2 biljoonaa galaksia Universumissa

Anonyymi

Ja yhdessä galaksissa on lukrmaton määrä planeettoja sopivalla elämänvyöhykkeellä. Ja niissä on elämää, sivilisaatioita. Miten kristinusko toimii Universumissamme ja lukemattomissa rinnakkaisuniversumeissa?

75

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Biljoona on miljoona miljoonaa. Lähde Aamulehti..

    • Anonyymi

      1Moos.15:5 Ja hän vei hänet ulos ja sanoi: Katso taivaalle ja lie tähdet, jos ne taidat lukea. Ja hän sanoi hänelle: Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä. 1Moos.22:17 minä runsaasti siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja hiekka, joka on meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valtaavat vihollistensa portit. 1Moos.26:4 Ja minä teen sinun jälkeläisesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja annan jälkeläisillesi kaikki nämä maat ja sinun siememenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä. 1Moos.12:3

      • Anonyymi

        Siinä taisi jumalasi vähän liioitella. Maapallolle ei mahdu jokaisen 200:n miljardin galaksin 200 miljardin tähden (siis auringon) lukumäärää ihmisiä.

        Se oli oike emävale.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä taisi jumalasi vähän liioitella. Maapallolle ei mahdu jokaisen 200:n miljardin galaksin 200 miljardin tähden (siis auringon) lukumäärää ihmisiä.

        Se oli oike emävale.

        Helposti mahtuu 200 miljardia ihmistä maapallon alalle.

        Pelkästään Suomen pinta-ala on 338 440 km²

        Ja jos ajatellaan yksi ihminen neliömetrille, niin jo silloin 200 mijardin raja ylittyy.

        1 Neliökilometri on 1 000 000 neliömetriä.

        Joten Suomen kokoinen ala vetäisi 338 440 000 000, eli 338, 44 miljardia ihmistä ja koko maapallon ala on sitten jo aivan eri lukemissa.

        Ja ei kannata syyttää valehtelusta, ellei edes perehdy asiaan.

        5 Ja hän vei hänet ulos ja sanoi: "Katso taivaalle ja lue tähdet, jos ne taidat lukea". Ja hän sanoi hänelle: "Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä". ( 1Moos 15)

        Mooses näki paljon tähtiä, koska valosaastetta ei tuolloin ollut, yö oli pimeä.
        Mutta Mooses laski ohjeen mukaisesti, ne mitkä katseella tavoitti, eli pystyi ihmissilmällä erottamaan.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helposti mahtuu 200 miljardia ihmistä maapallon alalle.

        Pelkästään Suomen pinta-ala on 338 440 km²

        Ja jos ajatellaan yksi ihminen neliömetrille, niin jo silloin 200 mijardin raja ylittyy.

        1 Neliökilometri on 1 000 000 neliömetriä.

        Joten Suomen kokoinen ala vetäisi 338 440 000 000, eli 338, 44 miljardia ihmistä ja koko maapallon ala on sitten jo aivan eri lukemissa.

        Ja ei kannata syyttää valehtelusta, ellei edes perehdy asiaan.

        5 Ja hän vei hänet ulos ja sanoi: "Katso taivaalle ja lue tähdet, jos ne taidat lukea". Ja hän sanoi hänelle: "Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä". ( 1Moos 15)

        Mooses näki paljon tähtiä, koska valosaastetta ei tuolloin ollut, yö oli pimeä.
        Mutta Mooses laski ohjeen mukaisesti, ne mitkä katseella tavoitti, eli pystyi ihmissilmällä erottamaan.

        Usko Toivonen

        Herää jo harhoistasi!

        Mooses ei ole voinut nähdä tähden tähteä, koska hän ei ole koskaan edes elänyt. Hänen hahmonsa on Raamattuun lainattu Akkaidin kuninkaalta Sargosilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Herää jo harhoistasi!

        Mooses ei ole voinut nähdä tähden tähteä, koska hän ei ole koskaan edes elänyt. Hänen hahmonsa on Raamattuun lainattu Akkaidin kuninkaalta Sargosilta.

        Kovasti viisasta yrität leikkiä..


    • Anonyymi

      1Kun.4:29-30 Ja Jumala antoi Salomolle viisautta ja ymmärrystä ylen runsaasti ja älyä niin laajalti, kun on hiekkaa meren rannalla, niin että Salomon viisaus oli suurempi kuin kaikkien Idän miesten ja kaikkien egyptiläisten viisaus. 1Kun.10:6-7 Sitten hän sanoi kuninkaalle: Totta oli se puhe, jonka minä kotimaahani sinusta ja sinun viisaudestasi kuulin. Minä en uskonut, mitä sanottiin, ennenkuin itse tulin ja sain omin silmin nähdä; ja katso, ei puoltakaan oltu minulle kerrottu. Sinulla on paljon enemmän viisautta ja rikkautta, kuin minä olin kuullut huhuttavan.

    • Anonyymi

      2Aikak.9:6 Biblia (1776) Vaan en minä uskonut heidän sanojansa ennenkuin minä itse tulin, ja minun silmäni nähneet ovat ja katso, ei ole minulle puoliakaan sanottu sinun suuresta taidostas, sinulla on enempi, kuin se sanoma on, jonka minä kuulin.

    • Anonyymi

      Kullakin asutulla planeetalla on omat Jeesuksensa ja viisaat tietäjänsä.

      • Jos ovat niin kehittyneitä, että osaavat omat jumalansa luoda.


    • Anonyymi

      Hebr.11:12 Biblia (1776) Sentähden myös yhdestä, joka niin jo kuollut oli, ayntyi monta, niinkuin tähtiä on taivaassa ja niinkuin santaa meren rannassa, joka epälukuinen on. 1Moos.15:5. 13:16. 22:17. 32:13. 5Moos.10:22 Seitsemänkymmentä henkeä oli sinun isiesi joukko, kun he menivät Egyptiin, mutta nyt Herra, sinun Jumalasi. on tehtyt sinun lukusi paljoksi niinkuin taivaan tähdet. 1Moos.46:27

    • Anonyymi

      1Moos.41:49 Biblia. Ja Joseph kokosi sangen paljon jyviä, niinkuin santaa meressä, siihenasti että hän lakkasi lukemasta, sillä ne olivat epälukuiset.

    • Anonyymi

      Joos.11:4 Nämä lähtivät liikkeele kaikkine joukoineen; väkeä oli niin paljon kuin hiekkaa meren rannalla ja hevosia ja sotavaunuja ylen paljon. Tuom.7:12 Midianilaisia, amalekilaisia ja kaikkia Idän miehiä oli asettunut tasangolle niin paljon kuin heinäsirkkoja; ja heidän kameleillaan ei ollut määrää, niitä oli niin paljon kuin hiekkaa meren rannalla. 1Sam.13:5. 1Kun.4:20 Juudaa ja Israelia oli niin paljon, niin paljon kuin hiekkaa meren rannalla; he söivät ja joivat ja olivat iloisia.

    • Anonyymi

      Aloitus ei perustu todistettuun tietoon.
      Ei ole mitään todistusta olemassa muista sivilisaatioista avaruudessa.

      Usko Toivonen

      • Anonyymi

        Ei ole fodistusta myöskään Jumalasta tai Jeesuksesta sellaisena kuin uskonto opettaa. Mutta järkeen käy että universumissa on sivilisaatioita. Jumala ja Jeesus ei käy järkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole fodistusta myöskään Jumalasta tai Jeesuksesta sellaisena kuin uskonto opettaa. Mutta järkeen käy että universumissa on sivilisaatioita. Jumala ja Jeesus ei käy järkeen.

        Siis, miten uskonto opettaa Jumalasta tai Jeesuksesta?

        Usko Toivonen


      • Anonyymi

        Eikä myöskään ole mitään todistusta ainoastakaan Jumalasta.


      • >>> Aloitus ei perustu todistettuun tietoon...

        Mistä lähtien uskovat ovat alkaneet tukeutua tieteeseen?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Aloitus ei perustu todistettuun tietoon...

        Mistä lähtien uskovat ovat alkaneet tukeutua tieteeseen?

        Kuka on puhunut tieteestä.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on puhunut tieteestä.

