääriä profeettoja, eikä ole pilanneet muuta kuin joidenkin luulouskon. Nimet kirjoitetaan isoilla alkukirjaimilla ja siksi toiseksi he eivät ole esikoislestadiolaisia, vaan Länsi lestadiolaisia.

        Oppi on sama, kuin se on ollut Laestadiuksen päivistä alkaen. Sakramentit ovat nyt siellä. mihin ne kuuluvat, eli Kristuksen kirkossa.


      • Juuri näin.


    • "Esikoislestadiolaisuuden pilasivat muutamat väärät profeetat perseter etunenässä ja minde ym perässä."

      Siis juuri näin.

      • Anonyymi

        Eriseuraisten, elävän kristillisyyden vihollisten, elävän Jumalan sanan ja Pyhän Hengen neuvojen vastustajien ja pilkkaajien mielestä se on varmasti niin.

        Jumalan lasten mielestä esikoislestadiolaisuus on sama. kuin se on ollut alusta asti, se on sama kristillisyys kuin se oli apostolien aikana Kristuksen perustamassa seurakunnassa, sillä Jumalan sana on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eriseuraisten, elävän kristillisyyden vihollisten, elävän Jumalan sanan ja Pyhän Hengen neuvojen vastustajien ja pilkkaajien mielestä se on varmasti niin.

        Jumalan lasten mielestä esikoislestadiolaisuus on sama. kuin se on ollut alusta asti, se on sama kristillisyys kuin se oli apostolien aikana Kristuksen perustamassa seurakunnassa, sillä Jumalan sana on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.

        OLe sinä eriseurainen jo hiljaa seuroinesi ja häpeä viestejäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eriseuraisten, elävän kristillisyyden vihollisten, elävän Jumalan sanan ja Pyhän Hengen neuvojen vastustajien ja pilkkaajien mielestä se on varmasti niin.

        Jumalan lasten mielestä esikoislestadiolaisuus on sama. kuin se on ollut alusta asti, se on sama kristillisyys kuin se oli apostolien aikana Kristuksen perustamassa seurakunnassa, sillä Jumalan sana on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.

        Jos ei muuta osaa kuin haukkua ja pilkata muita kristittyjä kuin esikoislestadiolaisia eriseuraisiksi ja väittää yksin esikoislestadiolaisuutta Kristuksen perustamaksi seurakunnaksi, olisi syytä miettiä tarkemmin mihin oikein on uskonsa kiinnittänyt.

        Jos aidosti uskoo, että ainoastaan esikoislestadiolaiset osaavat tulkita Raamattua oikein ja vain heillä on Pyhä Henki keskuudessaan kun pohtivat uskon asioita, on ihan samalla viivalla kuin esimerkiksi Jehovan todistajat oikeassaolemisessaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei muuta osaa kuin haukkua ja pilkata muita kristittyjä kuin esikoislestadiolaisia eriseuraisiksi ja väittää yksin esikoislestadiolaisuutta Kristuksen perustamaksi seurakunnaksi, olisi syytä miettiä tarkemmin mihin oikein on uskonsa kiinnittänyt.

        Jos aidosti uskoo, että ainoastaan esikoislestadiolaiset osaavat tulkita Raamattua oikein ja vain heillä on Pyhä Henki keskuudessaan kun pohtivat uskon asioita, on ihan samalla viivalla kuin esimerkiksi Jehovan todistajat oikeassaolemisessaan.

        Jumalan leikkimistä se on. Kun syntinen heikko erehtyvä ihminen luulee olevansa kaikkitietävä Jumala, niin se on hyvin säälittävä tila. Kirjoituksistakin sen näkee, liikkeessä tosiaan uskotaan ja opetetaan että vain liikkeen johdon mielipiteille kuuliaisilla esikoislestadiolaisilla on asuvainen Pyhä Henki.


