Aihe

Cirneco dell'etna vai whippet nuorelle opiskelijalle?

Anonyymi

Hei! Olen 17, muutaman kuukauden päästä täytän 18. Tämä tarkoittaa sitä, että oman koiran hankinta lähestyy. Meillä on tällä hetkellä perheen yhteinen ensimmäinen koira, joka on nuorena aikuisena itse pelastettu ulkomailta muutaman paikallisen avulla. Se on jo ensi vuonna 10-vuotias. Oman koiran hankinta on ajankohtaista aikaisintaan vuonna 2023, mutta en ole laittanut mitään toiveita sen varaan ihan jo siitä syystä, että rodut joita olen miettinyt eivät ole niitä kaikista yleisimpiä. Täytän myös sinä vuonna vasta 20, mikä tarkoittaa ettei taloudellinen tilanteeni välttämättä silloin vielä salli koiraa.

Mulla on yhden käden sormilla laskettava määrä hyviä kavereita, mua ei kiinnosta ryyppääminen (enkä usko että tulee kiinnostamaan, kotona olen saanut todella maltillisen kohtuukäytön mallin, eikä minua kiinnosta juoda humalaan, harrastaa yhden yön suhteita ym hillua yömyöhään.) En viihdy isoissa porukoissa enkä ole koskaan ymmärtänyt keskustassa laumassa pyöriviä nuoria. Viihdyn nykyisen koiramme kanssa luonnossa, käytän koiran koulutuksessa paljon sheippaamista ja positiivista vahvistusta, ja olen kouluttanut koirallemme melkein kaiken itse, mutta sisäsiisti se tullessaan jo oli. Toki koulutusta helpotti kun se osasi jo kotimaansa kielellä esim istua ja kulkea vetämättä hihnassa niin oli helppoa lähteä kääntämään näitä pyyntöjä suomeksi.

Omaa koiraa ottaessa hyvin todennäköisesti tulen asumaan kerrostalossa. Haaveissa kuitenkin on ostaa joskus okt, mutta siihen voi mennä aikaa. Koira joutuisi olemaan päivittäin yksin 4-8h välillä. Mulla on mahdollisuus saada päiväsaikaan lenkitysapua äidiltäni (jos asun tarpeeksi lähellä tietenkin) mutta uskon että saisin apuun myös jonkun naapurin jos tarve vaatii. Koiran kanssa ulkoilisin paljon ja se pääsisi muutamia kertoja viikossa irti juoksemaan esim koirapuistoon, metsään joskus pellolle tms. Aktivointia olisi totta kai myös sisällä. Koiran kanssa tarkoitus olisi tarkoitus harrastaa vinttikoirien rata/maastojuoksua ja/tai agilitya omaksi iloksi koiran tekemisen tarpeen ja mielenkiinnon mukaan. Ensisijaisesti se olisi kuitenkin rakas perheenjäsen. Koon puolesta toivon koiran olevan pieni keskikokoinen. Rotuja joita olen miettinyt ja jotka ovat olleet mielessäni jo yli vuoden on whippet ja cirneco dell'etna eli etnankoira.

Olisi kiva kuulla whippetin ja etnankoiran omistajia, jos teitä täällä on. Kuulostaako rotu mulle täysin mahdottomalta tai mahdolliselta? Voisinko pärjätä sen kanssa? (nykyisellä koirallemme ei miellyttämishalua juuri ole) mitä erityispiirteitä rodussa on mitä tulee ottaa huomioon? Molempien rotujen kasvattajia olen katsonut ja muutama onkin jo mielessä keneen ottaa yhteyttä kunhan saisin ensin kuulla mielipiteitä omistajilta. Täällä päin ei juuri näiden kahden rodun edustajaa näy molempia tunnen kyllä muutaman mutta molemmat etnankoirat ovat muuttaneet täältä pois eikä mulla ole omistajan numeroa niin en voi yhteyttä ottaa. Koronan takia koiranäyttelyt tauolla tai ainakin ilman "ulkopuolisia"?
Kiitos jos viitsitte vastata!

6

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Whippet ja Etna melko valmennettavissa.

• Anonyymi

Kiitos vastauksesta. Onko valmennus vakavasti otettava asia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Onko valmennus vakavasti otettava asia.

Kyllä on. Valmentamaton koira voi osoittautua hankalaksi. Varsinkin mainitsemasi rodut, huomattavan omapäiseksi.

• Anonyymi

Ota joku recku, kun sulla jo kokemusta et ne hyviä.

• Anonyymi

Kiitos vinkeistä. Mietin neuvojanne.

• Anonyymi

Täällä nyt joku näyttää esiintyvän minuna, mutta siis rotukoira ois tarkotus ottaa. Kodinvaihtaja ehkä joskus, mutta haluan päästä tulevan koiran kohdalla näkemään ja kokemaan pennun kasvattamisen hyväkäytöksiseksi aikuiseksi koiraksi, jonka kanssa ois mahdollista myös harrastaa:) tää nykyinen koira on aivan ihana, enkä todellakaan vaihtaisi pois mutta sen entinen elämä näkyyy vielä tänäkin päivänä ihan normi arjessa
      vaikka paljon töitä on sen kanssa tehty
      Ap

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kohujulkkis Sofia Belorf avautuu suhteestaan huumetuomittu Niko Ranta-ahoon: "Rakkaus on sokea"

Sofia Belórf on avautunut Katiska-vyyhdin tuomiosta ja rakkaudestaan Niko Ranta-ahoon. Rakkaus on sokea, Sofia tuskailee. https://www.suomi24.fi/viih
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      6967