        Usko Toivonen

        Tutki tieteen saavutuksia ja kosmologiaa ennemmin kuin uskontohörhöilyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on puhunut tieteestä.

        Usko Toivonen

        Sanoit itse, että "aloitus ei perustu todistettuun tietoon...". Tiede etsii vastauksia ja todistaa hypoteesit joko oikeiksi tai vääriksi. Usko(nto) ei tee kumpaakaan.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Sanoit itse, että "aloitus ei perustu todistettuun tietoon...". Tiede etsii vastauksia ja todistaa hypoteesit joko oikeiksi tai vääriksi. Usko(nto) ei tee kumpaakaan.

        En kirjoittanut mitään tieteestä, vaan tiedosta.
        Tieto ei ole synonyymi tieteelle.

        Ja ilmeisesti et ole uskova, koska sinulla ei näytä olevan tietoa uskosta, siis henkilökohtaisesta uskosta ja uskossa elämisestä.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi kirjoitti:

        En kirjoittanut mitään tieteestä, vaan tiedosta.
        Tieto ei ole synonyymi tieteelle.

        Ja ilmeisesti et ole uskova, koska sinulla ei näytä olevan tietoa uskosta, siis henkilökohtaisesta uskosta ja uskossa elämisestä.

        Usko Toivonen

        Mitä ihmettä sinä Usko taas selität?! Etkö oikeasti tiedä, mistä kaikki tieto tulee? No, minäpä kerron - tieteestä, erehdyksen ja katkeran epäonnistumisen kautta.

        Miten uskoni liittyy mihinkään? Taidat esittää näsäviisasta jongleeraaja, joka yrittää palloitella sanoilla, siinä kuitenkaan onnistumatta.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Mitä ihmettä sinä Usko taas selität?! Etkö oikeasti tiedä, mistä kaikki tieto tulee? No, minäpä kerron - tieteestä, erehdyksen ja katkeran epäonnistumisen kautta.

        Miten uskoni liittyy mihinkään? Taidat esittää näsäviisasta jongleeraaja, joka yrittää palloitella sanoilla, siinä kuitenkaan onnistumatta.

        No ei todellakaan noin.

        Se ei ole tiedettä, jos lyöt pääsi honkaan ja sen jälkeen tiedät, miltä se tuntuu.
        Eikä sekään ole tiedettä, jos joku näkee jotakin ja sen jälkeen tietää sen olevan, minkä näkee.

        Jos sinulle vain tiede on tietoa, niin onko sinulla sitten omaa tietoa ollenkaan?

        Usko Toivonen


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ei todellakaan noin.

        Se ei ole tiedettä, jos lyöt pääsi honkaan ja sen jälkeen tiedät, miltä se tuntuu.
        Eikä sekään ole tiedettä, jos joku näkee jotakin ja sen jälkeen tietää sen olevan, minkä näkee.

        Jos sinulle vain tiede on tietoa, niin onko sinulla sitten omaa tietoa ollenkaan?

        Usko Toivonen

        >>> Se ei ole tiedettä, jos lyöt pääsi honkaan ja sen jälkeen tiedät, miltä se tuntuu.

        Et taida tietää ollenkaan, mitä tiede on. Kuvittelet, että kaikki syntyy kuin taikasauvan iskusta, mutta kuule Usko - ei ole olemassa mitään taikasauvaa. Esim. helluntailaisten keskuudessa parjatut koronarokotteet eivät synny itsestään, vaan pitkän, sitkeän ja väsyttävän tutkimustyön tuloksena, johon kuuluvat myös epäonnistumiset. Tämä on sitä tiedettä.

        >>> Eikä sekään ole tiedettä, jos joku näkee jotakin ja sen jälkeen tietää sen olevan, minkä näkee

        Oletko nähnyt kaikki taivaankappaleet, jotka kiitävät universumin halki avaruuden rajattomissa syvyyksissä? En minäkään. Tiedämme silti molemmat, että ne ovat siellä. Satuumaako? Ei ole, vaan tiedettä.

        >>> Jos sinulle vain tiede on tietoa, niin onko sinulla sitten omaa tietoa ollenkaan?

        Tiede on tietoa, mutta tieto itsessään ei ole tiedettä. Joten on minulla omaa tietoa monistakin asioista. Sitä kutsutaan kokemukseksi.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Se ei ole tiedettä, jos lyöt pääsi honkaan ja sen jälkeen tiedät, miltä se tuntuu.

        Et taida tietää ollenkaan, mitä tiede on. Kuvittelet, että kaikki syntyy kuin taikasauvan iskusta, mutta kuule Usko - ei ole olemassa mitään taikasauvaa. Esim. helluntailaisten keskuudessa parjatut koronarokotteet eivät synny itsestään, vaan pitkän, sitkeän ja väsyttävän tutkimustyön tuloksena, johon kuuluvat myös epäonnistumiset. Tämä on sitä tiedettä.

        >>> Eikä sekään ole tiedettä, jos joku näkee jotakin ja sen jälkeen tietää sen olevan, minkä näkee

        Oletko nähnyt kaikki taivaankappaleet, jotka kiitävät universumin halki avaruuden rajattomissa syvyyksissä? En minäkään. Tiedämme silti molemmat, että ne ovat siellä. Satuumaako? Ei ole, vaan tiedettä.

        >>> Jos sinulle vain tiede on tietoa, niin onko sinulla sitten omaa tietoa ollenkaan?

        Tiede on tietoa, mutta tieto itsessään ei ole tiedettä. Joten on minulla omaa tietoa monistakin asioista. Sitä kutsutaan kokemukseksi.

        En ole kommentoinut tieteestä, vaan tiedosta.
        Kommenttisi vaikuttaa selittelyltä.

        Uskovilla on tieto, eikä se ole tiedettä.

        20 Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.
        (1Joh 2)

        Usko Toivonen


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole kommentoinut tieteestä, vaan tiedosta.
        Kommenttisi vaikuttaa selittelyltä.

        Uskovilla on tieto, eikä se ole tiedettä.

        20 Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.
        (1Joh 2)

        Usko Toivonen

        >>> En ole kommentoinut tieteestä, vaan tiedosta.

        Kerro tietosi jollekin höperölle neitsyelle.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> En ole kommentoinut tieteestä, vaan tiedosta.

        Kerro tietosi jollekin höperölle neitsyelle.

        Niin, henki ja Henki.

        12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
        13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
        ( 1Kor 2)

        Meillä on Jumalan lahjoittama tieto.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, henki ja Henki.

        12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
        13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
        ( 1Kor 2)

        Meillä on Jumalan lahjoittama tieto.

        Usko Toivonen

        Niinhän Paavali väittää, mutta voisitko antaa kolme konkreettista esimerkkiä Jumalan lahjoittamasta tiedosta?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Niinhän Paavali väittää, mutta voisitko antaa kolme konkreettista esimerkkiä Jumalan lahjoittamasta tiedosta?

        1. Evankeliumi Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta on Jumalasta.

        38 Ja nyt minä sanon teille: pysykää erillänne näistä miehistä ja antakaa heidän olla; sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisistä, niin se tyhjään raukeaa;
        39 mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi heitä kukistaa. Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan."
        40 Niin he noudattivat hänen neuvoansa. Ja he kutsuivat apostolit sisään ja pieksättivät heitä ja kielsivät heitä puhumasta Jeesuksen nimeen ja päästivät heidät menemään.
        41 Niin he lähtivät pois neuvostosta iloissaan siitä, että olivat katsotut arvollisiksi kärsimään häväistystä Jeesuksen nimen tähden.
        42 Eivätkä he lakanneet, vaan opettivat joka päivä pyhäkössä ja kodeissa ja julistivat evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta.
        ( Apt 5)

        Osoittaa myös oikeaksi tiedon, että Raamatun ilmoitus on totta, evankeliumia Jeesuksen nimessä julistetaan yhä, vaikka sitä on vastustettu tuolta alusta lähtien.