      • Anonyymi
        yksikristitty kirjoitti:

        Jumalan leikkimistä se on. Kun syntinen heikko erehtyvä ihminen luulee olevansa kaikkitietävä Jumala, niin se on hyvin säälittävä tila. Kirjoituksistakin sen näkee, liikkeessä tosiaan uskotaan ja opetetaan että vain liikkeen johdon mielipiteille kuuliaisilla esikoislestadiolaisilla on asuvainen Pyhä Henki.

        Onko tämä kommentoija sama kuin se vaito?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tämä kommentoija sama kuin se vaito?

        Olipa se sitten se vaito tai joku muu, niin asiaa kirjoitti. Ei siihen paljon lisäämistä ole kenelläkään. Pitäisi jokaisen esikoislestadiolaisen ajatteleman, mitä noinkin lyhyt kommentti sisällään pitää.

        Siinähän ei pilkata tai ylenkatsota ketään, todetaan vaan yksinkertaisen kiihkottomasti kuinka hän esikoislestadiolaisuuden nykytilan näkee, olipa hän kirjoittaja sitten vaito tai joku muu tahansa. Eikä sen sisältöä voi millään asia-argumenteilla kumota? Niinhän se asia taitaa olla?

        Miksi olisi tarpeellista tietää onko kirjoittaja vaito? Eikö kirjoituksen sisältö ole tärkeämpi asia kuin se, kuka sen kirjoitti? No monellehan se ei ole, ei uskonnossa, politiikassa ja monessa muussakaan asiassa.


    • Anonyymi

      Miksi pappani nuolee minun pimppiä?

      Eikö tämä ole lain vastaista?

      • Anonyymi

        Sinä olet parikymppinen pornoa ahkerasti käyttävä mies. Sinulla ei ole pimppiä, eikä mitään käsitystä lestadiolaisistakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet parikymppinen pornoa ahkerasti käyttävä mies. Sinulla ei ole pimppiä, eikä mitään käsitystä lestadiolaisistakaan.

        tämä tuskin on vaiton kommentti-luulen


      • Anonyymi

        Siis tuollaisen kirjoittaminenko? Ainakin hyvien tapojen vastaista tuollainen trollaus on. Laittomuudesta en osaa sanoa mitään varmaa.

        JOs tuo fantasiasi olisi totta, lainvastaisuus riippuisi siitä, minkä ikäisiä olette.

        Sukupuoliyhteyskään aikuisten lähisukulaisten kesken ei ole pahempi rikos kuin törkeä rattiijuopumus tai törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen (suuri ylinopeus). Sakko tai enintään kaksi vuotta vankeutta. (Rikoslaki 17 luku 22§)


      • Anonyymi

        "Joka julkisesti pilkkaa Jumalaa tai loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa (267/1922) tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä, on tuomittava uskonrauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi." Niin sanoo Suomen RL 17:10§.

        Tämä lakipykälänäkökulma tuli mieleeni tuosta viime yön Anonyymi 03:02 kysymyksestä. "Eikö tämä ole lain vastaista?"

        Pitäväthän esikoislestadiolaiset seurakuntaoppiaan pyhänä?
        Herjataanko tai häpäistäänkö sitä julkisesti, kun kirjoitellaan, että ei siihen uskota? Miten sitä herjataan tai häpäistään, mitä se vaatii kirjoitukselta?

        Esikoislestadiolaiset taas kertoessaan, että vain heillä on Pyhä Henki keskuudessaan, pilkkaavatko he silloin Jumalaa? Se on vaikea kysymys, mitä on pilkka Jumalaa kohtaan? Eikö Jumalan ainoaksi maanpäälliseksi edustajaksi asettautuminen herätä kysymyksiä? Keneltä he ovat valtuudet saaneet, milloin ja missä, yksin edustaa Kristuksen seurakuntaa? Vai ovatko itse vain ottaneet tuon oikeuden? Kuten niin monet muutkin porukat, jotka ovat sitä mieltä, että heillähän ne vain ovat, "taivaan valtakunnan avaimet" yksin käytössä.

        No nämä nyt olivat yksinkertaisen ihmisen pohdintoja, älkää pahastuko, sillä pahaa en tarkoita kenellekään teistä. Mutta tuo "rikosasia" sai miettimään tuoltakin kannalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe