Ruusuista sos!

Kaikkien etelänpuoleisen ruusupenkkini ruusujen lehdet ovat tuleet ruskeiksi tai keltaisiksi. Tätä tapahtui jo viime kesänä, mutta uskoin talven korjanneen asian, mutta sama uusiutui nyt tänä kesänä. Mikä neuvoksi? Olen googlettanut mutta en ole mielestäni löytänyt keissiin sopivaa taudinkuvaa.
Vihreäpeukalot auttakaa!

9

269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt on ilmeisesti kyse jaloruusuista, ei pensaista. Herää kysymys, että kukkivatko ruususi ja pysyvätkö lehdet kuitenkin kiinni varsissaan ja ovatko lehdet muuten ehjät ja topakat , sillä lehtien kokonaan kellastuminen ja ruskettuminen vaikuttavat aika totaaliselta huonokuntoisuudelta ja kaiken lisäksi se tapahtuu toisena kesänä jo. Elinvoimaa tuntuu olevan ainakin jonkin verran , kun talvesta selvisivät. Tuholaisia ei ilmeisesti näy, ei siis auta ruiskutukset eikä tunnu olevan selviä tietyn kasvitaudin merkkejäkään.

Ruusut tarvitsevat paljon valoa, tarpeeksi kosteutta ja melkoisesti oikeanlaisia ravinteita voidakseen hyvin. Jos nämä asiat ovat kunnossa, on tosiaankin vaikea keksiä selitystä lehtien värimuutoksille. Onkohan ruusut istutettu alunperin oikein, tarpeeksi syvään kuoppaan ja jalostuskohta 10-25 senttiä mullan pinnan alapuolelle. Uutta multaa kannattaakin aina lisätä, koska multa painuu ja jalostuskohta voi tulla näkyviin. Ei kai juuristoon jää vettä seisomaan talveksi, sillä jäätynyt "vesipesä" on monen muunkin kasvin heikentäjä ja surma. Kannattaa istuttaa ruusut harjumaiseen kohopenkkiin, liika vesi valuu pois ja juuret saavat lämpöä. Huonokuntoinen juuristo näkyy kasvin voinnissa. Maaperäkin voi olla vääränsorttinen, esimerkiksi liian savinen ja hengittämätön. Maa voi kuulemma jopa "väsyä". Ei jaloruusukaan ikuinen ole, pensasruusuja taas voi melkein loputtomiin nuorentaa leikkaamalla. Minäkin olen paljon jaloruusuja menettänyt, ryhmäruusu Europeana on ollut kestävin ja toinen uskollinen on keltainen suurikukkainen Peace - se onkin hyvä enne, sillä se kehitettiin toisen maailmansodan päätyttyä rauhan kunniaksi.

Kiva, kun innostusta puutarhaan riittää, palkitsevaa se on monin tavoin, vaikka kaikki ei mene kuin Srtömsössä. Kasvit voivat yllättää, esimerkiksi harjaneilikat ja sormustinkukat kylväytyessään ilmaantuvat erilaisia väriyhdistelminä ja yllättävissä paikoissa. Minua vähän harmittaa, kun keltaiset ja keltapunaiset akileijani ovat lähes hävinneet, on enimmäkseen sinistä enää.

• Suurin osa sairaista ruusuista ovat hyväkuntoisia ja niiden ikää en osaa oikein edes arvioida; ne ovat edellisten omistajien istuttamia ja talo on viime vuosisadan alkupuoliskolla rakennettu.
      Mielestäni tämä "ruusurutto" alkoi kun levitin ruusujen alle kaarnahakkelusta estämään rikkaruohon kasvua; piikkisten ruusujen juurelta kitkeminen oli vaikeaa ja työlästä, sanoisimpa jopa tuskallista. Laitoin hakkeluksen alle mustaa muovia, jonka otin sitten pois että multa pääsee nengittämään. Olisikohan tällä operaatiolla tekemistä ruusujen sairauteden kanssa?
      Multa penkissä on varsin hyvää ja mullan alla huokoista uplannin harjua, joka läpäisee hyvin vettä.
      Kiitos tosi paljon vastauksestasi!

• Käväisi mielessä, että olisiko ollut liian märkää ja kun luin tuon mustan muovin niin ajatus vahvistui.
      Kaikenkaikkiaan, kasvit kärsivät, kun ei ole kunnon lumipeitettä talvella.
      Täällä missä minä olen, ensin on pari kolme viikkoa hellettä, nyt kaatosadekuuroja välillä taivaan täydeltä.
      Ramoona kyllä laittoi hyvän asiallisen kommentin, johon ei lisäämistä juurikaan löydy.

• Kiitos molemmille ruusunkasvattajille. Itse olen todella aloittelija ja nää ruusut mun penkissä ovat perintöjä edellisiltä asukkailta, ainakin osittain. Lisään penkkiin aina kesäisin erivärisiä mitä satun näkemään kaupoissa .

• Laitoin kuvan ruusuistani Puutarha-ja piharyhmään Facebookissa ja siellä joku arveli että kyseessä on ruusuetanainen. Siihen tehoaa tavalliset puutarhan tuholaisten torjuntamyrkyt.

• Jos epäilen tuholaista, itse teen niin, että kääntelen lehtiä ja tutkailen lehtien alapintaa.
        Usein syyllinen löytyy. Tunnistus käy googlen avulla.
        Äitienpäiväruusuissa on joskus ollut kirvoja. Niille ole suihkuttanut mäntysuopavettä. Auttaa siihen vaivaan.

• Anonyymi

Eikös ne etanat ole aika isoja, näkee paljaalla silmällä ? Etanat tekee reikiä lehtiin ja puree koko juuren poikki. Minulla on usein etana syönyt orvokit. Onko puutarhassasi kotikoita ? nehän tuhoaa vähän kaikkea ? Etanamyrkkyjä kyllä löytyy, mutta ikävää kun sitä pitää kylvää kaikkialle.

• Anonyymi kirjoitti:

Eikös ne etanat ole aika isoja, näkee paljaalla silmällä ? Etanat tekee reikiä lehtiin ja puree koko juuren poikki. Minulla on usein etana syönyt orvokit. Onko puutarhassasi kotikoita ? nehän tuhoaa vähän kaikkea ? Etanamyrkkyjä kyllä löytyy, mutta ikävää kun sitä pitää kylvää kaikkialle.

Ruusuetanainen nimestään huolimatta ei ole etana vaan lentävä perhosen näköinen otus. Uusi tuttavuus minullekin.
        Pieniä valkoisia toukkia näkyi jokunen lehtien alapinnassa.
        Tarvinnee myrkyttää, mutta olisintoivonut löytäväni jonkun ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruusuetanainen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      85
      5402
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      42
      3591
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      61
      2965
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      46
      2181
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      61
      1936
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      289
      1753
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1606
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1422
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1376
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      8
      1322
    Aihe