        2. Evankeliumin julistamisen kautta Jumala vaikuttaa uskon kuulijoissa.

        20 Heidän joukossaan oli kuitenkin muutamia kyprolaisia ja kyreneläisiä miehiä, jotka, tultuaan Antiokiaan, puhuivat kreikkalaisillekin ja julistivat evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.
        21 Ja Herran käsi oli heidän kanssansa, ja suuri oli se joukko, joka uskoi ja kääntyi Herran puoleen. ( Apt 11)

        Yhä näin tapahtuu.
        Henkilökohtainen usko, jonka Jumala on vahvistanut mm. välittömällä rukosvastauksella.


        3. Jeesus Kristus, Hän elää

        20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
        21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle." ( Joh 14)

        Usko Toivonen


      • Anonyymi kirjoitti:

        1. Evankeliumi Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta on Jumalasta.

        38 Ja nyt minä sanon teille: pysykää erillänne näistä miehistä ja antakaa heidän olla; sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisistä, niin se tyhjään raukeaa;
        39 mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi heitä kukistaa. Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan."
        40 Niin he noudattivat hänen neuvoansa. Ja he kutsuivat apostolit sisään ja pieksättivät heitä ja kielsivät heitä puhumasta Jeesuksen nimeen ja päästivät heidät menemään.
        41 Niin he lähtivät pois neuvostosta iloissaan siitä, että olivat katsotut arvollisiksi kärsimään häväistystä Jeesuksen nimen tähden.
        42 Eivätkä he lakanneet, vaan opettivat joka päivä pyhäkössä ja kodeissa ja julistivat evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta.
        ( Apt 5)

        Osoittaa myös oikeaksi tiedon, että Raamatun ilmoitus on totta, evankeliumia Jeesuksen nimessä julistetaan yhä, vaikka sitä on vastustettu tuolta alusta lähtien.

        2. Evankeliumin julistamisen kautta Jumala vaikuttaa uskon kuulijoissa.

        20 Heidän joukossaan oli kuitenkin muutamia kyprolaisia ja kyreneläisiä miehiä, jotka, tultuaan Antiokiaan, puhuivat kreikkalaisillekin ja julistivat evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.
        21 Ja Herran käsi oli heidän kanssansa, ja suuri oli se joukko, joka uskoi ja kääntyi Herran puoleen. ( Apt 11)

        Yhä näin tapahtuu.
        Henkilökohtainen usko, jonka Jumala on vahvistanut mm. välittömällä rukosvastauksella.


        3. Jeesus Kristus, Hän elää

        20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
        21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle." ( Joh 14)

        Usko Toivonen

        Uskovien on kautta aikojen ollut vaikea erottaa kuulopuheita oikeasta (vahvistetusta) tiedosta. Ne esimerkit, jotka esitit, ovat kaikki kuulopuheita: joku on joskus sanonut/opettanut jotain, joku on joskus kokenut jotain jne. En tässä kyseenalaista sitä, etteikö joku on joskus saattanut kokea jotain, mutta kaikkeen on olemassa luonnollinen selitys. Toisinaan selitystä ei ole heti saatavilla. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei selitystä ole olemassa - kaikki aukeaa aikanaan. Tarkoitan sitä, että tuhansia vuosia sitten ihmiset tiesivät maan olevan kaiken keskus. Satoja vuosia sitten ihmiset tiesivät, että maa liikkuu auringon ympäri. Hetki sitten luulimme koronaa tappavaksi taudiksi. Mitä kaikkea tiedämmekään huomenna?!

        Uskoville usein riittää, että mainitaan sana "jumala". Silloin annettu tieto on varmasti lähtöisin Jumalasta ja sitä voidaan alkaa levittää. Tällä tavalla uskovat itse sahaavat omaa oksaansa ja luovat hedelmällisen pohjan eri näköisille uskonnollisille väärinkäytöksille.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Uskovien on kautta aikojen ollut vaikea erottaa kuulopuheita oikeasta (vahvistetusta) tiedosta. Ne esimerkit, jotka esitit, ovat kaikki kuulopuheita: joku on joskus sanonut/opettanut jotain, joku on joskus kokenut jotain jne. En tässä kyseenalaista sitä, etteikö joku on joskus saattanut kokea jotain, mutta kaikkeen on olemassa luonnollinen selitys. Toisinaan selitystä ei ole heti saatavilla. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei selitystä ole olemassa - kaikki aukeaa aikanaan. Tarkoitan sitä, että tuhansia vuosia sitten ihmiset tiesivät maan olevan kaiken keskus. Satoja vuosia sitten ihmiset tiesivät, että maa liikkuu auringon ympäri. Hetki sitten luulimme koronaa tappavaksi taudiksi. Mitä kaikkea tiedämmekään huomenna?!

        Uskoville usein riittää, että mainitaan sana "jumala". Silloin annettu tieto on varmasti lähtöisin Jumalasta ja sitä voidaan alkaa levittää. Tällä tavalla uskovat itse sahaavat omaa oksaansa ja luovat hedelmällisen pohjan eri näköisille uskonnollisille väärinkäytöksille.

        Ymmärrän kyllä, että tahdot kiistää kaiken, mutta ei sinulla ole siihen mitään mahdollisuutta, koska sinulta puuttuu tieto hengellisistä.

        15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan. ( 1Kor 2)

        Esim. Uskoa, jonka Jumala on vahvistanut ja todistaa siitä, ei kukaan voi kiistää häneltä.

        Noilla esimerkeilläsi ei ole mitään kosketuspintaa uskon kanssa, usko ei ole mikään tieteen haara.

        Toki uskovalle luonnollinen tieto on se, minkä hän on Jumalalta saanut.
        Tiedehän itseasiassa on pyrkinyt sulkemaan Jumalan olevaisuuden. Yleistä tiedemaailmassa on tokaisut, että jokin "tieto" ilmoittaa, ettei Jumalaa ole.

        Jos et ole uskova, Jeesuksen pyhä, niin eihän sinulla silloin voi olla hengellistä tietoa.

        Minulle Jumala on vahvistanut uskon, eikä minun ole tarvinnut epäillä hetkeäkään enää Jumalan olemassaoloa, Jeesuksen olemassaoloa. Minulla on siis tieto.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä, että tahdot kiistää kaiken, mutta ei sinulla ole siihen mitään mahdollisuutta, koska sinulta puuttuu tieto hengellisistä.

        15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan. ( 1Kor 2)

        Esim. Uskoa, jonka Jumala on vahvistanut ja todistaa siitä, ei kukaan voi kiistää häneltä.

        Noilla esimerkeilläsi ei ole mitään kosketuspintaa uskon kanssa, usko ei ole mikään tieteen haara.

        Toki uskovalle luonnollinen tieto on se, minkä hän on Jumalalta saanut.
        Tiedehän itseasiassa on pyrkinyt sulkemaan Jumalan olevaisuuden. Yleistä tiedemaailmassa on tokaisut, että jokin "tieto" ilmoittaa, ettei Jumalaa ole.

        Jos et ole uskova, Jeesuksen pyhä, niin eihän sinulla silloin voi olla hengellistä tietoa.

        Minulle Jumala on vahvistanut uskon, eikä minun ole tarvinnut epäillä hetkeäkään enää Jumalan olemassaoloa, Jeesuksen olemassaoloa. Minulla on siis tieto.

        Usko Toivonen

        Hyvä Usko Toivonen. Valtavirrasta poikkeavat mielipiteet eivät tee kenestäkään ateistia tai luopiota. Tavallisena ihmisenä et voi tietää toisen ihmisen hengellisestä tilasta, joten on parempi ettet lähde leikkimään kanssani kaikkitietävää jumalaa. Jos haluat keskustella uskosta, pysy tiukasti aiheessa, mutta jos haluat jatkaa vuosituhansien vanhojen mantrojen paimentamista, kulutat arvokasta ja ainutlaatuista aikaani.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Hyvä Usko Toivonen. Valtavirrasta poikkeavat mielipiteet eivät tee kenestäkään ateistia tai luopiota. Tavallisena ihmisenä et voi tietää toisen ihmisen hengellisestä tilasta, joten on parempi ettet lähde leikkimään kanssani kaikkitietävää jumalaa. Jos haluat keskustella uskosta, pysy tiukasti aiheessa, mutta jos haluat jatkaa vuosituhansien vanhojen mantrojen paimentamista, kulutat arvokasta ja ainutlaatuista aikaani.

