Puhutaan muitten kieltenoppimisesta näitä muita kunnioittaen ja

Anonyymi

tunnustaen heidän oikeutensa tehdä itsenäisiä valintoja.

19

<50

Vastaukset

• Kyllä siansaksa on sallittua. Minä kannatan sitä.

• Näin olet antanut ymmärtää.

Silti hyvää ja oikeaa on useimpien mielissä ja tavoitteissa, kun puhutaan lasten ja nuorten oikeuksista ja mahdollisuuksista mielekkääseen ja heitä itseään eteenpäin vievään koulutukseen.

• Ihminen tekee itsenäisiä valintoja (toivottavasti) aikuisena.

Peruskoulussa ei ole tarkoitus tehdä itsenäisiä valintoja, vaan siellä noudatetaan opetusohjelmaa, joka on kaikille suunnilleen sama. Kielissä on silti runsaasti valintaa isoissa kouluissa. Lähes jokainen saa valita mieleisensä 1. kielen.

• Lasten vanhemmat ovat aikuisia ja vielä aikuisia, jotka tuntevat lapsensa parhaiten ja toivovat näille pelkkää hyvää.

Kouluun on tuotu valinnaisaineita juuri siksi, että olisi mahdollista ottaa huomioon lasten ja nuorten erilaisuus - ja erilaiset tarpeet. Kielten kohdalla tämä on erityisen tärkeää.

• Anonyymi kirjoitti:

Lasten vanhemmat ovat aikuisia ja vielä aikuisia, jotka tuntevat lapsensa parhaiten ja toivovat näille pelkkää hyvää.

Kouluun on tuotu valinnaisaineita juuri siksi, että olisi mahdollista ottaa huomioon lasten ja nuorten erilaisuus - ja erilaiset tarpeet. Kielten kohdalla tämä on erityisen tärkeää.

Nimenomaan. Kielten opetuksen uudistus tuotiin tätä tarkoitusta varten. Nyt yhä useampi lapsi vanhempineen voi valita sen tärkeimmän kielen itse.

Missään toisessa maassa ei ole tässä suhteessa yhtä vapaata valintaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Nimenomaan. Kielten opetuksen uudistus tuotiin tätä tarkoitusta varten. Nyt yhä useampi lapsi vanhempineen voi valita sen tärkeimmän kielen itse.

Missään toisessa maassa ei ole tässä suhteessa yhtä vapaata valintaa.

Hanki kontakteja nuoriin, jotta ymmärrät englannin merkityksen heille.

A1-kielivaihtoehtoja ja A2-kielivaihtoehtoja on ollut kauan. Englanti voittaa.

Ruotsille ei vaihtoehtoja ole - miksei jo saisi olla?

• Hyvillä mielin eteenpäin! Luotetaan muihin ihmisiin, vanhempina he haluavat lastensa parasta ja tekevät varmasti parhaat mahdolliset kielivalinnat näitten kanssa.

• Opettivatko isäsi entiset työkaverit luottamaan 'muihin ihmisiin'? Minä luotan kyllä ihan vain itseeni.

• Anonyymi kirjoitti:

Opettivatko isäsi entiset työkaverit luottamaan 'muihin ihmisiin'? Minä luotan kyllä ihan vain itseeni.

Jos isä on ollut duunari, jolla on ollut ruotsinkielisiä työkavereita, suomalaislapset ovat saaneet reilun kuvan ruotsinkielisistä - ei vaadita muilta palvelua vaan eletään omaa elämää!

• Vain todellisuudelle vieras pakkoruotsijärjestelmä tuottaa ongelmia.

• Heti vapaus. Voimme hyväksyä valinnaisuuden kielissä heti, voimme antaa vapautuksia siellä, missä valinnaisuus ei ole mahdollista. Elämässä on todella paljon vaihtoehtoja.

• Suomen kieli yhdistää Suomessa, yhdeksän kymmenestä puhuu sitä äidinkielenään ja useimmille muillekin suomi on se vahva kieli - mutta erilaisia kaksikielisyyksiä on ja saa olla, ei tämä ole ongelma. Pakollisia vähemmistökieliä emme tarvitse, sellainen ei toimi - kokeiltu on.

• Elämässä on niin valtavasti mahdollisuuksia - miksi estää nuoria käyttämästä niitä vaatimalla ruotsin pakollisuutta? Valinnainen ruotsi toimii niillä, jotka sen todella haluavat.

• Valinnainen ruotsi, kiitos!

• Anonyymi kirjoitti:

Valinnainen ruotsi, kiitos!

Ja pian, kiitos!

• Koulua kehitetään koko ajan, miksei myös ruotsia voisi jo vaihtaa valinnaiskieleen?

Miksi ruotsia saisi vain lisätä muttei vähentää, vaikka juuri vähentämista ja valinnaistamista toivotaan?

• Nimenomaan valinnaiskieli pakkoruotsin sijaan on kaikkien toiveissa.

• Liityin tuonne kansainväliseen sukutuktimus
      gaalaan.
      sain sieltä mun DNA kartoituksen ja olen pohjimmiltani
      Aasialainen
      Itä-Aasialainen sekä
      Inuiitti.

Voisiko näitä kielen oppimista kehittää
      täällä suomessa : "Tunnustaen heidän oikeutensa tehdä itsenäisiä valintoja"?

• Tunnustetaan tämän ajan nuorten ja heidän perheittensä oikeus kielivalinnoilla tukea yksilöllisiä kieliprofiileja ja yksilöllistä oppimista.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

SEISKA.FI

• Kuumat bikinitreenit rannalla: Britney Spears on edelleen upeassa kunnossa - paparazzikuvat!
    • Huhhuh, mikä povi! Sara Sieppi erotiikkaa tihkuvissa sänkykuvissa poikkeuksellisen rohkeana: rinnat kuultavat läpi kireästä paidasta - katso!
    • Muusikko Kim Herold paljastaa: Terveellinen elämä tukahdutti luovuuden – ”Pitäisi sekoilla huolella!”

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sofian ja Stefun ero on peruttu

No niin, nyt laittoi Stefu instaan pusukuvan ja sydämiä eli taas on kaikki hyvin ja ero on peruttu. En tiedä sit onko tää hyvä juttu. Stefu vaikutta
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      11099
    2. Latvala yrittää iskeä Sara Sieppiä!

JM Latvala selvästi nyt Saran perässä. On käynyt kommentoimassa Saran kuvia niin ettei oikein voi käsittää väärin et mistä on kyse. Tää olis kyllä hy
      147
      6347
    3. Martina lähti minne?

Lentokoneessa näyttää olevan ja minne on Martina menossa?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2041