        Itsehän sinä ajankäytöstäsi päätät, eikös vain.

        Pyrit kiistämään henkilökohtaisen uskon Jeesukseen Kristukseen ( " En tässä kyseenalaista sitä, etteikö joku on joskus saattanut kokea jotain, mutta kaikkeen on olemassa luonnollinen selitys.")

        Nimenomaan uskon Jeesukseen, evankeliumin Jeesuksesta Kristuksesta, pois selittämiseen uskovat ovat tottuneet jo n. 2000 vuoden ajan.

        Esim. Jumalan vahvistamaa uskoani ei kukaan voi selittää minulta pois, ei kukaan.
        Ainoa joka koettelee uskon on Jumala itse.

        Palataan asiaan, jos pystyt selittämään uskoni Herraani Jeesukseen Kristukseen pois.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itsehän sinä ajankäytöstäsi päätät, eikös vain.

        Pyrit kiistämään henkilökohtaisen uskon Jeesukseen Kristukseen ( " En tässä kyseenalaista sitä, etteikö joku on joskus saattanut kokea jotain, mutta kaikkeen on olemassa luonnollinen selitys.")

        Nimenomaan uskon Jeesukseen, evankeliumin Jeesuksesta Kristuksesta, pois selittämiseen uskovat ovat tottuneet jo n. 2000 vuoden ajan.

        Esim. Jumalan vahvistamaa uskoani ei kukaan voi selittää minulta pois, ei kukaan.
        Ainoa joka koettelee uskon on Jumala itse.

        Palataan asiaan, jos pystyt selittämään uskoni Herraani Jeesukseen Kristukseen pois.

        Usko Toivonen

        >>> Pyrit kiistämään henkilökohtaisen uskon Jeesukseen Kristukseen...

        Oikeasti pyrin osoittamaan yleisellä tasolla, ettei mikään tapahdu tässä maailmassa itsestään eli kaikki voidaan ennemmin tai myöhemmin selittää. Kävi kuitenkin kuten yleensäkin uskovien parissa: uhriutuminen astui jälleen parrasvaloihin ("apua, minua kiusataan, halutaan viedä uskoni pois..."). Uhrina esiintyminen on masokismia ja epäterve tapa, tässä en nyt valitettavasti pysty auttamaan.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Pyrit kiistämään henkilökohtaisen uskon Jeesukseen Kristukseen...

        Oikeasti pyrin osoittamaan yleisellä tasolla, ettei mikään tapahdu tässä maailmassa itsestään eli kaikki voidaan ennemmin tai myöhemmin selittää. Kävi kuitenkin kuten yleensäkin uskovien parissa: uhriutuminen astui jälleen parrasvaloihin ("apua, minua kiusataan, halutaan viedä uskoni pois..."). Uhrina esiintyminen on masokismia ja epäterve tapa, tässä en nyt valitettavasti pysty auttamaan.

        Juu, kyllä kaikki voidaan selittää, jonkin teorian mukaan tms..

        Mutta kuten totesin, evankeliumia on julistettu n. 2000 vuoden ajan ja sitä on yritetty selittää pois ( ja paljolti juuri tieteen tekijöiden toimesta ), mutta turhaan.

        Selittäjiä ja teoreetikkoja varmasti riittää, kuten filosofeja jne.., mutta evankeliumi Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta elää ja voi hyvin.

        Mutta uskovilla on tieto, joka ei ole tiedettä. Tieto, jota tiede ei voi käsittää.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu, kyllä kaikki voidaan selittää, jonkin teorian mukaan tms..

        Mutta kuten totesin, evankeliumia on julistettu n. 2000 vuoden ajan ja sitä on yritetty selittää pois ( ja paljolti juuri tieteen tekijöiden toimesta ), mutta turhaan.

        Selittäjiä ja teoreetikkoja varmasti riittää, kuten filosofeja jne.., mutta evankeliumi Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta elää ja voi hyvin.

        Mutta uskovilla on tieto, joka ei ole tiedettä. Tieto, jota tiede ei voi käsittää.

        Usko Toivonen

        Tuntuu, että edelleen puhumme eri asioista, siksi muotoilen kysymyksen hieman eri tavalla: mikä on se uskovien tieto ja mitä konkreettista hyötyä siitä on kaikille maailman ihmisille (huom. kaikille)? Toisin sanoen miten esim. lehmää pyhänä eläimenä pitävä intialainen hindu hyötyy kristittyjen melkeinpä salaisesta "tiedosta".


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Tuntuu, että edelleen puhumme eri asioista, siksi muotoilen kysymyksen hieman eri tavalla: mikä on se uskovien tieto ja mitä konkreettista hyötyä siitä on kaikille maailman ihmisille (huom. kaikille)? Toisin sanoen miten esim. lehmää pyhänä eläimenä pitävä intialainen hindu hyötyy kristittyjen melkeinpä salaisesta "tiedosta".

        Eihän kysymys ole salaisesta tiedosta, vaan evankeliumia Jeesuksen Kristuksen nimessä on julistettu ja yhä julistetaan myös Intiassa.

        17 Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
        18 "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
        19 saarnaamaan Herran otollista vuotta".
        ( Luuk 4)

        Mikä merkitys tällä on Intian kastittomille, kun he saavat kuulla olevansa Jumalalle erittäin rakkaita, heidänkin puolesta on Jeesus Kristus maksanut täyden lunastuksen, köyhät, yhteiskunnan silmissä arvottomat ovat tulleet näin yhtä arvokkaiksi, kuin kuka tahansa.

        Mikä merkitys heille siis on tästä tiedosta, kun kastittomat voivat opiskella kristittyjen avustamina ja päästä pois orjan asemasta koulutuksen kautta.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kysymys ole salaisesta tiedosta, vaan evankeliumia Jeesuksen Kristuksen nimessä on julistettu ja yhä julistetaan myös Intiassa.

        17 Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
        18 "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
        19 saarnaamaan Herran otollista vuotta".
        ( Luuk 4)

        Mikä merkitys tällä on Intian kastittomille, kun he saavat kuulla olevansa Jumalalle erittäin rakkaita, heidänkin puolesta on Jeesus Kristus maksanut täyden lunastuksen, köyhät, yhteiskunnan silmissä arvottomat ovat tulleet näin yhtä arvokkaiksi, kuin kuka tahansa.

        Mikä merkitys heille siis on tästä tiedosta, kun kastittomat voivat opiskella kristittyjen avustamina ja päästä pois orjan asemasta koulutuksen kautta.

        Usko Toivonen

        Olen hieman pettynyt, odotin Usko sinulta vähän (lue täysin) erilaista vastausta. Toivoin salaa, kuin raamatun kuvaama varas, että olisit vastauksessasi käsitellyt teemoja ja aiheita, jotka ohjaavat ihmistä omassa hengellisessä elämässä eteenpäin, mutta tyydyit toistelemaan kommunistien iskulauseita. Eipä ihme, onhan Raamattu täynnä ideoita, joitka oikein ymmärrettynä mutta väärin käytettynä avaavat ovet kauhistuksien maailmaan.

        Luuletko oikeasti, että yhteiskunnassa, jonka historia on kristillstä maailmaa vanhempi ja huomattavasti värikkäämpi, ihmisillä ei olisi koulutusta tai taitoja ilman evankeliumia?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Olen hieman pettynyt, odotin Usko sinulta vähän (lue täysin) erilaista vastausta. Toivoin salaa, kuin raamatun kuvaama varas, että olisit vastauksessasi käsitellyt teemoja ja aiheita, jotka ohjaavat ihmistä omassa hengellisessä elämässä eteenpäin, mutta tyydyit toistelemaan kommunistien iskulauseita. Eipä ihme, onhan Raamattu täynnä ideoita, joitka oikein ymmärrettynä mutta väärin käytettynä avaavat ovet kauhistuksien maailmaan.

        Luuletko oikeasti, että yhteiskunnassa, jonka historia on kristillstä maailmaa vanhempi ja huomattavasti värikkäämpi, ihmisillä ei olisi koulutusta tai taitoja ilman evankeliumia?

        Monesti voi joutua pettymään, jos odottaa sellaista vastausta, mikä olisi omalle näkemykselleen ja sivistystasolleen mieluista.

        En luule, vaan tiedän, että kristytyt tukevat köyhien intialaisten lasten koulunkäyntiä ( usein kastittomia ).

        Ja evankeliumin kautta kastittomat saavat tiedon siitä, että he ovat Jumalalle hyvin rakkaita, yhtä arvokkaita kuin ylimykset ja maailman silmissä viisaat.

        Heille Jeesus ei ole poliittisen suunnan edustaja, vaan Vapahtaja.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Monesti voi joutua pettymään, jos odottaa sellaista vastausta, mikä olisi omalle näkemykselleen ja sivistystasolleen mieluista.

        En luule, vaan tiedän, että kristytyt tukevat köyhien intialaisten lasten koulunkäyntiä ( usein kastittomia ).

        Ja evankeliumin kautta kastittomat saavat tiedon siitä, että he ovat Jumalalle hyvin rakkaita, yhtä arvokkaita kuin ylimykset ja maailman silmissä viisaat.

        Heille Jeesus ei ole poliittisen suunnan edustaja, vaan Vapahtaja.

        Usko Toivonen

        Toisin sanoen evankeliumin julistaminen kastittomille on poliittista toimintaa, kuten totesin aiemmin. Toiminnan tavoitteet ovat kuitenkin hyvin hämäräperäisiä. Toisaalta puhutaan rakkaudesta, annetaan ilmaista ruokaa, ehkä alakoulun tasoa vastaavaa koulutusta, mutta vastineeksi vaaditaan paljon enemmän - omasta uskonnosta ja kulttuurista luopumista. Olemme jo nähneet tämän joskus, kun alkuseurakunnissa köyhät pääsivät yhteiseen pöytään ja kukkarolle kun luopuivat "pakanuudesta" ja liittyivät sikäläisiin kristittyihin. Sama toiminta jatkuu edelleen.

        >>> Ja evankeliumin kautta kastittomat saavat tiedon siitä, että he ovat Jumalalle hyvin rakkaita, yhtä arvokkaita kuin ylimykset ja maailman silmissä viisaat...

        Minkä kautta lapset saavat tiedon siitä, että he ovat ensisijaisesti omille vanhemmille rakkaita? Tarvitaanko siihen evankeliumia?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Toisin sanoen evankeliumin julistaminen kastittomille on poliittista toimintaa, kuten totesin aiemmin. Toiminnan tavoitteet ovat kuitenkin hyvin hämäräperäisiä. Toisaalta puhutaan rakkaudesta, annetaan ilmaista ruokaa, ehkä alakoulun tasoa vastaavaa koulutusta, mutta vastineeksi vaaditaan paljon enemmän - omasta uskonnosta ja kulttuurista luopumista. Olemme jo nähneet tämän joskus, kun alkuseurakunnissa köyhät pääsivät yhteiseen pöytään ja kukkarolle kun luopuivat "pakanuudesta" ja liittyivät sikäläisiin kristittyihin. Sama toiminta jatkuu edelleen.

        >>> Ja evankeliumin kautta kastittomat saavat tiedon siitä, että he ovat Jumalalle hyvin rakkaita, yhtä arvokkaita kuin ylimykset ja maailman silmissä viisaat...

        Minkä kautta lapset saavat tiedon siitä, että he ovat ensisijaisesti omille vanhemmille rakkaita? Tarvitaanko siihen evankeliumia?

        Tuskinpa näiden kastittomien lasten vanhemmat pistävät pahakseen sitä rakkautta, joka on tullut näiden "saataisten" "ihmisarvottomien" ihmisten osaksi.

        Miksi sinua haittaa, jos näin tapahtuu?
        Miksi heidän saamansa tieto on sinulle vain politiikkaa?

        Usko Toivonen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa näiden kastittomien lasten vanhemmat pistävät pahakseen sitä rakkautta, joka on tullut näiden "saataisten" "ihmisarvottomien" ihmisten osaksi.

        Miksi sinua haittaa, jos näin tapahtuu?
        Miksi heidän saamansa tieto on sinulle vain politiikkaa?

        Usko Toivonen

        Toiminta luo ainakin kaksi suurta ongelmaa. Ensinnäkin, omasta uskonnosta luopuneista ihmisistä tulee ikuisia pakolaisia. Perheet ja perheen sisäiset siteet rikkoutuvat eikä pettureita enää hyväksytä omassa kotimaassa (esim. Intia, Iran, Turkki jne), mutta he eivät ole myöskään tervetulleita uuteen maahan (esim. USA, Eurooppa, Australia jne). Siellä heistä tulee poikkeuksetta syrjäytyneitä tai he tulevat hyväksikäytetyksi (lue alistetuksi) toisten hengellisten hyväksikäyttäjien toimesta. Jälkimmäinen on hyvin helppoa, onhan vastavuoroisuusperiaate olemassa: "me (kristityt) annoimme sinunlaiselle pakanalle tiedon Jumalasta, nyt on sinun vuoro palvella häntä ja tehdä hyvää meidän hyväksi". Tämä on se toinen ongelma eli kuvitteellinen intialainen kastiton on edelleen orja, eri vaatteissa vain ja syrjäytyneenä. Yksin kaukana kodista ja omista rakkaista.

        Siksi herää oikeutettu kysymys: jos orja on kääntymisen jälkeen edelleen orja, niin mikä on evankeliumin levittämisen oikea tarkoitus nykymuodossa? Olemmeko vuosituhansien aikana kadottaneet punaisen langan?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Toiminta luo ainakin kaksi suurta ongelmaa. Ensinnäkin, omasta uskonnosta luopuneista ihmisistä tulee ikuisia pakolaisia. Perheet ja perheen sisäiset siteet rikkoutuvat eikä pettureita enää hyväksytä omassa kotimaassa (esim. Intia, Iran, Turkki jne), mutta he eivät ole myöskään tervetulleita uuteen maahan (esim. USA, Eurooppa, Australia jne). Siellä heistä tulee poikkeuksetta syrjäytyneitä tai he tulevat hyväksikäytetyksi (lue alistetuksi) toisten hengellisten hyväksikäyttäjien toimesta. Jälkimmäinen on hyvin helppoa, onhan vastavuoroisuusperiaate olemassa: "me (kristityt) annoimme sinunlaiselle pakanalle tiedon Jumalasta, nyt on sinun vuoro palvella häntä ja tehdä hyvää meidän hyväksi". Tämä on se toinen ongelma eli kuvitteellinen intialainen kastiton on edelleen orja, eri vaatteissa vain ja syrjäytyneenä. Yksin kaukana kodista ja omista rakkaista.

        Siksi herää oikeutettu kysymys: jos orja on kääntymisen jälkeen edelleen orja, niin mikä on evankeliumin levittämisen oikea tarkoitus nykymuodossa? Olemmeko vuosituhansien aikana kadottaneet punaisen langan?

        Lieneekö kysymyksesi oikeutettu, koska kommentistasi käy ilmi, ettei kristittyjen toiminta kastittomien parissa ole sinun mielestäsi hyväksyttävää vaan merkityksetöntä ja pikemmimminkin heidän asemaansa kurjistavaa.

        Niinpä niin.

        Mikä politiikka hyötyy siitä, että kastiton olkoon aina "saastainen" " yhteiskunnan silmissä arvoton", jota voi hyväksikäyttää mielin määrin.

        Ei, tuollaiseen tietoon ( kuten ennustelet ) ei pidä lähteä mukaan, vaan viedä evankeliumin ilosanomaa köyhille.

        17 Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
        18 "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
        19 saarnaamaan Herran otollista vuotta".
        ( Luuk 4)

        Vaikutat tilastoihmiseltä, joten sinulla on varmaankin antaa tilastotietoa, että kristittyjen toimesta tuettu Intian kastittomien koulunkäynti on hyödytöntä, eikä saa aikaan mitään hyvää heidän osaltaan.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lieneekö kysymyksesi oikeutettu, koska kommentistasi käy ilmi, ettei kristittyjen toiminta kastittomien parissa ole sinun mielestäsi hyväksyttävää vaan merkityksetöntä ja pikemmimminkin heidän asemaansa kurjistavaa.

        Niinpä niin.

        Mikä politiikka hyötyy siitä, että kastiton olkoon aina "saastainen" " yhteiskunnan silmissä arvoton", jota voi hyväksikäyttää mielin määrin.

        Ei, tuollaiseen tietoon ( kuten ennustelet ) ei pidä lähteä mukaan, vaan viedä evankeliumin ilosanomaa köyhille.

        17 Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
        18 "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
        19 saarnaamaan Herran otollista vuotta".
        ( Luuk 4)

        Vaikutat tilastoihmiseltä, joten sinulla on varmaankin antaa tilastotietoa, että kristittyjen toimesta tuettu Intian kastittomien koulunkäynti on hyödytöntä, eikä saa aikaan mitään hyvää heidän osaltaan.

        Usko Toivonen

        >>> kommentistasi käy ilmi, ettei kristittyjen toiminta kastittomien parissa ole sinun mielestäsi hyväksyttävää vaan merkityksetöntä... Vaikutat tilastoihmiseltä, joten sinulla on varmaankin antaa tilastotietoa...

        Älähän Usko nyt, ajatustenvaihto lähti mukavasti käyntiin, mutta sorruit jälleen kerran palvomaan vanhoja mantroja ja kyseenalaistamaan toisen uskottavuutta. Kysehän ei ole siitä, mikä minä tai sinä olemme, vaan kiistattomista faktoista (lue totuudesta). Yksi kiistaton totuus on se, ettei mitään anneta ilmaiseksi. Tarkoitan sitä, että lähetystyössä ruuan ja oppimateriaalin ohessa tuputetaan aina tietoa kristittyjen jumalan paremmuudesta tms. mikä on ongelmallista pitkän ajan juoksussa, kuten totesin jo edellä. En tietenkään vähättele avustustyötä tai avustustyöntekijöiden merkitystä ja arvoa. Onneksi löytyy maltillisimpia toimijoita, jotka tarjoavat esim. humanitaarista apua sitä tarvitseville ilman ylimääräistä uskonnollista propagandaa.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> kommentistasi käy ilmi, ettei kristittyjen toiminta kastittomien parissa ole sinun mielestäsi hyväksyttävää vaan merkityksetöntä... Vaikutat tilastoihmiseltä, joten sinulla on varmaankin antaa tilastotietoa...

        Älähän Usko nyt, ajatustenvaihto lähti mukavasti käyntiin, mutta sorruit jälleen kerran palvomaan vanhoja mantroja ja kyseenalaistamaan toisen uskottavuutta. Kysehän ei ole siitä, mikä minä tai sinä olemme, vaan kiistattomista faktoista (lue totuudesta). Yksi kiistaton totuus on se, ettei mitään anneta ilmaiseksi. Tarkoitan sitä, että lähetystyössä ruuan ja oppimateriaalin ohessa tuputetaan aina tietoa kristittyjen jumalan paremmuudesta tms. mikä on ongelmallista pitkän ajan juoksussa, kuten totesin jo edellä. En tietenkään vähättele avustustyötä tai avustustyöntekijöiden merkitystä ja arvoa. Onneksi löytyy maltillisimpia toimijoita, jotka tarjoavat esim. humanitaarista apua sitä tarvitseville ilman ylimääräistä uskonnollista propagandaa.

        Arvelinkin ettei mitään todellista tule esille.

        Olet todennut Herran Jeesuksen kommunismin edustajaksi.

        >> mutta tyydyit toistelemaan kommunistien iskulauseita. >>

        Kun laitoin esille Hänen sanansa:

        17 Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
        18 "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
        19 saarnaamaan Herran otollista vuotta".
        ( Luuk 4)

        Tästä tulee juuri esille, että sinun "tietosi" on eri tieto, kuin uskovilla oleva tieto, olipa uskova sitten kastiton intialainen tai kiinalainen virkamies.

        Uskovalla on tieto siitä, että he joutuvat kärsimään Jeesuksen nimen tähden, ja että heitä sen tähden erotetaan eri yhteisöistä.
        Mitä sitten?

        Joten kastiton intialainenkin Jeesukseen uskovaksi tultuaan ymmärtää tuon asian, mutta hänellä on myös tieto, että hän ei ole "saastainen","arvoton", "hylkiö", vaan Jeesukselle hyvin arvokas, rakastettu.

        Suurin osa Intian kristytyistä onkin kastittomia nykyisin.

        Mutta eivät kommunisteja, kuten halpamaisesti otit "kommunisti-kortin" esille, tiedostasi käsin.

        Hyväksyt tiedostasi käsin vain tietoosi sopivan, mutta evankeliumin kautta annettavaa tietoa tietosi ei käsitä.

        12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
        13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
        ( 1Kor 2)

        Meillä on Jumalan lahjoittama tieto.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Arvelinkin ettei mitään todellista tule esille.

        Olet todennut Herran Jeesuksen kommunismin edustajaksi.

        >> mutta tyydyit toistelemaan kommunistien iskulauseita. >>

        Kun laitoin esille Hänen sanansa:

        17 Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
        18 "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
        19 saarnaamaan Herran otollista vuotta".
        ( Luuk 4)

        Tästä tulee juuri esille, että sinun "tietosi" on eri tieto, kuin uskovilla oleva tieto, olipa uskova sitten kastiton intialainen tai kiinalainen virkamies.

        Uskovalla on tieto siitä, että he joutuvat kärsimään Jeesuksen nimen tähden, ja että heitä sen tähden erotetaan eri yhteisöistä.
        Mitä sitten?

        Joten kastiton intialainenkin Jeesukseen uskovaksi tultuaan ymmärtää tuon asian, mutta hänellä on myös tieto, että hän ei ole "saastainen","arvoton", "hylkiö", vaan Jeesukselle hyvin arvokas, rakastettu.

        Suurin osa Intian kristytyistä onkin kastittomia nykyisin.

        Mutta eivät kommunisteja, kuten halpamaisesti otit "kommunisti-kortin" esille, tiedostasi käsin.

        Hyväksyt tiedostasi käsin vain tietoosi sopivan, mutta evankeliumin kautta annettavaa tietoa tietosi ei käsitä.

        12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
        13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
        ( 1Kor 2)

        Meillä on Jumalan lahjoittama tieto.

        Usko Toivonen

        Olet koko ajan puhunut ns. uskoville annetusta "tiedosta", jota et kuitenkaan pystynyt omin sanoin selittämään (raamatunlauseiden sokea paikasta toiseen kopioiminen ei ole selittämistä). Tähän on yksi ainoa selitys: mitään jumalallista tietoa ei ole olemassa. Vahvauskoiset luulevat tietävänsä, mutta luulo ei ole tietoa.

        Vuosituhansia vanhat mantrasi alkoivat haukotuttaa jo toissa päivänä, joten nyt on hyvä hetki ottaa torkut. Mukavaa päivänjatkoa.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Olet koko ajan puhunut ns. uskoville annetusta "tiedosta", jota et kuitenkaan pystynyt omin sanoin selittämään (raamatunlauseiden sokea paikasta toiseen kopioiminen ei ole selittämistä). Tähän on yksi ainoa selitys: mitään jumalallista tietoa ei ole olemassa. Vahvauskoiset luulevat tietävänsä, mutta luulo ei ole tietoa.

        Vuosituhansia vanhat mantrasi alkoivat haukotuttaa jo toissa päivänä, joten nyt on hyvä hetki ottaa torkut. Mukavaa päivänjatkoa.

        Odotettu kommentti sinulta, osasin moista odottaa.

        Omia sanoja on annettu, mutta turhaahan se on, jos vastapuolella ei hengellisistä ole mitään ymmärrystä.

        Esim. mitä tarkoittaa, kun Jeesus ilmoittaa itsensä Häneen uskovalle.
        Tai mitä välitön rukousvastaus on jne ...

        Usko Toivonen


    • Anonyymi

      Ps.78:26-32Hän nosti taivaalle itätuulen ja ajoi voimallaan esiin etelätuulen; ja antoi sataa heille lihaa kuin tomua, siivekkäitä lintuja kuin meren hiekkaa; hän pudotti ne leirinsä keskeen, yltympäri asuntonsa. Niin he söivät ja tulivat kylläisiksi; mitä he olivat himoineet, sitä hän salli heidän saada. Eivät olleet he vielä himoansa tyydyttäneet, ja ruoka oli vielä heidän suussaan, kun heitä vastaan jo nousi Jumalan viha: hän tappoi heidän voimakkaimpansa ja kaatoi maahan Israelin nuoret miehet. Mutta sittenkin he yhä vielä tekivät syntiä eivätkä uskoneet hänen ihmeitänsä.

    • Anonyymi

      Ps.147:4 Biblia. Hän lukee tähdet, ja kutsuu heitä kaikkia nimeltänsä. Jes.40:26

    • Anonyymi

      Job.9:5-67 Hän siirtää vuoret äkkiarvaamatta, hän kukistaa ne vihassansa; hän järkyttää maan paikaltaan, ja sen patsaat vapisevat; hän kieltää aurinkoa, ja se ei nouse, ja hän lukitsee tähdet sinetillään. Job.27:6 Sillä hän sanoo lumelle: Putoa maahan, samoin sadekuuroille, rankkasateittensa ryöpylle.

    • Anonyymi

      Jos tuossa määrässä planeettoja ei löydy elämää, niin silloin se miten elämän synty selitetään, ei ole tieteellisesti pätevä. Miten voisi olla mahdollista että meidän maapallo täyttyy niin helposti rikkiviisaista ihmisistä ja kaikenlaisista muusta elämästä ja loputon maailmankaikkeus ammottaa tyhjyyttään. Silloin elämän synty ja kehittymisteoriat eivät pidä paikkaansa eikä elämää noin vain putkahtele eikä kehity missään olosuhteissa.

    • Anonyymi

      Job.7:8-10 Ken minut näki, sen silmä ei minua enää näe; sinun silmäsi etsivät minua, mutta minua, ei enää ole. Pilvi häipyy ja menee menojaan; niin myös tuonelaan vaipunut ei sieltä nouse. Eikä hän enää palaja taloonsa, eikä hänen asuinpaikkansa häntä tunne. Ps.103:15-16

    • Anonyymi

      Job.9:11-12 Katso, hän käy ohitseni, enkä minä häntä näe; hän liitää ohi, enkä häntä huomaa. Katso, hän tempaa saaliinsa, kuka voi häntä estää, kuka sanoa hänelle: Mitä sinä teet?

    • Anonyymi

      Job.20:4 Tuoko on sinulla tietoa ikiajoista asti, siitä saakka, kun ihminen maan päälle pantiin. Sananl.8:23 Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista. Jes.42:14

    • Anonyymi

      Kun aika laaja maailmankaikkeus on sattumalta posahtanut siten kuten tieteellisen tarkasti on tutkittu ja selitetty miten kaikki materia syntynyt ja miten sitä voi olla niin mahdottomasti, niin ehkä kuitenkin posahduksen alkupisteeseen on vain sattumalta syntynyt elämää. Reunoille sitä ei ole riittänyt. Muutoinhan ei ole selitettävissä miten meidän maapalolle on syntynyt niin helposti elämälle otolliset olosuhteet ja kaikenlainen elämän kirjo outoine ihmisineen.

      Sattumalta se elämä vain tuntuu olevan niin kortilla, vaikka me niin huolettomasti selitämme sen synnyn, että kun vain on vettä vähän jossain, niin pian siinä alkaa kuhista elämää, jotka hyppelevät siitä kohta kävelmeään ja niille sattumalta kasvaa juuri sopivaa syömistä sekä otollinen ilmasto. Kaikki siis täysin sattumalta ja vain ainoastaan meidän planeetalle. Lottovoittokin on helpompi sattuma.

    • Anonyymi

      > Ja yhdessä galaksissa on lukrmaton määrä planeettoja sopivalla elämänvyöhykkeellä. Ja niissä on elämää, sivilisaatioita.

      Miksi uskoisin tuon?

      • Anonyymi

        On se järkevämpää kuin ylöstempauksen odottaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se järkevämpää kuin ylöstempauksen odottaminen.

        > On se järkevämpää kuin ylöstempauksen odottaminen.

        No, tuomiopäivää ei ole järkeä odottaa, vaikka se tuleekin, eikä muuhun elämään uskomiseen silti ole enempää syytä tai järkeä.


    • Anonyymi

      Tee se itse tiedemiesnörtitkin myöntävät että tiede vaatii uskoa eikä tietoa. Ei tarvitsekaan olla mikään loppuun asti lukenut ja opiskellut rikkiviisas, että ymmärtää maailmankaikkeutta. Ei tarvitse kuin uskoa.

      Joten me uskomme, siis tosiaan uskomme, siihen että kun tapahtui kauhea pamaus sattumalta sekä niin suuri, että liike jatkuu yhä ja sen seurauksena syntyy koko ajan lisää materiaa ja galakseja. Ja uskomme että siellä on lätäkkö, jossa vedessä muhii jotain itiöitä ja pian alkaa kulkea sieltä maalle eliöitä, joille kasvanut sopivasti syötävää ja osa jää veteen pulikomaan sekä jotkut voivat liikkua molemmissa muodoissa. Uskomme siihen sekä että sattuma kehittää sielläkin jonkin vähän viisaan eliön, joka alkaa keskenää kinastella siitä miten olemme syntyneet ja kehittyneet.

      Voimme vain uskoa tähän.

      • Anonyymi

        Olet ymmärtänyt evoluution ja kaiken muunkin aivan väärin. Evoluutiossa ei ole kyse sattumasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ymmärtänyt evoluution ja kaiken muunkin aivan väärin. Evoluutiossa ei ole kyse sattumasta.

        Niimpä tietysti. Evoluutiota eivät taaskaan ymmärrä kuin ne jotka siihen uskovat. Siinä ei sitten enää olekaan sokeaa kelloseppää, vaan kaikki on ennalta järjestetty. Kun kauhea pamaus tapahtui juuri silloin kun nallin piti laueta, niin oli aivan päivänselvää mitä siitä seuraa. Tietenkin syntyy planeettoja, galakseja ja ainakin yhdelle alkaa määrätietoisesti kuhisemaan elämään siten, että kaikki ovat hienosti vuorovaikutuksessa keskenään ja täydentävät tosiaan. Ihmistä on tietokoneen tarkuudella kehitetty siten, että se pystyy hallitsemaan tätä planeettaa joten kuten ja muutoin siinä aika hyvin onnistuttu, mutta luonteenpiirteisiin on tullut vähän liiaksi ureaa sekaan, kun hyvin helposti tappavat tosiaan sekä tekevät kaikkia muita ketkuja.

        Joskin onkin helpompi uskoa siihen että evoluutio tosi määrätietoisesti pyrkii johonkin. Niin sen uskon omaksuu helpommin eikä epäröi koska tuntuu aika kummalt että ihmisestä tai eläimistä olisi tullut näin täydellisiä sattumalta. Nyt mikään ei tosiaan ole sattumaa, vaan kaikella on tarkoitus. Evoluutio onkin siten kuten Jumala. Ei se epämääräisesti sattumalta kokeile mitään eikä ole mitään luonnonvalintaa, vaan se luo. Se korvaa meille Jumalan. Joskaan sitä ei tarvitse palvoa eikä pelätä. Ei tarvitse kuin uskoa siihen.


    • Anonyymi

      Ensin pitäisi varmasti löytää maan ulkopuolista elämää.

      • Anonyymi

        Niin tietekin koska olisi hassua jos evoluutio suunnitelisi vain meidän piskuiselle planeetalle elämää ja olisi kuitenkin pamauttanut niin ison pommin ettei ihmisen nykyinen tekniikka edes riitä sitä tutkimaan sitä kaikkea mihin asti se levittäytyy.

        Joskin nyt se hyvin suunniteltu ihminen on kehittämässä avaruuteen lähtettävää webkaukoputkea joilla voisi katsella todella kauas miten asiat siellä on suunniteltu ja onko sinne hyvin suunniteltu elämää. Aivan turhaanhan kaukea pauppu olisi päästetty ilmoille ja tehty mittaamaton määrä galakseja jos vain elämää on täällä laitamilla. Voisi sanoa, että olisi aika huonosti suunniteltu evoluutiolta. Sinänsä aika hassua, koska muutoin mennyt ihan kivasti. Vain ihmiseen tullut pieniä suunnitteluvirheitä luonteen puolelle. Emme ole kovin kilttejä toisillemme, vaan sotia käydään koko ajan tappaen ja raiskaten toisiaan vaikka meidät on muutoin suunniteltu niin viisaiksi, että pian voimme asuttaa Kuun sekä muut planeetat. Sitä ihmisen paskamaista luonnetta ei kyllä hevillä anneta evoluutiolle anteeksi. Olisi vähän voinut miettiä kun alkaa ihmisen piirustuksia väsäämään että mitä on tekemässä.


    • Anonyymi

      Pahimman mokansa evoluutio teki ihmisen suunnittelussa siinä, että ihminen uskoo satuolentoihin. Sen suunnitellessaan evoluution on täytynyt olla kännissä tai ankarassa krapulassa. Se vielä pahempi moka kuin se, että ihmiset ovat täysin kusipäitä toisilleen.

      Sinänsä ihmeellistä että miksi evoluutio ei korjaa mokiaan. Jos kerran pystyy luomaan biljoonia galakseja sekä saa aikaan monimuotoista elämää tuosta vain, niin ei olisi kovin suuri vaiva vähän muokata ihmistä siten että usko satuolentoihin loppuisi. Vai eikö sitä huvita moiseen ryhtyä. Onko evoluutio tullut laiskaksi? Ja siksi me höpisemme satuolennoista ja toiset jankkaavat että niitä ei kyllä ole, kaikki on vain evoluution suunnitteluvirhe.

    • Anonyymi

      On näitä galakseja sitten aika paljon, mahtaakohan meitä helluntailaisia olla kaikissa niissä?

    • Anonyymi

      Voi hyvin olla mahdollista että evoluution suunnitteluvirhe johtanut siihen, että tämä maapallon helluntalaisuus on vain alkusoittoa sille mitä galakseista tulee löytymään. Siellä evoluutio kehittänyt vanhingossa planeetan, jossa kaikki oliot puhuvat kielillä, kaatuilevat, joka toinen sana on aamen ja laulavat ylistylauluja aivan sikana.

      Eikä me tietenkään voida sille suunniteluvirheelle mitään, vaan kun rakennamme tarpeeksi suuren kaukoputken, niin voimme vain katsella sillä tuota helluntaliasten karkeloita eikä auta vaikka miten pahoitamme mielemme ja puuskumme vihapuhetta, niin jos evoluutio on tee korjausliikettä, niin hillitön meno satuolennon luomoissa vain jatkuu.

      Evoluutio ei anna tekemästään takuutodistusta.

    • Anonyymi

      Jokaisella universumin noin miljardista asutusta ja älykästä elämää sisältävällä planeetalla on ilmeisesti ollut oma Jeesuksensa.

    • Anonyymi

      Evoluutio on kehittänyt jokaisella planeetalle tietenkin Jeesuksen täydentämään satuolentoa ja tekemään saduista jännittäviä kun Jeesus hämmästyttää ihmisiä ja siten ihmiset ottavat nokiinsa ja tappavat hänet oikein tietämättä itsekään että miksi.

      Evoluutio kehittää eri planeetoille Jeesukselle hieman erilaisia juttuja. Jollain planeetoilla hän vain jutustelee mukavia lapsille ja kertoo kivoja iltasatuja miten voisi olla kivaa ellei evoluutio olisi kehittänyt ikäviä ihmisiä tai jos kaikki uskoisi siihen satuolentoon, joka hänet on lähettänyt. Jollain planeetalla hän olisi kärttyinen ukko, joko herjaisi niitä jotka uskovat satuolentoon, että ovat pelkkiä teeskenteleviä nilviäisiä, joiden toimissa ei ole edes siteeksi mitään hyvää.

      Jossain planeetalla evoluutio olisi onnistunut jo niin hyvin, että satuolento jutut ei oikein iskisi ja tarina Jeesuksestakin olisi vain varoittavat esimerkki taivaanrannan maalarista, joka kuvittelisi itsestään vähän liikoja ja mafia listi hänet. Hän ei olisi hyvä ja palvottavat esimerkki, vaan varoittava esimerkki siitä miten ei pidä hairahtua satuolentoihin vaan puurtaa vain töitä hihat heiluen.

      Ja vaikka evoluutio pinnistäisi kaikkensa, panisi kaiken peliin ja vähän enemmänkin, niin kaikilla planeetoilla vain olisi joku satuolento ja ainakin tynkä Jeesus. Ei olisi yhtäkään planeettaa jossa ei olisi marinaa, itkua ja hammasten kiristystä satuolennoista. Niin menis ihmisillä turhaan aikaan kaikenlaisiin jorinoihin, kun toiset kovin vannoisivat satuolentojen nimeen ja toiset eivät olisi uskovinaan sitä mitä evoluutio on kehittänyt.

    • Anonyymi

      Jo vuonna 2019 Kristus innoitti eräänlaisen sijaiskasteen, jossa yksi henkilö vertauskuvallisesti kastaa itsensä kunkin kansan puolesta.
      Minä kastan sinut Kiina Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja sitten sivelee kastaja vettä omaan päähänsä tai johonkin symboliseen joka muistuttaa Kiinasta.

      Saman KKK kasteen eli kaikkien kansojen kasteen Kristus ulotti muutama viikko sitten koskemaan kaikkia galakseja.

      Se on käytännöllinen vaikka symbolinen nopea ja edullinen tapa kastaa etäälle eli suorittaa etäkasteita.

    • Anonyymi

      Maailmankaikkeus kuhisee elämää. Maapallo on pieni ja eristetty paikka, jossa ihmiset sotivat ja kilpailevat keskenään.
      Maapallon uskontojen kristilliseksi sanotussa suuntauksessa uskonnollista valtaa pitää PETO nimeltä IHMINEN.

      • Anonyymi

        Kiitos luottamuksesta! Maapallon on KKK tähden esiinnyttävä ulospäin vastedes yksimielisessä asussa. Koko maapallo yhdentyy iloisesti 2028 Jumalan valtakunnan alaisuuteen.
        Myös tehdään päätös kahden vaihtoehdon välillä:
        1 Maapallo rakennetaan teknosfääriltään galaktiseksi pääkaupungiksi
        2 Maapallo palautetaan missä voidaan alkuperäiseen paratiisitilaan.


    • Anonyymi

      Ja tiedätkö kuka nää galaksit on tehnyt

    • Anonyymi

      Ei niitä ole kukaan tehnyt, vaan käynyt kauhea pamaus ja sen vuoksi ne ovat liikkeessä ja niitä syntyy koko ajan lisää eikä meidän mittamme riitä mittaamaan sen ääriä.

      Niin on vain käynyt eikä sitä käy ihmetteleminen etteivät ala nimittelemään tyhmäksi. Pitää vain uskoa siihen sokeasti, että pamauksesta kaikki syntyy kun pahin kuumuus vähän hellittää ja materia alkaa muovautua muotoonsa ja kun se pyörii, niin siitä tulee pyöreä. Se on äärimmäisen helppo uskoa sekä tieteellisesti todistaa sekä aikaansaada pienoiskoossa labrassa. Siksi dynamiitin kanssa kannattaa olla varovainen.

    • Anonyymi

      Luonnon lait on muuttumattomia, maailma toi mii niiden mukaa, vaikka se muuttuu kaiken aikaan, - vaikka et voi astua samaan virtaan toista kertaa. Luonnon lait ei muutu.
      Jeesus on sama aina ja ikuisesti, eikä hänen sanansa muutu, vaikka maailma katoaa.
      Hän tuli toisesta luomakunnasta ja oli kaiken luoja. Tiede tutkii hänen tekojaa ja soveltaa palikoita paikalleen Hänen lakiensa mukaan.

      Mitä tapahtuu kun ei rakenneta fysiikan lakien mukaan. Samoin kuin kuin kuvainnollisesti rakennetaan synnin mukaan.
      Älkää mukautuko tämän maailman mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe